Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..]Zou het kunnen dat de leningnemer dit elders gefinancierd heeft en daarmee de HCN lening heeft afgelost? En dat hiermee meer ruimte komt om de andere leningen te kunnen blijven betalen of misschien is er meer geld nodig voor de verbouwing van het nieuwe restaurant in Gouda.
Dat lijkt me volkomen helder. De lening V*ee*ra was voor een groot deel afgelost, dus deze voor het oorspronkelijke bedrag of misschien zelfs wel een hoger bedrag, herfinancieren maakt een boel cash vrij welke hij volgens mij goed kan gebruiken voor Gouda en het nakomen van andere verplichtingen. Ondanks dat het misschien een ruwe wake up call is voor ons, betekent het dus ook dubbel goed nieuws. Het was misschien ook een beetje naïef om te denken dat je eerst corona kunt doorstaan en dan vervolgens een rits aan nieuwe zaken openen, met alleen de financieringen van HCN en de eigen exploitatie als bron van de financieringsbehoefte. Dat kraakte en piepte al wat langer getuige de trage voortgang in Gouda.
[..] Ja precies, je moet vaak wel natuurlijk. Het is meer dat ik me besef wat een enorme verliespost dat is als je bedrijf om wat voor reden dan ook op die lokatie niet langere termijn succesvol kan opereren, je zit daarmee volledig klem.
Maar misschien kent ze de eigenaren goed hoor. In elk geval lenen ze haar ook geld.
Wellicht heeft ze een koopoptie na x aantal jaren huur.
Vaak is zo'n verbouwing ook een stuk waardevermeerdering van het pand. Stel dat leningnemer het niet redt kan het volgende restaurant zo aanschuiven. Dus daar heeft de eigenaar o.h.a. zelf ook belang bij. Plus dat die misschien blij is dat hij van de leegstand verlost is.
Zo'n (inpandige) verbouwing schrijf je in het algemeen boedhoudkundig in 10 jaar af.
Horeca (en winkels) kan je vanuit de verhuurder alleen een contract geven voor minimaal 10 jaar (of je mag een tweejarig "proefcontract" geven). Daarnaast komt een huurder huurbescherming toe.
Vaak is zo'n verbouwing ook een stuk waardevermeerdering van het pand. Stel dat leningnemer het niet redt kan het volgende restaurant zo aanschuiven. Dus daar heeft de eigenaar o.h.a. zelf ook belang bij. Plus dat die misschien blij is dat hij van de leegstand verlost is.
Zo'n (inpandige) verbouwing schrijf je in het algemeen boedhoudkundig in 10 jaar af.
Ja de eigenaar zal er toestemming voor moeten geven ook en zal er dus blij mee zijn, maar aangezien de huurder het persoonlijk financiert stelt die zich eigenlijk wel wat kwetsbaar op.
Even een slecht scenario: huurder wordt ziek en/of het bedrijf blijkt niet levensvatbaar. Als ze een nieuwe huurder vindt (of de BV laat ploffen), kan ze wel uit het contract met huisbaas. Inventaris kan evt doorverkocht worden als er geen beslag op ligt, in elk geval worden er schulden mee afgelost. Maar die 150k verbouwing is sowieso POEF weg.
[..] Ja de eigenaar zal er toestemming voor moeten geven ook en zal er dus blij mee zijn, maar aangezien de huurder het persoonlijk financiert stelt die zich eigenlijk wel wat kwetsbaar op.
Even een slecht scenario: huurder wordt ziek en/of het bedrijf blijkt niet levensvatbaar. Als ze een nieuwe huurder vindt (of de BV laat ploffen), kan ze wel uit het contract met huisbaas. Inventaris kan evt doorverkocht worden als er geen beslag op ligt, in elk geval worden er schulden mee afgelost. Maar die 150k verbouwing is sowieso POEF weg.
Het is idd duidelijk dat in zo'n geval de zekerheid elders moet worden gezocht, zoals in het privé woonhuis.
Eigenlijk vond ik het project in eerste instantie helemaal niks. Deze 10% rente oogt echter aantrekkelijk en de mooiste bloempjes bloeien nu eenmaal aan de rand van het ravijn. Uiteraard is er een kans op een gedeeltelijke afschrijving maar je ziet wel een stel dat er vol voor gaat, woonhuis riskeert, en ook vrienden en familie er bij heeft weten te betrekken. De partner zal gezien de leeftijd ook wel een baan hebben waar ze van kunnen leven. Het geeft nu net de doorslag voor een basisinleg. Al is de kans groot dat we er de komende jaren nog wel eens vaker van zullen gaan horen, meer dan ons lief is.
En die was bij mij dan weer wél reeds betaald. Ik begin zo langzamerhand een idee te krijgen hoe daar de betalingen verlopen. Iets met een vaatje dat automatisch leegloopt en stopt wanneer er niets meer in zit
[..] [..] Beide niet onaardig. De netto rente is bij de garageboxen wel erg krapjes en bij de camping hoop ik dat alles goed geregeld is mbt de Bibob wet.
Het is wel een baasje die man. Wat een activiteiten allemaal. Hopelijk kan hij zich een beetje focussen op dit project.
U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van MagnifiSense Geldrop B.V. In overleg met de onderneemster is besloten om de volgende wijziging door te voeren:
[..] En die was bij mij dan weer wél reeds betaald. Ik begin zo langzamerhand een idee te krijgen hoe daar de betalingen verlopen. Iets met een vaatje dat automatisch leegloopt en stopt wanneer er niets meer in zit
Dat gaat inderdaad wel heel bijzonder daar, ik vraag me toch ook af welke rol de betaaldienstverlener hierin speelt voor dit creatieve proces.
Curator Maarten Jansen gaat de opmerkelijk getimede crowdfunding van de failliete modewinkelketens Duetz en Adam Brandstore onder de loep nemen. Het bedrijf haalde begin 2023 met groeibeloftes één miljoen euro op bij particuliere investeerders, maar ging een jaar later gierend failliet. "Het is de vraag of er sprake is van misleiding."
Op dinsdag 6 augustus 2024 14:09 schreef KrekelJapie het volgende: 7,5% project met 12% ltv als zekerheden gaat gedeeltelijk vervroegd aflossen. Had niet gehoeven van mij.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van mij ook niet. Ik had er al wat rekening mee gehouden dus fors ingeschreven destijds. Het geld gelijk maar doorgeröld naar Seven Öceäns.
Curator Maarten Jansen gaat de opmerkelijk getimede crowdfunding van de failliete modewinkelketens Duetz en Adam Brandstore onder de loep nemen. Het bedrijf haalde begin 2023 met groeibeloftes één miljoen euro op bij particuliere investeerders, maar ging een jaar later gierend failliet. "Het is de vraag of er sprake is van misleiding."
Dit vind ik persoonlijk vrij ernstig en kwalijk van Crowdaboutnow
"Verliezen Nu blijkt bovendien dat Duetz en Adam Brandstore in de twee jaar voorafgaand aan de crowdfunding met verlies draaiden. Volgens het zojuist verschenen faillissementsverslag van curator Jansen boekten de winkelketens in 2021 een verlies 185.000 euro, op een omzet van 4,3 miljoen. In 2022 verdubbelde de omzet tot ruim 8 miljoen euro, maar verviervoudigde het verlies tot 880.000 euro. Ook de verliezen werden in de communicatie rond de financiering niet genoemd."
[..] Ik ben ze nog steeds dankbaar (anders hadden wij met de strop gezeten)
Ik ben er naast het nieuws niet echt van op de hoogte. Is er een groot deel (of alles) afgelost dan of waarom zitten investeerders nu niet 'met de strop'?
[..] Ik ben er naast het nieuws niet echt van op de hoogte. Is er een groot deel (of alles) afgelost dan of waarom zitten investeerders nu niet 'met de strop'?
Volgens mij was de financiering bij CAN een herfinanciering van een CCF lening.
Op dinsdag 6 augustus 2024 15:35 schreef Belegger9 het volgende: De aanwas van nieuwe projecten bij SIG lijkt op te drogen. Hoe denken jullie dat het voornamelijk komt?
Waar je in 2022 en voorheen nog mooi rendement kon maken, moet je nu speculeren op de waardestijging van het object. Enkel met de huur kom je i.c.m. financiering vaak op een negatief rendement uit. Dan hebben we het nog niet eens over de eenmalige kosten van de financiering, overdrachtsbelasting (10,4%) en notariskosten.
Het aankopen van een pand waar je niet meer aan hoeft te verbouwen voor de verhuur is niet interessant. Ik heb 2 panden in verhuur bijna vrij van financiering en behaal een rendement van 2% per jaar als je puur kijkt naar de huuropbrengst. Dat zijn ook nog oude contracten vóór middenhuurregeling en vaste contracten waar je tegenwoordig aan vast zit. Het is dat de waardestijging veel goed maakt.
Ja, enerzijds wel. Anderzijds, als ik kijk naar de vorige pitch: "De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 925.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing van ¤ 1.694,92 en een slottermijn van ¤ 825.000,-. De rente bedraagt 6,0% per jaar gedurende de gehele looptijd. "
Ze neemt gewoon het afgeloste deel weer op. Heb daar niet zo'n moeite mee. Meegenomen.
[..] Ja, enerzijds wel. Anderzijds, als ik kijk naar de vorige pitch: "De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 925.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing van ¤ 1.694,92 en een slottermijn van ¤ 825.000,-. De rente bedraagt 6,0% per jaar gedurende de gehele looptijd. "
Ze neemt gewoon het afgeloste deel weer op. Heb daar niet zo'n moeite mee. Meegenomen. Ik neem overigens altijd zoveel mogelijk vrouwen mee.
Valt geen brood te verdienen in de paarden. Tenzij je een toppaard hebt en kan verkopen. Verder is het een echte cashburn branche. Maar iedereen zijn hobby.
[..] Ja, enerzijds wel. Anderzijds, als ik kijk naar de vorige pitch: "De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 925.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing van ¤ 1.694,92 en een slottermijn van ¤ 825.000,-. De rente bedraagt 6,0% per jaar gedurende de gehele looptijd. "
Ze neemt gewoon het afgeloste deel weer op. Heb daar niet zo'n moeite mee. Meegenomen.
En tegen een rente van 8%. Zit ook een hele familie achter i.p.v. 1 persoon.
[..] Valt geen brood te verdienen in de paarden. Tenzij je een toppaard hebt en kan verkopen. Verder is het een echte cashburn branche. Maar iedereen zijn hobby.
Los van dat; ik denk dat ze wel handig is. Anders had ze geen 7 ton ingebracht.
Nuance, er is wel íets te verdienen: Prognose winst-en-verliesrekening 2024 Omzet ¤ 220.000 Bruto winst ¤ 179.000 Kosten ¤ 139.000 Resultaat ¤ 40.000
[..] Valt geen brood te verdienen in de paarden. Tenzij je een toppaard hebt en kan verkopen. Verder is het een echte cashburn branche. Maar iedereen zijn hobby.
Ik heb meerdere uit deze branche waaronder Smits 1 en 2, Zwarte hoeve , en nog een paar volgens mij. Die betalen allemaal.
Bij KOM was dacht ik wel een heel slecht paarden project, daar zijn er behoorlijk mee de bietenbrug opgegaan.
[..] Los van dat; ik denk dat ze wel handig is. Anders had ze geen 7 ton ingebracht.
Nuance, er is wel íets te verdienen: Prognose winst-en-verliesrekening 2024 Omzet ¤ 220.000 Bruto winst ¤ 179.000 Kosten ¤ 139.000 Resultaat ¤ 40.000
"Door de looninkomsten van de partner van Sabine bedragen de benodigde privé-onttrekkingen ¤ 10.000,- op jaarbasis." Daar kan je geen bedrijf van runnen, vandaar hobby. is niets mis mee hoor, erfenisje waarschijnlijk.
Collin Crowdfund 19-10-2021 11:10 Beste investeerder,
Bedankt voor uw vraag. De eigen inbreng komt voort uit de overwaarde van de verkoop van de woonhuizen van de ondernemer, haar ouders en haar oom.
Met vriendelijke groet, Collin Crowdfund
Alles voor de kleine meid dus. Maar je bent het toch wel met me eens dat dit geen 'echt bedrijf' is ?
Ik zie het bij mijn vrienden (met dezelfde activiteit) 60 uur per week werken en dan niets overhouden en er moet sloten vol geld bij. Alles voor de paarden. Een zelfde 'bedrijfs'opzet. 20 jaar hard werken. Geen stuiver overhouden. Complex met verlies verkocht.
[..] Alles voor de kleine meid dus. Maar je bent het toch wel met me eens dat dit geen 'echt bedrijf' is ?
Ik zie het bij mijn vrienden (met dezelfde activiteit) 60 uur per week werken en dan niets overhouden en er moet sloten vol geld bij. Alles voor de paarden. Een zelfde 'bedrijfs'opzet. 20 jaar hard werken. Geen stuiver overhouden. Complex met verlies verkocht.
Zeker. Privé en zakelijk loopt heel erg door elkaar. Van mij mag het... zolang ze ons maar terugbetalen
Ik heb ook wel het idee, dat ze in die wereld niet overal een factuurtje voor opmaken
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 06-08-2024 16:40:14 ]
[..] Zeker. Privé en zakelijk loopt heel erg door elkaar. Van mij mag het... zolang ze ons maar terugbetalen
Ik heb ook wel het idee, dat ze in die wereld niet overal een factuurtje voor opmaken
Tja. Maakten ze maar voor alles een factuurtje. Maar klanten worden (bijna) vrienden en de kids nog meer. Ach dat kan wel, dat doen we wel. Bijvoeren, natuurlijk. Nee laat maar zitten.
Op dinsdag 6 augustus 2024 15:26 schreef Red_arrow het volgende: Er zijn weer 2 Corbelo's afbetaald, 696555 en 696526. Toch nog met iets rendement t.o.v. de investering.
Yes, en meteen maar overgeboekt naar veiliger oorden
Inmiddels 22% van de afgeboekte verliespost weer ingelopen. Tot zover het min of meer laag hangende fruit. De rest zal wel daadwerkelijk verdampt blijken te zijn.
[..] Tja. Maakten ze maar voor alles een factuurtje. Maar klanten worden (bijna) vrienden en de kids nog meer. Ach dat kan wel, dat doen we wel. Bijvoeren, natuurlijk. Nee laat maar zitten.
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde..... er wordt vaak echt wel betaald maar dan zó. Die kindjes die betalen om een paardje te mogen verzorgen.... dat gaat echt niet (allemaal) via de bank.
[..] Zeker. Privé en zakelijk loopt heel erg door elkaar. Van mij mag het... zolang ze ons maar terugbetalen
Het is ook de hele beleving he. Het hele milieu. Pappen, nathouden, oud geld. Jij of ik kan dit niet beginnen. Maar als het hele milieu al in de paarden zit, dan kun je dat doen.
[..] Dat is niet helemaal wat ik bedoelde..... er wordt vaak echt wel betaald maar dan zó. Die kindjes die betalen om een paardje te mogen verzorgen.... dat gaat echt niet (allemaal) via de bank.
Dat snapte ik wat je bedoelde. Maar het werkt de andere kant op.
[..] Ik heb meerdere uit deze branche waaronder Smits 1 en 2, Zwarte hoeve , en nog een paar volgens mij. Die betalen allemaal.
Bij KOM was dacht ik wel een heel slecht paarden project, daar zijn er behoorlijk mee de bietenbrug opgegaan.
De L*liehoeve bij CCF (bleken complete charlatans en nog maar zien wat er terug komt). En T.W. van H**l bij CCF had recent liquiditeitsproblemen en achterstand, maar herstelt zich lijkt het. Het is niet de meest probleemloze branche denk ik zelf.
[..] De L*liehoeve bij CCF (bleken complete charlatans en nog maar zien wat er terug komt). En T.W. van H**l bij CCF had recent liquiditeitsproblemen en achterstand, maar herstelt zich lijkt het. Het is niet de meest probleemloze branche denk ik zelf.
Leliehoeve dat waren geen beste idd. Het is ook een kwestie van goed lezen en je verstand gebruiken als je investeert.
Leliehoeve bijvoorbeeld, die leenden zoveel geld via de CF , dat de lasten nooit op te brengen waren uit de exploitatie.
En bij KOM, je kon aan de koppen op de foto's al zien dat het tokkievolk was.
De tijd zal het leren, ik heb bij deze mensen op zich wel een goed gevoel en de zekerheid is hier, anders dan bij de Leliehoeve goed op orde. Ook al is zo'n complex ook niet 1.2.3 verkocht als het mis zou gaan.
Op dinsdag 6 augustus 2024 17:04 schreef obligataire het volgende: Leliehoeve dat waren geen beste idd. Het is ook een kwestie van goed lezen en je verstand gebruiken als je investeert.
[..] En die was bij mij dan weer wél reeds betaald. Ik begin zo langzamerhand een idee te krijgen hoe daar de betalingen verlopen. Iets met een vaatje dat automatisch leegloopt en stopt wanneer er niets meer in zit
[..] Dat gaat inderdaad wel heel bijzonder daar, ik vraag me toch ook af welke rol de betaaldienstverlener hierin speelt voor dit creatieve proces.
1 augustus kreeg ik een mail dat de maandtermijn niet was betaald, dus dat SIG de betaling heeft gedaan vanuit de maand borg die SIG altijd verlangt. 5 augustus kwam er een mail: "Wij willen graag mededelen dat de maandbetaling van juli 2024 aan ons is voldaan."
Hoe ik het interpreteer: SIG heeft ons 1 augustus gewoon de rente/aflossing over juli uitgekeerd, maar dan vanuit het depot. En dat depot is sinds gisteren weer aangezuiverd door Ozg*l. Blijft staan dat het vreemd is dat het ene project van Ozg*l helemaal bijloopt, terwijl het andere (bijvoorbeeld Ane*oon in De L*er) twee termijnen achterloopt.
[..] Dat gaat inderdaad wel heel bijzonder daar, ik vraag me toch ook af welke rol de betaaldienstverlener hierin speelt voor dit creatieve proces.
Die speelt daar GEEN rol in, die boekt alleen maar geld in opdracht over van de ene IBAN naar de andere IBAN en hoort er op toe te zien dat de bestuurders er zelf niet met het geld vandoor gaan, maar that's all volgens mij.
Collin: Ter securering van de bovenstaande borgstelling wordt er een eerste hypothecaire inschrijving gevestigd ter hoogte van ¤ 400.000,- op het woonhuis aan de Dagpauwooglaan 51 en 53, 2496 XG ’s-Gravenhage, kadastraal bekend als sectie BF nummers 4820 en 4827 te ’s-Gravenhage. Het woonhuis is in 2023 aangekocht voor ¤ 400.000,-.
Volgens mij is het geen woonhuis maar bouwgrond. Tenminste op de nieuwste satellietbeelden die ik kan vinden (->lagen ->mozaiek ->april/mei 2024) is het in elk geval nog een gat in de straat. En ook meteen het enige perceel dat nog niet bebouwd is (waarom?). Nou is 4 ton voor bouwgrond voor een dubbele rijtjeswoning in Den Haag misschien wel een redelijk bedrag, maar noem het nou wat het is.
Ik was ook al op zoek gegaan naar het woonhuis 51 - 53. op streetview zie je nog een gat van twee percelen met container en veel zooi tussen een woonhuis & appartementsgebouw. Kon ook geen WOZ waarden vinden, die noemde CCF ook al niet hetgeen mij opviel en 400k voor een twee-perceelswoning in Den Haag leek mij ook al sehr billig. Op funda staat het hutje nr 57 voor 820k verkocht. Terecht de opm van bovenstaande post, zeg gewoon wat het is nl. gewoon bouwgrond. Lijkt me nog geen woonhuis zoals in de pitch.
Naar een evt vergunningstraject heb ik nog niet gekeken. Op zich nog niet erg als er voorlopig en misschien nog wel langer hierop niets gebeurt, twee courante onbebouwde percelen bouwgrond brengen easy ¤.
Ook ff gekeken naar de percelen vd camping P186 (56730m2) beslaat de gehele camping met een strook niet gebruikt aan de achterzijde, P187 (23300m2) is nog een perceel keurig grenzend daarachter. Er woont verder niemand in de buurt dus een evt uitbreiding zou misschien ook nog kunnen (met wat all-season hutjes) Ook met het huidige concept van de camping door de marketing medewerker(ster) wat vlotter in de markt gezet is zeker een goede boterham te verdienen.
En anders de handel verpatsen aan onze hatseflats Peter G maar liever Roompot. Durf deze wel aan gezien de zekerheden. Bovendien is hij al voor 65% eigenaar meende ik gelezen te hebben dus Bibob zal al geweest zijn.
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 06-08-2024 20:46:05 ]
[..] Zelf zit ik ook in dit project (nr #27196). Uit de pitch van GVE haal ik nergens dat dit project vervroegd zal worden afgelost. Is dat ergens toegezegd door GVE/APOC?
Dit project loopt sinds maart 2023 met een looptijd van 36 maanden. Het landingsgestel, waarvoor deze lening is aangegaan, zal vast nog verhuurd zijn aan een luchtvaartmaatschappij. Dan verloopt het project toch conform planning?
Bericht van GvE ontvangen, het ziet er naar uit dat APOC Leasing VI 27196 over 2-3 weken vervroegd gaat aflossen.
Wel leuk die inhaalslag bij GVE met probleemgevallen, maar vervolgens valt me nu op dat ik er weer een rijtje nieuwe voor terug krijg, die er vandaag bij hadden moeten zitten.
Uiteraard geen woord hierover in de berichtenbox, wel een bericht over een betaling in de wallet volgende week, die uit depot betaald zou gaan worden maar een volgend bericht er achteraan dat deze alsnog hebben overgemaakt. Prima die tijdige info, maar waarom over de anderen dan niets...
Op dinsdag 6 augustus 2024 21:39 schreef lykkefund het volgende: Wel leuk die inhaalslag bij GVE met probleemgevallen, maar vervolgens valt me nu op dat ik er weer een rijtje nieuwe voor terug krijg, die er vandaag bij hadden moeten zitten.
Uiteraard geen woord hierover in de berichtenbox, wel een bericht over een betaling in de wallet volgende week, die uit depot betaald zou gaan worden maar een volgend bericht er achteraan dat deze alsnog hebben overgemaakt. Prima die tijdige info, maar waarom over de anderen dan niets...
Ik krijg vandaag een extra tussentijdse betaling van een aantal gemiste projecten. Dmv depot zou dit niet nodig zijn lijkt me. Op basis van antwoorden vanuit GvE vermoed ik dat veel administratie handmatig wordt verwerkt.
Ik maak tegenwoordig bij GvE pas eind van de maand bij welke projecten ik nog mis. Projecten worden lang niet allemaal op de aangegeven datum uitbetaald.
[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 07-08-2024 06:32:24 ]
[..] Ik krijg vandaag een extra tussentijdse betaling van een aantal gemiste projecten. Dmv depot zou dit niet nodig zijn lijkt me. Op basis van antwoorden vanuit GvE vermoed ik dat veel administratie handmatig wordt verwerkt.
Ik maak tegenwoordig bij GvE pas eind van de maand bij welke projecten ik nog mis. Projecten worden lang niet allemaal op de aangegeven datum uitbetaald.
Reactie van GVE op gemiste niet-wallet betalingen: "Vanwege een technische storing in onze applicatie is het mogelijk dat de laatste verzamelbetalingen van niet-wallet projecten niet zijn overgemaakt. We zijn druk bezig om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zodra de storing is verholpen, laten we u dit meteen weten. Bedankt voor uw geduld en begrip.".
Vandaag een nabetaling aangekondigt van 1 gemist project. maar nog niet van alle gemiste betalingen van 6-aug...
Op dinsdag 6 augustus 2024 20:41 schreef peterc het volgende: Ik was ook al op zoek gegaan naar het woonhuis 51 - 53. op streetview zie je nog een gat van twee percelen met container en veel zooi tussen een woonhuis & appartementsgebouw. Kon ook geen WOZ waarden vinden, die noemde CCF ook al niet hetgeen mij opviel en 400k voor een twee-perceelswoning in Den Haag leek mij ook al sehr billig. Op funda staat het hutje nr 57 voor 820k verkocht. Terecht de opm van bovenstaande post, zeg gewoon wat het is nl. gewoon bouwgrond. Lijkt me nog geen woonhuis zoals in de pitch.
Naar een evt vergunningstraject heb ik nog niet gekeken. Op zich nog niet erg als er voorlopig en misschien nog wel langer hierop niets gebeurt, twee courante onbebouwde percelen bouwgrond brengen easy ¤.
Ook ff gekeken naar de percelen vd camping P186 (56730m2) beslaat de gehele camping met een strook niet gebruikt aan de achterzijde, P187 (23300m2) is nog een perceel keurig grenzend daarachter. Er woont verder niemand in de buurt dus een evt uitbreiding zou misschien ook nog kunnen (met wat all-season hutjes) Ook met het huidige concept van de camping door de marketing medewerker(ster) wat vlotter in de markt gezet is zeker een goede boterham te verdienen.
En anders de handel verpatsen aan onze hatseflats Peter G maar liever Roompot. Durf deze wel aan gezien de zekerheden. Bovendien is hij al voor 65% eigenaar meende ik gelezen te hebben dus Bibob zal al geweest zijn.
Ik ben hier ook nog verder ingedoken, na gisteren een toezegging te hebben gedaan. Uitbreiding met Chalets is in 2022 onderzocht, maar door gemeente afgewezen (geen meerwaarde). Hierna hebben ze verkocht. Recensies zijn na overname ronduit slecht, op Google, maar ook op diverse caravanforums wordt er gesproken, over geen onderhoud meer enkel een Engels sprekende beheerder en alle aangeboden faciliteiten onder de vorige eigenaar er niet meer waren.
Die kavels is inderdaad ook geen huis. Waarde 4ton, kan wel kloppen. Ben alleen bang voor witwassen en Bibob. Voor exploitatie camping hoeft in de regel (zeker bij kleine gemeentes) die altijd achter lopen geen exploitatievergunning te worden aangevraagd als er geen horeca is.
Dus er hoeft nog geen BIBOB onderzoek gedaan te zijn. Daarom mocht gilles b.v eerst wel nog campings openen, maar moest de horeca dicht, omdat daarvoor wel een BIBOP onderzoek nodig is. Hierdoor zijn bij mij nu wel de alarmbellen afgegaan en heb ik met deze pich teveel vragen onzekerheden, ondanks dat de zekerheden er in eerste instantie niet slecht uitzien. Waarde 2.5 miljoen vind ik trouwens wel veel voor wat het is. Op plattegrond camping staan trouwens 104 plaatsen, waarom is de pitch, b.v hier ook afwijkend. Ik denk er nog even over na maar denk dat ik ga terugtrekken.
Tsja alleen al de misleidende informatie is daarvoor voldoende reden. Vond het al een aparte knaap met al die activiteiten.
Meest recente review:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan op 2,55 mio taxeren
[..] Tsja alleen al de misleidende informatie is daarvoor voldoende reden. Vond het al een aparte knaap met al die activiteiten.
Meest recente review:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan op 2,55 mio taxeren
Ik hink op 2 gedachten. Sowieso al o.b.v. de reviews verlaagd naar dubbele inleg naar basisinleg. Enerzijds: de reviews waren aanvankelijk goed onder de vorige eigenaar, nu heel slecht (zoals hier al eerder boven beschreven door Hanzul). Dat is dus een grote red flag. Anderzijds, verpatsen over een paar jaar naar een Roompot-groep oid (die overigens geen camperplaatsen doet meen ik, maar even illustratief) dan heb je je geld ook terug. Twijfel dus.
Op woensdag 7 augustus 2024 10:05 schreef Jaco078 het volgende: Anderzijds, verpatsen over een paar jaar naar een Roompot-groep oid (die overigens geen camperplaatsen doet meen ik, maar even illustratief) dan heb je je geld ook terug. Twijfel dus.
Waarom zou een keten ( bv. capfun) deze camping willen overnemen? Nu totaal niet op kinderen gericht (adults only), dus ook weinig tot geen faculteiten (zwembad, speeltuin ed.) en relatief klein met 100 plekken.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 07-08-2024 10:28:37 ]
MOD8LOVO future homes B.V. is een jong bedrijf dat zich richt op de bouw van modulaire woningen. Ondernemers T*un Ale*ven en Hans van Am*pting richten zich daarbij vooral op de grote behoefte die er in Nederland is aan kleinere en betaalbare woningen. Bij de bouw van de woningen is duurzaamheid een belangrijke doelstelling. De onderneming is er in geslaagd een goed en schaalbaar bouwconcept te bedenken wat nu uitvoerbaar is naar de particuliere en zakelijke markt. Het eerste project betreft een woningbouwproject van 24 woningen in Zevenaar. Voor de financiering van de bouw van de woningen wordt een lening met een looptijd van 12 maanden gevraagd van ¤ 1.900.000,-. Alle 24 woningen zijn verkocht en er wordt een goed projectresultaat begroot. De investeerders wordt een rente van 11% geboden met een persoonlijke materiele borgstelling van beide aandeelhouders van ieder ¤ 650.000,-. De borgstellingen zijn gesecureerd door een 2e hypothecaire inschrijving op de woonhuizen. De Collin Credit Score is Voldoende. Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zevenaar breidt idd erg uit aan die kant, is vlakbij Duitsland dus goedkoop tanken en boodschappen. Wel nabij de A12, dat is 's ochtends een drama, duurt nog totdat de A15 wordt doorgetrokken, als dat ooit nog gebeurt.
Maar goed ze zijn al verkocht begrijp ik dus dat is verder niet ons probleem.
[ Bericht 19% gewijzigd door obligataire op 07-08-2024 10:33:47 ]
Ik doe niet mee met de camping Petrushoeve van Seven Ocean omdat; - wanneer ik de extra omzet over 2024 tov 2023 volledig aan de camping toereken kom ik op ¤ 380.000 omzet - wanneer de B&B kamer 150 dagen bezet zijn geeft dit ¤ 40.000 omzet( hetgeen ik veel vind) en moet de camping dus ¤ 340.000 omzet halen. Bij 104 plaatsen en een omzet per dag van ¤ 34 geeft dit een bezetting van 96 dagen - de waardering van 2,5 milj neem ik met een korrel zout - de genoemde opmerking in de pitch dat er 128 plaatsen zijn is zoals als aangegeven incorrect, het zijn er 104 volgens het kaartje op de website - de beperkingen, geen kinderen en honden, geeft enerzijds een specifieke markt maar ook een beperking van de markt zeker voor de aantrekkelijke zomermaanden - de enige recente review is negatief - een camping van deze omvang draait rond een persoonlijk betrokken eigenaar en staf en niet rond een investeerder die er goedkoop personeel plaatst.
PS mbt de waarde van 2,5 miljoen. Wanneer ik de uitkoop van 200.000 en de herfinanciering van 1.350 hier van aftrek kom je uit om 1 miljoen dat of wel in december 2023 cash is ingebracht of een waardestijging is. Beide aspecten roepen bij mij vragen op zeker omdat er niets over gezegd wordt.
[ Bericht 13% gewijzigd door ML45 op 07-08-2024 10:36:08 ]
Een interessant project en mooi initiatief wel. Maar eigenaardig dat 2 mensen met totaal geen bouwkundige affiniteit dit gaan doen (een hovenier en een supply chain man) ik denk dat al hun vorige pogingen om dit gefinancierd te krijgen zijn mislukt, en dat nu op laatste moment een belachelijk hoge rente moet worden geboden via Collin. Woningen zijn al verkocht dus waarschijnlijk is er geen weg terug meer voor de mannen. Ik zie behoorlijk wat beren op de weg, maar misschien doe ik voor een basisinleg mee.
[..] Een interessant project en mooi initiatief wel. Maar eigenaardig dat 2 mensen met totaal geen bouwkundige affiniteit dit gaan doen (een hovenier en een supply chain man) ik denk dat al hun vorige pogingen om dit gefinancierd te krijgen zijn mislukt, en dat nu op laatste moment een belachelijk hoge rente moet worden geboden via Collin. Woningen zijn al verkocht dus waarschijnlijk is er geen weg terug meer voor de mannen. Ik zie behoorlijk wat beren op de weg, maar misschien doe ik voor een basisinleg mee.
En nu het lastige: een bestaande camping tegen 8% of een nieuwbouwplan tegen 11% ;-)
[..] Een interessant project en mooi initiatief wel. Maar eigenaardig dat 2 mensen met totaal geen bouwkundige affiniteit dit gaan doen (een hovenier en een supply chain man) ik denk dat al hun vorige pogingen om dit gefinancierd te krijgen zijn mislukt, en dat nu op laatste moment een belachelijk hoge rente moet worden geboden via Collin. Woningen zijn al verkocht dus waarschijnlijk is er geen weg terug meer voor de mannen. Ik zie behoorlijk wat beren op de weg, maar misschien doe ik voor een basisinleg mee.
Ieder extra procentje is toch 19K aan extra rente. Omdat er niet tussentijds wordt afgelost blijkbaar. Wat ik overigens een groot voordeel vind, ik word horendol van al die kleine aflossingen waardoor je telkens je schema moet aanpassen.
Ik denk dat het risico te overzien is, de heren lopen door de 2e hyp. het risico onder de brug te moeten slapen dus dat zullen ze wel meegewogen hebben.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 07-08-2024 11:35:03 ]
[..] Ieder extra procentje is toch 19K aan extra rente. Omdat er niet tussentijds wordt afgelost blijkbaar. Wat ik overigens een groot voordeel vind, ik word horendol van al die kleine aflossingen waardoor je telkens je schema moet aanpassen.
Ik denk dat het risico te overzien is, de heren lopen door de 2e hyp. het risico onder de brug te moeten slapen dus dat zullen ze wel meegewogen hebben. PS Ik heb over de zin "inclusief de reeds betaalde rentetermijnen gelezen" dus minimaal 6 maanden rentemaanden en na 6 maanden feitelijk aflossingsvrij.
In de pitch staat dat de oplevering rond de jaarwisseling zal zijn en dat er per woning ¤ 100.000 afgelost moet worden, wel met 6 maanden rente hetgeen de rente op jaar basis bij een aflossing na 6 maanden op 22% brengt!
[ Bericht 6% gewijzigd door ML45 op 07-08-2024 11:02:49 ]
[..] Ieder extra procentje is toch 19K aan extra rente. Omdat er niet tussentijds wordt afgelost blijkbaar. Wat ik overigens een groot voordeel vind, ik word horendol van al die kleine aflossingen waardoor je telkens je schema moet aanpassen.
Ik denk dat het risico te overzien is, de heren lopen door de 2e hyp. het risico onder de brug te moeten slapen dus dat zullen ze wel meegewogen hebben.
wat ik hierbij een plus vindt, is dat die ene woning nagenoeg hypotheekvrij is op 71k na én dat er al aanneemovereenkomsten gesloten zijn. De rente van 11% is - denk ik - omdat het een relatief groot project is dat gefund moet worden én een korte looptijd heeft én omdat iedereen ziet dat er veel geld verdiend wordt (dus de poet wordt verdeeld over alle betrokkenen). Én omdat dit wellicht idd hun laatste hoop is. Ik doe mee voor een basisinleg.
Edit: eerste 46 investeerders leggen al 225k in, gemiddeld krap 5k. Gemiddelde investerering bij maatwerk is ong. 2k. "Men" neemt dus dubbel mee. Wellicht o.b.v. de korte looptijd, om toch iets te verdienen. Én omdat er wellicht wat deelaflossingen aankomen...
[ Bericht 9% gewijzigd door Jaco078 op 07-08-2024 11:07:44 ]
[..] In de pitch staat dat de oplevering rond de jaarwisseling zal zijn en dat er per woning ¤ 100.000 afgelost moet worden, wel met 6 maanden rente hetgeen de rente op jaar basis bij een aflossing na 6 maanden op 22% brengt!
Zo lees ik hem niet. Er staat "inclusief reeds betaalde rentetermijnen" dus na 5 maanden krijg je 1 maand extra en na 6 maanden mag er rentevrij afgelost worden.
[..] Zo lees ik hem niet. Er staat "inclusief reeds betaalde rentetermijnen" dus na 5 maanden krijg je 1 maand extra en na 6 maanden mag er rentevrij afgelost worden.
Thanks voor de correctie. Voor mij als Box 3 belegger wordt het dan ook minder interessant. Na aftrek van de kosten en de belasting heb ik over 6 maanden een netto rendement van 3% nog los van het risico en de herfinanciering na 6 maanden.
[..] Zo lees ik hem niet. Er staat "inclusief reeds betaalde rentetermijnen" dus na 5 maanden krijg je 1 maand extra en na 6 maanden mag er rentevrij afgelost worden.
ik ben met jou "Over de gedeeltelijk vervroegde aflossing dient Geldnemer te allen tijde in totaliteit (inclusief reeds betaalde rentetermijnen) zes maanden rentevergoeding te voldoen."
Neemt wel het VRH risico weg als de eerste week van januari de aflossingen binnen stromen
[..] ik ben met jou "Over de gedeeltelijk vervroegde aflossing dient Geldnemer te allen tijde in totaliteit (inclusief reeds betaalde rentetermijnen) zes maanden rentevergoeding te voldoen."
Neemt wel het VRH risico weg als de eerste week van januari de aflossingen binnen stromen [..] Ik zie deze rekensom graag
11% gedurende een half jaar is 5,5% minus 0,5% beheerskosten en minus 2,3% belasting Box 3 geeft 2,7%. Over spaargeld betaal je ook wat belasting dus ik rond af op 3% over een periode van 6 maanden. Natuurlijk kan je dan weer gaan herfinancieren om dit te verhogen maar zit je daar op te wachten.
Nog even over de camping. het valt ook op dat dhr. Tr*pman de Coach is. Die heeft 3 jaar niets meer gedaan bij Collin. Volgens mij zijn echt met deze post aan het leuren geweest....
Ik denk er nog even over na of ik deze mee wil nemen, ik was eigenlijk pas weer volgende maand van plan om een nieuw project mee te nemen, maar met de eerder ontvangen vervroegde aflossing van Veere is er weer wat meer ruimte.
[..] 11% gedurende een half jaar is 5,5% minus 0,5% beheerskosten en minus 2,3% belasting Box 3 geeft 2,7%. Over spaargeld betaal je ook wat belasting dus ik rond af op 3% over een periode van 6 maanden. Natuurlijk kan je dan weer gaan herfinancieren om dit te verhogen maar zit je daar op te wachten.
Dat is natuurlijk het spelletje, je geld door blijven rollen.
Ik vind je berekening wel zwak als ik eerlijk ben. Rekenen met de belasting heeft alleen zin als je anders geen enkel project meer meeneemt, indien je wel een project meeneemt betaal je die sowieso.
Maar goed, als ik jouw berekening neem en deze annualiseer kom je op 7,7% per jaar (geen 6% want dan reken je de belasting dubbel) er zijn een hoop platformen die daar niet aan komen als gemiddeld rendement, zo ook CCF.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Ik ben hier ook nog verder ingedoken, na gisteren een toezegging te hebben gedaan. Uitbreiding met Chalets is in 2022 onderzocht, maar door gemeente afgewezen (geen meerwaarde). Hierna hebben ze verkocht. Recensies zijn na overname ronduit slecht, op Google, maar ook op diverse caravanforums wordt er gesproken, over geen onderhoud meer enkel een Engels sprekende beheerder en alle aangeboden faciliteiten onder de vorige eigenaar er niet meer waren.
...
Ik denk er nog even over na maar denk dat ik ga terugtrekken.
Bedankt voor al dit onderzoek guys, zojuist mijn investeringen teruggetrokken. Het is te twijfelachtig. En Collin maakt ook een serieuze misser door niet te noemen dat het huis bouwgrond is. Ik had gister wel de camping op de kad kaart beken, maar het huis zat wel goed dacht ik. MIS.
[ Bericht 18% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 07-08-2024 14:21:48 ]
Ik denk er nog even over na of ik deze mee wil nemen, ik was eigenlijk pas weer volgende maand van plan om een nieuw project mee te nemen, maar met de eerder ontvangen vervroegde aflossing van Veere is er weer wat meer ruimte.
Ik doe bij nader inzien niet mee. Ik dacht eerst nog (ten onrechte) dat de hele som ineens zou worden afgelost maar het wordt denk ik weer zo'n intensief administratief klusje met uiteindelijk weinig opbrengst. Daarom kunnen ze ook zo'n hoog percentage bieden, ze lenen wsl. per huisje geen dag langer dan nodig is. Dan drukt het ook niet zo zwaar op hun exploitatie.
[..] Verschil is wel dat deze al zijn verkocht. Er zullen met deze bouw wel meerdere tijdelijk overgedragen worden. Als het eerste deel inderdaad kort na de jaarwisseling wordt afgedragen, komt daar nog wat boeterente vrij
Ik vermoed dat er inderdaad meerdere tegelijk overgedragen en afgelost worden, niet dat het 24 afzonderlijke aflossingen worden. Mogelijk worden ze per blok van 3 of 4 woningen overgedragen. Met misschien als uitzondering de ene woning die nu nog te koop is. Zie ook de plattegrond met het overzicht van de woningen. https://holt-zevenaar.nl/(...)ngen-Bouwnummers.jpg
Edit: Bij de FAQ op de informatiepagina staat bij de vraag "Worden de woningen tegelijk of gefaseerd opgeleverd? "Alles gaat in 1 bouwstroom. De planning volgt."
[..] Ik doe bij nader inzien niet mee. Ik dacht eerst nog (ten onrechte) dat de hele som ineens zou worden afgelost maar het wordt denk ik weer zo'n intensief administratief klusje met uiteindelijk weinig opbrengst. Daarom kunnen ze ook zo'n hoog percentage bieden, ze lenen wsl. per huisje geen dag langer dan nodig is. Dan drukt het ook niet zo zwaar op hun exploitatie.
Valt mij nu op dat onderpand Mussenhorstweg een WOZ van 535k heeft, een aflossingsvrije hypotheek van 550k en een getaxeerde waarde van 1.1mio. Is dat wel helemaal kosher?
[..] Ik vermoed dat er inderdaad meerdere tegelijk overgedragen en afgelost worden, niet dat het 24 afzonderlijke aflossingen worden. Mogelijk worden ze per blok van 3 of 4 woningen overgedragen. Met misschien als uitzondering de ene woning die nu nog te koop is. Zie ook de plattegrond met het overzicht van de woningen. https://holt-zevenaar.nl/(...)ngen-Bouwnummers.jpg
Edit: Bij de FAQ op de informatiepagina staat bij de vraag "Worden de woningen tegelijk of gefaseerd opgeleverd? "Alles gaat in 1 bouwstroom. De planning volgt."
Ieder zijn eigen overweging om een project mee te pakken of niet. Deze neem ik ruim mee, heel mooie rente en zie het wel goed komen. Misschien wat naïef maar ik vind het een heel mooi plan. Ik zou als het in mijn directe omgeving was hier wel willen wonen. Dus vandaar dat ik denk dat het goed komt met dit project. Ik beleg in box 3, is het dan verstandig om hierin je geld te stoppen gezien de aflossingen die waarschijnlijk na 01-01 gaan plaats vinden. Ik zie mijn CF als een totaal, niet als afzonderlijk project. Heb een percentage wat voor CF bedoeld is en zolang het daarbinnen past doe ik mee. tevens maandelijkse rentebijschrijving via CF, ik zie dat als rente op rente. Bij meeste deposito moet ik wachten een jaar wachten op mijn rente om te herinvesteren.
[..] Valt mij nu op dat onderpand Mussenhorstweg een WOZ van 535k heeft, een aflossingsvrije hypotheek van 550k en een getaxeerde waarde van 1.1mio. Is dat wel helemaal kosher?
Ik denk inderdaad dat de waarde van 1.1mio niet realistisch is en dat 7ton eerder in de buurt komt. Dus overwaarde van 1.5 duizend.
[..] Ieder zijn eigen overweging om een project mee te pakken of niet. Deze neem ik ruim mee, heel mooie rente en zie het wel goed komen.
Dat het goed komt geloof ik ook wel, al zou ik zelf nooit in zo'n gemeubileerd kippenhok willen wonen. Maar goed er is duidelijk vraag naar. Die rente lijkt heel mooi als percentage maar ik voorspel je dat de netto opbrengst (en dan vergeet ik de belasting gemakshalve even) heel erg gaat tegenvallen en dat je vaak je schema moet aanpassen telkens als er weer wat wordt afgelost (als je dat tenminste doet, dat doet uiteraard niet iedereen op die manier).
[..] Ik beleg in box 3, is het dan verstandig om hierin je geld te stoppen gezien de aflossingen die waarschijnlijk na 01-01 gaan plaats vinden.
Als je nu belegt in een project, betaal je daar per 1 jan ~ 2.2% belasting over. Als ze dan aflossen op 2 jan is dat alleen ongunstig als je het vrijgekomen geld daarna gaat uitgeven of op een spaarrekening zet. Als je herbelegt maakt het weinig uit m.i.
Mijn persoonlijke strategie is een harde cutoff op 1 okt (vanaf 1 sept alleen nog echt leuke) voor nieuwe projecten. Ik transfer evt vrijgekomen gelden in de tussentijd naar Raisin af en toe.
[..] Als je nu belegt in een project, betaal je daar per 1 jan ~ 2.2% belasting over. Als ze dan aflossen op 2 jan is dat alleen ongunstig als je het vrijgekomen geld daarna gaat uitgeven of op een spaarrekening zet. Als je herbelegt maakt het weinig uit m.i.
Mijn persoonlijke strategie is een harde cutoff op 1 okt (vanaf 1 sept alleen nog echt leuke) voor nieuwe projecten. Ik transfer evt vrijgekomen gelden in de tussentijd naar Raisin af en toe.
Als je in een project belegt van zeg 60 maanden dan zul je onderweg 5 peildata tegenkomen. Ongeacht op welke dag van het jaar dat je inlegt.
Uiteraard is het restbedrag in jaar 5 kleiner dan in jaar 1 maar de meeste mensen zijn toch wel continu aan investeren en herinvesteren van projecten. Misschien is het ook wijs om gewoon lekker goede projecten te selecteren en niet teveel met belastingen bezig te zijn Zonde van de tijd en energie en onderaan de streep zal het allemaal weinig uitmaken.
[..] Als je in een project belegt van zeg 60 maanden dan zul je onderweg 5 peildata tegenkomen. Ongeacht op welke dag van het jaar dat je inlegt.
Uiteraard is het restbedrag in jaar 5 kleiner dan in jaar 1 maar de meeste mensen zijn toch wel continu aan investeren en herinvesteren van projecten. Misschien is het ook wijs om gewoon lekker goede projecten te selecteren en niet teveel met belastingen bezig te zijn Zonde van de tijd en energie en onderaan de streep zal het allemaal weinig uitmaken.
(Of in een B.V. beleggen).
Zelf betaal ik nu om een reden die ik al eerder heb aangegeven geen box 3 belasting, dus dat is voor mij niet iets waar ik me bezig hou. Maar als ik dat wel zou moeten betalen zou het denk ik voor mij niet veel verschil maken, ik wil vooral zorgen dat het geld constant geinvesteerd is. Het nadeel met dit soort kortlopende projecten is wel dat je veel vaker weer een nieuw project moet meenemen, wat je iedere keer weer moet beoordelen en waarbij je ook iedere keer weer het risico loopt dat een project niet goed afloopt.
[..] Ieder zijn eigen overweging om een project mee te pakken of niet. Deze neem ik ruim mee, heel mooie rente en zie het wel goed komen. Misschien wat naïef maar ik vind het een heel mooi plan. Ik zou als het in mijn directe omgeving was hier wel willen wonen. Dus vandaar dat ik denk dat het goed komt met dit project. Ik beleg in box 3, is het dan verstandig om hierin je geld te stoppen gezien de aflossingen die waarschijnlijk na 01-01 gaan plaats vinden. Ik zie mijn CF als een totaal, niet als afzonderlijk project. Heb een percentage wat voor CF bedoeld is en zolang het daarbinnen past doe ik mee. tevens maandelijkse rentebijschrijving via CF, ik zie dat als rente op rente. Bij meeste deposito moet ik wachten een jaar wachten op mijn rente om te herinvesteren.
Als je CF als totaal ziet, dan gaat dit project het verschil niet maken toch? Om nu níet te investeren en te wachten tot 2 januari, dan loop je ook inkomsten mis.
[..] Valt mij nu op dat onderpand Mussenhorstweg een WOZ van 535k heeft, een aflossingsvrije hypotheek van 550k en een getaxeerde waarde van 1.1mio. Is dat wel helemaal kosher?
Ik denk dat niet dat het hele perceel in de WOZ zit, maar dat mogelijk een deel bedrijfsmatig is. Het gaat om een echt heel groot perceel.
[..] Dat het goed komt geloof ik ook wel, al zou ik zelf nooit in zo'n gemeubileerd kippenhok willen wonen. Maar goed er is duidelijk vraag naar. Die rente lijkt heel mooi als percentage maar ik voorspel je dat de netto opbrengst (en dan vergeet ik de belasting gemakshalve even) heel erg gaat tegenvallen en dat je vaak je schema moet aanpassen telkens als er weer wat wordt afgelost (als je dat tenminste doet, dat doet uiteraard niet iedereen op die manier).
Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen, dan doel ik alleen op het wonen. Voor zover als ik het via funda zie spreekt het me zeker aan. Maar goed dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je nu woont.. Ik ben niet zo bezig met de afzonderlijke netto rendement, check zo ongeveer per kwartaal wat de stand van zaken is over het geheel gezien. Mijn percentage bekijk ik echt per jaar over geheel CF, dus het schema aanpassen valt wel mee. Wellicht niet de meest voor hand liggende methode maar voor mij werkt het.
[..] Als je CF als totaal ziet, dan gaat dit project het verschil niet maken toch? Om nu níet te investeren en te wachten tot 2 januari, dan loop je ook inkomsten mis.
[..] Ik denk dat niet dat het hele perceel in de WOZ zit, maar dat mogelijk een deel bedrijfsmatig is. Het gaat om een echt heel groot perceel. [ afbeelding ]
Ja dat dacht ik eerst ook, maar op WOZWL staat wel:
[..] Als je nu belegt in een project, betaal je daar per 1 jan ~ 2.2% belasting over. Als ze dan aflossen op 2 jan is dat alleen ongunstig als je het vrijgekomen geld daarna gaat uitgeven of op een spaarrekening zet. Als je herbelegt maakt het weinig uit m.i.
Mijn persoonlijke strategie is een harde cutoff op 1 okt (vanaf 1 sept alleen nog echt leuke) voor nieuwe projecten. Ik transfer evt vrijgekomen gelden in de tussentijd naar Raisin af en toe. Het was meer een overpeinzing voor mezelf dan een vraag. Over het algemeen herinvesteer ik, dus maakt het voor de belasting niet uit. Zit het niet dit jaar in de telling dan wel volgend jaar...Om dat te omzeilen door vanaf september niet meer te investeren en eventueel af te romen en pas weer vanaf april echt mee te draaien zou een oplossing kunnen zijn. Tot nu toe nog niet aan gedaan hoewel ik wel wat terughoudender ben de laatste maanden van het jaar...
[..] Ik ben hier ook nog verder ingedoken, na gisteren een toezegging te hebben gedaan. Uitbreiding met Chalets is in 2022 onderzocht, maar door gemeente afgewezen (geen meerwaarde). Hierna hebben ze verkocht. Recensies zijn na overname ronduit slecht, op Google, maar ook op diverse caravanforums wordt er gesproken, over geen onderhoud meer enkel een Engels sprekende beheerder en alle aangeboden faciliteiten onder de vorige eigenaar er niet meer waren.
Die kavels is inderdaad ook geen huis. Waarde 4ton, kan wel kloppen. Ben alleen bang voor witwassen en Bibob. Voor exploitatie camping hoeft in de regel (zeker bij kleine gemeentes) die altijd achter lopen geen exploitatievergunning te worden aangevraagd als er geen horeca is.
Dus er hoeft nog geen BIBOB onderzoek gedaan te zijn. Daarom mocht gilles b.v eerst wel nog campings openen, maar moest de horeca dicht, omdat daarvoor wel een BIBOP onderzoek nodig is. Hierdoor zijn bij mij nu wel de alarmbellen afgegaan en heb ik met deze pich teveel vragen onzekerheden, ondanks dat de zekerheden er in eerste instantie niet slecht uitzien. Waarde 2.5 miljoen vind ik trouwens wel veel voor wat het is. Op plattegrond camping staan trouwens 104 plaatsen, waarom is de pitch, b.v hier ook afwijkend. Ik denk er nog even over na maar denk dat ik ga terugtrekken.
Dank voor de research, heroverweeg mijn invest ook
quote:
Op woensdag 7 augustus 2024 10:25 schreef ML45 het volgende: Ik doe niet mee met de camping Petrushoeve van Seven Ocean omdat; - wanneer ik de extra omzet over 2024 tov 2023 volledig aan de camping toereken kom ik op ¤ 380.000 omzet - wanneer de B&B kamer 150 dagen bezet zijn geeft dit ¤ 40.000 omzet( hetgeen ik veel vind) en moet de camping dus ¤ 340.000 omzet halen. Bij 104 plaatsen en een omzet per dag van ¤ 34 geeft dit een bezetting van 96 dagen - de waardering van 2,5 milj neem ik met een korrel zout - de genoemde opmerking in de pitch dat er 128 plaatsen zijn is zoals als aangegeven incorrect, het zijn er 104 volgens het kaartje op de website - de beperkingen, geen kinderen en honden, geeft enerzijds een specifieke markt maar ook een beperking van de markt zeker voor de aantrekkelijke zomermaanden - de enige recente review is negatief - een camping van deze omvang draait rond een persoonlijk betrokken eigenaar en staf en niet rond een investeerder die er goedkoop personeel plaatst.
PS mbt de waarde van 2,5 miljoen. Wanneer ik de uitkoop van 200.000 en de herfinanciering van 1.350 hier van aftrek kom je uit om 1 miljoen dat of wel in december 2023 cash is ingebracht of een waardestijging is. Beide aspecten roepen bij mij vragen op zeker omdat er niets over gezegd wordt.
Dank voor alle research, heroverweeg mijn invest . Naast alle opmerkingen vwb status woonhuis, geen uitbreidingvergunning vd camping met all-season hutjes, actuele recensies en opm op fora "stoort" het me de all you can do business. Transport, vlees, paracetamol en een campinggebeuren. Zeer divers en dus no focus en dan wordt je nergens een uitblinker in.
Op woensdag 7 augustus 2024 15:06 schreef KrekelJapie het volgende: Je hebt geïnvesteerd in het project Jaersveltstraat 64A in Rotterdam. De hypotheek is op 5 augustus 2024 vervroegd afgelost.
[..] [..] Eens, wel kort lopend maar er zal minimaal 12 maanden rente betaald worden. Ik gok er ook een beetje op dat deze wel een vervroegde aflossing gaat krijgen. Overigens denk ik wel dat de woning al even te koop staat. https://www.funda.nl/en/d(...)p-acker-19/43675110/ Adres Schilp acker 19 1965SC Heemskerk
MOD8LOVO future homes B.V. (...) Het eerste project betreft een woningbouwproject van 24 woningen in Zevenaar. (...) Linkje:
SPOILER
Grootste risico dat ik zie is dat dit hun eerste project is, dus ze gaan waarschijnlijk onvoorziene problemen tegen komen met extra kosten en vertragingen als gevolg. Dat zal ook wel in die 11% verrekend zijn. Maar verder zie ik geen rare dingen, het lijken mij op het eerste gezicht eerlijke ondernemers en ik hou van tiny houses. Ook als ze het niet lukt het project op tijd en met winst af te sluiten verwacht ik het geld wel terug te krijgen.
Op woensdag 7 augustus 2024 15:06 schreef KrekelJapie het volgende: Je hebt geïnvesteerd in het project Jaersveltstraat 64A in Rotterdam. De hypotheek is op 5 augustus 2024 vervroegd afgelost.
Na een half jaartje. Levert wel een mooi rendement op over die paar maand maar ik had liever gehad dat het project nog even doorgelopen had. Herinvesteren bij SIG is lastig op het moment en hoewel ik redelijk vertrouwen in het voortbestaan van Collin heb wil ik ook niet al mijn eieren bij één platform laten uitbroeden.
Heeft Anand een goedkopere financier gevonden of zou hij het pand verkocht hebben omdat verhuren niet meer uit kan?
Op woensdag 7 augustus 2024 17:48 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Heeft Anand een goedkopere financier gevonden of zou hij het pand verkocht hebben omdat verhuren niet meer uit kan?
[..] Ik denk dat niet dat het hele perceel in de WOZ zit, maar dat mogelijk een deel bedrijfsmatig is. Het gaat om een echt heel groot perceel. [ afbeelding ]
Ik zou er zelf vanuit gaan dat dat wel het geval is, bij woz waardeloket hebben ze het namelijk over 24000m2, het is 1 kadastraal nummer dus prive/zakelijk is niet gesplitsts en er is een waarde bij woz waardeloket beschikbaar, dat zijn allemaal signalen dat er geen splitsing tussen zakelijk en prive zijn naar mijn mening. Overigens lijen me de streetview beelden niet representatief als ik de recentere luchtfoto's bij perceelloep of wozwaardeloket zie.
[..] Ik zou er zelf vanuit gaan dat dat wel het geval is, bij woz waardeloket hebben ze het namelijk over 24000m2, het is 1 kadastraal nummer dus prive/zakelijk is niet gesplitsts en er is een waarde bij woz waardeloket beschikbaar, dat zijn allemaal signalen dat er geen splitsing tussen zakelijk en prive zijn naar mijn mening. Overigens lijen me de streetview beelden niet representatief als ik de recentere luchtfoto's bij perceelloep of wozwaardeloket zie.
Ik weet niet wat huizen doen aan die kant van het land, maar 5 ton voor zo'n perceel kan ik weinig bij voorstellen. Ik zie ook af van dit project. Een mooie rente, maar project past eigenlijk niet aan mijn voorwaarden. Zal 25-30 euro opleveren per 500 euro.
[..] Grootste risico dat ik zie is dat dit hun eerste project is, dus ze gaan waarschijnlijk onvoorziene problemen tegen komen met extra kosten en vertragingen als gevolg. Dat zal ook wel in die 11% verrekend zijn. Maar verder zie ik geen rare dingen, het lijken mij op het eerste gezicht eerlijke ondernemers en ik hou van tiny houses. Ook als ze het niet lukt het project op tijd en met winst af te sluiten verwacht ik het geld wel terug te krijgen.
Artikel in "de Ondernemer" van 1,5 jaar geleden:
SPOILER
[ Bericht 3% gewijzigd door delcielo op 07-08-2024 23:17:35 ]
[..] Reactie van GVE op gemiste niet-wallet betalingen: "Vanwege een technische storing in onze applicatie is het mogelijk dat de laatste verzamelbetalingen van niet-wallet projecten niet zijn overgemaakt. We zijn druk bezig om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zodra de storing is verholpen, laten we u dit meteen weten. Bedankt voor uw geduld en begrip.".
Vandaag een nabetaling aangekondigt van 1 gemist project. maar nog niet van alle gemiste betalingen van 6-aug...
Alweer een extra tussentijdse verzamelbetaling met meerdere niet betaalde projecten. Voor mij 13 projecten.
Er is op papier wel zekerheid maar er hoeft maar wat lucht in de taxatie te zitten en daar ga je al. Over de rest van het verhaal hoeven we het niet te hebben denk ik. Mooi klusje straks voor Team Collin Beheer.
[..] Er is op papier wel zekerheid maar er hoeft maar wat lucht in de taxatie te zitten en daar ga je al. Over de rest van het verhaal hoeven we het niet te hebben denk ik. Mooi klusje straks voor Team Collin Beheer.
[..] In 36 maanden naar 0 trekt me wel aan. Doe basis mee.
Ook meegenomen voor mijn standaard bedrag. Even het uitstaand saldo bij HCN weer op peil brengen, dat loopt normaal iedere maand al met net wat meer dan mijn vaste bedrag per lening terug, maar deze maand nog wat meer vanwege de vervroegde aflossing van Veera.
Daarmee neem ik definitief niet de tiny huisjes mee. Die 11% klinkt leuk, maar is slechts voor een heel korte periode, waardoor het extra rendement maar klein is. Ik ben niet echt een liefhebber van korte looptijden en mijn vorige Collin was er al eentje met korte looptijd, dus nu wel even genoeg.
Hartelijk dank maar geen gelegenheid en eerlijk gezegd ook niet veel belangstelling meer voor. Hun update pagina werkt redelijk goed, meer info zal er waarschijnlijk niet beschikbaar zijn over de achterstallige leningen. Hun nieuwe avontuur, Kazpar, laat ik voor wat het is. Waarschijnlijk hebben ze wel lessen geleerd uit het verleden, maar dat moet dan eerst nog maar eens bewezen worden. Zonder mij.
[..] Hartelijk dank maar geen gelegenheid en eerlijk gezegd ook niet veel belangstelling meer voor. Hun update pagina werkt redelijk goed, meer info zal er waarschijnlijk niet beschikbaar zijn over de achterstallige leningen. Hun nieuwe avontuur, Kazpar, laat ik voor wat het is. Waarschijnlijk hebben ze wel lessen geleerd uit het verleden, maar dat moet dan eerst nog maar eens bewezen worden. Zonder mij.
Eens, na de missers die ik daar heb gemaakt in mijn beginperiode als cf investeerder, kom ik daar niet meer terug en hoop ik dat er in ieder geval nog flinke bedragen mijn kant op komen na executies.
Op donderdag 1 augustus 2024 05:54 schreef Horsemen het volgende: Dit was in beginsel zeker een leuk project. Als incentive heb ik nog een stuk of 4 flesjes drank opgestuurd gekregen die overigens prima smaakte. Vanaf het begin hebben ze moeite gehad om de betalingen bij te houden. Ook de winkel was maar heel beperkt open. Als het nodig is zal dit zeker een moeilijk te verkopen locatie worden (kerk). Gelukkig is al ongeveer de helft van de lening terugbetaald. Hopelijk kunnen ze toch regelmatig termijnen blijven voldoen maar het ziet er inderdaad niet best uit voor dit 72 maanden project.
Natuurlijk ging het vooral over Kazpar maar ik was meer geïnteresseerd in wat er over MAX verteld werd. Met een half oor geluisterd en dit viel mij op: - Gisteren zijn er blijkbaar 10/11 Corbello leningen afbetaald. Details waren niet bekend maar hopelijk zien we de komende dagen/weken weer wat terug. - Er zijn nog 4 mensen die zich bezighouden met MCF - De rekening van ¤ 75 k van de AFM hoeven ze niet te betalen. - Tot eind dit jaar is er voldoende geld in kas, afhankelijk van hoeveel er terugkomt misschien nog een jaar extra. - Samenwerking met KOM is niet doorgegaan. "Het werkte niet lekker en ze zitten anders in de wedstrijd."
En maar weer een betalingsachterstand voor Kind*routlet (Collin), intussen denk al de 3e keer sinds 2020. Totaal al 28 maanden aflossingsvrij, bedrijfspand verkocht waarmee een deel vervroegd is afgelost, al 2 keer het maandelijkse bedrag aan aflossing verlaagd en de looptijd verlengd (nu 115 maanden ipv de oorspronkelijke 60) en nog redden ze het niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In het bericht wordt verwezen naar de pitch voor de zekerheden, maar daar staat nog de 2e hypotheek op het inmiddels verkochte bedrijfspand. Na verkoop hiervan werd een een 2e hypotheek gevestigd op de bedrijfswoning, waarbij toen werd aangegeven dat er naar verwachting sprake zou zjn van een zeer beperkte overwaarde. Intussen is het wel ruim 3 jaar later, dus die overwaarde kan nu wel meer zijn, maar dat vind je dus niet terug in de pitch waarnaar verwezen wordt.
[..] Natuurlijk ging het vooral over Kazpar maar ik was meer geïnteresseerd in wat er over MAX verteld werd. Met een half oor geluisterd en dit viel mij op: - Gisteren zijn er blijkbaar 10/11 Corbello leningen afbetaald. Details waren niet bekend maar hopelijk zien we de komende dagen/weken weer wat terug. - Er zijn nog 4 mensen die zich bezighouden met MCF - De rekening van ¤ 75 k van de AFM hoeven ze niet te betalen. - Tot eind dit jaar is er voldoende geld in kas, afhankelijk van hoeveel er terugkomt misschien nog een jaar extra. - Samenwerking met KOM is niet doorgegaan. "Het werkte niet lekker en ze zitten anders in de wedstrijd."
Dank voor het delen van deze info. Bij mij zijn de afgelopen dagen een aantal Corbelo's afgelost waarop zelfs nog wat winst is gemaakt. Reden: de verhuurpenningen. Dat hebben ze gegeven de omstandigheden toch wel goed gedaan.
Ze hebben iig deze week een update geplaatst over de problemen. Terwijl de issue zich al langer voordoet (maar volgens mij iets minder extreem dan nu).
[..] Ze hebben iig deze week een update geplaatst over de problemen. Terwijl de issue zich al langer voordoet (maar volgens mij iets minder extreem dan nu).
Er gaat daar momenteel wel steeds meer serieus mis als ik het zo van de zijlijn zie, zowel technisch als organisatorisch. Na bijna zes weken en verschillende reminders nog steeds geen inhoudelijke reactie op de vraag over een achterstandsproject. Na het weekend gaat er een formele klacht die kant op, ik begrijp dat het druk is, ik begrijp dat er vakanties zijn, ik begrijp dat er info opgevraagd moet worden, maar ik heb geen begrip voor het feit dat er na zes wekens nog geen enkele inhoudelijk reactie komt anders dan "het is doorgezet naar de verantwoordlijk afdeling", het lijkt wel of ze vervolgens die afdeling opgedoekt hebben.
Ook mbt betalingen, de ene na de andere extra verzamelbetaling en ik lees nu ook een melding van een paar dagen geleden van een betaling uit het depot, op dezelfde dag een melding van aanzuivering, maar die betaling zou normaal pas op 15/8 uitgevoerd zou worden, dan zit er denk ik ergens helaas iets goed fout.
En het zal uiteindelijk allemaal wel weer goedkomen (hoop ik), maar het kost steeds zoveel energie om het allemaal administratief weer recht te trekken en het vertrouwen in het platform holt wat mij betreft in zo'n geval hard achteruit, helaas. Stel je voor dat je bank zo omgaat met je, zou je daar dan klant blijven? (ik niet in elk geval)
Een project met een 2e hypotheek. Deze 2e hypotheek zou ruimschoots dekkend moeten zijn voor het gevraagde bedrag. De kans dat je deze hypotheek moet worden aangesproken is m.i. erg groot. Het is maar de vraag of de ondernemer de hand op de knip kan houden en verder is de kortlopende schuldenlast natuurlijk erg hoog. Daarnaast ook nog een negatief e.v. Het is ook maar de vraag wat de effectieve waarde van de vlottende activa is. Onder aan de streep zal de inleg wel terug komen maar de kans op regelmatige berichtjes van Collin beheer is ook vrij groot.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 09-08-2024 10:08:31 ]
De reviews op google zijn heel wisselend. Opvallende negatieve beoordeling sinds de overname van de huidige eigenaars.
Het geborgde deel is nu voor de liefhebbers ook beschikbaar:
Z W A G E R S A M S T E R D A M G E B O R G D E L E N I N G
Deze lening van ¤50.000 wordt 100% geborgd door een toeleverancier. Op dit project wordt een rente van 5,75% geboden met een annuïtaire looptijd van 48 maanden.
Deze leningaanvraag wordt aan een select aantal investeerders aangeboden op basis van investerings- en loyaliteitsniveau (duur investeerdersrelatie en gemiddelde omvang investering).
SPOILER
CCF heeft in de pitch van de camping het woonhuis aangepast naar kavels. Weel is de hypotheek met 100k verhoogd
quote:
7 augustus jl. is de crowdfunding van Seven Ocean and Partners B.V. live gegaan. Per abuis is in de pitch vermeld dat er een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 400.000,- op het woonhuis aan de Dagpauwooglaan 51 en 53, 2496 XG ’s-Gravenhage, kadastraal bekend als sectie BF nummers 4820 en 4827 te ’s-Gravenhage wordt gevestigd. Het betreft hier geen woonhuis, maar een tweetal bouwkavels die voor ¤ 400.000,- zijn aangekocht in het jaar 2023 met middelen uit de onderneming. De zekerheidswaardering blijft ongewijzigd, maar wijzigt qua bedrag ten positieve. Als gevolg van deze informatie kondigen wij onderstaande wijzigingen aan in de pitch:
De hypothecaire inschrijving op de bouwkavels met als adres Dagpauwooglaan 51 en 53, 2496 XG ’s-Gravenhage, kadastraal bekend als sectie BF nummers 4820 en 4827 te ’s-Gravenhage wordt verhoogd van ¤ 400.000,- naar ¤ 500.000,-; De borgstelling van de ondernemer welke gesecureerd wordt door bovenstaande hypothecaire inschrijving wordt verhoogd van ¤ 400.000,- naar ¤ 500.000,-; Bij verkoop van de bouwkavels dient er per kavel ¤ 250.000,- afgelost te worden met een vergoedingsrente van 3 maanden voor de investeerders. Deze aflossing zal in mindering worden gebracht op de slottermijn.
Op vrijdag 9 augustus 2024 11:06 schreef KrekelJapie het volgende: CCF heeft in de pitch van de camping het woonhuis aangepast naar kavels. Weel is de hypotheek met 100k verhoogd [..]
Nou, ik weet niet of ik daar wel zou willen wonen. Heel dicht op de beide snelwegen. Daarbij is volgens mij nog steeds niet duidelijk wat er met de grond op het naastgelegen gebied gaat gebeuren (GAVI-terrein - Valutapad). Ooit zaten daar autoslopers (of moesten de auto’s loop bedrijven uit de Binckhorst hier niet heen?), er zijn plannen (geweest) voor een nieuwe tram remise daar. Kweet niet of dit wel zo’n fijne plek is.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Op vrijdag 9 augustus 2024 12:22 schreef Tjalala het volgende: Zo goed vind ik het ook weer niet van CCF, ik heb namelijk een mailtje waarin CCF bevestigd dat er toch echt een woning is gebouwd het afgelopen jaar.
Kortom niet zo goed van CCF ; geen streetview en hierop niet doorvragen en niet ff wezen kieken door henzelf of een kennis / relatie / cfcoach die daar in de buurt woont / werkt. Leerpuntje. Wel compliment voor de wakkere forumleden.
Betekent dat dit appartement in de toekomst ook in vrije sector valt. Ben benieuwd of SIG naar de toekomst toe deze waarde blijft vermelden in de pitch. Ik had deze punten waarde nog niet eerder in een pitch van SIG zien staan..
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-08-2024 12:54:40 ]
Ik neem deze sowieso niet mee. Crowdfunden heeft voor mij toch ook een beetje idealistisch karakter. De een heeft geld nodig omdat hij denkt dat hij een lucratieve patatbakker kan zijn, de ander zoekt financiën voor zijn Tiny Houses en weer iemand anders denkt dat ze haar brood kan verdienen door op kleine kinderen te passen. Ik vind het allemaal prima. Het lijken me allemaal eerlijke mensen, al weet ik niet of hun ideeën allemaal even vruchtbaar zullen blijken. Ik was al weer een beetje vergeten waarom ik eigenlijk al jaren niks meer bij SIG doe. Dus even gegoogeld en nu weet ik het weer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit soort mensen wil ik niet faciliteren. Het maakt mij daarbij niet uit of ze nu wel net, of juist net niet binnen de juridische lijntjes kleuren. Het is in ieder geval buiten mijn morele lijntjes. Ik vind deze zelfde geur een beetje aan het hele SIG platform hangen. Puur op resultaten beoordeeld doen ze het gewoon goed.
Een ieder van ons maakt hier zijn eigen afwegingen en dat moet ook maar zo blijven, vind ik.
[..] Nou, ik weet niet of ik daar wel zou willen wonen. Heel dicht op de beide snelwegen. Daarbij is volgens mij nog steeds niet duidelijk wat er met de grond op het naastgelegen gebied gaat gebeuren (GAVI-terrein - Valutapad). Ooit zaten daar autoslopers (of moesten de auto’s loop bedrijven uit de Binckhorst hier niet heen?), er zijn plannen (geweest) voor een nieuwe tram remise daar. Kweet niet of dit wel zo’n fijne plek is.
Het goede nieuws is, je hoeft er ook niet te gaan wonen Het is "maar" een deel van een onderpand in een eventuele investering
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met investeringslink:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met investeringslink:
SPOILER
Een bijzondere lening dit en wel om verschillende redenen.
quote:
Vanwege de verkoop van de eigen woning, welke als zekerheid dient voor de vorige aanvraag, dient de bestaande lening te worden afgelost en wordt er een herfinanciering gevraagd.
Bijvoorbeeld waarom niet gewoon aflossen met gelden welke vrijvallen uit de verkoop van het onderpand?
[..] Een bijzondere lening dit en wel om verschillende redenen. [..] Bijvoorbeeld waarom niet gewoon aflossen met gelden welke vrijvallen uit de verkoop van het onderpand?
Ik laat hem voor die 14 maanden graag aan andere.
Zeker met een fiscale overwaarde van 350k waarbij je maar 41k hoeft f te lossen bij Collin. Ook niets voor mij.
[..] Een bijzondere lening dit en wel om verschillende redenen. [..] Bijvoorbeeld waarom niet gewoon aflossen met gelden welke vrijvallen uit de verkoop van het onderpand?
Ik laat hem voor die 14 maanden graag aan andere.
Was een tweede hypotheek. Dus de huidige hypotheek van bijna 3ton moest ook nog afgelost worden.En nieuw huisje in Spanje + vliegticket. Dus waarschijnlijk net 40.000 tekort 😀
SPOILER
Let op, ondernemer gaat lening aan en emigreerd vervolgens naar Spanje, voelt niet als een sterke case als het misgaat.
Ik word enorm zenuwachtig van vastgoedcoaches die hun vennootschap Supreme Real Estate noemen. Past wel bij groene Bentleys met gouden velgen en zulks.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
[..] Let op, ondernemer gaat lening aan en emigreerd vervolgens naar Spanje, voelt niet als een sterke case als het misgaat.
3/4 met volle zekerheid gedekt en dan nog 10k te verhalen, dat komt echt wel goed.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
SPOILER
Laat ze maar snel aflossen en veel succes in Spanje.
[..] Ik word enorm zenuwachtig van vastgoedcoaches die hun vennootschap Supreme Real Estate noemen. Past wel bij groene Bentleys met gouden velgen en zulks.
Steven heeft wel 100 filmpjes op YouTube staan voor real estate masterclass
[..] Was er niet ook een probleemproject met een leliekweker?
Ik zit in een project van een orchideeënkweker waar het een tijdje geleden wat minder mee ging en een half jaar alleen rente betaalden. Sinds mei betalen ze wel weer aflossing, nu nog 10 maanden en dan is die klaar.
[..] Ik zit in een project van een orchideeënkweker waar het een tijdje geleden wat minder mee ging en een half jaar alleen rente betaalden. Sinds mei betalen ze wel weer aflossing, nu nog 10 maanden en dan is die klaar.
Het enige project dat ik vandaag heb meegenomen, is de varenkwekerij.
Ze bestaan al ruim 65 jaar, als familiebedrijf. Het zegt natuurlijk niet alles maar het lijkt me dat ze niet 1-2-3 zullen omvallen. De zekerheid is ook vrij comfortabel met hele royale overwaarde. De investering die ze doen verdient zich terug.
[..] Bachelor van de Johan Cruijff Universiteit. Het staat er echt.
Dat lag meer aan de naam van het opleidingsinstituut. Paar jaar geleden is de naam veranderd omdat Universiteit niet meer gebruikt mocht worden voor hbo opleidingen
quote:
De drie Johan Cruyff Academies in Amsterdam, Groningen en Tilburg liepen met het besluit vooruit op wetswijziging in het hoger onderwijs, waarbij de naam ‘Universiteit’ wordt voorbehouden aan de, door de Nederlandse overheid erkende, traditionele universiteiten. Dankzij de naamwijziging blijft de wens van Johan Cruijff om sporters te helpen studeren voor de toekomst behouden.
[..] Misschien even contact opnemen met Ilyas, misschien dat die nog te huur is.
Ha ha dat is een beetje te duur voor mij. Vorig jaar lagen we met een schip daar vlakbij de brug en we keken onze ogen uit. Ook buitenlandse mensen in ons gezelschap vonden het heel indrukwekkend, die skyline. Rotterdam heeft toch wel wat.
De komende weken lopen de termijnen af van een aantal CCF betaalregelingen: - Van Dijk/Weijs - Van Herpt - Hazelaardij
De onderliggende panden zijn naar mijn weten nog niet verkocht. Van Herpt en Hazelaardij staan nog in de actieve verkoop. Er is geen afspraak wat te doen na einde van de termijn.
Zojuist een betaling van OPP zonder naam van het platform ontvangen. Geen idee waar het vandaan komt. Ik zal niet de enige zijn. Kan iemand mij helpen?
Op maandag 12 augustus 2024 11:35 schreef Vioolblok het volgende: Zojuist een betaling van OPP zonder naam van het platform ontvangen. Geen idee waar het vandaan komt. Ik zal niet de enige zijn. Kan iemand mij helpen?
WvjG komt er na twee maanden achter dat de eerste hypotheekhouder geen toestemming verleend voor vestiging tweede hypotheek😵💫. Project komt vooralsnog niet tot stand.
Op maandag 12 augustus 2024 15:34 schreef KrekelJapie het volgende: WvjG komt er na twee maanden achter dat de eerste hypotheekhouder geen toestemming verleend voor vestiging tweede hypotheek😵💫. Project komt vooralsnog niet tot stand.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zal wel weer ff duren maar zie de ¤ uiteindelijk nog wel komen. Met veel ruzie & gedoe gaat vaak het winkeltje toe
[ Bericht 55% gewijzigd door peterc op 12-08-2024 21:11:30 ]
Op maandag 12 augustus 2024 15:34 schreef KrekelJapie het volgende: WvjG komt er na twee maanden achter dat de eerste hypotheekhouder geen toestemming verleend voor vestiging tweede hypotheek😵💫. Project komt vooralsnog niet tot stand.
Laatst hadden ze ook al 1 waarbij het van een 2de hypotheek een 1ste hypotheek werd op een ander onderpand...
Ben ik de enige hier die het allemaal wel vertrouwt en geen schaduwadministratie bijhoudt? Ik zie wel wat er binnenkomt en neem aan dat dat klopt.
Op maandag 12 augustus 2024 21:20 schreef nostra het volgende: Ben ik de enige hier die het allemaal wel vertrouwt en geen schaduwadministratie bijhoudt? Ik zie wel wat er binnenkomt en neem aan dat dat klopt.
Same. Ik tel wel uitstaande hoofdsommen van alle platforms + wallets + tegenrekening saldo bij elkaar op om te kijken hoeveel winst ik heb en stop dat in een grafiek 1-2x per maand. Dit geeft dus netto rente opbrengst weer en met de grafiek controleer ik dat het conform verwachting is over tijd tov van gestorte hoofdsom.
Wat ik wel doe is periodiek de CSV met transacties opslaan lokaal. Als ik dan ooit een reden heb iets te wantrouwen kan ik forensisch alles uitzoeken.
Maar ben blij dat er veel hier wel bovenop zitten.
Proce**de heeft trouwens weer een termijntje recovery overgemaakt. Nog 3x zo en dan zijn we uit de rode cijfers. Dat is een heel oud dossier en ik heb er al die jaren mijn tanden in gezet bij Collin. Uiteindelijk hebben ze doorgepakt. Zonder mijn overzichten had ik wsl allang mijn verlies geslikt c.q. de hele kwestie vergeten.
CCF gaat nu toch over tot kwalijke handelswijze. Eerder wilden ze dit niet doen inzake bouwkavel De Knipe.
quote:
Tot slot zullen wij de curator informeren over de naar onze mening 'kwalijke handelswijze' van de ondernemer zodat onze zienswijze meegenomen kan worden in een eventuele aanvraag WSNP door de ondernemer.
Op dinsdag 13 augustus 2024 09:20 schreef KrekelJapie het volgende: CCF gaat nu toch over tot kwalijke handelswijze. Eerder wilden ze dit niet doen inzake bouwkavel De Knipe. [..]
Het heeft zin gehad dat ik en vele anderen hier tegen in zijn gegaan dat heeft zeker geholpen bij dit gewijzigde besluit.
Op dinsdag 13 augustus 2024 09:45 schreef impact9 het volgende: Twee nieuwe projecten @ CCF Een oude bekende die herfinancierd (Nassau Parc) en een business coach (Value Friday) Beide met dekkende overwaarde.
Linkje van Nassau:
SPOILER
Op dinsdag 13 augustus 2024 09:45 schreef impact9 het volgende: Twee nieuwe projecten @ CCF Een oude bekende die herfinancierd (Nassau Parc) en een business coach (Value Friday) Beide met dekkende overwaarde.
Persoonlijk zou ik Nassau geen dekkende overwaarde willen noemen.
Als het misgaat mag de eerste hypotheekhouder een deel van de kosten (40% uit den hoofde) die ze maken van de openstaande hypotheek als kosten doorbereken.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Persoonlijk zou ik Nassau geen dekkende overwaarde willen noemen.
Als het misgaat mag de eerste hypotheekhouder een deel van de kosten (40% uit den hoofde) die ze maken van de openstaande hypotheek als kosten doorbereken.
Eens, maar als ik die woning voor de taxatiewaarde mag overnemen doe ik dat direct. Die woning is realistisch gezien ca 2.2-2.3 waard
[..] Persoonlijk zou ik Nassau geen dekkende overwaarde willen noemen.
Die lening is 1,4 mio groot. Zelfs in het allergrootste rampscenario kan ik me niet voorstellen dat ze 560K aan rente/kosten voor de kiezen zouden krijgen van de eerste hypotheekhouder
Maar dan nog, de marge is vrij dun (kan zomaar een flinke hap van af), dus als zekerheid de enige reden is om mee te doen, zou ik hem toch maar laten liggen. Dit project heeft nogal een hoog BS- en luchtkasteelgehalte als ik zo vrij mag zijn.
2 Panden ingebracht ter waarde van 33 miljoen.... ben benieuwd hoeveel daarvan aan de strijkstok is blijven hangen en wat ze oorspronkelijk gekost hebben.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 13-08-2024 11:57:13 ]
Op dinsdag 13 augustus 2024 12:08 schreef Ricky86 het volgende: R.P. Notenbomer staat open bij CCF, loopt nog niet supersnel vol. Opzich een best aardig project dacht ik.
Ik vind deze ook wel aardig. De negativiteit rondom vakantiehuisjes is verleden tijd.
Het viel me op dat ze pandrecht hebben gevestigd op de 2 andere huisjes. Blijkbaar een leerproces. Ik kan me herinneren dat ze bij GvE bij een ander project niet helemaal in de gaten hadden dat een hypotheek niet kon bij een dergelijk huisje , niet gelegen op eigen grond.
[..] Die lening is 1,4 mio groot. Zelfs in het allergrootste rampscenario kan ik me niet voorstellen dat ze 560K aan rente/kosten voor de kiezen zouden krijgen van de eerste hypotheekhouder
Maar dan nog, de marge is vrij dun (kan zomaar een flinke hap van af), dus als zekerheid de enige reden is om mee te doen, zou ik hem toch maar laten liggen. Dit project heeft nogal een hoog BS- en luchtkasteelgehalte als ik zo vrij mag zijn.
2 Panden ingebracht ter waarde van 33 miljoen.... ben benieuwd hoeveel daarvan aan de strijkstok is blijven hangen en wat ze oorspronkelijk gekost hebben.
Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef KrekelJapie het volgende: Ik krijg de komende 80 maanden nog in totaal E 3,30 van lenderspender. Over 7 jaar maar een ijsje van kopen.
Afgelopen maand kreeg ik nog 10 cent daarvoor was het 11 maanden geleden dat ik iets gehad heb van ze... Volgens mij dat ik er nu wel vanaf maar voor hetzelfde geld krijg ik over 30 maanden ofzo ook weer iets.
[..] Afgelopen maand kreeg ik nog 10 cent daarvoor was het 11 maanden geleden dat ik iets gehad heb van ze... Volgens mij dat ik er nu wel vanaf maar voor hetzelfde geld krijg ik over 30 maanden ofzo ook weer iets.
Je kan de toekomstige uitkeringen zien in je account. Ik heb een tijdje geleden weleens geïnformeerd om de termijnen in 1x af te ronden, maar daar was geen ruimte voor. Lijkt me dat de verwerkings/betaalkosten duurder zijn dan de nog uitbetaalde bedragen.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 13-08-2024 13:54:42 ]
Op dinsdag 13 augustus 2024 12:08 schreef Ricky86 het volgende: R.P. Notenbomer staat open bij CCF, loopt nog niet supersnel vol. Opzich een best aardig project dacht ik.
8% is net te weinig vergelijking met andere projecten. 9% was denk ik beter geweest.
[..] Je kan de toekomstige uitkeringen zien in je account. Ik heb een tijdje geleden weleens geïnformeerd om de termijnen in 1x af te ronden, maar daar was geen ruimte voor. Lijkt me dat de verwerkings/betaalkosten duurder zijn dan de nog uitbetaalde bedragen.
Als de bedragen onder de 10 cent komen is die niet meer accuraat. Dan schuift het namelijk door tot het moment dat er weer 10 cent staat.
[..] Die lening is 1,4 mio groot. Zelfs in het allergrootste rampscenario kan ik me niet voorstellen dat ze 560K aan rente/kosten voor de kiezen zouden krijgen van de eerste hypotheekhouder
Inderdaad allemaal zogezegd "¤ dun" en de naar achter gestaffelde oplopende aflossing is ook een signaal. Plus stoort het me een beetje ; wel de toevoeging van de plaatjes vh OG, moet ik met google image search reverse gaan zitten pielen (in mijn optiek zeg het gewoon welke pandjes, helpt bij de beoordeling, maar dat is mijn opinie) en onderstaande opmerking in de pitch dan nog, Er lopen al langere tijd gesprekken voor het openen van een tweede fonds. De verwachting is dat een doorbraak snel volgt.
Men is nog niet aan of over de finishlijn. Duurt allemaal langer hetgeen cash¤ hapt en daarvoor benne wij de crowdfunders er.
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 13-08-2024 14:26:04 ]
De De CCF Friday-coach pak ik wel mee if I can. Blijf me erover verbazen dat mensen met een dergelijke carrière ¤ (30k - 50k) moeten lenen voor werkkap, inrichting kantoor (aan huis ?) en een bedrijfsauto en wat al niet meer. Heb ik het nog niet over het naar voren halen van een pensioendeel. Ik ken peoples van ong. dezelfde jaargang die het al voor elkaar hebben of die ¤ 30k-50k) als spaar-&beleggingsvermogen / buffer gewoon dik hebben. Financial planning dus.
[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 13-08-2024 16:23:29 ]
Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef KrekelJapie het volgende: Ik krijg de komende 80 maanden nog in totaal E 3,30 van lenderspender. Over 7 jaar maar een ijsje van kopen.
Op dinsdag 13 augustus 2024 14:15 schreef peterc het volgende: en onderstaande opmerking in de pitch dan nog, Er lopen al langere tijd gesprekken voor het openen van een tweede fonds. De verwachting is dat een doorbraak snel volgt.
Die zin viel mij ook op. Klinkt alsof het niet bepaald in kannen en kruiken is.
quote:
Men is nog niet aan of over de finishlijn. Duurt allemaal langer hetgeen cash¤ hapt en daarvoor benne wij de crowdfunders er.
Inderdaad allemaal zogezegd "¤ dun" en de naar achter gestaffelde oplopende aflossing is ook een signaal. Plus stoort het me een beetje ; wel de toevoeging van de plaatjes vh OG, moet ik met google image search reverse gaan zitten pielen (in mijn optiek zeg het gewoon welke pandjes, helpt bij de beoordeling, maar dat is mijn opinie) en onderstaande opmerking in de pitch dan nog, Er lopen al langere tijd gesprekken voor het openen van een tweede fonds. De verwachting is dat een doorbraak snel volgt.
In zijn voordeel zou ik nog willen vermelden, dat het stamrecht credit op de balans, natuurlijk Eigen vermogen is (want risicodragend kapitaal) dus de solvabiliteit is wel degelijk uitstekend te noemen. Bij Collin kan men wel een cursusje balanslezen gebruiken.
Echter, wat staat er debet op de balans. Daar moet je naar raden. Zo maar een gok: a. rekening-courant directie en b. deelnemingen gewaardeerd op aanloopkosten?
Op dinsdag 13 augustus 2024 14:41 schreef peterc het volgende: De De CCF Friday-coach pak ik wel mee if I can. Blijf me erover verbazen dat mensen met een dergelijke carrière ¤ (30k - 50k) moeten lenen voor werkkap, inrichting kantoor (aan huis ?) en een bedrijfsauto en wat al niet meer. Heb ik het nog niet over het naar voren halen van een pensioendeel. Ik ken peoples van ong. de dezelfde jaargang die het al voor elkaar hebben of die ¤ 30k-50k) als spaar-&beleggingsvermogen / buffer gewoon dik hebben. Financial planning dus.
Op dinsdag 13 augustus 2024 15:19 schreef obligataire het volgende: In zijn voordeel zou ik nog willen vermelden, dat het stamrecht credit op de balans, natuurlijk Eigen vermogen is (want risicodragend kapitaal) dus de solvabiliteit is wel degelijk uitstekend te noemen. Bij Collin kan men wel een cursusje balanslezen gebruiken.
Hm, stamrecht is gewoon een voorziening en zeker geen eigen vermogen, er staan immers uitkeringsverplichtingen (aan de dga) tegenover. De kerel is er gewoon uitgeknikkerd bij één van die bankiers en toen was het nog gebruikelijk om zo'n gouden handdruk onbelast uitgekeerd te kunnen krijgen en in een stamrecht bv te knikkeren. Om die er vervolgens de volgende dag cash uit te trekken onder de noemer "rekening courant" die natuurlijk nooit werd afgelost. Dat lijkt hier niet anders, die centjes zijn gewoon opperdepop en een tonnetje is dan nog in een projectje gestopt waar blijkbaar voor fonds I al bijzonder weinig animo voor te vinden was. Resteert een leuk pandje in Wassenaar dat het in de executieverkoop alleen wat minder goed doet.
[..] Hm, stamrecht is gewoon een voorziening en zeker geen eigen vermogen, er staan immers uitkeringsverplichtingen (aan de dga) tegenover.
Aan de DGA. Dus eigen vermogen. Als de zaken niet lopen zoals verwacht/gehoopt, dan verdampt de 'voorziening' . En de Fiscus piest dan ook naast het potje.
Of dit eigen vermogen betekenis heeft, hangt idd af van de debetkant van de balans. Staan daar slechts zachte activa dan is het een kaartenhuis.
[..] Aan de DGA. Dus eigen vermogen. Als de zaken niet lopen zoals verwacht/gehoopt, dan verdampt de 'voorziening' . En de Fiscus piest dan ook naast het potje.
Nee, die stamrecht is gewoon een harde verplichting en dus een voorziening. Dat is ook meteen het grootste risico, want dit soort constructies beschouwt de fiscus meteen als afkoop van dat stamrecht (en dus niet als dividenduitkering zoals in andere gevallen), wat betekent afrekenen tegen de commerciële waarde á toptarief plus 20% revisierente (dus driekwart cashclaim).
[..] Nee, die stamrecht is gewoon een harde verplichting en dus een voorziening. Dat is ook meteen het grootste risico, want dit soort constructies beschouwt de fiscus meteen als afkoop van dat stamrecht (en dus niet als dividenduitkering zoals in andere gevallen), wat betekent afrekenen tegen de commerciële waarde á toptarief plus 20% revisierente (dus driekwart cashclaim).
Je begrijpt me niet. De begunstigde van het stamrecht is de man zelf. En die komt achteraan het rijtje als de B.V. betalingsonmachtig wordt. Dat geld verdampt. Die verplichting is niets waard als het geld op is. Simpel. De Fiscus heeft dan ook een waardeloze claim. Ze kunnen hem wel in privé aanslaan maar daar hebben wij niets mee van doen.
[..] Je begrijpt me niet. De begunstigde van het stamrecht is de man zelf. En die komt achteraan het rijtje als de B.V. betalingsonmachtig wordt. Dat geld verdampt. Die verplichting is niets waard als het geld op is. Simpel. De Fiscus heeft dan ook een waardeloze claim. Ze kunnen hem wel in privé aanslaan maar daar hebben wij niets mee van doen.
Ja, dat is vanuit een negatief scenario bekeken juist (en daarom staan voorzieningen ook boven schulden op de balans) , maar vanuit een positief scenario zal de BV gewoon moeten betalen aan de aandeelhouder - dan wel in directe vorm, dan wel door de verplichting over te dragen. Het cruciale verschil met eigen vermogen is dan ook het bestemmingsdoel, de aandeelhouder kan die niet naar eigen inzicht bestemmen zoals met eigen vermogen het geval is. Het maakt dan ook geen deel uit van de teller in je solvabiliteitsberekening. Die claim van de fiscus komt dus ook op de bv (latent in de toekomst, of acuut als de fiscus vindt dat er sprake is van afkoop) - en eventueel later in privé - dus daar heb je als geldverstrekker wel degelijk mee te maken.
[..] Aan de DGA. Dus eigen vermogen. Als de zaken niet lopen zoals verwacht/gehoopt, dan verdampt de 'voorziening' . En de Fiscus piest dan ook naast het potje.
Of dit eigen vermogen betekenis heeft, hangt idd af van de debetkant van de balans. Staan daar slechts zachte activa dan is het een kaartenhuis.
Op vrijdag 2 augustus 2024 16:32 schreef quepos het volgende: 3 updates van CRE, Groningen wordt maandag afgelost, Meskenhagen en Saksen zitten er ook aan te komen.
Nu Emmerik nog.
het staat nog niet op m'n rekening, maar het lijkt er aan te komen ....
quote:
Garageboxen Emmerik 13-08-2024 Het bedrag t.b.v. de herfinanciering is gisteren ontvangen op de derdenrekening van de notaris. De aflossing heeft derhalve vandaag plaatsgevonden.
[..] Ja, dat is vanuit een negatief scenario bekeken juist (en daarom staan voorzieningen ook boven schulden op de balans) , maar vanuit een positief scenario zal de BV gewoon moeten betalen aan de aandeelhouder - dan wel in directe vorm, dan wel door de verplichting over te dragen. Het cruciale verschil met eigen vermogen is dan ook het bestemmingsdoel, de aandeelhouder kan die niet naar eigen inzicht bestemmen zoals met eigen vermogen het geval is. Het maakt dan ook geen deel uit van de teller in je solvabiliteitsberekening. Die claim van de fiscus komt dus ook op de bv (latent in de toekomst, of acuut als de fiscus vindt dat er sprake is van afkoop) - en eventueel later in privé - dus daar heb je als geldverstrekker wel degelijk mee te maken.
Een negatief scenario is nu juist de reden dat wij (en alle overige schuldeisers) graag zekerheden zien en een groot eigen vermogen willen dat dient als buffer om de eerste verliezen op te vangen. En dat laatste daar valt een stamrecht DGA zeer zeker ook onder.
Bij positieve scenario's blijft het 'pensioentje' van de DGA uiteraard buiten schot maar als het geld op gaat aan verliezen en slechte beleggingen dan zal hij een krantenwijk moeten nemen. En de Fiscus heeft dan ook pech. Dus ja formeel is het geen eigen vermogen daar heb je gelijk in, maar in de praktijk is dit een prima buffer voor de schuldeiser, dus achtergesteld vermogen. In gedachten tel ik hem dan eigenwijs als ik ben, toch mee met de solvabiliteit.
Ik heb dit bij een klant van mij van nabij meegemaakt; de hele gouden handdruk die hij in zijn B.V. had ondergebracht ging op aan slechte beleggingen (UPC meen ik, de prutser ), dus toen de uitkerende fase van zijn stamrecht in werking trad was er bijna geen geld meer en na 1 of 2 betalingen van loonheffing moest er een melding van betalingsonmacht worden gedaan bij de Fiscus en nog iets later ging de stamrecht B.V. failliet. DGA was niet aansprakelijk maar wel zijn pensioentje kwijt.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 13-08-2024 23:44:32 ]
[..] 'Emmerik' is inderdaad vandaag bijgeschreven.
Mooi! Hopelijk komt er ook snel wat schot in Transformatie Nieuwegein II. Herfinancieringspitch is nog steeds niet officieel gepubliceerd. CRE wacht al sinds half mei op een taxatierapport. Deze uitloop door dit slappe gedoe word ik helemaal niet blij van, voor een magere 5,5%. Herfinanciering wil CRE gaan doen tegen 6% dus daar zullen investeerders ook wel niet voor in de rij staan. Dit geld hebben we voorlopig nog niet terug dus
[..] Mooi! Hopelijk komt er ook snel wat schot in Transformatie Nieuwegein II. Herfinancieringspitch is nog steeds niet officieel gepubliceerd. CRE wacht al sinds half mei op een taxatierapport. Deze uitloop door dit slappe gedoe word ik helemaal niet blij van, voor een magere 5,5%. Herfinanciering wil CRE gaan doen tegen 6% dus daar zullen investeerders ook wel niet voor in de rij staan. Dit geld hebben we voorlopig nog niet terug dus
Het zijn veel taaie dossiers....... Meeste zorgen heb ik over Erfurt, waar openlijk 'uitwinning' wordt gesuggereerd. Voor de rest is het een kwestie van afwachten maar. Voor de komende tijd zitten er enkele aflossingen aan te komen als ik de updates mag geloven.
Ik ben er niet zo zeker van dat dit écht allemaal taaie dossiers zijn. Een grote oorzaak is volgens mij gewoon dat CRE toestaat dat projecten mogen uitlopen zonder boeterente. Bijna alle projecten die nu afgelost moeten worden, dateren uit 2021 en eerste helft 2022. Die mensen hebben nu geen haast om te herfinancieren, want dit wordt duurder dan hun nog lopende lening. Daarna, in 2023, liep rente voor sommige projecten naar 8,5%. Ik geef je op een briefje dat déze leners stipt op tijd zullen zijn als ze tzt moeten aflossen (als ze dat al niet vervroegd doen, want dit kan boetevrij bij CRE)
Erfurt zit ik minimaal in. Ik heb destijds zitten slapen en heb toen met mijn domme kop meegedaan met deze full bullet garagebox projecten. Misschien is het wel eens goed als er iets tot uitwinning moet komen bij CRE. Dan kunnen we hen tenminste een beetje beoordelen op hun 'recovery skills'. Ik heb daar eerlijk gezegd wel mijn bedenkingen bij. Bij Erfurt zeggen ze nu dat het allemaal wel heel complex is, door de verwevenheid van allerlei juridische entiteiten. Maar dit is natuurlijk niet pas gisteren ontstaan, dit was al het geval bij het afsluiten van de lening. En dit had dan moeten resulteren in een hoger rentepercentage, als een soort van risicopremie.
Voor box-3 investeerders is de jeu er wel een beetje af bij CRE. En die vormen toch de meerderheid hier. Voor mensen met andere insteek (bijvoorbeeld Obli en Soulfreak) kan het nog steeds wel interessant zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 14-08-2024 10:56:50 ]
Collin in de Geldgids van de Consumentenbond Vorige week heeft de consumentenbond een artikel gepubliceerd over crowdfinance. In dit artikel wordt uitgelegd wat crowdfinance precies inhoudt en welke risico’s er voor investeerders kunnen zijn. Het is een interessant stuk geworden, waarin Collin prominent naar voren komt.
Als lid van de Consumentenbond kunt u het volledige artikel lezen op de website van de Consumentenbond.
Herfinanciering van een project waarbij de helft via SIG net was geherfinancierd als ik het zo goed heb.
Ik snap de zekerheden niet helemaal. Er is een eerste hypotheek van ¤ 900k. Met aan marktwaarde van ¤ 490k. De totale financiering is 910k. -/- eigen inbreng 51k = ¤ 859k. Zie ik het verkeerd? Er is dan toch maar voor een klein deel hypotheek dekking.
[..] Ik snap de zekerheden niet helemaal. Er is een eerste hypotheek van ¤ 900k. Met aan marktwaarde van ¤ 490k. De totale financiering is 910k. -/- eigen inbreng 51k = ¤ 859k. Zie ik het verkeerd? Er is dan toch maar voor een klein deel hypotheek dekking.
[..] Ik snap de zekerheden niet helemaal. Er is een eerste hypotheek van ¤ 900k. Met aan marktwaarde van ¤ 490k. De totale financiering is 910k. -/- eigen inbreng 51k = ¤ 859k. Zie ik het verkeerd? Er is dan toch maar voor een klein deel hypotheek dekking.
Totale financiering is 490k voor dit pand, alleen ze maken gebruiken van de bestaande hypothecaire inschrijving van 900k die gebaseerd was voor de oorspronkelijke financiering van 2 panden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De belangrijkste projectkenmerken zijn:
[..] Totale financiering is 490k voor dit pand, alleen ze maken gebruiken van de bestaande hypothecaire inschrijving van 900k die gebaseerd was voor de oorspronkelijke financiering van 2 panden.
Staat toch wat anders in pitch. Er is nog externe financiering van 369k
quote:
De totale investering bedraagt ¤ 910.000,-. Vanuit eigen middelen wordt er ¤ 51.000,- ingebracht. Daarnaast is er een financiering opgehaald bij een andere partij. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 490.000,-.
Deze ziet er niet onaardig uit. Wel zijn de taxatiewaardes wat aan de hoge kant t.o.v. de woz waardes. Vooral bij huisnummer 99 (2e hypotheek) 360/270k is het verschil groot.
Zelf denk ik er wel aan deze voor mijn basis bedrag mee te nemen.
[..] Staat toch wat anders in pitch. Er is nog externe financiering van 369k [..]
De oorspronkelijke Collin lening was 900k voor twee panden, waarbij op elk van die twee panden een hypotheek van 900k werd gevestigd. Het ene pand (Dirk Schaferhof 29, Uithoorn) is nu bij SIG hergefinancierd voor 369k waarbij de Collin hypotheek is geschrapt en vervangen door een SIG hypotheek. Nu wordt het tweede pand (Graan voor Visch) hergefinancierd voor 490k, waarbij de bestaande Collin hypotheekinschrijving wordt gebruikt. Na rondkomen van deze herfinanciering is er binnen deze hypotheekinschrijving dus geen andere financiering.
[..] De oorspronkelijke Collin lening was 900k voor twee panden, waarbij op elk van die twee panden een hypotheek van 900k werd gevestigd. Het ene pand (Dirk Schaferhof 29, Uithoorn) is nu bij SIG hergefinancierd voor 369k waarbij de Collin hypotheek is geschrapt en vervangen door een SIG hypotheek. Nu wordt het tweede pand (Graan voor Visch) hergefinancierd voor 490k, waarbij de bestaande Collin hypotheekinschrijving wordt gebruikt. Na rondkomen van deze herfinanciering is er binnen deze hypotheekinschrijving dus geen andere financiering.
Waarom schrijven het zo raar op. Kunnen toch gewoon financiering 541k met eigen bijdrage 51k vermelden?
Je moet echt weten dat er hypotheek op twee panden was. Komt niet uit de pitch.
Edit: volgens mij is de tekst van de pitch aangepast om dit duidelijker te maken.
[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 14-08-2024 15:05:53 ]
De uitslag van CCF lening 33453 N*v*g Exp** B.V. is bekend
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inmiddels is de akte in het kader van de herziening getekend.
Ik heb altijd het idee dat er altijd een groter percentage voor is dan tegen voorstellen. Nog niet meegemaakt dat er een meederheid tegen een voorstel was... Bij deze had ik tegen gestemd, maar helaas.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inmiddels is de akte in het kader van de herziening getekend.
Ik heb altijd het idee dat er altijd een groter percentage voor is dan tegen voorstellen. Nog niet meegemaakt dat er een meederheid tegen een voorstel was... Bij deze had ik tegen gestemd, maar helaas.
Het kan ook op zijn Noord Koreaans
quote:
Uitslag stemronde lening 43444 Beste investeerder,
De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt:
Percentage eens: 100.00%
Percentage oneens: 0.00%
Inmiddels is de akte in het kader van de herziening getekend.
Doordat een meerderheid van de investeerders oneens heeft gestemd zullen wij niet tot uitvoering van het voorgelegde voorstel overgaan. In navolging van de stemming treden wij in overleg met de ondernemer. Binnen een tijdspanne van twee weken zullen wij u nader informeren over het vervolg.
Het is weleens voorgekomen en het aangepaste voorstel is toen wel aangenomen.
SPOILER
[..]Voor box-3 investeerders is de jeu er wel een beetje af bij CRE. En die vormen toch de meerderheid hier. Voor mensen met andere insteek (bijvoorbeeld Obli en Soulfreak) kan het nog steeds wel interessant zijn.
Ik heb er laatst nog eentje meegenomen (een hotel). Maar ik vraag me een beetje af of ze de nieuwe projecten middels een verzamelbetaling gaan betalen of zoals vanouds voor ieder ijsje apart. Als dat laatste het geval is dan krijg ik wel erg veel zakelijke bankkosten en dan sla ik over tegen deze percentages.
Ik pak wel af en toe een geborgde HCN mee tegen 6%, maar die komen wel gebundeld tot uitkering en bovendien zijn de kosten sowieso te overzien in relatie tot de grote bedragen. Een geborgde HCN geeft iedere maand een leuke cashflow
Voor box-3 investeerders is de jeu er wel een beetje af bij CRE. En die vormen toch de meerderheid hier. Voor mensen met andere insteek (bijvoorbeeld Obli en Soulfreak) kan het nog steeds wel interessant zijn.
Ik heb nooit bij CRE geinvesteerd. Mijn voorkeur gaat uit naar langer lopende leningen waarbij (deels) wordt afgelost en liever geen te ontwikkelen vastgoed
En ook al betaal ik nu geen box 3 belasting, de meeste projecten bij CRE hebben voor mij een te lage rente (tenminste de laatste keer dat er eens keek). Door de hogere rentes (vooral bij Collin vergeleken met 2 - 3 jaar geleden) is mijn netto rente percentage de afgelopen 2 jaar lekker gestegen. Mede hierdoor is het netto bedrag wat ik nu maandelijks aan rente ontvang nu ook hoger en net genoeg om van te leven. Dat wil ik graag zo houden of zelfs nog wat verhogen. En van de klachten hier over CRE wordt ik ook niet enthousiast om er te investeren. Ik hou het wel bij HCN en Collin.
SPOILER Inmiddels is de akte in het kader van de herziening getekend.
Ik denk dat er veel slechtere voorstellen langs zijn gekomen. Ik vind het aantal tegenstemmers juist hoog bij deze stemronde. Het komt er feitelijk op neer dat project met 4-5 maanden wordt verlengd met 2% extra rente. Zekerheden in dit project zijn prima en leningnemer heeft altijd keurig aan de betalingsverplichtingen voldaan. Welk alternatief was er anders?
En ook al betaal ik nu geen box 3 belasting, ....... Mede hierdoor is het netto bedrag wat ik nu maandelijks aan rente ontvang nu ook hoger en net genoeg om van te leven.
Om pak 'm beet ¤ 1000 per maand te genereren heb je bij een gem. jaarrente van 6 % een dragend kapitaal van 200 k nodig. Hoe blijf je dan buiten box 3 bereik? Tips zijn welkom.
[..] Om pak 'm beet ¤ 1000 per maand te genereren heb je bij een gem. jaarrente van 6 % een dragend kapitaal van 200 k nodig. Hoe blijf je dan buiten box 3 bereik? Tips zijn welkom.
wellicht doordat in een BV vermogen zit, dit (minder dan de wet excessief lenen) naar prive wordt doorgeleend. Per saldo geen vermogensbelasting terwijl je 500k belegt. Bijv.
[..] Om pak 'm beet ¤ 1000 per maand te genereren heb je bij een gem. jaarrente van 6 % een dragend kapitaal van 200 k nodig. Hoe blijf je dan buiten box 3 bereik? Tips zijn welkom.
Heb jij 1000 euro per maand nodig ? Als je huis is afbetaald.
[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 14-08-2024 17:38:15 ]
[..] Geld ophalen voor 12 mnd terwijl je de vergunning nog niet hebt. No go.
Edit
SPOILER
Mee eens, aan de andere kant als je voor korte tijd een groot bedrag zorgeloos wil wegzetten kan ik me voorstellen dat je 1A meeneemt. Het is een groot goed onderhouden (casco) pand dat altijd wel het 1A bedrag opbrengt . Vergunning voor verbouwing naar 6 appartementen of geen vergunning.
Dat kapitaal heb ik, net aan. Niet alles is geinvesteerd, wel het grootste deel. Met hulp van wat vervroegde aflossingen met extra boetrente kruip ik dit jaar langzaam naar de 7% rente netto (dit gerekend zonder eventuele defaults). Aangezien ik geen box 1 inkomen heb afgezien van een klein bedrag wegens EWF kan ik de algemene heffingskorting gebruiken voor het box 3 inkomen. Tot nu toe blijf ik met het te betalen bedrag aan belasting onder het bedrag van de algemene heffingskorting en betaal ik dus niets. Als tip kun je dan zien, stop met werken en ga alleen van je investeringen leven.
[..] Heb jij 1000 euro per maand nodig ? Als je huis is afbetaald.
Ik heb iets minder dan dat per maand nodig. Huis is niet helemaal afbetaald, maar wat er nog openstaat is maar een heel klein bedrag. Het enige is dat grote bedragen voor dingen die niet onder de normale maandelijkse uitgaven vallen ten koste gaan van mijn vermogen. Dit jaar is bv de buitenkant van mijn huis geschilderd en dat kostte een fors bedrag. Maar ik heb ook een moeder op leeftijd die mij en mijn broer ieder jaar wat schenkt en dat was genoeg voor de rekening van het schilderwerk.
Voor mensen die veel bij duurzaaminvesteren (DI) doen: het is me opgevallen dat veel projecten die op het eerste gezicht onafhankelijk lijken (Trio solar 1 tm ..., Wattson Power, Middelweg Energy, NextGen Energy, ...) allemaal op hetzelfde adres gevestigd zijn (of met gelinkte BV's op dat adres) en ik zie ook meerdere keren dezelfde namen als bestuurders langs komen. In het kader van risicospreiding zou ik niet teveel projecten van deze club mee nemen.
Ik vind DI hier nogal vaag over. Er wordt ook erg gemakkelijk met bedragen geschoven, zo was het het doelbedrag van Middelweg Battery B.V. 1,2 miljoen (max 2 miljoen, lekker breed) en is nu al twee keer verlaagd naar 800.000 en daarna 700.000. Restbedrag komt uit 'inbreng van eigen vermogen'. Spaarpotje?
[..] Dat kapitaal heb ik, net aan. Niet alles is geinvesteerd, wel het grootste deel. Met hulp van wat vervroegde aflossingen met extra boetrente kruip ik dit jaar langzaam naar de 7% rente netto (dit gerekend zonder eventuele defaults). Aangezien ik geen box 1 inkomen heb afgezien van een klein bedrag wegens EWF kan ik de algemene heffingskorting gebruiken voor het box 3 inkomen. Tot nu toe blijf ik met het te betalen bedrag aan belasting onder het bedrag van de algemene heffingskorting en betaal ik dus niets. Als tip kun je dan zien, stop met werken en ga alleen van je investeringen leven. [..] Ik heb iets minder dan dat per maand nodig. Huis is niet helemaal afbetaald, maar wat er nog openstaat is maar een heel klein bedrag. Het enige is dat grote bedragen voor dingen die niet onder de normale maandelijkse uitgaven vallen ten koste gaan van mijn vermogen. Dit jaar is bv de buitenkant van mijn huis geschilderd en dat kostte een fors bedrag. Maar ik heb ook een moeder op leeftijd die mij en mijn broer ieder jaar wat schenkt en dat was genoeg voor de rekening van het schilderwerk.
Altijd leuk box 1 geen inkomen voor partners ook. Dan kan je een groot gedeelte van je vermogen doorschuiven naar de partner ter benutting van de AHK.
Maar binnenkort gaat box 3 inkomen ook meetellen voor de afbouw AHK.Weet niet meer precies wanneer.
[..] Altijd leuk box 1 geen inkomen voor partners ook. Dan kan je een groot gedeelte van je vermogen doorschuiven naar de partner ter benutting van de AHK.
Maar binnenkort gaat box 3 inkomen ook meetellen voor de afbouw AHK.Weet niet meer precies wanneer.
edit vanaf dit jaar ... De afbouw van de algemene heffingskorting (AHK) wordt ook afhankelijk van het inkomen in box 2 en box 3 vanaf 1 januari 2024. Hierdoor zal de AHK sneller afbouwen voor personen met inkomen in box 2 en box 3. De maximale AHK wordt verhoogd met ¤ 304,- in 2024.
[..] edit vanaf dit jaar ... De afbouw van de algemene heffingskorting (AHK) wordt ook afhankelijk van het inkomen in box 2 en box 3 vanaf 1 januari 2024. Hierdoor zal de AHK sneller afbouwen voor personen met inkomen in box 2 en box 3. De maximale AHK wordt verhoogd met ¤ 304,- in 2024.
Ja, voor die afbouw gaat inkomen in box 2 en 3 ook meetellen. Maar de afbouw is vanaf een bepaald inkomen. Dit jaar is dat bij meer dan ¤ 24.813. Zoveel inkomen heb ik niet uit box 1 en 3 samen en ga ik voorlopig ook niet krijgen.
[..] edit vanaf dit jaar ... De afbouw van de algemene heffingskorting (AHK) wordt ook afhankelijk van het inkomen in box 2 en box 3 vanaf 1 januari 2024. Hierdoor zal de AHK sneller afbouwen voor personen met inkomen in box 2 en box 3. De maximale AHK wordt verhoogd met ¤ 304,- in 2024.
Je bent in dit land toch eigenlijk wel een beetje gek als je hard werkt en wat vermogen opbouwt. Linksom en rechtsom word je genomen met deze geniepige trucs die ongemerkt de marginale IB druk verhogen...
[..] Dat kapitaal heb ik, net aan. Niet alles is geinvesteerd, wel het grootste deel. Met hulp van wat vervroegde aflossingen met extra boetrente kruip ik dit jaar langzaam naar de 7% rente netto (dit gerekend zonder eventuele defaults). Aangezien ik geen box 1 inkomen heb afgezien van een klein bedrag wegens EWF kan ik de algemene heffingskorting gebruiken voor het box 3 inkomen. Tot nu toe blijf ik met het te betalen bedrag aan belasting onder het bedrag van de algemene heffingskorting en betaal ik dus niets. Als tip kun je dan zien, stop met werken en ga alleen van je investeringen leven. [..] Ik heb iets minder dan dat per maand nodig. Huis is niet helemaal afbetaald, maar wat er nog openstaat is maar een heel klein bedrag. Het enige is dat grote bedragen voor dingen die niet onder de normale maandelijkse uitgaven vallen ten koste gaan van mijn vermogen. Dit jaar is bv de buitenkant van mijn huis geschilderd en dat kostte een fors bedrag. Maar ik heb ook een moeder op leeftijd die mij en mijn broer ieder jaar wat schenkt en dat was genoeg voor de rekening van het schilderwerk.
Dankjewel voor de uitleg. Dat doe je netjes met bijna 7 % netto!
Aangezien deze partij bij meer leningen borg staat, is het misschien wel interessant om te melden dat L*nferink Zw*lle de borg heeft betaald inzake de lening Kl*niek Els*ndael via CCF.
Lijkt me al met al een kostbaar project geweest. Ze hebben de doorstart gefinancierd van de kliniek d.m.v. 250k lening en 250k borg op de CCF lening. Ziet eruit als een verliespost van een half miljoen + een hoop huurderving.
Op donderdag 15 augustus 2024 10:11 schreef Bobby100 het volgende: Aangezien deze partij bij meer leningen borg staat, is het misschien wel interessant om te melden dat L*nferink Zw*lle de borg heeft betaald inzake de lening Kl*niek Els*ndael via CCF.
Lijkt me al met al een kostbaar project geweest. Ze hebben de doorstart gefinancierd van de kliniek d.m.v. 250k lening en 250k borg op de CCF lening. Ziet eruit als een verliespost van een half miljoen + een hoop huurderving.
Hij zal er best wat buikpijn van hebben, anderzijds is dit ingecalculeerd risico bij een aantal afgegeven borgstellingen. Daar staan natuurlijk ook de nodige voordelen tegenover.
Op een balanstotaal van 300 miljoen en eigen vermogen van 60 miljoen (cijfers 2021), zal ome Carlus hoogstwaarschijnlijk niet in de problemen komen door deze kwestie..
Wel fijn om te weten dat hij netjes zijn verplichtingen nakomt Kunnen nakomen en willen nakomen zijn 2 verschillende dingen...
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 15-08-2024 11:24:00 ]