abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214608003
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:24 schreef KrekelJapie het volgende:
rijg je alleen linkjes van maatwerk projecten of ook direct?
alles...maar niet altijd...
  woensdag 7 augustus 2024 @ 10:32:01 #77
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_214608039
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:15 schreef Jaco078 het volgende:
Nieuwe collin

MOD8LOVO future homes B.V.
Een interessant project en mooi initiatief wel. Maar eigenaardig dat 2 mensen met totaal geen bouwkundige affiniteit dit gaan doen (een hovenier en een supply chain man)
ik denk dat al hun vorige pogingen om dit gefinancierd te krijgen zijn mislukt, en dat nu op laatste moment een belachelijk hoge rente moet worden geboden via Collin. Woningen zijn al verkocht dus waarschijnlijk is er geen weg terug meer voor de mannen. Ik zie behoorlijk wat beren op de weg, maar misschien doe ik voor een basisinleg mee.
pi_214608140
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:32 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Een interessant project en mooi initiatief wel. Maar eigenaardig dat 2 mensen met totaal geen bouwkundige affiniteit dit gaan doen (een hovenier en een supply chain man)
ik denk dat al hun vorige pogingen om dit gefinancierd te krijgen zijn mislukt, en dat nu op laatste moment een belachelijk hoge rente moet worden geboden via Collin. Woningen zijn al verkocht dus waarschijnlijk is er geen weg terug meer voor de mannen. Ik zie behoorlijk wat beren op de weg, maar misschien doe ik voor een basisinleg mee.
En nu het lastige: een bestaande camping tegen 8% of een nieuwbouwplan tegen 11% ;-)
pi_214608142
quote:

[..]
Ieder extra procentje is toch 19K aan extra rente. Omdat er niet tussentijds wordt afgelost blijkbaar.
Wat ik overigens een groot voordeel vind, ik word horendol van al die kleine aflossingen waardoor je telkens je schema moet aanpassen.

Ik denk dat het risico te overzien is, de heren lopen door de 2e hyp. het risico onder de brug te moeten slapen dus dat zullen ze wel meegewogen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 07-08-2024 11:35:03 ]
Pecunia non olet
pi_214608201
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ieder extra procentje is toch 19K aan extra rente. Omdat er niet tussentijds wordt afgelost blijkbaar.
Wat ik overigens een groot voordeel vind, ik word horendol van al die kleine aflossingen waardoor je telkens je schema moet aanpassen.

Ik denk dat het risico te overzien is, de heren lopen door de 2e hyp. het risico onder de brug te moeten slapen dus dat zullen ze wel meegewogen hebben. PS Ik heb over de zin "inclusief de reeds betaalde rentetermijnen gelezen" dus minimaal 6 maanden rentemaanden en na 6 maanden feitelijk aflossingsvrij.
In de pitch staat dat de oplevering rond de jaarwisseling zal zijn en dat er per woning ¤ 100.000 afgelost moet worden, wel met 6 maanden rente hetgeen de rente op jaar basis bij een aflossing na 6 maanden op 22% brengt!

[ Bericht 6% gewijzigd door ML45 op 07-08-2024 11:02:49 ]
pi_214608212
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik denk dat het risico te overzien is, de heren lopen door de 2e hyp. het risico onder de brug te moeten slapen dus dat zullen ze wel meegewogen hebben.
wat ik hierbij een plus vindt, is dat die ene woning nagenoeg hypotheekvrij is op 71k na én dat er al aanneemovereenkomsten gesloten zijn. De rente van 11% is - denk ik - omdat het een relatief groot project is dat gefund moet worden én een korte looptijd heeft én omdat iedereen ziet dat er veel geld verdiend wordt (dus de poet wordt verdeeld over alle betrokkenen). Én omdat dit wellicht idd hun laatste hoop is. Ik doe mee voor een basisinleg.

Edit: eerste 46 investeerders leggen al 225k in, gemiddeld krap 5k. Gemiddelde investerering bij maatwerk is ong. 2k. "Men" neemt dus dubbel mee. Wellicht o.b.v. de korte looptijd, om toch iets te verdienen. Én omdat er wellicht wat deelaflossingen aankomen...

[ Bericht 9% gewijzigd door Jaco078 op 07-08-2024 11:07:44 ]
pi_214608316
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:42 schreef ML45 het volgende:

[..]
In de pitch staat dat de oplevering rond de jaarwisseling zal zijn en dat er per woning ¤ 100.000 afgelost moet worden, wel met 6 maanden rente hetgeen de rente op jaar basis bij een aflossing na 6 maanden op 22% brengt!
Zo lees ik hem niet. Er staat "inclusief reeds betaalde rentetermijnen" dus na 5 maanden krijg je 1 maand extra en na 6 maanden mag er rentevrij afgelost worden.
pi_214608965
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:52 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Zo lees ik hem niet. Er staat "inclusief reeds betaalde rentetermijnen" dus na 5 maanden krijg je 1 maand extra en na 6 maanden mag er rentevrij afgelost worden.
Thanks voor de correctie.
Voor mij als Box 3 belegger wordt het dan ook minder interessant. Na aftrek van de kosten en de belasting heb ik over 6 maanden een netto rendement van 3% nog los van het risico en de herfinanciering na 6 maanden.
pi_214609399
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 10:52 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
ik ben met jou "Over de gedeeltelijk vervroegde aflossing dient Geldnemer te allen tijde in totaliteit (inclusief reeds betaalde rentetermijnen) zes maanden rentevergoeding te voldoen."

Neemt wel het VRH risico weg als de eerste week van januari de aflossingen binnen stromen

quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 11:39 schreef ML45 het volgende:

[..]
een netto rendement van 3%
Ik zie deze rekensom graag

[ Bericht 21% gewijzigd door CaLeX op 07-08-2024 12:15:45 ]
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_214609740
quote:
99s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:10 schreef CaLeX het volgende:

[..]
ik ben met jou "Over de gedeeltelijk vervroegde aflossing dient Geldnemer te allen tijde in totaliteit (inclusief reeds betaalde rentetermijnen) zes maanden rentevergoeding te voldoen."

Neemt wel het VRH risico weg als de eerste week van januari de aflossingen binnen stromen
[..]
Ik zie deze rekensom graag
11% gedurende een half jaar is 5,5% minus 0,5% beheerskosten en minus 2,3% belasting Box 3 geeft 2,7%. Over spaargeld betaal je ook wat belasting dus ik rond af op 3% over een periode van 6 maanden. Natuurlijk kan je dan weer gaan herfinancieren om dit te verhogen maar zit je daar op te wachten.
pi_214610234
Nog even over de camping. het valt ook op dat dhr. Tr*pman de Coach is. Die heeft 3 jaar niets meer gedaan bij Collin. Volgens mij zijn echt met deze post aan het leuren geweest....
pi_214610398
quote:

[..]
Woningen zijn al verkocht dus waarschijnlijk
Op Funda staat er nu nog wel 1 te koop, misschien toch iemand terug getrokken.
https://www.funda.nl/deta(...)t-zevenaar/89851762/

Ik denk er nog even over na of ik deze mee wil nemen, ik was eigenlijk pas weer volgende maand van plan om een nieuw project mee te nemen, maar met de eerder ontvangen vervroegde aflossing van Veere is er weer wat meer ruimte.
pi_214610749
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:35 schreef ML45 het volgende:

[..]
11% gedurende een half jaar is 5,5% minus 0,5% beheerskosten en minus 2,3% belasting Box 3 geeft 2,7%. Over spaargeld betaal je ook wat belasting dus ik rond af op 3% over een periode van 6 maanden.
Natuurlijk kan je dan weer gaan herfinancieren om dit te verhogen maar zit je daar op te wachten.
Dat is natuurlijk het spelletje, je geld door blijven rollen.

Ik vind je berekening wel zwak als ik eerlijk ben. Rekenen met de belasting heeft alleen zin als je anders geen enkel project meer meeneemt, indien je wel een project meeneemt betaal je die sowieso.

Maar goed, als ik jouw berekening neem en deze annualiseer kom je op 7,7% per jaar (geen 6% want dan reken je de belasting dubbel) er zijn een hoop platformen die daar niet aan komen als gemiddeld rendement, zo ook CCF.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_214611123
Administratie V**n open op Collin
pi_214611260
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 08:59 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
Ik ben hier ook nog verder ingedoken, na gisteren een toezegging te hebben gedaan. Uitbreiding met Chalets is in 2022 onderzocht, maar door gemeente afgewezen (geen meerwaarde). Hierna hebben ze verkocht. Recensies zijn na overname ronduit slecht, op Google, maar ook op diverse caravanforums wordt er gesproken, over geen onderhoud meer enkel een Engels sprekende beheerder en alle aangeboden faciliteiten onder de vorige eigenaar er niet meer waren.

...

Ik denk er nog even over na maar denk dat ik ga terugtrekken.
Bedankt voor al dit onderzoek guys, zojuist mijn investeringen teruggetrokken. Het is te twijfelachtig. En Collin maakt ook een serieuze misser door niet te noemen dat het huis bouwgrond is. Ik had gister wel de camping op de kad kaart beken, maar het huis zat wel goed dacht ik. MIS.

[ Bericht 18% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 07-08-2024 14:21:48 ]
pi_214611372
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 13:16 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Op Funda staat er nu nog wel 1 te koop, misschien toch iemand terug getrokken.
https://www.funda.nl/deta(...)t-zevenaar/89851762/

Ik denk er nog even over na of ik deze mee wil nemen, ik was eigenlijk pas weer volgende maand van plan om een nieuw project mee te nemen, maar met de eerder ontvangen vervroegde aflossing van Veere is er weer wat meer ruimte.
Ik doe bij nader inzien niet mee. Ik dacht eerst nog (ten onrechte) dat de hele som ineens zou worden afgelost maar het wordt denk ik weer zo'n intensief administratief klusje met uiteindelijk weinig opbrengst. Daarom kunnen ze ook zo'n hoog percentage bieden, ze lenen wsl. per huisje geen dag langer dan nodig is. Dan drukt het ook niet zo zwaar op hun exploitatie.
Pecunia non olet
pi_214611437
Zou de garages eigenlijk wel mee willen nemen. Wat lagere rente, maar verwacht geen gedoe.

[ Bericht 93% gewijzigd door KrekelJapie op 07-08-2024 14:25:56 ]
pi_214611562
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Verschil is wel dat deze al zijn verkocht. Er zullen met deze bouw wel meerdere tijdelijk overgedragen worden. Als het eerste deel inderdaad kort na de jaarwisseling wordt afgedragen, komt daar nog wat boeterente vrij
Ik vermoed dat er inderdaad meerdere tegelijk overgedragen en afgelost worden, niet dat het 24 afzonderlijke aflossingen worden. Mogelijk worden ze per blok van 3 of 4 woningen overgedragen. Met misschien als uitzondering de ene woning die nu nog te koop is.
Zie ook de plattegrond met het overzicht van de woningen.
https://holt-zevenaar.nl/(...)ngen-Bouwnummers.jpg

Edit: Bij de FAQ op de informatiepagina staat bij de vraag "Worden de woningen tegelijk of gefaseerd opgeleverd?
"Alles gaat in 1 bouwstroom. De planning volgt."
pi_214611616
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik doe bij nader inzien niet mee. Ik dacht eerst nog (ten onrechte) dat de hele som ineens zou worden afgelost maar het wordt denk ik weer zo'n intensief administratief klusje met uiteindelijk weinig opbrengst. Daarom kunnen ze ook zo'n hoog percentage bieden, ze lenen wsl. per huisje geen dag langer dan nodig is. Dan drukt het ook niet zo zwaar op hun exploitatie.
Valt mij nu op dat onderpand Mussenhorstweg een WOZ van 535k heeft, een aflossingsvrije hypotheek van 550k en een getaxeerde waarde van 1.1mio. Is dat wel helemaal kosher?
pi_214611864
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:25 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik vermoed dat er inderdaad meerdere tegelijk overgedragen en afgelost worden, niet dat het 24 afzonderlijke aflossingen worden. Mogelijk worden ze per blok van 3 of 4 woningen overgedragen. Met misschien als uitzondering de ene woning die nu nog te koop is.
Zie ook de plattegrond met het overzicht van de woningen.
https://holt-zevenaar.nl/(...)ngen-Bouwnummers.jpg

Edit: Bij de FAQ op de informatiepagina staat bij de vraag "Worden de woningen tegelijk of gefaseerd opgeleverd?
"Alles gaat in 1 bouwstroom. De planning volgt."
Ieder zijn eigen overweging om een project mee te pakken of niet. Deze neem ik ruim mee, heel mooie rente en zie het wel goed komen. Misschien wat naïef maar ik vind het een heel mooi plan. Ik zou als het in mijn directe omgeving was hier wel willen wonen. Dus vandaar dat ik denk dat het goed komt met dit project.
Ik beleg in box 3, is het dan verstandig om hierin je geld te stoppen gezien de aflossingen die waarschijnlijk na 01-01 gaan plaats vinden. Ik zie mijn CF als een totaal, niet als afzonderlijk project. Heb een percentage wat voor CF bedoeld is en zolang het daarbinnen past doe ik mee. tevens maandelijkse rentebijschrijving via CF, ik zie dat als rente op rente. Bij meeste deposito moet ik wachten een jaar wachten op mijn rente om te herinvesteren.
pi_214611881
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:30 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Valt mij nu op dat onderpand Mussenhorstweg een WOZ van 535k heeft, een aflossingsvrije hypotheek van 550k en een getaxeerde waarde van 1.1mio. Is dat wel helemaal kosher?
Ik denk inderdaad dat de waarde van 1.1mio niet realistisch is en dat 7ton eerder in de buurt komt. Dus overwaarde van 1.5 duizend.
pi_214611945
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:43 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Ieder zijn eigen overweging om een project mee te pakken of niet. Deze neem ik ruim mee, heel mooie rente en zie het wel goed komen.
Dat het goed komt geloof ik ook wel, al zou ik zelf nooit in zo'n gemeubileerd kippenhok willen wonen. Maar goed er is duidelijk vraag naar. Die rente lijkt heel mooi als percentage maar ik voorspel je dat de netto opbrengst (en dan vergeet ik de belasting gemakshalve even) heel erg gaat tegenvallen en dat je vaak je schema moet aanpassen telkens als er weer wat wordt afgelost (als je dat tenminste doet, dat doet uiteraard niet iedereen op die manier).
Pecunia non olet
pi_214612026
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:43 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Ik beleg in box 3, is het dan verstandig om hierin je geld te stoppen gezien de aflossingen die waarschijnlijk na 01-01 gaan plaats vinden.
Als je nu belegt in een project, betaal je daar per 1 jan ~ 2.2% belasting over. Als ze dan aflossen op 2 jan is dat alleen ongunstig als je het vrijgekomen geld daarna gaat uitgeven of op een spaarrekening zet. Als je herbelegt maakt het weinig uit m.i.

Mijn persoonlijke strategie is een harde cutoff op 1 okt (vanaf 1 sept alleen nog echt leuke) voor nieuwe projecten. Ik transfer evt vrijgekomen gelden in de tussentijd naar Raisin af en toe.
pi_214612141
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:53 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Als je nu belegt in een project, betaal je daar per 1 jan ~ 2.2% belasting over. Als ze dan aflossen op 2 jan is dat alleen ongunstig als je het vrijgekomen geld daarna gaat uitgeven of op een spaarrekening zet. Als je herbelegt maakt het weinig uit m.i.

Mijn persoonlijke strategie is een harde cutoff op 1 okt (vanaf 1 sept alleen nog echt leuke) voor nieuwe projecten. Ik transfer evt vrijgekomen gelden in de tussentijd naar Raisin af en toe.
Als je in een project belegt van zeg 60 maanden dan zul je onderweg 5 peildata tegenkomen. Ongeacht op welke dag van het jaar dat je inlegt.

Uiteraard is het restbedrag in jaar 5 kleiner dan in jaar 1 maar de meeste mensen zijn toch wel continu aan investeren en herinvesteren van projecten. Misschien is het ook wijs om gewoon lekker goede projecten te selecteren en niet teveel met belastingen bezig te zijn ;) Zonde van de tijd en energie en onderaan de streep zal het allemaal weinig uitmaken.

(Of in een B.V. beleggen).
Pecunia non olet
pi_214612207
Je hebt geïnvesteerd in het project Jaersveltstraat 64A in Rotterdam. De hypotheek is op 5 augustus 2024 vervroegd afgelost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')