Toch als het zon buitenkansje, zon no-brainer is als vaak geschetst wordt zou je denken dat investeerders er wel wat in zien. Die zijn toch niet verlegen van risico lopen als het waarschijnlijk een goed idee is. Die zijn toch niet allergisch geworden voor geld verdienen.quote:Op maandag 9 september 2024 19:05 schreef Hexagon het volgende:
Overigens hoeft er ergens maar weer een incident plaats te vinden a la Fukushima en het draagvlak voor een kerncentrale is weer helemaal weg. Dat maakt zo'n investering ook extreem risicovol.
Omdat boos zijn weer helemaal in is en daarnaast makkelijker te sturen is dan blijheid of kennis van zaken. Een meme met onwaarheden is veel makkelijker te lezen dan een stuk met uitleg en diepte, daar moet je nu eenmaal moeite voor doen.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Even terug naar de Nederlanden politiek vraag ik me wel echt af waarom er zoveel mensen klaarblijkelijk boos zijn en PVV stemmen als de algehele consensus is dat het nog nooit beter is gegaan met Nederland.
Wat is de catch dan?
Die doden kwamen door een overstroming toch?quote:Op maandag 9 september 2024 19:05 schreef Hexagon het volgende:
Overigens hoeft er ergens maar weer een incident plaats te vinden a la Fukushima en het draagvlak voor een kerncentrale is weer helemaal weg. Dat maakt zo'n investering ook extreem risicovol.
Het artikel wat gepost werd geeft vrij duidelijk aan waar de pijnpunten voor de investeerders liggen maar een van de grootste punten is hoe lang het duurt voordat een centrale daadwerkelijk inkomsten genereert.quote:Op maandag 9 september 2024 19:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Toch als het zon buitenkansje, zon no-brainer is als vaak geschetst wordt zou je denken dat investeerders er wel wat in zien. Die zijn toch niet verlegen van risico lopen als het waarschijnlijk een goed idee is. Die zijn toch niet allergisch geworden voor geld verdienen.
Desondanks heeft Fukushima veel gevolgen gehad voor de plannen voor kerncentrales in die tijd. Als mensen die centrales eng vinden dan roepen ze overal weerstand op.quote:Op maandag 9 september 2024 19:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die doden kwamen door een overstroming toch?
Tsjernobyl is het voorbeeld voor een kerncentraleincident, maar de Sovjet Unie stond nou niet bepaald bekend om hoge kwaliteit en veiligheid op de werkvloer.
Een groot deel zijn mensen die de boot gemist hebben.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Even terug naar de Nederlanden politiek vraag ik me wel echt af waarom er zoveel mensen klaarblijkelijk boos zijn en PVV stemmen als de algehele consensus is dat het nog nooit beter is gegaan met Nederland.
Wat is de catch dan?
Dat is nog steeds zo, er is flink wat weerstand tegen kerncentrales tot op de dag van vandaag. Slechts 36% is echt voorstander, het is echter wel zo dat de voorstanders in aantal toenemen. De vraag is dan wel hoe veel daarvan overblijft als de nieuwe kerncentrale in hun buurt/regio moet komen.quote:Op maandag 9 september 2024 19:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Desondanks heeft Fukushima veel gevolgen gehad voor de plannen voor kerncentrales in die tijd. Als mensen die centrales eng vinden dan roepen ze overal weerstand op.
Dat allicht niet. Maar ze stippelen voor zichzelf wel een tijdspad uit dat nieuwe centrales vanaf 2035 in bedrijf moeten zijn. Dat kan alleen als je op zeer korte termijn definitieve besluiten neemt en gaat bouwen. Anders is het gewoon onhaalbaar.quote:Op maandag 9 september 2024 18:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin, er is helemaal niemand die zegt of gezegd heeft dat we nu meteen gaan bouwen.
Mischien moet je eens kijken hoeveel mensen zich nog als arbeidersklasse identificeren. Als jezelf opwerken en niet langer als arbeider zien "kapotmaken" is dan heb je mischien een punt maar volgens mij is dat een beetje een onzin verhaal.quote:Op maandag 9 september 2024 19:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ooit was er de arbeidersbeweging, de arbeidersklasse, vakbonden, sociaaldemocraten die heel actief waren om de arbeider te ontwikkelen, zich te verbeteren, scholing voor hun kinderen.
Niets van over, kapotgemaakt door de boomers.
De onderklasse zit nu liever voor sbs
quote:In oostelijke deelstaten beschouwt slechts een derde (37 procent) zichzelf nog als arbeider, blijkt uit sociologisch onderzoek. Voor de Wende van 1989 was dat 57 procent. In de oude Bondsrepubliek rekent amper een kwart (23 procent) zich tot de arbeidersklasse. In Oost en West denkt een meerderheid (57 procent respectievelijk 61 procent) tot de middengroepen te behoren. In Nederland is de arbeidersklasse nog onbeduidender geworden. Volgens het laatste Nationaal Kiezersonderzoek identificeert 20 procent zich als (hogere) arbeidersklasse en 76 procent als (hogere) middenklasse.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)idersklasse-a4864655
Vroeger voor mij was 1970 toen mijn opa zijn handen letterlijk ontvelde door ladingen huiden te lossen in de haven van Rotterdam voor een loon waar hij eigenlijk geen gezin van kon onderhouden. Dat was de arbeidersklasse.quote:Op maandag 9 september 2024 19:38 schreef Vis1980 het volgende:
Ook '(vul hier een onderwerp naar keuze in) is helemaal kapotgemaakt door (vul hier een groep, instantie of persoon in waar je sowieso al een hekel aan had in)' is de gemakkelijkste weg. Daarnaast is het altijd de verantwoordelijkheid van een ander, het liefst een niet levend iets (zoals 'De politie' of 'de overheid' of gewoon simpelweg 'zij/ze').
En zelf ben je dan een kritische of bezorgde burger, die óf net doet alsof ie weet hoe het werkt zonder ooit moeite in het onderwerp te hebben gestoken óf suggereert dat wetten, regels en verdragen alleen tellen als het degene uitkomt.
Vroeger gingen we gewoon in de tuin of sloot schijten, tijden veranderen.
Die bestaan zeker nog wel. Meestal onder de arbeidsmigranten.quote:Op maandag 9 september 2024 19:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vroeger voor mij was 1970 toen mijn opa zijn handen letterlijk ontvelde door ladingen huiden te lossen in de haven van Rotterdam voor een loon waar hij eigenlijk geen gezin van kon onderhouden. Dat was de arbeidersklasse.
Daarvan is, gelukkig, weinig over hoewel er nog steeds werkende armoede is en nog steeds mensen te weinig betaald krijgen voor fysiek heel zwaar werk maar ik zie 1000x liever minder mensen in de arbeidersklasse dan meer.
Als dat de prestatie van de boomers is dan feliciteer ik ze bij deze voor een job well done.
Dat kan niet, nee, absoluut niet zelfs en ik ben dit volledig met jou eens.quote:Op maandag 9 september 2024 19:57 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Het begint op te vallen dat deze club ook met alles weg komt.
Het lijkt wel alsof regels steeds minder gelden voor Den Haag, dat is echt een probleem aan het worden.
Is ook niet de eerste keer hč met deze grapjassen? Grootschalige fraude laat je gewoon onderzoeken door een ex-partner: https://nos.nl/artikel/24(...)niet-goed-uitgevoerdquote:Op maandag 9 september 2024 19:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat kan niet, nee, absoluut niet zelfs en ik ben dit volledig met jou eens.
quote:Op maandag 9 september 2024 19:57 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Het lijkt wel alsof regels steeds minder gelden voor Den Haag, dat is echt een probleem aan het worden.
Dit soort kreten is ook erg goed voor het vertrouwen, ja. Pels Rijcken zal ook wel de advocaat van WC Eend zijn.quote:Verder laat een woordvoerder van Pels Rijcken weten dat Veldhuis en Pels Rijcken niet van mening zijn dat de tuchtrechtelijke veroordeling gevolgen dient te hebben voor zijn positie als landsadvocaat.
Net als deze clubs:quote:Op maandag 9 september 2024 19:57 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
quote:In de jaren na de eerste inval bij Box Consultants in 2015, ontdekte Stibbe dat het OM en de FIOD putten uit vertrouwelijke e-mails die de advocaten en hun cliėnt Box elkaar stuurden.
Hij is toch gewoon veroordeeld? Het komt zelden voor dat op een waarschuwing zwaarwegende gevolgen op de arbeidsrelatie zitten, maar als dat al zou zijn, dan is dat een kwestie tussen PelsRijcken en de advocaat. Den Haag heeft daar niets mee te maken, anders dan dat ze die vent niet meer op hun dossiers zouden kunnen willen hebben.quote:Op maandag 9 september 2024 19:57 schreef trein2000 het volgende:
Het is niet de eerste van PelsRijcken (vooral een grote zaak in 2021), het begint toch echt op een verrotte bedrijfscultuur te lijken. En dan kan de minister misschien beter op zoek naar een ander kantoor. Maar juni 2023 is het contract volgens mij, een beetje tegen de zin van een mopperende Kamer, verlengd, geen idee hoe lang ze er nu nog aan vast zitten.quote:Op maandag 9 september 2024 21:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij is toch gewoon veroordeeld? Het komt zelden voor dat op een waarschuwing zwaarwegende gevolgen op de arbeidsrelatie zitten, maar als dat al zou zijn, dan is dat een kwestie tussen PelsRijcken en de advocaat. Den Haag heeft daar niets mee te maken, anders dan dat ze die vent niet meer op hun dossiers zouden kunnen willen hebben.
'21 betrof op zich het notariaat, maar dan nog is het geen kwestie waar Den Haag iets over te zeggen heeft. Behalve dan dus inderdaad het contract opzeggen, of in het contract opnemen dat de landsadvocaat geen tuchtrechtelijke kruisjes mag hebben, maar dat blijkt niet zo te zijn.quote:Op maandag 9 september 2024 21:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is niet de eerste van PelsRijcken (vooral een grote zaak in 2021), het begint toch echt op een verrotte bedrijfscultuur te lijken. En dan kan de minister misschien beter op zoek naar een ander kantoor. Maar juni 2023 is het contract volgens mij, een beetje tegen de zin van een mopperende Kamer, verlengd, geen idee hoe lang ze er nu nog aan vast zitten.
Dit is het kantoor dat de staat verdedigt in rechtszaken van een burger of bedrijf versus de staat. Zie je echt het probleem niet als daar een vertrouwensissue is? Je hebt op formele gronden natuurlijk wel gelijk, maar daarmee ben je er toch niet?quote:Op maandag 9 september 2024 21:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij is toch gewoon veroordeeld? Het komt zelden voor dat op een waarschuwing zwaarwegende gevolgen op de arbeidsrelatie zitten, maar als dat al zou zijn, dan is dat een kwestie tussen PelsRijcken en de advocaat. Den Haag heeft daar niets mee te maken, anders dan dat ze die vent niet meer op hun dossiers zouden kunnen willen hebben.
De status van landsadvocaat wordt bij KB verleend, dat is niet iets van kantoor. Daar mag je toch wel iets striktere eisen aan stellen me dunkt. Ook als politiek.quote:Op maandag 9 september 2024 21:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zou er als Staat wel een probleem mee hebben ja, maar dat had je dan of vooraf contractueel moeten vastleggen (zo'n onwaarschijnlijk scenario is het niet) of je kan nu niet meer dan druk uitoefenen om een ander te laten benoemen. Het enige dat ik nog lees is dat PR en de advocaat zelf er geen probleem in zien, niet wat de Staat ervan vindt. Overigens zou het wel extreem schijnheilig zijn om de man te lozen om een feit dat het OM zelf heeft gepleegd, ook als is het OM dan formeel niet de Staat.quote:Op maandag 9 september 2024 21:40 schreef Janneke141 het volgende:
Dit is het kantoor dat de staat verdedigt in rechtszaken van een burger of bedrijf versus de staat. Zie je echt het probleem niet als daar een vertrouwensissue is? Je hebt op formele gronden natuurlijk wel gelijk, maar daarmee ben je er toch niet?
Het bouwen van een centrale kost los van het geld ook meerdere jaren en is in zoverre controversieel dat je er ook niet vanuit kan gaan dat er politieke steun is in die hele periode.quote:Op maandag 9 september 2024 19:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Toch als het zon buitenkansje, zon no-brainer is als vaak geschetst wordt zou je denken dat investeerders er wel wat in zien. Die zijn toch niet verlegen van risico lopen als het waarschijnlijk een goed idee is. Die zijn toch niet allergisch geworden voor geld verdienen.
Waarom kunnen ze niks ermee? Lijkt me dat je toch prima kan stellen dat of die man vrijwillig ontslag neemt of dat onze staat naar een ander kantoor gaat. Wat die club er zelf van vindt doet er toch helemaal niet zo toe.quote:Op maandag 9 september 2024 21:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zou er als Staat wel een probleem mee hebben ja, maar dat had je dan of vooraf contractueel moeten vastleggen (zo'n onwaarschijnlijk scenario is het niet) of je kan nu niet meer dan druk uitoefenen om een ander te laten benoemen. Het enige dat ik nog lees is dat PR en de advocaat zelf er geen probleem in zien, niet wat de Staat ervan vindt. Overigens zou het wel extreem schijnheilig zijn om de man te lozen om een feit dat het OM zelf heeft gepleegd, ook als is het OM dan formeel niet de Staat.
Volgens mij kan dat juist best aardig. Die van stroom zullen veruit het grootste deel van de tijd flink dalen aangezien goedkope windenergie voor een aanbod gaat zorgen dat veelal groter is dan de vraag.quote:Op maandag 9 september 2024 21:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En dan nog even los van de prijzen van afvoer van kernafval of stroom die totaal niet te voorspellen zijn.
Precies, die processen zijn in gang gezet. Dat is natuurlijk nogal saai en leent zich minder voor one-liners.quote:Op maandag 9 september 2024 19:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat allicht niet. Maar ze stippelen voor zichzelf wel een tijdspad uit dat nieuwe centrales vanaf 2035 in bedrijf moeten zijn. Dat kan alleen als je op zeer korte termijn definitieve besluiten neemt en gaat bouwen. Anders is het gewoon onhaalbaar.
Waarschijnlijk net zoveel als er overblijft wanneer men een AZC wil plaatsen. Maar dat zijn natuurlijk alleen racistische PVV-ers dus die mag je negeren héquote:Op maandag 9 september 2024 19:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is nog steeds zo, er is flink wat weerstand tegen kerncentrales tot op de dag van vandaag. Slechts 36% is echt voorstander, het is echter wel zo dat de voorstanders in aantal toenemen. De vraag is dan wel hoe veel daarvan overblijft als de nieuwe kerncentrale in hun buurt/regio moet komen.
Wilders had een goede campagne en had a la Fox News - Trump. Talpa Media achter zich die hem een goede spin gaven op het eindquote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Wat is de catch dan?
Omdat het contract een opzegtermijn van twaalf maanden heeft, overigens in tegenspraak met het KB, wat de commissie ook bevreemdde:quote:Op maandag 9 september 2024 22:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom kunnen ze niks ermee? Lijkt me dat je toch prima kan stellen dat of die man vrijwillig ontslag neemt of dat onze staat naar een ander kantoor gaat. Wat die club er zelf van vindt doet er toch helemaal niet zo toe.
Wordt het allemaal niet veel kritischer als ze extra moeten betalen door de kerncentrales?quote:Op maandag 9 september 2024 19:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is nog steeds zo, er is flink wat weerstand tegen kerncentrales tot op de dag van vandaag. Slechts 36% is echt voorstander, het is echter wel zo dat de voorstanders in aantal toenemen. De vraag is dan wel hoe veel daarvan overblijft als de nieuwe kerncentrale in hun buurt/regio moet komen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nder-van-kernenergie
Ik denk eerder dat we een soort van universeel stroom tarief gaan krijgen of dat de kosten van kerncentrale uitgesmeerd worden over het net/transport tarief of iets.quote:Op maandag 9 september 2024 22:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat juist best aardig. Die van stroom zullen veruit het grootste deel van de tijd flink dalen aangezien goedkope windenergie voor een aanbod gaat zorgen dat veelal groter is dan de vraag.
De kosten van kernafval zullen juist stijgen. Men moet eigenlijk nog beginnen met nadenken over een permanente oplossing maar het is wel duidelijk dat dat weer een miljardeninvestering zal vragen…
Dan kunnen ze toch direct die opzegtermijn aanzeggen. Of gewoon per direct opzeggen en dan heeft het nieuwe advocatenkantoor meteen wat te doen om de staat te verdedigen in de zaak over deze contractbreuk. Als Pels Rijcken een zaak wil beginnen waar hun problemen nog meer bloot komt te liggen.quote:Op maandag 9 september 2024 22:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Omdat het contract een opzegtermijn van twaalf maanden heeft, overigens in tegenspraak met het KB, wat de commissie ook bevreemdde:
[ afbeelding ]
Wat voor winst zal er met kernafval te behalen zijn?quote:Op maandag 9 september 2024 23:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat we een soort van universeel stroom tarief gaan krijgen of dat de kosten van kerncentrale uitgesmeerd worden over het net/transport tarief of iets.
Kernafval zal zeker een enorme bak geld gaan kosten ja.
Mijn onderbuik zegt dat straks de eventuele winsten bij private partijen belanden en eventuele verliezen voor rekening zijn voor de belasting betaler.
De winst van de stroomopbrengst.quote:Op dinsdag 10 september 2024 00:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat voor winst zal er met kernafval te behalen zijn?
Kernenergie is alleen wel de duurste vorm van energie die er is, waarbij zon en wind inmiddels de goedkoopste zijn. En het verschil is inmiddels enorm. Dus de prijzen zullen bij meer kernenergie fors gaan stijgen. Voordeel is wel dat thuisaccu's dan rendabeler worden, iedereen met een beetje verstand zorgt er voor dat voor kernenergie in de mix komt hij of zij zoveel mogelijk zelfvoorzienend is. Uiteindelijk heb je dus vooral de huurders er mee.quote:Op dinsdag 10 september 2024 01:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De winst van de stroomopbrengst.
Echter is de werkelijke bouwtijd gegarandeerd meer dan 10 jaar. Dus de planning is onhaalbaar.quote:Op maandag 9 september 2024 22:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies, die processen zijn in gang gezet. Dat is natuurlijk nogal saai en leent zich minder voor one-liners.
Dat laatste is inderdaad niet ongebruikelijk bij kernenergie.quote:Op maandag 9 september 2024 23:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat we een soort van universeel stroom tarief gaan krijgen of dat de kosten van kerncentrale uitgesmeerd worden over het net/transport tarief of iets.
Kernafval zal zeker een enorme bak geld gaan kosten ja.
Mijn onderbuik zegt dat straks de eventuele winsten bij private partijen belanden en eventuele verliezen voor rekening zijn voor de belasting betaler.
Daar is onderzoek naar gedaan: https://jaspervis.wordpre(...)kerncentrale-bouwen/quote:Op dinsdag 10 september 2024 08:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Echter is de werkelijke bouwtijd gegarandeerd meer dan 10 jaar. Dus de planning is onhaalbaar.
Correct en nou is er in theorie ook genoeg innovatie rond kernenergie maar de praktijk is toch wat weerbarstiger.quote:Op dinsdag 10 september 2024 08:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar is onderzoek naar gedaan: https://jaspervis.wordpre(...)kerncentrale-bouwen/
11-15 jaar rekenen ze. Reken maar dat het vergunningentraject eerder langer dan korter is (er zullen veel mensen bezwaar indienen en dat tot de hoogste instantie waar ze kunnen gaan).
Maar die 11-15 jaar is pas vanaf het moment dat de locatie bekend is en de financiering rond. Dat deel gaat ook nog jaren duren. Reken maar niet dat voor 2040-2045 er een nieuwe kerncentrale staat in Nederland. En gezien de groei van andere vormen van energie (blue energy groeit bijvoorbeeld ook en is ook niet afhankelijk van het weer) en de vrij spectaculaire groei in de methodes om energie op te slaan is het de vraag of we in 2045 nog wel behoefte hebben aan deze dure vorm van energie. Als we het zon en wind overschot volledig op kunnen slaan, hebben we geen kerncentrale nodig.
Het is natuurlijk ook echt een enorm waardeloos systeem.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:01 schreef Hanca het volgende:
Dit begint wel een steeds groter probleem te worden:
https://www.trouw.nl/binn(...)n-is-groot~b6153c70/
Ik zie het ook bij mijn schoonzusje. Die leeft van netto 1500 euro in de maand, maar durft geen toeslagen aan te vragen (en dus doe ik het zo vaak mogelijk achteraf voor haar, als de berekening al definitief is, als ze het dan wel toe laat).
Je kunt als Kamer en kabinet wel enorm je best doen om te voorkomen dat mensen in armoede vallen, maar als de doelgroep het deels niet meer durft te gebruiken mist dat natuurlijk zijn doel. Een extra reden om nu zo snel mogelijk een start te maken met de stelselwijziging van de belasting, zodat alles klaar staat als de belastingdienst er aan toe is. Het MinFin heeft de bouwstenen al aangeleverd, tijd voor de Kamer om er mee aan de slag te gaan.
230 miljoen besparen bij het verplaatsen van 5% van de zorg, ze zijn gek als ze het niet doen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:08 schreef Tijger_m het volgende:
Kennen we dit ziekenhuis nog uit de verkiezingscampagne? Wilders die er schande van sprak dat de SEH dicht zou gaan?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-inwoners-a4865059
De problematiek is niet financieel maar een tekort aan personeel en een gebrek, paradoxaal genoeg, aan werk voor sommige afdelingen.
Een cynische VVD'er zal constateren dat dit prima werkt. De groep die de toeslag niet wil of kan aanvragen bespaart de schatkist kosten, en als mensen in de financiėle problemen komen is het hun eigen schuld.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:01 schreef Hanca het volgende:
Ik zie het ook bij mijn schoonzusje. Die leeft van netto 1500 euro in de maand, maar durft geen toeslagen aan te vragen (en dus doe ik het zo vaak mogelijk achteraf voor haar, als de berekening al definitief is, als ze het dan wel toe laat).
Je kunt als Kamer en kabinet wel enorm je best doen om te voorkomen dat mensen in armoede vallen, maar als de doelgroep het deels niet meer durft te gebruiken mist dat natuurlijk zijn doel. Een extra reden om nu zo snel mogelijk een start te maken met de stelselwijziging van de belasting, zodat alles klaar staat als de belastingdienst er aan toe is. Het MinFin heeft de bouwstenen al aangeleverd, tijd voor de Kamer om er mee aan de slag te gaan.
Dit werkt prima. De groep die de toeslag niet wil of kan aanvragen bespaart de schatkist kosten, en als mensen in de financiėle problemen komen is het hun eigen schuld.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:01 schreef Hanca het volgende:
Ja ik ben ook vooral benieuwd naar het alternatief. Natuurlijk wordt er niemand gelukkig van een oerwoud aan complexe toeslagen, maar het is wel een instrument om mensen die moeilijk rond kunnen komen te ondersteunen. Ga je naar verlaging van de algehele belastingdruk toe, dan komt dat ook ten goede aan mensen zoals ik die dat niet nodig hebben. Net als dat ik als chronisch zieke het afschaffen van het eigen risico heel sympathiek vindt, maar uiteindelijk betaalt iedereen daar aan mee.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:39 schreef nostra het volgende:
Nee zonder gekkigheid, dat toeslagencircus moeten we vanaf, maar ik ben bang dat de uitvoering daarvan een drama zal worden, omdat mensen niet valt uit te leggen dat ze niet minder krijgen als ze niet langer een bijboeking zien, maar de algemene belastingdruk daalt. Bovendien kan je het nooit generiek zo regelen dat er geen groepen daadwerkelijk op achteruit gaan, of groepen op vooruitgaan waar dat niet voor hoeft. Maar goed, ik ben benieuwd naar de plannen.
Je zou kunnen overwegen om huur- en zorgtoeslagen direct naar de verhuurder en verzekeraar over te maken, en niet naar de burger. Dat schept veel overzicht voor mensen die financiėle huishouding lastig vinden. Ook is het een mogelijkheid om het inkomen van peiljaar -2 te gebruiken, en niet het lopende jaar. Dat voorkomt in elk geval alle naheffingen, maar kan in individuele gevallen wel tot afwijkingen leiden. Tot op zekere hoogte moeten we die afwijkingen gewoon accepteren denk ik, dan krijg je het ene jaar misschien wat te veel en het andere wat te weinig. Alleen in zeer schrijnende gevallen, met een afwijking groter dan x% en onvoldoende eigen vermogen om het op te vangen zou je dan misschien iets met bijzondere bijstand moeten doen ofzo.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja ik ben ook vooral benieuwd naar het alternatief. Natuurlijk wordt er niemand gelukkig van een oerwoud aan complexe toeslagen, maar het is wel een instrument om mensen die moeilijk rond kunnen komen te ondersteunen. Ga je naar verlaging van de algehele belastingdruk toe, dan komt dat ook ten goede aan mensen zoals ik die dat niet nodig hebben. Net als dat ik als chronisch zieke het afschaffen van het eigen risico heel sympathiek vindt, maar uiteindelijk betaalt iedereen daar aan mee.
Je wilt een systeem waarin werken loont en gestimuleerd wordt, maar waarin mensen ook niet onder het bestaansminimum vallen met alle gevolgen van dien.
Daar heeft MinFin dus al een bouwstenenpakket voor aangeleverd.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja ik ben ook vooral benieuwd naar het alternatief. Natuurlijk wordt er niemand gelukkig van een oerwoud aan complexe toeslagen, maar het is wel een instrument om mensen die moeilijk rond kunnen komen te ondersteunen. Ga je naar verlaging van de algehele belastingdruk toe, dan komt dat ook ten goede aan mensen zoals ik die dat niet nodig hebben. Net als dat ik als chronisch zieke het afschaffen van het eigen risico heel sympathiek vindt, maar uiteindelijk betaalt iedereen daar aan mee.
Je wilt een systeem waarin werken loont en gestimuleerd wordt, maar waarin mensen ook niet onder het bestaansminimum vallen met alle gevolgen van dien.
Maar politiek is het veel te leuk en lekker om het af te schaffen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een cynische VVD'er zal constateren dat dit prima werkt. De groep die de toeslag niet wil of kan aanvragen bespaart de schatkist kosten, en als mensen in de financiėle problemen komen is het hun eigen schuld.
Dat hele toeslagencircus moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Het is een moloch in de uitvoering, en door zijn vormgeving met berekening achteraf altijd een recept voor ellende.
Ik heb er even heel snel doorheen gebladerd en er zit wel een stuk versimpeling in, maar over de omgang met toeslagen vind ik niet direct veel terug. Het gaat vooral over heel veel vormen van aftrek die afgeschaft of vereenvoudigd moeten worden, waarbij 'vereenvoudigd' soms ook weer lettterlijk omzetten in een subsidie, wat dan weer verdacht veel als een toeslag klinkt. Ook zaken als het lage BTW tarief verhogen naar 12% lijken me wat betreft het ontzien van de lagere inkomens een bijzonder slecht plan. Iets als de verhoging van het afbouwpunt voor heffingskorting is een wat meer progressieve regel.quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar heeft MinFin dus al een bouwstenenpakket voor aangeleverd.
https://www.rijksfinancie(...)ter-belastingstelsel
En CU in haar programma en ook eerder CU en D66 bij losse doorrekeningen hebben laten zien dat het kan. Je kunt zelfs de mensen die nu toeslagen hebben er harder op vooruit laten gaan dan de rest bij een stelselwijziging.
quote:. Voor hogere inkomens wordt de prikkel om extra te werken groter door een lagere marginale druk en daalt ook de gemiddelde druk. Aangezien werkenden met hogere inkomens doorgaans minder gevoelig zijn voor deze prikkels, resulteert per saldo een negatief effect op het arbeidsaanbod.
Ook dat ja. Als je wil koopkrachtmicromanagen dan is het toeslagenstelsel wel handig.quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar politiek is het veel te leuk en lekker om het af te schaffen.
(F)ophef in de media? Gooi er een toeslag tegenaan om te laten zien hoe betrokken je bent als politieke partij. Ik zonder geen enkele partij af hierin, overigens, ze doen het allemaal ondanks telkenmale roepen dat ze het toeslagen circus nu echt gaan aanpakken.quote:Op dinsdag 10 september 2024 13:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook dat ja. Als je wil koopkrachtmicromanagen dan is het toeslagenstelsel wel handig.
Dit hele pakket is geschreven als vervanging van de toeslagen, die zijn met de invoeren van maatregelen uit dit pakket dus weg. Dat was de hele opdracht.quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb er even heel snel doorheen gebladerd en er zit wel een stuk versimpeling in, maar over de omgang met toeslagen vind ik niet direct veel terug. Het gaat vooral over heel veel vormen van aftrek die afgeschaft of vereenvoudigd moeten worden, waarbij 'vereenvoudigd' soms ook weer lettterlijk omzetten in een subsidie, wat dan weer verdacht veel als een toeslag klinkt.
Inmiddels willen links en rechts eigenlijk unaniem van de toeslagen af (alleen VVD is eigenlijk gek genoeg het minst duidelijk daar over). Het kan alleen nog niet worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 10 september 2024 13:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
(F)ophef in de media? Gooi er een toeslag tegenaan om te laten zien hoe betrokken je bent als politieke partij. Ik zonder geen enkele partij af hierin, overigens, ze doen het allemaal ondanks telkenmale roepen dat ze het toeslagen circus nu echt gaan aanpakken.
Zo gaat het constant en zo zal het blijven gaan totdat het schip strand en het hele systeem compleet vastloopt. Dat punt is nog (lang) niet bereikt.
Ik ben benieuwd maar ik ga mijn adem niet inhoudenquote:Op dinsdag 10 september 2024 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inmiddels willen links en rechts eigenlijk unaniem van de toeslagen af (alleen VVD is eigenlijk gek genoeg het minst duidelijk daar over). Het kan alleen nog niet worden uitgevoerd.
Zou ik maar niet doen, dit wordt het niet voor 2028 als ze er tegen die tijd politiek uit zijn (want het hoe zijn ze het niet over eens). 4 jaar je adem in houden is niet goed voor een mens.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd maar ik ga mijn adem niet inhouden
Zie het partijprogramma van de CU, daar gaat in principe iedere inkomensgroep (niet ieder individu) er op vooruit, verbetert de werkgelegenheid, loont werken meer en schaffen ze in 1 keer alle toeslagen af.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik zie het eigenlijk niet vliegen om dat voor elkaar te krijgen, ongeveer 75% van de huishoudens krijgt een vorm van toeslagen.
Een optie lijkt me een flat belasting tarief te introduceren al dan icm een basis inkomen en vervolgens de gedupeerden een eenmalig bedrag uit te keren.
Andere optie is stapsgewijs telkens 1 soort toeslag af te schaffen.
Nou ja die is voor iedereen héquote:Op dinsdag 10 september 2024 01:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De winst van de stroomopbrengst.
Maar dan mag iemand die er beter inzit me toch wel een beetje uitleggen hoe dit dan precies moet leiden tot eenzelfde beoogd effect waarbij de mensen met lage inkomens ontzien worden. Zeker ook zaken als het fiscaliseren van de AOW kunnen mensen toch behoorlijk hard raken.quote:Op dinsdag 10 september 2024 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit hele pakket is geschreven als vervanging van de toeslagen, die zijn met de invoeren van maatregelen uit dit pakket dus weg. Dat was de hele opdracht.
Nee, dat is niet zo.quote:Op dinsdag 10 september 2024 08:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]. Dus de planning is onhaalbaar.
Sowieso zijn dit bouwstenen, het is niet het idee dat het hele pakket wordt overgenomen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar dan mag iemand die er beter inzit me toch wel een beetje uitleggen hoe dit dan precies moet leiden tot eenzelfde beoogd effect waarbij de mensen met lage inkomens ontzien worden. Zeker ook zaken als het fiscaliseren van de AOW kunnen mensen toch behoorlijk hard raken.
Het idee is dat die ITers nu heel hard bezig zijn om de systemen zo om te zetten dat dit ingevoerd kan worden. Zijn ze al 3 jaar mee bezig (edit: of eigenlijk al 6 jaar) en hebben ze nog een jaar of 3 voor.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb nu overigens al medelijden met mijn collega IT-ers bij de belastingdienst. Als dit plan doorgang vindt, dan ga ik voorlopig even bedanken voor opdrachten daar.
Ik snap dat het geld ergens vandaan moet komen, maar gezien het feit dat het afschaffen van toeslagen geld bespaart en dit pakket ook eerder over de hele linie uiteindelijk lastenverzwarend lijkt is het ook geen budgetneutrale insteek lijkt me. Volgens mij is het idee ook gewoon dat steeds minder schouders de lasten moeten dragen vanwege de vergrijzing.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sowieso zijn dit bouwstenen, het is niet het idee dat het hele pakket wordt overgenomen.
Het idee van de fiscalisering van de AOW is dat ze eerst de lage inkomens een grote belastingvrije voet of een verzilverbare heffingskorting oid geven. De mensen met alleen AOW of een heel klein pensioen worden dan dus niet geraakt.
Maar ook in dit pakket moet het geld ergens vandaan komen en dan is het fiscaliseren van de AOW voor mensen met een ruimer pensioen dus een optie. Een optie waar ik trouwens heel enthousiast van wordt, ik heb nooit begrepen waarom miljonairs of mensen met een hoog pensioen ook nog een basisinkomen van de staat moeten krijgen.
Yesilgöz: "Ik hoop echt dat het helpt en symboliek kan ook bijdragen. Maar met alleen symboolpolitiek is niemand geholpen."quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:56 schreef TheVulture het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)hoe-eerder-hoe-beter
https://www.bndestem.nl/v(...)%2Fwww.google.com%2F
Ben heel benieuwd waar we de bemensing vandaan gaan halen om de gehele grens te gaan bewaken
Op zich ben ik er niet eens zo tegen, maar de grap is altijd dat de mensen die het hardst roepen ook meteen het hardst schreeuwen dat ze een uur moeten wachten voordat ze Duitsland of Belgie in kunnen
Dat laatste vooral. Die grenscontroles zijn heel goed, maar dan eigenlijk wel alleen voor die asielzoekers die geweerd moeten worden. Niet voor onze vrachtwagenchauffeurs, vakantiegangers, grensarbeiders en mensen die even tabak in Duitsland willen halen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:56 schreef TheVulture het volgende:
Ben heel benieuwd waar we de bemensing vandaan gaan halen om de gehele grens te gaan bewaken
Op zich ben ik er niet eens zo tegen, maar de grap is altijd dat de mensen die het hardst roepen ook meteen het hardst schreeuwen dat ze een uur moeten wachten voordat ze Duitsland of Belgie in kunnen
Er zitten nog een paar PVV’ers in de kamer zonder nuttige dagbestedingquote:Op dinsdag 10 september 2024 17:44 schreef Jaeger85 het volgende:
De douane heeft ruim 700 openstaande vacatures. Heeft dus zeker geen ruimte om alle grensposten te bemannen. Hoe zien deze populisten dit in de praktijk voor zich?
Eens met je post, behalve het laatste stukje. Het punt dat het helemaal vastloopt is wat mij betreft wel bereikt. Niemand snapt het nog, de professionals niet en de burger die verantwoordelijk gesteld wordt voor zijn eigen huishoudboekje al helemaal niet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 13:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
(F)ophef in de media? Gooi er een toeslag tegenaan om te laten zien hoe betrokken je bent als politieke partij. Ik zonder geen enkele partij af hierin, overigens, ze doen het allemaal ondanks telkenmale roepen dat ze het toeslagen circus nu echt gaan aanpakken.
Zo gaat het constant en zo zal het blijven gaan totdat het schip strand en het hele systeem compleet vastloopt. Dat punt is nog (lang) niet bereikt.
Dit gaat zo veel meer kosten dan het ooit oplevert. Voor Duitsland ook trouwens.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:56 schreef TheVulture het volgende:
De controle op migratie is geen taak van de douane.quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:44 schreef Jaeger85 het volgende:
De douane heeft ruim 700 openstaande vacatures. Heeft dus zeker geen ruimte om alle grensposten te bemannen. Hoe zien deze populisten dit in de praktijk voor zich?
Wie moet er anders de grenscontroles doen dan? Het lijkt me toch ook geen politietaak. En als iemand van het COA aan de grens mijn paspoort wil zien, dan krijgt ie hem toch echt niet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De controle op migratie is geen taak van de douane.
De marechaussee.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wie moet er anders de grenscontroles doen dan? Het lijkt me toch ook geen politietaak. En als iemand van het COA aan de grens mijn paspoort wil zien, dan krijgt ie hem toch echt niet.
Wat is bemensing nou weer?quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:56 schreef TheVulture het volgende:
Hoe wil je wat het oplevert quantificeren in geld?quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit gaat zo veel meer kosten dan het ooit oplevert. Voor Duitsland ook trouwens.
Bedankt voor de verbetering. De Koninklijke Marechaussee dan en die kampt ook met personeelstekorten.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De controle op migratie is geen taak van de douane.
Het heeft toch geen enkele zin als je bijna iedereen door wil laten. Als je vakantiegangers, vrachtwagenchauffeurs, dagjesmensen allemaal niet controleert gaan die asielzoekers toch daarmee mee. Ik zou ze wel oppikken om over de grens te zetten hoor. Blijft over dat je zou kunnen etnisch profileren maar dat is nogal problematisch in verband met racisme.quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste vooral. Die grenscontroles zijn heel goed, maar dan eigenlijk wel alleen voor die asielzoekers die geweerd moeten worden. Niet voor onze vrachtwagenchauffeurs, vakantiegangers, grensarbeiders en mensen die even tabak in Duitsland willen halen.
Uh huh. 18 miljoen mensen en letterlijk elke sector klaagt over te weinig personeel. Blijft een leuke rubriekquote:Op dinsdag 10 september 2024 18:11 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Bedankt voor de verbetering. De Koninklijke Marechaussee dan en die kampt ook met personeelstekorten.
Ik neem aan dat het de bedoeling is van deze maatregel om ongewenste vreemdelingen buiten de deur te houden. Als die wel binnen zouden komen zou het ons geld kosten qua onderdak, voedsel, waar nodig zorg en op sommige plekken ook overlast, handhaving etc. Het wordt een moeilijk sommetje, maar dat lijken me de kosten van mensen die eigenlijk niet binnen mogen, maar er toch zijn.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoe wil je wat het oplevert quantificeren in geld?
Ik doel zelf meer op de opbrengst van de actie zelf qua bewustwording. Natuurlijk zullen de illegalen wel binnen blijven komen, maar ik vermoed dat men geen idee heeft wat de aantallen nou eigenlijk zijn. Een weekje controleren levert dat soort data op.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het de bedoeling is van deze maatregel om ongewenste vreemdelingen buiten de deur te houden. Als die wel binnen zouden komen zou het ons geld kosten qua onderdak, voedsel, waar nodig zorg en op sommige plekken ook overlast, handhaving etc. Het wordt een moeilijk sommetje, maar dat lijken me de kosten van mensen die eigenlijk niet binnen mogen, maar er toch zijn.
De kosten zijn ook niet zo makkelijk te berekenen, maar de personeelskosten van de marechaussee (dank @:trein) en de kosten van de ontstane files horen daar in elk geval bij.
Neemt allemaal niet weg dat je een (illegale) vluchteling die je bij Hazeldonk tegenhoudt, een uur later tussen twee weilanden door alsnog in Breda uitkomt.
Dat denk ik niet, eigenlijk. Daarvoor zijn die controles veel te makkelijk te omzeilen. Zeker als je bedenkt wat het doel is: mensen terugsturen. Dus je staat bij Groesbeek op de grens, en je stuurt iemand zonder paspoort terug Duitsland in. Het zijn meestal mensen die vrij weinig te verliezen hebben, dus die keren echt niet om. Die wachten tot de controle is ingepakt, pakken bus 58, of hiken door een paar maļsvelden en staan alsnog in Nederland.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:24 schreef MoreDakka het volgende:
Een weekje controleren levert dat soort data op.
En er moesten toch minder ambtenaren komen?quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Yesilgöz: "Ik hoop echt dat het helpt en symboliek kan ook bijdragen. Maar met alleen symboolpolitiek is niemand geholpen."
Waarbij dit met uitstek een symboolmaatregel is. Je houdt misschien een kleine groep weg maar daarmee zijn je problemen niet opgelost. En met de capaciteit die we niet hebben.
En dit dus (maar lees KM ipv Douane):quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:44 schreef Jaeger85 het volgende:
quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En er moesten toch minder ambtenaren komen?![]()
Of gaan we de grensbewaking uitbesteden aan "de markt"?
Easy peasy, ontwikkelings samenwerking en het coa opheffen en deze mensen kunnen bij de grensbewaking/marechaussee aan de slag.quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:44 schreef Jaeger85 het volgende:
Briljant. Die hebben precies de goede opleiding, achtergrond en skillset om de grenzen te bemannen en papers please te zeggen!quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Easy peasy, ontwikkelings samenwerking en het coa opheffen en deze mensen kunnen bij de grensbewaking/marechaussee aan de slag.
En het is een dubbele win, want als het coa weg is kun je ook nergens meer asiel aanvragen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:37 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Briljant. Die hebben precies de goede opleiding, achtergrond en skillset om de grenzen te bemannen en papers please te zeggen!
quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:38 schreef Janneke141 het volgende:
Nou ja, als je als kabinet nauwelijks beleid maakt dan moet je vast een hoop beleidsambtenaren kunnen ontslaan toch?
quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:37 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Briljant. Die hebben precies de goede opleiding, achtergrond en skillset om de grenzen te bemannen en papers please te zeggen!
En hoe gaan we dan asielzoekers opvangen? Op straat laten zwerven en in hun onderhoud voorzien door...zeg het maar?quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En het is een dubbele win, want als het coa weg is kun je ook nergens meer asiel aanvragen.
Kunnen ze nog wel illegaal hier zwerven.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En het is een dubbele win, want als het coa weg is kun je ook nergens meer asiel aanvragen.
Ja. Denk alleen niet dat de EU een dergelijke beargumentatie accepteert voor het schenden van het Schengen verdrag.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik doel zelf meer op de opbrengst van de actie zelf qua bewustwording. Natuurlijk zullen de illegalen wel binnen blijven komen, maar ik vermoed dat men geen idee heeft wat de aantallen nou eigenlijk zijn. Een weekje controleren levert dat soort data op.
Uiteraard, maar dat help juist bij de bewustwording. Als met een simpele controle al zoveel gepakt kan worden dan weten we dus ook, zoals jij zegt, dat het daadwerkelijke aantal vele malen hoger ligt.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, eigenlijk. Daarvoor zijn die controles veel te makkelijk te omzeilen. Zeker als je bedenkt wat het doel is: mensen terugsturen. Dus je staat bij Groesbeek op de grens, en je stuurt iemand zonder paspoort terug Duitsland in. Het zijn meestal mensen die vrij weinig te verliezen hebben, dus die keren echt niet om. Die wachten tot de controle is ingepakt, pakken bus 58, of hiken door een paar maļsvelden en staan alsnog in Nederland.
Welke bewustwording? Dat je niet zomaar een grens mag oversteken? Dat er mensen zijn die het toch doen?quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat help juist bij de bewustwording. Als met een simpele controle al zoveel gepakt kan worden dan weten we dus ook, zoals jij zegt, dat het daadwerkelijke aantal vele malen hoger ligt.
Symboolpolitiek mag wat kostenquote:Op dinsdag 10 september 2024 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit gaat zo veel meer kosten dan het ooit oplevert. Voor Duitsland ook trouwens.
Struisvogelen heeft nog nooit echt iets opgeleverd.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je mag zomaar de grens oversteken, het is Schengen. Maar als je illegaal bent, dan niet. Het is wel handig om, net als in Duitsland, eens wat getallen daar aan te verbinden. Een weekje controleren leverde in Duitsland al meer dan duizend acties op waarbij illegalen tegengehouden konden worden.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:53 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Welke bewustwording? Dat je niet zomaar een grens mag oversteken? Dat er mensen zijn die het toch doen?
Jazeker wel: zetels voor populistenquote:Op dinsdag 10 september 2024 18:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Struisvogelen heeft nog nooit echt iets opgeleverd.
En alle nog lopende procedures? Die gaan we ook maar gewoon stoppen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:43 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kunnen ze nog wel illegaal hier zwerven.
Dat is zeker waar, stoppen met asielaanvragen aannemen is dan ook het tegenovergestelde.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja en dan gaan ze via een landweggetje naar binnen. En nu?quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je mag zomaar de grens oversteken, het is Schengen. Maar als je illegaal bent, dan niet. Het is wel handig om, net als in Duitsland, eens wat getallen daar aan te verbinden. Een weekje controleren leverde in Duitsland al meer dan duizend acties op waarbij illegalen tegengehouden konden worden.
Touché.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:55 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jazeker wel: zetels voor populisten
't Is niet voor niets dat de plannen van dit kabinet zich tot nu toe beperken tot het afbreken van van alles en nog wat.
Dat mag dus niet zomaar, alleen als je staatsburger bent van een Schengenlid.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je mag zomaar de grens oversteken, het is Schengen. Maar als je illegaal bent, dan niet. Het is wel handig om, net als in Duitsland, eens wat getallen daar aan te verbinden. Een weekje controleren leverde in Duitsland al meer dan duizend acties op waarbij illegalen tegengehouden konden worden.
Dat gaat hem dan ook niet om bewustwording maar om symboolpolitiek voor de achterban. Het hoeft niet te werken als het maar stoer en daadkrachtig overkomt.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Alleen is het helemaal geen simpele controle, en met een marginale pakkans moet je zo ver extrapoleren dat het niets zegt. Nog los van het feit dat het nut van die bewustwording me totaal ontgaat.
Sterker nog, er hoeft niet eens een daadwerkelijk probleem te zijn.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat gaat hem dan ook niet om bewustwording maar om symboolpolitiek voor de achterban. Het hoeft niet te werken als het maar stoer en daadkrachtig overkomt.
Het gaat om illegalen in Duitsland en die zijn....illegaal dus waar moeten die zich bewust van worden? Ik neem toch aan dat ze weten dat ze illegaal zijn.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Alleen is het helemaal geen simpele controle, en met een marginale pakkans moet je zo ver extrapoleren dat het niets zegt. Nog los van het feit dat het nut van die bewustwording me totaal ontgaat.
Dat onderwerp cultiveert men inderdaad zorgvuldig…quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:59 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Sterker nog, er hoeft niet eens een daadwerkelijk probleem te zijn.
Al kun je natuurlijk altijd en passent een probleem creėren door de spreidingswet te tackelen.
Dus, iedere auto en vrachtwagen aan de grens stoppen en controleren? Ik zeg doen. Duurt nog geen halve dag voordat iedereen over de zeik is.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat gaat hem dan ook niet om bewustwording maar om symboolpolitiek voor de achterban. Het hoeft niet te werken als het maar stoer en daadkrachtig overkomt.
Nee, we houden alleen auto's aan met mensen die er niet arisch uitzien.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus, iedere auto en vrachtwagen aan de grens stoppen en controleren? Ik zeg doen. Duurt nog geen halve dag voordat iedereen over de zeik is.
Je moet wel even lezen wat er staat héquote:Op dinsdag 10 september 2024 18:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja en dan gaan ze via een landweggetje naar binnen. En nu?
Dus een blanke Nederlander of Duitser kan probleemloos illegalen binnenbrengen? Tegen betaling, uiteraard.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, we houden alleen auto's aan met mensen die er niet arisch uitzien.
Zolang die uit het zicht zijn..quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus een blanke Nederlander of Duitser kan probleemloos illegalen binnenbrengen? Tegen betaling, uiteraard.
Hoeveel mensen steken er dagelijks illegaal de grens over om naar Ter Apel te komen?quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Dekentje erover. Of in de laadruimte.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zolang die uit het zicht zijn..
Kofferbakquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dekentje erover. Of in de laadruimte.
En de doelgroep slaat hier de grote trom inderdaad.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In het zicht, als mijn partner op de bijrijderstoel?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zolang die uit het zicht zijn..
Die 'doelgroep' is het vooral beu dat dit land overspoeld wordt met middeleeuwse, primitieve, achterlijke denkbeelden.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En de doelgroep slaat hier de grote trom inderdaad.
En wat doet controleren aan de grens daar precies tegen? Leg eens uit?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die 'doelgroep' is het vooral beu dat dit land overspoeld wordt met middeleeuwse, primitieve, achterlijke denkbeelden.
Niets. Ik heb het over het 'waarom' men die hele immigratie onderhand spuugzat is.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En wat doet controleren aan de grens daar precies tegen? Leg eens uit?
Even serieus dan maar.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In het zicht, als mijn partner op de bijrijderstoel?
Of gaan we gemengde stellen wel staandehouden om te controleren?
Best lastig nog...
Nog steeds ja?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die 'doelgroep' is het vooral beu dat dit land overspoeld wordt met middeleeuwse, primitieve, achterlijke denkbeelden.
Misschien houdt het nog wat mensen tegen die de hoge benzine- of tabaksaccijnzen proberen te omzeilen over de grens.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
Gewone burgers die om wat voor reden dan ook naar het buitenland willen uiteraard ook niet.
Neen: https://nos.nl/artikel/24(...)aussee-bij-controlesquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Even serieus dan maar.
Etnisch profileren, dat is ook nog een dingetje..
De politie mag het niet meen ik. Zou de KM het wel mogen? @:trein2000
Ik betwijfel het..
Dat gaat zaken er dan zeker niet file-vrijer op maken..
En all im- en exporterende bedrijven (inclusief de boeren mevrouw Van der Plas!) gaan grenscontroles ook écht niet tof vinden
Gewone burgers die om wat voor reden dan ook naar het buitenland willen uiteraard ook niet.
Uitreizers zullen niet gecontroleerd worden maar dat doet Duitsland dan weer.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Even serieus dan maar.
Etnisch profileren, dat is ook nog een dingetje..
De politie mag het niet meen ik. Zou de KM het wel mogen? @:trein2000
Ik betwijfel het..
Dat gaat zaken er dan zeker niet file-vrijer op maken..
En all im- en exporterende bedrijven (inclusief de boeren mevrouw Van der Plas!) gaan grenscontroles ook écht niet tof vinden
Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het sarcasme was.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En hoe gaan we dan asielzoekers opvangen? Op straat laten zwerven en in hun onderhoud voorzien door...zeg het maar?
Jouw diversiteitscirkel komt waarschijnlijk dan ook niet verder dan het semi-maandelijks bestellen bij de lokale shoarmaboer.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nog steeds ja?
Wilders had het er in 2006 al over dat het hier weldra een moslimland (want daar gaat het over, toch?) zou worden.
Ik kom in het Arabisch nog steeds niet verder dan shukran en yalla yalla en toen ik net ging pissen zat mijn voorhuid er ook nog gewoon aan![]()
Nee, het gaat erom dat we gewoon lekker anderen de schuld kunnen geven voor de puinhoop die we hier zelf hebben georganiseerd. Grenscontroles maken die puinhoop alleen maar groter.
Sorry maar dit is FOK!, daar is dat tegenwoordig allemaal niet zo helderquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het sarcasme was.
Je zou best wat inclusiever mogen reageren Etto.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Inclusie kan mijn blanke reet kussen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je zou best wat inclusiever mogen reageren Etto.
Oh, voor sex wil je wel buitenlanders? Ben je er zo eenquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Inclusie kan mijn blanke reet kussen.
Ik val alleen op blank. Dat is echt super racistisch, ik weet het, maar wellicht dat een DEI-cursus me nog kan helpen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, voor sex wil je wel buitenlanders? Ben je er zo een
Die persoonlijke aanname laat ik even voor wat het is, maar de PVV heeft de hoogste percentages gehaald in Limburg, Zeeland en Groningen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jouw diversiteitscirkel komt waarschijnlijk dan ook niet verder dan het semi-maandelijks bestellen bij de lokale shoarmaboer.
Thanksquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Neen: https://nos.nl/artikel/24(...)aussee-bij-controles
"Overspoeld"quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Straks? Die zijn de afgelopen 2 decennia al ruimschoots gebruikt, dacht ik, en constant herhaald.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Overspoeld"
Straks komen termen zoals tsunami, invasie, omvolkung. Kwestie van tijd.
Het is vooral een mankracht vretende exercitie, de KM krijgt sowieso betaald of ze nu aan een grens staan of elders, en daar zit uiteraard nu net het probleem want zoveel mankracht heeft de KM gewoon niet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Thanks![]()
Dat verwachtte ik al.
Ergo: met het verboden zijn van etnisch profileren én nog tig andere praktische bezwaren is het sowieso een kansloze en geldvretende exercitie..
Dat zou mooi zijn. Want van de vroegere Etto is weinig overgeblevenquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik val alleen op blank. Dat is echt super racistisch, ik weet het, maar wellicht dat een DEI-cursus me nog kan helpen.
Hier in Limburg was PVV ook grootste geworden als Wilders zijn doelen had gezet op Polen ipv moslims of zo.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:20 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Die persoonlijke aanname laat ik even voor wat het is, maar de PVV heeft de hoogste percentages gehaald in Limburg, Zeeland en Groningen.
Daar wonen nauwelijks buitenlanders. Dus ja, vooral mensen die niet in aanraking komen met andere culturen vallen voor die onzin. Het heeft dan ook geen rationeel aspect, het is een makkelijke doelgroep om de schuld te geven. Noem het xenofobie.
Goeiedag, Whiskers...quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn. Want van de vroegere Etto is weinig overgebleven
Nee hoor. Dat is slechts 1 vd zeer vele praktische problemen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is vooral een mankracht vretende exercitie, de KM krijgt sowieso betaald of ze nu aan een grens staan of elders, en daar zit uiteraard nu net het probleem want zoveel mankracht heeft de KM gewoon niet.
Nee, alleen kunnen types als Blacklining (Urk afsteken in zee) en jij (SGP'er dus inteelthoofd) daar wel kritiek op hebben.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:28 schreef Harvest89 het volgende:
Zeeland en Limburg worden als voorbeeld gegeven, en die hebben zogenaamd een afkeer voor conservatieve denkbeelden.![]()
Laat me toch niet lachen man.
Nee, ik doelde op "terug hersenspoelen" naar de vroegere Ettoquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Goeiedag, Whiskers...
Is mijn seksuele voorkeur nu ook al racistisch?
Zijn homo's onverdraagzaam omdat ze niet op dames vallen?
Mijn schoonvader weet dat nog, die werkte als 14 jarige in een kolenmijn, hij verliet de mijn toen hij 18 was en er in week dienst iedere dag iemand dood ging of verminkt raakte. Hij vind het heel triest dat de werkgelegenheid en alles wat er mee meekwam (de ziekenhuizen, social clubs e.d.) weg is maar de mijnen zelf? Good riddance.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hier in Limburg was PVV ook grootste geworden als Wilders zijn doelen had gezet op Polen ipv moslims of zo.
Het is gewoon een stuk bekrompen, verpauperd, achtergesteld gebied met heimwee naar vroeger.
"Wist je nog de kolenmijnen vroeger?"
Ik ben niet veranderd hoor.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, ik doelde op "terug hersenspoelen" naar de vroegere Etto
Tja vertel mij het. Ik werk in Limburgquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hier in Limburg was PVV ook grootste geworden als Wilders zijn doelen had gezet op Polen ipv moslims of zo.
Het is gewoon een stuk bekrompen, verpauperd, achtergesteld gebied met heimwee naar vroeger.
"Wist je nog de kolenmijnen vroeger?"
Ik vond het vroeger toch écht veel leuker om met je van gedachten te wisselen. Ik mis datquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben niet veranderd hoor.
Dat een hoop 'progressieven' de afslag DEI hebben genomen is vooral hun probleem.
Wat ontiegelijk hypocriet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Tja vertel mij het. Ik werk in Limburg![]()
Maar ja, dat is precies waar dit allemaal om draait. Een gevoel van ongelijkheid, oneerlijkheid. Of dat terecht is kun je nog over discussiėren maar dat soort mentaliteit is een perfecte voedingsbodem voor nationalisme en populisme.
Niet alleen in Nederland, zie zo ook de AFD in Duitsland of de Republikeinen in de VS. Zijn allemaal groot in economisch-maatschappelijk verval. Women nauwelijks immigranten. En toch geeft dat voedingsbodem.
Nee, hehe. Limburg is óók RKquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
Overigens een leuk weetje, in de Limburgse kolenmijnen werkten al best wat arbeidsmigranten, vooral Polen.
Kwamen wel met een achterlijk RK geloof maar daar hoorden we niemand over.
Tegen conservatieve denkbeelden én tegen woke. Vergeet woke niet!quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:28 schreef Harvest89 het volgende:
Zeeland en Limburg worden als voorbeeld gegeven, en die hebben zogenaamd een afkeer voor conservatieve denkbeelden.![]()
Laat me toch niet lachen man.
Spugen op het RK geloof is dan ook heel veilig.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
Overigens een leuk weetje, in de Limburgse kolenmijnen werkten al best wat arbeidsmigranten, vooral Polen.
De Peel is ook fascinerend met al die protestante turfstekers die men uit Drenthe gehaald heeft. Die mentaliteit die dat oplevert is ook echt bijzonder.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
Ik dacht dat het vooral Italianen, Spanjaarden en Joegoslaven waren. Ook veel katholieken, daar niet van. Later kwamen er ook Turken en Marokkanen in Zuid-Limburg terecht.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
Boos op het leven... dan ga je schrijven voor Joop of Oneworld.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Tegen conservatieve denkbeelden én tegen woke. Vergeet woke niet!
Samengevat: boos op het leven. Tja.
Klopt, mijn opa was Pools.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
Ben benieuwd of die tweet kloptquote:
In welke zin precies?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ben benieuwd of die tweet klopt
Ben benieuwd of je nog gaat verklaren waarom Urk afgestoken moest worden in zee.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Versterking grenscontroles. Dus op plaatsen waar al controle is. Dat is niet aan de Duitse grens.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee hoor. Tegen iedereen die PVV stemt om de schuld af te schuiven op immigranten terwijl dat niet terecht isquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Boos op het leven... dan ga je schrijven voor Joop of Oneworld.
Of voor POL. Waar je heel erg van leer trekt tegen al die verschrikkelijke conservatievelingen, zolang het maar Urkers en Staphorsters zijn.
En Urkers?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:40 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee hoor. Tegen iedereen die PVV stemt om de schuld af te schuiven op immigranten terwijl dat niet terecht isook als die ergens anders wonen.
Je weet dat Urk vroeger een eiland in de zee was? Is cultuurhistorisch verantwoord.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ben benieuwd of je nog gaat verklaren waarom Urk afgestoken moest worden in zee.
Positief nieuws, daar niet van maar ik ben wel benieuwd waar dan wel bezuinigd gaat worden.quote:Goed nieuws voor 1.200 wetenschappers: onderwijsminister bezuinigt toch niet
Onderwijsminister Eppo Bruins komt terug op het besluit uit het hoofdlijnenakkoord om 215 miljoen euro te bezuinigen op de zogeheten 'sectorplannen'. Dit is goed nieuws voor zo'n 1200 wetenschappers die door de plannen hun banen dreigden te verliezen.
Dat bevestigen ingewijden dinsdag aan persbureau ANP na berichtgeving van de NOS. De bezuiniging lag gevoelig, omdat de vorige onderwijsminister juist geld had vrijgemaakt om de werkdruk te verlagen en universiteiten beter te laten samenwerken. Na druk van de universiteiten komt Bruins nu dus terug op dit besluit.
https://www.nu.nl/politie(...)inigt-toch-niet.html
Dat is alleen op internationale vliegvelden dan? En in internationale havens wellicht? Geen verstand van havensquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Versterking grenscontroles. Dus op plaatsen waar al controle is. Dat is niet aan de Duitse grens.
Maar daar doelde je niet op, he?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je weet dat Urk vroeger een eiland in de zee was? Is cultuurhistorisch verantwoord.
Edit: Jezus gastje verliest de inhoudelijke discussie en daarom blijf je het nu maar terugvoeren op Urk? Wat een intellectuele armoe
Racisme is zeker een onderdeel maar als je mijn posts nou gewoon had gelezen had je gezien dat ik het voornamelijk heb gehad over economisch-maatschappelijk verval als voedingsbodem voor populisme en de ruimtelijke spreiding van de PVV stem en het aandeel immigranten.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar daar doelde je niet op, he?
Want conservatieve denkbeelden over vrouwen en homo's, da's best wel achterhaald, niet?
Oh en welke inhoudelijke discussie? Net als een hoop anderen kom je nooit verder dan RACISME!!!!!!!! Dat is je hele modus operandi, hetgeen ook weer zo mooi verklaard waarom je Urk dan wel weer problematisch vindt. Dat zijn immers vooral blanke mensen. Daar tegen ageren is niet alleen veilig maar salonfaehig.
Hou toch op. Men hoeft maar een greintje kritiek te hebben op de Islam, en je haalt de xenofobie-kaart van stal. Dat terwijl je zelf kennelijk een enorm probleem hebt met het gedachtegoed dat op Urk heerst.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:46 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Racisme is zeker een onderdeel maar als je mijn posts nou gewoon had gelezen had je gezien dat ik het voornamelijk heb gehad over economisch-maatschappelijk verval als voedingsbodem voor populisme en de ruimtelijke spreiding van de PVV stem en het aandeel immigranten.
Als je mij woorden in de mond gaat leggen waar je vervolgens boos om wordt dan zijn we wel uitgepraat
Spanjaarden zegt mij niets.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik dacht dat het vooral Italianen, Spanjaarden en Joegoslaven waren. Ook veel katholieken, daar niet van. Later kwamen er ook Turken en Marokkanen in Zuid-Limburg terecht.
Kunnen we weer on topic ipv op de man (geldt voor iedereen, niet specifiek voor jou)?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hou toch op. Men hoeft maar een greintje kritiek te hebben op de Islam, en je haalt de xenofobie-kaart van stal. Dat terwijl je zelf kennelijk een enorm probleem hebt met het gedachtegoed dat op Urk heerst.
Tegen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kunnen we weer on topic ipv op de man (gedt voor iedereen,niet specifiek voor jou)?![]()
Grenscontroles weer invoeren: ontelbare praktische bezwaren of goed idee (omdat..)?
quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tegen.
Wil graag mijn goedkope sigaretten in Belgiė blijven halen.
Waar ik wel benieuwd naar ben: de Duitsers voeren grenscontroles in, en wij ook. Een illegaal probeert vanuit Duitsland bij ons.binnen te komen. Henk de Marechaussee stuurt hem terug naar Duitsland, want illegaal. Maar Heinrich von Zollambt aan de Duitse kant van de grens wil hem ook niet, want illegaal. En dan? Vluchtelingenpong?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kunnen we weer on topic ipv op de man (gedt voor iedereen, niet specifiek voor jou)?![]()
Grenscontroles weer invoeren: ontelbare praktische bezwaren of goed idee (omdat..)?
"Een greintje kritiek" Wat Wilders en aanhang al jaren doen gaat nog wel een stapje verder.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hou toch op. Men hoeft maar een greintje kritiek te hebben op de Islam, en je haalt de xenofobie-kaart van stal. Dat terwijl je zelf kennelijk een enorm probleem hebt met het gedachtegoed dat op Urk heerst.
Ik heb het niet over Wilders.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Een greintje kritiek" Wat Wilders en aanhang al jaren doen gaat nog wel een stapje verder.
Goede vraagquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar ik wel benieuwd naar ben: de Duitsers voeren grenscontroles in, en wij ook. Een illegaal probeert vanuit Duitsland bij ons.binnen te komen. Henk de Marechaussee stuurt hem terug naar Duitsland, want illegaal. Maar Heinrich von Zollambt aan de Duitse kant van de grens wil hem ook niet, want illegaal. En dan? Vluchtelingenpong?
Neem voor mij mee volgende keerquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]![]()
Wat dat betreft zou het fijn zijn om weer net als vroeger vlak bij de grens te wonen. En een auto te hebben
Dit jaar voor het eerst in tijden weer met de auto (van vriend) op vakantie geweest. En op de heenweg via Luxemburg gegaan. Heb meteen maximaal ingeslagen
quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Een greintje kritiek" Wat Wilders en aanhang al jaren doen gaat nog wel een stapje verder.
quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kunnen we weer on topic ipv op de man (geldt voor iedereen, niet specifiek voor jou)?![]()
Moet je wel weten welk land dat was. Technisch gezien bestaat de optie dat dat Nederland was.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goede vraag![]()
Vrees voor Duitsland dat die 'm moeten houden, want die hadden 'm eerder dan wij![]()
Al kan Duitsland betreffende persoon terugsturen naar het land waar hij vandaan kwam vóór hij in Duitsland was. Etc..
Hier aan de grens kun je gewoon ergens in Duitsland uitstappen en Nederland via een bos binnen wandelen. Tenzij je een mega project zoals het ijzeren gordijn of zo gaat bouwen haalt zo'n controle weinig uit. Wat een gedoe om niets. En ik word ook genaaid want ik doe in Duitsland alle boodschappen en haal er drank en tabak.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar ik wel benieuwd naar ben: de Duitsers voeren grenscontroles in, en wij ook. Een illegaal probeert vanuit Duitsland bij ons.binnen te komen. Henk de Marechaussee stuurt hem terug naar Duitsland, want illegaal. Maar Heinrich von Zollambt aan de Duitse kant van de grens wil hem ook niet, want illegaal. En dan? Vluchtelingenpong?
Dat wordt wat lastig hoor, heb de maximale capaciteit (en die van mijn vriend die niet rookt) nodig die enkele x in de tig jaar.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neem voor mij mee volgende keer
Dus gaan ze zelf ook maar steeds middeleeuwser, primitiever en achterlijker denken en roepen?quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt. En dan moeten wij 'm weer houden totdat blijkt dat hij (eerder) via Duitsland naar Nederland kwamquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moet je wel weten welk land dat was. Technisch gezien bestaat de optie dat dat Nederland was.
Geeft mooi de absurditeit aan inderdaad, dit kan er gebeuren als je illegaliteit niet strafbaar stelt.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zijn dat precies diezelfde als hier? Want vaak zijn ze uit die gebieden niet te roken. Krijg je keelpijn van.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
sigaretten voor mij meegenomen uit Hongarije
En hoe helpt het strafbaar stellen van illegaliteit precies, in de geschetste situatie?quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geeft mooi de absurditeit aan inderdaad, dit kan er gebeuren als je illegaliteit niet strafbaar stelt.
Nou, dan sluit je ze op en geef je ze een bed, een bad en een brood.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En hoe helpt het strafbaar stellen van illegaliteit precies, in de geschetste situatie?
Was Marlboro meen ikquote:Op dinsdag 10 september 2024 20:02 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zijn dat precies diezelfde als hier? Want vaak zijn ze uit die gebieden niet te roken. Krijg je keelpijn van.
Wat schiet je daarmee op dan, dat strafbaar stellen?quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geeft mooi de absurditeit aan inderdaad, dit kan er gebeuren als je illegaliteit niet strafbaar stelt.
Ja, dat..quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dan sluit je ze op en geef je ze een bed, een bad en een brood.
Dan heb je pong verloren, zeg maar.
Mooi he hoe het huidige kabinet tot aan de kiezers aan toe denkt dat problemen er niet meer zijn als je gewoon net doet alsof het niet bestaat.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan moeten we misschien juist zandzakken neerleggen bij de grens.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Overspoeld"
Straks komen termen zoals tsunami, invasie, omvolkung. Kwestie van tijd.
Ik heb hier gouden tijden beleefd telkens als Nederland tegen Duitsland moest voetballen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:15 schreef Janneke141 het volgende:
Dit is trouwens ook een erg fijne plek
Er was ontzettend veel smokkel vroeger in Midden-Brabant toen er nog wel grenscontroles warenquote:Op dinsdag 10 september 2024 20:15 schreef Janneke141 het volgende:
Dit is trouwens ook een erg fijne plek voor grenscontroles. Was voor 1992 ook al een vrijplaats om spullen de grens over te brengen.
En dan hebben we het nog niet eens over Baarle Nassau
Het is stil aan de overkant?quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:18 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb hier gouden tijden beleefd telkens als Nederland tegen Duitsland moest voetballen.
https://isgeschiedenis.nl(...)sau-en-baarle-hertogquote:Op dinsdag 10 september 2024 20:21 schreef Harvest89 het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwstraat_%28Kerkrade%29
Lol. Wat een raar gedoe daar.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
https://isgeschiedenis.nl(...)sau-en-baarle-hertog
Dat de boosmensjes dan minder boos zijn ofzo. Lijkt mij dat je nog steeds het probleem hebt dat Duitsland dan liever ziet dat Nederland die illegaal vastzet en dat Nederland liever ziet dat Duitsland de illegaal vastzet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat schiet je daarmee op dan, dat strafbaar stellen?
Hier wat aanschouwelijker: https://maps.app.goo.gl/3tAQYuuFPhjWFqAU6quote:
Zoals @Janneke141 en ik al opmerkten: je geeft ze dan alsnog bed, bad en brood. Alleen achter tralies en dus tegen veel hogere kosten...quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat de boosmensjes dan minder boos zijn ofzo. Lijkt mij dat je nog steeds het probleem hebt dat Duitsland dan liever ziet dat Nederland die illegaal vastzet en dat Nederland liever ziet dat Duitsland de illegaal vastzet.
Als we illegaliteit strafbaar maken wordt het vast ook weer tijd voor een paar brede pardonregelingen
En nog steeds minder ambtenaren. Ja, het hele 'programma' past op één A4-tje, maar de uitwerking snapt men niets van. #hoedanquote:Op dinsdag 10 september 2024 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoals @:Janneke141 en ik al opmerkten: je geeft ze dan alsnog bed, bad en brood. Alleen achter tralies en dus tegen veel hogere kosten...
Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan gevangenbewaarders en een reeds overvraagde rechterlijke macht/strafrechtketen![]()
Uitwerking boeit vooralsnog niet. De "stoere taal" is genoeg om het doel te bereiken.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:49 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En nog steeds minder ambtenaren. Ja, het hele 'programma' past op één A4-tje, maar de uitwerking snapt men niets van. #hoedan
Jawel, het idee is het wel lastenneutraal te doen. Dit pakket is ook absoluut niet meer lastenverzwarend dan lastenverlichtend.quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik snap dat het geld ergens vandaan moet komen, maar gezien het feit dat het afschaffen van toeslagen geld bespaart en dit pakket ook eerder over de hele linie uiteindelijk lastenverzwarend lijkt is het ook geen budgetneutrale insteek lijkt me. Volgens mij is het idee ook gewoon dat steeds minder schouders de lasten moeten dragen vanwege de vergrijzing.
Maar goed, het hangt dan inderdaad af van welke bouwsteentjes er gekozen en hoe de nu redelijk open maatregelen op het gebied van verlaging van heffing e.d. worden ingevuld.
Ik geloof niet dat effectiviteit is waar we naar op zoek zijn als land. Het gaat ons meer om de gebaren. Dus wat dat betreft is het misschien nuttig. De problemen die je noemt merken mensen niks van tenzij ze in die sector werken. Het voordeel van iets als illegaliteit is strafbaar is daarentegen immaterieel en als je achter het idee staat heeft het dus van meer impact dan de extra kosten of het extra werk dat het oplevert.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoals @:Janneke141 en ik al opmerkten: je geeft ze dan alsnog bed, bad en brood. Alleen achter tralies en dus tegen veel hogere kosten...
Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan gevangenbewaarders en een reeds overvraagde rechterlijke macht/strafrechtketen![]()
Lijkt me duidelijk toch? Dan kun je er tenminste wat aan doen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat schiet je daarmee op dan, dat strafbaar stellen?
Kun je ze meteen oppakken en zo nodig meteen terugsturen naar land van herkomst.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En hoe helpt het strafbaar stellen van illegaliteit precies, in de geschetste situatie?
Goedkoper dan ze laten rondzwerven en uiteindelijk een huis en uitkering geven. Het probleem is dat mensen niet worden teruggestuurd, dus dat moet dan maar gedwongen. Op straffe van, nou ja, gevangenisstraf dus.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je kunt niet lezen?quote:Op dinsdag 10 september 2024 22:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Goedkoper dan ze laten rondzwerven en uiteindelijk een huis en uitkering geven. Het probleem is dat mensen niet worden teruggestuurd, dus dat moet dan maar gedwongen. Op straffe van, nou ja, gevangenisstraf dus.
Goed advies. Pas het vooral op jezelf toequote:
Wat is als het land van herkomst niet meewerkt? Want dat is vaak een groot probleem.quote:Op dinsdag 10 september 2024 22:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Goedkoper dan ze laten rondzwerven en uiteindelijk een huis en uitkering geven. Het probleem is dat mensen niet worden teruggestuurd, dus dat moet dan maar gedwongen. Op straffe van, nou ja, gevangenisstraf dus.
Ja dat dus. Ik ken zo genoeg routes door het bos naar Belgiė toe waar je zo doorheen komt zonder enige moeite of gedoe, gebruikten we vroeger om illegaal vuurwerk te halen als de politie stond te controleren. Sommige, met name rechtse, mensen hebben echt een heel vreemd idee over grenzen sluiten alsof dat een duidelijke lijn is die je netjes kunt over de gehele lengte kunt bewaken, zo is het in de praktijk dus echt niet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er was ontzettend veel smokkel vroeger in Midden-Brabant toen er nog wel grenscontroles warenOok buiten Baarle-Nassau hoor. Wel voornamelijk goederen, maar goederen of mensen dat maakt op zich weinig uit.
Zelfs tijdens wo1 met de dodendraad was er enorm veel smokkel en vluchtelingen die daar door heen gelipte. Dat werkte niet eens.quote:Op woensdag 11 september 2024 08:09 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ja dat dus. Ik ken zo genoeg routes door het bos naar Belgiė toe waar je zo doorheen komt zonder enige moeite of gedoe, gebruikten we vroeger om illegaal vuurwerk te halen als de politie stond te controleren. Sommige, met name rechtse, mensen hebben echt een heel vreemd idee over grenzen sluiten alsof dat een duidelijke lijn is die je netjes kunt over de gehele lengte kunt bewaken, zo is het in de praktijk dus echt niet.
Het enige wat wellicht wat deed wat de dodendraad tijdens wo1, maar of je nu een dergelijke DDR- achtige dure en zwaar bemande grens moet opzetten om wat vluchtelingen buiten te houden. Bovendien werd ook daar nog de bewaking bij de vleet omgekocht om even de stroom uit te zetten.
Mag ik even stilletjes grinniken hierover?quote:Op woensdag 11 september 2024 09:29 schreef Hanca het volgende:
De spreidingswet blijkt gelukkig ondanks woorden over intrekking nog wel gedeeltelijk effectief: https://www.trouw.nl/binn(...)eidingswet~bb5d9f04/
Stiekem hoop ik dat de oppositie niet alleen op rechts maar ook op links hier keihard op gaat doorzagen.quote:Op woensdag 11 september 2024 09:29 schreef Hanca het volgende:
De spreidingswet blijkt gelukkig ondanks woorden over intrekking nog wel gedeeltelijk effectief: https://www.trouw.nl/binn(...)eidingswet~bb5d9f04/
Dat is niet onmogelijk maar hangt natuurlijk wel af van ontwikkelingen in het buitenland, zoveel hebben we niet in eigen hand tegenwoordig.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:30 schreef KaheemSaid het volgende:
Gaat deze coalitie, mochten ze het even volhouden, meer crisis realiseren dan Rutte 1 t/m 4?
Wat is realiseren? Alles rondom corona, Oekraļne en dus energie is ze meer overkomen. De crisis rondom mest en stikstof is een cadeautje van Kok en Balkenende en ook de huizenmarkt komt natuurlijk van langer terug. Klimaat is natuurlijk een wereldwijd probleem.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:30 schreef KaheemSaid het volgende:
Gaat deze coalitie, mochten ze het even volhouden, meer crisis realiseren dan Rutte 1 t/m 4?
Er valt natuurlijk wel wat te zeggen over het aspect van "Het overkomt ze" want zoals je al aangeeft, een groot aantal zaken had al veel eerder opgepakt kunnen worden maar ja, visie moest je voor naar Specsavers zoals Rutte stelde.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is realiseren? Alles rondom corona, Oekraļne en dus energie is ze meer overkomen. De crisis rondom mest en stikstof is een cadeautje van Kok en Balkenende en ook de huizenmarkt komt natuurlijk van langer terug. Klimaat is natuurlijk een wereldwijd probleem.
Niet dat ik Rutte en zijn periodes goed wil praten, er had zeker aan mest/stikstof en aan de huizenmarkt meer gedaan kunnen worden (doorbouwen tijdens de kredietcrisis ondanks de instortende huizenmarkt had nu veel geholpen, bijvoorbeeld). En een visie op de energiemarkt die de infrastructuur eerder had aangepakt was handig geweest. Maar meestal is de Nederlandse politiek niet de directe oorzaak van een crisis en komen problemen ook nog eens van keuzes in de decennia daar voor.
Corona en Oekraļne/energie overkwam de hele wereld plots, daar kun je geen visie op bouwen. En die beide hebben ze denk ik juist behoorlijk goed afgehandeld, het probleem zit hem in zaken die al decennia spelen: mest/stikstof en huizenmarkt. En daarover zei ik ook niet dat ze ze overkwamen.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er valt natuurlijk wel wat te zeggen over het aspect van "Het overkomt ze" want zoals je al aangeeft, een groot aantal zaken had al veel eerder opgepakt kunnen worden maar ja, visie moest je voor naar Specsavers zoals Rutte stelde.
En als je geen visie hebt dan overkomen je zaken "zomaar ineens".
Lijkt mij ook overdreven maar dat er onrust is bij de NSC word toch wel door meerdere bronnen en media gemeld, vorige week was dat ook in de NRC terug te vinden.quote:
Als dat gebeurt, is dat aan de ene kant heel opvallenden vrij onverwachts. Aan de andere kant heeft volgens mij geen enkele insider het idee dat Omtzigt het nog 5 jaar vol kan houden.quote:
Ze wisten al in 1998 dat de veestapel moest krimpen om luchtkwaliteit en natuur te redden, dat rapport lag er toen. Sterker: er lag toen een plan om in een jaar of 10 rustig af te bouwen. Dat dat niet is gebeurd kun je de politiek wel verwijten, maar Rutte natuurlijk niet.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:52 schreef tizitl2 het volgende:
Echt zelf gecreėerd is vooral de toeslagenaffaire. Stikstof deels, dat hele PAS verhaal is door de kabinetten Rutte ingevoerd..
Rutte kun je verwijten dat met PAS voor een geitenpand werd gekozen wat destijds al juridisch wankel leek in plaats van het probleem aan te pakken. Daardoor komt het later in heftigere vorm terug.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze wisten al in 1998 dat de veestapel moest krimpen om luchtkwaliteit en natuur te redden, dat rapport lag er toen. Sterker: er lag toen een plan om in een jaar of 10 rustig af te bouwen. Dat dat niet is gebeurd kun je de politiek wel verwijten, maar Rutte natuurlijk niet.
Eens, maar dat was eigenlijk het opvolgen van staand beleid van de 20 jaar daar voor. De bal vooruitschoppen en hopen dat je hem niet meer tegenkomt. Ik zeg ook niet dat hem niks te verwijten is, ik zei alleen dat 'realiseren' wat anders is. Hij erfde deze problemen en heeft er niets of te weinig aan gedaan is een betere omschrijving.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:59 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Rutte kun je verwijten dat met PAS voor een geitenpand werd gekozen wat destijds al juridisch wankel leek in plaats van het probleem aan te pakken. Daardoor komt het later in heftigere vorm terug.
Wil hij een functie elders?quote:
Hoho, hij heeft tijdens het reces gewoon een script moeten schrijven voor de HJ Schoo-lezing.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:11 schreef alpeko het volgende:
Het waren 5 geweldige weken. Of hoe ver zitten we na het reces?
Hij kan beter een wetenschapoelijk bureau voor NSC oprichten en daar in rust gaan werken.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:16 schreef Janneke141 het volgende:
Doe maar ffkes wisselen, Pietertje.
Ik gun het de man overigens niet, maar dat dit niet een rol is die bij hem past wordt inmiddels wel duidelijk.
Misschien is die laatste alinea van EW ook echt wel de kern: de Raad van Europa is Omtzigts echte habitat, maar daar moet je kamerlid voor zijn. Als hij daar door had gekund zonder kamerlidmaatschap, was hij misschien al wel gestopt.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik gun het de man overigens niet, maar dat dit niet een rol is die bij hem past wordt inmiddels wel duidelijk.
Heel verstandig van Pieter om vanwege zijn eigen gezondheid naar een functie elders te gaan kijken.quote:
Die waren de huilbuien ook een beetje zatquote:Op woensdag 11 september 2024 15:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als ik EW zo lees is dit een 'besluit' waarbij NSC-medewerkers een flink duwtje in de rug hebben gegeven.
Ik denk het niet, Job!quote:Op woensdag 11 september 2024 15:16 schreef Lichtloper het volgende:
Ben benieuwd of we die ooit nog terug gaan zien in een rol als fractievoorzitter of partijleider.
Ik ben geen fan van de man, maar hij is best geschikt als politicus.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:39 schreef TheVulture het volgende:
Ik gun Omtzigt van harte zijn herstel en het inzicht dat hij niet gemaakt is voor het stressvolle bestaan van een politicus.
Tijd voor een functie elders.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:16 schreef Janneke141 het volgende:
En wat quotes uit dit artikel.quote:
quote:Bronnen in de top van de partij maakten zich zorgen over de leider van NSC. Ze vonden dat ze Omtzigt tegen zichzelf in bescherming moesten nemen door hem een poosje rust voor te schrijven. Zij sloten niet uit dat Omtzigt op termijn definitief stopt als fractievoorzitter en politiek leider. ‘Het belangrijkste is nu Pieter zelf. We willen dat hij weer gelukkig is,’ aldus een van Omtzigts vertrouwelingen.
quote:Volgens zijn medestanders heeft Omtzigt een zware periode achter de rug. ‘Hij voelt zich de laatste weken heel erg onbegrepen,’ zegt een NSC’er.
Ik denk niet dat hij nog terug gaat keren in dezelfde rol.quote:zou Omtzigt zich politiek onvolwassen hebben gedragen, in huilen zijn uitgebarsten
Maar als oprichter en gezicht van de partij niet de partijleider zijn, dat werkt ook niet. Bij Jan Marijnissen was dat naar verluidt ook geen succes, die ondermijnde Agnes Kant behoorlijk. En Omtzigt gaat echt zijn mond niet houden.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:13 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat quotes uit dit artikel.
[..]
[..]
[..]
Ik denk niet dat hij nog terug gaat keren in dezelfde rol.
Dat was hij toch gewoon toen hij de vorige keer ziek werd?quote:Op woensdag 11 september 2024 16:03 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik ben geen fan van de man, maar hij is best geschikt als politicus.
Alleen totaal niet als partijleider, fractievoorzitter of iets in dergelijke context, die menselijke vaardigheden heeft hij niet. Omtzigt is iemand die een paar dossiers moet uitkiezen en zich daarop moet profileren als dossiertijger, zonder enige verdere leidinggevende aspiraties.
De kans dat-ie echt over die burnout heen was toen-ie NSC oprichtte was natuurlijk ook niet zo groot. En dan zo'n resultaat en gelijk de formatie in. Ik heb niet het idee dat die overspannenheid ooit echt helemaal is opgelost. Is misschien ook niet mogelijk in zo'n functie.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was hij toch gewoon toen hij de vorige keer ziek werd?
Toen was hij Tweede Kamer lid, en meer niet.
Daarbij is ie ook lid van de TK.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als oprichter en gezicht van de partij niet de partijleider zijn, dat werkt ook niet. Bij Jan Marijnissen was dat naar verluidt ook geen succes, die ondermijnde Agnes Kant behoorlijk. En Omtzigt gaat echt zijn mond niet houden.
Dat was Jan Marijnissen ook, dat bedoel ik juist. Die werd kamerlid, maar gaf het stokje als fractievoorzitter door. Dat werkt natuurlijk niet bij zo'n grootheid in een partij, Jan Marijnissen en Omtzigt hebben gemeen dat ze eigenlijk groter zijn dan de partij waar ze fractievoorzitter van zijn/waren.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarbij is ie ook lid van de TK.
Drama voor NSC.
Dat was na die lijsttrekkersverkiezing (gebrek aan zelfkennis dat hij meedeed, maar soit), functie elders etc.. Er was toen wel wat aan de hand wat niet over dossiers ging.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was hij toch gewoon toen hij de vorige keer ziek werd?
Toen was hij Tweede Kamer lid, en meer niet.
Omdat ie zelf die ambitie had om lijsttrekker te worden. Maar hij was gewoon kamerlid.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:26 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat was na die lijsttrekkersverkiezing (gebrek aan zelfkennis dat hij meedeed, maar soit), functie elders etc.. Er was toen wel wat aan de hand wat niet over dossiers ging.
Ik denk dat hij het type persoon is dat het oprecht als een morele plicht voelde dat te doen om de problemen die er in zijn ogen zijn op te lossen. Hij voelt die verantwoordelijkheid echt wel, maar dat is juist deel van het probleem omdat hij niet kan loslaten.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:23 schreef Breekfast het volgende:
Dit gun je hem natuurlijk niet, maar het ontbreekt hem dan ook wel een beetje aan zelfinzicht. Je bent als leider van een eigen politieke partij, met veel zetels, bewust een grote verantwoordelijkheid aangegaan, en die kan hij niet nakomen.
Tja, hij zei vlak voor de verkiezingen nota bene dat-ie hoopt dat mensen niet massaal op NSC zouden stemmen. Dat zegt toch eigenlijk wel genoeg. De man kon het niet aan, nooit al niet.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:23 schreef Breekfast het volgende:
Dit gun je hem natuurlijk niet, maar het ontbreekt hem dan ook wel een beetje aan zelfinzicht. Je bent als leider van een eigen politieke partij, met veel zetels, bewust een grote verantwoordelijkheid aangegaan, en die kan hij niet nakomen.
Naja dat is opzich gewoon wijsheid en beargumenteerde ie ook zo. Als je van eenmanspartij ineens dertig zetels krijgt dan kan je die niet kwalitatief vullen op korte termijn en zou dat niet per se goed voor de partij zijn.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, hij zei vlak voor de verkiezingen nota bene dat-ie hoopt dat mensen niet massaal op NSC zouden stemmen. Dat zegt toch eigenlijk wel genoeg. De man kon het niet aan, nooit al niet.
https://www.nu.nl/media/6(...)klap-in-gezicht.htmlquote:De mogelijke btw-verhoging op nieuwsmedia kan ernstige gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van de journalistiek, blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Decisio. 270.000 Nederlandse huishoudens zouden hun krantenabonnement kunnen opzeggen als de btw stijgt van 9 naar 21 procent.
Decisio voerde het economische onderzoek uit in opdracht van NDP Nieuwsmedia, een brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven.
Volgens het onderzoeksbureau krimpt de omzet uit abonnementen en losse verkopen met 10 procent in het geval van een daadwerkelijke btw-verhoging. Dat betekent volgens Decisio dat zo'n 270.000 huishoudens hun abonnementen op kranten en tijdschriften zullen opzeggen. Deze opzeggingen zullen ook tot een krimp van de werkgelegenheid bij mediabedrijven leiden.
De btw-stijging moet in 2026 ingaan. De verhoging geldt ook voor onder meer hotels, boeken, sportwedstrijden, festivals en sportscholen. Het kabinet zegt dat de verandering van het btw-tarief gewoon doorgaat, ondanks protest uit verschillende branches.
De 2,2 miljard euro die met de verhoging wordt opgehaald, is volgens het kabinet hard nodig. Op Prinsjesdag wordt het definitieve besluit van de coalitiepartijen gedeeld.
'Belangrijk deel van van onze nieuwsvoorziening verdwijnt'
Rien van Beemen, de voorzitter van NDP Nieuwsmedia en CEO van Mediahuis Nederland, laat in een verklaring weten dat vooral de toegankelijkheid van huishoudens met lagere inkomens tot nieuwsmedia ernstig onder druk komt te staan door de btw-verhoging.
"Het risico is groot dat veel Nederlanders zullen afhaken, waardoor een belangrijk deel van onze nieuwsvoorziening verdwijnt. Dit heeft niet alleen personele gevolgen bij onze redacties, maar ook inhoudelijke", zegt Van Beemen. "Vooral kleinere titels worden in hun bestaansrecht bedreigd, wat schadelijk is voor de diversiteit en de controlerende functie van de media."
"In een tijd waarin nepnieuws en desinformatie toenemen, is het cruciaal dat burgers toegang blijven houden tot betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige journalistiek. Deze btw-verhoging doet het tegenovergestelde door financiėle barričres op te werpen, vooral voor burgers met een smallere beurs", stelt Van Beemen.
NDP Nieuwsmedia haalt ook een onderzoek van Ipsos I&O aan, waaruit blijkt dat zes op de tien Nederlanders het niet eens zijn met voorgenomen btw-verhoging.
NVJ vindt kabinetsplannen 'onbegrijpelijk'
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) vindt de plannen van de coalitiepartijen onbegrijpelijk. "Ze maken journalistieke producties ontoegankelijk voor minder verdienende Nederlanders", zegt algemeen secretaris Thomas Bruning tegen NU.nl.
"De verhoging is een klap in het gezicht", zegt Bruning. "Het kabinet zegt de pluriformiteit te willen versterken, maar met de btw-verhoging wordt deze juist afgezwakt. Ik snap dat het kabinet op zaken wil besparen, maar doe dat dan op een eerlijke en effectieve wijze. Pak de bigtechbedrijven fiscaal aan. Die profiteren van de prestaties van journalisten en programmamakers, maar worden bij de btw-verhoging overgeslagen."
Mocht het voorstel van de coalitiepartijen doorgaan, dan is Nederland het enige land in de Europese Unie waarin een btw-tarief van 21 procent geldt voor media als kranten, weekbladen en tijdschriften. In andere lidstaten wordt een verlaagd tarief gehanteerd. Meerdere landen, waaronder Belgiė, Denemarken en Ierland, hebben zelfs een btw-tarief van 0 procent op dagbladen.
4D chess is over het algemeen wel te doen voor econometristen, maar deze man is gewoon een instabiel losgeslagen projectiel met de emotieregulatie van Charlie Sheen. Beter besteedt hij een jaartje aan schematherapie of iets dergelijks en verdwijnt hij dan ergens in de luwte waar hij zijn krachten beter tot uiting kan laten komen. Dit moet ook voor hemzelf een hel zijn en dat is allemaal heel vervelend, maar sleur aub niet het hele land mee in je persoonlijke problemen.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:18 schreef klaasweetalles het volgende:
Het kan ook een strategische keuze zijn omdat hij het helemaal niet eens is met dit ontstane kabinet
Is niet een andere lezing, de ene zal meer weten dan de ander. Maar als je nog schrikt als Omtzigt na 2 weken thuiswerken zegt dat hij tijdelijk niet komt, ben je denk ik wel erg slecht op de hoogte.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:46 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)or-besluit~bfe98212/
De Volkskrant heeft een heel andere lezing dan wat EW eerder wist te melden, en wist men binnen NSC van niks. Roflmao.
Dan sluit je die mensen dus op. Gaan ze vanzelf wel terug.quote:Op woensdag 11 september 2024 08:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat is als het land van herkomst niet meewerkt? Want dat is vaak een groot probleem.
Klein detail: op basis van welk wetsartikel sluit je ze op?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan sluit je die mensen dus op. Gaan ze vanzelf wel terug.
De discussie ging over strafbaar maken van illegaliteit.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klein detail: op basis van welk wetsartikel sluit je ze op?
Maak daar maar 1978 vanquote:Op woensdag 11 september 2024 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze wisten al in 1998 dat de veestapel moest krimpen om luchtkwaliteit en natuur te redden, dat rapport lag er toen. Sterker: er lag toen een plan om in een jaar of 10 rustig af te bouwen. Dat dat niet is gebeurd kun je de politiek wel verwijten, maar Rutte natuurlijk niet.
Heb je daar bewijs van of is dat een aanname?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oke. Naar welk land wil je ze dan uitzetten? Als ze geen papieren hebben, weet je dat niet en als ze wel papieren hebben, zijn ze gewoon toeristen en heb je geen reden om ze uit te zetten.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De discussie ging over strafbaar maken van illegaliteit.
Dat vind ik veel te duur.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je kunt niemand zomaar onbeperkt opsluiten. De straf moet in verhouding staan tot het misdrijf.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik veel te duur.
Hebben ze een heel duur betaalde bed, bad en brood.
Bovendien kun je kinderen niet zomaar onbeperkt opsluiten.
Het gekke is dat dit vlak na het reces gebeurt. Je zou denken dat hij na de vakantieperiode wel weer wat is bijgetankt.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:08 schreef capricia het volgende:
Het zijn toch heel veel mensen die hun stem en hun vertrouwen aan Omtzigt gegeven hebben.
Hoeveel echte parlementaire weken (zonder zomerreces etc) heeft dit kabinet nu bestaan?
Dit keer was het reces maar heel beperkt. In deze periode moest het regeringsprogramma gemaakt worden en de bijbehorende begroting dichtgereden. Denk niet dat hij daar op de camping in Frankrijk echt afstand van kon nemen…quote:Op woensdag 11 september 2024 18:13 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het gekke is dat dit vlak na het reces gebeurt. Je zou denken dat hij na de vakantieperiode wel weer wat is bijgetankt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |