abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:55:25 #51
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586368
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
Als zijn vader niet bestaat dan zijn zoon ook niet.
Aha, op die manier :)
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 19:55:39 #52
236264 crew  capricia
pi_216586373
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat. :) Zie ook de post hierboven.
[..]

Huh..Wat bedoel je met oorspronkelijke bewoners? Was Jesus een jood of een Palestijn?
En wie werden er door de Romeinen dan gedeeltelijk uitgetrapt? Dat waren toch echt de joden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586387
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh..Wat bedoel je met oorspronkelijke bewoners? Was Jesus een jood of een Palestijn?
Zie hierboven. We moeten niet doen of dat allemaal echt gebeurd is m.i.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216586393
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat heb je dan blijkbaar verdiend. :)
Kortom, op de inhoud lukt het je niet. Goed dat we dit dan meteen even duidelijk hebben, dat scheelt mij weer moeite.

Ik zie trouwens nu ook dat je die quote uit een opinieartikel van Trouw hebt geplukt, waar nota bene onder staat:
quote:
Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.
Wat je vervolgens hier als een feit probeert te verkopen. Hilarisch.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:57:12 #55
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586400
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:56 schreef Bart2002 het volgende:
Je lijkt wel een Palestijn. Die redeneren ook zo :)
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 19:58:02 #56
236264 crew  capricia
pi_216586414
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Volgens de Romeinse bronnen waren het toch echt joden die er woonden. En waarvan de tempel vernield is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586428
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je plaatst nu een quote zonder bron in combinatie met een ad hominem.
Ah, je bent je dagelijkse sea-lioning sessie weer begonnen zie ik. :z

quote:
The sealioner feigns ignorance and politeness while making relentless demands for answers and evidence (while often ignoring or sidestepping any evidence the target has already presented), under the guise of "just trying to have a debate",[5][6][8][11] so that when the target is eventually provoked into an angry response, the sealioner can act as the aggrieved party, and the target presented as closed-minded and unreasonable.[7][12][13] It has been described as "incessant, bad-faith invitations to engage in debate".[9] Sealioning can be performed by an individual or by a group acting in concert.[14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Sealioning
In b4 nog een keer: "ad hominem".
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216586449
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:57 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je lijkt wel een Palestijn. Die redeneren ook zo :)
Dat platte generaliseren. Daar heb ik een hekel aan. Dat wij zij denken. Denken te weten hoe een bepaalde bevolkingsgroep redeneert.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:59:07 #59
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586450
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:58 schreef capricia het volgende:
Volgens de Romeinse bronnen waren het toch echt joden die er woonden. En waarvan de tempel vernield is.
En die moslims die dachten, "weet je wat, hier zetten wij gewoon onze moskee neer" :7
pi_216586496
quote:

[..]
Correct.

Dit is ook een historisch feit. Dit gebied vormde eerst het Koninkrijk Israël en later een provincie in het Romeinse Rijk genaamd Judea (daar komt de naam 'Jood' (Judean) ook vandaan).
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ah, je bent je dagelijkse sea-lioning sessie weer begonnen zie ik. :z
[..]
In b4 nog een keer: "ad hominem".
Rare post dit. Als er een discussie wordt gevoerd en mensen komen met een quote aan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat hier ook de bron bij wordt gepost.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:02:29 #61
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586503
quote:

[..]
En wie werden er door de Romeinen dan gedeeltelijk uitgetrapt? Dat waren toch echt de joden.
Beide Palestijnen en Joden hebben een historische claim op de regio. Altijd leuk als iemand pro de ene partij is dan de historie van de andere partij gaat ontkennen.
pi_216586510
quote:

[..]
Nou ja dat moet dan maar. Maar wat ik bedoelde is de beschamend brute wijze waarop de verse bewoners e.e.a. hebben gekoloniseerd en naar de periferie verjaagd met geweld. Je zou toch een beetje voorzichtigheid verwachten zo vlak na het WO 2 geweld. Of je er nou "historisch" recht op hebt of niet, gedraag je een beetje.
pi_216586532
quote:

[..]
Ik denk dat hij het over de kanaannieten heeft. Die woonde er en de Israëlieten onder leiding van Jozua verdreven de oorspronkelijke bevolking zoals ze opgedragen was.

