Het is op vrijwillige basis uiteraard.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:41 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik niet. Wat ik dom vind, is dat kinderen zowel thuis als op school niet meer kunnen ontsnappen aan hun zuil.
School hoort een plek te zijn die je voorbereidt op de maatschappij en niet een verlengstuk van de tunnelvisie van je ouders en hun zuil.
Ja maar de islam is kwaadaardig, aldus radicaal rechts FoK! Dus dan moeten we blijkbaar onze eigen waarden en wetten rondom vrijheid van religie maar de deur uit kieperen, zodat we moslims tijdens hun pauzes kunnen pesten.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:43 schreef Mutant01 het volgende:
Terechte woede, in je pauze niet rustig in een hoekje even kunnen bidden slaat helemaal nergens op. Je hoeft er niet eens een aparte ruimte voornop te tuigen een opslaghok is al prima. Als je dat je personeel niet eens kan gunnen...
Nou .... wel als het op christelijke feestdagen (kerst, pasen, pinksteren, hemelvaart) aankomt.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:05 schreef Sumppi het volgende:
omdát religie op openbare scholen geen rol speelt
Het gaat nu toch juist om de laatste alinea. We hebben het hier over een moment tijdens de pauze. In een opslaghok.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou .... wel als het op christelijke feestdagen (kerst, pasen, pinksteren, hemelvaart) aankomt.
En er zijn ook openbare scholen die rekening houden met Ramadan, suiker- en offerfeest.
Dus zo zwart-wit als zij doet (of zoals het er staat), kun je het niet stellen.
Neemt niet weg dat imo voor actief beleiden er geen plek is (en ook niet moet zijn) op een openbare school. Wat iemand in het fietsenhok doet in de pauze (vozen of bidden, geen drugs dealen uiteraard) moet-ie zelf weten; als anderen er maar geen last van hebben of aanstoot aan nemen.
Je kunt toch ook thuis bidden? School is een openbare plek.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:43 schreef Mutant01 het volgende:
Terechte woede, in je pauze niet rustig in een hoekje even kunnen bidden slaat helemaal nergens op. Je hoeft er niet eens een aparte ruimte voornop te tuigen een opslaghok is al prima. Als je dat je personeel niet eens kan gunnen...
Dus even naar huis daarvoor?quote:Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je kunt toch ook thuis bidden? School is een openbare plek.
Een opslaghok is een opslaghok: als het printer- of pleepapier op is, wil ik op dat moment gewoon een nieuw pak kunnen pakken.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat nu toch juist om de laatste alinea. We hebben het hier over een moment tijdens de pauze. In een opslaghok.
Een opslaghok is een plaats om te bidden.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat nu toch juist om de laatste alinea. We hebben het hier over een moment tijdens de pauze. In een opslaghok.
Wat dan nog dat het een openbare plek is? Ik ga tegen iemand die pijpenkrullen en een keppeltje heeft en dit op straat draagt toch ook niet janken. Zelfde idee.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je kunt toch ook thuis bidden? School is een openbare plek.
Dan een andere plek waar weinig mensen komen. Hoeft geen opslaghok te zijn. Lokalen zijn vaak uitgestorven tijdens de pauze bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Een opslaghok is een opslaghok: als het printer- of pleepapier op is, wil ik op dat moment gewoon een nieuw pak kunnen pakken.
LMFTFYquote:Op woensdag 27 november 2024 18:53 schreef HowardRoark het volgende:
Een opslaghok is Geen plaats om te bidden.
Ja, want iedereen met een tintje is moslim in je belevingswereld. En elke moslim bid op school. Man man man man.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Met het aantal scholieren van 17000 en medewerkers van 1700 zal het een groot opslaghok moeten zijn. Hoe dat zou moeten…?
Fietsenhok. Of CV-ketelhok voor mijn part. Primaquote:Op woensdag 27 november 2024 18:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan een andere plek waar weinig mensen komen. Hoeft geen opslaghok te zijn. Lokalen zijn vaak uitgestorven tijdens de pauze bijvoorbeeld.
Bij mij moet je niet zijn. Ik pleit voor een gebedsruimte. Alleen kijkdie aantallen…quote:Op woensdag 27 november 2024 18:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, want iedereen met een tintje is moslim in je belevingswereld. En elke moslim bid op school. Man man man man.
Heeft niets met integreren te maken, hoe graag jij dat ook wil. Maar met pauzes, vrijheden en hoe we met elkaar omgaan. Een school mag haar keuzes wijzigen, maar dat wakkert terecht onrust en discussies aan. Waarom eerst wel en nu niet. En als het nu niet mag, dan staat het eenieder vrij om daar in ieder geval het gesprek over te voeren. Op een open en normale manier. Niet zoals jij doet.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een opslaghok is een plaats om te bidden.
Dit is dus een kwestie van integreren en assimileren. Dat wil zeggen accepteren dat je op school niet mag bidden en dus je eigen religieuze overuitingen moet aanpassen op wat wél kan. Bijvoorbeeld niet vijf keer bidden, maar twee keer en niet op school bidden maar thuis. Of desnoods gaan jongeren in de pauze even naar de moskee, die zit om de hoek van een aantal Zadkine locaties.
Oh? Dat maakt het tot een verworven recht?quote:
Je doet je best maar. Geen hond die het interesseert wat je wel of niet doet.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Fietsenhok. Of CV-ketelhok voor mijn part. Prima![]()
(maar niet eerst de voeten wassen op de openbare toiletten)
Ik stel mijn lokaal niet ter beschikking. Ook niet in de pauze.
Ja, dat zou het moeten zijn. Maar je krijgt dus dat de sociale druk meer handvatten krijgt.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is op vrijwillige basis uiteraard.
Ik?quote:Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je doet je best maar. Geen hond die het interesseert wat je wel of niet doet.
Het maakt het tot een beleidswijziging en dus terecht een onderwerp van gesprek en daarmee onrust. Simpel.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Oh? Dat maakt het tot een verworven recht?
Zeker wel:quote:Op woensdag 27 november 2024 18:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heeft niets met integreren te maken, hoe graag jij dat ook wil. Maar met pauzes, vrijheden en hoe we met elkaar omgaan. Een school mag haar keuzes wijzigen, maar dat wakkert terecht onrust en discussies aan. Waarom eerst wel en nu niet. En als het nu niet mag, dan staat het eenieder vrij om daar in ieder geval het gesprek over te voeren. Op een open en normale manier. Niet zoals jij doet.
Dus beter hadden ze er van meet af aan paal en perk aan moeten stellen.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het maakt het tot een beleidswijziging en dus terecht een onderwerp van gesprek en daarmee onrust. Simpel.
dat mogen de meesten wel eens inzien voordat dat gespuis hier een te grote mond komt opzetten, rug rechten aubquote:Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef HowardRoark het volgende:
Nederland is geen Islamitisch land
Dat kan een nadeel zijn ja. Maar dat kan ik verder niet goed overzien.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, dat zou het moeten zijn. Maar je krijgt dus dat de sociale druk meer handvatten krijgt.
Wat bedoel ik daarmee? De islam is een praktisch geloof. Het is prima mogelijk om je gebed in te halen zodat je je op school kunt richten op je lessen en je sociale leven zonder dat je dingen mist. Maar dan is er dus ineens de gebedsruimte.
De ervaring bij dat soort dingen is dat in gemeenschappen met hoge sociale controle leden dan druk op elkaar gaan uitoefenen.
Op de openbare school waar mijn zoon (lichtgetint uiterlijk) eerst zat, was er altijd gedoe met name rond de Ramadan waarbij islamitische jongens meenden hem te moeten corrigeren. Op de middelbare school (met gebedsruimte) duurde het ook even voordat men doorkreeg dat hij er uitzag zoals zij, maar dat hij geen moslim was. Ook weer gedoe.
Uiteindelijk naar een christelijke school (zonder gebedsruimte) en was het klaar.
Hetzelfde zie je nu gebeuren met het faciliteren van eetpauzes bij voetbalclubs in de Ramadan. Eerst kwamen de gematigder jongens er nog mee weg om het vasten in te halen, maar nu is er wat betreft de dwingender leeftijds- en zuilgenootjes geen reden meer om niet te vasten. Dat is trouwens na het gezeik over douchen in een gore onderbroek omdat naakt niet mag.
Onzin van alle moslims namelijk.quote:Op dinsdag 26 november 2024 23:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze: ‘Je mag dit medewerkers niet ontnemen’
Bij onderwijsinstelling Zadkine heerst onrust onder personeelsleden omdat zij niet mogen bidden in de pauzes. Een mail van de schoolleiding over handhaving daarop, stuitte op weerstand en werd afgelopen maandag weer ingetrokken. Het verbod gaat echter tegen de wet in, stelt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. ,,Je mag medewerkers niet verbieden om te bidden op het werk.”
[ afbeelding ]
In de voorgaande jaren werd bidden nog gedoogd binnen de schoolmuren. Medewerkers deden dat vooral ongezien, met toestemming van hun leidinggevende, ergens in de hoek van een opslagruimte bijvoorbeeld. Uit een interne mail van het college van bestuur aan directeuren, die vorige maand uitlekte onder personeel, blijkt dat de school voortaan gaat handhaven ‘op actieve geloofsbelijdenis’.
Directeuren krijgen in de mail instructies mee over hoe ze hun collega’s moeten ‘aanspreken op hun gedrag’. ‘Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden’ - ‘Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden’ én ‘Stel geen ruimte beschikbaar’, valt te lezen in de mail, die verstuurd werd op 11 oktober. Er wordt gewezen op het statuut, waarin staat dat bidden niet is toegestaan. Niet voor studenten, maar óók niet voor medewerkers.
De mail heeft binnen school voor onrust gezorgd. Volgens personeel van Zadkine overtreedt de school met het verbod niet alleen de wet, maar zorgt het ook voor gespannen situaties onder collega's. De discussie over wel of niet bidden wordt steeds harder en heftiger gevoerd, vertellen zij.
Zo is onlangs een medewerker tijdens haar gebed onderbroken door een leidinggevende, wat uitmondde in een flinke discussie. Het voorval is ook bekend bij de school zelf. De krant sprak met meerdere personeelsleden van de Rotterdamse mbo-school. Uit angst voor baanverlies, wil niemand met zijn naam in de krant.
Op vragen van het AD bevestigt Marloes de Vries, de voorzitter van het college van bestuur, dat de mail verstuurd is. Volgens haar is die ‘uit z'n verband gerukt’. ,,Hij was bedoeld voor directeuren en niet aan medewerkers. Een mail die doorgaat op een gesprek dat wij al veel langer voeren over diversiteit en inclusie. In die mail gaat het over één aspect, maar het gesprek dat wij voeren gaat over wat diversiteitsbeleid an sich moet zijn voor Zadkine.” De Vries noemt het een ‘ingewikkeld debat’ dat tijd nodig heeft.
[ afbeelding ]
Het verbod op bidden volgt na een discussie over stilteruimtes. Dit jaar zijn meerdere petities gestart waarin aandacht wordt gevraagd voor stilteruimtes binnen Zadkine-scholen. Deze zijn inmiddels duizenden keren ondertekend, zowel door studenten als medewerkers. Maar die zijn nooit gerealiseerd. ,,Ook dat gesprek zal gevoerd gaan worden. Het moet alleen wel op het juiste moment”, zegt De Vries. ,,We hebben een huiskamer die voor iedereen is.”
Zadkine heeft ruim 17.000 studenten en 1700 medewerkers en staat bekend als een diverse school, zowel in de studentenpopulatie als onder medewerkers.
https://www.ad.nl/rotterd(...)t-ontnemen~a92ca202/
Altijd weer die moslims. Eten ontnomen,naakt douchen ontnomen, naar Christelijke school want moslims. Wat een hel moet het zijn geweest.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, dat zou het moeten zijn. Maar je krijgt dus dat de sociale druk meer handvatten krijgt.
Wat bedoel ik daarmee? De islam is een praktisch geloof. Het is prima mogelijk om je gebed in te halen zodat je je op school kunt richten op je lessen en je sociale leven zonder dat je dingen mist. Maar dan is er dus ineens de gebedsruimte.
De ervaring bij dat soort dingen is dat in gemeenschappen met hoge sociale controle leden dan druk op elkaar gaan uitoefenen.
Op de openbare school waar mijn zoon (lichtgetint uiterlijk) eerst zat, was er altijd gedoe met name rond de Ramadan waarbij islamitische jongens meenden hem te moeten corrigeren. Op de middelbare school (met gebedsruimte) duurde het ook even voordat men doorkreeg dat hij er uitzag zoals zij, maar dat hij geen moslim was. Ook weer gedoe.
Uiteindelijk naar een christelijke school (zonder gebedsruimte) en was het klaar.
Hetzelfde zie je nu gebeuren met het faciliteren van eetpauzes bij voetbalclubs in de Ramadan. Eerst kwamen de gematigder jongens er nog mee weg om het vasten in te halen, maar nu is er wat betreft de dwingender leeftijds- en zuilgenootjes geen reden meer om niet te vasten. Dat is trouwens na het gezeik over douchen in een gore onderbroek omdat naakt niet mag.
Is een optie. Maar zwalken is vragen om extra onrust in ieder geval.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Dus beter hadden ze er van meet af aan paal en perk aan moeten stellen.
Je reageert niet op de inhoud van mijn post.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker wel:
Nederland is geen Islamitisch land, openbare plekken in Nederland hoeven dus geen rekening te houden met het Islamitische geloof. Dat wil dus zeggen als een openbare school benadrukt dat dit echt geen plek is om te bidden, zelfs niet in de pauze, dan legt de moslim zich daar maar bij neer. Je past je dus aan aan de heersende normen en waarden en accepteert dat je hier niet zoals in Marokko, Turkije of Afghanistan vijf keer per dag kunt bidden tijdens je school of werk.
Onrust is een keuze. Je kunt ook gewoon accepteren dat tijden veranderen.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is een optie. Maar zwalken is vragen om extra onrust in ieder geval.
Alles is een keuze. Accepteren want tijden veranderen is ook een keuze.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Onrust is een keuze. Je kunt ook gewoon accepteren dat tijden veranderen.
Klopt. En ook een goede keuzequote:Op woensdag 27 november 2024 19:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alles is een keuze. Accepteren want tijden veranderen is ook een keuze.
Klopt, die keuze had de school ook kunnen maken. Punt is, keuzes zijn leuk en makkelijk. Totdat je keuzes anderen beïnvloeden.quote:
Volgens mij hadden ze die keuze (accepteren want tijden veranderen) ook gemaakt.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, die keuze had de school ook kunnen maken.
Dat is onvermijdelijk op een leefgemeenschap als een school.quote:Totdat je keuzes anderen beïnvloeden.
Schijnbaar halfbakken dan. Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen. Lekker op zn Frans iedereen dezelde kledij, geen geloofsuitingen enzo.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Volgens mij hadden ze die keuze (accepteren want tijden veranderen) ook gemaakt.
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de absolute vrijheid van actief belijden.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:13 schreef Mutant01 het volgende:
Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen.
Het impliceert ook niet een verbod op de religieuze vrijheden.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de vrijheid van actief belijden.
Dat doe ik wel, want ook binnen een pauze zijn er regels, helemaal op een school. Pauze wil niet zeggen dat een school een plek vrij van regels en voorschriften wordt. Het is simpelweg een moment waar er geen les wordt gegeven, leerlingen kunnen dan wat eten, drinken of met elkaar praten. Maar actief religie beoefenen dus niet, dat is iets voor thuis en in de moskee.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je reageert niet op de inhoud van mijn post.
Dat is aan de schoolleiding. Niet aan de populatie.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het impliceert ook niet een verbod op de religieuze vrijheden.
Dat hoeft dan ook niet. En dat is ook helemaal niet wat hier ter discussie staat, ook al doen sommigen graag alsof.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Fietsenhok. Of CV-ketelhok voor mijn part. Prima![]()
(maar niet eerst de voeten wassen op de openbare toiletten)
Ik stel mijn lokaal niet ter beschikking. Ook niet in de pauze.
Thuis.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Met het aantal scholieren van 17000 en medewerkers van 1700 zal het een groot opslaghok moeten zijn. Hoe dat zou moeten…?
Tijdens een werk- of schoolpauze zelf mogen weten of je wel of niet gaat zitten bidden is een verworven recht ja.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Oh? Dat maakt het tot een verworven recht?
quote:Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat hoeft dan ook niet. En dat is ook helemaal niet wat hier ter discussie staat, ook al doen sommigen graag alsof.
Maar wanneer jij een tijdens de pauze biddende leerling zegt dat hij niet mag bidden, mag ik hopen dat hij je beleefd meedeelt dat je de tering kan krijgen.
Volgens mij heb je mijn posts niet allemaal even goed gelezen.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Tijdens een werk- of schoolpauze zelf mogen weten of je wel of niet gaat zitten bidden is een verworven recht ja.
Het impliceert ook niet een verbod op de religieuze vrijheden.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Neu, dat lijkt me hier niet aan de orde; "openbaar" impliceert niet de vrijheid van actief belijden.
Correct. Echter de openbare grondslag benadrukken is dus nietszeggend als het gaat om dit onderwerp.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is aan de schoolleiding. Niet aan de populatie.
Nee, dat is het niet.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Tijdens een werk- of schoolpauze zelf mogen weten of je wel of niet gaat zitten bidden is een verworven recht ja.
Nee. De schoolleiding gaat niet over het wel of niet verbieden van bidden tijdens een pauze. Wat ze ook wel of niet in hun statuten zetten.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is aan de schoolleiding. Niet aan de populatie.
Dat mag jij vinden. Ik zie dat anders.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef Mutant01 het volgende:
Echter de openbare grondslag benadrukken is dus nietszeggend als het gaat om dit onderwerp.
quote:Op woensdag 27 november 2024 19:20 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee. De schoolleiding gaat niet over het wel of niet verbieden van bidden tijdens een pauze. Wat ze ook wel of niet in hun statuten zetten.
quote:Op woensdag 27 november 2024 19:19 schreef r_one het volgende:
Volgens mij heb je mijn posts niet allemaal even goed gelezen.
Leerlingen kunnen en mogen vaak wel meer dan dat. Weet niet in wat voor gevangenis jij op school hebt gezeten. Punt is dat het ook in deze school kon en mocht, de onrust is ontstaan door de wijziging. En dat de onrust ontstaat is niet vreemd en heeft geen flikker met integratie te maken.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doe ik wel, want ook binnen een pauze zijn er regels, helemaal op een school. Pauze wil niet zeggen dat een school een plek vrij van regels en voorschriften wordt. Het is simpelweg een moment waar er geen les wordt gegeven, leerlingen kunnen dan wat eten, drinken of met elkaar praten. Maar actief religie beoefenen dus niet, dat is iets voor thuis en in de moskee.
Ik werd op een christelijke school regelmatig gecorrigeerd of met de nek aangekeken. Of er werd voor me gebeden, omdat ik dat niet deed. Voelde me er helemaal niet prettig, maarja, wel iets wat ik daar kon verwachten. Ik wil dat niet voor kinderen op een openbare school. Wel dat ze leren over religie, maar niet dat het er ook uitgeoefend wordt.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
We willen een neutrale plek zijn, maar toch niet helemaal neutraal.quote:,Als iemand die christelijk is daar een boterham wil eten, dan zou het kunnen dat hij z’n handen vouwt voordat hij aan het eten begint. Dat kun je in een huiskamer doen natuurlijk.”
Mag je als moslim ook je gebedskleedje uitrollen?
,,Nee, op dit moment is dat niet wenselijk. We willen op dit moment een neutrale plek zijn, voor alles en iedereen.”
Je laatste zin, dat maak jij er van…quote:Op woensdag 27 november 2024 19:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doe ik wel, want ook binnen een pauze zijn er regels, helemaal op een school. Pauze wil niet zeggen dat een school een plek vrij van regels en voorschriften wordt. Het is simpelweg een moment waar er geen les wordt gegeven, leerlingen kunnen dan wat eten, drinken of met elkaar praten. Maar actief religie beoefenen dus niet, dat is iets voor thuis en in de moskee.
Ik ben voor. Waar kunnen we tekenen?quote:Op woensdag 27 november 2024 19:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Schijnbaar halfbakken dan. Misschien dar de school zich niet zo zeer op de openbare grondslag, maar seculiere grondslag moet gaan beroepen. Lekker op zn Frans iedereen dezelde kledij, geen geloofsuitingen enzo.
Wel heel gek ja, dat een school in een van oudsher christelijk land het Christelijk geloof een voorkeursbehandeling geeft.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:28 schreef Mutant01 het volgende:
Mag je daar ook bidden als medewerker van Zadkine?
[..]
We willen een neutrale plek zijn, maar toch niet helemaal neutraal.
Ik vind dat scholen bezig moeten zijn met scholing, niet met het faciliteren van gebedsruimtes.quote:Op woensdag 27 november 2024 18:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat een of ander statuut zegt boeit me niets. Is toch niet rechtsgeldig.
Vind jij dat mensen mogen bidden tijdens werkpauzes?
Dat er onrust en woede onstaat heeft zoals gebruikelijk bijna altijd met de islam te maken.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Leerlingen kunnen en mogen vaak wel meer dan dat. Weet niet in wat voor gevangenis jij op school hebt gezeten. Punt is dat het ook in deze school kon en mocht, de onrust is ontstaan door de wijziging. En dat de onrust ontstaat is niet vreemd en heeft geen flikker met integratie te maken.
In de aula van het Zadkine. Binnenkort.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben voor. Waar kunnen we tekenen?

quote:Op woensdag 27 november 2024 19:41 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dat er onrust en woede onstaat heeft zoals gebruikelijk bijna altijd met de islam te maken.
Je hebt gelijk, het staat niet onomstotelijk vast dat de Christenen dit niet allemaal bekokstoofd hebben. We weten immers allemaal dat die oververtegenwoordigd zijn op het Zadkine.quote:
Dit vat ik even niet…?quote:Op woensdag 27 november 2024 19:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, het staat niet onomstotelijk vast dat de Christenen dit niet allemaal bekokstoofd hebben. We weten immers allemaal dat die oververtegenwoordigd zijn op het Zadkine.
Oh ik heb ook genoeg verhalen over dwingelandende grefo's hoor, wees gerust.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Altijd weer die moslims. Eten ontnomen,naakt douchen ontnomen, naar Christelijke school want moslims. Wat een hel moet het zijn geweest.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op woensdag 27 november 2024 19:53 schreef r_one het volgende:
[..]Sommige teksten zijn voor mij gewoon ingewikkeld: én sarcasme én twee keer ‘niet’ e.d.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet erg. Nederlands is ook geen gemakkelijke taal.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Sommige teksten zijn voor mij gewoon ingewikkeld: én sarcasme én twee keer ‘niet’ e.d.
Ik vind dat ook. Zelfs het tweede deel van die zin.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:39 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik vind dat scholen bezig moeten zijn met scholing, niet met het faciliteren van gebedsruimtes.
Mensen die het niet leuk vinden dat hun werkgever ze in hun pauze denkt te mogen vertellen of ze wel of niet mogen bidden, moeten ophoepelen naar een ander land?quote:Mensen die dat niet leuk vinden mogen lekker ophoepelen naar een ander land.
Dat blijkt nergens uit het artikel. Dat is wat jullie er weer van gemaakt hebben. Want er wonen veel moslims in/rond Rotterdam.quote:En in dit geval -zoals nagenoeg altijd het geval is met dit gezeik- naar een islamitisch land.
Now we're talkingquote:Op woensdag 27 november 2024 20:03 schreef probeer het volgende:
Een werkgever hoeft actief religieuze uitingen niet te faciliteren.
Maar een werkgever die werknemers in hun pauze zaken wil gaan verbieden, dat is van een andere orde.
Nee, deze onrust is ontstaan door moslims die hun religie boven de regels van de school proberen te krijgen. Niet bidden wil dan ook zeggen niet bidden, en jij als mede-moslim gaat uiteraard je geloofsgenoten verdedigen. Prima, dat mag natuurlijk, maar het benadrukt wel waar het probleem in Nederland zit.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Leerlingen kunnen en mogen vaak wel meer dan dat. Weet niet in wat voor gevangenis jij op school hebt gezeten. Punt is dat het ook in deze school kon en mocht, de onrust is ontstaan door de wijziging. En dat de onrust ontstaat is niet vreemd en heeft geen flikker met integratie te maken.
Als ik weer eens bij KFC heb lopen schransen is het hier niet stil op de wcquote:Op woensdag 27 november 2024 09:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Stilteruimtes....
Daar is toch een wc voor? Daar ga ik tenminste heen als ik stilte wil...
KFC is wel halalquote:Op woensdag 27 november 2024 20:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als ik weer eens bij KFC heb lopen schransen is het hier niet stil op de wc
Ja wel gek ja als je het daarna over neutraliteit hebt. Man man manquote:Op woensdag 27 november 2024 19:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wel heel gek ja, dat een school in een van oudsher christelijk land het Christelijk geloof een voorkeursbehandeling geeft.
De Verhage is halal, KFC niet. Dus ik zou als ik jou was niet bij Verhage eten. Straks raak je mog besmet.quote:
Howard, ik lees je posts graag. Ben het er ook vaak mee eens. Maar soms mis ik dat je ook eens iets goeds ziet van de islam. Die mensen zijn niet allemaal slecht of bloeddorstig.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, deze onrust is ontstaan door moslims die hun religie boven de regels van de school proberen te krijgen. Niet bidden wil dan ook zeggen niet bidden, en jij als mede-moslim gaat uiteraard je geloofsgenoten verdedigen. Prima, dat mag natuurlijk, maar het benadrukt wel waar het probleem in Nederland zit.
Hier trouwens nog een leuk artikel over 'jongeren' op Zadkine: Deze jonge mbo-studenten schrijven over hun islam. ‘Dankbaar als moslim geboren’
Tja, het zullen vast allemaal prima jongens zijn hoor, maar bidden doe je maar thuis. En als je dat niet kunt accepteren en denkt dat openbare onderwijsinstellingen in Nederland zich moeten aanpassen aan jouw religie, dan kun je beter terug naar Marokko, Turkije of een ander Islamitisch land.
Dat is natuurlijk je vurige wens en insteek. Maar niet bidden is dus niet niet bidden. Maar je hebt het artikel niet gelezen en zag het woordje moslim en dacht hey, daar kan ik wat mee.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, deze onrust is ontstaan door moslims die hun religie boven de regels van de school proberen te krijgen. Niet bidden wil dan ook zeggen niet bidden, en jij als mede-moslim gaat uiteraard je geloofsgenoten verdedigen. Prima, dat mag natuurlijk, maar het benadrukt wel waar het probleem in Nederland zit.
Hier trouwens nog een leuk artikel over 'jongeren' op Zadkine: Deze jonge mbo-studenten schrijven over hun islam. ‘Dankbaar als moslim geboren’
Tja, het zullen vast allemaal prima jongens zijn hoor, maar bidden doe je maar thuis. En als je dat niet kunt accepteren en denkt dat openbare onderwijsinstellingen in Nederland zich moeten aanpassen aan jouw religie, dan kun je beter terug naar Marokko, Turkije of een ander Islamitisch land.
Wat is er haram aan kippenvlees?quote:Op woensdag 27 november 2024 20:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De Verhage is halal, KFC niet. Dus ik zou als ik jou was niet bij Verhage eten. Straks raak je mog besmet.
Kippenvlees is niet per definitie haram of halal, als je het daarover wil hebben is F&L een leuk forum.quote:
Zowel voor werknemers als voor leerlingen geldt dat er twee soorten pauzes zijn. De middagpauze is doorgaans degene die aan grotere beperkingen onderhevig is en waarbij de werknemer/scholier van het terrein af mag. Wat er op dat terrein wel of niet mag is nog steeds aan de werkgever/instelling.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:03 schreef probeer het volgende:
Maar een werkgever die werknemers in hun pauze zaken wil gaan verbieden, dat is van een andere orde.
Daar zijn velen ook open over. Nederland is een Westers land met een Christelijk-Joodse inslag, die cultuur dient beschermd te worden, net zoals dat Turken de Islamtische cultuur in Turkije willen beschermen en Marokkanen de Islamtische cultuur in Marokko.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja wel gek ja als je het daarna over neutraliteit hebt. Man man man
Dat argument heb ik dan ook nergens gemaakt. Sterker nog, ik stel het tegenovergestelde, zie de laatste alinea in mijn post.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Howard, ik lees je posts graag. Ben het er ook vaak mee eens. Maar soms mis ik dat je ook eens iets goeds ziet van de islam. Die mensen zijn niet allemaal slecht of bloeddorstig.
Dank u.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:15 schreef Mutant01 het volgende:
Kippenvlees is niet per definitie haram
Je bent een beetje aan het raaskallen. Een school met openbare grondslag die het heeft over neutraliteit maar het dus uiteindelijk niet is. Anders hadden zichzelf maar een Joods Christelijke school moeten noemen en was deze discussie ook niet gevoerd.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar zijn velen ook open over. Nederland is een Westers land met een Christelijk-Joodse inslag, die cultuur dient beschermd te worden, net zoals dat Turken de Islamtische cultuur in Turkije willen beschermen en Marokkanen de Islamtische cultuur in Marokko.
Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen voetballen? Klopt. Daar zullen ze vast regels of zelfs een verbod aan mogen verbinden.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat er op dat terrein wel of niet mag is nog steeds aan de werkgever/instelling.
In dit geval is het nog gekker. Ja je mag bidden, maar we bepalen de vorm: alleen op de Christelijke manier.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen voetballen? Klopt. Daar zullen ze vast regels of zelfs een verbod aan mogen verbinden.
Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen bidden? Nee, dat mogen ze niet verbieden.
En volgens mij weet je dat best.
En de Azan dan?quote:Op woensdag 27 november 2024 20:25 schreef probeer het volgende:
Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen bidden? Nee, dat mogen ze niet verbieden.
Nou, laten we eerlijk blijven ... Dat is louter hoe onze radicaal rechtse mede-FoK!-ers het graag zouden zien; een zeer selectieve vrijheid van religie. Lang leve de Nederlandse waarden, (en fuck het humanisme)!quote:Op woensdag 27 november 2024 20:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In dit geval is het nog gekker. Ja je mag bidden, maar we bepalen de vorm: alleen op de Christelijke manier.
Ik gok zomaar dat een rechter niet zal oordelen dat een werkgever verplicht is om de Azan te laten klinken.quote:
Ik lees dat toch echt letterlijk terug in het interview.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou, laten we eerlijk blijven ... Dat is louter hoe onze radicaal rechtse mede-FoK!-ers het graag zouden zien; een zeer selectieve vrijheid van religie. Lang leve de Nederlandse waarden, (en fuck het humanisme)!
Maar dat is niet iets wat door die onderwijsstelling beweerd wordt.
Ehh .. linkje?quote:Op woensdag 27 november 2024 20:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik lees dat toch echt letterlijk terug in het interview.
Het gaat me om (het verbieden van) religieuze vrijheden. Bidden is er een van, de Azan ook.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik gok zomaar dat een rechter niet zal oordelen dat een werkgever verplicht is om de Azan te laten klinken.
Matig.quote:En ik gok ook dat jij, met veel meer juridische kennis dan ik, dat ook best wel weet.
Vertel .. hoe doe ik het, qua gokken?
Op een kleedje op de grond? Dat is echt aan de instelling om daar toestemming voor te geven. Je kan niet in mensen hun hoofd kijken en de WC is ook privé.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Wel of niet tijdens je pauze op het terrein van de werkgever mogen voetballen? Klopt. Daar zullen ze vast regels of zelfs een verbod aan mogen verbinden.
En volgens mij weet je dat best.
Nee, dat zijn moslims. Niet andermans religieuze regel van de zondagsrust of de biecht respecteren, maar wel eisen dat de niet moslims de religieuze regels van de islam volgen zoals het niet afbeelden van die kutprofeet en en het in ere houden van elk exemplaar van de koran.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou, laten we eerlijk blijven ... Dat is louter hoe onze radicaal rechtse mede-FoK!-ers het graag zouden zien; een zeer selectieve vrijheid van religie. Lang leve de Nederlandse waarden, (en fuck het humanisme)!
Je lijkt niet goed te begrijpen wat dit in de praktijk wil zeggen. Het niet mogen bidden op school staat op geen enkele manier haaks op de vrijheid van religie.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar dat is niet iets wat door die onderwijsstelling beweerd wordt.
https://www.ad.nl/rotterd(...)t-ontnemen~a92ca202/quote:Op woensdag 27 november 2024 20:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Ehh .. linkje?
Maar ja, dat zou de boel inderdaad nóg kwalijker maken.
Ik zou denken dat een rechtbank dan zou wegen in hoeverre die oproep inbreuk maakt op de belangen en vrijheden van anderen. Maar daar is bij 'je in je pauze afzonderen om te bidden' geen sprake van.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Het gaat me om (het verbieden van) religieuze vrijheden. Bidden is er een van, de Azan ook.
Een werkgever is het niet verplicht te laten klinken nee (duh), maar kan/mag hij het ook verbieden? Mag iemand in de hal van het Zadkine gaan staan tetteren dat je je naar het gebed moet haasten en dat er geen grotere godheid is da Allah?
Op hun eigen kleedje op een stukje grond waar ze anderen niet in de weg zitten? Geen enkele rechter gaat een werkgever gelijk geven in zo'n verbod.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op een kleedje op de grond? Dat is echt aan de instelling om daar toestemming voor te geven. Je kan niet in mensen hun hoofd kijken en de WC is ook privé.
Welk interview?quote:Op woensdag 27 november 2024 20:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik lees dat toch echt letterlijk terug in het interview.
Vergelijk je nu het bidden zelf met de azan?quote:Op woensdag 27 november 2024 20:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Het gaat me om (het verbieden van) religieuze vrijheden. Bidden is er een van, de Azan ook.
Een werkgever is het niet verplicht zelf te laten klinken nee (duh), maar kan/mag hij het ook verbieden? Mag iemand in de hal van het Zadkine gaan staan tetteren dat je je naar het gebed moet haasten en dat er geen grotere godheid is dan Allah?
Maar de Azan (zoals hierboven beschreven) dus wel?!quote:Op woensdag 27 november 2024 20:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik zou denken dat een rechtbank dan zou wegen in hoeverre die oproep inbreuk maakt op de belangen en vrijheden van anderen. Maar daar is bij 'je in je pauze afzonderen om te bidden' geen sprake van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |