Allemaal criminaliteit die gewoon gewoon kunt zien in de aangiftes (anders krijg je geen geld terug) en toch daalt de criminaliteit.quote:Op zondag 29 december 2024 18:07 schreef luxerobots het volgende: [..] Criminaliteit verschuift gewoon. Naar diefstal bij bezorgdiensten, louche webwinkels en scammers en 'jongeren' die langs de deur gaan om veilig de betaalkaart van je demente oma op te halen.
Ik denk dat de kleine criminaliteit grotendeels onder de radar blijft. Men doet geen aangifte, en als men wel aangifte doet, doet de politie ook niet veel moeite om het serieus te nemen.quote:Op zondag 29 december 2024 18:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Allemaal criminaliteit die gewoon gewoon kunt zien in de aangiftes (anders krijg je geen geld terug) en toch daalt de criminaliteit.
Daarnaast zie je bijvoorbeeld ook in het jaarlijkse onderzoek dat het CBS doet naar het veiligheidsgevoel dat Nederlanders zich in pakweg de afgelopen twee decennia in toenemende mate veilig is gaan voelen.quote:Op zondag 29 december 2024 18:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Allemaal criminaliteit die gewoon gewoon kunt zien in de aangiftes (anders krijg je geen geld terug) en toch daalt de criminaliteit.
En dat is altijd al zo geweest, al voor de WO2. Dus daarin is er niets veranderd. Nederland is veiliger geworden en het veiligheidsgevoel is ook gewoon gestegen, dat blijkt uit alle onderzoeken.quote:Op zondag 29 december 2024 18:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat de kleine criminaliteit grotendeels onder de radar blijft. Men doet geen aangifte, en als men wel aangifte doet, doet de politie ook niet veel moeite om het serieus te nemen.
De aangifte bereidheid neemt ook af. Ik probeer minstens een keer per jaar aangifte te doen en krijg soms gewoon botweg een nee.quote:Op zondag 29 december 2024 18:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit doet natuurlijk weinig af aan de studie die ik heb gedeeld over de etnische en culturele homogeniteit in Nederland.quote:Op zondag 29 december 2024 17:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aardig leesvoer voor je
https://henklooijesteijn.(...)uitenlanders.pdf.pdf
Kortom, dit is dus een compleet andere situatie dan vele duizenden mensen uit Marokko, Turkije of Syrië. Wat natuurlijk totaal andere culturen zijn dan de Westerse en waarbij zulke mensen ook nog eens de nakomelingen opvoeden in lijn met de cultuur van het land van de (groot)ouders.quote:Een grote minderhedenproblematiek lijkt de Republiek niet te hebben gekend. Integratie en assimilatie waren de regel en de meeste nakomelingen van immigranten gingen op de Nederlandse bevolking, bijvoorbeeld door het lidmaatschap van een gilde, waar men door begrafenissen en gemeenschappelijke belangen intensief met elkaar omging. De meerderheid van het Amsterdamse kleermakersgilde kwam bijvoorbeeld uit Duitsland, maar integreerden hier met de inheemse kleermakers.
Of je het wilt of niet, de migratie van toen nam dus totaal andere vormen aan dan de migratie van nu en ook zijn de culturele effecten dus niet hetzelfde doordat de integratie en assimilatie veel beter verliep.quote:Op zondag 29 december 2024 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wij waren het land dat openstond voor alle vluchtelingen, omgeacht denkbeelden of religie. Zie de Hugenoten, zie de toen grote groep Joden. Dat is de echte Nederlandse cultuur.
Als je een programma als Oplichters Aangepakt van Kees van der Spek kijkt, zie je ook dat de politie aangiftes weigert. Dan komen ze met 'dit is een particulier conflict' wat gewoon regelrechte onzin is. Een keer moest Van der Spek ook uitwijken van Almere naar Amsterdam, omdat de politie van Almere de zaak niet wilde aannemen. En dan is hij nog een bekende journalist.quote:Op zondag 29 december 2024 18:35 schreef Origami94 het volgende:
[..]
De aangifte bereidheid neemt ook af. Ik probeer minstens een keer per jaar aangifte te doen en krijg soms gewoon botweg een nee.
Gebeurde ook bij de journalisten van Powned op Ameland. Politie had er totaal geen zin in en nam het zelfs op voor de verdachten
De discussie was overigens niet of Nederland veiliger wordt, maar of immigranten oververtegenwoordigd zijn in de cijfers.quote:Op zondag 29 december 2024 18:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarnaast zie je bijvoorbeeld ook in het jaarlijkse onderzoek dat het CBS doet naar het veiligheidsgevoel dat Nederlanders zich in pakweg de afgelopen twee decennia in toenemende mate veilig is gaan voelen.
Ook dat is allang aangetoond in deze serie, dat dat niet zo is.quote:Op zondag 29 december 2024 18:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De discussie was overigens niet of Nederland veiliger wordt, maar of immigranten oververtegenwoordigd zijn in de cijfers.
jij bent minstens 1x per jaar slachtoffer van een misdrijf?quote:Op zondag 29 december 2024 18:35 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik probeer minstens een keer per jaar aangifte te doen en krijg soms gewoon botweg een nee
Niet van een misdrijf, wel van een feit.quote:Op zondag 29 december 2024 18:56 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
jij bent minstens 1x per jaar slachtoffer van een misdrijf?
Je hebt of die studie niet gelezen, of niet begrepen.quote:Op zondag 29 december 2024 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit doet natuurlijk weinig af aan de studie die ik heb gedeeld over de etnische en culturele homogeniteit in Nederland.
Rijkspas??quote:Op zondag 29 december 2024 19:01 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Niet van een misdrijf, wel van een feit.
En het moet ook. Bijv identiteitsfraude om verzekeringstechnische redenen. Zo was ik tijden terug mijn rijkspas kwijt en dat moest dan weer via de politie volgens mij.
Hoop het niet. Met toegang kom je zelfs bij de directie.quote:Op zondag 29 december 2024 19:04 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Rijkspas??
Maar verlies van een pas zal inderdaad een zeer lage prio hebben
Neem aan dat de beveiliging je pas gewoon kan blokkerenquote:Op zondag 29 december 2024 19:06 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Hoop het niet. Met toegang kom je zelfs bij de directie.
Ja dat bleek uiteindelijk de oplossingquote:Op zondag 29 december 2024 19:07 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Neem aan dat de beveiliging je pas gewoon kan blokkeren
die kunnen vast geblokkeerd worden lijkt me.quote:Op zondag 29 december 2024 19:06 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Hoop het niet. Met toegang kom je zelfs bij de directie.
Sorry maar dat lijkt me een no brainer. Als ik mijn werkpas verlies ga ik als eerste naar de bewaking. Wtf zou de politie ermee moetenquote:Op zondag 29 december 2024 19:08 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja dat bleek uiteindelijk de oplossing
Precies in lijn met wat de huidige regering heeft gepresteerdquote:Op zondag 29 december 2024 19:15 schreef Hanca het volgende:
Analyse van het politieke jaar: https://www.trouw.nl/poli(...)ijna-niets~b9542215/
Er is eigenlijk niets gebeurd.
Nu toon je je echt een fantast. Ben er wel weer even klaar mee…quote:Op zondag 29 december 2024 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit doet natuurlijk weinig af aan de studie die ik heb gedeeld over de etnische en culturele homogeniteit in Nederland.
We zijn allemaal bekend met de mensen die naar Nederland kwamen zoals Hugenoten, wat Duitsers of Belgen. Cultureel gezien waren hier misschien enkel Sefardische Joden een uitzondering maar ook zij integreerden uitstekend. Dit wordt zelfs benadrukt in het artikel dat je linkt:
[..]
Kortom, dit is dus een compleet andere situatie dan vele duizenden mensen uit Marokko, Turkije of Syrië. Wat natuurlijk totaal andere culturen zijn dan de Westerse en waarbij zulke mensen ook nog eens de nakomelingen opvoeden in lijn met de cultuur van het land van de (groot)ouders.
[..]
Of je het wilt of niet, de migratie van toen nam dus totaal andere vormen aan dan de migratie van nu en ook zijn de culturele effecten dus niet hetzelfde doordat de integratie en assimilatie veel beter verliep.
Ik kijk erg uit naar de oudejaarsconference van Pieter Derks. Z'n columns op Radio 1 waren altijd al goed in het duiden van de politiek, dus ik verwacht er veel vanquote:Op zondag 29 december 2024 19:15 schreef Hanca het volgende:
Analyse van het politieke jaar: https://www.trouw.nl/poli(...)ijna-niets~b9542215/
Zo te zien zijn er hardere omgangsvormen genormaliseerd. Toch wel een prestatie.quote:Op zondag 29 december 2024 19:15 schreef Hanca het volgende:
Mwa, het zal zoals ieder jaar het uitgekauwde BNNVARA-geluid zijn: iedereen rechts van D66 is een fascist. Een beetje zoals de columns in de NieuwsBV en de cartoons op Joop.nl.quote:Op zondag 29 december 2024 20:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kijk erg uit naar de oudejaarsconference van Pieter Derks. Z'n columns op Radio 1 waren altijd al goed in het duiden van de politiek, dus ik verwacht er veel van
En dat van een aanhanger van een partij die alles links van CDA al extreem links noemt.quote:Op zondag 29 december 2024 21:34 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Mwa, het zal zoals ieder jaar het uitgekauwde BNNVARA-geluid zijn: iedereen rechts van D66 is een fascist. Een beetje zoals de columns in de NieuwsBV en de cartoons op Joop.nl.
Wat is integratie ? Wat is assimilatie, wat velen zien als het eindpunt van een geslaagd integratieproces: oplossing van de oorspronkelijke groep. De verdwijning.quote:Op zondag 29 december 2024 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
We zijn allemaal bekend met de mensen die naar Nederland kwamen zoals Hugenoten, wat Duitsers of Belgen. Cultureel gezien waren hier misschien enkel Sefardische Joden een uitzondering maar ook zij integreerden uitstekend. Dit wordt zelfs benadrukt in het artikel dat je linkt:
[..]
Kortom, dit is dus een compleet andere situatie dan vele duizenden mensen uit Marokko, Turkije of Syrië. Wat natuurlijk totaal andere culturen zijn dan de Westerse en waarbij zulke mensen ook nog eens de nakomelingen opvoeden in lijn met de cultuur van het land van de (groot)ouders.
[..]
Of je het wilt of niet, de migratie van toen nam dus totaal andere vormen aan dan de migratie van nu en ook zijn de culturele effecten dus niet hetzelfde doordat de integratie en assimilatie veel beter verliep.
Ik snap je niet zo. Hekel je hier een bewering dat we homogeen waren vroeger ?quote:Op zondag 29 december 2024 21:59 schreef Vis1980 het volgende:
dat we heel lang terug een tijd lang homogeen zijn geweest is dan weer heel belangrijk.
Ah wat een onzin, de politie neemt aangiftes wel serieus, alleen kun je niet achter elke gestolen fiets een heel team aan detectives sturen. Daar heeft men het personeel niet voor en het is al de grootste werkgever in het land.quote:Op zondag 29 december 2024 18:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat de kleine criminaliteit grotendeels onder de radar blijft. Men doet geen aangifte, en als men wel aangifte doet, doet de politie ook niet veel moeite om het serieus te nemen.
Het is slechts anekdotisch, maar ik heb het zelf meegemaakt dat ze m'n aangifte niet serieus namen.quote:Op zondag 29 december 2024 22:04 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ah wat een onzin, de politie neemt aangiftes wel serieus, alleen kun je niet achter elke gestolen fiets een heel team aan detectives sturen. Daar heeft men het personeel niet voor en het is al de grootste werkgever in het land.
Die partij heeft in het verleden met PvdA, CU én D66 geregeerd, dus ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Dat de PvdA na de uitlevering aan GroenLinks geen aantrekkelijke partner meer is, is niet zo vreemd.quote:Op zondag 29 december 2024 21:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat van een aanhanger van een partij die alles links van CDA al extreem links noemt.
Wat hebben Vlamingen en Walen die resp. Nederlands en Frans spreken en Castilianen en Basken te maken met immigratie?quote:Op zondag 29 december 2024 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
Het grote verschil is dat er toen geen verzorgingsstaat was. Als immigrant deed je mee (taal leren, werken) of je verhongerde. Een stok achter de deur om te integreren dus.quote:Op zondag 29 december 2024 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat is integratie ? Wat is assimilatie, wat velen zien als het eindpunt van een geslaagd integratieproces: oplossing van de oorspronkelijke groep. De verdwijning.
Nog steeds zijn de kerkdiensten in de Waalse Kerk te Amsterdam in het frans.
Reeds 450 jaar zegt het Parool over deze kerk van Hugenoten en Belgische protestanten
https://www.parool.nl/ams(...)ps://www.google.com/
Ik dacht dat de kerkgangers vooral huwden met de eigen gemeenteleden tot in de 19 eeuw. Misschien enkelen nog steeds ?
Joden bleven ook veel in de eigen groep huwen en kinderen maken. Nog steeds?
En nog steeds een groep daarbinnen met de eigen geloofsuitingen ?
De joodse gemeenschappen in Nederland waren er al in de middeleeuwen.
Is hun assimilatie mislukt ?
Zo totaal anders was het toen niet met de oude migranten van voor 1700 en hun nazaten
Ook zij gingen de kinderen opvoeden in lijn van de (groot)ouders.
Eeuwenlang duurde dat integratieproces.... wat die tijdsduur betreft is het wel anders met de nieuwe migrantengroepen
Integratie is een doorgaand proces en het kan eeuwen duren.
Ruim het dubbele.quote:Op zondag 29 december 2024 17:41 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dat is procentueel meer dan wat we nu aan moslims hebben
FABEREDquote:Op maandag 30 december 2024 08:13 schreef Hanca het volgende:
De wet van Faber die nareizen door ongetrouwde partners en volwassen kinderen moet voorkomen blijkt een achterdeur te hebben die het IND veel extra werk gaat opleveren: https://www.ad.nl/politie(...)maal-dicht~aa878852/
Het idee om nareis te beperken tot minderjarige kinderen en echtgenoten blijkt namelijk te botsen met het EVRM. Op die manier kan iedereen een aanvraag doen om toch andere familieleden of personen (zoals een partner uit een land waar het homohuwelijk niet bestaat) te laten komen. Voor het IND wel meer werk: bij het beroep op het EVRM moet een veel bewerkelijke toets met oa gesprekken met familieleden plaats vinden. Het IND gaat het dus nog drukker krijgen terwijl Faber er op wil bezuinigen.
Verder loopt de wet om na 3 jaar makkelijker een verblijfsvergunning op te heffen tegen een Europese wet aan: het bewaren van de asieldossiers mag niet meer, bepalen of iemand terug kan wordt dus veel moeilijker.
En de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijdna 5 jaar blijft gewoon bestaan, als aan inburgeringseisen wordt voldaan. Dan kan gelijk ook een paspoort worden aangevraagd. Dat deel is dus gewoon uit het plan gehaald (gelukkig, iemand langer dan 5 jaar een tijdelijke vergunning geven is onmenselijk).
De politie verwacht door de wetten trouwens geen dalende instroom en lossen dus het probleem van de drukte bij het IND en in de opvang niet op.
Genoeg bezuinigen op het IND en 8 jaar later heb je weer een generaal pardon om de wachtlijst weg te werken. Dat is echt het enige effect.quote:Op maandag 30 december 2024 08:27 schreef Monolith het volgende:
Ja het blijft ook wel bijzonder hoe zeer dit kabinet in een fantasiewereld leeft waar het aankomt op het terugdringen van (asiel)migratie. Als er toch één ding historisch een slecht idee is gebleken wat dat aangaat dan is het wel fors bezuinigen op de IND.
Kun je daar links dan weer de schuld van geven en krijg je weer een berg stemmen.quote:Op maandag 30 december 2024 08:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Genoeg bezuinigen op het IND en 8 jaar later heb je weer een generaal pardon om de wachtlijst weg te werken. Dat is echt het enige effect.
Die verdomde linkse wetten en verdragen ook.quote:Op maandag 30 december 2024 08:38 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Kun je daar links dan weer de schuld van geven en krijg je weer een berg stemmen.
Moeten we dit nu als positief beoordelen dat we schijnbaar weer zelf helemaal niks kunnen beslissen?quote:Op maandag 30 december 2024 08:13 schreef Hanca het volgende:
De wet van Faber die nareizen door ongetrouwde partners en volwassen kinderen moet voorkomen blijkt een achterdeur te hebben die het IND veel extra werk gaat opleveren: https://www.ad.nl/politie(...)maal-dicht~aa878852/
Het idee om nareis te beperken tot minderjarige kinderen en echtgenoten blijkt namelijk te botsen met het EVRM. Op die manier kan iedereen een aanvraag doen om toch andere familieleden of personen (zoals een partner uit een land waar het homohuwelijk niet bestaat) te laten komen. Voor het IND wel meer werk: bij het beroep op het EVRM moet een veel bewerkelijke toets met oa gesprekken met familieleden plaats vinden. Het IND gaat het dus nog drukker krijgen terwijl Faber er op wil bezuinigen.
Verder loopt de wet om na 3 jaar makkelijker een verblijfsvergunning op te heffen tegen een Europese wet aan: het bewaren van de asieldossiers mag niet meer, bepalen of iemand terug kan wordt dus veel moeilijker.
En de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijdna 5 jaar blijft gewoon bestaan, als aan inburgeringseisen wordt voldaan. Dan kan gelijk ook een paspoort worden aangevraagd. Dat deel is dus gewoon uit het plan gehaald (gelukkig, iemand langer dan 5 jaar een tijdelijke vergunning geven is onmenselijk).
De politie verwacht door de wetten trouwens geen dalende instroom en lossen dus het probleem van de drukte bij het IND en in de opvang niet op.
We kunnen zat zelf beslissen, alleen de onrechtstatelijke puinhoop die de PVV en bij uitbreiding ook VVD, BBB en NSC er van willen maken, daar zijn we gelukkig tegen beschermd.quote:Op maandag 30 december 2024 09:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Moeten we dit nu als positief beoordelen dat we schijnbaar weer zelf helemaal niks kunnen beslissen?
Schijnbaar is ongeveer elke wijziging in wetgeving/uitvoering 1 groot juridisch moeras zonder dat er daadwerkelijk iets bereiken.
Het zou helpen wanneer betrokkenen partijen begrijpen waar ze mee bezig zijnquote:Op maandag 30 december 2024 09:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Moeten we dit nu als positief beoordelen dat we schijnbaar weer zelf helemaal niks kunnen beslissen?
Faber is een onbenul daar niet van, maar schijnbaar is ongeveer elke wijziging in wetgeving/uitvoering 1 groot juridisch moeras zonder dat er daadwerkelijk iets wordt bereikt.
Ook dat klopt niet. In een stad als Amsterdam was er in de 17e eeuw ook voor migranten sociale zekerheid (weliswaar beperkt maar dat was het voor iedereen).quote:Op maandag 30 december 2024 00:19 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat er toen geen verzorgingsstaat was. Als immigrant deed je mee (taal leren, werken) of je verhongerde. Een stok achter de deur om te integreren dus.
Kan je dit nader duiden? Want het klinkt een tikje verzonnen.quote:Nu is er een sociaal stelsel dat niet toegerust is op veel nieuwkomers die een beroep op dat stelsel doen, maar er niet aan bijdragen.
Dit klinkt als het creatief verzinnen van regio’s. Daarnaast waren culturele verschillen toen natuurlijk veel groter over kleinere afstanden.quote:Daar komt nog bij dat het in het verleden veel lastiger was om duizenden kilometers te reizen. Er was dus automatisch sprake van ‘opvang in de regio’. Dus geen grote groep moslims onder de nieuwkomers, dus kleinere cultuurverschillen.
Ze wedden vooral op de verkeerde paarden. Er kan best wel wat maar dan moet je wel vooraf even nadenken.quote:Op maandag 30 december 2024 09:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Faber is een onbenul daar niet van, maar schijnbaar is ongeveer elke wijziging in wetgeving/uitvoering 1 groot juridisch moeras zonder dat er daadwerkelijk iets wordt bereikt.
Als je geen aangifte doet krijg je niks van de verzekering. Dus dat aangiftebereidheidfabeltje van rechtspopulisten kan gewoon de kliko in.quote:Op zondag 29 december 2024 18:35 schreef Origami94 het volgende:
[..]
De aangifte bereidheid neemt ook af. Ik probeer minstens een keer per jaar aangifte te doen en krijg soms gewoon botweg een nee.
Gebeurde ook bij de journalisten van Powned op Ameland. Politie had er totaal geen zin in en nam het zelfs op voor de verdachten
Je gaat nu serieus ontkennen dat talloze Eritreërs, Somaliërs en Syriërs een uitkering hebben, ook na al jaren hier in Nederland te wonen?quote:Op maandag 30 december 2024 09:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook dat klopt niet. In een stad als Amsterdam was er in de 17e eeuw ook voor migranten sociale zekerheid (weliswaar beperkt maar dat was het voor iedereen).
[..]
Kan je dit nader duiden? Want het klinkt een tikje verzonnen.
[..]
Dit klinkt als het creatief verzinnen van regio’s. Daarnaast waren culturele verschillen toen natuurlijk veel groter over kleinere afstanden.
Oh en de republiek stond juist bekend als toevluchtsoord voor andersgelovigen uit Portugal, Frankrijk, Engeland en België, die maakten een flink deel van de migranten uit en weken cultureel fors af, zowel in eigen land als hier..
Turkse en Marokkaanse mannen kwamen hier om te werken. Jij suggereert dat men hier kwam om bijstand te trekken. Toen later hun gezinnen overkwamen (besluit van het rechtse kabinet van Agt ) bleven ze hun kinderen opvoeden met het idee: ga naar school, leer de taal, zoek werk.quote:Op maandag 30 december 2024 00:19 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat er toen geen verzorgingsstaat was. Als immigrant deed je mee (taal leren, werken) of je verhongerde. Een stok achter de deur om te integreren dus.
De upperclass sprak ook eeuwen lang Frans in Nederland. Het Frans was de lingua franca van de Europese elite.quote:Op maandag 30 december 2024 10:02 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Je gaat nu serieus ontkennen dat talloze Eritreërs, Somaliërs en Syriërs een uitkering hebben, ook na al jaren hier in Nederland te wonen?
Er zal in de 17e eeuw best wel een soort vorm van sociale zekerheid zijn geweest, maar niet op de huidige schaal en ook niet voor migranten die hier al jaren woonden en lichamelijk prima in staat waren om te werken.
Wat betreft culturele afstand: als jij vindt dat de afstand tot Franse Hugenoten vergelijkbaar is met de afstand tot de islam zijn we uitgepraat. Ik denk ook niet dat die Hugenoten hier destijds allerlei belangengroepjes hadden die direct over ‘Hugenotofobie’ gingen klagen als ze ergens hun zin niet kregen.
En wat is daarvan de belangrijkste oorzaak? Ze zitten jaren in een asielprocedure en tijdens die procedure mogen ze geen scholing volgen en werken. Dus het duurt inderdaad een paar jaar voordat ze aan het werk zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 10:02 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Je gaat nu serieus ontkennen dat talloze Eritreërs, Somaliërs en Syriërs een uitkering hebben, ook na al jaren hier in Nederland te wonen?
quote:Op maandag 30 december 2024 10:22 schreef Beathoven het volgende:
Nederlander wil meer focus op eigen land
Als men in 1990 en 1970 had gepeild dan vond men dezelfde resultaten.quote:Onderzoek: Nederlander wil minder focus op buitenland, en meer op problemen hier
Bijna twee derde (63 procent) van de Nederlanders wil dat het kabinet zich minder richt op het buitenland en juist meer aandacht besteedt aan de problemen in eigen land.
--
Bij eerdere onderzoeken in 2011 en 2018 dacht een meerderheid er ook al ongeveer zo over.
Neuh, al schuift dat na wat jaren redelijk naar het gemiddelde. Maar ging me vooral om je claim over een sociaal stelsel wat daar niet op toegerust zou zijn. Dat waag ik te betwijfelen.quote:Op maandag 30 december 2024 10:02 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
In de basis was die zorg (veel beperkter dan nu inderdaad) er juist wel voor (bijna) iedereen.quote:Er zal in de 17e eeuw best wel een soort vorm van sociale zekerheid zijn geweest, maar niet op de huidige schaal en ook niet voor migranten die hier al jaren woonden en lichamelijk prima in staat waren om te werken.
Voor de rijke bovenlaag van de Hugenoten zal dat meegevallen zijn. Voor armere Hugenoten die tussen het normale volk naar werk of huisvesting zochten was dat niet wezenlijk anders. En dat gold ook voor de sefardische joden. De culturele verschillen tussen Amsterdam en pakweg Den Bosch of Leeuwarden waren toen ook nog zeer groot. Laat staan met Frankrijk of Portugal. De impact was ook wel fors, in korte tijd rond 1700 werd plots meer dan 5% van de inwoners van Amsterdam Frans.quote:Wat betreft culturele afstand: als jij vindt dat de afstand tot Franse Hugenoten vergelijkbaar is met de afstand tot de islam zijn we uitgepraat. Ik denk ook niet dat die Hugenoten hier destijds allerlei belangengroepjes hadden die direct over ‘Hugenotofobie’ gingen klagen als ze ergens hun zin niet kregen.
De bulk van de migranten kwam toen overigens uit Duitsland en Scandinavië, arme boeren vooral en die spraken meestal echt geen woord Nederlands of Frans…quote:Op maandag 30 december 2024 10:17 schreef capricia het volgende:
[..]
De upperclass sprak ook eeuwen lang Frans in Nederland. Het Frans was de lingua franca van de Europese elite.
Dus die afstand lijkt me idd wat minder groot.
Maar het is migratie non the less. Ook al staan deze mensen cultureel dichter bij.
Suggestief of niet. Ik twijfel aan 1990; 1990 was net het moment dat we de val van de muur voorbij waren en het heel zonnig leek voor west-Europa mbt zakendoen met het buitenland en kansen. Het 'eigen volk eerst' was toen vooral een CD-dingetje, nu meer een verkrampte reactie op slechte vooruitzichten. Bij zowel links als rechts was er een hoger optimisme om iets met de wereld te doen.quote:Op maandag 30 december 2024 10:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
Als men in 1990 en 1970 had gepeild dan vond men dezelfde resultaten.
Dat zal ook gelden in veel andere landen.
Overigens moet men eens turven in welke mate de Nederlandse landelijke politiek debatteert en stemt over moties betreffende Nederland. Het gaat nog steeds vooral over Nederland.
Ligt aan een suggestieve vraagstelling in de peiling, die het eiguhvolkeerstsentiment losmaakt ?
Ik was niet degene die over Basken begon.quote:Op maandag 30 december 2024 00:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat hebben Vlamingen en Walen die resp. Nederlands en Frans spreken en Castilianen en Basken te maken met immigratie?
Assimileren betekend in ieder geval dat men zich in de samenleving aanpast aan de heersende normen en waarden. Wat afgaande op het artikel dat werd gedeeld door de user KareldeStoute, dus ook werd gedaan in Nederland. Wat mensen dan thuis doen achter gesloten deuren of in een gebedshuis moet men zelf weten. Dat is een privékwesties.quote:Op zondag 29 december 2024 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat is integratie ? Wat is assimilatie, wat velen zien als het eindpunt van een geslaagd integratieproces: oplossing van de oorspronkelijke groep. De verdwijning.
Nog steeds zijn de kerkdiensten in de Waalse Kerk te Amsterdam in het frans.
Reeds 450 jaar zegt het Parool over deze kerk van Hugenoten en Belgische protestanten
https://www.parool.nl/ams(...)ps://www.google.com/
Ik dacht dat de kerkgangers vooral huwden met de eigen gemeenteleden tot in de 19 eeuw. Misschien enkelen nog steeds ?
Met wie mensen trouwen heeft niets met assimilatie of integratie te maken. Nederland kende natuurlijk sowieso heel lang een zeer sterke verzuiling. Joden waren daar geen uitzondering in. Sterker nog, Joden integreerden juist uitstekend in Nederland (en niet alleen in Nederland). Het feit dat Joden uitblonken op verscheidene vlakken, bijv. door een oververtenwoordiging in de wetenschap, rechtspraak, geneeskunde, schrijfkunst of het ondernemerschap, was één van de redenen voor antisemitisme.quote:Op zondag 29 december 2024 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
Joden bleven ook veel in de eigen groep huwen en kinderen maken. Nog steeds?
En nog steeds een groep daarbinnen met de eigen geloofsuitingen ?
De joodse gemeenschappen in Nederland waren er al in de middeleeuwen.
Is hun assimilatie mislukt ?
De huidige situatie is natuurlijk wél totaal anders dan die in het verleden was. De situatie waar we nu mee zitten, grote groepen migranten uit niet-Westerse en voornamelijk Islamtische landen die slecht integreren en assimileren, op talloze negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd en vaak normen en waarden hebben die haaks staan op de Westerse, is nieuw.quote:Op zondag 29 december 2024 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
Zo totaal anders was het toen niet met de oude migranten van voor 1700 en hun nazaten
Ook zij gingen de kinderen opvoeden in lijn van de (groot)ouders.
Eeuwenlang duurde dat integratieproces.... wat die tijdsduur betreft is het wel anders met de nieuwe migrantengroepen
Integratie is een doorgaand proces en het kan eeuwen duren.
Die conclusie lijkt me nogal kort door de bocht. Je kan de situatie nu niet zo makkelijk projecteren op de 17e eeuw of andersom (wat we nu als westers zien is al compleet anders dan 45 jaar terug, laat staan 450 jaar…). Maar de sociale problematiek was natuurlijk best wel vergelijkbaar.quote:Op maandag 30 december 2024 10:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De huidige situatie is natuurlijk wél totaal anders dan die in het verleden was. De situatie waar we nu mee zitten, grote groepen migranten uit niet-Westerse en voornamelijk Islamtische landen die slecht integreren en assimileren, op talloze negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd en vaak normen en waarden hebben die haaks staan op de Westerse, is nieuw.
Nee hoor, meestal duurt het een paar maanden alvorens mensen een verblijfsvergunning krijgen.quote:Op maandag 30 december 2024 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat is daarvan de belangrijkste oorzaak? Ze zitten jaren in een asielprocedure en tijdens die procedure mogen ze geen scholing volgen en werken. Dus het duurt inderdaad een paar jaar voordat ze aan het werk zijn.
Na 5 of 6 jaar werkt meer dan 50%. Als je in aanmerking neemt dat in die groepen ze nog de tot voor kort hier ook algemeen geaccepteerde opvatting hebben dat één partner bij de kinderen blijft, is iets meer dan 50% dus waarschijnlijk zo goed als alle werkzoekenden. Niet werkzoekenden krijgen geen uitkering.
Cijfers hoeveel migranten er een uitkering krijgen worden niet vaak gepubliceerd, maar als dat eens gebeurt is dat altijd opvallend laag.
In genoeg gevallen is na 90 maanden (7.5 jaar dus) na het ontvangen van een verblijfsvergunning is nog altijd een heel groot deel (soms meer dan 50%) niet aan het werk. En dat komt simpelweg omdat deze mensen kansarm zijn. Dit is ook één van de reden waarom Nederland zulke mensen niet zou moeten opvangen.quote:De IND toetst of u aan alle voorwaarden voldoet om een verblijfsvergunning te krijgen. Binnen 90 dagen hoort u of u een verblijfsvergunning krijgt of niet.
Bron
Kennelijk snap je niet dat buiten de eigen groep trouwen en kinderen krijgen heel veel met integratie en assimilatie heeft te maken.quote:Op maandag 30 december 2024 10:44 schreef HowardRoark het volgende:
Met wie mensen trouwen heeft niets met assimilatie of integratie te maken.
Als je het zo overdrijft dan is het relevant te kijken in welke mate jij bent geintegreerd . Of in welke mate je tegen integratie bent, die van jezelf en van die groepen die je verafschuwt.quote:grote groepen migranten uit niet-Westerse en voornamelijk Islamtische landen die slecht integreren en assimileren,
Ja maar dat past niet in het rechtse plaatje natuurlijk waar men graag een zondebok zoekt voor de problematiek binnen het land waarvan zelfs rechts grotendeels de oorzaak zelf is door de VVD wat wereldkampioen is in problemen vooruit schuiven en de economie voor de rijken en bedrijven en zich nu aansluit bij de partij van het haatzaaien de PVVquote:Op maandag 30 december 2024 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat is daarvan de belangrijkste oorzaak? Ze zitten jaren in een asielprocedure en tijdens die procedure mogen ze geen scholing volgen en werken. Dus het duurt inderdaad een paar jaar voordat ze aan het werk zijn.
Na 5 of 6 jaar werkt meer dan 50%. Als je in aanmerking neemt dat in die groepen ze nog de tot voor kort hier ook algemeen geaccepteerde opvatting hebben dat één partner bij de kinderen blijft, is iets meer dan 50% dus waarschijnlijk zo goed als alle werkzoekenden. Niet werkzoekenden krijgen geen uitkering.
Cijfers hoeveel migranten er een uitkering krijgen worden niet vaak gepubliceerd, maar als dat eens gebeurt is dat altijd opvallend laag.
Waarom zou dit voor mij precies bedreigend zijn? Sterker nog, ik zou juist graag willen dat veel meer mensen goed integreren. Want het beeld dat jij schetst klopt gewoon niet en de cijfers bevestigen dat ook wel.quote:Op maandag 30 december 2024 10:55 schreef Mutant01 het volgende:
Sterker nog, als we kijken naar het integratieproces, kunnen we eerder het tegenovergestelde beweren. In een relatief korte tijd hebben veel migranten hun positie binnen de maatschappij weten te verwerven. Ze zijn op grote schaal actief in het bedrijfsleven, de politiek en maatschappij. Ik denk dat dit voor lieden als HR best wel bedreigend is. Immers velen hebben vanuit een achterstandspositie meer kunnen bereiken dan velen van ons ooit zouden kunnen.
In een tijdbestek van pak m beet zestig jaar. Best wel knap.
Nou ja, je struikelt over de daklozen daar. Alleen is dat een breder probleem.quote:Op maandag 30 december 2024 00:35 schreef Origami94 het volgende:
Het verbaast mij dat ze in de VS dus niet de immigranten de schuld geven van de huizencrisis. Nu hebben ze daar ook minder sociale huurhuizen, maar toch.
Wat zou HR daar nu weer bedreigend aan moeten vinden? Denk dat die zich eerder druk moeten gaan maken om AI en automatisering.quote:Op maandag 30 december 2024 10:55 schreef Mutant01 het volgende:
Ze zijn op grote schaal actief in het bedrijfsleven, de politiek en maatschappij. Ik denk dat dit voor lieden als HR best wel bedreigend is. Immers velen hebben vanuit een achterstandspositie meer kunnen bereiken dan velen van ons ooit zouden kunnen.
Door de autogerichtheid is er geen ruimte om de stoepen wat breder te maken, zodat je er omheen kan zonder te struikelen?quote:Op maandag 30 december 2024 11:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, je struikelt over de daklozen daar. Alleen is dat een breder probleem.
Gratis atletiek, zo rolt men in een communistisch land.quote:Op maandag 30 december 2024 11:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Door de autogerichtheid is er geen ruimte om de stoepen wat breder te maken, zodat je er omheen kan zonder te struikelen?
Whehe, al lijkt de user HR me niet echt een HR-typjequote:Op maandag 30 december 2024 11:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat zou HR daar nu weer bedreigend aan moeten vinden? Denk dat die zich eerder druk moeten gaan maken om AI en automatisering.
Het is een bedreiging omdat het niet compatibel is met wat jij graag ziet. Een hoofddoek dragen zie jij bijvoorbeeld al als niet integreren. Praktiserende moslims die allerlei hoge posities binnen de maatschappij verwerven kunnen dan best wel angstgevoelens veroorzaken lijkt me. De cijfers ondersteunen overigens mijn beeld. Uit elk onderzoek komt naar voren dat de integratie steeds beter is gelukt. En dat in een vrij kort tijdsbestek.quote:Op maandag 30 december 2024 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom zou dit voor mij precies bedreigend zijn? Sterker nog, ik zou juist graag willen dat veel meer mensen goed integreren. Want het beeld dat jij schetst klopt gewoon niet en de cijfers bevestigen dat ook wel.
Dat immigranten gemiddeld genomen iets slechter scoren lijkt me niet vreemd. Gezien de achterstandpositie waar ze in hebben gezeten en soms nog in zitten is dat zeer logisch. Dat neemt niet weg dat het hier sec. gaat om gemiddelden. Er is dus een aanzienlijk grote groep die goed scoort.quote:Of het nu om criminaliteit, werkeloosheid of opleidingsniveau gaat, allochtonen doen het gewoon veel slechter. Wat verder niet wil zeggen dat er geen succesverhalen zijn, dat mag natuurlijk ook wel inmiddels.
Het heeft niet zoveel te maken met het zaaien van haat, wel met feiten. En we zien dat die door sommigen nogal snel worden weggewuifd als het over migratie gaat. Veel Nederlanders vinden in migratie een groot probleem en in plaats van dat meteen op een denigrerende manier weg te zetten zou je misschien ook kunnen erkennen dat er een kern van waarheid inzit.quote:Op maandag 30 december 2024 10:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja maar dat past niet in het rechtse plaatje natuurlijk waar men graag een zondebok zoekt voor de problematiek binnen het land waarvan zelfs rechts grotendeels de oorzaak zelf is door de VVD wat wereldkampioen is in problemen vooruit schuiven en de economie voor de rijken en bedrijven en zich nu aansluit bij de partij van het haatzaaien de PVV
De 5e kolonne natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 11:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat zou HR daar nu weer bedreigend aan moeten vinden? Denk dat die zich eerder druk moeten gaan maken om AI en automatisering.
Ik geef toe dat het een probleem is, waar ik meer een probleem mee heb dat het nu lijkt alsof het het enige probleem is terwijl ik vind dat er meer aan de hand is en er grotere problemen zijn dan het asiel/ migratie probleem.quote:Op maandag 30 december 2024 11:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het heeft niet zoveel te maken met het zaaien van haat, wel met feiten. En we zien dat die door sommigen nogal snel worden weggewuifd als het over migratie gaat. Veel Nederlanders vinden in migratie een groot probleem en in plaats van dat meteen op een denigrerende manier weg te zetten zou je misschien ook kunnen erkennen dat er een kern van waarheid inzit.
Praktiserende moslims op hoge posities in de samenleving zijn de uitzonderingen. En sinds een aantal jaar wordt er ook nog actief op zulke mensen geselecteerd vanuit DEIB motieven. Waardoor er dus eigenlijk mensen op posities komen die daar op basis van pure kwaliteit eigenlijk niet horen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is een bedreiging omdat het niet compatibel is met wat jij graag ziet. Een hoofddoek dragen zie jij bijvoorbeeld al als niet integreren. Praktiserende moslims die allerlei hoge posities binnen de maatschappij verwerven kunnen dan best wel angstgevoelens veroorzaken lijkt me. De cijfers ondersteunen overigens mijn beeld. Uit elk onderzoek komt naar voren dat de integratie steeds beter is gelukt. En dat in een vrij kort tijdsbestek.
[..]
Dat immigranten gemiddeld genomen iets slechter scoren lijkt me niet vreemd. Gezien de achterstandpositie waar ze in hebben gezeten en soms nog in zitten is dat zeer logisch. Dat neemt niet weg dat het hier sec. gaat om gemiddelden. Er is dus een aanzienlijk grote groep die goed scoort.
Mwah, er zijn helaas ook genoeg autochtonen die je bij wijze van spreken tot zo'n groep zou kunnen rekenen. Dat neem ik de mensen met een migratieachtergrond eigenlijk nog het minst kwalijk.quote:
Goed verhaal dit, moslims op hoge posities zijn er bijna niet. En als ze er zitten dan is het omdat ze niks kunnen, maar moslim zijn en het moet. En verder zijn deuglinksen onderdeel van de 5e colonne. Ik ben er wel klaar mee.quote:Op maandag 30 december 2024 11:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Praktiserende moslims op hoge posities in de samenleving zijn de uitzonderingen. En sinds een aantal jaar wordt er ook nog actief op zulke mensen geselecteerd vanuit DEIB motieven. Waardoor er dus eigenlijk mensen op posities komen die daar op basis van pure kwaliteit eigenlijk niet horen.
En dat de integratie beter gaat kun je rustig vertalen naar 'minder belabberd'. Als een voetbalteam eerst elke wedstrijd met 0-6 verliest en daarna met 0-3 gaat het niet ineens 'goed'. Er is zeker een relatief kleine groep die het goed doet, alle lof naar die mensen, maar het is simpelweg niet de norm. Dat moeten we ook gewoon allemaal kunnen erkennen.
[..]
Mwah, er zijn helaas ook genoeg autochtonen die je bij wijze van spreken tot zo'n groep zou kunnen rekenen. Dat neem ik de mensen met een migratieachtergrond eigenlijk nog het minst kwalijk.
Dat argument kun je prima maken.quote:Op maandag 30 december 2024 11:20 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik geef toe dat het een probleem is, waar ik meer een probleem mee heb dat het nu lijkt alsof het het enige probleem is terwijl ik vind dat er meer aan de hand is en er grotere problemen zijn dan het asiel/ migratie probleem.
Dan noem ik maar het punt 2 wat tijdens de verkiezingsdebatten een hot item was maar waar je nu niks meer van hoort en dat is bestaanszekerheid, rechts heeft daar lomp gezegd gewoon schijt aan.
Andere problemen zoals klimaat, zorg , onderwijs, huisvesting etc vind ik ook veel belangrijker dan het bewaken van grenzen met te weinig personeel om maar een voorbeeld te noemen
En ja ik zet het op een denigrerende manier neer omdat dit kabinet weinig meer bereikt dan haatzaaien en ikke ikke ikke en de rest kan stikken instelling
Hmm. Aandoenlijke stropop wel.quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Goed verhaal dit, moslims op hoge posities zijn er bijna niet. En als ze er zitten dan is het omdat ze niks kunnen, maar moslim zijn en het moet. En verder zijn deuglinksen onderdeel van de 5e colonne. Ik ben er wel klaar mee.
Henk en Ingrid danken u. En over 4 jaar verdubbelt het waarschijnlijk weer.quote:Op maandag 30 december 2024 11:34 schreef nostra het volgende:
Helemaal van God los, denk je de VVD in het kabinet te hebben zitten. 800 euro premie
Berekeningen anno 2025
De vergelijkingssite gebruikte de gegevens uit het regeerakkoord van 2012 en ontwikkelde een rekentool met de actuele cijfers voor 2025, om te berekenen hoeveel iedereen zou gaan betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk zou worden. Nu betalen werkenden ook al 5,62 procent aan zorgkosten via het inkomen. Dat zou omhoog gaan naar 11,1 procent. Mensen met een bruto inkomen van 2000 euro per maand hoeven nog slechts 32 euro af te dragen. Voor mensen die 5000 euro bruto per maand verdienen, gaat de premie omhoog naar 355 euro. En wie een salaris heeft van 8000 euro bruto per maand moet 671 euro aan zorgpremie betalen.
https://www.ad.nl/economi(...)s-positief~a780640f/
Dat is inderdaad misschien de fout van links, al is de SP om een voorbeeld al langer kritisch op het migratiebeleid dan rechts dacht ik.quote:Op maandag 30 december 2024 11:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat argument kun je prima maken.
Ik ben het er ook mee eens dat rechtse partijen soms een blinde vlek hebben voor andere kwesties (neem een realistisch klimaatbeleid bijvoorbeeld). Maar dat los je niet op door het bagatelliseren van een probleem met migratie of het zelfs te ontkennen. Daar schieten progressieve en linkse partijen dan ook tekort. De realiteit is nu eenmaal dat veel Nederlanders migratie als een zeer groot probleem zien, als je het niet serieus neemt als partij ben je zulke potentiële kiezers kwijt.
[..]
Hmm. Aandoenlijke stropop wel.
Ik gaf in mijn post aan dat praktiserende moslims op hoge posities de uitzonderingen zijn en dat er actief op zulke mensen wordt geselecteerd. Dat is dus iets anders dan dat ze er niet zijn of niets zouden kunnen.
Het is ook een beetje gemakzuchtig om dit soort maatregen geisoleerd te beschouwen en er verontwaardigd over te doen. Dit voorstel was destijds onderdeel van een pakket maatregelen waar onder andere de inkomstenbelasting in de hogere schijven ook significant werden verlaagd ter compensatie. Dat zou grosso modo een neutraal effect moeten hebben gehad.quote:Op maandag 30 december 2024 11:34 schreef nostra het volgende:
Helemaal van God los, denk je de VVD in het kabinet te hebben zitten. 800 euro premie
Berekeningen anno 2025
De vergelijkingssite gebruikte de gegevens uit het regeerakkoord van 2012 en ontwikkelde een rekentool met de actuele cijfers voor 2025, om te berekenen hoeveel iedereen zou gaan betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk zou worden. Nu betalen werkenden ook al 5,62 procent aan zorgkosten via het inkomen. Dat zou omhoog gaan naar 11,1 procent. Mensen met een bruto inkomen van 2000 euro per maand hoeven nog slechts 32 euro af te dragen. Voor mensen die 5000 euro bruto per maand verdienen, gaat de premie omhoog naar 355 euro. En wie een salaris heeft van 8000 euro bruto per maand moet 671 euro aan zorgpremie betalen.
Het aantal moslims op hoge posities staat enigszins in lijn met het percentage van 5,6% moslims in Nederland.quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Goed verhaal dit, moslims op hoge posities zijn er bijna niet. En als ze er zitten dan is het omdat ze niks kunnen, maar moslim zijn en het moet. En verder zijn deuglinksen onderdeel van de 5e colonne. Ik ben er wel klaar mee.
De keren dat ik dat laatste heb gehoord over nivellerende maatregelen zijn ze zelden ook daadwerkelijk uitgekomen. Ik zou ook niet weten waar ze dekking zouden weten te vinden voor zulke bedragen met een nu al te hoog tekort met la-la-opbrengsten daar al in.quote:Op maandag 30 december 2024 12:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is ook een beetje gemakzuchtig om dit soort maatregen geisoleerd te beschouwen en er verontwaardigd over te doen. Dit voorstel was destijds onderdeel van een pakket maatregelen waar onder andere de inkomstenbelasting in de hogere schijven ook significant werden verlaagd ter compensatie. Dat zou grosso modo een neutraal effect moeten hebben gehad.
Zoals ik zeg was dit geen nivellering, maar een combinatie van nivellering en denivellering waardoor het netto geen significant inkomenseffect gehad zou moeten hebben voor specifieke groepen. Het was ook een poging om van de zorgtoeslag af te komen bijjvoorbeeld.quote:Op maandag 30 december 2024 12:09 schreef nostra het volgende:
[..]
De keren dat ik dat laatste heb gehoord over nivellerende maatregelen zijn ze zelden ook daadwerkelijk uitgekomen. Ik zou ook niet weten waar ze dekking zouden weten te vinden voor zulke bedragen met een nu al te hoog tekort met la-la-opbrengsten daar al in.
Ik vermoed dat men daar de komende jaren alleen maar gaat doen alsof er geen problemen zijn en tegelijkertijd flink gaat bezuinigen om de pockets van Musk en de happy few sneller te kunnen vullen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, je struikelt over de daklozen daar. Alleen is dat een breder probleem.
Pakweg 15% van netto inkomen voor iemand die 8k bruto verdient?quote:Op maandag 30 december 2024 11:34 schreef nostra het volgende:
Berekeningen anno 2025
Een combinatie die netto niet tot een forse stijging van de overheidsinkomsten leidt, lost het probleem van te weinig zorginkomsten alleen niet op - en daar is het om te doen. Wat de inkomenspositie van het hoogste deciel (of twee) is, boeit ook niemand wat: het aantal voorstanders reflecteert dat wel aardig, typisch een ding waar men puur met de eigen portemonnee stemt.quote:Op maandag 30 december 2024 12:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zoals ik zeg was dit geen nivellering, maar een combinatie van nivellering en denivellering waardoor het netto geen significant inkomenseffect gehad zou moeten hebben voor specifieke groepen. Het was ook een poging om van de zorgtoeslag af te komen bijjvoorbeeld.
Maar dat kan de belastingdienst pas verjagen in 2045quote:Op maandag 30 december 2024 12:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is ook een beetje gemakzuchtig om dit soort maatregen geisoleerd te beschouwen en er verontwaardigd over te doen. Dit voorstel was destijds onderdeel van een pakket maatregelen waar onder andere de inkomstenbelasting in de hogere schijven ook significant werden verlaagd ter compensatie. Dat zou grosso modo een neutraal effect moeten hebben gehad.
Overigens woont mijn broertje in Duitsland en is daar de zorgverzekering wel deels inkomensafhankelijk, dus hij betaalt ondanks een iets lager inkomen toch al fors meer danik.
Nee, maar daar gaat dat onderzoek wel over.quote:Op maandag 30 december 2024 10:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik was niet degene die over Basken begon.
klopt.quote:De huidige situatie is natuurlijk wél totaal anders dan die in het verleden was.
Dat zegt ook niemand. Je verschuift de doelpalen steeds maar. Eerst rep je over het feit dat het voorstel van een kabinet kwam met de VVD erin. Dat klopt, maar dat was wel eenzijdig, omdat een webisteje een voorstel uit dat regeerakkoord heeft geplukt zonder de context puur voor eigen publicitair gewin.quote:Op maandag 30 december 2024 12:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Een combinatie die netto niet tot een forse stijging van de overheidsinkomsten leidt, lost het probleem van te weinig zorginkomsten alleen niet op - en daar is het om te doen. Wat de inkomenspositie van het hoogste deciel (of twee) is, boeit ook niemand wat: het aantal voorstanders reflecteert dat wel aardig, typisch een ding waar men puur met de eigen portemonnee stemt.
Het duurt meestal veel en veel langer dan 90 dagen. Het is gemiddeld 9 maanden tot een jaar, maar juist bij de groepen die je noemt die vaak geen papieren hebben is het vaak 2 tot 3 jaar. En dan heb je het dus nog maar over 3 jaartjes voor een opleiding e.d.quote:Op maandag 30 december 2024 10:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, meestal duurt het een paar maanden alvorens mensen een verblijfsvergunning krijgen.
[..]
In genoeg gevallen is na 90 maanden (7.5 jaar dus) na het ontvangen van een verblijfsvergunning is nog altijd een heel groot deel (soms meer dan 50%) niet aan het werk. En dat komt simpelweg omdat deze mensen kansarm zijn. Dit is ook één van de reden waarom Nederland zulke mensen niet zou moeten opvangen.
[ afbeelding ]
Bron
En dan ook nog in de wetenschap dat het nu "beter" gaat dan voorheen, toen was het al helemaal dramatisch gesteld.
Dan houden die mensen dus niet van Nederland en de Westerse normen en waarden. Misschien dat we die extra in de gaten moeten houden, een goed idee zou een kliklijn kunnen zijn voor als je die groep hoort praten over het afbreken van onze democratie.quote:Op maandag 30 december 2024 13:56 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
ca 40% van de PVV en FvD-kiezers willen de democratie afschaffen. Dus een monoculturele dictatuur ?, maar daar is niet naar gevraagd in de peiling.
Dit kun je een fascistische neiging noemen, hier verborgen achter het woord 'autocratie'.
Inderdaad. Slecht geïntegreerd, dat soort lui.quote:Op maandag 30 december 2024 14:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dan houden die mensen dus niet van Nederland en de Westerse normen en waarden.
Ze verwachten dan vast niet El Presidente Timmermans ofzo. Te dom om te poepen dit soort lui.quote:Op maandag 30 december 2024 13:56 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
ca 40% van de PVV en FvD-kiezers willen de democratie afschaffen. Dus een monoculturele dictatuur ?, maar daar is niet naar gevraagd in de peiling.
Dit kun je een fascistische neiging noemen, hier verborgen achter het woord 'autocratie'.
Nee, het gaat alleen om 'ikke, ikke, ikke'. We staan er weer mooi op met de 'soevereinen' en deze lui. Niet kunnen snappen dat je dit niet wil, omdat die ene leider net zo goed iemand kan zijn waar je het niet mee eens ben. Hoe meer je de macht trechtert hoe minder keus je hebt en hoe groter de kans dat het niet iemand is die aan jouw kant staat. Waarom zou je dit dan een ander wel aan doen? Bijzonder wel.quote:Op maandag 30 december 2024 14:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ze verwachten dan vast niet El Presidente Timmermans ofzo. Te dom om te poepen dit soort lui.
Mensen keuren zoiets alleen maar goed als het dan ook de man is die ze voor ogen hadden.quote:Op maandag 30 december 2024 14:22 schreef Droopie het volgende:
Ik zou een autocratie in theorie niet eens zo heel slecht vinden, maar de praktijk leert in bijna heel de wereld dat er bijna geen persoon bestaat die hier fatsoenlijk mee om kan gaan.
En ook voor Nederland lijkt het mij een slecht plan, want op dag 2 doet de baas van het land demonstreren en vrije media verbieden en dan blijkt het allemaal toch niet zo leuk te zijn
Mensen denken bij een autocratie vaak dat Nederland dan een tweede Dubai gaat worden waarbij ze alleen goedkope gezondheidszorg en weinig belasting geheven wordt.
Die willen dat overheid keihard optreed tegen geweldplegers en ze desnoods zonder proces opsluit.quote:Op maandag 30 december 2024 14:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Mensen keuren zoiets alleen maar goed als het dan ook de man is die ze voor ogen hadden.
De spindoctor die dat bedacht heeft moet wel genoten hebbenquote:Op maandag 30 december 2024 11:39 schreef xpompompomx het volgende:
Ik wacht eerst nog even tot Geert en Agema het eigen risico gaan afschaffen, want die crisisactrice puisterige Gerda heeft het geld NU nodig.
Interessant zou zijn een soortgelijk peiling te doen met andere vragenquote:Op maandag 30 december 2024 14:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Mensen keuren zoiets alleen maar goed als het dan ook de man is die ze voor ogen hadden.
Daarnaast kan een statushouder ook maar zelden direct aan de slag. Het is iets minder ingewikkeld geworden maar alsnog zijn er heel wat obstakels…quote:Op maandag 30 december 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het duurt meestal veel en veel langer dan 90 dagen. Het is gemiddeld 9 maanden tot een jaar, maar juist bij de groepen die je noemt die vaak geen papieren hebben is het vaak 2 tot 3 jaar. En dan heb je het dus nog maar over 3 jaartjes voor een opleiding e.d.
En nogmaals: met iets meer dan 50% werkenden is dat 100% van de werkzoekenden, je bewijst dus zelf dat al redelijk snel vrijwel iedereen werkt en geen uitkering heeft.
Echt, je hele verhaal slaat gewoon nergens op.
Ik mis nog iets hier.quote:Op maandag 30 december 2024 14:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Voelt een beetje als dit cirkeltje inmiddels.
Waarbij de CDA in de jaren 90 voor ons het bovenste pijltje, rutte het rechter pijltje, we nu richting het onderste pijltje gaan en over een jaar of 8 we wel bij het linker pijltje bij pvdagl uit zullen komen. Ofzo.
ja mee eens mijn betrokkenheid bij de maatschappij reikt ook niet veel verder dan stemmen als dat gevraagd wordt.quote:Op maandag 30 december 2024 15:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik mis nog iets hier.
Namelijk consumentistische burgers die alleen maar kunnen klagen en weigeren verantwoordelijkheid te nemen voor iets.
Ik ken je niet, maar even heel gek, je bent moderator en doet dan ook soort vrijwilligerswerk.quote:Op maandag 30 december 2024 15:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja mee eens mijn betrokkenheid bij de maatschappij reikt ook niet veel verder dan stemmen als dat gevraagd wordt.
Zou niet eens weten hoe ik meer verantwoordelijkheid zou kunnen nemen.
Mijn vriendin vrijwilligt bij de voedselbank, maar ook daar verander je de politieke wind in nederland niet. Mijn moeder haalde een asielzoeker "in huis" om zijn leven wat te veraangenamen kun je ook zien als een stukje meehelpen met integratie. Ik doe niets, omdat ik geen tijd heb voor dat soort dingenquote:Op maandag 30 december 2024 15:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ken je niet, maar even heel gek, je bent moderator en doet dan ook soort vrijwilligerswerk.
Als je dan af en toe nog eens omkijkt naar je naasten, collega's en buren, en je werkt (draag belasting af) dan voldoe je wat mij betreft aan je verantwoordelijkheid.
De maatschappij dat ben jij zeggen ze dan toch.
Als je dan naar Jan Willem of Ewout kijkt die met de politie meedraaien, dan zie je wat voor mensen dat niet doen.
Al die debiele peilingen die zogenaamd genomen wordenquote:Op maandag 30 december 2024 13:56 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Ik heb het meer over de burger die het noodzakelijk vind zijn frustraties met destructieve keuzes te beantwoorden. Jou zou ik er niet onder scharen.quote:Op maandag 30 december 2024 15:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja mee eens mijn betrokkenheid bij de maatschappij reikt ook niet veel verder dan stemmen als dat gevraagd wordt.
Beetje Dilan Yesilgoz uitspraken hier.quote:Op maandag 30 december 2024 15:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ken je niet, maar even heel gek, je bent moderator en doet dan ook soort vrijwilligerswerk.
Als je dan af en toe nog eens omkijkt naar je naasten, collega's en buren, en je werkt (draag belasting af) dan voldoe je wat mij betreft aan je verantwoordelijkheid.
De maatschappij dat ben jij zeggen ze dan toch.
Als je dan naar Jan Willem of Ewout kijkt die met de politie meedraaien, dan zie je wat voor mensen dat niet doen.
Het is vrij consistent wat ik zeg, weinig met doelpalen te maken. Je kan niet nivelleren én denivelleren als een zero sum game, als de hele intentie achter het nivelleren is een noodzakelijke opbrengstverhoging voor het Rijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand. Je verschuift de doelpalen steeds maar. Eerst rep je over het feit dat het voorstel van een kabinet kwam met de VVD erin. Dat klopt, maar dat was wel eenzijdig, omdat een webisteje een voorstel uit dat regeerakkoord heeft geplukt zonder de context puur voor eigen publicitair gewin.
Vervolgens roep je dat nivellering niet werkt en geef ik aan dat het helemaal niet als nivellering bedoeld was. En dan gaat het opeens weer om het probleem van de te weinig zorginkomsten.
Het controleren van illegaal opgevoerde fatbikes en het bekeuren van mensen met een telefoon in de hand achter welk stuur ook is waarschijnlijk nuttiger werk dan zogenaamde harde criminaliteit bestrijden. Ziekenhuizen liggen vol met slachtoffers van de eerste 2 groepen, niet met slachtoffers van harde criminaliteit.quote:Op maandag 30 december 2024 15:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Beetje Dilan Yesilgoz uitspraken hier.
Over Jan-Willen schreef ik gisteren nog een topic over.
KLB / Politievlogger Jan-Willem
Maar om er verder op in te haken. Wat doet Jan-Willen voor nuttigs? Wanneer is de laatste keer dat hij een een verdachte van verkrachting arresteerde? Meeste van zijn taken zijn BOA zaken, kinderen op fatbikes bekeuren, studenten die fietsen met hun telefoon in de handen en tuig rond het station vorderen weg te gaan.
Een agent is in mijn ogen een agent waard als hij harde criminaliteit bestrijdt en niet repressief handelt naar wat hangjeugd. Jan-Willem doet aan politiepropaganda verspreiden, kijk nou ons bezig zijn en repressief handelen.
De politie is dan ook een mbo-organisatie pur sang, de Derricks en Columbo's zijn er zelden.quote:Op maandag 30 december 2024 15:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Beetje Dilan Yesilgoz uitspraken hier.
Over Jan-Willen schreef ik gisteren nog een topic over.
KLB / Politievlogger Jan-Willem
Maar om er verder op in te haken. Wat doet Jan-Willen voor nuttigs? Wanneer is de laatste keer dat hij een een verdachte van verkrachting arresteerde? Meeste van zijn taken zijn BOA zaken, kinderen op fatbikes bekeuren, studenten die fietsen met hun telefoon in de handen en tuig rond het station vorderen weg te gaan.
Een agent is in mijn ogen een agent waard als hij harde criminaliteit bestrijdt en niet repressief handelt naar wat hangjeugd. Jan-Willem doet aan politiepropaganda verspreiden, kijk nou ons bezig zijn en repressief handelen.
Ziekenhuizen liggen vol is wel een tikkeltje hyperbolisch.quote:Op maandag 30 december 2024 16:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het controleren van illegaal opgevoerde fatbikes en het bekeuren van mensen met een telefoon in de hand achter welk stuur ook is waarschijnlijk nuttiger werk dan zogenaamde harde criminaliteit bestrijden. Ziekenhuizen liggen vol met slachtoffers van de eerste 2 groepen, niet met slachtoffers van harde criminaliteit.
Wat niet zegt dat je harde criminaliteit niet moet bestrijden, maar je moet er vooral niet voor zorgen dat je dan het belangrijke werk van het zo veilig mogelijk houden van de straat gaat vergeten. Juist dat laatste is bij uitstek de politie voor.
Het is iets hyperbolisch, maar er zijn meer dan 100 fatbikeongelukken in een week waarvan het slachtoffer in het ziekenhuis komt (dat is geteld), maar het zijn 1300 fietsongevallen per week. En reken maar dat een groot deel daarvan komt door telefoons. Dan heb je het over meer dan 50.000 fietsongevallen per jaar die in het ziekenhuis eindigem. En nee, het is niet altijd de fietser die het slachtoffer is.quote:Op maandag 30 december 2024 16:27 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ziekenhuizen liggen vol is wel een tikkeltje hyperbolisch.
Als je echt veiligheid in het verkeer wilt en niet talloze doden per jaar verbied je het verkeer. Geen auto's meer maar bussen, tram's, metro's en treinen. De helft van het verkeer op de weg kan uberhaupt niet rijden. Gebruiken sporadisch hun knipperlicht en kijken niet in hun zijspiegel of links of rechts.
Verbiedt alcohol ook want de hoeveelheid alcoholisten die tijdens kerst een hele week zichzelf vol gooien met alle ziektes en ongelukken erbij kost de maatschappij ook te veel. En misschien zorgt het voor meer gezelligheid aan de kersttafel.
Maar niet belangrijker dan zedenzaken die vaak op de plank blijven liggen. Laat controleren, preventie en repressie maar over aan boa's en de strafbare misdrijven aan de agenten.quote:Op maandag 30 december 2024 16:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is iets hyperbolisch, maar er zijn meer dan 100 fatbikeongelukken in een week waarvan het slachtoffer in het ziekenhuis komt (dat is geteld), maar het zijn 1300 fietsongevallen per week. En reken maar dat een groot deel daarvan komt door telefoons. Dan heb je het over meer dan 50.000 fietsongevallen per jaar die in het ziekenhuis eindigem. En nee, het is niet altijd de fietser die het slachtoffer is.
Fietsen met een telefoon in je hand heeft niet voor niets zo'n hoge boete, het maakt gewoon verschrikkelijk veel slachtoffers en kost de maatschappij ook ontzettend veel geld. Daarop controleren is waarschijnlijk belangrijker dan bezig zijn met winkeldiefstal oid.
Dat is aan de ene kant foute boel, aan de andere kant verbaast het me helemaal niets.quote:Op maandag 30 december 2024 13:56 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Sorry hoor, maar je mist echt het hele punt. Lees je eigen posts nog eens. Natuurlijk klopt het dat je niet kan denivelleren en nivelleren tegelijk met de intentie de opbrengsten te verhogen. Of nou ja, dat kan in principe wel, maar dan gaan de lasten er voor iedereen omhoog. Maar goed, dat was het hele punt ook niet. Er wordt hier verwezen naar een voorstel dat onderdeel uitmaakte van het regeerakkoord van Rutte 2 waarin een budgetneutraal pakket aan maatregelen stond. En iedereen snapt dat dan de opbrengsten niet stijgen voor het rijk, maar dat is een punt dat jij erbij sleept. Dat was helemaal niet het uitgangspunt van het oorspronkelijke pakket, want budgetneutraal en iedereen snapt dat de opbrengsten dan niet stijgen. Dus in die zin ben je tegen windmolens aan het vechten.quote:Op maandag 30 december 2024 16:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is vrij consistent wat ik zeg, weinig met doelpalen te maken. Je kan niet nivelleren én denivelleren als een zero sum game, als de hele intentie achter het nivelleren is een noodzakelijke opbrengstverhoging voor het Rijk.
Ja, de andere optie is bezuinigen, maar met een groot en waarschijnlijk groter tekort en alle rampenherstel voor de boeg én dat zorg nu net 1 van de 2 grote knoppen is waar je aan kan draaien, is dat vrij utopisch.
Je hebt wel gelijk dat dit (godzijdank en nog) geen beleidsvoornemen is, maar nog even wat mensen naar hun site lokken de laatste twee dagen dat het kan. Maakt de inhoud niet foutief.
Vraag me af of Bente Becker dit ook wenst te monitoren.quote:Op maandag 30 december 2024 16:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is aan de ene kant foute boel, aan de andere kant verbaast het me helemaal niets.
Het nieuwsbericht is dat er een steeds groter draagvlak komt voor een inkomensafhankelijke bijdrage; dat VVD samen haar toenmalige vriendje PvdA dat in een voorstel heeft gegoten is een bijzin. De financiële situatie nu, de geopolitieke instabiliteit en de nog veel sterker gestegen kosten maken dat je dat niet ceteris paribus op vandaag kan plakken, dus het "uitgangspunt van het oorspronkelijke pakket" is simpelweg niet meer te realiseren zonder erg veel pijn bij erg veel mensen.quote:Op maandag 30 december 2024 16:41 schreef Monolith het volgende:
Sorry hoor, maar je mist echt het hele punt. Lees je eigen posts nog eens. Natuurlijk klopt het dat je niet kan denivelleren en nivelleren tegelijk met de intentie de opbrengsten te verhogen. Of nou ja, dat kan in principe wel, maar dan gaan de lasten er voor iedereen omhoog. Maar goed, dat was het hele punt ook niet. Er wordt hier verwezen naar een voorstel dat onderdeel uitmaakte van het regeerakkoord van Rutte 2 waarin een budgetneutraal pakket aan maatregelen stond. En iedereen snapt dat dan de opbrengsten niet stijgen voor het rijk, maar dat is een punt dat jij erbij sleept. Dat was helemaal niet het uitgangspunt van het oorspronkelijke pakket, want budgetneutraal en iedereen snapt dat de opbrengsten dan niet stijgen. Dus in die zin ben je tegen windmolens aan het vechten.
Kun je nagaan, meer dan 50.000 in het ziekenhuis maakt dus nog veel meer ongelukken in werkelijkheid per jaar. Ik zou de maatschappelijke impact van met de telefoon in de hand fietsen niet zo snel downsizen, die is vrij groot.quote:Op maandag 30 december 2024 16:38 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Overigens ongelukken met fietsen of auto's zijn van alle tijden en het gros van het deel zal niet in het ziekenhuis belanden.
Singapore doet het nog prima.quote:Op maandag 30 december 2024 14:22 schreef Droopie het volgende:
Ik zou een autocratie in theorie niet eens zo heel slecht vinden, maar de praktijk leert in bijna heel de wereld dat er bijna geen persoon bestaat die hier fatsoenlijk mee om kan gaan.
Het is simpelweg ook niet haalbaar om de premie maar te laten stijgen, volgens mij was de berekening binnen 5 jaar richting de 200 euro per maand. Dat is gewoon geen optie.quote:Op maandag 30 december 2024 16:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Het nieuwsbericht is dat er een steeds groter draagvlak komt voor een inkomensafhankelijke bijdrage; dat VVD samen haar toenmalige vriendje PvdA dat in een voorstel heeft gegoten is een bijzin. De financiële situatie nu, de geopolitieke instabiliteit en de nog veel sterker gestegen kosten maken dat je dat niet ceteris paribus op vandaag kan plakken, dus het "uitgangspunt van het oorspronkelijke pakket" is simpelweg niet meer te realiseren zonder erg veel pijn bij erg veel mensen.
Wat zal dat met de CAO-onderhandelingen doen, denk je?quote:Op maandag 30 december 2024 16:58 schreef Hanca het volgende:
Het moet vrij simpel gewoon een hoger percentage vanuit werkgeverspremie worden,
200 euro is globaal nog steeds een lachertje natuurlijk, op de Canadezen en nordics na misschien.quote:Op maandag 30 december 2024 16:58 schreef Hanca het volgende:
Het is simpelweg ook niet haalbaar om de premie maar te laten stijgen, volgens mij was de berekening binnen 5 jaar richting de 200 euro per maand. Dat is gewoon geen optie.
Nóg meer werkgeverslasten, terwijl we alle voorheen werknemerspremies al naar de werkgever hebben verlegd en een pervers systeem hebben om mensen voooral niet in vaste dienst te nemen, de arbeidsproductiviteit daalt en onze concurrentiepositie tanende is. En die cap van 72k valt nog wel te omzeilen als je een miljoen verdient, en we hoeven ook niet allemaal 3000 euro netto te verdienen als eindpunt. Uitgangspunt moet austeriteit zijn, niet opbrengstmaximalisatie (die vaak ook nog eens averechts werkt, zie tabaksaccijns).quote:Het moet vrij simpel gewoon een hoger percentage vanuit werkgeverspremie worden, naast dat die absurde top op 72.000 euro waardoor iemand met dat inkomen exact hetzelfde betaalt als iemand die een miljoen verdient er af moet.
Je enigzins informeren over de onderwerpen waar je over mag stemmen is een goed begin. Dan doe je meteen al meer dan het grootste gedeelte van het electoraat.quote:Op maandag 30 december 2024 15:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Iets vergelijkbaars als wat vrij normale aanpassingen aan de inkomstenbelasting doet. En denk je trouwens niet dat een verdubbeling van de premie voor de zorgverzekering in een paar jaar op de tafel ligt bij CAO onderhandelingen? Is een behoorlijke hap uit de koopkrachtplaatjes.quote:Op maandag 30 december 2024 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat zal dat met de CAO-onderhandelingen doen, denk je?
Wat een lachertje is zijn de werkgeverslasten voor een land waar alles zo goed is geregeld als in Nederland, die zijn gewoon laag. Alle landen in de wereld die er onder zitten hebben dan ook letterlijk alles in het land slechter geregeld.quote:Op maandag 30 december 2024 17:05 schreef nostra het volgende:
[..]
200 euro is globaal nog steeds een lachertje natuurlijk, op de Canadezen en nordics na misschien.
[..]
Nóg meer werkgeverslasten, terwijl we alle voorheen werknemerspremies al naar de werkgever hebben verlegd en een pervers systeem hebben om mensen voooral niet in vaste dienst te nemen, de arbeidsproductiviteit daalt en onze concurrentiepositie tanende is. En die cap van 72k valt nog wel te omzeilen als je een miljoen verdient, en we hoeven ook niet allemaal 3000 euro netto te verdienen als eindpunt. Uitgangspunt moet austeriteit zijn, niet opbrengstmaximalisatie (die vaak ook nog eens averechts werkt, zie tabaksaccijns).
Ik denk dat 1 would-be Mussolini in dit land wel genoeg is.quote:Op maandag 30 december 2024 17:01 schreef Hexagon het volgende:
Maak mij maar autocraat dan deponeer ik al die lui in Rusland.
Als een werknemer duurder wordt voor de werkgever, en dat doe je door een nog groter deel van de zorgverzekering naar het werkgeversdeel te verschuiven, dan is er minder ruimte voor een loonsverhoging, if any. Je voorstel zal op zijn best tot een jarenlange nullijn in veel sectoren leiden, en waarschijnlijk zelfs tot netto loonsverlagingen. Onderaan de streep dus geen haar beter dan stijgende premies, alleen met een stuk meer administratie.quote:Op maandag 30 december 2024 17:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iets vergelijkbaars als wat vrij normale aanpassingen aan de inkomstenbelasting doet. En denk je trouwens niet dat een verdubbeling van de premie voor de zorgverzekering in een paar jaar op de tafel ligt bij CAO onderhandelingen? Is een behoorlijke hap uit de koopkrachtplaatjes.
Ja, we moeten juist af van de paternalistische rubberentegeltjesmaatschappij waarin de overheid wel inspringt voor iets dat nagenoeg iedereen zelf kan (maar niet altijd doet). Het hele concept van eigen verantwoordelijkheid schoffel je hier onderuit voor particulieren en gooi je op het bordje van werkgevers, die nou juist net die verantwoordelijkheid niet kunnen beïnvloeden. Je gooit je hele economie ten gronde met zulke exorbitante verhogingen van werkgeverslasten om er later achter te komen dat je een veelvoud aan uitkeringen, gemiste vpb, gemiste box 2 en nog meer verdwijnende Unilevers, Shells, RELX'en en Boskalissen.quote:Op maandag 30 december 2024 17:10 schreef Hanca het volgende:
Die premies moeten omhoog en Den Haag weet dat ook prima. De zorgpremie zou naar max 50 of 75 euro moeten, scheelt ook enorm veel schuldsaneringen aangezien de zorgpremie daar nu al reden nummer 1 is.
Dat laatste: eens.quote:Op maandag 30 december 2024 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als een werknemer duurder wordt voor de werkgever, en dat doe je door een nog groter deel van de zorgverzekering naar het werkgeversdeel te verschuiven, dan is er minder ruimte voor een loonsverhoging, if any. Je voorstel zal op zijn best tot een jarenlange nullijn in veel sectoren leiden, en waarschijnlijk zelfs tot netto loonsverlagingen. Onderaan de streep dus geen haar beter dan stijgende premies, alleen met een stuk meer administratie.
En het belangrijkste issue: we omzeilen weer het eigenlijke probleem. Je kunt een eindeloze kostenstijging per definitie niet beteugelen door de kosten te verschuiven van de een naar de ander.
Ze houden op de pensioenen ook een percentage in: https://www.pfzw.nl/parti(...)eer%20bijdrage%20Zvw.quote:Op maandag 30 december 2024 17:17 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens: het verschuiven richting werkgevers is natuurlijk wel weer een mooi cadeautje voor iedereen die niet werkt. Lees: de paar miljoen gepensioneerden.
Hoe toets je dat effect?quote:Op maandag 30 december 2024 17:06 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Je enigzins informeren over de onderwerpen waar je over mag stemmen is een goed begin. Dan doe je meteen al meer dan het grootste gedeelte van het electoraat.
En naast vrijwilligerswerk op school of in de buurt kun je altijd (actief) lid worden van een politieke partij. Eigenlijk telt alles wat een positief (maatschappelijk) effect heeft op meer dan alleen jezelf en je gezin/familie.
Inkomensafhankelijke AOW? Daar mag dan wel een mooie reparatie tegenover staan voor de werkende veertigplussers van nu. Want voor een deel daarvan valt dan een van de pensioenpeilers (AOW, pensioenopbouw, overig bezit) opeens een stuk lager uit. Met weinig tijd om te compenseren.quote:Op maandag 30 december 2024 17:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze houden op de pensioenen ook een percentage in: https://www.pfzw.nl/parti(...)eer%20bijdrage%20Zvw.
En sowieso wordt wat mij betreft de AOW ook inkomensafhankelijk.
Je moet het geleidelijk invoeren, klopt. Maar dat we mensen boven een bepaalde leeftijd plots een basisinkomen geven ongeacht hun inkomen is natuurlijk vrij bijzonder, we geven ook niet iedereen WW of bijstand.quote:Op maandag 30 december 2024 17:30 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Inkomensafhankelijke AOW? Daar mag dan wel een mooie reparatie tegenover staan voor de werkende veertigplussers van nu. Want voor een deel daarvan valt dan een van de pensioenpeilers (AOW, pensioenopbouw, overig bezit) opeens een stuk lager uit.
En wie probeert extra te sparen voor later wordt weer gepakt met de plannen voor een hogere vermogensbelasting.
quote:Op maandag 30 december 2024 17:30 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Inkomensafhankelijke AOW? Daar mag dan wel een mooie reparatie tegenover staan voor de werkende veertigplussers van nu. Want voor een deel daarvan valt dan een van de pensioenpeilers (AOW, pensioenopbouw, overig bezit) opeens een stuk lager uit. Met weinig tijd om te compenseren.
En wie probeert extra te sparen voor later wordt weer gepakt met de plannen voor een hogere vermogensbelasting.
Kunnen jullie niet trouwen of zo? Zodat de ei en ij woorden goed gespeld worden?quote:Op maandag 30 december 2024 17:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je moet het gelijdelijk invoeren, klopt. Maar dat we mensen boven een bepaalde leeftijd plots een basisinkomen geven ongeacht hun inkomen is natuurlijk vrij bijzonder, we geven ook niet iedereen WW of bijstand.
Gewoon in de inkomstenbelasting opnemen zoals in Denemarken. Hoger inkomen = meer betalen.quote:Op maandag 30 december 2024 17:17 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens: het verschuiven richting werkgevers is natuurlijk wel weer een mooi cadeautje voor iedereen die niet werkt. Lees: de paar miljoen gepensioneerden.
Daar zit iets in. Aan de andere kant moet de overheid voorzichtiger worden met het continu veranderen van de spelregels.quote:Op maandag 30 december 2024 17:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je moet het gelijdelijk invoeren, klopt. Maar dat we mensen boven een bepaalde leeftijd plots een basisinkomen geven ongeacht hun inkomen is natuurlijk vrij bijzonder, we geven ook niet iedereen WW of bijstand.
Ik vind het juist mooi dat iedereen die in Nederland woont AOW krijgt, ongeacht hun arbeidsverleden. Zolang de AOW een bedrag is waar je van kunt leven, hoeft het van mij niet inkomensafhankelijk te zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 17:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
En sowieso wordt wat mij betreft de AOW ook inkomensafhankelijk.
Dat is natuurlijk hetzelfde als het via een werkgevers- of werknemerspremie doen. Iedereen voor een heel deel hetzelfde laten betalen zoals nu is in elk geval binnenkort geen optie meer. En gelukkig wordt dat bij debatten steeds vaker genoemd en lijkt ook de VVD zich dat te beseffen.quote:Op maandag 30 december 2024 17:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Gewoon in de inkomstenbelasting opnemen zoals in Denemarken. Hoger inkomen = meer betalen.
Via de loonbelasting laten lopen is effectiever en efficiënter.quote:Op maandag 30 december 2024 17:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Gewoon in de inkomstenbelasting opnemen zoals in Denemarken. Hoger inkomen = meer betalen.
Alles wat we nu doen collectiveren is evenmin een optie.quote:Op maandag 30 december 2024 17:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk hetzelfde als het via wen werkgevers- of werknemerspremie doen. Iedereen voor een heel deel hetzelfde laten betalen zoals nu is in elk geval binnenkort geen optie meer. En gelukkig wordt dat bij debatten steeds vaker genoemd en lijkt ook de VVD zich dat te beseffen.
De dag dat de VVD dat doet (in die mate) ben ik er weg in ieder geval. Dan maar Eerdmans.quote:Op maandag 30 december 2024 17:45 schreef Hanca het volgende:
en lijkt ook de VVD zich dat te beseffen.
Het gaat mij om de andere kant op. Mensen met een pensioen van 2 ton per jaar en een miljoen op de bank geven we die uitkering (want dat is het in feite) ook. Niemand die nu een AOW zou ontwerpen zou dat verzinnen, zelfs de VVD of Eerdmans niet.quote:Op maandag 30 december 2024 17:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het juist mooi dat iedereen die in Nederland woont AOW krijgt, ongeacht hun arbeidsverleden. Zolang de AOW een bedrag is waar je van kunt leven, hoeft het van mij niet inkomensafhankelijk te zijn.
De vraag stellen is hem beantwoorden.quote:Is het doel nog steeds om zo veel mogelijk belastinggeld op te halen tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten, omdat er nu eenmaal publieke diensten mee moeten worden gefinancierd? Of zijn belastingen zo langzamerhand een optelsom van allerlei deelbelangen die politiek gewoon goed vertegenwoordigd zijn?’
Ik ben er ook wel een beetje klaar mee dat als je weer lulkoek aan het verkopen bent, daar terecht op gewezen wordt, dan zulk een wonderlijke draai en interpretatie geeft aan je eigen woorden, die je redelijkerwijs niet van iemand kan verwachten, en dan maar weer als een jammerende kleuter 'stropop! stropop! stropop!' begint te roepen. Jij bent niet aan het discussiëren, jij bent geen poging aan het wagen om tot nieuwe kennis te komen en/of je in de gedachten en beleving van een aan te verplaatsen, jij probeert geen verfrissende of interessante kijk op de werkelijkheid te delen, jij probeert hier alleen het 'geijk' dat je jezelf aan hebt gepraat te vuur en te zwaard te verdedigen, en doet dat vooral door je gesprekspartner (of in jouw belevingswereld eerder je 'tegenstander') te kleineren met pietluttig gelul over argumentatietheorie, waarvan ik zeer sterk de indruk heb dat je er zelf maar bijzonder weinig van begrepen hebt, gezien de lulkoek die je zelf met grote regelmaat te berde brengt. Schei toch eens uit met dat kinderachtige gedrag.quote:Op maandag 30 december 2024 11:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Hmm. Aandoenlijke stropop wel.
Ik gaf in mijn post aan dat praktiserende moslims op hoge posities de uitzonderingen zijn en dat er actief op zulke mensen wordt geselecteerd. Dat is dus iets anders dan dat ze er niet zijn of niets zouden kunnen.
De zorgpremie is wellicht de grootste post, maar daarmee nog niet noodzakelijkerwijs de oorzaak.quote:Op maandag 30 december 2024 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die premies moeten omhoog en Den Haag weet dat ook prima. De zorgpremie zou naar max 50 of 75 euro moeten, scheelt ook enorm veel schuldsaneringen aangezien de zorgpremie daar nu al reden nummer 1 is.
Ja, het antwoord is vrij simpel: er valt vrijwel nergens goed te bezuinigen (zie hoeveel moeite ze hebben met het aanpassen van die onderwijsbezuiniging of de BTW) en toch hebben we een begrotingstekort.quote:Op maandag 30 december 2024 17:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Dat is niet het punt van de quote (van Klaas Knot).quote:Op maandag 30 december 2024 18:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, het antwoord is vrij simpel: er valt vrijwel nergens goed te bezuinigen (zie hoeveel moeite ze hebben met het aanpassen van die onderwijsbezuiniging of de BTW) en toch hebben we een begrotingstekort.
Natuurlijk moet er blijvend worden gekeken naar de uitgaven van de overheid, maar 20 jaar VVD heeft de inkomstenkant van de overheid ook gewoon te ver uitgekleed, de overheid heeft meer inkomsten en dus meer belastingen of premies nodig om fatsoenlijk te blijven functioneren.
Ja, maar het antwoord is dat het stelsel misschien anders moet, maar dat het daarna méér moet opbrengen, niet minder. Is Knot het misschien niet mee eens, maar de overheid heeft zichzelf dankzij al die jaren VVD gewoon volledig uitgekleed. En dat gaat niet langer, steeds meer essentiële zaken heeft de overheid geen geld voor, omdat er niet genoeg binnen komt.quote:Op maandag 30 december 2024 18:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is niet het punt van de quote (van Klaas Knot).
Voor context, zie:
https://www.volkskrant.nl(...)belang-nog~b1c249ce/
Maar de bedoeling van deze zin gaat niet over het totaal aan opgehaalde belastingen en of dat hoger of lager moet, maar over de bizarre manier waarop het stelsel inmiddels in elkaar zit. Wat uiteindelijk zuiver een gevolg is van politieke koehandel. Knot poneert dat hier als een vraag, maar weet het antwoord op die vraag heel erg goed.
Ja, natuurlijk moet je de AOW vermogens- of inkomensafhankelijk maken. Het is een gotstpe (en totaal onverklaarbaar) waarom dat niet zo zou zijn,quote:Op maandag 30 december 2024 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat mij om de andere kant op. Mensen met een pensioen van 2 ton per jaar en een miljoen op de bank geven we die uitkering (want dat is het in feite) ook. Niemand die nu een AOW zou ontwerpen zou dat verzinnen, zelfs de VVD of Eerdmans niet.
Je brengt hier een mening als een feit. Ten eerste leidt een versimpeling van het belastingstelsel tot een grote daling in overhead dus blijft er netto meer over voor de overheid van hetzelfde bedrag. Ten tweede wordt het geldtekort bij de overheid in grote mate beïnvloed door de immer stijgende zorgkosten. En ten derde zou je ook kunnen beargumenteren dat de overheid op sommige terreinen een veel te grote broek aan heeft getrokken, met kostenstijgingen tot gevolg.quote:Op maandag 30 december 2024 18:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar het antwoord is dat het stelsel misschien anders moet, maar dat het daarna méér moet opbrengen, niet minder. Is Knot het misschien niet mee eens, maar de overheid heeft zichzelf dankzij al die jaren VVD gewoon volledig uitgekleed. En dat gaat niet langer, steeds meer essentiële zaken heeft de overheid geen geld voor, omdat er niet genoeg binnen komt.
Ik vraag me af of het echt zoveel uitmaakt. Om te bepalen wie dan recht heeft op hoeveel, heb je ook weer een heel overheidsapparaat nodig en dat is ook niet gratis. Het zou me niks verbazen als het onder de streep goedkoper is om iedereen gewoon hetzelfde te geven.quote:Op maandag 30 december 2024 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat mij om de andere kant op. Mensen met een pensioen van 2 ton per jaar en een miljoen op de bank geven we die uitkering (want dat is het in feite) ook. Niemand die nu een AOW zou ontwerpen zou dat verzinnen, zelfs de VVD of Eerdmans niet.
Er valt prima te bezuinigen, alleen is het vaak vestzak broekzak met de burger in privé of ontbreekt de wil.quote:Op maandag 30 december 2024 18:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, het antwoord is vrij simpel: er valt vrijwel nergens goed te bezuinigen (zie hoeveel moeite ze hebben met het aanpassen van die onderwijsbezuiniging of de BTW) en toch hebben we een begrotingstekort.
Dat laatste zeg ik ook niet en dat weet je best. Ik ben altijd voor zuinig en goed omgaan met overheidsgeld, per slot van rekening is de staatsschuld een lening richting volgende generaties. Die moet laag blijven.quote:Op maandag 30 december 2024 18:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je brengt hier een mening als een feit. Ten eerste leidt een versimpeling van het belastingstelsel tot een grote daling in overhead dus blijft er netto meer over voor de overheid van hetzelfde bedrag. Ten tweede wordt het geldtekort bij de overheid in grote mate beïnvloed door de immer stijgende zorgkosten. En ten derde zou je ook kunnen beargumenteren dat de overheid op sommige terreinen een veel te grote broek aan heeft getrokken, met kostenstijgingen tot gevolg.
Dat dat geleid heeft tot een verschraling van de basale dienstverlening ben ik verder wel met je eens, maar het PvdA-adagium 'kwak er maar een bult geld tegenaan en dan lost het zichzelf wel op' is niet direct het juiste antwoord.
Als je vind dat ik lukoek aan het verkopen ben, kun je gewoon inhoudelijk reageren op mijn standpunten in plaats van met een hele post ad hominem te komen. Ik discussier hier namelijk wel op een prima manier mee en onderbouw mijn standpunten ook met bronnen. Het staat mensen vrij om het daar niet mee eens te zijn, maar kom dan met steekhoudende tegenargumenten en niet met persoonlijke aanvallen.quote:Op maandag 30 december 2024 17:58 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik ben er ook wel een beetje klaar mee dat als je weer lulkoek aan het verkopen bent, daar terecht op gewezen wordt, dan zulk een wonderlijke draai en interpretatie geeft aan je eigen woorden, die je redelijkerwijs niet van iemand kan verwachten, en dan maar weer als een jammerende kleuter 'stropop! stropop! stropop!' begint te roepen. Jij bent niet aan het discussiëren, jij bent geen poging aan het wagen om tot nieuwe kennis te komen en/of je in de gedachten en beleving van een aan te verplaatsen, jij probeert geen verfrissende of interessante kijk op de werkelijkheid te delen, jij probeert hier alleen het 'geijk' dat je jezelf aan hebt gepraat te vuur en te zwaard te verdedigen, en doet dat vooral door je gesprekspartner (of in jouw belevingswereld eerder je 'tegenstander') te kleineren met pietluttig gelul over argumentatietheorie, waarvan ik zeer sterk de indruk heb dat je er zelf maar bijzonder weinig van begrepen hebt, gezien de lulkoek die je zelf met grote regelmaat te berde brengt. Schei toch eens uit met dat kinderachtige gedrag.
Ik zal niet gaan oordelen over sectoren waar ik weinig vanaf weet, maar het onderwijs heeft zeker niet meer geld nodig.quote:Op maandag 30 december 2024 18:22 schreef Hanca het volgende:
Maar het is niet alleen de zorg die stijgt, ook onderwijs, defensie, infrastructuur, politie, woningbouw hebben meer geld nodig.
Ben ik ook, maar een overheidstekort is niet alleen maar het gevolg van te weinig inkomsten. De uitgavenkant is net zo zeer van belang. Dat de overheid 'overal' geld tekort komt is een kwestie van perceptie: wat de overheid nu wil doen lukt inderdaad niet met het beschikbare bedrag. Dat komt deels omdat het zichzelf allerlei taken heeft toegeëigend waarvan je rustig opnieuw kan nadenken of dat wel terecht is. En deels omdat veel systemen zo complex zijn geworden dat het heel veel mensen bezighoudt die helemaal niet met het primaire proces (ondersteuning van de bevolking) bezig zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 18:22 schreef Hanca het volgende:
De belasting nu laag houden is net zo goed kiezen voor een hogere staatsschuld en ik dacht altijd dat jij daar tegen was.
Ja, ik ben het op veel fronten met Howard oneens (socialisme, Israël, libertarisme), maar dit is natuurlijk bullshit.quote:Op maandag 30 december 2024 17:58 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik ben er ook wel een beetje klaar mee dat als je weer lulkoek aan het verkopen bent, daar terecht op gewezen wordt, dan zulk een wonderlijke draai en interpretatie geeft aan je eigen woorden, die je redelijkerwijs niet van iemand kan verwachten, en dan maar weer als een jammerende kleuter 'stropop! stropop! stropop!' begint te roepen. Jij bent niet aan het discussiëren, jij bent geen poging aan het wagen om tot nieuwe kennis te komen en/of je in de gedachten en beleving van een aan te verplaatsen, jij probeert geen verfrissende of interessante kijk op de werkelijkheid te delen, jij probeert hier alleen het 'geijk' dat je jezelf aan hebt gepraat te vuur en te zwaard te verdedigen, en doet dat vooral door je gesprekspartner (of in jouw belevingswereld eerder je 'tegenstander') te kleineren met pietluttig gelul over argumentatietheorie, waarvan ik zeer sterk de indruk heb dat je er zelf maar bijzonder weinig van begrepen hebt, gezien de lulkoek die je zelf met grote regelmaat te berde brengt. Schei toch eens uit met dat kinderachtige gedrag.
Je begint nu wel echt een beetje door te draaien.quote:Op maandag 30 december 2024 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik ben het op veel fronten met Howard oneens (socialisme, Israël, libertarisme), maar dit is natuurlijk bullshit.
Hj komt met bronnen, onderbouwt wat hij zegt en verlaagt zich zelden tot ad hominems.
De werkelijkheid is, is dat het een vreemde eend in de bijt is in een omgeving van iets te veel gelijkgestemden die kennelijk spontaan in een stuip schieten bij weerwoord.
Is de huid zo dun, noem dit subforum dan gewoon PvdA/GL.
Goede hemel, Karel...quote:Op maandag 30 december 2024 18:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je begint nu wel echt een beetje door te draaien.
Hou eens op joh.quote:Op maandag 30 december 2024 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik ben het op veel fronten met Howard oneens (socialisme, Israël, libertarisme), maar dit is natuurlijk bullshit.
Hj komt met bronnen, onderbouwt wat hij zegt en verlaagt zich zelden tot ad hominems.
De werkelijkheid is, is dat het een vreemde eend in de bijt is in een omgeving van iets te veel gelijkgestemden die kennelijk spontaan in een stuip schieten bij weerwoord.
Op compleet hersenloos gewauwel? Het houdt ergens een keer opquote:Op maandag 30 december 2024 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Goede hemel, Karel...
Kun je één keer proberen iets van een inhoudelijke reactie te geven?
Ik schiet niet zo in de stuip bij een weerwoord hoor, als dat weerwoord ook ergens op slaat. In vrijwel alle gevallen is het een soort raar boerenverstand dat van een bijzonder ongenuanceerd, bijzonder simplistisch wereldbeeld getuigt dat een beetje de logica volgt van: 'Als iedereen nu overal tweehonderd kilometer per uur zou rijden, dan zouden mensen minder lang in de auto zitten en hebben we ook minder verkeersongelukken. (mooie stropop weer!)'quote:Op maandag 30 december 2024 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, op posts met een boodschap mag ook.quote:Op maandag 30 december 2024 19:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op compleet hersenloos gewauwel? Het houdt ergens een keer op
Toetsen? Waarom zou je dat willen toetsen? En zolang je binnen de grenzen van de wet blijft kan er toch nauwelijks sprake zijn van een slecht effect, of zie jij dat anders?quote:Op maandag 30 december 2024 17:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoe toets je dat effect?
En is zo min mogelijk effect beter als een slecht effect?
Herkenbaar, elke vorm van nuance wordt vermeden. Wordt de nuance opgezocht, dan komen de usual suspects weer met de langspeelplaat aan. Woke, GL/PvdA, alles wordt erbij gehaald om het genuanceerde verhaal maar niet op te zoeken.quote:Op maandag 30 december 2024 19:36 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik schiet niet zo in de stuip bij een weerwoord hoor, als dat weerwoord ook ergens op slaat. In vrijwel alle gevallen is het een soort raar boerenverstand dat van een bijzonder ongenuanceerd, bijzonder simplistisch wereldbeeld getuigt dat een beetje de logica volgt van: 'Als iedereen nu overal tweehonderd kilometer per uur zou rijden, dan zouden mensen minder lang in de auto zitten en hebben we ook minder verkeersongelukken. (mooi stropop weer!)'
Van te voren is het verhaal al bedacht, daar wordt dan een bron bijgezocht om die bewering te staven, welke vrijwel altijd ontaard in de een of andere vage, overhaaste generalisatie. Elke keer als iemand dat soort lulkoek weerlegt, dan luidt het 'Dat is een stropop! Dat zeg ik helemaal niet! Kom nu eens met argumenten!' Die argumenten worden maar al te vaak aangedragen, maar als iemand dan zelf elke vorm van tegenspraak simpel negeert of ontkent, dan valt er geen discussie te voeren. Dat is dodelijk vermoeiend.
Jij hebt het over nuance...quote:Op maandag 30 december 2024 19:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Herkenbaar, elke vorm van nuance wordt vermeden. Wordt de nuance opgezocht, dan komen de usual suspects weer met de langspeelplaat aan. Woke, GL/PvdA, alles wordt erbij gehaald om het genuanceerde verhaal maar niet op te zoeken.
Het is gewoon iets vinden om er iets van te vinden.
Ja klopt. En ik erken ook wanneer ik niet genuanceerd reageer. Probeer het eens. Veel verstandiger dan die langspeelplaat afspelen. Elke dag. Elk topic.quote:Op maandag 30 december 2024 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij hebt het over nuance...
Uiteraard weet je dat het geen langspeelplaat betreft maar posts met inhoud. Inhoud waar je nooit op zal reageren. Liever verstop je je in dit subforum onder de mantel van 'nuance', en het werkt ook nog.quote:Op maandag 30 december 2024 19:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja klopt. En ik erken ook wanneer ik niet genuanceerd reageer. Probeer het eens. Veel verstandiger dan die langspeelplaat afspelen. Elke dag. Elk topic.
'Feitenvrij' en 'dogmatisch'?quote:Op maandag 30 december 2024 19:50 schreef JAM het volgende:
Overigens denk ik ook helemaal niet dat we hier met zoveel gelijkgestemden zitten. Niet lang geleden had ik met @:Hanca bijvoorbeeld een disucssie over de onderwijsbegroting waarin we het bijzonder duidelijk oneens met elkaar waren. Ik hoef het echter niet met iemand eens te zijn, om toch waardering en respect op te kunnen brengen voor hoe iemand anders erin staat. Dan denk ik: 'Zo kan het inderdaad ook, hoewel ik het zelf liever anders had gezien.' Dat is iets heel anders dan feitenvrij geouwehoer om maar aan je eigen achterhaalde en dogmatische wereldbeeld vast te kunnen houden.
Adem even rustig in en uit en tel tot tien…quote:Op maandag 30 december 2024 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'Feitenvrij' en 'dogmatisch'?
Als ik een euro krijg voor elke post hier waarin de NSDAP gepresenteerd wordt als levensvatbare entiteit die het huidige Nederland bedreigt was ik ziljonair.
Waar is HowardRoark precies feitenvrij?
Reageren op je langspeelplaat heeft geen nut. Heb ik een tijdlang gedaan, maar aangezien je steeds dezelfde retoriek bleef bezigen heb ik er maar een stop op gezet. Dan is het gewoon een agree to disagree - en dan zoek je het maar zelf uit. En ik verstop me inderdaad in dit subforum, al sinds 2003.quote:Op maandag 30 december 2024 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard weet je dat het geen langspeelplaat betreft maar posts met inhoud. Inhoud waar je nooit op zal reageren. Liever verstop je je in dit subforum onder de mantel van 'nuance', en het werkt ook nog.
Hier hebben we daar een mooi voorbeeld van.quote:Op maandag 30 december 2024 19:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Adem even rustig in en uit en tel tot tien…
Wat betreft je vreemde verhaal dat 'We in Nederland 'zulke mensen' niet op zouden moeten vangen omdat ze moeilijk aan de baan kunnen komen.'- verwijs ik je terug naar wat @Hanca daar (hier dus: Hanca in POL / Nederlandse Politiek #465 Kerstreces ) al over te zeggen had. Er wordt meer dan genoeg inhoudelijk gereageerd op je standpunten. Het verhaal slaat inderdaad gewoon nergens op.quote:Op maandag 30 december 2024 18:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je vind dat ik lukoek aan het verkopen ben, kun je gewoon inhoudelijk reageren op mijn standpunten in plaats van met een hele post ad hominem te komen. Ik discussier hier namelijk wel op een prima manier mee en onderbouw mijn standpunten ook met bronnen. Het staat mensen vrij om het daar niet mee eens te zijn, maar kom dan met steekhoudende tegenargumenten en niet met persoonlijke aanvallen.
Ik heb enkele vragen gesteld. Vragen waar ik geen antwoord op heb gekregen.quote:Op maandag 30 december 2024 19:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Reageren op je langspeelplaat heeft geen nut. Heb ik een tijdlang gedaan, maar aangezien je steeds dezelfde retoriek bleef bezigen heb ik er maar een stop op gezet. Dan is het gewoon een agree to disagree - en dan zoek je het maar zelf uit. En ik verstop me inderdaad in dit subforum, al sinds 2003.
Oh jawel hoor, bij herhaling zelfs. Die negeerde je volledig. De conclusie is dat jij je niet kan vinden in mijn visie, mijn interpretatie. Dat is prima, maar dat gezuig mag je dan achterwege laten. Je bent gewoon niet op zoek naar nuance. Ook dat mag, maar verwacht dan niet dat ik dat spelletje mee ga spelen.quote:Op maandag 30 december 2024 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb enkele vragen gesteld. Vragen waar ik geen antwoord op heb gekregen.
Ik heb ze verre van genegeerd. Ik heb gevraagd wat precies de logica, ratio en gezond verstand achter die antwoorden is.quote:Op maandag 30 december 2024 19:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, bij herhaling zelfs. Die negeerde je volledig. De conclusie is dat jij je niet kan vinden in mijn visie, mijn interpretatie. Dat is prima, maar dat gezuig mag je dan achterwege laten. Je bent gewoon niet op zoek naar nuance. Ook dat mag, maar verwacht dan niet dat ik dat spelletje mee ga spelen.
Daar heb ik eveneens op geantwoord. Maar niet naar jouw tevredenheid, want niet in je straatje. Je bent in mijn beleving gewoon op zoek naar antwoorden die je vooroordelen bevestigen. Niet anders dan dat.quote:Op maandag 30 december 2024 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb ze verre van genegeerd. Ik heb gevraagd wat precies de logica, ratio en gezond verstand achter die antwoorden is.
Hier bijvoorbeeld:quote:Op maandag 30 december 2024 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'Feitenvrij' en 'dogmatisch'?
Als ik een euro krijg voor elke post hier waarin de NSDAP gepresenteerd wordt als levensvatbare entiteit die het huidige Nederland bedreigt was ik ziljonair.
Waar is HowardRoark precies feitenvrij?
Er is geen enkele linkse partij in Nederland die problemen met migratie bagatelliseert of ontkent. Alle linkse partijen hebben vrij uitgebreide standpunten met betrekking tot migratie (en aanverwante thema's als integratie). Dat blijkt uit elk partijprogramma, dat blijkt uit elke debat over het onderwerp. Het is nog nooit voorgekomen dat een Dijk, of een Timmermans, of een Ouwehand, of een Jetten, of wie dan ook naar de interruptiemicrofoon gelopen is en heeft gezegd: 'Nou, nou, mevrouw Faber, het zal toch allemaal wel meevallen. Waarom zet u de grenzen niet gewoon open en laat u die mensen verder gewoon begaan? Geen gezeik, iedereen rijk.' Integendeel, toen de SP járen geleden het voortouw nam om te pleiten voor zaken als een verplichte inburgering, werden die zelf, juist door rechts, weggezet als racisten.quote:Op maandag 30 december 2024 11:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben het er ook mee eens dat rechtse partijen soms een blinde vlek hebben voor andere kwesties (neem een realistisch klimaatbeleid bijvoorbeeld). Maar dat los je niet op door het bagatelliseren van een probleem met migratie of het zelfs te ontkennen. Daar schieten progressieve en linkse partijen dan ook tekort. De realiteit is nu eenmaal dat veel Nederlanders migratie als een zeer groot probleem zien, als je het niet serieus neemt als partij ben je zulke potentiële kiezers kwijt.
[..]
Het waren antwoorden waar de doorgaans oh zo progressieve-mijn-goedheid-wat-afschuwelijk-al-die-extreemrechtse-vrouwen--en homohaat-en-ongelijkheid-en-achterlijk-verwijzen-naar-eeuwenoude-door-mannen--en-dus-patriarchaal-geschreven-teksten-neanderthalers-en-hun-intolerantie-samengebald-in-Trump-Orban-Wilders-ideologie discipel compleet door van de leg raakt, maar thans even niet.quote:Op maandag 30 december 2024 20:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Daar heb ik eveneens op geantwoord. Maar niet naar jouw tevredenheid, want niet in je straatje. Je bent in mijn beleving gewoon op zoek naar antwoorden die je vooroordelen bevestigen. Niet anders dan dat.
Mijn excuses dat ik hier even inspring (misschien ga ik daar spijt van krijgen), maar als iemand 1500 jaar oude teksten aanhaalt om ritualistische nonsens uit te voeren, dan moet iemand dat toch lekker zelf weten? Dat speelt toch verder geen rol van betekenis in hoe Nederland (of de VS, of Hongarije) bestuurd wordt?quote:Op maandag 30 december 2024 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het waren antwoorden waar de doorgaans oh zo progressieve-mijn-goedheid-wat-afschuwelijk-al-die-extreemrechtse-vrouwen--en homohaat-en-ongelijkheid-en-achterlijk-verwijzen-naar-eeuwenoude-door-mannen--en-dus-patriarchaal-geschreven-teksten-neanderthalers-en-hun-intolerantie-samengebald-in-Trump-Orban-Wilders-ideologie discipel compleet door van de leg raakt, maar thans even niet.
Baudet. Jakkie. Wilders. Bah. Trump. Afschuwelijk. Orban. Hitler 2.0.
1500 jaar oude teksten om allerlei ritualistische nonsens te rechtvaardigen? Tolerantie, begrip, inclusie.
Dat is wat stoort.
Tenzij je een meisje of homo bent, ook in NL.quote:Op maandag 30 december 2024 20:21 schreef JAM het volgende:
[..]
Mijn excuses dat ik hier even inspring (misschien ga ik daar spijt van krijgen), maar als iemand 1500 jaar oude teksten aanhaalt om ritualistische nonsens uit te voeren, dan moet iemand dat toch lekker zelf weten? Dat speelt toch verder geen rol van betekenis in hoe Nederland (of de VS, of Hongarije) bestuurd wordt?
Nou ja, de man is veel te links, maar niet-inhoudelijk kan je hem niet verwijten.quote:Op maandag 30 december 2024 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
KareldeStoute, die werkelijk nog nooit ook maar iets van een inhoudelijke post heeft weten te vervaardigen,
Ik heb werkelijk nog nooit iets van inhoud van dat sujet gezien.quote:Op maandag 30 december 2024 20:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, de man is veel te links, maar niet-inhoudelijk kan je hem niet verwijten.
Je komt wat overspannen over.quote:Op maandag 30 december 2024 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk nog nooit iets van inhoud van dat sujet gezien.
loesoe met goede sigaarquote:
Ook daar is dit kabinet bijzonder zwak in. Ik herinner me nog het gesprek met Schoof op paarse vrijdag, waarin zijn lijn vooral was: 'Ja, het is heel fijn dat scholen daar aandacht aan besteden en we moeten elkaar ook niet discrimineren en elkaar gunnen invulling te geven aan ons leven zoals we willen, maar het moet toch niet zo zijn dat we die scholen gaan dwingen om die boodschap ook uit te dragen, want dan is Wilders - die dat allemaal maar onzin vindt en dat 'kinderen gewoon kinderen moeten zijn' (d.w.z.; dan wel zich volkomen onbewust van enige vorm van seksualiteit, of, als je dan toch geen hetero bent, je daar je bek maar over te houden hebt tot je eenmaal van school bent, o.i.d.?) weer op zijn pik getrapt.quote:Op maandag 30 december 2024 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tenzij je een meisje of homo bent, ook in NL.
De zwartrokken en Calvinistische dominees hadden we getemd. Nu de nieuwste aanwinsten nog.
Kijk hier, @nostra . Ook iemand met wie ik het vaak roerend oneens ben. Welkom in de PvdA/GL-echokamer!quote:
Als de maatschappij er slechter van wordt of niet aan heeft.quote:Op maandag 30 december 2024 19:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Toetsen? Waarom zou je dat willen toetsen? En zolang je binnen de grenzen van de wet blijft kan er toch nauwelijks sprake zijn van een slecht effect, of zie jij dat anders?
Precies, homohaat is alleen erg wanneer het van die blonde idioot komt.quote:Op maandag 30 december 2024 20:27 schreef JAM het volgende:
[..]
Ook daar is dit kabinet bijzonder zwak in. Ik herinner me nog het gesprek met Schoof op paarse vrijdag, waarin zijn lijn vooral was: 'Ja, het is heel fijn dat scholen daar aandacht aan besteden en we moeten elkaar ook niet discrimineren en elkaar gunnen invulling te geven aan ons leven zoals we willen, maar het moet toch niet zo zijn dat we die scholen gaan dwingen om die boodschap ook uit te dragen, want dan is Wilders - die dat allemaal maar onzin vindt en dat 'kinderen gewoon kinderen moeten zijn' (d.w.z.; dan wel zich volkomen onbewust van enige vorm van seksualiteit, of, als je dan toch geen hetero bent, je daar je bek maar over te houden hebt tot je eenmaal van school bent, o.i.d.?) weer op zijn pik getrapt.
Nou ja, volgens mij zijn er weleens peilingen gedaan hier waaruit naar voren kwam dat de meerderheid daar wel op had gestemd.quote:
Homohaat is alle gevallen ronduit verschrikkelijk. Het is alleen wat opmerkelijk dat de conservatieve blonde idioot die maar lastig meer dan vijf zinnen aan een kan rijgen zonder dat er een tussen zit over hoe veschrikkelijk en haatdragend de Islam wel niet is, er zelf op vele vlakken vergelijkbare denkbeelden op nahoudt.quote:Op maandag 30 december 2024 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, homohaat is alleen erg wanneer het van die blonde idioot komt.
Iets veiliger ook, qua hoofdbehoud.
Dat bedoel ik, een en al woede en frustratie. Er komt geen zinnig woord meer uit je, alleen nog verzinsels en laster….quote:Op maandag 30 december 2024 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hier hebben we daar een mooi voorbeeld van.
KareldeStoute, die werkelijk nog nooit ook maar iets van een inhoudelijke post heeft weten te vervaardigen, en zich tevreden stelt met het bestempelen van mensen waar hij 't niet mee eens is als racisten, extreem-rechts en, voor 7 oktober, antisemieten.
Toon me aan waar in het PVV programma staat dat homo's de doodstraf verdienen.quote:Op maandag 30 december 2024 20:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Homohaat is alle gevallen ronduit verschrikkelijk. Het is alleen wat opmerkelijk dat de conservatieve blonde idioot die maar lastig meer dan vijf zinnen aan een kan rijgen zonder dat er een tussen zit over hoe veschrikkelijk en haatdragend de Islam wel niet is, er zelf op vele vlakken vergelijkbare denkbeelden op nahoudt.
Hier en daar een gebbetje wellicht. Maar meestal probeer ik inderdaad wel inhoudelijk te reageren.quote:Op maandag 30 december 2024 20:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, de man is veel te links, maar niet-inhoudelijk kan je hem niet verwijten.
Daar ben ik me allemaal van bewust. Het is daarentegen dan toch ook wel op zijn minst gezegd opmerkelijk dat iemand die daar zo faliekant tegen is het dan aan de andere kant ook weer 'overdreven' vindt (ik weet niet precies welke woorden hij daarvoor kiest) om daar verder, op een positieve manier, zoals iets als Paarse Vrijdag, in het geheel geen aandacht aan te willen besteden?quote:Op maandag 30 december 2024 20:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Toon me aan waar in het PVV programma staat dat homo's de doodstraf verdienen.
Lees vervolgens even wat Bijbel en Koran daar van vinden.
Ga vervolgens even googelen waar op deze globe homoseksualiteit op de doodstraf kan rekenen.
Oh, dat is wel uit te houden hoor. Sic transit gloria mundi.quote:Op maandag 30 december 2024 20:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Kijk hier, @:nostra . Ook iemand met wie ik het vaak roerend oneens ben. Welkom in de PvdA/GL-echokamer!,
.
Ja.quote:Op maandag 30 december 2024 20:38 schreef JAM het volgende:
[..]
Daar ben ik me allemaal van bewust. Het is daarentegen dan toch ook wel op zijn minst gezegd opmerkelijk dat iemand die daar zo faliekant tegen is het dan aan de andere kant ook weer 'overdreven' vindt (ik weet niet precies welke woorden hij daarvoor kiest) om daar verder, op een positieve manier, zoals iets als Paarse Vrijdag, in het geheel geen aandacht aan te willen besteden?
En dat maakt POL meteen een PvdA/GL klankkamer? Er zijn hier genoeg vaste posters die anders stemmen.quote:Op maandag 30 december 2024 20:31 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Nou ja, volgens mij zijn er weleens peilingen gedaan hier waaruit naar voren kwam dat de meerderheid daar wel op had gestemd.
De NVU, hoeveel zetels heeft die?quote:Op maandag 30 december 2024 20:45 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij ontkent niemand dat het niet fijn is als homo in een islamitisch milieu. Maar de islam wordt nog wel makkelijk als schaamdoekje gebruikt door extreemrechtse lui om hun eigen homovijandigheid te verbloemen.
Ja, ik zie zo in deze reeks al mensen die geregeld stemmen op SP, D66, CU, VVD.quote:Op maandag 30 december 2024 20:44 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
En dat maakt POL meteen een PvdA/GL klankkamer? Er zijn hier genoeg vaste posters die anders stemmen.
De PVV/FvD hebben er best veel.quote:Op maandag 30 december 2024 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De NVU, hoeveel zetels heeft die?
Noem hun homo- en vrouwenstandpunten eens.quote:
Die stoppen dat soort standpunten liever weg in hondenfluitjes zoals dat we de hele dag gebukt zouden gaan onder "regenboog gedram" en dat soort nonsens.quote:Op maandag 30 december 2024 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Noem hun homo- en vrouwenstandpunten eens.
FvD stelt overigens geen flikker voor (gelukkig).
Gaan ze homo's van flatgebouwen gooien?quote:Op maandag 30 december 2024 20:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die stoppen dat soort standpunten liever weg in hondenfluitjes zoals dat we de hele dag gebukt zouden gaan onder "regenboog gedram" en dat soort nonsens.
Dat zie je ook bij zoiets als Paarse Vrijdag. Dat is een dag die zich op iedereen richt, dus ook op moslims. Maar dat willen die clubs natuurlijk niet, want zelf houden ze er ook gewoon niet van.
quote:Op maandag 30 december 2024 20:44 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
En dat maakt POL meteen een PvdA/GL klankkamer? Er zijn hier genoeg vaste posters die anders stemmen.
Nee, niet echt. En Hanca is nimmer naar de slachtbank gebracht.quote:Op maandag 30 december 2024 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het waren antwoorden waar de doorgaans oh zo progressieve-mijn-goedheid-wat-afschuwelijk-al-die-extreemrechtse-vrouwen--en homohaat-en-ongelijkheid-en-achterlijk-verwijzen-naar-eeuwenoude-door-mannen--en-dus-patriarchaal-geschreven-teksten-neanderthalers-en-hun-intolerantie-samengebald-in-Trump-Orban-Wilders-ideologie discipel compleet door van de leg raakt, maar thans even niet.
Baudet. Jakkie. Wilders. Bah. Trump. Afschuwelijk. Orban. Hitler 2.0.
1500 jaar oude teksten om allerlei ritualistische nonsens te rechtvaardigen? Tolerantie, begrip, inclusie.
Hanca is voor minder naar de slachtbank gebracht.
Dat is wat stoort.
Ach hou toch op. Dan kijk je heel selectief naar de discussies hier.quote:Op maandag 30 december 2024 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Het is alsof je Joop leest
Henk en Ingrid hurdurrrrrrrrrr
Je legt de lat wel hoog voor een homovriendelijk klimaat in ons land.quote:Op maandag 30 december 2024 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gaan ze homo's van flatgebouwen gooien?
Vertel eens...quote:Op maandag 30 december 2024 20:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, niet echt. En Hanca is nimmer naar de slachtbank gebracht.
Ho even. Volgens Etto moet ik wel homo's haten, want ik ben moslim en volg de leer van de Islam. Haat ik homo's niet, dan volg ik volgens hem niet de leer van de Islam.quote:Op maandag 30 december 2024 20:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Homohaat is alle gevallen ronduit verschrikkelijk. Het is alleen wat opmerkelijk dat de conservatieve blonde idioot die maar lastig meer dan vijf zinnen aan een kan rijgen zonder dat er een tussen zit over hoe veschrikkelijk en haatdragend de Islam wel niet is, er zelf op vele vlakken vergelijkbare denkbeelden op nahoudt.
Waarom zou ik? Nog los van het feit dat een vrouw lekker zelf moet weten of ze al of niet iets wenst te bedekken.quote:Op maandag 30 december 2024 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vertel eens...
Rationeel, feitelijk en zo verder...
Waarom een vrouw haar hoofd dient te bedekken.
Barst los.
Wat zegt de Koran over het volk van Lot?quote:Op maandag 30 december 2024 20:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ho even. Volgens Etto moet ik wel homo's haten, want ik ben moslim en volg de leer van de Islam. Haat ik homo's niet, dan volg ik volgens hem niet de leer van de Islam.
quote:Op maandag 30 december 2024 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Nog los van het feit dat een vrouw lekker zelf moet weten of ze al of niet iets wenst te bedekken.
Etto, je kan je toch ook wel voorstellen dat er moslims zijn (zoals er ook christenen zijn) die weliswaar dat geloof aanhangen, maar niet de aanvechting hebben om daarom anderen, homo's in dit geval, moedwillig geweld aan te gaan doen?quote:Op maandag 30 december 2024 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat zegt de Koran over het volk van Lot?
Waarom dan dat geloof nog aanhangen?quote:Op maandag 30 december 2024 21:03 schreef JAM het volgende:
[..]
Etto, je kan je toch ook wel voorstellen dat er moslims zijn (zoals er ook christenen zijn) die weliswaar dat geloof aanhangen, maar niet de aanvechting hebben om daarom anderen, homo's in dit geval, moedwillig geweld aan te gaan doen?
Wellicht omdat dat geloof meer te bieden heeft dan alleen: 'Je moet homo's geweld aandoen'? Ik bedoel, ik ben zelf geen moslim en ik snap de aantrekkingskracht ervan ook niet zo goed, maar ik neem toch aan dat de beweegredenen wat ruimer zullen zijn dan alleen wat de Koran over homo's te zeggen heeft, niet? Denk je niet dat de meeste moslims (of wie dan ook, eigenlijk) wel wat belangrijker zaken aan zijn hoofd heeft dan wie er nu allemaal homo is en wat je daar mee aan zou moeten vangen?quote:Op maandag 30 december 2024 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom dan dat geloof nog aanhangen?
Dat soort pick 'n' choose dat grrrrristenen al jaren wordt verweten?quote:Op maandag 30 december 2024 21:05 schreef JAM het volgende:
[..]
Wellicht omdat dat geloof meer te bieden heeft dan alleen: 'Je moet homo's geweld aandoen'? Ik bedoel, ik ben zelf geen moslim en ik snap de aantrekkingskracht ervan ook niet zo goed, maar ik neem toch aan dat de beweegredenen wat ruimer zullen zijn dan alleen wat de Koran over homo's te zeggen heeft, niet?
Je kunt er wel om lachen, maar waarom zouden wij ons met de keuzes van anderen bemoeien? Als je tegen het homohuwelijk bent, trouw dan niet met een homo. Als je tegen hoofddoekjes bent, zet er dan niet een op je hoofd. Zo simpel is het toch gewoon? Laat iedereen lekker doen wat-ie wil.quote:
Ja...quote:Op maandag 30 december 2024 21:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt er wel om lachen, maar waarom zouden wij ons met de keuzes van anderen bemoeien? Als je tegen het homohuwelijk bent, trouw dan niet met een homo. Als je tegen hoofddoekjes bent, zet er dan niet een op je hoofd. Zo simpel is het toch gewoon? Laat iedereen lekker doen wat-ie wil.
Is daar iets mis mee dan, Etto? Ik krijg hier een beetje de indruk dat je op het punt bent dat iemand óf een geloof volkomen rabiaat, tot aan de laatste stelregel na zou moeten leven, of anders niet? Is dat niet wat vreemd?quote:Op maandag 30 december 2024 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat soort pick 'n' choose dat grrrrristenen al jaren wordt verweten?
Klopt hoor. Hier vind je best wel diverse geluiden, gelukkig.quote:Op maandag 30 december 2024 20:44 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Vreemder is dat je wanneer je dat niet doet, je een een eeuwigheid van marteling wordt voorgeschoteld.quote:Op maandag 30 december 2024 21:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Is daar iets mis mee dan, Etto? Ik krijg hier een beetje de indruk dat je op het punt bent dat iemand óf een geloof volkomen rabiaat, tot aan de laatste stelregel na zou moeten leven, of anders niet? Is dat niet wat vreemd?
Om dezelfde reden dat er nog gristenen zijn. Oude Testament wel eens doorgebladerd? Dat schetst nou ook niet bepaald een prettige maatschappij. En toch gaat ook lang niet elke gristen moordend over straat.quote:Op maandag 30 december 2024 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom dan dat geloof nog aanhangen?
Tja, we hebben hier nou eenmaal godsdienstvrijheid. Dus wat mensen daarmee doen is aan henzelf. Ook hiervoor geldt: heb je niks met de islam, ga dan niet naar de moskee.quote:Op maandag 30 december 2024 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoveel WIL is er niet in religie.
Ja, maar Etto, daarvan kan ik toch gewoon vrij gemakkelijk zeggen: dat geloof ik allemaal niet zo. Als iemand mij voorschotelt dat ik na dit aardse bestaan een eeuwigheid van marteling te wachten sta, omdat ik (weet ik veel) zo nu en dan een karbonade eet, dan kan ik daarvan toch gewoon zeggen: 't Zal wel. Daar hoef ik me toch verder geen zorgen om te maken?quote:Op maandag 30 december 2024 21:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vreemder is dat je wanneer je dat niet doet, je een een eeuwigheid van marteling wordt voorgeschoteld.
Dat is in essentie precies wat een religie nou wel doet, dat bemoeien met anderen. Tot op het niveau dat onder Islamitische heerschappij je zelfs üntermenschbelasting moet betalen als niet-moslim. Als je van het boek bent ten minste (Jood of Christen). Als je niet van het boek bent is het bekeren of het zwaard. Hoe gaan we om met een systeem dat per definitie voorschrijft dat het zich met iedereen moet bemoeien en er geen vrede kan zijn zolang er geen wereldwijd kalifaat is?quote:Op maandag 30 december 2024 21:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt er wel om lachen, maar waarom zouden wij ons met de keuzes van anderen bemoeien? Als je tegen het homohuwelijk bent, trouw dan niet met een homo. Als je tegen hoofddoekjes bent, zet er dan niet een op je hoofd. Zo simpel is het toch gewoon? Laat iedereen lekker doen wat-ie wil.
In welk land gebeurt dat ?quote:Op maandag 30 december 2024 21:10 schreef Richestorags het volgende:
ot op het niveau dat onder Islamitische heerschappij je zelfs üntermenschbelasting moet betalen als niet-moslim.
Ach gut, Urk is er nog, gelukkig.quote:Op maandag 30 december 2024 21:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat er nog gristenen zijn. Oude Testament wel eens doorgebladerd? Dat schetst nou ook niet bepaald een prettige maatschappij.
Het is me echter nog nooit overkomen (en nu woon ik toch in een wijk waar verhoudingsgewijs bijzonder veel moslims wonen en zeker ook van mij zullen weten, of toch de ernstige verdenking hebben, dat ik zelf geen moslim ben) dat er hier opeens iemand voor de deur stond die mij uit kwam leggen dat als ik me niet zou bekeren, ik mij de kop dan afgeslagen zou worden.quote:Op maandag 30 december 2024 21:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is in essentie precies wat een religie nou wel doet, dat bemoeien met anderen. Tot op het niveau dat onder Islamitische heerschappij je zelfs üntermenschbelasting moet betalen als niet-moslim. Als je van het boek bent ten minste (Jood of Christen). Als je niet van het boek bent is het bekeren of het zwaard. Hoe gaan we om met een systeem dat per definitie voorschrijft dat het zich met iedereen moet bemoeien?
Homoseksualiteit is zowel in het Jodendom, Christendom als de Islam not done. Het wordt als een zonde gezien. Tegelijkertijd geldt dat het vooral iets is waar God een oordeel over velt - en niet wij mensen. Niemand is namelijk zonder zonden. Ik heb dus helemaal niets tegen homoseksuelen - dat is lekker hun eigen pakkie an.quote:Op maandag 30 december 2024 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat zegt de Koran over het volk van Lot?
Joh, Etto krijgt zijn zin even zodat alle discussie ontregeld is.quote:Op maandag 30 december 2024 21:12 schreef Koffieplanter het volgende:
Dit gaat helemaal nergens over.
En waarom is het not done, Mutant?quote:Op maandag 30 december 2024 21:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is zowel in het Jodendom, Christendom als de Islam not done. Het wordt als een zonde gezien. Tegelijkertijd geldt dat het vooral iets is waar God een oordeel over velt - en niet wij mensen. Niemand is namelijk zonder zonden. Ik heb dus helemaal niets tegen homoseksuelen - dat is lekker hun eigen pakkie an.
Het probleem met de Islam is dat het systeem alleen individuen in hun hoofd deze vrijheid gunt, volgens het systeem kan er namelijk geen hervorming plaatsvinden. Omdat het het laatste woord van God is en die rovende slavenhandelaar de laatste profeet en blasphemie en afvalligheid met de doodstraf worden bestraft is het nogal lastig hervormingen aan te brengen. Het zit wat dat betreft vernuftig in elkaar.quote:Op maandag 30 december 2024 21:10 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, maar Etto, daarvan kan ik toch gewoon vrij gemakkelijk zeggen: dat geloof ik allemaal niet zo. Als iemand mij voorschotelt dat ik na dit aardse bestaan een eeuwigheid van marteling te wachten sta, omdat ik (weet ik veel) zo nu en dan een karbonade eet, dan kan ik daarvan toch gewoon zeggen: 't Zal wel. Daar hoef ik me toch verder geen zorgen om te maken?
Een antwoord dat je niet zo welgevallig is? Past niet in je straatje? Zo werkt dat.quote:
Ik ben van het weekend nog naar een islamitische kapper geweest. Die man had met kerst leuk met z'n familie gedineerd, ook al viert-ie geen kerst. Ik had niet het gevoel dat-ie op het punt stond de sharia in te voeren of een fatwa uit te roepen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:12 schreef JAM het volgende:
[..]
Het is me echter nog nooit overkomen (en nu woon ik toch in een wijk waar verhoudingsgewijs bijzonder veel moslims wonen en zeker ook van mij zullen weten, of toch de ernstige verdenking hebben, dat ik zelf geen moslim ben) dat er hier opeens iemand voor de deur stond die mij uit kwam leggen dat als ik me niet zou bekeren, ik mij de kop dan afgeslagen zou worden.
Mijn zogenaamde straatje heet 'RATIO'. Omdat uitgerekend jij natuurlijk wel weet dat hordes meiden geen enkele zeggenschap hebben over die 'vrije wil' om iets wel of niet te doen dat een of andere 'profeet' 1500 jaar geleden heeft opgelegd.quote:Op maandag 30 december 2024 21:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een antwoord dat je niet zo welgevallig is? Past niet in je straatje? Zo werkt dat.
Hoe duid je dan dat er verschillende stromingen zijn en ook vele islamieten hun eigen god kiezen (de ene drinkt wel alcohol, de andere niet, etc)?quote:Op maandag 30 december 2024 21:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het probleem met de Islam is dat het systeem alleen individuen in hun hoofd deze vrijheid gunt, volgens het systeem kan er namelijk geen hervorming plaatsvinden. Omdat het het laatste woord van God is en die rovende slavenhandelaar de laatste profeet en blasphemie en afvalligheid met de doodstraf worden bestraft is het nogal lastig hervormingen aan te brengen. Het zit wat dat betreft vernuftig in elkaar.
De kerk kan dit wel. Die heeft namelijk haar intepretatie van de leer van de Bijbel. Vroeger had de kerk alle macht en kon zij dus net zo sektarisch en gestoord te werk gaan. Tegenwoordig moeten ze echter met de tijd meegaan en dat is minder problematisch omdat de doctrine aangepast kan worden. Dit kan bij de Islam niet.
De meest Joop-reactie van 't jaar.quote:Op maandag 30 december 2024 21:18 schreef JAM het volgende:
De indruk die ik vaak een beetje krijg is dat niet-moslims (thans een deel daarvan) zich veel meer bezighouden met de Islam dan dat die moslims dat zelf doen.
Dat bedoel ik, constant op de man richting mij spelen met allerlei verzinsels. Dan hoef je niet in te gaan op de mensen die je geleuter inhoudelijk fileren.quote:Op maandag 30 december 2024 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Karel. Het gaat over dingen waardoor jij direct een anxiety attack krijgt ("Oh shit... moet ik nu opkomen voor homo's of islam?"). Inhoudelijk blijf je de meest leeghoofdige user die ik ooit heb gezien.
Rationeel redeneren heeft je geleuter echt 0,0 mee te makenquote:Op maandag 30 december 2024 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn zogenaamde straatje heet 'RATIO'. Omdat uitgerekend jij natuurlijk wel weet dat hordes meiden geen enkele zeggenschap hebben over die 'vrije wil' om iets te doen dat een of andere 'profeet' 1500 jaar geleden heeft opgelegd.
Want, doen ze dat niet, zijn het hoeren klaar voor de hel.
Ah, kijk! Val ik op de valreep toch nog eens in de prijzen. Dank je wel!quote:Op maandag 30 december 2024 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De meest Joop-reactie van 't jaar.
Proficiat!
Onder IS gebeurde het. Het Ottomaanse Rijk.quote:
Nou het lijkt er wel op dat jij vooral anderen aan de meest rigide interpretatie van de islam houdt.quote:Op maandag 30 december 2024 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Proficiat!
Etto "andere mensen posten geen inhoudelijke reacties" van Belgie strikes againquote:Op maandag 30 december 2024 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Proficiat!
Ik weet het Hex...quote:Op maandag 30 december 2024 21:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou het lijkt er wel op dat jij vooral anderen aan de meest rigide interpretatie van de islam houdt.
Die stromingen slachten elkaar af en verklaren elkaar tot ongelovige. Niet zo'n lekker voorbeeld.quote:Op maandag 30 december 2024 21:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hoe duid je dan dat er verschillende stromingen zijn en ook vele islamieten hun eigen god kiezen (de ene drinkt wel alcohol, de andere niet, etc)?
Ik heb niet de indruk dat je überhaupt op zoek bent naar antwoorden. Immers de antwoorden flikker je gelijk de prullenbak in om met louter vervolgvragen te komen. Herkenbaar op het moment dat het antwoorden zijn die je niet welgevallig zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En waarom is het not done, Mutant?
Leg dat eens uit met logica en ratio?
ah zo ..... wat is je bron ?quote:Op maandag 30 december 2024 21:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Onder IS gebeurde het. Het Ottomaanse Rijk.
Ah, dus omdat er hordes meiden zijn die iets niet uit vrije wil mogen, moeten andere hordes mensen het daarmee eens zijn omdat ze dezelfde religie praktiseren of? Hoe werkt die ratio precies in je hoofd? Oh wacht, hoofddoekdragende vrouwen zijn natuurlijk allemaal onderdrukt, ik weet wat - een hoofddoekverbod of nee nog beter kopvoddentax!quote:Op maandag 30 december 2024 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn zogenaamde straatje heet 'RATIO'. Omdat uitgerekend jij natuurlijk wel weet dat hordes meiden geen enkele zeggenschap hebben over die 'vrije wil' om iets wel of niet te doen dat een of andere 'profeet' 1500 jaar geleden heeft opgelegd.
Want, doen ze dat niet, zijn het hoeren met als eindstation de hel.
NEEN. Laat ons dat vooral toejuichen, die knechting van vrouwen... zo mooi, zo diep, zo spiritueel.
Ziljoenen mensen die niet aan die zuilen voldeden/voldoen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat je überhaupt op zoek bent naar antwoorden. Immers de antwoorden flikker je gelijk de prullenbak in om met louter vervolgvragen te komen. Herkenbaar op het moment dat het antwoorden zijn die je niet welgevallig zijn.
Waarom zijn mensen religieus Etto? Waarom zijn er nog Christenen? Waarom zijn er Boedhisten? Waarom hebben we nog geen echte aliens gespot? Waarom zou je Hitler in een tekenfilm willen wegschrijven, vermomd als een kraai (of was het een ekster).
Sowieso is het erg vreemd om te denken dat als je moslim bent, je dan ook elke centimeter van je religie tot achter de komma beoefend. Dat vragen we niet van Joden en Christenen, dan hoef je dat ook niet te vragen van moslims. De Islam is wat dat betreft ook een uiterst veilige religie. Voldoe aan de vijf zuilen en je komt een heel eind.
Het is niet de vraag of ze er actief aan mee zouden werken bij een meerderheid maar het actief zouden tegenwerken. Kijk naar het gemiddelde Islamitische land en je hebt antwoord op je stelling.quote:Op maandag 30 december 2024 21:23 schreef JAM het volgende:
Maar alle gekheid op een stokje. Natuurlijk zijn er hele enge, rabiate islamieten op de wereld. Het gaat alleen véél te ver om het beeld te schetsen dat alle Nederlandse moslims erop uit zijn om de rest van het land hun geloof op te dringen, homo's de koppen te snellen en elke vrouw in een niqaab te hijsen. Als dat het geval zou zijn, dan hebben ze daar de afgelopen zestig á zeventig jaar toch bijzonder weinig werk van gemaakt.
Precies, SGP'ers, die zijn pas gevaarlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 21:23 schreef JAM het volgende:
Maar alle gekheid op een stokje. Natuurlijk zijn er hele enge, rabiate islamieten op de wereld. Het gaat alleen véél te ver om het beeld te schetsen dat alle Nederlandse moslims erop uit zijn om de rest van het land hun geloof op te dringen, homo's de koppen te snellen en elke vrouw in een niqaab te hijsen. Als dat het geval zou zijn, dan hebben ze daar de afgelopen zestig á zeventig jaar toch bijzonder weinig werk van gemaakt.
quote:Op maandag 30 december 2024 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach gut, Urk is er nog, gelukkig.
Had je iets beter je best gedaan, had je geweten dat zelfs volgens die Urkers die je zo intens haat, het OT ingelost is door het NT, en ze daarom garnalen mogen eten.
Werkelijk, Black... waar zou je toch zijn zonder Urk? Je bent progressief, ongetwijfeld behept met allerlei vormen van witte erfschuld en andere euvelen, maar waar, oh waar, zou je toch zijn zonder die drieënhalve grefo die er nog is om je anti-religieuze credentials te showen...
Heb je je al opgegeven voor de 'inclusie'-iftar? Om Faber te tarten?
haha, ja dus...quote:
Oh er zullen inderdaad heel veel mensen niet aan de zuilen voldoen, om wat voor reden dan ook - en of de hel een logische eindplaats is, is zoals eerder al gezegd niet aan mij. Ik ben God niet, noch ben ik alwetend.quote:Op maandag 30 december 2024 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ziljoenen mensen die niet aan die zuilen voldeden/voldoen.
Is de hel een logische eindplaats?
Ik ga heel graag de theologische discussie met je aan verder. Bijvoorbeeld: waarom zijn er meer vrouwen dan mannen in de hel? Interesse?
Leven we in 1940 of nu? Welke doctrine hebben we nu? Onze doctrine verandert continu, die van de Islam blijft in het jaar 600 hangen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ah zo ..... wat is je bron ?
btw nog niet zo lang geleden moesten Joden extra betalen in Nederland 40-45.
Waarom... omdat ze - zo was de motivatie- untermensch waren in een christelijke samenleving
Een keer op de inhoud ingaan mag wel.quote:Op maandag 30 december 2024 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, SGP'ers, die zijn pas gevaarlijk.
Maar het hele concept van een plaats van eeuwige marteling voor zaken gedaan in een sterfelijk leven vind je verder wel logisch?quote:Op maandag 30 december 2024 21:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh er zullen inderdaad heel veel mensen niet aan de zuilen voldoen, om wat voor reden dan ook - en of de hel een logische eindplaats is, is zoals eerder al gezegd niet aan mij. Ik ben God niet, noch ben ik alwetend.
Dat laatste is natuurlijk ook gewoon nonsens.quote:Op maandag 30 december 2024 21:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Leven we in 1940 of nu? Welke doctrine hebben we nu? Onze doctrine verandert continu, die van de Islam blijft in het jaar 600 hangen.
Wordt het nu niet heel speculatief?quote:Op maandag 30 december 2024 21:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is niet de vraag of ze er actief aan mee zouden werken bij een meerderheid maar het actief zouden tegenwerken. Kijk naar het gemiddelde Islamitische land en je hebt antwoord op je stelling.
Dat is feitenvrije nonsens. Lekker geluld weer.quote:Op maandag 30 december 2024 21:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Leven we in 1940 of nu? Welke doctrine hebben we nu? Onze doctrine verandert continu, die van de Islam blijft in het jaar 600 hangen.
Dat ging ik...quote:Op maandag 30 december 2024 21:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een keer op de inhoud ingaan mag wel.
Is de Koran niet het laatste onverantwoordelijke woord van God met Mohammed als laatste boodschapper en staat er geen doodstraf op afvalligheid en blasphemie?quote:Op maandag 30 december 2024 21:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is feitenvrije nonsens. Lekker geluld weer.
Dat is het hele concept van vrijwel alle religies. Doe je slechte dingen, dan krijg je er slechte dingen voor terug.quote:Op maandag 30 december 2024 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar het hele concept van een plaats van eeuwige marteling voor zaken gedaan in een sterfelijk leven vind je verder wel logisch?
Ik reageer inhoudelijk op je post, jij komt met een vraag. Je stelling was dat de tijd 600 jaar is stil blijven staan. Dat is feitenvrije nonsens. Dit blijkt alleen al uit de verschillende interpretaties van de Islam door de jaren heen, o.a. m.b.t hadiths - maar ook interpretaties door de verschillende religieuze scholen / stromingen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is de Koran niet het laatste onverantwoordelijke woord van God met Mohammed als laatste boodschapper en staat er geen doodstraf op afvalligheid en blasphemie?
Vertel... het laatste overanderlijke woord van God met Mohammed als laatste profeet en doodstraf op blasphemie of afvalligheid. Hoe wil jij dat gaan hervormen?quote:Op maandag 30 december 2024 21:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk ook gewoon nonsens.
Nee dat de leer in de kern in het jaar 600 is blijven hangen. Daar mag namelijk op straffe van de dood niet te veel aan geschaaft worden. De Koran is immers het laatste, onveranderdelijke woord van God.quote:Op maandag 30 december 2024 21:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik reageer inhoudelijk op je post, jij komt met een vraag. Je stelling was dat de tijd 600 jaar is stil blijven staan. Dat is feitenvrije nonsens.
Nee hoor. Alleen Christendom en Islam leren een eeuwige hel.quote:Op maandag 30 december 2024 21:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is het hele concept van vrijwel alle religies. Doe je slechte dingen, dan krijg je er slechte dingen voor terug.
Nee, JAM legt uit hoe hij de rol van de islam in NL ziet, en jij kan enkel voor hem invullen wat hij van SGP'ers kan vinden.quote:Op maandag 30 december 2024 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat ging ik...
Dat je post likes krijgt geeft aan hoe neurotisch 'progressief' Nederland daadwerkelijk is.
Uiteraard verschillen de interpretaties over zaken echter in de kern is er niet zoveel te interpreteren als het gaat om wat er met afvalligen of ongelovigen moet gebeuren.quote:Op maandag 30 december 2024 21:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik reageer inhoudelijk op je post, jij komt met een vraag. Je stelling was dat de tijd 600 jaar is stil blijven staan. Dat is feitenvrije nonsens. Dit blijkt alleen al uit de verschillende interpretaties van de Islam door de jaren heen, o.a. m.b.t hadiths - maar ook interpretaties door de verschillende religieuze scholen / stromingen.
Je langspeelplaat staat aan. Er zijn complete scholen opgericht met verschillende interpretaties die ook nog eens hadiths beoordelen op 'echtheid'.quote:Op maandag 30 december 2024 21:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee dat de leer in de kern in het jaar 600 is blijven hangen. Daar mag namelijk op straffe van de dood niet te veel aan geschaaft worden. De Koran is immers het laatste, onveranderde woord van God.
Nou ja, elk... er zijn islamitische landen waar het toch een stuk prettiger toeven is dan landen die dan weer niet islamitisch zijn, maar de bevolking aan de hand van een andere ideologie onderdrukt wordt. Het is nogal een rare simplificatie, denk ik, om de onderdrukking die er plaatsvindt in vele islamitische landen (die er zeker is, dat wil ik niet ontkennen) af te schuiven op het geloof. Indonesië - het grootste moslimland ter wereld - is een redelijk vrij land. In Maleisië is het ook goed toeven. China, waar vrijwel elke geloofsbelijdenis onderdrukt wordt, is daarentegen in vele opzichten een heel naar, autoritair land waar ze met grote regelmaat mensen die er een andere mening op nahouden laten verdwijnen. Tot niet heel lang geleden (een jaar of vijftig) zo ook in Argentinië, bijvoorbeeld. Wat je hier een beetje aan het doen bent, naar mijn idee, is het paard voor de wagen spannen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat is er speculatief aan de realiteit van elk Islamitisch land?
quote:Op maandag 30 december 2024 21:41 schreef JAM het volgende:
[..]
Nou ja, elk... er zijn islamitische landen waar het toch een stuk prettiger toeven is dan landen die dan weer niet islamitisch zijn, maar de bevolking aan de hand van een andere ideologie onderdrukt wordt. Het is nogal een rare simplificatie, denk ik, om de onderdrukking die er plaatsvindt in vele islamitische landen (die er zeker is, dat wil ik niet ontkennen) af te schuiven op het geloof. Indonesië - het grootste moslimland ter wereld - is een redelijk vrij land. In Maleisië is het ook goed toeven. China, waar vrijwel elke geloofsbelijdenis onderdrukt wordt, is daarentegen in vele opzichten een heel naar, autoritair land waar ze met grote regelmaat mensen die er een andere mening op nahouden laten verdwijnen. Tot niet heel lang geleden (een jaar of vijftig) zo ook in Argentinië, bijvoorbeeld. Wat je hier een beetje aan het doen bent, naar mijn idee, is het paard voor de wagen spannen.
Zit je dwars. Joh, zelfrefecteer een beetje gaarne.quote:Op maandag 30 december 2024 21:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gebrek aan anti-Belgische posts, Niels.
Is er een hadith die zegt dat het volstrekt achterlijk is dat sterfelijke mensen voor eeuwig branden in de hel?quote:Op maandag 30 december 2024 21:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je langspeelplaat staat aan. Er zijn complete scholen opgericht met verschillende interpretaties die ook nog eens hadiths beoordelen op 'echtheid'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |