Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:
Even voor mijn begrip omdat ik het werkelijk niet weet:
Hamas. Het is een ding cq beweging met macht blijkbaar.
Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?
Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.
Er wordt geschat dat Hamas nog 25k strijders heeft. Hamas is de naam van de politieke tak eigenlijk: de gewapende tak heeft een lange naam en ik ben te lui om die op te zoeken (Al Qassem brigade of zoiets).quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:
Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?
Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.
quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen.quote:HAMAS heeft waarschijnlijk minder dan 20.000 strijders. Het had tussen de 20.000 en 25.000 strijders voordat het conflict tussen Israël en HAMAS in oktober 2023 begon, waardoor dat aantal met duizenden is afgenomen.
Strijders. Ja.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen.
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen.
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.
Poetin is ook "democratisch verkozen".quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
Een oncomfortabele waarheid en één van de redenen dat ze nog steeds niet verslagen zijn door een superieur leger.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:
Of zijn "ze" min of meer allemaal "Hamas"? Zo ja dan komt dat nooit meer goed wat vooral sneu is voor de kinderen .
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
Een tekstboek Arabische overheid wat dat betreft (minus Libanon maar dat is een clusterfuck on its own).quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.
Deze lezing doet niet helemaal recht aan de waarheid.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.
M.a.w. ik kan me er iets bij voorstellen dat men recalcitrant wordt en er een beweging ontstaat die geweld beantwoord met geweld.
Ze werden legitiem verkozen. En hebben daarna nooit meer verkiezingen uitgeschreven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?
M.i. is die "democratie" niet min of meer afgedwongen door een angstcultuur?
Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
45 procent stemde destijds op Hamas en 41 procent op Fatah. Er waren nog wat kleine andere partijen. Volgens mij was Fatah relatief iets gematigder dus men kon naar verwachting redelijk vrijuit stemmen gezien deze cijfers.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?
M.i. is die "democratie" niet min of meer afgedwongen door een angstcultuur?
Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:21 schreef Richestorags het volgende:
in Israëlische handen terechtgekomen
Wacht even. Waar is Israël als een lompe indringer gearriveerd?quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen handen kan denk ik niet.
Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
In Israël toch? Het lijkt nu net alsof ik iets heel nieuws vertel.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wacht even. Waar is Israël als een lompe indringer gearriveerd?
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten?quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het lijkt alsof dit helemaal niet bekend is... Vreemd.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten?![]()
toen het kindje jezus werd vastgespijkerdquote:Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nou, het is een creatieve lezing.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In Israël toch? Het lijkt nu net alsof ik iets heel nieuws vertel.
Een vrij versimpelde lezing die je hier aanhoudt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niemand verplicht je daartoe. Zou best wel eens goed voor je kunnen zijn.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:37 schreef Harvest89 het volgende:
Waarom krijgt die clown elke dag zoveel aandacht?
Hij is nog niet eens een maand officieel aan de macht en ik word er nu al doodmoe van die debiele uitspraken en plannen aan de lopende band.
Je zou bijna al geen nieuws meer kijken.
Respect voor jouw kennis van de dingen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:37 schreef Richestorags het volgende:
Wat nu Israël is was een Brits mandaat gebied, in de handen van de Britten gekomen met het mandaat van de rudimentaire VN. Daarvoor was het in handen van het instortende Ottomaanse Rijk.
Nou ja, geef de Romeinen dan maar de schuld. Die sloopten Jeruzalem en de tempel. En joegen de meeste joden uit dat gebied daar weg. Ze eigenen zich zomaar dat gebied toe.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 00:07 schreef Bart2002 het volgende:
Al met al denk ik: waarom bleven de Britten niet gewoon in Britland?
Omdat ze elders iets wilden stelen en dat ook in hoge mate gedaan hebben.
Een behoorlijk twijfelachtig principe.
En toen waren ze opeens blijkbaar "eigenaar" als je dat met "mandaat" bedoelt...
Het was een mandaat toegewezen rond 1920 door de Volkenbond (voorloper van de VN) dat het beheer van het voormalige Ottomaanse Rijk aan de Fransen en Engelsen toewees. Het doel van de Volkenbond, opgericht na de vrede van Versailles, was in principe om oorlogen te voorkomen. Het mandaat liep af op 15 mei 1948 (toen riep Israël de onafhankelijkheid uit).quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Respect voor jouw kennis van de dingen.
Maar dit voorbeeld ("Brits mandaat gebied") hoe is dat zo gekomen?
Ik bedoel is het allemaal vanzelfsprekend dat een mogendheid zeer ver van huis een gebied zomaar afpikt van de oorspronkelijke bewoners? Ik vind dat niet zo logisch en niet een vanzelfsprekendheid.
Vergelijkingen gaan niet op. Er woonden al Joden in het gebied en Joden woonden reeds duizenden jaren in dit gebied. Door de Romeinen werden zij van hun land verdreven en uiteindelijk kwamen er Arabieren terecht na de expansie van de Islam. Die hebben het gebied dus zelf ooit ook veroverd.quote:De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.
Het mandaat is door de Volkenbond afgegeven om de "erfenis" van het ingestortte, imperialistische rijk van de Ottomanen te beheren. Ottomanen (Turken) waren geen Westerlingen en hebben alles wat los en vast zit daar veroverd. Het Byzantijnse Rijk, Constantinopel, Arabisch Schiereiland, de Balkan, Noord-Afrika tot aan Algerije.quote:De oorzaak van al het leed is m.i. de geldingsdrang en het kolonialisme van de westerling. Het lijkt me dat je "mandaat" toe eigent door de boel gewoon in te pikken met dreiging en uitvoering van geweld.
Het was van een ander imperialistisch rijk, de Ottomanen. De Britten hebben als grote macht dit mandaat gekregen van de Volkenbond. Joden waren net zo goed natives. Overigens hebben de Britten ook de Arabieren geholpen met hun nationalistische strijd tegen de Ottomanen, ook wel de Arab Revolt genaamd. Lawrence of Arabia enzo.quote:Hoe trots kunnen we daar op zijn? Het was helemaal niet van de Britten moreel gezien en dat ze het weer aan iemand anders geven (niet zijnde de natives) maakt het niet echt "goed".
Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.
De trope dat Israëli van begin af aan kolonisten zijn heeft helaas gretig aftrek gevonden.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:
[..]
Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...
Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten. Zoals de Ottomanen, maar ook het Arabische Rijk en de Perzen als je richting de oudheid gaat. Die hebben het gebied dan niet bezet/gekoloniseerd zeker? Wat ik wil zeggen is dat het zinloos is om enkel naar Europese of Westerse machten te wijzen als de historie al iets anders laat zien. En dat is logisch, gezien de geografische ligging.
Daarnaast spreek je over 'native' bevolking. Ik zal niet zeggen dat dat geen interessant uitgangspunt is (integendeel), maar hoever ga je terug? Dan kom je ergens uit op de oudheid toen het gebied bestond uit stammen, lang voordat monotheïstische geloven een intrede deden. Of je komt uit op de kleine koninkrijkjes die het gebied gekend heeft. Daaruit kan je nauwelijks een moderne claim herleiden.
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tot we precies weten hoe het zit.quote:
Dat maakt het toch niet opeens legitiem? De redenatie wat zij kunnen kunnen wij ook is wat slap. Dat het gebied voor de grijp lag, want anders doet een ander het, ook niet.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:
Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten.
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:21 schreef Bart2002 het volgende:
Maar vervolgens hebben zij die terugkeerden naar "hun" beloofde heilige land als beesten huis gehouden om alle ongewenste elementen naar de krochten te verjagen. Als echte overheersers en bazen.
Dat inderdaad. Dat het zeer kwaad bloed ging zetten was voor de hand liggend.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"
quote:Daarom ben Ik neergekomen om het volk te redden uit de hand van de Egyptenaren, en het te leiden uit dit land naar een goed en ruim land, naar een land dat overvloeit van melk en honing.
Exodus 3:8
Dat is m.i. wat vergezocht. Je suggereert hier een "verband" wat niet logisch is.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...
Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.
Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
Voordien was dit hele gebied van de Ottomanen, die het ... jawel, hadden veroverd van de Mamelukken. En ook zij hadden het gebied via veroveringen in hadden gekregen. Kortom, het is onduidelijk wel punt je hier probeert te maken.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
quote:1947-1949: De Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Bijna meteen na Israëls onafhankelijkheidsverklaring vielen omringende Arabische landen Israël aan. In deze Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog (1948) trokken de legers van de buurlanden Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon met plaatselijke Palestijnse milities de nieuw-uitgeroepen staat binnen. Ze hadden het voorkomen van de stichting van een Joodse staat als doel en wilden verdere onteigeningen van Palestijnse Arabieren verhinderen. De oorlog had immense humanitaire gevolgen, die tot op de dag van vandaag voelbaar zijn.
Lees verder over de Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Vluchtelingen
Naar conservatieve schattingen werden ruim 750.000 Palestijnen verjaagd naar de buurlanden, waar ze terechtkwamen in vluchtelingenkampen. De telkens verhardende Israëlische wetgeving maakte het velen van hen onmogelijk ooit terug te keren. Deze vaak gewelddadige expulsie, die gepaard ging met landonteigeningen en vervolging, wordt in de Palestijnse context de Nakba (‘ramp’ of ‘catastrofe’) genoemd. De Arabische bevolking die in Israël bleef was bovendien verworden tot de Palestijnse minderheid met, zoals zou blijken, een tweederangs status.
Veel Joodse gemeenschappen in landen met een Arabische meerderheid werden ook vervolgd en verdreven. Dat leidde tot hun hervestiging in Israël, waardoor de druk van een groeiende bevolking in de regio nog groter werd.
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:41 schreef HowardRoark het volgende:
Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.
quote:Palestijnen zijn de oorspronkelijke bewoners van het gebied
De superieure staat van het leger maakte dat Israël in de verhouding met de Palestijnen de bovenliggende partij is, en maar in zeer beperkte mate ruimte biedt voor een duurzame oplossing. Niet vergeten moet worden dat de Palestijnen oorspronkelijke bewoners van het gebied zijn en de meeste Joden na de onafhankelijkheid in 1948 erheen emigreerden. De vele terroristische aanslagen en gebrekkig Palestijns leiderschap hebben aan die kant het vredesproces ook niet geholpen.
Je plaatst nu een quote zonder bron in combinatie met een ad hominem.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat.Zie ook de post hierboven.
[..]
Dat heb je dan blijkbaar verdiend.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je plaatst nu een quote zonder bron in combinatie met een ad hominem.
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:46 schreef Bart2002 het volgende:
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat.Zie ook de post hierboven.
Als zijn vader niet bestaat dan zijn zoon ook niet.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |