Eenmalig 30k, het gaat ook echt om kruimels. Alleen al aan HRA krijgen veel rijkere gezinnen meer geld.quote:
Dit dus.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Goed plan denk ik. Als er goed een selectie gemaakt wordt.
Je zal altijd verschillende redenen hebben dat mensen in de schulden zitten. Sommigen kunnen gewoon niet met geld omgaan, dat klopt.
Maar er zijn ook mensen die alles op alles zetten om het af te betalen, maar soms lukt dat niet en kom je in een steeds dieper dal. Daar heeft niemand (ook de belastingbetaler niet) baat bij. Zeker als het uiteindelijk leidt tot mensen die op illegale manieren aan geld proberen te komen.
quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:07 schreef RamboDirk het volgende:
Gemeente Leeuwarden heeft dit al eens gedaan. Die pilot was min of meer een flop en vooral een extra kostenpost aan externe onderzoekbureaus. Onderwijl bleef de burger in kwestie alsnog een product voor allerlei hulpverleners en sociaal werkers. En zat nog steeds in grote onzekerheid.
Ik verwacht dit ook voor Arnhem, uitvoeren in de praktijk blijft vaak gewoonweg lastig.
Tot het algemeen beleid is daar aanleiding om voorzichtig te handelen er op collectieve schaal door zal afnemen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 09:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het kon nog wel eens kostenbesparend zijn om het op deze manier aan te pakken.
[..]
Die hebben ze in de lease en dat loopt gewoon doorquote:Op dinsdag 23 april 2024 11:14 schreef Zorro het volgende:
Mogen ze wel hun 100 inch flatscreen, iPhone en Playstation houden?
Dat zou je wel verwachten ja.quote:Op dinsdag 23 april 2024 08:43 schreef Montagui het volgende:
Interessant experiment. Ik mag toch ook aannemen dat deze bewoners in die 2 jaar intensief begeleid gaan worden, want het is maar een kleine stap om van voren af aan de schulden weer snel op te gaan bouwen.
Hier geloof ik dus geen reet van.quote:Op dinsdag 23 april 2024 08:33 schreef aloa het volgende:
Arnhem lost schulden af van bewoners in 'armste wijk van het land'
17 miljard euro
In een toelichting op het experiment wijst het gemeentebestuur erop dat elk jaar in Nederland zo'n 17 miljard euro aan kosten worden gemaakt voor het oplossen van problematische schulden. Maar de totale schuldwaarde is een veel lager bedrag: 3,5 miljard euro. In de meeste gevallen lukt het niet om het schuldbedrag volledig te innen.
Mee eens, verbied zaken als Klarna etc. Kopen op de pof neemt steeds ernstigere vormen aan, ook in de meest jonge leeftijdsgroepen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Neem de schuldenindustrie maar eens onder de loep.
IIdd, bij 99% van de mensen met schulden ligt het aan die mensen zelf, ze kunnen niet met geld omgaan.quote:Op dinsdag 23 april 2024 09:10 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dank u, maar ik had het graag andersom gezien.
Eerst laten blijken dat je je leven wilt veranderen, dan pas de schuld kwijtschelden. Niets motiveert ze nu de komende jaren om te werken, die schuld is toch weg. Goede vriend van mij heeft bijna 10 jaar met eens schuld van een paar ton rondgelopen, al die jaren niet gewerkt want was toch "nutteloos" gaf hij aan, na een hoop gedoe die schuld kwijt gescholden en werkt nog niet, want het zit gewoon niet in hem, niet werken en makkelijke manieren zoeken om geld te verdienen was juist de oorzaak van die schuld.
De zieligheids industrie moet toch ook verdienen: psychologen, opbouw werkers sociaal werkers etc etc.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hier geloof ik dus geen reet van.
Schuldhulpverlening die 5x meer kost dan wat er aan schulden uit staat?
Ik heb een hekel aan forumdebielen altijd roepen om bronnen maar dit zou zelfs ik graag onderbouwd zien.
En als het wel waar is verdient Arnhem een grote bonus.
Bij een aantal zal het misgaan, maar bij velen zal het een zegen zijn en die zorgen ervoor dat ze niet weer in die ellende belanden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:22 schreef Oud_student het volgende:
[..]
IIdd, bij 99% van de mensen met schulden ligt het aan die mensen zelf, ze kunnen niet met geld omgaan.
Als je ze dan geld geeft, dan help je ze eigenlijk van de wal in de sloot, want dat geld is binnen de kortste keren op. Op de Duitse TV was er een experiment met een Hartz4 gezin (uitkeringstrekkers) die krgen 30.000 euro om een eigen zaak te starten, binnen 3 maanden was het geld op en de zaak failliet.
de schuldeisers krijgen een zak met geld en hebben geen enkele incentive om minder scheutig met leningen te zijn. Dus over 2 jaar is iedereen weer terug bij af en mag de belastingbetaler weer alles aflossenquote:
Beste lijkt me om dat soort bedrijven gewoon geen enkel recht meer te geven om aanspraak te maken op wat dan ook als de persoon in kwestie zijn verplichtingen niet kan nakomen. Dat is het al snel niet meer aantrekkelijk.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, verbied zaken als Klarna etc. Kopen op de pof neemt steeds ernstigere vormen aan, ook in de meest jonge leeftijdsgroepen.
Ze zouden mij geld toe moeten geven om in Arnhem te wonen dus dat gaat niet werken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ga in Arnhem wonen en maak enorme schulden.
En dat terwijl je schulden na een persoonlijk faillissement in beginsel gewoon afdwingbaar blijven, ook wat krom imho.quote:Op dinsdag 23 april 2024 08:52 schreef LXIV het volgende:
Diegenen die deze mensen geld geleend hebben zouden ervoor moeten opdraaien. Niet de gemeente. Als ik een bedrijf geld men ( obligaties) en dat bedrijf gaat failliet dan ben ik n held ook kwijt.
Precies. Dat ze schulden van zichzelf, bijvoorbeeld niet betaalde gemeentebelastingen kwijtschelden is iets anders.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En dat terwijl je schulden na een persoonlijk faillissement in beginsel gewoon afdwingbaar blijven, ook wat krom imho.
Ik mag overigens hopen dat de gemeente voor die ¤30k schuld maar een fractie daadwerkelijk betaald heeft. Het is niet zo dat het anders volledig inbaar zou zijn.
Beter lezen, krullebol. Ze krijgen geen geld, hun schulden worden afgelost. Overigens beschrijft Rutger Bregman in zijn boek een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat veel mensen inderdaad niet meer in dezelfde shit terechkomen als ze eenmalig worden geholpen. Maar het is makkelijker om te roepen dat het iemand's eigen schuld is en ze maar gewoon laten verrotten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:22 schreef Oud_student het volgende:
Als je ze dan geld geeft, dan help je ze eigenlijk van de wal in de sloot, want dat geld is binnen de kortste keren op.
3. Dwangarbeid. Ze 54 uur per week laten werken en de helft daarvan meteen in beslag nemen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 18:30 schreef Magister_Artium het volgende:
Wel is deze oplossing te makkelijk. Met deze oplossing kun je gewoon weer verder. Ik denk dat er twee stokken achter de deur moeten zijn:
1. Budgetbeheer, twee jaar lang. Niet meewerken betekent, na een waarschuwing, dat een deel van het bedrag alsnog moet worden betaald door de schuldenaar.
2. Op een zwarte lijst komen van telefoonprovider, webwinkels en dergelijke, vijf jaar lang. Alleen kopen indien het volledige bedrag kan worden betaald, geen afbetaling.
Jepquote:Op dinsdag 23 april 2024 20:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is een enorm lucratieve industrie.
Die krijgt tegenwoordig iedereen die minder dan modaal verdient. Het zijn verkapte loonsubsidies voor de bedrijven.quote:Op dinsdag 23 april 2024 20:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Doe geen ruk op school, rook dope en handel er een beetje in, blijf lekker in de sociale hangmat en je bent zielig. Je krijgt toeslagen, bijslagen, subsidies.
Nee, het is meestal een armoede probleem. Mensen met problemen moeten geholpen worden, niet bestraft.quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:18 schreef Peach_1985 het volgende:
Wel een BKR-notering dan hopelijk en minimaal 10 jaar begeleiding bij de financieen, mijn ervaring is dat het vaak een mentaliteitsprobleem is en dat is lastig te veranderen, uitzonderingen daar gelaten..
Ik denk ook dat het een mentaliteitsprobleem is. Bij de bedrijven die hier aan verdienenquote:Op dinsdag 23 april 2024 21:18 schreef Peach_1985 het volgende:
Wel een BKR-notering dan hopelijk en minimaal 10 jaar begeleiding bij de financieen, mijn ervaring is dat het vaak een mentaliteitsprobleem is en dat is lastig te veranderen, uitzonderingen daar gelaten..
Dat zeg ik, uitzonderingen daargelaten..quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, het is meestal een armoede probleem. Mensen met problemen moeten geholpen worden, niet bestraft.
Dat werkt wel, daar is onderzoek naar gedaan.quote:
quote:
quote:Recent onderzoek in de Verenigde Staten laat zien dat het simpelweg geven van geld, leidt tot minder stress en minder mentale problemen bij inwoners met een laag inkomen. Ook verhoogt het de kans op het vinden van een fulltime baan. In Nederland is dit nog niet onderzocht, terwijl dit vraagstuk ook hier heel actueel is.”
Mwahhh volgens mij komt het merendeel van de schulden in Nederland vanuit de overheid. Ben wel benieuwd of er cijfers zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2024 08:38 schreef Gia het volgende:
Poeh, het kan ook de andere kant op slaan. Hadden de bewoners eerst een BKR registratie en konden ze niets lenen (voor bijvoorbeeld een auto) dan kunnen ze dat nu weer wel. Ik verwacht eerder dat ze zich vrij voelen om weer nieuwe schulden te maken, gewoon omdat het weer kan.
Mensen komen niet voor niets zo diep in de schulden. Het begint met iets kopen op afbetalen. Nieuw bankstel, nieuwe tv! Ik heb ooit buren gehad die hun hele inrichting op afbetaling hadden. De tv werd elk jaar vervangen door weer het nieuwste model. Vervolgens komt er een tegenslag waardoor ze even niet kunnen betalen (kan al het schoolreisje van een kind zijn), maar er volgen meteen aanmaningen met verhogingen. En dan is het een neerwaartse spiraal.
Nobel streven van Arnhem, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Je brengt het nu zo dat alle mensen met een laag inkomen en in armoede zitten drugsverslaafden zijn 🙈quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat werkt wel, daar is onderzoek naar gedaan.
[..]
[..]
Als je in de schulden zit, heb je veel stress en weinig vooruitzichten. Ook weinig mogelijkheden, want de meeste dingen kosten geld dat je niet hebt. Je humeur gaat omlaag, je hebt sneller de neiging om ruzie te maken dan iets leuk te vinden en de muren komen op je af. Je duwt die mensen in een diepe put. Dus ja, dan is de neiging om bijvoorbeeld alcohol te drinken veel groter dan als je leuk kunt leven.quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:46 schreef Peach_1985 het volgende:
[..]
Je brengt het nu zo dat alle mensen met een laag inkomen en in armoede zitten drugsverslaafden zijn 🙈
Het is al veel meer aan banden gelegd dan tien jaar geleden. Die 40 Euro voor een eerste herinnering is nu het wettelijke maximum, dat was toen al snel 75 Euro, of 50 Euro plus nog 30 Euro administratiekosten. Ik heb een keer een eerste aanmaning gehad van 200 Euro, omdat ik 5 Euro te weinig had betaald. Een briefje van een advocaat hielp niet, maar kostte mij wel 30 Euro. Toen de aanmaningen waren opgelopen tot 600 Euro, heb ik ze dan toch maar betaald ...quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:46 schreef stalybridge het volgende:
Misschien moet de regering alle wetten die zijn gemaakt met de gedachte dat mensen niet willen betalen terugdraaien.
Bijv. dat bedrijven meteen bij de 1e herinnering 40 euro boete mogen rekenen. Of dat er een opslag gerekend wordt als je teveel achterstand is bij je zorgverzekeraar. Daar zie je ook dat private vorderingen (schulden bij zorgverzekeraars) worden omgezet naar publieke.
Dat is ook het enige wat mij niet aanstaat aan deze regeling, dat we in 1e instantie het risico wegnemen bij de bedrijven. Er worden gewoon private schulden omgezet naar publieke. Ik hoop oprecht dat het ook de mensen in de schulden helpt
Je brengt het nu zo alsof de meeste schuldenaren luxe-beestjes zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:39 schreef Peach_1985 het volgende:
[..]
Dat zeg ik, uitzonderingen daargelaten..
Zolang mensen sommige luxe nog steeds als basisbehoefte beschouwen is dit toch echt een mentaliteitsprobleem..
Dan kan het misschien goed werken om soms mensen te helpen in plaats van een leven vol met schulden te laten zitten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit is nog altijd goedkoper versus schuldsanering.
Door alle tussenpartijen ben je dan gemiddeld, bij een schuld van 15.000 euro, ongeveer 250.000 kwijt als maatschappij.
Niet je onderbuik laten regeren.
Als je weet hoe het is om in de schulden te zitten, doe je dat met plezier.quote:Op dinsdag 23 april 2024 22:19 schreef Momo het volgende:
Al snap ik wel frustratie van mensen die netjes elke stuiver omdraaien om niet in de schulden te komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |