Ook bij De Jonge is dat op uitdrukkelijke vraag van de Kamer. En de Kamer is natuurlijk gewoon missionair, het lijkt me prima dat een kabinet dan naar meerderheden kan zoeken. Dat 'op de winkel passen' komt uit een veel tragere tijd, dat lijkt me gewoon niet reëel meer. Dat moeten we wat mij betreft gewoon afschaffen. Zeker na de verkiezingen als de nieuwe Kamer er zit is het gewoon prima om meerderheden te zoeken.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zei niet voor niets “krijgt en neemt”
Maar dit is natuurlijk wel de kern van het probleem. De demissionaire periode is feitelijk een machtsvacuüm dat van goede gewoontes aan elkaar hangt en de balans lijkt een beetje zoek.
Van D66 dat om puur opportunistische redenen niets controversieel wilde verklaren tot een Hugo de Jonge die gewoon lekker doorgaat.
Kern van het probleem is dat in een demissionaire periode de vertrouwensregel (en zijn tegenhanger de Kamerontbinding) niet meer werkt. Dat noopt tot terughoudendheid.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook bij De Jonge is dat op uitdrukkelijke vraag van de Kamer. En de Kamer is natuurlijk gewoon missionair, het lijkt me prima dat een kabinet dan naar meerderheden kan zoeken. Dat 'op de winkel passen' komt uit een veel tragere tijd, dat lijkt me gewoon niet reëel meer. Dat moeten we wat mij betreft gewoon afschaffen. Zeker na de verkiezingen als de nieuwe Kamer er zit is het gewoon prima om meerderheden te zoeken.
Alleen moeten de bewindspersonen dan misschien wel tijdelijk uit de Kamer, dat kan gewoon als extra regel naast het ziekteverlof.
Een minister wegsturen kan natuurlijk prima. Ik ben het er mee eens dat een kabinet terughoudend moet zijn met het nemen van besluiten waar geen kamermeerderheid voor is, maar met een kamermeerderheid na de verkiezingen lijkt het me geen enkel probleem. Dan is een missionaire Kamer het er gewoon mee eens.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kern van het probleem is dat in een demissionaire periode de vertrouwensregel (en zijn tegenhanger de Kamerontbinding) niet meer werkt. Dat noopt tot terughoudendheid.
Op zich wel eens dat dat door toenemende (internationale) verplichtingen minder van deze tijd is. Maar dan moeten we het hele proces van demissionair zijn, ontbinden en formeren fundamenteel herzien en in de (grond)wet gieten. Op deze manier is het wachten op ongelukken.
https://www.nu.nl/discrim(...)-wegens-afkomst.htmlquote:Ruim een op de drie mensen met een Oost- of Zuidoost-Aziatische achtergrond heeft recent discriminatie ervaren in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken.
SP.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:17 schreef papert het volgende:
[..]
Neem aan dat je PVDD hebt gestemd?
Vindt het wel goed dat er een partij in de tweede kamer zit met zo'n radicaal andere visie op de samenleving. Los van of dat een goede visie is, heb daar niet voldoende kennis voor. Het is niet haalbaar, maar het een kleine partij die vanuit deze visie het kabinet bevraagd lijkt me nuttig.
Daarom is het ook erg jammer dat Bij1 geen zetel meer heeft, was erg nuttig dat dit geluid ook in de tweede kamer aanwezig was.
Nee, dat heeft namelijk iedereen met enige opvoeding en fatsoen. En dat zijn ook zaken die in Nederland al vanaf de jaren '60 aangepakt worden. Is niet iets van 2024.quote:Op maandag 18 maart 2024 07:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Woke betekent toch doorhebben dat bepaalde groepen in de samenleving onvoldoende inclusief behandeld worden? Wat zich bijvoorbeeld vertaalt in discriminatie en onderadvisering in het onderwijs van die groepen. Daar aandacht voor vragen is een goede zaak.
Maar er mag sowieso een hele hoop niet (meer).quote:Op maandag 18 maart 2024 09:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dan kies je dus voor een zeer radicale nivellering en een hele hoop dat ineens niemand meer mag. Ik denk dat die middenklasse burger het dan toch meer ziet zitten om met moderne techniek dingen op een duurzame manier mogelijk te maken, dan iedereen op een soort rantsoen te zetten.
Sowieso is economische groei deels gekoppeld in technische vooruitgang en andere innovaties. Iets waar je de mensheid ook mee vooruit helpt. En zolang we niet uitontwikkeld zijn is groei prima mogelijk zonder de aarde teveel te belasten. Evenals een comfortabel leven. Dat kan er ook uit bestaan dat we meer culturele dingen kunnen doen die niet per se belastend zijn.
Of mensen geraken gewoon in de financiële nood.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat welbegrepen eigenbelang dat nodig is voor een functionerende democratie blijkt veelal vooral het puberaal gejammer om meer rechten zonder het accepteren van bijbehorende plichten.
Dat was mijn aversie jegens die taks ook.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Die ophef is niet helemaal onterecht. Consumptie ontmoedigen door die duurder te maken zal de rijke mensen niet raken waardoor zo'n maatregel niet solidair te noemen is. En daarbij zijn het juist de bovenmodalen die de grootste ecologische voetafdruk hebben. Daar valt dus de meeste wint te halen.
Mensen die zich echt zorgen maken over het klimaat vliegen sowieso niet.quote:
Nee, dat was niet de redenatie.quote:Op maandag 18 maart 2024 10:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De prijzen verhogen voor vliegen vind ik ook prima. Maar Etto niet want dan kan immers niet iedereen meer (uit een bepaalde discussie in NWS). En als niet iedereen kan dan mag niemand meer is de redenatie.
Tering naar de nering zetten, een langvergeten vaardigheid. Krijsen dat de overheid meer gebraden kippetjes moet leveren, kan natuurlijk ook.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of mensen geraken gewoon in de financiële nood.
6 op de 10 huishoudens in financiële problemen is niet niks.
En dat geldt dus voor iedereen.quote:Op maandag 18 maart 2024 13:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, dat ging in de jaren 60/70/80 ook voor alle immigranten op. Vervelend, maar van zwaar ondergeschikt belang tov klimaatverandering.
U is VVD'er?quote:Op maandag 18 maart 2024 18:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tering naar de nering zetten, een langvergeten vaardigheid. Krijsen dat de overheid meer gebraden kippetjes moet leveren, kan natuurlijk ook.
Ik heb dat nieuws gemist trouwens, geloof ik. Serieuze interesse, vooral benieuwd wat ze precies met "financiële problemen" bedoelen. Wie kwam hiermee, CBS oid? Het is op zich al jaren een nieuwsfeit dat een groot deel van Nederland nauwelijks spaargeld heeft. Het lijkt met elke generatie erger te worden (waarmee ik zeker niet wil impliceren dat dat enkel te verklaren is door hun gedrag).quote:Op maandag 18 maart 2024 18:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
6 op de 10 huishoudens in financiële problemen is niet niks.
https://nos.nl/artikel/24(...)iet-of-moeilijk-rondquote:Op maandag 18 maart 2024 18:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dat nieuws gemist trouwens, geloof ik. Serieuze interesse, vooral benieuwd wat ze precies met "financiële problemen" bedoelen. Wie kwam hiermee, CBS oid? Het is op zich al jaren een nieuwsfeit dat een groot deel van Nederland nauwelijks spaargeld heeft. Het lijkt met elke generatie erger te worden (waarmee ik zeker niet wil impliceren dat dat enkel te verklaren is door hun gedrag).
Sinds de PvdA haar principes overboord heeft gezet in 2012 heeft links nog een lange weg te gaan om het electoraat dat verloren is weer aan te spreken.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:38 schreef Blastbeat het volgende:
Echt heel raar. Na rechtse regering na rechtse regering zou je toch denken dat de economische onderklasse inmiddels wel allemaal een Mercedes op de oprit van de vrijstaande villa zou hebben staan.
Nee, ik geloof alleen niet zo in het vermogen van overheden om veel zinnigs te organiseren.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
U is VVD'er?
De overheid levert al een hele tijd geen kippetjes meer, overigens
Wat stem je dan welquote:Op maandag 18 maart 2024 18:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, ik geloof alleen niet zo in het vermogen van overheden om veel zinnigs te organiseren.
Het zit wel een beetje ingewikkelder dan dat, maar als beeldspraak doet dat afschudden van de idealistische veren het uiteraard prima.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sinds de PvdA haar principes overboord heeft gezet in 2012 heeft links nog een lange weg te gaan om het electoraat dat verloren is weer aan te spreken.
Decentralisering, participatiesamenleving en privatisering zijn inderdaad niet echt zaken die je van de PvdA zou verwachten. And here we are!quote:Op maandag 18 maart 2024 18:41 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het zit wel een beetje ingewikkelder dan dat, maar als beeldspraak doet dat afschudden van de idealistische veren het uiteraard prima.
Ach ja, slachtoffertje spelen levert altijd geld op.quote:Op maandag 18 maart 2024 17:47 schreef Bluesdude het volgende:
Over woke -spook gesproken:
[..]
https://www.nu.nl/discrim(...)-wegens-afkomst.html
quote:De discriminatie speelt al lange tijd. In het onderzoek staat een citaat van een ambtenaar uit 1929 over "onechte kinderen met zigeuner-oosterlingen-en chineezenbloed", verwijzend naar migranten in Nederland.
Dat zanger Gordon als jurylid bij Hollands Got Talent bijna honderd jaar later in 2013 "which number are you singing? Number 39 with rice?" zei tegen een kandidaat met een Chinese achtergrond, roept bij de onderzoekers de vraag op of het discriminerende gedachtegoed ooit is verdwenen in Nederland.
D66, GL, Volt, in die hoek meestal. Soms PvdA.quote:
Volgens de FD stond een vrije kleine club van voornamelijk CDA’ers, D66’ers en PvdA’ers aan de wieg van neoliberale denken en daarmee de marktwerking. Dit waren mannen als Job Cohen (PvdA), Hans Borstlab (CDA), Hans Smits, Coen Teuling, Ad Geelhoek (PvdA) en Hans Wijers (D66).quote:Op maandag 18 maart 2024 18:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Decentralisering, participatiesamenleving en privatisering zijn inderdaad niet echt zaken die je van de PvdA zou verwachten. And here we are!
Sociaal-democratie is dood en begraven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |