abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215693446
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze: ‘
AD Premium vervangen door artikel BNN Vara over de kwestie. Aangepaste bron.

Bidden onder werktijd bij onderwijsinstelling kan wel als je christen bent, maar is niet toegestaan voor moslims. Dat blijkt uit een mail van de schoolleiding die na ophef erover ook gauw weer werd ingetrokken, zo meldt het AD. Het college van bestuur houdt evenwel vast aan het verbod en beweert dat het rechtsgeldig is. Dat is het niet, zegt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

In de mail viel te lezen dat "de school voortaan gaat handhaven ‘op actieve geloofsbelijdenis’". Het AD schrijft:

Directeuren krijgen in de mail instructies mee over hoe ze hun collega’s moeten ‘aanspreken op hun gedrag’. ‘Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden’ - ‘Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden’ én ‘Stel geen ruimte beschikbaar’, valt te lezen in de mail, die verstuurd werd op 11 oktober. Er wordt gewezen op het statuut, waarin staat dat bidden niet is toegestaan. Niet voor studenten, maar óók niet voor medewerkers.

Uit een gesprek van de krant met bestuursvoorzitter Marloes de Vries blijkt echter hoe selectief dat verbod is. Zo is er een huiskamer die voor iedereen is. Op de vraag of je daar als medewerker van Zadkine mag bidden, luidt het antwoord: "Als iemand die christelijk is daar een boterham wil eten, dan zou het kunnen dat hij z’n handen vouwt voordat hij aan het eten begint. Dat kun je in een huiskamer doen natuurlijk."

Op de vervolgvraag of je daar als moslim dan ook je gebedskleedje mag uitrollen, zegt De Vries: "Nee, op dit moment is dat niet wenselijk. We willen op dit moment een neutrale plek zijn, voor alles en iedereen."

Ze volgt haar discriminerende antwoord vervolgens op met de opmerking dat "als je vindt dat je op de gang je gebedskleed moet uitrollen, dan kan dat op dit moment niet." Om in één adem door ook te zeggen dat dat bij haar weten ook helemaal niet gebeurt. Het bidden in de pauze door islamitische medewerkers gebeurt in plaats daarvan bijvoorbeeld in een hoek van een opslagruimte, waar niemand het ziet.

De Vries zegt geen wetten te overtreden door het onderscheid te maken in wie wel en niet mag bidden en op welke manier dat dan moet gebeuren. "Wij zijn niet zo dom om dat niet te toetsen," antwoordt ze op een vraag daarop. Maar volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is ze dat wel, want "de wet Gelijke Behandeling schrijft voor dat een werkgever zijn of haar werknemers niet mag verbieden te bidden op het werk". Ook zegt een woordvoerder van het ministerie: "Iedere werknemer heeft recht op pauze. Daar mogen zij zelf invulling aan geven."

Na vragen van het AD heeft de school toch maar bakzeil gehaald en de mail weer ingetrokken. Ook zegt de instelling dat er voorlopig niet wordt gehandhaafd op medewerkers die in hun eigen tijd willen bidden.

Het Rotterdamse Zadkine heeft ruim 17.000 studenten en 1700 medewerkers en staat bekend als een diverse school.

https://www.ad.nl/rotterd(...)t-ontnemen~a92ca202/

[ Bericht 27% gewijzigd door Jippie op 30-11-2024 19:25:46 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215693464
Niet verwacht dat zoiets nog mogelijk zou zijn bij een grote Rotterdamse scholengemeenschap van voornamelijk MBO opleidingen in 2024.
pi_215693478
Zo hebben trouwens een prima banketopleiding. Dat heb ik al meermaals mogen proeven:

voetbalmanager2 in CUL / Too good to go ervaringen #12 Veel voor weinig!

voetbalmanager2 in CUL / Too good to go ervaringen #12 Veel voor weinig!

voetbalmanager2 in CUL / Too good to go #11 Veel voor weinig!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215693488
Ja deze discussie is er ook op de MBO-school waar ik werk. Maar de behoefte aan stilteruimtes is na corona extreem gestegen. Als openbare school snap ik dan wel weer dat je dat zo min mogelijk wilt faciliteren.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_215693584
Lol.

"Hij was bedoeld voor directeuren en niet aan medewerkers"
ook dat mag niet :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215693665
Diversiteitsbeleid betekent ook hier weer: 'hoe gaat de rest zich aanpassen aan drammende moslims'.
pi_215693817
Hier zitten de kids op normale scholen. Lesrooster, en pauzes. En geen gezeik over geloven, doe je in de pauzes of thuis. Regels zijn regels.
pi_215693822
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:45 schreef Nexum het volgende:
Ja deze discussie is er ook op de MBO-school waar ik werk. Maar de behoefte aan stilteruimtes is na corona extreem gestegen. Als openbare school snap ik dan wel weer dat je dat zo min mogelijk wilt faciliteren.
Dit, je stuurt je kind naar een school en daar zijn regels voor iedereen.
Gewoon opdonderen is ook een optie.
pi_215693824
Blij gedoe ook, dat 'de moslim' uithangen en 'wollah ik moet bidden' :')
Eens kijken
  woensdag 27 november 2024 @ 02:17:15 #10
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215693855
Gewoon bruine bonen serveren.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215693865
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[b]
Zadkine heeft ruim 17.000 studenten en 1700 medewerkers en staat bekend als een diverse pikzwarte school, zowel in de studentenpopulatie als onder medewerkers.
pi_215693892
Het niet afbakenen van het domein van de religie en het domein van de overheid in Nederland heeft weliswaar algemeen kiesrecht opgeleverd, maar ook veel terugkerende maatschappelijke onrust op dit thema.

Koehandel tussen de SDAP en confessionelen over grondwetswijziging 1917, einde schoolstrijd in ruil voor algemeen kiesrecht.

Dit liep in het ook al niet naar wens:
https://www.observantonli(...)n-in-meditatieruimte

Die moesten ook weer terug naar de bezemkast. Gezien en gefilmd worden met het risico op het internet te belanden
  woensdag 27 november 2024 @ 06:49:30 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215694053
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 00:37 schreef RotatoR het volgende:
Diversiteitsbeleid betekent ook hier weer: 'hoe gaat de rest zich aanpassen aan drammende moslims'.
Islam; nemen, nemen, nemen, niks geven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215694068
Je hoeft niet alles maar te tolereren in je maatschappij.
Sommige dingen en culturen zijn nou eenmaal onverenigbaar.
pi_215694200
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 06:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Afschaffing bijzonder onderwijs, maakt afbakening en de plaats van religie en overheid in het onderwijs mogelijk. Durfde de politiek nooit aan, want christenen, want joden, want antroposofen enz.

Op een of andere manier wordt het zien van een biddende moslim als iets aanstootgevends ervaren, en beide kampen hebben de overtuiging dat de ene geestesziek is, en zij zelf dat niet zijn.
pi_215694212
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 07:18 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Afschaffing bijzonder onderwijs, maakt afbakening en de plaats van religie en overheid in het onderwijs mogelijk. Durfde de politiek nooit aan, want christenen, want joden, want antroposofen enz.

Op een of andere manier wordt het zien van een biddende moslim als iets aanstootgevends ervaren, en beide kampen hebben de overtuiging dat de ene geestesziek is, en zij zelf dat niet zijn.
Ik vind persoonlijk de islam sowieso aanstootgevend.
Een cultuur en religie waar vrouwen onderdrukt worden, waar in ze niet mogen werken en in sommige streken niet met elkaar mogen praten, waar homo’s gestenigd worden of van gebouwen worden gegooid.

Daaraan gekoppeld een mentaliteit dat koran en religie het hoogste goed en streven is..

Waarom is het controversieel dit niet te willen in je land?
Dit zou niet eens ter discussie moeten staan.

Weg ermee.
Bidden doe je maar thuis, in de kerk of in de moskee.
pi_215694493
Mag je nog wel mediteren?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215694517
pi_215694525
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:23 schreef raptorix het volgende:
Mag je nog wel mediteren?
Moet je aan het Pentagon vragen;)
  woensdag 27 november 2024 @ 08:39:15 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_215694564
Zolang artikel 6 van de grondwet bestaat staan ze volledig in hun recht.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_215694633
quote:
9s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:39 schreef ACT-F het volgende:
Zolang artikel 6 van de grondwet bestaat staan ze volledig in hun recht.
Nee hoor.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215694645
quote:
Onrust onder Zadkine-personeel na verbod op bidden in de pauze
Moeilijk doen over wat mensen in hun pauze doen is ook behoorlijk vreemd. Of je nou een rondje loopt, bruine boterhammen met kaas ( :r) eet, of bid, dat moet je gewoon zelf kunnen invullen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215694700
quote:
2s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Moeilijk doen over wat mensen in hun pauze doen is ook behoorlijk vreemd. Of je nou een rondje loopt, bruine boterhammen met kaas ( :r) eet, of bid, dat moet je gewoon zelf kunnen invullen.
Het is een openbare school, daar hoort religie niet thuis.
pi_215694718
quote:
Dit jaar zijn meerdere petities gestart waarin aandacht wordt gevraagd voor stilteruimtes binnen Zadkine-scholen.
Stilteruimtes....
Daar is toch een wc voor? Daar ga ik tenminste heen als ik stilte wil...
:')
pi_215694800
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:06 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Stilteruimtes....
Daar is toch een wc voor? Daar ga ik tenminste heen als ik stilte wil...
Die kutsmoes gebruiken ze elke keer: "Het is voor iedereen *) "
In de praktijk:

quote:
Deja vu. Aan een hogeschool – niet de HU – exact dezelfde discussie van heel nabij meegemaakt. Islamieten wilden gebedsruimte. Kon eerst absoluut niet want het is openbaar onderwijs, er zijn genoeg moskeeën in de buurt en lokalen zijn schaars. De druk werd groter en verzoek werd vele malen herhaald. Progressieve studenten en docenten in medezeggenschapsraden gingen er zich mee bemoeien en waren het er zonder discussie over eens dat hier gefaciliteerd moest worden. Uitkomst: geen moskee wel een stilteruimte ‘zodat er bijv. ook aan yoga kan worden gedaan’ voor wie juist daar behoefte aan heeft. Praktijk: lokaal is een moskee geworden. Yogi zijn nergens te bekennen (kijken wel uit). Omdat het formeel geen moskee mag zijn, moeten aan het eind van de dag alle bidmatjes etc. weg zijn. Dat gebeurt ook, maar first thing in the morning : alles is teruggeplaatst. Daarna kwam de wens of eis eigenlijk dat mannen en gescheiden zijn dus maakte men onderling een bepaalde verdeling van zaalgebruik over de week. Emoties liepen hoog op. Beveiliging was nodig. Daarna kwamen er klachten dat mannen steeds hun voeten in de WC’s wassen.

En zo gaat dat verder en verder …. . Nu is er geen weg meer terug. Gratis advies voor schoolbestuur: harde lijn trekken en niets toestaan, is echt de beste optie. Je voorkomt er veel problemen mee.
https://www.duic.nl/algem(...)-college-in-utrecht/
pi_215694820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:18 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Die kutsmoes gebruiken ze elke keer: "Het is voor iedereen *) "
In de praktijk:
[..]
https://www.duic.nl/algem(...)-college-in-utrecht/
Teringjantje...
Wat een land zijn we ook geworden zeg...
pi_215694822
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:04 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Het is een openbare school, daar hoort religie niet thuis.
Dit is in Nederland zo gegroeid. Moslim kinderen in de jaren 70-80 konden door het bijzonder onderwijs als leerling geweigerd worden. Openbaar onderwijs moest dat maar opvangen.
pi_215694848
We gaan de onvrijheid van islam oplossen door te micromanagen wat jij in je pauze doet.
pi_215694892
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 01:37 schreef Maharski het volgende:
Blij gedoe ook, dat 'de moslim' uithangen en 'wollah ik moet bidden' :')
Laat me bidden of ik klop op je neus _O-
  woensdag 27 november 2024 @ 09:34:35 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215694902
Fijne school die zich gaat bemoeien met wat je in je pauze gaat doen.
pi_215695005
quote:

[..]
ik wil graag een sexruimte op school hebben om sex te hebben tijdens mijn pauze. Wil je er gelijk een schommel bij hangen? Dank je wel.
  woensdag 27 november 2024 @ 09:59:05 #32
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215695050
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat andere mensen maar overal en nergens moeite moeten doen om jouw geloof te accommoderen. Daar gaat het nogal eens mis vooral bij moslims.
pi_215695584
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat andere mensen maar overal en nergens moeite moeten doen om jouw geloof te accommoderen. Daar gaat het nogal eens mis vooral bij moslims.
En bij het deugpubliek die dat faciliteren.
pi_215695837
quote:

[..]
Mee eens. Snap het beleid van de school ook niet.
Dat je als openbare school er geen ruimtes en lestijd voor realiseert snap ik dan weer wel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215696261
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 06:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Islam; nemen, nemen, nemen, niks geven.
Ja, echt onredelijk om in je pauze je eigen ding te willen doen.

Wat een vuil tuig, die moslims, nietwaar?
"Pools are perfect for holding water"
pi_215696267
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 06:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Iedereen die mij in mijn pauze zegt wat ik wel of niet mag doen, kan keihard de tering krijgen.

Jij laat jezelf wel vertellen hoe jij je pauze in mag delen, begrijp ik?
  woensdag 27 november 2024 @ 12:08:46 #37
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215696359
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:00 schreef probeer het volgende:

[..]
Ja, echt onredelijk om in je pauze je eigen ding te willen doen.

Wat een vuil tuig, die moslims, nietwaar?
Je zit nogal in je emotie. Wat is er niet waar aan wat ik schreef?

Maar leg anderen geen woorden in de mond.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:10:58 #38
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_215696382
Waarom is dit ingewikkeld? Als jij wilt bidden in de pauze ga je toch lekker bidden? Als je dat vervolgens persé op/in school wilt doen moet je een school kiezen die jouw religie faciliteert. Je kan van een openbare school niet verwachten dat die dit doen, dus in die gevallen lekker buiten bidden.

Als god alwetend, almachtig en rechtvaardig is zal hij het begrijpen. Echt.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_215696393
Religie is als een piemel. Leuk om te hebben maar je hoeft hem niet steeds op tafel te leggen om aan anderen te laten zien. Juist dat laatste is wat er wel steeds gebeurt. Het gaat om manifestatiedrang.
pi_215696409
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:10 schreef AgLarrr het volgende:
Waarom is dit ingewikkeld? Als jij wilt bidden in de pauze ga je toch lekker bidden? Als je dat vervolgens persé op/in school wilt doen moet je een school kiezen die jouw religie faciliteert. Je kan van een openbare school niet verwachten dat die dit doen, dus in die gevallen lekker buiten bidden.

Als god alwetend, almachtig en rechtvaardig is zal hij het begrijpen. Echt.
Ja, precies dit dus.
pi_215696413
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:12 schreef Dutchguy het volgende:
Religie is als een piemel. Leuk om te hebben maar je hoeft hem niet steeds op tafel te leggen om aan anderen te laten zien. Juist dat laatste is wat er wel steeds gebeurt. Het gaat om manifestatiedrang.
Verovering van de publieke ruimte vooral.
pi_215696442
Boeien dat iemand sneaky in een opberghok of een ander plekje aan het bidden is. Lekker laten gaan.

Persoonlijk ben ik wel voor stilteruimtes, maar snap ook wel dat een (openbare) school hier niet per se op zit te wachten.
pi_215696460
quote:
2s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:17 schreef DJKoster het volgende:
Boeien dat iemand sneaky in een opberghok of een ander plekje aan het bidden is. Lekker laten gaan.

Persoonlijk ben ik wel voor stilteruimtes, maar snap ook wel dat een (openbare) school hier niet per se op zit te wachten.
Sterke twijfels of die jongeren ook stilletjes gaan bidden in zo'n ruimte.
pi_215696492
quote:
2s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:17 schreef DJKoster het volgende:

Maar je kunt al aanvoelen wat er gebeurt als er stilteruimtes komen. Die gaan geclaimed worden.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:24:57 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215696510
In de pauze is ieder lokaal toch een stilteruimte?
  woensdag 27 november 2024 @ 12:25:15 #46
3542 Gia
User under construction
pi_215696512
Ik vind niet dat een school het recht heeft te bepalen wat je in de pauze doet. Als je graag wilt bidden, dan zoek je daar een plekje voor, zonder dit op te eisen. Je wast niet je voeten in een toilet, dat is goor! Je houdt ook geen toiletruimte bezet om te kunnen bidden; er zijn mensen die naar het toilet willen in hun pauze.

"Ja maar, waar kan ik dan bidden?" Thuis, bijvoorbeeld, na werktijd!

Werkgever kan wel verbieden te bidden onder werktijd. Verder hoeft ie ook niets te faciliteren voor gelovigen, zoals een stilteruimte. Ga naar je moskee/kerk/synagoge om te bidden, in je eigen tijd, uiteraard.
pi_215696517
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:19 schreef Loverboii het volgende:

[..]
Sterke twijfels of die jongeren ook stilletjes gaan bidden in zo'n ruimte.
Jongeren zijn in het algemeen niet zo stil inderdaad.
En zeker als 1 groep oververtegenwoordigd is in het gebruik van de stilteruimte wordt het eerder een ontmoetingsplek.
Dus dan moet je weer regels en toezicht op gaan stellen, gedoe allemaal.

Dus ja, ik begrijp heel goed dat scholen om practische redenen geen stilteruimte willen.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:27:07 #48
3542 Gia
User under construction
pi_215696525
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:24 schreef Hexagon het volgende:
In de pauze is ieder lokaal toch een stilteruimte?
Eigenlijk wel, maar als een moslimstudent daar mag zijn, mag een Joodse student of ongelovige student daar ook zijn. Je kunt dat lokaal niet claimen als gebedsruimte, ook niet voor 5 minuten. Geen enkele ruimte.

Jij gaat op je matje liggen en anderen lopen over je en om je heen.
  woensdag 27 november 2024 @ 12:32:32 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215696565
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:00 schreef probeer het volgende:

[..]
Iedereen die mij in mijn pauze zegt wat ik wel of niet mag doen, kan keihard de tering krijgen.

Jij laat jezelf wel vertellen hoe jij je pauze in mag delen, begrijp ik?
Ik weet wel een oplossing

We pakken een vel papier en schrijven daarop "Pauzewet

In Nederland mag je in de pauze enkel je meegebrachte bammetjes eten en een beetje slap lullen over voetbal en Max Verstappen."

76 handjes omhoog in de kamer, en probleem opgelost!
  woensdag 27 november 2024 @ 12:35:31 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215696581
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Eigenlijk wel, maar als een moslimstudent daar mag zijn, mag een Joodse student of ongelovige student daar ook zijn. Je kunt dat lokaal niet claimen als gebedsruimte, ook niet voor 5 minuten. Geen enkele ruimte.

Jij gaat op je matje liggen en anderen lopen over je en om je heen.
Als iemand er huiswerk gaat zitten maken vinden we het niet normaal om het te gaan verstoren. Dus wanneer iemand wil bidden ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')