----------------------------------------------------quote:PVV-minister wil geen helmplicht of leeftijdsgrens fatbike: ‘Het is gewoon een fiets met dikke wielen’
Het kabinet ziet vooralsnog niets in strengere regels voor fatbikes in het verkeer. PVV-minister Barry Madlener van Infrastructuur vindt maatregelen als een helmplicht of minimumleeftijd ‘wel erg ver gaan’. De fietsen zelf zijn het probleem niet, vindt hij, het gaat om het gedrag van de bestuurder.
Minister Madlener ‘begrijpt de zorgen’ over ongelukken met de elektrische fiets met dikke banden, zegt hij donderdag na een kabinetsoverleg op het Catshuis. “Je ziet natuurlijk steeds meer elektrische fietsen met dikke banden rijden. Dat zijn op zich grappige, stoere fietsen, maar vaak worden ze opgevoerd en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.”
De populariteit van de fatbike is het afgelopen jaar enorm toegenomen. Vooral jonge kinderen kunnen vaak niet omgaan met de snelle voertuigen. In juni riepen zo’n vijftig gemeenten, de Fietsersbond, Veiligheid NL en andere organisaties het ministerie van Infrastructuur nog op iets te doen aan de fatbike in het verkeer. Ook artsen trekken aan de bel.
Niet alle fatbikegebruikers mogen de dupe worden
Minister Madlener doet nog onderzoek naar de fatbike, maar de PVV-bewindspersoon voelt weinig voor allerlei verboden en grenzen, zo blijkt: “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers. Dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn heel veel mensen die een elektrische fiets met dikke banden op een normale manier gebruiken, en daar is ook niets mis mee.”
Een verbod op fatbikes voor kinderen onder de 16 jaar vindt Madlener daarom ‘wel een hele straffe maatregel’. Het ministerie kan wettelijk gezien namelijk alleen onderscheid maken op de snelheid van de fiets, niet op de dikte van de banden. Dus een leeftijdsgrens voor een fatbike betekent automatisch dat kinderen dan ook niet meer op andere elektrische fietsen mogen. Dat ziet Madlener niet zitten: “Als je alle elektrische fietsen gaat verbieden voor kinderen onder de 16 jaar, dan maak je het voor veel scholieren onmogelijk om met de elektrische fiets naar school te gaan.”
Helm is ‘heel verstandig’
Ook een helmplicht vindt Madlener ver gaan, al zegt hij er ook bij dat hij op termijn ‘geen enkele maatregel uitsluit’. “Ik vind het heel verstandig om een helm te dragen op de fiets. Ik doe het zelf ook soms. Maar het vergt wel een gedragsverandering. Niet iedereen wil een helm dragen, en zo ontneem je ook veel mensen het plezier om nog op de fiets te stappen. Mensen moeten juist genieten van de fiets.”
En, voegt de minister nog toe: “Ik wil niet een minister zijn van verboden op alles. Ik zou liever zien dat de nieuwe techniek, namelijk een elektrische fiets, goed gebruikt wordt op een veilige manier.” Hij roept mensen op: “Gedraag je in het verkeer, ga niet appen op de fiets en met van die oortjes in de weg op. Dat is gewoon levensgevaarlijk.”
https://www.parool.nl/ned(...)kke-wielen~b30940fc/
Dat moeten mensen dan ook zelf doen. Als je een helm nodig hebt voor je veiligheid ben je ook een gevaar voor anderen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------------------------------
"Het is gewoon een fiets met dikke wielen"![]()
![]()
![]()
Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Onzin.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat moeten mensen dan ook zelf doen. Als je een helm nodig hebt voor je veiligheid ben je ook een gevaar voor anderen.
Nou vind ik specifieke regelgeving voor fatbikes nogal populistisch, maar ik moet ze inderdaad ook nog tegenkomen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef Isdatzo het volgende:
Alleen dit klopt niet: “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers. Dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn heel veel mensen die een elektrische fiets met dikke banden op een normale manier gebruiken, en daar is ook niets mis mee.”
Ik moet ze in elk geval nog tegenkomen.
Ja de politie heeft niks te doen en draait duimen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:26 schreef stalybridge het volgende:
Lijkt mij een prima besluit.
Ze kunnen gewoon handhaven op het gedrag of op het feit dat die fatbikes zijn omgebouwd.
Dus: Handhaven luie hufters
ik vind persoonlijk een helmplicht met een fatbike geen gek idee. krengen worden bij de vleet opgevoerd. je hoeft overigens niet hard te gaan om flink te kunnen valleb. ik ben ooit in Zuid Limburg met een mountain bike in een heg gekwakt. flinke schrammen deuk in mn ego, bril en fiets kaduuk. achter af bleek ik op 2 cm langs een verkeersbord te zijn gevlogen, ik had geen helm op.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat moeten mensen dan ook zelf doen. Als je een helm nodig hebt voor je veiligheid ben je ook een gevaar voor anderen.
Dat is inderdaad gewoon verstandig. En dat zijn veel jongeren die op die krengen rondscheuren nog niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:30 schreef Sabata het volgende:
[..]
ik vind persoonlijk een helmplicht met een fatbike geen gek idee. krengen worden bij de vleet opgevoerd. je hoeft overigens niet hard te gaan om flink te kunnen valleb. ik ben ooit in Zuid Limburg met een mountain bike in een heg gekwakt. flinke schrammen deuk in mn ego, bril en fiets kaduuk. achter af bleek ik op 2 cm langs een verkeersbord te zijn gevlogen, ik had geen helm op.
ik fiets nog steeds veel, heb sinds kort ook een ebike en op vakantie ga ik vaker mountainbiken of fietsroutes verkennen. ik zet gewoon een helm op zowel als ik 38 km naar kantoor fiets of op vakantie. het is verdomme mijn kop die ik heel wil houden, zeker als ik zie wat voor capriolen het stadsverkeer uithaalt
Behalve dat risico, rijden ze zo roekeloos dat ook allerlei andere fietsers in gevaar gebracht worden. En handhaving bestaat in Nederland amper meer dus het risico op een bekeuring is minimaal.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef heywoodu het volgende:
PVV-minister heeft zin in dode kinderen, bijzonder.
Je kunt altijd op de grond terecht komen. Dus met deze redenering altijd maar een helm op?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Onzin.
Iedereen kan tijdens het fietsen op de grond terecht komen en als het op je hoofd is kun je maar beter een helm ophebben. Steeds meer ouderen op de fiets dragen een helm, vind ik wel zo verstandig.
Er kan altijd wat gebeuren. Daarom beter thuis blijven en de muren en vloeren met zacht schuim bedekken.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:37 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je kunt altijd op de grond terecht komen. Dus met deze redenering altijd maar een helm op?
Met een fatbike is het wel met een hogere snelheid, je snapt toch wel dat dit het risico op letsel aan het hoofd vergroot?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:37 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je kunt altijd op de grond terecht komen. Dus met deze redenering altijd maar een helm op?
Dat snap ik zeker. Het staat eenieder dan ook vrij om een helm op te zetten.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Met een fatbike is het wel met een hogere snelheid, je snapt toch wel dat dit het risico op letsel aan het hoofd vergroot?
sommige kinderen zijn ook fucking kutquote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef heywoodu het volgende:
Wel vaak degenen op fatbikes ook.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
sommige kinderen zijn ook fucking kut
yepquote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wel vaak degenen op fatbikes ook.
"Elke dode en gewonde"quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
![]()
![]()
Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Laten we dat nou maar wel gaan doen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers.
Die dode die binnenkort gaat vallen door het mongoloide gebruik van dat ding.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:53 schreef Origami94 het volgende:
[..]
"Elke dode en gewonde"
Lekker hysterisch weer. Welke dode?
Wielrenners gaat net zo snel en heb nog nooit er een dood zien gaanquote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Die dode die binnenkort gaat vallen door het mongoloide gebruik van dat ding.
Schijnbaar ben jij meer van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'.
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wielrenners gaat net zo snel en heb nog nooit er een dood zien gaan
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:21 schreef WethouderHekking het volgende:
Waarom steeds dat 'PVV minister' bij andere ministers wordt toch ook niet steeds vermeldt van welke partij ze zijn?
Idem. Kutkoters.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef Isdatzo het volgende:
Alleen dit klopt niet: “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers. Dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn heel veel mensen die een elektrische fiets met dikke banden op een normale manier gebruiken, en daar is ook niets mis mee.”
Ik moet ze in elk geval nog tegenkomen.
Dit topic wordt u mede mogelijk gemaakt door act en kloon.quote:
Wat en waar ik post, bepaal ik zelf wel. Daar heb ik jou echt niet voor nodig. En beter geen topics, dan dagelijks dit gehuil.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Waar zijn jouw kwaliteitstopics dan? Ik kan ze nergens vinden?
Zo niet, hou dan lekker je mond.
Er staat bij elk topic wie hem gestart is. Tip voor je: kijk daarnaar en beslis dan of je het topic opent, ja of nee.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Wat en waar ik post, bepaal ik zelf wel. Daar heb ik jou echt niet voor nodig. En beter geen topics, dan dagelijks dit gehuil.
Hier heb ik nog een kleine puber reactie voor je:quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:31 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Er staat bij elk topic wie hem gestart is. Tip voor je: kijk daarnaar en beslis dan of je het topic opent, ja of nee.
Maar hoe dan ook: gedraag je niet als een kleine puber met je ' bepaal ik zelf wel'.
90% van de bevolking of 90% van de zittende Kamerleden?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:06 schreef Elan het volgende:
Al is 90% tegen die krengen dus er zal wel wat mee moeten
De aantrekkingskracht van fatbikes op bepaalde jongeren is juist het 'stoere' uiterlijk van de fiets.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:35 schreef franske19 het volgende:
Als je al die extra voorwaarden gaat stellen dan zal de doelgroep gewoon overgaan op fietsen met dunne banden en los je niets op. Streng handhaven is de oplossing. Overtreden ze de regels boete en vernietiging van fiets. Handhaven is alleen een extreem vies woord voor veel gemeenten in Nederland.
Nee hoor. Het merendeel van de fatbike rijders zijn allochtone jongeren. De PVV vindt dit een heel makkelijke manier om minder allochtonen te krijgen, als deze zich bij ongelukken te pletter rijden.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:12 schreef egayalS het volgende:
wel een aparte reactie voor een partij dat die gestoeld is op populisme.
En mensen van hun sokken te rijden.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
De aantrekkingskracht van fatbikes op bepaalde jongeren is juist het 'stoere' uiterlijk van de fiets.
Een gewone elektrische fiets is een stuk minder interessant om mee te hangen in de winkelcentra.
Die denderen overal doorheen ja, idioten.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Een boekje over grammatica zou ook geen kwaad kunnen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dan moet je eens wat vaker nieuws gaan kijken / lezen.
Inderdaad, beter gewoon een leeftijdsgrens en een helm invoeren op elektrische fietsen. Dan kunnen ze misschien wel een blauw kentekenplaatje aan de fiets hangen, verdienen ze er nog geld mee ook. Win win.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:57 schreef harrievankempen het volgende:
Nu al het beste kabinet van de afgelopen decennia.
Auw, mijn ogen….quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik ben oneens met deze minister. Deze dikke fiets is geen gewone fiets, het is fiets met eenvoudig mogelijk om meer vermogen te opvragen. Daardoor is in feit gelijk aan de scooter of brommer.
Alleen wordt deze fiets ook bestuurd door hele jonge leeftijden, 10-11-12-13-14 jarigen.. Die hebben geen voldoende ervaring voor de verkeer en hard rijden.
Natuurlijk zijn ouders ook verantwoordelijk voor zijn kroost.. De verkoper van fiets ook, ze moeten ouders duidelijk maken dat fiets eenvoudig te opvoeren en daarom niet geschikt voor minderjarigen.
Vroeger reed men ook op scooter of brommer. Men knutselde het erin zodat het sneller kon gaan. Dat is nu niets anders met elektrische fiets.
Vroeger reed ik met fiets naar school, zonder elektrische ondersteuning. Waarom kan de jongeren van tegenwoordig dit ook niet?.. Of zijn ze te verwend door zijn ouders? Daar moet ook veranderen.
Ik vind de elektrische fiets namelijk gelijk moet trekken met scooter of brommer. Ofwel vanaf 16 oud en max 25 of 50 km/u, hierdoor kunnen ze prima mee doen met de verkeer.
Zo eentje woont hier in de straatquote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:04 schreef Momo het volgende:
Het is wachten op de eerste ophef na een dode 12-jarige Jaylano.
Mooi, dan kan je niet met dikke fiets op de weg rijden.. Weer een dikke-fiets-tokkie minder op de weg..quote:
Mag ik er ook een? Ook al heb ik geen PVV gestemd.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:02 schreef Aberkullie het volgende:
Ik gun alle PVV stemmers een fatbike zonder helmplicht.
Lockdown! Meteen!quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:04 schreef Momo het volgende:
Het is wachten op de eerste ophef na een dode 12-jarige Jaylano.
Totdat er eentje zichzelf overschat tegenover zijn matties en onder een auto komt.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:14 schreef Momo het volgende:
[..]
Als een zombie allemaal weer aan het zelfde product en mammie en pappie betalen wel.
Woon je in een tokkiewijk?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:05 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Zo eentje woont hier in de straat
Al is die geen 12 meer
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:12 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Lockdown! Meteen!
Als we dan toch bezig zijn met beleid op basis van selectieve verontwaardiging. Waarom geen auto's verbieden? GL/PVDA wilt daar toch aan. Dat zijn al 25 zetels.
Helaas wel ja.quote:
Ho ho. Er zat één roze tussen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:14 schreef Momo het volgende:
[..]
Als een zombie allemaal weer aan het zelfde product en mammie en pappie betalen wel.
In dat geval kun je beter wel een helm dragenquote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:11 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Mag ik er ook een? Ook al heb ik geen PVV gestemd.
alles net een motor een leeftijdsgrens voor instellen inclusief een rijbewijs. Of denk ik te simpel?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 19:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
Tja moeilijk, dus de PVV haakt af.
Of fatbikesregels haalbaar zijn is een tweede, maar het zo draaien dat regelgeving niet nodig zijn dat staat niet bijster slim.
Helmplicht bij alles wat 25km per uur kan. Alles wat te hard gaat de schreden in. Ook de oudjes hoeven immers geen 30 te gaan.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 19:54 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
alles net een motor een leeftijdsgrens voor instellen inclusief een rijbewijs. Of denk ik te simpel?
Van de pvv hoef je echt niks te verwachten denk ik.
Dat is veel te veel eer voor ze en geen landelijk nieuws.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Open dan zelf een topic en stop met huilen.
Ja, aangespoord door hun ouders die ervan overtuigd zijn dat het allemaal wel goed is en dat ze zelf weten hoe ze hun kroost opvoeden. Prima, maar dan achteraf ook niet janken als je kroost een ongeluk krijgt.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:16 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik zie hier ook best veel rijkelui kindjes erop rijden.
Ik denk eerlijk gezegd dat Nederland een fijner land wordt wanneer de fatbike doelgroep zich massaal dood zou rijden met die dingen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef heywoodu het volgende:
Als ik die kinderen hier in de straat zie op die dingen, verbaast het me nogal dat het niet gebeurt is. Ze halen gewoon auto's in.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:37 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat Nederland een fijner land wordt wanneer de fatbike doelgroep zich massaal dood zou rijden met die dingen.
Zijn veelal jonge Marokkanen en ander straattuig die op die krengen rijden, dus wellicht is dat de filosofie er achter.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef heywoodu het volgende:
Dat is wel een Darwin award waard.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Als ik die kinderen hier in de straat zie op die dingen, verbaast het me nogal dat het niet gebeurt is. Ze halen gewoon auto's in.
En dan later: "Het was zo'n lieve jongen die nooit iets verkeerd deed."quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:58 schreef plesner het volgende:
Is ook een triest beeld om een volwassenen op zo’n ding rond te zien rijden, wat voor een pauper ben je dan.
Overigens Wilders zijn belofte van minder, minder, minder komt hierbij wel goed tot z’n recht aangezien veelal van dat volk op die dingen te vinden is. Laat ze zichzelf lekker te pletter rijden
Nogal apart om iemand een simpele ziel te noemen en dan deze debiele uitspraak te doen:quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
![]()
![]()
Manmanman wat een simpele ziel die vent.
quote:Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Het probleem met fietsers zijn niet de fietsers maar de auto's. Omdat auto's fietsers verwonden moet volgens sommigen de fietsers een helm opquote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gewoon fiets een helm op.
Als we nu beginnen zijn alle jankers tegen de tijd dood .
En voor de toekomstige generaties word het normaal om een help op hun kop te zetten.
Genoeg kinderen die vallen en dodelijk neer komen op een stoeprand .
Omdat ze geen helm op hebben.
Daar moet je tenminste een helm op aangezien er toch wel veel ongelukken mee gebeurde.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:16 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind fatbikes geweldig. Heb er zelf geen, maar ze hebben die schijtirritante 2 takt brommertjes bijna helemaal vervangen. Het aso gedrag van een deel van de doelgroep is helaas wel hetzelfde gebleven. De morele ophef snap ik niet zo want het is niks nieuws.
Dus je vindt 2 takt brommertjes irritant, maar elektrische stepjes wil je wel hebbenquote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh en als de minister tegen verboden is, dan kan hij wellicht ook wat doen aan het elektrische stepjesverbod.
Je hoort ze niet 3 straten verderop aankomen en stinken niet.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 08:50 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dus je vindt 2 takt brommertjes irritant, maar elektrische stepjes wil je wel hebben![]()
Dan zet je toch lekker zelf een helm op? Al die dominees op het internet die preken hoe de ander zichzelf op straffe van staatsgeweld veilig moet houden zijn irritanter dan fatbikes. Je weet gewoon zeker dat ze zelf geen helm dragen, want niemand doet het. Je weet zeker dat ze doden gaan veroorzaken want ipv de hele dag een helm mee te zeulen gaan er meer mensen met een auto. Je weet bijna zeker dat ze zelf in een stuip schieten als je voorstelt wat te doen aan de steeds debieler wordende grote auto's en het verlagen van de max snelheid in de stad. Het echte gevaar als je buitenkomt is altijd een automobilist.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 08:49 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Daar moet je tenminste een helm op aangezien er toch wel veel ongelukken mee gebeurde.
https://www.quotenet.nl/z(...)e-step-in-nederland/quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh en als de minister tegen verboden is, dan kan hij wellicht ook wat doen aan het elektrische stepjesverbod.
Ik hoop dat het die jongens lukt.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:10 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
https://www.quotenet.nl/z(...)e-step-in-nederland/
Dood aan die teringdingen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Denk dat het ook wel zal helpen als veel fietsers zich eens normaal gaan gedragen in het verkeer. En ja, dat geldt ook voor veel automobilisten.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 07:40 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het probleem met fietsers zijn niet de fietsers maar de auto's. Omdat auto's fietsers verwonden moet volgens sommigen de fietsers een helm op
Ik zie eerder turken, coke bouwvakbedrijfeigenaren en gen x kneusjes suv's rijden. Boomers rijden dacia's en toyota's.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Beter dan dood door een boomer die zijn kleine penis compenseert met een SUV.
Is het wel normaal om met een moordmachine van 1500kg door de straten te scheuren met 30kmh of zelfs 50?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:14 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Denk dat het ook wel zal helpen als veel fietsers zich eens normaal gaan gedragen in het verkeer. En ja, dat geldt ook voor veel automobilisten.
Wat begrijp je niet aan normaal gedragen? Als ik ergens rij waar ik 50 of 30 mag en dat vind ik gegeven de situatie te snel, dan ga ik langzamer rijden. En ik heb geen moordmachine, ik heb een auto.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Is het wel normaal om met een moordmachine van 1500kg door de straten te scheuren met 30kmh of zelfs 50?
Dat is een kwestie van perspectief. Ik zit hier natuurlijk wel een beetje de boel aan te dikken, maar ik kan er gewoon met mijn kop niet bij hoe hysterisch mensen doen als de jeugd wat nieuws doet, terwijl ze zelf bijna allemaal een kinderenslachter voor de deur hebben staan. Maar dat is normaal want dat was altijd al normaal ofzo. Automobilisten zijn na ziekte de grootste doodsoorzaak van kinderen. Niet fatbikes en zeker niet stepjes.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:21 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan normaal gedragen? Als ik ergens rij waar ik 50 of 30 mag en dat vind ik gegeven de situatie te snel, dan ga ik langzamer rijden. En ik heb geen moordmachine, ik heb een auto.
Dus in jouw optiek zijn alle automobilisten moordenaars en slachters. Ok, op jou reageer ik maar niet meer.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van perspectief. Ik zit hier natuurlijk wel een beetje de boel aan te dikken, maar ik kan er gewoon met mijn kop niet bij hoe hysterisch mensen doen als de jeugd wat nieuws doet, terwijl ze zelf bijna allemaal een kinderenslachter voor de deur hebben staan. Maar dat is normaal want dat was altijd al normaal ofzo. Automobilisten zijn na ziekte de grootste doodsoorzaak van kinderen. Niet fatbikes en zeker niet stepjes.
U is een kloon van dorpsgek @torentje ?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van perspectief. Ik zit hier natuurlijk wel een beetje de boel aan te dikken, maar ik kan er gewoon met mijn kop niet bij hoe hysterisch mensen doen als de jeugd wat nieuws doet, terwijl ze zelf bijna allemaal een kinderenslachter voor de deur hebben staan. Maar dat is normaal want dat was altijd al normaal ofzo. Automobilisten zijn na ziekte de grootste doodsoorzaak van kinderen. Niet fatbikes en zeker niet stepjes.
De krachtige automobilisten, die met hun lawaai de arme dwergen het leren verhinderen!quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
U is een kloon van dorpsgek @:torentje ?
Ik ontken het niet.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja zelf maar verzinnen wat de ander gezegd heeft en wegrennen is makkelijker dan zeggen waar ik het fout heb.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:43 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dus in jouw optiek zijn alle automobilisten moordenaars en slachters. Ok, op jou reageer ik maar niet meer.
Zoals je zelf al aangeeft, gaan ze niet uit zichzelf een helm dragen. Dus dan zou een helmplicht er goed aan doen toch? Wat mij betreft rijden ze zich dood hoor, maar ik heb geen zin dat ik 2 uur langer bij het OLVG moet wachten op de spoedeisende hulp omdat zo'n pauper buitenlandertje weer tegen de grond is gesmakt zonder helm.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je hoort ze niet 3 straten verderop aankomen en stinken niet.
[..]
Dan zet je toch lekker zelf een helm op? Al die dominees op het internet die preken hoe de ander zichzelf op straffe van staatsgeweld veilig moet houden zijn irritanter dan fatbikes. Je weet gewoon zeker dat ze zelf geen helm dragen, want niemand doet het. Je weet zeker dat ze doden gaan veroorzaken want ipv de hele dag een helm mee te zeulen gaan er meer mensen met een auto. Je weet bijna zeker dat ze zelf in een stuip schieten als je voorstelt wat te doen aan de steeds debieler wordende grote auto's en het verlagen van de max snelheid in de stad. Het echte gevaar als je buitenkomt is altijd een automobilist.
Nou oke, nog een keer dan:quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ontken het niet.
[..]
Ja zelf maar verzinnen wat de ander gezegd heeft en wegrennen is makkelijker dan zeggen waar ik het fout heb.
Die helmplicht zal vooral de mensen raken die zich toch al aan regels houden en zich meestal normaal gedragen. De groep waar het hier om gaat, heeft vaak die drang niet zo en doet waar ze zin in hebben. Ik woon in een grote stad en zie dat dagelijks om me heen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:03 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Zoals je zelf al aangeeft, gaan ze niet uit zichzelf een helm dragen. Dus dan zou een helmplicht er goed aan doen toch? Wat mij betreft rijden ze zich dood hoor, maar ik heb geen zin dat ik 2 uur langer bij het OLVG moet wachten op de spoedeisende hulp omdat zo'n pauper buitenlandertje weer tegen de grond is gesmakt zonder helm.
"Het echte gevaar als je buitenkomt is altijd een automobilist."
Wanne gelul joh.
De scooter wetgeving was heel duidelijk. Het enige lastige is voor de huidige bestuurders een besluit nemen dat electrische fietsen pas vanaf een bepaalde leeftijd gebruikt mogen worden met verplicht blauw kenteken plaatje en bijbehorende verzekering en dit doorvoeren..quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:06 schreef Elan het volgende:
Het punt is meer dat ze (jongeren) dan wat nieuws verzinnen, en technisch gezien heeft ze daarin gewoon gelijk.
Het is lastig om duidelijke wetgeving te maken. Al is 90% tegen die krengen dus er zal wel wat mee moeten.
Helaas verongelukt maar een klein gedeelte het grootste gedeelte zal een fysieke beperking aan een heftig ongeluk over houden. Daar mag dan de maatschappij de rest van hun leven voor gaan zorgen .quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:11 schreef junkiesietze het volgende:
ik zie het probleem ook niet echt, al die kutjes die niet kunnen rijden verongelukken vanzelf, probleem lost zichzelf op.
Bijzonder inderdaad, de Fabike is ongeveer het favoriete vervoersmiddel van eenieder waar de PVV tegen isquote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:12 schreef egayalS het volgende:
wel een aparte reactie voor een partij dat gestoeld is op populisme.
Plus het grote risico dat ze iemand bij dat ongeval betrekken die daar ook niet om vraagt. Als ik zie hoe ze in ons winkelcentrum door het wandelend publiek heen scheuren..quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas verongelukt maar een klein gedeelte het grootste gedeelte zal een fysieke beperking aan een heftig ongeluk over houden. Daar mag dan de maatschappij de rest van hun leven voor gaan zorgen .
Probleem is dat ze vooral tegen voetgangers en normale fietsers inrijden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:11 schreef junkiesietze het volgende:
ik zie het probleem ook niet echt, al die kutjes die niet kunnen rijden verongelukken vanzelf, probleem lost zichzelf op.
Als je in een of ander Fries gat woont of zo, 15 km van de dichtstbijzijnde middelbare school vandaan, vind ik een electrische fiets te verantwoorden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Electrische Fietsen voor kinderen vind ik onzin. Gewoon trappen als je naar school fietst.
Opvallend wel. Normaal hebben PVV'ers geen enkel probleem met het over 1 kam scheren van een complete bevolkingsgroep.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
“Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers."
Nuance wordt nogal eens misbruikt. Meer mensen gaan dood in Nederland door hard in aanraking te komen met een auto, dan door messen en geweren samen. Een geweer mag je wel een moordmachine noemen, de auto niet. En we verbloemen het met ontwijkend taalgebruik. Piet is onder de auto gekomen. Een auto knalde op het overstekende gezin. Alsof we allemaal al zelfrijdende auto's hebben. En dat volledig onpersoonlijk maken van de auto zet zich voort in het verkeer. Hoe vaak je wel niet iemand helemaal uit zijn slof ziet schieten tegen een andere auto na een klein foutje. In alle gevallen was het niet de auto die wat deed, maar de automobilist. Alleen zo denkt bijna niemand echt waardoor het bot overkomt als ik dat wel doe. Maar imho is het niet botter dan zeggen dat fietsers gewoon eens normaal moeten gaan doen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:07 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Nou oke, nog een keer dan:
Jij hebt het over moordmachines en kinderslachters. En automoblisten die na ziektes de grootste doodsoorzaak van kinderen zijn. Wars van enige nuance, en het komt op mij over alsof je er een intentie aan koppelt.
En daar gaat het mis. Ik maak me zorgen over de polarisatie in onze samenleving, die vooral groeit omdat steeds meer mensen niet meer in staat lijken tot nuanceren. Jij dus ook niet.
Dat is de reden dat ik daar liever niet op reageer.
Het probleem is dus dat het fietsen met trapondersteuning zijn, net als normale e-bikes. Daar zou die grens dan ook voor gaan gelden. De apparaten waar het hier om gaat, zijn fatbikes met een gashendel waarbij je niet hoeft te trappen. Die zijn al illegaal, alleen is de handhaving hier het grote probleem. Het gebrek er aan met name.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:26 schreef Cupfighter het volgende:
Geweldig weer PVV, zie soms kids van 12 op die dingen rijden, een leeftijdsgrens vind ik toch wel handig
quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nuance wordt nogal eens misbruikt. Meer mensen gaan dood in Nederland door hard in aanraking te komen met een auto, dan door messen en geweren samen. Een geweer mag je wel een moordmachine noemen, de auto niet. En we verbloemen het met ontwijkend taalgebruik. Piet is onder de auto gekomen. Een auto knalde op het overstekende gezin. Alsof we allemaal al zelfrijdende auto's hebben. En dat volledig onpersoonlijk maken van de auto zet zich voort in het verkeer. Hoe vaak je wel niet iemand helemaal uit zijn slof ziet schieten tegen een andere auto na een klein foutje. In alle gevallen was het niet de auto die wat deed, maar de automobilist. Alleen zo denkt bijna niemand echt waardoor het bot overkomt als ik dat wel doe. Maar imho is het niet botter dan zeggen dat fietsers gewoon eens normaal moeten gaan doen.
Fietsers zijn gek genoeg nog wel mensen.
Heb je deze dan gemist, of maar genegeerd in mijn oorspronkelijke bericht waar je op reageerde?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:14 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Denk dat het ook wel zal helpen als veel fietsers zich eens normaal gaan gedragen in het verkeer. En ja, dat geldt ook voor veel automobilisten.
In dit topic is te zien dat dit geen exclusieve PVV kwaal is.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
Opvallend wel. Normaal hebben PVV'ers geen enkel probleem met het over 1 kam scheren van een complete bevolkingsgroep.
Dan is degene die het geweer afschiet toch de moordmachine volgens jouw beredenering?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nuance wordt nogal eens misbruikt. Meer mensen gaan dood in Nederland door hard in aanraking te komen met een auto, dan door messen en geweren samen. Een geweer mag je wel een moordmachine noemen, de auto niet. En we verbloemen het met ontwijkend taalgebruik. Piet is onder de auto gekomen. Een auto knalde op het overstekende gezin. Alsof we allemaal al zelfrijdende auto's hebben. En dat volledig onpersoonlijk maken van de auto zet zich voort in het verkeer. Hoe vaak je wel niet iemand helemaal uit zijn slof ziet schieten tegen een andere auto na een klein foutje. In alle gevallen was het niet de auto die wat deed, maar de automobilist. Alleen zo denkt bijna niemand echt waardoor het bot overkomt als ik dat wel doe. Maar imho is het niet botter dan zeggen dat fietsers gewoon eens normaal moeten gaan doen.
Klopt wel, er rijdt echt vanalles rond op die dingen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In dit topic is te zien dat dit geen exclusieve PVV kwaal is.
Wow, wat een diepzinnig inzicht.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Thx.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wow, wat een diepzinnig inzicht.
Nee.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:53 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dan is degene die het geweer afschiet toch de moordmachine volgens jouw beredenering?
Vergeten na al die andere comments waarin ik automobilisten niet mocht aanspreken. Sorry.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:42 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
[..]
Heb je deze dan gemist, of maar genegeerd in mijn oorspronkelijke bericht waar je op reageerde?
Dan open je toch zelf een apart topic over de moordmachines genaamd autos.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vergeten na al die andere comments waarin ik automobilisten niet mocht aanspreken. Sorry.
We zitten in topic 10 dit jaar tegen die verdomde fatbikes en fietsers in het algemeen die maar geen helm dragen. Ik ben er wel klaar mee en kies voor een offensief tegen de groep die echt gevaarlijk en overlastgevend is.
In schelden kan ik jou nooit overtreffen, aangezien ik me niet wil begeven op het lage niveau van converseren dat jij hebt.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat er idioten in auto’s zitten ben ik met je eens en die mogen ook van mij van de weg verdwijnen. Dat doet helaas niets af aan het feit dat er nu een groep jeugdigen op fatbikes overlast en soms ook gevaar veroorzaken.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vergeten na al die andere comments waarin ik automobilisten niet mocht aanspreken. Sorry.
We zitten in topic 10 dit jaar tegen die verdomde fatbikes en fietsers in het algemeen die maar geen helm dragen. Ik ben er wel klaar mee en kies voor een offensief tegen de groep die echt gevaarlijk en overlastgevend is.
Jij vergeet echter te vermelden dat ik reageer op individuen die niet te overtreffen zijn in beledigen door scheldwoorden te gebruiken als men het lef heeft om een andere mening te uiten.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
De krachtige automobilisten, die met hun lawaai de arme dwergen het leren verhinderen!
Nee komt door achterlijke imbecielen op de fiets die overal schijt aan hebben.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 07:40 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het probleem met fietsers zijn niet de fietsers maar de auto's. Omdat auto's fietsers verwonden moet volgens sommigen de fietsers een helm op
Auw, nog meer pijn aan mijn ogen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee komt door achterlijke imbecielen op de fiets die overal schijt aan hebben.
Die niet eens kunnen fietsen en dan op een electrische fiets gaan fietsen.
Dan onze achterlijk wet dat de automobilist altijd fout is als deze zo idiot op een fiets raakt.
Dus waarom zullen ze kijken?
Tenslotte automobilisten is altijd fout .
Vergeten alleen dat een dikke 1500kilo wagen gehakt maakt van een menselijke lichaam.
Het probleem is dat er hier veel weggebruikers zijn die geen respect hebben voor tragere weggebruikersquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dan onze achterlijk wet dat de automobilist altijd fout is als deze zo idiot op een fiets raakt.
Vergeten alleen dat een dikke 1500kilo wagen gehakt maakt van een menselijke lichaam.
Nee een fiets, op 4 wielen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:15 schreef Raw85 het volgende:
Een auto is ook gewoon een skelter met een dak
Hoeveel mensen heb je al aangereden voor al deze frustratie?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Geen .quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 20:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoeveel mensen heb je al aangereden voor al deze frustratie?
Slap beleid, direct bij de eerste keer, lik op stuk.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:43 schreef Leandra het volgende:
en de tweede keer het voertuig vernietigen.
Een wetsvoorstel dat wat precies beschrijft?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:35 schreef Hexagon het volgende:
Nou hopelijk toont de VVD ballen en dienen ze een wetsvoorstel in de kamer in.
Wat de VVD wil, een minimumleeftijd en een helmplicht.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een wetsvoorstel dat wat precies beschrijft?
Ah, HUN wetsvoorstel,quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat de VVD wil, een minimumleeftijd en een helmplicht.
https://www.metronieuws.n(...)egelen-vvd-fatbikes/
Lijkt me een prima wetsvoorstelquote:
Mij ook.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lijkt me een prima wetsvoorstel
Ook goed.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Slap beleid, direct bij de eerste keer, lik op stuk.
Mij niet want dan gaan we dadelijk fatbikes met smalle banden krijgen of andere uitzonderingen wat natuurlijk bij zulke erg specifiek beschreven voertuig meteen gaat plaats vinden.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lijkt me een prima wetsvoorstel
Niks eerste keer, gewoon preventief.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je voor je waardevolle bijdrage.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:22 schreef Farenji het volgende:
[..]
Niks eerste keer, gewoon preventief.
Niet helemaal. Ik stopte met lezen naar "PVV-minister...." Het mag geen verassing zijn dat ik niks van hun moeten hebben.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je voor je waardevolle bijdrage.
Jij ook!quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je voor je waardevolle bijdrage.
Als Wilderstroll hoef jij natuurlijk niet verder te lezen. Jij weet het al, want je bent gebrieft.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:43 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Niet helemaal. Ik stopte met lezen naar "PVV-minister...." Het mag geen verassing zijn dat ik niks van hun moeten hebben.²
Een partij dat. Gozer, je bent hier geboren en je maakt nog de meest elementaire taalfouten.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:12 schreef egayalS het volgende:
wel een aparte reactie voor een partij dat gestoeld is op populisme.
Ja en nee. Je kan prima regelgeving geven maken voor e-fietsen met banddikte > x, normale elektrische fietsen hebben banden die niet eens in de buurt komen van wat onder een fatbike zit op zijn breedst. Je kan geen normale bandjes onder een fatbike doen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:13 schreef Nattekat het volgende:
Hoe erg ik die troep ook haat, het is wel de waarheid. Je kan fatbikes niet los van andere elektrische fietsen zien, het zijn allemaal elektrische fietsen. Dat maakt regelgeving erg moelijk.
50% van de mensen die hier boos op reageren zijn boos enkel omdat PVV minister
Waarom zou er regelgeving moeten komen voor de banddikte van een elektrische fiets?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en nee. Je kan prima regelgeving geven maken voor e-fietsen met banddikte > x, normale elektrische fietsen hebben banden die niet eens in de buurt komen van wat onder een fatbike zit op zijn breedst. Je kan geen normale bandjes onder een fatbike doen.
Niet voor de banddikte, maar de banddikte gebruiken als een criterium om de fatbike te kunnen onderscheiden van alle e-bikes en zo specifieke wet- en regelgeving te maken voor de fatbike.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 14:54 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
[..]
Waarom zou er regelgeving moeten komen voor de banddikte van een elektrische fiets?
Dan zit je nog aan de lage kant. De boosheid is trouwens wel te begrijpen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:13 schreef Nattekat het volgende:
50% van de mensen die hier boos op reageren zijn boos enkel omdat PVV minister
Ja draaien kunnen ze prima, iets wat andere partijen jaren verweten wordt, het zou toch anders worden?quote:
https://www.bnnvara.nl/jo(...)s-botst-met-madlenerquote:Schisma binnen de PVV over fatbikes: Wilders botst met Madlener
Het enige wat de PVV bijeenhoudt is xenofobie. De partij die ooit de verkiezingen inging met een programma van één A4-tje, heeft over tal van andere onderwerpen na twintig jaar nog altijd geen uitgewerkte ideeën.
Zo kan het gebeuren dat PVV-minister Barry Madlener weigert maatregelen te nemen om het fatbike-gevaar aan banden te leggen, terwijl PVV-Kamerlid Hidde Heutink niet begrijpt waarom er nog altijd niet wordt ingegrepen. “Nederland schreeuwt om maatregelen tegen opgevoerde fatbikes! Dit gaat niet langer zo”, schrijft hij op X. “De PVV is voorstander van het invoeren van een leeftijdsgrens voor fatbikes!”
Geert Wilders, het enige lid van de PVV, kiest de kant van zijn fractiegenoot. Hij retweet Heutink en geeft Madlener daarmee een tik op de vingers. De vraag of de minister nog terug kan komen op zijn eerder ingenomen standpunt. “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers”, zei hij eerder deze week nog tegen het AD. Ook dat leek al een breuk met de PVV-lijn: normaal gesproken scheert de partij het liefst hele bevolkingsgroepen over één kam.
Een leeftijdsgrens, zoals nu voorgesteld door de PVV, zag Madlener al helemaal niet zitten. “Als je alle elektrische fietsen gaat verbieden voor kinderen onder de 16 jaar, dan maak je het voor veel scholieren onmogelijk om met de elektrische fiets naar school te gaan.”
Die bron.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:04 schreef Starhopper het volgende:
Haha! Weer fittie binnen de PVV
[..]
https://www.bnnvara.nl/jo(...)s-botst-met-madlener
Als dit al een fittie isquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De Joop... manmanman...quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat is er mis met een normale fiets? De jeugd is tegenwoordig veel te verwend en niks gewend.quote:Een leeftijdsgrens, zoals nu voorgesteld door de PVV, zag Madlener al helemaal niet zitten. “Als je alle elektrische fietsen gaat verbieden voor kinderen onder de 16 jaar, dan maak je het voor veel scholieren onmogelijk om met de elektrische fiets naar school te gaan.”
De ouders hard aanpakken.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:06 schreef Elan het volgende:
Het punt is meer dat ze (jongeren) dan wat nieuws verzinnen, en technisch gezien heeft ze daarin gewoon gelijk.
Het is lastig om duidelijke wetgeving te maken. Al is 90% tegen die krengen dus er zal wel wat mee moeten.
Volgens mij zijn veel jeugdigen erachter gekomen dat de wegen niet zijn van tragere weggebruikers en daardoor dus denken dat het voortbewegen op die wegen met hogere snelheid mag, aangezien er maar weinig oudere weggebruikers zijn die respect hebben met tragere weggebruikers.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 19:45 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Wat is er mis met een normale fiets? De jeugd is tegenwoordig veel te verwend en niks gewend.
Dan krijgen ze vervolgens banden met een iets andere dikte.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Niet voor de banddikte, maar de banddikte gebruiken als een criterium om de fatbike te kunnen onderscheiden van alle e-bikes en zo specifieke wet- en regelgeving te maken voor de fatbike.
Nouja als er nieuwe producten worden ontwikkeld die nog niet bestonden, en die potentieel gevaarlijk kunnen zijn,dan is het niet gek dat je daar ook nieuwe regels bij bedenkt.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 19:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan krijgen ze vervolgens banden met een iets andere dikte.
Nederland komt al in in de regeltjes, mensen hebben voor deze regering gekozen omdat ze minder regeldruk willen, en vervolgens staat de PVV vooraan in nog meer regelgeving in te voeren mbt electrische fietsen.
En hoe ga je controleren of iemand 12+ is aangezien de id plicht pas vanaf 14 geldt.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 19:48 schreef Wantie het volgende:
De ouders hard aanpakken.
Het gaat om veelal om jeugd tussen de 10 en 15 jaar.
Fatbikes zijn gewoon electrische fietsen.
De meeste electrische fietsen kun je opvoeren. Dat is niet uniek voor de fatbike.
Waarom zou je dan nog meer regels opleggen als het huidige probleem komt doordat de huidige wet- en regelgeving wordt overtreden.
Het is een product wat al bestond: een fiets met electrische trapondersteuning.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 20:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja als er nieuwe producten worden ontwikkeld die nog niet bestonden, en die potentieel gevaarlijk kunnen zijn,dan is het niet gek dat je daar ook nieuwe regels bij bedenkt.
En als de fabrikant miljoenen gaat investeren in producten om een wet te omzeilen, dan is een aanpassing aan die wet zo gedaan.
Ik vind de helmplicht niet nodig voor fietsen die 25 km/u kunnen. Maar de leeftijdsgrens van 16 jaar, mag w.m.b. voor zowel de fatbike als de electrische fiets ingevoerd worden. En ja, dan kunnen die fietsen nog steeds opgevoerd worden en hard rijden, maar de bestuurders zijn dan geen onverantwoordelijke kinderen. Iemand van 16 jaar draait ook zelf voor de schade op als hij/zij een ongeluk veroorzaakt.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 22:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is een product wat al bestond: een fiets met electrische trapondersteuning.
En binnen de bestaande wetgeving mag die tot 25 km/u trapondersteuning bieden, en gashendel voor walk assist tot 6 km/u.
Nu hebben we ouders die kinderen van 10 jaar zo'n fiets geven, en die laten opvoeren, zodat die bikes je met 50 km/u rechts inhalen.
En wat gaan we er aan doen?
16 jaar en helmplicht.
Maar dan gaan ze nog steeds te hard.
Kortom, het probleem wordt niet opgelost.
En er ontstaat rechtsongelijkheid: want je Batavus Ebike kun je ook opvoeren, zodat die 50 km/ u gaat.
Wat gaan we daarmee doen?
Ook 16 jaar en helmplicht?
Tot 16 jaar hebben ze in de meeste gevallen ouders/opvoeders.quote:Op zondag 1 september 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind de helmplicht niet nodig voor fietsen die 25 km/u kunnen. Maar de leeftijdsgrens van 16 jaar, mag w.m.b. voor zowel de fatbike als de electrische fiets ingevoerd worden. En ja, dan kunnen die fietsen nog steeds opgevoerd worden en hard rijden, maar de bestuurders zijn dan geen onverantwoordelijke kinderen. Iemand van 16 jaar draait ook zelf voor de schade op als hij/zij een ongeluk veroorzaakt.
De boetes voor het opvoeren van een e-bike mogen ook gerust naar 500 euro, zodat men zich wel 2x bedenkt alvorens dit te doen.
Geen idee. Ze krijgen wel de rekening als een kind van 14 jaar of jonger schade veroorzaakt met een opgevoerde fatbike. Zie NWS / Jaren lang afbetalen na ongeluk illegaal opgevoerde fatbikequote:Op zondag 1 september 2024 13:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tot 16 jaar hebben ze in de meeste gevallen ouders/opvoeders.
Waarom nemen die geen verantwoordelijkheid.
Dus omdat ouders falen in de opvoeding, moet de overheid dat overnemen.quote:Op zondag 1 september 2024 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen idee. Ze krijgen wel de rekening als een kind van 14 jaar of jonger schade veroorzaakt met een opgevoerde fatbike. Zie NWS / Jaren lang afbetalen na ongeluk illegaal opgevoerde fatbike
En terecht, hoor. Maar het blijft een feit dat ouders onverantwoord bezig zijn door hun kinderen te jong een fatbike of e-bike te geven, en zelfs nog zorgen voor het opvoeren ervan of het installeren van een gashendel, want dat is zo leuk voor Djaylano. Dus daarom lijkt het mij goed als er een minimum leeftijd komt van 16 jaar, voor zowel de fatbike als voor de gewone e-bike.
Niks mis mee dat kinderen tot hun 16de gewoon moeten trappen naar school. Kan ook helpen tegen het overgewicht van veel jongeren en het is goed voor hun conditie.
Tja we hebben een hele roedel ambtenaren die daar een kader voor kunnen uitschrijven.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 22:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
En binnen de bestaande wetgeving mag die tot 25 km/u trapondersteuning bieden, en gashendel voor walk assist tot 6 km/u.
Nu hebben we ouders die kinderen van 10 jaar zo'n fiets geven, en die laten opvoeren, zodat die bikes je met 50 km/u rechts inhalen.
16 jaar en helmplicht.
En er ontstaat rechtsongelijkheid: want je Batavus Ebike kun je ook opvoeren, zodat die 50 km/ u gaat.
auto's, waarom zijn die eigenlijk niet begrensd op 130 aangezien je in nl nergens sneller mag?quote:Op zondag 1 september 2024 13:40 schreef Hexagon het volgende:
En dta is niet raar. Toen de auto ooit werd uitgevonden zeiden ze ook niet: "Ja er zijn al zoveel regeltjes. Laten we die auto's maar met rust laten."
Ik denk dat dat voor de volgende eeuw idd op basis van locatie softwarematig gewoon gebeurt.quote:Op zondag 1 september 2024 14:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
auto's, waarom zijn die eigenlijk niet begrensd op 130 aangezien je in nl nergens sneller mag?
Nou, het punt is dat ze de huidige regels overtreden.quote:Op zondag 1 september 2024 13:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja we hebben een hele roedel ambtenaren die daar een kader voor kunnen uitschrijven.
Uiteindelijk is het doel om overlast/ongelukken door fatbikes terug te dringen. Hoe dat precies moet daar hebben we mensen voor.
En dta is niet raar. Toen de auto ooit werd uitgevonden zeiden ze ook niet: "Ja er zijn al zoveel regeltjes. Laten we die auto's maar met rust laten."
Toch raar dat die 1500 kilo wagens gewoon mogen rondrijden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
E-fietsen registreren en voorzien van kenteken. En alleen toegestaan met doktersverklaring dat men niet op een normale fiets kan fietsen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 22:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
16 jaar en helmplicht.
Dan moet het wel een integraalhelm zijn of misschien nog een pedelec-helm, want normale fietshelmen (die overigens alleen werken bij eenzijdige ongelukken) werken maar voor ongelukken tot 25 km/h. Zou wel meteen het fatbike-probleem oplossen, een integraalhelmplicht.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Met een fatbike is het wel met een hogere snelheid, je snapt toch wel dat dit het risico op letsel aan het hoofd vergroot?
Het is wèl verrassend, omdat de PVV voorstander is van wetgeving, maar de PVV minister niet.quote:Op maandag 2 september 2024 08:06 schreef FYazz het volgende:
Dit is geen verrassende actie toch?
PVV blijft wat VVD-trekjes houden, dus handelen/ingrijpen/ondersteunen vanuit de overheid zal waar mogelijk beperkt worden. Mensen moeten het vooral zelf doen.
Daarnaast gaat het bij PVV vooral om imago en als ze iets niet wil is het imago krijgen van een partij die alles verbiedt.
We gaan de komende tijd wel meer van dit soort "we doen niets en laten het aan de maatschappij over" beleid zien.
Je mag niet harder dan 25 km/u op een fatbike.quote:Op maandag 2 september 2024 08:40 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dan moet het wel een integraalhelm zijn of misschien nog een pedelec-helm, want normale fietshelmen (die overigens alleen werken bij eenzijdige ongelukken) werken maar voor ongelukken tot 25 km/h. Zou wel meteen het fatbike-probleem oplossen, een integraalhelmplicht.
Degene die ik tegenkom gaan nooit langzamer dan 25 km/u.quote:Op maandag 2 september 2024 08:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je mag niet harder dan 25 km/u op een fatbike.
Je mag ook niet harder dan 100 km/u op de snelweg.quote:Op maandag 2 september 2024 08:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je mag niet harder dan 25 km/u op een fatbike.
Het is nou juist de VVD die die wetgeving wil.quote:Op maandag 2 september 2024 08:06 schreef FYazz het volgende:
Dit is geen verrassende actie toch?
PVV blijft wat VVD-trekjes houden, dus handelen/ingrijpen/ondersteunen vanuit de overheid zal waar mogelijk beperkt worden. Mensen moeten het vooral zelf doen.
Daarnaast gaat het bij PVV vooral om imago en als ze iets niet wil is het imago krijgen van een partij die alles verbiedt.
We gaan de komende tijd wel meer van dit soort "we doen niets en laten het aan de maatschappij over" beleid zien.
Die hebben hem opgevoerd.quote:Op maandag 2 september 2024 08:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Degene die ik tegenkom gaan nooit langzamer dan 25 km/u.
En dus pleiten we voor de invoering van een vijfpunts gordel.quote:Op maandag 2 september 2024 08:58 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Je mag ook niet harder dan 100 km/u op de snelweg.
En de PVV.quote:Op maandag 2 september 2024 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is nou juist de VVD die die wetgeving wil.
quote:La Souris roept drieduizend fatbikes terug. Volgens het bedrijf gaat het om modellen die makkelijk kunnen worden opgevoerd. De fatbikeverkoper wil daarom een update doorvoeren. Ook tienduizenden mensen die dit type fatbike bij een ander bedrijf hebben gekocht, kunnen bij La Souris terecht, maar moeten dan wel betalen.
,,We voeren een terugroepactie uit op fatbikes van het merk QMWheel die we in het verleden hebben verkocht”, meldt eigenaar Armando Muis van La Souris. ,,Berijders die dat willen kunnen hun vervoermiddel door onze monteurs terug laten brengen naar een veilige staat. Dat betekent dat de fatbike niet harder rijdt dan 25 kilometer per uur en ook niet gemakkelijk opgevoerd kan worden.” Het gaat volgens het bedrijf specifiek om de V20 van het Chinese bedrijf QMWheel.
De fatbikebranche ligt al langere tijd onder vuur, mede vanwege het te hard rijden. Zo zien huisartsen en ziekenhuizen meer gewonden na een ongeval met deze elektrische fiets. Ook de Tweede Kamer vraagt bij de minister om actie. Recent nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 1100 fatbikes van het Doetinchemse bedrijf in beslag. Naast QMWheel, ging het toen ook om exemplaren van het merk OUXI.
‘Niks te maken met de inbeslagname’
Volgens La Souris heeft deze ‘recall’ niks te maken met de eerdere inbeslagname. Het bedrijf schat dat het de afgelopen jaren drieduizend fatbikes van het V20-model heeft verkocht. In heel Nederland rijden er ongeveer 30.000 rond. ,,Goedwillende berijders kunnen dit nu bij ons aan laten passen waardoor we snel en eenvoudig een groot deel van deze fatbikes veiliger maken”, aldus Muis.
Plus onverantwoordelijke ouders als het gaat om de echt jonge jeugd op die dingen (10, 11 jaar en dan met 2 erop).quote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef Wantie het volgende:
Het probleem is: we hebben een fiets met stoer uiterlijk, brede banden en electrische trapondersteuning, die populair is bij de jeugd vanaf 10 jaar, en die opgevoerd wordt zodat ze lekker kunnen jakkeren.
En wat willen we als oplossing?
We zeggen tegen die jeugd dat ze dan 16 moeten zijn en een helm op moeten zetten voor hun eigen veiligheid.
Dus nog steeds jakkeren fatbikes met 50 km/u links en rechts om je heen op de weg, alleen hebben zij dan een helm op en jij niet omdat je op een 'gewone' fiets fietst.
Het is er niet veiliger op geworden voor het overige verkeer.
En dat doen we omdat de huidige handhaving te kort schiet om de opgevoerde fatbikes van de weg te halen.
Hoezo kunnen we dan wel handhaven als de jeugd een helm op heeft?
Nee, elke dode is de schuld van de gebruiker.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
![]()
![]()
Dat is het probleem: ouders van nu weten geen gezag meer uit te oefenen op hun kinderen als die voorbij de leeftijd van 10 zijn.quote:Op maandag 2 september 2024 13:50 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De jeugd zal zich in rijen van drie opstellen om de opvoermogelijkheid te laten verwijderen![]()
Een opgevoerde 'standaard' electrische fiets haal je ook wel 50 km/u mee.quote:Op maandag 2 september 2024 14:53 schreef Akkerdjie het volgende:
Op een normale standaardfiets rij ik al gemiddeld 28 km/h. Die e-bikes, en zeker schoffies op de fatbikes gaan me makkelijk langs.
Met standaardfiets bedoelde ik eigenlijk een gewone niet- electrische fiets.quote:Op maandag 2 september 2024 14:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een opgevoerde 'standaard' electrische fiets haal je ook wel 50 km/u mee.
Wat is de pieksnelheid die je haalt op die fiets?quote:Op maandag 2 september 2024 15:18 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Met standaardfiets bedoelde ik eigenlijk een gewone niet- electrische fiets.
quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:
Hier in Utrecht zijn ze alvast begonnen.
https://www.duic.nl/algem(...)en-en-inbeslagnames/
Die fotoquote:Op dinsdag 3 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:
Mwah, ziet er gewoon uit als een doorsnee ingang voor leveranciers en werknemers.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Die foto
Is dit echt in Nederland? Ziet er meer uit als Kinshasa.
Lijkt me stug, daar is het weer beter.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Die foto
Jij bent natuurlijk kind aan huis in Kinshasa dus je weet precies hoe het er daar uitziet.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Die foto
Erg mooi.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:
In Amsterdam denken ze de oplossing voor het imagoprobleem te hebben gevonden. Ze hebben daar nu een houten fatbike van 6000 Euro. Speciaal gemaakt voor volwassenenquote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef Wantie het volgende:
Het probleem is: we hebben een fiets met stoer uiterlijk, brede banden en electrische trapondersteuning, die populair is bij de jeugd vanaf 10 jaar, en die opgevoerd wordt zodat ze lekker kunnen jakkeren.
quote:Deze houten fatbike van 6000 euro moet het imago verbeteren: ‘Pubers zijn niet de doelgroep’
Het imago van de fatbike is niet om over naar huis te schrijven. Maar met zijn houten model hoopt fabrikant Splinter daar verandering in te brengen.
De timing had misschien net een beetje beter gekund. Precies op het moment dat het imago van de fatbike een voorlopig dieptepunt lijkt te hebben bereikt, een nieuwe loot aan de fatbikestam introduceren: de Splinter, een houten fatbike. “We mikken niet op de associatie met de gewone fatbike,” zegt Marco Karman van Splinter.
Maar goed, afgezien van het basismateriaal zijn er niet zo gek veel verschillen met de zwarte, een tikje militair aandoende, elektrische fietsen waarover het laatste jaar steeds meer te doen is. Sterker: de fatbike diende heel direct als voorbeeld voor bedenker Manuel Burger, met wie Karman een bedrijf is begonnen dat de houten vervoermiddelen op de markt brengt.
6000 euro
Goedkoop is de Splinter niet: hij kost 6000 euro. Pubers zijn dan ook niet de doelgroep, zegt Karman. “Alleen al door de prijs verwachten we dat die voor andere modellen zullen kiezen. Wij mikken op een wat hippere, zakelijke doelgroep, mensen bij reclamebureaus bijvoorbeeld. Dertigers die er verantwoord mee omgaan. Hopelijk kan de fatbike door het design een positiever imago krijgen.”
Dat is een ander slag dan de doelgroep waarmee de fatbike nu vooral wordt geassocieerd: jonge tieners die er met meerderen tegelijk op zitten. En ook berijders die gebruikmaken van de eenvoud waarmee fatbikes kunnen worden opgevoerd, waardoor ze regelmatig snelheden bereiken van wel 50 kilometer per uur.
Geen app
Karman realiseert zich dat er veel te doen is rondom de fatbike. “Maar het is niet het voertuig dat de problemen veroorzaakt, het is de bestuurder die erop zit. Wij willen laten zien dat het ook anders kan. Met de motor die erin zit kan je een snelheid bereiken van 25 kilometer per uur. Er ís geen app waarmee je die snelheid kan verhogen.”
Maar vooral: de Splinter oogt anders dus dan de reguliere fatbike. Vriendelijker. Duurzamer ook. Het vakmanschap straalt ervan af. En misschien is deze fatbike ook een heel klein beetje lullig, omdat ie best veel wegheeft van die houten loopfietsjes voor peuters en kleuters. Karman vindt de fiets vooral mooi. “We verkopen ’m bijvoorbeeld ook bij een meubelwinkel, die ondernemer vond de Splinter er gewoon heel fraai uitzien.”
https://www.parool.nl/nie(...)-doelgroep~bf5b792b/
quote:En misschien is deze fatbike ook een heel klein beetje lullig, omdat ie best veel wegheeft van die houten loopfietsjes voor peuters en kleuters.
Jij hebt radar-ogen?quote:Op maandag 2 september 2024 08:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Degene die ik tegenkom gaan nooit langzamer dan 25 km/u.
Dat is toch ook zo?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
"Het is gewoon een fiets met dikke wielen"
Jij kunt niet zien of iemand te hard rijdt?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 00:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt radar-ogen?
Juist degenen met het minste reactievermogen die pakken zo'n snelle e-bike.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 01:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is toch ook zo?
De Nederlandse ziekenhuizen hebben een week lang fietsers geturfd die op de spoedeisende hulp terechtwamen. 96 Fatbikes, 416 e-bikes (uitsluitend 55-plussers) en 712 gewone fietsen.
Geen enkele relativering naar aantallen (dus redelijk zinloze informatie).
Ik zeg alle 55-plussers een helm dragen. En een rijvaardigheidstest afnemen. Want blijkbaar zijn zij de regeltjes een beetje vergeten.
Niet gewoon deze hebben:quote:Op woensdag 30 oktober 2024 01:25 schreef Leandra het volgende:
Ik werd dit weekend ingehaald door iemand op een E-bike die op zeker te hard reed (ik reed op een gewone fiets al 20,5 km/u en ze kwam beduidend sneller voorbij).
Maar het vervelendst was eigenlijk wel dat ze geen bel had, maar een of andere toeter die je helemaal niet koppelt aan een voertuig dat op het fietspad rijdt.
Het stel dat voor me fietste had dus ook niet door dat er naar hen getoeterd werd dat ze erlangs wilde.
Je hoort niets aankomen, er wordt getoeterd alsof het op de gewone rijbaan hoort en dan blijkt het op het fietspad te zijn.
Doe er dan een normale bel op.
Maar goed, die fiets was vrijwel zeker opgevoerd, dan kan niet anders.
Oh, en geen patsertje, maar een "brave" zwarte kousen Refo.
Als ik ooit een dertiger op zo'n wanstaltig 6 ruggen kostend ding voorbij zie komen dan ga ik hem nawijzen en uitlachen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dertigers die er verantwoord mee omgaan.
Ja, er worden meer 'gewone' electrische fietsen opgevoerd dan je zou denken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 01:25 schreef Leandra het volgende:
Ik werd dit weekend ingehaald door iemand op een E-bike die op zeker te hard reed (ik reed op een gewone fiets al 20,5 km/u en ze kwam beduidend sneller voorbij).
Maar het vervelendst was eigenlijk wel dat ze geen bel had, maar een of andere toeter die je helemaal niet koppelt aan een voertuig dat op het fietspad rijdt.
Het stel dat voor me fietste had dus ook niet door dat er naar hen getoeterd werd dat ze erlangs wilde.
Je hoort niets aankomen, er wordt getoeterd alsof het op de gewone rijbaan hoort en dan blijkt het op het fietspad te zijn.
Doe er dan een normale bel op.
Maar goed, die fiets was vrijwel zeker opgevoerd, dan kan niet anders.
Oh, en geen patsertje, maar een "brave" zwarte kousen Refo.
"hippe mensen, die bijvoorbeeld bij een reclamebureau werken"quote:Op woensdag 30 oktober 2024 05:46 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als ik ooit een dertiger op zo'n wanstaltig 6 ruggen kostend ding voorbij zie komen dan ga ik hem nawijzen en uitlachen.
Good old Van Moofjes kun je zo opvoeren dat ze 38 km/u gaan. Dat is vrij hard en Amsterdam is ermee bezaaid. Alleen is het inderdaad de leeftijd van de berijder die het verschil maakt.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 06:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, er worden meer 'gewone' electrische fietsen opgevoerd dan je zou denken.
Bij de fatbike is eerder de combinatie opvoeren en leeftijd van de kids die er op rijden het probleem.
Al die veertig plussers en ouder die veel te hard fietsen op hun ebike houden zich verder in de meeste gevallen wel aan de regels.
Nietszeggende getallen zonder te weten welk aandeel van die fietsen al dan niet illegaal was.quote:
Of je gaat in zo'n Ligier rijden.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:21 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik ben afhankelijk van de elektrische fiets voor mijn vervoer want ik heb moeite met het behalen van het rijbewijs. Ik ben nou al heel lang bezig. Ik zit dus niet te wachten op een helmplicht voor de normale elektrische fiets. Dan word ik nóg verder beperkt in mijn mobiliteit, je kan immers niet voor alles met helm komen aankakken . Denk aan een sollicitatiegesprek of zo. Je moet vaak ook al de accu eruit halen omdat ze vaak worden gestolen en dan moet je straks ook nog je helm meenemen ? Niet te doen.
Leeftijdsgrens kan wel voor fatbikes maar ook dat is een beperking in de mobiliteit van kinderen op het platteland. Ik denk dat je beter gewoon het hogere aantal doden kunt accepteren.
En uiteraard handhaven op opgevoerde fietsen etc.
Neee tuurlijk niet. De overheid grijpt in. Met net als zoveel andere dingenquote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lijkt me toch iets waarvoor de berijders zelf en de ouders voor verantwoordelijk zijn.
Nauwelijks sneller dan een ebike , rijbewijs AM noodzakelijk, duur in aanschaf.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Of je gaat in zo'n Ligier rijden.
Als je wordt afgewezen omdat je haar wat warrig zit door een helm,zou ik sowieso een andere werkgever zoeken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:21 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik ben afhankelijk van de elektrische fiets voor mijn vervoer want ik heb moeite met het behalen van het rijbewijs. Ik ben nou al heel lang bezig. Ik zit dus niet te wachten op een helmplicht voor de normale elektrische fiets. Dan word ik nóg verder beperkt in mijn mobiliteit, je kan immers niet voor alles met helm komen aankakken . Denk aan een sollicitatiegesprek of zo. Je moet vaak ook al de accu eruit halen omdat ze vaak worden gestolen en dan moet je straks ook nog je helm meenemen ? Niet te doen.
Leeftijdsgrens kan wel voor fatbikes maar ook dat is een beperking in de mobiliteit van kinderen op het platteland. Ik denk dat je beter gewoon het hogere aantal doden kunt accepteren.
En uiteraard handhaven op opgevoerde fietsen etc.
Met mijn ebike ga ik tot 35 km enkele reis. Als ik verder moet ga ik met het ov.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:19 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als je wordt afgewezen omdat je haar wat warrig zit door een helm,zou ik sowieso een andere werkgever zoeken.
Hoeveel km moet je fietsen?
Dank voor je inhoudelijke, gedetailleerde bijdrage aan dit onderwerp. Huldequote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:29 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Nog niet eerder zoveel onzin in een post gelezen.
Ik stapte net in de auto toen ik je post las.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dank voor je inhoudelijke, gedetailleerde bijdrage aan dit onderwerp. Hulde
De focus ligt niet op het illegaal opvoeren van die fiets. Een deel van de politiek en de artsen willen een verbod voor de jeugd tot 16 jaar voor alle fatbikes en elektrische fietsen. Dat maakt het handhaven gelijk een stuk makkelijker, want nu moet een handhaver telkens aan kunnen tonen dat zo'n ding illegaal opgevoerd is en er zijn truukjes om zoiets te maskeren.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nietszeggende getallen zonder te weten welk aandeel van die fietsen al dan niet illegaal was.
Wel lekker politiek stemmingmakend natuurlijk. Maar als het gros van die ongelukken gebeurt met illegale motorvoertuigen (opgevoerde fietsen), dan heeft aanpassen van de regelgeving niet zoveel zin en moet de politiek het zich ernstig aantrekken dat de huidige handhaving in het verkeer niet deugt.
De cijfers per provincie laten ook goed zien dat het vooral een Randstedelijk probleem is.
Je zegt zelf dat je auto rijdt, ga eerst zelf maar eens overal heen op de elektrische fiets (met helm ) dan nemen we je mening verder in overweging.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:54 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Ik stapte net in de auto toen ik je post las.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat je vanwege een fietshelm minder kans maakt bij een sollicitatiegesprek. Als je dit van te voren aangeeft en je fatsoeneert je een beetje voor je binnen gaat, is er niks aan de hand. Anders is zoals @:Geschiedkundige zegt geen bedrijf waar je sowieso zou willen werken.
En wat is dan het probleem om naast een accu ook je helm mee naar binnen te nemen? Poeh poeh zeg, je moet 1 extra voorwerp meenemen.
Ik lees vooral onwil van jouw kant in deze.
Leeftijdsbeperking is trouwens een prima plan. En ook op het platteland gebeuren ongelukken.
quote:Op woensdag 30 oktober 2024 09:45 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat je auto rijdt, ga eerst zelf maar eens overal heen op de elektrische fiets (met helm ) dan nemen we je mening verder in overweging.
Maar die roep tot dat verbod wordt gedreven door het beeld van onveiligheid wat wordt geschetst voor alle fatbikes. Ik vermoed echter dat dat een heel vertekend beeld is.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 09:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De focus ligt niet op het illegaal opvoeren van die fiets. Een deel van de politiek en de artsen willen een verbod voor de jeugd tot 16 jaar voor alle fatbikes en elektrische fietsen. Dat maakt het handhaven gelijk een stuk makkelijker, want nu moet een handhaver telkens aan kunnen tonen dat zo'n ding illegaal opgevoerd is en er zijn truukjes om zoiets te maskeren.
Gisteravond 3 van die pubertjes op 1 fatbike, van dat 12/14-jarige spulquote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:16 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het probleem van de fatbikes zijn vooral de (piep)jonge bestuurders die met hoge snelheden gaan, vaak met 2 op een fiets, en veel te weinig verantwoordelijkheidsgevoel en verkeersinzicht hebben.
Dat is wachten op een ongeluk.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gisteravond 3 van die pubertjes op 1 fatbike, van dat 12/14-jarige spul
Helemaal nu we weer de donkere maanden in gaan. Lekker gladde fietspaden er nog bij.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:20 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dat is wachten op een ongeluk.
"Oh mij gebeurt dat n-"quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Helemaal nu we weer de donkere maanden in gaan. Lekker gladde fietspaden er nog bij.
Lijkt me gewoon een prima idee zolang ze lichamelijk niets mankeren. Twee vliegen in 1 klap: minder ongelukken en minder vadsige kinderen. De grootste reden dat ik vroeger niet te dik was is omdat ik enorm veel fietste.quote:“Als je alle elektrische fietsen gaat verbieden voor kinderen onder de 16 jaar, dan maak je het voor veel scholieren onmogelijk om met de elektrische fiets naar school te gaan.”
Mijn hele middelbare school tijd fietsten wij een 13-14 KM heen en 13-14 KM terug naar school. Sneeuw, regen, wind, hitte en kou.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 11:17 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Lijkt me gewoon een prima idee zolang ze lichamelijk niets mankeren. Twee vliegen in 1 klap: minder ongelukken en minder vadsige kinderen. De grootste reden dat ik vroeger niet te dik was is omdat ik enorm veel fietste.
Sterker nog, gewoon AM verplichten voor die dingen. Het zijn gemotoriseerde voertuigen die je niet hoort aankomen en in de praktijk net zo hard gaan als bromfietsen, dus zelfs gevaarlijker.
Dan is je mening niet zo relevantquote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:12 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
. Ik heb zelf inderdaad geen fiets.
quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dan is je mening niet zo relevant
Hoe wil je dat doen? Mensen verplichten hun ebike in te leveren bij het politiebureau en dan gaan ze daar handmatig een nieuwe begrenzer erop zetten?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 11:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
Waarom niet alles begrenzen tot max 20km/u? Zodra men harder gaat helm verplichten.
Al die oude velletjes rijden ook verstandiger niet zo snel.
Voor brom en snorfietsen gelden die regels immers ook en die zijn gemaakt voor hogere snelheden.
Ah, als je zelf iets niet hebt is je mening erover niet relevant?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dan is je mening niet zo relevant
Je verhaal over op de motor naar een sollicitatiegesprek gaan is niet zo relevant voor dit topic.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:07 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Je hebt de rest niet eens gelezen. Maar goed, je zoekt alleen maar redenen om je eigen onwil te rechtvaardigen.
Het is erg makkelijk om tegen andere mensen te zeggen dat ze iets wel of niet moeten doen zonder dat dat voor jou zelf geldt.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, als je zelf iets niet hebt is je mening erover niet relevant?
Wat een interessant standpunt, die onthouden we, voor het woningmarkttopic.
Daar hoeven we van jou dus geen gedram over koopwoningen meer te lezen.
Ik ben het helemaal met je eens, maar zie ook volwassenen als kippen zonder kop fietsen. Dan gaat er een basisschool uit waar een fietspad naast ligt en ze minderen geen vaart. Regelmatig schat men dat verkeerd in en komt er soms ineens een kind het fietspad op. Stom natuurlijk, maar dat kun je dus een beetje verwachten bij een basisschool. Minder dan ook gewoon wat vaart zodat je niet vol op de remmen hoef te trappen met of een botsing of een valpartij als gevolg. Dat houdt niet op bij fietsen, want wat je ook bij het zebrapad van de normale weg ernaast zet, er zijn er altijd een paar die denken dat je effe met wat extra gas nog net voor die kinderen het zebrapad over kan zijn met je auto.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:16 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het probleem van de fatbikes zijn vooral de (piep)jonge bestuurders die met hoge snelheden gaan, vaak met 2 op een fiets, en veel te weinig verantwoordelijkheidsgevoel en verkeersinzicht hebben.
Ja, jij doet niet anders dus je weet idd hoe makkelijk dat is.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:09 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Het is erg makkelijk om tegen andere mensen te zeggen dat ze iets wel of niet moeten doen zonder dat dat voor jou zelf geldt.
Jawel. Want helm. En daar gaat het hier over. Dus wel degelijk relevant.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:09 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je verhaal over op de motor naar een sollicitatiegesprek gaan is niet zo relevant voor dit topic.
Neuh, gewoon fatbike in beslag nemen bij overtreding, plus hoge boete. Ouders mogen die betalen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoe wil je dat doen? Mensen verplichten hun ebike in te leveren bij het politiebureau en dan gaan ze daar handmatig een nieuwe begrenzer erop zetten?
Heb je daar ook een voorbeeld van of laat je het hierbij, Leandra?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, jij doet niet anders dus je weet idd hoe makkelijk dat is.
Is het mogelijk een helm te dragen? Jaquote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:10 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Jawel. Want helm. En daar gaat het hier over. Dus wel degelijk relevant.
quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heb je daar ook een voorbeeld van of laat je het hierbij, Leandra?
Er is nu al geen capaciteit op handhaving tegen het opvoeren van fatbikes die veel harder gaan dan 25 km/u, dan moet de politie van jou gaan handhaven op 20 km/u terwijl vrijwel alle huidige elektrische fietsen en fatbikes nu begrensd zijn op 25 km/u dus dan moet iedereen die reeds een elektrische fiets of fatbike heeft en die nu gewoon legaal is, continu erop letten dat ze niet te hard trappen want op zo'n ding ga je al heel snel richting die begrenzersnelheid van 25 km/u.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:11 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Neuh, gewoon fatbike in beslag nemen bij overtreding, plus hoge boete. Ouders mogen die betalen.
Ja, dat vinden ze op de IC ook, helemaal doorgeslagen veiligheidsgedoe. Meteen ook weer de gordel afschaffen, want als je met 90km per uur door een raam wil vliegen is dat jouw keuze.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dit ivm het doorgeslagen veiligheidsgedoe.
Jup je bent er zo eentje.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:17 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, dat vinden ze op de IC ook, helemaal doorgeslagen veiligheidsgedoe. Meteen ook weer de gordel afschaffen, want als je met 90km per uur door een raam wil vliegen is dat jouw keuze.
Ja dat is een fijne instelling. Daarmee kun je heel goed beleid maken en de zorgkosten proberen lager te houden.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Jup je bent er zo eentje.
Ik zal je wat vertellen: dood ga je toch wel. Ook als je een helm draagt op je op 20 km/u begrensde elektrische fiets.
De zorgkosten laag houden doe je door fietsen te stimuleren, niet door mensen de auto in te jagen dmv een helmplicht. Die worden dan allemaal morbide obees en krijgen suikerziekte etc.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:19 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja dat is een fijne instelling. Daarmee kun je heel goed beleid maken en de zorgkosten proberen lager te houden.
Maar een helm op is doorgeslagen veiligheidsgedoe...quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Als je de veiligheid wil verbeteren in het verkeer heb ik een beter idee:
De meeste ongelukken worden veroorzaakt door mannen tussen de 18 en 25 jaar die in een auto rijden. Dus het rijbewijs voor mannen pas toestaan als ze ouder dan 25 zijn.
Mijn suggestie vind je dus wél doorgeslagen, maar een helm niet?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:20 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar een helm op is doorgeslagen veiligheidsgedoe...
Ik zie het ook al voor me, Jayjay (12 jaar) wil geen helm op en daarom pakt ie de auto naar school.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:20 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
De zorgkosten laag houden doe je door fietsen te stimuleren, niet door mensen de auto in te jagen dmv een helmplicht. Die worden dan allemaal morbide obees en krijgen suikerziekte etc.
Elektrische fiets is nog altijd gezonder dan de auto, brommer of motor.
Ho ho, van mij part doen ze het allebei, jij stelde immers dat een helm al doorgeslagen was, niet ik. Maar vermakelijk is het wel dat je zo tekeer gaat in een topic over fatbikes.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:20 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Mijn suggestie vind je dus wél doorgeslagen, maar een helm niet?
Oh ok, nou dan ben je in ieder geval wél consequent met je doorgeslagen veiligheidsideeën. Dat dan weer wel.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ho ho, van mij part doen ze het allebei, jij stelde immers dat een helm al doorgeslagen was, niet ik. Maar vermakelijk is het wel dat je zo tekeer gaat in een topic over fatbikes.
Helmpie op is ook gewoon een optie.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoe wil je dat doen? Mensen verplichten hun ebike in te leveren bij het politiebureau en dan gaan ze daar handmatig een nieuwe begrenzer erop zetten?
Gaat ook wel gebeuren hoor. Ook op de normale fiets.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Helmpie op is ook gewoon een optie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |