Daar zou je juist belasting over betalen normaliter.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:06 schreef sanger het volgende:
[..]
En dan reken je de kosten van je eigen uren niet eens mee
Herinvesteringsreserve...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 17:52 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik kan mij goed voorstellen dat er iets moet gebeuren om de situatie te veranderen, maar de grootste slachtoffers zullen denk ik niet de huizenbezitters zijn. Want waarom zou je nog doorstromen als je 25% (of welk willekeurig ander percentage) moet betalen bij de verkoop van de woning. Daar raakt de hele woningmarkt toch van op slot met als gevolg dat er misschien nog wel minder woningen te koop komen te staan.
Die gigantische belastingclaim die je zou moeten aftikken is nooit goed voor de doorstroming.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:11 schreef Gia het volgende:
Ik zou dan zeggen 'belast de winst' op een woning. Dus de verkoopwaarde minus de aankoopwaarde. Dan heeft een hogere hypotheek opnemen ook geen zin, en aflossen blijft aantrekkelijk.
Heb je ook meteen de mensen die een huis kochten ten tijde van de gulden voor 140.000 gulden, en nu een winst hebben van 3 ton, als ze verkopen. Kans is ook groot dat mensen dan een goedkoop huis verkopen en er een duurder voor terugkopen, wat dan weer goed is voor de doorstroming.
Ze was van de bank he. Dat voorstel was 100% bank gedreven. Je zou immers een soort van CO2 bank nodig hebben voor de administratie.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:50 schreef Toine51 het volgende:
Sommige economen lijken wel in dienst van de roverheid, zulke belachelijke voorstellen hebben ze...
Net als die econome, Baarsma. Met haar Co2 punten...
Eigen gewin dus, net zo erg.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze was van de bank he. Dat voorstel was 100% bank gedreven. Je zou immers een soort van CO2 bank nodig hebben voor de administratie.
Nou nee, de staat en zeker de EU vinden het echt alleen maar geweldig die controle.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:55 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Eigen gewin dus, net zo erg.
Maar het idee is te zot om überhaupt naar buiten te brengen..
Te zot voor de burgers, maar idd, die EU-bobo's geilen erop...quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nee, de staat en zeker de EU vinden het echt alleen maar geweldig die controle.
En veel te hoge salarissen van zijn personeel.
Ze zorgen goed voor zichzelf maar zijn hard op weg om een nog groter waterhoofd te creëeren.
Alles wat binnen dat pad valt wordt gretig opgenomen.
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:11 schreef Gia het volgende:
Ik zou dan zeggen 'belast de winst' op een woning. Dus de verkoopwaarde minus de aankoopwaarde. Dan heeft een hogere hypotheek opnemen ook geen zin, en aflossen blijft aantrekkelijk.
Heb je ook meteen de mensen die een huis kochten ten tijde van de gulden voor 140.000 gulden, en nu een winst hebben van 3 ton, als ze verkopen. Kans is ook groot dat mensen dan een goedkoop huis verkopen en er een duurder voor terugkopen, wat dan weer goed is voor de doorstroming.
Daarbij vergeet @Gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.
Dan heb je dus in plaats van ¤363.529 ineens nog maar ¤288.529 te besteden voor je "eindwoning".
Lijkt me niet dat oudere mensen met een eigen woning dan nog gaan verhuizen naar wat kleiners, dan maken ze wel een bad- en slaapkamer op de benedenverdieping.
En deze mensen hebben dan ook dertig jaar ofzo in deze woning gewoond. Daar moet je ze ook echt voor straffen, inderdaad.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarbij vergeet @:gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.
Dat ook.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarbij vergeet @:gia alle investeringen die mensen in hun woning doen.
Ik heb het dan over een belasting van 10% en daartegenover het afschaffen van de erfbelasting. (Noemde ik in een ander topic al) Kinderen erven de overwaarde van een woning en betalen dan 10%, maar ook 10% over spaargeld en ander bezit wat vergaard is met geld waar al meermaals belasting over betaald is.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een woning kocht voor 140.000 gulden, ofwel ¤63.529 en je zou ¤300.000 winst hebben, dan tik je dus ¤75.000 belasting af.
Dan heb je dus in plaats van ¤363.529 ineens nog maar ¤288.529 te besteden voor je "eindwoning".
Lijkt me niet dat oudere mensen met een eigen woning dan nog gaan verhuizen naar wat kleiners, dan maken ze wel een bad- en slaapkamer op de benedenverdieping.
Ik rekende met de 25% belasting uit de OP. Ik denk niet dat de overheid tevreden is met 10%.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het dan over een belasting van 10% en daartegenover het afschaffen van de erfbelasting. (Noemde ik in een ander topic al) Kinderen erven de overwaarde van een woning en betalen dan 10%, maar ook 10% over spaargeld en ander bezit wat vergaard is met geld waar al meermaals belasting over betaald is.
Je kunt ook nog denken aan: Alleen het deel belasten wat niet in een nieuwe woning wordt gestoken, dus besteedbaar wordt. Dat zou je kunnen zien als inkomen. Bijvoorbeeld bij kleiner gaan wonen, gaan huren, of naar een verzorgingstehuis moeten. Dan hoeven de kinderen alleen die 10% belasting voor de overwaarde af te tikken, maar niet voor de gehele erfenis.
Hoezo wordt het belast als je het niet binnen 3 jaar in een ander huis stopt?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:00 schreef flyguy het volgende:
In veel landen heb je een soort gelijk systeem. Het is eerder raar dat je onbelast vermogenswinst kan maken op huizen, die enkel belast wordt als je het na verkoop niet binnen 3 jaar in een andere huis stopt. Dit terwijl andere vermogenszaken wel gewoon belast worden.
Bijna nergens is het fiscaal zo gunstig om huisbezitter te zijn als in Nederland. Voor de huizenmarkt zou het ook een behoorlijke klap zijn, waardoor er veel minder kapitaal beschikbaar is/komt om de huizenprijzen verder op te pompen. Dus het zou positief zijn als het na de eerste klap en stagnatie, het de huizenprijzen omlaag drukt.
De eerste 3 jaar is het fiscaal de eigenwoningreserve. Daarna is het gewoon box3 vermogen. En betaal je er dus vermogensbelasting over.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo wordt het belast als je het niet binnen 3 jaar in een ander huis stopt?
Kun je dat eens uitleggen?
Stel ik verkoop mijn huis, heb ¤ 56.789 overwaarde en ga huren, wat wordt er belast dan?
Ik betaal geen VRH over ¤ 56.789 hoor, jij wel?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:08 schreef flyguy het volgende:
[..]
De eerste 3 jaar is het fiscaal de eigenwoningreserve. Daarna is het gewoon box3 vermogen. En betaal je er dus vermogensbelasting over.
Sowieso betaal ik geen vermogensbelasting over zo'n bedrag aangezien ik Zwitserland (hoofd)belastingplichtig en niet in Nederland...quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 00:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik betaal geen VRH over ¤ 56.789 hoor, jij wel?
Daarbij betaal je geen belasting over het vermogen maar over het rendement van dat vermogen.
Dus als je ¤ 56.789 overwaarde op de bank 3% rente oplevert betaal je daar zelfs geen VRH over, want onder de grens.
Als je ¤ 156.789 overwaarde op de bank hebt staan wordt het een ander verhaal, dan gaat de BD er (voor 2024) vanuit dat dat 1,03% rente heeft opgebracht, en de rente over het deel boven de vrijstelling wordt belast.
Als je alleenstaand bent betekent dat dat je over die 99.789 boven je vrijstelling ¤ 370 belasting moet betalen.
Als je een fiscaal partner hebt is de vrijstelling hoger, over de resterende ¤ 42.789 betaal je dan ¤ 158 belasting.
Is dat niet het probleem van iedere munt?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:31 schreef LXIV het volgende:
Het grootste probleem vind ik dat in het kader van 'gelijkheid'', dat een soort dogma en een argument op zichzelf is geworden, er allemaal van dit soort plannetjes worden bedacht zonder dat er goed over nagedacht wordt.
Op de eerste plaats kun je bediscussiëren of er wel werkelijk sprake is van een waardestijging. Of is het gewoon inflatie? Het is hetzelfde huis dat meestijgt met de markt. De bewoner heeft er niks aan dat zijn huis op papier meer waard wordt. En ook niet bij verkoop, want andere huizen stijgen net zo hard. Wat je eigenlijk ziet is gewoon inflatie: de euro wordt steeds minder waard. Hierdoor stijgen de prijzen van zowat alles. Maar om dat nu te belasten?
Verder is er tot aan de verkoop geen enkele cashflow, dus hoe moet die belasting betaald worden, en na verkoop moet er dus een ander huis aangekocht worden dat ongeveer net zoveel gestegen is.
Dan kan iemand nog overlijden. Maar dan wordt die overwaarde gewoon belast door de erfbelasting, dus dat is al ondervangen.
Nou nee, mijn eigen verhaal is niet volgens dit voorbeeld, ik heb genoeg overwaarde om hypotheekvrij een ander huis te kopen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 08:26 schreef flyguy het volgende:
[..]
Sowieso betaal ik geen vermogensbelasting over zo'n bedrag aangezien ik Zwitserland (hoofd)belastingplichtig en niet in Nederland...
In jouw voorbeeld valt natuurlijk de overwaarde binnen de vermogensvrijstelling en heb je daarnaast natuurlijk ook 0 netto eigen vermogen (0 spaargeld of aandelen, ander vastgoed) buiten je overwaarde....
Maar zo maak je wel een compleet voorbeeld naar je eigen verhaal. Ergo, curb-fitting. Fraai discussieren weer. Maar zo'n n1 hypothetisch gebeuren is niet relevant.
Kijk je naar gemiddelde overwaarde (https://www.rtl.nl/nieuws(...)op-hoogste-punt-ooit), dan praat je over 211.000 euro (Ja, er zijn inderdaad mensen met minder en meer) . Dus ja, dan betaal je na 3 jaar gemiddeld gezien gewoon VRH. Maar dan heb je dus geen vermogensbelasting betaald gedurende je woningbezit terwijl de woningwaarde toenam en daarna pas na 3 jaar. Dat is gewoon een enorm tax-shield.
Met als gevolg: nog meer stroperigheid in de huizenmarkt, waarbij starters de dupe zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bijna nergens is de belastingdruk zo hoog als in Nederland.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:00 schreef flyguy het volgende:
Bijna nergens is het fiscaal zo gunstig om huisbezitter te zijn als in Nederland.
Vooral in het starterssegment, want daar houdt men dan niet voldoende over om nog naar een andere woning te gaan.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 08:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Met als gevolg: nog meer stroperigheid in de huizenmarkt, waarbij starters de dupe zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |