abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 februari 2025 @ 22:50:23 #1
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216578464
Trump wil luxe vakantieoord van Gaza maken en de Palestijnen ‘herplaatsen’
Donald Trump heeft de ambitie om Gaza over te nemen en er een ‘Rivièra van het Midden-Oosten’ te maken. Met in zijn achterhoofd televisiebeelden van de puinhopen van wat grotendeels door Israël werd verwoest, presenteerde de Amerikaanse president afgelopen nacht een spraakmakende visie. Terugkeer voor de Palestijnen zou volgens hem sowieso geen optie zijn.

Tijdens zijn ontmoeting met Benjamin Netanyahu, de premier van Israël, in het Witte Huis, stelde president Donald Trump dat de Verenigde Staten de controle over Gaza zouden moeten overnemen. Volgens hem kan de volledige Palestijnse bevolking beter verplaatst worden naar landen als Egypte en Jordanië om ruimte te maken voor ambitieuze wederopbouw. Trump merkte op dat Gaza door de oorlog volledig verwoest is en dat terugkeer voor Palestijnen sowieso geen optie zou zijn.

,,De VS zullen Gaza overnemen en er iets geweldigs van maken”, beloofde Trump in zijn typische stijl. Hij omschreef de wederopbouw van Gaza als een kans en een economisch project dat duizenden banen kan scheppen. Volgens Trump kan Gaza zelfs ‘de Rivièra van het Midden-Oosten’ worden. Hij suggereerde dat rijke Arabische landen uit de regio de herhuisvesting van Palestijnen zouden kunnen financieren.

Het radicale voorstel van Trump, dat in feite neerkomt op een massale, gedwongen verplaatsing van de Palestijnse bevolking, had de interesse van de Israëlische premier Netanyahu, maar werd direct afgewezen door Hamas en door buurlanden als Egypte en Jordanië. Volgens Trump zouden deze laatste de Palestijnen moeten huisvesten.

Hamas noemde het plan een ‘recept voor chaos en spanning in de regio’. Volgens de internationale wetgeving, waaronder de Geneefse Conventies, is het plan echter onuitvoerbaar. Gedwongen bevolkingsverplaatsingen zijn immers illegaal. Trump wuifde juridische bezwaren echter weg en is ervan overtuigd dat de Palestijnen uiteindelijk akkoord zullen gaan met zijn idee. ,,Ik denk niet dat ze nee tegen me zullen zeggen.”
https://www.ad.nl/buitenl(...)erplaatsen~a375f0a4/

Binnenkort nieuwe roast van Trump op het strand van Gaza.
pi_216578524
Even voor mijn begrip omdat ik het werkelijk niet weet:

Hamas. Het is een ding cq beweging met macht blijkbaar.

Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?

Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.

Of zijn "ze" min of meer allemaal "Hamas"? Zo ja dan komt dat nooit meer goed wat vooral sneu is voor de kinderen .
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216578564
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:

Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?

Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.
Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:01:11 #4
396550 Richestorags
pi_216578599
quote:

Er wordt geschat dat Hamas nog 25k strijders heeft. Hamas is de naam van de politieke tak eigenlijk: de gewapende tak heeft een lange naam en ik ben te lui om die op te zoeken (Al Qassem brigade of zoiets).

Hamas is niet heel lief: ze doen aan publieke executies, martelingen en hebben hun politieke en militaire tegenstanders rond 2007 uit de weg geruimd (Fatah). Hamas heeft de touwtjes wel strak in handen.

Hamas is democratisch verkozen na de terugtrekking van Israël dus een aanzienlijk deel van de bevolking steunt hen. De meerderheid van de bevolking stond ook achter oktober 7 dus je kan stellen dat Hamas min of meer de stem van het volk vertegenwoordigt. Dat gezegd hebbende, Hamas grijpt wel hard in als ze het idee hebben dat iemand iets te veel weerstand tegen ze heeft (of samenwerkt met de Joden).
pi_216578628
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.
quote:
HAMAS heeft waarschijnlijk minder dan 20.000 strijders. Het had tussen de 20.000 en 25.000 strijders voordat het conflict tussen Israël en HAMAS in oktober 2023 begon, waardoor dat aantal met duizenden is afgenomen.
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen. :)
pi_216578661
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen. :)
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:06:19 #7
396550 Richestorags
pi_216578666
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.

In Mosul bijvoorbeeld was IS echt een losse unit t.o.v. de bevolking: een gehate bezetter.
pi_216578672
Deze gast verwoord het echt mooi

Bekijk deze YouTube-video
pi_216578677
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:09:04 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216578699
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
Poetin is ook "democratisch verkozen".
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216578710
Israel is niet verantwoordelijk voor hoe wij (Europa) met onze grensbewaking omgaan. Israel staat in haar goed recht concrete oplossingen te zoeken voor dit conflict. Wat wij vervolgens met de Palestijnen doen die misschien naar Europa komen, is onze zaak.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:11:11 #12
396550 Richestorags
pi_216578716
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.
Een oncomfortabele waarheid en één van de redenen dat ze nog steeds niet verslagen zijn door een superieur leger.

Het Irakese leger, de rag tag milities en de Koerden hadden IS binnen 9 maanden uitgeroeid in Mosul. Maar ja, de bevolking motte IS daar niet.
pi_216578760
quote:

Of zijn "ze" min of meer allemaal "Hamas"? Zo ja dan komt dat nooit meer goed wat vooral sneu is voor de kinderen .
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216578763
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Strijders. Ja.
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.

M.a.w. ik kan me er iets bij voorstellen dat men recalcitrant wordt en er een beweging ontstaat die geweld beantwoord met geweld.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:17:09 #15
396550 Richestorags
pi_216578774
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Hathor het volgende:

[..]
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.
Een tekstboek Arabische overheid wat dat betreft (minus Libanon maar dat is een clusterfuck on its own).
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:21:31 #16
396550 Richestorags
pi_216578833
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.

M.a.w. ik kan me er iets bij voorstellen dat men recalcitrant wordt en er een beweging ontstaat die geweld beantwoord met geweld.
Deze lezing doet niet helemaal recht aan de waarheid.

Gaza is een "spoil of war". Het was onder Egyptische heerschappij en is als gevolg van de mede door Egypte gestartte oorlogen in Israëlische handen terechtgekomen.

I.t.t. de Sinaï, dat Israël ook veroverd heeft maar heeft teruggegeven ondanks dat ze hiertoe niet verplicht is volgens het oorlogsrecht.

Ik weet niet de exacte details waarom Egypte Gaza niet terug kreeg of misschien wel niet terug wilde.
pi_216578844
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?

M.i. is die "democratie" niet min of meer afgedwongen door een angstcultuur?

Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
pi_216578868
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?

Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
Ze werden legitiem verkozen. En hebben daarna nooit meer verkiezingen uitgeschreven.
Dat was in 2006 of zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:25:26 #19
396550 Richestorags
pi_216578874
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:

45 procent stemde destijds op Hamas en 41 procent op Fatah. Er waren nog wat kleine andere partijen. Volgens mij was Fatah relatief iets gematigder dus men kon naar verwachting redelijk vrijuit stemmen gezien deze cijfers.
pi_216578896
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:21 schreef Richestorags het volgende:
in Israëlische handen terechtgekomen
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.

Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:28:41 #21
396550 Richestorags
pi_216578906
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen handen kan denk ik niet.

Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
Wacht even. Waar is Israël als een lompe indringer gearriveerd?

In ieder geval niet in Gaza, dat is in verdediging op Egypte veroverd, net als de teruggegeven (en niet met de verplichting daartoe!) Sinaï. Bedoel je in het land van Israël zelf?
pi_216578916
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
In Israël toch? Het lijkt nu net alsof ik iets heel nieuws vertel. :)
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:30:19 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216578918
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten? O-)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216578927
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het lijkt alsof dit helemaal niet bekend is... Vreemd. :)
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:36:29 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216578961
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]

toen het kindje jezus werd vastgespijkerd
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:37:08 #26
396550 Richestorags
pi_216578967
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
In Israël toch? Het lijkt nu net alsof ik iets heel nieuws vertel. :)
Nou, het is een creatieve lezing.

Wat nu Israël is was een Brits mandaat gebied, in de handen van de Britten gekomen met het mandaat van de rudimentaire VN. Daarvoor was het in handen van het instortende Ottomaanse Rijk.

Destijds woonden er Arabieren en Joden. Toen de Zionistische beweging als tegenbeweging op de ruk naar natiestaten in de 19e eeuw ontstond, trokken er meer Joden naar Israël en kochten toen al gebieden op in het huidige Israël. In de 19e eeuw kwamen de eerste Kibboetsen al, vaak op Marxistische leest. Op basis van succesvolle ontginning van het land door de Joden trokken er weer meer Arabieren het gebied in.

Toen het land in handen van de Britten was, waren er al lokale opstootjes.

Na de stichting van de staat Israël in 1948 en de tweede afwijzing van de 2-staten oplossing in 1947 brak er in 1948 oorlog uit waarbij het doel van de Arabieren om de Joden te verdrijven niet was gelukt. Hierna trokken er veel Mizrahi (Joden uit het MO) naar Israël. Die waren niet echt meer welkom in de hen vijandige Arabische landen. Dit veranderde ook het karakter van de staat Israël aanzienlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Richestorags op 06-02-2025 23:43:28 ]
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:37:41 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_216578973
Waarom krijgt die clown elke dag zoveel aandacht?
Hij is nog niet eens een maand officieel aan de macht en ik word er nu al doodmoe van die debiele uitspraken en plannen aan de lopende band.

Je zou bijna al geen nieuws meer kijken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:41:02 #28
396550 Richestorags
pi_216578983
quote:

[..]
Een vrij versimpelde lezing die je hier aanhoudt.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:41:40 #29
396550 Richestorags
pi_216578985
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:37 schreef Harvest89 het volgende:
Waarom krijgt die clown elke dag zoveel aandacht?
Hij is nog niet eens een maand officieel aan de macht en ik word er nu al doodmoe van die debiele uitspraken en plannen aan de lopende band.

Je zou bijna al geen nieuws meer kijken.
Niemand verplicht je daartoe. Zou best wel eens goed voor je kunnen zijn.
pi_216579062
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:37 schreef Richestorags het volgende:
Wat nu Israël is was een Brits mandaat gebied, in de handen van de Britten gekomen met het mandaat van de rudimentaire VN. Daarvoor was het in handen van het instortende Ottomaanse Rijk.
Respect voor jouw kennis van de dingen.

Maar dit voorbeeld ("Brits mandaat gebied") hoe is dat zo gekomen?
Ik bedoel is het allemaal vanzelfsprekend dat een mogendheid zeer ver van huis een gebied zomaar afpikt van de oorspronkelijke bewoners? Ik vind dat niet zo logisch en niet een vanzelfsprekendheid.

De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.

De oorzaak van al het leed is m.i. de geldingsdrang en het kolonialisme van de westerling. Het lijkt me dat je "mandaat" toe eigent door de boel gewoon in te pikken met dreiging en uitvoering van geweld.

Hoe trots kunnen we daar op zijn? Het was helemaal niet van de Britten moreel gezien en dat ze het weer aan iemand anders geven (niet zijnde de natives) maakt het niet echt "goed".
pi_216579113
Al met al denk ik: waarom bleven de Britten niet gewoon in Britland?
Omdat ze elders iets wilden stelen en dat ook in hoge mate gedaan hebben.
Een behoorlijk twijfelachtig principe.
En toen waren ze opeens blijkbaar "eigenaar" als je dat met "mandaat" bedoelt...
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 00:20:22 #32
236264 crew  capricia
pi_216579161
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 00:07 schreef Bart2002 het volgende:
Al met al denk ik: waarom bleven de Britten niet gewoon in Britland?
Omdat ze elders iets wilden stelen en dat ook in hoge mate gedaan hebben.
Een behoorlijk twijfelachtig principe.
En toen waren ze opeens blijkbaar "eigenaar" als je dat met "mandaat" bedoelt...
Nou ja, geef de Romeinen dan maar de schuld. Die sloopten Jeruzalem en de tempel. En joegen de meeste joden uit dat gebied daar weg. Ze eigenen zich zomaar dat gebied toe. :{

Hoe ver wil je eigenlijk terug?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 00:24:49 #33
396550 Richestorags
pi_216579176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Respect voor jouw kennis van de dingen.

Maar dit voorbeeld ("Brits mandaat gebied") hoe is dat zo gekomen?
Ik bedoel is het allemaal vanzelfsprekend dat een mogendheid zeer ver van huis een gebied zomaar afpikt van de oorspronkelijke bewoners? Ik vind dat niet zo logisch en niet een vanzelfsprekendheid.
Het was een mandaat toegewezen rond 1920 door de Volkenbond (voorloper van de VN) dat het beheer van het voormalige Ottomaanse Rijk aan de Fransen en Engelsen toewees. Het doel van de Volkenbond, opgericht na de vrede van Versailles, was in principe om oorlogen te voorkomen. Het mandaat liep af op 15 mei 1948 (toen riep Israël de onafhankelijkheid uit).

Engeland stond vrij sympathiek tegenover een Joodse staat, waardoor Israël als erfenis kon ontstaan. De Arabische staat was Transjordanië (grofweg het huidige Jordanië inclusief de Westbank). Gezien het gebied zowel Joodse als Arabische bewoners had, was dit niet onlogisch.

Het gebied had een eeuwenlange bezetter, namelijk de Turken. Daarvoor was het tijdens de Arabische veroveringen veroverd. We hebben immers de fameuze kruistochten gehad. De context is dus dat het gebied in een soort limbo verkeerde. Er was geen sprake van een Palestijnse staat, noch een Israëlische. Het was vooral gewoon eeuwenlang bezet geweest door de Ottomanen met een gemengde bevolking. En.....zie onder.

In de 19e eeuw en begin 20e eeuw waren grote delen onbewoond. De bevolking was in 1920 nog geeneens 750k mensen. Via legale migratie van Joden in de periode 1920-1948 werd land aangekocht en nam de Joodse bevolking toe, net als de Arabische. Dit door een combinatie van migratie en verminderde kindersterfte door betere geneeskunst die de Joden introduceerden.

quote:
De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.
Vergelijkingen gaan niet op. Er woonden al Joden in het gebied en Joden woonden reeds duizenden jaren in dit gebied. Door de Romeinen werden zij van hun land verdreven en uiteindelijk kwamen er Arabieren terecht na de expansie van de Islam. Die hebben het gebied dus zelf ooit ook veroverd.

Het gebied is vele malen van handen gewisseld: Canaaieten, Israëlieten, Egyptenaren, Assyriërs, Babyloniërs, Romeinen, Arabieren, Turken, Britten.

Maar ten tijde van het Mandaat woonden er een mix van Joden en Arabieren. Er werd een 2-statenoplossing bedacht om de erfenis van de Ottomanen te verdelen tussen de Joden en de Arabieren, meteen vanaf het begin. Hebben de Indianen die ooit gehad?

Israël heeft Gaza in verdediging op zes Arabische landen die haar tegelijkertijd aanvielen en probeerden te vernietigen veroverd. Hoe is dit te vergelijken met de Indianen? Dat was niet in verdediging op een aanval. Idem met Indonesië.

quote:
De oorzaak van al het leed is m.i. de geldingsdrang en het kolonialisme van de westerling. Het lijkt me dat je "mandaat" toe eigent door de boel gewoon in te pikken met dreiging en uitvoering van geweld.
Het mandaat is door de Volkenbond afgegeven om de "erfenis" van het ingestortte, imperialistische rijk van de Ottomanen te beheren. Ottomanen (Turken) waren geen Westerlingen en hebben alles wat los en vast zit daar veroverd. Het Byzantijnse Rijk, Constantinopel, Arabisch Schiereiland, de Balkan, Noord-Afrika tot aan Algerije.

quote:
Hoe trots kunnen we daar op zijn? Het was helemaal niet van de Britten moreel gezien en dat ze het weer aan iemand anders geven (niet zijnde de natives) maakt het niet echt "goed".
Het was van een ander imperialistisch rijk, de Ottomanen. De Britten hebben als grote macht dit mandaat gekregen van de Volkenbond. Joden waren net zo goed natives. Overigens hebben de Britten ook de Arabieren geholpen met hun nationalistische strijd tegen de Ottomanen, ook wel de Arab Revolt genaamd. Lawrence of Arabia enzo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Richestorags op 07-02-2025 00:36:44 ]
pi_216579824
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...

Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten. Zoals de Ottomanen, maar ook het Arabische Rijk en de Perzen als je richting de oudheid gaat. Die hebben het gebied dan niet bezet/gekoloniseerd zeker? Wat ik wil zeggen is dat het zinloos is om enkel naar Europese of Westerse machten te wijzen als de historie al iets anders laat zien. En dat is logisch, gezien de geografische ligging.

Daarnaast spreek je over 'native' bevolking. Ik zal niet zeggen dat dat geen interessant uitgangspunt is (integendeel), maar hoever ga je terug? Dan kom je ergens uit op de oudheid toen het gebied bestond uit stammen, lang voordat monotheïstische geloven een intrede deden. Of je komt uit op de kleine koninkrijkjes die het gebied gekend heeft. Daaruit kan je nauwelijks een moderne claim herleiden.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 11:13:58 #35
396550 Richestorags
pi_216581112
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:

[..]
Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...

Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten. Zoals de Ottomanen, maar ook het Arabische Rijk en de Perzen als je richting de oudheid gaat. Die hebben het gebied dan niet bezet/gekoloniseerd zeker? Wat ik wil zeggen is dat het zinloos is om enkel naar Europese of Westerse machten te wijzen als de historie al iets anders laat zien. En dat is logisch, gezien de geografische ligging.

Daarnaast spreek je over 'native' bevolking. Ik zal niet zeggen dat dat geen interessant uitgangspunt is (integendeel), maar hoever ga je terug? Dan kom je ergens uit op de oudheid toen het gebied bestond uit stammen, lang voordat monotheïstische geloven een intrede deden. Of je komt uit op de kleine koninkrijkjes die het gebied gekend heeft. Daaruit kan je nauwelijks een moderne claim herleiden.
De trope dat Israëli van begin af aan kolonisten zijn heeft helaas gretig aftrek gevonden.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 17:58:55 #36
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216585091
quote:
Noble Peace Prize Winner Trump in his own Gaza

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 18:36:26 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216585436
quote:

[..]
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...

Maar goed, onze pro-Pallie vrienden zien Israël het liefst verdwijnen, zodat islamitische hellhole nummer zoveel in dat gebied gesticht kan worden.

Klote voor LGBTQ en vrouwen daar, maar wit kolonialisme is nog altijd erger, nietwaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216585851
Wat je dus eigenlijk vooral ziet is, dat als je in een land maar lang genoeg oorlog voert, het grootste deel van de bevolking er bij betrokken raakt en de militanten de macht overnemen. Beste voorbeeld: de Taliban in Afghanistan. En uiteraard hebben militante regimes de neiging om gewoon iedereen die het niet met ze eens is, af te maken. Zowel "vriend" als vijand.
pi_216585916
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 00:20 schreef capricia het volgende:
Hoe ver wil je eigenlijk terug?
Tot we precies weten hoe het zit. :)
Maar we hebben dus al gelezen dat de Britten het mandaat kregen van de VN.
Ik vraag me vele dingen af over hoe dat toen ging: wat had de VN erover te zeggen dat ze het zomaar aan een willekeurige partij konden geven en wat deden de Britten zover van huis?

Die zaten er w.s. al wegens modern roofridderschap. Er valt altijd wat te halen natuurlijk. Zij zijn geen stichting zonder winstoogmerk.

Het komt er dus op neer dat al die entiteiten daar rondhingen voor een bepaald belang.

Het "recht" op eigendom cq "mandaat" is op zijn minst twijfelachtig.

en dan heb je het recht om dit weer weg te geven (of: te verkopen...) aan de geplaagde Joodse bevolking na WO 2. Althans zij die er over waren. Zeer goed.

Maar vervolgens hebben zij die terugkeerden naar "hun" beloofde heilige land als beesten huis gehouden om alle ongewenste elementen naar de krochten te verjagen. Als echte overheersers en bazen.

Dat is uiteraard "mijn waarheid". Er zullen altijd nuances zijn. Maar dit onbeschaafde gedrag van overigens zeer beschaafde mensen verbaast altijd. :)
pi_216585971
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:
Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten.
Dat maakt het toch niet opeens legitiem? De redenatie wat zij kunnen kunnen wij ook is wat slap. Dat het gebied voor de grijp lag, want anders doet een ander het, ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 07-02-2025 19:37:31 ]
pi_216585985
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:21 schreef Bart2002 het volgende:
Maar vervolgens hebben zij die terugkeerden naar "hun" beloofde heilige land als beesten huis gehouden om alle ongewenste elementen naar de krochten te verjagen. Als echte overheersers en bazen.
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"
pi_216586029
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"
Dat inderdaad. Dat het zeer kwaad bloed ging zetten was voor de hand liggend.
Maar in plaats na de geleerde lessen zo vlak na de oorlog dat het een beetje geven en nemen is om wat harmonie te scheppen trapten zij direct wild om zich heen met bruut geweld om de ongewenste elementen te verdrijven naar Oblivian.

Die fase is nooit erg goed in beeld geweest in het land van melk en honing.

quote:
Daarom ben Ik neergekomen om het volk te redden uit de hand van de Egyptenaren, en het te leiden uit dit land naar een goed en ruim land, naar een land dat overvloeit van melk en honing.
Exodus 3:8
pi_216586130
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...
Dat is m.i. wat vergezocht. Je suggereert hier een "verband" wat niet logisch is.
Dit met alle respect uiteraard.
pi_216586135
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.

Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.
quote:

[..]
Voordien was dit hele gebied van de Ottomanen, die het ... jawel, hadden veroverd van de Mamelukken. En ook zij hadden het gebied via veroveringen in hadden gekregen. Kortom, het is onduidelijk wel punt je hier probeert te maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:45:24 #45
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_216586199
https://www.uu.nl/achterg(...)e-gaza-oorlog-vooraf

quote:
1947-1949: De Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Bijna meteen na Israëls onafhankelijkheidsverklaring vielen omringende Arabische landen Israël aan. In deze Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog (1948) trokken de legers van de buurlanden Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon met plaatselijke Palestijnse milities de nieuw-uitgeroepen staat binnen. Ze hadden het voorkomen van de stichting van een Joodse staat als doel en wilden verdere onteigeningen van Palestijnse Arabieren verhinderen. De oorlog had immense humanitaire gevolgen, die tot op de dag van vandaag voelbaar zijn.
Lees verder over de Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Vluchtelingen
Naar conservatieve schattingen werden ruim 750.000 Palestijnen verjaagd naar de buurlanden, waar ze terechtkwamen in vluchtelingenkampen. De telkens verhardende Israëlische wetgeving maakte het velen van hen onmogelijk ooit terug te keren. Deze vaak gewelddadige expulsie, die gepaard ging met landonteigeningen en vervolging, wordt in de Palestijnse context de Nakba (‘ramp’ of ‘catastrofe’) genoemd. De Arabische bevolking die in Israël bleef was bovendien verworden tot de Palestijnse minderheid met, zoals zou blijken, een tweederangs status.

Veel Joodse gemeenschappen in landen met een Arabische meerderheid werden ook vervolgd en verdreven. Dat leidde tot hun hervestiging in Israël, waardoor de druk van een groeiende bevolking in de regio nog groter werd.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_216586230
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:41 schreef HowardRoark het volgende:
Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat. :) Zie ook de post hierboven.

quote:
Palestijnen zijn de oorspronkelijke bewoners van het gebied
De superieure staat van het leger maakte dat Israël in de verhouding met de Palestijnen de bovenliggende partij is, en maar in zeer beperkte mate ruimte biedt voor een duurzame oplossing. Niet vergeten moet worden dat de Palestijnen oorspronkelijke bewoners van het gebied zijn en de meeste Joden na de onafhankelijkheid in 1948 erheen emigreerden. De vele terroristische aanslagen en gebrekkig Palestijns leiderschap hebben aan die kant het vredesproces ook niet geholpen.
pi_216586310
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat. :) Zie ook de post hierboven.
[..]

Je plaatst nu een quote zonder bron in combinatie met een ad hominem.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_216586340
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat heb je dan blijkbaar verdiend. :)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:53:52 #49
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586345
quote:
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?
pi_216586358
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:53 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?
Als zijn vader niet bestaat dan zijn zoon ook niet.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:55:25 #51
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586368
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
Als zijn vader niet bestaat dan zijn zoon ook niet.
Aha, op die manier :)
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 19:55:39 #52
236264 crew  capricia
pi_216586373
quote:

[..]
[..]

Huh..Wat bedoel je met oorspronkelijke bewoners? Was Jesus een jood of een Palestijn?
En wie werden er door de Romeinen dan gedeeltelijk uitgetrapt? Dat waren toch echt de joden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586387
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh..Wat bedoel je met oorspronkelijke bewoners? Was Jesus een jood of een Palestijn?
Zie hierboven. We moeten niet doen of dat allemaal echt gebeurd is m.i.
pi_216586393
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat heb je dan blijkbaar verdiend. :)
Kortom, op de inhoud lukt het je niet. Goed dat we dit dan meteen even duidelijk hebben, dat scheelt mij weer moeite.

Ik zie trouwens nu ook dat je die quote uit een opinieartikel van Trouw hebt geplukt, waar nota bene onder staat:
quote:
Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.
Wat je vervolgens hier als een feit probeert te verkopen. Hilarisch.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:57:12 #55
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586400
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:56 schreef Bart2002 het volgende:
Je lijkt wel een Palestijn. Die redeneren ook zo :)
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 19:58:02 #56
236264 crew  capricia
pi_216586414
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Volgens de Romeinse bronnen waren het toch echt joden die er woonden. En waarvan de tempel vernield is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586428
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, je bent je dagelijkse sea-lioning sessie weer begonnen zie ik. :z

quote:
The sealioner feigns ignorance and politeness while making relentless demands for answers and evidence (while often ignoring or sidestepping any evidence the target has already presented), under the guise of "just trying to have a debate",[5][6][8][11] so that when the target is eventually provoked into an angry response, the sealioner can act as the aggrieved party, and the target presented as closed-minded and unreasonable.[7][12][13] It has been described as "incessant, bad-faith invitations to engage in debate".[9] Sealioning can be performed by an individual or by a group acting in concert.[14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Sealioning
In b4 nog een keer: "ad hominem".
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216586449
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:57 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je lijkt wel een Palestijn. Die redeneren ook zo :)
Dat platte generaliseren. Daar heb ik een hekel aan. Dat wij zij denken. Denken te weten hoe een bepaalde bevolkingsgroep redeneert.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:59:07 #59
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586450
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:58 schreef capricia het volgende:
Volgens de Romeinse bronnen waren het toch echt joden die er woonden. En waarvan de tempel vernield is.
En die moslims die dachten, "weet je wat, hier zetten wij gewoon onze moskee neer" :7
pi_216586496
quote:

[..]
Correct.

Dit is ook een historisch feit. Dit gebied vormde eerst het Koninkrijk Israël en later een provincie in het Romeinse Rijk genaamd Judea (daar komt de naam 'Jood' (Judean) ook vandaan).
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ah, je bent je dagelijkse sea-lioning sessie weer begonnen zie ik. :z
[..]
In b4 nog een keer: "ad hominem".
Rare post dit. Als er een discussie wordt gevoerd en mensen komen met een quote aan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat hier ook de bron bij wordt gepost.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:02:29 #61
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586503
quote:

[..]
En wie werden er door de Romeinen dan gedeeltelijk uitgetrapt? Dat waren toch echt de joden.
Beide Palestijnen en Joden hebben een historische claim op de regio. Altijd leuk als iemand pro de ene partij is dan de historie van de andere partij gaat ontkennen.
pi_216586510
quote:

[..]
Nou ja dat moet dan maar. Maar wat ik bedoelde is de beschamend brute wijze waarop de verse bewoners e.e.a. hebben gekoloniseerd en naar de periferie verjaagd met geweld. Je zou toch een beetje voorzichtigheid verwachten zo vlak na het WO 2 geweld. Of je er nou "historisch" recht op hebt of niet, gedraag je een beetje.
pi_216586532
quote:

[..]
Ik denk dat hij het over de kanaannieten heeft. Die woonde er en de Israëlieten onder leiding van Jozua verdreven de oorspronkelijke bevolking zoals ze opgedragen was.

Genetisch onderzoek suggereert dat de Kanaannieten niet volledig verdwenen zijn maar opgegaan zijn in hedendaagse bevolkingsgroepen. Zoals de Libanezen.

Wel leuk dat met dat inheems zo gegoochelt wordt terwijl bijvoorbeeld Nederland niet eens een inheemse bevolking kent.
pi_216586601
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Beide Palestijnen en Joden hebben een historische claim op de regio. Altijd leuk als iemand pro de ene partij is dan de historie van de andere partij gaat ontkennen.
De groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen hebben in principe weinig historische claim op dit gebied. Een aanzienlijk aantal Palestijnen komt ook uit landen zoals Egypte, Syrië, Irak en Jordanië vanwege de werkgelegenheid en welvaart die er ontstond door investeringen van Joden die hier zich vestigden vanuit Europa. Zij trokken pas begin 20e eeuw naar dit gebied.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:07:41 #65
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586605
Laat het nou zo zijn dat dat gebied gewoon maar 1 historie kent ;)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:08:03 #66
323876 michaelmoore
pi_216586615
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik denk dat hij het over de kanaannieten heeft. Die woonde er en de Israëlieten onder leiding van Jozua verdreven de oorspronkelijke bevolking zoals ze opgedragen was.

Genetisch onderzoek suggereert dat de Kanaannieten niet volledig verdwenen zijn maar opgegaan zijn in hedendaagse bevolkingsgroepen. Zoals de Libanezen.

Wel leuk dat met dat inheems zo gegoochelt wordt terwijl bijvoorbeeld Nederland niet eens een inheemse bevolking kent.
ach inheems , we zijn allemaal van adam en eva afkomstig he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216586685
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dat moet dan maar. Maar wat ik bedoelde is de beschamend brute wijze waarop de verse bewoners e.e.a. hebben gekoloniseerd en naar de periferie verjaagd met geweld. Je zou toch een beetje voorzichtigheid verwachten zo vlak na het WO 2 geweld. Of je er nou "historisch" recht op hebt of niet, gedraag je een beetje.
Van koloniseren is helemaal geen sprake geweest, daar zou namelijk een thuisland voor nodig zijn geweest en dat hebben Joden nooit meer gehad na hun verdrijving uit Judea. En daarnaast was geweld er initieel maar in één richting, namelijk van Arabieren jegens Joden. Wat erger werd naarmate er meer Joden naar deze regio kwamen.
quote:
However, a historical review of relations between the Jewish and Arab communities of Palestine shows that in the century preceding the creation of the State of Israel, Palestine was already the scene of numerous pogroms of a violence comparable to that of October 7.

From 1830 to 1948, these repeated massacres aimed to expel the Jews from Palestine, dissuade European refugees from seeking sanctuary there, and thwart the establishment of a ” Homeland for the Jewish people” through extreme violence.

Bron
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:12:08 #68
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586692
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen hebben in principe weinig historische claim op dit gebied. Een aanzienlijk aantal Palestijnen komt ook uit landen zoals Egypte, Syrië, Irak en Jordanië vanwege de werkgelegenheid en welvaart die er ontstond door investeringen van Joden die hier zich vestigden vanuit Europa. Zij trokken pas begin 20e eeuw naar dit gebied.
Bedankt dat je je mijn punt bevestigd. Misschien kan Slayage binnenkomen en zeggen dat de Joden geen claim hebben op dit gebied omdat ook een aanzienlijk deel uit Oost-Europa daar heen zijn getrokken.
pi_216586701
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Rare post dit. Als er een discussie wordt gevoerd en mensen komen met een quote aan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat hier ook de bron bij wordt gepost.
Om een bron vragen in een oprechte discussie is vanzelfsprekend uitstekend, maar dat is natuurlijk ook helemaal niet mijn punt en dat weet je ook wel. o|O
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:13:05 #70
236264 crew  capricia
pi_216586709
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Zo ongeveer iedereen heeft er gezeten ja. Ieg in Jeruzalem. Wie die stad nog nooit veroverd heeft mag nu opstaan. :D

De christenen hebben het veroverd in 1100 op de Turken, daarna de Arabieren en de Ottomanen hebben het ook veroverd. En de Engelsen ook nog.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:15:29 #71
236264 crew  capricia
pi_216586733
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Bedankt dat je je mijn punt bevestigd. Misschien kan Slayage binnenkomen en zeggen dat de Joden geen claim hebben op dit gebied omdat ook een aanzienlijk deel uit Oost-Europa daar heen zijn getrokken.
Iedereen en alles heeft er gezeten. En veroverd. En een moskee op een tempel of weer een kerk gebouwd. En de tempel of de kerken weer vernietigd en ga zo maar door.

Van lang voor onze jaartelling tot aan nu aan toe.
En we gaan nog steeds door. Tot in de toekomst aan toe, ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586743
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik bevestig niets. En als je het niet met mij eens bent, prima, maar probeer dan tenminste eens te onderbouwen wat jij denkt dat de historische claim is van 'de Palestijnen' met deze plek?

De Islam is hier niet ontstaan en de 'Palestijnse cultuur' is een product van de jaren 1960 onder leiding van Yasser Arafat, een halve Egyptenaar. Ik ben dus oprecht benieuwd waar jij de historische connectie denkt te kunnen vinden.
pi_216586777
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:11 schreef HowardRoark het volgende:
Van koloniseren is helemaal geen sprake geweest
Geef het beestje dan een andere naam. Men sprak indertijd van "Joodse kolonisten" die aan landjepik deden.
Maar dat zal allemaal wel niet echt zijn. Wat ik ervan weet is dat zij qua machtsvertoon de verfoeide Duitsers overtroffen. Mogelijk was dat een stukje frustratie wat begrijpelijk is.

Maar dat zij dit met geweld en militaire overmacht deden valt niet te ontkennen toch? Een stukje naar machtsmisbruik.
pi_216586798
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:07 schreef Tengano het volgende:
Laat het nou zo zijn dat dat gebied gewoon maar 1 historie kent ;)
Zeker weten, maar wil je mij proberen uit te leggen dat de nakomelingen van Friezen, Saksen en Franken niet in Nederland thuishoren. Daar kunnen alle gebruikers in dit topic bij zitten. Ook al gaat je familie stamboom 60 generaties terug tot het jaar 500 met alleen maar Nederland zobder inmenging, je hoort hier niet en je hebt niks te zeggen.

