Tja we hebben een hele roedel ambtenaren die daar een kader voor kunnen uitschrijven.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 22:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is een product wat al bestond: een fiets met electrische trapondersteuning.
En binnen de bestaande wetgeving mag die tot 25 km/u trapondersteuning bieden, en gashendel voor walk assist tot 6 km/u.
Nu hebben we ouders die kinderen van 10 jaar zo'n fiets geven, en die laten opvoeren, zodat die bikes je met 50 km/u rechts inhalen.
En wat gaan we er aan doen?
16 jaar en helmplicht.
Maar dan gaan ze nog steeds te hard.
Kortom, het probleem wordt niet opgelost.
En er ontstaat rechtsongelijkheid: want je Batavus Ebike kun je ook opvoeren, zodat die 50 km/ u gaat.
Wat gaan we daarmee doen?
Ook 16 jaar en helmplicht?
auto's, waarom zijn die eigenlijk niet begrensd op 130 aangezien je in nl nergens sneller mag?quote:Op zondag 1 september 2024 13:40 schreef Hexagon het volgende:
En dta is niet raar. Toen de auto ooit werd uitgevonden zeiden ze ook niet: "Ja er zijn al zoveel regeltjes. Laten we die auto's maar met rust laten."
Ik denk dat dat voor de volgende eeuw idd op basis van locatie softwarematig gewoon gebeurt.quote:Op zondag 1 september 2024 14:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
auto's, waarom zijn die eigenlijk niet begrensd op 130 aangezien je in nl nergens sneller mag?
Nou, het punt is dat ze de huidige regels overtreden.quote:Op zondag 1 september 2024 13:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja we hebben een hele roedel ambtenaren die daar een kader voor kunnen uitschrijven.
Uiteindelijk is het doel om overlast/ongelukken door fatbikes terug te dringen. Hoe dat precies moet daar hebben we mensen voor.
En dta is niet raar. Toen de auto ooit werd uitgevonden zeiden ze ook niet: "Ja er zijn al zoveel regeltjes. Laten we die auto's maar met rust laten."
Toch raar dat die 1500 kilo wagens gewoon mogen rondrijden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Vergeten alleen dat een dikke 1500kilo wagen gehakt maakt van een menselijke lichaam.
E-fietsen registreren en voorzien van kenteken. En alleen toegestaan met doktersverklaring dat men niet op een normale fiets kan fietsen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 22:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is een product wat al bestond: een fiets met electrische trapondersteuning.
En binnen de bestaande wetgeving mag die tot 25 km/u trapondersteuning bieden, en gashendel voor walk assist tot 6 km/u.
Nu hebben we ouders die kinderen van 10 jaar zo'n fiets geven, en die laten opvoeren, zodat die bikes je met 50 km/u rechts inhalen.
En wat gaan we er aan doen?
16 jaar en helmplicht.
Maar dan gaan ze nog steeds te hard.
Kortom, het probleem wordt niet opgelost.
En er ontstaat rechtsongelijkheid: want je Batavus Ebike kun je ook opvoeren, zodat die 50 km/ u gaat.
Wat gaan we daarmee doen?
Ook 16 jaar en helmplicht?
Dan moet het wel een integraalhelm zijn of misschien nog een pedelec-helm, want normale fietshelmen (die overigens alleen werken bij eenzijdige ongelukken) werken maar voor ongelukken tot 25 km/h. Zou wel meteen het fatbike-probleem oplossen, een integraalhelmplicht.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Met een fatbike is het wel met een hogere snelheid, je snapt toch wel dat dit het risico op letsel aan het hoofd vergroot?
Het is wèl verrassend, omdat de PVV voorstander is van wetgeving, maar de PVV minister niet.quote:Op maandag 2 september 2024 08:06 schreef FYazz het volgende:
Dit is geen verrassende actie toch?
PVV blijft wat VVD-trekjes houden, dus handelen/ingrijpen/ondersteunen vanuit de overheid zal waar mogelijk beperkt worden. Mensen moeten het vooral zelf doen.
Daarnaast gaat het bij PVV vooral om imago en als ze iets niet wil is het imago krijgen van een partij die alles verbiedt.
We gaan de komende tijd wel meer van dit soort "we doen niets en laten het aan de maatschappij over" beleid zien.
Je mag niet harder dan 25 km/u op een fatbike.quote:Op maandag 2 september 2024 08:40 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dan moet het wel een integraalhelm zijn of misschien nog een pedelec-helm, want normale fietshelmen (die overigens alleen werken bij eenzijdige ongelukken) werken maar voor ongelukken tot 25 km/h. Zou wel meteen het fatbike-probleem oplossen, een integraalhelmplicht.
Degene die ik tegenkom gaan nooit langzamer dan 25 km/u.quote:Op maandag 2 september 2024 08:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je mag niet harder dan 25 km/u op een fatbike.
Je mag ook niet harder dan 100 km/u op de snelweg.quote:Op maandag 2 september 2024 08:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je mag niet harder dan 25 km/u op een fatbike.
Het is nou juist de VVD die die wetgeving wil.quote:Op maandag 2 september 2024 08:06 schreef FYazz het volgende:
Dit is geen verrassende actie toch?
PVV blijft wat VVD-trekjes houden, dus handelen/ingrijpen/ondersteunen vanuit de overheid zal waar mogelijk beperkt worden. Mensen moeten het vooral zelf doen.
Daarnaast gaat het bij PVV vooral om imago en als ze iets niet wil is het imago krijgen van een partij die alles verbiedt.
We gaan de komende tijd wel meer van dit soort "we doen niets en laten het aan de maatschappij over" beleid zien.
Die hebben hem opgevoerd.quote:Op maandag 2 september 2024 08:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Degene die ik tegenkom gaan nooit langzamer dan 25 km/u.
En dus pleiten we voor de invoering van een vijfpunts gordel.quote:Op maandag 2 september 2024 08:58 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Je mag ook niet harder dan 100 km/u op de snelweg.
En de PVV.quote:Op maandag 2 september 2024 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is nou juist de VVD die die wetgeving wil.
quote:La Souris roept drieduizend fatbikes terug. Volgens het bedrijf gaat het om modellen die makkelijk kunnen worden opgevoerd. De fatbikeverkoper wil daarom een update doorvoeren. Ook tienduizenden mensen die dit type fatbike bij een ander bedrijf hebben gekocht, kunnen bij La Souris terecht, maar moeten dan wel betalen.
,,We voeren een terugroepactie uit op fatbikes van het merk QMWheel die we in het verleden hebben verkocht”, meldt eigenaar Armando Muis van La Souris. ,,Berijders die dat willen kunnen hun vervoermiddel door onze monteurs terug laten brengen naar een veilige staat. Dat betekent dat de fatbike niet harder rijdt dan 25 kilometer per uur en ook niet gemakkelijk opgevoerd kan worden.” Het gaat volgens het bedrijf specifiek om de V20 van het Chinese bedrijf QMWheel.
De fatbikebranche ligt al langere tijd onder vuur, mede vanwege het te hard rijden. Zo zien huisartsen en ziekenhuizen meer gewonden na een ongeval met deze elektrische fiets. Ook de Tweede Kamer vraagt bij de minister om actie. Recent nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 1100 fatbikes van het Doetinchemse bedrijf in beslag. Naast QMWheel, ging het toen ook om exemplaren van het merk OUXI.
‘Niks te maken met de inbeslagname’
Volgens La Souris heeft deze ‘recall’ niks te maken met de eerdere inbeslagname. Het bedrijf schat dat het de afgelopen jaren drieduizend fatbikes van het V20-model heeft verkocht. In heel Nederland rijden er ongeveer 30.000 rond. ,,Goedwillende berijders kunnen dit nu bij ons aan laten passen waardoor we snel en eenvoudig een groot deel van deze fatbikes veiliger maken”, aldus Muis.
Plus onverantwoordelijke ouders als het gaat om de echt jonge jeugd op die dingen (10, 11 jaar en dan met 2 erop).quote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef Wantie het volgende:
Het probleem is: we hebben een fiets met stoer uiterlijk, brede banden en electrische trapondersteuning, die populair is bij de jeugd vanaf 10 jaar, en die opgevoerd wordt zodat ze lekker kunnen jakkeren.
En wat willen we als oplossing?
We zeggen tegen die jeugd dat ze dan 16 moeten zijn en een helm op moeten zetten voor hun eigen veiligheid.
Dus nog steeds jakkeren fatbikes met 50 km/u links en rechts om je heen op de weg, alleen hebben zij dan een helm op en jij niet omdat je op een 'gewone' fiets fietst.
Het is er niet veiliger op geworden voor het overige verkeer.
En dat doen we omdat de huidige handhaving te kort schiet om de opgevoerde fatbikes van de weg te halen.
Hoezo kunnen we dan wel handhaven als de jeugd een helm op heeft?
Nee, elke dode is de schuld van de gebruiker.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------------------------------
"Het is gewoon een fiets met dikke wielen"![]()
![]()
![]()
Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Dat is het probleem: ouders van nu weten geen gezag meer uit te oefenen op hun kinderen als die voorbij de leeftijd van 10 zijn.quote:Op maandag 2 september 2024 13:50 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De jeugd zal zich in rijen van drie opstellen om de opvoermogelijkheid te laten verwijderen![]()
Een opgevoerde 'standaard' electrische fiets haal je ook wel 50 km/u mee.quote:Op maandag 2 september 2024 14:53 schreef Akkerdjie het volgende:
Op een normale standaardfiets rij ik al gemiddeld 28 km/h. Die e-bikes, en zeker schoffies op de fatbikes gaan me makkelijk langs.
Met standaardfiets bedoelde ik eigenlijk een gewone niet- electrische fiets.quote:Op maandag 2 september 2024 14:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een opgevoerde 'standaard' electrische fiets haal je ook wel 50 km/u mee.
Wat is de pieksnelheid die je haalt op die fiets?quote:Op maandag 2 september 2024 15:18 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Met standaardfiets bedoelde ik eigenlijk een gewone niet- electrische fiets.
quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:
Hier in Utrecht zijn ze alvast begonnen.
https://www.duic.nl/algem(...)en-en-inbeslagnames/
Die fotoquote:Op dinsdag 3 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:
Hier in Utrecht zijn ze alvast begonnen.
https://www.duic.nl/algem(...)en-en-inbeslagnames/
Mwah, ziet er gewoon uit als een doorsnee ingang voor leveranciers en werknemers.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Die foto
Is dit echt in Nederland? Ziet er meer uit als Kinshasa.
Lijkt me stug, daar is het weer beter.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Die foto
Is dit echt in Nederland? Ziet er meer uit als Kinshasa.
Jij bent natuurlijk kind aan huis in Kinshasa dus je weet precies hoe het er daar uitziet.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Die foto
Is dit echt in Nederland? Ziet er meer uit als Kinshasa.
Erg mooi.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:
Hier in Utrecht zijn ze alvast begonnen.
https://www.duic.nl/algem(...)en-en-inbeslagnames/
In Amsterdam denken ze de oplossing voor het imagoprobleem te hebben gevonden. Ze hebben daar nu een houten fatbike van 6000 Euro. Speciaal gemaakt voor volwassenenquote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef Wantie het volgende:
Het probleem is: we hebben een fiets met stoer uiterlijk, brede banden en electrische trapondersteuning, die populair is bij de jeugd vanaf 10 jaar, en die opgevoerd wordt zodat ze lekker kunnen jakkeren.
quote:Deze houten fatbike van 6000 euro moet het imago verbeteren: ‘Pubers zijn niet de doelgroep’
Het imago van de fatbike is niet om over naar huis te schrijven. Maar met zijn houten model hoopt fabrikant Splinter daar verandering in te brengen.
De timing had misschien net een beetje beter gekund. Precies op het moment dat het imago van de fatbike een voorlopig dieptepunt lijkt te hebben bereikt, een nieuwe loot aan de fatbikestam introduceren: de Splinter, een houten fatbike. “We mikken niet op de associatie met de gewone fatbike,” zegt Marco Karman van Splinter.
Maar goed, afgezien van het basismateriaal zijn er niet zo gek veel verschillen met de zwarte, een tikje militair aandoende, elektrische fietsen waarover het laatste jaar steeds meer te doen is. Sterker: de fatbike diende heel direct als voorbeeld voor bedenker Manuel Burger, met wie Karman een bedrijf is begonnen dat de houten vervoermiddelen op de markt brengt.
6000 euro
Goedkoop is de Splinter niet: hij kost 6000 euro. Pubers zijn dan ook niet de doelgroep, zegt Karman. “Alleen al door de prijs verwachten we dat die voor andere modellen zullen kiezen. Wij mikken op een wat hippere, zakelijke doelgroep, mensen bij reclamebureaus bijvoorbeeld. Dertigers die er verantwoord mee omgaan. Hopelijk kan de fatbike door het design een positiever imago krijgen.”
Dat is een ander slag dan de doelgroep waarmee de fatbike nu vooral wordt geassocieerd: jonge tieners die er met meerderen tegelijk op zitten. En ook berijders die gebruikmaken van de eenvoud waarmee fatbikes kunnen worden opgevoerd, waardoor ze regelmatig snelheden bereiken van wel 50 kilometer per uur.
Geen app
Karman realiseert zich dat er veel te doen is rondom de fatbike. “Maar het is niet het voertuig dat de problemen veroorzaakt, het is de bestuurder die erop zit. Wij willen laten zien dat het ook anders kan. Met de motor die erin zit kan je een snelheid bereiken van 25 kilometer per uur. Er ís geen app waarmee je die snelheid kan verhogen.”
Maar vooral: de Splinter oogt anders dus dan de reguliere fatbike. Vriendelijker. Duurzamer ook. Het vakmanschap straalt ervan af. En misschien is deze fatbike ook een heel klein beetje lullig, omdat ie best veel wegheeft van die houten loopfietsjes voor peuters en kleuters. Karman vindt de fiets vooral mooi. “We verkopen ’m bijvoorbeeld ook bij een meubelwinkel, die ondernemer vond de Splinter er gewoon heel fraai uitzien.”
https://www.parool.nl/nie(...)-doelgroep~bf5b792b/
quote:En misschien is deze fatbike ook een heel klein beetje lullig, omdat ie best veel wegheeft van die houten loopfietsjes voor peuters en kleuters.
Jij hebt radar-ogen?quote:Op maandag 2 september 2024 08:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Degene die ik tegenkom gaan nooit langzamer dan 25 km/u.
Dat is toch ook zo?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
"Het is gewoon een fiets met dikke wielen"
Jij kunt niet zien of iemand te hard rijdt?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 00:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt radar-ogen?
Juist degenen met het minste reactievermogen die pakken zo'n snelle e-bike.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 01:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is toch ook zo?
De Nederlandse ziekenhuizen hebben een week lang fietsers geturfd die op de spoedeisende hulp terechtwamen. 96 Fatbikes, 416 e-bikes (uitsluitend 55-plussers) en 712 gewone fietsen.
Geen enkele relativering naar aantallen (dus redelijk zinloze informatie).
Ik zeg alle 55-plussers een helm dragen. En een rijvaardigheidstest afnemen. Want blijkbaar zijn zij de regeltjes een beetje vergeten.
Niet gewoon deze hebben:quote:Op woensdag 30 oktober 2024 01:25 schreef Leandra het volgende:
Ik werd dit weekend ingehaald door iemand op een E-bike die op zeker te hard reed (ik reed op een gewone fiets al 20,5 km/u en ze kwam beduidend sneller voorbij).
Maar het vervelendst was eigenlijk wel dat ze geen bel had, maar een of andere toeter die je helemaal niet koppelt aan een voertuig dat op het fietspad rijdt.
Het stel dat voor me fietste had dus ook niet door dat er naar hen getoeterd werd dat ze erlangs wilde.
Je hoort niets aankomen, er wordt getoeterd alsof het op de gewone rijbaan hoort en dan blijkt het op het fietspad te zijn.
Doe er dan een normale bel op.
Maar goed, die fiets was vrijwel zeker opgevoerd, dan kan niet anders.
Oh, en geen patsertje, maar een "brave" zwarte kousen Refo.
Als ik ooit een dertiger op zo'n wanstaltig 6 ruggen kostend ding voorbij zie komen dan ga ik hem nawijzen en uitlachen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dertigers die er verantwoord mee omgaan.
Ja, er worden meer 'gewone' electrische fietsen opgevoerd dan je zou denken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 01:25 schreef Leandra het volgende:
Ik werd dit weekend ingehaald door iemand op een E-bike die op zeker te hard reed (ik reed op een gewone fiets al 20,5 km/u en ze kwam beduidend sneller voorbij).
Maar het vervelendst was eigenlijk wel dat ze geen bel had, maar een of andere toeter die je helemaal niet koppelt aan een voertuig dat op het fietspad rijdt.
Het stel dat voor me fietste had dus ook niet door dat er naar hen getoeterd werd dat ze erlangs wilde.
Je hoort niets aankomen, er wordt getoeterd alsof het op de gewone rijbaan hoort en dan blijkt het op het fietspad te zijn.
Doe er dan een normale bel op.
Maar goed, die fiets was vrijwel zeker opgevoerd, dan kan niet anders.
Oh, en geen patsertje, maar een "brave" zwarte kousen Refo.
"hippe mensen, die bijvoorbeeld bij een reclamebureau werken"quote:Op woensdag 30 oktober 2024 05:46 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als ik ooit een dertiger op zo'n wanstaltig 6 ruggen kostend ding voorbij zie komen dan ga ik hem nawijzen en uitlachen.
Good old Van Moofjes kun je zo opvoeren dat ze 38 km/u gaan. Dat is vrij hard en Amsterdam is ermee bezaaid. Alleen is het inderdaad de leeftijd van de berijder die het verschil maakt.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 06:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, er worden meer 'gewone' electrische fietsen opgevoerd dan je zou denken.
Bij de fatbike is eerder de combinatie opvoeren en leeftijd van de kids die er op rijden het probleem.
Al die veertig plussers en ouder die veel te hard fietsen op hun ebike houden zich verder in de meeste gevallen wel aan de regels.
Nietszeggende getallen zonder te weten welk aandeel van die fietsen al dan niet illegaal was.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |