Het is natuurlijk een vrij relevante vraag bij de discussie of zo'n taks nuttig is to begin with. Je pakt iets van 11% reductie op verkeer vanuit Europa, dat is een redelijk percentage, maar als China vrolijk doorgaat met kolencentrales bouwen, die honderd keer vervuilender zijn dan een vluchtje New York, en het verwachte luchtverkeer mondiaal in 2050 50% hoger ligt dan nu, dan sorteert het allemaal weinig effect, behalve dan eventueel ietsjes voor de lokale overlast en luchtkwaliteit.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is niet onze taak dat bij Chinezen, Indiers of Amerikanen af te dwingen en daar ging de discussie ook niet over.
Hoe zuur ook, dit is wel een gerechtvaardigde conclusie ja.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:35 schreef mcmlxiv het volgende:
Bottomline is het echt klimaat maatregelen nemen die de generaties na ons echt gaan helpen vrijwel onmogelijk. De mix van onverschilligen (30%?), ontkenners (10%?) “ja maar het mag niet ten koste van” (30%?) ten opzichte van de pakweg 30% die overblijft en die OF begrijpt dat dit niet pijnloos kan OF voldoende middelen heeft om de pijn niet zelf te voelen maakt structureel beleid kansloos.
Pappen, nathouden, zwabberen en ooit uitleggen aan je kleinkinderen waarom we er zo’n kutzooi van gemaakt hebben, dat is de te voorspellen toekomst van de jonge ouders van nu.
De afgelopen verkiezingsuitslag en het komende kabinet zijn daar mooie graadmeters voor.
Een (nog) hogere belasting op vakantievluchten naar Turkije zal ze wel over de streep trekken. En dat is ook wel te verkopen vanuit bescherming van de eigen Europese markt.quote:Op maandag 18 maart 2024 12:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Doe ze een aanbod dat ze niet kunnen weigeren.
Wie heeft het over onze taak? Wat ik dus bedoelde te zeggen is dat het Nederlandse bedrijfsleven dan wordt weggeconcurreerd door het buitenland. Je zal ook de grote landen mee moeten krijgen.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is niet onze taak dat bij Chinezen, Indiers of Amerikanen af te dwingen en daar ging de discussie ook niet over.
Structureel beleid is prima mogelijk, daardoor gaat de uitstoot ook al heel lang hard omlaag. Dit soort doemdenkerij is juist wat mensen doet afhaken.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:35 schreef mcmlxiv het volgende:
Bottomline is het echt klimaat maatregelen nemen die de generaties na ons echt gaan helpen vrijwel onmogelijk. De mix van onverschilligen (30%?), ontkenners (10%?) “ja maar het mag niet ten koste van” (30%?) ten opzichte van de pakweg 30% die overblijft en die OF begrijpt dat dit niet pijnloos kan OF voldoende middelen heeft om de pijn niet zelf te voelen maakt structureel beleid kansloos.
Pappen, nathouden, zwabberen en ooit uitleggen aan je kleinkinderen waarom we er zo’n kutzooi van gemaakt hebben, dat is de te voorspellen toekomst van de jonge ouders van nu.
De afgelopen verkiezingsuitslag en het komende kabinet zijn daar mooie graadmeters voor.
Maar het moet een combi zijn, op tickets en brandstof. Je kunt prima honderden euro's per ticket doen, maar dat zal dan toch echt via vliegtaks en niet via kerosinebelasting moeten.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar de belasting moet ook heel hoog zijn willen mensen daadwerkelijk hun vlieggedrag gaan veranderen. De sluipende accijnsverhoging op tabak heeft bijvoorbeeld al jaren geen merkbaar effect meer, die dient alleen nog maar om de staatskas te spekken. Voor vliegreizen geldt iets soortgelijks: als een ticket naar Alanya 10-20 procent duurder wordt, dan is dat 100 euro op een vakantie die een paar duizend euro kost. Daar gaan veel mensen het echt niet voor laten, dus je moet al snel denken aan honderd(en) euro's per ticket.
Tenzij je niet echt een gedragsverandering in gang wil zetten, maar gewoon de belastingen wil verhogen. Dat zal voor sommige partijen ook wel gelden.
Het overgrote deel van de mensen in Nederland en daarbuiten wil helemaal niks. Of ze zijn bezig met elke dag overleven of ze zijn decadent.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat mensen die overtuigd zijn van het nut om bij te dragen om de planeet leefbaar te houden, dat ook zullen willen en doen als ze ouder zijn. Voor kinderen en kleinkinderen. Mensen die het sowieso allemaal onzin vinden, zullen op elke leeftijd vinden dat ze niets hoeven of kunnen doen.
Je weet dat China koploper duurzame energie is, zo ongeveer het enige land ter wereld wat ook echt richting het doel van Parijs gaat momenteel? Dat rare Chinabashen in deze discussie snap ik echt niet, Nederlanders stoten per persoon ook ongeveer 2 keer zoveel uit als een Chinees.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een vrij relevante vraag bij de discussie of zo'n taks nuttig is to begin with. Je pakt iets van 11% reductie op verkeer vanuit Europa, dat is een redelijk percentage, maar als China vrolijk doorgaat met kolencentrales bouwen, die honderd keer vervuilender zijn dan een vluchtje New York, en het verwachte luchtverkeer mondiaal in 2050 50% hoger ligt dan nu, dan sorteert het allemaal weinig effect, behalve dan eventueel ietsjes voor de lokale overlast en luchtkwaliteit.
De vraag is dan ook of je je kaarten en dus geld als Nederland niet veel meer op klimaatacceptatie moet zetten in het kader van 'we're fucked anyway'. Dat hoeft niet één van tweeën te zijn natuurlijk, maar de balans is wel wat zoek nu.
Wat betreft de meeste zaken is dit echt gewoon onzin, de dingen waar het wel op gaat moet je dan invoerrechten invoeren.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:51 schreef Erik_Groen het volgende:
[..]
Wie heeft het over onze taak? Wat ik dus bedoelde te zeggen is dat het Nederlandse bedrijfsleven dan wordt weggeconcurreerd door het buitenland. Je zal ook de grote landen mee moeten krijgen.
En het probleem is dus dat politici naar die mensen menen te moeten luisteren.quote:Op maandag 18 maart 2024 15:10 schreef Erik_Groen het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de mensen in Nederland en daarbuiten wil helemaal niks. Of ze zijn bezig met elke dag overleven of ze zijn decadent.
Ik weet niet wat het doel van China is maar hopelijk niet dit:quote:Op maandag 18 maart 2024 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat China koploper duurzame energie is, zo ongeveer het enige land ter wereld wat ook echt richting het doel van Parijs gaat momenteel? Dat rare Chinabashen in deze discussie snap ik echt niet, Nederlanders stoten per persoon ook ongeveer 2 keer zoveel uit als een Chinees.
En het inzetten op klimaatadaptatie betekent niet dat je ook maar 1 maatregel moet of zelfs kunt laten vallen om klimaatverandering te voorkomen. Juist onze ligging zou er voor moeten zorgen dat we de hele wereld laten zien hoe belangrijk die maatregelen zijn.
China maakt inderdaad enorme stappen, maar dat is niet de enige kant van het verhaal:quote:Op maandag 18 maart 2024 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat China koploper duurzame energie is, zo ongeveer het enige land ter wereld wat ook echt richting het doel van Parijs gaat momenteel?
quote:China’s emissions under current policies are projected to peak by 2025, five years ahead of its 2030 target, yet it still plans no significant nor meaningful emission reductions in the critical period before 2030. Energy and electricity demand forecasts continue to grow steadily: the primary question remains whether China’s record - and rapid - renewables deployment is enough to accelerate its post-coal transition and reduce fuel-switching to fossil gas in end-use sectors.
The government continues to champion the role of fossil fuels in transitioning its energy sector, with continued increases in fossil fuel production seen as key to providing stability and security, despite a national shift from limiting energy consumption to carbon emissions.
Carbon emissions peaking timelines in high-emitting industry sectors have been pushed back to align with the economy-wide 2030 peaking target, despite domestic signals suggesting there are opportunities for more action. Policymakers have room to increase ambition in China's climate, energy and sectoral targets but geopolitics, energy security concerns, and international diplomacy remain a lingering barrier.
China and the US released a much-anticipated joint statement on climate cooperation on 15 November 2023 ahead of COP28. While both countries supported the G20 Leaders Declaration to triple renewable energy capacity globally by 2030 and outlined further bilateral work on a series of focus areas, no concrete mitigation targets were made from the world’s largest historical and current emitters. A pledge to accelerate renewable energy deployment and reduce power sector emissions this decade after peaking is positive but is yet again set on a non-binding timeline and reduction level.
Prior to the statement, China also released its long-awaited Methane Action Plan, but the plan only sets basic directions to control methane emissions across sectors, again falling short of setting meaningful reduction targets.
The CAT’s overall rating for China’s policies and targets remains “Highly insufficient”.
Is ook een beetje lastig, aangezien in dat akkoord een maximale opwarming van 1,5 graad Celsius is afgesproken, en we zitten daar nu eigenlijk al boven: https://climate.copernicu(...)cutive-warmest-monthquote:Op maandag 18 maart 2024 15:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Geen enkel land, ook China niet, is dus op weg naar het Parijs-akkoord:
quote:The month was 1.77°C warmer than the estimated average for February for the period 1850-1900, the designated pre-industrial reference period. The global-mean temperature for the last twelve months was the highest on record at 0.68°C above the 1991-2020 average and 1.56°C above the 1850-1900 pre-industrial average.
Moeten we hier iets op verzinnen, of is het probleem (if any) daar niet groot genoeg voor?quote:et VVD-Kamerlid Christianne van der Wal heeft demissionair minister Christianne van der Wal tot de orde geroepen. Ze heeft als Kamerlid vóór een motie gestemd die haaks staat op waar ze zich eerder als minister van natuur en stikstof voor inzette. Een niet uit te leggen rolwisseling die haar geloofwaardigheid als minister en politica schaadt en het cynisme over het politieke bedrijf voedt.
Het probleem is er we degelijk. De oplossing is denk ik geen harde regel, maar meer een cultuur dingetje. De primaire reden waarom dit klemt is omdat het kabinet belachelijk veel ruimte krijgt en neem in haar demissionaire periode.quote:Op maandag 18 maart 2024 15:42 schreef Janneke141 het volgende:
De positie van demissionaire ministers met een Kamerzetel wordt trouwens ook steeds ingewikkelder, volgens mij:
[..]
Moeten we hier iets op verzinnen, of is het probleem (if any) daar niet groot genoeg voor?
Ik zou inderdaad gewoon zeggen: laat die ministers zich gewoon laten vervangen in de Kamer. Nadeel is dan wel dat een Jetten zich bijvoorbeeld nu moet laten vervangen, dat is wel vervelend qua zichtbaarheid voor partijleiders.quote:Op maandag 18 maart 2024 15:42 schreef Janneke141 het volgende:
De positie van demissionaire ministers met een Kamerzetel wordt trouwens ook steeds ingewikkelder, volgens mij:
[..]
Moeten we hier iets op verzinnen, of is het probleem (if any) daar niet groot genoeg voor?
De echte oplossing is een snellere formatie.quote:Op maandag 18 maart 2024 15:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar ze ruimte nemen is het of Europees beleid (daar bestaat demissionair ook niet) of beleid waarvan de Kamer graag wil dat het door gaat. De Kamer klaagt zelfs dat de regering teveel heeft neergelegd, zoals de gesprekken over de Wet Dieren met de ketenpartijen die nu weer moeten worden opgestart van de Kamer.quote:Op maandag 18 maart 2024 15:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het probleem is er we degelijk. De oplossing is denk ik geen harde regel, maar meer een cultuur dingetje. De primaire reden waarom dit klemt is omdat het kabinet belachelijk veel ruimte krijgt en neem in haar demissionaire periode.
Ik zei niet voor niets “krijgt en neemt”quote:Op maandag 18 maart 2024 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waar ze ruimte nemen is het of Europees beleid (daar bestaat demissionair ook niet) of beleid waarvan de Kamer graag wil dat het door gaat. De Kamer klaagt zelfs dat de regering teveel heeft neergelegd, zoals de gesprekken over de Wet Dieren met de ketenpartijen die nu weer moeten worden opgestart van de Kamer.
Ze zijn dan ook wel erg veel demissionair geweest de afgelopen 4 jaar of zo.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zei niet voor niets “krijgt en neemt”
Maar dit is natuurlijk wel de kern van het probleem. De demissionaire periode is feitelijk een machtsvacuüm dat van goede gewoontes aan elkaar hangt en de balans lijkt een beetje zoek.
Van D66 dat om puur opportunistische redenen niets controversieel wilde verklaren tot een Hugo de Jonge die gewoon lekker doorgaat.
Ook bij De Jonge is dat op uitdrukkelijke vraag van de Kamer. En de Kamer is natuurlijk gewoon missionair, het lijkt me prima dat een kabinet dan naar meerderheden kan zoeken. Dat 'op de winkel passen' komt uit een veel tragere tijd, dat lijkt me gewoon niet reëel meer. Dat moeten we wat mij betreft gewoon afschaffen. Zeker na de verkiezingen als de nieuwe Kamer er zit is het gewoon prima om meerderheden te zoeken.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zei niet voor niets “krijgt en neemt”
Maar dit is natuurlijk wel de kern van het probleem. De demissionaire periode is feitelijk een machtsvacuüm dat van goede gewoontes aan elkaar hangt en de balans lijkt een beetje zoek.
Van D66 dat om puur opportunistische redenen niets controversieel wilde verklaren tot een Hugo de Jonge die gewoon lekker doorgaat.
Kern van het probleem is dat in een demissionaire periode de vertrouwensregel (en zijn tegenhanger de Kamerontbinding) niet meer werkt. Dat noopt tot terughoudendheid.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook bij De Jonge is dat op uitdrukkelijke vraag van de Kamer. En de Kamer is natuurlijk gewoon missionair, het lijkt me prima dat een kabinet dan naar meerderheden kan zoeken. Dat 'op de winkel passen' komt uit een veel tragere tijd, dat lijkt me gewoon niet reëel meer. Dat moeten we wat mij betreft gewoon afschaffen. Zeker na de verkiezingen als de nieuwe Kamer er zit is het gewoon prima om meerderheden te zoeken.
Alleen moeten de bewindspersonen dan misschien wel tijdelijk uit de Kamer, dat kan gewoon als extra regel naast het ziekteverlof.
Een minister wegsturen kan natuurlijk prima. Ik ben het er mee eens dat een kabinet terughoudend moet zijn met het nemen van besluiten waar geen kamermeerderheid voor is, maar met een kamermeerderheid na de verkiezingen lijkt het me geen enkel probleem. Dan is een missionaire Kamer het er gewoon mee eens.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kern van het probleem is dat in een demissionaire periode de vertrouwensregel (en zijn tegenhanger de Kamerontbinding) niet meer werkt. Dat noopt tot terughoudendheid.
Op zich wel eens dat dat door toenemende (internationale) verplichtingen minder van deze tijd is. Maar dan moeten we het hele proces van demissionair zijn, ontbinden en formeren fundamenteel herzien en in de (grond)wet gieten. Op deze manier is het wachten op ongelukken.
https://www.nu.nl/discrim(...)-wegens-afkomst.htmlquote:Ruim een op de drie mensen met een Oost- of Zuidoost-Aziatische achtergrond heeft recent discriminatie ervaren in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken.
SP.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:17 schreef papert het volgende:
[..]
Neem aan dat je PVDD hebt gestemd?
Vindt het wel goed dat er een partij in de tweede kamer zit met zo'n radicaal andere visie op de samenleving. Los van of dat een goede visie is, heb daar niet voldoende kennis voor. Het is niet haalbaar, maar het een kleine partij die vanuit deze visie het kabinet bevraagd lijkt me nuttig.
Daarom is het ook erg jammer dat Bij1 geen zetel meer heeft, was erg nuttig dat dit geluid ook in de tweede kamer aanwezig was.
Nee, dat heeft namelijk iedereen met enige opvoeding en fatsoen. En dat zijn ook zaken die in Nederland al vanaf de jaren '60 aangepakt worden. Is niet iets van 2024.quote:Op maandag 18 maart 2024 07:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Woke betekent toch doorhebben dat bepaalde groepen in de samenleving onvoldoende inclusief behandeld worden? Wat zich bijvoorbeeld vertaalt in discriminatie en onderadvisering in het onderwijs van die groepen. Daar aandacht voor vragen is een goede zaak.
Maar er mag sowieso een hele hoop niet (meer).quote:Op maandag 18 maart 2024 09:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dan kies je dus voor een zeer radicale nivellering en een hele hoop dat ineens niemand meer mag. Ik denk dat die middenklasse burger het dan toch meer ziet zitten om met moderne techniek dingen op een duurzame manier mogelijk te maken, dan iedereen op een soort rantsoen te zetten.
Sowieso is economische groei deels gekoppeld in technische vooruitgang en andere innovaties. Iets waar je de mensheid ook mee vooruit helpt. En zolang we niet uitontwikkeld zijn is groei prima mogelijk zonder de aarde teveel te belasten. Evenals een comfortabel leven. Dat kan er ook uit bestaan dat we meer culturele dingen kunnen doen die niet per se belastend zijn.
Of mensen geraken gewoon in de financiële nood.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat welbegrepen eigenbelang dat nodig is voor een functionerende democratie blijkt veelal vooral het puberaal gejammer om meer rechten zonder het accepteren van bijbehorende plichten.
Dat was mijn aversie jegens die taks ook.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Die ophef is niet helemaal onterecht. Consumptie ontmoedigen door die duurder te maken zal de rijke mensen niet raken waardoor zo'n maatregel niet solidair te noemen is. En daarbij zijn het juist de bovenmodalen die de grootste ecologische voetafdruk hebben. Daar valt dus de meeste wint te halen.
Mensen die zich echt zorgen maken over het klimaat vliegen sowieso niet.quote:
Nee, dat was niet de redenatie.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De prijzen verhogen voor vliegen vind ik ook prima. Maar Etto niet want dan kan immers niet iedereen meer (uit een bepaalde discussie in NWS). En als niet iedereen kan dan mag niemand meer is de redenatie.
Tering naar de nering zetten, een langvergeten vaardigheid. Krijsen dat de overheid meer gebraden kippetjes moet leveren, kan natuurlijk ook.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of mensen geraken gewoon in de financiële nood.
6 op de 10 huishoudens in financiële problemen is niet niks.
En dat geldt dus voor iedereen.quote:Op maandag 18 maart 2024 13:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, dat ging in de jaren 60/70/80 ook voor alle immigranten op. Vervelend, maar van zwaar ondergeschikt belang tov klimaatverandering.
U is VVD'er?quote:Op maandag 18 maart 2024 18:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tering naar de nering zetten, een langvergeten vaardigheid. Krijsen dat de overheid meer gebraden kippetjes moet leveren, kan natuurlijk ook.
Ik heb dat nieuws gemist trouwens, geloof ik. Serieuze interesse, vooral benieuwd wat ze precies met "financiële problemen" bedoelen. Wie kwam hiermee, CBS oid? Het is op zich al jaren een nieuwsfeit dat een groot deel van Nederland nauwelijks spaargeld heeft. Het lijkt met elke generatie erger te worden (waarmee ik zeker niet wil impliceren dat dat enkel te verklaren is door hun gedrag).quote:Op maandag 18 maart 2024 18:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
6 op de 10 huishoudens in financiële problemen is niet niks.
https://nos.nl/artikel/24(...)iet-of-moeilijk-rondquote:Op maandag 18 maart 2024 18:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dat nieuws gemist trouwens, geloof ik. Serieuze interesse, vooral benieuwd wat ze precies met "financiële problemen" bedoelen. Wie kwam hiermee, CBS oid? Het is op zich al jaren een nieuwsfeit dat een groot deel van Nederland nauwelijks spaargeld heeft. Het lijkt met elke generatie erger te worden (waarmee ik zeker niet wil impliceren dat dat enkel te verklaren is door hun gedrag).
Sinds de PvdA haar principes overboord heeft gezet in 2012 heeft links nog een lange weg te gaan om het electoraat dat verloren is weer aan te spreken.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:38 schreef Blastbeat het volgende:
Echt heel raar. Na rechtse regering na rechtse regering zou je toch denken dat de economische onderklasse inmiddels wel allemaal een Mercedes op de oprit van de vrijstaande villa zou hebben staan.
Nee, ik geloof alleen niet zo in het vermogen van overheden om veel zinnigs te organiseren.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
U is VVD'er?
De overheid levert al een hele tijd geen kippetjes meer, overigens
Wat stem je dan welquote:Op maandag 18 maart 2024 18:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, ik geloof alleen niet zo in het vermogen van overheden om veel zinnigs te organiseren.
Het zit wel een beetje ingewikkelder dan dat, maar als beeldspraak doet dat afschudden van de idealistische veren het uiteraard prima.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sinds de PvdA haar principes overboord heeft gezet in 2012 heeft links nog een lange weg te gaan om het electoraat dat verloren is weer aan te spreken.
Decentralisering, participatiesamenleving en privatisering zijn inderdaad niet echt zaken die je van de PvdA zou verwachten. And here we are!quote:Op maandag 18 maart 2024 18:41 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het zit wel een beetje ingewikkelder dan dat, maar als beeldspraak doet dat afschudden van de idealistische veren het uiteraard prima.
Ach ja, slachtoffertje spelen levert altijd geld op.quote:Op maandag 18 maart 2024 17:47 schreef Bluesdude het volgende:
Over woke -spook gesproken:
[..]
https://www.nu.nl/discrim(...)-wegens-afkomst.html
quote:De discriminatie speelt al lange tijd. In het onderzoek staat een citaat van een ambtenaar uit 1929 over "onechte kinderen met zigeuner-oosterlingen-en chineezenbloed", verwijzend naar migranten in Nederland.
Dat zanger Gordon als jurylid bij Hollands Got Talent bijna honderd jaar later in 2013 "which number are you singing? Number 39 with rice?" zei tegen een kandidaat met een Chinese achtergrond, roept bij de onderzoekers de vraag op of het discriminerende gedachtegoed ooit is verdwenen in Nederland.
D66, GL, Volt, in die hoek meestal. Soms PvdA.quote:
Volgens de FD stond een vrije kleine club van voornamelijk CDA’ers, D66’ers en PvdA’ers aan de wieg van neoliberale denken en daarmee de marktwerking. Dit waren mannen als Job Cohen (PvdA), Hans Borstlab (CDA), Hans Smits, Coen Teuling, Ad Geelhoek (PvdA) en Hans Wijers (D66).quote:Op maandag 18 maart 2024 18:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Decentralisering, participatiesamenleving en privatisering zijn inderdaad niet echt zaken die je van de PvdA zou verwachten. And here we are!
Sociaal-democratie is dood en begraven.
quote:Op maandag 18 maart 2024 18:38 schreef Blastbeat het volgende:
Echt heel raar. Na rechtse regering na rechtse regering zou je toch denken dat de economische onderklasse inmiddels wel allemaal een Mercedes op de oprit van de vrijstaande villa zou hebben staan.
De ondervraagden in dit onderzoek werden niet betaald voor hun medewerking.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ach ja, slachtoffertje spelen levert altijd geld op.
[..]
Zon staat zegt niet veel bijstandsniveau is al lang totaal onleefbaar. Dan heb je alle beschikbare toeslagen nodig en zit je nog extreem krap.quote:
Maar 1,5% van de mensen leeft meer dan 4 jaar onder de armoedegrens: https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezinnen.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dat nieuws gemist trouwens, geloof ik. Serieuze interesse, vooral benieuwd wat ze precies met "financiële problemen" bedoelen. Wie kwam hiermee, CBS oid? Het is op zich al jaren een nieuwsfeit dat een groot deel van Nederland nauwelijks spaargeld heeft. Het lijkt met elke generatie erger te worden (waarmee ik zeker niet wil impliceren dat dat enkel te verklaren is door hun gedrag).
Je zag het al bij het salderen. En het vliegen blijft ook een dingetje.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:42 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat de groepen die ik spreek die pro milieu maatregelen zijn er zelf voordeel van hebben(zonnepanelen, elec auto) er geen last van hebben (ik eet al X keer per week vegetarisch) of niet geraakt worden door de maatregelen (ik vlieg nooit, ik ga dan wel via Brussel en/of ik betaal wel 5 euro meer voor biologisch vlees).
Het is altijd makkelijk praten als er maatregelen genomen moeten worden die jezelf niet raken.
quote:Op maandag 18 maart 2024 19:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar 1,5% van de mensen leeft meer dan 4 jaar onder de armoedegrens: https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezinnen.
Ook jaarlijks is het percentage helemaal niet zo hoog
[ afbeelding ]
Die financiële problemen vallen dus blijkbaar wel mee. Wat niet zegt dat we niet moeten proberen de inkomensverschillen nog meer te verkleinen.
Ik heb er van 11 tot 7 jaar geleden van geleefd met 2 ouders en 3 kinderen. Ik geef toe, dat is wel krap. Maar het gaat wel.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Voor een eenoudergezin met twee kinderen ligt die grens op 1.830 euro netto per maand
Ja man met 1800 euro in de maand ben je niet arm als gezin met een kind
En je moet niet vergeten dat er aan de onderkant ook nog heel veel regelingen, regelingetjes, kwijtschelding, etc. is. Beetje afhankelijk van de gemeente waar je woont, maar vaak is het verschil tussen echt bijstandsniveau en net daar boven echt tientjeswerk (en als je dingen als gratis muziekles en zo meeneemt soms zelfs negatief, maar dat is een andere discussie)quote:Op maandag 18 maart 2024 19:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb er van 11 tot 7 jaar geleden van geleefd met 2 ouders en 3 kinderen. Ik geef toe, dat is wel krap. Maar het gaat wel.
Wat ik hier vooral uithaal is dat er een groot verschil is tussen de armoedegrens en de Nibud-normen voor financiële gezondheid.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar 1,5% van de mensen leeft meer dan 4 jaar onder de armoedegrens: https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezinnen.
Ook jaarlijks is het percentage helemaal niet zo hoog
[ afbeelding ]
Die financiële problemen vallen dus blijkbaar wel mee. Wat niet zegt dat we niet moeten proberen de inkomensverschillen nog meer te verkleinen.
Bijstand hadden we niet, ook geen gemeentelijke regelingen oid.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En je moet niet vergeten dat er aan de onderkant ook nog heel veel regelingen, regelingetjes, kwijtschelding, etc. is. Beetje afhankelijk van de gemeente waar je woont, maar vaak is het verschil tussen echt bijstandsniveau en net daar boven echt tientjeswerk (en als je dingen als gratis muziekles en zo meeneemt soms zelfs negatief, maar dat is een andere discussie)
Klopt. En de armoedegrens is soms krap, maar de nibudnorm is dan soms weer heel erg ruim.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat ik hier vooral uithaal is dat er een groot verschil is tussen de armoedegrens en de Nibud-normen voor financiële gezondheid.
Zat je met een salaris van 18-1900 euro ook net te hoog voor waarschijnlijk. Maar is op de grens. Om maar aan te geven dat als je nog verder zou dalen er ondersteuning is.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:04 schreef Hanca het volgende:
Bijstand hadden we niet, ook geen gemeentelijke regelingen oid.
Beetje vroeg, al voor de echt inhoudelijke formatie is begonnen. Leuk op een forum, maar dat kun je echt niet op de nationale radio doen.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:12 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Voor het Akkermansen. Mona EZ+VP. Tuinman Def en Von Martels LNV?
Als ik de Nibud moet geloven moet ik al een buffer van 15.000 euro aanhouden voor alleen mijn inboedel, voor onderhoud aan het huis daarentegen hoef ik maar 3000 euro aan te houden. Vreemd clubje.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat ik hier vooral uithaal is dat er een groot verschil is tussen de armoedegrens en de Nibud-normen voor financiële gezondheid.
Ja, die nibudberekening voor hoeveel spaargeld je nodig hebt is inderdaad enorm vreemd. Ik kwam ook uit op een bedrag voor mijn inboedel dat de hele inboedel samen nog niet eens heeft gekost. En bij auto houden ze er ook geen rekening mee of je hem net hebt gekocht, wat betekent dat je volgens het nibud op het moment van aanschaf dus 2x je auto moet kunnen betalen.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als ik de Nibud moet geloven moet ik al een buffer van 15.000 euro aanhouden voor alleen mijn inboedel, voor onderhoud aan het huis daarentegen hoef ik maar 3000 euro aan te houden. Vreemd clubje.
Het lijkt me trouwens onmogelijk dat BBB 3 ministers krijgt, CU heeft er nu ook maar 2 en het komende kabinet moet de helft van de ministers ook nog eens van buiten komen. Zelfs 3 bewindspersonen wordt al lastig, of ze moeten echt helemaal de gewone verdeelsleutel los willen laten en 3-3-3-3 gaan doen en dan ook nog 12 bewindspersonen van buiten de partijen.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:12 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Voor het Akkermansen. Mona EZ+VP. Tuinman Def en Von Martels LNV?
Bij jou gaat het daar zeker niet om. Daar gaat het meer om het doordrammen van een totaalnivellering voor alles.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar er mag sowieso een hele hoop niet (meer).
Waarom deze uitzondering? Gaat het om het redden van de aarde of niet?
Nee, je wil graag dat het mij daar niet om gaat. Dat is iets anders.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij jou gaat het daar zeker niet om. Daar gaat het meer om het doordrammen van een totaalnivellering voor alles.
Zou wel passen bij de extraparlementaire gedachte natuurlijk. (En NSC en PVV ook niet slecht uitkomen). Maar de vraag is of baantjesmachine VVD dat accepteert.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt me trouwens onmogelijk dat BBB 3 ministers krijgt, CU heeft er nu ook maar 2 en het komende kabinet moet de helft van de ministers ook nog eens van buiten komen. Zelfs 3 bewindspersonen wordt al lastig, of ze moeten echt helemaal de gewone verdeelsleutel los willen laten en 3-3-3-3 gaan doen en dan ook nog 12 bewindspersonen van buiten de partijen.
Nee jij kan het niet hebben dat de methoden voor het zwaarder belasten van vervuilend gedrag misschien wel kan zorgen dat een bepaalde groep mensen nooit meer op vliegvakantie mag. Dan maar helemaal niemand meer!quote:Op maandag 18 maart 2024 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, je wil graag dat het mij daar niet om gaat. Dat is iets anders.
Dat je een soort level playing field van hypocrisie kan creëeren.
Ain't workin'.
Ze belasten maar een eind weg, ik vlieg sowieso nooit.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee jij kan het niet hebben dat de methoden voor het zwaarder belasten van vervuilend gedrag misschien wel kan zorgen dat een bepaalde groep mensen nooit meer op vliegvakantie mag. Dan maar helemaal niemand meer!
Zolang Wilders in de kamer blijft is elk bewindspersoon van de PVV geen onderdeel van de partij.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt me trouwens onmogelijk dat BBB 3 ministers krijgt, CU heeft er nu ook maar 2 en het komende kabinet moet de helft van de ministers ook nog eens van buiten komen. Zelfs 3 bewindspersonen wordt al lastig, of ze moeten echt helemaal de gewone verdeelsleutel los willen laten en 3-3-3-3 gaan doen en dan ook nog 12 bewindspersonen van buiten de partijen.
Geen vliegvakanties meer zou best een aardige maatregel zijn die zoden aan de dijk zet qua klimaat & milieu en die juist de bovenkant van de samenleving minimaal even zwaar treft als de onderkant. Meestal een stuk zwaarder juist.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee jij kan het niet hebben dat de methoden voor het zwaarder belasten van vervuilend gedrag misschien wel kan zorgen dat een bepaalde groep mensen nooit meer op vliegvakantie mag. Dan maar helemaal niemand meer!
Gelukkig is dit niet waar, en weten de meeste mensen dat aook.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:50 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nemen we klimaat en milieu echt serieus dan zullen we juist luxe als eerst massaal moeten gaan opofferen.
Henk Vermeer zei vanmiddag bij Sven Kockelmann op Radio 1 dat-ie er vanuit gaat dat BBB 4 of 5 ministers mag leverenquote:Op maandag 18 maart 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, anders hoefde Bosma ook geen excuses te maken voor de 'minder, minder, minder' uitspraken van zijn partijleider, maar had hij niks met Wilders te maken.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zolang Wilders in de kamer blijft is elk bewindspersoon van de PVV geen onderdeel van de partij.
Dan kan hij niet rekenen. Of het is voor het eerst dat hij een formatie meemaakt en dat de complete Nederlandse politiek en haar geschiedenis aan hem voorbij is gegaan, natuurlijk.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Henk Vermeer zei vanmiddag bij Sven Kockelmann op Radio 1 dat-ie uitgaat dat BBB 4 of 5 ministers mag leveren
Ministers of bewindspersonen?quote:Op maandag 18 maart 2024 20:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Henk Vermeer zei vanmiddag bij Sven Kockelmann op Radio 1 dat-ie er vanuit gaat dat BBB 4 of 5 ministers mag leveren
Het is wel waar dat we onze footprint door 10 moeten delen, minstens. En dan is er nauwelijks ruimte meer voor vervuilende luxe, zoals vliegvakanties of het aanleggen van kunstsneeuw voor de wintersport.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Gelukkig is dit niet waar, en weten de meeste mensen dat aook.
quote:Op maandag 18 maart 2024 20:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ze belasten maar een eind weg, ik vlieg sowieso nooit.
Je kunt het blijven herhalen, maar als je zo gehecht bent aan je vliegvakantie, en het ook zéker niet wil verbieden (dat terwijl het tot de meest grote vervuilers behoort), dan neem ik je hysterisch gejammer over het klimaat gewoon niet zo serieus.
Helemaal niet als het kennelijk 2 voor 12 is. Toch?
Als dat soort toch vrij rigoureuze maatregelen zonder draagvlak niet per se nodig zijn om het doel te behalen dan is er ook niet een reden om ze dan toch maar door te voeren. Ik heb toch wel de hoop dat we het om een wat slimmere manier kunnen oplossen dan domweg dingen gaan verbieden.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:50 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Geen vliegvakanties meer zou best een aardige maatregel zijn die zoden aan de dijk zet qua klimaat & milieu en die juist de bovenkant van de samenleving minimaal even zwaar treft als de onderkant. Meestal een stuk zwaarder juist.
Economisch zal het uiteindelijk waarschijnlijk weinig uitmaken, ja er gaan de nodige vliegmaatschappijen stuk, maar de uitgaven verplaatsen zich wel naar andere vormen van recreatie en vermaak. Nemen we klimaat en milieu echt serieus dan zullen we juist luxe als eerst massaal moeten gaan opofferen. En laten we wel wezen, 70 jaar geleden ging niemand met een vliegtuig op vakantie.
Waarom? We willen toch iets doen voor het klimaat?quote:Op maandag 18 maart 2024 20:57 schreef nostra het volgende:
Totalverbot op vliegvakanties, Fok blijft je toch verbazen.
Volgens mij is de combinatie van salderen afschaffen en het niet verbieden van energiemaatschappijen om onderscheid te maken tussen mensen met en zonder zonnepanelen hier het grote probleem. Hadden ze dat verbod in de wet gestopt, waren veel meer mensen met zonnepanelen gewoon voor geweest.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? We willen toch iets doen voor het klimaat?
Nee zonder dollen. Maar ik herken wel dat het wel heel makkelijk is om voor maatregelen te zijn die jezelf niet of minder raken. Zodra iets ter sprake komt dat gevestigde belangen raakt (salderen!) zie je toch bepaalde andere krachten loskomen.
Ik denk toch dat je het wat anders moet zien. Zoals we het klimaatbeleid (en ook ander vormen van beleid) nu inrichten is bijna volledig met financiële prikkels. Voor de middenklasse en daarboven is dat echter een keuze. Zowel positief (toch maar investeren in die EV/warmtepomp) als negatief (dat accijns maar aftkkken). Voor mensen daar onder zijn de positieve effecten buiten bereik (want ook met subsidie buiten bereik) en komen de negatieve prikkels dubbel zo hard aan.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Als dat soort toch vrij rigoureuze maatregelen zonder draagvlak niet per se nodig zijn om het doel te behalen dan is er ook niet een reden om ze dan toch maar door te voeren. Ik heb toch wel de hoop dat we het om een wat slimmere manier kunnen oplossen dan domweg dingen gaan verbieden.
Etto's idee dat vliegen of goedkoop moet zijn of verboden, is gewoon radicaal socialistisch gedram. Heeft weinig met klimaat te maken maar meer met een drang op iedere vorm van beleid totale nivellering te willen doorvoeren.
Nogmaals, dit is gelukkig allemaal onzin. Dit soort gelul schrikt mensen alleen maar meer af.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is wel waar dat we onze footprint door 10 moeten delen, minstens. En dan is er nauwelijks ruimte meer voor vervuilende luxe, zoals vliegvakanties of het aanleggen van kunstsneeuw voor de wintersport.
Zit wat in.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk toch dat je het wat anders moet zien. Zoals we het klimaatbeleid (en ook ander vormen van beleid) nu inrichten is bijna volledig met financiële prikkels. Voor de middenklasse en daarboven is dat echter een keuze. Zowel positief (toch maar investeren in die EV/warmtepomp) als negatief (dat accijns maar aftkkken). Voor mensen daar onder zijn de positieve effecten buiten bereik (want ook met subsidie buiten bereik) en komen de negatieve prikkels dubbel zo hard aan.
Dat is niet goed.
Nee maar zolang we het niet met eerste levensbehoeften doen kam het imo prima. Rijken kunnen ook zoveel sigaretten kopen als ze willen. Wil niet zeggen dat accijns niet werkt.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk toch dat je het wat anders moet zien. Zoals we het klimaatbeleid (en ook ander vormen van beleid) nu inrichten is bijna volledig met financiële prikkels. Voor de middenklasse en daarboven is dat echter een keuze. Zowel positief (toch maar investeren in die EV/warmtepomp) als negatief (dat accijns maar aftkkken). Voor mensen daar onder zijn de positieve effecten buiten bereik (want ook met subsidie buiten bereik) en komen de negatieve prikkels dubbel zo hard aan.
Dat is niet goed.
quote:Op maandag 18 maart 2024 20:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Als dat soort toch vrij rigoureuze maatregelen zonder draagvlak niet per se nodig zijn om het doel te behalen dan is er ook niet een reden om ze dan toch maar door te voeren. Ik heb toch wel de hoop dat we het om een wat slimmere manier kunnen oplossen dan domweg dingen gaan verbieden.
Etto's idee dat vliegen of goedkoop moet zijn of verboden, is gewoon radicaal socialistisch gedram. Heeft weinig met klimaat te maken maar meer met een drang op iedere vorm van beleid totale nivellering te willen doorvoeren.
Slim zijn en blijven nadenken. Leg stevige verduurzamingsplichten op aan verhuurders bijvoorbeeld. Dat mes snijdt aan twee kanten.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:07 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zit wat in.
Wat is het alternatief?
Nee, het is geen onzin. Deel van die footprint kunnen we gelukkig verlagen met technologische vooruitgang, maar uiteindelijk zal er ook wat luxe moeten worden ingeleverd. En nee, dan pleit ik niet voor een verbod oid, maar gewoon voor beprijzen naar de werkelijke kosten.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is gelukkig allemaal onzin. Dit soort gelul schrikt mensen alleen maar meer af.
Ah, je omarmt een plan van De Jonge, dat moet vast pijn doenquote:Op maandag 18 maart 2024 21:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Slim zijn en blijven nadenken. Leg stevige verduurzamingsplichten op aan verhuurders bijvoorbeeld. Dat mes snijdt aan twee kanten.
Ja ik ben het hier wel eens dat het blijkbaar makkelijk is om te zeggen dan vliegen mensen met weinig geld maar niet. Toch raar dan dat het idee dat we ook allemaal niet kunnen vliegen volstrekt onmogelijk is.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? We willen toch iets doen voor het klimaat?
Nee zonder dollen. Maar ik herken wel dat het wel heel makkelijk is om voor maatregelen te zijn die jezelf niet of minder raken. Zodra iets ter sprake komt dat gevestigde belangen raakt (salderen!) zie je toch bepaalde andere krachten loskomen.
Ik vind dat je moet oppassen met beprijzen. We zagen het bij de energieprijsellende al. Je maakt het de onderlaag van de samenleving onmogelijk terwijl de bovenlaag (die veelal een grotere uitstoot hebben/hadden) er geen droge boterham minder om eet. Als je echt een maatschappelijke transitie wil dan moet je daar over blijven nadenken.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het is geen onzin. Deel van die footprint kunnen we gelukkig verlagen met technologische vooruitgang, maar uiteindelijk zal er ook wat luxe moeten worden ingeleverd. En nee, dan pleit ik niet voor een verbod oid, maar gewoon voor beprijzen naar de werkelijke kosten.
De rijken gaan ook echt minder luxe hebben als je dat beprijst. Hooguit de hele kleine extreemrijken niet, maar die kun je helaas heel moeilijk aanpakken met welke maatregel dan ook.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ik ben het hier wel eens dat het blijkbaar makkelijk is om te zeggen dan vliegen mensen met weinig geld maar niet. Toch raar dan dat het idee dat we ook allemaal niet kunnen vliegen volstrekt onmogelijk is.
Ik geloof wel in een tussenoplossing maar raar dat de rechten van rijken blijkbaar onaantastbaar zijn in onze 'gelijkwaardige' samenleving maar die van een grotere groep minder rijken blijkbaar wel continue ter discussie staan bij een probleem wat iedereen aangaat.
Uitzondering die de regel bevestigtquote:Op maandag 18 maart 2024 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, je omarmt een plan van De Jonge, dat moet vast pijn doen
Tijd voor niet-verhandelbare CO2 rechtenquote:Op maandag 18 maart 2024 21:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
De rijken gaan ook echt minder luxe hebben als je dat beprijst. Hooguit de hele kleine extreemrijken niet, maar die kun je helaas heel moeilijk aanpakken met welke maatregel dan ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |