trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 21:17 |
Topic over de Nederlandse politiek Bewindspersonen Rutte IV Bewindspersonen Regeringsverklaring en coalitieakkoord Regeringsverklaring Coalitieakkoord Formatie Bureau woordvoering kabinetsformatie Verslag van verkenner Plasterk Verslag van informateur Plasterk Verslag van informateur Putters Website Tweede Kamer Tweede Kamer Website Eerste Kamer Eerste Kamer Huidige zetelverdeling Tweede Kamer ![]() Peilingen Peilingwijzer I&O Research De Hond | |
Janneke141 | maandag 18 maart 2024 @ 21:19 |
Maar energie is een primaire levensbehoefte. Vliegreizen niet. En daarnaast: het hele doel is toch dat het aantal vliegreizen, autokilometers en verstookte olie lager wordt? Dus als mensen het dan minder gaan gebruiken, noodgedwongen of niet, dan is dat wat je wil. | |
trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 21:20 |
Nee maar zonder dollen. Beprijzen op zo’n manier dat het én ‘de rijken’ echt raakt en tegelijkertijd de onderlaag niet koppie onder duwt is een evenwichtsoefening van formaat hoor. Op vliegtickets lukt dat nog wel. Maar als je over mobiliteit in den brede praat is het al een stuk lastiger bijvoorbeeld. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:20 |
Ik had het dan ook specifiek over beprijzen van luxe, niet van eerste levensbehoeften als energie, voedsel e.d. Daar moet je juist inderdaad de onderlaag helpen. Bijvoorbeeld door inderdaad de energielabels van huurhuizen verplicht eerst minstens naar C te brengen en dan langzaam naar A of hoger. En door geen suikertaks over pure sap in te voeren en de BTW op groente en fruit wel af te schaffen, maar het meest vervuilende voedsel, vlees, duurder te maken. | |
Hexagon | maandag 18 maart 2024 @ 21:21 |
Rijken kunnen ook oneindig sigaretten blijven kopen zonder dat het pijn doet. Ook geen reden accijnzen af te schaffen. | |
Janneke141 | maandag 18 maart 2024 @ 21:21 |
OV veel goedkoper maken. | |
trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 21:22 |
Vliegtickets is inderdaad niet het beste voorbeeld. Dat is pure luxe. Maar er is ook een heel groot grijs gebied. Bijvoorbeeld brandstof. Niet iedereen kan een EV betalen, maar als jij nachtdienst hebt in de Haven of midden in de nacht je mantelzorg taken moet verrichten omdat er weer iemand gevallen is dan is een autootje toch de facto onontbeerlijk. Nee je gaat niet dood zonder, maar het werkt wel maatschappelijk invaliderend, zeker buiten de (rand)stad. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:23 |
Het gaat dus ook niet om het echt raken van de allerrijksten, dat lukt je niet. Het gaat er bij vliegreizen gewoon om dat het voor de grote middenklasse net als in de jaren 90 iets wordt waar je voor moet sparen en wat je eens in je leven ongeveer doet. Dan verminder je de vervuiling enorm. En ja, dan levert de middenklasse meer luxe in dan de rijken. Maar daar is niet aan te ontkomen, lijkt me. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 21:24 |
Jij wil echt heel graag blijven vliegen he? | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:25 |
Een auto en brandstof zie ik idd als eerste levensbehoefte vergelijkbaar met energie. Hier moet je dus niet mikken op beprijzen, maar op het veel goedkoper maken van het milieuvriendelijke alternatief, de EV. Dat lukt ze in omringende landen wel, daar worden wel tweedehands EVs voor redelijke prijzen verkocht. | |
MoreDakka | maandag 18 maart 2024 @ 21:25 |
Dat is gewoon je fantasie. Luxe inleveren heeft nog nooit iets opgeleverd en gaat dat ook nooit doen. En dat is maar goed ook, we gaan gewoon vooruit. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:25 |
OV is geen alternatief voor een auto. | |
Hexagon | maandag 18 maart 2024 @ 21:26 |
Jij wilt echt per se alles volledig genivelleerd he? | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 21:27 |
Neuh, dat een tandarts meer verdient dan een cassière lijkt me vrij logisch. En heeft ook minder met 2 voor 12 klimaat te maken. | |
Janneke141 | maandag 18 maart 2024 @ 21:28 |
Mantelzorg is incidenteel, dus taxi of deelauto. Zeker 's nachts zijn die echt wel beschikbaar. Mobiliteit naar onmogelijke tijden op onmogelijke plekken is iets dat de werkgever kan oplossen. En met een e-bike kom je tegenwoordig ook erg ver. Denk niet in problemen, denk in oplossingen. | |
trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 21:29 |
Haha. Gelukkig ken ik je inmiddels een beetje. Zou bijna gaan denken dat je serieus was. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:30 |
Wat mij betreft denk jij nu in het creëren van problemen. We kunnen ook de badkamers weer afschaffen, een openbaar badhuis kun je veel efficiënter voorzien van warm water, dat scheelt energie. Maar dat is ook geen oplossing. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 21:30 |
Voor het voetvolk is het 2 voor 12. Voor de wat kapitaalkrachtigeren pas 10 voor 12. | |
Janneke141 | maandag 18 maart 2024 @ 21:34 |
Er zit een vleugje serieus in. In de huidige omstandigheden, met de huidige inrichting van onze samenleving kan het in veel gevallen niet, al ben ik ook van mening dat er nogal wat mensen zijn die hun eigen auto onmisbaar vinden terwijl er prima alternatieven zijn. Mijn eigen auto is overigens zeker niet onmisbaar, dat is echt een luxegoed. Maar op de lange termijn is het huidige autoquotiënt misschien helemaal geen haalbare kaart. En, als je je ruimtelijke ordening en je logistiek anders kan inrichten, misschien ook voor veel minder mensen nodig. Maar dan heb je het wel over een aantal decennia.. | |
trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 21:36 |
De NS heeft nu al capaciteitsproblemen en lokaal OV moet je buiten de (rand)stad met een vergrootglas zoeken. Kan het theoretisch? Ja natuurlijk. Maar dan praat je inderdaad over een (fysieke en maatschappelijke) verbouwing van enkele decennia en tientallen miljarden. | |
Kickinalfa | maandag 18 maart 2024 @ 21:38 |
Hoewel vliegvakanties lekker makkelijk is om tegen te schoppen kun je je afvragen of je juist zakelijke vluchten niet veel meer moet belasten. Immers kan een meeting ook via Teams of wat dan ook. Daarnaast blijf ik het een beetje hypocriet om plezier extra te belasten terwijl we zaken als Tata steel, of de hele bloemensector waarbij we bloemen invliegen buiten schot blijven. Voor zover belastingen werken zou ik kan ook liever zakelijke punten belasten ipv het plezier van personen. | |
Janneke141 | maandag 18 maart 2024 @ 21:40 |
Buslijnen terug invoeren is niet zo moeilijk, het grootste probleem op dit moment is daarvoor vooral een personeelstekort. De spoorwegen hebben last van achterstallig onderhoud en beperkte investeringen in capaciteitsuitbreiding, maar zelfs daar is de capaciteit met vrij beperkte uitbreidingen van de infrastructuur nog best op te krikken. Het zijn keuzes, en als je daar volle bak op gaat inzetten in plaats van tienbaans autosnelwegen, omdat je daar de toekomst in ziet, dan kun je best ver komen. Als het ergens kan, dan is het op zo'n dichtbevolkte postzegel als Nederland. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:41 |
Zaken hebben natuurlijk nut, plezier veel minder. Nooit is bewezen dat je van een vliegvakantie meer uit rust dan van een paar weken in de Alpen. Maar je hebt gelijk: ook zakelijk vliegen moet minder. Maar dat zal ook zeker gebeuren als je vliegen veel duurder maakt, dan wordt voor een hoop bedrijven teams toch plots een veel aantrekkelijker alternatief. Stuk goedkoper en je bent je personeel korter kwijt. | |
trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 21:42 |
Vluchten naar alles dat binnen 8 uur treinen vanaf Schiphol te bereiken is gewoon rücksichtlos verbieden. En passant de passagiers rechten op het spoor nog even daadwerkelijk op hetzelfde niveau brengen als op het vliegveld en je bent al een heel eind. | |
Janneke141 | maandag 18 maart 2024 @ 21:43 |
Je moet beide doen, lijkt me. Bovendien weet je in principe niet of iemand op een vlucht naar New York op vakantie gaat, of op zakenreis. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:44 |
Juist niet, laatst las ik een onderzoek dat het spoornet in Nederland juist ongeveer aan zijn maximum capaciteit zit en dat het neerleggen van meer spoor weinig zin heeft, omdat de capaciteit wordt bepaald door een aantal knooppunten. Veel treinen laten rijden op een spoor zoals in Japan is makkelijk, maar Nederland heeft het spoor met de meeste seinen en wissels, gewoon omdat het anders niet past. De knooppunten zitten vol en kunnen helemaal niet meer hebben. Wil je dit ondervangen, zul je hele wijken moeten gaan slopen. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 21:45 |
Hier geef ik je gelijk, vliegen naar Londen, Berlijn, Parijs, Madrid vanaf Schiphol is echt gewoon onzin. Dat zou gewoon niet mogelijk moeten zijn. | |
trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 21:52 |
Het schijnt EU-technisch allemaal nogal lastig te zijn. Je kunt natuurlijk een vergelijkbaar effect bereiken door je vliegtax zo in te richten dat de eerste kilometers veel duurder zijn. Overigens moet de EU ook eens werk gaan maken van het spoor. Ik heb het geprobeerd om een kaartje te kopen naar Madrid. Dat kan niet. ![]() | |
Janneke141 | maandag 18 maart 2024 @ 21:53 |
Heb je een link naar dat onderzoek? Niet omdat ik je niet geloof, maar ik wil het graag lezen. Ik weet wel wat iets van het spoor, dus mijn uitspraken dat er ruimte is zijn niet helemaal ongefundeerd. Zes IC's en vier stoptreinen per uur zijn op iedere lijn met dubbelspoor mogelijk, al moet op sommige plekken de beveiliging wat aangepast worden. En vrijwel alle belangrijke lijnen zijn dubbelspoor. De belangrijkste lijnen in de Randstad zijn zelfs grotendeels viersporig, en op veel plekken voorzien van ongelijkvloerse kruisingen. De twee stations met de grootste ruimtebeperkingen zijn Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. Te Amsterdam Centraal zijn inderdaad nauwelijks mogelijkheden, maar men wil Amsterdam Zuid uitbreiden en vanaf daar ben je met de metro ook zo in het centrum. Vanaf veel kanten zelfs sneller dan via Centraal. Utrecht Centraal heeft relatief lange stationnementen om allerlei cross-platform overstappen te garanderen, maar als de frequenties omhoog gaan vervalt die noodzaak. En op lijnen waar de frequentie niet omhoog kan, zou je wel weer langere treinen kunnen inzetten... Het vergt natuurlijk investeringen, maar opties zijn er. In steden als Zürich, Malmö, Stuttgart, Berlijn en Antwerpen hebben ze de bestaande stations in oude steden ondertunneld om meer capaciteit te genereren. Kost kapitalen natuurlijk, maar onmogelijk is het in principe niet. | |
Perrin | maandag 18 maart 2024 @ 21:53 |
Nou en of. Onbegrijpelijk dat dat nog niet kan. | |
Cupfighter | maandag 18 maart 2024 @ 21:57 |
Vliegen mag van mij duurder worden, het is een luxe | |
Erno-BE | maandag 18 maart 2024 @ 22:02 |
Madrid is circa 1.800 kilometer van Amsterdam. Op die afstand kun je moeilijk concureren met het vliegtuig als trein. | |
Kickinalfa | maandag 18 maart 2024 @ 22:12 |
Overig stoot tata steel per jaar ongeveer evenveel uit aan c02 dan alle vakantiereizen (auto/vliegtuig) bij elkaar. | |
trein2000 | maandag 18 maart 2024 @ 22:13 |
Als ik met de tjoektjoek op vakantie kan naar Barcelona kun je ook naar Madrid. | |
KaheemSaid | maandag 18 maart 2024 @ 22:13 |
Misschien moeten we dan geen staal meer gebruiken… | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 22:14 |
Staal hebben we nou eenmaal nodig. Natuurlijk kun je je vraagtekens hebben bij de locatie en moet het zo snel mogelijk groen, maar van de Europese staalproductie willen we niet af. | |
Lord-Ronddraai | maandag 18 maart 2024 @ 22:14 |
Natuurlijk wel je kan dat toch gewoon progressief doen. Stel een Miljardair wil naar Australie moet hij 100miljoen vliegbelasting betalen. Stel Jan Modaal wil betaalt hij 10.000 vliegbelasting. Of je kan iedereen een aantal airmiles geven niet verhandelbaar. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 22:14 |
Ik zal morgen voor je gaan zoeken, hoop dat ik het kan vinden. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 22:16 |
Nee, alles inkomensafhankelijk maken gaat niet, is onwerkbaar en ook onwenselijk (dan moet je overal gaan betalen met een app waar je inkomen in staat, oid?). | |
mcmlxiv | maandag 18 maart 2024 @ 22:16 |
Best grappig dat een eenvoudig proefballonnetje wat uiteindelijk vooral niet de mensen met weinig geld, maar juist de mensen met veel geld treft zoveel emotie losmaakt. Bottomline is het heel eenvoudig, onze bol kan niet 7 miljard of meer mensen met onze mate van luxe en overvloed ondersteunen tenzij we enorme doorbraken in de energie-transitie maken waarbij overvloedige duurzame energie wereldwijd het hele jaar door de uitkomst is. Het probleem met klimaat en milieu en belangrijker nog energie en voedselvoorziening is dat je niet 10 of 20 jaar, maar 50-100 jaar vooruit moet kijken. Heb je kinderen dan zijn het je kleinkinderen en achterkleinkinderen waar je fuck you tegen zegt met verspilling en vervuiling. Toch maar een persoonlijk verspil- en vervuilbudget invoeren dan? Een budget wat niet zomaar uitgeruild kan worden en waarbij iedereen zelf mag beslissen wat hij of zij daarmee doet? | |
Kickinalfa | maandag 18 maart 2024 @ 22:18 |
Zolang dit soort bedrijven buiten schot blijven, onnodige sectoren buiten schot blijven en de zakelijke markt ook niet wordt aangepakt hoef je bij mij ook niet aan te komen symboolpolitiek voor vakantie vluchten of plezier extra gaan belasten. | |
Lord-Ronddraai | maandag 18 maart 2024 @ 22:21 |
Waarom onwenselijk, de lasten van vliegen eerlijk verdelen is onwenselijk want? Als het zon ding moet worden wat je maar zeer beperkt in je leven doet, jouw voorstel(voor de middenklasse ![]() Voor een reis heb je nu ook soms bijvoorbeeld een visum nodig. Op die manier zou je ook gewoon toestemming kunnen vereisen om een vliegticket te kunnen kopen. | |
Erno-BE | maandag 18 maart 2024 @ 22:29 |
Naar Barcelona met de trein is ook al een behoorlijke uitdaging, zeker als je niet in Amsterdam of Rotterdam woont. Bestemmingen als København, Warszawa, Praha, Wien, Milano zijn makkelijker met de trein te bereiken. Zelfs Budapest is makkelijker met de trein te bereiken dan Barcelona omdat je niet door Paris moet. | |
Tijn | maandag 18 maart 2024 @ 22:48 |
Ja, dat er geen EU-breed hogesnelheidsnetwerk is, is echt een schande. Het is allemaal hap snap, met wat losse trajecten die wel gaan, maar veel hangt ook van losse boemeltjes aan elkaar. Alle Europese grote steden zouden directe verbindingen met elkaar moeten hebben waar je met 300+ km/u heen kan knallen. Pas dan kun je serieus met het vliegtuig concurreren. | |
mcmlxiv | maandag 18 maart 2024 @ 23:00 |
Tja. Dat is onderdeel van het grotere probleem wat sinds 1972 “de club van Rome” pijnlijk duidelijk wordt. De mensheid is niet in staat problemen op te lossen op een manier die niet tot grotere problemen leidt. Als soort plegen we nú ongeveer 150 jaar roofbouw na honderdduizenden jaren van ecologisch evenwicht. Roofbouw die niet nog 150, zelfs niet 50 jaar is vol te houden. In 1850 waren er zo’n 1.3 miljard mensen, we zijn nu op weg naar 8 miljard. Die roofbouw dat leegvreten van de aarde heeft geleid tot een situatie dat we een virus zijn geworden, een plaag die uitermate slecht zal kunnen omgaan met een wereld waar onvoldoende energie, onvoldoende voedsel en onvoldoende veiligheid te vinden is. De huidige wereldwijde spanningen zijn het begin, de situatie zal niet beter worden ben ik bang | |
MoreDakka | maandag 18 maart 2024 @ 23:06 |
Altijd leuk als een fantast weer even creatief wil doen ![]() | |
ipa84 | maandag 18 maart 2024 @ 23:12 |
Als je in Parijs nog steeds van gare du Nord naar gare du Sud moet gaan denk ik dat weinig mensen zin hebben in een treinreisje naar Barcelona. Zeker niet als je ook nog is met je gezin gaat. Dan heb ik het nog niet eens over de prijs. | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2024 @ 00:02 |
De miljardair heeft een prive vliegtuig en lacht iedereen uit. | |
Niels0Kurovski | dinsdag 19 maart 2024 @ 04:09 |
Directe nachtverbindingen lijken me de beste oplossing voor de langere treinreizen binnen Europa. Dan is er ook voldoende capaciteit op het spoor. Het is ook luxe te maken met privé-coupés, mooie restauratie-wagons en er is vast nog wel wat entertainment te bedenken voor onderweg. | |
Erik_Groen | dinsdag 19 maart 2024 @ 04:48 |
Ja, laten we weer met zijn allen holbewoners worden net als 20.000 jaar geleden. | |
trein2000 | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:06 |
Ik ben op vakantie, niet op de vlucht. Gewoon een hotel in Parijs boeken. Niet te vroeg uit NL weg, lekker eten daar. Mooie avondwandeling maken en de volgende dag zo de rechtstreekse trein inrollen. | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:25 |
Jij misschien wel, maar heel veel Nederlanders (waaronder ook ik) willen niet door Frankrijk heen als ze naar Spanje willen en al helemaal niet in Frankrijk willen overnachten. Met vliegen naar Spanje is echt niets mis mee, met de trein naar Spanje is voor de meesten gewoon te ver. Als je het vliegen wil aanpakken, pak dan die tientallen vluchten naar Duitsland aan. Die kunnen prima vervangen worden door een busdienst ofzo. En misschien moet Nederland ook maar eens gaan meehelpen/meebetalen aan een HSL tussen Nürnberg en Plzen zodat het ook aantrekkelijker wordt om met de trein naar Praag te gaan. Ook op die stad wordt ontzettend veel gevlogen terwijl het niet eens 800 kilometer van Utrecht ligt. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:35 |
De trein in Europa is gewoon geen alternatief voor het vliegtuig. Ben wel eens met de trein naar noord Italië geweest. Wat een drama. Zelfs met overstaptijden van meer dan een uur red je nog je aansluiting niet. De ICE in DL heeft zoveel vertraging. En over de Alpen vanaf Innsbruck moet je met een boemeltje. Heel romantisch. Maar ik was 16 uur onderweg. En het vliegtuig doet er 1 uur 40 minuten over. Ik kwam gebroken aan. En dan los van het feit dat het qua prijs al gewoon extreem veel duurder is. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:39 |
Zolang we 3 verschillende spoorbreedtes hebben in Europa (Oost-Europa en Spanje/Portugal hebben hun eigen spoorbreedtes), is een goed netwerk nog best een puzzel. Het TEN-T plan ligt er wel, maar de uitvoering gaat helaas lastig. https://www.rijksoverheid(...)ers-tent-voorstel-ec https://europadecentraal.(...)oersnetwerken-ten-t/ https://transport.ec.euro(...)ort-network-ten-t_en ![]() Dat plaatje is al wat ouder, de Lelylijn (Amsterdam-Bremen) is bijvoorbeeld ook toegevoegd aan TEN-T. Het kernnetwerk zou in 2030 af moeten zijn, maar dat lijkt onhaalbaar. [ Bericht 11% gewijzigd door Hanca op 19-03-2024 07:46:13 ] | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:45 |
Nou als je naar de Maglev-trein kijkt (tot 500 km/u), dan is er hoop voor Europa. Maar ga daar maar eens een netwerk van aanleggen. En dat zal dan ook tot uitdrukking komen in de prijs. Dus dan ben je inderdaad in anderhalf uur in Milaan, maar voor 5 keer zoveel geld als nu. Dus dan is het nog geen alternatief voor vliegen. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:50 |
Wel als je vliegen meer dan 5 keer zo duur maakt of gewoon verbied op afstanden waar een trein een prima alternatief is. Het is niet zo dat 5 keer zo duur als het huidige vliegen te duur is, vliegen is nu namelijk absurd goedkoop. | |
Janneke141 | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:51 |
Veel hogesnelheidslijnen in Spanje zijn al op normaalspoor uitgevoerd, in elk geval de route Zuid Frankrijk-Barcelona-Madrid en nog een paar andere, dus dat probleem is al redelijk opgelost. Als je verder naar de Costa wil zal je moeten overstappen, maar dat is voor langeafstandsvervoer niet zo'n probleem. Naar Litouwen/Letland/Estland is momenteel een normaalspoorlijn in aanbouw vanuit Polen, met name voor goederenvervoer maar is ook voor doorgaande reizigerstreinen mogelijk. Er wordt zelfs onderzocht of een tunnel van Estland naar Helsinki een mogelijkheid is. Of we in de nabije toekomst weer naar Moskou op vakantie willen is discutabel, maar ook dat is niet onmogelijk. Te Zweisimmen (dat is in Zwitserland) hebben ze een installatie gebouwd waar treinen in een paar minuten doorheen rijden en die de spoorbreedte aanpast van 1000 naar 1435 mm. Dat kun je dan ook wel maken van 1435 naar 1520 (of vice versa). Kost wat natuurlijk, maar de techniek bestaat al. Veel internationale treinen zijn al geschikt voor de 4 gangbare bovenleidingspanningen, en ook het beveiligingssysteem wordt langzaam geharmoniseerd. Er gebeurt wel wat, maar dit is eigenlijk bijna allemaal voor het goederenvervoer. Internationaal reizigersvervoer heeft echt heel weinig prioriteit. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:53 |
En ondertussen roept het PBL op tot een klimaat tussendoel, 90% reductie in 2040: https://www.trouw.nl/duur(...)n-zegt-pbl~bcb731fb/ https://nos.nl/artikel/25(...)moet-dan-zijn-gedaan Dan moeten we wel hooen dat het komende kabinet zo snel mogelijk valt. | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 07:55 |
Zo'n Maglev-trein gaat echt niet non-stop van Amsterdam naar Milano. Er wordt dan sowieso gestopt in Utrecht, Arnhem, Duisburg, Düsseldorf, Köln, Frankfurt Flughafen, Mannheim, Karlsruhe, Freiburg im Breisgau, Basel, Luzern, Lugano en Como. Ja dan neemt de reistijd fors toe. Iedere grote stad wil namelijk een aansluiting hebben op een Maglev-trein. Voordeel is wel dat Maglev-treinen sneller accelereren dan conventionele treinen. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 08:19 |
Ik kan het helaas niet vinden. Volgens mij was het van deze Jeroen Borst: https://www.nporadio1.nl/(...)kapitaalvernietiging ProRail zelf zei natuurlijk in 2018 ook al dat meer spoor eigenlijk niet gaat op de drukke plekken. Een groot deel van de conclusie qua oplossing was als ik het me goed herinner: we moeten de Randstad veel meer als een metropool aanpakken. Daar laat je geen normale treinen doorheen rijden, maar metro en lightrail. In Parijs pak je ook niet de trein van de ene naar de andere kant. En eigenlijk is Nederland zelfs zo klein, dat je met die 2 verbindingen bijna heel Nederland wel aan elkaar kunt verbinden. Dat geeft meer ruimte voor goederenverkeer (wat je vaak niet ondergronds wil hebben) over het huidige spoor. Mijn bedenking toen: als je kijkt naar de Noord-Zuid lijn in Amsterdam, dat gaat wel vele miljarden kosten. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 08:26 |
Tegen die tijd kijk ik nog wel een keer. Voorlopig vlieg ik. Omdat de trein geen realistisch alternatief is. Wat ik wel vervelend vind is dat veel vliegvelden geen treinaansluiting hebben. Moet je alsnog met de auto gebracht en gehaald worden. Aan beide zijden. | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 08:36 |