Ik laat me graag overtuigen dat we voortaan zo met elkaar om moeten gaan
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:21:05 #75
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586815
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Iedereen en alles heeft er gezeten. En veroverd. En een moskee op een tempel of weer een kerk gebouwd. En de tempel of de kerken weer vernietigd en ga zo maar door.

Van lang voor onze jaartelling tot aan nu aan toe.
En we gaan nog steeds door. Tot in de toekomst aan toe, ja.
Jammer dat verschillende geloven niet samen kunnen leven hier. Het helpt niet dat er twee landen eigenlijk aan het vechten zijn voor het zelfde stukje grond.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:21:35 #76
236264 crew  capricia
pi_216586820
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Geef het beestje dan een andere naam. Men sprak indertijd van "Joodse kolonisten" die aan landjepik deden.
Maar dat zal allemaal wel niet echt zijn. Wat ik ervan weet is dat zij qua machtsvertoon de verfoeide Duitsers overtroffen. Mogelijk was dat een stukje frustratie wat begrijpelijk is.

Maar dat zij dit met geweld en militaire overmacht deden valt niet te ontkennen toch? Een stukje naar machtsmisbruik.
Kochten ze ook geen land bij rijke families in het Ottomaanse Rijk?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586853
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:13 schreef capricia het volgende:
Wie die stad nog nooit veroverd heeft mag nu opstaan.
Canada. Maar bestaat er dan consensus over dat dit een te pikken gebied was? Ik vind die machinatie zo vreemd. We gingen er allemaal heen om de baas te worden daar. Dat is toch opmerkelijk gedrag wat wij "normaal" vinden blijkbaar. En de laatste winnaar heeft het.

Het zal in de menselijke natuur zitten maar toch is het wat typisch. Blijf lekker thuis. :)
pi_216586891
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:21 schreef capricia het volgende:
Dat lijkt me niet als je het met een beetje spierballen gewoon kunt krijgen "om niet".

Maar vooral wat Momo zegt in #79. Waarom niet een beetje nederig en beschaafd? Het had zo mooi kunnen zijn.
pi_216586902
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als sommige mensen iets een bepaalde naam geven, maakt dit het nog geen feit. Dat Joden zich hier begonnen te vestigen is natuurlijk waar, maar dit komt op geen enkele manier overeen met de definitie van de term koloniseren.

Sterker nog, het is waarschijnlijk de grootste vorm van dekolonisatie aller tijden geweest, waar inheemse bewoners terugkeren naar het gebied van hun oorsprong. Joden verdreven zelfs de Britten uit dit gebied, de daadwerkelijke kolonisten.

Geweld is vanuit Joodse kant eigenlijk enkel in reactie gebruikt op het geweld van Arabieren, zo kreeg de voorloper van het Israëlische leger ook vorm. De 'Haganah':
quote:
The Haganah was set up by the left wing Achduth Ha'avodah party and was seen as a kind of citizen's defence group which was, to its regret, not officially recognised by the Mandatory Government; until the thirties, the prevalent idea among Palestinian Zionist was that cooperation with the Mandatory Administration was both desirable and inevitable, and Haganah was designed merely to protect settlements against sudden attacks by Arabs until the arrival of police or the army to take over and fulfil their proper function. This was the conception particularly of the middle class and right wing elements that joined Haganah in the twenties, and who, by the thirties expressed it as an ideology. Haganah was there to defend the lives and property of Jews in a land ridden with insecurity and strife, but it ought not to aspire to a political role.

Bron
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:27:23 #80
236264 crew  capricia
pi_216586905
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Jammer dat verschillende geloven niet samen kunnen leven hier. Het helpt niet dat er twee landen eigenlijk aan het vechten zijn voor het zelfde stukje grond.
Door alle eeuwen heen is zeker niet uitsluitend geloof geweest waarvoor Jeruzalem veroverd is. Denk aan de Romeinen of de Ottomanen.
Het zijn rijken/Empires geweest, waarin meerdere geloven hun plek hadden.

Ik denk dat juist het modernere natiestaat-denken nu het probleem is. Het idee dat ieder volk een eigen natie verdient.
Dat is zo nieuw dat sommige volkeren late in the game zijn. De Palestijnen zijn daar een voorbeeld van.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:29:01 #81
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586926
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik bevestig niets. En als je het niet met mij eens bent, prima, maar probeer dan tenminste eens te onderbouwen wat jij denkt dat de historische claim is van 'de Palestijnen' met deze plek?

De Islam is hier niet ontstaan en de 'Palestijnse cultuur' is een product van de jaren 1960 onder leiding van Yasser Arafat, een halve Egyptenaar. Ik ben dus oprecht benieuwd waar jij de historische connectie denkt te kunnen vinden.
De naam Palestina komt al van de 13de eeuw voor(!) Christus en nog "relatief" recent van 1517 tot 1922 viel het gebied onder het islamitische Ottomaanse Rijk. Dat is ongeveer 400 van de laatste 500 jaar.
pi_216586938
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:27 schreef capricia het volgende:
Het idee dat ieder volk een eigen natie verdient.
Technisch gesproken is dat geen enkel probleem natuurlijk. Dat het niet lukt is de verderfelijke menselijke natuur. Het niet gunnen vooral. Het is geen reclame zeg maar voor hoe het ook zou kunnen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:30:10 #83
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216586943
Ze zeggen niet voor niks dat Jesus een Palestijn was, toch? :D
Wie dit leest is een lezer van dit
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:31:51 #84
438527 MissButterflyy
pi_216586964
pi_216586971
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:29 schreef Momo het volgende:

[..]
De naam Palestina komt al van de 13de eeuw voor(!) Christus en nog "relatief" recent van 1517 tot 1922 viel het gebied onder het islamitische Ottomaanse Rijk. Dat is ongeveer 400 van de laatste 500 jaar.
Kijk eens aan. Hoe komt het dat je er zoveel vanaf weet?
pi_216586987
quote:
quote:
Maar Jezus merkt niets van vrede en schoonheid. Een somber gevoel van angst beklemt zijn hart. Zijn vertwijfeling groeit wanneer hij over de kronkelige rots­paden loopt. Ondanks het gezelschap van drie trouwe vrienden voelt hij zich eenzaam.
Kijk. Dat begint al mooi. Hoe men dit weet is even onduidelijk maar we lezen verder. :)

quote:
Alles in zijn leven wijst op een bijzonder, door God bepaald lot.
Nooit meer geëvenaard helaas...
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:34:21 #87
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216587000
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kijk eens aan. Hoe komt het dat je er zoveel vanaf weet?
Zoveel weet ik er niet van hoor. Heb er gewoon af en toe wat over gelezen toen deze hele kwestie begon. Ook verschillende gekleurde bronnen. Ik heb net nog precies de jaartallen opgezocht. ;)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:35:59 #88
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216587028
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Door alle eeuwen heen is zeker niet uitsluitend geloof geweest waarvoor Jeruzalem veroverd is. Denk aan de Romeinen of de Ottomanen.
Het zijn rijken/Empires geweest, waarin meerdere geloven hun plek hadden.

Ik denk dat juist het modernere natiestaat-denken nu het probleem is. Het idee dat ieder volk een eigen natie verdient.
Dat is zo nieuw dat sommige volkeren late in the game zijn. De Palestijnen zijn daar een voorbeeld van.
De hele regio daar heeft wat dat betreft het probleem dat men nog altijd met de coloniale grenzen zit terwijl een natiestaat eigenlijk een samenvoeging van Syrië, Libanon, Jordanië en Palestina zou omvatten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_216587035
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Correct.

Hier werd ook op erg veel plekken geld voor ingezameld. In veel Oost-Europese shtetl's (en ook in de VS) waren verscheidene zionistische organisaties die hier geld voor probeerden op te halen. Dit was over het algemeen erg succesvol. Een stad als Tel-Aviv is van niets opgebouwd via land dat werd gekocht.

twitter
pi_216587063
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:34 schreef Momo het volgende:

[..]
Zoveel weet ik er niet van hoor. Heb er gewoon af en toe wat over gelezen toen deze hele kwestie begon. Ook verschillende gekleurde bronnen. Ik heb net nog precies de jaartallen opgezocht. ;)
De bronnen vormen de mening / overtuiging. Alleen weten we nooit zeker wat het belang van de bron is. Dat is best lastig. We moeten vertrouwen op bronnen omdat we er niet zelf bij geweest zijn.

Zo gezien maakt dat dat niemand de wijsheid in pacht heeft ook al doet men alsof. Best lastig. :)
pi_216587087
Er is een doeltreffende manier om godsdiensten uit te roeien en de bevolking voor zichzelf te laten denken: onderwijs. Maar dat vinden de machthebbers niet leuk, als ze regeren vanuit dat geloof.

En als de kwaliteit van dat onderwijs maar genoeg afneemt, willen de mensen weer geloven. En dan is het meestal in populisme. Hou ze dom, dan geloven ze alles wat je zegt!
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:41:26 #92
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216587119
Wel lekker weer daar in Gaza.
pi_216587127
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:36 schreef HowardRoark het volgende:
Een stad als Tel-Aviv is van niets opgebouwd via land dat werd gekocht.
Voor een schappelijke prijs of gewoon take it or leave it want anders jagen we je weg?
Dat vraag ik me dus af. De recente historie laat zien dat "enforcing" hen niet vreemd was.
pi_216587138
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:29 schreef Momo het volgende:

[..]
Hmm, nee.

De naam 'Palestina' (Syria-Palaestina om precies te zijn) werd gegeven door de Romeinen aan dit gebied (dat dus voorheen Judea heette) na de Bar Kochba-opstand. De Romeinen kozen deze naam vanwege de rivaliteit die de Joden hadden met Filistijnen, een groep zeevaarders die hun origine kennen op de Egeïsche Eilanden. Dit zijn dus de hedendaagse Palestijnen, wat Arabieren zijn.
pi_216587141
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Er is een doeltreffende manier om godsdiensten uit te roeien en de bevolking voor zichzelf te laten denken: onderwijs. Maar dat vinden de machthebbers niet leuk, als ze regeren vanuit dat geloof.

En als de kwaliteit van dat onderwijs maar genoeg afneemt, willen de mensen weer geloven. En dan is het meestal in populisme. Hou ze dom, dan geloven ze alles wat je zegt!
Hou jij ze dom dan hou ik ze arm. De werkgever in conclaaf met de Dominee. :)
pi_216587155
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Voor een schappelijke prijs of gewoon take it or leave it want anders jagen we je weg?
Dat vraag ik me dus af. De recente historie laat zien dat "enforcing" hen niet vreemd was.
Er is niemand weggejaagd. Je verzint er nu van allerlei dingen bij. Dit was een deal tussen Joden en Ottomanen (Turken).
pi_216587165
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm, nee.

De naam 'Palestina' (Syria-Palaestina om precies te zijn) werd gegeven door de Romeinen aan dit gebied (dat dus voorheen Judea heette) na de Bar Kochba-opstand. De Romeinen kozen deze naam vanwege de rivaliteit die de Joden hadden met Filistijnen, een groep zeevaarders die hun origine kennen op de Egeïsche Eilanden. Dit zijn dus de hedendaagse Palestijnen, wat Arabieren zijn.
Je lijkt alles wel heel erg zeker te weten alsof je erbij was. Dat maakt mij altijd een beetje achterdochtig. :)
pi_216587191
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:43 schreef HowardRoark het volgende:
Er is niemand weggejaagd.
Hoe weet je dat zo zeker? Ik vind het echt niks wat je doet. Je hebt blijkbaar de wijsheid in pacht en de rest moet gewoon zwijgen. Niet fijn.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:47:52 #99
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216587216
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:50:12 #100
236264 crew  capricia
pi_216587258
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Technisch gesproken is dat geen enkel probleem natuurlijk. Dat het niet lukt is de verderfelijke menselijke natuur. Het niet gunnen vooral. Het is geen reclame zeg maar voor hoe het ook zou kunnen.
Leer van de geschiedenis:
Het uiteenvallen van multi etnische conglomeraten richting natiestaten gaat heel vaak gepaard met etnisch geweld.
Of het nu het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk was, of het uiteenvallen van Joegoslavië, of het uiteenvallen van het Habsburgse rijk. Hebben allemaal tot etnisch geweld en/of oorlogen geleid.

Opeens is daar het idee dat ieder volk een eigen staat moet hebben. Terwijl men daarvoor happy ever after geen enkel probleem had met het mixen met de buren onder Karel IV of Julius Caesar. Je was immers allemaal Romeins, of what ever, onderdaan.
(Ja, en daar waren heus ook andere spanningen)

Ik vind het uiteenvallen van Joegoslavië en de daaropvolgende oorlogen daar een heel goed voorbeeld van. Opeens moest ieder volk een eigen staat. En mocht je vooral niet wonen in het gebied waarvan je buurman vond dat het aan een andere etniciteit toebehoorde.

Etnische zuiveringen gaan hand in hand met de droom van de natiestaat.

Dat geldt ook voor 'from the river to the sea'-gedachte, en dat geldt ook voor het permanent op vakantie sturen van alle Gazanen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216587283
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Hoe weet je dat zo zeker? Ik vind het echt niks wat je doet. Je hebt blijkbaar de wijsheid in pacht en de rest moet gewoon zwijgen. Niet fijn.
Dit dus en hij tot zijn schouder in de reet van Israël
pi_216587289
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Leer van de geschiedenis:
Het uiteenvallen van multi etnische conglomeraten richting natiestaten gaat heel vaak gepaard met etnisch geweld.
Of het nu het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk was, of het uiteenvallen van Joegoslavië, of het uiteenvallen van het Habsburgse rijk. Hebben allemaal tot etnisch geweld en/of oorlogen geleid.

Opeens is daar het idee dat ieder volk een eigen staat moet hebben. Terwijl men daarvoor happy ever after geen enkel probleem had met het mixen met de buren onder Karel IV of Julius Caesar. Je was immers allemaal Romeins, of what ever, onderdaan.
(Ja, en daar waren heus ook andere spanningen)

Ik vind het uiteenvallen van Joegoslavië en de daaropvolgende oorlogen daar een heel goed voorbeeld van. Opeens moest ieder volk een eigen staat. En mocht je vooral niet wonen in het gebied waarvan je buurman vond dat het aan een andere etniciteit toebehoorde.

Dat geldt ook voor 'from the river to the sea'-gedachte, en dat geldt ook voor het permanent op vakantie sturen van alle Gazanen.
Dat was ook de reden om de EU op te richten: als we het samen moeten doen, zijn we geen oorlog aan het voeren.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:53:25 #103
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216587298
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm, nee.

Het gebied heette voorheen niet Judea, het was een samenvoeging van de provincies Judea en Syria.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_216587353
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F

Zo ziet etnische zuivering eruit. Het zal ook wel weer niet waar zijn volgens Howard wegens verderfelijke linkse krant. Die verboden moet worden. :)

quote:
Het heeft niet mogen baten. Kolonisten, met name die in de illegale buitenposten, maken gebruik van de Gaza-tragedie om hun praktijk van landjepik in een hogere versnelling te zetten. Het nationale wraakgevoel geeft hen wind in de rug. Bovendien is een groot deel van het Israëlische leger overgeplaatst naar de Gazastrook. Er zijn niet veel soldaten meer om de Palestijnse dorpelingen te beschermen – voor zover ze dat ooit hebben gedaan.
Best heel beschamend.

quote:
Wat deze week in Rashash en andere Palestijnse dorpen op de Westoever gebeurt, is een versnelde versie van wat al dertig jaar gaande is in bezet gebied. Terwijl de Israëlische regering via officiële weg Palestijns land overneemt, door het uitbreiden van nederzettingen, doen sommige kolonisten het op geniepiger wijze.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:59:01 #105
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587363
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je vult een boel in. Ik stel namelijk helemaal nergens dat mensen zouden moeten zwijgen. Maar enige onderbouwing mag natuurlijk wel, jij claimt een boel, maar weet het niet goed te onderbouwen, behalve dan een op-ed uit Trouw. En hoe ik dit weet? Dit zijn simpelweg historische feiten, dit geldt niet alleen voor Tel-Aviv natuurlijk, we weten ook hoe Amsterdam of Madrid tot stand zijn gekomen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:00:12 #106
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587375
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:58 schreef Bart2002 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F

Zo ziet etnische zuivering eruit. Het zal ook wel weer niet waar zijn volgens Howard wegens verderfelijke linkse krant. Die verboden moet worden. :)
[..]
Best heel beschamend.
Wat heeft een situatie op de Westelijke Jordaanoever in oktober 2023 te maken met de oprichting van Tel-Aviv in 1909? Het ontgaat mij volledig welk argument je hier probeert te maken.
pi_216587387
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat heeft een situatie op de Westelijke Jordaanoever in oktober 2023 te maken met de oprichting van Tel-Aviv in 1909? Het ontgaat mij volledig welk argument je hier probeert te maken.
Er ontgaat je wel meer.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:03:06 #108
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216587414
Maar goed die plannen van 2 miljoen Palestijnen die maar weg moeten gaan vrijwillig, gaat natuurlijk niet gebeuren. Maar een deel zal eventueel vrijwillig willen vertrekken naar een ander land. Waarschijnlijk willen de meeste daarvan dan wel weer naar West Europa gaan maar niet naar Jordanië of Egypte. De meeste Palestijnen zullen wel willen blijven daar, die geven Gaza echt niet zo maar op.
pi_216587420
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dit dus en hij tot zijn schouder in de reet van Israël
Lijkt er sterk op. Het zijn uitsluitend "historische feiten" die hij debiteert waar de rest maar wat onzin in de ruimte lult.
pi_216587438
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Lijkt er sterk op. Het zijn uitsluitend "historische feiten" die hij debiteert waar de rest maar wat onzin in de ruimte lult.
Is gewoon tijdsverspilling om mee te discussiëren
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 21:04:44 #111
236264 crew  capricia
pi_216587440
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat was ook de reden om de EU op te richten: als we het samen moeten doen, zijn we geen oorlog aan het voeren.
En je kunt door die bril ook de oorlog van de Russische Federatie (opvolger van de Sovjet Unie- ook een rijk/empire) naar Oekraïne zien (waar ze wel die natiestaat willen).

Maar nu ga ik off topic. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216587479
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:50 schreef capricia het volgende:
Is een mooi inzicht. Het is natuurlijk net als op de huizenmarkt hier een strijd tussen de belangen van de "haves" en de niet bezitters.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:07:28 #113
438527 MissButterflyy
pi_216587491
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:03 schreef Momo het volgende:
Maar goed die plannen van 2 miljoen Palestijnen die maar weg moeten gaan vrijwillig, gaat natuurlijk niet gebeuren. Maar een deel zal eventueel vrijwillig willen vertrekken naar een ander land. Waarschijnlijk willen de meeste daarvan dan wel weer naar West Europa gaan maar niet naar Jordanië of Egypte. De meeste Palestijnen zullen wel willen blijven daar, die geven Gaza echt niet zo maar op.
Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
Ik kan niet geloven dat trump het serieus meent, toch meldt nrc dat er al Amerikaanse projectontwikkelaars in Gaza zijn gespot.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:08:27 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587506
Of het nu Gazanen, Limburgers of Aboriginals betreft, je kunt van mensen niet verlangen dat ze hun huis en haard, hun geboortegrond, zo maar verlaten... De oude filosofen wisten dat al. Iets verbindt eenieder met de plek waar hij geboren is en leeft.

Gedwongen verhuizing maakt het helemaal abject.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216587516
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:07 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
Ik kan niet geloven dat trump het serieus meent, toch meldt nrc dat er al Amerikaanse projectontwikkelaars in Gaza zijn gespot.
De echte parasieten reizen per direct af en proberen de boel al te verdelen. Zou me niet heel erg verbazen als dat waar is.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:09:27 #116
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587529
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Er ontgaat je wel meer.
Het is mij in ieder geval niet ontgaan dat deze discussie je niet echt goed afgaat.

Je lijkt nogal beïnvloed te zijn door bepaalde pro-Palestijnse narratieven uit progressief linkse kringen (waarvoor je dan bij de Volkskrant wel goed zit) zonder dat je enige kennis van de daadwerkelijke geschiedenis van dit gebied hebt en daardoor niet goed weet hoe je moet reageren als er historische feiten op tafel worden gegooid die niet passen binnen dit frame.

Dit creëert de situatie waarbij jij lijkt te denken dat omdat er anno 2023 een confrontaties zijn op de Westelijke Jordaanoever tussen Joden en Arabieren, waarbij Joden, Arabieren verdrijven. Dit te generaliseren valt naar de volledige geschiedenis van Israël, inclusief het ontstaan van Tel-Aviv in 1909. Tja, dat is dus niet hoe het werkt.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:12:10 #117
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216587574
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:07 schreef MissButterflyy het volgende:
toch meldt nrc dat er al Amerikaanse projectontwikkelaars in Gaza zijn gespot.
Dat is toch logisch? Wat er verder ook gaat gebeuren, gebouwd worden moet er toch en er gaan waarschijnlijk weer tientallen miljarden internationaal hulpgeld naartoe. Dan kun je maar het beste zorgen dat je wat van die pot met geld meepakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_216587575
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:09 schreef HowardRoark het volgende:
als er historische feiten op tafel worden gegooid
Daar ga je alweer. Het zijn JOUW "historische feiten". Dat is wel een verschil.
Maar het lijkt of je geen enkele twijfel hebt over het "historische feit" dat je de waarheid in pacht hebt.
Dat trek ik gewoon niet zo goed maestro. Je doet jezelf voor als een soort alwetend orakel.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:12:24 #119
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587580
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:03 schreef Momo het volgende:
Alsjeblieft niet zeg. Ik zou ook niet weten waarom die mensen naar hier moeten komen? Laat het ze lekker uitzoeken elders.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:13:44 #120
438527 MissButterflyy
pi_216587597
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is toch logisch? Wat er verder ook gaat gebeuren, gebouwd worden moet er toch en er gaan waarschijnlijk weer tientallen miljarden internationaal hulpgeld naartoe. Dan kun je maar het beste zorgen dat je wat van die pot met geld meepakt.
Hopelijk wordt er geleerd van hoe die miljarden aan hulpgeld worden besteed.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:13:58 #121
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587603
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Daar ga je alweer. Het zijn JOUW "historische feiten". Dat is wel een verschil.
Maar het lijkt of je geen enkele twijfel hebt over het "historische feit" dat je de waarheid in pacht hebt.
Dat trek ik gewoon niet zo goed maestro.
Feiten zijn feiten.

En als je denkt dat alles subjectief is, dan kunnen we het narratief uit het artikel in de Volkskrant dus ook in twijfel trekken?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:14:24 #122
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216587606
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Alsjeblieft niet zeg. Ik zou ook niet weten waarom die mensen naar hier moeten komen? Laat het ze lekker uitzoeken elders.
Ik zeg nergens dat ze hier naartoe moeten komen. Maar als mens zou ik wel die mensen snappen dat ze naar een gebied zouden willen gaan met de meeste voorzieningen en kansen.
pi_216587622
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:13 schreef HowardRoark het volgende:
Feiten zijn feiten.
Tering. Je lijkt door de manier van posten op een zeker iemand waar ik ook altijd ruzie mee kreeg.
Befehl ist Befehl is ongeveer hetzelfde.

Feiten zijn feiten is een "bewijs" vanuit het ongerijmde. Dus niks.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:16:52 #124
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587636
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:14 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat ze hier naartoe moeten komen. Maar als mens zou ik wel die mensen snappen dat ze naar een gebied zouden willen gaan met de meeste voorzieningen en kansen.
Dat zal vast, maar na 1,5 eeuw van terrorisme en antisemitisme (wat natuurlijk nog altijd de kern van de cultuur van deze mensen is) lijkt het mij geen handige zet om deze Arabische moslims en masse naar het Westen te halen.
pi_216587649
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Een oncomfortabele waarheid en één van de redenen dat ze nog steeds niet verslagen zijn door een superieur leger.

Het Irakese leger, de rag tag milities en de Koerden hadden IS binnen 9 maanden uitgeroeid in Mosul. Maar ja, de bevolking motte IS daar niet.
Omdat IS een daadwerkelijk terroristische organisatie is die een zeer extreme interpretatie van de Islam er op nahoudt waar het overgrote deel van de moslimwereld niet achter staat. Hamas is een verzetsbeweging die zijn doelen op extremistische wijze probeert te behalen. Zit echt wel een verschil in waarom Palestijnen zich niet massaal verzetten tegen Hamas.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:19:17 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587667
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:17 schreef Nexum het volgende:

[..]
Omdat IS een daadwerkelijk terroristische organisatie is die een zeer extreme interpretatie van de Islam er op nahoudt waar het overgrote deel van de moslimwereld niet achter staat. Hamas is een verzetsbeweging die zijn doelen op extremistische wijze probeert te behalen. Zit echt wel een verschil in waarom Palestijnen zich niet massaal verzetten tegen Hamas.
Hamas is 100% terreur, meer niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:20:44 #127
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216587688
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:13 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Hopelijk wordt er geleerd van hoe die miljarden aan hulpgeld worden besteed.
Laten we deze keer eens proberen om het niet te gebruiken voor de wederopbouw van de infrastructuur van Hamas.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:21:18 #128
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587695
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:17 schreef Nexum het volgende:

[..]
Zowel IS als Hamas zijn natuurlijk terreurorganisaties. En de Palestijnen verzetten zich niet tegen Hamas omdat het overgrote merendeel het achterliggende gedachtegoed steunt. Dat hebben we op 7 oktober 2023 allemaal kunnen zien. Er hoeft maar één gat in het hek te zitten rond de Gazastrook en men doet euforisch mee aan het martelen en afslachten van Israëliërs.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 21:23:13 #129
236264 crew  capricia
pi_216587712
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Is een mooi inzicht. Het is natuurlijk net als op de huizenmarkt hier een strijd tussen de belangen van de "haves" en de niet bezitters.
Het is zoals de geschiedenis zich beweegt.
Deze stroming (van Empires naar natiestaten en dus etnische zuiveringen richting minderheden) is iets wat in de 19e eeuw begonnen is.

De Palestijnen waren nogal late in the game. Waren al die tijd niet bezig met een eigen natiestaat, dat kwam meer met Arafat op.
De joden waren daar al wat langer mee bezig.

Een ander volk wat ook zo problematisch zonder een eigen staat is, zijn bijv de Koerden. Maar er zijn er meer.

Heel veel hiervan in die regio is het resultaat van het ineenstorten van het Ottomaanse rijk..volkeren die gewoon hun leven leefden onder dat rijk, merken nu dat ze zwaar in de problemen zitten doordat ze geen eigen staat hebben. Het zijn pingpong-ballen op het wereldtoneel.

Dat geldt ook voor de Palestijnen.
Zie bijvoorbeeld hoe makkelijk Trump er over praat. Maar ook in bepaalde Arabische kringen wordt er minachtend over dit volk zonder land gesproken. Een volk wat geen land en geen staat heeft, heeft zo te zeggen, de boot gemist.

Dus ja, eens met je post.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216587718
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zowel IS als Hamas zijn natuurlijk terreurorganisaties. En de Palestijnen verzetten zich niet tegen Hamas omdat het overgrote merendeel het achterliggende gedachtegoed steunt. Dat hebben we op 7 oktober 2023 allemaal kunnen zien. Er hoeft maar één gat in het hek te zitten rond de Gazastrook en men doet euforisch mee aan het martelen en afslachten van Israëliërs.
Wat een reactie is op de jarenlange onderdrukking van Palestijnen. Je kan niet mensen in een hoekje duwen en verwachten dat er niet terug wordt gereageerd.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_216587743
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hamas is 100% terreur, meer niet.
Nee, het verricht terroristische daden om vrijheid terug te winnen. Hamas op zichzelf is niet terroristisch. Het wil vrijheid voor hun eigen volk en af van de Israëlische bezetting. Hoe ze dit bereiken is een heel ander verhaal. Je moet wel het hele beeld schetsen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:26:36 #132
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587755
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:25 schreef Nexum het volgende:

[..]
Nee, het verricht terroristische daden om vrijheid terug te winnen. Hamas op zichzelf is niet terroristisch. Het wil vrijheid voor hun eigen volk en af van de Israëlische bezetting. Hoe ze dit bereiken is een heel ander verhaal. Je moet wel het hele beeld schetsen.
Het wil de vernietiging van Israël.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216587783
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:23 schreef Nexum het volgende:

[..]
Wat een reactie is op de jarenlange onderdrukking van Palestijnen. Je kan niet mensen in een hoekje duwen en verwachten dat er niet terug wordt gereageerd.
Dit dus
pi_216587787
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het wil de vernietiging van Israël.
Goh, dat vind ik nou niet gek gezien Israël jarenlang met valse backroom deals is wegkomen met het wegwuiven van de rechten van Palestijnen. Maar goed, Israël heeft dit natuurlijk zeer netjes en diplomatiek gedaan, daarom zijn ze moreel superieur ;)
pi_216587793
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:23 schreef capricia het volgende:
Heel veel hiervan in die regio is het resultaat van het ineenstorten van het Ottomaanse rijk..volkeren die gewoon hun leven leefden onder dat rijk, merken nu dat ze zwaar in de problemen zitten doordat ze geen eigen staat hebben. Het zijn pingpong-ballen op het wereldtoneel.

Dat geldt ook voor de Palestijnen.
Zie bijvoorbeeld hoe makkelijk Trump er over praat. Maar ook in bepaalde Arabische kringen wordt er minachtend over dit volk zonder land gesproken. Een volk wat geen land en geen staat heeft, heeft zo te zeggen, de boot gemist.
Ook weer prachtig inzicht en mooi omschreven Capries. ^O^
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:30:00 #136
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587817
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:28 schreef Nexum het volgende:

[..]
Goh, dat vind ik nou niet gek gezien Israël jarenlang met valse backroom deals is wegkomen met het wegwuiven van de rechten van Palestijnen. Maar goed, Israël heeft dit natuurlijk zeer netjes en diplomatiek gedaan, daarom zijn ze moreel superieur ;)
Tuurlijk...

Dat begrip voor Hamas... gat-ver-damme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216587823
Daarnaast heeft Israël zelf ook schuld aan 7 oktober. Ze wisten allang dat het er aan kwam en zijn op voorhand meerdere malen gewaarschuwd door hun meest betrouwbare bondgenoten. Dat boeide Bibi helemaal niets, hij kon die oorlog wel goed gebruiken om zijn eigen macht in stand te houden. Dat daar Israëlisch bloed voor moest vloeien kon hem geen reet schelen. Maar hier hoor ik pro-Israëliers nou nooit eens over.

Wat was het ook al weer? ''Palestijnen hebben het over zichzelf afgeroepen?'' Juist ja.
pi_216587839
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is mij in ieder geval niet ontgaan dat deze discussie je niet echt goed afgaat.

Je lijkt nogal beïnvloed te zijn door bepaalde pro-Palestijnse narratieven uit progressief linkse kringen (waarvoor je dan bij de Volkskrant wel goed zit) zonder dat je enige kennis van de daadwerkelijke geschiedenis van dit gebied hebt en daardoor niet goed weet hoe je moet reageren als er historische feiten op tafel worden gegooid die niet passen binnen dit frame.

Dit creëert de situatie waarbij jij lijkt te denken dat omdat er anno 2023 een confrontaties zijn op de Westelijke Jordaanoever tussen Joden en Arabieren, waarbij Joden, Arabieren verdrijven. Dit te generaliseren valt naar de volledige geschiedenis van Israël, inclusief het ontstaan van Tel-Aviv in 1909. Tja, dat is dus niet hoe het werkt.
Je weet toch, dat de geschiedenis geschreven wordt door de winnaars?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:31:45 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587857
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je weet toch, dat de geschiedenis geschreven wordt door de winnaars?
Nee hoor...

Zie de Zuidelijke geschiedschrijving in de VS... toch ruim anderhalve eeuw het dominante narratief, die Lost Cause. Ging om States' Rights of zo, de burgeroorlog.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216587875
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Tuurlijk...

Waarom zou je geen begrip hebben met een onderdrukte en bezette bevolking? Waarom zou je geen empathie tonen voor een bevolkingsgroep wie het al decennialang ontzettend zuur wordt gemaakt. Israël dwarsboomt de Palestijnen op letterlijk elk gebied, economisch, fysiologisch, biologisch, hun land wordt vernield, ze hebben zeer slechte toegang tot basisvoorzieningen, kinderen worden psychologisch gemarteld, LHBT-ers (ja, van dat zo vrije Israël) worden opgepakt en gedwongen om als spion voor de Israëlische overheid te funderen omdat ze weten hoe ze op de angst moeten inspelen, de lijst gaat door.

Israël is echt geen engeltje hoor. Verre van. Maar blijf je maar hard maken voor dat geweldige democratische land. Nee joh, prachtig die democratie. Zo zuiver en puur. :D
pi_216587888
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:30 schreef Nexum het volgende:
Daarnaast heeft Israël zelf ook schuld aan 7 oktober. Ze wisten allang dat het er aan kwam en zijn op voorhand meerdere malen gewaarschuwd door hun meest betrouw bondgenoten. Dat boeide Bibi helemaal niets, hij kon die oorlog wel goed gebruiken om zijn eigen macht in stand te houden. Dat daar Israëlisch bloed voor moest vloeien kon hem geen reet schelen. Maar hier hoor ik pro-Israëliers nou nooit eens over.

Wat was het ook al weer? ''Palestijnen hebben het over zichzelf afgeroepen?'' Juist ja.
Gatverdamme hoe krijg je het uit je strot joh.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:33:37 #142
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587895
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:32 schreef Nexum het volgende:

[..]
Waarom zou je geen begrip hebben met een onderdrukte en bezette bevolking? Waarom zou je geen empathie tonen voor een bevolkingsgroep wie het al decennialang ontzettend zuur wordt gemaakt. Israël dwarsboomt de Palestijnen op letterlijk elk gebied, economisch, fysiologisch, biologisch, hun land wordt vernield, ze hebben zeer slechte toegang tot basisvoorzieningen, kinderen worden psychologisch gemarteld, LHBT-ers (ja, van dat zo vrije Israël) worden opgepakt en gedwongen om als spion voor de Israëlische overheid te funderen omdat ze weten hoe ze op de angst moeten inspelen, de lijst gaat door.

Israël is echt geen engeltje hoor. Verre van. Maar blijf je maar hard maken voor dat geweldige democratische land. Nee joh, prachtig die democratie. Zo zuiver en puur. :D
Ik heb empathie voor iedereen die leed ondervindt. Ik heb geen sympathie voor verkrachtende, moordende, martelende bewegingen als Hamas.

En over LHBT spreken, wat een gotspe...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216587903
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:33 schreef Hathor het volgende:

[..]
Gatverdamme hoe krijg je het uit je strot joh.
Ja ja, die krokodillentranen kennen we nu wel. Hard hé, de waarheid?
pi_216587913
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat zal vast, maar na 1,5 eeuw van terrorisme en antisemitisme (wat natuurlijk nog altijd de kern van de cultuur van deze mensen is) lijkt het mij geen handige zet om deze Arabische moslims en masse naar het Westen te halen.
Ze komen hier niet om de zaak te terroriseren, maar omdat ze hier een nieuw leven op willen bouwen. Ze zijn dus gemotiveerd om hun best te doen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:34:33 #145
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587920
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:23 schreef Nexum het volgende:

[..]
Nee, dat is het niet. Dit antisemitische terrorisme jegens Joden is al vele jaren een probleem in deze regio. Wederom:
quote:
However, a historical review of relations between the Jewish and Arab communities of Palestine shows that in the century preceding the creation of the State of Israel, Palestine was already the scene of numerous pogroms of a violence comparable to that of October 7.

From 1830 to 1948, these repeated massacres aimed to expel the Jews from Palestine, dissuade European refugees from seeking sanctuary there, and thwart the establishment of a ” Homeland for the Jewish people” through extreme violence.

Bron
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:34:35 #146
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587921
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:33 schreef Nexum het volgende:

[..]
Wat schattig dat je denkt dat wanneer men je radicale pro-Palestina geneuzel afwijst, men radicaal pro-Israël zou zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:35:06 #147
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587938
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze komen hier niet om de zaak te terroriseren, maar omdat ze hier een nieuw leven op willen bouwen. Ze zijn dus gemotiveerd om hun best te doen.
Mag dat zonder de import van aartsconservatieve opvattingen over homo's, vrouwen en scheiding kerk en staat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216587940
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb empathie voor iedereen die leed ondervindt. Ik heb geen sympathie voor verkrachtende, moordende, martelende bewegingen als Hamas.

En over LHBT spreken, wat een gotspe...
Nee, maar nu heb je het over de daden van Hamas. Dat is iets heel anders dan de gemiddelde Palestijn. Dat Palestijnen achter Hamas staan betekent niet dat ze zelf allemaal massaal vrouwen zitten te verkrachten en mensen staan te vermoorden. Je kan daar heus wel onderscheid tussen maken, ik weet dat je slimmer bent dan dat.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:35:31 #149
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216587955
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:35 schreef Nexum het volgende:

[..]
Nee, maar nu heb je het over de daden van Hamas. Dat is iets heel anders dan de gemiddelde Palestijn. Dat Palestijnen achter Hamas staan betekent niet dat ze zelf allemaal massaal vrouwen zitten te verkrachten en mensen staan te vermoorden. Je kan daar heus wel onderscheid tussen maken, ik weet dat je slimmer bent dan dat.
Ik heb het niet over Palestijnen. Ik heb het, net als jij, over Hamas.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 21:36:30 #150
236264 crew  capricia
pi_216587977
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ook weer prachtig inzicht en mooi omschreven Capries. ^O^
Dank je.
Maar het vooruitzicht qua lot van de Gazanen is vrij droevig. Als je de lijn van de geschiedenis volgt naar nu en dan door naar de toekomst.
Dit geldt ook voor de West Bank Palestijnen.

Je kunt nu al een Tolstoj roman bedenken. Over mensen die tegen de geschiedenis vechten. Want de machine maalt door.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216587984
quote:
Daarnaast heeft Israël zelf ook schuld aan 7 oktober. Ze wisten allang dat het er aan kwam en zijn op voorhand meerdere malen gewaarschuwd door hun meest betrouwbare bondgenoten. Dat boeide Bibi helemaal niets, hij kon die oorlog wel goed gebruiken om zijn eigen macht in stand te houden. Dat daar Israëlisch bloed voor moest vloeien kon hem geen reet schelen. Maar hier hoor ik pro-Israëliers nou nooit eens over.

Had je dat over 7 oktober ook gezegd (van eigen schuld) als je een van je eigen familieleden door zijn / haar hoofd was geschoten ?

Als je vast zou houden aan je principes vast wel

Toch ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_216587986
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:33 schreef Nexum het volgende:

[..]
Jouw waarheid is de mijne niet idioot.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:37:02 #153
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216587991
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:35 schreef Nexum het volgende:

[..]
Het overgrote merendeel van de Palestijnen steunen dit, anders keurt 75% de aanslagen van 7 oktober 2023 niet goed.
pi_216588014
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Tuurlijk...

Is het heel anders dan alle andere bewegingen die streefden naar een menselijk bestaan voor hen en de hunnen?

Er is volgens mij nog nooit een organisatie geweest waar de agenda uitsluitend bestond uit het bedrijven van terreur. Het is altijd met een nobeler doel dan dat.

Ik ga er dan even vanuit dat je niet een vereniging opricht met dat als enige doelstelling. Dat telt niet op.
Het is altijd vanuit een normaal belang en wensenlijstje gezien vanuit een bepaalde doelstelling.

Dat anderen het er niet mee eens zijn omdat ze vinden dat die belangen hen toekomen maakt het niet opeens verderfelijk.

Ik ben het niet van je gewend die onbuigbare attitude van "right" en "wrong"....
pi_216588017
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het niet over Palestijnen. Ik heb het, net als jij, over Hamas.
Ja, nogmaals, Hamas op zichzelf is niet terroristisch. En verkrachting, moord, etc. is ontzettend ernstig en moreel verwerpelijk, maar niet uitzonderlijk voor conflictsituaties zoals dit. Dat is helaas de realiteit.

IDF heeft ook tal van verkrachtingen en onjuiste moorden op hun naam staan.
pi_216588019
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor...

Zie de Zuidelijke geschiedschrijving in de VS... toch ruim anderhalve eeuw het dominante narratief, die Lost Cause. Ging om States' Rights of zo, de burgeroorlog.
Toen waren het misschien (op hun terrein) winnaars, maar dat is al lang niet meer zo en dus zijn de geschiedenisboekjes aangepast.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:38:01 #157
323876 michaelmoore
pi_216588020
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:26 schreef Hathor het volgende:

[..]
Waarom is op zijn minst de halve populatie van Gaza dan nog niet uitgeroeid? Want als Israel werkelijk bezig was met een genocide waren die stakkers inmiddels al bijna weggevaagd.

Je praat gewoon poep man, hou daar eens gewoon mee op. Er is geen genocide, hoe hard je ook blijft huilen.
men moet die bevolking van GAZA binnen Israel verplaatsen , tijdelijk tot de hele GAZA geasfalteerd is en die tunnels onvindbaar en HAMAS nooit meer terug kan keren daar
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:38:09 #158
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588023
Pro-Hamas figuren die zich zorgen maken over LHTB-rechten..

Echt, jiskefet...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588037
Van mij mogen ze iedereen van hamas zonder pardon tegen de muur zetten.

From the river to the sea Israel will be free *O*
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:38:35 #160
438527 MissButterflyy
pi_216588039
quote:

Dat zijn grote woorden.
Ze hebben geloof ik waarschuwingen van de VS de dagen ervoor niet zo serieus genomen, maar schuld aan?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:39:06 #161
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588047
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Toen waren het misschien (op hun terrein) winnaars, maar dat is al lang niet meer zo en dus zijn de geschiedenisboekjes aangepast.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Neuh, dat was het dominante verhaal tot pak 'm beet 1970.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588054
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet die bevolking van GAZA binnen Israel verplaatsen , tijdelijk tot de hele GAZA geasfalteerd is en die tunnels onvindbaar en HAMAS nooit meer terug kan keren daar
Trump wil van Gaza toch een resort maken? Haal ze maar naar de VS dan, ruimte genoeg in pak em beet Texas.
pi_216588068
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mag dat zonder de import van aartsconservatieve opvattingen over homo's, vrouwen en scheiding kerk en staat?
Jij kunt misschien de knop omdraaien en spontaan een totaal nieuw mens worden, maar voor alle andere mensen duurt dat heel wat langer. Probeer ze er mee te helpen, in plaats van ze er voor te straffen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:40:26 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588083
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij kunt misschien de knop omdraaien en spontaan een totaal nieuw mens worden, maar voor alle andere mensen duurt dat heel wat langer.
Ja, dus?

Moeten we dat maar accepteren?

Ik ben wel gehecht aan gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en het gegeven dat men homoseksueel mag zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588090
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:36 schreef TLC het volgende:

[..]
Had je dat over 7 oktober ook gezegd (van eigen schuld) als je een van je eigen familieleden door zijn / haar hoofd was geschoten ?

Als je vast zou houden aan je principes vast wel

Toch ?
Nee, waarschijnlijk niet. Wie zegt dat ik niet begrijp waarom Israëliers wiens familie is gegijzeld of vermoord niet ziedend zijn? Dan zou ik ook woedend zijn geweest. Ik begrijp echt wel hoor, waarom je niks moet hebben van Hamas als ze dat naar je flikken.

Maar ik verkeer me niet in die situatie, ik sta er buiten, dus ik kan een mening vormen buiten deze context om. En mijn mening is dat de Palestijnen onderdrukt worden en dat Israël daar al decennialang veel te makkelijk mee weg komt omdat ze zich kunnen scharen achter antisemitisme.
pi_216588119
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, dus?

Moeten we dat maar accepteren?

Ik ben wel gehecht aan gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en het gegeven dat men homoseksueel mag zijn.
Dus wat moeten we volgens jouw doen met alle mensen die het niet met jouw eens zijn? Gaan ze dat overleven?
pi_216588129
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het overgrote merendeel van de Palestijnen steunen dit, anders keurt 75% de aanslagen van 7 oktober 2023 niet goed.
Jij zou je achter Hamas scharen als je een Palestijn was geweest. Maar dat kan je niet, want je verkeert je niet in die situatie. Je hoeft mij echt niks te vertellen over vluchten voor geweld en oorlog.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:42:11 #168
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588133
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus wat moeten we volgens jouw doen met alle mensen die het niet met jouw eens zijn? Gaan ze dat overleven?
Wil je in Nederland komen wonen?

Dan pas je je aan.

Hoe denkt je dat dat andersom werkt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588201
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan pas je je aan.

Dus als jij moet vluchten voor oorlog in Nederland en het Midden-Oosten is nog het enige gebied in de wereld dat je kan opvangen, onderwerp jij je aan sharia? :D
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:45:38 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588237
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:44 schreef Nexum het volgende:

[..]
Dus als jij moet vluchten voor oorlog in Nederland en het Midden-Oosten is nog het enige gebied in de wereld dat je kan opvangen, onderwerp jij je aan sharia? :D
Daar ga ik sowieso nooit heen.

Maar ik begrijp dat je het ook wel OK zou vinden als hier pak 'm beet 4 miljoen Afrikaners naar toe komen met hun orthodox calvinisme? Gaan eisen dat er rekening gehouden wordt met hun religie? Gebedsruimten? Speciale scholen? Gaan preken dat Nederland Sodom en Gomorra is en niet deugt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588286
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan pas je je aan.

Dus jij zou er een groot voorstander van zijn om al die mensen mee te nemen in een vriendelijk integratietraject? En ze niet zoals nu dat zelf maar laten uitzoeken en ze dan een examen laten doen waar vrijwel geen Nederlander voor slaagt? Aanmoedigen in plaats van hard straffen?

Ik krijg altijd het idee, dat jij ze pas toe wil staan nadat ze ingeburgerd zijn ...
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:46:32 #172
438527 MissButterflyy
pi_216588295
Jezus waar gaat dit nog over?
pi_216588307
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daar ga ik sowieso nooit heen.

Maar ik begrijp dat je het ook wel OK zou vinden als hier pak 'm beet 4 miljoen Afrikaners naar toe komen met hun orthodox calvinisme?
Ligt eraan. Mannen in hun eentje die teveel testosteron hebben en geen vrouw hoef ik hier niet te hebben. Die zijn zeer onstabiel.

Families die vluchten voor oorlog? Ja hoor kom maar. Wie ben ik om je te weigeren?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:47:01 #174
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588316
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus jij zou er een groot voorstander van zijn om al die mensen mee te nemen in een vriendelijk integratietraject? En ze niet zoals nu dat zelf maar laten uitzoeken en ze dan een examen laten doen waar vrijwel geen Nederlander voor slaagt? Aanmoedigen in plaats van hard straffen?

Ik krijg altijd het idee, dat jij ze pas toe wil staan nadat ze ingeburgerd zijn ...
Uiteraard, het ligt weer niet aan de mensen zelf, maar aan Nederland.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:47:24 #175
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588340
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:46 schreef MissButterflyy het volgende:
Jezus waar gaat dit nog over?
Hamas en LGBTQ.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588367
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uiteraard, het ligt weer niet aan de mensen zelf, maar aan Nederland.
Nee, hoor. Het ligt gewoon aan jou.
pi_216588374
quote:

[..]
Hamas en LGBTQ.
Neuh. Het ging er eigenlijk over dat jij extreem koppig bent.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:49:00 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588426
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, hoor. Het ligt gewoon aan jou.
Wat ligt aan mij? Dat er mensen zijn die moeite hebben met gelijkheid tussen man en vrouw en homo's?

Apart.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:49:23 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588441
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:47 schreef Nexum het volgende:

[..]
Neuh. Het ging er eigenlijk over dat jij extreem koppig bent.
Zullen we dat maar niet doen, kijkend naar je laatste posts over Hamas?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588446
quote:

[..]
Hamas en LGBTQ.
Het lijkt erop dat jouw account overgenomen is door een rechtsgekkie... :) Je bent dit wel zelf?
Het leest allemaal zo als niet de oude Etto. Is er iets gebeurd onlangs? :{
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:49:55 #181
438527 MissButterflyy
pi_216588456
quote:

[..]
Hamas en LGBTQ.
Nee, Trump en Gaza, toch?
pi_216588473
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat ligt aan mij? Dat er mensen zijn die moeite hebben met gelijkheid tussen man en vrouw en homo's?

Apart.
Nee, een groot gebrek aan tolerantie.

Een paar jaar geleden was je veel gematigder en was er goed met je te praten. Maar dat is veranderd.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:50:30 #183
323876 michaelmoore
pi_216588478
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Trump wil van Gaza toch een resort maken? Haal ze maar naar de VS dan, ruimte genoeg in pak em beet Texas.
Een resort kan ook met palestijnen er bij, maar wel zonder HAMAS
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 21:50:31 #184
236264 crew  capricia
pi_216588480
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:38 schreef TLC het volgende:
Van mij mogen ze iedereen van hamas zonder pardon tegen de muur zetten.

From the river to the sea Israel will be free *O*
Hoe scheid je Hamas van de onschuldige burgers?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:50:52 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588488
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het lijkt erop dat jouw account overgenomen is door een rechtsgekkie... :) Je bent dit wel zelf?
Een rechtsgekkie die juist emancipatie van vrouwen en homo's belangrijk vindt en daarom wat minder snel enthousiast wordt van religie?

Opnieuw: apart.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588502
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zullen we dat maar niet doen, kijkend naar je laatste posts over Hamas?
Je kan best met mij een gesprek voeren over Hamas hoor. Ik kan ook prima daden van Hamas veroordelen. Ik steun alleen de notie niet dat Hamas op zichzelf terroristisch is. Waar ze voor strijden komt precies overeen met duizenden anderen verzetsbewegingen die ook geweld hebben gebruikt om hun doelen te bereiken.

Pacifistische verzetsbewegingen zijn zeer uniek in de geschiedenis.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:51:29 #187
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588511
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, een groot gebrek aan tolerantie.

Een paar jaar geleden was je veel gematigder en was er goed met je te praten. Maar dat is veranderd.
Omdat, Symbolic, die tolerantie de laatste tijd nogal eenrichtingsverkeer betreft. Misschien ga jij dat ook ooit nog eens zien
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216588551
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een rechtsgekkie die juist emancipatie van vrouwen en homo's belangrijk vindt en daarom wat minder snel enthousiast wordt van religie?

Opnieuw: apart.
Daar ging het niet zozeer over dacht ik. Zeer belangrijk natuurlijk, dat wel. Maar wat off-topic hier mogelijk.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:53:24 #189
438527 MissButterflyy
pi_216588572
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat, Symbolic, die tolerantie de laatste tijd nogal eenrichtingsverkeer betreft. Misschien ga jij dat ook ooit nog eens zien
:?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:53:40 #190
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588585
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Daar ging het niet zozeer over dacht ik. Zeer belangrijk natuurlijk, dat wel. Maar wat off-topic hier mogelijk.
Dus mijn religiekritiek kwalificeert mij ineens tot 'rechts'?

Laten we hier inderdaad maar mee ophouden, want het gaat nergens meer over.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:54:17 #191
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588603
OT: Trump gaat geen zak doen.

Zoals gewoonlijk.

En gedwongen verhuizing van mensen is immoreel en volstrekt verwerpelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 21:55:57 #192
236264 crew  capricia
pi_216588649
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:51 schreef Nexum het volgende:

[..]
Je kan best met mij een gesprek voeren over Hamas hoor. Ik kan ook prima daden van Hamas veroordelen. Ik steun alleen de notie niet dat Hamas op zichzelf terroristisch is. Waar ze voor strijden komt precies overeen met duizenden anderen verzetsbewegingen die ook geweld hebben gebruikt om hun doelen te bereiken.

Wat maakt dat uit?
De Palestijnen hebben ieder aanbod in de geschiedenis afgewezen. Het moest altijd meer zijn.
Ze hebben nog steeds geen eigen staat.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216588650
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:51 schreef Nexum het volgende:

[..]

Precies die link dacht ik ook te leggen in #154. In de zin dat het niet heel anders is en dat er in de statuten van de vereniging niet staat doel: het bedrijven van terreur. De beweegredenen zijn doorgaans normaal gezien vanuit hun situatie.
pi_216588663
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik vind mezelf al een kribbige, oude man, vergeleken met 5 of 10 jaar geleden. Ik moet ook regelmatig nadenken en uitzoeken of het vroeger wel beter was. In sommige opzichten wel en in andere niet.

Maar ik heb toch wel een steeds genuanceerder beeld van de wereld, door al die introspectie en het nakijken van de feiten, voordat ik wat zeg of post. Vaak had ik het goed gezien of onthouden, soms wordt ik verrast en is het heel anders dan ik had gedacht.

Ik kijk ook nooit alleen naar de eerste link die me wel bevalt, je moet het minstens van twee en liever meerdere kanten bekijken.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:56:56 #195
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588690
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik vind mezelf al een kribbige, oude man, vergeleken met 5 of 10 jaar geleden. Ik moet ook regelmatig nadenken en uitzoeken of het vroeger wel beter was. In sommige opzichten wel en in andere niet.

Maar ik heb toch wel een steeds genuanceerder beeld van de wereld, door al die introspectie en het nakijken van de feiten, voordat ik wat zeg of post. Vaak had ik het goed gezien of onthouden, soms wordt ik verrast en is het heel anders dan ik had gedacht.

Ik kijk ook nooit alleen naar de eerste link die me wel bevalt, je moet het minstens van twee en liever meerdere kanten bekijken.
Dat deed ik dan al een tijdje. Vandaar dat ik tot mijn conclusie kom. Secularisme hier moet gewaarborgd en beschermd blijven... Voor iedereen beter
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:57:24 #196
438527 MissButterflyy
pi_216588704
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dus mijn religiekritiek kwalificeert mij ineens tot 'rechts'?

Laten we hier inderdaad maar mee ophouden, want het gaat nergens meer over.
Het lijkt soms wel alsof je over niks anders meer een mening hebt…
pi_216588719
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat deed ik dan al een tijdje. Vandaar dat ik tot mijn conclusie kom.
Je hebt wel voor de nationalistische en populistische (agressieve) optie gekozen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:58:09 #198
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588728
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:57 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het lijkt soms wel alsof je over niks anders meer een mening hebt…
Laatst nog over de Frans-Duitse oorlog. Ander topic, dat dan weer wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 21:58:55 #199
236264 crew  capricia
pi_216588761
Hamas is een afleidingsmanoeuvre. Er zal altijd een Hamas zijn. Of een PLO. Dat alles is tijdelijk.

Maar wat gaat het lot van de Palestijnen zijn?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 21:59:42 #200
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588786
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je hebt wel voor de nationalistische en populistische (agressieve) optie gekozen.
Werkelijk niets van wat ik zeg is nationalistisch, populistisch of agressief. Misschien kun je daarvoor beter terecht bij lieden die Hamas vergoeilijken.

Zullen we het gewoon weer over het onderwerp hebben?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:00:41 #201
438527 MissButterflyy
pi_216588808
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:58 schreef capricia het volgende:
Hamas is een afleidingsmanoeuvre. Er zal altijd een Hamas zijn. Of een PLO. Dat alles is tijdelijk.

Ja, heb wel te doen met de mensen daar. Het grootste deel daarvan heeft dit niet verdiend en is heel zwaar gestraft.
pi_216588867
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:58 schreef capricia het volgende:

Die in Israël? Weggaan of doodgaan. Israël is pas tevreden als het hele land van hun is.

Ok, dan kunnen ze daar natuurlijk logisch over nadenken, dat accepteren en proberen om ergens anders een nieuw leven op te bouwen. Waarschijnlijk niet in een Europees land, want die zijn tegenwoordig allemaal racistisch en nationalistisch. En in de buurlanden is het dringen en heb je weinig kansen.

Maar zo zitten de meeste mensen niet in elkaar. Zeker niet de mensen die daar nog wonen.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:03:40 #203
236264 crew  capricia
pi_216588870
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:00 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, heb wel te doen met de mensen daar. Het grootste deel daarvan heeft dit niet verdiend en is heel zwaar gestraft.
Ja. Die mensen hebben geen enkel perspectief. Je zou er maar geboren zijn, zeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:04:20 #204
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216588893
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die in Israël? Weggaan of doodgaan. Israël is pas tevreden als het hele land van hun is.

Ok, dan kunnen ze daar natuurlijk logisch over nadenken, dat accepteren en proberen om ergens anders een nieuw leven op te bouwen. Waarschijnlijk niet in een Europees land, want die zijn tegenwoordig allemaal racistisch en nationalistisch. En in de buurlanden is het dringen en heb je weinig kansen.

Maar zo zitten de meeste mensen niet in elkaar. Zeker niet de mensen die daar nog wonen.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:05:12 #205
438527 MissButterflyy
pi_216588915
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die mensen hebben geen enkel perspectief. Je zou er maar geboren zijn, zeg.
Ja, of in Congo waar nu een conflict is. Of Darfur.
Gelukkig ben ik hier.
Genoeg ellende op de wereld. :N
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:07:07 #206
236264 crew  capricia
pi_216588957
quote:

[..]

Ik zou ieder perspectief op een eigen land, hoe ver en hoe klein dan ook, meteen aangrijpen.
Zoveel kansen voorbij laten gaan. Zo zonde.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:09:26 #207
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216589009
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:40 schreef Nexum het volgende:

[..]
Nee, waarschijnlijk niet. Wie zegt dat ik niet begrijp waarom Israëliers wiens familie is gegijzeld of vermoord niet ziedend zijn? Dan zou ik ook woedend zijn geweest. Ik begrijp echt wel hoor, waarom je niks moet hebben van Hamas als ze dat naar je flikken.

Maar ik verkeer me niet in die situatie, ik sta er buiten, dus ik kan een mening vormen buiten deze context om. En mijn mening is dat de Palestijnen onderdrukt worden en dat Israël daar al decennialang veel te makkelijk mee weg komt omdat ze zich kunnen scharen achter antisemitisme.
Meid, het is je nu al 500x uitgelegd dat precies hetzelfde antisemitische geweld ook al plaatsvond vóórdat Israël was opgericht. Dan zou je je dus ergens moeten realiseren dat het niets te maken heeft met een vermeende 'onderdrukking' (waar helemaal geen sprake van is trouwens), maar met simpelweg barbaarse Jodenhaat en gevoelens van religieuze en etnische suprematie.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Etto is nog even links als hij altijd was. Alleen doet hij niet mee aan intersectionele identiteitspolitiek die dominant is geworden in veel progressief linkse contreien, misschien dat daar een verschil zit.
pi_216589022
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zou ieder perspectief op een eigen land, hoe ver en hoe klein dan ook, meteen aangrijpen.
Zoveel kansen voorbij laten gaan. Zo zonde.
Ja, dat is de kern van de zaak. Als ze nou ook echt een eigen land aangeboden zouden krijgen, net zoals de joden 80 jaar geleden, dan zou het een heel andere zaak zijn. Nu moeten ze gewoon oprotten, "want anders!"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:10:39 #209
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216589045
quote:

[..]

Bijzondere claim, veel Europese landen worden als het minst racistisch gezien in ongeveer elke studie en onderzoek.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat is de kern van de zaak. Als ze nou ook echt een eigen land aangeboden zouden krijgen, net zoals de joden 80 jaar geleden, dan zou het een heel andere zaak zijn. Nu moeten ze gewoon oprotten, "want anders!"
De groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen, kregen een eigen land aangeboden. Dit wezen ze af en later nog eens en nog eens en nog eens.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:13:00 #210
236264 crew  capricia
pi_216589095
quote:

[..]

Okay man. Veel succes.

Ik leg in heel veel posts hierboven uit waarom ik denk dat de Palestijnen een gigantisch groot probleem hebben. En dat is niet Hamas of de PLO. Of Europa.
En dat is ook niet mensen op fok die pro of anti Israël zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216589112
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzondere claim, veel Europese landen worden als het minst racistisch gezien in ongeveer elke studie en onderzoek.
Leef jij onder een steen?

quote:
De groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen, kregen een eigen land aangeboden. Dit wezen ze af en later nog eens en nog eens en nog eens.
Daar wil ik wel een linkje van zien.
pi_216589138
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Okay man. Veel succes.

Ik leg in heel veel posts hierboven uit waarom ik denk dat de Palestijnen een gigantisch groot probleem hebben. En dat is niet Hamas of de PLO. Of Europa.
En dat is ook niet mensen op fok die pro of anti Israël zijn.
Dan heb ik dat gemist. Kun je dat nog eens herhalen?
pi_216589189
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat maakt dat uit?
De Palestijnen hebben ieder aanbod in de geschiedenis afgewezen. Het moest altijd meer zijn.
Ze hebben nog steeds geen eigen staat.
Dat is veels te kort door de bocht. Palestijnen en Israëliers hebben beiden herhaaldelijk een tweestatenoplossing afgewezen maar beide om andere redenen. Israël vindt dat het recht heeft op bezetting van de Westelijke Jordaanoever en weigert concessies te doen op het gebied van Joodse kolonisten, en Palestina wil Israël’s militaire beveiliging rondom Gaza weg hebben omdat het de economische situatie in Gaza behoorlijk verslechterd. Het is niet zo dat Palestina een staat weigert, ze weigeren de omstandigheden die Israël hun opdwingr.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:19:01 #214
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_216589227
quote:

[..]

#UvAhasleftthechat
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:19:31 #215
236264 crew  capricia
pi_216589236
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb het niet helemaal helder. Maar dat was wel wat Arafat deed. De Palestijnen werden toen een volk met een landclaim als volk. Daarvoor niet zozeer. En dat wezen de Gazanen dan ook weer af. Want alles moest van hun zijn.
En alle jaren hebben ze alle concessies afgewezen.
En nu hebben ze niets.

En nu zijn ze verworden tot een speelbal van Trump en zijn vastgoed-magnaten.

Ik vind dit zo triest.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:20:20 #216
236264 crew  capricia
pi_216589251
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan heb ik dat gemist. Kun je dat nog eens herhalen?
Lees lekker terug op Capricia.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216589293
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb het niet helemaal helder. Maar dat was wel wat Arafat deed. De Palestijnen werden toen een volk met een landclaim als volk. Daarvoor niet zozeer. En dat wezen de Gazanen dan ook weer af. Want alles moest van hun zijn.
En nu hebben ze niets.

Ik vind dit zo triest.
Maar hoe wil je eerlijke onderhandelingen doen als Israël hun deel van de Oslo akkoorden niet eens is nagekomen. Feit is en blijft dat het vestigingskolonialisme in de West Bank illegaal is onder internationaal recht, maar Israël weigert weinig aan die situatie te veranderen. Ook toen Bibi nog niet aan de macht was.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:24:00 #218
236264 crew  capricia
pi_216589346
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:17 schreef Nexum het volgende:

[..]
Dat is veels te kort door de bocht. Palestijnen en Israëliers hebben beiden herhaaldelijk een tweestatenoplossing afgewezen maar beide om andere redenen. Israël vindt dat het recht heeft op bezetting van de Westelijke Jordaanoever en weigert concessies te doen op het gebied van Joodse kolonisten, en Palestina wil Israël’s militaire beveiliging rondom Gaza weg hebben omdat het de economische situatie in Gaza behoorlijk verslechterd. Het is niet zo dat Palestina een staat weigert, ze weigeren de omstandigheden die Israël hun opdwingr.
'Palestina wil'

Wat is Palestina?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:25:29 #219
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216589370
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Leef jij onder een steen?
Ik leef niet onder een steen en kan dus concluderen dat er van racisme in Europa amper tot geen sprake is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar wil ik wel een linkje van zien.
Dat je dit überhaupt vraagt. Denk bijvoorbeeld aan het VN-verdelingsplan van 1947 of Olmert en Barak die bereid waren grote concessies te doen richting de Palestijnen. Als je dit soort basiskennis niet hebt, maar wel met allerlei conclusies komt waarbij je meent dat het allemaal de schuld is van Israël, dan weet je dus gewoon niet waar je over praat. En dat valt op bij meer pro-Palestijns ingestelde mensen, men heeft geen idee waar men over praat.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:25:32 #220
438527 MissButterflyy
pi_216589371
Kan deze discussie in godsnaam in het Israël/gaza topic. :O
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:25:55 #221
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216589383
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:08 schreef Bart2002 het volgende:
De echte parasieten reizen per direct af en proberen de boel al te verdelen. Zou me niet heel erg verbazen als dat waar is.
Precies die ziten gewoon in miljoenenhuizen met vette bankrekeningen in Qatar.

Sinwar zal wel balen dat hij het zover nooit geschopt heeft.
pi_216589395
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:24 schreef capricia het volgende:

[..]
'Palestina wil'

Wat is Palestina?
Palestijnen, Palestina, Palestijnse Gebieden, je snapt heus wel wat ik bedoel.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:31:44 #223
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216589477
Dit is toch het Gaza Riviera topic he?

pi_216589480
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]
En nu hebben ze niets.

Ik vind dit zo triest.
Ze hadden 80 jaar geleden een eigen land. Daarvan moesten ze het grootste deel afgeven aan de joden. Toen alle landen in de omgeving daarom Israël de oorlog verklaarden, zijn die allemaal afgeslacht. Ook dankzij een ruime westerse hulp. En toen werd het Palestijnse grondgebied nog flink verkleind.

Maar daar bleef het niet bij, want Israël ging het land dat voor de Palestijnen was koloniseren. Bij opstand alles platgooien, zodat daar mooi nieuwe huizen voor Joden gebouwd konden worden. Oh, en prikkeldraad en bewaking om alle kleine stukjes Palestina die er nog overbleven. Als ze niet vrijwillig weggaan, moet je ze harder schoppen.

Zeker, die omringende landen en de Palestijnen pikten dat niet allemaal zomaar. En dus is het daar al 80 jaar oorlog.

Ja, de schuld ligt eigenlijk bij Europa, want ze hadden kunnen weten wat er zou gebeuren als ze dat land afpakten en weggaven aan een groep mensen die gegarandeerd alle bewoners kwaad gingen maken. Maar het was een cadeau, om goed te maken wat er in de tweede wereldoorlog met ze gebeurd was. En dan moet je ze ook steunen. Dat daar dan wat inheemsen het loodje bij leggen is dan jammer. Kolonialisme.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:32:28 #225
236264 crew  capricia
pi_216589488
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:26 schreef Nexum het volgende:

[..]
Palestijnen, Palestina, Palestijnse Gebieden, je snapt heus wel wat ik bedoel.
Hadden ze het maar meteen geaccepteerd. Dan was er nu een Palestina geweest. Ook al waren ze het niet eens met de grenzen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:33:48 #226
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216589515
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:22 schreef Nexum het volgende:

[..]
Maar hoe wil je eerlijke onderhandelingen doen als Israël hun deel van de Oslo akkoorden niet eens is nagekomen. Feit is en blijft dat het vestigingskolonialisme in de West Bank illegaal is onder internationaal recht, maar Israël weigert weinig aan die situatie te veranderen. Ook toen Bibi nog niet aan de macht was.
Je bedoelt dat de Palestijnen vrijwel direct na de Oslo akkoorden met aanslagen kwamen? De Oslo akkoorden waren namelijk uit september 1995 en in begin 1996 was het alweer raak met aanslagen in Ashkelon, Jerusalem (2x) en Tel-Aviv die tientallen Israëliërs het leven hebben gekost.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:35:04 #227
438527 MissButterflyy
pi_216589535
Pffffffff

Trump is vast niet eens zo goed op de hoogte als jullie.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:35:08 #228
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216589537
quote:
Let's make Gaza great again

pi_216589545
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Hadden ze het maar meteen geaccepteerd. Dan was er nu een Palestina geweest. Ook al waren ze het niet eens met de grenzen.
Ik betwijfel het. Israël is pas tevreden als ze alles hebben. Zij vinden dat ze daar recht op hebben. Net zoals Poetin met Oekraïne.
pi_216589552
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:35 schreef MissButterflyy het volgende:
Pffffffff

Trump is vast niet eens zo goed op de hoogte als jullie.
Zeer zeker :)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:38:14 #231
438527 MissButterflyy
pi_216589594
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik betwijfel het. Israël is pas tevreden als ze alles hebben. Zij vinden dat ze daar recht op hebben. Net zoals Poetin met Oekraïne.
Mwah. Ook in Israël is men daarover verdeeld.
Extreem rechtse partijen zullen er wel zo over denken. En de orthodoxen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:40:54 #232
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216589662
quote:

[..]
Je projecteert de wensen van de Palestijnen op de Israël.

De situatie is inmiddels zo dat Israël alles wel zal moeten controleren wil men ooit in vrede kunnen leven. Maar het heeft aan de bereidheid van Israël nooit gelegen, waar men vaak genoeg uitgesproken linkse regeringen heeft gehad die bereid waren water bij de wijn te doen en dus ook de Palestijnen meermaals een aanbod voor een eigen staat hebben gedaan.

