abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213299157
Arnhem lost schulden af van bewoners in 'armste wijk van het land'

Arnhem gaat alle schulden aflossen van ongeveer 50 huishoudens in Immerloo. Die wijk staat bij het CBS te boek als het armste postcodegebied van Nederland.

Het gaat om een experiment. De gemeente hoopt aan te tonen dat als schulden helemaal zijn verdwenen, andere problemen als huiselijk geweld, verslaving, verwaarlozing en werkloosheid sneller en beter kunnen worden aangepakt.

Het experiment gaat verder dan het saneringskrediet, dat steeds meer gemeenten invoeren. In dat systeem neemt de gemeente alle schulden over, waarna de schuldenaar alleen de gemeente als schuldeiser heeft.

In het Arnhemse experiment worden alle schulden opgekocht en is de schuldenaar er in één keer voorgoed vanaf. Het gaat om gemiddeld zo'n 30.000 euro aan schuld per geselecteerd huishouden. Bij de start krijgen gezinnen met kinderen voorrang. Die huishoudens krijgen na het verdwijnen van hun schulden gedurende twee jaar intensieve begeleiding om hun overige problemen aan te pakken. Daarvoor moeten ze zelf een plan maken.

17 miljard euro
In een toelichting op het experiment wijst het gemeentebestuur erop dat elk jaar in Nederland zo'n 17 miljard euro aan kosten worden gemaakt voor het oplossen van problematische schulden. Maar de totale schuldwaarde is een veel lager bedrag: 3,5 miljard euro. In de meeste gevallen lukt het niet om het schuldbedrag volledig te innen.

"Schulden hebben een verwoestend effect op mensen en staan het oplossen van andere problemen in de weg of wakkeren die nog verder aan", schrijft het bestuur aan de gemeenteraad. Het wijst daarbij vooral op de stress bij mensen met probleemschulden.

"Aan de andere kant bestaat er een schulden- en incasso-industrie die veel geld verdient aan schulden en bijkomende incassokosten en boetes."

De professionele schuldhulp weet ondertussen maar een klein deel van de mensen met probleemschulden te bereiken. Oorzaken zijn onder meer ingewikkelde regels, weinig vertrouwen in de overheid, schaamte, taalachterstand en laaggeletterdheid. Dit beeld veranderde de afgelopen jaren nauwelijks, ondanks talloze initiatieven van verschillende overheids- en hulporganisaties om de toegankelijkheid van schuldhulp te verbeteren.

Radicaal
Het is daarom tijd, zegt wethouder Mark Lauriks (PvdA), voor "een radicale oplossing". Het schulden-opkoopfonds komt voort uit een samenwerking van onder andere de gemeente, verschillende welzijnsorganisaties, een woningcorporatie en een zorgverzekeraar. Zij hopen dat door het wegnemen van schulden er deuren open gaan die nu gesloten blijven. "Jongerenwerkers, hulpverleners en wijkcoaches horen en zien dat mensen in de wijk veel problemen hebben", zegt wethouder Lauriks. "Soms lijkt het wel dat ze open staan voor hulp, maar het zijn die rotschulden die dat dan tegenhouden."

In het opkoopfonds komt maximaal 700.000 euro te zitten. Dat geld komt van de drie lokale fondsen, de gemeente voert het uit. Enkele schuldeisende partijen, zoals energiemaatschappijen, leveren bijdragen door schulden van deelnemers geheel of gedeeltelijk weg te strepen.

Het Arnhemse experiment is in Nederland het grootste en meest verreikende in zijn soort. Eerder werden in Amstelveen schulden opgekocht van mensen met psychiatrische stoornissen. In Amsterdam was er een kleinschalig project met het opkopen van schulden tot 5000 euro en wordt er nu gekeken naar een dergelijk project voor kwetsbare zwangere vrouwen. Ook in Zaanstad en Rotterdam bestaan er plannen in meer of minder vergevorderd stadium voor het opkopen van probleemschulden.

'Moral hazard'
Het experiment in Arnhem duurt twee jaar. Het gemeentebestuur belooft dat onderzoekers het intensief gaan volgen. Een van de vragen die op tafel liggen, is wat het wegnemen van schulden op langere termijn betekent voor de bestaanszekerheid van de deelnemers.

"Hier gaan we veel van leren. Het IMF stelde vorig jaar nog vast dat er internationaal geen best practice bestaat op het gebied van schuldhulpverlening", zegt Anna Custers, lector Armoede Interventies aan de Hogeschool van Amsterdam en niet betrokken bij het Arnhemse project. "Het oplossen van probleemschulden bij huishoudens wordt overal anders aangepakt. De wetenschap weet nog niet goed wat het beste werkt."

Kan bij succes het Arnhemse experiment uitmonden in zoiets als een landelijk opkoopfonds voor probleemschulden? Custers vermoedt van niet omdat schuldeisers en schuldbemiddelaars vrezen voor de zogeheten moral hazard: dat het wegnemen van schulden nieuwe schulden maken beloont.

Daartegenover staan, zegt Custers, harde cijfers: 725.000 huishoudens met problematische schulden waarvan minder dan 2,5 procent bij de schuldhulpverlening een sanerings- of schuldbemiddelingstraject start. "Wellicht kan er op landelijke schaal flexibeler worden omgegaan met schulden waar mensen weinig of niets aan kunnen doen. Bijvoorbeeld het sneller wegstrepen van toeslagenschulden."

"Als een te laag inkomen in verhouding tot de lasten de oorzaak is van schulden, dan is de vraag hoe lang je uit de schulden kunt blijven", zegt Nadja Jungmann, lector Schulden en Incasso aan de Hogeschool Utrecht en lid van de commissie die het kabinet adviseerde over het sociaal minimum. "Het sociaal minimum in Nederland is niet toereikend. Wie daarvan rond moet komen, loopt direct na een schone lei het risico op terugval."

https://nos.nl/artikel/25(...)te-wijk-van-het-land

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2024 08:33:57 ]
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:36:25 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213299172
Smijt maar met die belastingcenten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:38:39 #3
3542 Gia
User under construction
pi_213299178
Poeh, het kan ook de andere kant op slaan. Hadden de bewoners eerst een BKR registratie en konden ze niets lenen (voor bijvoorbeeld een auto) dan kunnen ze dat nu weer wel. Ik verwacht eerder dat ze zich vrij voelen om weer nieuwe schulden te maken, gewoon omdat het weer kan.

Mensen komen niet voor niets zo diep in de schulden. Het begint met iets kopen op afbetalen. Nieuw bankstel, nieuwe tv! Ik heb ooit buren gehad die hun hele inrichting op afbetaling hadden. De tv werd elk jaar vervangen door weer het nieuwste model. Vervolgens komt er een tegenslag waardoor ze even niet kunnen betalen (kan al het schoolreisje van een kind zijn), maar er volgen meteen aanmaningen met verhogingen. En dan is het een neerwaartse spiraal.

Nobel streven van Arnhem, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
  Moderator dinsdag 23 april 2024 @ 08:42:47 #4
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_213299198
Niet echt eerlijk dan voor alle andere uitvreters daar die niks krijgen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:43:26 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213299202
Ik denk in de basis wel een goed idee aangezien het veel kosten scheelt maar:
-Het moet ook niet te gemakkelijk worden ermee weg te komen om schulden te maken en niet te betalen. Dus zo'n regeling moet zeker niet fijn zijn.
-Er zou ook eens gekeken moeten worden naar al die boetes en incassokosten, hoe je die met regels kan kortwieken, in plaats van hen te gaan verwennen door dingen af te kopen
pi_213299203
Interessant experiment. Ik mag toch ook aannemen dat deze bewoners in die 2 jaar intensief begeleid gaan worden, want het is maar een kleine stap om van voren af aan de schulden weer snel op te gaan bouwen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:43:56 #7
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213299205
Zojuist mijn hypotheekschuld met betaalgegevens doorgemaild naar mark.lauriks@arnhem.nl

Mooi initiatief, ruimhartig ventje.
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:44:58 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213299208
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:43 schreef Hexagon het volgende:
-Het moet ook niet te gemakkelijk worden ermee weg te komen om schulden te maken en niet te betalen. Dus zo'n regeling moet zeker niet fijn zijn.
-Er zou ook eens gekeken moeten worden naar al die boetes en incassokosten, hoe je die met regels kan kortwieken, in plaats van hen te gaan verwennen door dingen af te kopen
WSNP/MSNP is 18 mnd. Dat is de al bestaande ruimhartige regeling.
pi_213299239
Gratis geld _O_

Nu nog die uitkeringen wat hoger gooien
Dan hoef ik ook niet zo veel te doen _O-

Beetje stelen, beetje zuipen _O_

De echte leef
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:52:51 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213299252
Diegenen die deze mensen geld geleend hebben zouden ervoor moeten opdraaien. Niet de gemeente. Als ik een bedrijf geld men ( obligaties) en dat bedrijf gaat failliet dan ben ik n held ook kwijt.
The End Times are wild
pi_213299259
Fijn voor Vitesse
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:56:18 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213299271
Arnhem :')
pi_213299276
Belachelijke regeling.
Mensen belonen die schulden hebben gemaakt, het moet niet gekker worden.
Mag ik ook een toezegging dat ik de komende jaren zorgeloos met geld mag smijten tot ik 50k in het rood sta en dan even de gemeente bellen om het op te lossen.
pi_213299284
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:43 schreef Hexagon het volgende:
Zo'n regeling zou alleen maar mogen mits er ook iets tegenover staat. Dus in het geval van een verslaving afkicken, geen werk is werk zoeken etc. Als jij aantoont dat je er voor wilt gaan en wilt werken dan heb ik geen problemen om schulden kwijt te schelden. Maar als die mensen gewoon op dezelfde voet doorgaan zonder ook maar iets in hun leven aan te passen dan is het nutteloos en zitten ze binnen een jaar weer in de schulden.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_213299290
Het kon nog wel eens kostenbesparend zijn om het op deze manier aan te pakken.

quote:
17 miljard euro
In een toelichting op het experiment wijst het gemeentebestuur erop dat elk jaar in Nederland zo'n 17 miljard euro aan kosten worden gemaakt voor het oplossen van problematische schulden. Maar de totale schuldwaarde is een veel lager bedrag: 3,5 miljard euro. In de meeste gevallen lukt het niet om het schuldbedrag volledig te innen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:01:36 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213299294
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:52 schreef LXIV het volgende:
Diegenen die deze mensen geld geleend hebben zouden ervoor moeten opdraaien. Niet de gemeente. Als ik een bedrijf geld men ( obligaties) en dat bedrijf gaat failliet dan ben ik n held ook kwijt.
Het zou inderdaad ook wel een goed idee zijn om bedrijven die consumenten op de pof leveren, of faciliteren, minder rechten te geven. Dan houdt dat vanzelf wel op lucratief te zijn.
pi_213299297
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:36 schreef PzKpfw het volgende:
Als je deze quote leest, is er het momenteel zo dat voor 3,5 miljard euro aan schulden, in nederland i 17 miljard euro kosten gemaakt worden per jaar...

quote:
17 miljard euro
Nu zal dit een experiment zijn en het vooral erom gaan kennis te krijgen over schuldhulpverlening, maar ook betere begeleiding van bepaalde mensen die in een armoedeval zitten.
Ik verwacht niet dat dit experiment gelijk een overdreven succes zal zijn en de kans zal zeker eerder aanwezig zijn dat deze mensen die nu een groot deel van hun schulden kwijtgescholden krijgen, over twee jaar zeker deels weer terug in een financiele probleemsituatie kunnen zitten...

Maar verder is het wel goed om ook de manier warop je ze kunt helpen en schuldenproblematiek kunt bestrijden, steeds verder te ontwikkelen en daarbij hoort zeker ook en andere aanpak..

Wel ben ik wel ervoor dat de kosten hiervoor uiteindelijk ook weer door de krediet-verstrekkers betaald moeten worden (wat prima mogelijk is uit ook de winsten die kredietverstrekkers ook ruimschoots maken), waarvan deze problematiek ook een gevolg is van de hele instelling dat mensen steeds meer schulden te laten maken, altijd mensen verder zou helpen....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213299305
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:58 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Zo'n regeling zou alleen maar mogen mits er ook iets tegenover staat. Dus in het geval van een verslaving afkicken, geen werk is werk zoeken etc. Als jij aantoont dat je er voor wilt gaan en wilt werken dan heb ik geen problemen om schulden kwijt te schelden. Maar als die mensen gewoon op dezelfde voet doorgaan zonder ook maar iets in hun leven aan te passen dan is het nutteloos en zitten ze binnen een jaar weer in de schulden.
quote:
In het Arnhemse experiment worden alle schulden opgekocht en is de schuldenaar er in één keer voorgoed vanaf. Het gaat om gemiddeld zo'n 30.000 euro aan schuld per geselecteerd huishouden. Bij de start krijgen gezinnen met kinderen voorrang. Die huishoudens krijgen na het verdwijnen van hun schulden gedurende twee jaar intensieve begeleiding om hun overige problemen aan te pakken. Daarvoor moeten ze zelf een plan maken.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:08:25 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213299325
Netjes.
Mooi initiatief van Arnhem. Hopelijk kunnen die mensen de draad weer op pakken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213299330
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:08 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes.
Dat hoop ik ook. Het is een relatief goedkoop experiment om te zien of schuldhulp anders kan en wat de gevolgen zijn. Jaloezie lijkt me hier niet nodig.
pi_213299332
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Dank u, maar ik had het graag andersom gezien.

Eerst laten blijken dat je je leven wilt veranderen, dan pas de schuld kwijtschelden. Niets motiveert ze nu de komende jaren om te werken, die schuld is toch weg. Goede vriend van mij heeft bijna 10 jaar met eens schuld van een paar ton rondgelopen, al die jaren niet gewerkt want was toch "nutteloos" gaf hij aan, na een hoop gedoe die schuld kwijt gescholden en werkt nog niet, want het zit gewoon niet in hem, niet werken en makkelijke manieren zoeken om geld te verdienen was juist de oorzaak van die schuld.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:10:49 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213299337
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]

Dit geldt natuurlijk voor heel veel zaken als je puur boekhoudkundig op basis van financiele cijfers zou regeren.
pi_213299339
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:10 schreef Tekaschi het volgende:

[..]

Eerst laten blijken dat je je leven wilt veranderen, dan pas de schuld kwijtschelden. Niets motiveert ze nu de komende jaren om te werken, die schuld is toch weg. Goede vriend van mij heeft bijna 10 jaar met eens schuld van een paar ton rondgelopen, al die jaren niet gewerkt want was toch "nutteloos" gaf hij aan, na een hoop gedoe die schuld kwijt gescholden en werkt nog niet, want het zit gewoon niet in hem, niet werken en makkelijke manieren zoeken om geld te verdienen was juist de oorzaak van die schuld.
Sommige mensen zijn niet te redden. Dat is geen nieuws natuurlijk. Dat betekent niet dat niemand te redden is.
pi_213299348
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:02 schreef RM-rf het volgende:
Als je deze quote leest, is er het momenteel zo dat voor 3,5 miljard euro aan schulden, in nederland i 17 miljard euro kosten gemaakt worden per jaar...
Dat zijn alleen wel voornamelijk opportunity costs (gemist BBP, geschat ziekteverzuim, enzovoorts) en in beperktere mate directe kosten als in uitgaven.
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
Capitalism is a terrible system. Apart from all the fucking others.
pi_213299350
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:10 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Dit geldt natuurlijk voor heel veel zaken als je puur boekhoudkundig op basis van financiele cijfers zou regeren.
Het is een prima basis om eens te kijken of dingen anders kunnen in plaats van aan blijven modderen zoals we al vele decennia doen.
pi_213299365
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:38 schreef Gia het volgende:
Poeh, het kan ook de andere kant op slaan. Hadden de bewoners eerst een BKR registratie en konden ze niets lenen (voor bijvoorbeeld een auto) dan kunnen ze dat nu weer wel. Ik verwacht eerder dat ze zich vrij voelen om weer nieuwe schulden te maken, gewoon omdat het weer kan.

Mensen komen niet voor niets zo diep in de schulden. Het begint met iets kopen op afbetalen. Nieuw bankstel, nieuwe tv! Ik heb ooit buren gehad die hun hele inrichting op afbetaling hadden. De tv werd elk jaar vervangen door weer het nieuwste model. Vervolgens komt er een tegenslag waardoor ze even niet kunnen betalen (kan al het schoolreisje van een kind zijn), maar er volgen meteen aanmaningen met verhogingen. En dan is het een neerwaartse spiraal.

Dat is niet hoe het BKR werkt. Ze kunnen dus nog steeds geen lening voor een auto nemen.
pi_213299368
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zijn alleen wel voornamelijk opportunity costs (gemist BBP, geschat ziekteverzuim, enzovoorts) en in beperktere mate directe kosten als in uitgaven.
Als ik dit artikel van 2022 in Trouw lees, gaat er 17 miljard rond in de "schuld-hulp industrie".
Dat zou dan nog zonder die opportunity costs zijn, die je noemt.

https://www.trouw.nl/politiek/d66-plan-binnen-3-jaar-van-alle-schulden-af-er-gaan-nu-levens-naar-de-knoppen~b4a529824/

En in een andere bron lees ik:

quote:
Recentelijk deed het onderzoek Minder schade door schuld van De Argumentenfabriek (in opdracht van de Rabobank) nog een extra duit in het zakje door met 'nieuwe' cijfers (deels uit 2011) te komen. Volgens dit onderzoek wordt er jaarlijks 17 miljard euro aan kosten gemaakt om ruim 3 miljard euro aan problematische schulden te innen, waarvan uiteindelijk rond de 300 miljoen euro daadwerkelijk geïnd wordt. Oftewel, bedrijven en instanties schrijven ieder jaar 2,7 miljard euro af en de belastingbetaler/consument betaalt uiteindelijk de volledige rekening!? Als dit werkelijk zo is, zou er dan niet onmiddellijk een landelijk opererend 'Schulden OMT' moeten worden opgezet met als doel concrete aanbevelingen te geven voor het op afzienbare termijn drastisch terugbrengen van de omvang van de schuldenproblematiek in Nederland, en tegelijk nieuwe instroom zoveel mogelijk terug te dringen? Weliswaar staat de schuldenproblematiek mede in het licht van de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis hoog op de politieke agenda, maar het is de vraag of de maatregelen, zoals ook omschreven in het 'Actieplan brede schuldenaanpak', tijdig voldoende effect zullen sorteren.
bron: https://sociaalbestek.nl/artikel/is-de-schuldenindustrie-failliet/
pi_213299376
quote:

[..]
Graag een bron want ik zie mensen met schuldenproblemen zo in de mangel genomen worden door 10 verschillende hulpverleners die ook niet gratis zijn. Van jeugdzorg tot aan de uitkeringsambtenaar.
pi_213299402
quote:

[..]
Prima als je het exact uitrekent en het zou leuk zijn als je die precisionering dan ook deelt,
maar een deel ervan is wel degelijk ook direkte extra kosten (deurwaarders, rechtsprocessen, extra administratie) en aangezien dat zowel jaarlijks is, en de totaal veel hoger dan de schuldsom, blijft gewoon staan dat het ene niet tegen het andere opweegt.

Ook voor de schuldeisers zelf, het is al een lang bekend proces dat schuldeisers bij schuldsaneringen gewoon een deel van de schuld moeten afschrijven... sterker nog, dat is een essentieel deel van de kredietverlening en de reden waarom je ook rente over schulden betaald, omdat de kredietgevers weten dat ze daarbij een risico lopen.

Als kredietgevers kredieten verstrekkken aan mensen waarvan ook gewoon bekend is dat ze in een precuaire financiele situatie zit, is dat ook hun eigen risico en heel normaal dat die schuldeisers moeten accepteren dat ze van en kale kip geen veren kunnen plukken (en daarbij vaak ook vanuit een kleine beginschuld die kwetsbare mensen steeds verder in en schuldval duwen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213299408
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik dit artikel van 2022 in Trouw lees, gaat er 17 miljard rond in de "schuld-hulp industrie".
Dat zou dan nog zonder die opportunity costs zijn, die je noemt.

https://www.trouw.nl/politiek/d66-plan-binnen-3-jaar-van-alle-schulden-af-er-gaan-nu-levens-naar-de-knoppen~b4a529824/

En in een andere bron lees ik:
[..]
bron: https://sociaalbestek.nl/artikel/is-de-schuldenindustrie-failliet/
Die getallen komen uit dit onderzoek:

https://www.argumentenfab(...)hade-door-schuld.pdf
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:23:34 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213299424
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zou inderdaad ook wel een goed idee zijn om bedrijven die consumenten op de pof leveren, of faciliteren, minder rechten te geven. Dan houdt dat vanzelf wel op lucratief te zijn.
Ja, dat is de enige manier zonder moral hazard
The End Times are wild
pi_213299428
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:53 schreef OmniRocket het volgende:
Fijn voor Vitesse
Het eerste waar ik ook aan dacht
pi_213299434
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Die getallen komen uit dit onderzoek:

https://www.argumentenfab(...)hade-door-schuld.pdf
Post dan ook even de kern zodat mensen niet door 68 pagina's hoeven te scrollen :P

quote:
De totale kosten van problematische schulden werden in 2011 geschat op 17 miljard euro per jaar (SZW, 2011). Hiervan bestaat volgens die studie 8 miljard uit extra uitkeringen, 6 miljard aan gemiste economische groei door arbeidsverzuim, 2 miljard aan extra ziektekosten en 1 miljard uitvoeringskosten en overige posten. En hier staat dan 3,5 miljard aan niet betaalde private schulden tegenover. We maken kosten van 17 miljard, om 3,5 miljard aan private schulden (uiteindelijk niet) te innen.
pi_213299439
Ik ben voor armoedebestrijding maar dit gaat best ver
pi_213299447
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:25 schreef Cupfighter het volgende:
Ik ben voor armoedebestrijding maar dit gaat best ver
In de praktijk wordt maar zo'n 10% van de totale schulden geïnd, dus in plaats van 90% vervalt 100% van de schuld en besparen we mogelijk tot 17 miljard aan kosten per jaar, ieder jaar weer.

Zoals het voorheen ging, ging het ook best ver. Dit kan zowel maatschappelijk als economisch een uitkomst zijn.

Je kan er natuurlijk voor zijn om 100% van de schulden af te lossen maar dat gebeurt sowieso al niet.
Ondertussen zitten gezinnen (ook met kinderen) compleet klem door die schulden. Het stapelt vaak alleen maar verder op.

Ken ook een paar mensen die te maken hebben (gehad) met een bewindvoerder, daar gaat een hoop mis en het is ook niet een situatie / periode waar vanuit je verder komt in je leven.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-04-2024 09:32:24 ]
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 23 april 2024 @ 09:27:21 #36
284411 crew  heywoodu
pi_213299451
quote:
[..]

Prima om dat op zo'n kleinschalige manier eens uit te proberen inderdaad. Benieuwd wat er uit gaat komen.
pi_213299488
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:27 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Prima om dat op zo'n kleinschalige manier eens uit te proberen inderdaad. Benieuwd wat er uit gaat komen.
Dit idd.
Denk toch dat ambulante begeleiding hierbij ook erg gewenst is, voor het misschien doorbreken van een mindset e.d, anders heeft dit gok ik weinig zin.
Ik ben wel erg benieuwd
pi_213299526
Vitesse +18
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_213299530
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:33 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Dit idd.
Denk toch dat ambulante begeleiding hierbij ook erg gewenst is, voor het misschien doorbreken van een mindset e.d, anders heeft dit gok ik weinig zin.
Ik ben wel erg benieuwd
Dit lijkt me ook heel verstandig, zeker als het om verslavingen gaat
pi_213299543
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de praktijk wordt maar zo'n 10% van de totale schulden geïnd, dus in plaats van 90% vervalt 100% van de schuld en besparen we mogelijk tot 17 miljard aan kosten per jaar, ieder jaar weer.

Zoals het voorheen ging, ging het ook best ver. Dit kan zowel maatschappelijk als economisch een uitkomst zijn.

Je kan er natuurlijk voor zijn om 100% van de schulden af te lossen maar dat gebeurt sowieso al niet.
Ondertussen zitten gezinnen (ook met kinderen) compleet klem door die schulden. Het stapelt vaak alleen maar verder op.

Ken ook een paar mensen die te maken hebben (gehad) met een bewindvoerder, daar gaat een hoop mis en het is ook niet een situatie / periode waar vanuit je verder komt in je leven.
Mee eens hoor, als je in die cirkel zit is daar heel moeilijk uit tekomen, ik ben benieuwd hoe dit experiment gaat lopen
pi_213299564
Overigens los je wat mij betreft dit probleem andersom op, dat wil zeggen in geval van verslaving, psychische stoornissen, vechtscheidingen en dergelijke een veel intensievere hulpverlening waar schuldkwijtschelding onderdeel van kan zijn - mogelijk als beloning achteraf als incentive.

Iets als verslaving los je niet op door dan wel de cross-addiction (kopen) dan wel de symptomen (geld nodig hebben om in je verlaving te voorzien) weg te nemen. Dat zit veel dieper en kost veel meer tijd (95% van de verslaafden valt, in ieder geval op enig moment, terug - iets van 70% in het eerste jaar - en dat is dan voor degenen die zelf intensieve hulp hebben gezocht). Alles staat of valt bij de wil van degene die geholpen moet worden. Opleggen is vaak, zo niet altijd, zinloos.

Maar goed, de GGZ is al doodbezuinigd, dus dat kan je wel breder trekken. Aan de voorkant los je veel makkelijker op dan aan de achterkant.
pi_213299568
Mooi, dan kunnen ze weer opnieuw beginnen met zich in de schulden te steken.
pi_213299584
Beter dit dan een voetbalclub financieel ondersteunen
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:53:49 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213299617
Nice. Kunnen ze weer filters gaan roken in plaats van shag.
Graag op anoniem
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:55:16 #45
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213299623
Interessant, ik ben benieuwd of dit dan inderdaad andere problemen oplost. Hopelijk wordt er consistent gecommuniceerd over de bevindingen van dit experiment.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 23 april 2024 @ 09:56:00 #46
284411 crew  heywoodu
pi_213299628
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:33 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Dit idd.
Ik ben wel erg benieuwd
Zeker, maar intensieve begeleiding is zo te lezen onderdeel van dit experiment ^O^
pi_213299633
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:43 schreef nostra het volgende:
Overigens los je wat mij betreft dit probleem andersom op, dat wil zeggen in geval van verslaving, psychische stoornissen, vechtscheidingen en dergelijke een veel intensievere hulpverlening waar schuldkwijtschelding onderdeel van kan zijn - mogelijk als beloning achteraf als incentive.

Iets als verslaving los je niet op door dan wel de cross-addiction (kopen) dan wel de symptomen (geld nodig hebben om in je verlaving te voorzien) weg te nemen. Dat zit veel dieper en kost veel meer tijd (95% van de verslaafden valt, in ieder geval op enig moment, terug - iets van 70% in het eerste jaar - en dat is dan voor degenen die zelf intensieve hulp hebben gezocht). Alles staat of valt bij de wil van degene die geholpen moet worden. Opleggen is vaak, zo niet altijd, zinloos.

Maar goed, de GGZ is al doodbezuinigd, dus dat kan je wel breder trekken. Aan de voorkant los je veel makkelijker op dan aan de achterkant.
Gedeeltelijk mee eens, geldproblemen kan een trigger zijn om te vluchten in verslaving, natuurlijk moet dat probleem ook aangepakt worden , ik heb zelf ook in die situatie gezeten en kwam pas uit mijn verslaving toen mijn schulden waren afbetaald, het gaf mij heel veel stress en blokkeerde mijn normaal logisch denken
pi_213299645
In sommige gevallen kan het prima werken, met de juiste screening.

Maar waarom moet dit weer in het nieuws met die vent erop?

Dit lijkt meer op zelfpijperij dan dat ze echt mensen willen helpen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 10:01:47 #49
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213299649
Goed plan denk ik. Als er goed een selectie gemaakt wordt.

Je zal altijd verschillende redenen hebben dat mensen in de schulden zitten. Sommigen kunnen gewoon niet met geld omgaan, dat klopt.

Maar er zijn ook mensen die alles op alles zetten om het af te betalen, maar soms lukt dat niet en kom je in een steeds dieper dal. Daar heeft niemand (ook de belastingbetaler niet) baat bij. Zeker als het uiteindelijk leidt tot mensen die op illegale manieren aan geld proberen te komen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_213299686
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:56 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zeker, maar intensieve begeleiding is zo te lezen onderdeel van dit experiment ^O^
Dat zou mooi zijn maar op NU.nl staat dat de aangeboden hulpverlening niet verplicht is en dat ze wel hopen dat mensen de hulp aannemen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 10:06:17 #51
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213299687
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Eenmalig 30k, het gaat ook echt om kruimels. Alleen al aan HRA krijgen veel rijkere gezinnen meer geld.
Antifa
  dinsdag 23 april 2024 @ 10:07:50 #52
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213299704
Gemeente Leeuwarden heeft dit al eens gedaan. Die pilot was min of meer een flop en vooral een extra kostenpost aan externe onderzoekbureaus. Onderwijl bleef de burger in kwestie alsnog een product voor allerlei hulpverleners en sociaal werkers. En zat nog steeds in grote onzekerheid.

Ik verwacht dit ook voor Arnhem, uitvoeren in de praktijk blijft vaak gewoonweg lastig.
  Forum Admin dinsdag 23 april 2024 @ 10:11:49 #53
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213299737
Neem de schuldenindustrie maar eens onder de loep.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 23 april 2024 @ 10:21:15 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213299812
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 april 2024 10:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Goed plan denk ik. Als er goed een selectie gemaakt wordt.

Je zal altijd verschillende redenen hebben dat mensen in de schulden zitten. Sommigen kunnen gewoon niet met geld omgaan, dat klopt.

Maar er zijn ook mensen die alles op alles zetten om het af te betalen, maar soms lukt dat niet en kom je in een steeds dieper dal. Daar heeft niemand (ook de belastingbetaler niet) baat bij. Zeker als het uiteindelijk leidt tot mensen die op illegale manieren aan geld proberen te komen.
Dit dus.
Je kunt zonder echt wanbeleid of foute keuzes in de schulden raken en zeker in de laagste inkomensgroepen kom je er dan bijna niet meer uit.
En dan hebben we het nog niet eens over de slachtoffers van de toeslagenaffaire.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213299867
Hoop doet verblinden en brand je handen er maar aan gemeente. Laat toch lekker dood bloeden.
  dinsdag 23 april 2024 @ 11:08:12 #56
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213300296
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 10:07 schreef RamboDirk het volgende:
Gemeente Leeuwarden heeft dit al eens gedaan. Die pilot was min of meer een flop en vooral een extra kostenpost aan externe onderzoekbureaus. Onderwijl bleef de burger in kwestie alsnog een product voor allerlei hulpverleners en sociaal werkers. En zat nog steeds in grote onzekerheid.

Ik verwacht dit ook voor Arnhem, uitvoeren in de praktijk blijft vaak gewoonweg lastig.
:'(
  FOK!Fotograaf dinsdag 23 april 2024 @ 11:14:11 #57
842 Zorro
Z
pi_213300378
Mogen ze wel hun 100 inch flatscreen, iPhone en Playstation houden?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_213300422
quote:
[..]

Tot het algemeen beleid is daar aanleiding om voorzichtig te handelen er op collectieve schaal door zal afnemen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213300444
Ik wil zeker niet iedereen over één kam scheren maar ik geloof dat er best een grote groep mensen is waarbij dit gewoon genetisch bepaald is, waarbij dit dan dus ook niets gaat helpen.
Maar ik ben zeer benieuwd
  dinsdag 23 april 2024 @ 11:23:05 #60
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_213300448
Armhem 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213300594
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 april 2024 11:14 schreef Zorro het volgende:
Mogen ze wel hun 100 inch flatscreen, iPhone en Playstation houden?
Die hebben ze in de lease en dat loopt gewoon door

Ik ben echt superblij met mijn wasmachine abonnement van 28 euro per maand, dan hoef ik geen 600 euro te investeren om een nieuwe te kopen en komt er een monteur langs als hij kapot is, dat ik na 3 jaar (dus in de fabrieksgarantie) meer dan 1000 euro heb betaalt en ze het apparaat weer komen ophalen snap ik niet
pi_213300640
Ik wil ook gratis geld.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_213300659
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:43 schreef Montagui het volgende:
Interessant experiment. Ik mag toch ook aannemen dat deze bewoners in die 2 jaar intensief begeleid gaan worden, want het is maar een kleine stap om van voren af aan de schulden weer snel op te gaan bouwen.
Dat zou je wel verwachten ja.
Anders is het meer dweilen met de kraan open..
  dinsdag 23 april 2024 @ 11:57:12 #64
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213300765
Geef ze dan meteen een les personal finance van Dave Ramsey erbij. De 7 baby steps zijn geniaal.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213300779
Dit is nog altijd goedkoper versus schuldsanering.

Door alle tussenpartijen ben je dan gemiddeld, bij een schuld van 15.000 euro, ongeveer 250.000 kwijt als maatschappij.

Niet je onderbuik laten regeren.
pi_213300799
quote:
4s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:33 schreef aloa het volgende:
Arnhem lost schulden af van bewoners in 'armste wijk van het land'

17 miljard euro

Hier geloof ik dus geen reet van.
Schuldhulpverlening die 5x meer kost dan wat er aan schulden uit staat?
Ik heb een hekel aan forumdebielen altijd roepen om bronnen maar dit zou zelfs ik graag onderbouwd zien.

En als het wel waar is verdient Arnhem een grote bonus.
-
pi_213300814
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 10:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Neem de schuldenindustrie maar eens onder de loep.
Mee eens, verbied zaken als Klarna etc. Kopen op de pof neemt steeds ernstigere vormen aan, ook in de meest jonge leeftijdsgroepen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_213301016
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:10 schreef Tekaschi het volgende:

[..]

IIdd, bij 99% van de mensen met schulden ligt het aan die mensen zelf, ze kunnen niet met geld omgaan.
Als je ze dan geld geeft, dan help je ze eigenlijk van de wal in de sloot, want dat geld is binnen de kortste keren op. Op de Duitse TV was er een experiment met een Hartz4 gezin (uitkeringstrekkers) die krgen 30.000 euro om een eigen zaak te starten, binnen 3 maanden was het geld op en de zaak failliet.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_213301052
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:00 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik heb een hekel aan forumdebielen altijd roepen om bronnen maar dit zou zelfs ik graag onderbouwd zien.

De zieligheids industrie moet toch ook verdienen: psychologen, opbouw werkers sociaal werkers etc etc.
Ja dan is het geld er zo doorheen. Voor deze lieden geldt natuurlijk geen resultaatverplichting :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_213301332
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:22 schreef Oud_student het volgende:

[..]
IIdd, bij 99% van de mensen met schulden ligt het aan die mensen zelf, ze kunnen niet met geld omgaan.
Als je ze dan geld geeft, dan help je ze eigenlijk van de wal in de sloot, want dat geld is binnen de kortste keren op. Op de Duitse TV was er een experiment met een Hartz4 gezin (uitkeringstrekkers) die krgen 30.000 euro om een eigen zaak te starten, binnen 3 maanden was het geld op en de zaak failliet.
Bij een aantal zal het misgaan, maar bij velen zal het een zegen zijn en die zorgen ervoor dat ze niet weer in die ellende belanden.
pi_213301618
Zo dan, benieuwd hoe dit uitpakt _O_
pi_213301628
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 13:18 schreef Aberkullie het volgende:
Zo dan, benieuwd hoe dit uitpakt _O_
de schuldeisers krijgen een zak met geld en hebben geen enkele incentive om minder scheutig met leningen te zijn. Dus over 2 jaar is iedereen weer terug bij af en mag de belastingbetaler weer alles aflossen _O_
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  dinsdag 23 april 2024 @ 13:23:31 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213301670
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mee eens, verbied zaken als Klarna etc. Kopen op de pof neemt steeds ernstigere vormen aan, ook in de meest jonge leeftijdsgroepen.
Beste lijkt me om dat soort bedrijven gewoon geen enkel recht meer te geven om aanspraak te maken op wat dan ook als de persoon in kwestie zijn verplichtingen niet kan nakomen. Dat is het al snel niet meer aantrekkelijk.
  dinsdag 23 april 2024 @ 13:25:01 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213301683
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 11:44 schreef superniger het volgende:
Ik wil ook gratis geld.
Nou ga in Arnhem wonen en maak enorme schulden.
pi_213301772
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 13:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou ga in Arnhem wonen en maak enorme schulden.
Ze zouden mij geld toe moeten geven om in Arnhem te wonen dus dat gaat niet werken.
pi_213302086
:')
Welke debiel verzint dit?
pi_213302181
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:52 schreef LXIV het volgende:
En dat terwijl je schulden na een persoonlijk faillissement in beginsel gewoon afdwingbaar blijven, ook wat krom imho.

Ik mag overigens hopen dat de gemeente voor die ¤30k schuld maar een fractie daadwerkelijk betaald heeft. Het is niet zo dat het anders volledig inbaar zou zijn.
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:43:04 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213302528
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
En dat terwijl je schulden na een persoonlijk faillissement in beginsel gewoon afdwingbaar blijven, ook wat krom imho.

Ik mag overigens hopen dat de gemeente voor die ¤30k schuld maar een fractie daadwerkelijk betaald heeft. Het is niet zo dat het anders volledig inbaar zou zijn.
Precies. Dat ze schulden van zichzelf, bijvoorbeeld niet betaalde gemeentebelastingen kwijtschelden is iets anders.
Mensen uit dit soort wijken kennende kiezen ze er vaak ook voor om liever een nieuwe iPhone te kopen dan de rekening van die maand te betalen… juist dat moeten ze afleren.
The End Times are wild
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:50:49 #79
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213303089
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:22 schreef Oud_student het volgende:

Als je ze dan geld geeft, dan help je ze eigenlijk van de wal in de sloot, want dat geld is binnen de kortste keren op.
Beter lezen, krullebol. Ze krijgen geen geld, hun schulden worden afgelost. Overigens beschrijft Rutger Bregman in zijn boek een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat veel mensen inderdaad niet meer in dezelfde shit terechkomen als ze eenmalig worden geholpen. Maar het is makkelijker om te roepen dat het iemand's eigen schuld is en ze maar gewoon laten verrotten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213304578
Ik vraag me af wat perverser is: alle schulden aflossen, of de schuldindustrie, waar alleen de incassobureaus vrolijk van worden.
Als een incassobureau de schuld overneemt, verkoopt de schuldeiser het dossier voor een deel van het openstaande bedrag (beter iets dan niets). Het incassobureau verhaalt natuurlijk nog wat kosten/winstmarge op de schuldenaar. Als ik terugdenk aan mijn tijd als belstudent bij de klantenservice van een telefoonprovider, kwamen de afgesloten klanten zelden uit Wassenaar of Blaricum, maar veelal uit de beruchte wijken van grote steden, Oost-Groningen of Heerlen. En kom maar met de vooroordelen: de Arabische achternamen vielen wel mee, maar de Surinaamse en Antilliaanse namen waren meer vertegenwoordigd. Lang verhaal kort: mensen met weinig geld per maand over en alleen maar groter wordende problemen, waarvan de incassobureaus rijk worden. Gevolg daarvan is dat de tekorten worden aangevuld door proletarisch winkelen en met behulp van een keukenmes een voorbijganger verzoeken om waardevolle spullen te overhandigen. Gevolg van schulden is meer stress, waardoor meer huiselijk geweld en meer verwaarlozing ontstaan.

Wel is deze oplossing te makkelijk. Met deze oplossing kun je gewoon weer verder. Ik denk dat er twee stokken achter de deur moeten zijn:
1. Budgetbeheer, twee jaar lang. Niet meewerken betekent, na een waarschuwing, dat een deel van het bedrag alsnog moet worden betaald door de schuldenaar.
2. Op een zwarte lijst komen van telefoonprovider, webwinkels en dergelijke, vijf jaar lang. Alleen kopen indien het volledige bedrag kan worden betaald, geen afbetaling.
pi_213306038
Het is een enorm lucratieve industrie. Net als een verslaving hebben ze een manier gevonden om de mensen in de schulden te houden, zodat ze er eindeloos geld uit kunnen blijven schrapen.

Als je een maand krap zit en een rekening niet betaalt, komen er meteen kosten bij. Dus kun je de volgende maand twee rekeningen niet betalen. Zoals in het artikel staat, moet je gemiddeld voor iedere 3 Euro die je aan schuld hebt er 20 betalen. Daardoor komen veel mensen er niet meer uit.

"Dan ga je toch naar de kredietbank?" Die zijn ook geprivatiseerd, kunnen je alleen helpen als je inkomen hoog genoeg is. Ze vragen een hele hoge rente, want je bent natuurlijk een groot risico. En als je dan toch nieuwe schulden maakt, bijvoorbeeld omdat je wasmachine kapot gaat, volgen er sancties. Dan zit je nog veel dieper in de problemen.
pi_213306123
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 18:30 schreef Magister_Artium het volgende:
Wel is deze oplossing te makkelijk. Met deze oplossing kun je gewoon weer verder. Ik denk dat er twee stokken achter de deur moeten zijn:
1. Budgetbeheer, twee jaar lang. Niet meewerken betekent, na een waarschuwing, dat een deel van het bedrag alsnog moet worden betaald door de schuldenaar.
2. Op een zwarte lijst komen van telefoonprovider, webwinkels en dergelijke, vijf jaar lang. Alleen kopen indien het volledige bedrag kan worden betaald, geen afbetaling.
3. Dwangarbeid. Ze 54 uur per week laten werken en de helft daarvan meteen in beslag nemen.

Want ja, anders kopen ze er toch maar drugs voor, nietwaar? Hard aanpakken, dat tuig.
  dinsdag 23 april 2024 @ 20:33:30 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213306242
Leuk experiment
Ben benieuwd of er over een paar jaar uit komt en of deze resultaten nog publiek gemaakt worden.
Realiteit
Doe vreselijk je best op school, doe geen criminele dingen en werk daarna 40 uur per week, je wordt zonder spuug genaaid en mag betalen betalen betalen

Doe geen ruk op school, rook dope en handel er een beetje in, blijf lekker in de sociale hangmat en je bent zielig. Je krijgt toeslagen, bijslagen, subsidies.
  dinsdag 23 april 2024 @ 20:36:22 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213306290
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 20:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is een enorm lucratieve industrie.
Jep
Bedrijven als Wehkamp verdienen schatten met financieringen, meer dan met de verkoop van die troep
pi_213306474
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 20:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Doe geen ruk op school, rook dope en handel er een beetje in, blijf lekker in de sociale hangmat en je bent zielig. Je krijgt toeslagen, bijslagen, subsidies.
Die krijgt tegenwoordig iedereen die minder dan modaal verdient. Het zijn verkapte loonsubsidies voor de bedrijven.
pi_213306617
Als je gedrag wilt veranderen moet er lijden en urgentie (het moet nu! gebeuren) bij zitten. Zonder deze twee heeft proberen te veranderen geen zin. Men stopt pas met zuipen als men darm of keelkanker heeft. Verslaafden geld geven werkt niet, daar gaat men gewoon meer van gebruiken. Ik zie het continue op mijn werk (he! 1300 euro energiebelasting! *sjnoeffffff*!) Eerder zou het voorwaardelijk moeten zijn, als in: kwijtschelding met intensieve begeleiding, maar wanneer gedrag niet wordt aangepast, dan kwijtschelding intrekken met 5% erop of zo. Maar ja, dat komt vast niet door de ethische commissie.

Ben wel benieuwd naar de uitkomsten van het experiment. Ik hoop dat de gelukkigen snappen wat voor kans ze krijgen. Dit kun je niet door heel Nederland doen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_213306969
Wel een BKR-notering dan hopelijk en minimaal 10 jaar begeleiding bij de financieen, mijn ervaring is dat het vaak een mentaliteitsprobleem is en dat is lastig te veranderen, uitzonderingen daar gelaten..
  dinsdag 23 april 2024 @ 21:34:42 #88
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_213307136
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:18 schreef Peach_1985 het volgende:
Wel een BKR-notering dan hopelijk en minimaal 10 jaar begeleiding bij de financieen, mijn ervaring is dat het vaak een mentaliteitsprobleem is en dat is lastig te veranderen, uitzonderingen daar gelaten..
Nee, het is meestal een armoede probleem. Mensen met problemen moeten geholpen worden, niet bestraft.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_213307143
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:18 schreef Peach_1985 het volgende:
Ik denk ook dat het een mentaliteitsprobleem is. Bij de bedrijven die hier aan verdienen
pi_213307184
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Nee, het is meestal een armoede probleem. Mensen met problemen moeten geholpen worden, niet bestraft.
Dat zeg ik, uitzonderingen daargelaten..

Zolang mensen sommige luxe nog steeds als basisbehoefte beschouwen is dit toch echt een mentaliteitsprobleem..
  dinsdag 23 april 2024 @ 21:41:12 #91
pi_213307201
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 20:53 schreef Akkerdjie het volgende:
Verslaafden geld geven werkt niet
Dat werkt wel, daar is onderzoek naar gedaan.

quote:
quote:
Recent onderzoek in de Verenigde Staten laat zien dat het simpelweg geven van geld, leidt tot minder stress en minder mentale problemen bij inwoners met een laag inkomen. Ook verhoogt het de kans op het vinden van een fulltime baan. In Nederland is dit nog niet onderzocht, terwijl dit vraagstuk ook hier heel actueel is.”
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 23 april 2024 @ 21:45:27 #92
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213307262
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:38 schreef Gia het volgende:

Mwahhh volgens mij komt het merendeel van de schulden in Nederland vanuit de overheid. Ben wel benieuwd of er cijfers zijn.
pi_213307272
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
[..]
[..]

Je brengt het nu zo dat alle mensen met een laag inkomen en in armoede zitten drugsverslaafden zijn 🙈
pi_213307279
Misschien moet de regering alle wetten die zijn gemaakt met de gedachte dat mensen niet willen betalen terugdraaien.

Bijv. dat bedrijven meteen bij de 1e herinnering 40 euro boete mogen rekenen. Of dat er een opslag gerekend wordt als je teveel achterstand is bij je zorgverzekeraar. Daar zie je ook dat private vorderingen (schulden bij zorgverzekeraars) worden omgezet naar publieke.

Dat is ook het enige wat mij niet aanstaat aan deze regeling, dat we in 1e instantie het risico wegnemen bij de bedrijven. Er worden gewoon private schulden omgezet naar publieke. Ik hoop oprecht dat het ook de mensen in de schulden helpt
pi_213307361
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:46 schreef Peach_1985 het volgende:

[..]
Je brengt het nu zo dat alle mensen met een laag inkomen en in armoede zitten drugsverslaafden zijn 🙈
Als je in de schulden zit, heb je veel stress en weinig vooruitzichten. Ook weinig mogelijkheden, want de meeste dingen kosten geld dat je niet hebt. Je humeur gaat omlaag, je hebt sneller de neiging om ruzie te maken dan iets leuk te vinden en de muren komen op je af. Je duwt die mensen in een diepe put. Dus ja, dan is de neiging om bijvoorbeeld alcohol te drinken veel groter dan als je leuk kunt leven.
pi_213307411
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:46 schreef stalybridge het volgende:
Misschien moet de regering alle wetten die zijn gemaakt met de gedachte dat mensen niet willen betalen terugdraaien.

Bijv. dat bedrijven meteen bij de 1e herinnering 40 euro boete mogen rekenen. Of dat er een opslag gerekend wordt als je teveel achterstand is bij je zorgverzekeraar. Daar zie je ook dat private vorderingen (schulden bij zorgverzekeraars) worden omgezet naar publieke.

Dat is ook het enige wat mij niet aanstaat aan deze regeling, dat we in 1e instantie het risico wegnemen bij de bedrijven. Er worden gewoon private schulden omgezet naar publieke. Ik hoop oprecht dat het ook de mensen in de schulden helpt
Het is al veel meer aan banden gelegd dan tien jaar geleden. Die 40 Euro voor een eerste herinnering is nu het wettelijke maximum, dat was toen al snel 75 Euro, of 50 Euro plus nog 30 Euro administratiekosten. Ik heb een keer een eerste aanmaning gehad van 200 Euro, omdat ik 5 Euro te weinig had betaald. Een briefje van een advocaat hielp niet, maar kostte mij wel 30 Euro. Toen de aanmaningen waren opgelopen tot 600 Euro, heb ik ze dan toch maar betaald ...
  dinsdag 23 april 2024 @ 22:00:27 #97
pi_213307456
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:39 schreef Peach_1985 het volgende:

[..]
Dat zeg ik, uitzonderingen daargelaten..

Zolang mensen sommige luxe nog steeds als basisbehoefte beschouwen is dit toch echt een mentaliteitsprobleem..
Je brengt het nu zo alsof de meeste schuldenaren luxe-beestjes zijn. :D
  dinsdag 23 april 2024 @ 22:06:54 #98
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213307539
Goede zaak dat de gemeente de uitzichtloos opgelopen schulden overneemt en de schuldenaar daarvoor dan "verplicht" wordt om ism met de gemeente hulp te verkrijgen. Ook zodat allerlei bureautjes, bewindvoerders en rigide organisaties, de wind uit de zeilen wordt genomen.

Naast ongetwijfeld eigen schuld of mogelijk opzet, zijn er tal van situaties die een schuldenaar in de gegeven omstandigheden overkomt. Er is niet veel voor nodig om vanuit een 'goed' leven in een rampsituatie terecht te komen. Denk aan een onbetaalde bekeuring of incasso die zich opstapelt icm niet kunnen betalen van een energierekening of huur/hypotheek. Tal van gezinnen geven uit wat ze denken te gaan krijgen zonder dat zeker is dat het dan ook ontvangen wordt.
Ook de gedachten dat iemand ouder dan 18 jaar of met straffen (ineens) alle verantwoording van het uitdagende (financiële) bestaan kan overzien, verwijs naar Sprookjes van Andersen.

Dan zeggen dat schuldenaars gewoon moeten doen wat een ander zonder schulden zo gemakkelijk doet, is niet begrijpen dat mensen aan de onderkant van de samenleving al heel lang in het moeras zijn vastgezogen.
Mensen die het overnemen van schulden door de gemeente als voordeel zien, nodig ik uit om ook de misère van een bestaan zonder vrolijke uitzichten te delen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 23 april 2024 @ 22:19:42 #99
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_213307675
Wel een mooi experiment of mensen daadwerkelijk de draad goed oppakken of weer in oude patronen vallen. Maar antwoord zal wel complexer liggen. Van deze 50 huishoudens zal een deel zijn die ook ongelooflijk veel pech hebben gehad in hun leven en kan dit echt een verschil maken. Er voor een deel ook kladlopers bij zitten die voldoen aan alle stereotypen met roken, impulsaankopen en 13 huisdieren. Maar als je dit leest:
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 11:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit is nog altijd goedkoper versus schuldsanering.

Door alle tussenpartijen ben je dan gemiddeld, bij een schuld van 15.000 euro, ongeveer 250.000 kwijt als maatschappij.

Niet je onderbuik laten regeren.
Dan kan het misschien goed werken om soms mensen te helpen in plaats van een leven vol met schulden te laten zitten.

Al snap ik wel frustratie van mensen die netjes elke stuiver omdraaien om niet in de schulden te komen.
pi_213307749
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 22:19 schreef Momo het volgende:
Al snap ik wel frustratie van mensen die netjes elke stuiver omdraaien om niet in de schulden te komen.
Als je weet hoe het is om in de schulden te zitten, doe je dat met plezier.
  dinsdag 23 april 2024 @ 22:33:15 #101
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213307844
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:00 schreef quo_ het volgende:

[..]

Schuldhulpverlening is meer dan alleen de schuld en daaronder zitten, idd verkapt, ook allerlei mogelijk overgewaardeerde nevenzaken die schulden als gevolg cq consequentie "kunnen" veroorzaken.
Welk bedrag daar (waar)aan wordt opgehangen is dan de magische bol van een doorgerekende spreadsheetdefinitie. Ik ga er vanuit dat bedragen vast wel ergens in een doorgetrokken onderzoek genoemd zal zijn (als mogelijke bovengrens).

Los van een onderbouwing is het sws een stuk efficiënter om als samenleving, op een centrale plek de schuld van iemand over te nemen dan die kansloos voor veel meer geld van sws een kale kip proberen te laten stukplukken.
Ik mag hierbij hopen (en bedenken) dat mensen die in een dergelijk (soort van) WSNP traject komen, nog lang daarna mogen rekenen op een stukje - desnoods opgelegd - toezicht. Hierbij dan weer uitkijken dat het toezicht niet de vorm krijgt van een curatele straf of zo. Het hoe daarvan zal in bepaalde situaties ook weer complex uitpakken omdat er nu eenmaal huishoudens zullen zijn die niet (vrijblijvend) te helpen zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_213307943
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
3. Dwangarbeid. Ze 54 uur per week laten werken en de helft daarvan meteen in beslag nemen.

Want ja, anders kopen ze er toch maar drugs voor, nietwaar? Hard aanpakken, dat tuig.
1 en 2 hebben een preventieve werking. Je wilt tenslotte voorkomen dat iemand met schulden opnieuw in de problemen komt. Dwangarbeid is eerder een trap na, maar het zal vast sarcastisch bedoeld zijn, nadat mijn voorstellen als represaille zijn geïnterpreteerd.
pi_213307971
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 22:42 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
1 en 2 hebben een preventieve werking. Je wilt tenslotte voorkomen dat iemand met schulden opnieuw in de problemen komt. Dwangarbeid is eerder een trap na, maar het zal vast sarcastisch bedoeld zijn, nadat mijn voorstellen als represaille zijn geïnterpreteerd.
Ja. De meeste mensen willen heel graag meedoen met de rest. Het goed doen en een leuk leven. Je kunt mensen wel psychologisch in de vernieling helpen, wat het dan heel moeilijk maakt om dat te bereiken. Die mensen zijn meestal heel wantrouwig geworden door alle ellende die ze over zich heen hebben gekregen.

Een oud gezegde: "Alle gelukkige mensen zijn gelukkig op dezelfde manier, alle ongelukkige mensen zijn ongelukkig op hun eigen manier."
pi_213308005
Prima initiatief wat mij betreft. Wel wat oneerlijk als je eigenlijk net zo warm bent, maar in een net iets betere wijk woont.
pi_213308172
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja. De meeste mensen willen heel graag meedoen met de rest. Het goed doen en een leuk leven. Je kunt mensen wel psychologisch in de vernieling helpen, wat het dan heel moeilijk maakt om dat te bereiken. Die mensen zijn meestal heel wantrouwig geworden door alle ellende die ze over zich heen hebben gekregen.

Een oud gezegde: "Alle gelukkige mensen zijn gelukkig op dezelfde manier, alle ongelukkige mensen zijn ongelukkig op hun eigen manier."
En om die mensen gelukkig te houden, wil je herhaling voorkomen. Schulden kwijtschelden/overnemen en intussen actieve budgethulp (die niet aanbelt om kennis te maken met de hond of om voor een dichte deur te staan) en enkele jaren niet op afbetaling kopen, helpen daarbij.
  dinsdag 23 april 2024 @ 23:19:29 #106
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213308221
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Precies, daar zit het probleem. Dit is niet meer dan symptoombestreiding en is ook niet meer dan geld over de balk gooien.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_213308233
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 23:11 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
En om die mensen gelukkig te houden, wil je herhaling voorkomen. Schulden kwijtschelden/overnemen en intussen actieve budgethulp (die niet aanbelt om kennis te maken met de hond of om voor een dichte deur te staan) en enkele jaren niet op afbetaling kopen, helpen daarbij.
De meeste mensen willen wel geholpen worden, maar zeker niet meteen een heleboel mensen over de deur die hun leven gaan inrichten en alles controleren wat ze doen. Dan haken ze af. Je kunt het ook niet zomaar even allemaal veranderen, dat heeft tijd nodig. Er worden vaak ook eisen gesteld waar die mensen onmogelijk aan kunnen voldoen, of in ieder geval niet weten hoe ze dat zouden moeten doen.

Dus ja, een vriendelijke hulpverlener mag langs komen, als die van te voren een afspraak maakt. En dan kan er over gepraat worden. Maar van een heel lijstje aan verplichtingen en een lange lijst van straffen als ze iets "fout" doen, krijgen die mensen alleen maar meer stress. Als het zo moet, dan ga je maar iemand anders "helpen".

Je moet ze ook wat vertrouwen geven en niet meteen keihard afschieten als ze zich niet volledig aan alle afspraken hebben gehouden.
pi_213308247
Lekker man. Gratis geld en toch die flatscreen, Gucci tas en Mercedes kunnen blijven houden. Dommigheid loont _O_
U MAD?
  dinsdag 23 april 2024 @ 23:24:02 #109
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213308256
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 23:11 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Dit heeft natuurlijk precies het tegenovergesteld effect. Een dergelijke vorm van kwijtschelding laat enkel zien dat jezelf volop in de schulden steken loont.
Ik vind het persoonlijk nogal onethisch en een klap in het gezicht van de mensen die belasting betalen en hun best hebben gedaan om wat te sparen.

Wat er wel gedaan kan worden qua preventie is op de pof kopen verbieden en strictrere regels omtrent credietkaarten wellicht.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_213308266
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 23:24 schreef BlaZ het volgende:
Wat er wel gedaan kan worden qua preventie is op de pof kopen verbieden en strictrere regels omtrent credietkaarten wellicht.
Als je schulden hebt, dan heb je een BKR registratie, geen credit card en kun je niet op de pof kopen. Dus dat is al lang zo.
pi_213308337
Ik kan me van werk voor een gemeentelijke dienst lang geleden herinneren dat de problematische schulden daar veelal bij mensen met geestelijke problemen/beperking zaten, bij mislukte kleine ondernemers, en bij mensen die met een restschuld bleven zitten na een executieverkoop van een huis door omstandigheden. Bij de eerste groep is het vaak koopgedrag, of beter gezegd niet met geld kunnen omgaan, de andere twee meer door genomen risico's. Degenen die echt op de pof leven, zijn vaak handig genoeg om onder schulden uit te komen.
pi_213308406
Coach is niet verplicht :')
pi_213308430
…. And be happy
pi_213308446
"Het schoppen stopt zodra je geen schulden meer hebt en je normaal gedraagt."

Dan is het vast snel afgelopen, nietwaar?
pi_213308484
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 23:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De meeste mensen willen wel geholpen worden, maar zeker niet meteen een heleboel mensen over de deur die hun leven gaan inrichten en alles controleren wat ze doen. Dan haken ze af. Je kunt het ook niet zomaar even allemaal veranderen, dat heeft tijd nodig. Er worden vaak ook eisen gesteld waar die mensen onmogelijk aan kunnen voldoen, of in ieder geval niet weten hoe ze dat zouden moeten doen.

Dus ja, een vriendelijke hulpverlener mag langs komen, als die van te voren een afspraak maakt. En dan kan er over gepraat worden. Maar van een heel lijstje aan verplichtingen en een lange lijst van straffen als ze iets "fout" doen, krijgen die mensen alleen maar meer stress. Als het zo moet, dan ga je maar iemand anders "helpen".

Je moet ze ook wat vertrouwen geven en niet meteen keihard afschieten als ze zich niet volledig aan alle afspraken hebben gehouden.
Ik neem mezelf hier dan maar als voorbeeld,, ex verslaafde met schulden, ik ben geholpen eruit te komen en ben inmiddels al tijden clean met zelfs een spaarrekening nu
  woensdag 24 april 2024 @ 00:44:12 #116
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_213308542
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:36 schreef PzKpfw het volgende:
Heb je het gelezen?

On schulden ter waarde van 3,5 miljard op te lossen wordt er met 17,5 miljard gesmeten.

Op deze manier zou er juist enkel 3,5 miljard nodig zijn en zijn alle winstgevende tussenpartijen er uitgehaald.

Ze smeten met belastinggeld, en gaan nu enkel nog rollen met belastinggeld.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_213308563
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 23:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit heeft natuurlijk precies het tegenovergesteld effect. Een dergelijke vorm van kwijtschelding laat enkel zien dat jezelf volop in de schulden steken loont.
Ik vind het persoonlijk nogal onethisch en een klap in het gezicht van de mensen die belasting betalen en hun best hebben gedaan om wat te sparen.

Graag zelfs! Als je verstandig bent, heb je een creditcard met zeer beperkte betalingslimiet. Mijne is beperkt tot ongeveer 1/4 maandsalaris en ik gebruik ‘m alleen als dat de veiligste manier is om mee te betalen.
Ik ben wel bang dat er dan altijd wel weer een louche kredietmaatschappij opstaat, die alle gedane arbeid teniet doet…
pi_213308600
Interessant experiment, maar niet met de resultaten waar ze op hopen. Ik garandeer je dat 90% van deze gezinnen over 2 jaar weer net zo hard in de shit zitten als ze nu zitten. Arm ben je niet 'zomaar' zonder reden, omdat je pech hebt ofzo. Het is niet met geld om kunnen gaan. Het aan de verkeerde dingen uitgeven. De verkeerde prioriteiten stellen. En iets wat je niet hardop mag zeggen; een stukje laagbegaafdheid waardoor deze mensen altijd vast zullen zitten in de minimumloonbaantjes en dus sowieso amper geld hebben om te besteden.

De arme onderklasse is iets wat in alle tijden heeft bestaan. In alle culturen, alle landen over de hele wereld. Dat ga je niet magisch fixen anno 2024 door een zak geld in een bodemloze put te gooien. Die mensen zullen er misschien een tijdje beter van slapen, maar het gaat echt het probleem niet oplossen.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_213308620
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 01:14 schreef TigerXtrm het volgende:
Interessant experiment, maar niet met de resultaten waar ze op hopen. Ik garandeer je dat 90% van deze gezinnen over 2 jaar weer net zo hard in de shit zitten als ze nu zitten. Arm ben je niet 'zomaar' zonder reden, omdat je pech hebt ofzo. Het is niet met geld om kunnen gaan. Het aan de verkeerde dingen uitgeven. De verkeerde prioriteiten stellen. En iets wat je niet hardop mag zeggen; een stukje laagbegaafdheid waardoor deze mensen altijd vast zullen zitten in de minimumloonbaantjes en dus sowieso amper geld hebben om te besteden.

De arme onderklasse is iets wat in alle tijden heeft bestaan. In alle culturen, alle landen over de hele wereld. Dat ga je niet magisch fixen anno 2024 door een zak geld in een bodemloze put te gooien. Die mensen zullen er misschien een tijdje beter van slapen, maar het gaat echt het probleem niet oplossen.
Bovenste alinea is zeker niet voor iedereen zo, je weet niet waarover je praat
pi_213309196
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
[..]
[..]

Ik heb het over mensen die een hersenaandoening hebben, niet random arme gezinnen. Verslaafd is niet hetzelfde als arm. Wel gaat het vaak samen, om bekende redenen. De conclusie uit je onderzoek zegt me weinig tot niets zonder verdere informatie.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_213309343
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 01:14 schreef TigerXtrm het volgende:

Ik hoop dat dit experiment je ongelijk bevestigd én dat het wel een succes wordt.
pi_213310644
quote:
4s.gif Op woensdag 24 april 2024 08:09 schreef aloa het volgende:

[..]
Ik hoop dat dit experiment je ongelijk bevestigd én dat het wel een succes wordt.
Dat hoop ik ook. Maar ik ben ook een realist.
No amount of money ever bought a second of time.
  woensdag 24 april 2024 @ 10:42:36 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213310755
quote:
4s.gif Op woensdag 24 april 2024 08:09 schreef aloa het volgende:

[..]
Wat zie jij als succes bij dit experiment?
pi_213310769
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 10:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat zie jij als succes bij dit experiment?
Lijkt me logisch. Dat mensen niet terugvallen in oude gewoontes en uit de schulden blijven.
  woensdag 24 april 2024 @ 10:45:14 #125
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213310775
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 00:16 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik neem mezelf hier dan maar als voorbeeld,, ex verslaafde met schulden, ik ben geholpen eruit te komen en ben inmiddels al tijden clean met zelfs een spaarrekening nu
Waar was je aan verslaafd? Hoe lang? En waar bestond die hulp uit?
  woensdag 24 april 2024 @ 10:46:33 #126
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213310796
quote:
4s.gif Op woensdag 24 april 2024 10:44 schreef aloa het volgende:

[..]
Lijkt me logisch. Dat mensen niet terugvallen in oude gewoontes en uit de schulden blijven.
Hoeveel van deze mensen? 100%? 90%? 10%?
Over hoe lang een meetperiode? Jaar? 2 jaar? 10?
pi_213310945
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waar was je aan verslaafd? Hoe lang? En waar bestond die hulp uit?
Ik ben ruim 20 jaar verslaafd geweest aan coke roken, basen noemen ze dat.
Ik heb in de schuldsanering gezeten en naar een afkickkliniek gegaan, daarna terug gevallen zonder financiële problemen te veroorzaken en op mijn eigen manier afgekickt.
Inmiddels zijn mijn financiën zo ver op orde dat ik een behoorlijk bedrag achter de hand heb.
pi_213310964
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:01 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb in de schuldsanering gezeten en naar een afkickkliniek gegaan, daarna terug gevallen zonder financiële problemen te veroorzaken en op mijn eigen manier afgekickt.
Jij bent de uitzondering.

Deze regeling is weggegooid geld
pi_213311003
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:03 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Jij bent de uitzondering.

Deze regeling is weggegooid geld
Ik ken de situatie niet van de betrokken personen, voor mij waren die financiële problemen een molensteen om mijn nek, toen die waren opgelost zag ik de kans er uit te komen, zonder die hulp was het uitzichtloos en dan is het snel gedacht, ach ik ben toch maar de kloten wat maakt het allemaal nog uit
pi_213311118
Aan de ene kant natuurlijk prachtig, maar aan de andere kant vind ik dat je op deze manier jezelf in de schulden steken wel behoorlijk aanmoedigt. Het is symptoombestrijding, geen structurele oplossing.
  woensdag 24 april 2024 @ 11:14:19 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213311167
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:01 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Inmiddels zijn mijn financiën zo ver op orde dat ik een behoorlijk bedrag achter de hand heb.
Compliment. Goed gedaan.
Maar JIJ hebt dat gedaan omdat je dat echt wilde, dat afkicken. En je schulden zijn niet POEF voor je afbetaald, maar je hebt moeten saneren.
  woensdag 24 april 2024 @ 11:19:38 #132
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_213311233
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:08 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes.
Hoe erg ook maar ik hoop eigenlijk dat het mislukt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_213311273
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Compliment. Goed gedaan.
Maar JIJ hebt dat gedaan omdat je dat echt wilde, dat afkicken. En je schulden zijn niet POEF voor je afbetaald, maar je hebt moeten saneren.
Dank je wel, ik heb 3 jaar heel sober moeten leven om te saneren, ik had dat er voor over omdat ik daarmee lichtpunt kon bereiken, dat laatste is belangrijk, in de put zitten is vervelend maar geen uitzicht op verbetering is doffe ellende
Ik gun deze mensen een lichtpunt, of het de oplossing voor het probleem is weet ik niet, het is een experiment
pi_213311281
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:19 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Hoe erg ook maar ik hoop eigenlijk dat het mislukt.
Waarom hoop je dat het mislukt als ik vragen mag?
  woensdag 24 april 2024 @ 11:29:54 #135
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_213311315
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:25 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik weet het niet precies, het staat me gewoon tegen op deze manier. Gewoon pats boem schuld weg, wat leer je ee dan van?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_213311384
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:29 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Ik weet het niet precies, het staat me gewoon tegen op deze manier. Gewoon pats boem schuld weg, wat leer je ee dan van?
Leven met schulden vond ik niet prettig, het voelde voor mij alsof er een soort zwaard boven mijn hoofd hing, ik wil dat nooit meer.
Wat heb ik geleerd, geen leningen aan gaan, niks op afbetaling kopen en parasieten die alleen komen als ik geld heb uit mijn sociale omgeving stoten
Dit zal niet voor iedereen gelden, mensen die overal schijt aan hebben en profiteren van de samenleving zijn er helaas altijd
  woensdag 24 april 2024 @ 11:42:59 #137
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_213311448
quote:
3s.gif Op woensdag 24 april 2024 00:44 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Heb je het gelezen?

On schulden ter waarde van 3,5 miljard op te lossen wordt er met 17,5 miljard gesmeten.

Op deze manier zou er juist enkel 3,5 miljard nodig zijn en zijn alle winstgevende tussenpartijen er uitgehaald.

Ze smeten met belastinggeld, en gaan nu enkel nog rollen met belastinggeld.
Weinig mensen die dit snappen denk ik. Je ziet dit soort onzin (smijten met geld) in enorm veel sectoren waarbij alle werk die erin gestoken wordt totaal niet in verhouding staat tot wat het achteraf oplevert.

Helaas echter wel aan de orde van de dag om iets dan gewoon door te blijven zetten.
pi_213311615
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:25 schreef Cupfighter het volgende:
Ik hoop ook dat het mislukt. Omdat nu de bronoorzaken niet worden weggenomen maar alleen aan symptoombestrijding wordt gedaan. Het risico op terugval is nu enorm. De maatschappij moet op een andere manier tegen armoede en schulden gaan kijken. Maar ik denk dat Nederlanders daarvoor te afgunstig, wantrouwend en te benepen zijn.

En de overheid is niet bereid om relatief nieuwe wetenschappelijke kennis over het probleem (armoede leidt tot serieuze achteruitgang in de intelligentie van mensen. Het scheelt iets van 13 iq-punten) tot zich te nemen. (merk op dat deze inzichten 10 jaar oud zijn!)

Het huidige beleid heeft geen wetenschappelijke onderbouwing, werkt niet, kost de maatschappij veel geld, en is in zekere zin mensonterend.
  woensdag 24 april 2024 @ 12:35:53 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213311953
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:36 schreef Cupfighter het volgende:

[..]parasieten die alleen komen als ik geld heb uit mijn sociale omgeving stoten
Dit is ook belangrijk bij het afkomen van een verslaving. Je sociale omgeving veranderen
pi_213313053
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 12:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dit is ook belangrijk bij het afkomen van een verslaving. Je sociale omgeving veranderen
Er is toch al een tijdje te weinig sociale controle in de meeste arbeiderswijken.
  woensdag 24 april 2024 @ 14:51:05 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213313278
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:22 schreef torentje het volgende:

[..]
Er is toch al een tijdje te weinig sociale controle in de meeste arbeiderswijken.
Ik heb het niet over sociale controle, maar over de mensen waar voor jij kiest mee om te gaan. Als jij probeert te stoppen met coke of alcohol, maar je blijft omgaan met de snuivende en/of zuipende mensen in je omgeving dan is de kans dat het lukt nihil. Skot je deze, ga je er niet meer mee om, dan is kans dat het lukt astronomisch veel groter. De peer pressure is weg. Het zelfde geldt voor vele andere gewoontes.
Voorbeeld, iedereen in mijn omgeving weet iedereen dat ik sinds begin dit jaar ben gestopt met het drinken van alcohol. Toch blijven ze me wijn en rum aanbieden. Ik heb geen alcoholverslaving of probleem, maar het is ivm met mijn gezondheid.
pi_213313609
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb het niet over sociale controle, maar over de mensen waar voor jij kiest mee om te gaan. Als jij probeert te stoppen met coke of alcohol, maar je blijft omgaan met de snuivende en/of zuipende mensen in je omgeving dan is de kans dat het lukt nihil. Skot je deze, ga je er niet meer mee om, dan is kans dat het lukt astronomisch veel groter. De peer pressure is weg. Het zelfde geldt voor vele andere gewoontes.
Voorbeeld, iedereen in mijn omgeving weet iedereen dat ik sinds begin dit jaar ben gestopt met het drinken van alcohol. Toch blijven ze me wijn en rum aanbieden. Ik heb geen alcoholverslaving of probleem, maar het is ivm met mijn gezondheid.
Ik bedoel te zeggen, dat als er in arbeiderswijken meer sociale controle zou zijn geweest er bij veel mensen minder tot geen behoefte zou zijn geweest om verslavende genotsmiddelen te kopen.
pi_213313612
Dus, de meeste mensen vinden het een asociaal programma:

"Ze hebben het aan zichzelf te danken, waarom zou je ze helpen? Ze smijten het toch weer over de balk en kopen er drugs van. Ze verdienen het niet. Laat ze toch lekker kapot gaan. Geef dat geld liever aan mij, ik kan er tenminste wat nuttigs mee doen!"

Toch? En als je het zo leest, is dat programma niet asociaal, maar die mensen.
pi_213313624
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je verhuist gewoon naar een mooie koopwoning in een nette wijk van een andere stad?
  woensdag 24 april 2024 @ 16:06:53 #145
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213313843
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:28 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik bedoel te zeggen, dat als er in arbeiderswijken meer sociale controle zou zijn geweest er bij veel mensen minder tot geen behoefte zou zijn geweest om verslavende genotsmiddelen te kopen.
Stel dat is zo
Stel
Voor die sociale controle had je sociale cohesie nodig gehad. Die is allang weg.
Realiteit is dat drugsverslaving geen exclusief probleem is van arbeiderswijken en toen ze nog sociaal cohesie hadden er bv Alcoholproblemen waren.
  woensdag 24 april 2024 @ 16:08:02 #146
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213313852
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je verhuist gewoon naar een mooie koopwoning in een nette wijk van een andere stad?
Je hoeft niet te verhuizen om de mensen die je kiest te mijden
pi_213314534
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 16:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Stel dat is zo
Stel
Voor die sociale controle had je sociale cohesie nodig gehad. Die is allang weg.
Realiteit is dat drugsverslaving geen exclusief probleem is van arbeiderswijken en toen ze nog sociaal cohesie hadden er bv Alcoholproblemen waren.
Dat zeg ik toch, dat sociale controle/cohesie er niet (meer) is in arbeiderswijken.
  woensdag 24 april 2024 @ 17:37:03 #148
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213314598
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 17:29 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch, dat sociale controle/cohesie er niet (meer) is in arbeiderswijken.
En toen die er nog wel was, was het niet beter
pi_213315272
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:36 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Leven met schulden vond ik niet prettig, het voelde voor mij alsof er een soort zwaard boven mijn hoofd hing, ik wil dat nooit meer.
Wat heb ik geleerd, geen leningen aan gaan, niks op afbetaling kopen en parasieten die alleen komen als ik geld heb uit mijn sociale omgeving stoten

Wie deze instelling heeft (bereikt) gun ik het van harte dat de gemeente zorgt voor een schone lei.

Niet dat ik anderen het misgun maar als de eigen mindset niet goed is helpt een schuld reset niet. Dan is het binnen de kortste keren weer raak.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 24-04-2024 22:48:44 ]
-
pi_213315530
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 17:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En toen die er nog wel was, was het niet beter
Arbeiderswijken hebben altijd een magische aantrekkingskracht gehad op louche individuen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')