Genetisch onderzoek suggereert dat de Kanaannieten niet volledig verdwenen zijn maar opgegaan zijn in hedendaagse bevolkingsgroepen. Zoals de Libanezen.

Wel leuk dat met dat inheems zo gegoochelt wordt terwijl bijvoorbeeld Nederland niet eens een inheemse bevolking kent.
pi_216586601
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Beide Palestijnen en Joden hebben een historische claim op de regio. Altijd leuk als iemand pro de ene partij is dan de historie van de andere partij gaat ontkennen.
De groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen hebben in principe weinig historische claim op dit gebied. Een aanzienlijk aantal Palestijnen komt ook uit landen zoals Egypte, Syrië, Irak en Jordanië vanwege de werkgelegenheid en welvaart die er ontstond door investeringen van Joden die hier zich vestigden vanuit Europa. Zij trokken pas begin 20e eeuw naar dit gebied.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:07:41 #65
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586605
Laat het nou zo zijn dat dat gebied gewoon maar 1 historie kent ;)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:08:03 #66
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216586615
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik denk dat hij het over de kanaannieten heeft. Die woonde er en de Israëlieten onder leiding van Jozua verdreven de oorspronkelijke bevolking zoals ze opgedragen was.

Genetisch onderzoek suggereert dat de Kanaannieten niet volledig verdwenen zijn maar opgegaan zijn in hedendaagse bevolkingsgroepen. Zoals de Libanezen.

Wel leuk dat met dat inheems zo gegoochelt wordt terwijl bijvoorbeeld Nederland niet eens een inheemse bevolking kent.
ach inheems , we zijn allemaal van adam en eva afkomstig he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216586685
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dat moet dan maar. Maar wat ik bedoelde is de beschamend brute wijze waarop de verse bewoners e.e.a. hebben gekoloniseerd en naar de periferie verjaagd met geweld. Je zou toch een beetje voorzichtigheid verwachten zo vlak na het WO 2 geweld. Of je er nou "historisch" recht op hebt of niet, gedraag je een beetje.
Van koloniseren is helemaal geen sprake geweest, daar zou namelijk een thuisland voor nodig zijn geweest en dat hebben Joden nooit meer gehad na hun verdrijving uit Judea. En daarnaast was geweld er initieel maar in één richting, namelijk van Arabieren jegens Joden. Wat erger werd naarmate er meer Joden naar deze regio kwamen.
quote:
However, a historical review of relations between the Jewish and Arab communities of Palestine shows that in the century preceding the creation of the State of Israel, Palestine was already the scene of numerous pogroms of a violence comparable to that of October 7.

From 1830 to 1948, these repeated massacres aimed to expel the Jews from Palestine, dissuade European refugees from seeking sanctuary there, and thwart the establishment of a ” Homeland for the Jewish people” through extreme violence.

Bron
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:12:08 #68
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586692
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen hebben in principe weinig historische claim op dit gebied. Een aanzienlijk aantal Palestijnen komt ook uit landen zoals Egypte, Syrië, Irak en Jordanië vanwege de werkgelegenheid en welvaart die er ontstond door investeringen van Joden die hier zich vestigden vanuit Europa. Zij trokken pas begin 20e eeuw naar dit gebied.
Bedankt dat je je mijn punt bevestigd. Misschien kan Slayage binnenkomen en zeggen dat de Joden geen claim hebben op dit gebied omdat ook een aanzienlijk deel uit Oost-Europa daar heen zijn getrokken.
pi_216586701
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Rare post dit. Als er een discussie wordt gevoerd en mensen komen met een quote aan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat hier ook de bron bij wordt gepost.
Om een bron vragen in een oprechte discussie is vanzelfsprekend uitstekend, maar dat is natuurlijk ook helemaal niet mijn punt en dat weet je ook wel. o|O
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:13:05 #70
236264 crew  capricia
pi_216586709
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Zo ongeveer iedereen heeft er gezeten ja. Ieg in Jeruzalem. Wie die stad nog nooit veroverd heeft mag nu opstaan. :D

De christenen hebben het veroverd in 1100 op de Turken, daarna de Arabieren en de Ottomanen hebben het ook veroverd. En de Engelsen ook nog.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:15:29 #71
236264 crew  capricia
pi_216586733
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Bedankt dat je je mijn punt bevestigd. Misschien kan Slayage binnenkomen en zeggen dat de Joden geen claim hebben op dit gebied omdat ook een aanzienlijk deel uit Oost-Europa daar heen zijn getrokken.
Iedereen en alles heeft er gezeten. En veroverd. En een moskee op een tempel of weer een kerk gebouwd. En de tempel of de kerken weer vernietigd en ga zo maar door.

Van lang voor onze jaartelling tot aan nu aan toe.
En we gaan nog steeds door. Tot in de toekomst aan toe, ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586743
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik bevestig niets. En als je het niet met mij eens bent, prima, maar probeer dan tenminste eens te onderbouwen wat jij denkt dat de historische claim is van 'de Palestijnen' met deze plek?

De Islam is hier niet ontstaan en de 'Palestijnse cultuur' is een product van de jaren 1960 onder leiding van Yasser Arafat, een halve Egyptenaar. Ik ben dus oprecht benieuwd waar jij de historische connectie denkt te kunnen vinden.
pi_216586777
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:11 schreef HowardRoark het volgende:
Van koloniseren is helemaal geen sprake geweest
Geef het beestje dan een andere naam. Men sprak indertijd van "Joodse kolonisten" die aan landjepik deden.
Maar dat zal allemaal wel niet echt zijn. Wat ik ervan weet is dat zij qua machtsvertoon de verfoeide Duitsers overtroffen. Mogelijk was dat een stukje frustratie wat begrijpelijk is.

Maar dat zij dit met geweld en militaire overmacht deden valt niet te ontkennen toch? Een stukje naar machtsmisbruik.
pi_216586798
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:07 schreef Tengano het volgende:
Laat het nou zo zijn dat dat gebied gewoon maar 1 historie kent ;)
Zeker weten, maar wil je mij proberen uit te leggen dat de nakomelingen van Friezen, Saksen en Franken niet in Nederland thuishoren. Daar kunnen alle gebruikers in dit topic bij zitten. Ook al gaat je familie stamboom 60 generaties terug tot het jaar 500 met alleen maar Nederland zobder inmenging, je hoort hier niet en je hebt niks te zeggen.

Ik laat me graag overtuigen dat we voortaan zo met elkaar om moeten gaan
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:21:05 #75
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586815
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Iedereen en alles heeft er gezeten. En veroverd. En een moskee op een tempel of weer een kerk gebouwd. En de tempel of de kerken weer vernietigd en ga zo maar door.

Van lang voor onze jaartelling tot aan nu aan toe.
En we gaan nog steeds door. Tot in de toekomst aan toe, ja.
Jammer dat verschillende geloven niet samen kunnen leven hier. Het helpt niet dat er twee landen eigenlijk aan het vechten zijn voor het zelfde stukje grond.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:21:35 #76
236264 crew  capricia
pi_216586820
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Geef het beestje dan een andere naam. Men sprak indertijd van "Joodse kolonisten" die aan landjepik deden.
Maar dat zal allemaal wel niet echt zijn. Wat ik ervan weet is dat zij qua machtsvertoon de verfoeide Duitsers overtroffen. Mogelijk was dat een stukje frustratie wat begrijpelijk is.

Maar dat zij dit met geweld en militaire overmacht deden valt niet te ontkennen toch? Een stukje naar machtsmisbruik.
Kochten ze ook geen land bij rijke families in het Ottomaanse Rijk?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586853
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:13 schreef capricia het volgende:
Wie die stad nog nooit veroverd heeft mag nu opstaan.
Canada. Maar bestaat er dan consensus over dat dit een te pikken gebied was? Ik vind die machinatie zo vreemd. We gingen er allemaal heen om de baas te worden daar. Dat is toch opmerkelijk gedrag wat wij "normaal" vinden blijkbaar. En de laatste winnaar heeft het.

Het zal in de menselijke natuur zitten maar toch is het wat typisch. Blijf lekker thuis. :)
pi_216586891
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:21 schreef capricia het volgende:
Dat lijkt me niet als je het met een beetje spierballen gewoon kunt krijgen "om niet".

Maar vooral wat Momo zegt in #79. Waarom niet een beetje nederig en beschaafd? Het had zo mooi kunnen zijn.
pi_216586902
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als sommige mensen iets een bepaalde naam geven, maakt dit het nog geen feit. Dat Joden zich hier begonnen te vestigen is natuurlijk waar, maar dit komt op geen enkele manier overeen met de definitie van de term koloniseren.

Sterker nog, het is waarschijnlijk de grootste vorm van dekolonisatie aller tijden geweest, waar inheemse bewoners terugkeren naar het gebied van hun oorsprong. Joden verdreven zelfs de Britten uit dit gebied, de daadwerkelijke kolonisten.

Geweld is vanuit Joodse kant eigenlijk enkel in reactie gebruikt op het geweld van Arabieren, zo kreeg de voorloper van het Israëlische leger ook vorm. De 'Haganah':
quote:
The Haganah was set up by the left wing Achduth Ha'avodah party and was seen as a kind of citizen's defence group which was, to its regret, not officially recognised by the Mandatory Government; until the thirties, the prevalent idea among Palestinian Zionist was that cooperation with the Mandatory Administration was both desirable and inevitable, and Haganah was designed merely to protect settlements against sudden attacks by Arabs until the arrival of police or the army to take over and fulfil their proper function. This was the conception particularly of the middle class and right wing elements that joined Haganah in the twenties, and who, by the thirties expressed it as an ideology. Haganah was there to defend the lives and property of Jews in a land ridden with insecurity and strife, but it ought not to aspire to a political role.

Bron
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:27:23 #80
236264 crew  capricia
pi_216586905
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Jammer dat verschillende geloven niet samen kunnen leven hier. Het helpt niet dat er twee landen eigenlijk aan het vechten zijn voor het zelfde stukje grond.
Door alle eeuwen heen is zeker niet uitsluitend geloof geweest waarvoor Jeruzalem veroverd is. Denk aan de Romeinen of de Ottomanen.
Het zijn rijken/Empires geweest, waarin meerdere geloven hun plek hadden.

Ik denk dat juist het modernere natiestaat-denken nu het probleem is. Het idee dat ieder volk een eigen natie verdient.
Dat is zo nieuw dat sommige volkeren late in the game zijn. De Palestijnen zijn daar een voorbeeld van.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:29:01 #81
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216586926
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik bevestig niets. En als je het niet met mij eens bent, prima, maar probeer dan tenminste eens te onderbouwen wat jij denkt dat de historische claim is van 'de Palestijnen' met deze plek?

De Islam is hier niet ontstaan en de 'Palestijnse cultuur' is een product van de jaren 1960 onder leiding van Yasser Arafat, een halve Egyptenaar. Ik ben dus oprecht benieuwd waar jij de historische connectie denkt te kunnen vinden.
De naam Palestina komt al van de 13de eeuw voor(!) Christus en nog "relatief" recent van 1517 tot 1922 viel het gebied onder het islamitische Ottomaanse Rijk. Dat is ongeveer 400 van de laatste 500 jaar.
pi_216586938
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:27 schreef capricia het volgende:
Het idee dat ieder volk een eigen natie verdient.
Technisch gesproken is dat geen enkel probleem natuurlijk. Dat het niet lukt is de verderfelijke menselijke natuur. Het niet gunnen vooral. Het is geen reclame zeg maar voor hoe het ook zou kunnen.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:30:10 #83
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216586943
Ze zeggen niet voor niks dat Jesus een Palestijn was, toch? :D
Wie dit leest is een lezer van dit
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:31:51 #84
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216586964
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_216586971
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:29 schreef Momo het volgende:

[..]
De naam Palestina komt al van de 13de eeuw voor(!) Christus en nog "relatief" recent van 1517 tot 1922 viel het gebied onder het islamitische Ottomaanse Rijk. Dat is ongeveer 400 van de laatste 500 jaar.
Kijk eens aan. Hoe komt het dat je er zoveel vanaf weet?
pi_216586987
quote:
quote:
Maar Jezus merkt niets van vrede en schoonheid. Een somber gevoel van angst beklemt zijn hart. Zijn vertwijfeling groeit wanneer hij over de kronkelige rots­paden loopt. Ondanks het gezelschap van drie trouwe vrienden voelt hij zich eenzaam.
Kijk. Dat begint al mooi. Hoe men dit weet is even onduidelijk maar we lezen verder. :)

quote:
Alles in zijn leven wijst op een bijzonder, door God bepaald lot.
Nooit meer geëvenaard helaas...
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:34:21 #87
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216587000
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kijk eens aan. Hoe komt het dat je er zoveel vanaf weet?
Zoveel weet ik er niet van hoor. Heb er gewoon af en toe wat over gelezen toen deze hele kwestie begon. Ook verschillende gekleurde bronnen. Ik heb net nog precies de jaartallen opgezocht. ;)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:35:59 #88
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216587028
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Door alle eeuwen heen is zeker niet uitsluitend geloof geweest waarvoor Jeruzalem veroverd is. Denk aan de Romeinen of de Ottomanen.
Het zijn rijken/Empires geweest, waarin meerdere geloven hun plek hadden.

Ik denk dat juist het modernere natiestaat-denken nu het probleem is. Het idee dat ieder volk een eigen natie verdient.
Dat is zo nieuw dat sommige volkeren late in the game zijn. De Palestijnen zijn daar een voorbeeld van.
De hele regio daar heeft wat dat betreft het probleem dat men nog altijd met de coloniale grenzen zit terwijl een natiestaat eigenlijk een samenvoeging van Syrië, Libanon, Jordanië en Palestina zou omvatten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_216587035
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Correct.

Hier werd ook op erg veel plekken geld voor ingezameld. In veel Oost-Europese shtetl's (en ook in de VS) waren verscheidene zionistische organisaties die hier geld voor probeerden op te halen. Dit was over het algemeen erg succesvol. Een stad als Tel-Aviv is van niets opgebouwd via land dat werd gekocht.

twitter
pi_216587063
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:34 schreef Momo het volgende:

[..]
Zoveel weet ik er niet van hoor. Heb er gewoon af en toe wat over gelezen toen deze hele kwestie begon. Ook verschillende gekleurde bronnen. Ik heb net nog precies de jaartallen opgezocht. ;)
De bronnen vormen de mening / overtuiging. Alleen weten we nooit zeker wat het belang van de bron is. Dat is best lastig. We moeten vertrouwen op bronnen omdat we er niet zelf bij geweest zijn.

Zo gezien maakt dat dat niemand de wijsheid in pacht heeft ook al doet men alsof. Best lastig. :)
pi_216587087
Er is een doeltreffende manier om godsdiensten uit te roeien en de bevolking voor zichzelf te laten denken: onderwijs. Maar dat vinden de machthebbers niet leuk, als ze regeren vanuit dat geloof.

En als de kwaliteit van dat onderwijs maar genoeg afneemt, willen de mensen weer geloven. En dan is het meestal in populisme. Hou ze dom, dan geloven ze alles wat je zegt!
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:41:26 #92
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216587119
Wel lekker weer daar in Gaza.
pi_216587127
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:36 schreef HowardRoark het volgende:
Een stad als Tel-Aviv is van niets opgebouwd via land dat werd gekocht.
Voor een schappelijke prijs of gewoon take it or leave it want anders jagen we je weg?
Dat vraag ik me dus af. De recente historie laat zien dat "enforcing" hen niet vreemd was.
pi_216587138
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:29 schreef Momo het volgende:

[..]
Hmm, nee.

De naam 'Palestina' (Syria-Palaestina om precies te zijn) werd gegeven door de Romeinen aan dit gebied (dat dus voorheen Judea heette) na de Bar Kochba-opstand. De Romeinen kozen deze naam vanwege de rivaliteit die de Joden hadden met Filistijnen, een groep zeevaarders die hun origine kennen op de Egeïsche Eilanden. Dit zijn dus de hedendaagse Palestijnen, wat Arabieren zijn.
pi_216587141
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Er is een doeltreffende manier om godsdiensten uit te roeien en de bevolking voor zichzelf te laten denken: onderwijs. Maar dat vinden de machthebbers niet leuk, als ze regeren vanuit dat geloof.

En als de kwaliteit van dat onderwijs maar genoeg afneemt, willen de mensen weer geloven. En dan is het meestal in populisme. Hou ze dom, dan geloven ze alles wat je zegt!
Hou jij ze dom dan hou ik ze arm. De werkgever in conclaaf met de Dominee. :)
pi_216587155
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Voor een schappelijke prijs of gewoon take it or leave it want anders jagen we je weg?
Dat vraag ik me dus af. De recente historie laat zien dat "enforcing" hen niet vreemd was.
Er is niemand weggejaagd. Je verzint er nu van allerlei dingen bij. Dit was een deal tussen Joden en Ottomanen (Turken).
pi_216587165
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm, nee.

De naam 'Palestina' (Syria-Palaestina om precies te zijn) werd gegeven door de Romeinen aan dit gebied (dat dus voorheen Judea heette) na de Bar Kochba-opstand. De Romeinen kozen deze naam vanwege de rivaliteit die de Joden hadden met Filistijnen, een groep zeevaarders die hun origine kennen op de Egeïsche Eilanden. Dit zijn dus de hedendaagse Palestijnen, wat Arabieren zijn.
Je lijkt alles wel heel erg zeker te weten alsof je erbij was. Dat maakt mij altijd een beetje achterdochtig. :)
pi_216587191
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:43 schreef HowardRoark het volgende:
Er is niemand weggejaagd.
Hoe weet je dat zo zeker? Ik vind het echt niks wat je doet. Je hebt blijkbaar de wijsheid in pacht en de rest moet gewoon zwijgen. Niet fijn.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 20:47:52 #99
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216587216
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 20:50:12 #100
236264 crew  capricia
pi_216587258
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Technisch gesproken is dat geen enkel probleem natuurlijk. Dat het niet lukt is de verderfelijke menselijke natuur. Het niet gunnen vooral. Het is geen reclame zeg maar voor hoe het ook zou kunnen.
Leer van de geschiedenis:
Het uiteenvallen van multi etnische conglomeraten richting natiestaten gaat heel vaak gepaard met etnisch geweld.
Of het nu het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk was, of het uiteenvallen van Joegoslavië, of het uiteenvallen van het Habsburgse rijk. Hebben allemaal tot etnisch geweld en/of oorlogen geleid.

Opeens is daar het idee dat ieder volk een eigen staat moet hebben. Terwijl men daarvoor happy ever after geen enkel probleem had met het mixen met de buren onder Karel IV of Julius Caesar. Je was immers allemaal Romeins, of what ever, onderdaan.
(Ja, en daar waren heus ook andere spanningen)

Ik vind het uiteenvallen van Joegoslavië en de daaropvolgende oorlogen daar een heel goed voorbeeld van. Opeens moest ieder volk een eigen staat. En mocht je vooral niet wonen in het gebied waarvan je buurman vond dat het aan een andere etniciteit toebehoorde.

Etnische zuiveringen gaan hand in hand met de droom van de natiestaat.

Dat geldt ook voor 'from the river to the sea'-gedachte, en dat geldt ook voor het permanent op vakantie sturen van alle Gazanen.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')