7 oktober 2023 heeft echter bewezen dat het onmogelijk is. De barbaarse, moslimfundamentalistische en antisemitische kern van de Palestijnse cultuur maakt het zo dat er met deze mensen niet samen te leven valt.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:42:50 #233
236264 crew  capricia
pi_216589696
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze hadden 80 jaar geleden een eigen land. Daarvan moesten ze het grootste deel afgeven aan de joden. Toen alle landen in de omgeving daarom Israël de oorlog verklaarden, zijn die allemaal afgeslacht. Ook dankzij een ruime westerse hulp. En toen werd het Palestijnse grondgebied nog flink verkleind.

Maar daar bleef het niet bij, want Israël ging het land dat voor de Palestijnen was koloniseren. Bij opstand alles platgooien, zodat daar mooi nieuwe huizen voor Joden gebouwd konden worden. Oh, en prikkeldraad en bewaking om alle kleine stukjes Palestina die er nog overbleven. Als ze niet vrijwillig weggaan, moet je ze harder schoppen.

Zeker, die omringende landen en de Palestijnen pikten dat niet allemaal zomaar. En dus is het daar al 80 jaar oorlog.

Ja, de schuld ligt eigenlijk bij Europa, want ze hadden kunnen weten wat er zou gebeuren als ze dat land afpakten en weggaven aan een groep mensen die gegarandeerd alle bewoners kwaad gingen maken. Maar het was een cadeau, om goed te maken wat er in de tweede wereldoorlog met ze gebeurd was. En dan moet je ze ook steunen. Dat daar dan wat inheemsen het loodje bij leggen is dan jammer. Kolonialisme.
Er is geen Palestijnse staat geweest.
En dat is nu juist het probleem. Voor dat volk.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:42:53 #234
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216589697
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:40 schreef HowardRoark het volgende:
Je projecteert de wensen van de Palestijnen op de Israëliers.

De situatie is inmiddels zo dat Israël alles wel zal moeten controleren wil men ooit in vrede kunnen leven. Maar het heeft aan de bereidheid van Israël nooit gelegen, waar men vaak genoeg uitgesproken linkse regeringen heeft gehad die bereid waren water bij de wijn te doen en dus ook de Palestijnen meermaals een aanbod voor een eigen staat hebben gedaan.

7 oktober 2023 heeft echter bewezen dat het onmogelijk is. De barbaarse, moslimfundamentalistische en antisemitische kern van de Palestijnse cultuur maakt het zo dat er met deze mensen niet samen te leven valt.
Ik heb grote bewondering voor je geduld en je zelfbeheersing _O_
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 22:50:03 #235
236264 crew  capricia
pi_216589807
quote:

[..]
Nee. Is niet hetzelfde. Was het maar hetzelfde.

Oekraïne is een zelfstandige natiestaat.
De Palestijnen zijn dat niet.

En dat maakt, helaas voor de Palestijnen, alle verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 07-02-2025 22:55:20 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216589944
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Elke Palestijn IS Hamas.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:58:51 #237
438527 MissButterflyy
pi_216589959
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:58 schreef Hathor het volgende:

[..]
Elke Palestijn IS Hamas.
Zucht….
  vrijdag 7 februari 2025 @ 22:59:16 #238
323876 michaelmoore
pi_216589967
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:58 schreef Hathor het volgende:

[..]
Elke Palestijn IS Hamas.
net zoals iedre nederlander een NAZI was bedoel jij

eeen Libanees is niet Hezbollah een Hezbollah kan wel een libanees zijn
pi_216589978
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
net zoals iedre nederlander een NAZI was bedoel jij
Leg uit?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:00:48 #240
323876 michaelmoore
pi_216589996
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:59 schreef Hathor het volgende:

[..]
Leg uit?
eene HAMAS is een deel van IRAN , net zoals Hezbollah een deel van Iran is

Palestijnen zijn gewoon volk
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:02:54 #241
236264 crew  capricia
pi_216590040
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan zijn ze nog steeds speelbal van het wereldtoneel. Nog steeds geen eigen land. Geen Palestina. Geen eigen zeggenschap.

Ik vind serieus dat ze heel dom bezig geweest zijn.
En ik vind dat echt heel jammer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216590047
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
eene HAMAS is een deel van IRAN , net zoals Hezbollah een deel van Iran is

Palestijnen zijn gewoon volk
Het is een tyfusvolk, dat is wat ze zijn.
pi_216590065
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zijn ze nog steeds speelbal van het wereldtoneel. Nog steeds geen eigen land. Geen Palestina. Geen eigen zeggenschap.

Ik vind serieus dat ze heel dom bezig geweest zijn.
En ik vind dat echt heel jammer.
Vind je echt dat zo'n volk ook een eigen land verdiend?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:05:40 #244
438527 MissButterflyy
pi_216590087
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:03 schreef Hathor het volgende:

[..]
Het is een tyfusvolk, dat is wat ze zijn.
Goeie mening, dat wel _O_
pi_216590103
Waarom is er geen topic over het ICC en de sancties die de VS oplegt?
Vakman pur sang
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:06:53 #246
438527 MissButterflyy
pi_216590109
Daar meen ik natuurlijk niks van hè. ;(
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:07:23 #247
438527 MissButterflyy
pi_216590123
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom is er geen topic over het ICC en de sancties die de VS oplegt?
Ga je gang, je kan er een openen.
pi_216590148
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Is niet hetzelfde. Was het maar hetzelfde.

Oekraïne is een zelfstandige natiestaat.
De Palestijnen zijn dat niet.

En dat maakt, helaas voor de Palestijnen, alle verschil.
Je schopt ze er uit en dan zijn ze natieloos? Of was het land niet van de bewoners voordat je joden er hun intrek in namen? Of hebben ze van Israël noot een serieus twee-staten aanbod gekregen? Met dat laatste ben ik het eens.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:09:12 #249
236264 crew  capricia
pi_216590150
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:04 schreef Hathor het volgende:

[..]
Vind je echt dat zo'n volk ook een eigen land verdiend?
Als je geen eigen land hebt, je hebt geen eigen staat, dan blijf je voor altijd marginaal. Speelbal van de rest. Afhankelijk van de grillen van een gek.
Ik denk dat de joden dat heel snel begrepen hebben. Ook al voor WO2. Maar daarna zeker.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:11:25 #250
323876 michaelmoore
pi_216590182
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Als je geen eigen land hebt, je hebt geen eigen staat, dan blijf je voor altijd marginaal. Speelbal van de rest. Afhankelijk van de grillen van een gek.
Ik denk dat de joden dat heel snel begrepen hebben. Ook al voor WO2. Maar daarna zeker.
men had NOOIT gaza terug moeten geven in 2005 en de Sinai ook niet
Iran is de baas in GAZA
https://youtube.com/shorts/TnECcI9c4w0?si=3oM6CbwtYWVtWV8n
pi_216590206
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan hadden de bewoners van de buurlanden niet gerust voordat ze allemaal dood waren.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:12:39 #252
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216590211
quote:

[..]
Water under the bridge.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:12:57 #253
236264 crew  capricia
pi_216590225
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je schopt ze er uit en dan zijn ze natieloos? Of was het land niet van de bewoners voordat je joden er hun intrek in namen? Of hebben ze van Israël noot een serieus twee-staten aanbod gekregen? Met dat laatste ben ik het eens.
Dit moet je even iets verder uitleggen. Alsjeblieft.

Ik ben overigens niet voor of tegen de een of de ander. Maar probeer het meer in context van de geschiedenis zoals die zich ontwikkeld te zien.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:13:56 #254
438527 MissButterflyy
pi_216590241
quote:

[..]
Iran is de baas in GAZA
Iran is zijn macht nu ook wel kwijt daar.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:14:33 #255
236264 crew  capricia
pi_216590252
quote:

[..]
Iran is de baas in GAZA
Ik denk dat dat voor de uiteindelijke uitkomst niet zoveel uit gaat maken.
Duurt wellicht wat langer allemaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216590283
quote:

[..]
Iran is de baas in GAZA
Straks niet meer. :P
Vakman pur sang
pi_216590290
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:07 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ga je gang, je kan er een openen.
Jij ook he?
Vakman pur sang
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:19:49 #258
438527 MissButterflyy
pi_216590318
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jij ook he?
Ja letterlijk elk lid wat zich heeft aangemeld hier.
Wat is nu je punt?
pi_216590331
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit moet je even iets verder uitleggen. Alsjeblieft.

Ik ben overigens niet voor of tegen de een of de ander. Maar probeer het meer in context van de geschiedenis zoals die zich ontwikkeld te zien.
Er was daar in 1946 een land waar Palestijnen woonden. Nou had Engeland daar blijkbaar een koloniale claim op, net zoals op de helft van de hele Aarde. Dus was het niet van de Palestijnen, die daar woonden, maar van Engeland, die daar niets te zoeken had. En dus kon Engeland het weggeven aan de joden. En dus hebben de Palestijnen nooit een eigen land gehad, want het was altijd al van de Engelsen.

Bedoel je dat? Ik zie dat veel simpeler. Zij woonden daar, dus het was hun land. En de helft van hun werd dus gedeporteerd, om ruimte te maken voor de nieuwe eigenaren.
pi_216590335
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:19 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja letterlijk elk lid wat zich heeft aangemeld hier.
Wat is nu je punt?
Dat iemand het moet doen. ;)
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:24:12 #261
236264 crew  capricia
pi_216590381
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er was daar in 1946 een land waar Palestijnen woonden. Nou had Engeland daar blijkbaar een koloniale claim op, net zoals op de helft van de hele Aarde. Dus was het niet van de Palestijnen, die daar woonden, maar van Engeland, die daar niets te zoeken had. En dus kon Engeland het weggeven aan de joden. En dus hebben de Palestijnen nooit een eigen land gehad, want het was altijd al van de Engelsen.

Bedoel je dat? Ik zie dat veel simpeler. Zij woonden daar, dus het was hun land. En de helft van hun werd dus gedeporteerd, om ruimte te maken voor de nieuwe eigenaren.
Ik zou het anders beschrijven. Maar dat maakt allemaal helemaal niet uit.

Wat belangrijk is:
Wat denk jij vanuit deze geschiedenis, dat de toekomst gaat zijn?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:26:30 #262
438527 MissButterflyy
pi_216590423
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat iemand het moet doen. ;)
Er loopt al een topic zie ik nu. Dus iemand had het al gedaan. :')
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:27:07 #263
438527 MissButterflyy
pi_216590434
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat belangrijk is:
Hmmmm laten we allemaal even onze glazen bol afstoffen….
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:32:40 #264
236264 crew  capricia
pi_216590542
Het hele gedoe met Trump, even de Gaza Strip leegvegen, en het doet er helemaal niet toe of dat gebeurt of niet, maar dat geeft wel aan wat de status van het volk in Gaza is.

En waar moesten ze ook al weer heen? De vraag stond uit bij Somalië en Puntland.

Heb je ooit van Puntland gehoord? Hoezo worden er meer vragen aan Puntland of Somalië over deze kwestie gesteld dan aan de Gazanen zelf? (En aan wie moet je dat dan eigenlijk vragen? Aan het bestuur wat Hamas is?)

Ik zie het heel slecht in voor de Gazanen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:34:59 #265
236264 crew  capricia
pi_216590573
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:27 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Hmmmm laten we allemaal even onze glazen bol afstoffen….
Als je het verleden meeneemt, kun je een aantal toekomstscenario's als meer of minder waarschijnlijk bestempelen. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 23:39:03 #266
438527 MissButterflyy
pi_216590627
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:32 schreef capricia het volgende:
Het hele gedoe met Trump, even de Gaza Strip leegvegen, en het doet er helemaal niet toe of dat gebeurt of niet, maar dat geeft wel aan wat de status van het volk in Gaza is.

En waar moesten ze ook al weer heen? De vraag stond uit bij Somalië en Puntland.

Heb je ooit van Puntland gehoord? Hoezo worden er meer vragen aan Puntland of Somalië over deze kwestie gesteld dan aan de Gazanen zelf? (En aan wie moet je dat dan eigenlijk vragen? Aan het bestuur wat Hamas is?)

Ik heb werkelijk geen idee. Trump roept wel vaker wat natuurlijk.
pi_216590763
quote:

Daar hebben ze (lees: de Hamas leden) het ook wel heel erg zelf naar gemaakt.
Als je je bevolking lief hebt ga je niet een buurland in om op een muziekfestival 10tallen meisjes vermoorden en verkrachten.
Je daarna verstoppen tussen de bevolking en in vluchtelingenkampen en ondertussen 100 gijzelaars martelen.
Het land wat he aanvalt heeft een efficiënt leger een eindeloze stroom wapens door hun trouwe bondgenoot de VS.
Het was op 7 oktober 2023 al einde Gaza eigenlijk,

1300 doden en 255 gijzelaars die dag.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:49:03 #268
236264 crew  capricia
pi_216590773
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:39 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik heb werkelijk geen idee. Trump roept wel vaker wat natuurlijk.
Toch zat er geen staatshoofd of premier van Palestina de kwestie Israël te bespreken bij Trump.

Dat moet je genoeg info geven.
Ik zie het somber in voor de Gazanen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 23:50:35 #269
236264 crew  capricia
pi_216590796
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Daar hebben ze (lees: de Hamas leden) het ook wel heel erg zelf naar gemaakt.
Als je je bevolking lief hebt ga je niet een buurland in om op een muziekfestival 10tallen meisjes vermoorden en verkrachten.
Je daarna verstoppen tussen de bevolking en in vluchtelingenkampen en ondertussen 100 gijzelaars martelen.
Het land wat he aanvalt heeft een efficiënt leger een eindeloze stroom wapens door hun trouwe bondgenoot de VS.
Het was op 7 oktober 2023 al einde Gaza eigenlijk
Ja. Na 7 oktober was het einde Gaza as we know it.
Dit is zo dom geweest.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216590898
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat belangrijk is:
Er is veel kwaad bloed, de verhoudingen zijn verhard. De machthebbers aan beide kanten nemen nu alleen nog genoegen met volledige uitroeiing van de andere partij. Dat krijg je zo na zo'n lange oorlog. Ok, het grootste deel van de bevolking aan beide zijden wil gewoon vrede en een fijn leven, maar zeker de Palestijnen zijn ondertussen allemaal wel een familielid of vriend kwijtgeraakt. En een groot gedeelte ook hun huis. Het is een kwestie van: "the beatings will stop when morale improves". Als alle Palestijnen de voeten van de islamieten kussen, zijn ze nog wel steeds tweedehands burgers zonder veel rechten, maar dan worden ze niet meer actief afgeslacht en alleen gedeporteerd.

Daar staat tegenover, dat de joden veel steun van de VS krijgen (en in mindere mate van de EU), net zoals Oekraïne. Het is onmogelijk voor de Palestijnen om daar van te winnen, zelfs met steun van de omliggende landen (en vooral Iran). En als ze over zich heen laten lopen, dan wordt al hun land ingepikt en moeten ze oprotten.

Dus wat doe je in zo'n geval? Dan kun je maar beter weggaan. En veel Palestijnen hebben dat ook gedaan. Maar niet iedereen laat zomaar over zich heenlopen, zeker als het resultaat daarvan deportatie is. Die zijn heel kwaad en gefrustreerd, zeker omdat ze er niet echt veel tegen kunnen doen. Vooral een heleboel jongere mannen willen dan veel joden doodmaken.

En nu komt Trump, die zegt het grootste deel van het overgebleven grondgebied van de Palestijnen wel even schoon te vegen, die irritante Palestijnen er uit te gooien en er een mooi vakantieoord van te maken waar ze niet meer binnen mogen. En hij heeft de macht om dat te doen. Hij behandelt ze als ongedierte.

Hoe zou jij je dan voelen?

De enige acceptabele oplossing is een eigen land voor de Palestijnen, dat ook echt helemaal van hun is. En dat hadden ze 80 jaar geleden moeten doen. Dan was het nog heel moeilijk geweest om al die mensen te deporteren, maar met een hoop gratis geld voor de heropbouw was er dan over te praten geweest. Nu? Nu wordt het moeilijk om nog iets te bereiken wat niet resulteert in genocide.

En dat komt dus vooral omdat de joden nooit moeite hebben gedaan om tot een vreedzame oplossing te komen. En de Europeanen (Engelsen) hebben dit willens en wetens op hun geweten. Ok, het was met goede bedoelingen door wat de joden net was aangedaan, maar het resultaat lijkt toch vooral op natrappen.

En wat kunnen we daar nu aan doen? Om te beginnen moet de VN zich er mee gaan bemoeien. Stuur een vredesmacht en dan onderhandelen over een eerlijke verdeling van het grondgebied. Maar dat speelt natuurlijk al lang en de VS is daar altijd zwaar op tegen geweest. Voor hun zijn de joden geweldig en de islamieten heel slecht. Die denken wel heel zwart-wit en er is een grote en invloedrijke joodse gemeenschap in de VS. Alleen het beste is goed genoeg voor Israël.

Dus ja, dan houd het op. Kan de EU nog wat doen? Gaan die tientallen miljoenen buitenlanders een veilig onderkomen bieden? Vroeger misschien wel, maar nu zeker niet. En als we de Palestijnen gaan steunen, krijgen we de VS en de rest van de westerse wereld over ons heen. Terroristen steunen? Zeker niet! Dus blijft het oorlog.

En ja, daar hebben de joden zichzelf natuurlijk ook mee. Maar zij vinden zichzelf superieur, niet alleen omdat ze iedere schermutseling gewonnen hebben. En ze zijn het gewend. Dat hoort er nu eenmaal bij. Ze hebben daarom ook een hele grote en moderne wapenindustrie.

Dus ook als de meerderheid van beide volkeren heel graag vrede wil hebben, gaat dat niet gebeuren zolang ze op elkaars lip blijven zitten en bijna alles vraagt om een gewelddadige afstraffing. Ik zie het daarom somber in.
  Moderator zaterdag 8 februari 2025 @ 00:17:24 #271
236264 crew  capricia
pi_216591105
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er is veel kwaad bloed, de verhoudingen zijn verhard. De machthebbers aan beide kanten nemen nu alleen nog genoegen met volledige uitroeiing van de andere partij. Dat krijg je zo na zo'n lange oorlog. Ok, het grootste deel van de bevolking aan beide zijden wil gewoon vrede en een fijn leven, maar zeker de Palestijnen zijn ondertussen allemaal wel een familielid of vriend kwijtgeraakt. En een groot gedeelte ook hun huis. Het is een kwestie van: "the beatings will stop when morale improves". Als alle Palestijnen de voeten van de islamieten kussen, zijn ze nog wel steeds tweedehands burgers zonder veel rechten, maar dan worden ze niet meer actief afgeslacht en alleen gedeporteerd.

Daar staat tegenover, dat de joden veel steun van de VS krijgen (en in mindere mate van de EU), net zoals Oekraïne. Het is onmogelijk voor de Palestijnen om daar van te winnen, zelfs met steun van de omliggende landen (en vooral Iran). En als ze over zich heen laten lopen, dan wordt al hun land ingepikt en moeten ze oprotten.

Dus wat doe je in zo'n geval? Dan kun je maar beter weggaan. En veel Palestijnen hebben dat ook gedaan. Maar niet iedereen laat zomaar over zich heenlopen, zeker als het resultaat daarvan deportatie is. Die zijn heel kwaad en gefrustreerd, zeker omdat ze er niet echt veel tegen kunnen doen. Vooral een heleboel jongere mannen willen dan veel joden doodmaken.

En nu komt Trump, die zegt het grootste deel van het overgebleven grondgebied van de Palestijnen wel even schoon te vegen, die irritante Palestijnen er uit te gooien en er een mooi vakantieoord van te maken waar ze niet meer binnen mogen. En hij heeft de macht om dat te doen. Hij behandelt ze als ongedierte.

Hoe zou jij je dan voelen?

De enige acceptabele oplossing is een eigen land voor de Palestijnen, dat ook echt helemaal van hun is. En dat hadden ze 80 jaar geleden moeten doen. Dan was het nog heel moeilijk geweest om al die mensen te deporteren, maar met een hoop gratis geld voor de heropbouw was er dan over te praten geweest. Nu? Nu wordt het moeilijk om nog iets te bereiken wat niet resulteert in genocide.

En dat komt dus vooral omdat de joden nooit moeite hebben gedaan om tot een vreedzame oplossing te komen. En de Europeanen (Engelsen) hebben dit willens en wetens op hun geweten. Ok, het was met goede bedoelingen door wat de joden net was aangedaan, maar het resultaat lijkt toch vooral op natrappen.

En wat kunnen we daar nu aan doen? Om te beginnen moet de VN zich er mee gaan bemoeien. Stuur een vredesmacht en dan onderhandelen over een eerlijke verdeling van het grondgebied. Maar dat speelt natuurlijk al lang en de VS is daar altijd zwaar op tegen geweest. Voor hun zijn de joden geweldig en de islamieten heel slecht. Die denken wel heel zwart-wit en er is een grote en invloedrijke joodse gemeenschap in de VS. Alleen het beste is goed genoeg voor Israël.

Dus ja, dan houd het op. Kan de EU nog wat doen? Gaan die tientallen miljoenen buitenlanders een veilig onderkomen bieden? Vroeger misschien wel, maar nu zeker niet. En als we de Palestijnen gaan steunen, krijgen we de VS en de rest van de westerse wereld over ons heen. Terroristen steunen? Zeker niet! Dus blijft het oorlog.

En ja, daar hebben de joden zichzelf natuurlijk ook mee. Maar zij vinden zichzelf superieur, niet alleen omdat ze iedere schermutseling gewonnen hebben. En ze zijn het gewend. Dat hoort er nu eenmaal bij. Ze hebben daarom ook een hele grote en moderne wapenindustrie.

Dus ook als de meerderheid van beide volkeren heel graag vrede wil hebben, gaat dat niet gebeuren zolang ze op elkaars lip blijven zitten en bijna alles vraagt om een gewelddadige afstraffing. Ik zie het daarom somber in.
Ik denk dat heel veel mensen zich in details verliezen. Wie wat wanneer deed. Wiens schuld what ever alles is, over en weer etc.
En iedereen en zijn moeder heeft claims op dat gebied.

Het feit is dat er een bepaalde situatie van macht en onmacht is.
Dat Gaza geen natiestaat is. Geen premier kan sturen naar de VS etc.
Wel kunnen ze de internationale gemeenschap, en zeker de Arabische wereld, voor zich laten spreken. Probleem is dan weer de band met Iran. Maar goed. We gaan het zien.

Ik denk dat er veel domme fouten gemaakt zijn in het verleden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 februari 2025 @ 00:19:00 #272
438527 MissButterflyy
pi_216591121
Inderdaad, er zijn zeker veel domme fouten gemaakt. En het lijkt ook wel alsof men er daar niet van leert.
  Moderator zaterdag 8 februari 2025 @ 00:26:07 #273
236264 crew  capricia
pi_216591212
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 00:19 schreef MissButterflyy het volgende:
Inderdaad, er zijn zeker veel domme fouten gemaakt. En het lijkt ook wel alsof men er daar niet van leert.
Ja.
Veel fouten. Vanaf het begin. Onduidelijke afspraken enzo.
Maar ook daarna. En nu nog.

En ik wil hier nog op aanvullen dat degene die machtig is, hier altijd van profiteert. En dat het niet zozeer om mensenrechten gaat. Of om de rechten van een volk.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 8 februari 2025 @ 00:36:54 #274
236264 crew  capricia
pi_216591344
Heb ook al een paar keer gelezen dat die 2 miljoen Gazanen dan wel in Europa eindigen, ook hier op fok.

Dat lijkt me koren op de molen van partijen zoals de PVV.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 februari 2025 @ 00:42:36 #275
396550 Richestorags
pi_216591397
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 00:36 schreef capricia het volgende:
Heb ook al een paar keer gelezen dat die 2 miljoen Gazanen dan wel in Europa eindigen, ook hier op fok.

Dat zou echt een rampscenario zijn voor Europa. Niet in de laatste plaats voor de overgebleven Joodse gemeenschap hier.
  Moderator zaterdag 8 februari 2025 @ 00:47:00 #276
236264 crew  capricia
pi_216591424
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 00:42 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat zou echt een rampscenario zijn voor Europa. Niet in de laatste plaats voor de overgebleven Joodse gemeenschap hier.
Nou, dan gaat de PVV een gematigde middenpartij worden. Ten opzichte van de sentimenten die dan gaan leven.
Dat kan gewoon niet. Dat Europa deze mensen op gaat vangen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 februari 2025 @ 00:48:13 #277
396550 Richestorags
pi_216591431
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 00:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, dan gaat de PVV een gematigde middenpartij worden. Ten opzichte van de sentimenten die dan gaan leven.
Dat kan gewoon niet. Dat Europa deze mensen op gaat vangen.
Het enge is dat er genoeg mensen zijn die geen idee hebben wat we ons in dat geval op de hals halen. Genoeg progressieven die dit een goed plan zouden vinden.
  Moderator zaterdag 8 februari 2025 @ 00:51:22 #278
236264 crew  capricia
pi_216591454
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 00:48 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het enge is dat er genoeg mensen zijn die geen idee hebben wat we ons in dat geval op de hals halen. Genoeg progressieven die dit een goed plan zouden vinden.
Dan valt de EU uit een.
Meloni en andere landen gaan dat echt niet accepteren.

Wel leuk voor Rusland om een beetje te stoken hierin.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 februari 2025 @ 00:53:13 #279
396550 Richestorags
pi_216591474
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 00:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan valt de EU uit een.
Meloni en andere landen gaan dat echt niet accepteren.

Wel leuk voor Rusland om een beetje te stoken hierin.
Ik denk het ook. Ik ben oprecht blij dat we geen Merkel's en Timmermansen aan de knoppen hebben wat dat betreft.

Op dit vlak dan.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 00:58:06 #280
396550 Richestorags
pi_216591517
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Engeland had geen koloniale claim maar een mandaat van de Volkenbond om het gebied te beheren nadat de Turkse kolonisten eruit waren getrapt. Het awkward feitje voor progressief Nederland, want een niet "wit" slavendrijvend enorm koloniaal rijk/kalifaat (afwisselend).

De Volkenbond was ook toen al een vrij breed gezelschap van landen.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 00:59:10 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216591526
In The Golden Girls werd dit in 1987 al besproken:

Het zou me niet eens verbazen als The Donald toevallig een oude aflevering heeft gezien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216591669
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 00:36 schreef capricia het volgende:

Koren op de molen van musk en trump vooral.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 01:35:45 #283
396550 Richestorags
pi_216591737
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 01:19 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Koren op de molen van musk en trump vooral.
Alsof Musk zich om dat gebied bekommert.
pi_216591770
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 01:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Alsof Musk zich om dat gebied bekommert.
Dat is precies mijn punt. Die geeft nergens om, behalve z'n eigen geld. Wat veilig gesteld is onder trump, dus die kan gaaaaan.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 02:26:59 #285
323876 michaelmoore
pi_216591864
Ja er is niet veel meer van over , is maar beter als HAMAS terug naar Iran gaat
dan kan de tunnels dicht gooien , beton erin en gaan herbouwen

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 08-02-2025 02:34:34 ]
pi_216592462
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Tot we precies weten hoe het zit. :)
Maar we hebben dus al gelezen dat de Britten het mandaat kregen van de VN.
Ik vraag me vele dingen af over hoe dat toen ging: wat had de VN erover te zeggen dat ze het zomaar aan een willekeurige partij konden geven en wat deden de Britten zover van huis?

Die zaten er w.s. al wegens modern roofridderschap. Er valt altijd wat te halen natuurlijk. Zij zijn geen stichting zonder winstoogmerk.

Het komt er dus op neer dat al die entiteiten daar rondhingen voor een bepaald belang.

Het "recht" op eigendom cq "mandaat" is op zijn minst twijfelachtig.

en dan heb je het recht om dit weer weg te geven (of: te verkopen...) aan de geplaagde Joodse bevolking na WO 2. Althans zij die er over waren. Zeer goed.

Dat is uiteraard "mijn waarheid". Er zullen altijd nuances zijn. Maar dit onbeschaafde gedrag van overigens zeer beschaafde mensen verbaast altijd. :)
Er was al een locatie ingericht door de Russen als beloofd land. Het ingerichte is er nog steeds, maar er wonen nauwelijks tot geen joden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_Autonomous_Oblast

De vlag is trouwens overgenomen / "geinspirireerd" op een vlag van een groep moslims. De Karamanid.

zaterdag 8 februari 2025 @ 09:22:57 #287
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216592526
quote:

[..]
De Joodse gemeenschap kan dan uitgezet worden naar Israel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 10:41:45 #288
323876 michaelmoore
pi_216593216
Gaat 15 jaar duren om GAZA te herbouwen, die mensen moeten toch ergens heen
quote:
Egypte is een diplomatiek offensief begonnen tegen de plannen, ook al zijn deze al iets genuanceerd.
Van een Amerikaanse overname van Gaza moet het nog altijd komen, maar het liefst zonder inzet van Amerikaanse troepen.
Trump verwacht dat Israël Gaza op een presenteerblaadje overhandigt.

Ook zou het verblijf van Gazanen in het buitenland tijdelijk zijn, al neemt de wederopbouw van Gaza waarschijnlijk zo’n 10 tot 15 jaar in beslag.

Vredesverdrag
Egypte zit ook niet op de tijdelijke opvang van Palestijnen te wachten,
Het waarschuwt dat daarmee het vredesverdrag met Israël in gevaar komt.
Dat verdrag zorgt al sinds 1979 voor een zekere mate van stabiliteit in het Midden Oosten.

Die boodschap zou niet alleen zijn overgebracht aan de VS, maar ook aan Israël en een reeks westerse landen.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 10:42:26 #289
396550 Richestorags
pi_216593226
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 09:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De Joodse gemeenschap kan dan uitgezet worden naar Israel.
Ik begrijp dat je dat een goede vergelijking vindt, maar nee.

De Joodse gemeenschap hier is geen onderdeel van het conflict. Ik lees het maar als een donker grapje, want als je dit serieus meent zijnde hetzelfde ga je nog vijf stappen verder dan Trump.
pi_216593288
quote:

ja, natuurlijk. Dat is het gehele punt. Het gaat er niet om dat dit plan nu al uitvoerbaar zou zijn, maar dat dit op den duur het lot is van de Gazanen.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 10:50:05 #291
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216593300
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:42 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Mwah, jij bent het die de rubicon wilt oversteken uit een soort overweging dat het doel de middelen zou heiligen en vervolgens ontwaar je het probleem dat Joden en Palestijnen in Europa ook niet zo lekker zouden gaan. Als je die ethische deur van etnische zuivering dan toch door bent, doe het dan goed en zuiver Palestina van Palestijnen en maak Europa Jodenvrij. Dan kunnen ze elkaar ook niet meer in de haren vliegen, probleem opgelost.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216593304
quote:

[..]
Aww gossie. Misschien moet die Joodse-gemeenschap dan eens 'rechts' stemmen?
pi_216593325
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 01:43 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Dat is precies mijn punt. Die geeft nergens om, behalve z'n eigen geld. Wat veilig gesteld is onder trump, dus die kan gaaaaan.
Denk dat het zelfs zo erg is dat hij daar niet om geeft. Musk komt op mij over als iemand die nu eindelijk 14,15, 16 pak hem beet, 18, 19 jaar kan zijn. Lekker trollen.

Neem dan ook nog eens mee dat hij een beetje DSM-5 is (niet heel erg, maar wel een beettje)...
  zaterdag 8 februari 2025 @ 10:54:57 #294
396550 Richestorags
pi_216593343
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Aww gossie. Misschien moet die Joodse-gemeenschap dan eens 'rechts' stemmen?
Ik weet dat je veel soft linkse Joden in het Westen hebt ja (ik noem bijvoorbeeld even een Felix Rottenberg die Pim hard aanviel) maar ik gun ze dit lesje voor hun stemgedrag niet.

Jij wel?
  zaterdag 8 februari 2025 @ 10:55:49 #295
396550 Richestorags
pi_216593348
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Denk dat het zelfs zo erg is dat hij daar niet om geeft. Musk komt op mij over als iemand die nu eindelijk 14,15, 16 pak hem beet, 18, 19 jaar kan zijn. Lekker trollen.

Neem dan ook nog eens mee dat hij een beetje DSM-5 is (niet heel erg, maar wel een beettje)...
Dat lijkt me een correcte analyse.
pi_216593362
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, jij bent het die de rubicon wilt oversteken uit een soort overweging dat het doel de middelen zou heiligen en vervolgens ontwaar je het probleem dat Joden en Palestijnen in Europa ook niet zo lekker zouden gaan. Als je die ethische deur van etnische zuivering dan toch door bent, doe het dan goed en zuiver Palestina van Palestijnen en maak Europa Jodenvrij. Dan kunnen ze elkaar ook niet meer in de haren vliegen, probleem opgelost.
A Hitler lacht in zijn graf
Vakman pur sang
pi_216593383
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:54 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik weet dat je veel soft linkse Joden in het Westen hebt ja (ik noem bijvoorbeeld even een Felix Rottenberg die Pim hard aanviel) maar ik gun ze dit lesje voor hun stemgedrag niet.

Jij wel?
Gunnen is te groot. Maar beetje fafo is dat wel ja.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 11:03:05 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216593396
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
A Hitler lacht in zijn graf
Inderdaad, die lacht zich de ballen uit de broek dat rechts Europa na 80 jaar wederom op de proppen komt met etnische zuivering als oplossing voor een Semietenvraagstuk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 8 februari 2025 @ 11:04:04 #299
396550 Richestorags
pi_216593403
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 11:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Inderdaad, die lacht zich de ballen uit de broek dat rechts Europa na 80 jaar wederom op de proppen komt met etnische zuivering als oplossing voor een Semietenvraagstuk.
Het was Trump die hiermee kwam, voor het geval je het hebt gemist.
pi_216593469
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:42 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De Joodse gemeenschap hier is geen onderdeel van het conflict. Ik lees het maar als een donker grapje, want als je dit serieus meent zijnde hetzelfde ga je nog vijf stappen verder dan Trump.
Ben jij zelf joods? Als ik jouw berichten zo lees, zijn dat allemaal engelen en Palestijnen het grootste uitschot dat er bestaat. En daar ben je heilig van overtuigd.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 11:13:52 #301
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216593491
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 11:04 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het was Trump die hiermee kwam, voor het geval je het hebt gemist.
Mwah, onze grootste regeringsfractie ging hem reeds voor en haakt nu lekker in.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')