Schuldhulpverlening is meer dan alleen de schuld en daaronder zitten, idd verkapt, ook allerlei mogelijk overgewaardeerde nevenzaken die schulden als gevolg cq consequentie "kunnen" veroorzaken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hier geloof ik dus geen reet van.
Schuldhulpverlening die 5x meer kost dan wat er aan schulden uit staat?
Ik heb een hekel aan forumdebielen altijd roepen om bronnen maar dit zou zelfs ik graag onderbouwd zien.
En als het wel waar is verdient Arnhem een grote bonus.
1 en 2 hebben een preventieve werking. Je wilt tenslotte voorkomen dat iemand met schulden opnieuw in de problemen komt. Dwangarbeid is eerder een trap na, maar het zal vast sarcastisch bedoeld zijn, nadat mijn voorstellen als represaille zijn geïnterpreteerd.quote:Op dinsdag 23 april 2024 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
3. Dwangarbeid. Ze 54 uur per week laten werken en de helft daarvan meteen in beslag nemen.
Want ja, anders kopen ze er toch maar drugs voor, nietwaar? Hard aanpakken, dat tuig.
Ja. De meeste mensen willen heel graag meedoen met de rest. Het goed doen en een leuk leven. Je kunt mensen wel psychologisch in de vernieling helpen, wat het dan heel moeilijk maakt om dat te bereiken. Die mensen zijn meestal heel wantrouwig geworden door alle ellende die ze over zich heen hebben gekregen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 22:42 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
1 en 2 hebben een preventieve werking. Je wilt tenslotte voorkomen dat iemand met schulden opnieuw in de problemen komt. Dwangarbeid is eerder een trap na, maar het zal vast sarcastisch bedoeld zijn, nadat mijn voorstellen als represaille zijn geïnterpreteerd.
En om die mensen gelukkig te houden, wil je herhaling voorkomen. Schulden kwijtschelden/overnemen en intussen actieve budgethulp (die niet aanbelt om kennis te maken met de hond of om voor een dichte deur te staan) en enkele jaren niet op afbetaling kopen, helpen daarbij.quote:Op dinsdag 23 april 2024 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja. De meeste mensen willen heel graag meedoen met de rest. Het goed doen en een leuk leven. Je kunt mensen wel psychologisch in de vernieling helpen, wat het dan heel moeilijk maakt om dat te bereiken. Die mensen zijn meestal heel wantrouwig geworden door alle ellende die ze over zich heen hebben gekregen.
Een oud gezegde: "Alle gelukkige mensen zijn gelukkig op dezelfde manier, alle ongelukkige mensen zijn ongelukkig op hun eigen manier."
Precies, daar zit het probleem. Dit is niet meer dan symptoombestreiding en is ook niet meer dan geld over de balk gooien.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, verbied zaken als Klarna etc. Kopen op de pof neemt steeds ernstigere vormen aan, ook in de meest jonge leeftijdsgroepen.
De meeste mensen willen wel geholpen worden, maar zeker niet meteen een heleboel mensen over de deur die hun leven gaan inrichten en alles controleren wat ze doen. Dan haken ze af. Je kunt het ook niet zomaar even allemaal veranderen, dat heeft tijd nodig. Er worden vaak ook eisen gesteld waar die mensen onmogelijk aan kunnen voldoen, of in ieder geval niet weten hoe ze dat zouden moeten doen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:11 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En om die mensen gelukkig te houden, wil je herhaling voorkomen. Schulden kwijtschelden/overnemen en intussen actieve budgethulp (die niet aanbelt om kennis te maken met de hond of om voor een dichte deur te staan) en enkele jaren niet op afbetaling kopen, helpen daarbij.
Dit heeft natuurlijk precies het tegenovergesteld effect. Een dergelijke vorm van kwijtschelding laat enkel zien dat jezelf volop in de schulden steken loont.quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:11 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En om die mensen gelukkig te houden, wil je herhaling voorkomen. Schulden kwijtschelden/overnemen en intussen actieve budgethulp (die niet aanbelt om kennis te maken met de hond of om voor een dichte deur te staan) en enkele jaren niet op afbetaling kopen, helpen daarbij.
Als je schulden hebt, dan heb je een BKR registratie, geen credit card en kun je niet op de pof kopen. Dus dat is al lang zo.quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:24 schreef BlaZ het volgende:
Wat er wel gedaan kan worden qua preventie is op de pof kopen verbieden en strictrere regels omtrent credietkaarten wellicht.
Ik neem mezelf hier dan maar als voorbeeld,, ex verslaafde met schulden, ik ben geholpen eruit te komen en ben inmiddels al tijden clean met zelfs een spaarrekening nuquote:Op dinsdag 23 april 2024 23:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De meeste mensen willen wel geholpen worden, maar zeker niet meteen een heleboel mensen over de deur die hun leven gaan inrichten en alles controleren wat ze doen. Dan haken ze af. Je kunt het ook niet zomaar even allemaal veranderen, dat heeft tijd nodig. Er worden vaak ook eisen gesteld waar die mensen onmogelijk aan kunnen voldoen, of in ieder geval niet weten hoe ze dat zouden moeten doen.
Dus ja, een vriendelijke hulpverlener mag langs komen, als die van te voren een afspraak maakt. En dan kan er over gepraat worden. Maar van een heel lijstje aan verplichtingen en een lange lijst van straffen als ze iets "fout" doen, krijgen die mensen alleen maar meer stress. Als het zo moet, dan ga je maar iemand anders "helpen".
Je moet ze ook wat vertrouwen geven en niet meteen keihard afschieten als ze zich niet volledig aan alle afspraken hebben gehouden.
Heb je het gelezen?quote:
Graag zelfs! Als je verstandig bent, heb je een creditcard met zeer beperkte betalingslimiet. Mijne is beperkt tot ongeveer 1/4 maandsalaris en ik gebruik ‘m alleen als dat de veiligste manier is om mee te betalen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit heeft natuurlijk precies het tegenovergesteld effect. Een dergelijke vorm van kwijtschelding laat enkel zien dat jezelf volop in de schulden steken loont.
Ik vind het persoonlijk nogal onethisch en een klap in het gezicht van de mensen die belasting betalen en hun best hebben gedaan om wat te sparen.
Wat er wel gedaan kan worden qua preventie is op de pof kopen verbieden en strictrere regels omtrent credietkaarten wellicht.
Bovenste alinea is zeker niet voor iedereen zo, je weet niet waarover je praatquote:Op woensdag 24 april 2024 01:14 schreef TigerXtrm het volgende:
Interessant experiment, maar niet met de resultaten waar ze op hopen. Ik garandeer je dat 90% van deze gezinnen over 2 jaar weer net zo hard in de shit zitten als ze nu zitten. Arm ben je niet 'zomaar' zonder reden, omdat je pech hebt ofzo. Het is niet met geld om kunnen gaan. Het aan de verkeerde dingen uitgeven. De verkeerde prioriteiten stellen. En iets wat je niet hardop mag zeggen; een stukje laagbegaafdheid waardoor deze mensen altijd vast zullen zitten in de minimumloonbaantjes en dus sowieso amper geld hebben om te besteden.
De arme onderklasse is iets wat in alle tijden heeft bestaan. In alle culturen, alle landen over de hele wereld. Dat ga je niet magisch fixen anno 2024 door een zak geld in een bodemloze put te gooien. Die mensen zullen er misschien een tijdje beter van slapen, maar het gaat echt het probleem niet oplossen.
Ik heb het over mensen die een hersenaandoening hebben, niet random arme gezinnen. Verslaafd is niet hetzelfde als arm. Wel gaat het vaak samen, om bekende redenen. De conclusie uit je onderzoek zegt me weinig tot niets zonder verdere informatie.quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat werkt wel, daar is onderzoek naar gedaan.
[..]
[..]
Ik hoop dat dit experiment je ongelijk bevestigd én dat het wel een succes wordt.quote:Op woensdag 24 april 2024 01:14 schreef TigerXtrm het volgende:
Interessant experiment, maar niet met de resultaten waar ze op hopen. Ik garandeer je dat 90% van deze gezinnen over 2 jaar weer net zo hard in de shit zitten als ze nu zitten. Arm ben je niet 'zomaar' zonder reden, omdat je pech hebt ofzo. Het is niet met geld om kunnen gaan. Het aan de verkeerde dingen uitgeven. De verkeerde prioriteiten stellen. En iets wat je niet hardop mag zeggen; een stukje laagbegaafdheid waardoor deze mensen altijd vast zullen zitten in de minimumloonbaantjes en dus sowieso amper geld hebben om te besteden.
De arme onderklasse is iets wat in alle tijden heeft bestaan. In alle culturen, alle landen over de hele wereld. Dat ga je niet magisch fixen anno 2024 door een zak geld in een bodemloze put te gooien. Die mensen zullen er misschien een tijdje beter van slapen, maar het gaat echt het probleem niet oplossen.
Dat hoop ik ook. Maar ik ben ook een realist.quote:Op woensdag 24 april 2024 08:09 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit experiment je ongelijk bevestigd én dat het wel een succes wordt.
Wat zie jij als succes bij dit experiment?quote:Op woensdag 24 april 2024 08:09 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit experiment je ongelijk bevestigd én dat het wel een succes wordt.
Lijkt me logisch. Dat mensen niet terugvallen in oude gewoontes en uit de schulden blijven.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat zie jij als succes bij dit experiment?
Waar was je aan verslaafd? Hoe lang? En waar bestond die hulp uit?quote:Op woensdag 24 april 2024 00:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik neem mezelf hier dan maar als voorbeeld,, ex verslaafde met schulden, ik ben geholpen eruit te komen en ben inmiddels al tijden clean met zelfs een spaarrekening nu
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |