De schaarste die de overheid creëertquote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:10 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het gaat om de manier waarop mensen rijk worden. Als je een mooie onderneming opbouwt met hard werken en daar rijk van wordt zullen weinigen het je misgunnen. Maar slapend rijk worden door te profiteren van een toenemende schaarste in een eerste levensbehoefte zal op minder sympathie kunnen rekenen.
Kijk eens naar Zwitserlandquote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hele probleem is, dat "rijk worden" (de Amerikaanse droom) al 30 jaar het mantra is. Iedereen kan en zal bij die 1%, of 0,1% horen, als ze daar maar hun best voor doen. Dus rijk worden we allemaal en we moeten dan niet stemmen op partijen die dat geld dan weer af gaan pakken. We moeten stemmen op partijen die de rijken nog rijker maken.
Maar in de praktijk werkt dat toch anders ...
Boos worden op de apotheker gaat je probleem niet echt oplossen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50.000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Ja, daar zijn de banken rijk en doen de gastarbeiders het werk. Ideaal land voor al die PVV stemmers.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kijk eens naar Zwitserland
Dus ik heb een huis gekocht van 2 ton, mijn buren ook. Ik heb in de jaren dat ik er woon netjes 1 ton afgelost. Mijn buren niet, die hebben het geld lekker uitgegeven. Wij verkopen op hetzelfde moment voor 4 ton. Buren 2 ton overwaarde moeten dus 50k belasting betalen. Ik 3 ton overwaarde en mag 75k betalen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:10 schreef capricia het volgende:
Overigens schijnt overwaarde echt het verschil tussen je hypotheekschuld en de waarde van je huis te zijn.
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Overwaarde
[..]
https://www.vanbruggen.nl/hypotheekadvies/overwaarde-huis
Dus waarde van je huis mimus de uitstaande hypotheekschuld.
Het gaat me niet om de schuldvraag. Ik schetste alleen een extreem voorbeeld om te laten zien dat veel mensen een veel minder positief beeld hebben bij het vergaren van rijkdom door te bezitten in plaats van te werken of ondernemen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Boos worden op de apotheker gaat je probleem niet echt oplossen.
Vraag je eens af waarom dat medicijn zo duur geworden is.
Ik geef je een tip: dat heeft weinig met die apotheker te maken. Want anders was je wel naar een andere apotheker gegaan. (Er zijn immers genoeg apotheken, maar die zijn kennelijk allemaal zo duur).
Hoe komt dat medicijn zo schaars? En waarom word je boos op de boodschapper?
En als jouw apotheker datzelfde schaarse medicijn elders voor 70.000 euro kan verkopen, maar jij kunt het krijgen voor 50.000, matst die jou dan niet juist?
Meer bouwen: De obstakels tegen meer en sneller bouwen van woningen wegnemen: minder en kortere inspraak procedures, macht van de provincies t.a.v. ruimtelijke ordening inperken, makkelijker bestemmingsplannen wijzigen, grondspeculatie tegengaan, industrieel bouwen stimuleren om kostprijs te drukken, etc.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De voornaamste vraag (ca. 2/3 van de behoefte aan nieuwe woningen) komt door steeds kleinere huishoudens. Scheidingen verbieden? Mensen dwingen om samen te wonen? Datingapps van de belasting aftrekbaar maken?
Ok je huis gaat plat en er komt een flat voor in de plaats.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 23:34 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Meer bouwen: De obstakels tegen meer en sneller bouwen van woningen wegnemen: minder en kortere inspraak procedures, macht van de provincies t.a.v. ruimtelijke ordening inperken, makkelijker bestemmingsplannen wijzigen, grondspeculatie tegengaan, industrieel bouwen stimuleren om kostprijs te drukken, etc.
Mensen verminderen: bv. arbeidsintensieve sectoren afbouwen of offshoren, meer automatiseren, migratie stimuleren, AOW in het buitenland verhogen.
Alleen bepaalt de verkoper niet de verkoopprijs, maar wat de koper er uiteindelijk voor wilt betalen. De financieringsruimte van de starters bepaalt dus de verkoopprijs van de doorstromers.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Sterker nog, het lijkt mij dat mensen willen compenseren voor die belasting en de prijs dus nog verder omhoog schiet.
Wat een stompzinnige reactie. Verreweg de meesten wel.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een stompzinnige onderbuik, iedereen met meer dan 1 woning is dus een huisjesmelker.
Een heel deel is inflatie en rentedalingen, dat heeft dan nog geen directe invloed op de betaalbaarheid.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Omdat er economisch gezien een hard onderscheid is tussen investeren en speculeren. Op beiden kun je winst of verlies maken.
Een huizenbezitter investeert als hij of zij een nieuwe huis of aanbouw neerzet of het huis verduurzaamt waardoor het huis meer waard wordt, en speculeert als hij huis koopt met oog om het door te verkopen op een waardestijging in een krappe markt. Op beide acties kan er winst gemaakt worden, alleen bij de eerste kunnen zowel koper als verkoper profiteren.
Speculeren is niet per definitie slecht omdat het ook voor liquiditeit op een markt zorgt en door arbitrage prijzen gelijk trekt. De meeste huizenbezitters doen het niet eens bewust Het geeft alleen wel onwenselijke effecten in een krappe markt voor een eerste levensbehoefte zoals wonen.
De huidige hoge overwaardes moeten wel betaald worden door toekomstige starters en dat maakt het tot een grote inkomensoverdracht tussen de huidige bezitters en de toekomstige en die verschuiving is niet wenselijk.
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50.000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Ziek gedachtegoed dit. Letterlijk ongezond om zo te denken.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 01:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat een stompzinnige reactie. Verreweg de meesten wel.
Koop je een huis ter waarde van X, wil je verhuizen naar een ander huis met waarde X, kan dat niet zonder af te tikken bij de belastingdienst.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:58 schreef Lemmeb het volgende:
Een uitstekend plan.
Mensen die hier faliekant tegen zijn zijn ongetwijfeld zonder uitzondering inhalige huizen"bezitters" met dikke overwaarde, die eraan gewend zijn geraakt om slapend rijk te worden. Natuurlijk vind je het dan vervelend dat dit van je "afgepakt" wordt, ook al heb je er niks voor hoeven doen en heb je er in wezen ook geen enkel automatisch recht op ofzo. Jaren van wanbeleid op het gebied van volkshuisvesting geeft jou nog niet een automatisch recht om tot in lengte van dagen ongegeneerd je zakken vol te graaien ten koste van anderen, omdat je toevallig ooit een keer in de gelukkige positie bent geweest om een huis te kopen. Gewoon aanpakken dit graaigedrag.
25% belasting is eigenlijk nog veel te laag. De "eigen" woning valt in box 1 en overwaarde zou dus eigenlijk als inkomen gezien en dus ook als zodanig belast moeten worden.
[..]
Het deel dat je aflost heeft helemaal niets te maken met de overwaarde.
Daar zou je juist belasting over betalen normaliter.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:06 schreef sanger het volgende:
[..]
En dan reken je de kosten van je eigen uren niet eens mee
Daar zou je juist belasting over betalen normaliter.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:06 schreef sanger het volgende:
[..]
En dan reken je de kosten van je eigen uren niet eens mee
Herinvesteringsreserve...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 17:52 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik kan mij goed voorstellen dat er iets moet gebeuren om de situatie te veranderen, maar de grootste slachtoffers zullen denk ik niet de huizenbezitters zijn. Want waarom zou je nog doorstromen als je 25% (of welk willekeurig ander percentage) moet betalen bij de verkoop van de woning. Daar raakt de hele woningmarkt toch van op slot met als gevolg dat er misschien nog wel minder woningen te koop komen te staan.
Die gigantische belastingclaim die je zou moeten aftikken is nooit goed voor de doorstroming.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:11 schreef Gia het volgende:
Ik zou dan zeggen 'belast de winst' op een woning. Dus de verkoopwaarde minus de aankoopwaarde. Dan heeft een hogere hypotheek opnemen ook geen zin, en aflossen blijft aantrekkelijk.
Heb je ook meteen de mensen die een huis kochten ten tijde van de gulden voor 140.000 gulden, en nu een winst hebben van 3 ton, als ze verkopen. Kans is ook groot dat mensen dan een goedkoop huis verkopen en er een duurder voor terugkopen, wat dan weer goed is voor de doorstroming.
Ze was van de bank he. Dat voorstel was 100% bank gedreven. Je zou immers een soort van CO2 bank nodig hebben voor de administratie.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:50 schreef Toine51 het volgende:
Sommige economen lijken wel in dienst van de roverheid, zulke belachelijke voorstellen hebben ze...
Net als die econome, Baarsma. Met haar Co2 punten...
Eigen gewin dus, net zo erg.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze was van de bank he. Dat voorstel was 100% bank gedreven. Je zou immers een soort van CO2 bank nodig hebben voor de administratie.
Nou nee, de staat en zeker de EU vinden het echt alleen maar geweldig die controle.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:55 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Eigen gewin dus, net zo erg.
Maar het idee is te zot om überhaupt naar buiten te brengen..
Te zot voor de burgers, maar idd, die EU-bobo's geilen erop...quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nee, de staat en zeker de EU vinden het echt alleen maar geweldig die controle.
En veel te hoge salarissen van zijn personeel.
Ze zorgen goed voor zichzelf maar zijn hard op weg om een nog groter waterhoofd te creëeren.
Alles wat binnen dat pad valt wordt gretig opgenomen.
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:11 schreef Gia het volgende:
Ik zou dan zeggen 'belast de winst' op een woning. Dus de verkoopwaarde minus de aankoopwaarde. Dan heeft een hogere hypotheek opnemen ook geen zin, en aflossen blijft aantrekkelijk.
Heb je ook meteen de mensen die een huis kochten ten tijde van de gulden voor 140.000 gulden, en nu een winst hebben van 3 ton, als ze verkopen. Kans is ook groot dat mensen dan een goedkoop huis verkopen en er een duurder voor terugkopen, wat dan weer goed is voor de doorstroming.
Daarbij vergeet @Gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.
Dan heb je dus in plaats van ¤363.529 ineens nog maar ¤288.529 te besteden voor je "eindwoning".
Lijkt me niet dat oudere mensen met een eigen woning dan nog gaan verhuizen naar wat kleiners, dan maken ze wel een bad- en slaapkamer op de benedenverdieping.
En deze mensen hebben dan ook dertig jaar ofzo in deze woning gewoond. Daar moet je ze ook echt voor straffen, inderdaad.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarbij vergeet @:gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.
Dat ook.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarbij vergeet @:gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.
Ik heb het dan over een belasting van 10% en daartegenover het afschaffen van de erfbelasting. (Noemde ik in een ander topic al) Kinderen erven de overwaarde van een woning en betalen dan 10%, maar ook 10% over spaargeld en ander bezit wat vergaard is met geld waar al meermaals belasting over betaald is.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.
Dan heb je dus in plaats van ¤363.529 ineens nog maar ¤288.529 te besteden voor je "eindwoning".
Lijkt me niet dat oudere mensen met een eigen woning dan nog gaan verhuizen naar wat kleiners, dan maken ze wel een bad- en slaapkamer op de benedenverdieping.
Ik rekende met de 25% belasting uit de OP. Ik denk niet dat de overheid tevreden is met 10%.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het dan over een belasting van 10% en daartegenover het afschaffen van de erfbelasting. (Noemde ik in een ander topic al) Kinderen erven de overwaarde van een woning en betalen dan 10%, maar ook 10% over spaargeld en ander bezit wat vergaard is met geld waar al meermaals belasting over betaald is.
Je kunt ook nog denken aan: Alleen het deel belasten wat niet in een nieuwe woning wordt gestoken, dus besteedbaar wordt. Dat zou je kunnen zien als inkomen. Bijvoorbeeld bij kleiner gaan wonen, gaan huren, of naar een verzorgingstehuis moeten. Dan hoeven de kinderen alleen die 10% belasting voor de overwaarde af te tikken, maar niet voor de gehele erfenis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |