----------------------------------------------------quote:PVV-minister wil geen helmplicht of leeftijdsgrens fatbike: ‘Het is gewoon een fiets met dikke wielen’
Het kabinet ziet vooralsnog niets in strengere regels voor fatbikes in het verkeer. PVV-minister Barry Madlener van Infrastructuur vindt maatregelen als een helmplicht of minimumleeftijd ‘wel erg ver gaan’. De fietsen zelf zijn het probleem niet, vindt hij, het gaat om het gedrag van de bestuurder.
Minister Madlener ‘begrijpt de zorgen’ over ongelukken met de elektrische fiets met dikke banden, zegt hij donderdag na een kabinetsoverleg op het Catshuis. “Je ziet natuurlijk steeds meer elektrische fietsen met dikke banden rijden. Dat zijn op zich grappige, stoere fietsen, maar vaak worden ze opgevoerd en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.”
De populariteit van de fatbike is het afgelopen jaar enorm toegenomen. Vooral jonge kinderen kunnen vaak niet omgaan met de snelle voertuigen. In juni riepen zo’n vijftig gemeenten, de Fietsersbond, Veiligheid NL en andere organisaties het ministerie van Infrastructuur nog op iets te doen aan de fatbike in het verkeer. Ook artsen trekken aan de bel.
Niet alle fatbikegebruikers mogen de dupe worden
Minister Madlener doet nog onderzoek naar de fatbike, maar de PVV-bewindspersoon voelt weinig voor allerlei verboden en grenzen, zo blijkt: “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers. Dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn heel veel mensen die een elektrische fiets met dikke banden op een normale manier gebruiken, en daar is ook niets mis mee.”
Een verbod op fatbikes voor kinderen onder de 16 jaar vindt Madlener daarom ‘wel een hele straffe maatregel’. Het ministerie kan wettelijk gezien namelijk alleen onderscheid maken op de snelheid van de fiets, niet op de dikte van de banden. Dus een leeftijdsgrens voor een fatbike betekent automatisch dat kinderen dan ook niet meer op andere elektrische fietsen mogen. Dat ziet Madlener niet zitten: “Als je alle elektrische fietsen gaat verbieden voor kinderen onder de 16 jaar, dan maak je het voor veel scholieren onmogelijk om met de elektrische fiets naar school te gaan.”
Helm is ‘heel verstandig’
Ook een helmplicht vindt Madlener ver gaan, al zegt hij er ook bij dat hij op termijn ‘geen enkele maatregel uitsluit’. “Ik vind het heel verstandig om een helm te dragen op de fiets. Ik doe het zelf ook soms. Maar het vergt wel een gedragsverandering. Niet iedereen wil een helm dragen, en zo ontneem je ook veel mensen het plezier om nog op de fiets te stappen. Mensen moeten juist genieten van de fiets.”
En, voegt de minister nog toe: “Ik wil niet een minister zijn van verboden op alles. Ik zou liever zien dat de nieuwe techniek, namelijk een elektrische fiets, goed gebruikt wordt op een veilige manier.” Hij roept mensen op: “Gedraag je in het verkeer, ga niet appen op de fiets en met van die oortjes in de weg op. Dat is gewoon levensgevaarlijk.”
https://www.parool.nl/ned(...)kke-wielen~b30940fc/
Dat moeten mensen dan ook zelf doen. Als je een helm nodig hebt voor je veiligheid ben je ook een gevaar voor anderen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------------------------------
"Het is gewoon een fiets met dikke wielen"![]()
![]()
![]()
Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Onzin.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat moeten mensen dan ook zelf doen. Als je een helm nodig hebt voor je veiligheid ben je ook een gevaar voor anderen.
Nou vind ik specifieke regelgeving voor fatbikes nogal populistisch, maar ik moet ze inderdaad ook nog tegenkomen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef Isdatzo het volgende:
Alleen dit klopt niet: “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers. Dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn heel veel mensen die een elektrische fiets met dikke banden op een normale manier gebruiken, en daar is ook niets mis mee.”
Ik moet ze in elk geval nog tegenkomen.
Ja de politie heeft niks te doen en draait duimen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:26 schreef stalybridge het volgende:
Lijkt mij een prima besluit.
Ze kunnen gewoon handhaven op het gedrag of op het feit dat die fatbikes zijn omgebouwd.
Dus: Handhaven luie hufters
ik vind persoonlijk een helmplicht met een fatbike geen gek idee. krengen worden bij de vleet opgevoerd. je hoeft overigens niet hard te gaan om flink te kunnen valleb. ik ben ooit in Zuid Limburg met een mountain bike in een heg gekwakt. flinke schrammen deuk in mn ego, bril en fiets kaduuk. achter af bleek ik op 2 cm langs een verkeersbord te zijn gevlogen, ik had geen helm op.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat moeten mensen dan ook zelf doen. Als je een helm nodig hebt voor je veiligheid ben je ook een gevaar voor anderen.
Dat is inderdaad gewoon verstandig. En dat zijn veel jongeren die op die krengen rondscheuren nog niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:30 schreef Sabata het volgende:
[..]
ik vind persoonlijk een helmplicht met een fatbike geen gek idee. krengen worden bij de vleet opgevoerd. je hoeft overigens niet hard te gaan om flink te kunnen valleb. ik ben ooit in Zuid Limburg met een mountain bike in een heg gekwakt. flinke schrammen deuk in mn ego, bril en fiets kaduuk. achter af bleek ik op 2 cm langs een verkeersbord te zijn gevlogen, ik had geen helm op.
ik fiets nog steeds veel, heb sinds kort ook een ebike en op vakantie ga ik vaker mountainbiken of fietsroutes verkennen. ik zet gewoon een helm op zowel als ik 38 km naar kantoor fiets of op vakantie. het is verdomme mijn kop die ik heel wil houden, zeker als ik zie wat voor capriolen het stadsverkeer uithaalt
Behalve dat risico, rijden ze zo roekeloos dat ook allerlei andere fietsers in gevaar gebracht worden. En handhaving bestaat in Nederland amper meer dus het risico op een bekeuring is minimaal.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef heywoodu het volgende:
PVV-minister heeft zin in dode kinderen, bijzonder.
Je kunt altijd op de grond terecht komen. Dus met deze redenering altijd maar een helm op?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Onzin.
Iedereen kan tijdens het fietsen op de grond terecht komen en als het op je hoofd is kun je maar beter een helm ophebben. Steeds meer ouderen op de fiets dragen een helm, vind ik wel zo verstandig.
Er kan altijd wat gebeuren. Daarom beter thuis blijven en de muren en vloeren met zacht schuim bedekken.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:37 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je kunt altijd op de grond terecht komen. Dus met deze redenering altijd maar een helm op?
Met een fatbike is het wel met een hogere snelheid, je snapt toch wel dat dit het risico op letsel aan het hoofd vergroot?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:37 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je kunt altijd op de grond terecht komen. Dus met deze redenering altijd maar een helm op?
Dat snap ik zeker. Het staat eenieder dan ook vrij om een helm op te zetten.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Met een fatbike is het wel met een hogere snelheid, je snapt toch wel dat dit het risico op letsel aan het hoofd vergroot?
sommige kinderen zijn ook fucking kutquote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef heywoodu het volgende:
PVV-minister heeft zin in dode kinderen, bijzonder.
Wel vaak degenen op fatbikes ook.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
sommige kinderen zijn ook fucking kut
yepquote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wel vaak degenen op fatbikes ook.
"Elke dode en gewonde"quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------------------------------
"Het is gewoon een fiets met dikke wielen"![]()
![]()
![]()
Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Laten we dat nou maar wel gaan doen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:
Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers.
Die dode die binnenkort gaat vallen door het mongoloide gebruik van dat ding.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:53 schreef Origami94 het volgende:
[..]
"Elke dode en gewonde"
Lekker hysterisch weer. Welke dode?
Wielrenners gaat net zo snel en heb nog nooit er een dood zien gaanquote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Die dode die binnenkort gaat vallen door het mongoloide gebruik van dat ding.
Schijnbaar ben jij meer van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'.
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wielrenners gaat net zo snel en heb nog nooit er een dood zien gaan
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wielrenners gaat net zo snel en heb nog nooit er een dood zien gaan
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:21 schreef WethouderHekking het volgende:
Waarom steeds dat 'PVV minister' bij andere ministers wordt toch ook niet steeds vermeldt van welke partij ze zijn?
Idem. Kutkoters.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:24 schreef Isdatzo het volgende:
Alleen dit klopt niet: “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers. Dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn heel veel mensen die een elektrische fiets met dikke banden op een normale manier gebruiken, en daar is ook niets mis mee.”
Ik moet ze in elk geval nog tegenkomen.
Dit topic wordt u mede mogelijk gemaakt door act en kloon.quote:
Wat en waar ik post, bepaal ik zelf wel. Daar heb ik jou echt niet voor nodig. En beter geen topics, dan dagelijks dit gehuil.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Waar zijn jouw kwaliteitstopics dan? Ik kan ze nergens vinden?
Zo niet, hou dan lekker je mond.
Er staat bij elk topic wie hem gestart is. Tip voor je: kijk daarnaar en beslis dan of je het topic opent, ja of nee.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Wat en waar ik post, bepaal ik zelf wel. Daar heb ik jou echt niet voor nodig. En beter geen topics, dan dagelijks dit gehuil.
Hier heb ik nog een kleine puber reactie voor je:quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:31 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Er staat bij elk topic wie hem gestart is. Tip voor je: kijk daarnaar en beslis dan of je het topic opent, ja of nee.
Maar hoe dan ook: gedraag je niet als een kleine puber met je ' bepaal ik zelf wel'.
90% van de bevolking of 90% van de zittende Kamerleden?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:06 schreef Elan het volgende:
Al is 90% tegen die krengen dus er zal wel wat mee moeten
De aantrekkingskracht van fatbikes op bepaalde jongeren is juist het 'stoere' uiterlijk van de fiets.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:35 schreef franske19 het volgende:
Als je al die extra voorwaarden gaat stellen dan zal de doelgroep gewoon overgaan op fietsen met dunne banden en los je niets op. Streng handhaven is de oplossing. Overtreden ze de regels boete en vernietiging van fiets. Handhaven is alleen een extreem vies woord voor veel gemeenten in Nederland.
Nee hoor. Het merendeel van de fatbike rijders zijn allochtone jongeren. De PVV vindt dit een heel makkelijke manier om minder allochtonen te krijgen, als deze zich bij ongelukken te pletter rijden.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:12 schreef egayalS het volgende:
wel een aparte reactie voor een partij dat die gestoeld is op populisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |