Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Had een stemplaat kunnen zijn, want ik heb Therapy? nooit live gezien en vind ze wel tof (heb zelfs Infernal Love nog op CD ). Ik vind dit alleen niet hun beste nummer.
Therapy? speelde vorige week ofzo nog in Nederland.
Ik heb er al vrede mee. Ik voel me mentaal veel beter dan in mn studententijd en ik heb nu stabiliteit met dank aan een vaste baan. Voor mij waren mijn 20s lang niet altijd lachen
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Op donderdag 26 december 2024 00:53 schreef S9H het volgende: The Greatest Night in Pop was toch wel een van de betere muziekdocumentaires van dit jaar. Heerlijk om Q zo aan het werk te zien.
Dat moet ergens in Duitsland zijn geweest op weg naar Erfurt. Hoger ben ik niet geweest dit jaar.
Op woensdag 25 december 2024 23:43 schreef Lospedrosa het volgende: Meeste live concerten zijn gewoon overrated en ontzettend saai. Herkennen jullie dat? Alleen bepaalde artiesten kunnen echt sfeer maken.
[..] Eigenlijk van wat ik mij kan herinneren heb ik dat alleen bij The Offspring gehad. Dat was echt totaal geen energie, alsof ze geen zin hadden, net na een dagje bankhangne dachten "ok nog even snel optreden", maar meeste optredens zijn gewoon goed.
Ik heb eerder last van publiek wat niet meedoet bij een optreden.
@:Viv misschien nog andere voorbeelden?
The Offspring op Rock am Ring 2008 viel echt tegen inderdaad. Ze klonken wel gewoon goed, maar het zag er futloos uit en dat past niet bij het genre. Het enige bandlid waar toen wél energie in zat, bleek achteraf een touring musician te zijn.
Verder geen tegenvallende optredens meegemaakt inderdaad, en dat wil wat zeggen na circa 25 jaar concerten en festivals aflopen. Het maakt voor mij qua beleving wel uit of ik in het eerste vak sta of niet. Sta ik verder achterin, dan kijk ik al snel naar de schermen in plaats van het podium. En dan herinner ik me er ook minder van later.
Ik denk toch wel afstuderen. Ongelooflijke last van mn schouders toen de scriptie goedgekeurd werd. Maar ik ben ook wel erg blij een leuk baantje te hebben nu en misschien een leuke meid die ik vaker ga zien.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Begonnen met ingress spelen. Daardoor veel nieuwe mensen leren kennen waarvan zelfs een paar vrienden en veel leuke dingen gedaan door dat spelletje waaronder zelfs een reisje.
[..] Begonnen met ingress spelen. Daardoor veel nieuwe mensen leren kennen waarvan zelfs een paar vrienden en veel leuke dingen gedaan door dat spelletje waaronder zelfs een reisje.
[..] Ik denk toch wel afstuderen. Ongelooflijke last van mn schouders toen de scriptie goedgekeurd werd. Maar ik ben ook wel erg blij een leuk baantje te hebben nu en misschien een leuke meid die ik vaker ga zien.
[..] 2018 is wel een apart jaar zo tussendoor. Daarvoor steeds een stijging en daarna steeds een daling.
Denk eerder dat 2017 een vroege uitschieter was.
[..] Begonnen met ingress spelen. Daardoor veel nieuwe mensen leren kennen waarvan zelfs een paar vrienden en veel leuke dingen gedaan door dat spelletje waaronder zelfs een reisje.
It's weird being the same age as old people ☺smilies
Hoogtepunten? ehm.... mooie concerten bezocht, vakanties naar Egypte en vooral Mexico . Verder in een nieuwe functie begonnen. En vakantie 2025 is ook al geboekt
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Op donderdag 26 december 2024 00:58 schreef TheVulture het volgende: Er zijn dus heel veel mensen die voor geen meter kunnen playbacken en die staan allemaal in dat cafe
Op donderdag 26 december 2024 00:58 schreef TheVulture het volgende: Er zijn dus heel veel mensen die voor geen meter kunnen playbacken en die staan allemaal in dat cafe
Ik zit hier thuis mee te zingen terwijl ik ook matig de zangers nadoe
Op donderdag 26 december 2024 00:58 schreef peaceman het volgende: Hoogtepunten? ehm.... mooie concerten bezocht, vakanties naar Egypte en vooral Mexico . Verder in een nieuwe functie begonnen. En vakantie 2025 is ook al geboekt
Op donderdag 26 december 2024 00:58 schreef peaceman het volgende: Hoogtepunten? ehm.... mooie concerten bezocht, vakanties naar Egypte en vooral Mexico . Verder in een nieuwe functie begonnen. En vakantie 2025 is ook al geboekt
Alvast een antwoord op je vraag waar we volgend jaar naar uitkijken: over tweeënhalve week voor het eerst in 6 jaar weer op wintersport
1679 Eloise Barry Ryan 1678 Time After Time Cyndi Lauper 1677 In Dreams Roy Orbison 1676 Wêr Bisto Twarres 1675 Maybe Tomorrow Stereophonics 1674 Walking On The Moon The Police 1673 Bad Habits Ed Sheeran 1672 Luka Suzanne Vega 1671 I Can't Sleep Without You Golden Earring 1670 The Air That I Breathe The Hollies 1669 Beautiful Goodbye Amanda Marshall 1668 Vlieg Met Me Mee (Live) Paul de Leeuw 1667 Little Red Rooster The Rolling Stones 1666 Lost Without You Krezip
1679 Eloise Barry Ryan 1678 Time After Time Cyndi Lauper 1677 In Dreams Roy Orbison 1676 Wêr Bisto Twarres 1675 Maybe Tomorrow Stereophonics 1674 Walking On The Moon The Police 1673 Bad Habits Ed Sheeran 1672 Luka Suzanne Vega 1671 I Can't Sleep Without You Golden Earring 1670 The Air That I Breathe The Hollies 1669 Beautiful Goodbye Amanda Marshall 1668 Vlieg Met Me Mee (Live) Paul de Leeuw 1667 Little Red Rooster The Rolling Stones 1666 Lost Without You Krezip
Ben dit jaar verhuisd naar een veel ruimere woning. Waar ook nog eens veel minder overlast van de buurt is En daarnaast mooie vakanties naar Portugal en de Baltische Staten.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Oostenrijk in een relatief klein (familie)ski-gebied waar we zes van mijn vorige negen wintersporten ook heen zijn geweest. Zijn daar ook een keer in de zomer geweest.
Nog niks staan, maar ik kijk ZO uit naar een grote vakantie. Te lang geleden. Eerst ging het niet door door COVID, daarna gingen wij emigreren, daarna huis kopen etc etc en nu valt iedere paar maanden iets anders uit elkaar hier, dus nog niet goed genoeg kunnen sparen voor een vakantie. Voor mij is dat echt iets waar ik energie van krijg. Wil ook meer gaan wandelen, waaronder ook in national parks, voor meerdere dagen. Ga volgend jaar echt beginnen met trainen
Op donderdag 26 december 2024 01:01 schreef datismijnmening het volgende: 1679 Eloise Barry Ryan 1678 Time After Time Cyndi Lauper 1677 In Dreams Roy Orbison 1676 Wêr Bisto Twarres 1675 Maybe Tomorrow Stereophonics 1674 Walking On The Moon The Police 1673 Bad Habits Ed Sheeran 1672 Luka Suzanne Vega 1671 I Can't Sleep Without You Golden Earring 1670 The Air That I Breathe The Hollies 1669 Beautiful Goodbye Amanda Marshall 1668 Vlieg Met Me Mee (Live) Paul de Leeuw 1667 Little Red Rooster The Rolling Stones 1666 Lost Without You Krezip
Wow ik heb een @:essnhills uurtje
Hmmz, tis ook niet mijn uur zie ik al
It's weird being the same age as old people ☺smilies
[..] Ben dit jaar verhuisd naar een veel ruimere woning. Waar ook nog eens veel minder overlast van de buurt is En daarnaast mooie vakanties naar Portugal en de Baltische Staten.
[..] Oostenrijk in een relatief klein (familie)ski-gebied waar we zes van mijn vorige negen wintersporten ook heen zijn geweest. Zijn daar ook een keer in de zomer geweest.
Op donderdag 26 december 2024 01:02 schreef ok01 het volgende: Zag even snel Maybe Tomorrow en was even heel enthousiast voor Earth & Fire Stereophonics is ook prima
Op donderdag 26 december 2024 01:02 schreef Evenstar het volgende: Nog niks staan, maar ik kijk ZO uit naar een grote vakantie. Te lang geleden. Eerst ging het niet door door COVID, daarna gingen wij emigreren, daarna huis kopen etc etc en nu valt iedere paar maanden iets anders uit elkaar hier, dus nog niet goed genoeg kunnen sparen voor een vakantie. Voor mij is dat echt iets waar ik energie van krijg. Wil ook meer gaan wandelen, waaronder ook in national parks, voor meerdere dagen. Ga volgend jaar echt beginnen met trainen
Pas maar op dat je schoenen niet uit elkaar vallen tijdens het wandelen
Nee, geintje natuurlijk. Lekker je rust pakken en proberen te genieten
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
En voor volgend jaar qua vakanties waarschijnlijk Malta en Roemenië. En dan ook weer eens naar concerten. Februari naar Ramkot en een week later naar The Vices. Voor Stereophonics helaas vergeten kaarten te kopen.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Nouja, ik heb gestemd op Suzanne Vega (omdat ik op allemaal vrouwen heb gestemd).
Police is prima. Golden Earring is ook wel lekker. Daarna ga ik wel slapen.
Op donderdag 26 december 2024 01:05 schreef Redefine het volgende: En voor volgend jaar qua vakanties waarschijnlijk Malta en Roemenië. En dan ook weer eens naar concerten. Februari naar Ramkot en een week later naar The Vices. Voor Stereophonics helaas vergeten kaarten te kopen.
Mijn reisgenoot een paar maanden terug: "Volgend jaar wil ik naar Roemenië".
Bewogen was het zeker. Want dat waren de hoogtepunten. Aan de andere kant van de medaille het leeghalen van het huis van mijn moeder en de verkoop daarvan. En in een team van vier op werk, waarvan er twee volkomen incapabel waren. Die zijn gelukkig vervangen door goede mensen, dus dat gaat weer de goede kant op
Prima plaatje dat Eloise, als ik de Top 2000 opnieuw moest rangschikken komt ie wel in de hoogste helft denk ik.
Op donderdag 26 december 2024 01:08 schreef Dagoduck het volgende: Prima plaatje dat Eloise, als ik de Top 2000 opnieuw moest rangschikken komt ie wel in de hoogste helft denk ik.
Goede vraag! Misschien dat mijn ouders voor het eerst ons koophuis hebben gezien. Konden we ze ruim 2,5 jaar na de emigratie laten zien waar we het allemaal voor gedaan hebben.
geen idee. Diaan wilde er graag heen en die was afgelopen jaar met mij mee geweest naar de Eagles, dus ik dacht ach... ga ik een keer mee met wat zij tof vindt. zelf ken ik maar 6 nummers ofzo van haar.
[..] geen idee. Diaan wilde er graag heen en die was afgelopen jaar met mij mee geweest naar de Eagles, dus ik dacht ach... ga ik een keer mee met wat zij tof vindt. zelf ken ik maar 6 nummers ofzo van haar.
Ja, verschrikkelijk. Ik vond het vorig jaar al niet leuk en dit jaar nog minder... drie op een rij gaat echt niet.. Maar ja, dit jaar is het hun beurt om te kiezen waar we heen gaan en die wilde dit jaar eigenlijk al naar Roemenië.
HAHAHAHAHA, ze deed de hoe heet dit liedje-grap en dat de titel dan gezongen wordt, HAHAHAHA
Hier weer naar Sweden Rock met o.a. Slipknot, Korn, Sabaton, Scorpions, Dream Theater, King Diamond, Within Temptation, Sex Pistols, Opeth, Skillet, Doro, The Warning, Eagles of Death Metal, Dragonforce, Crucified Barbara en nog veeel meeer. Ik vind de line-up nu al belachelijk goed en er komen nog minstens 50 namen bij.
Ja! Franz Ferdinand, Fat Dog, Squid. En mogelijk naar DTRH.
quote:
Op donderdag 26 december 2024 01:12 schreef Evenstar het volgende: Hier weer naar Sweden Rock met o.a. Slipknot, Korn, Sabaton, Scorpions, Dream Theater, King Diamond, Within Temptation, Sex Pistols, Opeth, Skillet, Doro, The Warning, Eagles of Death Metal, Dragonforce, Crucified Barbara en nog veeel meeer. Ik vind de line-up nu al belachelijk goed en er komen nog minstens 50 namen bij.
Daar staan wel een paar mooie namen op hoor en ook Dragonforce.
Ik denk dat ik nog voor één rumcola aan rum in huis heb. Dat gaat wel op deze week. Even inventariseren wat ik nog meer heb, niet veel geloof ik. Denk nog een beetje juttersbitter, misschien nog een volle fles.
[..] Ja, verschrikkelijk. Ik vond het vorig jaar al niet leuk en dit jaar nog minder... drie op een rij gaat echt niet.. Maar ja, dit jaar is het hun beurt om te kiezen waar we heen gaan en die wilde dit jaar eigenlijk al naar Roemenië.
Ik weet je vakantiebestemming van 2026 ook al. Bulgarije en/of Griekenland
[..] Ik denk dat ik nog voor één rumcola aan rum in huis heb. Dat gaat wel op deze week. Even inventariseren wat ik nog meer heb, niet veel geloof ik. Denk nog een beetje juttersbitter, misschien nog een volle fles.
ik was in november jarig en had rum gevraagd, fors wat flessen gescoord
Hier weer naar Sweden Rock met o.a. Slipknot, Korn, Sabaton, Scorpions, Dream Theater, King Diamond, Within Temptation, Sex Pistols, Opeth, Skillet, Doro, The Warning, Eagles of Death Metal, Dragonforce, Crucified Barbara en nog veeel meeer. Ik vind de line-up nu al belachelijk goed en er komen nog minstens 50 namen bij.
Ik heb heel erg veel zin in Colour Haze, eerst 21 februari in Groningen en daarna 22 februari in Nijmegen
Verder staat Into the Grave weer in de planning, 11e keer op rij dat ik heenga.
[..] Goede vraag! Misschien dat mijn ouders voor het eerst ons koophuis hebben gezien. Konden we ze ruim 2,5 jaar na de emigratie laten zien waar we het allemaal voor gedaan hebben.
Oja, en ik kreeg van de kerstman gisteren een ticket voor Brant Bjork Trio en King Buffalo (en The Machine als voorprogramma) in de tuin van het Burgerweeshuis in Deventer komende zomer.
Dat was dit jaar ook geweldig met All Them Witches.
Verder zal ik waarschijnlijk wel weer naar Into the Void gaan want daar ga ik elke editie van heen sinds 2018.
En ik wil wel weer naar Stoned from the Underground in Erfurt in juli, zou dan het 4e jaar op rij worden. Down the Hill was ook top dit jaar dus dat hou ik ook weer even in de gaten.
Op donderdag 26 december 2024 01:19 schreef Dagoduck het volgende: Oja, en ik kreeg van de kerstman gisteren een ticket voor Brant Bjork Trio en King Buffalo (en The Machine als voorprogramma) in de tuin van het Burgerweeshuis in Deventer komende zomer.
Dat was dit jaar ook geweldig met All Them Witches.
Verder zal ik waarschijnlijk wel weer naar Into the Void gaan want daar ga ik elke editie van heen sinds 2018.
Die ga ik even bij een paar vrienden droppen, misschien wil ik daar ook wel heen.
[..] Nu gaat ons bomen DM sessie absoluut niet meer door
[..] Nou komt het écht niet meer goed tussen ons Het had echt mooi kunnen zijn, als jij niet zo'n koppige Groningse was geweest.
Ik ben een achtste Fries en een achtste Gronings, kan ik bemiddelen?