abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215693446
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze: ‘
AD Premium vervangen door artikel BNN Vara over de kwestie. Aangepaste bron.

Bidden onder werktijd bij onderwijsinstelling kan wel als je christen bent, maar is niet toegestaan voor moslims. Dat blijkt uit een mail van de schoolleiding die na ophef erover ook gauw weer werd ingetrokken, zo meldt het AD. Het college van bestuur houdt evenwel vast aan het verbod en beweert dat het rechtsgeldig is. Dat is het niet, zegt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

In de mail viel te lezen dat "de school voortaan gaat handhaven ‘op actieve geloofsbelijdenis’". Het AD schrijft:

Directeuren krijgen in de mail instructies mee over hoe ze hun collega’s moeten ‘aanspreken op hun gedrag’. ‘Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden’ - ‘Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden’ én ‘Stel geen ruimte beschikbaar’, valt te lezen in de mail, die verstuurd werd op 11 oktober. Er wordt gewezen op het statuut, waarin staat dat bidden niet is toegestaan. Niet voor studenten, maar óók niet voor medewerkers.

Uit een gesprek van de krant met bestuursvoorzitter Marloes de Vries blijkt echter hoe selectief dat verbod is. Zo is er een huiskamer die voor iedereen is. Op de vraag of je daar als medewerker van Zadkine mag bidden, luidt het antwoord: "Als iemand die christelijk is daar een boterham wil eten, dan zou het kunnen dat hij z’n handen vouwt voordat hij aan het eten begint. Dat kun je in een huiskamer doen natuurlijk."

Op de vervolgvraag of je daar als moslim dan ook je gebedskleedje mag uitrollen, zegt De Vries: "Nee, op dit moment is dat niet wenselijk. We willen op dit moment een neutrale plek zijn, voor alles en iedereen."

Ze volgt haar discriminerende antwoord vervolgens op met de opmerking dat "als je vindt dat je op de gang je gebedskleed moet uitrollen, dan kan dat op dit moment niet." Om in één adem door ook te zeggen dat dat bij haar weten ook helemaal niet gebeurt. Het bidden in de pauze door islamitische medewerkers gebeurt in plaats daarvan bijvoorbeeld in een hoek van een opslagruimte, waar niemand het ziet.

De Vries zegt geen wetten te overtreden door het onderscheid te maken in wie wel en niet mag bidden en op welke manier dat dan moet gebeuren. "Wij zijn niet zo dom om dat niet te toetsen," antwoordt ze op een vraag daarop. Maar volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is ze dat wel, want "de wet Gelijke Behandeling schrijft voor dat een werkgever zijn of haar werknemers niet mag verbieden te bidden op het werk". Ook zegt een woordvoerder van het ministerie: "Iedere werknemer heeft recht op pauze. Daar mogen zij zelf invulling aan geven."

Na vragen van het AD heeft de school toch maar bakzeil gehaald en de mail weer ingetrokken. Ook zegt de instelling dat er voorlopig niet wordt gehandhaafd op medewerkers die in hun eigen tijd willen bidden.

Het Rotterdamse Zadkine heeft ruim 17.000 studenten en 1700 medewerkers en staat bekend als een diverse school.

https://www.ad.nl/rotterd(...)t-ontnemen~a92ca202/

[ Bericht 27% gewijzigd door Jippie op 30-11-2024 19:25:46 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215693464
Niet verwacht dat zoiets nog mogelijk zou zijn bij een grote Rotterdamse scholengemeenschap van voornamelijk MBO opleidingen in 2024.
pi_215693478
Zo hebben trouwens een prima banketopleiding. Dat heb ik al meermaals mogen proeven:

voetbalmanager2 in CUL / Too good to go ervaringen #12 Veel voor weinig!

voetbalmanager2 in CUL / Too good to go ervaringen #12 Veel voor weinig!

voetbalmanager2 in CUL / Too good to go #11 Veel voor weinig!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215693488
Ja deze discussie is er ook op de MBO-school waar ik werk. Maar de behoefte aan stilteruimtes is na corona extreem gestegen. Als openbare school snap ik dan wel weer dat je dat zo min mogelijk wilt faciliteren.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_215693584
Lol.

"Hij was bedoeld voor directeuren en niet aan medewerkers"
ook dat mag niet :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215693665
Diversiteitsbeleid betekent ook hier weer: 'hoe gaat de rest zich aanpassen aan drammende moslims'.
pi_215693817
Hier zitten de kids op normale scholen. Lesrooster, en pauzes. En geen gezeik over geloven, doe je in de pauzes of thuis. Regels zijn regels.
pi_215693822
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:45 schreef Nexum het volgende:
Ja deze discussie is er ook op de MBO-school waar ik werk. Maar de behoefte aan stilteruimtes is na corona extreem gestegen. Als openbare school snap ik dan wel weer dat je dat zo min mogelijk wilt faciliteren.
Dit, je stuurt je kind naar een school en daar zijn regels voor iedereen.
Gewoon opdonderen is ook een optie.
pi_215693824
Blij gedoe ook, dat 'de moslim' uithangen en 'wollah ik moet bidden' :')
Eens kijken
  woensdag 27 november 2024 @ 02:17:15 #10
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215693855
Gewoon bruine bonen serveren.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215693865
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[b]
Zadkine heeft ruim 17.000 studenten en 1700 medewerkers en staat bekend als een diverse pikzwarte school, zowel in de studentenpopulatie als onder medewerkers.
pi_215693892
Het niet afbakenen van het domein van de religie en het domein van de overheid in Nederland heeft weliswaar algemeen kiesrecht opgeleverd, maar ook veel terugkerende maatschappelijke onrust op dit thema.

Koehandel tussen de SDAP en confessionelen over grondwetswijziging 1917, einde schoolstrijd in ruil voor algemeen kiesrecht.

Dit liep in het ook al niet naar wens:
https://www.observantonli(...)n-in-meditatieruimte

Die moesten ook weer terug naar de bezemkast. Gezien en gefilmd worden met het risico op het internet te belanden
  woensdag 27 november 2024 @ 06:49:30 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215694053
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 00:37 schreef RotatoR het volgende:
Diversiteitsbeleid betekent ook hier weer: 'hoe gaat de rest zich aanpassen aan drammende moslims'.
Islam; nemen, nemen, nemen, niks geven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215694068
Je hoeft niet alles maar te tolereren in je maatschappij.
Sommige dingen en culturen zijn nou eenmaal onverenigbaar.
pi_215694200
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 06:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Afschaffing bijzonder onderwijs, maakt afbakening en de plaats van religie en overheid in het onderwijs mogelijk. Durfde de politiek nooit aan, want christenen, want joden, want antroposofen enz.

Op een of andere manier wordt het zien van een biddende moslim als iets aanstootgevends ervaren, en beide kampen hebben de overtuiging dat de ene geestesziek is, en zij zelf dat niet zijn.
pi_215694212
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 07:18 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Afschaffing bijzonder onderwijs, maakt afbakening en de plaats van religie en overheid in het onderwijs mogelijk. Durfde de politiek nooit aan, want christenen, want joden, want antroposofen enz.

Op een of andere manier wordt het zien van een biddende moslim als iets aanstootgevends ervaren, en beide kampen hebben de overtuiging dat de ene geestesziek is, en zij zelf dat niet zijn.
Ik vind persoonlijk de islam sowieso aanstootgevend.
Een cultuur en religie waar vrouwen onderdrukt worden, waar in ze niet mogen werken en in sommige streken niet met elkaar mogen praten, waar homo’s gestenigd worden of van gebouwen worden gegooid.

Daaraan gekoppeld een mentaliteit dat koran en religie het hoogste goed en streven is..

Waarom is het controversieel dit niet te willen in je land?
Dit zou niet eens ter discussie moeten staan.

Weg ermee.
Bidden doe je maar thuis, in de kerk of in de moskee.
pi_215694493
Mag je nog wel mediteren?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215694517
pi_215694525
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:23 schreef raptorix het volgende:
Mag je nog wel mediteren?
Moet je aan het Pentagon vragen;)
  woensdag 27 november 2024 @ 08:39:15 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_215694564
Zolang artikel 6 van de grondwet bestaat staan ze volledig in hun recht.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_215694633
quote:
9s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:39 schreef ACT-F het volgende:
Zolang artikel 6 van de grondwet bestaat staan ze volledig in hun recht.
Nee hoor.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215694645
quote:
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze
Moeilijk doen over wat mensen in hun pauze doen is ook behoorlijk vreemd. Of je nou een rondje loopt, bruine boterhammen met kaas ( :r) eet, of bid, dat moet je gewoon zelf kunnen invullen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215694700
quote:
2s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Moeilijk doen over wat mensen in hun pauze doen is ook behoorlijk vreemd. Of je nou een rondje loopt, bruine boterhammen met kaas ( :r) eet, of bid, dat moet je gewoon zelf kunnen invullen.
Het is een openbare school, daar hoort religie niet thuis.
pi_215694718
quote:
Dit jaar zijn meerdere petities gestart waarin aandacht wordt gevraagd voor stilteruimtes binnen Zadkine-scholen.
Stilteruimtes....
Daar is toch een wc voor? Daar ga ik tenminste heen als ik stilte wil...
:')
pi_215694800
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:06 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Stilteruimtes....
Die kutsmoes gebruiken ze elke keer: "Het is voor iedereen *) "
In de praktijk:

quote:
Deja vu. Aan een hogeschool – niet de HU – exact dezelfde discussie van heel nabij meegemaakt. Islamieten wilden gebedsruimte. Kon eerst absoluut niet want het is openbaar onderwijs, er zijn genoeg moskeeën in de buurt en lokalen zijn schaars. De druk werd groter en verzoek werd vele malen herhaald. Progressieve studenten en docenten in medezeggenschapsraden gingen er zich mee bemoeien en waren het er zonder discussie over eens dat hier gefaciliteerd moest worden. Uitkomst: geen moskee wel een stilteruimte ‘zodat er bijv. ook aan yoga kan worden gedaan’ voor wie juist daar behoefte aan heeft. Praktijk: lokaal is een moskee geworden. Yogi zijn nergens te bekennen (kijken wel uit). Omdat het formeel geen moskee mag zijn, moeten aan het eind van de dag alle bidmatjes etc. weg zijn. Dat gebeurt ook, maar first thing in the morning : alles is teruggeplaatst. Daarna kwam de wens of eis eigenlijk dat mannen en gescheiden zijn dus maakte men onderling een bepaalde verdeling van zaalgebruik over de week. Emoties liepen hoog op. Beveiliging was nodig. Daarna kwamen er klachten dat mannen steeds hun voeten in de WC’s wassen.

En zo gaat dat verder en verder …. . Nu is er geen weg meer terug. Gratis advies voor schoolbestuur: harde lijn trekken en niets toestaan, is echt de beste optie. Je voorkomt er veel problemen mee.
https://www.duic.nl/algem(...)-college-in-utrecht/
pi_215694820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:18 schreef ReplaR het volgende:

[..]
In de praktijk:
[..]
Teringjantje...
Wat een land zijn we ook geworden zeg...
pi_215694822
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:04 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Het is een openbare school, daar hoort religie niet thuis.
Dit is in Nederland zo gegroeid. Moslim kinderen in de jaren 70-80 konden door het bijzonder onderwijs als leerling geweigerd worden. Openbaar onderwijs moest dat maar opvangen.
pi_215694848
We gaan de onvrijheid van islam oplossen door te micromanagen wat jij in je pauze doet.
pi_215694892
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 01:37 schreef Maharski het volgende:
Blij gedoe ook, dat 'de moslim' uithangen en 'wollah ik moet bidden' :')
Laat me bidden of ik klop op je neus _O-
  woensdag 27 november 2024 @ 09:34:35 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215694902
Fijne school die zich gaat bemoeien met wat je in je pauze gaat doen.
pi_215695005
quote:

[..]
ik wil graag een sexruimte op school hebben om sex te hebben tijdens mijn pauze. Wil je er gelijk een schommel bij hangen? Dank je wel.
  woensdag 27 november 2024 @ 09:59:05 #32
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215695050
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat andere mensen maar overal en nergens moeite moeten doen om jouw geloof te accommoderen. Daar gaat het nogal eens mis vooral bij moslims.
pi_215695584
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat andere mensen maar overal en nergens moeite moeten doen om jouw geloof te accommoderen. Daar gaat het nogal eens mis vooral bij moslims.
En bij het deugpubliek die dat faciliteren.
pi_215695837
quote:

[..]
Mee eens. Snap het beleid van de school ook niet.
Dat je als openbare school er geen ruimtes en lestijd voor realiseert snap ik dan weer wel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215696261
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 06:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Islam; nemen, nemen, nemen, niks geven.
Ja, echt onredelijk om in je pauze je eigen ding te willen doen.

Wat een vuil tuig, die moslims, nietwaar?
"Pools are perfect for holding water"
pi_215696267
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 06:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Iedereen die mij in mijn pauze zegt wat ik wel of niet mag doen, kan keihard de tering krijgen.

Jij laat jezelf wel vertellen hoe jij je pauze in mag delen, begrijp ik?
  woensdag 27 november 2024 @ 12:08:46 #37
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215696359
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Je zit nogal in je emotie. Wat is er niet waar aan wat ik schreef?

Maar leg anderen geen woorden in de mond.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:10:58 #38
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_215696382
Waarom is dit ingewikkeld? Als jij wilt bidden in de pauze ga je toch lekker bidden? Als je dat vervolgens persé op/in school wilt doen moet je een school kiezen die jouw religie faciliteert. Je kan van een openbare school niet verwachten dat die dit doen, dus in die gevallen lekker buiten bidden.

Als god alwetend, almachtig en rechtvaardig is zal hij het begrijpen. Echt.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_215696393
Religie is als een piemel. Leuk om te hebben maar je hoeft hem niet steeds op tafel te leggen om aan anderen te laten zien. Juist dat laatste is wat er wel steeds gebeurt. Het gaat om manifestatiedrang.
pi_215696409
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:10 schreef AgLarrr het volgende:
Waarom is dit ingewikkeld? Als jij wilt bidden in de pauze ga je toch lekker bidden? Als je dat vervolgens persé op/in school wilt doen moet je een school kiezen die jouw religie faciliteert. Je kan van een openbare school niet verwachten dat die dit doen, dus in die gevallen lekker buiten bidden.

Als god alwetend, almachtig en rechtvaardig is zal hij het begrijpen. Echt.
Ja, precies dit dus.
pi_215696413
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:12 schreef Dutchguy het volgende:
Religie is als een piemel. Leuk om te hebben maar je hoeft hem niet steeds op tafel te leggen om aan anderen te laten zien. Juist dat laatste is wat er wel steeds gebeurt. Het gaat om manifestatiedrang.
Verovering van de publieke ruimte vooral.
pi_215696442
Boeien dat iemand sneaky in een opberghok of een ander plekje aan het bidden is. Lekker laten gaan.

Persoonlijk ben ik wel voor stilteruimtes, maar snap ook wel dat een (openbare) school hier niet per se op zit te wachten.
pi_215696460
quote:
2s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:17 schreef DJKoster het volgende:
Boeien dat iemand sneaky in een opberghok of een ander plekje aan het bidden is. Lekker laten gaan.

Persoonlijk ben ik wel voor stilteruimtes, maar snap ook wel dat een (openbare) school hier niet per se op zit te wachten.
Sterke twijfels of die jongeren ook stilletjes gaan bidden in zo'n ruimte.
pi_215696492
quote:
2s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:17 schreef DJKoster het volgende:

Maar je kunt al aanvoelen wat er gebeurt als er stilteruimtes komen. Die gaan geclaimed worden.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:24:57 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215696510
In de pauze is ieder lokaal toch een stilteruimte?
  woensdag 27 november 2024 @ 12:25:15 #46
3542 Gia
User under construction
pi_215696512
Ik vind niet dat een school het recht heeft te bepalen wat je in de pauze doet. Als je graag wilt bidden, dan zoek je daar een plekje voor, zonder dit op te eisen. Je wast niet je voeten in een toilet, dat is goor! Je houdt ook geen toiletruimte bezet om te kunnen bidden; er zijn mensen die naar het toilet willen in hun pauze.

"Ja maar, waar kan ik dan bidden?" Thuis, bijvoorbeeld, na werktijd!

Werkgever kan wel verbieden te bidden onder werktijd. Verder hoeft ie ook niets te faciliteren voor gelovigen, zoals een stilteruimte. Ga naar je moskee/kerk/synagoge om te bidden, in je eigen tijd, uiteraard.
pi_215696517
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:19 schreef Loverboii het volgende:

[..]
Sterke twijfels of die jongeren ook stilletjes gaan bidden in zo'n ruimte.
Jongeren zijn in het algemeen niet zo stil inderdaad.
En zeker als 1 groep oververtegenwoordigd is in het gebruik van de stilteruimte wordt het eerder een ontmoetingsplek.
Dus dan moet je weer regels en toezicht op gaan stellen, gedoe allemaal.

Dus ja, ik begrijp heel goed dat scholen om practische redenen geen stilteruimte willen.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:27:07 #48
3542 Gia
User under construction
pi_215696525
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:24 schreef Hexagon het volgende:
In de pauze is ieder lokaal toch een stilteruimte?
Eigenlijk wel, maar als een moslimstudent daar mag zijn, mag een Joodse student of ongelovige student daar ook zijn. Je kunt dat lokaal niet claimen als gebedsruimte, ook niet voor 5 minuten. Geen enkele ruimte.

Jij gaat op je matje liggen en anderen lopen over je en om je heen.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:32:32 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215696565
quote:

[..]
Iedereen die mij in mijn pauze zegt wat ik wel of niet mag doen, kan keihard de tering krijgen.

Jij laat jezelf wel vertellen hoe jij je pauze in mag delen, begrijp ik?
Ik weet wel een oplossing

We pakken een vel papier en schrijven daarop "Pauzewet

In Nederland mag je in de pauze enkel je meegebrachte bammetjes eten en een beetje slap lullen over voetbal en Max Verstappen."

76 handjes omhoog in de kamer, en probleem opgelost!
  woensdag 27 november 2024 @ 12:35:31 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215696581
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Eigenlijk wel, maar als een moslimstudent daar mag zijn, mag een Joodse student of ongelovige student daar ook zijn. Je kunt dat lokaal niet claimen als gebedsruimte, ook niet voor 5 minuten. Geen enkele ruimte.

Jij gaat op je matje liggen en anderen lopen over je en om je heen.
Als iemand er huiswerk gaat zitten maken vinden we het niet normaal om het te gaan verstoren. Dus wanneer iemand wil bidden ook niet.
pi_215696583
quote:

[..]

De reactie van jou geeft duidelijk aan dat mensen die geloven niet voor rede vatbaar zijn. Dat het nog bestaat anno 2024 is verwonderlijk.
pi_215696585
Laat ze lekker bidden die Moslims. Zal mij het een rotzorg zijn.
Groot fan van User Wotte
pi_215696590
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
De reactie van jou geeft duidelijk aan dat mensen die geloven niet voor rede vatbaar zijn. Dat het nog bestaat anno 2024 is verwonderlijk.
Groot fan van User Wotte
  woensdag 27 november 2024 @ 12:45:29 #54
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_215696653
Iedereen zou moeten kunnen doen wat hij wil in zijn pauze, alleen kun je daar niet een speciale eis in stellen zoals een speciale ruimte en speciale behandeling. Tijdens werk en school kun je niet bidden, zou mijn insteek zijn.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  woensdag 27 november 2024 @ 12:49:22 #55
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_215696672
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_215696825
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik ben agnost en humanist.

En mijn pauze is geheel van mij. Niemand die mij gaat vertellen dat ik daarin niet mag bidden, zingen, FoK!-en of de horlepiep dansen.
pi_215696864
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als iemand er huiswerk gaat zitten maken vinden we het niet normaal om het te gaan verstoren. Dus wanneer iemand wil bidden ook niet.
Dit. Daar hebben we ook gewoon een woord voor hier in Nederland: fatsoen.
pi_215696866
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik weet wel een oplossing

We pakken een vel papier en schrijven daarop "Pauzewet

In Nederland mag je in de pauze enkel je meegebrachte bammetjes eten en een beetje slap lullen over voetbal en Max Verstappen."

76 handjes omhoog in de kamer, en probleem opgelost!
Of naar de supermarkt voor een lauw worstenbroodje en een blikje energy-gif!
pi_215696879
quote:

[..]
De hekel aan de islam lijkt sommigen weer flink te verblinden. Zoals gewoonlijk in NWS.
pi_215696887
Een bidverbod lijkt mij ongrondwettelijk.

En wat je met je pauze doet moet je zelf weten. Je mag dan wel eisen/wensen dat je dan een 'eigen plekje' kan reserveren voor wat je dan ook doen wil, maar dat hoeft niet ingewilligd te worden. Dan pas je je 'eigen ding' maar aan aan de omstandigheden waarin je je bevindt.

Het is allemaal niet zo moeilijk.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 27 november 2024 @ 13:09:37 #61
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215696925
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dit. Daar hebben we ook gewoon een woord voor hier in Nederland: fatsoen.
Ja, ben het er ook mee eens. Geef deze mensen gewoon een ruimte om hun geloof te belijden, wie heeft er nou last van?
pi_215696940
quote:

[..]
En jij denkt dat moslims het toestaan dat ongelovigen in dezelfde ruimte als waar ze bidden, mogen komen, tijdens het gebed?
  woensdag 27 november 2024 @ 13:12:56 #63
3542 Gia
User under construction
pi_215696960
quote:

[..]
Je hoeft het toch niet te verstoren als je het lokaal binnen komt of even iets te pakken! Dat moet gewoon altijd kunnen.
pi_215696981
Er lopen hier twee kwesties door elkaar heen. Iemand wil in z'n pauze even bidden voor het eten ofzo, dat is prima. Iemand eist dat er allemaal speciale faciliteiten voor hem worden ingericht om het geloof te kunnen belijden, niet prima.

Oh, en we weten natuurlijk prima wie dit eisen. Zijn er erg veel christenen die op agressieve toon een minikerkzaal op hun werkplek proberen af te dwingen?

[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 27-11-2024 13:25:16 ]
pi_215696990
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En jij denkt dat moslims het toestaan dat ongelovigen in dezelfde ruimte als waar ze bidden, mogen komen, tijdens het gebed?
Vertel ons je verhalen Scorpie, over al je islamitische collega's die anderen de boel ontzeggen terwijl ze aan het bidden zijn.

Of doen ze dat stiekem toch helemaal niet, en ben je nu weer gewoon dingen aan het verzinnen?
pi_215696995
quote:

[..]
Alvast preventief zelf veranderen in het stereotype wat je hebt van de moslim is denk ik niet de manier om de nare kantjes van religie buiten de deur te houden.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:16:30 #67
3542 Gia
User under construction
pi_215696999
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:09 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ja, ben het er ook mee eens. Geef deze mensen gewoon een ruimte om hun geloof te belijden, wie heeft er nou last van?
Mag iemand die even wil mediteren ook een eigen ruimte? Of moet die maar mediteren als de moslims niet aan het bidden zijn? Moet iedereen maar een eigen ruimte kunnen krijgen om zijn/haar favoriete bezigheid uit te oefenen?

Een moslim kan prima een gebed later inhalen, dus de noodzaak is er niet direct.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:17:43 #68
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697013
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er lopen hier twee kwesties door elkaar heen. Iemand wil in z'n pauze even bidden voor het eten ofzo, dat is prima. Iemand eist dat er allemaal speciale faciliteiten voor hem wordeb ingericht om het geloof te kunnen belijden, niet prima.

Oh, en we weten natuurlijk prima wie dit eisen. Zijn er erg veel christenen die op agressieve toon een minikerkzaal op hun werkplek proberen af te dwingen?
Speciale faciliteiten? Dure tapijten of zo?
  woensdag 27 november 2024 @ 13:19:20 #69
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697021
Ze hebben 17.000 leerlingen en 1700 medewerkers. Ja, ik snap die behoefte wel.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:20:02 #70
3542 Gia
User under construction
pi_215697025
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nee, een gebedsruimte exclusief voor moslims. Waar ze hun matjes op kunnen bergen en waar niemand ze mag komen storen.

Als er scholen/werkgevers zijn die hier aan tegemoet willen komen, prima, moeten zij weten. Maar ze hoeven het niet. Dat is het punt. Maar verbieden dat iemand bidt in zijn/haar eigen tijd gaat me te ver.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:22:10 #71
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697045
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Mag iemand die even wil mediteren ook een eigen ruimte? Of moet die maar mediteren als de moslims niet aan het bidden zijn? Moet iedereen maar een eigen ruimte kunnen krijgen om zijn/haar favoriete bezigheid uit te oefenen?

Een moslim kan prima een gebed later inhalen, dus de noodzaak is er niet direct.
Dat weet ik niet. Maar geloof is essentieel voor moslims en er moet gedurende de dag gebeden worden. Ik snap het probleem niet. Ze wonen hier…
pi_215697061
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Een tot dat doel aangewezen kamer, bijvoorbeeld. Als schooldirecteur zou ik bij voorkeur toch wel een wat efficienter gebruik van de beschikbare ruimte willen dan deze te reserveren als plek waar men tegen een onzichtbaar vriendje kan praten.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:25:09 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215697067
quote:

[..]
Geen idee, nooit de wens gehad om bij een biddende moslim te gaan zitten.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:25:21 #74
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697069
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Een tot dat doel aangewezen kamer, bijvoorbeeld. Als schooldirecteur zou ik bij voorkeur toch wel een wat efficienter gebruik van de beschikbare ruimte willen dan deze te reserveren als plek waar men tegen een onzichtbaar vriendje kan praten.
Op deze onrespectvolle manier discussieer ik niet.
pi_215697089
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er lopen hier twee kwesties door elkaar heen. Iemand wil in z'n pauze even bidden voor het eten ofzo, dat is prima. Iemand eist dat er allemaal speciale faciliteiten voor hem wordeb ingericht om het geloof te kunnen belijden, niet prima.

quote:
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze: ‘Je mag dit medewerkers niet ontnemen’
Bij onderwijsinstelling Zadkine heerst onrust onder personeelsleden omdat zij niet mogen bidden in de pauzes. Een mail van de schoolleiding over handhaving daarop, stuitte op weerstand en werd afgelopen maandag weer ingetrokken. Het verbod gaat echter tegen de wet in, stelt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. ,,Je mag medewerkers niet verbieden om te bidden op het werk.”

In de voorgaande jaren werd bidden nog gedoogd binnen de schoolmuren. Medewerkers deden dat vooral ongezien, met toestemming van hun leidinggevende, ergens in de hoek van een opslagruimte bijvoorbeeld. Uit een interne mail van het college van bestuur aan directeuren, die vorige maand uitlekte onder personeel, blijkt dat de school voortaan gaat handhaven ‘op actieve geloofsbelijdenis’.

Directeuren krijgen in de mail instructies mee over hoe ze hun collega’s moeten ‘aanspreken op hun gedrag’. ‘Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden’ - ‘Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden’ én ‘Stel geen ruimte beschikbaar’, valt te lezen in de mail, die verstuurd werd op 11 oktober. Er wordt gewezen op het statuut, waarin staat dat bidden niet is toegestaan. Niet voor studenten, maar óók niet voor medewerkers.

[..]

Het verbod op bidden volgt na een discussie over stilteruimtes. Dit jaar zijn meerdere petities gestart waarin aandacht wordt gevraagd voor stilteruimtes binnen Zadkine-scholen. Deze zijn inmiddels duizenden keren ondertekend, zowel door studenten als medewerkers. Maar die zijn nooit gerealiseerd. ,,Ook dat gesprek zal gevoerd gaan worden. Het moet alleen wel op het juiste moment”, zegt De Vries. ,,We hebben een huiskamer die voor iedereen is.”
Die discussie over het wel of niet faciliteren van gebedsruimte lijkt al veel langere tijd bezig, en is dus ook niet de aanleiding van de huidige woede of onrust.

Die gaat inderdaad over het vermeende verbod op het bidden zelf.

Helaas zie je hier ook weer een aantal mensen die graag doen alsof 'de moslims weer boos zijn omdat ze geen eigen ruimte met exclusief gebruik af kunnen dwingen'. Daar gaat het hier dus niet over.
pi_215697092
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat weet ik niet. Maar geloof is essentieel voor moslims en er moet gedurende de dag gebeden worden. Ik snap het probleem niet. Ze wonen hier…
Nee hoor, ze beginnen veel sneller te schuimbekken dan andere gelovigen en dan geven de lafbekken hen maar hun zin. Ze zijn meestal bruin dus dan wordt er geen zelfbeheersing verwacht en hun geloof is heerszuchtig dus wordt die zwakte schaamteloos uitgebuit.

Voor veel christenen is hun geloof ook heel belangrijk maar die zijn niet op veroveringstocht.
pi_215697119
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat loop je nou weer door te drammen over 'een eigen ruimte'? Daar gaat dit helemaal niet over.

quote:
In de voorgaande jaren werd bidden nog gedoogd binnen de schoolmuren. Medewerkers deden dat vooral ongezien, met toestemming van hun leidinggevende, ergens in de hoek van een opslagruimte bijvoorbeeld. Uit een interne mail van het college van bestuur aan directeuren, die vorige maand uitlekte onder personeel, blijkt dat de school voortaan gaat handhaven 'op actieve geloofsbelijdenis'.

Directeuren krijgen in de mail instructies mee over hoe ze hun collega's moeten 'aanspreken op hun gedrag'. 'Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden' - 'Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden' én 'Stel geen ruimte beschikbaar', valt te lezen in de mail, die verstuurd werd op 11 oktober. Er wordt gewezen op het statuut, waarin staat dat bidden niet is toegestaan. Niet voor studenten, maar óók niet voor medewerkers.
Die eigen ruimte was er sowieso al niet, is er nog steeds niet, en lijkt er in alle waarschijnlijkheid ook helemaal niet te komen.

De huidige verandering is blijkbaar dat het CvB de leidinggevenden opgedragen heeft om werknemers te verbieden om überhaupt te bidden. Dát is waar mensen nu boos over zijn.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:32:04 #78
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215697123
quote:

[..]
Er moet gebeden worden. Alleen bestaat er geen plicht om te voldoen aan dat gebod voor anderen.

Overigens snap verder ik het probleem niet om mensen iha een stilteruimte te gunnen om mee te doen en laten wat ze willen in hun pauze. Al verven ze zichzelf blauw in hun vrije tijd.

Dat er daarnaast ervaringen zijn dat dergelijke ruimten in andere instellingen gemonopoliseerd werden door moslims lijkt me hier los van staan.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:32:12 #79
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697125
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee hoor, ze beginnen veel sneller te schuimbekken dan andere gelovigen en dan geven de lafbekken hen maar hun zin. Ze zijn meestal bruin dus dan wordt er geen zelfbeheersing verwacht en hun geloof is heerszuchtig dus wordt die zwakte schaamteloos uitgebuit.

Voor veel christenen is hun geloof ook heel belangrijk maar die zijn niet op veroveringstocht.
Weltechmerz of je het nou leuk vindt of niet: ze wonen hier ook. Mogen hier ook ruimte innemen. En ik heb het uiteraard niet over de bloeddorstigen onder hen. Dit zijn scholieren of medewerkers.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:32:30 #80
3542 Gia
User under construction
pi_215697127
quote:

[..]
Het probleem is dat dat niet het probleem van de school of de werkgever is.
En ze moeten niet per se gedurende de dag bidden; als dat niet kan, mogen ze dat inhalen.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:33:15 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215697140
Blijkbaar konden die moslims dat dus prima zelf oplossen maar moet een of andere micromanager dat gaan verstoren.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:33:34 #82
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215697143
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:01 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik ben agnost en humanist.

En mijn pauze is geheel van mij. Niemand die mij gaat vertellen dat ik daarin niet mag bidden, zingen, FoK!-en of de horlepiep dansen.
Ze mogen ook best bidden in de pauze, alleen krijgen ze daar geen aparte bidruimte voor op de school.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:34:44 #83
3542 Gia
User under construction
pi_215697153
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Geen idee, nooit de wens gehad om bij een biddende moslim te gaan zitten.
Heb ik een keer meegemaakt. We moesten ergens naartoe en zij wilde nog even bidden. Ik ben rustig gaan zitten en heb gewacht tot ze klaar was. Ze bedankte me voor mijn geduld en we zijn vertrokken. Zij had er geen last van dat ik erbij zat.
pi_215697172
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:33 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ze mogen ook best bidden in de pauze, alleen krijgen ze daar geen aparte bidruimte voor op de school.
Als het aan het College van Bestuur ligt, mag dat dus ook niet meer.

En dáár zijn mensen nu boos over.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:36:13 #85
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697174
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Het probleem is dat dat niet het probleem van de school of de werkgever is.
En ze moeten niet per se gedurende de dag bidden; als dat niet kan, mogen ze dat inhalen.
Het wordt ook niet op de spits gedreven door hen. Jij ziet ook al van die bloeddorstige moslims voor je.
pi_215697193
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:33 schreef Hexagon het volgende:
Blijkbaar konden die moslims dat dus prima zelf oplossen maar moet een of andere micromanager dat gaan verstoren.
Dit.

Moslims die gewoon in een rustig hoekje van het gebouw gaan zitten bidden? Nee joh, dát moeten we toch echt niet willen hoor.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:38:34 #87
3542 Gia
User under construction
pi_215697195
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:31 schreef probeer het volgende:

[..]
Wat loop je nou weer door te drammen over 'een eigen ruimte'? Daar gaat dit helemaal niet over.

Degene waarop ik reageerde had het over een eigen ruimte. Niet ik. Ik vind dat je niet kunt verbieden dat iemand bidt in eigen tijd. Heb ik al een paar keer gezegd. Maar waar ze dat dan willen doen, is hun eigen probleem en ze kunnen niet, bijvoorbeeld, een wc-ruimte of klaslokaal claimen hiervoor.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:39:00 #88
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215697199
Momenteel heb ik twee Moslim collega's en bij mijn vorige baan eentje. Ik heb die nog nooit zien bidden tijdens werk en/of pauze.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_215697203
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het wordt ook niet op de spits gedreven door hen. Jij ziet ook al van die bloeddorstige moslims voor je.
Dit ja. Maar de usual suspects willen weer graag doen alsof de moslims weer boos zijn omdat ze niet krijgen wat ze eisen.

Er wordt in het artikel zelf, verdomme niet eens een specifieke religie genoemd. En kijk waar de reacties toch weer over gaan ... Triest.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:40:14 #90
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697206
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Degene waarop ik reageerde had het over een eigen ruimte. Niet ik. Ik vind dat je niet kunt verbieden dat iemand bidt in eigen tijd. Heb ik al een paar keer gezegd. Maar waar ze dat dan willen doen, is hun eigen probleem en ze kunnen niet, bijvoorbeeld, een wc-ruimte of klaslokaal claimen hiervoor.
Nou met die aantallen zal formaat gymzaal zijn.
pi_215697226
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Weltechmerz of je het nou leuk vindt of niet: ze wonen hier ook. Mogen hier ook ruimte innemen.
Maar ongelovigen die hier geboren zijn krijgen niet het geld of medewerking om hier veel ruimte voor zichzelf in te nemen. Dat is toch onredelijk beleid?
pi_215697232
quote:
Er lopen hier twee kwesties door elkaar heen. Iemand wil in z'n pauze even bidden voor het eten ofzo, dat is prima. Iemand eist dat er allemaal speciale faciliteiten voor hem worden ingericht om het geloof te kunnen belijden, niet prima.

Ik denk dat de schoolleiding begrijpt dat als je ze een vinger geeft, nemen ze je hele hand.
Het lijkt erop dat het oogluikend werd toegelaten maar dat op een gegeven moment gingen ze een stilteruimte eisen en iedereen weet dat dat binnen no-time een mini-moskee alleen voor moslims wordt en dat de schoolleiding van een openbare school daar terecht totaal geen zin in heeft en het bidden dan maar helemaal verbiedt
pi_215697234
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:39 schreef Bargehassus het volgende:
Momenteel heb ik twee Moslim collega's en bij mijn vorige baan eentje. Ik heb die nog nooit zien bidden tijdens werk en/of pauze.
Ik heb ook een hele rits aan gelovige collega's. Van diverse geloofsovertuigingen.

Ik heb geen flauw idee hoe ze hun geloof belijden tijdens het werk. Ik krijg daar niets of nauwelijks iets van mee. Per-fect.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:42:27 #94
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697235
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:41 schreef torentje het volgende:

[..]
Maar ongelovigen die hier geboren zijn krijgen niet het geld of medewerking om hier veel ruimte voor zichzelf in te nemen. Dat is toch onredelijk beleid?
Welke behoefte hebben die ongelovigen?
  woensdag 27 november 2024 @ 13:42:45 #95
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215697236
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:39 schreef Bargehassus het volgende:
De meeste moslims doen dat ook of later thuis of weten de weg te vinden naar de ruimtes die ervoor zijn of regelen zelf iets. Ik kan me uit alle jaren met een hoop islamitische collega's echt nul gezeik herinneren hierover.
pi_215697250
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:09 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het punt is dat sommige conservatieve moslims in een dergelijke gebedsruimte segregatie tussen mannen en vrouwen willen. Dit is al eerder voorgekomen:

"Elke universiteit heeft nu een gebedsruimte, omdat ze anders islamitische studenten misloopt. Die aan VU heeft een aparte ingang voor mannen en vrouwen"\
https://advalvas.vu.nl/ca(...)-als-het-vrijwillig/

Dan ben je als (hoge)school gelijkwaardigheid onder studenten/medewerkers aan het uitdragen, maar anderzijds segregatie in gebedsruimtes aan het faciliteren 8)7
  woensdag 27 november 2024 @ 13:45:04 #97
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697255
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]
De meeste moslims doen dat ook of later thuis of weten de weg te vinden naar de ruimtes die ervoor zijn of regelen zelf iets. Ik kan me uit alle jaren met een hoop islamitische collega's echt nul gezeik herinneren hierover.
Het gaat hier om 18.700 mensen. Divers. Da’s een hele hoop.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:45:50 #98
3542 Gia
User under construction
pi_215697262
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
quote:
Uit een gesprek van de krant met bestuursvoorzitter Marloes de Vries blijkt echter hoe selectief dat verbod is. Zo is er een huiskamer die voor iedereen is. Op de vraag of je daar als medewerker van Zadkine mag bidden, luidt het antwoord: "Als iemand die christelijk is daar een boterham wil eten, dan zou het kunnen dat hij z’n handen vouwt voordat hij aan het eten begint. Dat kun je in een huiskamer doen natuurlijk."

Op de vervolgvraag of je daar als moslim dan ook je gebedskleedje mag uitrollen, zegt De Vries: "Nee, op dit moment is dat niet wenselijk. We willen op dit moment een neutrale plek zijn, voor alles en iedereen."
Ik zou zeggen: Als ze graag in de lerarenkamer/huiskamer hun matje uitrollen, gaan ze hun gang maar. Maar niet verwachten dat de anderen dan stil zijn tijdens hun lunchbreak.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:46:23 #99
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697267
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:44 schreef musicmaker92 het volgende:

[..]
Het punt is dat sommige conservatieve moslims in een dergelijke gebedsruimte segregatie tussen mannen en vrouwen willen. Dit is al eerder voorgekomen:

"Elke universiteit heeft nu een gebedsruimte, omdat ze anders islamitische studenten misloopt. Die aan VU heeft een aparte ingang voor mannen en vrouwen"\
https://advalvas.vu.nl/ca(...)-als-het-vrijwillig/

Dan ben je als (hoge)school gelijkwaardigheid onder studenten/medewerkers aan het uitdragen, maar anderzijds segregatie in gebedsruimtes aan het faciliteren 8)7
Dat is bizar en idioot, die aparte ingang.
pi_215697271
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat is bizar en idioot.
dat is islam
pi_215697276
Het doel van de islam is verbreding en overheersing. Die mensen gaan zich hier niet aanpassen maar de boel op termijn overnemen en bepalen. Dat merk je overal waar de moslims een beetje voet aan de grond krijgen, het gaat stapje voor stapje.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:48:51 #102
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697286
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:45 schreef Gia het volgende:

[..]
[..]
Ik zou zeggen: Als ze graag in de lerarenkamer/huiskamer hun matje uitrollen, gaan ze hun gang maar. Maar niet verwachten dat de anderen dan stil zijn tijdens hun lunchbreak.
Ik reageerde op postnr 91.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:49:53 #103
3542 Gia
User under construction
pi_215697294
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Misschien is het wel vanwege gezeik dat men tot dit verbod is gekomen?

Stel, ze bidden in een hoek van een klaslokaal, een leerling komt binnen en vertrekt snel weer, een 'sorry' prevelend. Die leerling bespreekt dit met anderen, die ook eens gaan kijken, want....apart, toch? Vervolgens gaat de moslimjuf klagen bij de schoolleiding dat ze gestoord wordt tijdens haar gebed en vindt dat daar tegen opgetreden moet worden. De schoolleiding vindt dat een klaslokaal openbaar is voor iedereen.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:50:10 #104
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215697297
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:36 schreef probeer het volgende:

[..]
Als het aan het College van Bestuur ligt, mag dat dus ook niet meer.

En dáár zijn mensen nu boos over.
Oh ja :') sorry, ik had al zoveel over die ruimtes gelezen in dit topic dat ik de hele op vergeten was.

Carry on!
  woensdag 27 november 2024 @ 13:51:45 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215697307
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Stel, ze bidden in een hoek van een klaslokaal, een leerling komt binnen en vertrekt snel weer, een 'sorry' prevelend. Die leerling bespreekt dit met anderen, die ook eens gaan kijken, want....apart, toch? Vervolgens gaat de moslimjuf klagen bij de schoolleiding dat ze gestoord wordt tijdens haar gebed en vindt dat daar tegen opgetreden moet worden. De schoolleiding vindt dat een klaslokaal openbaar is voor iedereen.
Volgens mij is het niet zo vreemd om te wensen dat je niet lastig gevallen wordt door schoolgenoten bij de dingen die je doet.
  woensdag 27 november 2024 @ 13:51:52 #106
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215697308
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:49 schreef Gia het volgende:

[..]

pi_215697328
quote:
7s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:47 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het doel van de islam is verbreding en overheersing. Die mensen gaan zich hier niet aanpassen maar de boel op termijn overnemen en bepalen. Dat merk je overal waar de moslims een beetje voet aan de grond krijgen, het gaat stapje voor stapje.

In het artikel wordt er niet eens een religie genoemd.

Jouw doel is haat zaaien tegen de islam en/of islamieten.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:01:12 #108
3542 Gia
User under construction
pi_215697392
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Volgens mij is het niet zo vreemd om te wensen dat je niet lastig gevallen wordt door schoolgenoten bij de dingen die je doet.
Wensen kan, eisen is wat anders en erover gaan zeiken is weer een stap verder.
En dat weten we allemaal niet.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:02:32 #109
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215697398
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:01 schreef Gia het volgende:

[..]
Wensen kan, eisen is wat anders en erover gaan zeiken is weer een stap verder.
En dat weten we allemaal niet.
Als een leraar proefwerken na zit te kijken, en leerlingen komen dat verstoren, dan kan die terecht zeiken. Dus als diezelfde leraar aan het bidden is dan ook.
pi_215697404
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:42 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Ik denk dat de schoolleiding begrijpt dat als je ze een vinger geeft, nemen ze je hele hand.
Het lijkt erop dat het oogluikend werd toegelaten maar dat op een gegeven moment gingen ze een stilteruimte eisen en iedereen weet dat dat binnen no-time een mini-moskee alleen voor moslims wordt en dat de schoolleiding van een openbare school daar terecht totaal geen zin in heeft en het bidden dan maar helemaal verbiedt
... Iets wat de werkgever per wetgeving helemaal niet eens mág verbieden, werd oogluikend toegelaten?

Fuck nee. De werkgever had en heeft er überhaupt helemaal niets over te zeggen of mensen, nogmaals; in hun eigen tijd, wel of niet bidden.

Er is helemaal geen sprake van een aangeboden vinger. Er is sprake van een werkgever die eerst wel de Wet Gelijke Behandeling volgde (mensen niet verbieden om te bidden) en nu niet meer (door mensen te verbieden om te bidden). Of dat iig instrueert naar diens werknemers.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 27-11-2024 14:08:29 ]
  woensdag 27 november 2024 @ 14:03:23 #111
3542 Gia
User under construction
pi_215697405
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als een leraar proefwerken na zit te kijken, en leerlingen komen dat verstoren, dan kan die terecht zeiken. Dus als diezelfde leraar aan het bidden is dan ook.
Het blijft het probleem van die leraar, niet van de schoolleiding.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:05:03 #112
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215697418
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het gaat hier om 18.700 mensen. Divers. Da’s een hele hoop.
Ik reageerde ook op een post over eigen ervaringen op de werkvloer.

Wat betreft het Zadkine: ik vind het raar dat een school denkt te mogen voorschrijven wat mensen in hun pauze doen op deze manier. Daar heb ik ook over gezegd dat ik het probleem niet zie om een ruimte in te richten voor wat voor bezinning dan ook, maar dat de school niet verplicht kan worden.

Het is ook niet alsof die 18.700 mensen tot nu toe een totaal gemankeerd leven genoten. Waarschijnlijk hebben ze zelf het één of ander geregeld of hebben ze -de islam is uitermate praktisch- hun gebed gewoon uitgesteld zoals mogelijk is.

Mijn vraag is dus ook hoeveel mensen het nu werkelijk om gaat en wat er verder nu echt gebeurd is. Er is blijkbaar iemand lomp gestoord tijdens haar gebed, maar misschien is ze eerst ook wel 37 keer aangesproken.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:07:27 #113
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215697433
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Wel degelijk. Een schoolleiding is er om eem veilige en prettige schoolomgeving te verzorgen voor leerlingen en docenten. Daar hoort mensen pesten door ze te storen bij hun gebed niet bij.
pi_215697474
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Reken er maar op dat het het probleem van mijn werkgever wordt wanneer mijn collegas (of erger; zelfs mijn leidinggevenden) mij herhaaldelijk en nadrukkelijk ongewenst lastig blijven vallen tijdens mijn werk. En dat geldt al helemaal voor mijn pauzes.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:12:31 #115
3542 Gia
User under construction
pi_215697509
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wel degelijk. Een schoolleiding is er om eem veilige en prettige schoolomgeving te verzorgen voor leerlingen en docenten. Daar hoort mensen pesten door ze te storen bij hun gebed niet bij.
De schoolleiding hoort slechts te zorgen voor een veilige en prettige schoolomgeving om onderwijs te volgen en/of te geven. Een school is geen gebedsgebouw.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:14:07 #116
3542 Gia
User under construction
pi_215697527
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:09 schreef probeer het volgende:

[..]
Reken er maar op dat het het probleem van mijn werkgever wordt wanneer een van mijn collega's mij herhaaldelijk en nadrukkelijk ongewenst lastig blijft vallen tijdens mijn werk. En dat geldt al helemaal voor mijn pauzes.
Tijdens je werk, ja, dan heb je een punt. Maar mag je collega je iets vragen als je niet met je werk bezig bent?
pi_215697555
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Tijdens je werk, ja, dan heb je een punt. Maar mag je collega je iets vragen als je niet met je werk bezig bent?
Niet als ik overduidelijk met iets persoonlijks bezig ben waarvan iedereen weet dat men daar niet bij gestoord wil worden. Of dat nou bidden, bellen of schijten is.

Als daar wel gelegenheid voor is, staat het elke collega altijd vrij om me iets te vragen.
pi_215697563
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Gewoon meer redelijke mensen dan krijgen de ongelovigen die hier geboren zijn vanzelf de andere noodzakelijke dingen.
pi_215697570
quote:
bidden in de pauzes
Dat lijkt me wat overdreven. In de pauze moet je in principe kunnen doen wat je niet laten kan. Ook als het iets ongezonds is zoals roken of bidden.

Maar wel even ergens uit het zicht van de kinderen want dergelijk gedrag moet je natuurlijk niet motiveren.

Gebedsruimtes zijn dan weer wel belachelijk.
Conscience do cost.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:21:09 #120
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215697585
Geloven doe je achter de voordeur, niet onder werk- en/of schooltijd.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215697587
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:21 schreef MichaelScott het volgende:
Geloven doe je achter de voordeur, niet onder werk- en/of schooltijd.
Pauze is geen werktijd.
  woensdag 27 november 2024 @ 14:23:56 #122
3542 Gia
User under construction
pi_215697610
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:17 schreef probeer het volgende:

[..]
Niet als ik overduidelijk met iets persoonlijks bezig ben waarvan iedereen weet dat men daar niet bij gestoord wil worden. Of dat nou bidden, bellen of schijten is.

Als daar wel gelegenheid voor is, staat het elke collega altijd vrij om me iets te vragen.
Maar, ze mogen wel gewoon zelf hun ding blijven doen als jij met iets persoonlijks bezig bent, bijvoorbeeld, telefoontjes plegen, het weer bespreken e.d. Of moeten ze de ruimte uit om jou je persoonlijke ding te laten doen?

Kijk, ik ben tegen een verbod op bidden in je lunchpauze, zolang je er maar niemand lastig mee valt.
pi_215697640
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Geen idee
Nee, dat blijkt maar weer.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Vertel ons je verhalen Scorpie, over al je islamitische collega's die anderen de boel ontzeggen terwijl ze aan het bidden zijn.

Of doen ze dat stiekem toch helemaal niet, en ben je nu weer gewoon dingen aan het verzinnen?
Ook jij hebt dus geen islamitische collega's noch heb je ooit te maken gehad met gebed tijdens werktijden. Zalig zijn de onwetenden.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Alvast preventief zelf veranderen in het stereotype wat je hebt van de moslim is denk ik niet de manier om de nare kantjes van religie buiten de deur te houden.
Of, en luister even naar me, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het niet op prijs wordt gesteld dat ongelovigen tijdens het gebed aanwezig zijn in dezelfde ruimte. Maar hey blijf vooral denken dat het niet zo is, weten we gelijk weer wie er op het lijstje "denkt te weten waar het om draait maar heeft er geen ervaring mee" kan.
pi_215697686
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]
[..]
Ook jij hebt dus geen islamitische collega's
Meerdere.

quote:
noch heb je ooit te maken gehad met gebed tijdens werktijden.
Klopt. Degenen die (willen) bidden doen dat niet waar ik bij ben. Omdat ze zich daarvoor terugtrekken. De moslims, christenen, joden én die ene hindoe.

Maar goed, dit gaat over een werkgever die werknemers wil verbieden om tijdens de pauze te bidden. En jij komt dat misbruiken om je islamitische haat weer eens actief te etaleren. Doorzichtig en triest.
pi_215697727
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:31 schreef probeer het volgende:
En jij komt dat misbruiken om je islamitische haat weer eens actief te etaleren. Doorzichtig en triest.
Door te zeggen dat je als ongelovigen niet aanwezig bent tijdens het bidden van gelovige collega's, iets wat je zelf nu notabene aan het bevestigen bent met je verhaal, zaai ik haat ja?

Je mentale hersengymnastiek is weer eens overtoeren aan het draaien om het allemaal voor jezelf weer recht te praten als iemand je wat simpele feiten presenteert.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2024 14:36:41 ]
pi_215697760
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Door te zeggen dat je als ongelovigen niet aanwezig bent tijdens het bidden van gelovige collega's, iets wat je zelf nu notabene aan het bevestigen bent met je verhaal, zaai ik haat ja?
Door onder een nieuwsbericht over het door de werkgever willen verbieden van bidden tijdens pauzes, waar nota bene geen enkele levensovertuiging specifiek genoemd wordt, meteen weer te impliceren dat moslims ongelovigen 'niet toestaan' om in gedeelde ruimten te komen tijdens een gebed. Dit heeft geen ene fuck te maken met moslims die wel even denken te bepalen waar anderen wel of niet mogen zijn.
pi_215697786
Uiteraard duikt D66 er gelijk weer op:

twitter
pi_215697798
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:41 schreef probeer het volgende:

[..]
Door onder een nieuwsbericht over het door de werkgever willen verbieden van bidden tijdens pauzes, waar nota bene geen enkele levensovertuiging specifiek genoemd wordt, meteen weer te impliceren dat moslims ongelovigen 'niet toestaan' om in gedeelde ruimten te komen tijdens een gebed. Dit heeft geen ene fuck te maken met moslims die wel even denken te bepalen waar anderen wel of niet mogen zijn.
Te impliceren? Je zegt het notabene net zelf, je collega's "trekken zich terug" tijdens hun gebed. Misschien moet je eens aan ze vragen of je bij ze mag komen staan tijdens het gebed, en dan kom je hier even fijn vertellen wat hun antwoord was, goed?
pi_215697800
quote:
13s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:54 schreef probeer het volgende:

[..]

Iedereen weet over welke religie dit weer gaat, denk toch eens logisch na :')

In Rotterdam is bijvoorbeeld helemaal geen grote brutale christelijke gemeenschap die dit soort zaken de ether in gooien om hun religie te kunnen verbreden en anderen hieraan te onderwerpen.
pi_215697807
Zo zie je maar weer, zelfs als het in brede zin over 'mensen die willen bidden' gaat, zullen de rechtse FoK!-ers de islam en moslims weer er aan de haren bijslepen.
pi_215697816
quote:
7s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Iedereen weet over welke religie dit weer gaat, denk toch eens logisch na :')

In Rotterdam is bijvoorbeeld helemaal geen grote brutale christelijke gemeenschap die dit soort zaken de ether in gooien om hun religie te kunnen verbreden en anderen hieraan te onderwerpen.
Zeer triest dat, als ik jou moet geloven (wat ik niet doe) de Rotterdamse christelijke gemeenschap zich blijkbaar zonder enig gemor laat verbieden om te bidden tijdens hun pauzes op werk.
pi_215697819
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:45 schreef probeer het volgende:
Zo zie je maar weer, zelfs als het in brede zin over 'mensen die willen bidden' gaat, zullen de rechtse FoK!-ers de islam en moslims weer er aan de haren bijslepen.
Ik geef je 100 euro als het hier gaat om biddende Christenen.
pi_215697830
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:46 schreef probeer het volgende:

[..]
Zeer triest dat, als ik jou moet geloven (wat ik niet doe) de Rotterdamse christelijke gemeenschap zich blijkbaar zonder enig gemor laat verbieden om te bidden tijdens hun pauzes op werk.
Er is helemaal geen noemenswaardige christelijke gemeenschap meer in Rotterdam en omstreken, al die wijken daar zijn demografisch getransformeerd.
pi_215697839
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:48 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Er is helemaal geen noemenswaardige christelijke gemeenschap meer in Rotterdam en omstreken, al die wijken daar zijn demografisch getransformeerd.
Rustig, probeer is op dit moment in een meltdown terecht gekomen, die komt er niet meer uit op deze manier.
pi_215697922
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:48 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
_O-

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-De-religieuze-kaart

En met 209 christelijke kerken, de meeste van Nederland.

Je lult zoals gewoonlijk weer eens compleet uit je nek.
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 15:02:30 #136
441859 crew  Lenny77
pi_215697936
quote:
13s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:54 schreef probeer het volgende:

[..]

Het zullen vast boeddhisten zijn
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_215697954
Werkgever verbiedt werknemers om in de pauze te bidden.

Radicaal rechts FoK!: Ja maar die moslims zijn dan ook hartstikke kut, want ze eisen continue alles op.

woensdag 27 november 2024 @ 15:10:38 #138
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215697988
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:00 schreef probeer het volgende:

[..]
_O-

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-De-religieuze-kaart

En met 209 christelijke kerken, de meeste van Nederland.

Je lult zoals gewoonlijk weer eens compleet uit je nek.
Je bent me net voor, wilde ook al iets dergelijks posten.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_215697996
Bidden is als telefoneren waarbij de andere kant nooit opneemt......
  woensdag 27 november 2024 @ 15:12:19 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215698007
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]
[..]
Ook jij hebt dus geen islamitische collega's noch heb je ooit te maken gehad met gebed tijdens werktijden. Zalig zijn de onwetenden.
[..]
Of, en luister even naar me, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het niet op prijs wordt gesteld dat ongelovigen tijdens het gebed aanwezig zijn in dezelfde ruimte. Maar hey blijf vooral denken dat het niet zo is, weten we gelijk weer wie er op het lijstje "denkt te weten waar het om draait maar heeft er geen ervaring mee" kan.
Ik heb zeker wel islamitische collega's. Maar heb nooit de behoefte gevoeld om bij ze te gaan zitten als ze bidden (als ze dat al doen). Dus hoe ze zouden reageren weet ik niet. Het leidt in ieder geval niet tot al die problemen die hier bedacht worden.
pi_215698020
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik heb zeker wel islamitische collega's. Maar heb nooit de behoefte gevoeld om bij ze te gaan zitten als ze bidden (als ze dat al doen). Dus hoe ze zouden reageren weet ik niet. Het leidt in ieder geval niet tot al die problemen die hier bedacht worden.
Dus je hebt het nog nooit geprobeerd, maar je weet wel zeker dat het geen problemen gaat opleveren. Goed verhaal.
pi_215698031
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dus je hebt het nog nooit geprobeerd, maar je weet wel zeker dat het geen problemen gaat opleveren. Goed verhaal.
Bij jou zorgen je islamitische collega's continue voor problemen mbt hun gebeden?
pi_215698032
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:06 schreef probeer het volgende:
Werkgever verbiedt werknemers om in de pauze te bidden.

Radicaal rechts FoK!: Ja maar die moslims zijn dan ook hartstikke kut, want ze eisen continue alles op.

Pak je handboek voor linkse activisten er anders even bij en roep nog een paar van de woordjes die erin staan, zoals "Fascist!" of "Racist!" of "Extreem rechts!" of "Nazi", misschien gaan mensen je dan wel geloven.
pi_215698034
Is dit bidden onder werktijd of bidden in de pauze?

In de pauze zou het geen probleem moeten zijn. En een grote werkgever zou dan wat mij betreft daar ook een ruimte voor beschikbaar mogen stellen. Dat is een service, een secundaire arbeidsvoorwaarde, geen recht wat mij betreft.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215698043
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Pak je handboek voor linkse activisten er anders even bij en roep nog een paar van de woordjes die erin staan, zoals "Fascist!" of "Racist!" of "Extreem rechts!" of "Nazi", misschien gaan mensen je dan wel geloven.
Begin je nu ook al te huilen bij de term 'radicaal rechts' ja?
pi_215698046
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:28 schreef probeer het volgende:
In de voorgaande jaren werd bidden nog gedoogd binnen de schoolmuren. Medewerkers deden dat vooral ongezien, met toestemming van hun leidinggevende, ergens in de hoek van een opslagruimte bijvoorbeeld. Uit een interne mail van het college van bestuur aan directeuren, die vorige maand uitlekte onder personeel, blijkt dat de school voortaan gaat handhaven ‘op actieve geloofsbelijdenis’.

Directeuren krijgen in de mail instructies mee over hoe ze hun collega’s moeten ‘aanspreken op hun gedrag’. ‘Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden’ - ‘Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden’ én ‘Stel geen ruimte beschikbaar’, valt te lezen in de mail, die verstuurd werd op 11 oktober.
Het gaat om een bewust uitgelekte mail. Ik heb de indruk dat de instructie vanuit het bestuur aan de directeuren gericht was op een of twee niet bij naam genoemde docenten waar verschillende klachten over het functioneren en omgaan met leidinggevenden bedoeld werden, maar betrokken directeuren precies wisten welke personen bedoeld werden.
pi_215698059
In een openbare school dient geen ruimte te zijn voor het belijden van een religie. Dat doe je maar in je eigen kerkgebouw, thuis of op een school die jouw religie onderschrijft. Hoe moeilijk kan het zijn ?
pi_215698063
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:17 schreef probeer het volgende:

[..]
Begin je nu ook al te huilen bij de term 'radicaal rechts' ja?
Roep nog eens wat uit het handboek. Iets met xenofobie misschien?
pi_215698098
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:18 schreef Isengrimus het volgende:
In een openbare school dient geen ruimte te zijn voor het belijden van een religie. Dat doe je maar in je eigen kerkgebouw, thuis of op een school die jouw religie onderschrijft. Hoe moeilijk kan het zijn ?
Volgens mij is er op een openbare school juist ruimte voor iedere levensbeschouwing.

Voor het hinderlijk opdringen van jouw levensbeschouwing is inderdaad geen ruimte.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 27 november 2024 @ 15:27:23 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215698146
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:12 schreef Gia het volgende:

[..]
De schoolleiding hoort slechts te zorgen voor een veilige en prettige schoolomgeving om onderwijs te volgen en/of te geven. Een school is geen gebedsgebouw.
In een school mag je ook andere dingen doen. En we vinden het ook niet normaal als we anderen gaan storen terwijl ze aan het bellen zijn. Dus ook niet als ze aan het bidden zijn.
  woensdag 27 november 2024 @ 15:28:06 #151
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215698153
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Is dit bidden onder werktijd of bidden in de pauze?

In de pauze zou het geen probleem moeten zijn. En een grote werkgever zou dan wat mij betreft daar ook een ruimte voor beschikbaar mogen stellen. Dat is een service, een secundaire arbeidsvoorwaarde, geen recht wat mij betreft.
In de pauze
  woensdag 27 november 2024 @ 15:29:47 #152
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215698165
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:11 schreef Isengrimus het volgende:
Bidden is als telefoneren waarbij de andere kant nooit opneemt......
Je moet ook niet een echte telefoon nemen.
  woensdag 27 november 2024 @ 15:30:31 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215698172
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Blijkbaar regelt het zich vanzelf dat de biddende moslims en de rest elkaar niet in de weg lopen en zijn er nooit problemen mee. Dus zie ook geen reden het uit te gaan proberen.
  woensdag 27 november 2024 @ 15:34:09 #154
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_215698201
Hopelijk weet iemand dit via een smeekbede aan een opperwezen recht te zetten.
  woensdag 27 november 2024 @ 15:50:53 #155
3542 Gia
User under construction
pi_215698334
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In een school mag je ook andere dingen doen. En we vinden het ook niet normaal als we anderen gaan storen terwijl ze aan het bellen zijn. Dus ook niet als ze aan het bidden zijn.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En dat ligt eraan wat je onder 'storen' vindt vallen. Ik mag met anderen in gesprek zijn als 2 meter verderop iemand aan 't bellen is. Mag ik ook met anderen in gesprek zijn als 2 meter verderop iemand ligt te bidden. Of is dat dan storen?
  woensdag 27 november 2024 @ 16:22:51 #156
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215698560
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:50 schreef Gia het volgende:

[..]
[..]
En dat ligt eraan wat je onder 'storen' vindt vallen. Ik mag met anderen in gesprek zijn als 2 meter verderop iemand aan 't bellen is. Mag ik ook met anderen in gesprek zijn als 2 meter verderop iemand ligt te bidden. Of is dat dan storen?
Gia, Gia, wat is jouw grootste bezwaar?
pi_215698675
quote:

[..]

Lees, leer;
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:18 schreef ReplaR het volgende:

[..]
In de praktijk:
[..]
quote:
Deja vu. Aan een hogeschool – niet de HU – exact dezelfde discussie van heel nabij meegemaakt. Islamieten wilden gebedsruimte. Kon eerst absoluut niet want het is openbaar onderwijs, er zijn genoeg moskeeën in de buurt en lokalen zijn schaars. De druk werd groter en verzoek werd vele malen herhaald. Progressieve studenten en docenten in medezeggenschapsraden gingen er zich mee bemoeien en waren het er zonder discussie over eens dat hier gefaciliteerd moest worden. Uitkomst: geen moskee wel een stilteruimte ‘zodat er bijv. ook aan yoga kan worden gedaan’ voor wie juist daar behoefte aan heeft. Praktijk: lokaal is een moskee geworden. Yogi zijn nergens te bekennen (kijken wel uit). Omdat het formeel geen moskee mag zijn, moeten aan het eind van de dag alle bidmatjes etc. weg zijn. Dat gebeurt ook, maar first thing in the morning : alles is teruggeplaatst. Daarna kwam de wens of eis eigenlijk dat mannen en gescheiden zijn dus maakte men onderling een bepaalde verdeling van zaalgebruik over de week. Emoties liepen hoog op. Beveiliging was nodig. Daarna kwamen er klachten dat mannen steeds hun voeten in de WC’s wassen.

En zo gaat dat verder en verder …. . Nu is er geen weg meer terug. Gratis advies voor schoolbestuur: harde lijn trekken en niets toestaan, is echt de beste optie. Je voorkomt er veel problemen mee.
Slotje.
  woensdag 27 november 2024 @ 16:55:12 #158
3542 Gia
User under construction
pi_215698795
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 16:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Gia, Gia, wat is jouw grootste bezwaar?
Leer lezen, ik heb al meerdere malen gezegd dat ik het niet vind kunnen om mensen te verbieden te bidden in hun eigen tijd. (Lunchtijd) Zolang ze daar anderen maar niet mee hinderen of lastig vallen.
pi_215698838
quote:
4s.gif Op woensdag 27 november 2024 16:40 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Lees, leer;
[..]
[..]
Slotje.
Dus bidden in de pauze verbieden is prima? Omdat het CvB in dat stukje wat je quote geen 'nee' kan zeggen?
pi_215698975
Tja, Islamisering op de openbare scholen. Dat viel op een gegeven moment te verwachten. En voor de huichelarij dat we niet zouden weten om welke religie het hier gaat.

Kerken in Rotterdam:

Moskeeën in Rotterdam:

Het is algemeen bekend dat Rotterdam één van de grootste populaties moslims heeft van Nederland.
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 00:37 schreef RotatoR het volgende:
Correct.
quote:

[..]
Nee, Nederland is geen Islamitisch land dus gaan we geen Islam faciliteren hier. Klaar.
quote:

[..]

Moslims zijn geen 'vuil tuig'. Wel zien wel dat een te groot deel van de moslims, de Nederlandse samenleving en diens openbare plekken, instanties en organisaties proberen te beïnvloeden zodat het de Islam beter faciliteert.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Uiteraard duikt D66 er gelijk weer op:

[ x ]
Ah, zo kennen we deze partij weer. Zogenaamd is men hartstikke voor de secularisatie van de samenleving, maar men kan niet snel genoeg over de Islam faciliteren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215699023
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Moslims zijn geen 'vuil tuig'. Wel zien wel dat een te groot deel van de moslims, de Nederlandse samenleving en diens openbare plekken, instanties en organisaties proberen te beïnvloeden zodat het de Islam beter faciliteert.
[..]

Dus die mensen mogen niet bidden in hun pauze?

En je denkt oprecht dat er maar 6 kerken in Rotterdam zijn? Omdat Google Maps?
pi_215699039
D66: Mensen moeten gewoon kunnen bidden tijdens pauze’s.

Radicaal rechtse FoK!-er: D66 faciliteert de islam!

woensdag 27 november 2024 @ 17:28:21 #163
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699089
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 16:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Leer lezen, ik heb al meerdere malen gezegd dat ik het niet vind kunnen om mensen te verbieden te bidden in hun eigen tijd. (Lunchtijd) Zolang ze daar anderen maar niet mee hinderen of lastig vallen.
Dan volstaat toch een aparte ruimte in de school? Ik begrijp het probleem niet.
pi_215699136
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Waarom zou een openbare school zich geroepen moeten voelen om dit te faciliteren?
  woensdag 27 november 2024 @ 17:33:51 #165
3542 Gia
User under construction
pi_215699148
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Daar hoeft de school niet voor te zorgen. Dat is het hele punt!
Je mag bidden, maar zoek zelf maar uit waar. Voor mijn part in de gang of in een kleedkamer van de gymzaal. Maar ga niet eisen dat daar dan niemand naar binnen mag, als iemand daar noodzakelijkerwijs moet zijn.

En ja, ik weet dat het bericht gaat over het feit dat deze school het voor nu verboden heeft. Ik vermoed met een goede reden. Na heel veel gezeik of zo.
  woensdag 27 november 2024 @ 17:38:00 #166
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699190
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Daar hoeft de school niet voor te zorgen. Dat is het hele punt!
Je mag bidden, maar zoek zelf maar uit waar. Voor mijn part in de gang of in een kleedkamer van de gymzaal. Maar ga niet eisen dat daar dan niemand naar binnen mag, als iemand daar noodzakelijkerwijs moet zijn.

En ja, ik weet dat het bericht gaat over het feit dat deze school het voor nu verboden heeft. Ik vermoed met een goede reden. Na heel veel gezeik of zo.
Die school telt 8700 (!!) medewerkers en scholieren. Daar zitten zeker 2000 moslims tussen. Moeten die allemaal een rustig hoekje in die schoolherrie zien te vinden? Da’s godsonmogelijk.
  woensdag 27 november 2024 @ 17:38:50 #167
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699198
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:32 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Waarom zou een openbare school zich geroepen moeten voelen om dit te faciliteren?
Waarom niet? Met duizenden moslims?
pi_215699229
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:38 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Waarschijnlijk zijn er een stuk meer gamers maar om nou overal hokjes met playstations neer te zetten gaat ook wat ver.
Conscience do cost.
pi_215699249
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:20 schreef probeer het volgende:

[..]
Correct.

Openbare scholen in Nederland zouden geen Islamitisch bidden moeten faciliteren.
quote:
En je denkt oprecht dat er maar 6 kerken in Rotterdam zijn? Omdat Google Maps?
Als het gaat om kerken met een actieve gemeenschap zou dat goed kunnen. Kerken verdwijnen namelijk in Nederland in rap tempo en veel kerkgebouwen worden inmiddels ook voor andere doeleinden gebruikt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215699250
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 16:59 schreef probeer het volgende:

[..]
Dus bidden in de pauze verbieden is prima? Omdat het CvB in dat stukje wat je quote geen 'nee' kan zeggen?
quote:

[..]
Nee.
quote:
Er wordt gewezen op het statuut, waarin staat dat bidden niet is toegestaan. Niet voor studenten, maar óók niet voor medewerkers.
:W
  woensdag 27 november 2024 @ 17:44:34 #171
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699267
quote:
8s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:41 schreef ems. het volgende:

[..]
Waarschijnlijk zijn er een stuk meer gamers maar om nou overal hokjes met playstations neer te zetten gaat ook wat ver.
Ik snap werkelijk niet wat het probleem is. Die mensen doen geen vlieg kwaad. Willen alleen rustig kunnen bidden. In hun eigen tijd.
Religie is bijna een scheldwoord in onze maatschappij. We doen er niet meer aan. Dat lijkt me de reden voor zoveel weerstand.
pi_215699319
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:38 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ja nou en? Sinds wanneer telt de macht van het getal? Leraren en ondersteunend personeel hebben het al druk zat. Verder moet je het openbare karakter van een school behouden. Dat zal snel verdwijnen als je een bepaalde groep gaat pamperen.
pi_215699352
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik snap werkelijk niet wat het probleem is. Die mensen doen geen vlieg kwaad. Willen alleen rustig kunnen bidden. In hun eigen tijd.
Religie is bijna een scheldwoord in onze maatschappij. We doen er niet meer aan. Dat lijkt me de reden voor zoveel weerstand.
Er zijn 100 islamitische landen waar ze dit kunnen doen. We moeten eens ophouden om dit soort onzin te faciliteren.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
  woensdag 27 november 2024 @ 17:52:50 #174
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699355
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:48 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Ja nou en? Sinds wanneer telt de macht van het getal? Leraren en ondersteunend personeel hebben het al druk zat. Verder moet je het openbare karakter van een school behouden. Dat zal snel verdwijnen als je een bepaalde groep gaat pamperen.
Pamperen… nou je faciliteert een lege ruimte. Meer is het niet. Maar dat kan er dus niet af begrijp ik. :N
pi_215699362
quote:

[..]
De mensen met een geloof zijn onredelijk dat is het probleem en daartegen is dan ook veel weerstand nodig.
  woensdag 27 november 2024 @ 17:54:23 #176
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699371
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:52 schreef mackinac het volgende:

[..]
Er zijn 100 islamitische landen waar ze dit kunnen doen. We moeten eens ophouden om dit soort onzin te faciliteren.
Ze WONEN hier. Ze LEVEN hier. In Nederland.

Je kunt hoog en laag springen maar het is zo.
pi_215699372
quote:

[..]
En die kinderen willen playstationnen in hun eigen tijd.
quote:
Religie is ook gewoon een slechte gewoonte. Bovendien is het een persoonlijke hobby. Prima als je dat wil doen, maar doe dat lekker in je eigen tijd (zoals de pauze!) en verwacht niet dat zoiets geaccommodeerd gaat worden door de maatschappij.
Conscience do cost.
pi_215699374
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Pamperen… nou je faciliteert een lege ruimte. Meer is het niet. Maar dat kan er dus niet af begrijp ik. :N
Dat moet je op een openbare school inderdaad niet faciliteren nee.
  woensdag 27 november 2024 @ 17:57:35 #179
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699407
quote:
8s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:54 schreef ems. het volgende:

[..]
En die kinderen willen playstationnen in hun eigen tijd.
[..]
Religie is ook gewoon een slechte gewoonte. Bovendien is het een persoonlijke hobby. Prima als je dat wil doen, maar doe dat lekker in je eigen tijd (zoals de pauze!) en verwacht niet dat zoiets geaccommodeerd gaat worden door de maatschappij.
Nieuws: dat doen ze ook in hun eigen pauze. Is eigen tijd.
pi_215699425
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:22 schreef probeer het volgende:
D66: Mensen moeten gewoon kunnen bidden tijdens pauze’s.

Radicaal rechtse FoK!-er: D66 faciliteert de islam!

Inderdaad.

Want het draait D66 namelijk puur om de Islam. Daarom wilde D66 tijdens de vorige verkiezingen ook al 'Islamitisch bankieren' in Nederland mogelijk maken, wat bankieren (of financieren) in lijn met de sharia-wetgeving is.

Dit terwijl men de afgelopen decennia alles heeft gedaan om secularisering aan te wakkeren in Nederland. Zie bijvoorbeeld:

D66 wil bijbelse tradities schrappen, christenen zijn het zat
Waarom strijdt D66 tegen geloof?
Het bizarre offensief van D66 tegen het christendom
D66 wil verwijzing naar God uit de wet halen
De beeldenstorm van D66 tegen christelijke wortels
D66: Nederland is niet joods-christelijk maar seculier en liberaal

En zoals je wel uit het laatste stuk kunt lezen, heeft ook de PvdA schuld aan het hele gebeuren:
quote:
"Nederland is seculier en liberaal," stelt D66-Tweede Kamerlid Boris van der Ham vandaag in NRC-Next. Hij reageert hiermee op de uitspraken die minister Vogelaar deed in Trouw en op de felle reacties hierop van VVD en PVV. Vogelaar zei dat: "Om te bereiken dat moslims zich thuis voelen in Nederland, dit land in de toekomst niet langer een joods-christelijk land zal zijn, maar een land dat uitgaat van joods-christelijke-islamitische traditie". VVD en PVV willen vasthouden aan het joods-christelijke karakter dat Nederland volgens hen heeft.
Zelfs toen (2007) waren progressief liberaal en progressief links al bezig met het afremmen van de Christelijk-Joodse inslag van Nederland en het doelbewust faciliteren van de Islam.

Prima natuurlijk als mensen dit vinden, maar wees er dan eerlijk over. Erken gewoon dat om wat voor redenen dan ook een deel van progressief liberaal en progressief links, zich meer thuisvoelt bij de Islam en de oorspronkelijk Christelijk-Joodse inslag van het Westen. Niet voor niets zijn dit ook de mensen die op vakantie gaan naar plekken zoals Tehran en Islamabad.
pi_215699434
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:57 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nieuws: dat doen ze ook in hun eigen pauze. Is eigen tijd.
Dat zei ik ook al. En die mensen moeten ook lekker bidden of roken in hun pauze. Maar dat kan dan buiten of thuis of in de moskee.
Conscience do cost.
pi_215699450
quote:
4s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:42 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
[..]
Nee.
[..]
:W
Wat een of ander statuut zegt boeit me niets. Is toch niet rechtsgeldig.

Vind jij dat mensen mogen bidden tijdens werkpauzes?
pi_215699456
quote:

[..]
Het probleem is dat sommige users hier alles aangrijpen om de islam te bashen.
pi_215699472
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Inderdaad.

Want het draait D66 namelijk puur om de Islam. Daarom wilde D66 tijdens de vorige verkiezingen ook al 'Islamitisch bankieren' in Nederland mogelijk maken, wat bankieren (of financieren) in lijn met de sharia-wetgeving is.

Dit terwijl men de afgelopen decennia alles heeft gedaan om secularisering aan te wakkeren in Nederland. Zie bijvoorbeeld:

D66 wil bijbelse tradities schrappen, christenen zijn het zat
Waarom strijdt D66 tegen geloof?
Het bizarre offensief van D66 tegen het christendom
D66 wil verwijzing naar God uit de wet halen
De beeldenstorm van D66 tegen christelijke wortels
D66: Nederland is niet joods-christelijk maar seculier en liberaal

En zoals je wel uit het laatste stuk kunt lezen, heeft ook de PvdA schuld aan het hele gebeuren:
[..]
Zelfs toen (2007) waren progressief liberaal en progressief links al bezig met het afremmen van de Christelijk-Joodse inslag van Nederland en het doelbewust faciliteren van de Islam.

Prima natuurlijk als mensen dit vinden, maar wees er dan eerlijk over. Erken gewoon dat om wat voor redenen dan ook een deel van progressief liberaal en progressief links, zich meer thuisvoelt bij de Islam en de oorspronkelijk Christelijk-Joodse inslag van het Westen. Niet voor niets zijn dit ook de mensen die op vakantie gaan naar plekken zoals Tehran en Islamabad.
Ja, echt doodvervelend, die mensen die het alleen maar over de islam kunnen hebben.
pi_215699474
Stine Jensen heeft hier pas een column over geschreven waar ik het wel mee eens ben. Op een openbare school zou je je geloof niet uit moeten oefenen, welk geloof dan ook. Dat kan thuis, op een bijzondere school, de kerk, de moskee, etc. Op een openbare school leer je wel over verschillende levensvisies, maar het uitoefenen zou daar volgens mij geen plaats moeten hebben.

En dat zeg ik, terwijl ik niks tegen gelovigen heb. Ik werk bijna dagelijks met moslims, mijn schoonfamilie is christelijk, mijn kinderen leer ik over hoe andere mensen denken, ze hebben een moskee en kerk bezocht, etc. Maar hou een openbare school alstublieft vrij van het uitoefenen van het geloof. :{
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_215699479
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 17:54 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ze WONEN hier. Ze LEVEN hier. In Nederland.

Je kunt hoog en laag springen maar het is zo.
Het is verboden.

Kunnen ze hoog en laag springen (moslims natuurlijk weer -welke andere gelovigen zorgen er ook voor woede en onrust?) maar het is zo.
  woensdag 27 november 2024 @ 18:03:09 #187
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699482
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:01 schreef probeer het volgende:

[..]
Het probleem is dat sommige users hier alles aangrijpen om de islam te bashen.
Ja en geloof. Wij geloven zelf bijna niet meer. En dus mogen anderen daarin niet gefaciliteerd worden.
  woensdag 27 november 2024 @ 18:04:17 #188
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699493
quote:
4s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:02 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Het is verboden.

Kunnen ze hoog en laag springen (moslims natuurlijk weer -welke andere gelovigen zorgen er ook voor woede en onrust?) maar het is zo.
Wat is verboden..?
pi_215699502
quote:
4s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:02 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Het is verboden.

Nee hoor.

Een werkgever mag werknemers niet verbieden te bidden tijdens hun pauzes.
pi_215699512
Stine schrijft in de NRC

Als ouder heb ik ooit bewust gekozen voor een openbare school voor mijn kind, omdát religie op openbare scholen geen rol speelt. Het zal ongetwijfeld met mijn Scandinavische achtergrond te maken hebben, maar ik beschouw het openbaar onderwijs als het meest inclusieve, egalitaire schoolsysteem op aarde, helaas ondergewaardeerd in Nederland. Kinderen van allerlei achtergronden ontmoeten elkaar in de klas en op het schoolplein. De nadruk ligt op het universele, niet op het bijzondere van iedere leerling.
Als je gebedsruimtes toestaat op openbare scholen, torn je aan de kern, de missie en het wezen van het openbaar onderwijs. Als islamitische leerlingen in pauzes gaan bidden, maak je religie vanzelfsprekend op school..

Helemaal mee eens
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  woensdag 27 november 2024 @ 18:06:43 #191
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699518
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:05 schreef Sumppi het volgende:
Stine schrijft in de NRC

Als ouder heb ik ooit bewust gekozen voor een openbare school voor mijn kind, omdát religie op openbare scholen geen rol speelt. Het zal ongetwijfeld met mijn Scandinavische achtergrond te maken hebben, maar ik beschouw het openbaar onderwijs als het meest inclusieve, egalitaire schoolsysteem op aarde, helaas ondergewaardeerd in Nederland. Kinderen van allerlei achtergronden ontmoeten elkaar in de klas en op het schoolplein. De nadruk ligt op het universele, niet op het bijzondere van iedere leerling.
Als je gebedsruimtes toestaat op openbare scholen, torn je aan de kern, de missie en het wezen van het openbaar onderwijs. Als islamitische leerlingen in pauzes gaan bidden, maak je religie vanzelfsprekend op school..

Helemaal mee eens
Ik vind dit een dom stuk.
pi_215699566
Eisen en opdwingen. Zoals gebruikelijk.
pi_215699574
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:02 schreef probeer het volgende:

[..]
Ja, echt doodvervelend, die mensen die het alleen maar over de islam kunnen hebben.
Een oneliner ga je het niet mee redden, kun je ook inhoudelijk ingaan op mijn prima onderbouwde post?

Heb je zelf misschien enig idee waar het verschil in benadering vandaan komt tussen deze religies, dan wel culturen. Waarom kijken velen uit progressief liberale en progressief linkse kringen zeer positief naar de Islam, maar negatief jegens de Westerse Christelijk-Joodse inslag?
pi_215699610
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Goed argument.
pi_215699638
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een oneliner ga je het niet mee redden, kun je ook inhoudelijk ingaan op mijn prima onderbouwde post?

Heb je zelf misschien enig idee waar het verschil in benadering vandaan komt tussen deze religies, dan wel culturen. Waarom kijken velen uit progressief liberale en progressief linkse kringen zeer positief naar de Islam, maar negatief jegens de Westerse Christelijk-Joodse inslag?
Geen idee. Ik stem nog liever PVV dan D66, en kijk net zo negatief naar de islam als naar de rest van het stel.

quote:
Waarom kijken velen uit progressief liberale en progressief linkse kringen zeer positief naar de Islam
Ik denk niet dat de meerderheid dat doet. Is iig niet wat ik in mijn sociale en professionele kringen zie. Het blijft hooguit bij het standpunt 'iedereen is vrij om te geloven wat ze willen', en de verdediging daarvan.

En in een tweet stellen dat 'mensen mogen bidden tijdens hun werkpauzes', zoals D66 hier doet, is simpelweg iets anders dan 'de islam faciliteren'. Dat is niet wat het woord 'faciliteren' betekent. En dat is dus ook niet wat D66 hier doet met dat bericht.

[ Bericht 5% gewijzigd door probeer op 27-11-2024 18:24:43 ]
pi_215699642
quote:
Stine schrijft in de NRC

Helemaal mee eens
Klopt. Voor basisscholen en middelbare scholen gaat dit sowieso op.
Op het Zadkine kan je alleen maar praktische MBO studies doen.
Er bestaan geen Islamitische MBO scholen en hopelijk gaan die niet komen ook.
Die keuze zoals in jouw voorbeeld is er dus niet.
pi_215699652
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Weltechmerz of je het nou leuk vindt of niet: ze wonen hier ook. Mogen hier ook ruimte innemen.
Niet meer dan een ander. En ik vind het niet leuk.

quote:
En ik heb het uiteraard niet over de bloeddorstigen onder hen. Dit zijn scholieren of medewerkers.
Twee kanten van het zelfde probleem, de Dunning-Kruger van de religies de meest achterlijke van allemaal acht zich superieur en is Nederland aan het veroveren, de een met grof geweld, de ander met bedelen, zeuren, drammen, gekwetstheid claimen, aldus gebruikt makend van de misselijkmakende lafheid van de bestuurselite.
pi_215699719
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Klopt. Voor basisscholen en middelbare scholen gaat dit sowieso op.
Op het Zadkine kan je alleen maar praktische MBO studies doen.
Er bestaan geen Islamitische MBO scholen en hopelijk gaan die niet komen ook.
Die keuze zoals in jouw voorbeeld is er dus niet.
Maar wel de keuze om het geloof thuis uit te oefenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sumppi op 27-11-2024 18:32:35 ]
pi_215699742
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:10 schreef havanagila het volgende:
Eisen en opdwingen. Zoals gebruikelijk.
Dit is wat de Islam is, overal waar weet te landen zorgt het al snel voor polarisatie en conflict door het expansionistische en autoritaire karakter van deze ideologie/religie. Het begint klein, maar weet zich door het hoogtegeboortecijfer onder moslims snel uit te spreiden, waarna wordt verwacht dat de samenleving waarin het terecht is gekomen de Islam tegemoet gaat komen.

Nu is het geen probleem als deze samenleving dat weigert, als moslims dit bijvoorbeeld zouden proberen in Polen of Hongarije krijg je al snel zulke conflicten, wat niet goed zou afgelopen voor moslims, maar in het Westen pikt men dit helaas wél. Sterker nog, er is een groep seculiere mensen zelfs erg positief naar de Islam kijkt en deze ideologie/religie graag verder wil faciliteren.

Het ligt dan helaas ook in de lijn de verwachting dat er binnen pakweg tien tot vijftien jaar een duidelijke push gaat komen om de Islamitische feestdagen nationale feestdagen een meer prominente rol in Nederland te geven.
  woensdag 27 november 2024 @ 18:41:12 #200
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215699933
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik niet. Wat ik dom vind, is dat kinderen zowel thuis als op school niet meer kunnen ontsnappen aan hun zuil.

School hoort een plek te zijn die je voorbereidt op de maatschappij en niet een verlengstuk van de tunnelvisie van je ouders en hun zuil.
pi_215699959
Terechte woede, in je pauze niet rustig in een hoekje even kunnen bidden slaat helemaal nergens op. Je hoeft er niet eens een aparte ruimte voornop te tuigen een opslaghok is al prima. Als je dat je personeel niet eens kan gunnen...
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 november 2024 @ 18:45:31 #202
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215699976
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:41 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik niet. Wat ik dom vind, is dat kinderen zowel thuis als op school niet meer kunnen ontsnappen aan hun zuil.

School hoort een plek te zijn die je voorbereidt op de maatschappij en niet een verlengstuk van de tunnelvisie van je ouders en hun zuil.
Het is op vrijwillige basis uiteraard.
pi_215699981
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:43 schreef Mutant01 het volgende:
Terechte woede, in je pauze niet rustig in een hoekje even kunnen bidden slaat helemaal nergens op. Je hoeft er niet eens een aparte ruimte voornop te tuigen een opslaghok is al prima. Als je dat je personeel niet eens kan gunnen...
Ja maar de islam is kwaadaardig, aldus radicaal rechts FoK! Dus dan moeten we blijkbaar onze eigen waarden en wetten rondom vrijheid van religie maar de deur uit kieperen, zodat we moslims tijdens hun pauzes kunnen pesten.
pi_215699993
quote:
omdát religie op openbare scholen geen rol speelt
Nou .... wel als het op christelijke feestdagen (kerst, pasen, pinksteren, hemelvaart) aankomt.
En er zijn ook openbare scholen die rekening houden met Ramadan, suiker- en offerfeest.

Dus zo zwart-wit als zij doet (of zoals het er staat), kun je het niet stellen.

Neemt niet weg dat imo voor actief beleiden er geen plek is (en ook niet moet zijn) op een openbare school. Wat iemand in het fietsenhok doet in de pauze (vozen of bidden, geen drugs dealen uiteraard) moet-ie zelf weten; als anderen er maar geen last van hebben of aanstoot aan nemen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215700022
Bidden doe je in de geest.
Woede uiten omdat je er geen plaats voor krijgt, dan snap je het begrip godsdienst niet. Bidden kan je altijd en overal, dit is gewoon weer moslims die zaken willen opeisen.
pi_215700033
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:47 schreef r_one het volgende:

[..]
Nou .... wel als het op christelijke feestdagen (kerst, pasen, pinksteren, hemelvaart) aankomt.
En er zijn ook openbare scholen die rekening houden met Ramadan, suiker- en offerfeest.

Dus zo zwart-wit als zij doet (of zoals het er staat), kun je het niet stellen.

Neemt niet weg dat imo voor actief beleiden er geen plek is (en ook niet moet zijn) op een openbare school. Wat iemand in het fietsenhok doet in de pauze (vozen of bidden, geen drugs dealen uiteraard) moet-ie zelf weten; als anderen er maar geen last van hebben of aanstoot aan nemen.
Het gaat nu toch juist om de laatste alinea. We hebben het hier over een moment tijdens de pauze. In een opslaghok.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700034
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:43 schreef Mutant01 het volgende:
Je kunt toch ook thuis bidden? School is een openbare plek.
  woensdag 27 november 2024 @ 18:51:32 #208
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700045
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dus even naar huis daarvoor? :D
pi_215700051
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Het gaat nu toch juist om de laatste alinea. We hebben het hier over een moment tijdens de pauze. In een opslaghok.
Een opslaghok is een opslaghok: als het printer- of pleepapier op is, wil ik op dat moment gewoon een nieuw pak kunnen pakken.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215700061
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Een opslaghok is een plaats om te bidden.

Dit is dus een kwestie van integreren en assimileren. Dat wil zeggen accepteren dat je op school niet mag bidden en dus je eigen religieuze overuitingen moet aanpassen op wat wél kan. Bijvoorbeeld niet vijf keer bidden, maar twee keer en niet op school bidden maar thuis. Of desnoods gaan jongeren in de pauze even naar de moskee, die zit om de hoek van een aantal Zadkine locaties.
pi_215700064
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat dan nog dat het een openbare plek is? Ik ga tegen iemand die pijpenkrullen en een keppeltje heeft en dit op straat draagt toch ook niet janken. Zelfde idee.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 november 2024 @ 18:54:06 #212
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700069
Met het aantal scholieren van 17000 en medewerkers van 1700 zal het een groot opslaghok moeten zijn. Hoe dat zou moeten…?
pi_215700073
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:52 schreef r_one het volgende:

[..]
Een opslaghok is een opslaghok: als het printer- of pleepapier op is, wil ik op dat moment gewoon een nieuw pak kunnen pakken.
Dan een andere plek waar weinig mensen komen. Hoeft geen opslaghok te zijn. Lokalen zijn vaak uitgestorven tijdens de pauze bijvoorbeeld.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700078
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:53 schreef HowardRoark het volgende:
Een opslaghok is Geen plaats om te bidden.
LMFTFY
.
pi_215700084
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Met het aantal scholieren van 17000 en medewerkers van 1700 zal het een groot opslaghok moeten zijn. Hoe dat zou moeten…?
Ja, want iedereen met een tintje is moslim in je belevingswereld. En elke moslim bid op school. Man man man man.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700090
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dan een andere plek waar weinig mensen komen. Hoeft geen opslaghok te zijn. Lokalen zijn vaak uitgestorven tijdens de pauze bijvoorbeeld.
Fietsenhok. Of CV-ketelhok voor mijn part. Prima ^O^

(maar niet eerst de voeten wassen op de openbare toiletten :{w )

Ik stel mijn lokaal niet ter beschikking. Ook niet in de pauze.
.
  woensdag 27 november 2024 @ 18:57:29 #217
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700100
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ja, want iedereen met een tintje is moslim in je belevingswereld. En elke moslim bid op school. Man man man man.
Bij mij moet je niet zijn. Ik pleit voor een gebedsruimte. Alleen kijkdie aantallen…
pi_215700117
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een opslaghok is een plaats om te bidden.

Dit is dus een kwestie van integreren en assimileren. Dat wil zeggen accepteren dat je op school niet mag bidden en dus je eigen religieuze overuitingen moet aanpassen op wat wél kan. Bijvoorbeeld niet vijf keer bidden, maar twee keer en niet op school bidden maar thuis. Of desnoods gaan jongeren in de pauze even naar de moskee, die zit om de hoek van een aantal Zadkine locaties.
Heeft niets met integreren te maken, hoe graag jij dat ook wil. Maar met pauzes, vrijheden en hoe we met elkaar omgaan. Een school mag haar keuzes wijzigen, maar dat wakkert terecht onrust en discussies aan. Waarom eerst wel en nu niet. En als het nu niet mag, dan staat het eenieder vrij om daar in ieder geval het gesprek over te voeren. Op een open en normale manier. Niet zoals jij doet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700126
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:59 schreef Mutant01 het volgende:
Waarom eerst wel
Oh? Dat maakt het tot een verworven recht?
.
pi_215700128
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:56 schreef r_one het volgende:

[..]

Je doet je best maar. Geen hond die het interesseert wat je wel of niet doet.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 november 2024 @ 19:01:29 #221
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215700129
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het is op vrijwillige basis uiteraard.
Ja, dat zou het moeten zijn. Maar je krijgt dus dat de sociale druk meer handvatten krijgt.

Wat bedoel ik daarmee? De islam is een praktisch geloof. Het is prima mogelijk om je gebed in te halen zodat je je op school kunt richten op je lessen en je sociale leven zonder dat je dingen mist. Maar dan is er dus ineens de gebedsruimte.

De ervaring bij dat soort dingen is dat in gemeenschappen met hoge sociale controle leden dan druk op elkaar gaan uitoefenen.

Op de openbare school waar mijn zoon (lichtgetint uiterlijk) eerst zat, was er altijd gedoe met name rond de Ramadan waarbij islamitische jongens meenden hem te moeten corrigeren. Op de middelbare school (met gebedsruimte) duurde het ook even voordat men doorkreeg dat hij er uitzag zoals zij, maar dat hij geen moslim was. Ook weer gedoe.

Uiteindelijk naar een christelijke school (zonder gebedsruimte) en was het klaar.

Hetzelfde zie je nu gebeuren met het faciliteren van eetpauzes bij voetbalclubs in de Ramadan. Eerst kwamen de gematigder jongens er nog mee weg om het vasten in te halen, maar nu is er wat betreft de dwingender leeftijds- en zuilgenootjes geen reden meer om niet te vasten. Dat is trouwens na het gezeik over douchen in een gore onderbroek omdat naakt niet mag.
pi_215700132
Wat een geouwehoer van meerdere kanten is dit ook weer he :') Mensen verbieden te bidden in hun pauze vind al raar. Dat hoeft ook niet in aparte ruimtes of dat het stil moet zijn. Tegelijk kan je ook gewoon buiten je schooluren gaan bidden. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
pi_215700136
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Je doet je best maar. Geen hond die het interesseert wat je wel of niet doet.
Ik? :D

Ik bid niet :N
.
pi_215700139
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Het maakt het tot een beleidswijziging en dus terecht een onderwerp van gesprek en daarmee onrust. Simpel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:59 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Heeft niets met integreren te maken, hoe graag jij dat ook wil. Maar met pauzes, vrijheden en hoe we met elkaar omgaan. Een school mag haar keuzes wijzigen, maar dat wakkert terecht onrust en discussies aan. Waarom eerst wel en nu niet. En als het nu niet mag, dan staat het eenieder vrij om daar in ieder geval het gesprek over te voeren. Op een open en normale manier. Niet zoals jij doet.
Zeker wel:

Nederland is geen Islamitisch land, openbare plekken in Nederland hoeven dus geen rekening te houden met het Islamitische geloof. Dat wil dus zeggen als een openbare school benadrukt dat dit echt geen plek is om te bidden, zelfs niet in de pauze, dan legt de moslim zich daar maar bij neer. Je past je dus aan aan de heersende normen en waarden en accepteert dat je hier niet zoals in Marokko, Turkije of Afghanistan vijf keer per dag kunt bidden tijdens je school of werk.
pi_215700152
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Het maakt het tot een beleidswijziging en dus terecht een onderwerp van gesprek en daarmee onrust. Simpel.
Dus beter hadden ze er van meet af aan paal en perk aan moeten stellen.
.
pi_215700161
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef HowardRoark het volgende:
Nederland is geen Islamitisch land
dat mogen de meesten wel eens inzien voordat dat gespuis hier een te grote mond komt opzetten, rug rechten aub
  woensdag 27 november 2024 @ 19:05:06 #228
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700165
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, dat zou het moeten zijn. Maar je krijgt dus dat de sociale druk meer handvatten krijgt.

Wat bedoel ik daarmee? De islam is een praktisch geloof. Het is prima mogelijk om je gebed in te halen zodat je je op school kunt richten op je lessen en je sociale leven zonder dat je dingen mist. Maar dan is er dus ineens de gebedsruimte.

De ervaring bij dat soort dingen is dat in gemeenschappen met hoge sociale controle leden dan druk op elkaar gaan uitoefenen.

Op de openbare school waar mijn zoon (lichtgetint uiterlijk) eerst zat, was er altijd gedoe met name rond de Ramadan waarbij islamitische jongens meenden hem te moeten corrigeren. Op de middelbare school (met gebedsruimte) duurde het ook even voordat men doorkreeg dat hij er uitzag zoals zij, maar dat hij geen moslim was. Ook weer gedoe.

Uiteindelijk naar een christelijke school (zonder gebedsruimte) en was het klaar.

Hetzelfde zie je nu gebeuren met het faciliteren van eetpauzes bij voetbalclubs in de Ramadan. Eerst kwamen de gematigder jongens er nog mee weg om het vasten in te halen, maar nu is er wat betreft de dwingender leeftijds- en zuilgenootjes geen reden meer om niet te vasten. Dat is trouwens na het gezeik over douchen in een gore onderbroek omdat naakt niet mag.
Dat kan een nadeel zijn ja. Maar dat kan ik verder niet goed overzien.
pi_215700169
quote:
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze: ‘Je mag dit medewerkers niet ontnemen’
Bij onderwijsinstelling Zadkine heerst onrust onder personeelsleden omdat zij niet mogen bidden in de pauzes. Een mail van de schoolleiding over handhaving daarop, stuitte op weerstand en werd afgelopen maandag weer ingetrokken. Het verbod gaat echter tegen de wet in, stelt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. ,,Je mag medewerkers niet verbieden om te bidden op het werk.”

[ afbeelding ]

De mail heeft binnen school voor onrust gezorgd. Volgens personeel van Zadkine overtreedt de school met het verbod niet alleen de wet, maar zorgt het ook voor gespannen situaties onder collega's. De discussie over wel of niet bidden wordt steeds harder en heftiger gevoerd, vertellen zij.

Zo is onlangs een medewerker tijdens haar gebed onderbroken door een leidinggevende, wat uitmondde in een flinke discussie. Het voorval is ook bekend bij de school zelf. De krant sprak met meerdere personeelsleden van de Rotterdamse mbo-school. Uit angst voor baanverlies, wil niemand met zijn naam in de krant.
Op vragen van het AD bevestigt Marloes de Vries, de voorzitter van het college van bestuur, dat de mail verstuurd is. Volgens haar is die ‘uit z'n verband gerukt’. ,,Hij was bedoeld voor directeuren en niet aan medewerkers. Een mail die doorgaat op een gesprek dat wij al veel langer voeren over diversiteit en inclusie. In die mail gaat het over één aspect, maar het gesprek dat wij voeren gaat over wat diversiteitsbeleid an sich moet zijn voor Zadkine.” De Vries noemt het een ‘ingewikkeld debat’ dat tijd nodig heeft.

[ afbeelding ]

Het verbod op bidden volgt na een discussie over stilteruimtes. Dit jaar zijn meerdere petities gestart waarin aandacht wordt gevraagd voor stilteruimtes binnen Zadkine-scholen. Deze zijn inmiddels duizenden keren ondertekend, zowel door studenten als medewerkers. Maar die zijn nooit gerealiseerd. ,,Ook dat gesprek zal gevoerd gaan worden. Het moet alleen wel op het juiste moment”, zegt De Vries. ,,We hebben een huiskamer die voor iedereen is.”

Zadkine heeft ruim 17.000 studenten en 1700 medewerkers en staat bekend als een diverse school, zowel in de studentenpopulatie als onder medewerkers.
Onzin van alle moslims namelijk.

In de koran staat namelijk dat je bidden mag inhalen op een anderen tijd stip.
Als je op dat moment niet kan bidden wegens diverse omstandigheden.
En ja dat houd in ook werk

Moslims maken gewoon misbruik van de situatie.

https://www.vraagislam.nl(...)en-ingehaald-worden/

Oja voor moslims gaan huilen

Rooms Katholieke maar ook christendom
Bidden ook 5x per dag .

Opstaan
Ochtend maaltijd.
Middag maaltijd.
Avond maaltijd.
Naar bed gaan.

Ja gebed naar God niet zo zeer voor het eten.
Maar dat God voor ons zorg voor onze dagelijkse behoefte en de wereld die hij ons heeft gegeven .
En dat God ons zondes mogen vergeven omdat we maar mens zijn .
pi_215700171
quote:

[..]

Altijd weer die moslims. Eten ontnomen,naakt douchen ontnomen, naar Christelijke school want moslims. Wat een hel moet het zijn geweest.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700176
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:03 schreef r_one het volgende:

[..]
Dus beter hadden ze er van meet af aan paal en perk aan moeten stellen.
Is een optie. Maar zwalken is vragen om extra onrust in ieder geval.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700183
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zeker wel:

Nederland is geen Islamitisch land, openbare plekken in Nederland hoeven dus geen rekening te houden met het Islamitische geloof. Dat wil dus zeggen als een openbare school benadrukt dat dit echt geen plek is om te bidden, zelfs niet in de pauze, dan legt de moslim zich daar maar bij neer. Je past je dus aan aan de heersende normen en waarden en accepteert dat je hier niet zoals in Marokko, Turkije of Afghanistan vijf keer per dag kunt bidden tijdens je school of werk.
Je reageert niet op de inhoud van mijn post.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700190
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Is een optie. Maar zwalken is vragen om extra onrust in ieder geval.
Onrust is een keuze. Je kunt ook gewoon accepteren dat tijden veranderen.
.
pi_215700197
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Onrust is een keuze. Je kunt ook gewoon accepteren dat tijden veranderen.
Alles is een keuze. Accepteren want tijden veranderen is ook een keuze.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700211
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:09 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Alles is een keuze. Accepteren want tijden veranderen is ook een keuze.
Klopt. En ook een goede keuze ^O^
.
pi_215700218
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:10 schreef r_one het volgende:

[..]
Klopt. En ook een goede keuze ^O^
Klopt, die keuze had de school ook kunnen maken. Punt is, keuzes zijn leuk en makkelijk. Totdat je keuzes anderen beïnvloeden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700226
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Klopt, die keuze had de school ook kunnen maken.
Volgens mij hadden ze die keuze (accepteren want tijden veranderen) ook gemaakt.
quote:
Totdat je keuzes anderen beïnvloeden.
Dat is onvermijdelijk op een leefgemeenschap als een school.
.
pi_215700251
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Volgens mij hadden ze die keuze (accepteren want tijden veranderen) ook gemaakt.
Schijnbaar halfbakken dan. Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen. Lekker op zn Frans iedereen dezelde kledij, geen geloofsuitingen enzo.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700274
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:13 schreef Mutant01 het volgende:
Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen.
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de absolute vrijheid van actief belijden.
.
pi_215700282
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de vrijheid van actief belijden.
Het impliceert ook niet een verbod op de religieuze vrijheden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700285
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Je reageert niet op de inhoud van mijn post.
Dat doe ik wel, want ook binnen een pauze zijn er regels, helemaal op een school. Pauze wil niet zeggen dat een school een plek vrij van regels en voorschriften wordt. Het is simpelweg een moment waar er geen les wordt gegeven, leerlingen kunnen dan wat eten, drinken of met elkaar praten. Maar actief religie beoefenen dus niet, dat is iets voor thuis en in de moskee.
pi_215700290
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat is aan de schoolleiding. Niet aan de populatie.
.
pi_215700292
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:56 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat hoeft dan ook niet. En dat is ook helemaal niet wat hier ter discussie staat, ook al doen sommigen graag alsof.

Maar wanneer jij een tijdens de pauze biddende leerling zegt dat hij niet mag bidden, mag ik hopen dat hij je beleefd meedeelt dat je de tering kan krijgen.
pi_215700297
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Thuis.
pi_215700302
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Tijdens een werk- of schoolpauze zelf mogen weten of je wel of niet gaat zitten bidden is een verworven recht ja.
pi_215700303
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat hoeft dan ook niet. En dat is ook helemaal niet wat hier ter discussie staat, ook al doen sommigen graag alsof.

Maar wanneer jij een tijdens de pauze biddende leerling zegt dat hij niet mag bidden, mag ik hopen dat hij je beleefd meedeelt dat je de tering kan krijgen.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Tijdens een werk- of schoolpauze zelf mogen weten of je wel of niet gaat zitten bidden is een verworven recht ja.
Volgens mij heb je mijn posts niet allemaal even goed gelezen.
.
pi_215700304
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de vrijheid van actief belijden.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef r_one het volgende:

[..]
Correct. Echter de openbare grondslag benadrukken is dus nietszeggend als het gaat om dit onderwerp.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700309
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee, dat is het niet.
pi_215700310
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee. De schoolleiding gaat niet over het wel of niet verbieden van bidden tijdens een pauze. Wat ze ook wel of niet in hun statuten zetten.
pi_215700322
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef Mutant01 het volgende:
Echter de openbare grondslag benadrukken is dus nietszeggend als het gaat om dit onderwerp.
Dat mag jij vinden. Ik zie dat anders.
.
pi_215700328
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:20 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee. De schoolleiding gaat niet over het wel of niet verbieden van bidden tijdens een pauze. Wat ze ook wel of niet in hun statuten zetten.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef r_one het volgende:
Volgens mij heb je mijn posts niet allemaal even goed gelezen.
.
pi_215700331
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat doe ik wel, want ook binnen een pauze zijn er regels, helemaal op een school. Pauze wil niet zeggen dat een school een plek vrij van regels en voorschriften wordt. Het is simpelweg een moment waar er geen les wordt gegeven, leerlingen kunnen dan wat eten, drinken of met elkaar praten. Maar actief religie beoefenen dus niet, dat is iets voor thuis en in de moskee.
Leerlingen kunnen en mogen vaak wel meer dan dat. Weet niet in wat voor gevangenis jij op school hebt gezeten. Punt is dat het ook in deze school kon en mocht, de onrust is ontstaan door de wijziging. En dat de onrust ontstaat is niet vreemd en heeft geen flikker met integratie te maken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700347
quote:

[..]

Ik werd op een christelijke school regelmatig gecorrigeerd of met de nek aangekeken. Of er werd voor me gebeden, omdat ik dat niet deed. Voelde me er helemaal niet prettig, maarja, wel iets wat ik daar kon verwachten. Ik wil dat niet voor kinderen op een openbare school. Wel dat ze leren over religie, maar niet dat het er ook uitgeoefend wordt.
pi_215700359
booslims zijn boos, what's new anyhow
pi_215700370
Ach, de islamietjes zijn weer eens boos. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_215700386
Mag je daar ook bidden als medewerker van Zadkine?

quote:
,Als iemand die christelijk is daar een boterham wil eten, dan zou het kunnen dat hij z’n handen vouwt voordat hij aan het eten begint. Dat kun je in een huiskamer doen natuurlijk.”

Mag je als moslim ook je gebedskleedje uitrollen?

,,Nee, op dit moment is dat niet wenselijk. We willen op dit moment een neutrale plek zijn, voor alles en iedereen.”
We willen een neutrale plek zijn, maar toch niet helemaal neutraal.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 november 2024 @ 19:31:51 #257
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700427
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je laatste zin, dat maak jij er van…
pi_215700471
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Schijnbaar halfbakken dan. Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen. Lekker op zn Frans iedereen dezelde kledij, geen geloofsuitingen enzo.
Ik ben voor. Waar kunnen we tekenen?
pi_215700488
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:28 schreef Mutant01 het volgende:
Mag je daar ook bidden als medewerker van Zadkine?
[..]
We willen een neutrale plek zijn, maar toch niet helemaal neutraal.
Wel heel gek ja, dat een school in een van oudsher christelijk land het Christelijk geloof een voorkeursbehandeling geeft.
pi_215700541
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:01 schreef probeer het volgende:

[..]
Wat een of ander statuut zegt boeit me niets. Is toch niet rechtsgeldig.

Vind jij dat mensen mogen bidden tijdens werkpauzes?
Ik vind dat scholen bezig moeten zijn met scholing, niet met het faciliteren van gebedsruimtes.

Mensen die dat niet leuk vinden mogen lekker ophoepelen naar een ander land.

En in dit geval -zoals nagenoeg altijd het geval is met dit gezeik- naar een islamitisch land.
pi_215700558
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Leerlingen kunnen en mogen vaak wel meer dan dat. Weet niet in wat voor gevangenis jij op school hebt gezeten. Punt is dat het ook in deze school kon en mocht, de onrust is ontstaan door de wijziging. En dat de onrust ontstaat is niet vreemd en heeft geen flikker met integratie te maken.
Dat er onrust en woede onstaat heeft zoals gebruikelijk bijna altijd met de islam te maken.
pi_215700559
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik ben voor. Waar kunnen we tekenen?
In de aula van het Zadkine. Binnenkort.

Staat ook nog dit plaatje eronder ...
230322_1_daily891_82.jpg
.
  woensdag 27 november 2024 @ 19:43:17 #263
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700572
quote:
4s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:41 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Dat er onrust en woede onstaat heeft zoals gebruikelijk bijna altijd met de islam te maken.
pi_215700581
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, het staat niet onomstotelijk vast dat de Christenen dit niet allemaal bekokstoofd hebben. We weten immers allemaal dat die oververtegenwoordigd zijn op het Zadkine.
  woensdag 27 november 2024 @ 19:45:38 #265
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700590
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, het staat niet onomstotelijk vast dat de Christenen dit niet allemaal bekokstoofd hebben. We weten immers allemaal dat die oververtegenwoordigd zijn op het Zadkine.
Dit vat ik even niet…?
  woensdag 27 november 2024 @ 19:50:35 #266
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215700652
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Altijd weer die moslims. Eten ontnomen,naakt douchen ontnomen, naar Christelijke school want moslims. Wat een hel moet het zijn geweest.
Oh ik heb ook genoeg verhalen over dwingelandende grefo's hoor, wees gerust.
pi_215700678
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dit vat ik even niet…?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
  woensdag 27 november 2024 @ 19:55:28 #268
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700692
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:53 schreef r_one het volgende:

[..]
SPOILER
Sommige teksten zijn voor mij gewoon ingewikkeld: én sarcasme én twee keer ‘niet’ e.d.
pi_215700764
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:55 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Sommige teksten zijn voor mij gewoon ingewikkeld: én sarcasme én twee keer ‘niet’ e.d.
Niet erg. Nederlands is ook geen gemakkelijke taal.
Helemaal voor diegenen waarvoor het ook nog eens de moedertaal niet is.
.
pi_215700784
quote:
4s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:39 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Ik vind dat scholen bezig moeten zijn met scholing, niet met het faciliteren van gebedsruimtes.
Ik vind dat ook. Zelfs het tweede deel van die zin.

En als het daarbij was gebleven ("wij gaan als school geen gebedsruimtes faciliteren") dan was het hooguit een interne discussie gebleven. Zoals dus ook al een poosje het geval is, aldus het artikel.

Mijn werkgever (een zeer linkse en liberale instelling) heeft ook geen gebedsruimtes. Wel een kamertje waar vrouwen eventueel kunnen kolven. Er zullen vast en zeker mensen zijn die wel gebedsruimtes willen, en het staat ze geheel vrij om dat te verzoeken. Maar het antwoord is en blijft "nee, doen we niet".

En dat is he-le-maal prima. Een werkgever hoeft actief religieuze uitingen niet te faciliteren.

Maar een werkgever die werknemers in hun pauze zaken wil gaan verbieden, dat is van een andere orde.

Al ga ik in mijn pauze naar de hoeren. Dat gaat mijn werkgever geen ene fuck aan.

Zolang ik anderen er niet mee lastig val (en NERGENS in dit artikel valt op te maken dat deze biddende mensen dat wél doen, er wordt zelfs benadrukt dat de huidige situatie is dat die biddende mensen zichzelf daarvoor terugtrekken / even afzonderen) en het geen negatief effect op mijn werk heeft, kan de werkgever tijdens mijn pauzes de rambam krijgen.

quote:
Mensen die dat niet leuk vinden mogen lekker ophoepelen naar een ander land.
Mensen die het niet leuk vinden dat hun werkgever ze in hun pauze denkt te mogen vertellen of ze wel of niet mogen bidden, moeten ophoepelen naar een ander land?

Een land zonder wetgeving mbt arbeidsrecht (je pauze is van jou) en vrijheid van religie (en dus om in eigen tijd wel of niet te bidden)?

quote:
En in dit geval -zoals nagenoeg altijd het geval is met dit gezeik- naar een islamitisch land.
Dat blijkt nergens uit het artikel. Dat is wat jullie er weer van gemaakt hebben. Want er wonen veel moslims in/rond Rotterdam.
pi_215700803
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:03 schreef probeer het volgende:
Een werkgever hoeft actief religieuze uitingen niet te faciliteren.

Maar een werkgever die werknemers in hun pauze zaken wil gaan verbieden, dat is van een andere orde.
Now we're talking ^O^
.
pi_215700827
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Nee, deze onrust is ontstaan door moslims die hun religie boven de regels van de school proberen te krijgen. Niet bidden wil dan ook zeggen niet bidden, en jij als mede-moslim gaat uiteraard je geloofsgenoten verdedigen. Prima, dat mag natuurlijk, maar het benadrukt wel waar het probleem in Nederland zit.

Hier trouwens nog een leuk artikel over 'jongeren' op Zadkine: Deze jonge mbo-studenten schrijven over hun islam. ‘Dankbaar als moslim geboren’

Tja, het zullen vast allemaal prima jongens zijn hoor, maar bidden doe je maar thuis. En als je dat niet kunt accepteren en denkt dat openbare onderwijsinstellingen in Nederland zich moeten aanpassen aan jouw religie, dan kun je beter terug naar Marokko, Turkije of een ander Islamitisch land.
  Miss 200.000.000! woensdag 27 november 2024 @ 20:08:17 #273
367000 roos94
pi_215700850
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:06 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Stilteruimtes....
Als ik weer eens bij KFC heb lopen schransen is het hier niet stil op de wc
pi_215700865
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:08 schreef roos94 het volgende:

[..]
Als ik weer eens bij KFC heb lopen schransen is het hier niet stil op de wc
KFC is wel halal
.
pi_215700891
quote:
10s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Wel heel gek ja, dat een school in een van oudsher christelijk land het Christelijk geloof een voorkeursbehandeling geeft.
Ja wel gek ja als je het daarna over neutraliteit hebt. Man man man
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700902
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:09 schreef r_one het volgende:

[..]
KFC is wel halal
De Verhage is halal, KFC niet. Dus ik zou als ik jou was niet bij Verhage eten. Straks raak je mog besmet.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 november 2024 @ 20:11:53 #277
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700906
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, deze onrust is ontstaan door moslims die hun religie boven de regels van de school proberen te krijgen. Niet bidden wil dan ook zeggen niet bidden, en jij als mede-moslim gaat uiteraard je geloofsgenoten verdedigen. Prima, dat mag natuurlijk, maar het benadrukt wel waar het probleem in Nederland zit.

Hier trouwens nog een leuk artikel over 'jongeren' op Zadkine: Deze jonge mbo-studenten schrijven over hun islam. ‘Dankbaar als moslim geboren’

Tja, het zullen vast allemaal prima jongens zijn hoor, maar bidden doe je maar thuis. En als je dat niet kunt accepteren en denkt dat openbare onderwijsinstellingen in Nederland zich moeten aanpassen aan jouw religie, dan kun je beter terug naar Marokko, Turkije of een ander Islamitisch land.
Howard, ik lees je posts graag. Ben het er ook vaak mee eens. Maar soms mis ik dat je ook eens iets goeds ziet van de islam. Die mensen zijn niet allemaal slecht of bloeddorstig.
pi_215700920
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk je vurige wens en insteek. Maar niet bidden is dus niet niet bidden. Maar je hebt het artikel niet gelezen en zag het woordje moslim en dacht hey, daar kan ik wat mee.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700927
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
De Verhage is halal, KFC niet. Dus ik zou als ik jou was niet bij Verhage eten. Straks raak je mog besmet.
Wat is er haram aan kippenvlees?
.
pi_215700960
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:13 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat is er haram aan kippenvlees?
Kippenvlees is niet per definitie haram of halal, als je het daarover wil hebben is F&L een leuk forum.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700986
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:03 schreef probeer het volgende:

Zowel voor werknemers als voor leerlingen geldt dat er twee soorten pauzes zijn. De middagpauze is doorgaans degene die aan grotere beperkingen onderhevig is en waarbij de werknemer/scholier van het terrein af mag. Wat er op dat terrein wel of niet mag is nog steeds aan de werkgever/instelling.

Dus nee, een werkgever mag een werknemer niet verbieden in diens pauze een gebedsruimte elders te bezoeken.
pi_215700991
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ja wel gek ja als je het daarna over neutraliteit hebt. Man man man
Daar zijn velen ook open over. Nederland is een Westers land met een Christelijk-Joodse inslag, die cultuur dient beschermd te worden, net zoals dat Turken de Islamtische cultuur in Turkije willen beschermen en Marokkanen de Islamtische cultuur in Marokko.
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Howard, ik lees je posts graag. Ben het er ook vaak mee eens. Maar soms mis ik dat je ook eens iets goeds ziet van de islam. Die mensen zijn niet allemaal slecht of bloeddorstig.
Dat argument heb ik dan ook nergens gemaakt. Sterker nog, ik stel het tegenovergestelde, zie de laatste alinea in mijn post.
pi_215701009
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:15 schreef Mutant01 het volgende:
Kippenvlees is niet per definitie haram
Dank u.
.
pi_215701020
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar zijn velen ook open over. Nederland is een Westers land met een Christelijk-Joodse inslag, die cultuur dient beschermd te worden, net zoals dat Turken de Islamtische cultuur in Turkije willen beschermen en Marokkanen de Islamtische cultuur in Marokko.
Je bent een beetje aan het raaskallen. Een school met openbare grondslag die het heeft over neutraliteit maar het dus uiteindelijk niet is. Anders hadden zichzelf maar een Joods Christelijke school moeten noemen en was deze discussie ook niet gevoerd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215701093
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat er op dat terrein wel of niet mag is nog steeds aan de werkgever/instelling.
Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen voetballen? Klopt. Daar zullen ze vast regels of zelfs een verbod aan mogen verbinden.

Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen bidden? Nee, dat mogen ze niet verbieden.

En volgens mij weet je dat best.
pi_215701108
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:25 schreef probeer het volgende:

[..]
Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen voetballen? Klopt. Daar zullen ze vast regels of zelfs een verbod aan mogen verbinden.

Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen bidden? Nee, dat mogen ze niet verbieden.

In dit geval is het nog gekker. Ja je mag bidden, maar we bepalen de vorm: alleen op de Christelijke manier.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215701117
quote:
En de Azan dan?
.
pi_215701134
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
In dit geval is het nog gekker. Ja je mag bidden, maar we bepalen de vorm: alleen op de Christelijke manier.
Nou, laten we eerlijk blijven ... Dat is louter hoe onze radicaal rechtse mede-FoK!-ers het graag zouden zien; een zeer selectieve vrijheid van religie. Lang leve de Nederlandse waarden, (en fuck het humanisme)!

Maar dat is niet iets wat door die onderwijsstelling beweerd wordt.
pi_215701155
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:27 schreef r_one het volgende:

[..]
En de Azan dan?
Ik gok zomaar dat een rechter niet zal oordelen dat een werkgever verplicht is om de Azan te laten klinken.

En ik gok ook dat jij, met veel meer juridische kennis dan ik, dat ook best wel weet.

Vertel .. hoe doe ik het, qua gokken?
pi_215701176
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Nou, laten we eerlijk blijven ... Dat is louter hoe onze radicaal rechtse mede-FoK!-ers het graag zouden zien; een zeer selectieve vrijheid van religie. Lang leve de Nederlandse waarden, (en fuck het humanisme)!

Ik lees dat toch echt letterlijk terug in het interview.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215701179
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ehh .. linkje?

Maar ja, dat zou de boel inderdaad nóg kwalijker maken.
pi_215701190
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik gok zomaar dat een rechter niet zal oordelen dat een werkgever verplicht is om de Azan te laten klinken.
Het gaat me om (het verbieden van) religieuze vrijheden. Bidden is er een van, de Azan ook.
Een werkgever is het niet verplicht zelf te laten klinken nee (duh), maar kan/mag hij het ook verbieden? Mag iemand in de hal van het Zadkine gaan staan tetteren dat je je naar het gebed moet haasten en dat er geen grotere godheid is dan Allah?
quote:
En ik gok ook dat jij, met veel meer juridische kennis dan ik, dat ook best wel weet.

Vertel .. hoe doe ik het, qua gokken?
Matig.
.
pi_215701198
quote:

[..]

Op een kleedje op de grond? Dat is echt aan de instelling om daar toestemming voor te geven. Je kan niet in mensen hun hoofd kijken en de WC is ook privé.

quote:

[..]
Nee, dat zijn moslims. Niet andermans religieuze regel van de zondagsrust of de biecht respecteren, maar wel eisen dat de niet moslims de religieuze regels van de islam volgen zoals het niet afbeelden van die kutprofeet en en het in ere houden van elk exemplaar van de koran.

Overal ruimte en tijd voor gebed opeisen en de azaan laten schallen veronderstellen ook een uitzonderingspositie. Het is heerszuchtig en dat zit in de aard van de religie. Dan kun je kiezen tussen onderwerping en geen millimeter toegeven.

[ Bericht 20% gewijzigd door Weltschmerz op 27-11-2024 20:40:55 ]
pi_215701208
quote:

[..]

Je lijkt niet goed te begrijpen wat dit in de praktijk wil zeggen. Het niet mogen bidden op school staat op geen enkele manier haaks op de vrijheid van religie.
pi_215701212
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:32 schreef probeer het volgende:

[..]
Ehh .. linkje?

Maar ja, dat zou de boel inderdaad nóg kwalijker maken.

Voor het interview doorscrollen naar beneden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215701215
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:34 schreef r_one het volgende:

[..]
Het gaat me om (het verbieden van) religieuze vrijheden. Bidden is er een van, de Azan ook.
Een werkgever is het niet verplicht te laten klinken nee (duh), maar kan/mag hij het ook verbieden? Mag iemand in de hal van het Zadkine gaan staan tetteren dat je je naar het gebed moet haasten en dat er geen grotere godheid is da Allah?
Ik zou denken dat een rechtbank dan zou wegen in hoeverre die oproep inbreuk maakt op de belangen en vrijheden van anderen. Maar daar is bij 'je in je pauze afzonderen om te bidden' geen sprake van.
pi_215701225
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Op een kleedje op de grond? Dat is echt aan de instelling om daar toestemming voor te geven. Je kan niet in mensen hun hoofd kijken en de WC is ook privé.
Op hun eigen kleedje op een stukje grond waar ze anderen niet in de weg zitten? Geen enkele rechter gaat een werkgever gelijk geven in zo'n verbod.
pi_215701228
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Welk interview? :{
pi_215701229
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:34 schreef r_one het volgende:

[..]
Een werkgever is het niet verplicht zelf te laten klinken nee (duh), maar kan/mag hij het ook verbieden? Mag iemand in de hal van het Zadkine gaan staan tetteren dat je je naar het gebed moet haasten en dat er geen grotere godheid is dan Allah?
Vergelijk je nu het bidden zelf met de azan?
Allah Al Watan Al Malik
pi_215701239
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:37 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik zou denken dat een rechtbank dan zou wegen in hoeverre die oproep inbreuk maakt op de belangen en vrijheden van anderen. Maar daar is bij 'je in je pauze afzonderen om te bidden' geen sprake van.
Maar de Azan (zoals hierboven beschreven) dus wel?!

Toch kun je er vergif op innemen dat op enig moment er 'onrust' ontstaat onder bepaalde bevolkingsgroepen als je de Aan expliciet gaat verbieden. Immers, beperking van religieuze vrijheden.
.
pi_215701244
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Voor het interview doorscrollen naar beneden.
quote:
Dit is het enige wat die link mij aan info geeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')