abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216579113
Al met al denk ik: waarom bleven de Britten niet gewoon in Britland?
Omdat ze elders iets wilden stelen en dat ook in hoge mate gedaan hebben.
Een behoorlijk twijfelachtig principe.
En toen waren ze opeens blijkbaar "eigenaar" als je dat met "mandaat" bedoelt...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 00:20:22 #32
236264 crew  capricia
pi_216579161
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 00:07 schreef Bart2002 het volgende:
Al met al denk ik: waarom bleven de Britten niet gewoon in Britland?
Omdat ze elders iets wilden stelen en dat ook in hoge mate gedaan hebben.
Een behoorlijk twijfelachtig principe.
En toen waren ze opeens blijkbaar "eigenaar" als je dat met "mandaat" bedoelt...
Nou ja, geef de Romeinen dan maar de schuld. Die sloopten Jeruzalem en de tempel. En joegen de meeste joden uit dat gebied daar weg. Ze eigenen zich zomaar dat gebied toe. :{

Hoe ver wil je eigenlijk terug?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 00:24:49 #33
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216579176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Respect voor jouw kennis van de dingen.

Maar dit voorbeeld ("Brits mandaat gebied") hoe is dat zo gekomen?
Ik bedoel is het allemaal vanzelfsprekend dat een mogendheid zeer ver van huis een gebied zomaar afpikt van de oorspronkelijke bewoners? Ik vind dat niet zo logisch en niet een vanzelfsprekendheid.
Het was een mandaat toegewezen rond 1920 door de Volkenbond (voorloper van de VN) dat het beheer van het voormalige Ottomaanse Rijk aan de Fransen en Engelsen toewees. Het doel van de Volkenbond, opgericht na de vrede van Versailles, was in principe om oorlogen te voorkomen. Het mandaat liep af op 15 mei 1948 (toen riep Israël de onafhankelijkheid uit).

Engeland stond vrij sympathiek tegenover een Joodse staat, waardoor Israël als erfenis kon ontstaan. De Arabische staat was Transjordanië (grofweg het huidige Jordanië inclusief de Westbank). Gezien het gebied zowel Joodse als Arabische bewoners had, was dit niet onlogisch.

Het gebied had een eeuwenlange bezetter, namelijk de Turken. Daarvoor was het tijdens de Arabische veroveringen veroverd. We hebben immers de fameuze kruistochten gehad. De context is dus dat het gebied in een soort limbo verkeerde. Er was geen sprake van een Palestijnse staat, noch een Israëlische. Het was vooral gewoon eeuwenlang bezet geweest door de Ottomanen met een gemengde bevolking. En.....zie onder.

In de 19e eeuw en begin 20e eeuw waren grote delen onbewoond. De bevolking was in 1920 nog geeneens 750k mensen. Via legale migratie van Joden in de periode 1920-1948 werd land aangekocht en nam de Joodse bevolking toe, net als de Arabische. Dit door een combinatie van migratie en verminderde kindersterfte door betere geneeskunst die de Joden introduceerden.

quote:
De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.
Vergelijkingen gaan niet op. Er woonden al Joden in het gebied en Joden woonden reeds duizenden jaren in dit gebied. Door de Romeinen werden zij van hun land verdreven en uiteindelijk kwamen er Arabieren terecht na de expansie van de Islam. Die hebben het gebied dus zelf ooit ook veroverd.

Het gebied is vele malen van handen gewisseld: Canaaieten, Israëlieten, Egyptenaren, Assyriërs, Babyloniërs, Romeinen, Arabieren, Turken, Britten.

Maar ten tijde van het Mandaat woonden er een mix van Joden en Arabieren. Er werd een 2-statenoplossing bedacht om de erfenis van de Ottomanen te verdelen tussen de Joden en de Arabieren, meteen vanaf het begin. Hebben de Indianen die ooit gehad?

Israël heeft Gaza in verdediging op zes Arabische landen die haar tegelijkertijd aanvielen en probeerden te vernietigen veroverd. Hoe is dit te vergelijken met de Indianen? Dat was niet in verdediging op een aanval. Idem met Indonesië.

quote:
De oorzaak van al het leed is m.i. de geldingsdrang en het kolonialisme van de westerling. Het lijkt me dat je "mandaat" toe eigent door de boel gewoon in te pikken met dreiging en uitvoering van geweld.
Het mandaat is door de Volkenbond afgegeven om de "erfenis" van het ingestortte, imperialistische rijk van de Ottomanen te beheren. Ottomanen (Turken) waren geen Westerlingen en hebben alles wat los en vast zit daar veroverd. Het Byzantijnse Rijk, Constantinopel, Arabisch Schiereiland, de Balkan, Noord-Afrika tot aan Algerije.

quote:
Hoe trots kunnen we daar op zijn? Het was helemaal niet van de Britten moreel gezien en dat ze het weer aan iemand anders geven (niet zijnde de natives) maakt het niet echt "goed".
Het was van een ander imperialistisch rijk, de Ottomanen. De Britten hebben als grote macht dit mandaat gekregen van de Volkenbond. Joden waren net zo goed natives. Overigens hebben de Britten ook de Arabieren geholpen met hun nationalistische strijd tegen de Ottomanen, ook wel de Arab Revolt genaamd. Lawrence of Arabia enzo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Richestorags op 07-02-2025 00:36:44 ]
pi_216579824
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.

Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...

Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten. Zoals de Ottomanen, maar ook het Arabische Rijk en de Perzen als je richting de oudheid gaat. Die hebben het gebied dan niet bezet/gekoloniseerd zeker? Wat ik wil zeggen is dat het zinloos is om enkel naar Europese of Westerse machten te wijzen als de historie al iets anders laat zien. En dat is logisch, gezien de geografische ligging.

Daarnaast spreek je over 'native' bevolking. Ik zal niet zeggen dat dat geen interessant uitgangspunt is (integendeel), maar hoever ga je terug? Dan kom je ergens uit op de oudheid toen het gebied bestond uit stammen, lang voordat monotheïstische geloven een intrede deden. Of je komt uit op de kleine koninkrijkjes die het gebied gekend heeft. Daaruit kan je nauwelijks een moderne claim herleiden.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 11:13:58 #35
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216581112
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:

[..]
Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...

Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten. Zoals de Ottomanen, maar ook het Arabische Rijk en de Perzen als je richting de oudheid gaat. Die hebben het gebied dan niet bezet/gekoloniseerd zeker? Wat ik wil zeggen is dat het zinloos is om enkel naar Europese of Westerse machten te wijzen als de historie al iets anders laat zien. En dat is logisch, gezien de geografische ligging.

Daarnaast spreek je over 'native' bevolking. Ik zal niet zeggen dat dat geen interessant uitgangspunt is (integendeel), maar hoever ga je terug? Dan kom je ergens uit op de oudheid toen het gebied bestond uit stammen, lang voordat monotheïstische geloven een intrede deden. Of je komt uit op de kleine koninkrijkjes die het gebied gekend heeft. Daaruit kan je nauwelijks een moderne claim herleiden.
De trope dat Israëli van begin af aan kolonisten zijn heeft helaas gretig aftrek gevonden.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 17:58:55 #36
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216585091
quote:
Noble Peace Prize Winner Trump in his own Gaza

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 18:36:26 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216585436
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten? O-)
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...

Maar goed, onze pro-Pallie vrienden zien Israël het liefst verdwijnen, zodat islamitische hellhole nummer zoveel in dat gebied gesticht kan worden.

Klote voor LGBTQ en vrouwen daar, maar wit kolonialisme is nog altijd erger, nietwaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216585851
Wat je dus eigenlijk vooral ziet is, dat als je in een land maar lang genoeg oorlog voert, het grootste deel van de bevolking er bij betrokken raakt en de militanten de macht overnemen. Beste voorbeeld: de Taliban in Afghanistan. En uiteraard hebben militante regimes de neiging om gewoon iedereen die het niet met ze eens is, af te maken. Zowel "vriend" als vijand.
pi_216585916
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 00:20 schreef capricia het volgende:
Hoe ver wil je eigenlijk terug?
Tot we precies weten hoe het zit. :)
Maar we hebben dus al gelezen dat de Britten het mandaat kregen van de VN.
Ik vraag me vele dingen af over hoe dat toen ging: wat had de VN erover te zeggen dat ze het zomaar aan een willekeurige partij konden geven en wat deden de Britten zover van huis?

Die zaten er w.s. al wegens modern roofridderschap. Er valt altijd wat te halen natuurlijk. Zij zijn geen stichting zonder winstoogmerk.

Het komt er dus op neer dat al die entiteiten daar rondhingen voor een bepaald belang.

Het "recht" op eigendom cq "mandaat" is op zijn minst twijfelachtig.

en dan heb je het recht om dit weer weg te geven (of: te verkopen...) aan de geplaagde Joodse bevolking na WO 2. Althans zij die er over waren. Zeer goed.

Maar vervolgens hebben zij die terugkeerden naar "hun" beloofde heilige land als beesten huis gehouden om alle ongewenste elementen naar de krochten te verjagen. Als echte overheersers en bazen.

Dat is uiteraard "mijn waarheid". Er zullen altijd nuances zijn. Maar dit onbeschaafde gedrag van overigens zeer beschaafde mensen verbaast altijd. :)
pi_216585971
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:
Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten.
Dat maakt het toch niet opeens legitiem? De redenatie wat zij kunnen kunnen wij ook is wat slap. Dat het gebied voor de grijp lag, want anders doet een ander het, ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 07-02-2025 19:37:31 ]
pi_216585985
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:21 schreef Bart2002 het volgende:
Maar vervolgens hebben zij die terugkeerden naar "hun" beloofde heilige land als beesten huis gehouden om alle ongewenste elementen naar de krochten te verjagen. Als echte overheersers en bazen.
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"
pi_216586029
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"
Dat inderdaad. Dat het zeer kwaad bloed ging zetten was voor de hand liggend.
Maar in plaats na de geleerde lessen zo vlak na de oorlog dat het een beetje geven en nemen is om wat harmonie te scheppen trapten zij direct wild om zich heen met bruut geweld om de ongewenste elementen te verdrijven naar Oblivian.

Die fase is nooit erg goed in beeld geweest in het land van melk en honing.

quote:
Daarom ben Ik neergekomen om het volk te redden uit de hand van de Egyptenaren, en het te leiden uit dit land naar een goed en ruim land, naar een land dat overvloeit van melk en honing.
Exodus 3:8
pi_216586130
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...
Dat is m.i. wat vergezocht. Je suggereert hier een "verband" wat niet logisch is.
Dit met alle respect uiteraard.
pi_216586135
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.

Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten? O-)
Voordien was dit hele gebied van de Ottomanen, die het ... jawel, hadden veroverd van de Mamelukken. En ook zij hadden het gebied via veroveringen in hadden gekregen. Kortom, het is onduidelijk wel punt je hier probeert te maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:45:24 #45
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_216586199
https://www.uu.nl/achterg(...)e-gaza-oorlog-vooraf

quote:
1947-1949: De Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Bijna meteen na Israëls onafhankelijkheidsverklaring vielen omringende Arabische landen Israël aan. In deze Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog (1948) trokken de legers van de buurlanden Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon met plaatselijke Palestijnse milities de nieuw-uitgeroepen staat binnen. Ze hadden het voorkomen van de stichting van een Joodse staat als doel en wilden verdere onteigeningen van Palestijnse Arabieren verhinderen. De oorlog had immense humanitaire gevolgen, die tot op de dag van vandaag voelbaar zijn.
Lees verder over de Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Vluchtelingen
Naar conservatieve schattingen werden ruim 750.000 Palestijnen verjaagd naar de buurlanden, waar ze terechtkwamen in vluchtelingenkampen. De telkens verhardende Israëlische wetgeving maakte het velen van hen onmogelijk ooit terug te keren. Deze vaak gewelddadige expulsie, die gepaard ging met landonteigeningen en vervolging, wordt in de Palestijnse context de Nakba (‘ramp’ of ‘catastrofe’) genoemd. De Arabische bevolking die in Israël bleef was bovendien verworden tot de Palestijnse minderheid met, zoals zou blijken, een tweederangs status.

Veel Joodse gemeenschappen in landen met een Arabische meerderheid werden ook vervolgd en verdreven. Dat leidde tot hun hervestiging in Israël, waardoor de druk van een groeiende bevolking in de regio nog groter werd.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_216586230
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:41 schreef HowardRoark het volgende:
Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat. :) Zie ook de post hierboven.

quote:
Palestijnen zijn de oorspronkelijke bewoners van het gebied
De superieure staat van het leger maakte dat Israël in de verhouding met de Palestijnen de bovenliggende partij is, en maar in zeer beperkte mate ruimte biedt voor een duurzame oplossing. Niet vergeten moet worden dat de Palestijnen oorspronkelijke bewoners van het gebied zijn en de meeste Joden na de onafhankelijkheid in 1948 erheen emigreerden. De vele terroristische aanslagen en gebrekkig Palestijns leiderschap hebben aan die kant het vredesproces ook niet geholpen.
pi_216586310
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat. :) Zie ook de post hierboven.
[..]

Je plaatst nu een quote zonder bron in combinatie met een ad hominem.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_216586340
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat heb je dan blijkbaar verdiend. :)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:53:52 #49
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586345
quote:
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?
pi_216586358
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:53 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?
Als zijn vader niet bestaat dan zijn zoon ook niet.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:55:25 #51
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586368
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
Als zijn vader niet bestaat dan zijn zoon ook niet.
Aha, op die manier :)
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 19:55:39 #52
236264 crew  capricia
pi_216586373
quote:

[..]
[..]

Huh..Wat bedoel je met oorspronkelijke bewoners? Was Jesus een jood of een Palestijn?
En wie werden er door de Romeinen dan gedeeltelijk uitgetrapt? Dat waren toch echt de joden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586387
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh..Wat bedoel je met oorspronkelijke bewoners? Was Jesus een jood of een Palestijn?
Zie hierboven. We moeten niet doen of dat allemaal echt gebeurd is m.i.
pi_216586393
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat heb je dan blijkbaar verdiend. :)
Kortom, op de inhoud lukt het je niet. Goed dat we dit dan meteen even duidelijk hebben, dat scheelt mij weer moeite.

Ik zie trouwens nu ook dat je die quote uit een opinieartikel van Trouw hebt geplukt, waar nota bene onder staat:
quote:
Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.
Wat je vervolgens hier als een feit probeert te verkopen. Hilarisch.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:57:12 #55
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586400
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:56 schreef Bart2002 het volgende:
Je lijkt wel een Palestijn. Die redeneren ook zo :)
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 19:58:02 #56
236264 crew  capricia
pi_216586414
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Volgens de Romeinse bronnen waren het toch echt joden die er woonden. En waarvan de tempel vernield is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216586428
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, je bent je dagelijkse sea-lioning sessie weer begonnen zie ik. :z

quote:
The sealioner feigns ignorance and politeness while making relentless demands for answers and evidence (while often ignoring or sidestepping any evidence the target has already presented), under the guise of "just trying to have a debate",[5][6][8][11] so that when the target is eventually provoked into an angry response, the sealioner can act as the aggrieved party, and the target presented as closed-minded and unreasonable.[7][12][13] It has been described as "incessant, bad-faith invitations to engage in debate".[9] Sealioning can be performed by an individual or by a group acting in concert.[14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Sealioning
In b4 nog een keer: "ad hominem".
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216586449
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:57 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je lijkt wel een Palestijn. Die redeneren ook zo :)
Dat platte generaliseren. Daar heb ik een hekel aan. Dat wij zij denken. Denken te weten hoe een bepaalde bevolkingsgroep redeneert.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:59:07 #59
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586450
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:58 schreef capricia het volgende:
Volgens de Romeinse bronnen waren het toch echt joden die er woonden. En waarvan de tempel vernield is.
En die moslims die dachten, "weet je wat, hier zetten wij gewoon onze moskee neer" :7
pi_216586496
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Correct.

Dit is ook een historisch feit. Dit gebied vormde eerst het Koninkrijk Israël en later een provincie in het Romeinse Rijk genaamd Judea (daar komt de naam 'Jood' (Judean) ook vandaan).
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ah, je bent je dagelijkse sea-lioning sessie weer begonnen zie ik. :z
[..]
In b4 nog een keer: "ad hominem".
Rare post dit. Als er een discussie wordt gevoerd en mensen komen met een quote aan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat hier ook de bron bij wordt gepost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')