abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 augustus 2024 @ 10:27:04 #251
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_214710474
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 09:53 schreef obligataire het volgende:
Het zijn veel taaie dossiers....... Meeste zorgen heb ik over Erfurt,
Ik ben er niet zo zeker van dat dit écht allemaal taaie dossiers zijn. Een grote oorzaak is volgens mij gewoon dat CRE toestaat dat projecten mogen uitlopen zonder boeterente. Bijna alle projecten die nu afgelost moeten worden, dateren uit 2021 en eerste helft 2022. Die mensen hebben nu geen haast om te herfinancieren, want dit wordt duurder dan hun nog lopende lening.
Daarna, in 2023, liep rente voor sommige projecten naar 8,5%. Ik geef je op een briefje dat déze leners stipt op tijd zullen zijn als ze tzt moeten aflossen (als ze dat al niet vervroegd doen, want dit kan boetevrij bij CRE)

Erfurt zit ik minimaal in. Ik heb destijds zitten slapen en heb toen met mijn domme kop meegedaan met deze full bullet garagebox projecten.
Misschien is het wel eens goed als er iets tot uitwinning moet komen bij CRE. Dan kunnen we hen tenminste een beetje beoordelen op hun 'recovery skills'. Ik heb daar eerlijk gezegd wel mijn bedenkingen bij. Bij Erfurt zeggen ze nu dat het allemaal wel heel complex is, door de verwevenheid van allerlei juridische entiteiten. Maar dit is natuurlijk niet pas gisteren ontstaan, dit was al het geval bij het afsluiten van de lening. En dit had dan moeten resulteren in een hoger rentepercentage, als een soort van risicopremie.

Voor box-3 investeerders is de jeu er wel een beetje af bij CRE. En die vormen toch de meerderheid hier. Voor mensen met andere insteek (bijvoorbeeld Obli en Soulfreak) kan het nog steeds wel interessant zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 14-08-2024 10:56:50 ]
pi_214711522
Collin:
Great Peninsula Services B.V.
¤ 490.000 | 9,0% rente | 12 maanden

Herfinanciering van een project waarbij de helft via SIG net was geherfinancierd als ik het zo goed heb.
pi_214711537
Collin in de Geldgids van de Consumentenbond
Vorige week heeft de consumentenbond een artikel gepubliceerd over crowdfinance. In dit artikel wordt uitgelegd wat crowdfinance precies inhoudt en welke risico’s er voor investeerders kunnen zijn. Het is een interessant stuk geworden, waarin Collin prominent naar voren komt.

Als lid van de Consumentenbond kunt u het volledige artikel lezen op de website van de Consumentenbond.
pi_214711692
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:31 schreef Tjalala het volgende:
Collin:
Great Peninsula Services B.V.
¤ 490.000 | 9,0% rente | 12 maanden

Herfinanciering van een project waarbij de helft via SIG net was geherfinancierd als ik het zo goed heb.
Ik snap de zekerheden niet helemaal. Er is een eerste hypotheek van ¤ 900k. Met aan marktwaarde van ¤ 490k.
De totale financiering is 910k. -/- eigen inbreng 51k = ¤ 859k. Zie ik het verkeerd? Er is dan toch maar voor een klein deel hypotheek dekking.
pi_214711699
CCF GPS linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214711746
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:57 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Ik snap de zekerheden niet helemaal. Er is een eerste hypotheek van ¤ 900k. Met aan marktwaarde van ¤ 490k.
De totale financiering is 910k. -/- eigen inbreng 51k = ¤ 859k. Zie ik het verkeerd? Er is dan toch maar voor een klein deel hypotheek dekking.
Andere partij heeft geen hypothecaire dekking?
pi_214711808
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:57 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Totale financiering is 490k voor dit pand, alleen ze maken gebruiken van de bestaande hypothecaire inschrijving van 900k die gebaseerd was voor de oorspronkelijke financiering van 2 panden.
pi_214711965
Hier de link, net op tijd Value Friday.

https://www.collincrowdfu(...)a30308907a45a3adb946
pi_214711979
Nieuwe GVE, direct te investeren:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De belangrijkste projectkenmerken zijn:

9,5% rente
Annuïtaire lening
¤ 170.000
Early Bird
60 maanden
Negatieve hypotheekverklaring
Risicoclassificatie: 5s
pi_214712039
Nieuwe Collin:

RoLa B.V.
¤ 320.000 | 8,0% rente | 60 maanden
1ste hypotheek +2de hypotheek woonhuis
pi_214712055
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:46 schreef quepos het volgende:
Hier de link, net op tijd Value Friday.

https://www.collincrowdfu(...)a30308907a45a3adb946
Waarschijnlijk voor morgen 11uur
pi_214712081
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:18 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Totale financiering is 490k voor dit pand, alleen ze maken gebruiken van de bestaande hypothecaire inschrijving van 900k die gebaseerd was voor de oorspronkelijke financiering van 2 panden.
Staat toch wat anders in pitch. Er is nog externe financiering van 369k
quote:
De totale investering bedraagt ¤ 910.000,-. Vanuit eigen middelen wordt er ¤ 51.000,- ingebracht. Daarnaast is er een financiering opgehaald bij een andere partij. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 490.000,-.
pi_214712146
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Waarschijnlijk voor morgen 11uur
Voor die tijd zal hij wel vol zitten.
pi_214712214
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:58 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

RoLa B.V.
¤ 320.000 | 8,0% rente | 60 maanden
1ste hypotheek +2de hypotheek woonhuis
Deze ziet er niet onaardig uit.
Wel zijn de taxatiewaardes wat aan de hoge kant t.o.v. de woz waardes. Vooral bij huisnummer 99 (2e hypotheek) 360/270k is het verschil groot.

Zelf denk ik er wel aan deze voor mijn basis bedrag mee te nemen.
pi_214712251
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Staat toch wat anders in pitch. Er is nog externe financiering van 369k
[..]

De oorspronkelijke Collin lening was 900k voor twee panden, waarbij op elk van die twee panden een hypotheek van 900k werd gevestigd.
Het ene pand (Dirk Schaferhof 29, Uithoorn) is nu bij SIG hergefinancierd voor 369k waarbij de Collin hypotheek is geschrapt en vervangen door een SIG hypotheek.
Nu wordt het tweede pand (Graan voor Visch) hergefinancierd voor 490k, waarbij de bestaande Collin hypotheekinschrijving wordt gebruikt. Na rondkomen van deze herfinanciering is er binnen deze hypotheekinschrijving dus geen andere financiering.
pi_214712317
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
De oorspronkelijke Collin lening was 900k voor twee panden, waarbij op elk van die twee panden een hypotheek van 900k werd gevestigd.
Het ene pand (Dirk Schaferhof 29, Uithoorn) is nu bij SIG hergefinancierd voor 369k waarbij de Collin hypotheek is geschrapt en vervangen door een SIG hypotheek.
Nu wordt het tweede pand (Graan voor Visch) hergefinancierd voor 490k, waarbij de bestaande Collin hypotheekinschrijving wordt gebruikt. Na rondkomen van deze herfinanciering is er binnen deze hypotheekinschrijving dus geen andere financiering.
Waarom schrijven het zo raar op. Kunnen toch gewoon financiering 541k met eigen bijdrage 51k vermelden?

Je moet echt weten dat er hypotheek op twee panden was. Komt niet uit de pitch.

Edit: volgens mij is de tekst van de pitch aangepast om dit duidelijker te maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 14-08-2024 15:05:53 ]
pi_214712378
De uitslag van CCF lening 33453 N*v*g Exp** B.V. is bekend

SPOILER
Inmiddels is de akte in het kader van de herziening getekend.

Ik heb altijd het idee dat er altijd een groter percentage voor is dan tegen voorstellen. Nog niet meegemaakt dat er een meederheid tegen een voorstel was... Bij deze had ik tegen gestemd, maar helaas.
pi_214712426
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:49 schreef flexion het volgende:

SPOILER

Ik heb altijd het idee dat er altijd een groter percentage voor is dan tegen voorstellen. Nog niet meegemaakt dat er een meederheid tegen een voorstel was... Bij deze had ik tegen gestemd, maar helaas.

Het kan ook op zijn Noord Koreaans
quote:
Uitslag stemronde lening 43444
Beste investeerder,

De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt:

Percentage eens: 100.00%

Percentage oneens: 0.00%

pi_214712438
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:49 schreef flexion het volgende:

SPOILER

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 16:48 schreef obligataire het volgende:
Uitslag JLM

Percentage eens: 26.17%
Percentage oneens: 73.83%

Doordat een meerderheid van de investeerders oneens heeft gestemd zullen wij niet tot uitvoering van het voorgelegde voorstel overgaan. In navolging van de stemming treden wij in overleg met de ondernemer. Binnen een tijdspanne van twee weken zullen wij u nader informeren over het vervolg.
Het is weleens voorgekomen en het aangepaste voorstel is toen wel aangenomen.

SPOILER
pi_214712484
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:27 schreef InVestEerder het volgende:

[..]Voor box-3 investeerders is de jeu er wel een beetje af bij CRE. En die vormen toch de meerderheid hier. Voor mensen met andere insteek (bijvoorbeeld Obli en Soulfreak) kan het nog steeds wel interessant zijn.
Ik heb er laatst nog eentje meegenomen (een hotel). Maar ik vraag me een beetje af of ze de nieuwe projecten middels een verzamelbetaling gaan betalen of zoals vanouds voor ieder ijsje apart. Als dat laatste het geval is dan krijg ik wel erg veel zakelijke bankkosten en dan sla ik over tegen deze percentages.

Ik pak wel af en toe een geborgde HCN mee tegen 6%, maar die komen wel gebundeld tot uitkering en bovendien zijn de kosten sowieso te overzien in relatie tot de grote bedragen. Een geborgde HCN geeft iedere maand een leuke cashflow :)
Pecunia non olet
pi_214712994
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 15:32 schreef Red_arrow het volgende:
Inderdaad. Bij project de lier gaan ze inderdaad stappen ondernemen:
[..]

Deze is vandaag betaald ...
pi_214713117
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:27 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Voor box-3 investeerders is de jeu er wel een beetje af bij CRE. En die vormen toch de meerderheid hier. Voor mensen met andere insteek (bijvoorbeeld Obli en Soulfreak) kan het nog steeds wel interessant zijn.
Ik heb nooit bij CRE geinvesteerd. Mijn voorkeur gaat uit naar langer lopende leningen waarbij (deels) wordt afgelost en liever geen te ontwikkelen vastgoed

En ook al betaal ik nu geen box 3 belasting, de meeste projecten bij CRE hebben voor mij een te lage rente (tenminste de laatste keer dat er eens keek). Door de hogere rentes (vooral bij Collin vergeleken met 2 - 3 jaar geleden) is mijn netto rente percentage de afgelopen 2 jaar lekker gestegen. Mede hierdoor is het netto bedrag wat ik nu maandelijks aan rente ontvang nu ook hoger en net genoeg om van te leven. Dat wil ik graag zo houden of zelfs nog wat verhogen.
En van de klachten hier over CRE wordt ik ook niet enthousiast om er te investeren. Ik hou het wel bij HCN en Collin.
pi_214713120
quote:
Geld ophalen voor 12 mnd terwijl je de vergunning nog niet hebt. No go.

Edit
SPOILER

[ Bericht 25% gewijzigd door zeeland6 op 14-08-2024 17:44:11 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')