Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Tenzij iemand van jullie ‘Richard’ is, ben ik het er niet mee eens dat hij ‘de lijstjesman’ wordt genoemd. Er zijn er hier genoeg die die titel verdienen. https://nos.nl/video/2552(...)t-niet-hoeft-te-doen
Hij is iemand die lijstjes maakt, dus een lijstjesman. Hij is één van ons!
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Nog een ander puntje van aandacht, dat bandjesprogramma begint weer en dat levert tegenwoordig blijkbaar ook bonussen van DBZ-achtige proporties op. Dus riemen vast. Je gunt kleine namen als Coldplay, AC/DC, Prince en Sjors natuurlijk ook wel eens wat meer straks aan het einde van het jaar:
Treasure (Bruno Mars) Someone Like Her (Adele) The Richie Experience (Lionel Richie) Yellow (Coldplay) Faith (George Michael) ACinDC (AC/DC) Kate! (Kate Bush) The Lou Rawls Experience (Lou Rawls) Guus Meeuwis Tribute Band (Guus Meeuwis) Purple Power Generation (Prince) Mr. Jones & Just In Case (Tom Jones) Dizzy Man’s Band – The Legacy (Dizzy Man’s Band) The Supremium Tribute (The Supremes)
Op zaterdag 18 januari 2025 13:48 schreef Eightyone het volgende: Daar kunnen Prince en George dan lekker van genieten, ergens onder de grond of in hun urn.
En Lou Rawls en van de Dizzy Man's Band zijn er ook al 4 dood
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Ik zou mijn tribute band dan toch wel Je Denkt Zeker Dat Dit Guus Meeuwis noemen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Lid zijn van een Guus Meeuwis Tribute Band is wel een vrij droevige manier om de kost te verdienen. Als Guus zelf is al zozo, maar als ik die broer met die tamboerijn moest spelen, zou ik er toch eerder voor kiezen onder een brug te slapen
[..] Lid zijn van een Guus Meeuwis Tribute Band is wel een vrij droevige manier om de kost te verdienen. Als Guus zelf is al zozo, maar als ik die broer met die tamboerijn moest spelen, zou ik er toch eerder voor kiezen onder een brug te slapen
Dat is dan wel weer een goed begin van een RHCP tributeband.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Dan wordt het de Suus en Freek Hendrix experience.... ja, moet ook kunnen
[..] En Lou Rawls en van de Dizzy Man's Band zijn er ook al 4 dood
Weten de kijkers van die show überhaupt wie het zijn?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Roxy Dekker wint Popprijs na jaar met vier nummer 1-hits
Roxy Dekker heeft de Popprijs 2024 gewonnen. De twintigjarige zangeres kreeg de prijs zaterdagavond uitgereikt op het festival Eurosonic Noorderslag (ESNS) in Groningen. Dekker drukte volgens de jury "in 2024 een grote stempel op de Nederlandse popmuziek. Roxy Dekker scoorde vorig jaar vier nummer 1-hits, met onder meer Sugardaddy en Industry Plant. Daarom kon de jury "simpelweg niet om het ongekende succes van de twintigjarige Amsterdamse zangeres en TikTokker heen."
De jury vindt dat Dekker als artiest "exemplarisch is voor de tijdsgeest binnen de popmuziek". "Via TikTok en Instagram wist Dekker grote groepen mensen te bereiken. Als geen ander weet ze in zelfgeschreven Nederlandstalige liedjes de tijdgeest te vangen met scherpe, humoristische teksten. Daarin neemt ze vol zelfspot en relativering haar eigen generatie op de korrel."
Dekker noemde het "echt niet normaal" dat ze heeft gewonnen. "Ik ben zo blij dat mensen enthousiast zijn", zei Dekker nadat ze de prijs had gekregen. "Dit is zo bijzonder, al helemaal omdat ik hier precies een jaar geleden ook stond. Toen stond ik op de allerkleinste stage van ESNS. Nu sta ik er weer, maar met de Popprijs!"
De Popprijs is een van de meest prestigieuze muziekprijzen van Nederland en werd dit jaar voor de 38e keer uitgereikt. De prijs gaat ieder jaar naar een artiest of band die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Een jury van muziekkenners kiest elk jaar de winnaar. Dekker ontvangt een beeld van kunstenaar Theo Mackaay en een cheque van 10.000 euro.
De afgelopen jaren mochten Joost Klein (2023), Goldband (2022) en DI-RECT (2021) de award in ontvangst nemen. Eerder wonnen onder meer Martin Garrix (2016), Anouk (2001) en Herman Brood (1989) de Popprijs.
Dekker won in november ook een MTV Europe Music Award voor Best Dutch Act. Haar single Sugardaddy was in 2024 het meest gestreamde liedje in Nederland."
Dat hoeft niet meteen, Joost staat er ook in door zijn ESF-deelname en niets anders
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
De worp voor dit weekend, daar moeten jullie het weer even mee doen. De Spotifyplaylist is bijgewerkt, speciaal voor mensen die blue monday willen verblijden met 376 tophits.
4500 Ed Sheeran & Justin Bieber - I Don't Care
Ed en Justin, de namen alleen al zijn voldoende voor een hit. Ed had al eerder voor Justin geschreven, maar nu zingt ie ook mee. Het zorgt voor een van de minder vervelende Bieber-songs, daarmee komt ie niet verder dan dit. Justin zijn status was weer een beetje passé toen dit een hit werd - je vraagt je toch af waarom dit de Top 2000 haalde en niet Blow, want iedere scheet met Chris Stapleton staat erin. In ieder geval, dit is gewoon een willekeurig hitje waarop Ed zeker niet excelleert. In 2020 en 2021 stond dit er in.
4499 Sid Vicious - My Way
My Way is een iconisch nummer, met de bewerking van Paul Anka die door Frank Sinatra tot wereldhit werd gekroond. Pas na de dood van de originele schrijver, ene Claude François, was de weg vrij voor een aantal artiesten om het nummer op te nemen. Daarbij deze ontzettend lelijke versie van Sid Vicious, die gewoon begint als een lelijke cover en er daarna nog wat gitaren in ramt. Overbodig, rommelig, niet interessant. Dit stond er alleen in 2000 op, maar wel op plaats 761. Behoorlijk hoog voor een eenmalige deelname.
4498 Tina Turner - Let's Stay Together
Nog een op zichzelf interessante artiest met een matige cover van een puike song. Met Let's Stay Together is helemaal niks mis. Maar in deze versie komt het niet echt bij me binnen en vind ik Tina er ook niet heel lekker uitkomen. Jammer, van deze combi verwacht ik meer. Toch plaveide dit nummer de weg naar successen in de jaren 80 voor Tina. In 2007 stond dit nummer op 1981.
SPOILER: 4497-4476
Op zondag 19 januari 2025 10:17 schreef Mexicanobakker het volgende: De worp voor dit weekend, daar moeten jullie het weer even mee doen. De Spotifyplaylist is bijgewerkt, speciaal voor mensen die blue monday willen verblijden met 376 tophits.
Ed en Justin, de namen alleen al zijn voldoende voor een hit. Ed had al eerder voor Justin geschreven, maar nu zingt ie ook mee. Het zorgt voor een van de minder vervelende Bieber-songs, daarmee komt ie niet verder dan dit. Justin zijn status was weer een beetje passé toen dit een hit werd - je vraagt je toch af waarom dit de Top 2000 haalde en niet Blow, want iedere scheet met Chris Stapleton staat erin. In ieder geval, dit is gewoon een willekeurig hitje waarop Ed zeker niet excelleert. In 2020 en 2021 stond dit er in.
My Way is een iconisch nummer, met de bewerking van Paul Anka die door Frank Sinatra tot wereldhit werd gekroond. Pas na de dood van de originele schrijver, ene Claude François, was de weg vrij voor een aantal artiesten om het nummer op te nemen. Daarbij deze ontzettend lelijke versie van Sid Vicious, die gewoon begint als een lelijke cover en er daarna nog wat gitaren in ramt. Overbodig, rommelig, niet interessant. Dit stond er alleen in 2000 op, maar wel op plaats 761. Behoorlijk hoog voor een eenmalige deelname.
Nog een op zichzelf interessante artiest met een matige cover van een puike song. Met Let's Stay Together is helemaal niks mis. Maar in deze versie komt het niet echt bij me binnen en vind ik Tina er ook niet heel lekker uitkomen. Jammer, van deze combi verwacht ik meer. Toch plaveide dit nummer de weg naar successen in de jaren 80 voor Tina. In 2007 stond dit nummer op 1981.
Als Luv het 'hoogtepunt' van het blokje is, weet je wel hoe slecht dit was.
[..] Als Luv het 'hoogtepunt' van het blokje is, weet je wel hoe slecht dit was.
Die is sowieso al een hoogtepunt omdat n00bie aanwezig was bij de clipopname
Bij Dance the night away moet ik altijd aan de linedancedemogroep (zo heette die club bejaarden echt, destijds) van mijn opa denken. Het maakt die muziek niet minder slecht, maar als ik de eerste twee tonen hoor lig ik alweer over de grond te rollen van het lachen. Fijn dat dat weer even opgerakeld werd.
Ik snap de populariteit van Dance the night.. in die tijd wel. Skapunk met toeters a la Save Ferris was toen populair en Chris Isaak ook. En zoveel scheelt het ook weer niet met een Fastball uit die tijd.
Frank Duval kennen we ook goed door de muziek uit krimiseries als Derrick en Der Alte.
Op zondag 19 januari 2025 10:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik snap de populariteit van Dance the night.. in die tijd wel. Skapunk met toeters a la Save Ferris was toen populair en Chris Isaak ook. En zoveel scheelt het ook weer niet met een Fastball uit die tijd.
Frank Duval kennen we ook goed door de muziek uit krimiseries als Derrick en Der Alte.
Ik weet niet zo goed welke krimis we in Nederland kennen, dus dat is een goede aanvulling
Het is wel een tegenvaller dat Horst Tappert een SS-er bleek, want die Derrick-tune is van een hoger niveau dan Pokemon en Chump Change. Pistool tegen het hoofd (heeft Horst vast wel eens gedaan) zou ik daar wel op kunnen stemmen.
Op zondag 19 januari 2025 10:17 schreef Mexicanobakker het volgende: De worp voor dit weekend, daar moeten jullie het weer even mee doen. De Spotifyplaylist is bijgewerkt, speciaal voor mensen die blue monday willen verblijden met 376 tophits.
Daar zeg je wat. Waarom haalde I Don't Care in de categorie Edje de lijst in 2020 en niet Blow. Die laatste zou in deze lijst top 1500 materiaal zijn geweest
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op zondag 19 januari 2025 10:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik snap de populariteit van Dance the night.. in die tijd wel. Skapunk met toeters a la Save Ferris was toen populair en Chris Isaak ook. En zoveel scheelt het ook weer niet met een Fastball uit die tijd.
Zoiets als Dance The Night Away vind ik ook wel de ultieme muziek van Radio 2 zo in de laatste jaren voor de Top 2000. Toen het met een meer vaste programmering was geprofessionaliseerd, en bijvoorbeeld ook de carnavalsmuziek in de ban was gedaan. Maar het moest ook op een zender zonder enige scherpe randjes wel een beetje gezellig, en je kon daar ook niet elk uur Diana Ross ofzo voor inzetten, dus dan was dit geluid ideaal.
Ik ben het voor een keertje met de volledige lijst eens! Al zitten er een paar guilty pleasures tussen.
[..] Zoiets als Dance The Night Away vind ik ook wel de ultieme muziek van Radio 2 zo in de laatste jaren voor de Top 2000. Toen het met een meer vaste programmering was geprofessionaliseerd, en bijvoorbeeld ook de carnavalsmuziek in de ban was gedaan. Maar het moest ook op een zender zonder enige scherpe randjes wel een beetje gezellig, en je kon daar ook niet elk uur Diana Ross ofzo voor inzetten, dus dan was dit geluid ideaal.
Wellicht, ik luisterde destijds geen R2, maar hij werd ook grijsgedraaid op clipzenders als TMF en The Box toen.
[..] Daar zeg je wat. Waarom haalde I Don't Care in de categorie Edje de lijst in 2020 en niet Blow. Die laatste zou in deze lijst top 1500 materiaal zijn geweest
De kracht van de Chris wordt wel ietsje groter gemaakt hier, die scoort 3/9 momenteel. Volgend jaar misschien eentje extra in de lijst maar dan moeten ze wel heel hard Dua.
Dance the night away valt voor mij in de categorie muziek die op zich niet slecht is, maar wel in mijn irritatiezone zit. Daarin vallen bijvoorbeeld ook John Farnham en Mr. Mister.
Van Luv' kan ik me levendig voorstellen dat die muziek constant voorbij kwam op kermissen en braderiën in de jaren net voor m'n geboorte. Het schreeuwt voorjaar, niks-aan-de-hand, lekker losgaan, enzovoort.
De dames leken zelf ook op sommige 'lekkere wijven'-schilderingen op wat oudere kermisattracties.
En:
quote:
Hoe vertel je iemand dat zijn carrière voorgoed kapot is?
Op zondag 19 januari 2025 12:05 schreef Eightyone het volgende: Van Luv' kan ik me levendig voorstellen dat die muziek constant voorbij kwam op kermissen en braderiën in de jaren net voor m'n geboorte. Het schreeuwt voorjaar, niks-aan-de-hand, lekker losgaan, enzovoort.
De dames leken zelf ook op sommige 'lekkere wijven'-schilderingen op wat oudere kermisattracties.
En: [..] Hahaha.
Als jouw usernaam je geboortejaar is kan ik dat beamen
Bij de ouwe botsauto's vroeger waren er schilderingen van iig Boney M. dus Luv' zou er zomaar bijgezeten kunnen hebben.
Noh, ik vond De Waarheid juist één van Marco's betere platen. Juist tekstueel gezien was t een niveautje hoger dan de standaard Ewbank-bagger en muzikaal bouwt t goed op naar een sterke climax. Natuurlijk, dat trucje was al eerder gebruikt voor Margherita, maar kwalitatief gezien valt t echt nog wel mee.
Verder hoeven Laugh About It en Sweet Goodbyes (één van de betere van Perzik) niet zo laag voor mij. En in t vorige blok The Devil Went Down to Georgia (ooit zelfs op gestemd). Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
Op zondag 19 januari 2025 14:02 schreef LekkerWeertje het volgende: Noh, ik vond De Waarheid juist één van Marco's betere platen. Juist tekstueel gezien was t een niveautje hoger dan de standaard Ewbank-bagger en muzikaal bouwt t goed op naar een sterke climax. Natuurlijk, dat trucje was al eerder gebruikt voor Margherita, maar kwalitatief gezien valt t echt nog wel mee.
Verder hoeven Laugh About It en Sweet Goodbyes (één van de betere van Perzik) niet zo laag voor mij. En in t vorige blok The Devil Went Down to Georgia (ooit zelfs op gestemd). Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
Zo is het, al houdt het het topic nu wel leuk actief natuurlijk. Ik ben het ook wel geregeld eens met Mexi, maar hij heeft ook allang de wat mij betreft beste Ed Sheeran en Blof-noteringen doorheen gejaagd. En dat terwijl Ramaya maar op zich laat wachten
Ed en Blof halen moeiteloos het bovenste kwart met meer dan 1 nummer, maar zo blijkt maar weer dat ieders visie anders is.
Wat is jullie mening over die van Paul Anka trouwens?
Pff, pijnlijk blokje weer hoor @Mexicanobakker . Een prima nummertje van Marco, tweemaal Coldplay, en dat zijn dan nog niet eens de nummers die in mijn top 1000 staan, want daar hebben we er ditmaal drie van. Ten eerste Last Christmas, dat vind ik absoluut geen storend nummer, je hoort hem natuurlijk wel heel vaak in december maar ik vind het altijd wel een mooi sfeertje creëren. Dan Sweet Goodbyes, een eenvoudig popnummer maar wel met een hele mooie en gevoelige tekst waar ik wel wat mee kan. Tot slot Domino van onze zuiderburen, die kan ik het minst volgen denk ik, Clouseau is sowieso wel wat onderschat naar mijn mening. Verder vind ik Dance The Night Away en Laugh About It nog wel aardig, die zouden ergens in de hogere middenmoot staan bij mij gok ik.
Met Auto Vliegtuug zit er ook zoals al besproken eentje tussen die wat mij betreft veel te hoog staat, die zou ik zelfs bij de onderste 20 zetten denk ik. Waar ik het wél mee eens ben in dit blokje is denk ik René Froger, inderdaad wel soort van lollig maar ook wel erg matig, BZN (tsja), en Katie Melua, geen totale oortering maar wel echt slappe thee met slappe cake. Geschikt voor bruiloften met een begrafenissfeertje van mensen die je heel vaagjes kent. Die Paul Anka heb ik trouwens net even geluisterd en ken ik ook vaagjes, die staat hier ook wel prima ja.
We zitten alweer op 19 nummers die Mex heel kut en ik heel tof vind, dus even weer een overzichtje:
The Kelly Family – Who'll Come With Me (David's Song) [4826 / 468] City to City – The Road Ahead [4769 / 88] Will and the People – Lion in the Morning Sun [4738 / 925] The Script feat. Will-i-am – Hall of Fame [4699 / 548] Wes – Alane [4693 / 441] Tones And I – Dance Monkey [4678 / 733] Niels Geusebroek – Take Your Time Girl [4656 / 266] Major Lazer & DJ Snake ft. MØ – Lean On [4639 / 424] Armin van Buuren – This Is What It Feels Like [4638 / 999] Snelle – Reünie [4601 / 357] Passenger – Let Her Go [4590 / 179] The Script – If You Could See Me Now [4589 / 247] Black Eyed Peas – I Gotta Feeling [4568 / 793] Coldplay & Avicii – A Sky Full of Stars [4545 / 721] De Kast – In Nije Dei [4535 / 418] Liquido – Narcotic [4513 / 116] Wham – Last Christmas [4495 / 700] Krezip – Sweet Goodbyes [4491 / 350] Clouseau – Domino [4487 / 751]
Ik houd deze lijst bij tot we bij 4351 zijn denk ik, dan hebben we de onderste 500 gehad en zitten we dus officieel niet meer in de lagere regionen
Op zondag 19 januari 2025 16:01 schreef DecoAoreste het volgende: ...Katie Melua, geen totale oortering maar wel echt slappe thee met slappe cake. Geschikt voor bruiloften met een begrafenissfeertje van mensen die je heel vaagjes kent.
Zo'n bruiloft waar je de scheiding meteen al aan ziet komen.
Bon Gepakt hoger dan Last Christmas, koekoek! Dat is nogal een hete take. Last Christmas is zeker grijs gedraaid, maar muzikaal gezien echt 100x beter.
Verder moet ik als Limburger 'Auto Vliegtuug' hier even verdedigen. Ik begrijp dat de tekst van het refrein simpel overkomt, maar de compositie als geheel vind ik gewoon mooi in elkaar zitten. En de songtekst vanuit het perspectief van iemand die in het vliegtuig zit en de wereld onder zich aanschouwt, vind ik nog wel aardig bedacht. Maar goed, 100% objectief ben ik natuurlijk niet.
De nummers van Phil Collins, Racoon en Krezip staan wat mij betreft ook te laag.
Ik vind Can't Stop Loving You ook inderdaad een vrij matige van Phil. Phil te zoetsappig. Last Christmas zo laag ben ik het ook niet zo mee eens. Grijsgedraaid ja, maar wel gewoon een mooi nummer. Verder kan ik me er wel in vinden.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Zitten hier die tribute to the bands terug te kijken. Als die Bruno Mars tribute zo blijft presteren, dan zal de echte daar wel van gaan profiteren in de T2000. Die gast kan wel zingen.
Ik zat vandaag wat op Spotify te klooien en kwam bij een nummer wat ik hier vaak zou kunnen typeren als kitsch, Disneysprookjes-/musicalmuziek, met een beltende zangeres en ook nog eens een cover van een mooi nummer. Kortom, alle reden om het kut te vinden. Helaas, n00bie kreeg natte ogen. Dus die zit in de overgang.
Het ging om NetherLands van Dan Fogelberg, tijden geleden in de Top 2000, op een tributealbum gedaan door Donna Summer. Man, wat een zangeres was dat.
Sorry, moest ik even kwijt
Nether Lands is top en Donna is top, geen verrassing hoor!
Ik zat even te kijken wat er sinds de terugkeer van de V15 zowel daar als in de T2000 een plekje had of heeft, sinds mid-2020 dus. Toch zo'n 10% van alle V15-noteringen nu of recent in de lijst en ongeveer 25% staat inmiddels op de keuzelijst. Een paar hele fijne staan er juist niet en blijkbaar zit dat meer voorin je hoofd dan.
Nogmaals de falsetto van Paul da Vinci, die we al eerder vonden in dit lijstje. Nu opnieuw, met zijn wereldhit Sugar Baby Love als onderdeel van de Rubettes. Dat alles op een bedje van mensen die gekke dingen roepen, maar het scoort blijkbaar wel. Niet bij mij, maar dat komt nog meer door Paul da Vinci. Van 1999 tot 2010 stond dit in de lijst, altijd in de onderste helft.
4474 Elton John & Ed Sheeran - Merry Christmas
Ed is goed in samenwerkingen en weet daar vaak best goed in de stijl van de ander mee te draaien, wat dat betreft een muzikale duizendpoot. Elton had hem gevraagd om samen een kerstsingle te schrijven en zo geschiedde. De titel is op zijn minst gezegd niet heel spannend: Merry Christmas is zo ongeveer de meest inspiratieloze titel voor een kerstplaat ooit. Maar ook met een saaie titel zou je kunnen leveren. Doen de heren niet echt, het is gewoon weer een kerstliedje wat ene oor in, andere oor uit is. Leuk voor tussendoor op The Christmas Station, nu hebben ze 83 platen om uit te kiezen ipv 82. Dit stond er alleen in 2022 in, op 1904.
4473 3JS - De stroom
Opnieuw de drie Volendammers. Dit vind ik niet zozeer stom, maar vooral heel inwisselbaar. Dit soort poprockdeuntjes hebben de 3JS (en ook Nick en Simon) vaker, een beetje een crossover tussen de palingsound en de vlotte nederpop van Acda en de Munnik. In dit geval vind ik het dus wel echt een probleem dat het al eerder en beter is gedaan, het maakt dit ontzettend inwisselbaar en hoewel niet echt slecht wel vrij saai. Dit stond er slechts 2x in, uiteraard in de Volendammer jaren. In 2011 op 926 binnen, maar een jaar later al op 1991 en toen ook weg.
SPOILER: 4472-4451
Er komt binnenkort nog een nummer waar mensen al even op zaten te wachten. Maar we zitten nu wel in de fase waar sommige universele haatplaten worden afgewisseld door artiesten die over het algemeen wel meer populariteit genieten.
Het is natuurlijk ook een beetje baldadigheid. De enige die ik enigszins hoezeeën zou is Alicia, maar dat ligt bij mij sowieso allemaal iets beter dan bij jou. Die over de voormalig spits van de Rode Duivels zou bij mij echter waarschijnlijk in het eerste blokje hebben gezeten. Een van de weinige stukjes muziek op aarde die ik echt niet aan kan horen.
Op maandag 20 januari 2025 16:16 schreef Tussle266 het volgende: Het is natuurlijk ook een beetje baldadigheid. De enige die ik enigszins hoezeeën zou is Alicia, maar dat ligt bij mij sowieso allemaal iets beter dan bij jou. Die over de voormalig spits van de Rode Duivels zou bij mij echter waarschijnlijk in het eerste blokje hebben gezeten. Een van de weinige stukjes muziek op aarde die ik echt niet aan kan horen.
Welke spits? Ik ken alleen Nilis, Lukaku en Mpenza en daar zie ik zo niks mee.
Ja, dat is er wel een die meer 50/50 ligt, ik snap ook wel dat mensen dat gewoon prima vinden. Binnen nu en 3 dagen komt er eentje die universeel gedragen wordt en waarschijnlijk ook een huh-momentje omdat ik de band in kwestie verder gewoon prima vind, dat zal ongetwijfeld zo'n beetje de grootste trendbreuk zijn.
[..] Ik zou nummer 4475 nog eens rustig luisteren dan.
Ah, ik snap m. Dat heb ik er wellicht ook wel eens in gehoord ja Hij viel even niet.
Net als bij Batshuayi zelf over het algemeen.
Ik kan die wel echt ruim beter hebben dan Da Vinci solo, vergeleken met dat nummer is Sugar Baby Love echt fantastisch.
Op maandag 20 januari 2025 16:24 schreef Mexicanobakker het volgende: Ik kan die wel echt ruim beter hebben dan Da Vinci solo, vergeleken met dat nummer is Sugar Baby Love echt fantastisch.
Het gaat er ook vooral om dat ik dat erin hoor en dat ik dat iedere week tijdens het Europa/Conference league schakelprogramma (die pipo speelt ergens in Turkije of Griekenland of zo) ingewreven krijg door de overige aanwezigen in dit huis die dat dan 120 minuten lang aanhalen. Dat maakt dat nummer er niet beter op.
Ik kan er de vinger niet op leggen, maar de vocalen en de hele vibe storen mij
Misschien is het het duidelijk Zweedse accent van de blonde zangeres, die vocaal het meeste op zich neemt.
Wmb prima te doen, dit nummer. Destijds ook een nogal grijsgedraaid album hier, weliswaar van tape, sinds dat schijfje een keer meegenomen werd bij de bibliotheek. Albumtrack Dancer in a daydream, beetje synthpop/dance, is ook met de oren van nu goed te verteren.
Ik vind Sugar Baby Love best een lollig nummer eigenlijk.
Voor de rest ook weinig wat me echt stoort. Vooral saaie meuk of dingen die te veel gedraaid zijn.
Fallin’ vind ik wel aardig, maar zowel Alicia en die plaat hebben wat van hun glans verloren. Fransie vind ik als artiest wel iemand die in een brede lijst thuishoort, zeker als Hazes zo ongeveer om het uur komt. Bij voorkeur dan ook met Heb Je Even Voor Mij.
Voor de rest ook weinig wat me echt stoort. Vooral saaie meuk of dingen die te veel gedraaid zijn.
Fallin’ vind ik wel aardig, maar zowel Alicia en die plaat hebben wat van hun glans verloren. Fransie vind ik als artiest wel iemand die in een brede lijst thuishoort, zeker als Hazes zo ongeveer om het uur komt. Bij voorkeur dan ook met Heb Je Even Voor Mij.
Ik denk dat weinig mensen hier meer dan 1 nummer van deze worp bij hun bovenste 2000 hebben staan, maar er zullen ook maar heel weinig zijn die meer dan 1 bij de onderste 100 zetten.
Ik weet dat er nog wel een 20-30 platen komen waar de hele reeks op afgeeft, daarvan zouden de meeste bijna alles hiervan wisselen. Maar goed, die platen hebben voor mij nog wel iets. Ik heb zeker 7 titels al voorbij zien komen die mensen al verwacht hadden, maar die nog altijd niet zijn geweest.
We krijgen bijvoorbeeld nog 1x Snelle, Claudia de Breij, Jaap Reesema is nog helemaal niet geweest, Hannah Mae moet nog 2x komen, Suzan en Freek moeten nog 4x komen, Maaike Ouboter is nog niet geweest, Roxy Dekker zit nog in de wachtkamer, Maywood had iemand de schurft aan begreep ik. Normaal moet ook nog een aantal keer en Flemming is ook nog niet klaar. Qua buitenlandse bijdrage: op Afric Simone zit iemand al weken te wachten en er is nog een sloot aan Imagine dragons en Bruno Mars te gaan.
Dat zijn artiesten waarvan ik denk dat velen van jullie alles moeiteloos onder het gros van dit blokje zetten. Overigens heb ik in 2 gevallen wel een foutje gemaakt bij het ranken denk ik, eentje had nu wel al geweest moeten zijn en een ander nummer dat veelvuldig genoemd is had hier wel ongeveer terecht gestaan maar staat nog wel iets hoger.
Op maandag 20 januari 2025 16:44 schreef Mexicanobakker het volgende: We krijgen bijvoorbeeld nog 1x Snelle, Claudia de Breij, Jaap Reesema is nog helemaal niet geweest, Hannah Mae moet nog 2x komen, Suzan en Freek moeten nog 4x komen, Maaike Ouboter is nog niet geweest, Roxy Dekker zit nog in de wachtkamer, Maywood had iemand de schurft aan begreep ik. Normaal moet ook nog een aantal keer en Flemming is ook nog niet klaar. Qua buitenlandse bijdrage: op Afric Simone zit iemand al weken te wachten en er is nog een sloot aan Imagine dragons en Bruno Mars te gaan.
Claudia zou bij mij sowieso in de allereerste serie zitten. Als het dan om pathetische troep gaat, dan is dit wel de ongekroonde koningin.
Guus moet ook nog een paar keer komen, en Brabant verdient het ondertussen ook wel. Van volwassen mensen die weemoedig worden omdat Guus over de Peel, Kempen en Meijerij zingt, heb ik ook een pittige mening.
Al is het slechtste nummer dat ik dit jaar live heb gehoord met afstand het mensonterende Hey Joh Jip van Racoon. Tussen de mislukte grappen en dialectrommel elders in de lijst blonk dat nog uit in kansloosheid.
Zowaar behoorlijk eens met deze batch! Wel weer 1 notering uit mijn top 1000, van Coldplay uiteraard, maar afgezien daarvan niets wat ook maar in de buurt zou komen van het linkerrijtje.
2001/2002 was natuurlijk een beetje het TMF-tijdperk, de periode dat ik voor het eerst echt een eigen muzieksmaak begon te ontwikkelen. Als ik popmuziek uit die tijd hoor heeft dat voor mij dus altijd meteen wat nostalgische vibes, maar bij Fallin en Let's Get Loud voel ik allebei helemaal niets. Laat wel zien dat die hier terecht staan. De beide kerstnummers hier vind ik ook niks, Hazes natuurlijk sowieso niet, Volumia ook niet. A Boy Named Sue is ook veel te veel schijtlolligheid. Nee, weinig op aan te merken
Ik moest direkt denken aan mijn middelbare schooltijd. Ik weet niet meer precies wat mijn muzieklerares zei . Maar we hadden wel klassikaal hier naar geluisterd en erover gepraat. Het stond ook in het muziekboek.
Isn't it ironic, don't you think Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Op maandag 20 januari 2025 16:44 schreef Mexicanobakker het volgende: We krijgen bijvoorbeeld nog 1x Snelle, Claudia de Breij, Jaap Reesema is nog helemaal niet geweest, Hannah Mae moet nog 2x komen, Suzan en Freek moeten nog 4x komen, Maaike Ouboter is nog niet geweest, Roxy Dekker zit nog in de wachtkamer, Maywood had iemand de schurft aan begreep ik. Normaal moet ook nog een aantal keer en Flemming is ook nog niet klaar. Qua buitenlandse bijdrage: op Afric Simone zit iemand al weken te wachten en er is nog een sloot aan Imagine dragons en Bruno Mars te gaan.
Dat zijn artiesten waarvan ik denk dat velen van jullie alles moeiteloos onder het gros van dit blokje zetten. Overigens heb ik in 2 gevallen wel een foutje gemaakt bij het ranken denk ik, eentje had nu wel al geweest moeten zijn en een ander nummer dat veelvuldig genoemd is had hier wel ongeveer terecht gestaan maar staat nog wel iets hoger.
Wel benieuwd waar je Paracetamollen neerzet, dat vind ik de enige goede van Flemming. Had hem ergens al verwacht maar die zit dus niet eens bij de eerste 20 bingo's!
Op maandag 20 januari 2025 19:53 schreef DecoAoreste het volgende: Zowaar behoorlijk eens met deze batch! Wel weer 1 notering uit mijn top 1000, van Coldplay uiteraard, maar afgezien daarvan niets wat ook maar in de buurt zou komen van het linkerrijtje.
2001/2002 was natuurlijk een beetje het TMF-tijdperk, de periode dat ik voor het eerst echt een eigen muzieksmaak begon te ontwikkelen. Als ik popmuziek uit die tijd hoor heeft dat voor mij dus altijd meteen wat nostalgische vibes, maar bij Fallin en Let's Get Loud voel ik allebei helemaal niets. Laat wel zien dat die hier terecht staan. De beide kerstnummers hier vind ik ook niks, Hazes natuurlijk sowieso niet, Volumia ook niet. A Boy Named Sue is ook veel te veel schijtlolligheid. Nee, weinig op aan te merken
Ik had bij jou die Zweden nog wel verwacht
Ace of Base? Meh, grijze middenmoot ergens denk ik. Wel de op 1 na beste van deze batch denk ik ja. Misschien op 2 na, die van Astrid Nijgh is ook nog wel oké.
Ik vind Fallin' oprecht een erg mooi nummer. Heeft m.i. fijne instrumentatie en samenzang.
All That She Wants en Let's Get Loud vind ik ook nog best lekkere platen, maar hier kan ik nog wel wat beter begrijpen waarom een ander ze niks vindt. Hier hangt toch wel een beetje jeugdsentiment aan in mijn geval.
Ik ben oprecht verbaasd dat Pure Shores van All Saints nog nooit in de Top 2000 heeft gestaan. Leek mij best een bekend nummer en er staan obscuurdere dingen in, zoals Air en Portishead.
En Mijn Houten Hart vind ik wel een mooi nummer. Heb denk ik ook niet zo'n hekel aan Martin Buitenhuis. En Hou Me Vast is ook zeker niet het vervelendste nederpopnummer. Had die nog wel boven alles van Arno Krabman, Roxy Dekker, Maaike Ouboter, Jake Reese en Claudia gezet.
Op maandag 20 januari 2025 22:32 schreef LekkerWeertje het volgende: Ik ben oprecht verbaasd dat Pure Shores van All Saints nog nooit in de Top 2000 heeft gestaan. Leek mij best een bekend nummer en er staan obscuurdere dingen in, zoals Air en Portishead.
En Mijn Houten Hart vind ik wel een mooi nummer. Heb denk ik ook niet zo'n hekel aan Martin Buitenhuis. En Hou Me Vast is ook zeker niet het vervelendste nederpopnummer. Had die nog wel boven alles van Arno Krabman, Roxy Dekker, Maaike Ouboter, Jake Reese en Claudia gezet.
All I Need is wel gewoon bekend, die stond er ook vrij vroeg al in.
Op maandag 20 januari 2025 22:32 schreef LekkerWeertje het volgende: Ik ben oprecht verbaasd dat Pure Shores van All Saints nog nooit in de Top 2000 heeft gestaan. Leek mij best een bekend nummer en er staan obscuurdere dingen in, zoals Air en Portishead.
Pure Shores vind ik ook een heerlijk nummer, met name dankzij de geweldige William Orbit-productie. Geen idee waarom dat nooit écht een grote hit is geworden, al hoor je het vooral in de zomer nog wel eens op de radio voorbijkomen.
En Black Coffee hoor je eigenlijk helemaal nooit meer, terwijl die bijna net zo goed is.
Dit is toch helemaal niet raar? Natuurlijk is het wel een goede plaat, maar groepjes volledig bestaand uit vrouwen zijn toch al 26 edities lang schaars in de lijst, toch? Vroeger had je nog wat Motown en wat Philly International groepjes, maar die zijn allemaal afgeschaft. In de afgelopen editie had je 1 Spice Girls, 1 Dolly Dots en met goede wil 1 Bangles. En dat was het volgens mij., maar ik mis er vast 1?
Er was er zelf eentje (zo'n groepje) op tournee vorig jaar die ook nog eens aan alle inclusiviteitseisen voor de liefhebber voldoet, maar zelfs dat en elk festival en de moeder optreden in een jaar is al niet genoeg om voldoende stemmen te winnen. Dus dan zijn andere groepen al helemaal kansloos.
Op maandag 20 januari 2025 23:34 schreef Tussle266 het volgende: Dit is toch helemaal niet raar? Natuurlijk is het wel een goede plaat, maar groepjes volledig bestaand uit vrouwen zijn toch al 26 edities lang schaars in de lijst, toch? Vroeger had je nog wat Motown en wat Philly International groepjes, maar die zijn allemaal afgeschaft. In de afgelopen editie had je 1 Spice Girls, 1 Dolly Dots en met goede wil 1 Bangles. En dat was het volgens mij., maar ik mis er vast 1?
Er was er zelf eentje (zo'n groepje) op tournee vorig jaar die ook nog eens aan alle inclusiviteitseisen voor de liefhebber voldoet, maar zelfs dat en elk festival en de moeder optreden in een jaar is al niet genoeg om voldoende stemmen te winnen. Dus dan zijn andere groepen al helemaal kansloos.
The Weather Girls niet noemen
Weathergirls vind ik niet echt een groepje, maar vooruit, 5 dus. Dat is nog steeds wel heel karig. Als we er een kwartiertje op gaan zitten met z’n allen, dan hebben we zo 25 goede opties verzameld. En ik denk dat er in de top 4852 al minimaal 25 uit de huidige lijst voorbij zijn gekomen? Zegt genoeg dus.
Op maandag 20 januari 2025 23:34 schreef Tussle266 het volgende: Dit is toch helemaal niet raar? Natuurlijk is het wel een goede plaat, maar groepjes volledig bestaand uit vrouwen zijn toch al 26 edities lang schaars in de lijst, toch? Vroeger had je nog wat Motown en wat Philly International groepjes, maar die zijn allemaal afgeschaft. In de afgelopen editie had je 1 Spice Girls, 1 Dolly Dots en met goede wil 1 Bangles. En dat was het volgens mij., maar ik mis er vast 1?
Ja, daar heb je wel een punt inderdaad. Meidengroepen zijn bij voorbaat al vrij kansloos is een dergelijke lijst. Dan moet je wel een enorme klassieker gemaakt hebben om niet over het hoofd te worden gezien door de stemmers.
Meidengroepen kunnen best grote hits scoren, maar in dit soort verkiezingen wordt er altijd maar weinig op gestemd. Op het ESF hebben ze het ook altijd moeilijk bijvoorbeeld.
Ik weet niet precies waar het aan ligt. Misschien komt de meestal vrolijke muziek van een meidengroep niet serieus genoeg over als er ook Dire Straits of Supertramp gekozen kan worden? Of misschien is een solozangeres sexueel aantrekkelijker dan wanneer er nog een stel jaloerse groepsgenoten omheen staan?
Het is hoe dan ook bijzonder dat zoiets als de Sugababes nooit de lijst gehaald heeft.
Op dinsdag 21 januari 2025 11:47 schreef Fred_B het volgende: Misschien komt de meestal vrolijke muziek van een meidengroep niet serieus genoeg over
Ik heb ook altijd het idee gehad dat dit het was. De meer gemiddelde stemmer kan vaak dingen niet los van elkaar zien. Dat geldt trouwens niet alleen voor meidengroepjes, maar voor elke artiest. Als er 10 dingen/liedjes niet je smaak zijn, moet je eigenlijk niet de elfde ook afkeuren puur vanwege die andere tien. Maar dat is denk ik wel menselijk.
Op dinsdag 21 januari 2025 11:47 schreef Fred_B het volgende: Meidengroepen kunnen best grote hits scoren, maar in dit soort verkiezingen wordt er altijd maar weinig op gestemd. Op het ESF hebben ze het ook altijd moeilijk bijvoorbeeld.
Ik weet niet precies waar het aan ligt. Misschien komt de meestal vrolijke muziek van een meidengroep niet serieus genoeg over als er ook Dire Straits of Supertramp gekozen kan worden? Of misschien is een solozangeres sexueel aantrekkelijker dan wanneer er nog een stel jaloerse groepsgenoten omheen staan?
Het is hoe dan ook bijzonder dat zoiets als de Sugababes nooit de lijst gehaald heeft.
Sugababes mis ik niet zo, die ontstijgen het niveau 'wel aardig' eigenlijk nergens wat mij betreft.
Mijn favoriete act die uit uitsluitend vrouwen bestaat is en blijft Warpaint, maar die zal de Top 2000 niet zo snel halen vrees ik.
[..] Sugababes mis ik niet zo, die ontstijgen het niveau 'wel aardig' eigenlijk nergens wat mij betreft.
Mijn favoriete act die uit uitsluitend vrouwen bestaat is en blijft Warpaint, maar die zal de Top 2000 niet zo snel halen vrees ik.
Ik zou liever gewoon Tubeway Army zien, al is die mashup wel echt lekker.
Bij Warpaint op Pinkpop stonden 12 man, dat is volstrekt kansloos.
Als ik er zelf 2000 zou uitkiezen, dan 1 of 2 Sugababes. Als we nu de slechtste 50 uit de echte Top 2000 zouden halen en er alleen maar zingende meiden drie-, vier- of vijftallen voor terug mochten zetten, dan moet 5x wel lukken.
Intussen het volgende rondje, we gaan gewoon door.
4450 The New Seekers - Id Like to Teach the World to Sing (In Perfect Harmony)
Opnieuw een deuntje van Greenaway & Cook, die we al tegenkwamen bij de fluitdeun. Daarna was het een jingle voor een colaatje, maar uiteindelijk namen de New Seekers dit op. Zoals de naam al wel zegt is dit een opvolging van de oude Seekers, en het niveau is vergelijkbaar met de oude Seekers met typische zeikfolk. In 1999 en 2000 stond dit erin.
4449 LP - Lost on You
De ukelele kan weer van stal bij deze single van LP, dus dan weet je het wel. Lekker verwarrend om dat te zeggen altijd. LP staat voor Laura Pergolizzi en dat is ondanks de naam gewoon een Amerikaanse. Daar flopte het, maar dan is er altijd nog Europa en daarmee Nederland, waar dit soort folkpop lekker scoorde. In 2017 kwam dit binnen in de Top 2000 en in 2024 staat het er nog steeds in, hoewel het vaak op het randje staat.
4448 Chef'Special - Afraid of the Dark
Afraid of the Dark is de grootste hit van de 'Cheffies', die we voor de tweede keer tegenkomen in dit lijstje. De band had op het begin echt wel een leuke fusion-stijl, maar die werd er per album afgeschaafd waarmee dit de grootste hit kon worden. Gewoon een slap halfbakken popnummertje wat ik veel te vaak heb gehoord. Toch staat dit niet het hoogst in de Top 2000: Amigo en In Your Arms staan nog altijd hoger, maar dit staat er wel sinds 2021 in.
SPOILER: 4447-4426
LP, een van de weinige nummers uit de huidige tijd (laat ik mid 10's & later maar als zodanig rekenen) die de hitlijsten heeft gehaald en die hier ook gewoon gedraaid wordt.
[ Bericht 15% gewijzigd door Eightyone op 21-01-2025 17:44:55 ]
Madness als laagste Muse Dat doet wel pijn, uiteraard bingo, de enige ook in dit blokje. Als Muse-fan zou ik zelf Undisclosed Desires en Feeling Good ergens in deze regionen plaatsen, dat vind ik voor een band van hun kaliber onthutsend matige nummers. Madness is echter een stuk minder populair nog onder Muse-fans dus in die zin is het ook weer geen totale verrassing.
Over Feeling Good gesproken, ik vind dit wel een uitstekende plek voor Michael Bublé. Veel saaier krijg je het niet en al zijn nummers zijn volkomen identiek. Ook Wrecking Ball en Bakker de Baksteen zou ik ongeveer hier zetten gok ik.
Het is allemaal zo inwisselbaar hier. Wrecking Ball zou bij mij best nog een paar blokjes overleven, maar is het beter dan de gemiddelde Caplidl of de kleinzoon van Charlotte en Bas? Dat ontloopt elkaar allemaal niet zo veel. Dus eigenlijk wel eens.
Ik kan je deze keer geen like geven, want je onderwaardeert Madness van Muse te veel. Ik stem er ieder jaar op en het is nog steeds een van mjin favoriete Muse liedjes, zeker in de top 2000.
Madness is idd echt een van de matigste platen die Muse heeft gemaakt naar mijn mening. Zeer mee eens, zou hem denk ik van alle nummers van Muse in de lijst ook het laagst zetten.
Maar goed ik ben een fan van oudere Muse dus zal wel aan mij liggen.
Schandalig lage noteringen voor Cold as Ice en warm bad How 'bout Us. Naja, dat heft elkaar dan wel weer op.
Ook is de Frits Sissing stemactie nog niet geweest, benieuwd wanneer die eens komt.
Op dinsdag 21 januari 2025 18:37 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Schandalig lage noteringen voor Cold as Ice en warm bad How 'bout Us. Naja, dat heft elkaar dan wel weer op.
Ook is de Frits Sissing stemactie nog niet geweest, benieuwd wanneer die eens komt.
Sorry Rob, dat duurt nog wel effe. Ik vind dat in de basis best een mooi nummertje.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
De zus van Egbert Douwe heeft in 2009 een keer in de lijst gestaan.
[..] De zus van Egbert Douwe heeft in 2009 een keer in de lijst gestaan.
Moet dat niet zussen zijn dan? Ik kan niet heel goed tegen musicalmuziek, maar in essentie niet het slechtste wat in de lijst staat nee.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Tja, Mexicanië is soms toch best een smakeloos land...
Moet je nagaan als er allemaal kutplaten in de top 200 staan.
Op dinsdag 21 januari 2025 18:36 schreef MTheBassman het volgende: Madness is idd echt een van de matigste platen die Muse heeft gemaakt naar mijn mening. Zeer mee eens, zou hem denk ik van alle nummers van Muse in de lijst ook het laagst zetten.
Maar goed ik ben een fan van oudere Muse dus zal wel aan mij liggen.
LP en Foreigner vind ik eerlijk gezegd ook wel bovenste 2000-waardig.
Ik leg de Miley-lat na Wrecking Ball ipv voor.
Heb geen hekel aan Muse. Zeker een paar mooie nummers gemaakt. Een keer naar een concert geweest van ze. Leuk maar niet fantastisch. Iemand zei me later: die vent van Muse haalt opzichtig adem voor elke zin die hij zingt. En dat is zo. Kan t niet meer niet horen.😆
[..] Heb geen hekel aan Muse. Zeker een paar mooie nummers gemaakt. Een keer naar een concert geweest van ze. Leuk maar niet fantastisch. Iemand zei me later: die vent van Muse haalt opzichtig adem voor elke zin die hij zingt. En dat is zo. Kan t niet meer niet horen.😆
Hij slist echt heel erg bij het zingen ja, als je daarop echt gaat letten is het lastig luisteren
[..] Ik denk wel een stukje daarna dan, niet de eerstvolgende maar de eerstvolgende in lijstjescontext?
4x4 is een heerlijk nummer en dat was vlak erna.
(t staat er al in want het is basically Through the Looking Glass, maar daarmee staat het wel helemaal in het rijtje van de lijst)
Ik vond het inderdaad een mix tussen Boys of Summer en Through the Looking Glass.
[..] Ik leg de Miley-lat na Wrecking Ball ipv voor.
Ik vind Party in the USA écht een fijn nummer, sorry not sorry. Neemt niet weg dat haar oeuvre er wél beter op is geworden sinds ze zich van Disney heeft losgeworsteld.
Zo, 22 januari en ik ben bij met alle nachtelijke uren/uren die ik overdag gemist heb Genoten weer van alles! Belangrijkste ontdekking dit jaar is Oh Well prt 1&2 van Fleetwood Mac. Ongetwijfeld vaker gehoord, maar nooit zo geregistreerd.
[..] Ik vind Party in the USA écht een fijn nummer, sorry not sorry.
Dat is nou bij uitstek een van die nummers die me in recordtempo naar een andere zender jaagt. Die schrille stem op dat plastic puberdeuntje, nee dank je.
Gelukkig draaien de zenders die ik luister het niet zo veel.
Op woensdag 22 januari 2025 11:17 schreef WismutVeilchen83 het volgende: Zo, 22 januari en ik ben bij met alle nachtelijke uren/uren die ik overdag gemist heb Genoten weer van alles! Belangrijkste ontdekking dit jaar is Oh Well prt 1&2 van Fleetwood Mac. Ongetwijfeld vaker gehoord, maar nooit zo geregistreerd.
Ik was gisteren net voorbij het uur waar Henry zijn eigen actie kwam aankondigen met de woorden dat hij tegen acties is omdat anders de lijst er vol mee staat en ze binnen een jaar allemaal weg zijn, maar die van hem is anders.
Zoals Memphis zou zeggen: bedankt voor je mening, we doen er niets mee.
[..] Ik was gisteren net voorbij het uur waar Henry zijn eigen actie kwam aankondigen met de woorden dat hij tegen acties is omdat anders de lijst er vol mee staat en ze binnen een jaar allemaal weg zijn, maar die van hem is anders.
Zoals Memphis zou zeggen: bedankt voor je mening, we doen er niets mee.
Ik kwam nog eens voorbij Alphaville - Forever Young. Weer kippenvel bij het verhaal van Bart over dat zieke meisje
Op zondag 19 januari 2025 11:06 schreef Tussle266 het volgende: Het is wel een tegenvaller dat Horst Tappert een SS-er bleek, want die Derrick-tune is van een hoger niveau dan Pokemon en Chump Change. Pistool tegen het hoofd (heeft Horst vast wel eens gedaan) zou ik daar wel op kunnen stemmen.
Hij heeft vanaf 1943 gevochten als Duitser aan het Oostfront. Als je een grote kans als Duitser wilde hebben om te overlijden, dan moest je op dat moment aan het Oostfront gaan vechten. Ik zie dit niet als een reden om hem te boycotten, zoals omroep MAX dat gedaan heeft..
[..] Ik kwam nog eens voorbij Alphaville - Forever Young. Weer kippenvel bij het verhaal van Bart over dat zieke meisje
Ik denk dat het verstandig is om Bart niet meer uit te nodigen bij talkshows. In oktober bij Jinek zat Eva H-K al met 'm in 1 uitzending en in december dus Jade bij Renze.
Vandaag 3 nummers die de wenkbrauwen doen fronsen.. en er zal iemand tevreden zijn.
4425 Ry Cooder - Little Sister
Ry Cooder en Top 2000-noteringen is geen gelukkig huwelijk: zijn beide nummers die hij solo heeft zijn matige covers en dan is er nog die flauwekulversie van Clocks die ik overigens niet eens zo vervelend vind. Hij deed daarentegen ook mee in een hele goede Stones-periode met veel Top 2000-successen. Little Sister is een Elvis-cover, al is het geschreven door Mort Shuman. Daar heb ik weinig mee, maar dit vind ik eigenlijk wel een lekkere van Elvis. Niet van Ry dus, ik kan het niet uitleggen maar hij laat het erg gedateerd klinken. Opvallend: Ry stond er in in 1999, 2001, 2002 terwijl Elvis er in 2000 in stond. Daarna deelden ze wel vaker het podium: In 2005, 2006 en 2009. Elvis stond altijd hoger, maar Ry haalde ook de lijst in 2004 en 2008. Daarna was het met nog 1x voor Elvis in 2010 klaar.
4424 Bryan Adams - Heaven
Na Afscheid is het nog een keer raak: Heaven staat in beide versies onderin. Niet zo laag als de Volumia-plaat, maar wel laag dus. Bryan vind ik geen topzanger en geregeld is het een SkyRadio-fenomeen. Dit toch zeker, een saai lied is het eigenlijk. Dan vind ik die remixversie van DJ Sammy onironisch beter. Bryan z'n stem leent zich voor mij niet voor dit soort ballads. Desalniettemin staat dit er al sinds 2000 in. In den beginne nog op plaats 276, maar het is afgezakt naar een plaats tussen de 800 en 1100, waar het al 10 jaar staat.
4423 No Doubt - Don't Speak
Dit lijkt me wel de meest controversiële tot nu toe. No Doubt is een allemansvriend. SkyRadio of Kink, de band kan altijd mee. Een beetje Ska, een beetje new wave, maar vooral wel met een randje. En best lekkere nummers, ik noem een Hella Good, ik noem een Settle Down. Gwen Stefani heeft er ook een aardige solocarrière op zitten met kots als Hollaback Girl, maar ook puur genot als What You Waiting For?, daar kan ik altijd van genieten. Maar deze No Doubt.. er is iets wat me stoort. Met de Pixies-dynamiek past dit dus ook op SkyRadio, ik vrees dat het dat is. En Gwen komt een beetje zeurderig over hier. In 2005 kwam dit binnen rond plaats 1100, vervolgens steeg het naar plaats 700 maar inmiddels vinden we deze zo altijd rond plaats 1000, een zeer stabiele notering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zal nog even de Spotify weer updaten.
Gwen Stefani heeft er ook een aardige solocarrière op zitten met kots als Hollaback Girl, maar ook puur genot als What You Waiting For?, daar kan ik altijd van genieten.
Meerdere van haar solo-nummers (ik vind ze stuk voor stuk niks, met Wind it up en Hollaback girl als tragische dieptepunten) zouden hoog staan in een persoonlijke lijst met nummers waar ik de grootste hekel aan heb. Popmuziek kan heel lelijk worden als artiesten te lang over het concept nadenken. De clips denk ik er ook automatisch bij.
No Doubt bracht een aantal heel behoorlijke nummers uit, waaronder Don't speak.
En Bruno Mars maakte jaren geleden wel heel erg burgertruttige nummers.
Dat Monica-nummer maakt verder instant depressief.
[ Bericht 8% gewijzigd door Eightyone op 23-01-2025 07:52:17 ]
Ik vind het merendeel hiervan wel leuk eigenlijk. En dan hoort Don’t Speak daar nog niet eens bij.
Christie - Yellow River Shakira & Wyclef Jean - Hips Don't Lie The Rubettes - Juke box jive Afric Simone - Ramaya Marco Borsato - Margherita Neil Diamond - Sweet Caroline John Denver - Take Me Home, Country Roads
Deze zouden wat mij betreft allemaal wel minstens 500-1000 plekken hoger mogen. Al is Yellow River inderdaad beter gecoverd dan deze versie. En bij Marco is het origineel zo sterk dat hij er weinig aan kon verzieken.
Wat een enthousiasme om Don’t Speak. Als ik die knul was zou ik mezelf op de borst slaan hoe goed ik het gezien had om daar ver uit de buurt te blijven. Man wat een gejengel.
Volgens mij is die wals-Strauss zelfs nog meer 19e eeuw dan Richard.
Don't Speak is inderdaad wel een flinke verrassing, niet dat ik die zelf nu zo fantastisch vind maar ik meende dat je dat juist wel een goed nummer vond. Misschien verkeerd onthouden. Zelf ga ik bij No Doubt altijd wel lekker op hun versie van It's My Life, hun enige notering in mijn top 1000.
Sweet Caroline vind ik op zich prima maar is wel een beetje verpest door de BBB ja. Margherita is ook wel mooi maar ik ken je mening over Marco natuurlijk . Country Roads en Here Without You vind ik ook gewoon prima platen, laatstgenoemde staat ook in mijn top 1000, zij het vrij laag.
Er zijn wel weer relatief veel voor mij onbekende nummers, dus dat vertekent wat, maar op zich vind ik dit blokje meer een degelijk middenmootblokje.
Bruno Mars, Borsatan, S&F en The Script allemaal boven No Doubt doet wel erg pijn, Mex
Sowieso ben ik best wel een fan van No Doubt's eerste 3 albums, daar zitten echt leuke dingen op. Ik denk dat met Don't Speak nostalgie een rol speelt, maar het is vooralsnog een van mn favoriete nummers aller tijden. Zou denk ik top 50 wel staan als ik zelf een top 1000 bijhield oid.
Er mag zo onderhand ook wel eens een schemertje langskomen. Die over de tinnen soldaatjes of over hoe goed hij wel niet kan liegen bijvoorbeeld. Anders wordt het wel problematisch.
Op donderdag 23 januari 2025 13:42 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik verwacht er niks van maar een kleine stijging van The Weight zou nog wel een mooie DAB zijn voor Garth Hudson
Misschien dat ie één plaatsje minder zakt hierdoor?
Op donderdag 23 januari 2025 16:30 schreef Tussle266 het volgende: Er mag zo onderhand ook wel eens een schemertje langskomen. Die over de tinnen soldaatjes of over hoe goed hij wel niet kan liegen bijvoorbeeld. Anders wordt het wel problematisch.
Die vind ik eigenlijk allebei wel prima. Eminem heeft de mazzel dat z'n echte bagger de Top 2000 veelal mist, al snap ik wel dat die tinnen soldaatjes minder gewaardeerd worden.
[..] Die vind ik eigenlijk allebei wel prima. Eminem heeft de mazzel dat z'n echte bagger de Top 2000 veelal mist, al snap ik wel dat die tinnen soldaatjes minder gewaardeerd worden.
Mannen van in de 40 die over vechtpartijtjes opscheppen. Tsja... Die andere is vooral omdat die er drie keer in staat denk ik een probleem.
Maar zoals de echte bagger ontbreekt, zo zijn er ook een paar (buiten de twee die bovenin staan) aan de goede kant van de streep die er niet in staan. Dus dat heft elkaar wel op, of zo.
Overigens zou ik Schemerliederen puur om schemer beoordelen, niet op wat voor drums eronder zijn geplakt. Misschien speelt dat ook mee. Want dan krijg je al snel een heel andere uitslag.
Ik ga weer wat nummers gooien waarbij mensen boos gaan zijn dat ze lager staan dan bepaalde lieden die nog niet geweest zijn. Doen we helemaal niets mee. Maar het geeft wel aan dat we de echte totaalbagger achter ons hebben gelaten en dat we nu tussen de nummers zitten die 'gewoon niet zo boeiend' zijn.
4400 Rose Royce - Wishing on a Star
Een ballad die werd geweigerd door Barbra Streisand. Niet heel vervelend, wel vooral vrij saai. Ik ben dit nummer een minuut na het luisteren al vergeten. In 1999 en 2001 stond dit in de lijst. 4399 Kane - Shot of a Gun
De haagse rockband Kane is een gehate band en heeft eigenlijk voor mij het geluk dat de meest vervelende nummers van ze de Top 2000 nooit hebben gehaald. Dinand is geen hele slechte zanger, maar hij zingt wel alsof ie moet poepen en in deze ballad wordt dat heel duidelijk. In 2008 haalde deze hit de bovenkant van de Top 40 als een van de laatste rocknummers die daar stond, maar in de Top 2000 bleef het bij 1 deelname een jaar later.
4398 John Leyton - Johnny remember me
Johnny probeert mij te onthouden, maar ik ben hem vergeten. De hoge stem is het meest herkenbaar, maar die zal John Leyton wel niet zelf doen. Ik vind hem leuker achter het dartbord zullen we maar zeggen. Dit stond in 2000 op 1841.
SPOILER: 4397-4376
Ik vind It's Over wel warm badgenot. Voor de rest 1 van de minst boeiende blokjes tot nu toe.
Als in niet echt veel om te haten maar vooral veel saaiheid?
[..] Als in niet echt veel om te haten maar vooral veel saaiheid?
Yup.
Overigens hadden de Roberto's voor mijn gevoel veel hits, al zullen dat best meer radiohits geweest zijn dan dat ze hoog kwamen. Make me Cry/Smile, Hot Summer Night, Preaching en The Lovecat toch veel gehoord destijds.
Inderdaad saaiig blokje, maar dat is ook wel te verwachten nu we de meeste echte ellende gehad hebben. Daniel Powter staat hier wel logisch, net als Kane. Jaap Reesema vind ik hier nog aan de hoge kant, maar vooruit. De beste in dit blokje is voor mij Layla, denk dat dat voor meer mensen geldt, bovendien vind ik deze versie wél mooier dan die van Derek and the Dominos. Geen idee meer welke ik eerder leerde kennen.
Geen Coldplay-bingo hier trouwens, helemaal geen bingo zelfs, want Paradise vind ik niet zo spannend. Redelijk, maar niet meer dan dat.
Op donderdag 23 januari 2025 19:51 schreef MTheBassman het volgende: Mex die Derek en zijn pizzeria versie van het nummer Layla beter vindt, hier word ik dan wel blij van
Als je die wil meekrijgen dan moet je wachten tot de laatste weken.
Slaapverwekkend gezelschap vandaag inderdaad. Vaak ook redelijk karakterloos, wat het ook wel bijzonder maakt dat het de lijst haalde.
Alegria en When Love Takes Over vind ik nog wel aardig. En zoiets als Passe-Partout vind ik nog wel leuk als tijdsbeeld, dat zoiets 50 jaar terug een Alarmschijf kon zijn.
[..] Als in niet echt veel om te haten maar vooral veel saaiheid?
Inderdaad een blokje vol saaie nummers, niks wat onterecht zo laag staat. Niks op aan te merken, dus, en dat is op zich ook wel een beetje saai
Die Nielson die nog komt is dan toch zeker The Weeknd? Die steekt ook wel heel ver boven alles wat hij verder gedaan heeft uit. Ik wist niet dat een rode draad niet kunnen vinden als alles grijs is ook uit zijn doucheputje kwam. Zo leer je nog eens wat.
Op donderdag 23 januari 2025 23:14 schreef Tussle266 het volgende: Die Nielson die nog komt is dan toch zeker The Weeknd? Die steekt ook wel heel ver boven alles wat hij verder gedaan heeft uit. Ik wist niet dat een rode draad niet kunnen vinden als alles grijs is ook uit zijn doucheputje kwam. Zo leer je nog eens wat.
Grijs komt van een zeer onbekend album van Nielson dat hij onder een andere naam had uitgebracht, volledig naar aanleiding van het overlijden van een goede vriend. Een moeilijke periode voor hem en dus een ideaal verhaal voor op de Beste Zangers bank.
Van deze veelal 'saaie' nummers vind ik die van Phil Collins en Level 42 in elk geval nog kwaliteit ademen, waardoor ik ze een stukje hoger zou zetten. Voor de rest weinig op- of aanmerkingen.
Op donderdag 23 januari 2025 20:22 schreef Fred_B het volgende: ...En zoiets als Passe-Partout vind ik nog wel leuk als tijdsbeeld, dat zoiets 50 jaar terug een Alarmschijf kon zijn.
Eens opgezet. Schattig, en mooie muzikale arrangementen. Ze zingen wel wat geaffecteerd - zo'n net té perfecte dictie die je in die tijd wel vaker hoorde.
Edit - Het blijkt uit 1976. Ik had het als iets uit begin jaren 60 ingeschat, of misschien zelfs nog iets ouder. Het klinkt als Songfestival-muziek uit de allereerste jaren.
[ Bericht 5% gewijzigd door Eightyone op 24-01-2025 14:04:28 ]
Op donderdag 23 januari 2025 23:14 schreef Tussle266 het volgende: Die Nielson die nog komt is dan toch zeker The Weeknd? Die steekt ook wel heel ver boven alles wat hij verder gedaan heeft uit. Ik wist niet dat een rode draad niet kunnen vinden als alles grijs is ook uit zijn doucheputje kwam. Zo leer je nog eens wat.
Beste Nielson is Elastic Baby!
Eens met wat je zei over Layla, de pizzaversie is puur genot
Wat betreft Hemingway, dat vind ik op zich nog wel een aardig nummer, luistert op zich fijn weg. Wat me wel opviel toen ik het nummer opzocht op Youtube dat Eliades Ochoa helemaal nergens benoemd wordt. Dat gaf me een beetje een wrang ondergevoel, aangezien het album toch veel inspiratie haalde uit de muziek van lokale muzikanten, met wie ze ook samenwerken.
Blijkt dus dat ze zowel op Spotify als op Youtube bij meeste nummers geen erkenning geven van de muzikanten die er op mee spelen Dat terwijl er toch best behoorlijke namen bijgedragen hebben aan het album, vraag me af wat de reden is om bijvoorbeeld een Counting Crows, Femi Kuti, Carel Kraayenhof e.d. niet te benoemen. Zijn toch best bekende namen zou je zeggen, en al is het maar een benoeming in de trant van "Saxofoon: Femi Kuti" in de beschrijving oid, dan zou ik er een stuk minder moeite mee hebben
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
Inkel heeft vanmorgen de huiskat en de kitten gedraaid. Als die de keuzelijst haalt mag hij van mij in plaats van Bartje een uur lang walsen tijdens de warm-upshow dit jaar.
Op vrijdag 24 januari 2025 17:17 schreef Tussle266 het volgende: Inkel heeft vanmorgen de huiskat en de kitten gedraaid. Als die de keuzelijst haalt mag hij van mij in plaats van Bartje een uur lang walsen tijdens de warm-upshow dit jaar.
Silver Screen genot.
Al vind ik Emerge van Fischerspooner in het genre een stukje beter. Dat is ultiem genot.
Electroclash heeft weinig opgeleverd wat nu nog op staat, en het stond destijds al niet veel op. Vaak was/is de muzikale ondertoon voor mezelf een beetje teveel poser-muziek, te gestileerd, nog versterkt door de uitstraling van de makers.
Op vrijdag 24 januari 2025 18:38 schreef Eightyone het volgende: Electroclash heeft weinig opgeleverd wat nu nog op staat, en het stond destijds al niet veel op. Vaak was/is de muzikale ondertoon voor mezelf een beetje teveel poser-muziek, te gestileerd, nog versterkt door de uitstraling van de makers.
Maar Silver screen klinkt idd nog steeds goed.
Silent Shout en Emerge zet ik nog steeds met plezier op. Sowieso The Knife, dat is echt fantastisch.
Heeft verder weinig met de Top 2000 te maken want het is een vergeten niche genre
Ik heb echt nagenoeg heel de Zeroes aan electroclash besteed en kan het nog steeds graag horen. Maar in deze context zouden Silverscreen en de zonnebrillen misschien allebei ergens rond 3500 eindigen en verder niets.
Op vrijdag 24 januari 2025 18:48 schreef Tussle266 het volgende: Ik heb echt nagenoeg heel de Zeroes aan electroclash besteed en kan het nog steeds graag horen. Maar in deze context zouden Silverscreen en de zonnebrillen misschien allebei ergens rond 3500 eindigen en verder niets.
Van Tiga zou ik eerder You Gonna Want Me verwachten.
Nou, de eerste 500 zijn binnen. Als je haatplaat nu nog niet is geweest mag je langzaam écht boos worden.
4375 Journey - Open Arms
Guus Meeuwis had al een nummertje over open armen, dat was voor mij geen succes. Van Journey verwacht ik wat meer, maar dit soort AOR-acts vliegen nog wel eens de bocht uit bij de ballads. Dan wordt het sentimentele rommel, iets wat John Waite blijkbaar ook vond toen Jonathan Cain nog bij The Babys zat. In Nederland was dit alleen een hit in de versie van Mariah Carey. Wetende dat Mariah dit coverde heb ik er al weinig vertrouwen in en nee, dit is inderdaad slapzever. In 2015 mocht deze precies 1x deelnemen, op 1818. Staat blijkbaar nog wel in de KKD.
4374 Avicii & Chris Martin - Heaven
Avicii ging hemelen en had daar vooraf al een liedje over met Chris Martin samen gemaakt. Werd pas uitgebracht na het hemelen, dit was een product uit de Sky Full of Stars sessie. Het klinkt ook wel een beetje hetzelfde, maar hier doen we tenminste niet alsof heel Coldplay meedoet en ik heb dit minder vaak gehoord. Dat redt deze plaat enigsinzs, want na 30 keer horen zou ik dit wel beu zijn. In 2020 en 2021 mocht deze deelnemen.
4373 Maroon 5 - Sugar
Weer een nummer van Maroon 5. Geen idee waarom, deze kan ik iets beter hebben uit hun baggertijd. Het heeft nog wel een beetje groove, maar de stem van Adam Levine, ik blijf er niet echt vrolijk van worden. In 2016 en 2017 mocht deze meedoen.
SPOILER: 4372-4351
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 24-01-2025 19:32:23 ]
Daar vreesde ik al een beetje voor ja Het echte uitlachen is voorbij, maar echt goede nummers zijn nog wel ver uit zicht.
Al denk ik dat Love Unlimited en Villarreal nog wel populair zijn bij sommigen en dat er mensen zijn die de ontbijtkoekrapper te hoog vinden staan.
Wat betreft de electroclash-discussie van wat posts terug: Ik blijk de track van The Knife, na iig nog een keer geluisterd te hebben, verward te hebben met Pass this on. Die bedoelde ik eigenlijk. Silent shout klonk minder erg.
Open Arms staat zeker nog wel KKD, was ergens in de stemweek nog nummer 2000.
Open Arms staat zeker nog wel KKD, was ergens in de stemweek nog nummer 2000.
Brabants
Op vrijdag 24 januari 2025 19:30 schreef Eightyone het volgende: Wat betreft de electroclash-discussie van wat posts terug: Ik blijk de track van The Knife, na iig nog een keer geluisterd te hebben, verward te hebben met Pass this on. Die bedoelde ik eigenlijk. Silent shout klonk minder erg.
Sorry.
Dat is inderdaad niet hun beste nee.
O.k., er is wel íets te zeggen over de nummers. Dat Zorba-nummer, daar lijkt 90's-nummer Pin-occhio - Pinocchio wel door geïnspireerd. Steeds een beetje sneller.
Beiden deden het vroeger inderdaad prima tijdens de kinderdisco.
n00bies favo electrobangers zijn toch Daft Punk - Human After All (SebastiAn Remix) en Klaxons - Gravity's Rainbow (Soulwax Remix)
Ik wil nog even een lans breken voor Boyfriend van Confidence Man. Een stuk na die tijd, maar wel een lekkere throwback.
Die dans van die Griek is wel één van de grootste hits allertijden hè?
Maar ik snap de notering hier wel
Jawel, 500 nummers gehad! Het blijft heel tof dat je dit bent gaan doen @Mexicanobakker , en ook tof dat we er nog heel veel te gaan hebben. Bij dezen sluit ik dan ook de lijst af met:
Alle nummers uit de Top 2000-geschiedenis die Mex heel kut vindt (onderste 500) en ik heel tof (genoteerd in mijn Top 1000)
The Kelly Family – Who'll Come With Me (David's Song) [4826 / 468] City to City – The Road Ahead [4769 / 88] Will and the People – Lion in the Morning Sun [4738 / 925] The Script feat. Will-i-am – Hall of Fame [4699 / 548] Wes – Alane [4693 / 441] Tones And I – Dance Monkey [4678 / 733] Niels Geusebroek – Take Your Time Girl [4656 / 266] Major Lazer & DJ Snake ft. MØ – Lean On [4639 / 424] Armin van Buuren – This Is What It Feels Like [4638 / 999] Snelle – Reünie [4601 / 357] Passenger – Let Her Go [4590 / 179] The Script – If You Could See Me Now [4589 / 247] Black Eyed Peas – I Gotta Feeling [4568 / 793] Coldplay & Avicii – A Sky Full of Stars [4545 / 721] De Kast – In Nije Dei [4535 / 418] Liquido – Narcotic [4513 / 116] Wham – Last Christmas [4495 / 700] Krezip – Sweet Goodbyes [4491 / 350] Clouseau – Domino [4487 / 751] Coldplay – Adventure of a Lifetime [4470 / 715] Muse – Madness [4438 / 761] 3 Doors Down – Here Without You [4404 / 874]
22 stuks in totaal dus! Sinds de laatste update maar 3 erbij, want ook deze laatste batch bevat er geen meer. We zitten sowieso behoorlijk op een lijn deze keer, want we komen mijn minst favoriete van Adele hier tegen, en ook mijn op één na minst favoriete van The Beatles (alleen I Am The Walrus zou ik lager zetten, die vind ik écht verschrikkelijk, denk zelfs wel bij de onderste 100). Voor de rest veel vage obscure middelmatige meuk. De enige die ik echt te laag vind staan is denk ik Crack The Shutters, die heeft wel een keer mijn shortlist gehaald geloof ik, prima poprocknummertje. Maar ook niet heel verwonderlijk dat je dat niks vindt, past behoorlijk in het rijtje The Script/Kensington/Engelstalige Racoon.
Van het lijstje dat ik eerder postte mis ik alleen Mag Ik Dan Bij Jou en Dat Ik Je Mis nog als de twee emoterreurplaten, en daar voeg ik dus bij dezen I Am The Walrus aan toe die nodig eens langs moet komen. Daarnaast dacht ik net nog aan Blurred Lines, ook echt een ontzettende draak die nog niet besproken is.
Dit is inderdaad allemaal vrij nietszeggend. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat er ooit 4357 platen in de Top 2000 hebben gestaan die beter zijn dan Someone Like You, maar ik vind die ook weer niet zo boeiend dat ik de brandende hooivorken erbij pak.
En die dans van Zorba is als wereldhit wel echt iets uit een ander tijdperk. De 90s versie van LCD was nog wel een leuke poging om het wat moderner te laten klinken, maar het origineel is ondertussen zelfs te oubollig voor de Evergreen Top 1000.
Someone Like You heb ik ook nooit begrepen. Leuke piano enzo maar het is echt een zeiknummer. Ik kon me nog herinneren dat ik een keer met een wat grote groep in Dresden was in een soort toneelzaal. Iemand kon dit op piano spelen, en al die meiden gingen dit uit volle borst meezingen. Wel leuk zou je zeggen, maar ik ging van binnen dood
[ Bericht 1% gewijzigd door MTheBassman op 25-01-2025 00:09:17 ]
Air Supply en de mooiste Adele zou ik toch een heel stuk hoger zetten. Als liefhebber van oude zeezender tunes vind ik ook Man Of Action te vroeg langskomen. Verder een update met vleesch noch vis nummers inderdaad
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op vrijdag 24 januari 2025 17:17 schreef Tussle266 het volgende: Inkel heeft vanmorgen de huiskat en de kitten gedraaid. Als die de keuzelijst haalt mag hij van mij in plaats van Bartje een uur lang walsen tijdens de warm-upshow dit jaar.
Tussle, ik snap dat je van cryptische omschrijvingen houdt maar ik snap dus echt geen woord van wat je hier hebt geschreven
[..] Tussle, ik snap dat je van cryptische omschrijvingen houdt maar ik snap dus echt geen woord van wat je hier hebt geschreven
Inkel deed deze week de uurtjes van Bart. Op vrijdag heeft Bart om 11.45 een houseclassic. Inkel draaide Felix the Housecat & Miss Kitten. Staat niet op de keuzelijst. Vond ik leuk.
Omdat over 6 dagen die stemweek voor de Top 80’s begint heb ik even allle 80’s platen die in december/januari gedraaid zijn zonder keuzelijstplekje verzameld. Als ik er wat wijzer van word zal ik het delen. Maar mogelijk ben ik daarna nog steeds de enige 😂
[..] Dit was op vrijdag sluitingsdag nog het geval.
Ohja, de rest van de week hoor je dat niet natuurlijk. Het ging om Open Arms, Ride van Twenty One Pilots en nog 1..
Op zaterdag 25 januari 2025 13:23 schreef DecoAoreste het volgende: Twenty One Pilots met nog maar 1 notering blijft wel mager, maar Ride is ook een beetje een onlogische keuze. Typisch weer zo'n keuzelijsteffect.
Sowieso zouden het Car Radio, Trees en Shy Away moeten zijn, maar ja.
De meest gemiste plaat is natuurlijk Midnight City.
Op vrijdag 24 januari 2025 19:05 schreef Mexicanobakker het volgende: Nou, de eerste 500 zijn binnen. Als je haatplaat nu nog niet is geweest mag je langzaam écht boos worden.
Mijn 'haatplaat' die nog langs moet komen is overigens Love Shack, maar die is wel redelijk populair in dit topic wanneer de Top weer langskomt
En d'r stond ook eens een keer zo'n collab tussen Acda en de Munnik en Nick & Simon in de Top, maar die is meer middelmatig dan dat ik 'm echt haat lol.
Stressed Out, Heathens en Ride zijn volgens mij de enige nummers die R2 draaiden, dus niet zo vreemd dat die eerder de lijst in gaan.
De bottom 500 is geweest, nu wordt het natuurlijk ineens top!
4350 The Seekers - The Carnival Is Over
Het feest is voorbij, we kunnen weer naar huis. Dit lied is gebaseerd op een Russisch volksliedje, maar deze versie is de versie die we het best kennen in Nederland. Het is in de basis wel hun beste nummer, maar ik word er nog steeds niet heel vrolijk van. Het blijft aanvoelen als gedateerde drek. Na de eerste editie was er 2 jaar pauze voor dit nummer, maar in 2002 stond het het hoogst op 1241. Daarna bleef het tot 2009 aanwezig.
4349 Céline Dion - Because You Loved Me
Een saai liedje van Céline. Een pleonasme dus. Is het écht vervelend? Nee. Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, dus dat doe ik niet. Van 2001 tot en met 2012 in de lijst.
Hey Geer, Mex hier. Ik zocht toevallig een plaat en ik dacht: daar kan ik jouw hulp bij gebruiken. Het is een nummertje waar iemand de hele tijd praat en allerlei adviezen geeft. Kun je me helpen?
Een klassieke 'Dr. Request' plaat, ofwel lekker doen alsof je dit nummer niet kent bij Ome Geer en dan uiteindelijk gewoon dit matige plaatje met wat lollige adviezen op de radio krijgen. In 2017 stond dit op 1930, dit was de tijd van Gekdom op Radio 2. Toeval? I think not.
SPOILER: 4347-4326
Tof commentaar weer . Vanaf nu geef ik mijn eigen meningen over de noteringen in het volgende format:
Nummers uit dit blokje die ik zelf lager zou zetten:
4344 Pommelien Thijs & Jaap Reesema - Nu wij niet meer praten 4333 André van Duin - Als de zon schijnt
Allebei artiesten die we al wel vaker besproken hebben. Deze van André van Duin is wat minder totale schijtlol dan de rest dus op zich begrijpelijk dat-ie iets hoger staat, maar ik blijf die gast heel slecht trekken, beetje zelfde categorie als Paul de Leeuw. Gelukkig staat hij wel een stuk minder vaak in de lijst. Jaap Reesema vind ik dan weer van die allergie-opwekkende Sterren.nl-rommel, absoluut kelderwaardig met beide nummers.
Nummers uit dit blokje die ik zelf hoger zou zetten:
4341 Nick & Simon - Kijk omhoog 4339 The Baseballs - Umbrella 4338 Veldhuis & Kemper - Ik wou dat ik jou was 4334 Enrique Iglesias - Hero
Kijk Omhoog is mijn favoriet van dit blokje. Inderdaad wel palingsound, maar ik heb hem iets beter leren waarderen door The Passion, al kan ik me goed voorstellen dat je die totaal niet voelt als je niet gelovig bent. Umbrella is inderdaad wel beter van Rihanna, maar ik vind de gimmick van The Baseballs op zich nog wel geinig, voor af en toe. Ik Wou Dat Ik Jou Was vervalt soms wel een beetje in flauwigheid, maar het sentiment erachter vind ik op zich wel mooi. Tot slot Hero, dat was een favoriet van mijn vader dus dat levert toch altijd wel een bepaalde bonus op. Nou ja, niet altijd maar wel vaak.
Ik ben nog altijd uurtjes aan het terugluisteren. Redleg en Kijk in de Vegte speculeren net waarom Ruby Tuesday de sterkste stijger van de Stones is. Van alle opties die ze noemen is er geen enkele 'Melanie overleed'.
Op zaterdag 25 januari 2025 23:52 schreef Tussle266 het volgende: Ik ben nog altijd uurtjes aan het terugluisteren. Redleg en Kijk in de Vegte speculeren net waarom Ruby Tuesday de sterkste stijger van de Stones is. Van alle opties die ze noemen is er geen enkele 'Melanie overleed'.
Oprecht woest hierom.
En de versie van Melanie die zoveel mooier is staat niet eens in de lijst.
Ja, Trevor Horn zingt door die ouwe microfoon wat nasaal, het refrein is wat cheesy, maar dat stuk You aaaare a radio staahahaahaaar vind ik vocaal erg fraai.
Op zondag 26 januari 2025 00:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ja, Trevor Horn zingt door die ouwe microfoon wat nasaal, het refrein is wat cheesy, maar dat stuk You aaaare a radio staahahaahaaar vind ik vocaal erg fraai.
Ja Video Killed The Radio Star geeft bij mij niet voor niets ontzettende innerlijke conflicten.
Als Groninger hoeft Ede Staal van mij ook niet per se. Maar ik vind het voor de Groningers die dat wel machtig mooi vinden wel leuk dat er van hun dialect in ieder geval iets instaat. Verder vallen we met het Gronings de lijst niet echt lastig geloof ik. Overigens zongen we in de kroegen altijd Gras van het Noorderplantsoen, wat ik veel meer zie als het echte Groningse volkslied.
Hero vind ik echt een draak, te zoetsappig. En ik kan hem niet meer serieus nemen dankzij ene Jochem M. die daar weleens wat over verteld had.
Verder is Million Years Ago een nummer wat ik niks zou moeten vinden, maar me stiekem toch best wel raakt. Ze zingt echt geweldig op deze plaat. Maar ik kan ook wel goed begrijpen dat dit niet iedereen zn ding is.
Het feest is voorbij, we kunnen weer naar huis. Dit lied is gebaseerd op een Russisch volksliedje, maar deze versie is de versie die we het best kennen in Nederland. Het is in de basis wel hun beste nummer, maar ik word er nog steeds niet heel vrolijk van. Het blijft aanvoelen als gedateerde drek. Na de eerste editie was er 2 jaar pauze voor dit nummer, maar in 2002 stond het het hoogst op 1241. Daarna bleef het tot 2009 aanwezig.
4349 Céline Dion - Because You Loved Me
Een saai liedje van Céline. Een pleonasme dus. Is het écht vervelend? Nee. Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, dus dat doe ik niet. Van 2001 tot en met 2012 in de lijst.
Hey Geer, Mex hier. Ik zocht toevallig een plaat en ik dacht: daar kan ik jouw hulp bij gebruiken. Het is een nummertje waar iemand de hele tijd praat en allerlei adviezen geeft. Kun je me helpen?
Een klassieke 'Dr. Request' plaat, ofwel lekker doen alsof je dit nummer niet kent bij Ome Geer en dan uiteindelijk gewoon dit matige plaatje met wat lollige adviezen op de radio krijgen. In 2017 stond dit op 1930, dit was de tijd van Gekdom op Radio 2. Toeval? I think not.
SPOILER: 4347-4326
Ik vind Buggles, baz en André wel geinig eigenlijk. Patience is idd een aardig draakje en dat The baseballs nu pas komen is eigenlijk een schande. Vreselijke versie van een toch al niet sterk origineel. En dialect van eigen bodem hoeft wmb nooit dus ook niet uit Groningen.
Blij dat ik eindelijk eens iemand anders heb gevonden in mijn afkeer van everybody's free. Zogenaamd grappig met een veel te hoog moralistisch gehalte van 'Oma vertelt'.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Op zondag 26 januari 2025 01:42 schreef MTheBassman het volgende: Als Groninger hoeft Ede Staal van mij ook niet per se. Maar ik vind het voor de Groningers die dat wel machtig mooi vinden wel leuk dat er van hun dialect in ieder geval iets instaat. Verder vallen we met het Gronings de lijst niet echt lastig geloof ik. Overigens zongen we in de kroegen altijd Gras van het Noorderplantsoen, wat ik veel meer zie als het echte Groningse volkslied.
Ede Staal vind ik op zichzelf niet veel aan, maar als je het vergelijkt met al die Limburgse zooi is het een verademing.
Het het is ook wel een beetje jammer dat ze voor het het kozen. Het het blijft dialect, maar een deel van zijn werk is wel minder storend dan dit casiodeuntje.
Het het zou een goeie pianosolo van Jools Holland kunnen gebruiken
Ik vind Ede Staal vooral klinken als een grote uitstoter van CO2, stikstof en zware metalen.
[..] Ede Staal vind ik op zichzelf niet veel aan, maar als je het vergelijkt met al die Limburgse zooi is het een verademing.
Jouw afkeer van Limburg neemt wel grote vormen aan moet ik zeggen. Waar komt die vandaan?
Persoonlijk vind ik bijna alle muziek van Rowwen Hèze bijvoorbeeld beter en leuker in elkaar zitten dan deze van Ede Staal. Blaosmuziek en Nao 't Zuuje zijn dan weer een ander verhaal. Die afkeer kan ik nog wel volgen.
[..] Jouw afkeer van Limburg neemt wel grote vormen aan moet ik zeggen. Waar komt die vandaan?
Persoonlijk vind ik bijna alle muziek van Rowwen Hèze bijvoorbeeld beter en leuker in elkaar zitten dan deze van Ede Staal. Blaosmuziek en Nao 't Zuuje zijn dan weer een ander verhaal. Die afkeer kan ik nog wel volgen.
Rowwen Hèze heeft idd meerdere prima nummers (wel deels nummers die anderen weer om te vinden, afgaande op deze topicreeks).
[..] Rowwen Hèze heeft idd meerdere prima nummers (wel deels nummers die anderen weer om te vinden, afgaande op deze topicreeks).
Die komen voornamelijk ook nog wel een stuk hoger ja, het vervelende gebral is al geweest
[..] Jouw afkeer van Limburg neemt wel grote vormen aan moet ik zeggen. Waar komt die vandaan?
Het is gewoon een rol joh. Ik probeer me er niet meer druk om te maken. Op de één of andere manier is het stoer om een hekel te hebben aan Limburg. Als je mensen vraagt om één zinnig argument te geven dan blijft het altijd akelig stil. De afgelopen weken een prachtige docu op NPO2 over de mijnen. Het zwarte goud waarmee de welvaart in Nederland na de oorlog weer heel snel toenam. Maar dat domoren hebben allemaal geen idee. Typerend.
Op zondag 26 januari 2025 01:42 schreef MTheBassman het volgende: Als Groninger hoeft Ede Staal van mij ook niet per se. Maar ik vind het voor de Groningers die dat wel machtig mooi vinden wel leuk dat er van hun dialect in ieder geval iets instaat. Verder vallen we met het Gronings de lijst niet echt lastig geloof ik. Overigens zongen we in de kroegen altijd Gras van het Noorderplantsoen, wat ik veel meer zie als het echte Groningse volkslied.
Hero vind ik echt een draak, te zoetsappig. En ik kan hem niet meer serieus nemen dankzij ene Jochem M. die daar weleens wat over verteld had.
Verder is Million Years Ago een nummer wat ik niks zou moeten vinden, maar me stiekem toch best wel raakt. Ze zingt echt geweldig op deze plaat. Maar ik kan ook wel goed begrijpen dat dit niet iedereen zn ding is.
Het het nog nooit zo donker west is toch een beetje de Bohemian Rhapsody uit Groningen
SPOILER
En zang van Glenn Tilbrook, een andere melodie en een andere tekst, dan zou het best wat kunnen worden
Ik vind Limburg een hele mooie provincie juist. Valkenburg is een prachtig stadje, Maastricht heeft een interessante historie, en dan de natuur met heuvels en bossen en rivieren. Als wielerfan heb ik ook veel respect voor het fanatisme waarmee de koers er beleefd wordt.
En ze maken er kutmuziek. Tsja, je kan niet alles hebben.
Waarom ik er zo'n hekel aan heb weet ik ook niet precies. Iets aan met name Rowwen Heze werkt me gewoon ontzettend op de zenuwen. De combinatie van het stemgeluid van die zanger, de flauwige teksten, en net de juiste dosis hoempapa. Het is ook niet eens een act ofzo, ik kan er gewoon echt niet tegen.
[..] Ik vind Limburg een hele mooie provincie juist. Valkenburg is een prachtig stadje, Maastricht heeft een interessante historie, en dan de natuur met heuvels en bossen en rivieren. Als wielerfan heb ik ook veel respect voor het fanatisme waarmee de koers er beleefd wordt.
En ze maken er kutmuziek. Tsja, je kan niet alles hebben.
Waarom ik er zo'n hekel aan heb weet ik ook niet precies. Iets aan met name Rowwen Heze werkt me gewoon ontzettend op de zenuwen. De combinatie van het stemgeluid van die zanger, de flauwige teksten, en net de juiste dosis hoempapa. Het is ook niet eens een act ofzo, ik kan er gewoon echt niet tegen.
Dat kan natuurlijk. Ik vind het zelf vervelend dat de 'dialectmeuk' in deze reeks zo vaak op één hoop wordt gegooid als zijnde minderwaardige provinciale muziek. En vaak alleen omdat mensen het niet of slecht kunnen verstaan. Dat argument wordt bij bijvoorbeeld Italiaanse of Spaanse muziek weer minder vaak aangedragen. Dan vinden mensen dat 'exotische' meestal juist weer leuk.
[..] Dat kan natuurlijk. Ik vind het zelf vervelend dat de 'dialectmeuk' in deze reeks zo vaak op één hoop wordt gegooid als zijnde minderwaardige provinciale muziek. En vaak alleen omdat mensen het niet of slecht kunnen verstaan. Dat argument wordt bij bijvoorbeeld Italiaanse of Spaanse muziek weer minder vaak aangedragen. Dan vinden mensen dat 'exotische' meestal juist weer leuk.
Ja je hebt wel een punt, iets niet kunnen verstaan is eigenlijk een heel matig argument. Het gaat om het muzikale geheel en dat kan je aanspreken of niet.
Ik hoop dat ik ooit Limburgse muziek tegenkom die ik wél mooi vind, dan lijk ik wat minder iemand die categorisch alles wat Limburgs is haat.
De echte reden om dialectmuziek niet leuk te vinden heeft natuurlijk niets met wel of niet verstaan te maken, maar ligt meer in lijn met fanclubs en acties. Anders gezegd: het is vaak een klein groepje stemmers dat eigenlijk iets te veel krijgt.
Op zondag 26 januari 2025 19:13 schreef Tussle266 het volgende: De echte reden om dialectmuziek niet leuk te vinden heeft natuurlijk niets met wel of niet verstaan te maken, maar ligt meer in lijn met fanclubs en acties. Anders gezegd: het is vaak een klein groepje stemmers dat eigenlijk iets te veel krijgt.
Ja, met Oerend Hard en November heb ik dan ook geen probleem. Met Oos Joos wel.
Ik denk wat een beetje het probleem is met dialectmuziek is dat men dialecten af en toe toch wat knullig, boers of dommig vindt overkomen, vooral als het misschien wat verder is verwijderd van het dialect waar je zelf aan gewend bent. Bewust of onbewust is dat toch wel een beetje wat men associeert met dialectspraak. Dat bepaalt denk ik deels hoe dialect het gevoel bij een tekst kan veranderen door de uitspraak. Dit is een ruime generalisatie overigens, ik heb zelf geen problemen met dialecten, het maakt zo'n taal als Nederlands soms des te leuker
Overigens ligt het bij mij denk ik een beetje aan welke artiest/band in het dialectnummer zit. Sommige dingen van Normaal vind ik bijvoorbeeld niet eens zo heel erg, maar Rowwen Heze kan ik dan iets moeilijker hebben. Ook Twarres (ja ik weet, Fries is een taal maar je snapt wat ik bedoel) heeft een erg mooi nummer m.i. in de lijst staan.
Wat betreft de dialectmuziek is het vooral, wat al gezegd is, dat veel heel erg gedreven wordt door lokale acties. Daardoor komen veel van die nummers erin of veel hoger dan ze Normaal zouden komen. Die liedjes zijn niet per se allemaal slecht, maar veelal ook niet goed genoeg dat je ze in de Top 2000 zou terug zou moeten horen. Wat Rowwen Hèze betreft is het (net als diverse andere artiesten), dat ze er wel erg veel instaan voor de artiest die zijn. Dat maakt ook wel dat je eerder aversie (i.i.g. bij mijzelf) ertegen krijgt dan bij andere nummers.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen. Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Voor de lijstjes puristen misschien wel leuk. Ik heb eens gekeken naar mijn eigen allertijden lijst tov de top 2000. Als ik dan ga kijken naar de 1e 25 liedjes die zowel in mijn lijst als de top 2000 staan kom ik tot de volgende top 25. Er achter staat de daadwerkelijke plek in de top 2000, in mijn lijst is het allemaal top 50. Geen slechte lijst al zeg ik het zelf:
1 Deep Purple - Child in Time 19 2 Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Pts. 1-5) 25 3 Jefferson Airplane - White Rabbit 374 4 War on drugs - Under the pressure 549 5 Smiths - There's a light that never goes out 411 6 Dire Straits - Sultans of swing 18 7 Split Enz - Message To My Girl 1166 8 Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up 307 9 Talk Talk - Life's What You Make It 1367 10 Michael Kiwanuka - Cold little heart 34 11 Janis Joplin - Me and bobby mcgee 431 12 David Bowie - Sound and vision 1280 13 Beastie Boys - Sabotage 844 14 Beatles - A Day in the Life 378 15 Talking Heads - Once in a lifetime 797 16 Doors - The End 557 17 Eagles - Hotel California 2 18 De Dijk - Niemand in de stad 222 19 Radiohead - Street Spirit (fade out) 202 20 Talk Talk - Such a Shame 652 21 Pearl Jam - Jeremy 245 22 Meat Loaf - Bat out of hell 370 23 Joe Jackson - Real Men 951 24 Metallica - One 27 25 Rage Against the Machine - Killing in the Name 47
Op zondag 26 januari 2025 19:57 schreef Redefine het volgende: Wat betreft de dialectmuziek is het vooral, wat al gezegd is, dat veel heel erg gedreven wordt door lokale acties. Daardoor komen veel van die nummers erin of veel hoger dan ze Normaal zouden komen. Die liedjes zijn niet per se allemaal slecht, maar veelal ook niet goed genoeg dat je ze in de Top 2000 zou terug zou moeten horen. Wat Rowwen Hèze betreft is het (net als diverse andere artiesten), dat ze er wel erg veel instaan voor de artiest die zijn. Dat maakt ook wel dat je eerder aversie (i.i.g. bij mijzelf) ertegen krijgt dan bij andere nummers.
Dat laatste speelt bij mij ook wel een rol ja, Lex Uiting en Gé Reinders kom je allebei maar 1 keer tegen.
Op zondag 26 januari 2025 19:13 schreef Tussle266 het volgende: De echte reden om dialectmuziek niet leuk te vinden heeft natuurlijk niets met wel of niet verstaan te maken, maar ligt meer in lijn met fanclubs en acties. Anders gezegd: het is vaak een klein groepje stemmers dat eigenlijk iets te veel krijgt.
Geldt datzelfde niet net zo hard voor de meeste bands? Bij bands met veel noteringen kun je er vaak zo een stuk of 5, 6 weg strepen die eigenlijk weinig voorstellen en die er alleen maar instaan omdat er mensen zijn die 35 nummers van die band insturen. Zo werkt het nu eenmaal.
Voor wat betreft Rowwen Hèze geldt dat ze ontzettend veel heel goede of mooie liedjes hebben gemaakt, alleen zijn die bij het grote publiek veel minder bekend. November dan wel, maar veel nummers staan er denk ik juist niet in doordat fans erop stemmen, maar juist landelijke stemmers die vooral die liedjes kennen. Ik denk dat echte fans van Rowwen Hèze helemaal niet stemmen op Limburg of Bestel Mar. Ik vind dat persoonlijk heel melige en matige nummers die ik veel te vaak gehoord heb. Nummers als De Zwarte Plak over verzet in de tweede Wereldoorlog vind ik prachtig en is ook tekstueel heel hoogstaand. Maar is bij het grote publiek totaal onbekend.
Vannacht is bij het Top 2000 Dossier de Albumversie van Autobahn gedraaid. Een voorteken?
Van Inkel schijnt tussen 1 en 2 alleen Ambient/downtempo gedraaid te hebben, maar dat is niet op de playlist gekomen, dus daar hoeven we niet vanuit te gaan
[..] Staat genoteerd. We hebben tot nu toe in januari 35 album/live gehad die in december nog in een edit op de keuzelijst of in de echte lijst stonden.
Maar in t Top 2000 dossier, een non stop programma met zo'n naam, neem ik t nog net iets meer serieus
[..] Maar in t Top 2000 dossier, een non stop programma met zo'n naam, neem ik t nog net iets meer serieus
Dat zou je zeggen, in een programma dat volgens R2 zelf draait om de huidige lijst. Alleen hebben ze deze week Rare Earth - Get Ready in de albumversie gedraaid. Wel jammer dat die er al 3 jaar niet meer in staat.
Neemt niet weg dat het best iets kan zijn. We hebben er nu dus 35, waarvan een deel uit die dossier-uren komt. Plus 81 liederen die in het geheel niet op de keuzelijst stonden. Datum en tijd erbij gezet. Eind van de week als er een keuzelijstje komt kan ik er misschien voor het eerst iets van leren.
[..] Dat zou je zeggen, in een programma dat volgens R2 zelf draait om de huidige lijst. Alleen hebben ze deze week Rare Earth - Get Ready in de albumversie gedraaid. Wel jammer dat die er al 3 jaar niet meer in staat.
Neemt niet weg dat het best iets kan zijn. We hebben er nu dus 35, waarvan een deel uit die dossier-uren komt. Plus 81 liederen die in het geheel niet op de keuzelijst stonden. Datum en tijd erbij gezet. Eind van de week als er een keuzelijstje komt kan ik er misschien voor het eerst iets van leren.
Met Autobahn en Get Ready beide in de albumversie in de lijst zit om middernacht starten er niet meer in
Op maandag 27 januari 2025 11:55 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Van Inkel schijnt tussen 1 en 2 alleen Ambient/downtempo gedraaid te hebben, maar dat is niet op de playlist gekomen, dus daar hoeven we niet vanuit te gaan
Heb je eigenlijk ergens een overzichtje wat er door de jaren heen is langsgekomen met de albumshow? Daar kon ik laatst niet zoveel over vinden.
[..] Heb je eigenlijk ergens een overzichtje wat er door de jaren heen is langsgekomen met de albumshow? Daar kon ik laatst niet zoveel over vinden.
nee, dan zal je per week op die uren moeten zoeken
[..] Met Autobahn en Get Ready beide in de albumversie in de lijst zit om middernacht starten er niet meer in
Earth and Fire er nog bij en we moeten om 11 uur beginnen.
Van mij hoeven die ellenlange nummers er niet per se in. Zou al blij zijn als It's a long way to the top dit jaar eens mét doedelzakken is. Of A Forest weer met spooky intro. Of The Reaper met bridge.
[..] Dat zou je zeggen, in een programma dat volgens R2 zelf draait om de huidige lijst. Alleen hebben ze deze week Rare Earth - Get Ready in de albumversie gedraaid. Wel jammer dat die er al 3 jaar niet meer in staat.
[..] nee, dan zal je per week op die uren moeten zoeken
Was ik al bang voor . Maar in principe doen ze alleen het eerste kwartiertje er iets mee volgens mij? Gewoon van een bepaald album 1 bekende en 1 minder bekende track draaien en dan gaan ze weer een beetje over tot de orde van de dag. Dus dan hoef ik geen 3 uur per week terug te luisteren.
[..] Was ik al bang voor . Maar in principe doen ze alleen het eerste kwartiertje er iets mee volgens mij? Gewoon van een bepaald album 1 bekende en 1 minder bekende track draaien en dan gaan ze weer een beetje over tot de orde van de dag. Dus dan hoef ik geen 3 uur per week terug te luisteren.
Eerlijk gezegd heb ik maar 2 keer de albumshow geluisterd. In 2015, nog met Hans Schiffers. Hij behandelde toen de Top 50 of 60 best scorende albums in de Top 2000. Dus ik ben geen kenner.
Dit doen ze, maar dan niet een kwartiertje, maar drie uur lang. Dat is iets van 5 albums per uur. Want ze draaien gedurende de show ook 4 of 5 tracks van de nieuwe release van de week en een enkel nummer dat om een andere reden in het albumnieuws is die week.
Dus afhankelijk van wat je probeert te bereiken kan het inderdaad maar een kwartiertje interessant zijn, of 3 uur interessant zijn.
[..] Eerlijk gezegd heb ik maar 2 keer de albumshow geluisterd. In 2015, nog met Hans Schiffers. Hij behandelde toen de Top 50 of 60 best scorende albums in de Top 2000. Dus ik ben geen kenner.
Van mij mogen ze hier trouwens wel weer eens een update van doen. Denk niet dat 21 nog op 2 staat en dat Liverpool Rain weer de top 10 haalt. En Passenger staat ook vast niet meer in de lijst. (Hoezee)
De Top 60 albums in 2014:
SPOILER
[ Bericht 31% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 27-01-2025 14:13:39 ]
[..] Van mij mogen ze hier trouwens wel weer eens een update van doen. Denk niet dat 21 nog op 2 staat en dat Liverpool Rain weer de top 10 haalt. En Passenger staat ook vast niet meer in de lijst. (Hoezee)
De Top 60 albums in 2014:
SPOILER
Wel een leuke lijst. Combinatie van legendarische klassieke albums met een paar laatste-jaren-hypes ertussen. Die laatsten zullen inderdaad wel wat weggezakt zijn
Ik vind de notering van Clapton's Unplugged wat dubieus. 1 Notering (in dat jaar 244). Zullen ze per ongeluk Tears In Heaven meegerekend hebben?
edit: ja, moet wel. De albums ervoor en erna scoren in de 3600/3700 punten en Layla alleen kan natuurlijk nooit boven de 2000 komen. Slordig.
Waren wel meer albums twijfelachtig in die lijst. Magical Mystery Tour wilden ze niet meerekenen want een verzamelalbum (zou top 10 staan), maar wel een Amerikaanse samenvoegeditie van Robbie Williams meerekenen.
[ Bericht 9% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 27-01-2025 15:29:50 ]
Mailtje gestuurd naar R5 dat Ten Years After op de 60’s keuzelijst voor volgende week moet. Anders staat TYADF even op de stoep met wat hooivorken. Mailtje teruggekregen dat ze dat gaan doen. Zal mij benieuwen.
Op maandag 27 januari 2025 15:37 schreef Tussle266 het volgende: Mailtje gestuurd naar R5 dat Ten Years After op de 60’s keuzelijst voor volgende week moet. Anders staat TYADF even op de stoep met wat hooivorken. Mailtje teruggekregen dat ze dat gaan doen. Zal mij benieuwen.
Maar dat nummer is uit 1971. Zelfs de Woodstockversie is uit de 70s
Albumversie is uit 1971, de film/album van het concert uit mei 1970.
[..] Op zich een solide punt. Hoe kom ik dan bij ‘68?
Er is ook een versie op het album Undead uit 1968, maar dat is niet de versie uit de top 2000
[..] Ah! Nou ja TYADF eist dan die versie. Anders hooivorken.
De editversie van die track is dan wel weer de Top 2000 versie..wanneer ie nou precies is uitgebracht..
Poedelrock, prostaatrock, geef het een naampje. Ik ben gewoon niet zo'n fan van Bon Jovi en dit is zonder meer het zwakste geval van de echte rocksongs. Is het echt afgrijselijk slecht? Nee. Is het echt leuk om te luisteren? Nee, ook dat niet. En het is een mindere versie van Livin' on a Prayer. In 2007 kwam dit binnen en buiten 2008 stond het altijd zo'n beetje rond plaats 900 sindsdien. Ja, in 2014 een keertje op 1321. Dat was een tegenvaller, voor de plaat dan.
4324 Dr. Buzzards Original Savannah Band - Cherchez La Femme
Een disconummer met wat Zuid-Amerikaanse volksmuziekinvloeden. De band had August Darnell in de gelederen, later bij Kid Creole and the Coconuts, maar die vind ik toch wel leuker. Dit is vocaal wat irritant en het kabbelt een beetje voort.
4323 Maywood - Late at Night
De tweede keer de Maywood-zusjes met hun grootste hit. Beter dan de vorige, want deze is meer uptempo. Is het echt goed? Nee, helaas. Dat blijft aan de dames voorbij gaan. Van 1999 tot 2001 stond dit er in
SPOILER: 4322-4301
Voor de rest is het niet allemaal even verheffend, maar meestal zou ik me wederom meer storen aan de zoveelste van de hofleveranciers, dan veel van wat hier langskomt
Achja Leen..wat moet je met een Las Vegas-artiest als je geen Las Vegas hebt.
Voor de rest is het niet allemaal even verheffend, maar meestal zou ik me wederom meer storen aan de zoveelste van de hofleveranciers, dan veel van wat hier langskomt
Het probleem is daar dat die nummers vaak op zichzelf beter zijn, maar bij te veel van hetzelfde in een week het wel weer minder is.
[..] Het probleem is daar dat die nummers vaak op zichzelf beter zijn, maar bij te veel van hetzelfde in een week het wel weer minder is.
Dat is ook lastig inderdaad. Hoewel andersom wel bij veel van die dingen geldt dat als het door een eendagsvlieg was gemaakt, het waarschijnlijk überhaupt niet in de lijst was gekomen.
En radiozenders zijn doorgaans wat minder pietluttig nauwkeurig wat jaartallen betreft, dus dat komt vast goed
Ik denk dat ik van dit rijtje Maywood de leukste vind. Of dat iets zegt over mijn smaak of over de kwaliteit van de rest van deze nummers weet ik niet
Ik had altijd het idee dat Fred en co met deze cover die Alles is kut en nu sloop ik je bushokje mentaliteit probeerden goed te praten. We kunnen er ook allemaal niks aan doen want niemand snapt ons.
Wat Limp Bizkit betreft. Daarvan vind ik hun betere nummers al niet heel geweldig, laat staan die matige en overbodige cover. Waarbij ik dat al een van de minste nummers van The Who vind.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen. Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Op maandag 27 januari 2025 17:31 schreef Ozewiezewozewalla het volgende: Ik denk dat ik van dit rijtje Maywood de leukste vind. Of dat iets zegt over mijn smaak of over de kwaliteit van de rest van deze nummers weet ik niet
Idem.
Een ranzig catchy liedje. Het lijkt simpeler om zoiets te schrijven dan het is.
De tweede keer de Maywood-zusjes met hun grootste hit. Beter dan de vorige, want deze is meer uptempo. Is het echt goed? Nee, helaas. Dat blijft aan de dames voorbij gaan. Van 1999 tot 2001 stond dit er in
Ik moet bij deze altijd aan deze video denken: Bekijk deze YouTube-video Op een gegeven moment draait de camera richting publiek, en echt letterlijk geen enkel persoon zit erbij alsof ze er voor hun plezier zijn
Blijft verder een matig nummer, voelt een beetje aan als de paling versie van ABBA of iets in die richting.
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
Maywood, Joshua Kadison en Limp Bizkit hadden bij mij wel wat hoger gestaan. En eigenlijk hoort die van Bon Jovi ook wel wat hoger, ook al vind ik hem verre van bijzonder.
FourFiveSeconds daarentegen vind ik echt afgrijselijk. Dat is volgens mij alleen een hit geworden omdat Paul McCartney meedoet.
Op maandag 27 januari 2025 19:17 schreef Tussle266 het volgende: Je kan ook geeneens op andere Limps stemmen vanuit de keuzelijst. Dat is wel heel matig eigenlijk.
Dat geldt helaas voor veel dan dergelijke bands. Alles om maar niet teveel muziek die buiten de bandbreedte van radio 2 valt, in de lijst te krijgen.
Maar we kunnen gelukkig wel op 93 nummers van Prince stemmen...
[..] Dat geldt helaas voor veel dan dergelijke bands. Alles om maar niet teveel muziek die buiten de bandbreedte van radio 2 valt, in de lijst te krijgen.
Maar we kunnen gelukkig wel op 93 nummers van Prince stemmen...
Er kan best een Linkin Parkje, Rammsteintje of Foo Fightertje uit en daar dan Rolling of Break Stuff of zo voor terug. Zelfde geldt trouwens voor Freak on a Leash, die mag ook wel gezelschap. Evenveel gitaren, eerlijker verdeeld, iedereen blij.
Poedelrock, prostaatrock, geef het een naampje. Ik ben gewoon niet zo'n fan van Bon Jovi en dit is zonder meer het zwakste geval van de echte rocksongs. Is het echt afgrijselijk slecht? Nee. Is het echt leuk om te luisteren? Nee, ook dat niet. En het is een mindere versie van Livin' on a Prayer. In 2007 kwam dit binnen en buiten 2008 stond het altijd zo'n beetje rond plaats 900 sindsdien. Ja, in 2014 een keertje op 1321. Dat was een tegenvaller, voor de plaat dan.
4324 Dr. Buzzards Original Savannah Band - Cherchez La Femme
Een disconummer met wat Zuid-Amerikaanse volksmuziekinvloeden. De band had August Darnell in de gelederen, later bij Kid Creole and the Coconuts, maar die vind ik toch wel leuker. Dit is vocaal wat irritant en het kabbelt een beetje voort.
4323 Maywood - Late at Night
SPOILER: 4322-4301
Jon Bovi en Wat Zullen We Drinken zijn allebei leuk (en Maywood stiekem ook ), de rest is verder meh.