abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 februari 2025 @ 22:50:23 #1
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216578464
Trump wil luxe vakantieoord van Gaza maken en de Palestijnen ‘herplaatsen’
Donald Trump heeft de ambitie om Gaza over te nemen en er een ‘Rivièra van het Midden-Oosten’ te maken. Met in zijn achterhoofd televisiebeelden van de puinhopen van wat grotendeels door Israël werd verwoest, presenteerde de Amerikaanse president afgelopen nacht een spraakmakende visie. Terugkeer voor de Palestijnen zou volgens hem sowieso geen optie zijn.

Tijdens zijn ontmoeting met Benjamin Netanyahu, de premier van Israël, in het Witte Huis, stelde president Donald Trump dat de Verenigde Staten de controle over Gaza zouden moeten overnemen. Volgens hem kan de volledige Palestijnse bevolking beter verplaatst worden naar landen als Egypte en Jordanië om ruimte te maken voor ambitieuze wederopbouw. Trump merkte op dat Gaza door de oorlog volledig verwoest is en dat terugkeer voor Palestijnen sowieso geen optie zou zijn.

,,De VS zullen Gaza overnemen en er iets geweldigs van maken”, beloofde Trump in zijn typische stijl. Hij omschreef de wederopbouw van Gaza als een kans en een economisch project dat duizenden banen kan scheppen. Volgens Trump kan Gaza zelfs ‘de Rivièra van het Midden-Oosten’ worden. Hij suggereerde dat rijke Arabische landen uit de regio de herhuisvesting van Palestijnen zouden kunnen financieren.

Het radicale voorstel van Trump, dat in feite neerkomt op een massale, gedwongen verplaatsing van de Palestijnse bevolking, had de interesse van de Israëlische premier Netanyahu, maar werd direct afgewezen door Hamas en door buurlanden als Egypte en Jordanië. Volgens Trump zouden deze laatste de Palestijnen moeten huisvesten.

Hamas noemde het plan een ‘recept voor chaos en spanning in de regio’. Volgens de internationale wetgeving, waaronder de Geneefse Conventies, is het plan echter onuitvoerbaar. Gedwongen bevolkingsverplaatsingen zijn immers illegaal. Trump wuifde juridische bezwaren echter weg en is ervan overtuigd dat de Palestijnen uiteindelijk akkoord zullen gaan met zijn idee. ,,Ik denk niet dat ze nee tegen me zullen zeggen.”
https://www.ad.nl/buitenl(...)erplaatsen~a375f0a4/

Binnenkort nieuwe roast van Trump op het strand van Gaza.
pi_216578524
Even voor mijn begrip omdat ik het werkelijk niet weet:

Hamas. Het is een ding cq beweging met macht blijkbaar.

Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?

Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.

Of zijn "ze" min of meer allemaal "Hamas"? Zo ja dan komt dat nooit meer goed wat vooral sneu is voor de kinderen .
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216578564
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef Bart2002 het volgende:

Uit hoeveel praktiserende leden bestaat het en op welke manier hebben ze de "normale" bevolking in bedwang?

Ik heb soms het idee dat we het over een splintergroepering hebben die veel meer macht worden toegedicht dan ze in het echt hebben. Kan het mis hebben. Maar als de bulk van de bevolking het een goed idee vindt of juist niet waar is "Hamas" dan in het geheel? Dikke fuck eventueel. Er komt een tijd dat je de wil van het gewone volk niet meer kunt negeren lijkt me.
Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:01:11 #4
396550 Richestorags
pi_216578599
quote:

Er wordt geschat dat Hamas nog 25k strijders heeft. Hamas is de naam van de politieke tak eigenlijk: de gewapende tak heeft een lange naam en ik ben te lui om die op te zoeken (Al Qassem brigade of zoiets).

Hamas is niet heel lief: ze doen aan publieke executies, martelingen en hebben hun politieke en militaire tegenstanders rond 2007 uit de weg geruimd (Fatah). Hamas heeft de touwtjes wel strak in handen.

Hamas is democratisch verkozen na de terugtrekking van Israël dus een aanzienlijk deel van de bevolking steunt hen. De meerderheid van de bevolking stond ook achter oktober 7 dus je kan stellen dat Hamas min of meer de stem van het volk vertegenwoordigt. Dat gezegd hebbende, Hamas grijpt wel hard in als ze het idee hebben dat iemand iets te veel weerstand tegen ze heeft (of samenwerkt met de Joden).
pi_216578628
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is de 'regering: daar, en alle overheidsinstanties. De autoriteit. Het bestuur.
quote:
HAMAS heeft waarschijnlijk minder dan 20.000 strijders. Het had tussen de 20.000 en 25.000 strijders voordat het conflict tussen Israël en HAMAS in oktober 2023 begon, waardoor dat aantal met duizenden is afgenomen.
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen. :)
pi_216578661
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Dat zou kunnen Capries. Maar ondertussen is het wat ik ervan lees een minimale stroming. Enkele duizenden "strijders". Ik snap niet zo goed hoe die blijkbaar zoveel macht hebben. Volgens jou hebben ze dus alles wat belangrijk is in hun macht? Als dit onwenselijk is dan lijkt het niet lastig om die status qua te doorbreken en dat marginale clubje terug in zee te jagen. :)
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:06:19 #7
396550 Richestorags
pi_216578666
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.

In Mosul bijvoorbeeld was IS echt een losse unit t.o.v. de bevolking: een gehate bezetter.
pi_216578672
Deze gast verwoord het echt mooi

Bekijk deze YouTube-video
pi_216578677
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je moet Hamas niet los zien van de bevolking. Hun tunnels beginnen en eindigen in huizen waardoor ze lastig te detecteren zijn, de bevolking staat op hun hand. Ze vermommen zich als burgers en ze gebruiken ziekenhuizen en scholen als munitiedepots.
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:09:04 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216578699
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Strijders. Ja.
Dat is de militaire tak. Die hebben ze ook. Naast dat ze democratisch gekozen zijn door de Gazanen, als regering.
Poetin is ook "democratisch verkozen".
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216578710
Israel is niet verantwoordelijk voor hoe wij (Europa) met onze grensbewaking omgaan. Israel staat in haar goed recht concrete oplossingen te zoeken voor dit conflict. Wat wij vervolgens met de Palestijnen doen die misschien naar Europa komen, is onze zaak.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:11:11 #12
396550 Richestorags
pi_216578716
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Het lijkt me godsonmogelijk om Hamas en gewone burgers te separeren. Die twee lopen volledig door elkaar heen.
Een oncomfortabele waarheid en één van de redenen dat ze nog steeds niet verslagen zijn door een superieur leger.

Het Irakese leger, de rag tag milities en de Koerden hadden IS binnen 9 maanden uitgeroeid in Mosul. Maar ja, de bevolking motte IS daar niet.
pi_216578760
quote:

Of zijn "ze" min of meer allemaal "Hamas"? Zo ja dan komt dat nooit meer goed wat vooral sneu is voor de kinderen .
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216578763
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Strijders. Ja.
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.

M.a.w. ik kan me er iets bij voorstellen dat men recalcitrant wordt en er een beweging ontstaat die geweld beantwoord met geweld.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:17:09 #15
396550 Richestorags
pi_216578774
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Hathor het volgende:

[..]
Hamas is in principe Gaza, als je in Gaza woont en je bent niet voor Hamas dan ben je je leven niet zeker.
Een tekstboek Arabische overheid wat dat betreft (minus Libanon maar dat is een clusterfuck on its own).
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:21:31 #16
396550 Richestorags
pi_216578833
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Duidelijk. Ja dan is het een kansloos verhaal. Ik zou ook opstandig zijn en misschien wel een "strijder" als je door de Israëlische indringer die je land heeft ingepikt (ik vind het logisch dat ze het zo zien) bent verbannen naar je shithole en dat je ook daar niet veilig bent. Ik heb niet veel bewondering voor hoe de Israëliërs (de overheersers) dit aangepakt hebben. Helaas mag je daar nooit kritisch over zijn.

M.a.w. ik kan me er iets bij voorstellen dat men recalcitrant wordt en er een beweging ontstaat die geweld beantwoord met geweld.
Deze lezing doet niet helemaal recht aan de waarheid.

Gaza is een "spoil of war". Het was onder Egyptische heerschappij en is als gevolg van de mede door Egypte gestartte oorlogen in Israëlische handen terechtgekomen.

I.t.t. de Sinaï, dat Israël ook veroverd heeft maar heeft teruggegeven ondanks dat ze hiertoe niet verplicht is volgens het oorlogsrecht.

Ik weet niet de exacte details waarom Egypte Gaza niet terug kreeg of misschien wel niet terug wilde.
pi_216578844
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?

M.i. is die "democratie" niet min of meer afgedwongen door een angstcultuur?

Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
pi_216578868
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
Wat ik me ook nog afvraag: dat "democratische gehalte" qua stemming op Hamas: hoe betrouwbaar is het als het niet stemmen op de zeer gewelddadige beweging een te verwachten nadeel oplevert voor de gezondheid?

Indien zo dan is de normale bevolking niet zoveel te verwijten en zijn ze misschien stiekem blij met het "plan" van Trump.
Ze werden legitiem verkozen. En hebben daarna nooit meer verkiezingen uitgeschreven.
Dat was in 2006 of zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:25:26 #19
396550 Richestorags
pi_216578874
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:22 schreef Bart2002 het volgende:

45 procent stemde destijds op Hamas en 41 procent op Fatah. Er waren nog wat kleine andere partijen. Volgens mij was Fatah relatief iets gematigder dus men kon naar verwachting redelijk vrijuit stemmen gezien deze cijfers.
pi_216578896
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:21 schreef Richestorags het volgende:
in Israëlische handen terechtgekomen
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.

Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:28:41 #21
396550 Richestorags
pi_216578906
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen handen kan denk ik niet.

Het is een feit dat ze als een soort bulldozer binnen zijn gekomen en alles wat er was naar de marges hebben verschoven. Vandaar ook deze situatie. Opdat wij niet vergeten hoe het in het echt gegaan is.
Wacht even. Waar is Israël als een lompe indringer gearriveerd?

In ieder geval niet in Gaza, dat is in verdediging op Egypte veroverd, net als de teruggegeven (en niet met de verplichting daartoe!) Sinaï. Bedoel je in het land van Israël zelf?
pi_216578916
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
In Israël toch? Het lijkt nu net alsof ik iets heel nieuws vertel. :)
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:30:19 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216578918
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Toen de landsgrenzen werden ingetekend door (ex-)koloniale machten? O-)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216578927
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het lijkt alsof dit helemaal niet bekend is... Vreemd. :)
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:36:29 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216578961
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]

toen het kindje jezus werd vastgespijkerd
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:37:08 #26
396550 Richestorags
pi_216578967
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
In Israël toch? Het lijkt nu net alsof ik iets heel nieuws vertel. :)
Nou, het is een creatieve lezing.

Wat nu Israël is was een Brits mandaat gebied, in de handen van de Britten gekomen met het mandaat van de rudimentaire VN. Daarvoor was het in handen van het instortende Ottomaanse Rijk.

Destijds woonden er Arabieren en Joden. Toen de Zionistische beweging als tegenbeweging op de ruk naar natiestaten in de 19e eeuw ontstond, trokken er meer Joden naar Israël en kochten toen al gebieden op in het huidige Israël. In de 19e eeuw kwamen de eerste Kibboetsen al, vaak op Marxistische leest. Op basis van succesvolle ontginning van het land door de Joden trokken er weer meer Arabieren het gebied in.

Toen het land in handen van de Britten was, waren er al lokale opstootjes.

Na de stichting van de staat Israël in 1948 en de tweede afwijzing van de 2-staten oplossing in 1947 brak er in 1948 oorlog uit waarbij het doel van de Arabieren om de Joden te verdrijven niet was gelukt. Hierna trokken er veel Mizrahi (Joden uit het MO) naar Israël. Die waren niet echt meer welkom in de hen vijandige Arabische landen. Dit veranderde ook het karakter van de staat Israël aanzienlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Richestorags op 06-02-2025 23:43:28 ]
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:37:41 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_216578973
Waarom krijgt die clown elke dag zoveel aandacht?
Hij is nog niet eens een maand officieel aan de macht en ik word er nu al doodmoe van die debiele uitspraken en plannen aan de lopende band.

Je zou bijna al geen nieuws meer kijken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:41:02 #28
396550 Richestorags
pi_216578983
quote:

[..]
Een vrij versimpelde lezing die je hier aanhoudt.
  donderdag 6 februari 2025 @ 23:41:40 #29
396550 Richestorags
pi_216578985
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:37 schreef Harvest89 het volgende:
Waarom krijgt die clown elke dag zoveel aandacht?
Hij is nog niet eens een maand officieel aan de macht en ik word er nu al doodmoe van die debiele uitspraken en plannen aan de lopende band.

Je zou bijna al geen nieuws meer kijken.
Niemand verplicht je daartoe. Zou best wel eens goed voor je kunnen zijn.
pi_216579062
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:37 schreef Richestorags het volgende:
Wat nu Israël is was een Brits mandaat gebied, in de handen van de Britten gekomen met het mandaat van de rudimentaire VN. Daarvoor was het in handen van het instortende Ottomaanse Rijk.
Respect voor jouw kennis van de dingen.

Maar dit voorbeeld ("Brits mandaat gebied") hoe is dat zo gekomen?
Ik bedoel is het allemaal vanzelfsprekend dat een mogendheid zeer ver van huis een gebied zomaar afpikt van de oorspronkelijke bewoners? Ik vind dat niet zo logisch en niet een vanzelfsprekendheid.

De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.

De oorzaak van al het leed is m.i. de geldingsdrang en het kolonialisme van de westerling. Het lijkt me dat je "mandaat" toe eigent door de boel gewoon in te pikken met dreiging en uitvoering van geweld.

Hoe trots kunnen we daar op zijn? Het was helemaal niet van de Britten moreel gezien en dat ze het weer aan iemand anders geven (niet zijnde de natives) maakt het niet echt "goed".
pi_216579113
Al met al denk ik: waarom bleven de Britten niet gewoon in Britland?
Omdat ze elders iets wilden stelen en dat ook in hoge mate gedaan hebben.
Een behoorlijk twijfelachtig principe.
En toen waren ze opeens blijkbaar "eigenaar" als je dat met "mandaat" bedoelt...
  Moderator vrijdag 7 februari 2025 @ 00:20:22 #32
236264 crew  capricia
pi_216579161
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 00:07 schreef Bart2002 het volgende:
Al met al denk ik: waarom bleven de Britten niet gewoon in Britland?
Omdat ze elders iets wilden stelen en dat ook in hoge mate gedaan hebben.
Een behoorlijk twijfelachtig principe.
En toen waren ze opeens blijkbaar "eigenaar" als je dat met "mandaat" bedoelt...
Nou ja, geef de Romeinen dan maar de schuld. Die sloopten Jeruzalem en de tempel. En joegen de meeste joden uit dat gebied daar weg. Ze eigenen zich zomaar dat gebied toe. :{

Hoe ver wil je eigenlijk terug?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 februari 2025 @ 00:24:49 #33
396550 Richestorags
pi_216579176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Respect voor jouw kennis van de dingen.

Maar dit voorbeeld ("Brits mandaat gebied") hoe is dat zo gekomen?
Ik bedoel is het allemaal vanzelfsprekend dat een mogendheid zeer ver van huis een gebied zomaar afpikt van de oorspronkelijke bewoners? Ik vind dat niet zo logisch en niet een vanzelfsprekendheid.
Het was een mandaat toegewezen rond 1920 door de Volkenbond (voorloper van de VN) dat het beheer van het voormalige Ottomaanse Rijk aan de Fransen en Engelsen toewees. Het doel van de Volkenbond, opgericht na de vrede van Versailles, was in principe om oorlogen te voorkomen. Het mandaat liep af op 15 mei 1948 (toen riep Israël de onafhankelijkheid uit).

Engeland stond vrij sympathiek tegenover een Joodse staat, waardoor Israël als erfenis kon ontstaan. De Arabische staat was Transjordanië (grofweg het huidige Jordanië inclusief de Westbank). Gezien het gebied zowel Joodse als Arabische bewoners had, was dit niet onlogisch.

Het gebied had een eeuwenlange bezetter, namelijk de Turken. Daarvoor was het tijdens de Arabische veroveringen veroverd. We hebben immers de fameuze kruistochten gehad. De context is dus dat het gebied in een soort limbo verkeerde. Er was geen sprake van een Palestijnse staat, noch een Israëlische. Het was vooral gewoon eeuwenlang bezet geweest door de Ottomanen met een gemengde bevolking. En.....zie onder.

In de 19e eeuw en begin 20e eeuw waren grote delen onbewoond. De bevolking was in 1920 nog geeneens 750k mensen. Via legale migratie van Joden in de periode 1920-1948 werd land aangekocht en nam de Joodse bevolking toe, net als de Arabische. Dit door een combinatie van migratie en verminderde kindersterfte door betere geneeskunst die de Joden introduceerden.

quote:
De Europese kolonisten hebben door hun overmacht en gewelddadigheid in de vorm van vuurwapens ook Amerika afgepikt van de Indianen. Analoog daaraan zou je kunnen zeggen dat Gaza een reservaat is voor de overwonnen native bevolking. Zie ook wat de Nederlander heeft gedaan in Indonesië.
Vergelijkingen gaan niet op. Er woonden al Joden in het gebied en Joden woonden reeds duizenden jaren in dit gebied. Door de Romeinen werden zij van hun land verdreven en uiteindelijk kwamen er Arabieren terecht na de expansie van de Islam. Die hebben het gebied dus zelf ooit ook veroverd.

Het gebied is vele malen van handen gewisseld: Canaaieten, Israëlieten, Egyptenaren, Assyriërs, Babyloniërs, Romeinen, Arabieren, Turken, Britten.

Maar ten tijde van het Mandaat woonden er een mix van Joden en Arabieren. Er werd een 2-statenoplossing bedacht om de erfenis van de Ottomanen te verdelen tussen de Joden en de Arabieren, meteen vanaf het begin. Hebben de Indianen die ooit gehad?

Israël heeft Gaza in verdediging op zes Arabische landen die haar tegelijkertijd aanvielen en probeerden te vernietigen veroverd. Hoe is dit te vergelijken met de Indianen? Dat was niet in verdediging op een aanval. Idem met Indonesië.

quote:
De oorzaak van al het leed is m.i. de geldingsdrang en het kolonialisme van de westerling. Het lijkt me dat je "mandaat" toe eigent door de boel gewoon in te pikken met dreiging en uitvoering van geweld.
Het mandaat is door de Volkenbond afgegeven om de "erfenis" van het ingestortte, imperialistische rijk van de Ottomanen te beheren. Ottomanen (Turken) waren geen Westerlingen en hebben alles wat los en vast zit daar veroverd. Het Byzantijnse Rijk, Constantinopel, Arabisch Schiereiland, de Balkan, Noord-Afrika tot aan Algerije.

quote:
Hoe trots kunnen we daar op zijn? Het was helemaal niet van de Britten moreel gezien en dat ze het weer aan iemand anders geven (niet zijnde de natives) maakt het niet echt "goed".
Het was van een ander imperialistisch rijk, de Ottomanen. De Britten hebben als grote macht dit mandaat gekregen van de Volkenbond. Joden waren net zo goed natives. Overigens hebben de Britten ook de Arabieren geholpen met hun nationalistische strijd tegen de Ottomanen, ook wel de Arab Revolt genaamd. Lawrence of Arabia enzo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Richestorags op 07-02-2025 00:36:44 ]
pi_216579824
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...

Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten. Zoals de Ottomanen, maar ook het Arabische Rijk en de Perzen als je richting de oudheid gaat. Die hebben het gebied dan niet bezet/gekoloniseerd zeker? Wat ik wil zeggen is dat het zinloos is om enkel naar Europese of Westerse machten te wijzen als de historie al iets anders laat zien. En dat is logisch, gezien de geografische ligging.

Daarnaast spreek je over 'native' bevolking. Ik zal niet zeggen dat dat geen interessant uitgangspunt is (integendeel), maar hoever ga je terug? Dan kom je ergens uit op de oudheid toen het gebied bestond uit stammen, lang voordat monotheïstische geloven een intrede deden. Of je komt uit op de kleine koninkrijkjes die het gebied gekend heeft. Daaruit kan je nauwelijks een moderne claim herleiden.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 11:13:58 #35
396550 Richestorags
pi_216581112
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:

[..]
Welk punt wil je eigenlijk maken? De geldigheid van de VN-resolutie waarmee de huidige staat Israël opgericht kon worden betwisten? Dat is wat mij betreft prima, maar...

Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten. Zoals de Ottomanen, maar ook het Arabische Rijk en de Perzen als je richting de oudheid gaat. Die hebben het gebied dan niet bezet/gekoloniseerd zeker? Wat ik wil zeggen is dat het zinloos is om enkel naar Europese of Westerse machten te wijzen als de historie al iets anders laat zien. En dat is logisch, gezien de geografische ligging.

Daarnaast spreek je over 'native' bevolking. Ik zal niet zeggen dat dat geen interessant uitgangspunt is (integendeel), maar hoever ga je terug? Dan kom je ergens uit op de oudheid toen het gebied bestond uit stammen, lang voordat monotheïstische geloven een intrede deden. Of je komt uit op de kleine koninkrijkjes die het gebied gekend heeft. Daaruit kan je nauwelijks een moderne claim herleiden.
De trope dat Israëli van begin af aan kolonisten zijn heeft helaas gretig aftrek gevonden.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 17:58:55 #36
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216585091
quote:
Noble Peace Prize Winner Trump in his own Gaza

vrijdag 7 februari 2025 @ 18:36:26 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216585436
quote:

[..]
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...

Maar goed, onze pro-Pallie vrienden zien Israël het liefst verdwijnen, zodat islamitische hellhole nummer zoveel in dat gebied gesticht kan worden.

Klote voor LGBTQ en vrouwen daar, maar wit kolonialisme is nog altijd erger, nietwaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216585851
Wat je dus eigenlijk vooral ziet is, dat als je in een land maar lang genoeg oorlog voert, het grootste deel van de bevolking er bij betrokken raakt en de militanten de macht overnemen. Beste voorbeeld: de Taliban in Afghanistan. En uiteraard hebben militante regimes de neiging om gewoon iedereen die het niet met ze eens is, af te maken. Zowel "vriend" als vijand.
pi_216585916
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 00:20 schreef capricia het volgende:
Hoe ver wil je eigenlijk terug?
Tot we precies weten hoe het zit. :)
Maar we hebben dus al gelezen dat de Britten het mandaat kregen van de VN.
Ik vraag me vele dingen af over hoe dat toen ging: wat had de VN erover te zeggen dat ze het zomaar aan een willekeurige partij konden geven en wat deden de Britten zover van huis?

Die zaten er w.s. al wegens modern roofridderschap. Er valt altijd wat te halen natuurlijk. Zij zijn geen stichting zonder winstoogmerk.

Het komt er dus op neer dat al die entiteiten daar rondhingen voor een bepaald belang.

Het "recht" op eigendom cq "mandaat" is op zijn minst twijfelachtig.

en dan heb je het recht om dit weer weg te geven (of: te verkopen...) aan de geplaagde Joodse bevolking na WO 2. Althans zij die er over waren. Zeer goed.

Maar vervolgens hebben zij die terugkeerden naar "hun" beloofde heilige land als beesten huis gehouden om alle ongewenste elementen naar de krochten te verjagen. Als echte overheersers en bazen.

Dat is uiteraard "mijn waarheid". Er zullen altijd nuances zijn. Maar dit onbeschaafde gedrag van overigens zeer beschaafde mensen verbaast altijd. :)
pi_216585971
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:12 schreef Justinn het volgende:
Sommigen hier hebben het continu over gewelddadige Europese/Westerse kolonisten, terwijl de historie van het gebied ook getekend is door niet-Europese of -Westerse machten.
Dat maakt het toch niet opeens legitiem? De redenatie wat zij kunnen kunnen wij ook is wat slap. Dat het gebied voor de grijp lag, want anders doet een ander het, ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 07-02-2025 19:37:31 ]
pi_216585985
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:21 schreef Bart2002 het volgende:
Maar vervolgens hebben zij die terugkeerden naar "hun" beloofde heilige land als beesten huis gehouden om alle ongewenste elementen naar de krochten te verjagen. Als echte overheersers en bazen.
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"
pi_216586029
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het was natuurlijk vooral olie op het vuur gooien, door een groep islamieten te vertellen dat ze plaats moesten maken voor een groep joden. "Want anders!"
Dat inderdaad. Dat het zeer kwaad bloed ging zetten was voor de hand liggend.
Maar in plaats na de geleerde lessen zo vlak na de oorlog dat het een beetje geven en nemen is om wat harmonie te scheppen trapten zij direct wild om zich heen met bruut geweld om de ongewenste elementen te verdrijven naar Oblivian.

Die fase is nooit erg goed in beeld geweest in het land van melk en honing.

quote:
Daarom ben Ik neergekomen om het volk te redden uit de hand van de Egyptenaren, en het te leiden uit dit land naar een goed en ruim land, naar een land dat overvloeit van melk en honing.
Exodus 3:8
pi_216586130
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
En verhip, alleen in Israël hebben vrouwen, homo's en niet-gelovigen gelijke rechten...
Dat is m.i. wat vergezocht. Je suggereert hier een "verband" wat niet logisch is.
Dit met alle respect uiteraard.
pi_216586135
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja mijn betoog was dat zoiets niet voor de hand ligt juist omdat Israël daar als lompe indringer is gearriveerd. Dus hoe misschien al voor die tijd ze iets in handen hadden kan denk ik niet. Er was niks van hun bij.

Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.
quote:

[..]
Voordien was dit hele gebied van de Ottomanen, die het ... jawel, hadden veroverd van de Mamelukken. En ook zij hadden het gebied via veroveringen in hadden gekregen. Kortom, het is onduidelijk wel punt je hier probeert te maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:45:24 #45
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_216586199
https://www.uu.nl/achterg(...)e-gaza-oorlog-vooraf

quote:
1947-1949: De Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Bijna meteen na Israëls onafhankelijkheidsverklaring vielen omringende Arabische landen Israël aan. In deze Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog (1948) trokken de legers van de buurlanden Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon met plaatselijke Palestijnse milities de nieuw-uitgeroepen staat binnen. Ze hadden het voorkomen van de stichting van een Joodse staat als doel en wilden verdere onteigeningen van Palestijnse Arabieren verhinderen. De oorlog had immense humanitaire gevolgen, die tot op de dag van vandaag voelbaar zijn.
Lees verder over de Palestijnse Nakba en de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog
Vluchtelingen
Naar conservatieve schattingen werden ruim 750.000 Palestijnen verjaagd naar de buurlanden, waar ze terechtkwamen in vluchtelingenkampen. De telkens verhardende Israëlische wetgeving maakte het velen van hen onmogelijk ooit terug te keren. Deze vaak gewelddadige expulsie, die gepaard ging met landonteigeningen en vervolging, wordt in de Palestijnse context de Nakba (‘ramp’ of ‘catastrofe’) genoemd. De Arabische bevolking die in Israël bleef was bovendien verworden tot de Palestijnse minderheid met, zoals zou blijken, een tweederangs status.

Veel Joodse gemeenschappen in landen met een Arabische meerderheid werden ook vervolgd en verdreven. Dat leidde tot hun hervestiging in Israël, waardoor de druk van een groeiende bevolking in de regio nog groter werd.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_216586230
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:41 schreef HowardRoark het volgende:
Integendeel. Joden zijn de inheemse bewoners van deze regio. Het waren juist Arabische moslims die met opkomst van de Islam deze regio hebben veroverd vanuit het Oosten.
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat. :) Zie ook de post hierboven.

quote:
Palestijnen zijn de oorspronkelijke bewoners van het gebied
De superieure staat van het leger maakte dat Israël in de verhouding met de Palestijnen de bovenliggende partij is, en maar in zeer beperkte mate ruimte biedt voor een duurzame oplossing. Niet vergeten moet worden dat de Palestijnen oorspronkelijke bewoners van het gebied zijn en de meeste Joden na de onafhankelijkheid in 1948 erheen emigreerden. De vele terroristische aanslagen en gebrekkig Palestijns leiderschap hebben aan die kant het vredesproces ook niet geholpen.
pi_216586310
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Prutser. You know nothing. Maar je voelt je evengoed heel wat. :) Zie ook de post hierboven.
[..]

Je plaatst nu een quote zonder bron in combinatie met een ad hominem.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_216586340
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je plaatst nu een quote zonder bron in combinatie met een ad hominem.
Dat heb je dan blijkbaar verdiend. :)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 19:53:52 #49
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216586345
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:46 schreef Bart2002 het volgende:
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?
pi_216586358
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:53 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je weet dat Jezus een Jood was neem ik aan en geen Palestijn of Moslim?
Als zijn vader niet bestaat dan zijn zoon ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')