Vergeet niet dat de Chinezen een mooie nieuwe lijn tussen Budapest en Belgrado aan het bouwen zijn, het eerste stuk tussen Belgrado en Novi Sad is al helemaal klaar en ieder uur rijdt er een Stadler Kiss die tussen beiden steden er 36 minuten over doet. Budapest-Belgrado zou in de toekomst in 4 uur kunnen, tenminste als de Europese Unie het project niet gaat saboteren, omdat de Chinezen het project aanleggen en financieren. | |
Janneke141 | dinsdag 19 maart 2024 @ 08:43 |
Dat saboteren zal nog wel meevallen. Je kunt je beter afvragen hoe je in de toekomst gaat voorkomen dat een land als China in Europa infrakolonialisme gaat bedrijven. | |
nostra | dinsdag 19 maart 2024 @ 08:51 |
Ja, dat is een ernstig groot probleem waar ook maar zeer beperkte aandacht voor schijnt te zijn: de Chinezen lossen met geld de problemen op die wijzelf niet oplossen en kopen zich vervolgens in de Balkan en het voormalig Oostblok in met alle machtsclaims op de toekomst die daarbij horen. | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:11 |
De Europese Unie kan wel blokkeren dat in Hongarije de Chinezen de nieuwe spoorlijn aanleggen en dat dus in Servië straks wel een nieuwe spoorlijn ligt, maar dat in Hongarije de treinen verder moeten rijden over oude lijnen, wat dus negatieve impact heeft op de reistijd. | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:15 |
Je kunt beter door Frankrijk reizen dan door de grote schroothoop die de Duitse infrastructuur tegenwoordig is. Het spoor in Duitsland is waardeloos en volstrekt onbetrouwbaar, zolang dat niet op orde is blijft de trein als serieus alternatief voor vliegen niet meer dan wensdenken. Het slaat mijns inziens ook nergens op om vliegen aan te pakken terwijl het alternatief ronduit slecht is. Ik heb zelf in Frankfurt gewoond en gewerkt en ken talloze collega's die naar afspraken in o.a. Hamburg, Brussel en Amsterdam vliegen omdat je er met Deutsche Bahn gewoonweg niet vanuit kunt gaan dat je op tijd aankomt. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2024 09:19:52 ] | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:16 |
Is het ook niet een teken van falen van de Europese Unie met betrekking tot de infrastructuur in Centraal-Europa? Het aanleggen van de Rail Baltica tussen Warschau en Tallinn duurt een eeuwigheid, Polen heeft één hogesnelheidslijn, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije hebben geen enkele hogesnelheidslijn. De Chinezen springen dus in het gat wat de Europese Unie achterlaat en juist door de Chinezen komen er in Centraal-Europa juist allerlei nieuwe spoorlijnen bij. Dat moeten wij juist aanmoedigen. | |
Niels0Kurovski | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:17 |
Tegenwoordig met 250km/u door het bergmassief via de langste spoortunnel ter wereld. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:19 |
En ondertussen stoft de VVD een oud plan af om kinderen zonder vaccinaties te verbieden op kinderdagverblijven. https://www.ad.nl/politie(...)-de-opvang~abdcf4ae/ In het artikel wordt 2020 genoemd, maar hier kwam Dijkhoff in 2018 ook al mee: https://nos.nl/artikel/22(...)egt-vaccinatieplicht | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:20 |
Wil je Paris vermijden dan is reizen door Frankrijk juist een hele opgave en dan heb het niet eens over het regionale spoorvervoer wat in Frankrijk helemaal uitgekleed is. En bij iedere hervorming vanuit de regering wordt er weer gestaakt. De ICE's zijn onbetrouwbaar, maar vertragingen van meer dan een uur zijn een zeldzaamheid in Duitsland. Bovendien zijn ICE's comfortale treinen met uitstekende voorzieningen en is de informatievoorziening in Duitsland best prima te noemen. | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:21 |
De langste spoortunnel ter wereld is tot september 2024 gestremd vanwege herstelwerkzaamheden. | |
Niels0Kurovski | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:22 |
Oeps. ![]() | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:27 |
Innsbruck -Verona (of Rovereto). 155 km, bijna 4 uur. | |
Janneke141 | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:30 |
De dalende vaccinatiegraad begint echt een probleem te worden, dus we moeten daar echt wel iets aan doen. Hoewel ik niet direct afwijzend sta tegen dit idee, moet je je wel afvragen of de nadelen die gepaard gaan met dit plan (dalende arbeidsparticipatie, kinderen uit grotendeels toch al zwakke groepen die nog langer thuisblijven) niet opwegen tegen de voordelen. En er zit een verschil tussen 'vaccinatie op kdv's verplichten' en 'kdv's de mogelijkheid geven om ongevaccineerde kinderen te weigeren'. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:32 |
De VVD gaat nu dus voor de eerste optie (verplichte vaccinaties op kdv's), waar D66 een paar jaar geleden nog voor de tweede optie ging. | |
Erno-BE | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:34 |
De langste spoortunnel ter wereld is in Zwitserland en dan tussen Duitslalig en Italiaanstalig Zwitserland. Je komt er doorheen als je richting Milaan reist. De route München-Innsbruck-Verona loopt uitsluitend via klassieke spoorlijnen en nu rijden daar nog klassieke Intercities, vanaf april stromen nieuwe RailJets in deze verbinding. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:34 |
1G dus. Hoe gaan ze dat controleren? En wat als je kind al de mazelen etc heeft gehad? | |
nostra | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:35 |
Liberaal dingetje weer om het generiek te verbieden in plaats van kdv's de te geven te weren. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:37 |
Ja. Er rijden boemeltjes op dat traject. München-Innsbruck-Verona. Ik zal volgend jaar nog een keertje kijken of de trein beter geworden is. Nu is het gewoon geen alternatief tov het vliegtuig. Trein deed er de vorige keer 18 uur over. Dus ik heb maar weer het vliegtuig geboekt voor deze april. Ik vond de trein vooral ook veel stress opleveren, vanaf de eerste vertraging in DL. Omdat je niet snachts wil stranden op Innsbruck. Niet als vrouw alleen. Maar ook niet als gezin. De prijs was niet eens doorslaggevend in deze. [ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 19-03-2024 09:42:16 ] | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:41 |
Je krijgt nu al een vaccinatiepaspoort bij elk kind, dus die controle is niet zo moeilijk. 'Heeft ziekte gehad' is dan geen optie. Als ik me goed herinner wilden ze alleen een uitzondering maken voor kinderen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden. | |
Niels0Kurovski | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:43 |
Ik ben die ÖBB Nightjet nachttrein vanaf Amsterdam met eigen coupé naar Wenen van plan. Laaste keren Wenen was ik per vliegtuig op doorreis. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:44 |
Dat gele boekje? Dat is geen officieel document. https://ggdgm.nl/gele-boe(...)n-sticker-en-stempel | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:45 |
Dat is leuk! Veel plezier. ![]() Ben wel eens op wintersport geweest met de trein. Was ook een hele belevenis. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:47 |
Klopt, maar je kunt het wel laten zien. Anders iets van een uittreksel vanuit het dossier van de GGD, oid? Het staat allemaal opgeslagen in het systeem van de GGD, bewijs regelen zou dus vrij simpel moeten zijn. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:48 |
Ik blijf me verbazen over de incompetentie van de overheid. Al in de jaren 70, met de oliecrisis, was het duidelijk dat huizen veel te veel energie verbruikten. Werd veel gesproken over isoleren. Nu, een 50 jaar later zijn er nog steeds veel te veel huizen die een hoog energieverbruik hebben. Ik woon in een groot vrijstaand huis uit de jaren 70, en dat is dus zeker niet energieneutraal. Maar als ik ff snel het totale energieverbruik bereken, kom ik op 8.500 kWh (Stroom plus gas, uitgaande van 10 kWh per Kuub gas), trend dalend. En dat is bij een binnentemperatuur van 21-22 C in de woonkamer en 19-20 boven op kantoor. Dit zonder subsidies zelf gedaan, omdat ik dat belangrijk vind. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:49 |
Ik ben benieuwd hoe ze het op gaan lossen. Met corona was het ook zo'n gedoe met privacy etc (vandaar ook die 3G). | |
Niels0Kurovski | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:52 |
Voor de zeevaart en offshore is het gele boekje afdoende. Medische keuring staat in andere boekjes (Seamans' Book en Personal Safety Logbook) opgetekend door het Port Health Center van de Arbodienst. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 09:52 |
Dit gaat niet om elke keer als je naar binnen gaat, maar alleen om het moment van inschrijven. Dat kan prima met een uittreksel uit een register dat je er bij moet leveren. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:00 |
Ik verbaas me ook altijd over het gemiddelde verbruik per type huis of grootte van een huishouden. Geen idee of die cijfers die bijvoorbeeld Eneco er bij levert echt accuraat zijn, maar wij zitten met ons 5 persoons huishouden in een rijtjeshuis uit 1975 van 131m2 altijd onder de categorie appartement op gas en onder de categorie 2 persoons huishouden op electriciteit (afgelopen jaar 580m3 gas en 1950KwH stroom, zonder zonnepanelen). En dat terwijl ik altijd thuis ben en door mijn ziekte altijd de verwarming op minstens 21 graden heb in de woonkamer. Er is inderdaad nog enorm veel te winnen op de beste vergroening van energie: energie die niet meer gebruikt wordt. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:00 |
Alleen bij inschrijving is niet voldoende. Je wil ook dat de vervolg vaccinaties op orde zijn. Dus bij ieder vaccin moet het KDV op de hoogte zijn als het wel/niet genomen is. Want tussen nul en vier krijg je er nogal wat. Die moeten allemaal kloppen. Dat is dus wel een puntje waar de wet gewijzigd moet worden. Dat je verplicht medische informatie over je kind moet verstrekken. Moet je ook vastleggen wie die informatie allemaal in mag zien, en hoe lang het bewaard wordt. Misschien is een koppeling wel iets? Tussen het KDV en de GGD. Dat bij onvoldoende vaccinatie er een lampje gaat branden en je kind niet meer welkom is. Het gaat om 12 prikken tm 4 jaar. Die moeten allemaal kloppen. https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/vaccinatieschema | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:06 |
zit je op een 7750 kWh aan energieverbruik voor je huis Klinkt als goed geïsoleerd. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:11 |
Klopt. Vloerisolatie, triple glas voor, aan de achterkant staat er een serre tegen het huis dat is natuurlijk ook een perfecte isolatie, isolerende voordeur (die maakte verrassend veel verschil). En overal tochtstrips e.d. Belangrijkste: we verwarmen alleen de woonkamer met open keuken, geen slaapkamers of badkamer. Dat hoeft allemaal helemaal niet zo heel duur te zijn. En het levert enorm veel comfort op, we komen nooit in een echt koud huis (onder de 19 graden heb ik de afgelopen 2 jaar niet gezien in onze woonkamer). | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:19 |
Uiteraard, en het probleem is ook dat die steden niet allemaal mooi in een rechte lijn liggen. Je kunt je wel afvragen of het verbinden van steden als Arnhem, Duisburg, Mannheim, etc. zin heeft bij zo'n snelle trein. De relatieve vertraging neemt daardoor in elk geval enorm toe. Het grote probleem van Europa is natuurlijk ook het historische erfgoed. Dat kan niet zomaar worden uitgewist of platgegooid zoals men in China of Japan veel makkelijker doet. De verbinding met vliegvelden in Europa is soms ook heel matig. Ik lees ook dat in Nederland de grond bijv. zo modderig en zacht is dat deze niet geschikt is voor een trein die zo snel kan. | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:22 |
Geen enkele politicus heeft er belang bij om impopulaire maatregelen te nemen die over 30, 40 of 50 jaar voordeel opleveren. Zo heeft ook de wooncrisis kunnen ontstaan. En de migratiecrisis. En alle shit waar we nu in zitten. Omdat politici bang zijn om over 2 of 3 jaar weer afgerekend te worden op hun beleid. | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:24 |
Ik zit in een socialehuurwoning die midden jaren 90 is gerenoveerd. Het verbruik is hoog, mede door een oudere elektrische boiler. Ook is er blokverwarming dmv gas. Sommige mensen in mijn pand hebben niet eens een digitale thermostaat die per halve graad geregeld kan worden. Tocht is ook een probleem. Waarom wordt hier niets aan gedaan? Omdat de woningcorporatie hier geen enkel (financieel) belang bij heeft en niet door de overheid wordt gedwongen om te verduurzamen. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:25 |
De moeilijke conclusie moet dan eigenlijk zijn dat democratie niet werkt voor het oplossen van problemen op lange termijn. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:33 |
Amsterdam Milaan Dat is een duizend Kilometer. Een modern vliegtuig gebruikt op die afstand ongeveer 35 liter kerosine per passagier op die afstand. Daarvoor hoef je dan dus geen gigantische infrastructuur te gaan bouwen. Beton is enorm energie intensief, net als staal. Vliegtuigen worden op het moment iedere generatie veel zuiniger, door grotere motoren en gebruik van lichtere materialen. Het geld besteed aan een gigantische hoeveelheid infra om alle steden met Maglev te gaan verbinden kan veel en veel beter besteed worden aan de ontwikkeling van zuiniger vliegtuigen, synthetische brandstoffen of elektrisch vliegen. Alleen al de aanslag op de natuur door de aanleg van de Maglev is enorm | |
Beathoven | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:36 |
Helaas Maar het is ook wel een beetje de mindset van de kiezer en de veranderingen qua media, die over de decennia is veranderd. Waar we vroeger stemden en (ondanks de verzuiling) vervolgens de boel op z’n beloop lieten omdat we voor bestuurders kozen en verder de focus op ons eigen leven hadden, is er nu bijna de wil om er zelf met de handen aan de knoppen te gaan zitten. Net als met die 17 miljoen bondscoaches. Iedere zucht wordt breed uitgemeten op Twitter en andere media en dat zit inderdaad voornamelijk op de korte termijngedachte. Misschien moet er eens wat op de schop om ook dit allemaal goed te kaderen. Dat er weer een generatie komt die weet waar de grenzen liggen. | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:39 |
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Hoewel Japan ook een democratie is, maar Japan heeft weer andere problemen. Maar het klopt dat een democratie zoals de onze een totaal vleugellam systeem is waarin niemand echt macht heeft en niemand verder dan 2 jaar durft te denken. Een dictatuur is dan in sommige opzichten beter. Beter zou nog zijn een staat die bestuurd wordt door filosofen, zoals Plato al opperde. Democratie gaat op korte termijn leiden tot onze eigen ondergang. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:40 |
Zoals ik zei, al 50 jaar incompetentie bij de overheid | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:41 |
Ik ben het daar wel mee eens. Op korte afstanden (tot max 600 km) zou een Maglev wel een oplossing kunnen zijn. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:51 |
Korte afstanden tussen wat? Of de gereisde afstand nu 100, 600 of 1500 Kilometer is, is irrelevant, als je 600 KM met een Maglev wil reizen zal je nog steeds tussen alle grote steden een enorm netwerk aan Maglevs moeten gaan bouwen. | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:54 |
Ik ben voorstander. Prima als je kiest om niet te vaccineren maar daar hoeven andere kinderen (en ook volwassenen) niet onder te lijden, dan pak je zelf die verantwoordelijkheid maar en pas je zelf op de kinderen. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:54 |
Als er iets slecht is voor een staat op termijn is het een dictatuur, omdat het geen corrigerende eigenschappen heeft, want geen vorm van kritiek op de dictator is gezond, een dictatuur neigt er altijd naar dat het leiderschap te horen krijgt wat het wil horen, omdat het ongezond is te vertellen wat de grote Pipo niet wil horen. Democratie is geen perfect systeem, maar een functioneren democratie met zaken als persvrijheid en vrije verkiezingen is het minst slechte systeem. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:55 |
Flinke ziektekosten premieverhoging ook? | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:56 |
Nee. Zolang we dat niet ook doen voor mensen die doelbewust schadelijke dingen voor hun gezondheid doen is dat niet redelijk. Ik denk dan aan roken, overmatig drinken en obesitas. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:57 |
Volledig elektrisch vliegen zit er voorlopig nog niet in. Zelfs hybride zal nog wel even duren voordat het gemeengoed is, en daarbij wordt nog steeds kerosine verbrand. Sowieso hebben vliegtuigen een levensduur van 20+ jaar, dus innovatie sijpelt langzaam door naar de realiteit, terwijl het aantal passagiers dat vliegt elk jaar toeneemt. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:59 |
Die worden ruimschoots goedgemaakt door de kortere levensverwachting, een enorme kostendrijver is juist gezond leven en daardoor veel ouder worden, zorg en pensioenkosten zijn duur. We moeten niet voor niets steeds langer werken. Kinderen hebben nog een productief leven voor zich | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:00 |
Tja, zelfs Last Generation klimaat klevers willen lekker naar Bali | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:00 |
Tel daarbij op dat het ontwerp en ontwikkel proces van een vliegtuig ook al snel 10 jaar is en dan zien we weinig licht aan de horizon in dat opzicht. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:01 |
Dat dwingen komt er nu dus wel aan, dat is op zich opgelost. Huurhuizen moeten minimaal naar D, met woningcorporaties zijn vaak nog strengere afspraken. Tochtstrips kun je trouwens gewoon zelf aanbrengen. [ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 19-03-2024 11:10:32 ] | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:08 |
Ik ben het daar ook wel mee eens (ondanks dat mijn vrouw niet gevaccineerd is uit principe, ik ken dus de andere kant). Al zou ik me nog kunnen voorstellen dat je net als bij onderwijs ook 'niet openbare-kdv's' opent. Een KDV voor ouders die denken het beter te weten dan de wetenschap of een KDV op religieuze basis. Zoiets kun je toch niet echt tegenhouden, mijn zusje had vroeger ook een speelgroepje waarbij ze 3 dagen zat, om de beurt bij de ouders. Ze was dus 2 ochtenden in de week niet thuis. Dat kan je dan natuurlijk ook organiseren als ouders die niet willen vaccineren. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:09 |
Dat denk ik niet, dat zijn echt wel gescheiden groepen. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:10 |
Ik dacht sowieso dat het aan het KDV zelf zou zijn om een vaccinatie te vereisen of niet van de kinderen, niet dat de overheid afdwingt dat alle kinderen op een KDV gevaccineerd moeten zijn. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:18 |
Dat eerste was dus het in coronatijd afgeschoten voorstel van D66 (dat is afgeschoten op coronavaccins, iets wat kinderen nooit hebben gehad), maar de VVD wil dus dat wel afdwingen bij een te lage vaccinatiegraad. Dan gaan de KDV's er dus niet meer zelf over. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:20 |
Ja, twijfelachtig. KDVs de vrijheid geven hier zelf beleid over te vormen lijkt me beter dan het van bovenaf af te dwingen. Dat laatste creëert alleen maar weer tegenzin. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:22 |
Probleem is: dan heb je in Barneveld dus geen enkel KDV wat vaccinaties verplicht. Terwijl juist daar de te lage vaccinatiegraad speelt. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:25 |
Ik zou denken dat er dan in zo'n plaats wel een verlichte KDV wordt opgericht die dat wel afdwingt. Ook, misschien wel juist, in een plaats met een lage vaccinatiegraad zullen er bezorgde ouders zijn die om zoiets zitten te springen. | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:46 |
Tussen steden die nu ook al met een treinverbinding verbonden zijn. Denk voor de Nederlandse context aan Amsterdam-Berlijn (ok, net meer dan 600) met een tussenstop in bijv. alleen Hengelo en Hannover. Of aan Amsterdam-Brussel-Parijs. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 12:02 |
Dus bv Amsterdam Frankfurt, maar Frankfurt wil ook naar München, München ook naar Milaan en die weer naar Rome. Dan heb je nog steeds een gigantische extra infra | |
mcmlxiv | dinsdag 19 maart 2024 @ 12:02 |
Het blijft pijnlijk om te zien dat mensen niet begrijpen dat in een democratie de overheid structureel van incompetentie beschuldigen vooral betekent dat je daarmee de incompetentie van jezelf en je mede-inwoners beschrijft | |
TAmaru | dinsdag 19 maart 2024 @ 12:05 |
Van de mede-inwoners wel ja. Van mij niet ![]() | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 12:36 |
Bij een directe democratie, zoals de Zwitserse, had je een punt gehad. | |
Perrin | dinsdag 19 maart 2024 @ 13:04 |
Je punt is dat in een democratie mensen niet (structureel) incompetent kunnen zijn? De overheid maakt er in veel democratieën aantoonbaar een rommeltje van op heel veel gebieden. Populisme, kortzichtig korte-termijn beleid, cliëntelisme, afschuiven van verantwoordelijkheden, kop in het zand steken.. In veel landen in het Westen is het bestuurlijk een bende. Als je daarvan je heil verwacht, moet je heel veel geduld hebben. | |
Erik_Groen | dinsdag 19 maart 2024 @ 13:30 |
Het probleem zijn niet de politieke partijen of 'de democratie' maar de kiezers. Een te groot deel van het electoraat wil een populist aan de macht die hen wijs maakt dat er geen harde keuzes gemaakt hoeven te worden om complexe problemen op te lossen. De enige oplossing is een verplichte IQ-test voordat je mag stemmen. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 13:42 |
De echte oplossing is natuurlijk geen iq test, maar een hele goede journalistiek die niet mee gaat in hypes en het feilloos uit legt als politici onzin verkopen. Ik denk dat dat ook de grote verandering is van de afgelopen 30 jaar: de achteruitgang van de journalistieke kwaliteit, mede door social media. Daardoor wordt onzin van politici niet of veel later blootgelegd en daardoor lopen politici ook vaker achter onzinnigd dingen uit de pers aan, waarbij het grote voorbeeld natuurlijk die neppe Bulgarenfraude is. De journalistiek is een onmisbare peiler onder een goede democratie en die peiler is enorm zwak geworden. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 13:46 |
Case in point: alle media (inclusief de NOS en De Volkskrant) namen klakkeloos het frame over dat Wilders "het premierschap heeft opgegeven". Regelrechte Haagse spin dat als nieuwsfeit wordt gepresenteerd. Echt teleurstellend. [ Bericht 1% gewijzigd door Tijn op 19-03-2024 15:56:54 ] | |
Niels0Kurovski | dinsdag 19 maart 2024 @ 13:53 |
Van die mediamomentjes die dan eindeloos worden herhaald geven nou niet bepaald een correcte voorstelling van zaken nee. Sensatiebelustheid voor de kijkcijfers is het. Hef NPO3 maar op en stop met reclameblokken. | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2024 @ 14:03 |
Nee, maar de verantwoordig voor het stemmen op de incompetente politici ligt wel bij de kiezer, die stemt voor populisten, voor korte termijn beleid, clientelisme en al het andere. In mijn opinie is uiteindelijk, in een democratie, het de kiezer die politici wel of niet afstraft of beloontvoor alle genoemde zaken en we moeten gewoon vaststellen dat de kiezer dat niet doet maar wel constant klaagt over dezelfde politiek want die doet alles fout. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2024 14:04:27 ] | |
nostra | dinsdag 19 maart 2024 @ 14:11 |
Twee moties waarover de Tweede Kamer dinsdag stemt, zorgen voor nog meer onduidelijkheid over de toekomst van het Nationaal Groeifonds, de miljardenpot om langetermijnprojecten van bedrijven en organisaties aan te jagen. Die toekomst was al onzeker omdat een nieuw kabinet het geld misschien liever in andere zaken steekt. D66 draagt het fonds een warm hart toe en kwam daarom met moties, de ene om het fonds in zijn geheel te redden en de andere om in elk geval door te gaan met de zogeheten vierde ronde. Dat is de subsidieronde van het lopende jaar van ¤3,4 mrd. Hoe goedbedoeld ook voor het Groeifonds, deze moties, en vooral de tweede, kunnen de plannen juist behoorlijk dwarsbomen. Als de moties een meerderheid krijgen natuurlijk niet, want dan is het Groeifonds voorlopig gered. Er zijn nog twee rondes in petto van samen zo’n ¤7 mrd. Informatietafel De kans is echter groot dat de moties geen meerderheid krijgen. De formerende partijen gaan zeer binnenkort verder praten en dan zullen de financiën aan de orde komen. Dat belooft een taai hoofdstuk te worden. Tegen die achtergrond is het hoogst onzeker of ze deze miljardenpot nu alvast willen dichtspijkeren, terwijl er ook al zoveel andere wensen liggen. Eelco Heinen, de financieel specialist van de VVD, wil niet vooruitlopen op hoe zijn partij gaat stemmen bij de moties, maar stelt in algemene zin wel dat ‘voortzetting van alle fondsen iets is voor aan de informatietafel’. Wat moet verantwoordelijk minister Micky Adriaansens (VVD) doen als een motie om door te gaan met het Groeifonds, zoals ze ook zonder die motie al van plan was, wordt verworpen? ‘Daar heb ik het antwoord niet op’, zegt een woordvoerster van het ministerie van Economische Zaken. ‘Dat is afhankelijk van hoe je ’m interpreteert. Is dat hetzelfde als het steunen van een tegenovergestelde motie?’ Negeren? Het ministerie weet het dus ook niet. Er ligt geen motie van tegenstanders van het fonds, die het kabinet oproept om onmiddellijk te stoppen met alle uitgaven en voorbereidingen daartoe. Maar als de D66-motie om daar gewoon mee door te gaan, wordt verworpen, is het de vraag of een demissionaire minister dit politieke signaal zomaar kan negeren. Adriaansens zit klem tussen enerzijds bedrijven die een aanvraag willen doen en daar al vele maanden mee bezig zijn, in de verwachting dat binnenkort de vierde ronde wordt geopend. En anderzijds de formerende partijen die niet willen dat ze zich voor miljarden vastlegt. Een maand geleden zei ze in de Kamer dat ze de inschrijvingstermijn wil uitstellen van 1 april naar 1 juni om de formerende partijen de tijd te geven een besluit te nemen. Met andere woorden: als er voor die tijd niet een nieuw kabinet is geïnstalleerd dat alle plannen wijzigt, gaat het fonds geruisloos open voor een nieuwe ronde. Duidelijkheid s.v.p. Het bedrijfsleven en de gezamenlijke universiteiten hebben eerder gevraagd om duidelijkheid. De potentiële aanvragers zijn groot voorstander van het fonds. Zij stellen, en worden daarin gesteund door een studie van de Rabobank, dat investeringen in toekomstprojecten die nu nog niet aantrekkelijk zijn voor gewone beleggers, de economie aanzwengelen. Maar ze willen wel duidelijkheid, want de voorbereidingen kosten veel tijd en geld. ‘Als deze motie wordt aangenomen, dan is die duidelijkheid er’, stelt een woordvoerder van de D66-fractie. ‘Als de motie wordt verworpen blijft de onduidelijkheid die de formerende partijen hebben gecreëerd.’ Hij gaat niet in op de vraag of D66 het risico neemt dat de minister zich genoodzaakt voelt per direct met het Groeifonds te stoppen. https://fd.nl/politiek/15(...)tie-kamer?gift=XJT6Z | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 15:52 |
Zwitserland en Lichtenstein hebben een directe democratie, parlement heeft daar niet veel te zeggen. Dat heeft die landen niet bepaald windeieren gelegd. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 15:53 |
Correct, niveau van de pers in NL is te triest om over te janken. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 15:57 |
Zwitserland heeft vooral Kantons die alles voor het zeggen hebben, de landelijke regering is eigenlijk vooral voor het buitenlandbeleid. En de kantons hebben helemaal niet zo veel referenda. Ook landelijk trouwens niet, dat zijn er een stuk of 6 per jaar met zwaar afnemende interesse. In 2023 waren het er maar 3 met een opkomst van 42% (de 3 referenda werden tegelijk gehouden). Dus nee, Zwitserland heeft geen directe democratie. En het is ook geen groot succes. | |
trein2000 | dinsdag 19 maart 2024 @ 15:58 |
Snapt hij het niet of wil hij het niet snappen? | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:03 |
Precies ik vind dat zon onzin alle verantwoordelijkheid afschuiven op politiek. De kiezer is toch uiteindelijk verantwoordelijk voor wie de leiding heeft in een democratie. Uiteindelijk is het de kiezer die consequent waardeloze keuzes maakt. Dat kan ook bijna niet anders hoeveel weet de gemiddelde kiezer eigenlijk over de gevolgen van hun stem. Hoe vaak reflecteren kiezers eigenlijk op hun stemgedrag. Qua dat aangaat past democratie hoe we het nu doen gewoon niet echt bij de tijd waarin we leven eerlijk gezegd. Het is te indirect, te abstract, vergt veel te veel aandacht om te volgen. Journalistiek een grotere rol geven klinkt mij ook mooi in de oren, maar hoe dan? Als mensen voor goede journalistiek geld over zouden hebben zouden kranten niet krimpen, of zou online journalistiek wel genoeg opleveren om de macht goed te controleren. Uiteraard zouden we de overheid de journalistiek veel meer kunnen financieren, maar dat ziet ook niemand zitten en geeft problemen qua onpartijdigheid. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:06 |
Wat Zwitserland geen windeieren legt is een schurkenstaat te zijn waar men graag witwast en profiteert aan oorlog. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:07 |
Alles hangt inderdaad samen. In de jaren '90 klotste het geld tegen de plinten bij de redacties van de grote kranten, maar dat is allemaal snel opgedroogd met de opkomst van het internet. En nu de stem van tante Truus op Facebook net zoveel waard is als die van een journalist, zitten we met een halve tweede kamer vol met PVV'ers. Ik weet ook niet hoe je je als samenleving uit dit gat omhoog helpt. Onderwijs lijkt me een cruciale rol te spelen, maar ja, dan lees je weer dat 1/3 van de 15-jarigen niet kan lezen ![]() | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:10 |
Het gaat me niet om een grotere rol voor de media, die is groot genoeg en misschien eerder te groot. Het gaat me om dat de journalistiek waardeloos is van kwaliteit. Nooit meer uit zoekt of iets wat een politicus zegt ook daadwerkelijk klopt of kan, geen vraagtekens bij plannen in de Kamer en vooral hijgerig achter allerlei hypes aanlopen en politici bevragen over die hypes. Geen vragen over een toekomstvisie, maar alleen over een zogenaamd schandaal wat meestal na een week al weer vergeten is en vervangen door het volgende schandaal. Met social media en de drang om snel te scoren en veel kliks te halen, is de kwalitatieve media bijna volledig verdwenen. Niet alleen bij de kranten, ook op tv. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:12 |
D'r kijkt ook geen hond meer naar, zeker niet mensen die jonger dan 40 zijn. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:17 |
Ligt toch gewoon aan de interesse voor diepgaande journalistiek. Als daar interesse voor zou zijn wordt het wel gemaakt hoor. Ik neem aan dat de meeste journalisten liever tijd en geld hebben om iets goed uit te zoeken dan allemaal pulp voor de kliks te leveren. Maarja hoeveel % van de kiezers betaald eigenlijk voor dat soort journalistiek? Je kunt denk ik moeilijk verwachten dat content creators dat hele gat opvullen, om van dat type content te leven moet je heel populair zijn wat bijna niet kan door polarisatie en gebrek aan interesse. Houd je over media zoals we nu hebben, waar heel veel rechts geluid is want die kant investeert gewoon veel meer in propaganda. | |
0ne_of_the_few | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:40 |
Maar wat is dat diepgaande journalistiek? Gemiddelde uitgaven van een Volkskrant, trouw of nrc valt daar helaas niet meer onder. Follow the Money heeft een enkel artikel dat de moeite waard is. De correspondent en types als Rutger Bregman is marketing verpakt als elitair gedoe maar zonder inhoud. Op tv is alleen Nieuwsuur de moeite waard en af en toe een aardige docu. Maar dat is te weinig om een echt goede functie te hebben. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:50 |
Ik vind dat een weinig interessante discussie. Mijn punt is dat het er weinig is omdat het niet populair is en men er geen geld voor over heeft. Hell al zou er flink geld in dat type journalistiek omgaan wil ik ook best bijdragen hoor ![]() Follow the money type journalistiek vind ik heel waardevol maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets ooit interessant kan zijn voor de meerderheid van de bevolking. | |
KaheemSaid | dinsdag 19 maart 2024 @ 16:52 |
In de NRC stond afgelopen weekend een artikel over Airbus, die hebben als doel om in 2035 te vliegen op waterstof. | |
Japepk | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:00 |
Daar moet AI toch een goede berekening in kunnen maken? Ik merk het bij mijn eigen reizen ook. Aan de ene kant ben ik blij dat ik in Breda woon en daar een hsl stopt. Maar inderdaad, Arnhem en dat soort locaties zouden niet op het internationale netwerk aangesloten moeten zijn denk ik. Je reist gewoon in je eigen land naar een internationaal treinstation en dan moet je in 2 of 3 stops toch wel een paar landen verder kunnen zijn. Daarvoor heb je dan wel goede informatie nodig in elk land, wnat stel dat ik alleen van Amsterdan naar Berlijn kan, wil ik in Duitsland ook wel goed weten hoe ik verder moet reizen. In Nederland slaat bijvoorbeeld een Rotterdam ook nergens op, want dat ligt al veel dichter bij Amsterdam. Maar ja, voor ik in Amsterdam ben vanuit Breda ben ik met het normale OV al 2-3 uur kwijt. Dat blijft de bottleneck. Vanuit dat oogpunt zijn Breda en Arnhem te verklaren. Bij de grens nog een station en verder gewoon naar de hoofdstad. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:06 |
Breda - Utrecht zou aangelegd moeten worden. | |
0ne_of_the_few | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:24 |
Mijn punt is juist dat er genoeg geld in omgaat om kwaliteitsjournalistiek te maken. Zie een correspondent of een follow the money. Maar het leidt alleen maar tot meer ijdele mensen die zichzelf in de etalage proberen te zetten. Meer geld gaat daar niet iets aan veranderen, alleen maar meer van hetzelfde. | |
KaheemSaid | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:41 |
Volgens mij zei Diederik Samson in de Rudi en Freddie show (Podcast Correspondent) iets van hoe meer Talkshows in een land hoe hijgeriger de politiek en we hebben vrij veel talkshows. Ik vind dit ook echt een ergernis, het zou toch veel intressanter zijn als boute stellingen van politici worden weerlegt, als verkiezingsdebatten tijdens de uitzending worden gefactcheckt, etc.? Vroeger, toen Rob Wijnberg nog de hoofdredacteur van NRC Next was, stond daar elke dag een factcheck in. Dat vind ik nou interessant. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:42 |
Correspondent en FTM samen halen samen 12 miljoen op volgens hun cijfers daarmee hebben ze ongeveer 80 mensen personeel. Lijkt me duidelijk ontoerijkend om veel diepgaand onderzoek te doen. Is toch ook complete peanuts voor iets wat belangrijk wordt gevonden in Nederland zijn al 13 voetbalclubs met meer begroting. Als het geld voor onderzoeksjournalistiek tegen de plinten oploopt wat is dan jouw analyse waarom men de neus ophaalt voor dit gat in de markt? | |
Perrin | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:47 |
Dankzij internet worden we collectief steeds dommer ![]() | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:50 |
Alsof Nederland daar vies van is. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:53 |
Nee, ik denk dat internet vooral duidelijk maakt hoe dom de meeste mensen zijn. Het wordt zichtbaarder, niet erger of meer. | |
SnertMetChoco | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:54 |
Vermoedelijk leidt het wel tot een vermindering van concentratievermogen. Mensen hebben gemiddeld genomen - vermoed ik - minder geduld om wat diepere / langere stukken tekst tot zich te nemen. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:59 |
Niet in dezelfde mate, kijk bijvoorbeeld naar aantal Oekrainers wij hebben er meer dan 5 keer zoveel op minder dan 2 keer de inwoners. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Zwitserland uit de tweede wereld-oorlog kwam vergelijk dat met andere Europese landen. | |
Perrin | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:59 |
Daarnaast leidt het tot de teloorgang van kwaliteitsmedia en hitsen alle Truzen en Henken elkaar op. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:02 |
Internet bied een zee aan informatie, dat maakt ons slimmer. We hebben alleen te lang slecht gereguleerd dus nu zit je met een handvol monopolies. Daarbij hebben die monopolisten belang bij het beinvloeden van mensen en creeeren van echokamers. | |
nostra | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:03 |
Daar zit gewoon weer een opwaartse lijn in de afgelopen jaren. NYT: ![]() WaPo: ![]() | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:06 |
Oh ja en hoe vaak schrijven deze media bijvoorbeeld over belangvenerstrengeling bij Nederlandse waterschappen? https://nmodata.nl/printing/magazines-oplagecijfers-kerncijfers De Donald duck alleen heeft al een oplage van 3 keer alle opiniebladen samen. [ Bericht 7% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 19-03-2024 18:15:59 ] | |
nostra | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:14 |
Niet, de Nederlandse media worden gedomineerd door DPG en Mediahuis, maar er is echt wel ruimte voor globale kwaliteitsjournalistiek. FD Mediagroep doet het goed, De Correspondent en FTM werden al aangehaald. Geld noch belangstelling is er voor het voorbeeld dat je aanhaalt: te marginaal, te tijdsintensief, te weinig interesse. | |
Kickinalfa | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:18 |
Waarom hebben we überhaupt nog een 1e of 2e kamer als tegenwoordig toch alles bij een rechter wordt bepaald. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:24 |
Serie De waterschappen Onderzoekscollectief Spit is samen met De Groene Amsterdammer en Argos en een aantal lokale media in de wondere wereld van de waterschappen gedoken, een wit mannenbolwerk waar belangen dikwijls in dikke kluwen door elkaar heen lopen. Deze serie kwam tot stand met steun van Stichting Democratie en Media. https://www.groene.nl/lijsten/de-waterschappen Geloof niet dat je er kijk op hebt. | |
Tijn | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:29 |
Uh, de 2e en 1e kamer maken de wetten. De rechter zorgt alleen maar dat die wetten gerespecteerd worden, die kan er ook niks aan doen dat de overheid zich niet aan hun eigen wetten houdt. | |
trein2000 | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:36 |
Bovendien is de notie dat als de hoogste rechter eenmaal uitspraak gedaan heeft er daarvan niet meer mag worden afgeweken onjuist. We hebben geen precedentenstelsel in Nederland. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:43 |
En NL in de eerste? Of na de tweede in Indonesie? Maak je maar geen illusies | |
nostra | dinsdag 19 maart 2024 @ 18:54 |
De Groene is inderdaad ook een goed voorbeeld en goed dat zij er blijkbaar wél ingedoken zijn, dat zou ik niet verwachten. Maar wat is nu je punt, als dat allemaal wel blijkt te gebeuren? | |
KareldeStoute | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:15 |
Moet zeggen dat ik dit wel een lastig ding vind. Uitmuntend dat de Groene hier in is gedoken. Maar de controle vanuit de pers op de politiek is eigenlijk veel te beperkt. Genoeg Raads- en Statenvergaderingen die door geen journalist meer gevolgd worden, laat staan de Waterschappen waar de publieke aandacht helemaal minimaal voor is. In de basis zou ik zeggen dat de journalistiek hier intrinsiek voldoende voor gemotiveerd zou moeten zijn maar de praktijk leert dat dit niet het geval is. Je moet hier dus eigenlijk een soort tegenmacht gaan organiseren en dat is iets wat de markt onvoldoende oppakt maar wat de overheid misschien niet zou moeten willen doen (op een gegeven moment gaan politici de bijbehorende geldstroom misbruiken). Maar hoe houden we de kritische journalistiek dan wel overeind… [ Bericht 0% gewijzigd door KareldeStoute op 19-03-2024 19:46:53 ] | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:16 |
Mijn punt is dat er te weinig belangstelling en financiering is voor dat type journalistiek. Dat er te weinig interesse en kennis is voor weloverwogen stemmen. We hebben letterlijk waterschapsverkiezingen. Maar zelfs voor POL is dat blijkbaar te oninteressant. Tja ik denk dat je dan geen goed bestuur kan verwachten. Dat democratie op die manier willekeur is. Het is ook oninteressant omdát er niet over geschreven of gepraat wordt. Ik denk bij landelijke politiek de journalistiek nog vrij aardig is. Maar dat bijvoorbeeld bij gemeenten er veel te weinig onderzoeksjournalistiek is zeker nu gemeenten 1001 taken hebben. Als ik kijk naar de gemiddelde stemmer denk ik dat het veel is als die 5 standpunten van een partij weet. Dat op gebied van veel issues zelf de kennis nog beperkter is. Dat zo geen weloverwogen keuze gemaakt kan worden. Zeker gezien ik ervanuitga dat de gemiddelde kiezer qua geheugen misschien een maand terug kan herinneren misschien een kwartaal vooruit wil denken. | |
Lichtloper | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:19 |
Het is wel zeer ongebruikelijk om bij precies dezelfde rechtsvraag tot een totaal andere conclusie te komen. Dit is wel een dikke juridische middelvinger naar de Raad van State. | |
KaheemSaid | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:30 |
Qua gemeentepolitiek heb ik ook geen idee waar ik terecht zou moeten. Van provincie en waterschap heb ik al even weinig weet. Ik zou over beide best meer willen lezen. | |
KareldeStoute | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:35 |
Soms pakt een regionale omroep dit soort dingen aardig op. En ik ken zelfs een voorbeeld van een provincie die de regionale krant betaalt om maar verslag te doen van de belangrijkste vergaderingen. Maar het is echt behelpen… | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:39 |
Waterschappen zijn natuurlijk ook gewoon niet echt politiek. Speciaal voor lokaal en provinciale controle op de politici heb ik een abonnement op het Dagblad van het Noorden, weet ook niet wat je verder kunt doen. Die krant is trouwens nog wel redelijk, die steekt duidelijk nog wel eens tijd in een artikel. Bij de landelijke kranten heb ik steeds meer het idee dat het vooral kwanititeit is, 5 min geen artikel geplaatst is 5 min geen aandacht getrokken. Als je 5 uur in een artikel steekt, had je ook 10x een half uur in een artikel kunnen steken en dat levert meer kliks op. Dat is natuurlijk het grote nadeel van internet (het voordeel: ik lees nu veel meer kranten dan ik op mijn deurmat zou krijgen zonder internet). | |
KareldeStoute | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:49 |
Dat is wel een wat dappere stelling. Met de overmacht van BBB zie je best wel wat verschuivingen in de verdeling van de belastingen en de uitgaven van de Waterschappen… Overigens heb ik inderdaad ook een abonnement op de lokale krant in de hoop dat ze een kritische waakhond zijn maar gelijktijdig zie ik ook dat hun redactie zodanig is uitgekleed dat het wel heel lastig wordt… | |
trein2000 | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:55 |
Zou je eerst de uitspraak even voor moeten lezen. Maar zo ongebruikelijk is het nou ook weer niet hoor. Het komt vaker voor. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:55 |
Een tientje hier en daar, veel meer is het niet. Ze zijn meer een VvE dan een echt politieke laag. | |
Janneke141 | dinsdag 19 maart 2024 @ 20:42 |
Zo zo, Dion Graus heeft anders gestemd dan de rest van de fractie. Gezien het onderwerp volkomen logisch, maar volgens mij wel een unicum voor de PVV. | |
0ne_of_the_few | dinsdag 19 maart 2024 @ 21:17 |
Ik zeg niet dat het geld specifiek voor onderzoeksjournalistiek tegen de plinten loopt. Maar er is media genoeg en geld genoeg in de media. Het wordt alleen niet ingezet op onderzoeksjournalistiek. Deels komt dat doordat het verdienmodel voor veel media de korte termijn is met kliks, marketing en advertentie inkomsten. Dat levert een wisselwerking op met de ontvanger die steeds vlugger in zijn/haar behoefte wil worden bevredigd. Alleen meer geld gaat imo alleen maar worden ingezet op meer media voor meer kliks. | |
trein2000 | dinsdag 19 maart 2024 @ 21:30 |
Sinds de lokale kranten (bijna) allemaal zijn opgekocht door Van Thilo cs is het niet beter geworden nee. Overigens moeten de waterschappen gewoon opgeheven worden. Taken kunnen prima bij de provincie worden ondergebracht. | |
trein2000 | dinsdag 19 maart 2024 @ 21:32 |
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter Hele belangrijke nuance in de vaccinatiediscussie. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 21:34 |
Wat moet ik me daarbij voorstellen, bij anonieme vaccinaties? Dat de GGD niet weet wie het betreft, maar dat er wel gevaccineerd is, hoe werkt dat? Edit: Ik lees het al. Dan wordt inderdaad niet vastgelegd bij de GGD en JGZ (Jeugdgezondheidszorg) wie er precies gevaccineerd is. Nou, daar ga je dan met je toelatingseisen voor kinderdagverblijven. Want 5% vind ik best significant. | |
capricia | dinsdag 19 maart 2024 @ 21:41 |
Overigens zit je dan op een vaccinatiegraad van 95%? Dat lijkt me toch niet slecht. | |
Hanca | dinsdag 19 maart 2024 @ 21:54 |
Dat is wel interessant idd. Ik bedacht vanmiddag ook dat er best familieruzies kunnen komen van een vaccinatieverplichting. Mijn schoonmoeder mocht van haar ouders absoluut niet vaccineren, heeft ze zich bij de oudste 2 netjes aan gehouden en daarna dacht ze 'ik mag dat toch zeker zelf weten' en is de rest gevaccineerd. Maar dat hebben haar ouders nooit geweten. Maar stel nou dat zo iemand haar kinderen naar een KDV wil sturen... Misschien niet het meest relevante argument, maar nu ik dit lees denk ik wel dat daar die anonieme vaccinaties vandaan komen. Mensen die het voor hun ouders of zelfs voor hun partner geheim willen houden. Is trouwens wel lastig met vaccinaties die een herhaling nodig hebben. | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 19 maart 2024 @ 22:44 |
Misschien moeten we dan eens gaan stemmen op partijen die internet serieus nemen. Dat gejaag naar clicks is denk ik ook omdat we het hebben laten gebeuren dat een paar bedrijven gigantische monopolies hebben. Nu lijkt het enige verdienmodel misbruiken van marktmacht, privacyinbreuk voor data, alles voor clicks. Qua dat aangaat heeft bijvoorbeeld Facebook uiteraard voor een kaalslag in online journalistiek gezorgd door te zorgen dat voornamelijk zij profiteren van alle content van kleinere vissen. Maar al die giganten misbruiken hun positie om niet te hoeven innoveren en concurrentie eruit te prijzen. Dat 30% commissie normaal is om uberhaupt nog iets te mogen verkopen van zon monopolist (bijvoorbeeld Apple store) is van de zotten. | |
trein2000 | dinsdag 19 maart 2024 @ 22:54 |
Er is kennelijk commotie ? | |
Janneke141 | dinsdag 19 maart 2024 @ 22:59 |
Tegenwoordig de belangrijkste politieke motie, commotie. Ben wel benieuwd naar de overweging van NSC. Is het puur conservatief protectionisme, of is er toch een link richting Rusland? | |
KareldeStoute | dinsdag 19 maart 2024 @ 23:00 |
De verschillen zijn in een aantal gevallen een stuk forser. Maar juist omdat het een politieke bestuurslaag is met eigen belastingen, die door de schaalvergroting steeds verder van de burgers komt te staan, is controle door de media wat mij betreft bittere noodzaak. | |
KareldeStoute | dinsdag 19 maart 2024 @ 23:01 |
Zou het verdelen tussen gemeenten en Rijkswaterstaat. De provincie is net zo’n ongecontroleerde laag… | |
KaheemSaid | dinsdag 19 maart 2024 @ 23:20 |
Ohh NSC laat zich weer even van zijn anti Europese kant zien, heb dat altijd wat het engste gedeelte van het verkiezingsprogramma gevonden. Al maakten de NSC stemmers waar ik destijds mee sprak zich er niet zo druk om. Vraag mij altijd af hoe ze dit rijmen met die brief van 29 november aan Plasterk:
| |
Frikandelbroodje | dinsdag 19 maart 2024 @ 23:50 |
Omdat Bosnië eigenlijk nog niet helemaal voldoet aan de eisen om de onderhandelingen te starten. Het probleem van NSC is dus dat de procedure niet volgens het boekje wordt gevolgd. | |
nostra | woensdag 20 maart 2024 @ 07:15 |
Groeifonds dus op slot. Nu was dat al betiteld tot het graaifonds voor allerlei andere douceurtjes, maar het was één van de weinige zinnige grote overheidsplannen om de innovatie te stimuleren. De PVV zal het geld ongetwijfeld nodig hebben voor wat quick wins. | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 07:17 |
Inderdaad, op 8 punten voldoet Bosnië nog niet. Ze nu toch toelaten zet de deur open voor andere landen die ook niet voldoen aan de eisen. Het is ook helemaal niet zo dat NSC tegen toetreding is: Ze zijn alleen voor het precies volgen van de afgesproken procedure. Zie ook hier: https://www.rd.nl/artikel(...)e-over-toetreding-eu Ook Frankrijk is trouwens voor uitstel om precies dezelfde reden, de EU is gewoon nog verdeeld: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240319_96514153 De tweet van Brouwers klopt dus gewoon niet. De opmerking van Van Campen, VVD, is trouwens met de huidige onderhandelingen in het achterhoofd bijna lachwekkend: Alsof er een PVV-BBB-NSC kabinet mogelijk is dat niet vaak dwars gaat liggen in de EU, met die samenstelling wordt Nederland de beste vriend van Orbán. | |
KareldeStoute | woensdag 20 maart 2024 @ 07:25 |
Tja, van centrumrechts verschuift de balans fors naar extreemrechts, dan hoef je niet op enige visie of innovatie te wachten… | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 07:35 |
Tja, D66 was zo dom om een motie in te dienen. De tegenstanders van het groeifonds hadden geen motie ingediend. Maar de minister gaf nu aan dat ze het verwerpen van een motie vóór het doorgaan zou interpreteren als de wens van de Kamer om er mee te stoppen. Terwijl huidig beleid nog het doorgaan was, de motie beschreef exact wat de minister van plan was te doen. Zonder het indienen van een motie had D66 zijn zin gekregen (waar is de tijd van 'motie is gelijk aan het huidige beleid en daarom ontraden'). Nou werkte het groeifonds toch al niet, het was vooral een manier om plannen van ambtenaren te financieren zonder controle door de Kamer: https://www.scienceguide.(...)nds-voor-ambtenaren/
| |
nostra | woensdag 20 maart 2024 @ 07:45 |
Gelukkig doen PME en PMT het dan maar zelf. | |
Janneke141 | woensdag 20 maart 2024 @ 07:52 |
Dit was dus altijd al het grote risico van die fondsen. Helaas maar weer eens waarheid geworden. Zoveelste voorbeeld van een vinding uit de Rutteperiode die eigenlijk alleen maar bedoeld was om democratische controle te omzeilen. | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 08:15 |
Kunnen we binnenkort een extra fractie verwachten? https://www.ad.nl/politie(...)lternatief~ad684fc9/
| |
capricia | woensdag 20 maart 2024 @ 08:19 |
Ik denk dat er grote kans is dat dat hoe dan ook gaat gebeuren. | |
KaheemSaid | woensdag 20 maart 2024 @ 08:21 |
Kijk dit wil je in de krant lezen in plaats van zo’n ophef tweet, dankjewel Hanca. | |
Lichtloper | woensdag 20 maart 2024 @ 08:26 |
Doet me denken aan een anekdote die Klaas Dijkhof laatst vertelde in zijn podcast over de toetreding van Roemenië tot Schengen. Daar was Nederland op tegen, net als Duitsland en Frankrijk. Maar die andere landen speelden het veel slimmer, waardoor Nederland de zwarte piet kreeg in Oost-Europa en Frankrijk vriendjes kon blijven. Belangrijk daarbij was het parlement, die nog voor de onderhandelingen met dwingende moties kwam om toetreding tegen te houden. Dijkhof smeekte ze bijna om het niet te doen, want het zette hem volledig vast in de onderhandelingen. Maar de Kamer nam toch een motie aan en toen konden Frankrijk en Duitsland makkelijk achterover leunen. ‘Nee, tuurlijk hebben we wel wat bezwaren, maar daar waren we wel uitgekomen. Het zijn die Nederlanders die dwars liggen’. En Dijkhof kon daar weinig aan veranderen, want iedereen aan tafel wist dat die motie er lag ![]() | |
Hexagon | woensdag 20 maart 2024 @ 08:44 |
Een mooie aanleiding voor de oppositie om daar eens lekker te gaan stoken de komende tijd. | |
Janneke141 | woensdag 20 maart 2024 @ 08:48 |
Dat kan nog lastig worden, de voorzitter van dat fonds is een prominent PvdA'er. | |
KareldeStoute | woensdag 20 maart 2024 @ 08:50 |
Tja, die vrouwenmepper kan nergens anders terecht en is hondstrouw aan Wilders. Gaat niks brengen. | |
Hexagon | woensdag 20 maart 2024 @ 08:52 |
Ik denk dat je je vergist. Heb het over Dion Graus, de PVV en zielige diertjes. | |
Hexagon | woensdag 20 maart 2024 @ 08:54 |
Desondanks gewoon proberen. Misschien zit er wel een goede catastrofus bij de oppositie. ![]() | |
Janneke141 | woensdag 20 maart 2024 @ 09:02 |
Oh ja, sorry. Slecht gekeken op welke post je reageerde. | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 09:03 |
Stoken om het stoken, zulke inhoudsloze en populistische politiek zou je je als serieuze partij nooit mee in moeten laten. Politiek moet altijd om de inhoud gaan, niet om het proberen een breuk te veroorzaken in een andere politieke partij. Wat is anders het verschil met populisten, als je de inhoud los gaat laten? Een partij met dergelijke tactieken mag je van mij gelijk op 1 hoop met PVV en FvD gooien. Wel is het natuurlijk zo dat dierenwelzijn de komende tijd veel vaker aan bod gaat komen en waar Graus meestal de PVV mee kreeg, zal dat de komende tijd lastiger worden en het wordt wel interessant om te zien hoe Graus daarop gaat reageren. Daar is geen gestook voor nodig, via de inhoud gaan we dit vanzelf zien. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 20 maart 2024 @ 09:26 |
Mee eens door de Persgroep is het eenheidsworst geworden met beperkte kwaliteit. Het is zoeken naar goede artikelen. | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 09:54 |
Dat is dan meteen de ondergang van NSC. Kan mij niet voorstellen dat Omtzigt dat laat gebeuren. Overigens snap ik niets meer van de politieke strategie. Waarom laat je je er in trekken? | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 09:58 |
En de VVD, want lekker goedkoop tanken is veel belangrijker dan innovatie natuurlijk. https://www.scienceguide.(...)l-belastingvoordeel/ | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 10:22 |
Ik ben wel een beetje klaar met de Bosma show. | |
Rnie | woensdag 20 maart 2024 @ 10:24 |
Youtube blijkt een leuke bron wat betreft livestreams van debatjes. ![]() "Ze doen niks ze krijgen scripts van de bilderberg group" "Best betaalde theater is geopend" "Ze hebben bloed aan hun handen" | |
Rnie | woensdag 20 maart 2024 @ 10:24 |
Ah, de PVV wilt twee nieuwe informateurtjes. | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:24 |
Van Zwol en Dijkgraaf nieuwe informateurs. Die laatste lijkt München kandidaat voor de functie ben extraparlementair premier. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 10:25 |
Mijn stream loopt achter. | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:27 |
Wilders wil iemand voordragen als MP. | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:27 |
En Rob Jetten was toch van de partij die alles ‘langs de lijnen van de inhoud’ wilde doen? | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 10:29 |
Dat betekent natuurlijk niet dat de poppetjes niet van belang zijn. Een zwakke MP is bijvoorbeeld zeer schadelijk voor onze positie in het buitenland. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 10:31 |
Welk lek? | |
Tijn | woensdag 20 maart 2024 @ 10:33 |
Wat, wil Kim Putters niet meer ofzo? En waarom twee? Dit gaat weer 6 weken duren, he ![]() | |
Lichtloper | woensdag 20 maart 2024 @ 10:38 |
Wilders houdt wel een forse slag om de arm of hij denkt dat een programkabinet gaat werken | |
Steven184 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:39 |
Ach Wilders | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 10:40 |
Is ook nooit landelijk gedaan, dus ik snap dat wel. | |
Rnie | woensdag 20 maart 2024 @ 10:41 |
Dassen ![]() | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 10:41 |
Hoe langer het duurt hoe minder lang het duurt voordat er weer nieuwe verkiezingen zijn ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 10:41 |
Dit gaat een grandioos groot succes worden zien we nu al | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 10:43 |
K stop met kijken hoor, wordt toch niets wijzer van ![]() | |
Tijn | woensdag 20 maart 2024 @ 10:44 |
https://nos.nl/liveblog/2(...)-nieuwe-informateurs Beetje Donald Trump-vibes bij deze. | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 10:45 |
Bont'nbal laat zich ook niet beflikkeren met newspeak. | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 10:46 |
Gewoon een meerderheidskabinet dus met een 'kort' regeerakkoord. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 10:46 |
Misschien moet hij ook maar petjes gaan verkopen | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 10:46 |
Geert die van politieke spelletjes een sport maakt wil niet aan politieke spelletjes doen ![]() | |
Koffieplanter | woensdag 20 maart 2024 @ 10:46 |
Deze kabinetsformatie is zo clownesk dat ik niet uitsluit dat ze stiekem Jan Dijkgraaf bedoelden bij het benoemen van een informateur. | |
Rnie | woensdag 20 maart 2024 @ 10:48 |
Haha, rustig joh! | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 10:48 |
Elbert Dijkgraaf zou denk ik wel de premier zijn die het beste uitging geeft aan de verkiezingsuitslag. Zou ook een mooie premier zijn en dan is het teminste meteen afgelopen met van die rariteiten als vrouwenrechten. Tevens krijg je dan een wat stabielere coalitie met ook de SGP en FvD aan boord. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 10:48 |
![]() | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 10:49 |
SOW! | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 10:49 |
![]() ![]() | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 10:50 |
Kabinet Den Uyl extraparlementair, sure ![]() | |
Steven184 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:50 |
Wilders heeft lange tenen | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 10:51 |
Wilders hangt graag naar vroeger toen alles beter was-tijden. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 10:53 |
Haha | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:55 |
Hallo Esther Ouwehand. | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 10:57 |
Volgens mij kan je deze poppenkast beter overslaan. Geen interrumpties en geen vragen verder. Levert toch geen zak op. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 10:57 |
Weet je wie dat ook vindt? Baudet. | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 10:58 |
Ja, dat kabinet wordt gewoon als extraparlementair beschouwd. | |
Rnie | woensdag 20 maart 2024 @ 10:58 |
Beneden zijn waardigheid of zoiets. | |
Steven184 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:58 |
Lekker geldtrekken. | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 10:59 |
Is dat zo? volgens mij was dat een vrij conventioneel kabinet, maar goed. | |
Steven184 | woensdag 20 maart 2024 @ 10:59 |
Geert Rutte | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 11:01 |
Diverse kabinetsleden van buiten de partijen en het regeerakkoord werd geschreven door de ministers, niet door de partijleiders. | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 11:03 |
De SGP die een minister levert zou inderdaad wel bijzonder zijn, ook als uitstraling naar het buitenland. Dan zou Van Zwol een betere optie zijn, lijkt me. | |
#ANONIEM | woensdag 20 maart 2024 @ 11:03 |
Het doet bij Wilders wel echt pijn dat hij van Omtzigt afstand moest doen van het premierschap. Echt een goede basis voor samenwerking en vertrouwen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:04 |
Zou natuurlijk tamelijk bizar zijn en zelfmoord voor de VVD als die met Dijkgraaf akkoord zouden gaan, maar het zou wel passen bij het kermisgehalte van het kabinet. | |
Frikandelbroodje | woensdag 20 maart 2024 @ 11:05 |
Ik lees eigenlijk niets over de spanningen die laatste jaren weer oplopen met Srpska. Bosnië is een kruidvat. | |
KareldeStoute | woensdag 20 maart 2024 @ 11:08 |
En dan gaan we het meireces in tot na de Pinksteren. Begin juni een vervolg als het meezit? | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 11:11 |
Kinderachtige sneren tussen Wilders en Timmermans | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 11:11 |
Jeroen Dijsselbloem had ooit een fysiek handgemeen met die Varoufakis. Dat gaat ook niet eens gebeuren met Wilders en Timmermans hè? | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:11 |
Vooral vanuit Wilders. | |
Hamlapjes | woensdag 20 maart 2024 @ 11:12 |
Wilders kan het sowieso niet laten om richting iedereen een lekker persoonlijk aanvalletje te doen. En dan verbaasd zijn dat anderen je niet als premier willen ![]() | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:12 |
Sure ![]() | |
Lichtloper | woensdag 20 maart 2024 @ 11:15 |
Dassen is ook niet echt een begenadigd debater he | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 11:16 |
Ik vind Dijkgraaf bepaald geen kermisfiguur. Sterker: een zeer degelijk politicus. Zou denk ik ook een prima minister zijn, beter dan wat PVV en BBB kunnen leveren. Maar een premier uit een partij met de standpunten van de SGP over vrouwen, LHBGTI+ e.d. zou wel bijzonder zijn en niet goed voor de internationale belangen van Nederland. En ik denk dat Dijkgraaf ook weigert op zondag te werken, dat is toch ook wel een probleem bij die functie. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:17 |
Ben ook wel klaar met de sneren van Wilders. | |
superniger | woensdag 20 maart 2024 @ 11:17 |
Timmermans nu. | |
Jan_Onderwater | woensdag 20 maart 2024 @ 11:17 |
Duitsers zijn als de dood voor Yannis | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:18 |
Bestuurlijk zal hij echt wel prima zijn mannetje staan en hij is ook degelijk, intelligent en politiek goed ingevoerd zijn maar ik doelde inderdaad op het feit dat hij van de SGP komt. Bij de VVD zou dat echt wel tot een scheuring leiden, die zijn dan direct kapot. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 11:18 |
Ik vraag me af of Dijkgraaf nog bij de SGP zit nadat hij gescheiden is van zijn vrouw en voor een VVD'er ging. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 11:20 |
Achterban van de VVD is conservatiever dan de leiding heb ik het idee, dus ik denk dat dat wel meevalt. Alles maar om een rechtsere koers te varen. | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:20 |
![]() WTF, is er blijkbaar stiekem met Tamara van Ark vandoor gegaan. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 11:22 |
Ja daarom is hij in mijn ogen niet (meer) een typische SGP'er ![]() Maar goed, ik weet niet of hij nog de zondagsrust en dergelijke in ere houdt. | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:25 |
Er zullen toch wel een hoop prominente VVD'ers onoverkomenlijke bezwaren hebben. Ik zie types als Eric vd Burg en Christiane van der Wal daar echt niet in meegaan. | |
#ANONIEM | woensdag 20 maart 2024 @ 11:25 |
Heb je goed gekeken? https://nos.nl/video/2513(...)s-wilders-rustig-joh "Doe eens rustig joh, 36 minions", ik vind dat Timmermans zich hier van een slechtere kant laat zien dan Wilders. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:27 |
4 mannelijke informateurs tot nog toe, valt me mee dat nog niemand van de linkse oppositie Wilders heeft weggezet als vrouwenhater. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:28 |
Daar had Bosma best wel mogen en moeten ingrijpen, kamerleden wegzetten als minions lijkt me niet helemaal de bedoeling (hoe waar het ook is). | |
Hanca | woensdag 20 maart 2024 @ 11:29 |
Ja, en die is dan weer een voorvechter voor zorgboeren geworden terwijl Dijkgraaf bij de Wageningen Universiteit zit, zo is de cirkel weer rond: https://www.zorgboeren.nl(...)-ga-graag-de-boer-op Maar scheiden komt wel vaker voor in SGP kring, hertrouwen met een ook al gescheiden vrouw ligt daar denk ik wel pijnlijk. [ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 20-03-2024 11:35:31 ] | |
WheeledWarrior | woensdag 20 maart 2024 @ 11:32 |
Timmermans is dan ook gewoon een enorme populist. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:33 |
Fisherman friend voor Omtzigt, heeft die straks een excuus als die in huilen uitbarst. | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 11:34 |
Wist je dat niet? | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 11:34 |
Je kunt uit hele debat tot nu toe wel een aantal minuten vullen met slappe sneren van zowel Wilders als Timmermans. Gaat allemaal nergens over. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:34 |
Was leuker met Plasterk. | |
WheeledWarrior | woensdag 20 maart 2024 @ 11:35 |
Ik kijk niet, maar ik geloof je meteen. | |
Nattekat | woensdag 20 maart 2024 @ 11:36 |
Ik lees alleen maar de liveblog, maar puur op basis daarvan hoef je geen helderziende te zijn om te kunnen zien dat Timmermans hier echt gigantisch zwak is. Dat ik die man ooit hoog had zitten, Jezus. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:37 |
Wilders heeft bij bijna iedereen een sneer en wil niet altijd antwoord geven. Had net een post is zijn stijl gedaan maar dat is weggehaald. Beter hadden we Bosma maar als mod. Die laat het allemaal toe. | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:37 |
Die scheiding alleen al heeft waarschijnlijk voor een hoop hommeles in zijn familie- en vriendenkring gezorgd, ik ken het milieu wel een beetje. Wel gedurfd dat hij dat heeft gedaan. | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:38 |
Wilders is heel vervelend, gedraagt zich als een typische popie-jopie pestkop. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:40 |
Dat valt wel mee, heeft alleen geen zin om zwaar geframede vragen te beantwoorden van partijen die toch nooit met hem gaan samenwerken. | |
Nattekat | woensdag 20 maart 2024 @ 11:40 |
Wilders moet kappen met janken dat hij geen premier wordt. Tijdens de verkiezingstijd zei hij zelfs dat hij dat niet per se wilde, en nu is het kiezersbedrog als hij het niet wordt. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:41 |
Daar is hij op aan gesproken. | |
Nattekat | woensdag 20 maart 2024 @ 11:46 |
Timmermans was zo gigantisch slecht dat ik dat echt niet aangesproken ga noemen ![]() | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:47 |
Na Timmermans verwoorde Wilders het echter wel correct. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:47 |
Dilan praat zo saai. Ik ben afgeleid. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:50 |
Dit is dus waarom de rest goedkoop staat te schreeuwen, bij een inhoudelijk debat haakt de kiezer af want saai. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:51 |
Nee, ze zegt inhoudelijk niks. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:52 |
VIKTOR ORBAN De man die onder ieder steunpakket aan Oekraïne zijn handtekening zet. Beetje zwak voorbeeld van Dassen, als Wilders zich zo gaat opstellen als Orban dan is er geen enkel probleem voor Oekraïne. | |
superniger | woensdag 20 maart 2024 @ 11:52 |
Dassen is MAD. | |
Frozen-assassin | woensdag 20 maart 2024 @ 11:53 |
Geert zit X af te struinen geloof ik | |
-XOR- | woensdag 20 maart 2024 @ 11:54 |
Proberen een wig te drijven tussen de coalitiepartijen door stupide vraagjes is misschien niet de beste manier van oppositie voeren. | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 11:55 |
“Ruimte om het zelf in te vullen”. De VVD gaat dus gewoon weer uit het eigen netwerk putten. Ik snap niet waarom de toch intelligente Omtzigt hier niet doorheen prikt. | |
potjecreme | woensdag 20 maart 2024 @ 11:56 |
Ben benieuwd hoe Omtzigt zich eruit gaat praten. | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:56 |
Mag hopen van wel, anders hebben we straks allemaal idioten van buiten die geen enkel idee hebben hoe je Nederland moet besturen. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 20 maart 2024 @ 11:57 |
Kan ook leuk zijn toch? | |
Wienerschnitzels | woensdag 20 maart 2024 @ 11:57 |
Nee. | |
trein2000 | woensdag 20 maart 2024 @ 11:57 |
Het hele idee was toch 50-50? |