https://www.nporadio1.nl/(...)van-verkochte-huizenquote:Zet een belasting op overwaarde van verkochte huizen
De huizenprijzen blijven maar stijgen en politici breken hun hoofd over hoe ze dat op moeten lossen. Econoom en huizenmarktdeskundige Nic Vrieselaar heeft een onorthodox idee: overwaarde belasten. Dat drukt de huizenprijzen, legt hij uit in Dit is de dag.
"Je moet de huizenmarkt zien als een ladder. Op de ladder staan huizenbezitters, daaronder staan huurders en starters", vertelt Vrieselaar. Overwaarde zorgt ervoor dat de onderste sport hoger is, waardoor starters de stap niet kunnen maken. "Overwaarde zorgt voor een grote kloof tussen starters en huizenbezitters. Huizenbezitters hebben bijvoorbeeld een ton overwaarde – die ze gewoon is komen aanwaaien – waardoor ze een veel hoger bod kunnen doen."
Met een belasting beperk je dat, waardoor huizen goedkoper worden. Van het opgehaalde belastinggeld kun je ook nog eens huizen bouwen. Vrieselaar denkt aan 25 procent, maar dat moet de politiek bepalen. Hij geeft wel toe dat 'een complexe maatregel' is.
Niet de overheid. Eén of andere econoom.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:11 schreef Scorpie het volgende:
"Hebberige overheid heeft nieuwe manier bedacht om geld te graaien van Jan Modaal"
Die een podium krijgt van een of andere journalist die verder zelf weinig onderzoek heeft gedaan maar gewoon de man laat leeglopen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Niet de overheid. Eén of andere econoom.
Ik zie niet in hoe dit huizen goedkoper gaat makenquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist ja. Wat een onzalig plan.
En als je met verlies moet verkopen geeft de overheid je die 25% ook?
En maar graaien.
Waarom zou je überhaupt nog aflossen?
Natuurlijk wel, je hebt toch een aankoopprijs?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:23 schreef Hyaenidae het volgende:
En als je geen hypotheek hebt, dan heb je toch geen overwaarde?
Hij redeneert dat als je de overwaarde maar flink gaat belasten, je leenvermogen lager wordt. Wat natuurlijk klopt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe dit huizen goedkoper gaat maken.
Deze markt is sterk afhankelijk van het leenvermogen.
En daar komt inderdaad nog bij dat de definitie van overwaarde nogal interpreteerbaar is en we al zoiets hebben en dat heet overdrachtsbelasting.
Maximale hypotheek nemen ja en niet meer aflossen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef Quyxz_ het volgende:
Dan moet je dus eerst een maximale hypotheek op je huidige huis nemen voor je hem verkoopt en de hypotheek weer overschrijft naar het nieuwe onderpand. Goede business voor notarissen.
Echt he.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:29 schreef thedeedster het volgende:
Blijf met je grijperige tengels van mijn geld af.
En de grote bedrijven en miljardairs blijven buiten schot. Lekker lobbyen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Echt he.
Lijkt wel of er een groepje mensen is wat alleen maar aan het kijken is welke plukjes geld wat er naar de burger gaat, nog meer belast kunnen worden.
Overwaarde? Heb je niet voor hoeven werken, dus pakken.
Erfenis? Heb je niet voor hoeven werken, dus pakken.
Het zijn alleen maar plannen tot nu toe, maar wel lekker makkelijk graaien in andermans geld.
Niet altijd? Kan bijvoorbeeld verkregen zijn uit een erfenis.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je hebt toch een aankoopprijs?
Dan heb je al erfbelasting betaald.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:35 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Niet altijd? Kan bijvoorbeeld verkregen zijn uit een erfenis.
Sws wel ingewikkeld wat overwaarde precies is.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je hebt toch een aankoopprijs?
De VVD ten voeten uit, het geld is van iedereen dus mogen wij er als communisten over beslissen, maar dan ten bate van het grootkapitaal. Door werk of niet door werk is anderzins niet relevant, ook de collectieve lastendruk is verhoogd van 35 naar 40% onder Rutte. Alles wordt toegeëigend door de politiek, die bestuurt de overheid niet meer maar denkt de burgers te besturen en te kunnen regelen hoeveel iedereen precies heeft.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Echt he.
Lijkt wel of er een groepje mensen is wat alleen maar aan het kijken is welke plukjes geld wat er naar de burger gaat, nog meer belast kunnen worden.
Het zijn alleen maar plannen tot nu toe, maar wel lekker makkelijk graaien in andermans geld.
Het is wel een gigantisch feestje van nivelleren, de overwaarde met 25% belasten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De VVD ten voeten uit, het geld is van iedereen dus mogen wij er als communisten over beslissen, maar dan ten bate van het grootkapitaal. Door werk of niet door werk is anderzins niet relevant, ook de collectieve lastendruk is verhoogd van 35 naar 40% onder Rutte. Alles wordt toegeëigend door de politiek, die bestuurt de overheid niet meer maar denkt de burgers te besturen en te kunnen regelen hoeveel iedereen precies heeft.
Betaalbaar, draabaar, houdbaar, en moet allemaal nog net kunnen. Goedkoop zit niet in hun denken, je moet betalen wat je nog net kunt betalen.
Klopt, ik moet de bonnetjes van de uitbouw maar goed bewaren.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Sws wel ingewikkeld wat overwaarde precies is.
Je investeert tenslotte ook vaak in je woning.
Met z'n inteelthoofd.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:26 schreef Simmertje het volgende:
Tuurlijk, de "normale" man weer extra belasten. In de markt van tegenwoordig heb je elke overwaarde nodig.
Wanneer worden de particulieren/bedrijven die tientallen/honderden huizen in bezit hebben eens extra belast?
[ afbeelding ]
En daar heeft die overheid ook niet voor hoeven werken. Dus waarom zou het dan wél naar hen moeten gaan?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Echt he.
Het is wel een rare keuze, want zoals al gezegd: er is geen sprake van waardestijging maar slechts van inflatie.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:58 schreef RM-rf het volgende:
Het lijkt me beter als er een soort van BTW over een woningverkoop zou gelden...
een 'Belasting Toegevoegde waarde'...
niet mensen bestraffen die hun hypotheek netjes afgelost hebben (nadat in 2010-2013 alles eraan gedaan werd juist de fout te corrigeren dat het in nederland met de HRA ongunstig was af te lossen en daarom veel mensen een woning hadden die onder water stond, een grote restschuld bezat, wat in 10 jaar een enorm succes geweest blijkt te zijn, de gemiddelde overwaarde is momenteel ook bij mensen in een jongere leeftijdsgroep (30-40 jaar) gestegen van een negatieve waarde zo'n 15 jaar terug, naar een 90.000 euro gemiddeld nu ... overigens is juist bij de oudste leefdtijdsgroep deze gestegen naar rond de 400.000, van 250.000 15 jaar terug, zoals el vaker profiteren de boomers het sterkste van alle maatregelen)...
Maar een overdrachtsbelasting vragen als de verkoopwaarde daadwerkelijk enorm ver boven de prijs ligt die deze persoon ooit betaald heeft (minus dan eventuele renovaties en verbouwingskosten die mogelijk aan een waardestijging bijgedragen hebben) , is belastingtechnisch helemaal geen rare keuze.
Het kan gebruikt worden om juist bv de normale inkomensbelasting op inkomen uit arbeid te laten dalen, terwijl het bv het verdienen met huizenspeculatie iets mnder gunstig maakt.
welnee, de stijging van huizenprijzen heeft eerder niks met inflatie te doen, maar is wel degelijk gewoon een beleggingseffect, mensen kopen een huis omdat het een blijvende vermogenswaarde heeft en daarom loopt de huizenprijs ver boven de inflatie op...quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel een rare keuze, want zoals al gezegd: er is geen sprake van waardestijging maar slechts van inflatie.
Er is al een belasting: overdrachtsbelasting. Grondslag is de verkoopprijs.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
welnee, de stijging van huizenprijzen heeft eerder niks met inflatie te doen, maar is wel degelijk gewoon een beleggingseffect, mensen kopen een huis omdat het een blijvende vermogenswaarde heeft en daarom loopt de huizenprijs ver boven de inflatie op...
naar ik meen afgelopen jaar een stijging van 10%...
nogmaals, in andere goederen is BTW allang normaal, aanbieders moeten een percentage betalen van de extra verkoopprijs die ze toegevoegd hebben tov hun oorspronkelijke aankoopbedrag.
Het is helemaal geen raar idee om datzelfde principe ook bij een woningverkoop an te houden, en juist als je met die extra belastinginkomsten de belasting op arbeid lager kunt maken, leid dat effectief tot een groter besteedbaar inkomen uit arbeid
Op de lange termijn is dat helemaal niet mogelijk.. En ik denk dat die 10% van de huizenprijzer dichter bij de reeele inflatie zit. In dat opzicht wijken huizenprijzen helemaal niet af.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
welnee, de stijging van huizenprijzen heeft eerder niks met inflatie te doen, maar is wel degelijk gewoon een beleggingseffect, mensen kopen een huis omdat het een blijvende vermogenswaarde heeft en daarom loopt de huizenprijs ver boven de inflatie op...
nogmaals, in andere goederen is BTW allang normaal, aanbieders moeten een percentage betalen van de extra verkoopprijs die ze toegevoegd hebben tov hun oorspronkelijke aankoopbedrag.
Het is helemaal geen raar idee om datzelfde principe ook bij een woningverkoop an te houden, en juist als je met die extra belastinginkomsten de belasting op arbeid lager kunt maken, leid dat effectief tot een groter besteedbaar inkomen uit arbeid
Overdrachtsbelasting betalen de kopers, niet de 'verkopers'. De kopers hoeven zich er verder geen gedachtes over te maken of bij een eventuele vraagprijs meer of minder 'btw' afgedragen moet worden door de verkopers, omdat die het huis zelf voor veel minder hebben gekocht of juist er veel renovatie in gestoken hebben en dus dat kunnen 'optellen' bij de koopprijs die ze zelf betaalden...quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is al een belasting: overdrachtsbelasting. Grondslag is de verkoopprijs.
Doei.
Plus de WOZ, jaarlijks. Een belasting op een onroerende zaak. Ook zo mooi bedacht.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is al een belasting: overdrachtsbelasting. Grondslag is de verkoopprijs.
Doei.
Overwaarde is toch het verschil tussen de waarde van je huis en je uitstaande hypotheek? Dus als je geen hypotheek (meer) hebt, dan is de overwaarde toch gelijk aan de waarde van je huis bij eventuele verkoop?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan heb je al erfbelasting betaald.
En bij verkoop kan er dan gekeken worden naar de verkoopprijs minus de waarde op het moment dat je de woning hebt verkregen.
Niet dat dat van mij zo moet zijn maar zo zou de overheid het kunnen oplossen.
Die starter concurreert dan ook helemaal niet met de woningbezitter die met zijn overwaarde verhuist naar een duurdere woning. Dat is een ander segment.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:17 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb begrip voor het zoeken naar maatregelen die het verschil tussen huurders en kopers verkleint. Ik heb nog meer begrip voor de starter die zoals deze econoom zegt niet kan concurreren met concurrerende huizenbezitters.
Ik begrijp alleen niet waarom de overwaarde belast zou moeten worden. Verhoog dan het EWF of verzin iets anders.
Dus?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Overdrachtsbelasting betalen de kopers, niet de 'verkopers'. De kopers hoeven zich er verder geen gedachtes over te maken of bij een eventuele vraagprijs meer of minder 'btw' afgedragen moet worden door de verkopers, omdat die het huis zelf voor veel minder hebben gekocht of juist er veel renovatie in gestoken hebben en dus dat kunnen 'optellen' bij de koopprijs die ze zelf betaalden...
dat is best een verschil.
Iedere econoom ziet dat de sterke stijging van huizenprijzen in nederland, die ver boven de inflatie en ook economische groei ligt, een extreem gevaarlijke vorm van scheefgroei is..
het komt deels juist erdoor omdat een huis kopen ook een erg effectieve vorm van belastingontwijking is in nederland.. eentje waarvan nu vooral een groep oude boomers enorm profiteren
Exact.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Plus de WOZ, jaarlijks. Een belasting op een onroerende zaak. Ook zo mooi bedacht.
Dan betaal je ook nog het eigenwoningforfait. Omdat je er woont.
Echt, belasten belasten belasten.
Zo wordt het vaak wel uitgelegd, dat overwaarde het verschil is tussen de waarde van de woning en je uitstaande hypotheek.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:24 schreef devzero het volgende:
[..]
Overwaarde is toch het verschil tussen de waarde van je huis en je uitstaande hypotheek? Dus als je geen hypotheek (meer) hebt, dan is de overwaarde toch gelijk aan de waarde van je huis bij eventuele verkoop?
Als het je is komen aanwaaien heeft hij het over waardevermeerdering en niet over de door jou bedoelde "overwaarde".quote:Huizenbezitters hebben bijvoorbeeld een ton overwaarde - die ze gewoon is komen aanwaaien - waardoor ze een veel hoger bod kunnen doen.
Net als met bezit van aandelen. Je kunt pas spreken van winst op het moment dat je ze verkoopt, tot die tijd is "overwaarde" slechts hypothetisch. Dus het meest logische lijkt me om pas te belasten bij de verkoop. De titel van het stuk "Zet een belasting op overwaarde van verkochte huizen" lijkt daar ook op te wijzen, maar is niet helemaal duidelijk uit dat NPO stuk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn 2 bedragen te noemen:
- het geld dat je bij verkoop overhoudt t.o.v. de uitstaande hypotheek
- de huidige verkoopwaarde van je woning op dit moment t.o.v. het aankoopbedrag
En het is me onduidelijk hoe dit voorstel bedoeld is maar het 2e bedrag lijkt me dan het meest logisch.
Maar niet als je er wat nieuws voor koopt, aldus Million Dollar Listing?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:39 schreef devzero het volgende:
In de USA, waar ik woon, is winst bij verkoop (capital gains) van een huis belastbaar. Gelukkig is de eerste $250K wel uitgezonderd.
Die brilquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:26 schreef Simmertje het volgende:
Tuurlijk, de "normale" man weer extra belasten. In de markt van tegenwoordig heb je elke overwaarde nodig.
Wanneer worden de particulieren/bedrijven die tientallen/honderden huizen in bezit hebben eens extra belast?
[ afbeelding ]
Zelfde probleem als bij onder water staan natuurlijk. Maar uiteindelijk is elke maatregel die goed is voor huizenbezitters slecht voor starters en zijn de maatregelen die goed zijn voor starters slecht voor huizenbezitters.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:21 schreef xpompompomx het volgende:
Ook fijn als je uit elkaar gaat en moet gaan zoeken naar iets nieuws. Echt een fantastisch idee dit.
Op je spaargeld word je veel harder belast. Woningbezitters hebben daarin heel veel belastingvoordeel.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Plus de WOZ, jaarlijks. Een belasting op een onroerende zaak. Ook zo mooi bedacht.
Laten nou veel woningbezitters ook in de categorie "mensen met spaargeld" vallen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Op je spaargeld word je veel harder belast. Woningbezitters hebben daarin heel veel belastingvoordeel.
Maar we zijn heel goed in alles naar het negatieve te trekken.
Dit, ja, zorgen dat je geen of weinig overwaarde hebt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef Quyxz_ het volgende:
Dan moet je dus eerst een maximale hypotheek op je huidige huis nemen voor je hem verkoopt en de hypotheek weer overschrijft naar het nieuwe onderpand. Goede business voor notarissen.
Zeker, maar dat kun je ook in je huis steken bijvoorbeeld. Maar het is niet voor niets dat je als starter bijna niet tegen de prijsstijgingen op kunt sparen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten nou veel woningbezitters ook in de categorie "mensen met spaargeld" vallen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Overwaardequote:Overwaarde noemt men het verschil tussen de marktwaarde van een onroerend goed en de hoogte van de hypotheek waarmee het is belast.
https://www.vanbruggen.nl/hypotheekadvies/overwaarde-huisquote:Is je woning bijvoorbeeld in waarde gestegen of heb je afgelost op je hypotheek? Dan heb je overwaarde.
Ik vind dat een beetje een vreemd argument.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zeker, maar dat kun je ook in je huis steken bijvoorbeeld. Maar het is niet voor niets dat je als starter bijna niet tegen de prijsstijgingen op kunt sparen.
Maar ik zou nou niet direct over de belasting op de woning klagen, vergelijkend met andere zaken van waarde.
Van mijn part klaag je over alles wat je wil, alleen ben ik het allesbehalve met je klachten eens in dit geval. Ik bedoel, ik vind het ook niet leuk om dingen te betalen, maar rationeel gezien valt het dus allemaal best wel mee.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat een beetje een vreemd argument.
Omdat andere zaken hoger belast worden, mag er niet over de diverse belastingen op woningbezit gesproken worden?
quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:26 schreef Simmertje het volgende:
Jij bent toch niet die Rabo-econoom?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Van mijn part klaag je over alles wat je wil, alleen ben ik het allesbehalve met je klachten eens in dit geval. Ik bedoel, ik vind het ook niet leuk om dingen te betalen, maar rationeel gezien valt het dus allemaal best wel mee.
Waar gaat het nou om? Nóg meer belasting heffen of de woningnood oplossen?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Op je spaargeld word je veel harder belast. Woningbezitters hebben daarin heel veel belastingvoordeel.
Die worden al extra belast, daarom willen veel verhuurders van hun woning af.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:26 schreef Simmertje het volgende:
[ afbeelding ]
Twee zekerheden in het levenquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:48 schreef Oud_student het volgende:
Dat is (bestaans)zekerheid:
1. Je gaat dood
2. Tot dat moment betaal je belasting
3. Daarna betalen de erfgenamen
Ze hebben eerst de woningnood gecreëerd door immigratiequote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:20 schreef spicymchaggis het volgende:
Waar gaat het nou om? Nóg meer belasting heffen of de woningnood oplossen?
Rutte is lekker bier aan het zuipen joh, die heeft straks wel wat anders te doen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ze hebben eerst de woningnood gecreëerd door immigratie
Dat kost heel veel geld
En dat pakken ze weer af van de burger
Logisch toch
Rutte naait je elke dag
Dit is wel een beetje bijzondere argumentatie hoor.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Van mijn part klaag je over alles wat je wil, alleen ben ik het allesbehalve met je klachten eens in dit geval. Ik bedoel, ik vind het ook niet leuk om dingen te betalen, maar rationeel gezien valt het dus allemaal best wel mee.
Dat laatste. Ik vind deze maatregel ook kul overigensquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:20 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Waar gaat het nou om? Nóg meer belasting heffen of de woningnood oplossen?
Dit is niet meer te redden inderdaad, je naait altijd mensen inmiddelsquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:27 schreef tjoptjop het volgende:
Verneuk je monetair beleid enkele decennia en je staat met je rug tegen de muur.
Gaat niet opgelost worden dit
Als je het geld in ieder ander ding van waarde stopt word je er effectief harder voor belast.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje bijzondere argumentatie hoor.
Er zijn een hoop haken en ogen en uitzonderingen en dat is er 1 van.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:46 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Maar niet als je er wat nieuws voor koopt, aldus Million Dollar Listing?
Vermogen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:31 schreef Managarm het volgende:
Het is gewoon inkomen, dus dusdanig belasten toch? (al die mensen die dat roepen bij erfbelasting zullen het hier toch mee eens moeten zijn).
De door de overheid gecreëerde woningnood als bijzonder lucratief verdienmodel voor met politici bevriende vastgoedjongens, prinsen en diezelfde overheid. Wanneer het om een Oost-Europees land ipv Nederland zou gaan zouden we dat gewoon "corruptie" noemen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:27 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat laatste. Ik vind deze maatregel ook kul overigens
Dat hebben we dus al en dat heet overdrachtsbelasting. Die is trouwens meerdere keren verlaagd juist om starters te helpen. Iedereen wist dat dat onzin was maar soit.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:58 schreef RM-rf het volgende:
Het lijkt me beter als er een soort van BTW over een woningverkoop zou gelden...
een 'Belasting Toegevoegde waarde'...
niet mensen bestraffen die hun hypotheek netjes afgelost hebben (nadat in 2010-2013 alles eraan gedaan werd juist de fout te corrigeren dat het in nederland met de HRA ongunstig was af te lossen en daarom veel mensen een woning hadden die onder water stond, een grote restschuld bezat, wat in 10 jaar een enorm succes geweest blijkt te zijn, de gemiddelde overwaarde is momenteel ook bij mensen in een jongere leeftijdsgroep (30-40 jaar) gestegen van een negatieve waarde zo'n 15 jaar terug, naar een 90.000 euro gemiddeld nu ... overigens is juist bij de oudste leefdtijdsgroep deze gestegen naar rond de 400.000, van 250.000 15 jaar terug, zoals el vaker profiteren de boomers het sterkste van alle maatregelen)...
Maar een overdrachtsbelasting vragen als de verkoopwaarde daadwerkelijk enorm ver boven de prijs ligt die deze persoon ooit betaald heeft (minus dan eventuele renovaties en verbouwingskosten die mogelijk aan een waardestijging bijgedragen hebben) , is belastingtechnisch helemaal geen rare keuze.
Het kan gebruikt worden om juist bv de normale inkomensbelasting op inkomen uit arbeid te laten dalen, terwijl het bv het verdienen met huizenspeculatie iets mnder gunstig maakt.
Onze overwaarde komt voornamelijk uit investeringen, en is ons zeker niet zomaar komen aanwaaien. 7 jaar bloed, zweet, tranen, geen vakanties want al het geld ging naar het huis.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Sws wel ingewikkeld wat overwaarde precies is.
Je investeert tenslotte ook vaak in je woning.
Dat is de afgelopen jaren doorgevoerd, reden waarom er straks vrijwel niets meer over is van de particuliere verhuur. Tentenkamp galore.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:26 schreef Simmertje het volgende:
[ afbeelding ]
Maar, als je niet werkt: hier heb je een uitkering, toeslagen, bijstand. Kinderen? Hier heb je kinderbijslag, kindgebonden budget, "hadden eigenlijk geen kinderen moeten krijgen maar kregen er toch 4" subsidie. Oh je rookt alles op? Misschien is een basisinkomen wat voor je!quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Echt he.
Bij v.o.n. betaal je nog veel meer, te weten: BTW. Dat zijn nieuwe woningen (staat ook los van de prijsklasse).quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:26 schreef Seven. het volgende:
Waarom betalen we überhaupt belasting bij overdracht, maar niet bij vrij op naam? Dit zijn vaak al duurdere woningen bij brave burgers die best wel wat kunnen missen.
De verkoper (projectontwikkelaar) betaalt de overdrachtsbelasting bij nieuwbouw. In essentie zit dat dus al verrekend in de v.o.n.-prijs.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:26 schreef Seven. het volgende:
Waarom betalen we überhaupt belasting bij overdracht, maar niet bij vrij op naam? Dit zijn vaak al duurdere woningen bij brave burgers die best wel wat kunnen missen.
Bij nieuwbouw is geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Het kan wel dat er een voorgaande verkrijging is geweest waar overdrachtsbelasting op van toepassing is, maar dat is zeker niet de regel.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:36 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De verkoper (projectontwikkelaar) betaalt de overdrachtsbelasting bij nieuwbouw. In essentie zit dat dus al verrekend in de v.o.n.-prijs.
Als particulier kan je je huis ook v.o.n. verkopen als je graag zelf de overdrachtsbelasting wil betalen.
Echt he die zogenaamde deskundigen die her en der in de media worden opgevoerd zijn in het algemeen de grootste debielen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:12 schreef LXIV het volgende:
Totaal onmogelijk. Stel ik heb een huis van 800.000 euro met een overwaarde van 400.000 euro in Den Bosch. Voor mijn werk moet ik verhuizen naar Utrecht. Dan incasseer ik bij verkoop die overwaarde en dan zou ik een ton belasting moeten betalen. Hoe kan ik dan nog verhuizen naar Utrecht voor een soortgelijke woning??
Dit gooit de woningmarkt en arbeidsmarkt volkomen op slot. Bovendien is er geen sprake van waardestijging (de woning blijft ongewijzigd), maar van prijsstijging. Deze prijsstijging komt grotendeels door inflatie.
Straks gaan ze ook nog belasting heffen op de fictieve overwaarde van je huis.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:12 schreef LXIV het volgende:
Totaal onmogelijk. Stel ik heb een huis van 800.000 euro met een overwaarde van 400.000 euro in Den Bosch. Voor mijn werk moet ik verhuizen naar Utrecht. Dan incasseer ik bij verkoop die overwaarde en dan zou ik een ton belasting moeten betalen. Hoe kan ik dan nog verhuizen naar Utrecht voor een soortgelijke woning??
Dit gooit de woningmarkt en arbeidsmarkt volkomen op slot. Bovendien is er geen sprake van waardestijging (de woning blijft ongewijzigd), maar van prijsstijging. Deze prijsstijging komt grotendeels door inflatie.
Aasgieren.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:38 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De door de overheid gecreëerde woningnood als bijzonder lucratief verdienmodel voor met politici bevriende vastgoedjongens, prinsen en diezelfde overheid. Wanneer het om een Oost-Europees land ipv Nederland zou gaan zouden we dat gewoon "corruptie" noemen.
Gelukkig heb ik een excel van de bouwkosten, want er was voor ons helemaal geen aankoopprijs, behalve voor de grond.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, ik moet de bonnetjes van de uitbouw maar goed bewaren.
Dat heeft ~¤85.000 gekost maar dat zie je niet 100% terug in de huidige marktwaarde.
De WOZ is geen belasting, die betaal je ook niet, de WOZ is simpelweg de toegekende waarde.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja wanneer doorgevoerd gaat dat onnoemelijk veel uitzonderingen, aftrekposten en rekenregels opleveren.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:17 schreef VEM2012 het volgende:
Verder een onzalig plan, dat de doorstroming beperkt.
En bedenk eens: je koopt een uitgeleefde woning van 4 ton. Je stopt dan 2,5 ton in om de boel netjes te maken. Totaal investeringen 6,5 ton. Jaar later verkoop je voor 6 ton, want de markt heeft even stilgelegen en van wat je in een woning steekt krijg je niet meteen 100% aan waarde terug.
Verlies van ¤ 58.000 geleden (incl. OVB), maar je krijgt nog een heffing van ¤ 50.000 erbij.
Mooi…
Dat laatste is niet zo voordelig hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja wanneer doorgevoerd gaat dat onnoemelijk veel uitzonderingen, aftrekposten en rekenregels opleveren.
Of je zet je huis in een BV en schrijft er gewoon op af zoals alle bedrijven doen.
Onderhoud en dergelijke kun je dan ook afschrijven en je woningwaarde gaat naar de grondprijs.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat laatste is niet zo voordelig hoor.
Kan je beter hypotheken verstrekken vanuit je BV aan jezelf. Is wat meer rechttoe rechtaan.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Onderhoud en dergelijke kun je dan ook afschrijven en je woningwaarde gaat naar de grondprijs.
Maar er zitten inderdaad ook forse nadelen aan.
Misschien is het geen puinhoop, maar bewust beleid om uiteindelijk extra belastingen te kunnen heffen...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:55 schreef Frutsel het volgende:
Als dit er zou komen dan zou het zo zijn dat de overheid er voor gezorgd heeft dat deze huizencrisis en prijzenfiasco's zijn ontstaan en gaan ze de eigen ellende belasten om de eigen schatkist te vullen.
Dat is mooi zeg... beloond worden voor je eigen puinhoop
Het zou toch geen domme jongen moeten zijn.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:59 schreef Tim_G het volgende:
Dus dan ben je een specialist op dit specifieke gebied en dan is je oplossing zo dom? Met dit plan is er gewoon geen doorstroming meer, niks. Ze zouden deze kerel gelijk moeten ontslaan.
Maar hij is geen specialist op de huizenmarkt:quote:Universiteit MaastrichtUniversiteit Maastricht
Master of Science (MSc), International EconomicsMaster of Science (MSc), International Economics
2007 - 20132007 - 2013
Activiteiten en verenigingen: Member of student rowing club MSRV Saurus and student club OMH Cerberus. Supervisor in student bar De BoschpoortActiviteiten en verenigingen: Member of student rowing club MSRV Saurus and student club OMH Cerberus. Supervisor in student bar De Boschpoort
Specialized in international economics, with courses in mathematics, statistics, micro-economics, macro-economics, economic growth, monetary policy, political economy, game theory and behavioural economics
Hij moet zijn collega's eens aanspreken.quote:Learning new things in macro-economics, the labour market and the housing market from inspiring colleagues
in de praktijk is dit juist prima te regelen omdat alle verkopen via de notaris gaan en die gaat gewoon de afdracht regelen voor de verkopende partij.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:10 schreef bijdehand het volgende:
Denk dat dit op papier wel werkt maar in de praktijk totaal niet
Je edit ja, daar ga ik vanuit. En rijke ouders kunnen hun kinderen toch wel helpen. Bij de jubelton zagen we dat natuurlijk ook.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 09:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
in de praktijk is dit juist prima te regelen omdat alle verkopen via de notaris gaan en die gaat gewoon de afdracht regelen voor de verkopende partij.
of wellicht bedoel je dat het helemaal niet gaat leiden tot lagere verkoopprijzen maar juist tot hogere verkoopprijzen omdat verkopers hun afdracht mee laten wegen in de verkoopprijs.
Heb altijd gedacht dat overwaarde de waardevermeerdering was.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo wordt het vaak wel uitgelegd, dat overwaarde het verschil is tussen de waarde van de woning en je uitstaande hypotheek.
Maar ik zou niet weten hoe je dat wil gaan belasten, want dat verschil kan je ook hebben als je woning niet meer waard is geworden (of zelfs minder, zoals tijdens de crisis) maar je wel hebt afgelost. Word je dan gestraft voor het aflossen?
Ik heb bijvoorbeeld geen hypotheek voor mijn huidige woning, ook niet gehad. Het is wel meer waard geworden.
Wat willen ze bij mij dan belasten als je dat criterium als "overwaarde" aanhoudt?
Er zijn 2 bedragen te noemen:
- het geld dat je bij verkoop overhoudt t.o.v. de uitstaande hypotheek
- de huidige verkoopwaarde van je woning op dit moment t.o.v. het aankoopbedrag
En het is me onduidelijk hoe dit voorstel bedoeld is maar het 2e bedrag lijkt me dan het meest logisch.
Nic Vrieselaar zegt ook:
[..]
Als het je is komen aanwaaien heeft hij het over waardevermeerdering en niet over de door jou bedoelde "overwaarde".
Want wat je aflost is is je niet aan komen waaien, daar heb je voor gewerkt.
In Portugal kan je het geïnvesteerde geld van het bedrag aftrekken waar belasting over betaald moet worden. De helft van de rest (bedrag verkoop - aankoopbedrag - kosten verbouwen) wordt in dat jaar bij je inkomen opgeteld. Portugal heeft dit systeem al een tijdje.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Onze overwaarde komt voornamelijk uit investeringen, en is ons zeker niet zomaar komen aanwaaien. 7 jaar bloed, zweet, tranen, geen vakanties want al het geld ging naar het huis.
Ja, want kopers (die bij verkoop van hun woning ook belasting zouden betalen) hebben een geldboom in de tuin.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 09:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
in de praktijk is dit juist prima te regelen omdat alle verkopen via de notaris gaan en die gaat gewoon de afdracht regelen voor de verkopende partij.
of wellicht bedoel je dat het helemaal niet gaat leiden tot lagere verkoopprijzen maar juist tot hogere verkoopprijzen omdat verkopers hun afdracht mee laten wegen in de verkoopprijs.
Ongeveer 2/3 van de vraag naar nieuwe woningen komt door steeds meer alleenstaanden en kleinere huishoudens. Slechts 1/3 door bevolkingsgroei.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ze hebben eerst de woningnood gecreëerd door immigratie
Waarom koop je iets met het idee dat je uit elkaar gaatquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:21 schreef xpompompomx het volgende:
Ook fijn als je uit elkaar gaat en moet gaan zoeken naar iets nieuws. Echt een fantastisch idee dit.
Spaargeld is al een paar jaar niet of nauwelijks belast. Omdat daar het percentage rendement in box 3 bijna nihil op is. In tegenstelling tot op beleggingen en onroerend goed.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Of juist nog meer vragen, omdat je er ook nog de belasting van moet betalen. Gaan de huizenprijzen nog meer stijgen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:35 schreef Mutant01 het volgende:
Als woningeigenaar zou ik dan zeggen: ik blijf lekker zitten waar ik zit. Pech, geen doorstroom meer. Markt valt helemaal stil.
Bij een pand in de B.V. of een andere onderneming, of in gebruik daarbij, betaal je nu al belasting bij de verkoop. Over de verkoopprijs minus de boekwaarde. Afschrijven op onroerend goed is echt niet slim in deze tijd. Ik doe dat nooit bij mijn klanten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja wanneer doorgevoerd gaat dat onnoemelijk veel uitzonderingen, aftrekposten en rekenregels opleveren.
Of je zet je huis in een BV en schrijft er gewoon op af zoals alle bedrijven doen.
Dat doe je dan ook niet met het idee dat je uit elkaar gaat, maar doen alsof uit elkaar gaan iets is wat bijna niet voorkomt is helemaal naïef.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:43 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Waarom koop je iets met het idee dat je uit elkaar gaatHet kan gebeuren maar is niet de insteek.
Of meer zwart geld bij de transacties. Al is dat niet makkelijk.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 09:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het deel dat je aflost heeft helemaal niets te maken met de overwaarde.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:08 schreef capricia het volgende:
Euh, is het probleem niet gewoon de schaarste?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:08 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)van-verkochte-huizen
Nic Vrieselaar is volgens mij econoom bij de Rabobank.
Juist ja. Wat een onzalig plan.
En als je met verlies moet verkopen geeft de overheid je die 25% ook?
En maar graaien.
Maar dat zou impliceren dat je voor de verkoop van je huis als BTW ondernemer wordt aangemerkt. Prima op zich, maar dan moet alle BTW over investeringen in het huis ook aftrekbaar zijn om het zuiver en eerlijk te houden.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Welke belasting doel je nu op? VRH?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Overdrachtsbelasting betalen de kopers, niet de 'verkopers'. De kopers hoeven zich er verder geen gedachtes over te maken of bij een eventuele vraagprijs meer of minder 'btw' afgedragen moet worden door de verkopers, omdat die het huis zelf voor veel minder hebben gekocht of juist er veel renovatie in gestoken hebben en dus dat kunnen 'optellen' bij de koopprijs die ze zelf betaalden...
dat is best een verschil.
Iedere econoom ziet dat de sterke stijging van huizenprijzen in nederland, die ver boven de inflatie en ook economische groei ligt, een extreem gevaarlijke vorm van scheefgroei is..
het komt deels juist erdoor omdat een huis kopen ook een erg effectieve vorm van belastingontwijking is in nederland.. eentje waarvan nu vooral een groep oude boomers enorm profiteren
Winst vind ik al veel realistischer klinken. Zeker als er een bepaalde drempel is en nog meer als die gecorrigeerd wordt voor inflatie (bv op basis van de CPI). Dan krijg je een zuivere winst waar dan bv. BTW op geheven zou kunnen worden (maar dan wel met de kanttekening dat kosten tbv het huis ook BTW aftrekbaar zijn).quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:39 schreef devzero het volgende:
[..]
Net als met bezit van aandelen. Je kunt pas spreken van winst op het moment dat je ze verkoopt, tot die tijd is "overwaarde" slechts hypothetisch. Dus het meest logische lijkt me om pas te belasten bij de verkoop. De titel van het stuk "Zet een belasting op overwaarde van verkochte huizen" lijkt daar ook op te wijzen, maar is niet helemaal duidelijk uit dat NPO stuk.
In de USA, waar ik woon, is winst bij verkoop (capital gains) van een huis belastbaar. Gelukkig is de eerste $250K wel uitgezonderd.
En dan reken je de kosten van je eigen uren niet eens meequote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Onze overwaarde komt voornamelijk uit investeringen, en is ons zeker niet zomaar komen aanwaaien. 7 jaar bloed, zweet, tranen, geen vakanties want al het geld ging naar het huis.
Daarom werkt dit niet met overwaarde maar wel met winst (of in dit geval verlies). Daarmee hou je zelfs in tijden van lagere prijzen de markt een beetje in beweging omdat je dan voor het verlies gecompenseerd wordt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:17 schreef VEM2012 het volgende:
En bedenk eens: je koopt een uitgeleefde woning van 4 ton. Je stopt dan 2,5 ton in om de boel netjes te maken. Totaal investeringen 6,5 ton. Jaar later verkoop je voor 6 ton, want de markt heeft even stilgelegen en van wat je in een woning steekt krijg je niet meteen 100% aan waarde terug.
Verlies van ¤ 58.000 geleden (incl. OVB), maar je krijgt nog een heffing van ¤ 50.000 erbij.
Mooi…
Dat klinkt al veel realistische, al zou het nog eerlijker zijn (in de context van een progressief stelsel) om met een drempel te werken ipv iedereen voor de helft. Dat zou pas echt nivellerend werken.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:29 schreef Managarm het volgende:
[..]
In Portugal kan je het geïnvesteerde geld van het bedrag aftrekken waar belasting over betaald moet worden. De helft van de rest (bedrag verkoop - aankoopbedrag - kosten verbouwen) wordt in dat jaar bij je inkomen opgeteld. Portugal heeft dit systeem al een tijdje.
Maar hoeveel van die alleenstaanden hebben een migratie achtergrond? Dat effect is volgens mij niet gedocumenteerd.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:32 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ongeveer 2/3 van de vraag naar nieuwe woningen komt door steeds meer alleenstaanden en kleinere huishoudens. Slechts 1/3 door bevolkingsgroei.
Iemand die al een hoog salaris heeft betaald dan al meer belasting, als je geen inkomen hebt betaal je tot 12.000 euro niets.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:14 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat klinkt al veel realistische, al zou het nog eerlijker zijn (in de context van een progressief stelsel) om met een drempel te werken ipv iedereen voor de helft. Dat zou pas echt nivellerend werken.
Niets hoeven doen? Jezelf vastleggen aan een bank gedurende 30 jaar. Een financiele verplichting aangaan. Risico van waardevermindering lopen. Onderhoudskosten dragen en risico op schade lopen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:58 schreef Lemmeb het volgende:
Een uitstekend plan.
Mensen die hier faliekant tegen zijn zijn ongetwijfeld zonder uitzondering inhalige huizen"bezitters" met dikke overwaarde, die eraan gewend zijn geraakt om slapend rijk te worden. Natuurlijk vind je het dan vervelend dat dit van je "afgepakt" wordt, ook al heb je er niks voor hoeven doen en heb je er in wezen ook geen enkel automatisch recht op ofzo. Jaren van wanbeleid op het gebied van volkshuisvesting geeft jou nog niet een automatisch recht om tot in lengte van dagen ongegeneerd je zakken vol te graaien ten koste van anderen, omdat je toevallig ooit een keer in de gelukkige positie bent geweest om een huis te kopen. Gewoon aanpakken dit graaigedrag.
Niet? Daardoor wordt de EWS niet lager en de overwaarde niet groter volgens jou?quote:Het deel dat je aflost heeft helemaal niets te maken met de overwaarde.
Klopt, en iemand die lage overwaarde heeft betaald geen extra belasting en iemand die veel overwaarde heeft wel. Met een hoger inkomen koop je meer huis, dus meer kans op hogere overwaarde.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:18 schreef Managarm het volgende:
[..]
Iemand die al een hoog salaris heeft betaald dan al meer belasting, als je geen inkomen hebt betaal je tot 12.000 euro niets.
Iedereen even arm.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:31 schreef LXIV het volgende:
Het grootste probleem vind ik dat in het kader van 'gelijkheid'', dat een soort dogma en een argument op zichzelf is geworden, er allemaal van dit soort plannetjes worden bedacht zonder dat er goed over nagedacht wordt.
Op de eerste plaats kun je bediscussiëren of er wel werkelijk sprake is van een waardestijging. Of is het gewoon inflatie? Het is hetzelfde huis dat meestijgt met de markt. De bewoner heeft er niks aan dat zijn huis op papier meer waard wordt. En ook niet bij verkoop, want andere huizen stijgen net zo hard. Wat je eigenlijk ziet is gewoon inflatie: de euro wordt steeds minder waard. Hierdoor stijgen de prijzen van zowat alles. Maar om dat nu te belasten?
Verder is er tot aan de verkoop geen enkele cashflow, dus hoe moet die belasting betaald worden, en na verkoop moet er dus een ander huis aangekocht worden dat ongeveer net zoveel gestegen is.
Dan kan iemand nog overlijden. Maar dan wordt die overwaarde gewoon belast door de erfbelasting, dus dat is al ondervangen.
En iedereen die voor is, is een pauper die jaloers is.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:58 schreef Lemmeb het volgende:
Een uitstekend plan.
Mensen die hier faliekant tegen zijn zijn ongetwijfeld zonder uitzondering inhalige huizen"bezitters" met dikke overwaarde, die eraan gewend zijn geraakt om slapend rijk te worden. Natuurlijk vind je het dan vervelend dat dit van je "afgepakt" wordt, ook al heb je er niks voor hoeven doen en heb je er in wezen ook geen enkel automatisch recht op ofzo. Jaren van wanbeleid op het gebied van volkshuisvesting geeft jou nog niet een automatisch recht om tot in lengte van dagen ongegeneerd je zakken vol te graaien ten koste van anderen, omdat je toevallig ooit een keer in de gelukkige positie bent geweest om een huis te kopen. Gewoon aanpakken dit graaigedrag.
25% belasting is eigenlijk nog veel te laag. De "eigen" woning valt in box 1 en overwaarde zou dus eigenlijk als inkomen gezien en dus ook als zodanig belast moeten worden.
[..]
Het deel dat je aflost heeft helemaal niets te maken met de overwaarde.
Heeft D66 een nieuwe naam?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 17:04 schreef Oud_student het volgende:
Dat krijg je als je de Partij tegen de Burger kiest
Ik kan mij goed voorstellen dat er iets moet gebeuren om de situatie te veranderen, maar de grootste slachtoffers zullen denk ik niet de huizenbezitters zijn. Want waarom zou je nog doorstromen als je 25% (of welk willekeurig ander percentage) moet betalen bij de verkoop van de woning. Daar raakt de hele woningmarkt toch van op slot met als gevolg dat er misschien nog wel minder woningen te koop komen te staan.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:58 schreef Lemmeb het volgende:
Een uitstekend plan.
25% belasting is eigenlijk nog veel te laag. De "eigen" woning valt in box 1 en overwaarde zou dus eigenlijk als inkomen gezien en dus ook als zodanig belast moeten worden.
[..]
Hoezo moet je daar dan "ineens wel belasting over betalen"?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:13 schreef SnertMetChoco het volgende:
Op zich wel enigszins logisch om overwaarde te belasten. Als je van koop naar huur wil moet je je huis verkopen en dan heb je een bak met geld vanuit die overwaarde, waar je dan ineens daarover wel belasting moet betalen. Dat is een enorme disincentive om over te stappen.
En waarom is het precies "wel enigszins logisch"?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:13 schreef SnertMetChoco het volgende:
Op zich wel enigszins logisch om overwaarde te belasten. Als je van koop naar huur wil moet je je huis verkopen en dan heb je een bak met geld vanuit die overwaarde, waar je dan ineens daarover wel belasting moet betalen. Dat is een enorme disincentive om over te stappen en bovendien oneerlijk dat je wel belasting moet betalen als je je kapitaal op de spaarrekening of in aandelen hebt, maar niet in stenen.
Dat was altijd de verwachte vermogensrendementsheffing tot de rechter daar een stokje voor stak. Hoe dat in de toekomst gaat heten mag het kabinet zijn hoofd over buigen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo moet je daar dan "ineens wel belasting over betalen"?
Welke belasting betaal je dan?
Dat zeg ik daar:quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:15 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
En waarom is het precies "wel enigszins logisch"?
Welke belasting betaal je dan?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:13 schreef SnertMetChoco het volgende:
Op zich wel enigszins logisch om overwaarde te belasten. Als je van koop naar huur wil moet je je huis verkopen en dan heb je een bak met geld vanuit die overwaarde, waar je dan ineens daarover wel belasting moet betalen. Dat is een enorme disincentive om over te stappen en bovendien oneerlijk dat je wel belasting moet betalen als je je kapitaal op de spaarrekening of in aandelen hebt, maar niet in stenen.
quote:
quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:15 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dat was altijd de verwachte vermogensrendementsheffing tot de rechter daar een stokje voor stak. Hoe dat in de toekomst gaat heten mag het kabinet zijn hoofd over buigen.
Dat is geen belasting over het vermogen. Alleen over het rendement. Belasting over de rente die je (al dan niet fictief) ontvangt.quote:
Belasting op overwaarde is ook belasting op rendement.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is geen belasting over het vermogen. Alleen over het rendement.
Gewoon lekker blijven zitten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ook leuk als ik ga verhuizen, even 200k ofzo aftikken voor ja, wat eigenlijk.
Het overigens ook zo dat als je met het geld een ander huis koopt dat je dan niet de belasting hoeft te betalen, dacht ik. Nog niet zelf meegemaakt, alleen nog maar gekocht.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Klopt, en iemand die lage overwaarde heeft betaald geen extra belasting en iemand die veel overwaarde heeft wel. Met een hoger inkomen koop je meer huis, dus meer kans op hogere overwaarde.
Nee.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:18 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Belasting op overwaarde is ook belasting op rendement.
Het gaat ook helemaal niets doen aan de prijs van een starterswoning. Hooguit blijven doorstromers nu nog langer zitten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:32 schreef Middelpunt het volgende:
Deze geweldige econoom had ook even kunnen kijken wat de ervaringen zijn in andere landen (waar dit overigens bijna altijd niet geldt als je maar 1 woning hebt):
Verenigde Staten
Effect op starters: De vrijstellingen voor primaire woningen hebben ervoor gezorgd dat de belasting voornamelijk van toepassing is op investeringsvastgoed. Dit heeft niet significant bijgedragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid voor starters.
Verenigd Koninkrijk
Effect op starters: De Capital Gains Tax op tweede woningen heeft enige invloed gehad op het verminderen van speculatie, maar het effect op de toegankelijkheid voor starters is beperkt gebleven. De hoge huizenprijzen blijven een uitdaging.
Canada
Effect op starters: De belasting op tweede woningen heeft geholpen om speculatie te beperken, maar de impact op de toegankelijkheid voor starters is niet significant geweest. De huizenprijzen blijven hoog, vooral in stedelijke gebieden.
Australië
Effect op starters: De vermogenswinstbelasting heeft bijgedragen aan het beperken van speculatie, maar de toegankelijkheid voor starters blijft een probleem.
Potatoe Potatoe.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Jij hebt het over vermogensaanwas.
Minder mensen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hebben ze al eens aan deze onorthodoxe oplossing gedacht:
meer bouwen
Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee maatregelen?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:17 schreef opgebaarde het volgende:
Ik begrijp alleen niet waarom de overwaarde belast zou moeten worden. Verhoog dan het EWF ...........
De aanwas over je vermogen dmv sparen wordt dan ook niet belast.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:25 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Potatoe Potatoe.
Waarom zou je aanwas over je vermogen wat je gespaard of bv. aandelen van gekocht (en bij aanwas ook weer verkocht) hebt wel belast moeten worden, maar je aanwas over je vermogen wat je in je stenen hebt gestopt (en eruit getrokken) niet?
Het geeft gewoon aan, hoe ver een dergelijke persoon van de realiteit af staat. Als de Rabo denkt, hiermee goede sier te maken of aandacht te krijgen, hebben ze het mooi mis. Wederom: Rabobank = Rukbank.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 23:17 schreef VEM2012 het volgende:
Mooi…
Ik claim ook niet dat de "aanwas" dmv sparen wel belast wordt of zou moeten worden?!quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
De aanwas over je vermogen dmv sparen wordt dan ook niet belast.
Je beloning (rente) wel.
Maar wat je extra spaart, echt niet.
Als je die überhaupt al moet betalen, niet iedereen heeft 300K overwaarde.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 18:15 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dat was altijd de verwachte vermogensrendementsheffing tot de rechter daar een stokje voor stak. Hoe dat in de toekomst gaat heten mag het kabinet zijn hoofd over buigen.
Nogmaals:quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:42 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik claim ook niet dat de "aanwas" dmv sparen wel belast wordt of zou moeten worden?!
Je hebt aanwas in de zin van rente, dividend, huur, wat belast wordt, hoewel allemaal weer anders -wat imho al gek is- en je hebt een waardestijging van je vermogensbestanddelen die ook belast worden... bv. aandelen die meer waard zijn geworden of je huis wat meer waard is geworden. Echter ben jij kennelijk van mening dat de waardestijging van aandelen wel belast moet worden, maar de waardestijging van je huis niet. Dat vind ik krom.
Juist.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je die überhaupt al moet betalen, niet iedereen heeft 300K overwaarde.
En dan nog wordt het vermogen niet belast, maar het rendement op dat vermogen.
Het moet haast wel dat we langs elkaar heen praten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Nogmaals:
Aanwas over vermogen (je hebt extra gespaard) wordt niet belast.
(We praten langs elkaar heen? Lees dit nog eens, wat jij schrijft: SnertMetChoco in NWS / Belast de overwaarde van verkoop woning)
Ik claim niet dat vermogen belast wordt en heb het steeds op het rendement uit iemands vermogen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je die überhaupt al moet betalen, niet iedereen heeft 300K overwaarde.
En dan nog wordt het vermogen niet belast, maar het rendement op dat vermogen.
Dat dus, eigen verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid en initiatief dienen zo vroeg mogelijk bijgebracht te worden.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De overheid zou juist er voor moeten zorgen dat mensen kapitaal opbouwen. Hadden ze al decennia moeten doen, veel beter want mensen worden zelfredzaam
Op dit forum is het vooral kinnesinne.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Waarom is er zoveel haat op rijk worden moet dat belast worden?
En wie verschaft dan onderdak in de vrije huursector? Denk dat er genoeg tweeverdieners zijn, die niet in een griebesbuurt willen wonen en ook (nog) niet willen kopen. Daarvoor is het toch fijn dat de bezitter/belegger in O.G. er is.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:22 schreef PzKpfw het volgende:
Ze moeten gewoon het bezitten van meerdere woningen zodanig belasten dat het niet meer aantrekkelijk is als belegging.
Waarom?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:22 schreef PzKpfw het volgende:
Ze moeten gewoon het bezitten van meerdere woningen zodanig belasten dat het niet meer aantrekkelijk is als belegging.
Zolang kunstmatige leegstand een ding is door handelen van speculanten kunnen ze bouwen wat ze willen...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:48 schreef Cruzinats het volgende:
Meer huizen bouwen dan verdampt die overwaarde vanzelf, waarschijnlijk zullen de grootste pechvogels zelfs onder water komen te staan.
De enige echte oplossing.
Omdat anders huisjesmelkers rijk worden ten koste van de minder kapitaalkrachtigen.quote:
Meer huizen of minder mensen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:48 schreef Cruzinats het volgende:
Meer huizen bouwen dan verdampt die overwaarde vanzelf, waarschijnlijk zullen de grootste pechvogels zelfs onder water komen te staan.
De enige echte oplossing.
Ieg de druk van de woningmarkt af.quote:
Het hele probleem is, dat "rijk worden" (de Amerikaanse droom) al 30 jaar het mantra is. Iedereen kan en zal bij die 1%, of 0,1% horen, als ze daar maar hun best voor doen. Dus rijk worden we allemaal en we moeten dan niet stemmen op partijen die dat geld dan weer af gaan pakken. We moeten stemmen op partijen die de rijken nog rijker maken.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Waarom is er zoveel haat op rijk worden moet dat belast worden? De overheid zou juist er voor moeten zorgen dat mensen kapitaal opbouwen. Hadden ze al decennia moeten doen, veel beter want mensen worden zelfredzaam
Het gaat om de manier waarop mensen rijk worden. Als je een mooie onderneming opbouwt met hard werken en daar rijk van wordt zullen weinigen het je misgunnen. Maar slapend rijk worden door te profiteren van een toenemende schaarste in een eerste levensbehoefte zal op minder sympathie kunnen rekenen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Waarom is er zoveel haat op rijk worden moet dat belast worden? De overheid zou juist er voor moeten zorgen dat mensen kapitaal opbouwen. Hadden ze al decennia moeten doen, veel beter want mensen worden zelfredzaam
Voor zover ik weet, is leegstand echt maar een heel beperkt probleem in Nederland. Al is het maar omdat er binnen 3 tellen krakers inzitten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Zolang kunstmatige leegstand een ding is door handelen van speculanten kunnen ze bouwen wat ze willen...
Juist. Er is echt wel een markt voor particuliere huurwoningen. Niet iedereen wil 10 jaar op dezelfde plek blijven wonen. Geen risico m.b.t. marktbewegingen, lagere 'startkosten'.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:31 schreef blomke het volgende:
[..]
En wie verschaft dan onderdak in de vrije huursector? Denk dat er genoeg tweeverdieners zijn, die niet in een griebesbuurt willen wonen en ook (nog) niet willen kopen. Daarvoor is het toch fijn dat de bezitter/belegger in O.G. er is.
Probleem is natuurlijk ook dat mensen helemaal niet perse 'rijk' willen worden. Maar de eigen woning wel qua overwaarde meenemen in hun particuliere pensioenopbouw. Appeltje voor de dorst.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hele probleem is, dat "rijk worden" (de Amerikaanse droom) al 30 jaar het mantra is. Iedereen kan en zal bij die 1%, of 0,1% horen, als ze daar maar hun best voor doen. Dus rijk worden we allemaal en we moeten dan niet stemmen op partijen die dat geld dan weer af gaan pakken.
Maar in de praktijk werkt dat toch anders ...
Idd, rijk worden door schaarse essentiële zaken te monopoliseren is niet constructief behalve voor je eigen portemonnee.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:10 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het gaat om de manier waarop mensen rijk worden. Als je een mooie onderneming opbouwt met hard werken en daar rijk van wordt zullen weinigen het je misgunnen. Maar slapend rijk worden door te profiteren van een toenemende schaarste in een eerste levensbehoefte zal op minder sympathie kunnen rekenen.
De Rabobank heeft over alle mogelijke scenario's nagedacht. En ze willen diegene waar ze het meeste geld aan verdienen. Dus degene waarbij de hypotheek zo hoog mogelijk is. Vooral als daarna de rente flink omhoog gaat, dan is het makkelijk binnen lopen. En dus komen ze met maatregelen die dat omzeilen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:11 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft de Rabobank ook nagedacht op het effect in een neergaande woningmarkt?
Alleen raak je hiermee niet de 1 of 0,1% rijksten die de afgelopen 20 jaar inderdaad disproportioneel rijker zijn geworden. Die hebben maar een heel klein deel van hun rijkdom in hun woonhuizen zitten. Hiermee raak je de 30-95% rijksten, oftewel het hele middengebied van de maatschappij.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hele probleem is, dat "rijk worden" (de Amerikaanse droom) al 30 jaar het mantra is. Iedereen kan en zal bij die 1%, of 0,1% horen, als ze daar maar hun best voor doen. Dus rijk worden we allemaal en we moeten dan niet stemmen op partijen die dat geld dan weer af gaan pakken. We moeten stemmen op partijen die de rijken nog rijker maken.
Meen je dit serieus?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:10 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het gaat om de manier waarop mensen rijk worden. Als je een mooie onderneming opbouwt met hard werken en daar rijk van wordt zullen weinigen het je misgunnen. Maar slapend rijk worden door te profiteren van een toenemende schaarste in een eerste levensbehoefte zal op minder sympathie kunnen rekenen.
Inderdaad. En daarom moet je het zo verpakken, dat het nog redelijk klinkt.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:17 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Alleen raak je hiermee niet de 1 of 0,1% rijksten die de afgelopen 20 jaar inderdaad disproportioneel rijker zijn geworden. Die hebben maar een heel klein deel van hun rijkdom in hun woonhuizen zitten. Hiermee raak je de 30-95% rijksten, oftewel het hele middengebied van de maatschappij.
Huisjesmelken en succesvol ondernemen is echt een wereld van verschil. Het laatste heeft maatschappelijk nut, het eerste is je kapitaal aanwenden om misbruik te maken van kunstmatige schaarste ten koste van minder kapitaalkrachtigen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Neem je dit serieus?
Of je nou ondernemer of huizenbezitter bent: het is niet gegarandeerd dat jouw investering (tijd, geld) rendeert. Ook voor ondernemers geldt dat als er meer vraag dan aanbod is, de prijs van je dienst stijgt.
Waarom maak je dit onderscheid?
Ik dacht bij het woord 'ondernemer' niet direct aan een huisjesmelker.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Huisjesmelken en succesvol ondernemen is echt een wereld van verschil. Het laatste heeft maatschappelijk nut, het eerste is je kapitaal aanwenden om misbruik te maken van kunstmatige schaarste.
Dat is inderdaad de enige oplossing. De huidige overwaardes zijn het symptoom van enorme schaartste op de woningsmarkt. Dan moet je als overheid niet gaan symptoombestrijden maar de oorzaken van de onderliggende schaarste aanpakken.quote:
Dat ben ik echt niet met jou eens. Maar misschien komt dat omdat ik zelf aan den lijve ondervonden heb dat prijzen ook kunnen dalen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Huisjesmelken en succesvol ondernemen is echt een wereld van verschil. Het laatste heeft maatschappelijk nut, het eerste is je kapitaal aanwenden om misbruik te maken van kunstmatige schaarste ten koste van minder kapitaalkrachtigen.
Extra belasting op schaarse goederen is sws absurd.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:22 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de enige oplossing. De huidige overwaardes zijn het symptoom van enorme schaartste op de woningsmarkt. Dan moet je als overheid niet gaan symptoombestrijden maar de oorzaken van de onderliggende schaarste aanpakken.
Dat huisjesmelkers het niet met me eens zijn, is geen verrassing natuurlijkquote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat ben ik echt niet met jou eens. Maar misschien komt dat omdat ik zelf aan den lijve ondervonden heb dat prijzen ook kunnen dalen.
De voornaamste vraag (ca. 2/3 van de behoefte aan nieuwe woningen) komt door steeds kleinere huishoudens. Scheidingen verbieden? Mensen dwingen om samen te wonen? Datingapps van de belasting aftrekbaar maken?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:22 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de enige oplossing. De huidige overwaardes zijn het symptoom van enorme schaartste op de woningsmarkt. Dan moet je als overheid niet gaan symptoombestrijden maar de oorzaken van de onderliggende schaarste aanpakken.
Of ga gewoon bouwen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De voornaamste vraag (ca. 2/3 van de behoefte aan nieuwe woningen) komt door steeds kleinere huishoudens. Scheidingen verbieden? Mensen dwingen om samen te wonen? Datingapps van de belasting aftrekbaar maken?
Dat kan natuurlijk ook. Maar meestal komt hier op fok nu een A- of een I-woord als oorzaak dat hooguit een fractie van het probleem zou kunnen oplossen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ga gewoon bouwen.
De hoogte in.
Een hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:27 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook. Maar meestal komt hier op fok nu een A- of een I-woord als oorzaak dat hooguit een fractie van het probleem zou kunnen oplossen.
Bijna al het geld dat de centrale banken de afgelopen 14 jaar hebben geprint is terecht gekomen in aandelen en onroerend goed. En het is nooit omlaag gedruppeld. Dus het zijn alleen de banken en hun preferente vrienden die al die waardevermeerdering hebben ervaren.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Huisjesmelken en succesvol ondernemen is echt een wereld van verschil. Het laatste heeft maatschappelijk nut, het eerste is je kapitaal aanwenden om misbruik te maken van kunstmatige schaarste.
Omdat er economisch gezien een hard onderscheid is tussen investeren en speculeren. Op beiden kun je winst of verlies maken.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Meen je dit serieus?
Of je nou ondernemer of huizenbezitter bent: het is niet gegarandeerd dat jouw investering (tijd, geld) rendeert. Ook voor ondernemers geldt dat als er meer vraag dan aanbod is, de prijs van je dienst stijgt.
Waarom maak je dit onderscheid?
Het verschil tussen een monopolie en die vrije markt waarvan alle economen ons verzekeren dat hij ook echt bestaat, maar die we in de praktijk niet vaak tegenkomen buiten de detailhandel.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50,000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Sterker nog, het lijkt mij dat mensen willen compenseren voor die belasting en de prijs dus nog verder omhoog schiet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:12 schreef LXIV het volgende:
Wat een stompzinnige onderbuik, iedereen met meer dan 1 woning is dus een huisjesmelker.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat anders huisjesmelkers rijk worden ten koste van de minder kapitaalkrachtigen.
De schaarste die de overheid creëertquote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:10 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Kijk eens naar Zwitserlandquote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hele probleem is, dat "rijk worden" (de Amerikaanse droom) al 30 jaar het mantra is. Iedereen kan en zal bij die 1%, of 0,1% horen, als ze daar maar hun best voor doen. Dus rijk worden we allemaal en we moeten dan niet stemmen op partijen die dat geld dan weer af gaan pakken. We moeten stemmen op partijen die de rijken nog rijker maken.
Boos worden op de apotheker gaat je probleem niet echt oplossen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50.000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Ja, daar zijn de banken rijk en doen de gastarbeiders het werk. Ideaal land voor al die PVV stemmers.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kijk eens naar Zwitserland
Dus ik heb een huis gekocht van 2 ton, mijn buren ook. Ik heb in de jaren dat ik er woon netjes 1 ton afgelost. Mijn buren niet, die hebben het geld lekker uitgegeven. Wij verkopen op hetzelfde moment voor 4 ton. Buren 2 ton overwaarde moeten dus 50k belasting betalen. Ik 3 ton overwaarde en mag 75k betalen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:10 schreef capricia het volgende:
Overigens schijnt overwaarde echt het verschil tussen je hypotheekschuld en de waarde van je huis te zijn.
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Overwaarde
[..]
https://www.vanbruggen.nl/hypotheekadvies/overwaarde-huis
Dus waarde van je huis mimus de uitstaande hypotheekschuld.
Het gaat me niet om de schuldvraag. Ik schetste alleen een extreem voorbeeld om te laten zien dat veel mensen een veel minder positief beeld hebben bij het vergaren van rijkdom door te bezitten in plaats van te werken of ondernemen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Boos worden op de apotheker gaat je probleem niet echt oplossen.
Vraag je eens af waarom dat medicijn zo duur geworden is.
Ik geef je een tip: dat heeft weinig met die apotheker te maken. Want anders was je wel naar een andere apotheker gegaan. (Er zijn immers genoeg apotheken, maar die zijn kennelijk allemaal zo duur).
Hoe komt dat medicijn zo schaars? En waarom word je boos op de boodschapper?
En als jouw apotheker datzelfde schaarse medicijn elders voor 70.000 euro kan verkopen, maar jij kunt het krijgen voor 50.000, matst die jou dan niet juist?
Meer bouwen: De obstakels tegen meer en sneller bouwen van woningen wegnemen: minder en kortere inspraak procedures, macht van de provincies t.a.v. ruimtelijke ordening inperken, makkelijker bestemmingsplannen wijzigen, grondspeculatie tegengaan, industrieel bouwen stimuleren om kostprijs te drukken, etc.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De voornaamste vraag (ca. 2/3 van de behoefte aan nieuwe woningen) komt door steeds kleinere huishoudens. Scheidingen verbieden? Mensen dwingen om samen te wonen? Datingapps van de belasting aftrekbaar maken?
Ok je huis gaat plat en er komt een flat voor in de plaats.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 23:34 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Meer bouwen: De obstakels tegen meer en sneller bouwen van woningen wegnemen: minder en kortere inspraak procedures, macht van de provincies t.a.v. ruimtelijke ordening inperken, makkelijker bestemmingsplannen wijzigen, grondspeculatie tegengaan, industrieel bouwen stimuleren om kostprijs te drukken, etc.
Mensen verminderen: bv. arbeidsintensieve sectoren afbouwen of offshoren, meer automatiseren, migratie stimuleren, AOW in het buitenland verhogen.
Alleen bepaalt de verkoper niet de verkoopprijs, maar wat de koper er uiteindelijk voor wilt betalen. De financieringsruimte van de starters bepaalt dus de verkoopprijs van de doorstromers.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Sterker nog, het lijkt mij dat mensen willen compenseren voor die belasting en de prijs dus nog verder omhoog schiet.
Wat een stompzinnige reactie. Verreweg de meesten wel.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een stompzinnige onderbuik, iedereen met meer dan 1 woning is dus een huisjesmelker.
Een heel deel is inflatie en rentedalingen, dat heeft dan nog geen directe invloed op de betaalbaarheid.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Omdat er economisch gezien een hard onderscheid is tussen investeren en speculeren. Op beiden kun je winst of verlies maken.
Een huizenbezitter investeert als hij of zij een nieuwe huis of aanbouw neerzet of het huis verduurzaamt waardoor het huis meer waard wordt, en speculeert als hij huis koopt met oog om het door te verkopen op een waardestijging in een krappe markt. Op beide acties kan er winst gemaakt worden, alleen bij de eerste kunnen zowel koper als verkoper profiteren.
Speculeren is niet per definitie slecht omdat het ook voor liquiditeit op een markt zorgt en door arbitrage prijzen gelijk trekt. De meeste huizenbezitters doen het niet eens bewust Het geeft alleen wel onwenselijke effecten in een krappe markt voor een eerste levensbehoefte zoals wonen.
De huidige hoge overwaardes moeten wel betaald worden door toekomstige starters en dat maakt het tot een grote inkomensoverdracht tussen de huidige bezitters en de toekomstige en die verschuiving is niet wenselijk.
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50.000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Ziek gedachtegoed dit. Letterlijk ongezond om zo te denken.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 01:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat een stompzinnige reactie. Verreweg de meesten wel.
Koop je een huis ter waarde van X, wil je verhuizen naar een ander huis met waarde X, kan dat niet zonder af te tikken bij de belastingdienst.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:58 schreef Lemmeb het volgende:
Een uitstekend plan.
[..]
Daar zou je juist belasting over betalen normaliter.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:06 schreef sanger het volgende:
[..]
En dan reken je de kosten van je eigen uren niet eens mee
Daar zou je juist belasting over betalen normaliter.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:06 schreef sanger het volgende:
[..]
En dan reken je de kosten van je eigen uren niet eens mee
Herinvesteringsreserve...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 17:52 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik kan mij goed voorstellen dat er iets moet gebeuren om de situatie te veranderen, maar de grootste slachtoffers zullen denk ik niet de huizenbezitters zijn. Want waarom zou je nog doorstromen als je 25% (of welk willekeurig ander percentage) moet betalen bij de verkoop van de woning. Daar raakt de hele woningmarkt toch van op slot met als gevolg dat er misschien nog wel minder woningen te koop komen te staan.
Die gigantische belastingclaim die je zou moeten aftikken is nooit goed voor de doorstroming.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:11 schreef Gia het volgende:
Ik zou dan zeggen 'belast de winst' op een woning. Dus de verkoopwaarde minus de aankoopwaarde. Dan heeft een hogere hypotheek opnemen ook geen zin, en aflossen blijft aantrekkelijk.
Heb je ook meteen de mensen die een huis kochten ten tijde van de gulden voor 140.000 gulden, en nu een winst hebben van 3 ton, als ze verkopen. Kans is ook groot dat mensen dan een goedkoop huis verkopen en er een duurder voor terugkopen, wat dan weer goed is voor de doorstroming.
Ze was van de bank he. Dat voorstel was 100% bank gedreven. Je zou immers een soort van CO2 bank nodig hebben voor de administratie.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:50 schreef Toine51 het volgende:
Sommige economen lijken wel in dienst van de roverheid, zulke belachelijke voorstellen hebben ze...
Net als die econome, Baarsma. Met haar Co2 punten...
Eigen gewin dus, net zo erg.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze was van de bank he. Dat voorstel was 100% bank gedreven. Je zou immers een soort van CO2 bank nodig hebben voor de administratie.
Nou nee, de staat en zeker de EU vinden het echt alleen maar geweldig die controle.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:55 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Eigen gewin dus, net zo erg.
Maar het idee is te zot om überhaupt naar buiten te brengen..
Te zot voor de burgers, maar idd, die EU-bobo's geilen erop...quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nee, de staat en zeker de EU vinden het echt alleen maar geweldig die controle.
En veel te hoge salarissen van zijn personeel.
Ze zorgen goed voor zichzelf maar zijn hard op weg om een nog groter waterhoofd te creëeren.
Alles wat binnen dat pad valt wordt gretig opgenomen.
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:11 schreef Gia het volgende:
Ik zou dan zeggen 'belast de winst' op een woning. Dus de verkoopwaarde minus de aankoopwaarde. Dan heeft een hogere hypotheek opnemen ook geen zin, en aflossen blijft aantrekkelijk.
Heb je ook meteen de mensen die een huis kochten ten tijde van de gulden voor 140.000 gulden, en nu een winst hebben van 3 ton, als ze verkopen. Kans is ook groot dat mensen dan een goedkoop huis verkopen en er een duurder voor terugkopen, wat dan weer goed is voor de doorstroming.
Daarbij vergeet @Gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.
Dan heb je dus in plaats van ¤363.529 ineens nog maar ¤288.529 te besteden voor je "eindwoning".
Lijkt me niet dat oudere mensen met een eigen woning dan nog gaan verhuizen naar wat kleiners, dan maken ze wel een bad- en slaapkamer op de benedenverdieping.
En deze mensen hebben dan ook dertig jaar ofzo in deze woning gewoond. Daar moet je ze ook echt voor straffen, inderdaad.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarbij vergeet @:gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.
Dat ook.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarbij vergeet @:gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.
Ik heb het dan over een belasting van 10% en daartegenover het afschaffen van de erfbelasting. (Noemde ik in een ander topic al) Kinderen erven de overwaarde van een woning en betalen dan 10%, maar ook 10% over spaargeld en ander bezit wat vergaard is met geld waar al meermaals belasting over betaald is.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.
Dan heb je dus in plaats van ¤363.529 ineens nog maar ¤288.529 te besteden voor je "eindwoning".
Lijkt me niet dat oudere mensen met een eigen woning dan nog gaan verhuizen naar wat kleiners, dan maken ze wel een bad- en slaapkamer op de benedenverdieping.
Ik rekende met de 25% belasting uit de OP. Ik denk niet dat de overheid tevreden is met 10%.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het dan over een belasting van 10% en daartegenover het afschaffen van de erfbelasting. (Noemde ik in een ander topic al) Kinderen erven de overwaarde van een woning en betalen dan 10%, maar ook 10% over spaargeld en ander bezit wat vergaard is met geld waar al meermaals belasting over betaald is.
Je kunt ook nog denken aan: Alleen het deel belasten wat niet in een nieuwe woning wordt gestoken, dus besteedbaar wordt. Dat zou je kunnen zien als inkomen. Bijvoorbeeld bij kleiner gaan wonen, gaan huren, of naar een verzorgingstehuis moeten. Dan hoeven de kinderen alleen die 10% belasting voor de overwaarde af te tikken, maar niet voor de gehele erfenis.
Hoezo wordt het belast als je het niet binnen 3 jaar in een ander huis stopt?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:00 schreef flyguy het volgende:
In veel landen heb je een soort gelijk systeem. Het is eerder raar dat je onbelast vermogenswinst kan maken op huizen, die enkel belast wordt als je het na verkoop niet binnen 3 jaar in een andere huis stopt. Dit terwijl andere vermogenszaken wel gewoon belast worden.
Bijna nergens is het fiscaal zo gunstig om huisbezitter te zijn als in Nederland. Voor de huizenmarkt zou het ook een behoorlijke klap zijn, waardoor er veel minder kapitaal beschikbaar is/komt om de huizenprijzen verder op te pompen. Dus het zou positief zijn als het na de eerste klap en stagnatie, het de huizenprijzen omlaag drukt.
De eerste 3 jaar is het fiscaal de eigenwoningreserve. Daarna is het gewoon box3 vermogen. En betaal je er dus vermogensbelasting over.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo wordt het belast als je het niet binnen 3 jaar in een ander huis stopt?
Kun je dat eens uitleggen?
Stel ik verkoop mijn huis, heb ¤ 56.789 overwaarde en ga huren, wat wordt er belast dan?
Ik betaal geen VRH over ¤ 56.789 hoor, jij wel?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:08 schreef flyguy het volgende:
[..]
De eerste 3 jaar is het fiscaal de eigenwoningreserve. Daarna is het gewoon box3 vermogen. En betaal je er dus vermogensbelasting over.
Sowieso betaal ik geen vermogensbelasting over zo'n bedrag aangezien ik Zwitserland (hoofd)belastingplichtig en niet in Nederland...quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 00:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik betaal geen VRH over ¤ 56.789 hoor, jij wel?
Daarbij betaal je geen belasting over het vermogen maar over het rendement van dat vermogen.
Dus als je ¤ 56.789 overwaarde op de bank 3% rente oplevert betaal je daar zelfs geen VRH over, want onder de grens.
Als je ¤ 156.789 overwaarde op de bank hebt staan wordt het een ander verhaal, dan gaat de BD er (voor 2024) vanuit dat dat 1,03% rente heeft opgebracht, en de rente over het deel boven de vrijstelling wordt belast.
Als je alleenstaand bent betekent dat dat je over die 99.789 boven je vrijstelling ¤ 370 belasting moet betalen.
Als je een fiscaal partner hebt is de vrijstelling hoger, over de resterende ¤ 42.789 betaal je dan ¤ 158 belasting.
Is dat niet het probleem van iedere munt?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:31 schreef LXIV het volgende:
Het grootste probleem vind ik dat in het kader van 'gelijkheid'', dat een soort dogma en een argument op zichzelf is geworden, er allemaal van dit soort plannetjes worden bedacht zonder dat er goed over nagedacht wordt.
Op de eerste plaats kun je bediscussiëren of er wel werkelijk sprake is van een waardestijging. Of is het gewoon inflatie? Het is hetzelfde huis dat meestijgt met de markt. De bewoner heeft er niks aan dat zijn huis op papier meer waard wordt. En ook niet bij verkoop, want andere huizen stijgen net zo hard. Wat je eigenlijk ziet is gewoon inflatie: de euro wordt steeds minder waard. Hierdoor stijgen de prijzen van zowat alles. Maar om dat nu te belasten?
Verder is er tot aan de verkoop geen enkele cashflow, dus hoe moet die belasting betaald worden, en na verkoop moet er dus een ander huis aangekocht worden dat ongeveer net zoveel gestegen is.
Dan kan iemand nog overlijden. Maar dan wordt die overwaarde gewoon belast door de erfbelasting, dus dat is al ondervangen.
Nou nee, mijn eigen verhaal is niet volgens dit voorbeeld, ik heb genoeg overwaarde om hypotheekvrij een ander huis te kopen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 08:26 schreef flyguy het volgende:
[..]
Sowieso betaal ik geen vermogensbelasting over zo'n bedrag aangezien ik Zwitserland (hoofd)belastingplichtig en niet in Nederland...
In jouw voorbeeld valt natuurlijk de overwaarde binnen de vermogensvrijstelling en heb je daarnaast natuurlijk ook 0 netto eigen vermogen (0 spaargeld of aandelen, ander vastgoed) buiten je overwaarde....
Maar zo maak je wel een compleet voorbeeld naar je eigen verhaal. Ergo, curb-fitting. Fraai discussieren weer. Maar zo'n n1 hypothetisch gebeuren is niet relevant.
Kijk je naar gemiddelde overwaarde (https://www.rtl.nl/nieuws(...)op-hoogste-punt-ooit), dan praat je over 211.000 euro (Ja, er zijn inderdaad mensen met minder en meer) . Dus ja, dan betaal je na 3 jaar gemiddeld gezien gewoon VRH. Maar dan heb je dus geen vermogensbelasting betaald gedurende je woningbezit terwijl de woningwaarde toenam en daarna pas na 3 jaar. Dat is gewoon een enorm tax-shield.
Met als gevolg: nog meer stroperigheid in de huizenmarkt, waarbij starters de dupe zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bijna nergens is de belastingdruk zo hoog als in Nederland.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:00 schreef flyguy het volgende:
Bijna nergens is het fiscaal zo gunstig om huisbezitter te zijn als in Nederland.
Vooral in het starterssegment, want daar houdt men dan niet voldoende over om nog naar een andere woning te gaan.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 08:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Met als gevolg: nog meer stroperigheid in de huizenmarkt, waarbij starters de dupe zijn.
Dat denk ik al jaren; ik snap niet dat een overheid meer uitgeeft dan er binnen komt en de tekorten financiert op de kapitaalmarkt. Edoch, slimme economen weten elke keer weer een truc te verzinnen, om het monetaire systeem te redden en voort te modderen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 08:47 schreef onlogisch het volgende:
Vroeger hadden we de florijn. Daar kwam een gulden voor terug. Die gulden werd in 2002 ingeruild voor een duurdere, krachtigere euro. Die op zijn beurt in nog geen 30 jaar behoorlijk devalueert. Ik heb verder niet veel economische kennis, maar is het geldsysteem dat wij hanteren simpelweg niet houdbaar voor de lange termijn?
quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Bijna nergens is de belastingdruk zo hoog als in Nederland.
Nou is een vrij aanzienlijk deel van die 150 landen tamelijk kut om in te wonen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Waarheid dus?
In 150 landen ligt de druk dus lager.
Zou er een correlatie zijn?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou is een vrij aanzienlijk deel van die 150 landen tamelijk kut om in te wonen.
Ook al las je over OESO heen dan nog klopt denk ik jouw conclusie dat de overige landen een lagere druk hebbenquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
*edit*
OESO landen, overheen gelezen
En dat heeft met de lastendruk te maken?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou is een vrij aanzienlijk deel van die 150 landen tamelijk kut om in te wonen.
Die kans is groot.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dat heeft met de lastendruk te maken?
Indirect wel. Leefbaarheid van een land heeft te maken met in hoeverre een land investeert in publieke voorzieningen. En die kosten nu eenmaal geld.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dat heeft met de lastendruk te maken?
Daarbij maak je de assumptie dat de hoeveelheid geld die in Publieke voorzieningen gelijk verdeeld is over de lastendruk per land. Verder worden natuurlijk niet alle publieke voorzieningen gefinancierd uit belastinggeld, zoals ziektekosten in D vs NL, of Wegenbelasting I & Fr vs NLquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Indirect wel. Leefbaarheid van een land heeft te maken met in hoeverre een land investeert in publieke voorzieningen. En die kosten nu eenmaal geld.
En Frankrijk, Belgie en Italie Leuker dan NL?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:43 schreef Leandra het volgende:
Ik zie daar zo geen landen bij met een lagere belastingdruk waarvan ik denk dat het er leuker leven is.
Wellicht Canada en Nieuw Zeeland, maar daar houdt het wel mee op.
Er zullen verschillen in detail zijn. Maar de meeste welvarende en leefbare landen hebben daarbij ruime publieke voorzieningen en die kosten linksom of rechtsom geld.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daarbij maak je de assumptie dat de hoeveelheid geld die in Publieke voorzieningen gelijk verdeeld is over de lastendruk per land. Verder worden natuurlijk niet alle publieke voorzieningen gefinancierd uit belastinggeld, zoals ziektekosten in D vs NL, of Wegenbelasting I & Fr vs NL
Die verschillen in detail zijn al snel een paar procentpuntenquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zullen verschillen in detail zijn. Maar de meeste welvarende en leefbare landen hebben daarbij ruime publieke voorzieningen en die kosten linksom of rechtsom geld.
Roep ik dat?quote:Dus roepen dat het in 150 landen lager is is makkelijk. Maar in veel van die landen is het desondanks nogal karig leven.
De burger betaalt toch wel. Dit is een credit card waarvan je de rekening aan iemand anders kan geven, logisch dat ze elk jaar meer uitgeven.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat denk ik al jaren; ik snap niet dat een overheid meer uitgeeft dan er binnen komt en de tekorten financiert op de kapitaalmarkt. Edoch, slimme economen weten elke keer weer een truc te verzinnen, om het monetaire systeem te redden en voort te modderen.
Mijn tipo: laat je ideeën los en profiteer van de maatregelen: lage rente = schuld maken en investeren in aandelen/O.G.. Hoge rente: zet je vermogen in deposito's.
Ook dat idee kan je loslaten.quote:
Neequote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En Frankrijk, Belgie en Italie Leuker dan NL?
Nee want mn post was aan user onlogisch gericht. Die begint over 150 landen met een lagere lastendruk.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die verschillen in detail zijn al snel een paar procentpunten
[..]
Roep ik dat?
Het gaat toch om landen met een lagere belastingdruk waar het leuker moet zijn?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus er is geen oorzakelijk verband tussen leuke landen en belastingdruk, hooguit een vage correlatiequote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat toch om landen met een lagere belastingdruk waar het leuker moet zijn?
In die landen is de belastingdruk hoger.
Overigens willen veel mensen graag naar Denemarken, maar voldoen ze vaak niet aan de eisen, en daar is de belastingdruk zeker niet lager.
Je quote mij, vandaarquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee want mn post was aan user onlogisch gericht. Die begint over 150 landen met een lagere lastendruk.
Dat staat nog niet vast natuurlijk, Canada en Nieuw Zeeland zijn heel ander soortige landen (veel en veel ruigere natuur), plus ver weg, ik hoef mijn kleinkinderen niet dagelijks te zien, maar aan de andere kant van de wereld wonen is van een andere orde.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus er is geen oorzakelijk verband tussen leuke landen en belastingdruk, hooguit een vage correlatie
Jouw keuzes, jouw voorkeuren.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat staat nog niet vast natuurlijk, Canada en Nieuw Zeeland zijn heel ander soortige landen (veel en veel ruigere natuur), plus ver weg, ik hoef mijn kleinkinderen niet dagelijks te zien, maar aan de andere kant van de wereld wonen is van een andere orde.
Dat was het in mijn eerste post hierover ook al, ik moet er al niet aan denken in Duitsland te wonen, dan nog liever Frankrijk, hoewel dat qua erfbelasting niet best is voor mijn kinderen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jouw keuzes, jouw voorkeuren.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat was het in mijn eerste post hierover ook al, ik moet er al niet aan denken in Duitsland te wonen,
Net als Duitsland heeft Frankrijk voor en nadelen, net als Nederland dat ook heeft. Het maakt volgens meer uit waar je in Fr, D of NL je woont. Moet er niet aan denken om in Frankfurt te wonen, of Parijs, net zo min als Amsterdam of Rotterdam. Maar de Achterhoek, in Normandie, zeker wel.quote:dan nog liever Frankrijk, hoewel dat qua erfbelasting niet best is voor mijn kinderen.
Leuk is ook subjectief. Ik vind Italië en Frankrijk "leuk" vanwege de kunst en de cultuur. Plus de omgang met elkaar.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus er is geen oorzakelijk verband tussen leuke landen en belastingdruk, hooguit een vage correlatie
Het eten niet vergetenquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuk is ook subjectief. Ik vind Italië en Frankrijk "leuk" vanwege de kunst en de cultuur. Plus de omgang met elkaar.
De Franse keuken is niet meer wat ie ooit was. Maar nog altijd beter dan de McDonalds.quote:
Welk wetsartikel is dat?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:08 schreef flyguy het volgende:
[..]
De eerste 3 jaar is het fiscaal de eigenwoningreserve. Daarna is het gewoon box3 vermogen. En betaal je er dus vermogensbelasting over.
België is prima. Maar dan moet je jong zijn. En je heel goed verdiepen in de regels. Enfin het zou mijn keuze zijn mocht het nog zin hebben. Ik vraag mij af hoe Belgen dit zien. Zouden bijvoorbeeld Belgen graag in Nederland willen wonen?.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus de investeringen die je door de jaren maakt ben je dus kwijt. Want die tel je niet mee. Het houd natuurlijk niet op bij alleen de aankoopwaarde.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:11 schreef Gia het volgende:
Over je eigen uren?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 02:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar zou je juist belasting over betalen normaliter.
Ik woon niet ver van de Belgische grens en ken enorm veel NLers die in België zijn gaan wonen. Maar andersom geen een.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 18:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
België is prima. Maar dan moet je jong zijn. En je heel goed verdiepen in de regels. Enfin het zou mijn keuze zijn mocht het nog zin hebben. Ik vraag mij af hoe Belgen dit zien. Zouden bijvoorbeeld Belgen graag in Nederland willen wonen?.
Hier net zo, duizenden Nederlanders die over de grens in Duitsland wonen, maar andersom betwijfel ik dat je er meer dan een paar tientallen vind.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 20:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik woon niet ver van de Belgische grens en ken enorm veel NLers die in België zijn gaan wonen. Maar andersom geen een.
Arbeid, ook ja, als jij als ondernemer bezig bent met woningen verbouwen ga je aftikken over de waarde creatie van je eigen arbeid.quote:
Ik vind dat die 400k inderdaad belast moet worden en gezien moet worden als inkomsten. Want dat is het ook.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:12 schreef LXIV het volgende:
Het beste is om in te stellen dat als je het binnen drie jaar investeert in onroerend goed dat je die belasting niet hoeft te betalen. Anders werkt het niet, dan krijg je alsnog stagnatie omdat andere woningen ook in prijs zijn gestegen en je inderdaad niets terug kan kopen.quote:Op zondag 1 september 2024 09:37 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik vind dat die 400k inderdaad belast moet worden en gezien moet worden als inkomsten. Want dat is het ook.
Ook dan zou je het moeten belasten. Je zorgt daarmee dat de prijzen niet omhoog schieten zoals nu een je genereert inkomsten voor de staat. Daarnaast demotiveer je mensen die huizen kopen en verkopen voor winsten.quote:Op zondag 1 september 2024 09:47 schreef Managarm het volgende:
[..]
Het beste is om in te stellen dat als je het binnen drie jaar investeert in onroerend goed dat je die belasting niet hoeft te betalen. Anders werkt het niet, dan krijg je alsnog stagnatie omdat andere woning ook in prijs zijn gestegen en je inderdaad niets terug kan kopen.
Als mensen minder kunnen uitgeven omdat er belasting wordt geheven zullen de prijzen van de nieuwe woningen ook minder stijgen. Economics 101.quote:Op zondag 1 september 2024 09:47 schreef Managarm het volgende:
[..]
Het beste is om in te stellen dat als je het binnen drie jaar investeert in onroerend goed dat je die belasting niet hoeft te betalen. Anders werkt het niet, dan krijg je alsnog stagnatie omdat andere woningen ook in prijs zijn gestegen en je inderdaad niets terug kan kopen.
Nee, in Inflatie wordt huizenprijs niet meegerekend.quote:Op zondag 1 september 2024 10:16 schreef capricia het volgende:
Zit de prijs voor wonen ook niet in het inflatiecijfer?
Huizenprijs wordt niet meegerekend in Inflatiecijfers, dat zou wel een eerlijker beeld geven van inflatie imho. Als het zou worden meegerekend zou duidelijk worden dat de inflatie veel hoger is.quote:Op zondag 1 september 2024 10:15 schreef XLVNB het volgende:
Trek die inflatie eerst ook ff recht met die overwaarde. Gek he dat je huis 30% meer waard is geworden als je 30% inflatie hebt toegelaten.
Okay, stel ik had 250K eigen geld, koop een huis van 750K met 500K hypotheek, 10 jaar later verkoop ik het voor ¤ 1.000.000 en is de hypotheek nog ¤ 400.000quote:Op zondag 1 september 2024 09:37 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik vind dat die 400k inderdaad belast moet worden en gezien moet worden als inkomsten. Want dat is het ook.
Het zou een eerlijker beeld geven dat overwaarde helemaal geen "winst" is zoals sommige users het hier zien.quote:Op zondag 1 september 2024 10:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Huizenprijs wordt niet meegerekend in Inflatiecijfers, dat zou wel een eerlijker beeld geven van inflatie imho. Als het zou worden meegerekend zou duidelijk worden dat de inflatie veel hoger is.
Ik krijg nu al bijna een tia van het aantal belastingaffaires dat dit gaat opleveren.quote:Op zondag 1 september 2024 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, stel ik had 250K eigen geld, koop een huis van 750K met 500K hypotheek, 10 jaar later verkoop ik het voor ¤ 1.000.000 en is de hypotheek nog ¤ 400.000
De inflatie is in die 10 jaar 25,4%
Hoeveel is volgens jou de overwaarde die belast moet worden omdat het inkomen is?
Met inflatie moet je geen rekening houden. Doe je ook niet bij een pak melk of fiets wat je verkoopt als winkel.quote:Op zondag 1 september 2024 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, stel ik had 250K eigen geld, koop een huis van 750K met 500K hypotheek, 10 jaar later verkoop ik het voor ¤ 1.000.000 en is de hypotheek nog ¤ 400.000
De inflatie is in die 10 jaar 25,4%
Hoeveel is volgens jou de overwaarde die belast moet worden omdat het inkomen is?
Daarvan gooi je toch letterlijk de prijs met 20% omhoog onder het mom: "Tja, inflatie". Of ik snap je punt niet goed.quote:Op zondag 1 september 2024 11:10 schreef Chadi het volgende:
[..]
Met inflatie moet je geen rekening houden. Doe je ook niet bij een pak melk of fiets wat je verkoopt als winkel.
Tuurlijk wel, inflatie is geen winst.quote:Op zondag 1 september 2024 11:10 schreef Chadi het volgende:
[..]
Met inflatie moet je geen rekening houden. Doe je ook niet bij een pak melk of fiets wat je verkoopt als winkel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |