Ik ben op vakantie, niet op de vlucht. Gewoon een hotel in Parijs boeken. Niet te vroeg uit NL weg, lekker eten daar. Mooie avondwandeling maken en de volgende dag zo de rechtstreekse trein inrollen.quote:Op maandag 18 maart 2024 22:29 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Naar Barcelona met de trein is ook al een behoorlijke uitdaging, zeker als je niet in Amsterdam of Rotterdam woont. Bestemmingen als Křbenhavn, Warszawa, Praha, Wien, Milano zijn makkelijker met de trein te bereiken. Zelfs Budapest is makkelijker met de trein te bereiken dan Barcelona omdat je niet door Paris moet.
Jij misschien wel, maar heel veel Nederlanders (waaronder ook ik) willen niet door Frankrijk heen als ze naar Spanje willen en al helemaal niet in Frankrijk willen overnachten. Met vliegen naar Spanje is echt niets mis mee, met de trein naar Spanje is voor de meesten gewoon te ver. Als je het vliegen wil aanpakken, pak dan die tientallen vluchten naar Duitsland aan. Die kunnen prima vervangen worden door een busdienst ofzo. En misschien moet Nederland ook maar eens gaan meehelpen/meebetalen aan een HSL tussen Nürnberg en Plzen zodat het ook aantrekkelijker wordt om met de trein naar Praag te gaan. Ook op die stad wordt ontzettend veel gevlogen terwijl het niet eens 800 kilometer van Utrecht ligt.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben op vakantie, niet op de vlucht. Gewoon een hotel in Parijs boeken. Niet te vroeg uit NL weg, lekker eten daar. Mooie avondwandeling maken en de volgende dag zo de rechtstreekse trein inrollen.
Wel als je vliegen meer dan 5 keer zo duur maakt of gewoon verbied op afstanden waar een trein een prima alternatief is. Het is niet zo dat 5 keer zo duur als het huidige vliegen te duur is, vliegen is nu namelijk absurd goedkoop.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:45 schreef TAmaru het volgende:
Nou als je naar de Maglev-trein kijkt (tot 500 km/u), dan is er hoop voor Europa. Maar ga daar maar eens een netwerk van aanleggen. En dat zal dan ook tot uitdrukking komen in de prijs. Dus dan ben je inderdaad in anderhalf uur in Milaan, maar voor 5 keer zoveel geld als nu. Dus dan is het nog geen alternatief voor vliegen.
Veel hogesnelheidslijnen in Spanje zijn al op normaalspoor uitgevoerd, in elk geval de route Zuid Frankrijk-Barcelona-Madrid en nog een paar andere, dus dat probleem is al redelijk opgelost. Als je verder naar de Costa wil zal je moeten overstappen, maar dat is voor langeafstandsvervoer niet zo'n probleem.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:39 schreef Hanca het volgende:
Zolang we 3 verschillende spoorbreedtes hebben in Europa (Oost-Europa en Spanje/Portugal hebben hun eigen spoorbreedtes), is een goed netwerk nog best een puzzel. Het TEN-T plan ligt er wel, maar de uitvoering gaat helaas lastig.
https://europadecentraal.(...)oersnetwerken-ten-t/
https://transport.ec.euro(...)ort-network-ten-t_en
[ afbeelding ]
Dat plaatje is al wat ouder, de Lelylijn (Amsterdam-Bremen) is bijvoorbeeld ook toegevoegd aan TEN-T.
Het kernnetwerk zou in 2030 af moeten zijn, maar dat lijkt onhaalbaar.
Zo'n Maglev-trein gaat echt niet non-stop van Amsterdam naar Milano. Er wordt dan sowieso gestopt in Utrecht, Arnhem, Duisburg, Düsseldorf, Köln, Frankfurt Flughafen, Mannheim, Karlsruhe, Freiburg im Breisgau, Basel, Luzern, Lugano en Como. Ja dan neemt de reistijd fors toe. Iedere grote stad wil namelijk een aansluiting hebben op een Maglev-trein. Voordeel is wel dat Maglev-treinen sneller accelereren dan conventionele treinen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:45 schreef TAmaru het volgende:
Nou als je naar de Maglev-trein kijkt (tot 500 km/u), dan is er hoop voor Europa. Maar ga daar maar eens een netwerk van aanleggen. En dat zal dan ook tot uitdrukking komen in de prijs. Dus dan ben je inderdaad in anderhalf uur in Milaan, maar voor 5 keer zoveel geld als nu. Dus dan is het nog geen alternatief voor vliegen.
Ik kan het helaas niet vinden. Volgens mij was het van deze Jeroen Borst: https://www.nporadio1.nl/(...)kapitaalvernietigingquote:Op maandag 18 maart 2024 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heb je een link naar dat onderzoek? Niet omdat ik je niet geloof, maar ik wil het graag lezen.
Tegen die tijd kijk ik nog wel een keer. Voorlopig vlieg ik. Omdat de trein geen realistisch alternatief is.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:45 schreef TAmaru het volgende:
Vergeet niet dat de Chinezen een mooie nieuwe lijn tussen Budapest en Belgrado aan het bouwen zijn, het eerste stuk tussen Belgrado en Novi Sad is al helemaal klaar en ieder uur rijdt er een Stadler Kiss die tussen beiden steden er 36 minuten over doet. Budapest-Belgrado zou in de toekomst in 4 uur kunnen, tenminste als de Europese Unie het project niet gaat saboteren, omdat de Chinezen het project aanleggen en financieren.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel hogesnelheidslijnen in Spanje zijn al op normaalspoor uitgevoerd, in elk geval de route Zuid Frankrijk-Barcelona-Madrid en nog een paar andere, dus dat probleem is al redelijk opgelost. Als je verder naar de Costa wil zal je moeten overstappen, maar dat is voor langeafstandsvervoer niet zo'n probleem.
Naar Litouwen/Letland/Estland is momenteel een normaalspoorlijn in aanbouw vanuit Polen, met name voor goederenvervoer maar is ook voor doorgaande reizigerstreinen mogelijk. Er wordt zelfs onderzocht of een tunnel van Estland naar Helsinki een mogelijkheid is.
Of we in de nabije toekomst weer naar Moskou op vakantie willen is discutabel, maar ook dat is niet onmogelijk. Te Zweisimmen (dat is in Zwitserland) hebben ze een installatie gebouwd waar treinen in een paar minuten doorheen rijden en die de spoorbreedte aanpast van 1000 naar 1435 mm. Dat kun je dan ook wel maken van 1435 naar 1520 (of vice versa). Kost wat natuurlijk, maar de techniek bestaat al.
Veel internationale treinen zijn al geschikt voor de 4 gangbare bovenleidingspanningen, en ook het beveiligingssysteem wordt langzaam geharmoniseerd. Er gebeurt wel wat, maar dit is eigenlijk bijna allemaal voor het goederenvervoer. Internationaal reizigersvervoer heeft echt heel weinig prioriteit.
Dat saboteren zal nog wel meevallen. Je kunt je beter afvragen hoe je in de toekomst gaat voorkomen dat een land als China in Europa infrakolonialisme gaat bedrijven.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:36 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de Chinezen een mooie nieuwe lijn tussen Budapest en Belgrado aan het bouwen zijn, het eerste stuk tussen Belgrado en Novi Sad is al helemaal klaar en ieder uur rijdt er een Stadler Kiss die tussen beiden steden er 36 minuten over doet. Budapest-Belgrado zou in de toekomst in 4 uur kunnen, tenminste als de Europese Unie het project niet gaat saboteren, omdat de Chinezen het project aanleggen en financieren.
Ja, dat is een ernstig groot probleem waar ook maar zeer beperkte aandacht voor schijnt te zijn: de Chinezen lossen met geld de problemen op die wijzelf niet oplossen en kopen zich vervolgens in de Balkan en het voormalig Oostblok in met alle machtsclaims op de toekomst die daarbij horen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:36 schreef Erno-BE het volgende:
Vergeet niet dat de Chinezen een mooie nieuwe lijn tussen Budapest en Belgrado aan het bouwen zijn
De Europese Unie kan wel blokkeren dat in Hongarije de Chinezen de nieuwe spoorlijn aanleggen en dat dus in Servië straks wel een nieuwe spoorlijn ligt, maar dat in Hongarije de treinen verder moeten rijden over oude lijnen, wat dus negatieve impact heeft op de reistijd.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat saboteren zal nog wel meevallen. Je kunt je beter afvragen hoe je in de toekomst gaat voorkomen dat een land als China in Europa infrakolonialisme gaat bedrijven.
Je kunt beter door Frankrijk reizen dan door de grote schroothoop die de Duitse infrastructuur tegenwoordig is. Het spoor in Duitsland is waardeloos en volstrekt onbetrouwbaar, zolang dat niet op orde is blijft de trein als serieus alternatief voor vliegen niet meer dan wensdenken. Het slaat mijns inziens ook nergens op om vliegen aan te pakken terwijl het alternatief ronduit slecht is. Ik heb zelf in Frankfurt gewoond en gewerkt en ken talloze collega's die naar afspraken in o.a. Hamburg, Brussel en Amsterdam vliegen omdat je er met Deutsche Bahn gewoonweg niet vanuit kunt gaan dat je op tijd aankomt.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:25 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Jij misschien wel, maar heel veel Nederlanders (waaronder ook ik) willen niet door Frankrijk heen als ze naar Spanje willen en al helemaal niet in Frankrijk willen overnachten. Met vliegen naar Spanje is echt niets mis mee, met de trein naar Spanje is voor de meesten gewoon te ver. Als je het vliegen wil aanpakken, pak dan die tientallen vluchten naar Duitsland aan. Die kunnen prima vervangen worden door een busdienst ofzo. En misschien moet Nederland ook maar eens gaan meehelpen/meebetalen aan een HSL tussen Nürnberg en Plzen zodat het ook aantrekkelijker wordt om met de trein naar Praag te gaan. Ook op die stad wordt ontzettend veel gevlogen terwijl het niet eens 800 kilometer van Utrecht ligt.
Is het ook niet een teken van falen van de Europese Unie met betrekking tot de infrastructuur in Centraal-Europa? Het aanleggen van de Rail Baltica tussen Warschau en Tallinn duurt een eeuwigheid, Polen heeft één hogesnelheidslijn, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije hebben geen enkele hogesnelheidslijn. De Chinezen springen dus in het gat wat de Europese Unie achterlaat en juist door de Chinezen komen er in Centraal-Europa juist allerlei nieuwe spoorlijnen bij. Dat moeten wij juist aanmoedigen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is een ernstig groot probleem waar ook maar zeer beperkte aandacht voor schijnt te zijn: de Chinezen lossen met geld de problemen op die wijzelf niet oplossen en kopen zich vervolgens in de Balkan en het voormalig Oostblok in met alle machtsclaims op de toekomst die daarbij horen.
Tegenwoordig met 250km/u door het bergmassief via de langste spoortunnel ter wereld.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:35 schreef capricia het volgende:
De trein in Europa is gewoon geen alternatief voor het vliegtuig.
Ben wel eens met de trein naar noord Italië geweest. Wat een drama. Zelfs met overstaptijden van meer dan een uur red je nog je aansluiting niet. De ICE in DL heeft zoveel vertraging. En over de Alpen vanaf Innsbruck moet je met een boemeltje.
Heel romantisch. Maar ik was 16 uur onderweg. En het vliegtuig doet er 1 uur 40 minuten over.
Ik kwam gebroken aan.
En dan los van het feit dat het qua prijs al gewoon extreem veel duurder is.
Wil je Paris vermijden dan is reizen door Frankrijk juist een hele opgave en dan heb het niet eens over het regionale spoorvervoer wat in Frankrijk helemaal uitgekleed is. En bij iedere hervorming vanuit de regering wordt er weer gestaakt.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:15 schreef J.B. het volgende:
[..]
Je kunt beter door Frankrijk reizen dan door de grote schroothoop die de Duitse infrastructuur tegenwoordig is. Het spoor in Duitsland is waardeloos en volstrekt onbetrouwbaar, zolang dat niet op orde is blijft de trein als serieus alternatief voor vliegen niet meer dan wensdenken. Het slaat mijns inziens ook nergens op om vliegen aan te pakken terwijl het alternatief ronduit slecht is.
De langste spoortunnel ter wereld is tot september 2024 gestremd vanwege herstelwerkzaamheden.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Tegenwoordig met 250km/u door het bergmassief via de langste spoortunnel ter wereld.
Oeps.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:21 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De langste spoortunnel ter wereld is tot september 2024 gestremd vanwege herstelwerkzaamheden.
Innsbruck -Verona (of Rovereto). 155 km, bijna 4 uur.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Tegenwoordig met 250km/u door het bergmassief via de langste spoortunnel ter wereld.
De dalende vaccinatiegraad begint echt een probleem te worden, dus we moeten daar echt wel iets aan doen. Hoewel ik niet direct afwijzend sta tegen dit idee, moet je je wel afvragen of de nadelen die gepaard gaan met dit plan (dalende arbeidsparticipatie, kinderen uit grotendeels toch al zwakke groepen die nog langer thuisblijven) niet opwegen tegen de voordelen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:19 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen stoft de VVD een oud plan af om kinderen zonder vaccinaties te verbieden op kinderdagverblijven.
https://www.ad.nl/politie(...)-de-opvang~abdcf4ae/
In het artikel wordt 2020 genoemd, maar hier kwam Dijkhoff in 2018 ook al mee: https://nos.nl/artikel/22(...)egt-vaccinatieplicht
De VVD gaat nu dus voor de eerste optie (verplichte vaccinaties op kdv's), waar D66 een paar jaar geleden nog voor de tweede optie ging.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De dalende vaccinatiegraad begint echt een probleem te worden, dus we moeten daar echt wel iets aan doen. Hoewel ik niet direct afwijzend sta tegen dit idee, moet je je wel afvragen of de nadelen die gepaard gaan met dit plan (dalende arbeidsparticipatie, kinderen uit grotendeels toch al zwakke groepen die nog langer thuisblijven) niet opwegen tegen de voordelen.
En er zit een verschil tussen 'vaccinatie op kdv's verplichten' en 'kdv's de mogelijkheid geven om ongevaccineerde kinderen te weigeren'.
De langste spoortunnel ter wereld is in Zwitserland en dan tussen Duitslalig en Italiaanstalig Zwitserland. Je komt er doorheen als je richting Milaan reist. De route München-Innsbruck-Verona loopt uitsluitend via klassieke spoorlijnen en nu rijden daar nog klassieke Intercities, vanaf april stromen nieuwe RailJets in deze verbinding.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Innsbruck -Verona (of Rovereto). 155 km, bijna 4 uur.
1G dus.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD gaat nu dus voor de eerste optie (verplichte vaccinaties op kdv's), waar D66 een paar jaar geleden nog voor de tweede optie ging.
Liberaal dingetje weer om het generiek te verbieden in plaats van kdv's de te geven te weren.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:19 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen stoft de VVD een oud plan af om kinderen zonder vaccinaties te verbieden op kinderdagverblijven.
https://www.ad.nl/politie(...)-de-opvang~abdcf4ae/
In het artikel wordt 2020 genoemd, maar hier kwam Dijkhoff in 2018 ook al mee: https://nos.nl/artikel/22(...)egt-vaccinatieplicht
Ja. Er rijden boemeltjes op dat traject. München-Innsbruck-Verona.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:34 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De langste spoortunnel ter wereld is in Zwitserland en dan tussen Duitslalig en Italiaanstalig Zwitserland. Je komt er doorheen als je richting Milaan reist. De route München-Innsbruck-Verona loopt uitsluitend via klassieke spoorlijnen en nu rijden daar nog klassieke Intercities, vanaf april stromen nieuwe RailJets in deze verbinding.
Je krijgt nu al een vaccinatiepaspoort bij elk kind, dus die controle is niet zo moeilijk. 'Heeft ziekte gehad' is dan geen optie. Als ik me goed herinner wilden ze alleen een uitzondering maken voor kinderen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:34 schreef capricia het volgende:
[..]
1G dus.
Hoe gaan ze dat controleren?
En wat als je kind al de mazelen etc heeft gehad?
Ik ben die ÖBB Nightjet nachttrein vanaf Amsterdam met eigen coupé naar Wenen van plan. Laaste keren Wenen was ik per vliegtuig op doorreis.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Er rijden boemeltjes op dat traject. München-Innsbruck-Verona.
Ik zal volgend jaar nog een keertje kijken of de trein beter geworden is. Nu is het gewoon geen alternatief tov het vliegtuig. Trein deed er 18 uur over. Dus ik heb maar weer het vliegtuig geboekt.
Dat gele boekje?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je krijgt nu al een vaccinatiepaspoort bij elk kind, dus die controle is niet zo moeilijk. 'Heeft ziekte gehad' is dan geen optie. Als ik me goed herinner wilden ze alleen een uitzondering maken voor kinderen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden.
https://ggdgm.nl/gele-boe(...)n-sticker-en-stempelquote:Veel mensen denken dat ze met het gele boekje wél een officieel bewijs in handen hebben, maar dit is niet waar. Het gele boekje is in Nederland geen officieel bewijs.
Dat is leuk! Veel plezier.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:43 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ben die ÖBB Nightjet nachttrein vanaf Amsterdam met eigen coupé naar Wenen van plan. Laaste keren Wenen was ik per vliegtuig op doorreis.
Klopt, maar je kunt het wel laten zien. Anders iets van een uittreksel vanuit het dossier van de GGD, oid?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gele boekje?
Dat is geen officieel document.
[..]
https://ggdgm.nl/gele-boe(...)n-sticker-en-stempel
Ik ben benieuwd hoe ze het op gaan lossen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar je kunt het wel laten zien. Anders iets van een uittreksel vanuit het dossier van de GGD, oid?
Het staat allemaal opgeslagen in het systeem van de GGD, bewijs regelen zou dus vrij simpel moeten zijn.
Voor de zeevaart en offshore is het gele boekje afdoende. Medische keuring staat in andere boekjes (Seamans' Book en Personal Safety Logbook) opgetekend door het Port Health Center van de Arbodienst.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar je kunt het wel laten zien. Anders iets van een uittreksel vanuit het dossier van de GGD, oid?
Het staat allemaal opgeslagen in het systeem van de GGD, bewijs regelen zou dus vrij simpel moeten zijn.
Dit gaat niet om elke keer als je naar binnen gaat, maar alleen om het moment van inschrijven. Dat kan prima met een uittreksel uit een register dat je er bij moet leveren.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe ze het op gaan lossen.
Met corona was het ook zo'n gedoe met privacy etc (vandaar ook die 3G).
Ik verbaas me ook altijd over het gemiddelde verbruik per type huis of grootte van een huishouden. Geen idee of die cijfers die bijvoorbeeld Eneco er bij levert echt accuraat zijn, maar wij zitten met ons 5 persoons huishouden in een rijtjeshuis uit 1975 van 131m2 altijd onder de categorie appartement op gas en onder de categorie 2 persoons huishouden op electriciteit (afgelopen jaar 580m3 gas en 1950KwH stroom, zonder zonnepanelen). En dat terwijl ik altijd thuis ben en door mijn ziekte altijd de verwarming op minstens 21 graden heb in de woonkamer.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik blijf me verbazen over de incompetentie van de overheid. Al in de jaren 70, met de oliecrisis, was het duidelijk dat huizen veel te veel energie verbruikten. Werd veel gesproken over isoleren.
Nu, een 50 jaar later zijn er nog steeds veel te veel huizen die een hoog energieverbruik hebben.
Ik woon in een groot vrijstaand huis uit de jaren 70, en dat is dus zeker niet energieneutraal. Maar als ik ff snel het totale energieverbruik bereken, kom ik op 8.500 kWh (Stroom plus gas, uitgaande van 10 kWh per Kuub gas), trend dalend. En dat is bij een binnentemperatuur van 21-22 C in de woonkamer en 19-20 boven op kantoor.
Dit zonder subsidies zelf gedaan, omdat ik dat belangrijk vind.
Alleen bij inschrijving is niet voldoende. Je wil ook dat de vervolg vaccinaties op orde zijn. Dus bij ieder vaccin moet het KDV op de hoogte zijn als het wel/niet genomen is. Want tussen nul en vier krijg je er nogal wat. Die moeten allemaal kloppen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat niet om elke keer als je naar binnen gaat, maar alleen om het moment van inschrijven. Dat kan prima met een uittreksel uit een register dat je er bij moet leveren.
zit je op een 7750 kWh aan energieverbruik voor je huisquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verbaas me ook altijd over het gemiddelde verbruik per type huis of grootte van een huishouden. Geen idee of die cijfers die bijvoorbeeld Eneco er bij levert echt accuraat zijn, maar wij zitten met ons 5 persoons huishouden in een rijtjeshuis uit 1975 van 131m2 altijd onder de categorie appartement op gas en onder de categorie 2 persoons huishouden op electriciteit (afgelopen jaar 580m3 gas en 1950KwH stroom, zonder zonnepanelen). En dat terwijl ik altijd thuis ben en door mijn ziekte altijd de verwarming op minstens 21 graden heb in de woonkamer.
Er is inderdaad nog enorm veel te winnen op de beste vergroening van energie: energie die niet meer gebruikt wordt.
Klopt. Vloerisolatie, triple glas voor, aan de achterkant staat er een serre tegen het huis dat is natuurlijk ook een perfecte isolatie, isolerende voordeur (die maakte verrassend veel verschil). En overal tochtstrips e.d. Belangrijkste: we verwarmen alleen de woonkamer met open keuken, geen slaapkamers of badkamer.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
zit je op een 7750 kWh aan energieverbruik voor je huis
Klinkt als goed geďsoleerd.
Uiteraard, en het probleem is ook dat die steden niet allemaal mooi in een rechte lijn liggen. Je kunt je wel afvragen of het verbinden van steden als Arnhem, Duisburg, Mannheim, etc. zin heeft bij zo'n snelle trein. De relatieve vertraging neemt daardoor in elk geval enorm toe.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:55 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Zo'n Maglev-trein gaat echt niet non-stop van Amsterdam naar Milano. Er wordt dan sowieso gestopt in Utrecht, Arnhem, Duisburg, Düsseldorf, Köln, Frankfurt Flughafen, Mannheim, Karlsruhe, Freiburg im Breisgau, Basel, Luzern, Lugano en Como. Ja dan neemt de reistijd fors toe. Iedere grote stad wil namelijk een aansluiting hebben op een Maglev-trein. Voordeel is wel dat Maglev-treinen sneller accelereren dan conventionele treinen.
Geen enkele politicus heeft er belang bij om impopulaire maatregelen te nemen die over 30, 40 of 50 jaar voordeel opleveren. Zo heeft ook de wooncrisis kunnen ontstaan. En de migratiecrisis. En alle shit waar we nu in zitten. Omdat politici bang zijn om over 2 of 3 jaar weer afgerekend te worden op hun beleid.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik blijf me verbazen over de incompetentie van de overheid. Al in de jaren 70, met de oliecrisis, was het duidelijk dat huizen veel te veel energie verbruikten. Werd veel gesproken over isoleren.
Nu, een 50 jaar later zijn er nog steeds veel te veel huizen die een hoog energieverbruik hebben.
Ik woon in een groot vrijstaand huis uit de jaren 70, en dat is dus zeker niet energieneutraal. Maar als ik ff snel het totale energieverbruik bereken, kom ik op 8.500 kWh (Stroom plus gas, uitgaande van 10 kWh per Kuub gas), trend dalend. En dat is bij een binnentemperatuur van 21-22 C in de woonkamer en 19-20 boven op kantoor.
Dit zonder subsidies zelf gedaan, omdat ik dat belangrijk vind.
Ik zit in een socialehuurwoning die midden jaren 90 is gerenoveerd. Het verbruik is hoog, mede door een oudere elektrische boiler. Ook is er blokverwarming dmv gas. Sommige mensen in mijn pand hebben niet eens een digitale thermostaat die per halve graad geregeld kan worden. Tocht is ook een probleem. Waarom wordt hier niets aan gedaan? Omdat de woningcorporatie hier geen enkel (financieel) belang bij heeft en niet door de overheid wordt gedwongen om te verduurzamen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verbaas me ook altijd over het gemiddelde verbruik per type huis of grootte van een huishouden. Geen idee of die cijfers die bijvoorbeeld Eneco er bij levert echt accuraat zijn, maar wij zitten met ons 5 persoons huishouden in een rijtjeshuis uit 1975 van 131m2 altijd onder de categorie appartement op gas en onder de categorie 2 persoons huishouden op electriciteit (afgelopen jaar 580m3 gas en 1950KwH stroom, zonder zonnepanelen). En dat terwijl ik altijd thuis ben en door mijn ziekte altijd de verwarming op minstens 21 graden heb in de woonkamer.
Er is inderdaad nog enorm veel te winnen op de beste vergroening van energie: energie die niet meer gebruikt wordt.
De moeilijke conclusie moet dan eigenlijk zijn dat democratie niet werkt voor het oplossen van problemen op lange termijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Geen enkele politicus heeft er belang bij om impopulaire maatregelen te nemen die over 30, 40 of 50 jaar voordeel opleveren. Zo heeft ook de wooncrisis kunnen ontstaan. En de migratiecrisis. En alle shit waar we nu in zitten. Omdat politici bang zijn om over 2 of 3 jaar weer afgerekend te worden op hun beleid.
Amsterdam Milaanquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Uiteraard, en het probleem is ook dat die steden niet allemaal mooi in een rechte lijn liggen. Je kunt je wel afvragen of het verbinden van steden als Arnhem, Duisburg, Mannheim, etc. zin heeft bij zo'n snelle trein. De relatieve vertraging neemt daardoor in elk geval enorm toe.
Het grote probleem van Europa is natuurlijk ook het historische erfgoed. Dat kan niet zomaar worden uitgewist of platgegooid zoals men in China of Japan veel makkelijker doet. De verbinding met vliegvelden in Europa is soms ook heel matig.
Ik lees ook dat in Nederland de grond bijv. zo modderig en zacht is dat deze niet geschikt is voor een trein die zo snel kan.
Helaasquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
De moeilijke conclusie moet dan eigenlijk zijn dat democratie niet werkt voor het oplossen van problemen op lange termijn.
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Hoewel Japan ook een democratie is, maar Japan heeft weer andere problemen. Maar het klopt dat een democratie zoals de onze een totaal vleugellam systeem is waarin niemand echt macht heeft en niemand verder dan 2 jaar durft te denken. Een dictatuur is dan in sommige opzichten beter. Beter zou nog zijn een staat die bestuurd wordt door filosofen, zoals Plato al opperde. Democratie gaat op korte termijn leiden tot onze eigen ondergang.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
De moeilijke conclusie moet dan eigenlijk zijn dat democratie niet werkt voor het oplossen van problemen op lange termijn.
Zoals ik zei, al 50 jaar incompetentie bij de overheidquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:24 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zit in een socialehuurwoning die midden jaren 90 is gerenoveerd. Het verbruik is hoog, mede door een oudere elektrische boiler. Ook is er blokverwarming dmv gas. Sommige mensen in mijn pand hebben niet eens een digitale thermostaat die per halve graad geregeld kan worden. Tocht is ook een probleem. Waarom wordt hier niets aan gedaan? Omdat de woningcorporatie hier geen enkel (financieel) belang bij heeft en niet door de overheid wordt gedwongen om te verduurzamen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |