Ik ben het daar wel mee eens. Op korte afstanden (tot max 600 km) zou een Maglev wel een oplossing kunnen zijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Amsterdam Milaan
Dat is een duizend Kilometer.
Een modern vliegtuig gebruikt op die afstand ongeveer 35 liter kerosine per passagier op die afstand.
Daarvoor hoef je dan dus geen gigantische infrastructuur te gaan bouwen. Beton is enorm energie intensief, net als staal. Vliegtuigen worden op het moment iedere generatie veel zuiniger, door grotere motoren en gebruik van lichtere materialen.
Het geld besteed aan een gigantische hoeveelheid infra om alle steden met Maglev te gaan verbinden kan veel en veel beter besteed worden aan de ontwikkeling van zuiniger vliegtuigen, synthetische brandstoffen of elektrisch vliegen. Alleen al de aanslag op de natuur door de aanleg van de Maglev is enorm
Korte afstanden tussen wat? Of de gereisde afstand nu 100, 600 of 1500 Kilometer is, is irrelevant, als je 600 KM met een Maglev wil reizen zal je nog steeds tussen alle grote steden een enorm netwerk aan Maglevs moeten gaan bouwen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:41 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben het daar wel mee eens. Op korte afstanden (tot max 600 km) zou een Maglev wel een oplossing kunnen zijn.
Ik ben voorstander. Prima als je kiest om niet te vaccineren maar daar hoeven andere kinderen (en ook volwassenen) niet onder te lijden, dan pak je zelf die verantwoordelijkheid maar en pas je zelf op de kinderen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:19 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen stoft de VVD een oud plan af om kinderen zonder vaccinaties te verbieden op kinderdagverblijven.
https://www.ad.nl/politie(...)-de-opvang~abdcf4ae/
In het artikel wordt 2020 genoemd, maar hier kwam Dijkhoff in 2018 ook al mee: https://nos.nl/artikel/22(...)egt-vaccinatieplicht
Als er iets slecht is voor een staat op termijn is het een dictatuur, omdat het geen corrigerende eigenschappen heeft, want geen vorm van kritiek op de dictator is gezond, een dictatuur neigt er altijd naar dat het leiderschap te horen krijgt wat het wil horen, omdat het ongezond is te vertellen wat de grote Pipo niet wil horen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Hoewel Japan ook een democratie is, maar Japan heeft weer andere problemen. Maar het klopt dat een democratie zoals de onze een totaal vleugellam systeem is waarin niemand echt macht heeft en niemand verder dan 2 jaar durft te denken. Een dictatuur is dan in sommige opzichten beter. Beter zou nog zijn een staat die bestuurd wordt door filosofen, zoals Plato al opperde. Democratie gaat op korte termijn leiden tot onze eigen ondergang.
Flinke ziektekosten premieverhoging ook?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben voorstander. Prima als je kiest om niet te vaccineren maar daar hoeven andere kinderen (en ook volwassenen) niet onder te lijden, dan pak je zelf die verantwoordelijkheid maar en pas je zelf op de kinderen.
Nee. Zolang we dat niet ook doen voor mensen die doelbewust schadelijke dingen voor hun gezondheid doen is dat niet redelijk. Ik denk dan aan roken, overmatig drinken en obesitas.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Flinke ziektekosten premieverhoging ook?
Volledig elektrisch vliegen zit er voorlopig nog niet in. Zelfs hybride zal nog wel even duren voordat het gemeengoed is, en daarbij wordt nog steeds kerosine verbrand. Sowieso hebben vliegtuigen een levensduur van 20+ jaar, dus innovatie sijpelt langzaam door naar de realiteit, terwijl het aantal passagiers dat vliegt elk jaar toeneemt.quote:
Die worden ruimschoots goedgemaakt door de kortere levensverwachting, een enorme kostendrijver is juist gezond leven en daardoor veel ouder worden, zorg en pensioenkosten zijn duur. We moeten niet voor niets steeds langer werken.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee. Zolang we dat niet ook doen voor mensen die doelbewust schadelijke dingen voor hun gezondheid doen is dat niet redelijk. Ik denk dan aan roken, overmatig drinken en obesitas.
Tja, zelfs Last Generation klimaat klevers willen lekker naar Baliquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volledig elektrisch vliegen zit er voorlopig nog niet in. Zelfs hybride zal nog wel even duren voordat het gemeengoed is, en daarbij wordt nog steeds kerosine verbrand. Sowieso hebben vliegtuigen een levensduur van 20+ jaar, dus innovatie sijpelt langzaam door naar de realiteit, terwijl het aantal passagiers dat vliegt elk jaar toeneemt.
Tel daarbij op dat het ontwerp en ontwikkel proces van een vliegtuig ook al snel 10 jaar is en dan zien we weinig licht aan de horizon in dat opzicht.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volledig elektrisch vliegen zit er voorlopig nog niet in. Zelfs hybride zal nog wel even duren voordat het gemeengoed is, en daarbij wordt nog steeds kerosine verbrand. Sowieso hebben vliegtuigen een levensduur van 20+ jaar, dus innovatie sijpelt langzaam door naar de realiteit, terwijl het aantal passagiers dat vliegt elk jaar toeneemt.
Dat dwingen komt er nu dus wel aan, dat is op zich opgelost. Huurhuizen moeten minimaal naar D, met woningcorporaties zijn vaak nog strengere afspraken.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:24 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zit in een socialehuurwoning die midden jaren 90 is gerenoveerd. Het verbruik is hoog, mede door een oudere elektrische boiler. Ook is er blokverwarming dmv gas. Sommige mensen in mijn pand hebben niet eens een digitale thermostaat die per halve graad geregeld kan worden. Tocht is ook een probleem. Waarom wordt hier niets aan gedaan? Omdat de woningcorporatie hier geen enkel (financieel) belang bij heeft en niet door de overheid wordt gedwongen om te verduurzamen.
Ik ben het daar ook wel mee eens (ondanks dat mijn vrouw niet gevaccineerd is uit principe, ik ken dus de andere kant).quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben voorstander. Prima als je kiest om niet te vaccineren maar daar hoeven andere kinderen (en ook volwassenen) niet onder te lijden, dan pak je zelf die verantwoordelijkheid maar en pas je zelf op de kinderen.
Dat denk ik niet, dat zijn echt wel gescheiden groepen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 11:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, zelfs Last Generation klimaat klevers willen lekker naar Bali
Ik dacht sowieso dat het aan het KDV zelf zou zijn om een vaccinatie te vereisen of niet van de kinderen, niet dat de overheid afdwingt dat alle kinderen op een KDV gevaccineerd moeten zijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 11:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Al zou ik me nog kunnen voorstellen dat je net als bij onderwijs ook 'niet openbare-kdv's' opent. Een KDV voor ouders die denken het beter te weten dan de wetenschap of een KDV op religieuze basis.
Dat eerste was dus het in coronatijd afgeschoten voorstel van D66 (dat is afgeschoten op coronavaccins, iets wat kinderen nooit hebben gehad), maar de VVD wil dus dat wel afdwingen bij een te lage vaccinatiegraad. Dan gaan de KDV's er dus niet meer zelf over.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 11:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik dacht sowieso dat het aan het KDV zelf zou zijn om een vaccinatie te vereisen of niet van de kinderen, niet dat de overheid afdwingt dat alle kinderen op een KDV gevaccineerd moeten zijn.
Ja, twijfelachtig. KDVs de vrijheid geven hier zelf beleid over te vormen lijkt me beter dan het van bovenaf af te dwingen. Dat laatste creëert alleen maar weer tegenzin.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat eerste was dus het voorstel van D66, maar de VVD wil dus dat wel afdwingen bij een te lage vaccinatiegraad. Dan gaan de KDV's er dus niet meer zelf over.
Probleem is: dan heb je in Barneveld dus geen enkel KDV wat vaccinaties verplicht. Terwijl juist daar de te lage vaccinatiegraad speelt.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 11:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, twijfelachtig. KDVs de vrijheid geven hier zelf beleid over te vormen lijkt me beter dan het van bovenaf af te dwingen. Dat laatste creëert alleen maar weer tegenzin.
Ik zou denken dat er dan in zo'n plaats wel een verlichte KDV wordt opgericht die dat wel afdwingt. Ook, misschien wel juist, in een plaats met een lage vaccinatiegraad zullen er bezorgde ouders zijn die om zoiets zitten te springen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 11:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is: dan heb je in Barneveld dus geen enkel KDV wat vaccinaties verplicht. Terwijl juist daar de te lage vaccinatiegraad speelt.
Tussen steden die nu ook al met een treinverbinding verbonden zijn. Denk voor de Nederlandse context aan Amsterdam-Berlijn (ok, net meer dan 600) met een tussenstop in bijv. alleen Hengelo en Hannover. Of aan Amsterdam-Brussel-Parijs.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Korte afstanden tussen wat? Of de gereisde afstand nu 100, 600 of 1500 Kilometer is, is irrelevant, als je 600 KM met een Maglev wil reizen zal je nog steeds tussen alle grote steden een enorm netwerk aan Maglevs moeten gaan bouwen.
Dus bv Amsterdam Frankfurt, maar Frankfurt wil ook naar München, München ook naar Milaan en die weer naar Rome.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 11:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Tussen steden die nu ook al met een treinverbinding verbonden zijn. Denk voor de Nederlandse context aan Amsterdam-Berlijn (ok, net meer dan 600) met een tussenstop in bijv. alleen Hengelo en Hannover. Of aan Amsterdam-Brussel-Parijs.
Van de mede-inwoners wel ja. Van mij nietquote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:02 schreef mcmlxiv het volgende:
Het blijft pijnlijk om te zien dat mensen niet begrijpen dat in een democratie de overheid structureel van incompetentie beschuldigen vooral betekent dat je daarmee de incompetentie van jezelf en je mede-inwoners beschrijft
Bij een directe democratie, zoals de Zwitserse, had je een punt gehad.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:02 schreef mcmlxiv het volgende:
Het blijft pijnlijk om te zien dat mensen niet begrijpen dat in een democratie de overheid structureel van incompetentie beschuldigen vooral betekent dat je daarmee de incompetentie van jezelf en je mede-inwoners beschrijft
Je punt is dat in een democratie mensen niet (structureel) incompetent kunnen zijn? De overheid maakt er in veel democratieën aantoonbaar een rommeltje van op heel veel gebieden. Populisme, kortzichtig korte-termijn beleid, cliëntelisme, afschuiven van verantwoordelijkheden, kop in het zand steken.. In veel landen in het Westen is het bestuurlijk een bende.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:02 schreef mcmlxiv het volgende:
Het probleem zijn niet de politieke partijen of 'de democratie' maar de kiezers. Een te groot deel van het electoraat wil een populist aan de macht die hen wijs maakt dat er geen harde keuzes gemaakt hoeven te worden om complexe problemen op te lossen. De enige oplossing is een verplichte IQ-test voordat je mag stemmen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:02 schreef mcmlxiv het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |