De voornaamste vraag (ca. 2/3 van de behoefte aan nieuwe woningen) komt door steeds kleinere huishoudens. Scheidingen verbieden? Mensen dwingen om samen te wonen? Datingapps van de belasting aftrekbaar maken?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:22 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de enige oplossing. De huidige overwaardes zijn het symptoom van enorme schaartste op de woningsmarkt. Dan moet je als overheid niet gaan symptoombestrijden maar de oorzaken van de onderliggende schaarste aanpakken.
Of ga gewoon bouwen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De voornaamste vraag (ca. 2/3 van de behoefte aan nieuwe woningen) komt door steeds kleinere huishoudens. Scheidingen verbieden? Mensen dwingen om samen te wonen? Datingapps van de belasting aftrekbaar maken?
Dat kan natuurlijk ook. Maar meestal komt hier op fok nu een A- of een I-woord als oorzaak dat hooguit een fractie van het probleem zou kunnen oplossen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ga gewoon bouwen.
De hoogte in.
Een hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:27 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook. Maar meestal komt hier op fok nu een A- of een I-woord als oorzaak dat hooguit een fractie van het probleem zou kunnen oplossen.
Bijna al het geld dat de centrale banken de afgelopen 14 jaar hebben geprint is terecht gekomen in aandelen en onroerend goed. En het is nooit omlaag gedruppeld. Dus het zijn alleen de banken en hun preferente vrienden die al die waardevermeerdering hebben ervaren.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Huisjesmelken en succesvol ondernemen is echt een wereld van verschil. Het laatste heeft maatschappelijk nut, het eerste is je kapitaal aanwenden om misbruik te maken van kunstmatige schaarste.
Omdat er economisch gezien een hard onderscheid is tussen investeren en speculeren. Op beiden kun je winst of verlies maken.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Meen je dit serieus?
Of je nou ondernemer of huizenbezitter bent: het is niet gegarandeerd dat jouw investering (tijd, geld) rendeert. Ook voor ondernemers geldt dat als er meer vraag dan aanbod is, de prijs van je dienst stijgt.
Waarom maak je dit onderscheid?
Het verschil tussen een monopolie en die vrije markt waarvan alle economen ons verzekeren dat hij ook echt bestaat, maar die we in de praktijk niet vaak tegenkomen buiten de detailhandel.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50,000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Sterker nog, het lijkt mij dat mensen willen compenseren voor die belasting en de prijs dus nog verder omhoog schiet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:12 schreef LXIV het volgende:
Totaal onmogelijk. Stel ik heb een huis van 800.000 euro met een overwaarde van 400.000 euro in Den Bosch. Voor mijn werk moet ik verhuizen naar Utrecht. Dan incasseer ik bij verkoop die overwaarde en dan zou ik een ton belasting moeten betalen. Hoe kan ik dan nog verhuizen naar Utrecht voor een soortgelijke woning??
Dit gooit de woningmarkt en arbeidsmarkt volkomen op slot. Bovendien is er geen sprake van waardestijging (de woning blijft ongewijzigd), maar van prijsstijging. Deze prijsstijging komt grotendeels door inflatie.
Wat een stompzinnige onderbuik, iedereen met meer dan 1 woning is dus een huisjesmelker.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat anders huisjesmelkers rijk worden ten koste van de minder kapitaalkrachtigen.
De schaarste die de overheid creëertquote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:10 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het gaat om de manier waarop mensen rijk worden. Als je een mooie onderneming opbouwt met hard werken en daar rijk van wordt zullen weinigen het je misgunnen. Maar slapend rijk worden door te profiteren van een toenemende schaarste in een eerste levensbehoefte zal op minder sympathie kunnen rekenen.
Kijk eens naar Zwitserlandquote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hele probleem is, dat "rijk worden" (de Amerikaanse droom) al 30 jaar het mantra is. Iedereen kan en zal bij die 1%, of 0,1% horen, als ze daar maar hun best voor doen. Dus rijk worden we allemaal en we moeten dan niet stemmen op partijen die dat geld dan weer af gaan pakken. We moeten stemmen op partijen die de rijken nog rijker maken.
Maar in de praktijk werkt dat toch anders ...
Boos worden op de apotheker gaat je probleem niet echt oplossen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50.000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Ja, daar zijn de banken rijk en doen de gastarbeiders het werk. Ideaal land voor al die PVV stemmers.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kijk eens naar Zwitserland
Dus ik heb een huis gekocht van 2 ton, mijn buren ook. Ik heb in de jaren dat ik er woon netjes 1 ton afgelost. Mijn buren niet, die hebben het geld lekker uitgegeven. Wij verkopen op hetzelfde moment voor 4 ton. Buren 2 ton overwaarde moeten dus 50k belasting betalen. Ik 3 ton overwaarde en mag 75k betalen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:10 schreef capricia het volgende:
Overigens schijnt overwaarde echt het verschil tussen je hypotheekschuld en de waarde van je huis te zijn.
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Overwaarde
[..]
https://www.vanbruggen.nl/hypotheekadvies/overwaarde-huis
Dus waarde van je huis mimus de uitstaande hypotheekschuld.
Het gaat me niet om de schuldvraag. Ik schetste alleen een extreem voorbeeld om te laten zien dat veel mensen een veel minder positief beeld hebben bij het vergaren van rijkdom door te bezitten in plaats van te werken of ondernemen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Boos worden op de apotheker gaat je probleem niet echt oplossen.
Vraag je eens af waarom dat medicijn zo duur geworden is.
Ik geef je een tip: dat heeft weinig met die apotheker te maken. Want anders was je wel naar een andere apotheker gegaan. (Er zijn immers genoeg apotheken, maar die zijn kennelijk allemaal zo duur).
Hoe komt dat medicijn zo schaars? En waarom word je boos op de boodschapper?
En als jouw apotheker datzelfde schaarse medicijn elders voor 70.000 euro kan verkopen, maar jij kunt het krijgen voor 50.000, matst die jou dan niet juist?
Meer bouwen: De obstakels tegen meer en sneller bouwen van woningen wegnemen: minder en kortere inspraak procedures, macht van de provincies t.a.v. ruimtelijke ordening inperken, makkelijker bestemmingsplannen wijzigen, grondspeculatie tegengaan, industrieel bouwen stimuleren om kostprijs te drukken, etc.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De voornaamste vraag (ca. 2/3 van de behoefte aan nieuwe woningen) komt door steeds kleinere huishoudens. Scheidingen verbieden? Mensen dwingen om samen te wonen? Datingapps van de belasting aftrekbaar maken?
Ok je huis gaat plat en er komt een flat voor in de plaats.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 23:34 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Meer bouwen: De obstakels tegen meer en sneller bouwen van woningen wegnemen: minder en kortere inspraak procedures, macht van de provincies t.a.v. ruimtelijke ordening inperken, makkelijker bestemmingsplannen wijzigen, grondspeculatie tegengaan, industrieel bouwen stimuleren om kostprijs te drukken, etc.
Mensen verminderen: bv. arbeidsintensieve sectoren afbouwen of offshoren, meer automatiseren, migratie stimuleren, AOW in het buitenland verhogen.
Alleen bepaalt de verkoper niet de verkoopprijs, maar wat de koper er uiteindelijk voor wilt betalen. De financieringsruimte van de starters bepaalt dus de verkoopprijs van de doorstromers.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Sterker nog, het lijkt mij dat mensen willen compenseren voor die belasting en de prijs dus nog verder omhoog schiet.
Wat een stompzinnige reactie. Verreweg de meesten wel.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een stompzinnige onderbuik, iedereen met meer dan 1 woning is dus een huisjesmelker.
Een heel deel is inflatie en rentedalingen, dat heeft dan nog geen directe invloed op de betaalbaarheid.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:53 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Omdat er economisch gezien een hard onderscheid is tussen investeren en speculeren. Op beiden kun je winst of verlies maken.
Een huizenbezitter investeert als hij of zij een nieuwe huis of aanbouw neerzet of het huis verduurzaamt waardoor het huis meer waard wordt, en speculeert als hij huis koopt met oog om het door te verkopen op een waardestijging in een krappe markt. Op beide acties kan er winst gemaakt worden, alleen bij de eerste kunnen zowel koper als verkoper profiteren.
Speculeren is niet per definitie slecht omdat het ook voor liquiditeit op een markt zorgt en door arbitrage prijzen gelijk trekt. De meeste huizenbezitters doen het niet eens bewust Het geeft alleen wel onwenselijke effecten in een krappe markt voor een eerste levensbehoefte zoals wonen.
De huidige hoge overwaardes moeten wel betaald worden door toekomstige starters en dat maakt het tot een grote inkomensoverdracht tussen de huidige bezitters en de toekomstige en die verschuiving is niet wenselijk.
Even een extreem voorbeeld: je wordt ziek en hebt chemotherapie nodig. Het medicijn is moeilijk te krijgen. Je apotheker kan het leveren maar eist een bijbetaling van 50.000 euro omdat hij wel een wat eerder met werken wil stoppen. Je hebt geen keus en na betaling zegt de apotheker tegen je dat hij het wel verdiend heeft omdat hij zo hard werkt. Hoe voel jij je?
Ziek gedachtegoed dit. Letterlijk ongezond om zo te denken.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 01:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat een stompzinnige reactie. Verreweg de meesten wel.
Koop je een huis ter waarde van X, wil je verhuizen naar een ander huis met waarde X, kan dat niet zonder af te tikken bij de belastingdienst.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:58 schreef Lemmeb het volgende:
Een uitstekend plan.
Mensen die hier faliekant tegen zijn zijn ongetwijfeld zonder uitzondering inhalige huizen"bezitters" met dikke overwaarde, die eraan gewend zijn geraakt om slapend rijk te worden. Natuurlijk vind je het dan vervelend dat dit van je "afgepakt" wordt, ook al heb je er niks voor hoeven doen en heb je er in wezen ook geen enkel automatisch recht op ofzo. Jaren van wanbeleid op het gebied van volkshuisvesting geeft jou nog niet een automatisch recht om tot in lengte van dagen ongegeneerd je zakken vol te graaien ten koste van anderen, omdat je toevallig ooit een keer in de gelukkige positie bent geweest om een huis te kopen. Gewoon aanpakken dit graaigedrag.
25% belasting is eigenlijk nog veel te laag. De "eigen" woning valt in box 1 en overwaarde zou dus eigenlijk als inkomen gezien en dus ook als zodanig belast moeten worden.
[..]
Het deel dat je aflost heeft helemaal niets te maken met de overwaarde.
Daar zou je juist belasting over betalen normaliter.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:06 schreef sanger het volgende:
[..]
En dan reken je de kosten van je eigen uren niet eens mee
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |