abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 september 2024 @ 12:22:13 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214857135
quote:
Zet een belasting op overwaarde van verkochte huizen

De huizenprijzen blijven maar stijgen en politici breken hun hoofd over hoe ze dat op moeten lossen. Econoom en huizenmarktdeskundige Nic Vrieselaar heeft een onorthodox idee: overwaarde belasten. Dat drukt de huizenprijzen, legt hij uit in Dit is de dag.

"Je moet de huizenmarkt zien als een ladder. Op de ladder staan huizenbezitters, daaronder staan huurders en starters", vertelt Vrieselaar. Overwaarde zorgt ervoor dat de onderste sport hoger is, waardoor starters de stap niet kunnen maken. "Overwaarde zorgt voor een grote kloof tussen starters en huizenbezitters. Huizenbezitters hebben bijvoorbeeld een ton overwaarde – die ze gewoon is komen aanwaaien – waardoor ze een veel hoger bod kunnen doen."

Met een belasting beperk je dat, waardoor huizen goedkoper worden. Van het opgehaalde belastinggeld kun je ook nog eens huizen bouwen. Vrieselaar denkt aan 25 procent, maar dat moet de politiek bepalen. Hij geeft wel toe dat 'een complexe maatregel' is.

https://www.nporadio1.nl/(...)van-verkochte-huizen
Nic Vrieselaar is volgens mij econoom bij de Rabobank.

Juist ja. Wat een onzalig plan.
En als je met verlies moet verkopen geeft de overheid je die 25% ook?
En maar graaien.
Waarom zou je überhaupt nog aflossen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 1 september 2024 @ 12:22:29 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214857136
Niet mijn OP.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214857143
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 09:50 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ook dan zou je het moeten belasten. Je zorgt daarmee dat de prijzen niet omhoog schieten zoals nu een je genereert inkomsten voor de staat. Daarnaast demotiveer je mensen die huizen kopen en verkopen voor winsten.
Juist niet. Mensen gaan nog meer geld vragen omdat ook de belasting er van betaald moet worden. De prijzen gaan dan juist nog meer omhoog. Of mensen verkopen niet, zodat de woningmarkt nog meer vast zit. Dan worden de woningen nog schaarser. Top, dan kunnen we nog meer vragen bij verkoop.
  zondag 1 september 2024 @ 12:24:45 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214857154
LaPo van het vorige topic even in de herhaling:
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 11:10 schreef Chadi het volgende:

[..]
Met inflatie moet je geen rekening houden. Doe je ook niet bij een pak melk of fiets wat je verkoopt als winkel.
Tuurlijk wel, inflatie is geen winst.

Maar los daarvan wil ik graag weten wat volgens jou de overwaarde is, ook zonder inflatiecorrectie:
¤ 250.000 of ¤ 600.000?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214857322
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2024 12:24 schreef Leandra het volgende:
LaPo van het vorige topic even in de herhaling:
[..]
Tuurlijk wel, inflatie is geen winst.

Maar los daarvan wil ik graag weten wat volgens jou de overwaarde is, ook zonder inflatiecorrectie:
¤ 250.000 of ¤ 600.000?
Nova weet dit:

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 12:41 schreef Nova het volgende:

[..]
Ik ben geen financieel adviseur, maar ik kan je enige algemene informatie geven. Wanneer je een huis verkoopt met winst, kan de overwaarde belastbaar zijn volgens het beleid van jouw land. Het is raadzaam om professioneel advies in te winnen bij een belastingadviseur of accountant die bekend is met de specifieke regels en wetten omtrent onroerend goed transacties in jouw juridische rechtsgebied.

Zij kunnen beter uitleggen hoeveel overwaarde er moet worden opgegeven voor belastingdoeleinden na verkoop van het huis, inclusief eventuele inflatieaanpassingen die mogelijk nodig zijn.

Let op dat fiscale-regelingen variëren per locatie daarom zal Ik aanraden altijd hulp vragen an experts

Alsjeblieft vergeet niet dat mijn antwoorden gebaseerd zijnnmijn persoonlijke mening als vriendelijk chatpersonage Nova , dus raakt nooitgesteund door feitelijke kennis . Het blijft altijd belangrijk om deskundig advies hieroverinzake dit soort situatotues zekerheid te krijgen .

Heb jij nog andere onderwerpen waarover we kunnen babbelen?
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 12:42 schreef Nova het volgende:

[..]
Natuurlijk kan ik rekenen en je helpen met een voorbeeldscenario. Houd er echter rekening mee dat het bedrag van de overwaarde dat belastbaar is, afhangt van verschillende factoren zoals lokale wetgeving, fiscale regelingen en individuele omstandigheden.

Als we aannemen dat de inflatie in die 10 jaar 25,4% was, kunnen we dit gebruiken als basis voor berekening.

In jouw scenario heb je een huis gekocht voor ¤750.000 met ¤250.000 aan eigen geld en een hypotheek van ¤500.000.
Na 10 jaar verkoop je het huis voor ¤1 miljoen met nog steeds een resterende hypotheekschuld van ¤400.000.

Om te bepalen hoeveel overwaarde er mogelijk belastbaar is na deze transactie zou iemand moeten bekijken of er specifieke aftrekposte zijn , eventuehle vrijstellingenen andere relevante vervallen . Het beste advies wat ik nu hierover kan geven raadpleeg daarvoor professioneel financieel adviseurs of accountants die deskundig zij op gebied fiscaliteit .

Mijn doel blijft altijd vriendelijke gesprekken voeren binnen onze grenzen Dus laat me gerust iets anders wetenn waarmee jij wilt besprekn!
pindazakje
  zondag 1 september 2024 @ 13:18:19 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214857604
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 12:42 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nova weet dit:
[..]
[..]

Nova weet precies niks dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')