abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:33:24 #1
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_213299157
Arnhem lost schulden af van bewoners in 'armste wijk van het land'



Arnhem gaat alle schulden aflossen van ongeveer 50 huishoudens in Immerloo. Die wijk staat bij het CBS te boek als het armste postcodegebied van Nederland.

Het gaat om een experiment. De gemeente hoopt aan te tonen dat als schulden helemaal zijn verdwenen, andere problemen als huiselijk geweld, verslaving, verwaarlozing en werkloosheid sneller en beter kunnen worden aangepakt.

Het experiment gaat verder dan het saneringskrediet, dat steeds meer gemeenten invoeren. In dat systeem neemt de gemeente alle schulden over, waarna de schuldenaar alleen de gemeente als schuldeiser heeft.

In het Arnhemse experiment worden alle schulden opgekocht en is de schuldenaar er in één keer voorgoed vanaf. Het gaat om gemiddeld zo'n 30.000 euro aan schuld per geselecteerd huishouden. Bij de start krijgen gezinnen met kinderen voorrang. Die huishoudens krijgen na het verdwijnen van hun schulden gedurende twee jaar intensieve begeleiding om hun overige problemen aan te pakken. Daarvoor moeten ze zelf een plan maken.

17 miljard euro
In een toelichting op het experiment wijst het gemeentebestuur erop dat elk jaar in Nederland zo'n 17 miljard euro aan kosten worden gemaakt voor het oplossen van problematische schulden. Maar de totale schuldwaarde is een veel lager bedrag: 3,5 miljard euro. In de meeste gevallen lukt het niet om het schuldbedrag volledig te innen.

"Schulden hebben een verwoestend effect op mensen en staan het oplossen van andere problemen in de weg of wakkeren die nog verder aan", schrijft het bestuur aan de gemeenteraad. Het wijst daarbij vooral op de stress bij mensen met probleemschulden.

"Aan de andere kant bestaat er een schulden- en incasso-industrie die veel geld verdient aan schulden en bijkomende incassokosten en boetes."

De professionele schuldhulp weet ondertussen maar een klein deel van de mensen met probleemschulden te bereiken. Oorzaken zijn onder meer ingewikkelde regels, weinig vertrouwen in de overheid, schaamte, taalachterstand en laaggeletterdheid. Dit beeld veranderde de afgelopen jaren nauwelijks, ondanks talloze initiatieven van verschillende overheids- en hulporganisaties om de toegankelijkheid van schuldhulp te verbeteren.

Radicaal
Het is daarom tijd, zegt wethouder Mark Lauriks (PvdA), voor "een radicale oplossing". Het schulden-opkoopfonds komt voort uit een samenwerking van onder andere de gemeente, verschillende welzijnsorganisaties, een woningcorporatie en een zorgverzekeraar. Zij hopen dat door het wegnemen van schulden er deuren open gaan die nu gesloten blijven. "Jongerenwerkers, hulpverleners en wijkcoaches horen en zien dat mensen in de wijk veel problemen hebben", zegt wethouder Lauriks. "Soms lijkt het wel dat ze open staan voor hulp, maar het zijn die rotschulden die dat dan tegenhouden."

In het opkoopfonds komt maximaal 700.000 euro te zitten. Dat geld komt van de drie lokale fondsen, de gemeente voert het uit. Enkele schuldeisende partijen, zoals energiemaatschappijen, leveren bijdragen door schulden van deelnemers geheel of gedeeltelijk weg te strepen.

Het Arnhemse experiment is in Nederland het grootste en meest verreikende in zijn soort. Eerder werden in Amstelveen schulden opgekocht van mensen met psychiatrische stoornissen. In Amsterdam was er een kleinschalig project met het opkopen van schulden tot 5000 euro en wordt er nu gekeken naar een dergelijk project voor kwetsbare zwangere vrouwen. Ook in Zaanstad en Rotterdam bestaan er plannen in meer of minder vergevorderd stadium voor het opkopen van probleemschulden.

'Moral hazard'
Het experiment in Arnhem duurt twee jaar. Het gemeentebestuur belooft dat onderzoekers het intensief gaan volgen. Een van de vragen die op tafel liggen, is wat het wegnemen van schulden op langere termijn betekent voor de bestaanszekerheid van de deelnemers.

"Hier gaan we veel van leren. Het IMF stelde vorig jaar nog vast dat er internationaal geen best practice bestaat op het gebied van schuldhulpverlening", zegt Anna Custers, lector Armoede Interventies aan de Hogeschool van Amsterdam en niet betrokken bij het Arnhemse project. "Het oplossen van probleemschulden bij huishoudens wordt overal anders aangepakt. De wetenschap weet nog niet goed wat het beste werkt."

Kan bij succes het Arnhemse experiment uitmonden in zoiets als een landelijk opkoopfonds voor probleemschulden? Custers vermoedt van niet omdat schuldeisers en schuldbemiddelaars vrezen voor de zogeheten moral hazard: dat het wegnemen van schulden nieuwe schulden maken beloont.

Daartegenover staan, zegt Custers, harde cijfers: 725.000 huishoudens met problematische schulden waarvan minder dan 2,5 procent bij de schuldhulpverlening een sanerings- of schuldbemiddelingstraject start. "Wellicht kan er op landelijke schaal flexibeler worden omgegaan met schulden waar mensen weinig of niets aan kunnen doen. Bijvoorbeeld het sneller wegstrepen van toeslagenschulden."

"Als een te laag inkomen in verhouding tot de lasten de oorzaak is van schulden, dan is de vraag hoe lang je uit de schulden kunt blijven", zegt Nadja Jungmann, lector Schulden en Incasso aan de Hogeschool Utrecht en lid van de commissie die het kabinet adviseerde over het sociaal minimum. "Het sociaal minimum in Nederland is niet toereikend. Wie daarvan rond moet komen, loopt direct na een schone lei het risico op terugval."


https://nos.nl/artikel/25(...)te-wijk-van-het-land
94257 - 478969
Unbearable, isn't it? The suffering of strangers, the agony of friends. There is a secret song at the center of the world, Joey, and its sound is like razors through flesh. I'm here to turn up the volume.
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:36:25 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213299172
Smijt maar met die belastingcenten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:38:39 #3
3542 Gia
User under construction
pi_213299178
Poeh, het kan ook de andere kant op slaan. Hadden de bewoners eerst een BKR registratie en konden ze niets lenen (voor bijvoorbeeld een auto) dan kunnen ze dat nu weer wel. Ik verwacht eerder dat ze zich vrij voelen om weer nieuwe schulden te maken, gewoon omdat het weer kan.

Mensen komen niet voor niets zo diep in de schulden. Het begint met iets kopen op afbetalen. Nieuw bankstel, nieuwe tv! Ik heb ooit buren gehad die hun hele inrichting op afbetaling hadden. De tv werd elk jaar vervangen door weer het nieuwste model. Vervolgens komt er een tegenslag waardoor ze even niet kunnen betalen (kan al het schoolreisje van een kind zijn), maar er volgen meteen aanmaningen met verhogingen. En dan is het een neerwaartse spiraal.

Nobel streven van Arnhem, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
  Moderator dinsdag 23 april 2024 @ 08:42:47 #4
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_213299198
Niet echt eerlijk dan voor alle andere uitvreters daar die niks krijgen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:43:26 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213299202
Ik denk in de basis wel een goed idee aangezien het veel kosten scheelt maar:
-Het moet ook niet te gemakkelijk worden ermee weg te komen om schulden te maken en niet te betalen. Dus zo'n regeling moet zeker niet fijn zijn.
-Er zou ook eens gekeken moeten worden naar al die boetes en incassokosten, hoe je die met regels kan kortwieken, in plaats van hen te gaan verwennen door dingen af te kopen
pi_213299203
Interessant experiment. Ik mag toch ook aannemen dat deze bewoners in die 2 jaar intensief begeleid gaan worden, want het is maar een kleine stap om van voren af aan de schulden weer snel op te gaan bouwen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:43:56 #7
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213299205
Zojuist mijn hypotheekschuld met betaalgegevens doorgemaild naar mark.lauriks@arnhem.nl

Mooi initiatief, ruimhartig ventje.
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:44:58 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213299208
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:43 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk in de basis wel een goed idee aangezien het veel kosten scheelt maar:
-Het moet ook niet te gemakkelijk worden ermee weg te komen om schulden te maken en niet te betalen. Dus zo'n regeling moet zeker niet fijn zijn.
-Er zou ook eens gekeken moeten worden naar al die boetes en incassokosten, hoe je die met regels kan kortwieken, in plaats van hen te gaan verwennen door dingen af te kopen
WSNP/MSNP is 18 mnd. Dat is de al bestaande ruimhartige regeling.
pi_213299239
Gratis geld _O_

Nu nog die uitkeringen wat hoger gooien
Dan hoef ik ook niet zo veel te doen _O-

Beetje stelen, beetje zuipen _O_

De echte leef
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:52:51 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213299252
Diegenen die deze mensen geld geleend hebben zouden ervoor moeten opdraaien. Niet de gemeente. Als ik een bedrijf geld men ( obligaties) en dat bedrijf gaat failliet dan ben ik n held ook kwijt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_213299259
Fijn voor Vitesse
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:56:18 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213299271
Arnhem :')
pi_213299276
Belachelijke regeling.
Mensen belonen die schulden hebben gemaakt, het moet niet gekker worden.
Mag ik ook een toezegging dat ik de komende jaren zorgeloos met geld mag smijten tot ik 50k in het rood sta en dan even de gemeente bellen om het op te lossen.
pi_213299284
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:43 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk in de basis wel een goed idee aangezien het veel kosten scheelt maar:
-Het moet ook niet te gemakkelijk worden ermee weg te komen om schulden te maken en niet te betalen. Dus zo'n regeling moet zeker niet fijn zijn.
-Er zou ook eens gekeken moeten worden naar al die boetes en incassokosten, hoe je die met regels kan kortwieken, in plaats van hen te gaan verwennen door dingen af te kopen
Zo'n regeling zou alleen maar mogen mits er ook iets tegenover staat. Dus in het geval van een verslaving afkicken, geen werk is werk zoeken etc. Als jij aantoont dat je er voor wilt gaan en wilt werken dan heb ik geen problemen om schulden kwijt te schelden. Maar als die mensen gewoon op dezelfde voet doorgaan zonder ook maar iets in hun leven aan te passen dan is het nutteloos en zitten ze binnen een jaar weer in de schulden.
pi_213299290
Het kon nog wel eens kostenbesparend zijn om het op deze manier aan te pakken.

quote:
17 miljard euro
In een toelichting op het experiment wijst het gemeentebestuur erop dat elk jaar in Nederland zo'n 17 miljard euro aan kosten worden gemaakt voor het oplossen van problematische schulden. Maar de totale schuldwaarde is een veel lager bedrag: 3,5 miljard euro. In de meeste gevallen lukt het niet om het schuldbedrag volledig te innen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:01:36 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213299294
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:52 schreef LXIV het volgende:
Diegenen die deze mensen geld geleend hebben zouden ervoor moeten opdraaien. Niet de gemeente. Als ik een bedrijf geld men ( obligaties) en dat bedrijf gaat failliet dan ben ik n held ook kwijt.
Het zou inderdaad ook wel een goed idee zijn om bedrijven die consumenten op de pof leveren, of faciliteren, minder rechten te geven. Dan houdt dat vanzelf wel op lucratief te zijn.
pi_213299297
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:36 schreef PzKpfw het volgende:
Smijt maar met die belastingcenten.
Als je deze quote leest, is er het momenteel zo dat voor 3,5 miljard euro aan schulden, in nederland i 17 miljard euro kosten gemaakt worden per jaar...

quote:
17 miljard euro
In een toelichting op het experiment wijst het gemeentebestuur erop dat elk jaar in Nederland zo'n 17 miljard euro aan kosten worden gemaakt voor het oplossen van problematische schulden. Maar de totale schuldwaarde is een veel lager bedrag: 3,5 miljard euro. In de meeste gevallen lukt het niet om het schuldbedrag volledig te innen.
Nu zal dit een experiment zijn en het vooral erom gaan kennis te krijgen over schuldhulpverlening, maar ook betere begeleiding van bepaalde mensen die in een armoedeval zitten.
Ik verwacht niet dat dit experiment gelijk een overdreven succes zal zijn en de kans zal zeker eerder aanwezig zijn dat deze mensen die nu een groot deel van hun schulden kwijtgescholden krijgen, over twee jaar zeker deels weer terug in een financiele probleemsituatie kunnen zitten...

Maar verder is het wel goed om ook de manier warop je ze kunt helpen en schuldenproblematiek kunt bestrijden, steeds verder te ontwikkelen en daarbij hoort zeker ook en andere aanpak..

Wel ben ik wel ervoor dat de kosten hiervoor uiteindelijk ook weer door de krediet-verstrekkers betaald moeten worden (wat prima mogelijk is uit ook de winsten die kredietverstrekkers ook ruimschoots maken), waarvan deze problematiek ook een gevolg is van de hele instelling dat mensen steeds meer schulden te laten maken, altijd mensen verder zou helpen....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213299305
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:58 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Zo'n regeling zou alleen maar mogen mits er ook iets tegenover staat. Dus in het geval van een verslaving afkicken, geen werk is werk zoeken etc. Als jij aantoont dat je er voor wilt gaan en wilt werken dan heb ik geen problemen om schulden kwijt te schelden. Maar als die mensen gewoon op dezelfde voet doorgaan zonder ook maar iets in hun leven aan te passen dan is het nutteloos en zitten ze binnen een jaar weer in de schulden.
quote:
In het Arnhemse experiment worden alle schulden opgekocht en is de schuldenaar er in één keer voorgoed vanaf. Het gaat om gemiddeld zo'n 30.000 euro aan schuld per geselecteerd huishouden. Bij de start krijgen gezinnen met kinderen voorrang. Die huishoudens krijgen na het verdwijnen van hun schulden gedurende twee jaar intensieve begeleiding om hun overige problemen aan te pakken. Daarvoor moeten ze zelf een plan maken.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:08:25 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213299325
Netjes.
Mooi initiatief van Arnhem. Hopelijk kunnen die mensen de draad weer op pakken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213299330
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:08 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes.
Mooi initiatief van Arnhem. Hopelijk kunnen die mensen de draad weer op pakken.
Dat hoop ik ook. Het is een relatief goedkoop experiment om te zien of schuldhulp anders kan en wat de gevolgen zijn. Jaloezie lijkt me hier niet nodig.
pi_213299332
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Dank u, maar ik had het graag andersom gezien.

Eerst laten blijken dat je je leven wilt veranderen, dan pas de schuld kwijtschelden. Niets motiveert ze nu de komende jaren om te werken, die schuld is toch weg. Goede vriend van mij heeft bijna 10 jaar met eens schuld van een paar ton rondgelopen, al die jaren niet gewerkt want was toch "nutteloos" gaf hij aan, na een hoop gedoe die schuld kwijt gescholden en werkt nog niet, want het zit gewoon niet in hem, niet werken en makkelijke manieren zoeken om geld te verdienen was juist de oorzaak van die schuld.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:10:49 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213299337
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het kon nog wel eens kostenbesparend zijn om het op deze manier aan te pakken.
[..]

Dit geldt natuurlijk voor heel veel zaken als je puur boekhoudkundig op basis van financiele cijfers zou regeren.
pi_213299339
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:10 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Dank u, maar ik had het graag andersom gezien.

Eerst laten blijken dat je je leven wilt veranderen, dan pas de schuld kwijtschelden. Niets motiveert ze nu de komende jaren om te werken, die schuld is toch weg. Goede vriend van mij heeft bijna 10 jaar met eens schuld van een paar ton rondgelopen, al die jaren niet gewerkt want was toch "nutteloos" gaf hij aan, na een hoop gedoe die schuld kwijt gescholden en werkt nog niet, want het zit gewoon niet in hem, niet werken en makkelijke manieren zoeken om geld te verdienen was juist de oorzaak van die schuld.
Sommige mensen zijn niet te redden. Dat is geen nieuws natuurlijk. Dat betekent niet dat niemand te redden is.
pi_213299348
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:02 schreef RM-rf het volgende:
Als je deze quote leest, is er het momenteel zo dat voor 3,5 miljard euro aan schulden, in nederland i 17 miljard euro kosten gemaakt worden per jaar...
Dat zijn alleen wel voornamelijk opportunity costs (gemist BBP, geschat ziekteverzuim, enzovoorts) en in beperktere mate directe kosten als in uitgaven.
pi_213299350
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:10 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Dit geldt natuurlijk voor heel veel zaken als je puur boekhoudkundig op basis van financiele cijfers zou regeren.
Het is een prima basis om eens te kijken of dingen anders kunnen in plaats van aan blijven modderen zoals we al vele decennia doen.
pi_213299365
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:38 schreef Gia het volgende:
Poeh, het kan ook de andere kant op slaan. Hadden de bewoners eerst een BKR registratie en konden ze niets lenen (voor bijvoorbeeld een auto) dan kunnen ze dat nu weer wel. Ik verwacht eerder dat ze zich vrij voelen om weer nieuwe schulden te maken, gewoon omdat het weer kan.

Mensen komen niet voor niets zo diep in de schulden. Het begint met iets kopen op afbetalen. Nieuw bankstel, nieuwe tv! Ik heb ooit buren gehad die hun hele inrichting op afbetaling hadden. De tv werd elk jaar vervangen door weer het nieuwste model. Vervolgens komt er een tegenslag waardoor ze even niet kunnen betalen (kan al het schoolreisje van een kind zijn), maar er volgen meteen aanmaningen met verhogingen. En dan is het een neerwaartse spiraal.

Nobel streven van Arnhem, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Dat is niet hoe het BKR werkt. Ze kunnen dus nog steeds geen lening voor een auto nemen.
pi_213299368
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zijn alleen wel voornamelijk opportunity costs (gemist BBP, geschat ziekteverzuim, enzovoorts) en in beperktere mate directe kosten als in uitgaven.
Als ik dit artikel van 2022 in Trouw lees, gaat er 17 miljard rond in de "schuld-hulp industrie".
Dat zou dan nog zonder die opportunity costs zijn, die je noemt.

https://www.trouw.nl/politiek/d66-plan-binnen-3-jaar-van-alle-schulden-af-er-gaan-nu-levens-naar-de-knoppen~b4a529824/

En in een andere bron lees ik:

quote:
Recentelijk deed het onderzoek Minder schade door schuld van De Argumentenfabriek (in opdracht van de Rabobank) nog een extra duit in het zakje door met 'nieuwe' cijfers (deels uit 2011) te komen. Volgens dit onderzoek wordt er jaarlijks 17 miljard euro aan kosten gemaakt om ruim 3 miljard euro aan problematische schulden te innen, waarvan uiteindelijk rond de 300 miljoen euro daadwerkelijk geïnd wordt. Oftewel, bedrijven en instanties schrijven ieder jaar 2,7 miljard euro af en de belastingbetaler/consument betaalt uiteindelijk de volledige rekening!? Als dit werkelijk zo is, zou er dan niet onmiddellijk een landelijk opererend 'Schulden OMT' moeten worden opgezet met als doel concrete aanbevelingen te geven voor het op afzienbare termijn drastisch terugbrengen van de omvang van de schuldenproblematiek in Nederland, en tegelijk nieuwe instroom zoveel mogelijk terug te dringen? Weliswaar staat de schuldenproblematiek mede in het licht van de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis hoog op de politieke agenda, maar het is de vraag of de maatregelen, zoals ook omschreven in het 'Actieplan brede schuldenaanpak', tijdig voldoende effect zullen sorteren.
bron: https://sociaalbestek.nl/artikel/is-de-schuldenindustrie-failliet/
pi_213299376
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zijn alleen wel voornamelijk opportunity costs (gemist BBP, geschat ziekteverzuim, enzovoorts) en in beperktere mate directe kosten als in uitgaven.
Graag een bron want ik zie mensen met schuldenproblemen zo in de mangel genomen worden door 10 verschillende hulpverleners die ook niet gratis zijn. Van jeugdzorg tot aan de uitkeringsambtenaar.
pi_213299402
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zijn alleen wel voornamelijk opportunity costs (gemist BBP, geschat ziekteverzuim, enzovoorts) en in beperktere mate directe kosten als in uitgaven.
Prima als je het exact uitrekent en het zou leuk zijn als je die precisionering dan ook deelt,
maar een deel ervan is wel degelijk ook direkte extra kosten (deurwaarders, rechtsprocessen, extra administratie) en aangezien dat zowel jaarlijks is, en de totaal veel hoger dan de schuldsom, blijft gewoon staan dat het ene niet tegen het andere opweegt.

Ook voor de schuldeisers zelf, het is al een lang bekend proces dat schuldeisers bij schuldsaneringen gewoon een deel van de schuld moeten afschrijven... sterker nog, dat is een essentieel deel van de kredietverlening en de reden waarom je ook rente over schulden betaald, omdat de kredietgevers weten dat ze daarbij een risico lopen.

Als kredietgevers kredieten verstrekkken aan mensen waarvan ook gewoon bekend is dat ze in een precuaire financiele situatie zit, is dat ook hun eigen risico en heel normaal dat die schuldeisers moeten accepteren dat ze van en kale kip geen veren kunnen plukken (en daarbij vaak ook vanuit een kleine beginschuld die kwetsbare mensen steeds verder in en schuldval duwen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213299408
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik dit artikel van 2022 in Trouw lees, gaat er 17 miljard rond in de "schuld-hulp industrie".
Dat zou dan nog zonder die opportunity costs zijn, die je noemt.

https://www.trouw.nl/politiek/d66-plan-binnen-3-jaar-van-alle-schulden-af-er-gaan-nu-levens-naar-de-knoppen~b4a529824/

En in een andere bron lees ik:
[..]
bron: https://sociaalbestek.nl/artikel/is-de-schuldenindustrie-failliet/
Die getallen komen uit dit onderzoek:

https://www.argumentenfab(...)hade-door-schuld.pdf
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:23:34 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213299424
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zou inderdaad ook wel een goed idee zijn om bedrijven die consumenten op de pof leveren, of faciliteren, minder rechten te geven. Dan houdt dat vanzelf wel op lucratief te zijn.
Ja, dat is de enige manier zonder moral hazard
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_213299428
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:53 schreef OmniRocket het volgende:
Fijn voor Vitesse
Het eerste waar ik ook aan dacht
pi_213299434
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Die getallen komen uit dit onderzoek:

https://www.argumentenfab(...)hade-door-schuld.pdf
Post dan ook even de kern zodat mensen niet door 68 pagina's hoeven te scrollen :P

quote:
De totale kosten van problematische schulden werden in 2011 geschat op 17 miljard euro per jaar (SZW, 2011). Hiervan bestaat volgens die studie 8 miljard uit extra uitkeringen, 6 miljard aan gemiste economische groei door arbeidsverzuim, 2 miljard aan extra ziektekosten en 1 miljard uitvoeringskosten en overige posten. En hier staat dan 3,5 miljard aan niet betaalde private schulden tegenover. We maken kosten van 17 miljard, om 3,5 miljard aan private schulden (uiteindelijk niet) te innen.
pi_213299439
Ik ben voor armoedebestrijding maar dit gaat best ver
pi_213299447
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:25 schreef Cupfighter het volgende:
Ik ben voor armoedebestrijding maar dit gaat best ver
In de praktijk wordt maar zo'n 10% van de totale schulden geïnd, dus in plaats van 90% vervalt 100% van de schuld en besparen we mogelijk tot 17 miljard aan kosten per jaar, ieder jaar weer.

Zoals het voorheen ging, ging het ook best ver. Dit kan zowel maatschappelijk als economisch een uitkomst zijn.

Je kan er natuurlijk voor zijn om 100% van de schulden af te lossen maar dat gebeurt sowieso al niet.
Ondertussen zitten gezinnen (ook met kinderen) compleet klem door die schulden. Het stapelt vaak alleen maar verder op.

Ken ook een paar mensen die te maken hebben (gehad) met een bewindvoerder, daar gaat een hoop mis en het is ook niet een situatie / periode waar vanuit je verder komt in je leven.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-04-2024 09:32:24 ]
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 23 april 2024 @ 09:27:21 #36
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213299451
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het kon nog wel eens kostenbesparend zijn om het op deze manier aan te pakken.
[..]

Prima om dat op zo'n kleinschalige manier eens uit te proberen inderdaad. Benieuwd wat er uit gaat komen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_213299488
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:27 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Prima om dat op zo'n kleinschalige manier eens uit te proberen inderdaad. Benieuwd wat er uit gaat komen.
Dit idd.
Denk toch dat ambulante begeleiding hierbij ook erg gewenst is, voor het misschien doorbreken van een mindset e.d, anders heeft dit gok ik weinig zin.
Ik ben wel erg benieuwd
Suyderseemeermin fan
pi_213299526
Vitesse +18
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_213299530
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:33 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Dit idd.
Denk toch dat ambulante begeleiding hierbij ook erg gewenst is, voor het misschien doorbreken van een mindset e.d, anders heeft dit gok ik weinig zin.
Ik ben wel erg benieuwd
Dit lijkt me ook heel verstandig, zeker als het om verslavingen gaat
pi_213299543
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de praktijk wordt maar zo'n 10% van de totale schulden geïnd, dus in plaats van 90% vervalt 100% van de schuld en besparen we mogelijk tot 17 miljard aan kosten per jaar, ieder jaar weer.

Zoals het voorheen ging, ging het ook best ver. Dit kan zowel maatschappelijk als economisch een uitkomst zijn.

Je kan er natuurlijk voor zijn om 100% van de schulden af te lossen maar dat gebeurt sowieso al niet.
Ondertussen zitten gezinnen (ook met kinderen) compleet klem door die schulden. Het stapelt vaak alleen maar verder op.

Ken ook een paar mensen die te maken hebben (gehad) met een bewindvoerder, daar gaat een hoop mis en het is ook niet een situatie / periode waar vanuit je verder komt in je leven.
Mee eens hoor, als je in die cirkel zit is daar heel moeilijk uit tekomen, ik ben benieuwd hoe dit experiment gaat lopen
pi_213299564
Overigens los je wat mij betreft dit probleem andersom op, dat wil zeggen in geval van verslaving, psychische stoornissen, vechtscheidingen en dergelijke een veel intensievere hulpverlening waar schuldkwijtschelding onderdeel van kan zijn - mogelijk als beloning achteraf als incentive.

Iets als verslaving los je niet op door dan wel de cross-addiction (kopen) dan wel de symptomen (geld nodig hebben om in je verlaving te voorzien) weg te nemen. Dat zit veel dieper en kost veel meer tijd (95% van de verslaafden valt, in ieder geval op enig moment, terug - iets van 70% in het eerste jaar - en dat is dan voor degenen die zelf intensieve hulp hebben gezocht). Alles staat of valt bij de wil van degene die geholpen moet worden. Opleggen is vaak, zo niet altijd, zinloos.

Maar goed, de GGZ is al doodbezuinigd, dus dat kan je wel breder trekken. Aan de voorkant los je veel makkelijker op dan aan de achterkant.
pi_213299568
Mooi, dan kunnen ze weer opnieuw beginnen met zich in de schulden te steken.
pi_213299584
Beter dit dan een voetbalclub financieel ondersteunen
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
Stuk verdriet
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:53:49 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213299617
Nice. Kunnen ze weer filters gaan roken in plaats van shag.
  dinsdag 23 april 2024 @ 09:55:16 #45
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213299623
Interessant, ik ben benieuwd of dit dan inderdaad andere problemen oplost. Hopelijk wordt er consistent gecommuniceerd over de bevindingen van dit experiment.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 23 april 2024 @ 09:56:00 #46
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213299628
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:33 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Dit idd.
Denk toch dat ambulante begeleiding hierbij ook erg gewenst is, voor het misschien doorbreken van een mindset e.d, anders heeft dit gok ik weinig zin.
Ik ben wel erg benieuwd
Zeker, maar intensieve begeleiding is zo te lezen onderdeel van dit experiment ^O^
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_213299633
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:43 schreef nostra het volgende:
Overigens los je wat mij betreft dit probleem andersom op, dat wil zeggen in geval van verslaving, psychische stoornissen, vechtscheidingen en dergelijke een veel intensievere hulpverlening waar schuldkwijtschelding onderdeel van kan zijn - mogelijk als beloning achteraf als incentive.

Iets als verslaving los je niet op door dan wel de cross-addiction (kopen) dan wel de symptomen (geld nodig hebben om in je verlaving te voorzien) weg te nemen. Dat zit veel dieper en kost veel meer tijd (95% van de verslaafden valt, in ieder geval op enig moment, terug - iets van 70% in het eerste jaar - en dat is dan voor degenen die zelf intensieve hulp hebben gezocht). Alles staat of valt bij de wil van degene die geholpen moet worden. Opleggen is vaak, zo niet altijd, zinloos.

Maar goed, de GGZ is al doodbezuinigd, dus dat kan je wel breder trekken. Aan de voorkant los je veel makkelijker op dan aan de achterkant.
Gedeeltelijk mee eens, geldproblemen kan een trigger zijn om te vluchten in verslaving, natuurlijk moet dat probleem ook aangepakt worden , ik heb zelf ook in die situatie gezeten en kwam pas uit mijn verslaving toen mijn schulden waren afbetaald, het gaf mij heel veel stress en blokkeerde mijn normaal logisch denken
pi_213299645
In sommige gevallen kan het prima werken, met de juiste screening.

Maar waarom moet dit weer in het nieuws met die vent erop?

Dit lijkt meer op zelfpijperij dan dat ze echt mensen willen helpen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 10:01:47 #49
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213299649
Goed plan denk ik. Als er goed een selectie gemaakt wordt.

Je zal altijd verschillende redenen hebben dat mensen in de schulden zitten. Sommigen kunnen gewoon niet met geld omgaan, dat klopt.

Maar er zijn ook mensen die alles op alles zetten om het af te betalen, maar soms lukt dat niet en kom je in een steeds dieper dal. Daar heeft niemand (ook de belastingbetaler niet) baat bij. Zeker als het uiteindelijk leidt tot mensen die op illegale manieren aan geld proberen te komen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_213299686
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:56 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zeker, maar intensieve begeleiding is zo te lezen onderdeel van dit experiment ^O^
Dat zou mooi zijn maar op NU.nl staat dat de aangeboden hulpverlening niet verplicht is en dat ze wel hopen dat mensen de hulp aannemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')