abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215700152
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Het maakt het tot een beleidswijziging en dus terecht een onderwerp van gesprek en daarmee onrust. Simpel.
Dus beter hadden ze er van meet af aan paal en perk aan moeten stellen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215700161
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef HowardRoark het volgende:
Nederland is geen Islamitisch land
dat mogen de meesten wel eens inzien voordat dat gespuis hier een te grote mond komt opzetten, rug rechten aub
  woensdag 27 november 2024 @ 19:05:06 #228
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215700165
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, dat zou het moeten zijn. Maar je krijgt dus dat de sociale druk meer handvatten krijgt.

Wat bedoel ik daarmee? De islam is een praktisch geloof. Het is prima mogelijk om je gebed in te halen zodat je je op school kunt richten op je lessen en je sociale leven zonder dat je dingen mist. Maar dan is er dus ineens de gebedsruimte.

De ervaring bij dat soort dingen is dat in gemeenschappen met hoge sociale controle leden dan druk op elkaar gaan uitoefenen.

Op de openbare school waar mijn zoon (lichtgetint uiterlijk) eerst zat, was er altijd gedoe met name rond de Ramadan waarbij islamitische jongens meenden hem te moeten corrigeren. Op de middelbare school (met gebedsruimte) duurde het ook even voordat men doorkreeg dat hij er uitzag zoals zij, maar dat hij geen moslim was. Ook weer gedoe.

Uiteindelijk naar een christelijke school (zonder gebedsruimte) en was het klaar.

Hetzelfde zie je nu gebeuren met het faciliteren van eetpauzes bij voetbalclubs in de Ramadan. Eerst kwamen de gematigder jongens er nog mee weg om het vasten in te halen, maar nu is er wat betreft de dwingender leeftijds- en zuilgenootjes geen reden meer om niet te vasten. Dat is trouwens na het gezeik over douchen in een gore onderbroek omdat naakt niet mag.
Dat kan een nadeel zijn ja. Maar dat kan ik verder niet goed overzien.
pi_215700169
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze: ‘Je mag dit medewerkers niet ontnemen’
Bij onderwijsinstelling Zadkine heerst onrust onder personeelsleden omdat zij niet mogen bidden in de pauzes. Een mail van de schoolleiding over handhaving daarop, stuitte op weerstand en werd afgelopen maandag weer ingetrokken. Het verbod gaat echter tegen de wet in, stelt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. ,,Je mag medewerkers niet verbieden om te bidden op het werk.”

[ afbeelding ]

In de voorgaande jaren werd bidden nog gedoogd binnen de schoolmuren. Medewerkers deden dat vooral ongezien, met toestemming van hun leidinggevende, ergens in de hoek van een opslagruimte bijvoorbeeld. Uit een interne mail van het college van bestuur aan directeuren, die vorige maand uitlekte onder personeel, blijkt dat de school voortaan gaat handhaven ‘op actieve geloofsbelijdenis’.

Directeuren krijgen in de mail instructies mee over hoe ze hun collega’s moeten ‘aanspreken op hun gedrag’. ‘Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden’ - ‘Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden’ én ‘Stel geen ruimte beschikbaar’, valt te lezen in de mail, die verstuurd werd op 11 oktober. Er wordt gewezen op het statuut, waarin staat dat bidden niet is toegestaan. Niet voor studenten, maar óók niet voor medewerkers.

De mail heeft binnen school voor onrust gezorgd. Volgens personeel van Zadkine overtreedt de school met het verbod niet alleen de wet, maar zorgt het ook voor gespannen situaties onder collega's. De discussie over wel of niet bidden wordt steeds harder en heftiger gevoerd, vertellen zij.

Zo is onlangs een medewerker tijdens haar gebed onderbroken door een leidinggevende, wat uitmondde in een flinke discussie. Het voorval is ook bekend bij de school zelf. De krant sprak met meerdere personeelsleden van de Rotterdamse mbo-school. Uit angst voor baanverlies, wil niemand met zijn naam in de krant.
Op vragen van het AD bevestigt Marloes de Vries, de voorzitter van het college van bestuur, dat de mail verstuurd is. Volgens haar is die ‘uit z'n verband gerukt’. ,,Hij was bedoeld voor directeuren en niet aan medewerkers. Een mail die doorgaat op een gesprek dat wij al veel langer voeren over diversiteit en inclusie. In die mail gaat het over één aspect, maar het gesprek dat wij voeren gaat over wat diversiteitsbeleid an sich moet zijn voor Zadkine.” De Vries noemt het een ‘ingewikkeld debat’ dat tijd nodig heeft.

[ afbeelding ]

Het verbod op bidden volgt na een discussie over stilteruimtes. Dit jaar zijn meerdere petities gestart waarin aandacht wordt gevraagd voor stilteruimtes binnen Zadkine-scholen. Deze zijn inmiddels duizenden keren ondertekend, zowel door studenten als medewerkers. Maar die zijn nooit gerealiseerd. ,,Ook dat gesprek zal gevoerd gaan worden. Het moet alleen wel op het juiste moment”, zegt De Vries. ,,We hebben een huiskamer die voor iedereen is.”

Zadkine heeft ruim 17.000 studenten en 1700 medewerkers en staat bekend als een diverse school, zowel in de studentenpopulatie als onder medewerkers.
https://www.ad.nl/rotterd(...)t-ontnemen~a92ca202/
Onzin van alle moslims namelijk.

In de koran staat namelijk dat je bidden mag inhalen op een anderen tijd stip.
Als je op dat moment niet kan bidden wegens diverse omstandigheden.
En ja dat houd in ook werk

Moslims maken gewoon misbruik van de situatie.

https://www.vraagislam.nl(...)en-ingehaald-worden/

Oja voor moslims gaan huilen

Rooms Katholieke maar ook christendom
Bidden ook 5x per dag .

Opstaan
Ochtend maaltijd.
Middag maaltijd.
Avond maaltijd.
Naar bed gaan.

Ja gebed naar God niet zo zeer voor het eten.
Maar dat God voor ons zorg voor onze dagelijkse behoefte en de wereld die hij ons heeft gegeven .
En dat God ons zondes mogen vergeven omdat we maar mens zijn .
pi_215700171
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, dat zou het moeten zijn. Maar je krijgt dus dat de sociale druk meer handvatten krijgt.

Wat bedoel ik daarmee? De islam is een praktisch geloof. Het is prima mogelijk om je gebed in te halen zodat je je op school kunt richten op je lessen en je sociale leven zonder dat je dingen mist. Maar dan is er dus ineens de gebedsruimte.

De ervaring bij dat soort dingen is dat in gemeenschappen met hoge sociale controle leden dan druk op elkaar gaan uitoefenen.

Op de openbare school waar mijn zoon (lichtgetint uiterlijk) eerst zat, was er altijd gedoe met name rond de Ramadan waarbij islamitische jongens meenden hem te moeten corrigeren. Op de middelbare school (met gebedsruimte) duurde het ook even voordat men doorkreeg dat hij er uitzag zoals zij, maar dat hij geen moslim was. Ook weer gedoe.

Uiteindelijk naar een christelijke school (zonder gebedsruimte) en was het klaar.

Hetzelfde zie je nu gebeuren met het faciliteren van eetpauzes bij voetbalclubs in de Ramadan. Eerst kwamen de gematigder jongens er nog mee weg om het vasten in te halen, maar nu is er wat betreft de dwingender leeftijds- en zuilgenootjes geen reden meer om niet te vasten. Dat is trouwens na het gezeik over douchen in een gore onderbroek omdat naakt niet mag.
Altijd weer die moslims. Eten ontnomen,naakt douchen ontnomen, naar Christelijke school want moslims. Wat een hel moet het zijn geweest.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700176
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:03 schreef r_one het volgende:

[..]
Dus beter hadden ze er van meet af aan paal en perk aan moeten stellen.
Is een optie. Maar zwalken is vragen om extra onrust in ieder geval.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700183
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zeker wel:

Nederland is geen Islamitisch land, openbare plekken in Nederland hoeven dus geen rekening te houden met het Islamitische geloof. Dat wil dus zeggen als een openbare school benadrukt dat dit echt geen plek is om te bidden, zelfs niet in de pauze, dan legt de moslim zich daar maar bij neer. Je past je dus aan aan de heersende normen en waarden en accepteert dat je hier niet zoals in Marokko, Turkije of Afghanistan vijf keer per dag kunt bidden tijdens je school of werk.
Je reageert niet op de inhoud van mijn post.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700190
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Is een optie. Maar zwalken is vragen om extra onrust in ieder geval.
Onrust is een keuze. Je kunt ook gewoon accepteren dat tijden veranderen.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215700197
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Onrust is een keuze. Je kunt ook gewoon accepteren dat tijden veranderen.
Alles is een keuze. Accepteren want tijden veranderen is ook een keuze.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700211
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:09 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Alles is een keuze. Accepteren want tijden veranderen is ook een keuze.
Klopt. En ook een goede keuze ^O^
.
pi_215700218
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:10 schreef r_one het volgende:

[..]
Klopt. En ook een goede keuze ^O^
Klopt, die keuze had de school ook kunnen maken. Punt is, keuzes zijn leuk en makkelijk. Totdat je keuzes anderen beïnvloeden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700226
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Klopt, die keuze had de school ook kunnen maken.
Volgens mij hadden ze die keuze (accepteren want tijden veranderen) ook gemaakt.
quote:
Totdat je keuzes anderen beïnvloeden.
Dat is onvermijdelijk op een leefgemeenschap als een school.
.
pi_215700251
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Volgens mij hadden ze die keuze (accepteren want tijden veranderen) ook gemaakt.
Schijnbaar halfbakken dan. Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen. Lekker op zn Frans iedereen dezelde kledij, geen geloofsuitingen enzo.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700274
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:13 schreef Mutant01 het volgende:
Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen.
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de absolute vrijheid van actief belijden.
.
pi_215700282
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de vrijheid van actief belijden.
Het impliceert ook niet een verbod op de religieuze vrijheden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700285
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Je reageert niet op de inhoud van mijn post.
Dat doe ik wel, want ook binnen een pauze zijn er regels, helemaal op een school. Pauze wil niet zeggen dat een school een plek vrij van regels en voorschriften wordt. Het is simpelweg een moment waar er geen les wordt gegeven, leerlingen kunnen dan wat eten, drinken of met elkaar praten. Maar actief religie beoefenen dus niet, dat is iets voor thuis en in de moskee.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215700290
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat is aan de schoolleiding. Niet aan de populatie.
.
pi_215700292
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Fietsenhok. Of CV-ketelhok voor mijn part. Prima ^O^

(maar niet eerst de voeten wassen op de openbare toiletten :{w )

Ik stel mijn lokaal niet ter beschikking. Ook niet in de pauze.
Dat hoeft dan ook niet. En dat is ook helemaal niet wat hier ter discussie staat, ook al doen sommigen graag alsof.

Maar wanneer jij een tijdens de pauze biddende leerling zegt dat hij niet mag bidden, mag ik hopen dat hij je beleefd meedeelt dat je de tering kan krijgen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_215700297
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Met het aantal scholieren van 17000 en medewerkers van 1700 zal het een groot opslaghok moeten zijn. Hoe dat zou moeten…?
Thuis.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_215700302
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Oh? Dat maakt het tot een verworven recht?
Tijdens een werk- of schoolpauze zelf mogen weten of je wel of niet gaat zitten bidden is een verworven recht ja.
pi_215700303
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat hoeft dan ook niet. En dat is ook helemaal niet wat hier ter discussie staat, ook al doen sommigen graag alsof.

Maar wanneer jij een tijdens de pauze biddende leerling zegt dat hij niet mag bidden, mag ik hopen dat hij je beleefd meedeelt dat je de tering kan krijgen.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Tijdens een werk- of schoolpauze zelf mogen weten of je wel of niet gaat zitten bidden is een verworven recht ja.
Volgens mij heb je mijn posts niet allemaal even goed gelezen.
.
pi_215700304
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de vrijheid van actief belijden.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef r_one het volgende:

[..]
Correct. Echter de openbare grondslag benadrukken is dus nietszeggend als het gaat om dit onderwerp.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215700309
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee, dat is het niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215700310
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee. De schoolleiding gaat niet over het wel of niet verbieden van bidden tijdens een pauze. Wat ze ook wel of niet in hun statuten zetten.
pi_215700322
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef Mutant01 het volgende:
Echter de openbare grondslag benadrukken is dus nietszeggend als het gaat om dit onderwerp.
Dat mag jij vinden. Ik zie dat anders.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')