Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:
Even voor mijn begrip omdat ik het werkelijk niet weet:
Hamas. Het is een ding cq beweging met macht blijkbaar.
Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?
Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.
Er wordt geschat dat Hamas nog 25k strijders heeft. Hamas is de naam van de politieke tak eigenlijk: de gewapende tak heeft een lange naam en ik ben te lui om die op te zoeken (Al Qassem brigade of zoiets).quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:
Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?
Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.
quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen.quote:HAMAS heeft waarschijnlijk minder dan 20.000 strijders. Het had tussen de 20.000 en 25.000 strijders voordat het conflict tussen Israël en HAMAS in oktober 2023 begon, waardoor dat aantal met duizenden is afgenomen.
Strijders. Ja.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen.
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen.
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.
Poetin is ook "democratisch verkozen".quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
Een oncomfortabele waarheid en één van de redenen dat ze nog steeds niet verslagen zijn door een superieur leger.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:
Of zijn "ze" min of meer allemaal "Hamas"? Zo ja dan komt dat nooit meer goed wat vooral sneu is voor de kinderen .
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
Een tekstboek Arabische overheid wat dat betreft (minus Libanon maar dat is een clusterfuck on its own).quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.
Deze lezing doet niet helemaal recht aan de waarheid.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.
M.a.w. ik kan me er iets bij voorstellen dat men recalcitrant wordt en er een beweging ontstaat die geweld beantwoord met geweld.
Ze werden legitiem verkozen. En hebben daarna nooit meer verkiezingen uitgeschreven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?
M.i. is die "democratie" niet min of meer afgedwongen door een angstcultuur?
Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
45 procent stemde destijds op Hamas en 41 procent op Fatah. Er waren nog wat kleine andere partijen. Volgens mij was Fatah relatief iets gematigder dus men kon naar verwachting redelijk vrijuit stemmen gezien deze cijfers.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?
M.i. is die "democratie" niet min of meer afgedwongen door een angstcultuur?
Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:21 schreef Richestorags het volgende:
in Israëlische handen terechtgekomen
Wacht even. Waar is Israël als een lompe indringer gearriveerd?quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen handen kan denk ik niet.
Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
In Israël toch? Het lijkt nu net alsof ik iets heel nieuws vertel.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wacht even. Waar is Israël als een lompe indringer gearriveerd?
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten?quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het lijkt alsof dit helemaal niet bekend is... Vreemd.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten?![]()
toen het kindje jezus werd vastgespijkerdquote:Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |