Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 7 december 2024 11:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Raad van State, Hoge Raad, volgens mij haal je nu wat dingen door elkaar.
Driestappenplan ken ik niet, voorzichtig van de rechter is een waanzinnig idee in deze:quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Het driestappenplan aangaande dit soort delicten is keurig en met voorzichtigheid gevolgd door de rechter. Nog los van het tweede feit waar ze ook schuldig is bevonden.
Totale nonsense dat dikgedrukte.quote:Op zaterdag 7 december 2024 09:11 schreef ricky3 het volgende:
"De woorden 'negroïde primaten' zijn door de verdachte gebruikt om op een laatdunkende manier te spreken over negroïde mensen. In de woordkeuze kan slechts de bedoeling worden gelezen om hen af te schilderen als agressieve apen. De verdachte heeft het anderzijds over 'weerloze blanken' en 'blanken' als 'slachtoffer' van die agressie."
De rechtbank kan wat mij betreft dit soort aannames echt niet maken.
Bijzonder, want dat is exact hetgeen in deze zaak gevolgd moet worden. Kan je ook gewoon lezen in de uitspraak.quote:
Ok, nou, bijzonder, leuk een stappenplak gevolgd maar de gesproken tekst waarover geoordeeld wordt volledig verkracht.quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Bijzonder, want dat is exact hetgeen in deze zaak gevolgd moet worden. Kan je ook gewoon lezen in de uitspraak.
Gesproken tekst?quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ok, nou, bijzonder, leuk een stappenplak gevolgd maar de gesproken tekst waarover geoordeeld wordt volledig verkracht.
Geen tijd voor een sanity check? Het heet rechtspraak hè.
Ja?quote:
Het gaat over 2 tweets..quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja?
Waarom moeten deze discussies altijd semantisch naast de bal....
Dat is de crux. Het is een subjectieve interpretatie van DEZE rechter. Een andere rechter kan het anders interpreteren.quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:22 schreef ludovico het volgende:
Twee grote missers, en het feit dat ik deze interpretatie geef is een ontkrachting van de observatie van de rechter dat er geen andere bedoelingen gelezen zouden kunnen worden "kan slechts de bedoeling worden gelezen"
Onzin, dus, kortweg.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:12 schreef Montagui het volgende:
Dat is de crux. Het is een subjectieve interpretatie van DEZE rechter. Een andere rechter kan het anders interpreteren.
Deze rechter is derhalve ongeschikt. Hij kan niet naar de letter van de wet objectief oordelen.
Alleen deze?quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:12 schreef Montagui het volgende:
Deze rechter is derhalve ongeschikt.
Cq vrijheid van meningsuiting is hier te ver ingeperkt, de rechter oordeelt over zaken die in het maatschappelijk verkeer door veel mensen heel anders worden beoordeeld dan hoe de rechter erover oordeelt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat de vrijheid van meningsuiting uiterst selectief wordt toegepast? Dat het in deze eigenlijk vrij normaal zou moeten zijn dat mensen andere ideeën hebben dan de rechter, omdat ze oordelen over uiterst subjectieve zaken?
Dat dat inherent eigenlijk iets zegt over dit type rechtspraak.
Gewoon, een mens met negroide huidskleur? wat is er zo moeilijk aan? Nogmaals, de mens is een primaat.quote:Op zaterdag 7 december 2024 11:47 schreef Ludachrist het volgende:
Echt benieuwd naar wat de andere interpretatie van 'negroïde primaten' is.
Voor mij heeft het een connotatie primitieveling, ik vermoed dat het zo bedoelt is door Raisa, maar eigenlijk raar dat een rechter dat gaat zitten invullen. Daar is zo een term niet eenduidig genoeg voor.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:43 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Gewoon, een mens met negroide huidskleur? wat is er zo moeilijk aan? Nogmaals, de mens is een primaat.
exact. en zelfs al zou het primitieveling betekenen. lekker boeiend. heeft geen plaats in de rechtspraak. Het probleem is dat de rechter zo achterlijk is dat hij denkt dat het een aap betekent.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voor mij heeft het een connotatie primitieveling, ik vermoed dat het zo bedoelt is door Raisa, maar eigenlijk raar dat een rechter dat gaat zitten invullen. Daar is zo een term niet eenduidig genoeg voor.
Ja primaten heeft connotatie met apen, dus wie weet, kan best dat ze aan apen dacht, ook mogelijk. Dan nog, is een persoon aap noemen, omdat die zwart is, racistisch? En als die blank is dan niet? Tis wat.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:48 schreef ricky3 het volgende:
[..]
exact. en zelfs al zou het primitieveling betekenen. lekker boeiend. heeft geen plaats in de rechtspraak. Het probleem is dat de rechter zo achterlijk is dat hij denkt dat het een aap betekent.
Context doet ertoe, helemaal als je het in je volgende zin hebt over ‘dit volk’ waarmee je iedereen met dezelfde uiterlijke kenmerken op een hoop gooit.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:48 schreef ricky3 het volgende:
[..]
exact. en zelfs al zou het primitieveling betekenen. lekker boeiend. heeft geen plaats in de rechtspraak. Het probleem is dat de rechter zo achterlijk is dat hij denkt dat het een aap betekent.
Je maakt er nu toch echt zelf van dat het onderwerp het uiterlijk was, ipv het gedrag, dat is nogal wat aangezien de comment onder een filmpje stond waarin je keek naar een geweldpleging van een groep richting een enkel persoon oid? Dat mis je totaal aan relevantie? Welke context heb jij het over als je dat wegsnijdt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Context doet ertoe, helemaal als je het in je volgende zin hebt over ‘dit volk’ waarmee je iedereen met dezelfde uiterlijke kenmerken op een hoop gooit.
Nee hoor, dat maakte de rechter ervan. Terecht naar mijn mening.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je maakt er nu toch echt zelf van dat het onderwerp het uiterlijk was, ipv het gedrag, dat is nogal wat aangezien de comment onder een filmpje stond waarin je keek naar een geweldpleging van een groep richting een enkel persoon oid? Dat mis je totaal aan relevantie? Welke context heb jij het over als je dat wegsnijdt.
quote:
Je zegt het zelf.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:56 schreef Caland het volgende:
waarmee je iedereen met dezelfde uiterlijke kenmerken op een hoop gooit.
Lekker voor een ander bepalen wat de bedoelingen waren. En doen alsof er geen andere betekenis aan kan worden gegeven dan jouw eigen interpretatie, terwijl het logischerwijs natuurlijk wel kan.quote:
Uhuh. Ja.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:43 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Gewoon, een mens met negroide huidskleur? wat is er zo moeilijk aan? Nogmaals, de mens is een primaat.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Je zegt het zelf.
Dus je maakt het er ook zélf van.
[..]
Lekker voor een ander bepalen wat de bedoelingen waren. En doen alsof er geen andere betekenis aan kan worden gegeven dan jouw eigen interpretatie, terwijl het logischerwijs natuurlijk wel kan.
Ja, bijzonder benieuwd hoe je ‘dit volk’ op een andere manier kan interpreteren.quote:Wéér een blanke man op straat in elkaar getrapt door een groep negroïde primaten. Hoe veel weerloze blanken moeten nog slachtoffer worden? Talloze waarschijnlijk: de open grenzen-elite importeert dit volk met bosjes, met alle gevolgen van dien.
Dit volk, mensen die zo zijn, die komen ook via migratiestromen binnen, dat is de link ook met het onderwerp, die zijn - naar opvatting en beeld van Raisa - waarschijnlijk slecht geïntegreerde agressieve immigranten.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:03 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
Ja, bijzonder benieuwd hoe je ‘dit volk’ op een andere manier kan interpreteren.
Uitsluitend doelend op dat kleine groepje negroïde primaten, waarmee we eigenlijk gewoon donker getinte mensen bedoelen. Wat Raissa eigenlijk zegt is dat sommige donker getinte mensen ook agressief zijn en dat de overheid die hele specifieke subset binnenhaalt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:03 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
Ja, bijzonder benieuwd hoe je ‘dit volk’ op een andere manier kan interpreteren.
Not really.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:05 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Uitsluitend doelend op dat kleine groepje negroïde primaten, waarmee we eigenlijk gewoon donker getinte mensen bedoelen.
Het onderwerp bij een filmpje van een geweldsuitbarsting van een grotere groep donkere mensen op één blank slachtoffer, is de algemene groep donker getinte mensen?quote:
Dit is INVULLING van jouw kant en daarmee een SCHANDE voot de rechtspraak in dit KAPOTTE land.quote:
Vertel het me maar, jij bent de Raissa-whisperer van dienst.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het onderwerp bij een filmpje van een geweldsuitbarsting van een grotere groep donkere mensen op één blank slachtoffer, is de algemene groep donker getinte mensen?
Ik stel nergens dat het onmogelijk is andere interpretaties te geven aan haar woorden. Dat is de rechter, de rechter is de Raisa whisperer van dienst.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:08 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Vertel het me maar, jij bent de Raissa-whisperer van dienst.
Ander verhaal.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:10 schreef Caland het volgende:
Kleuterneuker was volgens Raisa vast ook niet beledigend bedoeld
quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:10 schreef Caland het volgende:
Kleuterneuker was volgens Raisa vast ook niet beledigend bedoeld
Met het benoemen van "kleuterneuker" diende Raisa het algemeen belang uit goede wil was ze ervan overtuigd en wilt het volk beschermen tegen de pedoseksueel.quote:3. Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
Totaal ander onderwerp.quote:
nee niet. volk kan refereren aan de groep mensen alleen die betrokken was bij het incident, of alleen de groep mensen die het in zn hoofd haalt om iemand te schoppen, of de groep mensen behorend tot de groep met dezelfde uiterlijke kenmerken. Maar jij, net als de rechter, gaat meteen uit van de meest negatieve interpretatie.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Context doet ertoe, helemaal als je het in je volgende zin hebt over ‘dit volk’ waarmee je iedereen met dezelfde uiterlijke kenmerken op een hoop gooit.
slag van mensen, oftewel het type mens dat anderen in elkaar schopt. Dat volk hoef ik ook niet in Nederland.quote:volk (het; o; meervoud: volken, volkeren)
historisch gegroeide gemeenschap van erfelijk verwante mensen met min of meer gelijke taal en gewoonten: het Engelse volk
de gezamenlijke bewoners van een staat: het volk toespreken
mensenmenigte: er was veel volk op de been
slag van mensen: raar volk; scheepsvolk
gewone mensen: een man van het volk iem. die de taal van het gewone volk spreekt (en er meestal ook uit afkomstig is)
de bijen van een korf
Ja, wellicht had ze het wel over elfjes en helemaal niet over negroïde primaten ondanks dat dat in de vorige zin stond. Wie zal het zeggen, nietwaarquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:25 schreef ricky3 het volgende:
[..]
nee niet. volk kan refereren aan de groep mensen alleen die betrokken was bij het incident, of alleen de groep mensen die het in zn hoofd haalt om iemand te schoppen, of de groep mensen behorend tot de groep met dezelfde uiterlijke kenmerken. Maar jij, net als de rechter, gaat meteen uit van de meest negatieve interpretatie.
[..]
ze had het over negroide primaten die hier naar nederland komen om vervolgens hier mensen in elkaar te schoppen. Dit "slag van mensen = volk" hoef ik hier ook niet. Het is tot daar aan toe dat Caland niet begrijpend kan lezen maar dat de rechter het niet kan is wel ernstig.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, wellicht had ze het wel over elfjes en helemaal niet over negroïde primaten ondanks dat dat in de vorige zin stond. Wie zal het zeggen, nietwaar
quote:volk (het; o; meervoud: volken, volkeren)
1
historisch gegroeide gemeenschap van erfelijk verwante mensen met min of meer gelijke taal en gewoonten: het Engelse volk
2
de gezamenlijke bewoners van een staat: het volk toespreken
3
mensenmenigte: er was veel volk op de been
4
slag van mensen: raar volk; scheepsvolk
5
gewone mensen: een man van het volk iem. die de taal van het gewone volk spreekt (en er meestal ook uit afkomstig is)
6
de bijen van een korf
Die hier naar Nederland komen ja? Ze kende de achtergrond al van de verdachten in het filmpje?quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:32 schreef ricky3 het volgende:
[..]
ze had het over negroide primaten die hier naar nederland komen om vervolgens hier mensen in elkaar te schoppen. Dit "slag van mensen = volk" hoef ik hier ook niet. Het is tot daar aan toe dat Caland niet begrijpend kan lezen maar dat de rechter het niet kan is wel ernstig.
Doet er niet toe. Het slag mensen dat anderen schopt hebben we liever niet in Nederland. Wat mij betreft dan natuurlijkquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Die hier naar Nederland komen ja? Ze kende de achtergrond al van de verdachten in het filmpje?
Dat staat voor mij los van huidskleur eigenlijk.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:36 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Doet er niet toe. Het slag mensen dat anderen schopt hebben we liever niet in Nederland. Wat mij betreft dan natuurlijk
Voor iedereen. Ook voor Raisa. Dat de mensen waarover zij sprak een negroide huidskleur hebben mag dus niet genoemd worden ofzo. Terwijl het feitelijk klopt. Al waren ze paars. dan had ze paarse primaten gezegd. nou poehpoeh, snel 80 uur schoffelen xdquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat staat voor mij los van huidskleur eigenlijk.
Erger nog, ze trekken het zo uit verband dat ze doen alsof "een andere interpretatie écht niet mogelijk is"quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:25 schreef ricky3 het volgende:
nee niet. volk kan refereren aan de groep mensen alleen die betrokken was bij het incident, of alleen de groep mensen die het in zn hoofd haalt om iemand te schoppen, of de groep mensen behorend tot de groep met dezelfde uiterlijke kenmerken. Maar jij, net als de rechter, gaat meteen uit van de meest negatieve interpretatie.
En zélfs zijn interpretatie voor de enig mogelijke zietquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:32 schreef ricky3 het volgende:
maar dat de rechter het niet kan is wel ernstig.
Als ze het ziet als racistisch geweld krijg je het er gratis bij natuurlijk, dat benoemen van huidskleur.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:47 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Voor iedereen. Ook voor Raisa. Dat de mensen waarover zij sprak een negroide huidskleur hebben mag dus niet genoemd worden ofzo. Terwijl het feitelijk klopt. Al waren ze paars. dan had ze paarse primaten gezegd. nou poehpoeh, snel 80 uur schoffelen xd![]()
![]()
![]()
Klopt. Maar ze heeft er een polariserende context omheen gezet. Lees die ook effe.quote:Op zaterdag 7 december 2024 09:15 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Volk is ook gewoon een ander woord voor 'mensen'. Wederom een negatieve interpretatie van de rechtbank en ze stellen zelfs dat er geen andere interpretatie mogelijk is terwijl dit onjuist is. Volk kan informeel ook gewoon, luitjes, mensen, personen, betekenen.
' mensenmenigte: er was veel volk op de been '
hiermee zeg je niets over afkomst of uiterlijk.
Zou kunnen maar in de rest van de context niet. Die geeft duidelijk sturing aan hoe zij 'dit volk' bedoeld heeft en de rechtbank heeft dat heel goed verwoord.quote:Op zaterdag 7 december 2024 11:00 schreef Montagui het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat het gebruik van het woordje 'volk' ook op een racistische manier geïnterpreteerd kan worden, maar zoals het kan (zeker in het kader van deze tweet) ook bedoeld zijn om een bepaald deel (de gewelddadigen) van een bepaalde groep (negroïden) aan te duiden. Zeg maar net zoiets als "criminele Marokkanen".
Subjectief geïnterpreteerd en opgelegd in het vonnis als ultieme waarheid, alternatieve bedoelingen van die woorden zijn er niet.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Zou kunnen maar in de rest van de context niet. Die geeft duidelijk sturing aan hoe zij 'dit volk' bedoeld heeft en de rechtbank heeft dat heel goed verwoord.
Dat vind jij. Dat mag.quote:Op zaterdag 7 december 2024 11:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah weet niet, maar volgens mij moet je toch bewijzen dat de dader fout zit? Daar wordt wel erg losjes mee omgesprongen zo?
Schokkend.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat vind jij. Dat mag.
Ik vind het bewijs steekhoudend en duidelijk.
Alternatieve bedoelingen zijn ontkracht door de context (en ook dát waren letterlijke woorden van Raisa, 't is niet dat de rechtbank die zelf maar even heeft toegevoegd).quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Subjectief geïnterpreteerd en opgelegd in het vonnis als ultieme waarheid, alternatieve bedoelingen van die woorden zijn er niet.
Volstrekt van lotje getikt statement.
Joh. Stel je effe aanquote:
Welke context doel je nu op specifiek, dan kan ik mee oordelen dat die context alternatieve bedoelingen ontkracht.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Alternatieve bedoelingen zijn ontkracht door de context (en ook dát waren letterlijke woorden van Raisa, 't is niet dat de rechtbank die zelf maar even heeft toegevoegd).
r_one in NWS / Raisa Blommestijn gecanceld door Ongehoord Nederland deel 2 gelezen?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welke context doel je nu op specifiek, dan kan ik mee oordelen dat die context alternatieve bedoelingen ontkracht.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:32 schreef r_one het volgende:
[..]
r_one in NWS / Raisa Blommestijn gecanceld door Ongehoord Nederland deel 2 gelezen?
https://www.rechtspraak.n(...)n-smaadschrift-.aspxquote:Oordeel rechtbank tweet 10 mei 2023
De rechtbank oordeelt dat ze met de tweet van 10 mei 2023 heeft aangezet tot onverdraagzaamheid en zich schuldig heeft gemaakt aan groepsbelediging. De woorden 'negroïde primaten' zijn door de verdachte gebruikt om op een laatdunkende manier te spreken over negroïde mensen. In de woordkeuze kan slechts de bedoeling worden gelezen om hen af te schilderen als agressieve apen. De verdachte heeft het anderzijds over 'weerloze blanken' en 'blanken' als 'slachtoffer' van die agressie. Zij zet daarmee twee groepen mensen op basis van hun verschillende huidskleur tegenover elkaar, waarbij blanke mensen als slachtoffer van mensen met een donkere huidskleur worden neergezet. De verdachte treft daarmee de mensen die tot de laatste groep behoren collectief in wat voor die groep kenmerkend is, namelijk hun ras. Het gebruik van de woorden 'dit volk', die verwijzen naar een groep mensen met dezelfde raciale kenmerken, laat daar geen twijfel over bestaan. De rechtbank oordeelt daarom dat de uitlating van de verdachte op zichzelf als beledigend kan worden ervaren voor een groep mensen wegens hun ras.
Ten tijde van de gewraakte uitlating werd een maatschappelijk debat gevoerd over het migratiebeleid in Nederland. De verdachte zegt met haar bericht op X hieraan als opiniemaker een bijdrage te willen leveren. Uit niets blijkt echter dat zij de bedoeling had om alleen het gedrag aan te kaarten. Wel vestigde zij de aandacht op de huidskleur van een groep mensen ('negroïde primaten' en 'dit volk'). Niet valt in te zien dat de uitlating op enige wijze inhoudelijk heeft bijgedragen aan een maatschappelijk debat of als uiting van artistieke expressie is gedaan. De rechtbank oordeelt dat voor dergelijke uitspraken geen plaats is in de maatschappij.
quote:
quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:29 schreef r_one het volgende:
Alternatieve bedoelingen zijn ontkracht
quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
https://www.rechtspraak.n(...)n-smaadschrift-.aspx
[..]
Van A tot Z (behalve de voetnoten)quote:
Tjah sorry hoor maar als de wet niet wordt getoetst door de rechter is dat onrechtstatelijk, dit gaat mij veel te ver, anderen de les lezen hoe zaken geïnterpreteerd zouden moeten worden, en doen alsof dat de enige mogelijkheid is, dat is die niet en die hypothese is goed te toetsen.quote:
Iets met blanke slachtoffers (als tegenpool van 'dit volk').quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:36 schreef ludovico het volgende:
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2024:20123
Dit valt an sich allemaal wel mee met de tekst, en daar zullen we het toch echt mee moeten doen, dit is de info die de rechtbank in overweging heeft genomen bij het vonnis, niet meer niet minder, ik zie geen context waarin mogelijkheden tot:
[..]
Ze uit een mening, waarbij zij geweld ziet met racistisch motief, hoe wil je dat duiden zonder huidskleur te benoemen?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Iets met blanke slachtoffers (als tegenpool van 'dit volk').![]()
Ik blijf niet herhalen, geen zin aan. Kwestie van goed lezen.
Ik ben niet de rechter. De rechtbank hééft getoetst. Ik citeer en verduidelijk slechts.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah sorry hoor maar als de wet niet wordt getoetst door de rechter is dat onrechtstatelijk, dit gaat mij veel te ver, anderen de les lezen hoe zaken geïnterpreteerd zouden moeten worden, en doen alsof dat de enige mogelijkheid is, dat is die niet en die hypothese is goed te toetsen.
Zie #145.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze uit een mening, waarbij zij geweld ziet met racistisch motief, hoe wil je dat duiden zonder huidskleur te benoemen?
quote:Dat jouw wereldbeeld compleet anders is en je het een waanzinnige opvatting vindt, prima, dat zal, en dat je dat wereldbeeld giftig kan vinden ook, dat zal, een Sander Schimmelpenninck vind ik ook giftig, maar strafbaar? Dat is echt een andere orde.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ben niet de rechter. De rechtbank hééft getoetst. Ik citeer en verduidelijk slechts.
Oh, je kan aan geweld zien dat het een racistisch motief heeft? Dat is nieuw.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze uit een mening, waarbij zij geweld ziet met racistisch motief
Is de uitlating van 10 mei 2023 op zichzelf beledigend?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ben niet de rechter. De rechtbank hééft getoetst. Ik citeer eb verduidelijk slechts.
quote:De verdachte heeft zich ter terechtzitting op het standpunt gesteld dat zij niet de bedoeling had om groepen of individuen opzettelijk te beledigen. Gelet evenwel op de inhoud en de context van de uitlating, zoals hierboven tot uitdrukking gebracht, is de rechtbank van oordeel dat de verdachte bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat haar uitlating als beledigend kon worden ervaren voor een groep mensen wegens hun ras. De rechtbank verwerp daarom dit verweer.
Direct bovenstaande stukje tekst is volstrekt krankjorum. Om dit zo uit het verband te trekken van een directe aanleiding met (extreem) geweld, doe je echt geen recht aan de situatie.quote:Naar het oordeel van de rechtbank zijn de woorden “negroïde primaten” door de verdachte gebruikt om op een laatdunkende manier te spreken over negroïde mensen en kan in de woordkeuze slechts de bedoeling worden gelezen om hen af te schilderen als agressieve apen. De verdachte heeft het anderzijds over “weerloze blanken” en “blanken” als “slachtoffer” van die agressie. De verdachte zet daarmee twee groepen mensen op basis van hun verschillende huidskleur tegenover elkaar, waarbij blanke mensen als slachtoffer van mensen met een donkere huidskleur worden neergezet. De verdachte treft daarmee de mensen die tot de laatste groep behoren collectief in wat voor die groep kenmerkend is, namelijk hun ras. Het gebruik van de woorden “dit volk”, die verwijzen naar een groep mensen met dezelfde raciale kenmerken, laat daar geen twijfel over bestaan.
Dat is allicht wat zij ziet, dat is niet feitelijk, maar subjectief, maar ga mij nou niet betichten van het toedichten van het kunnen destilleren van iemands bedoelingen, dat doet de rechter namelijk in deze, en jijzelf, niet ik.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh, je kan aan geweld zien dat het een racistisch motief heeft? Dat is nieuw.
Jaquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is de uitlating van 10 mei 2023 op zichzelf beledigend?
Neemt de context het beledigende karakter van de uitlating weg?
Opzet op groepsbelediging?
quote:[..]mogelijk kunnen mensen zich beledigd voelen --> Strafbaar.
Men kan zich voor zoveel zaken beledigd voelen. Dit zegt niks, inhoudsloos.
Het doorslaggevende argument laat jij juist weg. Iets hogerquote:De verdachte heeft zich ter terechtzitting op het standpunt gesteld dat zij niet de bedoeling had om groepen of individuen opzettelijk te beledigen. Gelet evenwel op de inhoud en de context van de uitlating, zoals hierboven tot uitdrukking gebracht, is de rechtbank van oordeel dat de verdachte bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat haar uitlating als beledigend kon worden ervaren voor een groep mensen wegens hun ras. De rechtbank verwerp daarom dit verweer.
Dat mag jij vinden.quote:[..]
Direct bovenstaande stukje tekst is volstrekt krankjorum. Om dit zo uit het verband te trekken van een directe aanleiding met (extreem) geweld, doe je echt geen recht aan de situatie.
Als je selectief quote: ja.quote:Daarom mist die rechter ook zo dat het om dat gewelddadige gedrag ging, die perst de gehele context opeens naar een zwart-wit dingetje. Alsof die agressie er niks mee te maken had, geen onderwerp, neeee, het onderwerp is het gehele zwarte ras.
Als ik niet bepaald de enige ben ontkracht dat de stelling van de rechter, maar dat zal de rechter niet getoetst hebben. Die is overtuigd dat zijn interpretatie de enige mogelijke is. Daar zit die gewoon snoeihard fout, met zijn Orwelliaanse gespin.quote:
Deed de rechter dit of de barbienazi door het over negroïde primaten vs. weerloze blanken te hebben om in de volgende zin de ‘negroïde primaten’ op een hoop te gooien door het te hebben over dit volk?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daarom mist die rechter ook zo dat het om dat gewelddadige gedrag ging, die perst de gehele context opeens naar een zwart-wit dingetje.
We zijn met 18 miljoen mensen in Nederland hè. Zullen er vast wel meer zijn die jouw mening zijn toegedaan.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:54 schreef ludovico het volgende:
Als ik niet bepaald de enige ben ontkracht dat de stelling van de rechter
Wie zegt dat dit niet dezelfde groepen zijn?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:56 schreef Caland het volgende:
de ‘negroïde primaten’ op een hoop te gooien door het te hebben over dit volk?
quote:
Dat kan ook. Die komt vast wel.quote:laat maar, ik wacht wel op andere input.
De rechtbankquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:57 schreef ludovico het volgende:
Wie zegt dat dit niet dezelfde groepen zijn?
Ik heb begrijpend lezen gehad op de basisschoolquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wie zegt dat dit niet dezelfde groepen zijn?
Je interpreteert er lustig op los, en schuift bedoelingen in iemands schoenen, en rekent diegene daarop af, maar die bedoelingen heeft het persoon allicht niet gehad.
Hoe haalt dat die stelling van de rechter dan niet compleet door de gehaktmolen?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:57 schreef r_one het volgende:
We zijn met 18 miljoen mensen in Nederland hè. Zullen er vast wel meer zijn die jouw mening zijn toegedaan.
Nou blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:58 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik heb begrijpend lezen gehad op de basisschool
Jij weet het het beter dan de rechter? Zo kom je wat tegen op deze zaterdagmiddag.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als ik niet bepaald de enige ben ontkracht dat de stelling van de rechter, maar dat zal de rechter niet getoetst hebben. Die is overtuigd dat zijn interpretatie de enige mogelijke is. Daar zit die gewoon snoeihard fout, met zijn Orwelliaanse gespin.
Zonder dat stukje tekst zou die niet tot veroordeling komen, misschien was dat wel zijn doel? Vooringenomenheid bij de rechter? Hmmm.
Je weet dat er in hoger beroep weleens tot een ander oordeel wordt gekomen? Weet de rechter het dan beter dan de rechter?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:00 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Jij weet het het beter dan de rechter? Zo kom je wat tegen op deze zaterdagmiddag.
Jij vindt serieus dat alle 18 miljoen Nederlanders moeten staan applaudisseren om een gerechtelijke uitspraak 'rechtstatelijk' te maken? een soort referendum?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe haalt dat die stelling van de rechter dan niet compleet door de gehaktmolen?
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:01 schreef r_one het volgende:
Jij vindt serieus dat alle 18 miljoen Nederlanders moeten staan applaudisseren om een gerechtelijke uitspraak 'rechtstatelijk' te maken? een soort referendum?
Het punt is dat er prima andere bedoelingen kunnen worden gelezen in de tekst.quote:Naar het oordeel van de rechtbank zijn de woorden “negroïde primaten” door de verdachte gebruikt om op een laatdunkende manier te spreken over negroïde mensen en kan in de woordkeuze slechts de bedoeling worden gelezen om hen af te schilderen als agressieve apen.
Toetsbare hypothesen zul je toch wel mee moeten nemen in je vonnis of je gaat uit van aannames i.p.v. bewijzen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:01 schreef r_one het volgende:
In Nederland mag je het ook oneens zijn met de rechter. Ja werkelijk, dat mag.
Maar daar hoeft verder geen gehaktmolen aan te pas te komen
laat het hoger beroep maar komen dan. Wappie neemt het op voor een wappie, voor nu niks meer en niks minder.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je weet dat er in hoger beroep weleens tot een ander oordeel wordt gekomen? Weet de rechter het dan beter dan de rechter?
Zo kom je wat tegen op deze zaterdagmiddag.
Wat is dit voorn hersendood gelul zeg, je kan letterlijk het vonnis lezen en er een mening over vormen, over de interpretatie van woorden etc etc.
Nee we moeten de subjectieve gedachtekronkels van willekeurige rechter als ultieme waarheid aanschouwen.
Ja. Mooi systeem he?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:00 schreef ludovico het volgende:
Je weet dat er in hoger beroep weleens tot een ander oordeel wordt gekomen?
Dat kan (maar hoeft niet). Dat is nou juist de essentie van een hoger beroep.quote:Weet de rechter het dan beter dan de rechter?
Wie is de wappie? De subjectieve mening van een rechter is niet de ultieme waarheid, simple as that. Ik snap dat ontmenselijken van rechters niet alsof zij de ultieme waarheid spreken. Dat is naar mijn mening een heel bijzondere opvatting.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:04 schreef Bofjijff het volgende:
laat het hoger beroep maar komen dan.
Vrij kansloze exercitie als je soortgelijke zaken hebt gevolgd. Kans lijkt me groter dat ze wat meer moet schoffelen dan de veertig uur van nuquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja. Mooi systeem he?
Zullen we dat dan even afwachten (en tot dat moment heeft deze rechter gesproken).
[..]
Dat kan (maar hoeft niet). Dat is nou juist de essentie van een hoger beroep.
in een fijne samenleving zoals de onze is dat het wel. Simple as that. Laat het hoger beroep maar komenquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wie is de wappie? De subjectieve mening van een rechter is niet de ultieme waarheid, simple as that. Ik snap dat ontmenselijken van rechters niet alsof zij de ultieme waarheid spreken. Dat is naar mijn mening een heel bijzondere opvatting.
In de losstaande "negroïde primaten" uitspraak ja.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Het punt is dat er prima andere bedoelingen kunnen worden gelezen in de tekst.
Hypothesen zijn getoetst, ze hebben de toets niet doorstaan.quote:[..]
Toetsbare hypothesen zul je toch wel mee moeten nemen in je vonnis of je gaat uit van aannames i.p.v. bewijzen.
Wat een flauwekul. Ook deze rechtbank is uitgegaan van de onschuld-presumptie (is na te lezen, zou niet best zijn als dat niet zo was) maar komt tot de eindconclusie dat mevrouw toch wel degelijk schuldig is.quote:Dat schendt de onschuld-presumptie.
Dat weet ik.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:06 schreef Caland het volgende:
Vrij kansloze exercitie als je soortgelijke zaken hebt gevolgd.
Neehoor heb daar al een paar keer op gereageerd die tegenstelling blank/donker is volstrekt logisch als je racistische daden aanduidt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:11 schreef r_one het volgende:
In het geheel der delen (in combinatie met de "weerloze blanke slachtoffers", als tegenpool, niet meer.
Maar dat laatste ontwijk jij stelselmatig.
Die hypothese is uiteraard niet getoetst.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:11 schreef r_one het volgende:
Hypothesen zijn getoetst, ze hebben de toets niet doorstaan.
Voor dit soort mensen vermoedelijk alleen maar een bevestiging van D66 rechters, enzulksquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat weet ik.
Maar mooi toch voor mensen die een andere mening zijn toegedaan (wat mag), dat ze van een hogere rechter nog eens de bevestiging krijgen dat de lagere rechter toch echt juist geoordeeld heeft.
En dan hebben we nog cassatie
Toetsbare hypothesen zul je toch wel mee moeten nemen in je vonnis of je gaat uit van aannames i.p.v. bewijzen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:11 schreef r_one het volgende:
Wat een flauwekul. Ook deze rechtbank is uitgegaan van de onschuld-presumptie (is na te lezen, zou niet best zijn als dat niet zo was) maar komt tot de eindconclusie dat mevrouw toch wel degelijk schuldig is.
Oftewel: het tegendeel is wettig en overtuigend bewezen.
Dat jij niet overtuigd bent: soit
Ja doei hequote:Op zaterdag 7 december 2024 16:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Neehoor heb daar al een paar keer op gereageerd die tegenstelling blank/donker is volstrekt logisch als je racistische daden aanduidt.
Ze zal er toch echt zaken in gezien hebben die gericht waren van donker - blank. Zo heeft ze het namelijk verwoord.quote:
Ze had het over importeren van een volk.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze zal er toch echt zaken in gezien hebben die gericht waren van donker - blank. Zo heeft ze het namelijk verwoord.
Het onderwerp is evident die geweldsuitbarsting van een selecte groep.
"Dit volk" duidt uiteraard op die selecte groep.
De rechter ziet dat allemaal anders en vindt andere opvattingen daaromtrent ondenkbaar.
Dus bekijk hetquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:26 schreef ludovico het volgende:
die tegenstelling blank/donker is volstrekt logisch
Wéér een donkere man op straat in elkaar getrapt door een groep witte primaten. Hoe veel weerloze donkeren moeten nog slachtoffer worden? Talloze waarschijnlijk: De open grenzen-elite importeert dit volk met bosjes, met alle gevolgen van dien.quote:“Wéér een blanke man op straat in elkaar getrapt door een groep negroïde primaten. Hoe veel weerloze blanken moeten nog slachtoffer worden? Talloze waarschijnlijk: de open grenzen-elite importeert dit volk met bosjes, met alle gevolgen van dien". De tekst was geplaatst in reactie op een video waarin een blanke man werd getrapt door jongens met een donkere huidskleur.
Nee ze zegt "dit volk" na aanleiding van het kijken van een filmpje waarin een blanke man in elkaar wordt getrapt door een groep mensen met meer pigment in de huid.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:35 schreef r_one het volgende:
Ze had het over importeren van een volk.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:35 schreef r_one het volgende:
En nou ben ik wel klaar met jou, ook jouw duiding grenst aan racisme.
Uiteraard.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Voor dit soort mensen vermoedelijk alleen maar een bevestiging van D66 rechters, enzulks
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:32 schreef ludovico het volgende:
De rechter ziet dat allemaal anders en vindt andere opvattingen daaromtrent ondenkbaar. Erkent de mogelijkheid niet dat daar andere dingen in te lezen zouden zijn dan hoe hij het ziet.
Terwijl het subjectieve karakter overduidelijk is, de rechter kan de opvattingen en opzet van Raisa niet lezen, jij lachte mij uit net, vanwege dat punt, maar de rechter is heilig en mag dat wel.
De schizofrenie is stuitend.
Zo bijzonder is dat niet, iedereen kan in hoger beroep gaan.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je weet dat er in hoger beroep weleens tot een ander oordeel wordt gekomen? Weet de rechter het dan beter dan de rechter?
Zo kom je wat tegen op deze zaterdagmiddag.
Wat is dit voorn hersendood gelul zeg, je kan letterlijk het vonnis lezen en er een mening over vormen, over de interpretatie van woorden etc etc.
Nee we moeten de subjectieve gedachtekronkels van willekeurige rechter als ultieme waarheid aanschouwen.
Ik zie de tweede maat niet.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:18 schreef Pleun2011 het volgende:
Los van dat ik Raisa niet verstandig vind, ik had zulke uitlatingen niet gedaan in het openbaar, maakt dit proces wel duidelijk dat er steeds meer met twee maten wordt gemeten.
Nou, niet "iedereen"quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zo bijzonder is dat niet, iedereen kan in hoger beroep gaan.
Dat het OM hier überhaupt een zaak van maakt vind ik opmerkelijk. De eerste veroordeling voor antisemitische teksten zal wel lang op zich laten wachten. Overigens vind ik het wel oerdom om het woord 'kleuterneuker' te gebruiken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik zie de tweede maat niet.
Maar wellicht heb jij een mooi voorbeeld van iemand die van een vergelijkbaar feitencomplex ie vrijgesproken, dan hou ik mij van harte aanbevolen
Iedereen veroordeeld in een strafzaak. Dacht dat dat wel duidelijk was.quote:
Ik mis overigens 'Kafkaësk' nog.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:32 schreef Isdatzo het volgende:
Orwelliaans, onrechtstatelijk, volstrekt krankjorum, schizofreen, subjectieve gedachtenkronkels... toe maar hoor. Dat zijn nogal bewoordingen voor een (gedegen gemotiveerde) uitspraak die simpelweg niet in je straatje past.
Dat kleuterneuker is moderne vertaling van het woord potlodenlikker. Daarmee werd het OM uitgedaagd stelling te nemen. Beetje obscuur en overdreven, maar het sorteerde in effect.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:35 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat het OM hier überhaupt een zaak van maakt vind ik opmerkelijk. De eerste veroordeling voor antisemitische teksten zal wel lang op zich laten wachten. Overigens vind ik het wel oerdom om het woord 'kleuterneuker' te gebruiken.
Google levert genoeg hits!quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:35 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat het OM hier überhaupt een zaak van maakt vind ik opmerkelijk. De eerste veroordeling voor antisemitische teksten zal wel lang op zich laten wachten. Overigens vind ik het wel oerdom om het woord 'kleuterneuker' te gebruiken.
Want?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:35 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat het OM hier überhaupt een zaak van maakt vind ik opmerkelijk.
Ja, dat tweede feit hoor ik hier sommige vurige tegenstanders helemaal niet over. En het is niet alleen oerdom maar ook gewoon ronduit strafbaar.quote:De eerste veroordeling voor antisemitische teksten zal wel lang op zich laten wachten. Overigens vind ik het wel oerdom om het woord 'kleuterneuker' te gebruiken.
Nog nooit van gehoord. Google ook niet.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:37 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Dat kleuterneuker is moderne vertaling van het woord potlodenlikker.
Huh?quote:Daarmee werd het OM uitgedaagd stelling te nemen. Beetje obscuur en overdreven, maar het sorteerde in effect.
Ontzettend langquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:35 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hm oke dan was ik te voorbarigquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Ontzettend lang
https://www.nporadio1.nl/(...)denhaat-voor-rechter
Mij wel. Maar voordat het anderen (quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Iedereen veroordeeld in een strafzaak. Dacht dat dat wel duidelijk was.
Andere woordenlijst Nederlandse taal raadplegen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Nog nooit van gehoord. Google ook niet.
Potloodventer wel
[..]
Huh?![]()
Leg die eens uit. Wie daagde het OM uit dan?
volstrekt delusional, heb geen ander woord voor. Je redeneert gewoon naar je eigen conclusies toe, net zoals de rechters deden. oh ze is racistisch, dus alles wat ze zegt gaan we uitleggen als racisme en alle andere mogelijkheden negeren we gewoon want dat is wel zo makkelijkquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Zou kunnen maar in de rest van de context niet. Die geeft duidelijk sturing aan hoe zij 'dit volk' bedoeld heeft en de rechtbank heeft dat heel goed verwoord.
Queck!quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Mij wel. Maar voordat het anderen () op het verkeerde been zet ....
(vgl. ´iedereen´ in "iedereen kan aangifte doen van een strafbaar feit")
getoetst op feiten en wetgeving gelukkig. Staat haar vrij verdere stappen te ondernemen, maar voor nu gewoon schuldig.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:58 schreef ricky3 het volgende:
[..]
volstrekt delusional, heb geen ander woord voor. Je redeneert gewoon naar je eigen conclusies toe, net zoals de rechters deden. oh ze is racistisch, dus alles wat ze zegt gaan we uitleggen als racisme en alle andere mogelijkheden negeren we gewoon want dat is wel zo makkelijk
lolquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:58 schreef ricky3 het volgende:
[..]
volstrekt delusional, heb geen ander woord voor. Je redeneert gewoon naar je eigen conclusies toe, net zoals de rechters deden. oh ze is racistisch, dus alles wat ze zegt gaan we uitleggen als racisme en alle andere mogelijkheden negeren we gewoon want dat is wel zo makkelijk
lol, het feit dat Raisa met het woord primaten, apen bedoelde?quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:04 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
getoetst op feiten en wetgeving gelukkig. Staat haar vrij verdere stappen te ondernemen, maar voor nu gewoon schuldig.
Link?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:56 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Andere woordenlijst Nederlandse taal raadplegen.
Potlodenlikker?quote:Mw Blommenstein, die bezigde die term, toch?
Oke Hans.quote:
Lol, viesmad zie ik alquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:05 schreef ricky3 het volgende:
[..]
lol, het feit dat Raisa met het woord primaten, apen bedoelde?
De stelling "getoetst op feiten" is klinkklare onzin. Het enige feit is dat ze geschreven heeft wat ze heeft geschreven. Verdere bedoelingen kunnen we alleen maar raden.quote:
Wow! Zo had ik het nog niet bekeken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:36 schreef ricky3 het volgende:
Het enige feit is dat ze geschreven heeft wat ze heeft geschreven.
Ja, daar hebben we 'm .... EINDELIJKquote:
Oke. En die term bezigde met het oogmerk het OM uit te dagen?quote:
Wees blij, want het is wel gewoon een feit.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja, daar hebben we 'm .... EINDELIJK![]()
Duurde lang zeg
Een feit is dat een koe meer schijt dan een geit.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wees blij, want het is wel gewoon een feit.
En dus dat er voornamelijk D66 rechters en officier van justities zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Een feit is dat een koe meer schijt dan een geit.
En dat is TWEEquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
En dus dat er voornamelijk D66 rechters en officier van justities zijn.
Doe maar? Genoeg afvalstoffen in het riool te meten (thermometer in de aanslag bij zelfscanner AH)quote:
Now you've lost mequote:Op zaterdag 7 december 2024 19:02 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Doe maar? Genoeg afvalstoffen in het riool te meten (thermometer in de aanslag bij zelfscanner AH)
[url][ [url=https://imgbb.com/]link[/url] | afbeelding ][/url]
Jammer. Maar het gerommel in dat groepje rond Ongehoord, drijft wel erg op hun interne kwestie-tjes via de rechter en in de publiciteit brengen. Was echt zo'n dingetje uit de corona jaren,dat Ongehoord (vandaar mijn verwijzing naar de thermometer)quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Now you've lost me![]()
![]()
(verkeerde topic?)
Allicht, er zijn altijd figuren die racistische drek goed willen praten. Maar meestal geldt: als het waggelt als een eend, veren heeft als een eend en kwaakt als een eend, dat het een eend is…quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
[
Waar is die afb van?quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:02 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Doe maar? Genoeg afvalstoffen in het riool te meten (thermometer in de aanslag bij zelfscanner AH)
[url][ [url=https://imgbb.com/]link[/url] | afbeelding ][/url]
Wat is dat toch raar. Dan zie ik de preview mooi, en kan jij het niet zien?quote:
Ik ken het niet, waar is het van dan?quote:Op zaterdag 7 december 2024 20:11 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Wat is dat toch raar. Dan zie ik de preview mooi, en kan jij het niet zien?
Doe maar een sticker op de potlodenventer. Zie we niet wat daar achter zit.
[ afbeelding ][/url][/img][/img]
Ken uw Nederlandstalige klassiekers!
Je schijnt verstand van internet te hebben, ik van iets anders. Veel plezier ermee!quote:Op zaterdag 7 december 2024 20:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ken het niet, waar is het van dan?
Juist. (?)quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als jij hier allicht schrijft ben je het dus oneens met de interpretatie van de rechter waar zijn oordeel uiteindelijk op hangt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Allicht, er zijn altijd figuren die racistische drek goed willen praten. Maar meestal geldt: als het waggelt als een eend, veren heeft als een eend en kwaakt als een eend, dat het een eend is…
Kerel heeft natuurlijk enigszins terecht het label pedofiel op zich hangen vanwege zijn gedrag, om dat kenbaar te maken en te delen met het publiek vanuit publiek belang is dan ook geen gekke stelling, maar die wordt nu aan alle kanten tegengehouden.... Ik hoop van harte dat een Jan Bonte in hoger beroep gaat, die heeft met zijn column die gericht was op D66 - dus niks opzettelijk / smaad om figuur Smeets te belasteren - een veel directere kans om hier wat mee te winnen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:48 schreef Discombobulate het volgende:
Vind het eerlijk gezegd wel onzin dat ze veroordeeld is. Het lijkt ook meer gewoon een afrekening van het D66 openbaar ministerie.
Wat interesseert mij een Raisa nou, geen kut, ik richt mijn pijlen ook niet op het kleuterneuker verhaal, volgens mij is het oordeel daaromtrent - allicht - gewoon terecht van de rechter.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:32 schreef Isdatzo het volgende:
Orwelliaans, onrechtstatelijk, volstrekt krankjorum, schizofreen, subjectieve gedachtenkronkels... toe maar hoor. Dat zijn nogal bewoordingen voor een (gedegen gemotiveerd) vonnis dat simpelweg niet in je straatje past.
Nooit gelezen.quote:
Ja snap ik, maar dat is toch een beetje een term gebruiken die slaat op een boek(en) dat ik dan nooit gelezen heb.quote:Op zaterdag 7 december 2024 21:12 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Er zijn dunnere boeken waar hetzelfde in beschreven staat.
Dat verkiezingsprogramma van Wilders pastte ooit op een A4. De kleine lettertjes kan jezelf erbij invullen. Dan heb jezelf een dunnere versie van dat boek geschreven. Laat je niet imponeren met termen uit romans of oneliners uit films die mensen te pas en te onpas gebruiken om te kunnen zeggen: maar jij kent dat boek of die film niet.quote:Op zaterdag 7 december 2024 21:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja snap ik, maar dat is toch een beetje een term gebruiken die slaat op een boek(en) dat ik dan nooit gelezen heb.
1984 heb ik wel gelezen dus voel me er prima bij om iets Orwelliaans te noemen als het wat teveel Ministry of Truth gehalte heeft.
Komt goed.quote:Op zaterdag 7 december 2024 21:28 schreef yessie234 het volgende:
Laat je niet imponeren met termen uit romans of oneliners uit films die mensen te pas en te onpas gebruiken om te kunnen zeggen: maar jij kent dat boek of die film niet.
Hoezo?quote:Op zaterdag 7 december 2024 20:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jij hier allicht schrijft ben je het dus oneens met de interpretatie van de rechter waar zijn oordeel uiteindelijk op hangt.
quote:
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:03 schreef ludovico het volgende:
quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Allicht, er zijn altijd figuren die racistische drek goed willen praten. Maar meestal geldt: als het waggelt als een eend, veren heeft als een eend en kwaakt als een eend, dat het een eend is…
Die mogelijkheid van andere interpretaties sluit de rechter expliciet uit en daar hangt het vonnis uiteindelijk ook aan vast.quote:Oordeel rechtbank tweet 10 mei 2023
De rechtbank oordeelt dat ze met de tweet van 10 mei 2023 heeft aangezet tot onverdraagzaamheid en zich schuldig heeft gemaakt aan groepsbelediging. De woorden 'negroïde primaten' zijn door de verdachte gebruikt om op een laatdunkende manier te spreken over negroïde mensen. In de woordkeuze kan slechts de bedoeling worden gelezen om hen af te schilderen als agressieve apen. De verdachte heeft het anderzijds over 'weerloze blanken' en 'blanken' als 'slachtoffer' van die agressie. Zij zet daarmee twee groepen mensen op basis van hun verschillende huidskleur tegenover elkaar, waarbij blanke mensen als slachtoffer van mensen met een donkere huidskleur worden neergezet. De verdachte treft daarmee de mensen die tot de laatste groep behoren collectief in wat voor die groep kenmerkend is, namelijk hun ras. Het gebruik van de woorden 'dit volk', die verwijzen naar een groep mensen met dezelfde raciale kenmerken, laat daar geen twijfel over bestaan. De rechtbank oordeelt daarom dat de uitlating van de verdachte op zichzelf als beledigend kan worden ervaren voor een groep mensen wegens hun ras.
Ten tijde van de gewraakte uitlating werd een maatschappelijk debat gevoerd over het migratiebeleid in Nederland. De verdachte zegt met haar bericht op X hieraan als opiniemaker een bijdrage te willen leveren. Uit niets blijkt echter dat zij de bedoeling had om alleen het gedrag aan te kaarten. Wel vestigde zij de aandacht op de huidskleur van een groep mensen ('negroïde primaten' en 'dit volk'). Niet valt in te zien dat de uitlating op enige wijze inhoudelijk heeft bijgedragen aan een maatschappelijk debat of als uiting van artistieke expressie is gedaan. De rechtbank oordeelt dat voor dergelijke uitspraken geen plaats is in de maatschappij.
Goed punt. Je kan er inderdaad iets anders in zien als je maar graag genoegt wilt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 21:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Die mogelijkheid van andere interpretaties sluit de rechter expliciet uit en daar hangt het vonnis uiteindelijk ook aan vast.
Tjah.quote:Op zaterdag 7 december 2024 21:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Goed punt. Je kan er inderdaad iets anders in zien als je maar graag genoegt wilt.
Het gaat om de context waarin Raisa deze uitspraak op Twitter heeft geplaatst.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:43 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Ah ja post het broddelwerk van de imbiciele rechters nog een keer..quote:Op zondag 8 december 2024 03:19 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het gaat om de context waarin Raisa deze uitspraak op Twitter heeft geplaatst.
De tenlastelegging
Aan de verdachte is – na wijziging van de tenlastelegging op de terechtzitting van 21 november 2024 – ten laste gelegd dat:
1.
zij op een of meer tijdstippen in of omstreeks de periode van 9 mei 2023 tot en met 12 mei 2023 te Voorburg, gemeente Leidschendam-Voorburg, althans in Nederland, zich in het openbaar mondeling, bij geschrift en/of bij afbeelding opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen, te weten mensen met een zwarte huidskleur, wegens hun ras, door via haar, verdachtes, Twitteraccount, althans een social media netwerk, de volgende tekst te delen: "Wéér een blanke man op straat in elkaar getrapt door een groep negroïde primaten. Hoe veel weerloze blanken moeten nog slachtoffer worden? Talloze waarschijnlijk: de open grenzen-elite importeert dit volk met bosjes, met alle gevolgen van dien”, althans woorden van gelijke beledigende aard en/of strekking;
Overweging rechtbank:
Ten aanzien van feit 1
Is de uitlating van 10 mei 2023 op zichzelf beledigend?
Een uitlating kan als beledigend worden beschouwd wanneer zij de strekking heeft een ander bij het publiek in een ongunstig daglicht te stellen en hem aan te randen in zijn eer en goede naam. Dat betekent dat onder het zich beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun ras of godsdienst als bedoeld in artikel 137c, eerste lid, Sr moet worden verstaan het zich nodeloos krenkend uitlaten over een groep mensen omdat die groep van een bepaald ras is of een bepaalde godsdienst aanhangt. Het gaat er daarbij om dat men de mensen die tot de groep behoren collectief treft in wat voor die groep kenmerkend is, namelijk hun ras of godsdienst, en men hen beledigt juist omdat zij tot dat ras behoren of die godsdienst aanhangen. Vereist is dat de uitlating onmiskenbaar betrekking heeft op een bepaalde groep mensen die door hun ras of godsdienst wordt gekenmerkt en zich daardoor onderscheidt van anderen. Het oordeel of daarvan sprake is, zal bij een uitlating die in het algemeen op zichzelf niet beledigend is, afhangen van de context waarin de uitlating is gedaan.
De verdachte heeft op 10 mei 2023 op haar openbaar account op X de volgende tekst geplaatst: “Wéér een blanke man op straat in elkaar getrapt door een groep negroïde primaten. Hoe veel weerloze blanken moeten nog slachtoffer worden? Talloze waarschijnlijk: de open grenzen-elite importeert dit volk met bosjes, met alle gevolgen van dien”. De tekst was geplaatst in reactie op een video waarin een blanke man werd getrapt door jongens met een donkere huidskleur.
Naar het oordeel van de rechtbank zijn de woorden “negroïde primaten” door de verdachte gebruikt om op een laatdunkende manier te spreken over negroïde mensen en kan in de woordkeuze slechts de bedoeling worden gelezen om hen af te schilderen als agressieve apen. De verdachte heeft het anderzijds over “weerloze blanken” en “blanken” als “slachtoffer” van die agressie. De verdachte zet daarmee twee groepen mensen op basis van hun verschillende huidskleur tegenover elkaar, waarbij blanke mensen als slachtoffer van mensen met een donkere huidskleur worden neergezet. De verdachte treft daarmee de mensen die tot de laatste groep behoren collectief in wat voor die groep kenmerkend is, namelijk hun ras. Het gebruik van de woorden “dit volk”, die verwijzen naar een groep mensen met dezelfde raciale kenmerken, laat daar geen twijfel over bestaan.
De rechtbank oordeelt daarom dat de uitlating van de verdachte op zichzelf als beledigend kan worden ervaren voor een groep mensen wegens hun ras.
Neemt de context het beledigende karakter van de uitlating weg?
Uit jurisprudentie van de Hoge Raad volgt dat de context waarin een uitlating is gedaan het beledigende karakter van de uitlating weg kan nemen, indien de uitlating een bijdrage kan leveren aan of dienstig kan zijn aan een publiek maatschappelijk debat, een geloofsopvatting of als de uitlating onder de bescherming van artistieke expressie valt. De reikwijdte van die context wordt gevormd door het recht van de verdachte op vrijheid van meningsuiting als bedoeld in artikel 10 EVRM. Daarbij geldt dat aan deelnemers aan het publiek debat die geen politicus zijn, niet het aan artikel 10 EVRM ontleende recht kan worden ontzegd om binnen de hiervoor aangeduide grenzen over zaken van algemeen belang een mening te uiten die door anderen als kwetsend, choquerend of verontrustend kan worden ervaren.3 Het zal in elk geval wel moeten gaan om een inhoudelijke discussie waarin de maatschappelijk geaccepteerde grenzen niet worden overschreden.
De rechtbank stelt vast dat ten tijde van de gewraakte uitlating een maatschappelijk debat werd gevoerd over het migratiebeleid in Nederland. De verdediging heeft betoogd dat de verdachte met haar bericht op X hieraan als opiniemaker een bijdrage heeft willen leveren. Uit niets blijkt echter dat de verdachte de bedoeling had om alleen het gedrag aan te kaarten. Wel vestigde zij de aandacht op de huidskleur van een groep mensen (“negroïde primaten” en “dit volk”). Niet valt daarom in te zien dat de uitlating op enige wijze inhoudelijk heeft bijgedragen aan enig maatschappelijk debat of als uiting van artistieke expressie is gedaan.
Dit betekent dat de rechtbank – anders dan de officier van justitie – niet toekomt aan de beoordeling van de vraag of de uitlating onnodig grievend is.
Opzet op groepsbelediging?
De verdachte heeft zich ter terechtzitting op het standpunt gesteld dat zij niet de bedoeling had om groepen of individuen opzettelijk te beledigen. Gelet evenwel op de inhoud en de context van de uitlating, zoals hierboven tot uitdrukking gebracht, is de rechtbank van oordeel dat de verdachte bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat haar uitlating als beledigend kon worden ervaren voor een groep mensen wegens hun ras. De rechtbank verwerp daarom dit verweer.
De rechtbank verklaart ten laste van de verdachte bewezen dat:
1.
zij op 10 mei 2023 te Voorburg zich in het openbaar bij geschrift opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen, te weten mensen met een zwarte huidskleur, wegens hun ras, door via haar, verdachtes, Twitteraccount, de volgende tekst te delen: "Wéér een blanke man op straat in elkaar getrapt door een groep negroïde primaten. Hoe veel weerloze blanken moeten nog slachtoffer worden? Talloze waarschijnlijk: de open grenzen-elite importeert dit volk met bosjes, met alle gevolgen van dien”;
Te vinden bij rechtspraak ECLI:NL:RBDHA:2024:20123
---------------
Ze heeft willens en wetens de grenzen van het toelaatbare opgezocht en is hierbij te ver gegaan.
Had ze de tweet anders geformuleerd had ze nu niet op de blaren hoeven zitten, alhoewel de straf uitstekend past bij haar 'slachtofferschap'.
Precies.quote:Op zaterdag 7 december 2024 21:09 schreef ludovico het volgende:
in aardig wat comments van mij, onderbouwd, uiteengezet, wat jij denkt te kunnen pareren met "past simpelweg niet in je straatje" alsof er niks steekhoudends in zou staan,
Kansarm weer, je houdt je imago weer lekker bij de grond.quote:
Klopt.quote:Op zondag 8 december 2024 11:03 schreef MacorgaZ het volgende:
Is het n-woord neger? Ik dacht altijd dat neger gewoon de normale Nederlandse term was zoals negro dat is in het Engels (al is het daar wel meer beladen en ouderwets) maar nu meer zwart/black wordt genoemd, en dat nikker = nigger het scheldwoord was.
Maar het lijkt erop dat steeds meer mensen neger als "het n-woord" zien?
Aub geen ban voor een feitelijke vraag.
is niet helemaal het zelfde. maar de grenzen verschuiven met de tijd, voornamelijk vanuit amerikaanse invloeden.quote:Op zondag 8 december 2024 11:03 schreef MacorgaZ het volgende:
Is het n-woord neger? Ik dacht altijd dat neger gewoon de normale Nederlandse term was zoals negro dat is in het Engels (al is het daar wel meer beladen en ouderwets) maar nu meer zwart/black wordt genoemd, en dat nikker = nigger het scheldwoord was.
Maar het lijkt erop dat steeds meer mensen neger als "het n-woord" zien?
Aub geen ban voor een feitelijke vraag.
De twee woorden 'negroïde primaten' zijn door de rechter beoordeeld in context met de in de tweet geplaatst filmpje. Zonder het filmpje en de aanvullende tekst is het gebruik van de woorden 'negroïde primaten' niet strafbaar. Als huppelkutje Blommestijn bij het filmpje haar hatespeech iets zorgvuldiger had geformuleerd had ze nu geen taakstraf aan haar broek gehad. Gun haar overigens wel een taakstraf in een AZC.quote:Op zondag 8 december 2024 08:56 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Ah ja post het broddelwerk van de imbiciele rechters nog een keer..
Er staan letterlijk 3 complete alineas in die pure onzin zijn. Sorry hoor.
Men wil maar niet begrijpen dat 'Negroide primaten' niet gelijk staat aan 'Aggressieve apen', terwijl de rechter dat letterlijk opschrijft. Snap je?
Want? Je wilt graag dat ook zij door 3 negroide primaten wordt geschopt?quote:Op zondag 8 december 2024 14:14 schreef Jippie het volgende:
[..]
De twee woorden 'negroïde primaten' zijn door de rechter beoordeeld in context met de in de tweet geplaatst filmpje. Zonder het filmpje en de aanvullende tekst is het gebruik van de woorden 'negroïde primaten' niet strafbaar. Als huppelkutje Blommestijn bij het filmpje haar hatespeech iets zorgvuldiger had geformuleerd had ze nu geen taakstraf aan haar broek gehad. Gun haar overigens wel een taakstraf in een AZC.
Dat maak jij ervan, ik doel op een daadwerkelijke exposure aan asielzoekers waardoor haar xenofobie misschien afneemt. Exposure wordt vaak gebruikt om mensen van een fobie af te helpen.quote:Op zondag 8 december 2024 14:29 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Want? Je wilt graag dat ook zij door 3 negroide primaten wordt geschopt?
Of religie.quote:Op zondag 8 december 2024 14:37 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan, ik doel op een daadwerkelijke exposure aan asielzoekers waardoor haar xenofobie misschien afneemt. Exposure wordt vaak gebruikt om mensen van een fobie af te helpen.
Is toch zielig als je mensen alleen kunt beoordelen op hun huidskleur.
religie is terecht. Huidskleur kunnen mensen niets aan doen. Mensen die een religie aanhangen bewijzen daarmee letterlijk ankerdom te zijn. Mag je best kritiek op hebben.quote:
Ik bedoel: er zijn religieuzen die op basis daarvan andere mensen in het verdomhoekje zetten, want niet dezelfde religie.quote:Op zondag 8 december 2024 14:49 schreef ricky3 het volgende:
[..]
religie is terecht. Huidskleur kunnen mensen niets aan doen. Mensen die een religie aanhangen bewijzen daarmee letterlijk ankerdom te zijn.
Ja doe danquote:Op zondag 8 december 2024 14:44 schreef ricky3 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
echt geniaal:
Gideon: Een groep negroide mensen ...
Voorzitter: pardon, let u aub op de terminologie die u gebruikt!
Gideon: pardon, een groep negroide primaten ...
ik ga stuk![]()
![]()
![]()
![]()
Hoezo racistische retoriek?quote:Op zondag 8 december 2024 15:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja doe dan![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mooi filmpjeDaar heb je zo'n beetje wel alle droeftoeters bij elkaar.
Ik vind ze altijd een beetje heel erg zielig, als je je als politicus / opiniemaker / omroep / advocaat / fok!ker / whatever moet bedienen van dergelijke racistische retoriek om je punt te kunnen maken (om vervolgens je opponent te verwijten geen argumenten te hebben).
Met Guideon "rioolrat' van Meijeren voorop. Lekker provoceren om het provoceren maar met politiek heeft het he-le-maal niks meer te maken. En het racistische klapvee wat we hier zien en horen huppelt er als makke schaapjes achteraan. Echt ge-ni-aal![]()
![]()
![]()
![]()
Ik snap dat jij dat niet snapt.quote:
Dus neger en nikker is beide "het" n-woord? Maar negroïde mag dan nog wel?quote:
Jep.quote:Op zondag 8 december 2024 15:39 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Dus neger en nikker is beide "het" n-woord? Maar negroïde mag dan nog wel?
Ik ben zelf ook niet blank maar vind het wel een gedoe tegenwoordig.
Laat je niet de wet voorschrijven. Neger is een normaal Nederlands woord, zonder negatieve connotatie.quote:Op zondag 8 december 2024 15:39 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Haha, tjah, subjectief, maar in het aard van dit topic... Des te boeiender dat een rechter denkt de ultieme waarheid in pacht te hebben en uit te sluiten dat er andere interpretaties mogelijk zijn, wat een hoogmoed.quote:Op zondag 8 december 2024 15:48 schreef Montagui het volgende:
Neger is een normaal Nederlands woord, zonder negatieve connotatie.
Ook, maar dat is nog een keuze die mensen vaak zelf maken. Je huidskleur ligt vast bij je geboorte.quote:
Ik vind het ook allemaal verwarrend iemand met een donkere huidskleur 'zwarte' noemen ipv neger terwijl ik zwarte beledigend vind.quote:Op zondag 8 december 2024 15:39 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook niet. Ik niet.quote:Op zondag 8 december 2024 16:30 schreef ricky3 het volgende:
[..]
ik vind het ook niet cool dat jij hier op fok racistische retoriek verspreidt.
Of idioterie.quote:
Totaal verschillend. Verder valt er niks te verbieden. Hier is neger volgens mij niet verboden. Negroïde primaten is van een heel ander kaliber.quote:Op zondag 8 december 2024 15:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jep.
Ik vind het altijd een beetje stuitend om anders om te springen vanwege een huidskleurtje zegmaar, dus donkere personen in de VS die elkaar nigger noemen mag dan weer wel, tjah, verbied het dan allemaal ofzo.
Zoals woke ook een positieve term is. Betekent sociaal, emphatisch. Het is gestolen door rechts..quote:Op zondag 8 december 2024 15:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Laat je niet de wet voorschrijven. Neger is een normaal Nederlands woord, zonder negatieve connotatie.
Nikker daarentegen heeft die wel.
Alhoewel 'nikker' ook een andere oud Hollandse betekenis heeft die dan weer niets met negers te maken heeft.
De bedoeling van deze doos is gewoon discriminerend.quote:Op zondag 8 december 2024 15:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Haha, tjah, subjectief, maar in het aard van dit topic... Des te boeiender dat een rechter denkt de ultieme waarheid in pacht te hebben en uit te sluiten dat er andere interpretaties mogelijk zijn, wat een hoogmoed.
Primaat is ook een normaal nederlands woord. Negroide ook.quote:Op zondag 8 december 2024 15:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Laat je niet de wet voorschrijven. Neger is een normaal Nederlands woord, zonder negatieve connotatie.
Nikker daarentegen heeft die wel.
Alhoewel 'nikker' ook een andere oud Hollandse betekenis heeft die dan weer niets met negers te maken heeft.
Het is vrij plat maar veel meer is er inderdaad niet van te maken. En de types hier die haar uitspraken goed proberen te praten steunen dat gewoon.quote:Op zondag 8 december 2024 17:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
De bedoeling van deze doos is gewoon discriminerend.
Ook weer zo'n misvatting. discrimineren ansich betekent niets. het betekent letterlijk onderscheid maken. Het gaat erom op welk gebied je discrimineert. Dus als je iemand anders behandelt vanwege de huidskleur, dan is dat slecht. Als je iemand discrimineert vanwege hun niveau wiskunde dan is dat prima. Deze doos 'behandelt' helemaal niemand, dus kan het ook niet discrimnerend zijn. Ze schrijft gewoon een statement op twitter.quote:Op zondag 8 december 2024 17:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ja en Joden zijn besneden oorlogslachtoffers. Indianen roodhuidigen met opa in een tentenkamp.quote:Op zondag 8 december 2024 18:26 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Ook weer zo'n misvatting. discrimineren ansich betekent niets. het betekent letterlijk onderscheid maken. Het gaat erom op welk gebied je discrimineert. Dus als je iemand anders behandelt vanwege de huidskleur, dan is dat slecht. Als je iemand discrimineert vanwege hun niveau wiskunde dan is dat prima. Deze doos 'behandelt' helemaal niemand, dus kan het ook niet discrimnerend zijn. Ze schrijft gewoon een statement op twitter.
het is pas strafbaar als je iemand uitsluit of minder goed behandelt vanwege huidskleur. niet als je de feiten uitspreekt. Het slechts benoemen van huidskleur is niet discriminatie. Er waren daadwerkelijk drie negroide mensen die een blank persoon trapte.
Het zijn toch ook "Negroide primaten" en als dat beledigend bedoeld was, ook wel enigszins terecht toch? Met dat een onschuldig persoon in elkaar trappen?quote:Op zondag 8 december 2024 17:53 schreef tong80 het volgende:
Totaal verschillend. Verder valt er niks te verbieden. Hier is neger volgens mij niet verboden. Negroïde primaten is van een heel ander kaliber.
Maybe maar ik kan dat niet uitlezen.quote:Op zondag 8 december 2024 17:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Same, als mensen mij zwart noemen vind ik het ook best beledigend want ik ben zeker niet zwart. En blanken wit noemen vind ik ook vreemd, dan zou ik jullie toch eerder roze moeten noemenquote:Op zondag 8 december 2024 17:16 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik vind het ook allemaal verwarrend iemand met een donkere huidskleur 'zwarte' noemen ipv neger terwijl ik zwarte beledigend vind.
En het kan in 2026 weer helemaal anders zijn.
Beetje varkenshuidkleurtje...quote:Op zondag 8 december 2024 20:12 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Same, als mensen mij zwart noemen vind ik het ook best beledigend want ik ben zeker niet zwart. En blanken wit noemen vind ik ook vreemd, dan zou ik jullie toch eerder roze moeten noemen
Übermensch is ook een normaal Nederlands woord. Arisch ook.quote:Op zondag 8 december 2024 18:18 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Primaat is ook een normaal nederlands woord. Negroide ook.
jep. Maar je mag de kleur van de huid blijkbaar niet noemen op twitter xdquote:Op zondag 8 december 2024 21:14 schreef r_one het volgende:
[..]
Übermensch is ook een normaal Nederlands woord. Arisch ook.
Zien wij eruit als roze? Ben je blind?quote:Op zondag 8 december 2024 20:12 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Same, als mensen mij zwart noemen vind ik het ook best beledigend want ik ben zeker niet zwart. En blanken wit noemen vind ik ook vreemd, dan zou ik jullie toch eerder roze moeten noemen
Zalmkleur? Of ben jij echt wit? Ik had een keer een date met een meid, die was echt zo dit dat ze bijna blauw leek. Was ook direct een enorm woke BIJ1-stemmerquote:Op zondag 8 december 2024 21:47 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zien wij eruit als roze? Ben je blind?
quote:Op maandag 9 december 2024 02:29 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Zalmkleur? Of ben jij echt wit? Ik had een keer een date met een meid, die was echt zo dit dat ze bijna blauw leek. Was ook direct een enorm woke BIJ1-stemmer
Kleur van je huid is net zo'n kenmerk van iemand als rood haar, een grote neus, dik, klein, etc etc. En als je iemand in een groep wil aanwijzen dan is het benoemen van zo'n kenmerk de snelste manier om die persoon aan te wijzen.quote:Op zondag 8 december 2024 21:28 schreef ricky3 het volgende:
[..]
jep. Maar je mag de kleur van de huid blijkbaar niet noemen op twitter xd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Rechtsfilosofe" is ze nuquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Een photoshop plaatsen van ministers met de nazivlag. Heel normale kritiek.quote:We zitten hier vandaag in de studio met Pepijn van Houwelingen, politicus namens forum voor democratie. Hij is veroordeeld voor het plaatsen van een tweet waarin hij kritiek had op ministers.
Het wappelonië hebben nu niet die mensen niet uitgevonden. Die speelden ermee.quote:Op maandag 9 december 2024 13:43 schreef Isdatzo het volgende:
Hahaha wanneer je wappeloniërs als Gideon van Meijeren, Pepijn van Houwelingen, Thierry Baudet, en Jan Bonte erbij moet halen om een punt te maken kan je jezelf afvragen of je überhaupt wel een punt hebt.
Als die het voor het zeggen krijgen heb je een groter probleem met je VVMU.
Is VVMUquote:Op maandag 9 december 2024 13:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Een photoshop plaatsen van ministers met de nazivlag. Heel normale kritiek.
Lol. Definieer zware racist?quote:Op woensdag 11 december 2024 04:36 schreef Alicia76 het volgende:
Deze meid is een zware racist. Gelukkig gaat ze veroordeeld worden! Wat een slecht mens!
Echt dik lijkt ze me niet inderdaad. Maar racisme is natuurlijk wel integraal onderdeel van haar verdienmodel.quote:
Ze durft in elk geval wel.quote:
Smeets voelt zich na die rechtszaak kennelijk onaantastbaar.quote:
Hij heeft vorige week een rechtszaak verloren.quote:Op woensdag 25 december 2024 20:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een tikje verzuurd lijkt het allemaal wel.
Verloren?quote:Op woensdag 25 december 2024 20:20 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Hij heeft vorige week een rechtszaak verloren.
Hij kwam blijkbeer de verkeerde, niet D66, rechter tegen:quote:Op woensdag 25 december 2024 20:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Verloren?
https://www.ewmagazine.nl(...)uker-noemen-1440346/
Da’s nieuw voor mij.quote:Op woensdag 25 december 2024 20:30 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Hij kwam blijkbeer de verkeerde, niet D66, rechter tegen:
[ x ]
De rest lijkt niet veel vrolijker.quote:Op woensdag 25 december 2024 20:20 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Hij heeft vorige week een rechtszaak verloren.
En waarom zou dat dan niet net zo staged zijn als de aanvankelijke zitting?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Eenzame donerende wappies zijn sinds corona echt het beste verdienmodel ooit.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:47 schreef ricky3 het volgende:
"Binnenkort moet ik op vakantie naar florida. Ik sta met de rug tegen de muur. Hopelijk helpt u mij een goede vlucht en een hotel te boeken. Ik waardeer elke bijdrage enorm
Geniaalquote:Op maandag 6 januari 2025 13:17 schreef xpompompomx het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik hoop dat er hier niemand zo achterlijk is geweest te doneren.
Valt wel meequote:Op woensdag 29 januari 2025 04:26 schreef Alicia76 het volgende:
[..]
De walgelijkheden die dagelijks uit haar strot komen.
De eerste prijs in zowel de categorie priceless als schaamteloos.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:17 schreef xpompompomx het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik hoop dat er hier niemand zo achterlijk is geweest te doneren.
--------------------------quote:Naziliederen bij Ongehoord Nederland
Het ging eigenlijk zonder enige ophef voorbij, de verklaring die voormalig voorzitter Arnold Karskens onlangs aflegde bij de rechtbank in Den Haag. Misschien zijn we er al aan gewend, maar Karskens beweerde nogal wat. Volgens de medeoprichter van ON! was antisemitisme aan de orde van de dag op de burelen van de omroep en heerst er een ‘diepgeworteld racisme’. Tijdens redactieborrels werden er zelfs ‘nazi-achtige’ liederen gezongen.
Ik zie meteen beelden voor mij van Raisa Blommestijn die met wild zwaaiende blonde haren op de bar heel hard en vals ‘Ausländer raus!’ zingt, terwijl grapjurk Jonathan Krispijn twee meter verderop aan de stagiaire uitlegt dat hij zich als Jood steeds vaker onveilig voelt in de straten van Amsterdam.
En Karskens nog maar een biertje intapt, terwijl toezichthouder Gert-Jan Mulder met rode koontjes vanuit zijn rolstoel onder de rokken van vrouwelijk personeel gluurt.
Rechtszaak
In de rechtszaak rond het ontslag van Karskens werd het door Ongehoord Nederland eigenlijk niet eens zo hard tegengesproken ook nog eens. Directeur Peter Vlemmix reageerde louter met een jij-bak door spottend op te merken dat Karskens ‘ineens antiracist’ was geworden.
Alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat zijn voormalige omroepvoorzitter ineens niet meer racistisch was.
Een verklaring overigens die niet uit de lucht komt vallen.
Zwart racisme
We kennen allemaal nog de uitzending over ‘zwart racisme’ (waarin Raisa Blommestijn meerdere keren bewust het woord neger gebruikte). Een idee van Vlemmix en Raisa, waarbij Karskens het allemaal prima vond.
U weet het wellicht nog wel, in die uitzending werden vier filmpjes getoond van geweld tegen blanken door gekleurde mensen met een ‘racistisch motief’.
Later bleek dat die filmpjes helemaal niets met racisme te maken hebben.
Wellicht is het goed om eerst even stil te staan bij wat Karskens precies heeft gezegd. In iets verkorte vorm.
Stinkjoden
‘Bij Ongehoord Nederland is sprake van antisemitisme en diepgeworteld racisme. Er wordt gescholden met woorden als stinkjoden en zwartjoekels. De Holocaust, onder andere die in Litouwen, wordt gebagatelliseerd. Joden krijgen de schuld van de massa-immigratie. Er wordt gesproken over negroïde primaten. Op redactieborrels worden nazi-achtige liederen als Ausländer Raus gezongen. Als verantwoordelijk voorzitter van de omroep moest ik ingrijpen tegen dit verderfelijk en strafbaar taalgebruik.
Als reactie pleegden degenen die zich schuldig maken aan antisemitisme en racisme karaktermoord op mij door het verspreiden van een anonieme brandbrief en een intern rapport vol valse aantijgingen.
De kern van deze rechtszaak is dat stoppen van antisemitisme en racisme in Nederland je je baan kan kosten.
Ik heb gehandeld in de geest van mijn familiegeschiedenis en mijn decennia lange werk als speurder naar oorlogsmisdadigers. En ik vind het buitengewoon triest dat tachtig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog het antisemitisme, zeg maar pure Jodenhaat, opnieuw wortel heeft geschoten in het publieke omroepbestel’.
Ironie
De ironie wil dat terwijl de omroep, met Raisa Blommestijn (recent veroordeeld voor groepsbelediging met racistische insteek) en Jonathan Krispijn op de eerste rij, hun fittie uitvechten in rechtszaal H1 in Den Haag, de nieuwe hoofdredacteur van de omroep werd gepresenteerd. De welbekende Joost Niemöller, een uiterst rechtse opiniemaker die letterlijk bekend staat om zijn onverholen racisme.
Tevens medeoprichter van Ongehoord Nederland.
Rassenvermenging
Niemöller is al jaren druk bezig met waarschuwingen voor rassenvermenging, beschouwt schedelmeten als wetenschap, noemt de beruchte Holocaust-ontkenner David Irving de ‘beste historicus over de Tweede Wereldoorlog’ en in een interview met Meindert Fennema verklaarde hij zelf een racist te zijn.
Hij roeptoeterde al over ‘zwarte daders’ en ‘gevaarlijke testosteronbommen’ toen Raisa nog in een kinderzitje op de achterbank van de auto naar de dierentuin werd gereden met een pakje Fanta in haar knuistjes.
De bijtende ironie wil nu dat prominente leden of aanhangers van Ongehoord Nederland tamelijk massaal afstand nemen van de omroep omdat Niemöller nu hoofdredacteur is. Laten ze dan eindelijk een beetje hun geweten spreken omdat ze racisme toch ergens misschien wellicht niet heel erg tof vinden?
Corona
Welnee. De afhakers vinden het enorm erg dat Niemöller tijdens de coronapandemie voor de maatregelen was en ook meende dat mensen zich moesten laten vaccineren. Ze scharen hem ineens (want Niemöller stond gewoon aan de wieg van de omroep) onder de noemer: ongeschikt voor een functie bij ON!
De satirische website De Speld zou er niet eens aan beginnen: leden van een omroep die letterlijk opgericht is om het ‘andere geluid’ van ‘andersdenkenden’ een podium te geven, komen in verweer omdat iemand ergens anders over denkt.
Racisme en antisemitisme? Helemaal prima! Nazi-liederen tijdens redactieborrels? Heerlijk, lekker meelallen! Maar een hoofdredacteur die gesteund door de wetenschap voorstander is van vaccineren en tijdelijke noodmaatregelen? Dat is dan weer een brug te ver.
Mediabestel
Dat Ongehoord Nederland toelaten tot het mediabestel een grote fout is, daar zijn vrijwel alle verstandige partijen het over eens. Het is ongehoord dat miljoenen euro’s aan belastinggeld gaan naar evident extreemrechtse, antisemitische en racistische praatjes. Naar ‘journalisten’ die letterlijk met een fles bubbels klaarstaan om te vieren dat Richard de Mos deels is vrijgesproken.
Ongehoord Nederland heeft niets met journalistiek te maken en de recente ontwikkelingen laten dat weer zien. Ik ben zelf geen fan van Arnold Karskens (die bijvoorbeeld letterlijk de opdracht meegaf om niet kritisch te zijn op de PVV en altijd pro-Israël te zijn), maar zijn stelling dat er een coup is gepleegd binnen de omroep, klopt.
En die was al lang in voorbereiding ook.
Buitenaf
Hoewel Karskens zelf helemaal niet vies is van uiterst dubieuze uitzendingen, zal het onder de erkende en zelfverklaarde racist Joost Niemöller zeker niet beter worden.
Het is goed dat omroepen zelf gaan over de inhoud van programma’s en dat er niet van buitenaf ingegrepen kan worden. Die regel is echter ooit bedacht om te voorkomen dat creatieve geesten en kritische geluiden ten onrechte worden geblokkeerd.
Maar laten we er niet omheen draaien: racisme en antisemitisme hebben helemaal niets te maken met kritiek. In de gewone maatschappij treden we daar, zelfs met hulp van het strafrecht, tegen op.
Op het Mediapark faciliteren we het.
https://chrisklomp.nl/naziliederen-bij-ongehoord-nederland/
Dus Nazi liederen zingen is ok als het privé gebeurtquote:Op donderdag 20 februari 2025 15:49 schreef Viesdik het volgende:
Ik geloof er geen zak van. En als het deels waar is wat hij zegt, vind ik dat erger dan datgene wat mensen roepen of zingen als je wat biertjes op hebt.
Auslander raus roepen vind ik niet eens zo erg, vanwege het simpele gegeven dat blanke meisjes steeds meer gevaar lopen op straat.
De grootste lafbekken, de grootste huichelaars, de grootste hypocrieten spuwen gif over mensen wat in privésferen is gebeurd.
Ach, komt in de beste kringen voor.quote:Op woensdag 26 februari 2025 14:34 schreef StateOfMind het volgende:
Gezellig binnenshuis gehuld in bruine Hugo Boss kledij uit volle borst het Horst Wessel lied zingen, terwijl je de Muskolini groet brengt
"Dus u geeft toe dat u 3 mensen in koelen bloede heeft vermoord? 😱"quote:Op woensdag 26 februari 2025 14:26 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dus Nazi liederen zingen is ok als het privé gebeurt
Togadriehoek'd.quote:Op woensdag 26 februari 2025 14:44 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
"Dus u geeft toe dat u 3 mensen in koelen bloede heeft vermoord? 😱"
-"Ja edelachtbare, maar het was in de privesfeer"
"Ah okee, dan is het vrijspraak"
-
Dit lijkt toch gewoon op een stelletje kleuters die elkaar voor van alles en nog wat openbaar beschuldigen en elkaar de tent uitvechten als ze niet met elkaar door een deur kunnen.quote:Op woensdag 26 februari 2025 19:15 schreef tong80 het volgende:
Heerlijk........
https://www.ad.nl/show/ch(...)-werkvloer~aa809b68/
Op de socials gaat het weer los. Je zou toch denken dat een soort social media detox het beste voor iedereen daar is…quote:
Groot artikel in het AD. Lachen.quote:Op donderdag 27 februari 2025 20:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Op de socials gaat het weer los. Je zou toch denken dat een soort social media detox het beste voor iedereen daar is…
Dit soort shit moet je toch ook gewoon intern oplossen ipv in een uitzending en openbaar op socials.quote:Op donderdag 27 februari 2025 20:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Groot artikel in het AD. Lachen.
Maar in de uitzending vandaag geen woord.
Zo werkt die zooi nu eenmaal. Gewoon PVV methodes. Communiceren via X e,d,quote:Op donderdag 27 februari 2025 21:03 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dit soort shit moet je toch ook gewoon intern oplossen ipv in een uitzending en openbaar op socials.
Je kijkt ongehoord nieuws voor de inhoud van dat programma. Niet voor wat er op de werkvloer aldaar af speelt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |