abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216433597
Als Groninger hoeft Ede Staal van mij ook niet per se. Maar ik vind het voor de Groningers die dat wel machtig mooi vinden wel leuk dat er van hun dialect in ieder geval iets instaat. Verder vallen we met het Gronings de lijst niet echt lastig geloof ik. Overigens zongen we in de kroegen altijd Gras van het Noorderplantsoen, wat ik veel meer zie als het echte Groningse volkslied.

Hero vind ik echt een draak, te zoetsappig. En ik kan hem niet meer serieus nemen dankzij ene Jochem M. die daar weleens wat over verteld had.

Verder is Million Years Ago een nummer wat ik niks zou moeten vinden, maar me stiekem toch best wel raakt. Ze zingt echt geweldig op deze plaat. Maar ik kan ook wel goed begrijpen dat dit niet iedereen zn ding is.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
  zondag 26 januari 2025 @ 09:17:55 #227
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_216434496
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 21:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
De bottom 500 is geweest, nu wordt het natuurlijk ineens top!

4350 The Seekers - The Carnival Is Over

Het feest is voorbij, we kunnen weer naar huis. Dit lied is gebaseerd op een Russisch volksliedje, maar deze versie is de versie die we het best kennen in Nederland. Het is in de basis wel hun beste nummer, maar ik word er nog steeds niet heel vrolijk van. Het blijft aanvoelen als gedateerde drek. Na de eerste editie was er 2 jaar pauze voor dit nummer, maar in 2002 stond het het hoogst op 1241. Daarna bleef het tot 2009 aanwezig.

4349 Céline Dion - Because You Loved Me

Een saai liedje van Céline. Een pleonasme dus. Is het écht vervelend? Nee. Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, dus dat doe ik niet. Van 2001 tot en met 2012 in de lijst.

4348 Baz Luhrmann - Everybodys Free (to Wear Sunscreen)

Hey Geer, Mex hier. Ik zocht toevallig een plaat en ik dacht: daar kan ik jouw hulp bij gebruiken. Het is een nummertje waar iemand de hele tijd praat en allerlei adviezen geeft. Kun je me helpen?

Een klassieke 'Dr. Request' plaat, ofwel lekker doen alsof je dit nummer niet kent bij Ome Geer en dan uiteindelijk gewoon dit matige plaatje met wat lollige adviezen op de radio krijgen. In 2017 stond dit op 1930, dit was de tijd van Gekdom op Radio 2. Toeval? I think not.

SPOILER: 4347-4326
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind Buggles, baz en André wel geinig eigenlijk.
Patience is idd een aardig draakje en dat The baseballs nu pas komen is eigenlijk een schande. Vreselijke versie van een toch al niet sterk origineel.
En dialect van eigen bodem hoeft wmb nooit dus ook niet uit Groningen.
  zondag 26 januari 2025 @ 09:36:49 #228
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_216434606
Blij dat ik eindelijk eens iemand anders heb gevonden in mijn afkeer van everybody's free. Zogenaamd grappig met een veel te hoog moralistisch gehalte van 'Oma vertelt'.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 26 januari 2025 @ 09:52:15 #229
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216434724
quote:
4338 Veldhuis & Kemper - Ik wou dat ik jou was

...door de jaren heen maar 600 plaatsen gezakt
Dat hadden er best nog wat meer mogen zijn.

---

En liever Margootje dan Het dorp, hoe truttig ook - maar sowieso liever de meeste andere nummers dan Het dorp.

Ik blijk wel erg alleen te staan in m'n enorme afkeer van dat nummer.

[ Bericht 17% gewijzigd door Eightyone op 26-01-2025 11:08:19 ]
  zondag 26 januari 2025 @ 11:12:09 #230
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_216435529
quote:
6s.gif Op zondag 26 januari 2025 01:42 schreef MTheBassman het volgende:
Als Groninger hoeft Ede Staal van mij ook niet per se. Maar ik vind het voor de Groningers die dat wel machtig mooi vinden wel leuk dat er van hun dialect in ieder geval iets instaat. Verder vallen we met het Gronings de lijst niet echt lastig geloof ik. Overigens zongen we in de kroegen altijd Gras van het Noorderplantsoen, wat ik veel meer zie als het echte Groningse volkslied.
Ede Staal vind ik op zichzelf niet veel aan, maar als je het vergelijkt met al die Limburgse zooi is het een verademing.
  zondag 26 januari 2025 @ 11:34:59 #231
487165 Tussle266
Albumversie
pi_216435801
Het het is ook wel een beetje jammer dat ze voor het het kozen. Het het blijft dialect, maar een deel van zijn werk is wel minder storend dan dit casiodeuntje.
All Day I Dream About Stemlijsten
  zondag 26 januari 2025 @ 11:39:35 #232
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216435849
Het het zou een goeie pianosolo van Jools Holland kunnen gebruiken
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  zondag 26 januari 2025 @ 11:42:15 #233
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216435871
Ik vind Ede Staal vooral klinken als een grote uitstoter van CO2, stikstof en zware metalen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_216436133
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 11:12 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Ede Staal vind ik op zichzelf niet veel aan, maar als je het vergelijkt met al die Limburgse zooi is het een verademing.
Jouw afkeer van Limburg neemt wel grote vormen aan moet ik zeggen. Waar komt die vandaan?

Persoonlijk vind ik bijna alle muziek van Rowwen Hèze bijvoorbeeld beter en leuker in elkaar zitten dan deze van Ede Staal. Blaosmuziek en Nao 't Zuuje zijn dan weer een ander verhaal. Die afkeer kan ik nog wel volgen.
  zondag 26 januari 2025 @ 12:20:44 #235
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216436265
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:11 schreef Chiappucci het volgende:

[..]
Jouw afkeer van Limburg neemt wel grote vormen aan moet ik zeggen. Waar komt die vandaan?

Persoonlijk vind ik bijna alle muziek van Rowwen Hèze bijvoorbeeld beter en leuker in elkaar zitten dan deze van Ede Staal. Blaosmuziek en Nao 't Zuuje zijn dan weer een ander verhaal. Die afkeer kan ik nog wel volgen.
Rowwen Hèze heeft idd meerdere prima nummers (wel deels nummers die anderen weer om te :r vinden, afgaande op deze topicreeks).
  Redactie Sport zondag 26 januari 2025 @ 12:51:34 #236
274204 crew  Mexicanobakker
pi_216436691
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:20 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Rowwen Hèze heeft idd meerdere prima nummers (wel deels nummers die anderen weer om te :r vinden, afgaande op deze topicreeks).
Die komen voornamelijk ook nog wel een stuk hoger ja, het vervelende gebral is al geweest
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zondag 26 januari 2025 @ 13:05:08 #237
487165 Tussle266
Albumversie
pi_216436815
Tussen de 75 niet-keuzelijst platen die tot nu toe zijn gedraaid zit er ook eentje van Rowwen Hèze.
  zondag 26 januari 2025 @ 13:40:44 #238
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_216437178
quote:

[..]

Het is gewoon een rol joh. Ik probeer me er niet meer druk om te maken. Op de één of andere manier is het stoer om een hekel te hebben aan Limburg. Als je mensen vraagt om één zinnig argument te geven dan blijft het altijd akelig stil. De afgelopen weken een prachtige docu op NPO2 over de mijnen. Het zwarte goud waarmee de welvaart in Nederland na de oorlog weer heel snel toenam. Maar dat domoren hebben allemaal geen idee. Typerend.
Rini dankjewel.
pi_216438014
quote:
6s.gif Op zondag 26 januari 2025 01:42 schreef MTheBassman het volgende:

Hero vind ik echt een draak, te zoetsappig. En ik kan hem niet meer serieus nemen dankzij ene Jochem M. die daar weleens wat over verteld had.

Verder is Million Years Ago een nummer wat ik niks zou moeten vinden, maar me stiekem toch best wel raakt. Ze zingt echt geweldig op deze plaat. Maar ik kan ook wel goed begrijpen dat dit niet iedereen zn ding is.
Het het nog nooit zo donker west is toch een beetje de Bohemian Rhapsody uit Groningen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216438091
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 11:39 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het het zou een goeie pianosolo van Jools Holland kunnen gebruiken
En zang van Glenn Tilbrook, een andere melodie en een andere tekst, dan zou het best wat kunnen worden :Y
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  zondag 26 januari 2025 @ 14:47:43 #241
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_216438131
quote:

[..]

Ik vind Limburg een hele mooie provincie juist. Valkenburg is een prachtig stadje, Maastricht heeft een interessante historie, en dan de natuur met heuvels en bossen en rivieren. Als wielerfan heb ik ook veel respect voor het fanatisme waarmee de koers er beleefd wordt.

En ze maken er kutmuziek. Tsja, je kan niet alles hebben.

Waarom ik er zo'n hekel aan heb weet ik ook niet precies. Iets aan met name Rowwen Heze werkt me gewoon ontzettend op de zenuwen. De combinatie van het stemgeluid van die zanger, de flauwige teksten, en net de juiste dosis hoempapa. Het is ook niet eens een act ofzo, ik kan er gewoon echt niet tegen. _O-
pi_216440628
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:47 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Ik vind Limburg een hele mooie provincie juist. Valkenburg is een prachtig stadje, Maastricht heeft een interessante historie, en dan de natuur met heuvels en bossen en rivieren. Als wielerfan heb ik ook veel respect voor het fanatisme waarmee de koers er beleefd wordt.

En ze maken er kutmuziek. Tsja, je kan niet alles hebben.

Waarom ik er zo'n hekel aan heb weet ik ook niet precies. Iets aan met name Rowwen Heze werkt me gewoon ontzettend op de zenuwen. De combinatie van het stemgeluid van die zanger, de flauwige teksten, en net de juiste dosis hoempapa. Het is ook niet eens een act ofzo, ik kan er gewoon echt niet tegen. _O-
Dat kan natuurlijk. Ik vind het zelf vervelend dat de 'dialectmeuk' in deze reeks zo vaak op één hoop wordt gegooid als zijnde minderwaardige provinciale muziek. En vaak alleen omdat mensen het niet of slecht kunnen verstaan. Dat argument wordt bij bijvoorbeeld Italiaanse of Spaanse muziek weer minder vaak aangedragen. Dan vinden mensen dat 'exotische' meestal juist weer leuk.
  zondag 26 januari 2025 @ 18:57:44 #243
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_216440762
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:45 schreef Chiappucci het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk. Ik vind het zelf vervelend dat de 'dialectmeuk' in deze reeks zo vaak op één hoop wordt gegooid als zijnde minderwaardige provinciale muziek. En vaak alleen omdat mensen het niet of slecht kunnen verstaan. Dat argument wordt bij bijvoorbeeld Italiaanse of Spaanse muziek weer minder vaak aangedragen. Dan vinden mensen dat 'exotische' meestal juist weer leuk.
Ja je hebt wel een punt, iets niet kunnen verstaan is eigenlijk een heel matig argument. Het gaat om het muzikale geheel en dat kan je aanspreken of niet.

Ik hoop dat ik ooit Limburgse muziek tegenkom die ik wél mooi vind, dan lijk ik wat minder iemand die categorisch alles wat Limburgs is haat. :P
  zondag 26 januari 2025 @ 19:13:52 #244
487165 Tussle266
Albumversie
pi_216440944
De echte reden om dialectmuziek niet leuk te vinden heeft natuurlijk niets met wel of niet verstaan te maken, maar ligt meer in lijn met fanclubs en acties. Anders gezegd: het is vaak een klein groepje stemmers dat eigenlijk iets te veel krijgt.
  Redactie Sport zondag 26 januari 2025 @ 19:17:01 #245
274204 crew  Mexicanobakker
pi_216440980
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:13 schreef Tussle266 het volgende:
De echte reden om dialectmuziek niet leuk te vinden heeft natuurlijk niets met wel of niet verstaan te maken, maar ligt meer in lijn met fanclubs en acties. Anders gezegd: het is vaak een klein groepje stemmers dat eigenlijk iets te veel krijgt.
Ja, met Oerend Hard en November heb ik dan ook geen probleem. Met Oos Joos wel.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_216441002
Ik denk wat een beetje het probleem is met dialectmuziek is dat men dialecten af en toe toch wat knullig, boers of dommig vindt overkomen, vooral als het misschien wat verder is verwijderd van het dialect waar je zelf aan gewend bent. Bewust of onbewust is dat toch wel een beetje wat men associeert met dialectspraak. Dat bepaalt denk ik deels hoe dialect het gevoel bij een tekst kan veranderen door de uitspraak. Dit is een ruime generalisatie overigens, ik heb zelf geen problemen met dialecten, het maakt zo'n taal als Nederlands soms des te leuker :D

Overigens ligt het bij mij denk ik een beetje aan welke artiest/band in het dialectnummer zit. Sommige dingen van Normaal vind ik bijvoorbeeld niet eens zo heel erg, maar Rowwen Heze kan ik dan iets moeilijker hebben. Ook Twarres (ja ik weet, Fries is een taal maar je snapt wat ik bedoel) heeft een erg mooi nummer m.i. in de lijst staan.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
  zondag 26 januari 2025 @ 19:57:48 #247
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_216441620
Wat betreft de dialectmuziek is het vooral, wat al gezegd is, dat veel heel erg gedreven wordt door lokale acties. Daardoor komen veel van die nummers erin of veel hoger dan ze Normaal zouden komen. Die liedjes zijn niet per se allemaal slecht, maar veelal ook niet goed genoeg dat je ze in de Top 2000 zou terug zou moeten horen. Wat Rowwen Hèze betreft is het (net als diverse andere artiesten), dat ze er wel erg veel instaan voor de artiest die zijn. Dat maakt ook wel dat je eerder aversie (i.i.g. bij mijzelf) ertegen krijgt dan bij andere nummers.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zondag 26 januari 2025 @ 20:11:58 #248
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_216441843
Voor de lijstjes puristen misschien wel leuk.
Ik heb eens gekeken naar mijn eigen allertijden lijst tov de top 2000.
Als ik dan ga kijken naar de 1e 25 liedjes die zowel in mijn lijst als de top 2000 staan kom ik tot de volgende top 25.
Er achter staat de daadwerkelijke plek in de top 2000, in mijn lijst is het allemaal top 50.
Geen slechte lijst al zeg ik het zelf:

1 Deep Purple - Child in Time 19
2 Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Pts. 1-5) 25
3 Jefferson Airplane - White Rabbit 374
4 War on drugs - Under the pressure 549
5 Smiths - There's a light that never goes out 411
6 Dire Straits - Sultans of swing 18
7 Split Enz - Message To My Girl 1166
8 Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up 307
9 Talk Talk - Life's What You Make It 1367
10 Michael Kiwanuka - Cold little heart 34
11 Janis Joplin - Me and bobby mcgee 431
12 David Bowie - Sound and vision 1280
13 Beastie Boys - Sabotage 844
14 Beatles - A Day in the Life 378
15 Talking Heads - Once in a lifetime 797
16 Doors - The End 557
17 Eagles - Hotel California 2
18 De Dijk - Niemand in de stad 222
19 Radiohead - Street Spirit (fade out) 202
20 Talk Talk - Such a Shame 652
21 Pearl Jam - Jeremy 245
22 Meat Loaf - Bat out of hell 370
23 Joe Jackson - Real Men 951
24 Metallica - One 27
25 Rage Against the Machine - Killing in the Name 47
  zondag 26 januari 2025 @ 20:12:03 #249
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_216441845
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:57 schreef Redefine het volgende:
Wat betreft de dialectmuziek is het vooral, wat al gezegd is, dat veel heel erg gedreven wordt door lokale acties. Daardoor komen veel van die nummers erin of veel hoger dan ze Normaal zouden komen. Die liedjes zijn niet per se allemaal slecht, maar veelal ook niet goed genoeg dat je ze in de Top 2000 zou terug zou moeten horen. Wat Rowwen Hèze betreft is het (net als diverse andere artiesten), dat ze er wel erg veel instaan voor de artiest die zijn. Dat maakt ook wel dat je eerder aversie (i.i.g. bij mijzelf) ertegen krijgt dan bij andere nummers.
Dat laatste speelt bij mij ook wel een rol ja, Lex Uiting en Gé Reinders kom je allebei maar 1 keer tegen.
  zondag 26 januari 2025 @ 20:27:23 #250
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_216442055
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:13 schreef Tussle266 het volgende:
Geldt datzelfde niet net zo hard voor de meeste bands? Bij bands met veel noteringen kun je er vaak zo een stuk of 5, 6 weg strepen die eigenlijk weinig voorstellen en die er alleen maar instaan omdat er mensen zijn die 35 nummers van die band insturen. Zo werkt het nu eenmaal.

Voor wat betreft Rowwen Hèze geldt dat ze ontzettend veel heel goede of mooie liedjes hebben gemaakt, alleen zijn die bij het grote publiek veel minder bekend. November dan wel, maar veel nummers staan er denk ik juist niet in doordat fans erop stemmen, maar juist landelijke stemmers die vooral die liedjes kennen. Ik denk dat echte fans van Rowwen Hèze helemaal niet stemmen op Limburg of Bestel Mar. Ik vind dat persoonlijk heel melige en matige nummers die ik veel te vaak gehoord heb. Nummers als De Zwarte Plak over verzet in de tweede Wereldoorlog vind ik prachtig en is ook tekstueel heel hoogstaand. Maar is bij het grote publiek totaal onbekend.
Rini dankjewel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')