Om precies te zijn waren het 9800 stembureaus: https://www.rtlnieuws.nl/(...)perking-verkiezingen Daar zitten hele kleintjes tussen in een woonkamer, waar je met maar 1 computer af zou kunnen, maar ook wel veel grotere. 3 per stembureau lijkt me een redelijke schatting.quote:Op maandag 11 maart 2024 14:34 schreef -XOR- het volgende: [..] Paper trail is dan leidend dus als er een andere stem op het scherm te zien is dan op het printje, en dat printje klopt wel maakt dat verder niet veel uit, alleen als dat stelselmatig gebeurt is de voorlopige uitslag niet bruikbaar. [..] Als het er zoveel zijn dan lijkt het me inderdaad de kosten niet waard.
Welk probleem zijn we aan het oplossen? Blijf het een nutteloze exercitie vinden.quote:Op maandag 11 maart 2024 14:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Om precies te zijn waren het 9800 stembureaus: https://www.rtlnieuws.nl/(...)perking-verkiezingen Daar zitten hele kleintjes tussen in een woonkamer, waar je met maar 1 computer af zou kunnen, maar ook wel veel grotere. 3 per stembureau lijkt me een redelijke schatting.
En dus heb je 30.000 computers die je niet alleen 1 keer per jaar ongeveer gebruikt, maar ook de rest van het jaar op moet slaan, up-to-date moeten worden gemaakt voor de verkiezing en waaraan vast ook wel eens kapot gaat. En hoe lang gaat een computer mee? 10 jaar lijkt me al zeer ruim, eerlijk gezegd.
Dat er telmachines zouden komen, wat met een nieuw stembiljet zou kunnen (zoals ook de vroegere cito-toetsen met een machine konden worden nagekeken), dat zie ik nog wel zitten.
Telmachines kunnen wel preciezer en sneller tellen dan mensen.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welk probleem zijn we aan het oplossen? Blijf het een nutteloze exercitie vinden.
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Of dat probleem groter of kleiner is dan de fraudegevoeligheid van stemmachines, is open voor discussie.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:10 schreef trein2000 het volgende:
Welk probleem zijn we aan het oplossen?
Maar dat gaat gelukkig verbeteren nu PvdA-GL eindelijk niet meer in de regering komt te zitten.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:56 schreef Blastbeat het volgende:
Naast de daadwerkelijke betrouwbaarheid is er natuurlijk ook nog het probleem van het maatschappelijke gevoel van betrouwbaarheid. En de laatste jaren is het vertrouwen in de overheid niet bepaald toegenomen.
Maar dat maatschappelijke gevoel gaat niet verbeteren door een black box genaamd stemcomputers te introduceren. In het huidige proces valt alles te controleren en na te gaan…quote:Op maandag 11 maart 2024 15:56 schreef Blastbeat het volgende:
Naast de daadwerkelijke betrouwbaarheid is er natuurlijk ook nog het probleem van het maatschappelijke gevoel van betrouwbaarheid. En de laatste jaren is het vertrouwen in de overheid niet bepaald toegenomen.
Ja, dat bedoel ik dus.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat maatschappelijke gevoel gaat niet verbeteren door een black box genaamd stemcomputers te introduceren. In het huidige proces valt alles te controleren en na te gaan…
Ein-de-lijk een regering zonder GroenLinks. Daar heeft Nederland al die jaren van het extreemlinkse woke-terreurbewind naar gesnakt.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Maar dat gaat gelukkig verbeteren nu PvdA-GL eindelijk niet meer in de regering komt te zitten.
Om nog niet te spreken over hoeveel wetten de minister van Bij1 er doorheen geeft gedrukt...quote:Op maandag 11 maart 2024 16:22 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ein-de-lijk een regering zonder GroenLinks. Daar heeft Nederland al die jaren van het extreemlinkse woke-terreurbewind naar gesnakt.
quote:Op maandag 11 maart 2024 16:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Maar dat gaat gelukkig verbeteren nu PvdA-GL eindelijk niet meer in de regering komt te zitten.
Komt de enorme kabinetsinvloed van de PvdA weer. In de afgelopen 10 jaar zat de PvdA 1324 dagen in de regering, dit was slechts 36,25 procent van het totaal aantal dagen. Het is toch niet te geloven hoelang de invloed van de PvdA, dat voor het laatst meer dan 6 jaar geleden in de regering zat, doorebt.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:22 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ein-de-lijk een regering zonder GroenLinks. Daar heeft Nederland al die jaren van het extreemlinkse woke-terreurbewind naar gesnakt.
1 2 3 4 5 6 | Partij 10 jaar 20 jaar Sinds Kok 1 VVD 100% 82% 85% CDA 64% 82% 61% PvdA 36% 43% 56% D66 64% 43% 46% CU 64% 50% 34% |
Laatst was er nogal wat kritiek op de gemeente Amsterdam die fietstunnels veiliger wilde laten voelen met de geur van sinaasappel. De kritiek was vooral, hebben ze niet grotere problemen op te lossen. Maar toch is dit wel een beetje hetgene wat speelt. Er is een maatschappelijk gevoel van onveiligheid, terwijl Nederland veel veiliger is dan eerder en daar moeten we wat aan doen.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:56 schreef Blastbeat het volgende:
Geen woord aan gelogen toch? Oh, de laatste zin niet gelezen.quote:
Tja, nu Kaag weg is zullen de pijlen zich wel op Halsema gaan richten. Progressieve vrouwen werken als een rode lap op zijn doelgroep.quote:
Ik vind Halsema wel een stuk dubieuzer dan Kaag hoor. Bovendien is Kaag verkozen, Halsema niet, die zit er puur vanwege een vrouwenquotum.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Tja, nu Kaag weg is zullen de pijlen zich wel op Halsema gaan richten. Progressieve vrouwen werken als een rode lap op zijn doelgroep.
Halsema is gekozen door de Gemeenteraad van Amsterdam.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:48 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik vind Halsema wel een stuk dubieuzer dan Kaag hoor. Bovendien is Kaag verkozen, Halsema niet, die zit er puur vanwege een vrouwenquotum.
Halsema zit er vanwege een vrouwenquotum? Halsema was de beste GL fractieleider die er geweest is (eventueel een gedeelde eerste plek met Klaver) en werd altijd door vriend en vijand zeer gerespecteerd (JOVD benoemde haar ooit nog eens tot liberaal van het jaar).quote:Op maandag 11 maart 2024 17:48 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik vind Halsema wel een stuk dubieuzer dan Kaag hoor. Bovendien is Kaag verkozen, Halsema niet, die zit er puur vanwege een vrouwenquotum.
Als verlosser.quote:
Ah kijk, de man die Israel etnisch wil zuiveren heeft ook een mening.quote:
Wel tekenend dat VVD en NSC hier dus veel liever mee willen samenwerken dan met Jetten/Timmermans.quote:
Ik zie geen aureool, moet je dat er zelf bijdenken of zo?quote:Op maandag 11 maart 2024 18:01 schreef loveli het volgende:
[..]
Als verlosser.
Tijdens de hele verkiezingscampagne hingen overal posters met een door een aureool verlichte Kaag.
[ afbeelding ]
Het riekt naar een extreemrechtse valse beschuldiging en het demoniseren van een gematigde linkse burgemeester.quote:
VVD en NSC zijn niet meer dan nuttige idioten in de extreem-rechtse Europese revolutie.quote:Op maandag 11 maart 2024 18:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Wel tekenend dat VVD en NSC hier dus veel liever mee willen samenwerken dan met Jetten/Timmermans.
De enige mensen die dat dachten zijn de mensen die Nederlanders omschrijven als mensen die PVV stemmen ofwel "Het Volk!"quote:Op maandag 11 maart 2024 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
De laatste mensen die nog oprecht dachten dat Wilders een premier voor alle Nederlanders wilde worden zullen nu ook wel overstag zijn.
quote:Op maandag 11 maart 2024 18:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De enige mensen die dat dachten zijn de mensen die Nederlanders omschrijven als mensen die PVV stemmen ofwel "Het Volk!"
Tja, door de deur naar de PVV open te zetten hebben ze heel bewust de mogelijkheid dat die de grootste zouden worden en er mee geregeerd moet worden open gezet. Prima politieke keuze hoor om extreemrechts te prefereren boven centrumlinks maar doe dan niet alsof ze er echt een vieze smaak bij hebben… Of is de VVD nog inhoudslozer dan ze zich voor deden?quote:Op maandag 11 maart 2024 10:38 schreef nostra het volgende:
[..]
"De VVD" wil allebei pertinent niet - iets dat niet kan óf waarbij ze zichzelf uitsluit (en dat kan stiekem ook niet), dus ja, dan wordt het lastig. Y. dacht toen strategisch te zijn door de deur naar de PVV te openen, wat zowel vooraf als achteraf bijzonder dom te noemen is, en nu zit ze vast.
Dit is wel een veelzeggende tweet over hoe groot de spagaat van de VVD is (overigens, zet Karremans lekker snel op de plek van Y. naar mijn smaak, maar oké).
[ x ]
Zo. Dat is hem even in het verkeerde keelgat geschoten. Dit heb ik nog nooit gezien van 'Mark'.quote:Op maandag 11 maart 2024 19:16 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
We praten hier over de burgemeester die ooit liet optekenen een demonstratie waar coronaregels met voeten worden getreden niet te ontbinden omdat die ‘te belangrijk’ zou zijn. En zelf met button op kwam kijken. Ik zou dit niet te hard roepen.
Schitterende reactie van Rutte.quote:
De bedoeling daarvan kan niets anders geweest zijn dan mikken op een VVD 40, PVV 20 en de rest zoeken we wel wat, dan wel angst voor PVDA 40, VVD 20. Niet dat dat goed heeft uitgepakt.quote:Op maandag 11 maart 2024 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, door de deur naar de PVV open te zetten hebben ze heel bewust de mogelijkheid dat die de grootste zouden worden en er mee geregeerd moet worden open gezet. Prima politieke keuze hoor om extreemrechts te prefereren boven centrumlinks maar doe dan niet alsof ze er echt een vieze smaak bij hebben… Of is de VVD nog inhoudslozer dan ze zich voor deden?
<Proest>quote:Op maandag 11 maart 2024 16:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Welk links? Rechts heeft een ruime meerderheid in beide kamers... hoe kun je het nu hebben over 'laat links maar laten zien hoe ze het veel beter kunnen'? Gaat de VVD haar zetels aan de PvdA geven?quote:Op maandag 11 maart 2024 20:14 schreef nostra het volgende:
[..]
De bedoeling daarvan kan niets anders geweest zijn dan mikken op een VVD 40, PVV 20 en de rest zoeken we wel wat, dan wel angst voor PVDA 40, VVD 20. Niet dat dat goed heeft uitgepakt.
Eigenlijk zou vier jaartjes oppositie voor de VVD in zo'n laatste scenario nog het beste zijn ook. Laat links maar zien hoe veel beter ze het kunnen (uitkomst: een stuk slechter, maar dat lag aan externaliteiten), Bente wat rijpen, Karremans tzt halen, Dilan niet meteen op het grootste paard zetten, PVV-wind wat laten rusten, liefst JA21 een beetje op laten veren en Bontebal een kant laten kiezen en dan kan je over vier jaar fatsoenlijk aan de slag. Dat beetje puinruimen van links beleid is dan de prijs, soms moet je even pijn lijden om het zoet weer te ervaren.
Als de VVD na 13 jaar Rutte serieus de hoop had de grootste te worden en zelfs zetels te winnen maakt ze dat nog wat naïever dan ik dachtquote:Op maandag 11 maart 2024 20:14 schreef nostra het volgende:
[..]
De bedoeling daarvan kan niets anders geweest zijn dan mikken op een VVD 40, PVV 20 en de rest zoeken we wel wat, dan wel angst voor PVDA 40, VVD 20. Niet dat dat goed heeft uitgepakt.
Eigenlijk zou vier jaartjes oppositie voor de VVD in zo'n laatste scenario nog het beste zijn ook. Laat links maar zien hoe veel beter ze het kunnen (uitkomst: een stuk slechter, maar dat lag aan externaliteiten), Bente wat rijpen, Karremans tzt halen, Dilan niet meteen op het grootste paard zetten, PVV-wind wat laten rusten, liefst JA21 een beetje op laten veren en Bontebal een kant laten kiezen en dan kan je over vier jaar fatsoenlijk aan de slag. Dat beetje puinruimen van links beleid is dan de prijs, soms moet je even pijn lijden om het zoet weer te ervaren.
"In zo'n laatste scenario", Hanca...quote:Op maandag 11 maart 2024 20:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Welk links? Rechts heeft een ruime meerderheid in beide kamers... hoe kun je het nu hebben over 'laat links maar laten zien hoe ze het veel beter kunnen'? Gaat de VVD haar zetels aan de PvdA geven?
Yesilgoz neem ik dat nog niet eens kwalijk - of eigenlijk wel, het laat zien dat ze helemaal (nog) geen politiek leider is - maar het campagneteam mag ook wel weer terug naar NIMA-A.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:
Als de VVD na 13 jaar Rutte serieus de hoop had de grootste te worden en zelfs zetels te winnen maakt ze nog wat naïever dan ik dacht.
Die moest er als nieuwe boegbeeld inderdaad wel in geloven. Althans in elk geval naar buiten toe. Kroonprinses zijn is geen dankbare taak.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Yesilgoz neem ik dat nog niet eens kwalijk - of eigenlijk wel, het laat zien dat ze helemaal (nog) geen politiek leider is - maar het campagneteam mag ook wel weer terug naar NIMA-A.
Blijft staan: welk links? Links kan niet regeren. Zeg dan: laat die verrechtse idioten het uitzoeken, dan heb je nog een punt. Verrechts heeft veel meer zetels dan links. Links heeft maar 36 of als je D66 wil toevoegen 45 zetels. Je kunt dus niet zeggen 'laat links maar laten zien of ze het beter kunnen', zonder links niet minsten 31 zetels cadeau te geven oid. Want ook als Timmermans de 40 zetels had gehaald, was links niet boven de 60 zetels uit gekomen.quote:
Tjonge jonge. Wat een vals dilemma.quote:
Hij meet zich de rol van Godfather goed aan tegenwoordig.quote:Op maandag 11 maart 2024 19:16 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
We praten hier over de burgemeester die ooit liet optekenen een demonstratie waar coronaregels met voeten worden getreden niet te ontbinden omdat die ‘te belangrijk’ zou zijn. En zelf met button op kwam kijken. Ik zou dit niet te hard roepen.
Weten we ook gelijk weer wat dat vod van Plasterk over de rechtsstaat en instituties beschermen waard isquote:Op maandag 11 maart 2024 20:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Tjonge jonge. Wat een vals dilemma.
Weet je wat?
'Ik steun de democratische rechtsstaat en al haar instituties'.
Gewoon met NSC erbij natuurlijk, dat was prima gegaan onder de kwalificatie links.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:43 schreef Hanca het volgende:
Want ook als Timmermans de 40 zetels had gehaald, was links niet boven de 60 zetels uit gekomen.
Omtzigt is nooit links geweest, ik denk dat die zich nooit in een regering zonder VVD had laten praten.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Gewoon met NSC erbij natuurlijk, dat was prima gegaan onder de kwalificatie links.
Demissionair minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) zal in de Europese Raad van Ministers tegen de zogeheten natuurherstelwet stemmen. Ze voldoet daarmee aan een wens van de Tweede Kamer, maar met grote tegenzin, zo blijkt uit een brief die ze naar de Kamer heeft gestuurd.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:00 schreef KaheemSaid het volgende:
Kabinet volgt met tegenzin wens Kamer en zal in EU tegen natuurherstelwet stemmen
Demissionair minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) zal in de Europese Raad van Ministers tegen de zogeheten natuurherstelwet stemmen. Ze voldoet daarmee aan een wens van de Tweede Kamer, maar met grote tegenzin, zo blijkt uit een brief die ze naar de Kamer heeft gestuurd.
Bron: NOS
Ik zit meer wat met NSC, die steeds noemt dat “De internationale reputatie van Nederland bewaakt moet worden.” Maar hier volgens mij niet altijd evenveel vorm aan geeft.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Demissionair minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) zal in de Europese Raad van Ministers tegen de zogeheten natuurherstelwet stemmen. Ze voldoet daarmee aan een wens van de Tweede Kamer, maar met grote tegenzin, zo blijkt uit een brief die ze naar de Kamer heeft gestuurd.
Van der Wal ontraadde als minister de motie, maar stemde als lid van de VVD-fractie voor de oproep van BBB en NSC. Totdat er een nieuw kabinet is combineert ze de functies, omdat ze op 22 november gekozen is als Kamerlid.
Dit wordt echt een trend.
Links Tijn, links. Je moet een beetje met de tijd mee gaan. Vroeger was het Jood zijn synoniem aan zondebok zijn, inmiddels is het links die deze positie verworven heeft.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:23 schreef Tijn het volgende:
Ik dacht trouwens dat Femke Halsema zelf Joods was, maar blijkbaar niet
Ach ja, het morele kompas van Omtzigt kan altijd naar behoeve aangepast worden.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zit meer wat met NSC, die steeds noemt dat “De internationale reputatie van Nederland bewaakt moet worden.” Maar hier volgens mij niet altijd evenveel vorm aan geeft.
Prima toch? Tijd van het braafste jongetje ligt wel een keer achter ons. En het wordt ook heel rap tijd om het stikstofdossier te verbranden en gewoon weer te gaan bouwen overal.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Van der Wal ontraadde als minister de motie, maar stemde als lid van de VVD-fractie voor de oproep van BBB en NSC. Totdat er een nieuw kabinet is combineert ze de functies, omdat ze op 22 november gekozen is als Kamerlid.
Dat dachten meer mensen, stond zelfs in een boek: https://jonet.nl/waarom-femke-halsema-toch-niet-joods-is/quote:Op maandag 11 maart 2024 21:23 schreef Tijn het volgende:
Ik dacht trouwens dat Femke Halsema zelf Joods was, maar blijkbaar niet
De bouw ligt niet bepaald stil vanwege stikstof: https://fd.nl/politiek/14(...)m-voor-de-woningbouwquote:Op maandag 11 maart 2024 21:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Prima toch? Tijd van het braafste jongetje ligt wel een keer achter ons. En het wordt ook heel rap tijd om het stikstofdossier te verbranden en gewoon weer te gaan bouwen overal.
Zou je een paar milieu dan wel duurzaamheids voorbeelden kunnen geven waarin wij het braafste jongetje van de klas waren?quote:Op maandag 11 maart 2024 21:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Prima toch? Tijd van het braafste jongetje ligt wel een keer achter ons. En het wordt ook heel rap tijd om het stikstofdossier te verbranden en gewoon weer te gaan bouwen overal.
Ik bedoelde meer de schizofrene petten bij de onderhandelingspartners, of eigenlijk vooral de VVD.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
bRaAfStE jOnGeTjE vAn dE kLaSquote:Op maandag 11 maart 2024 21:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tijd van het braafste jongetje ligt wel een keer achter ons.
Triest voorbeeld dat zo iemand dus op de eerste plaats een spreekpop van de eigen partijtop is, ipv een Kamerlid met eigen vermogens en stembevoegdheid.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we inderdaad partijdiscipline. De mensen stemmen namelijk op een programma en een ideologie, niet op een eigenwijs figuur dat zelf gaat verzinnen wat hij of zij wil stemmen. En zonder partijdiscipline is het land vrijwel onregeerbaar.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Triest voorbeeld dat zo iemand dus op de eerste plaats een spreekpop van de eigen partijtop is, ipv een Kamerlid met eigen vermogens en stembevoegdheid.
Omtzigt is altijd eurokritisch geweest.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zit meer wat met NSC, die steeds noemt dat “De internationale reputatie van Nederland bewaakt moet worden.” Maar hier volgens mij niet altijd evenveel vorm aan geeft.
We stemmen op volksvertegenwoordigers volgens de grondwet, niet op partijen.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we inderdaad partijdiscipline. De mensen stemmen namelijk op een programma en een ideologie, niet op een eigenwijs figuur dat zelf gaat verzinnen wat hij of zij wil stemmen. En zonder partijdiscipline is het land vrijwel onregeerbaar.
Dat is de theorie, de praktijk is dat mensen op partijen stemmen en dat er velen in de kamer zitten met nog geen 1000 stemmen.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:12 schreef Origami94 het volgende:
[..]
We stemmen op volksvertegenwoordigers volgens de grondwet, niet op partijen.
Nou inderdaad. Ook hier is de projectie weer net zo fout als wereldvreemd.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zou je een paar milieu dan wel duurzaamheids voorbeelden kunnen geven waarin wij het braafste jongetje van de klas waren?
Ja, heel waardevol dat we toch niet echt onafhankelijke Kamerleden hebben en ze simpelweg doen wat hun, vaak toch niet zo democratisch verkozen partijleiders willen. Zelfs als ze vanuit een positie als expert (in deze, als minister) beter denken te weten.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we inderdaad partijdiscipline. De mensen stemmen namelijk op een programma en een ideologie, niet op een eigenwijs figuur dat zelf gaat verzinnen wat hij of zij wil stemmen. En zonder partijdiscipline is het land vrijwel onregeerbaar.
Precies. Als mensen op een volksvertegenwoordiger zouden stemmen zouden VVD en de PVV niet bestaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is de theorie, de praktijk is dat mensen op partijen stemmen en dat er velen in de kamer zitten met nog geen 1000 stemmen.
Van der Wal heeft zelf nog geen 7500 stemmen, de kiesdeler was ongeveer 70.000. Ze heeft dus net 1/10e zetel.
Stemmen is een zeer klein onderdeel van het kamerlidmaatschap en hoofdelijk stemmen komt bijna niet voor. Wat jij voor stelt gebeurd dus al (behalve dat niet de partijleider wordt gevolgd, maar de onderwerpspecialist), maar dat maakt al die andere kamerleden niet overbodig.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, heel waardevol dat we toch niet echt onafhankelijke Kamerleden hebben en ze simpelweg doen wat hun, vaak toch niet zo democratisch verkozen partijleiders willen.
In dat geval kunnen we de Kamerleden ook wel gewoon afschaffen. Mogen de fractievoorzitters stemmen met een x/150e weging. En ja, dan hebben we dus niet meer die 150 lui die de regering gaan controleren. Maarja, wat voor zin heeft zo'n vorm van controle middels stemming überhaupt nog, wanneer de gehele coalitie (en dus normaliter een meerderheid) toch elke keer slaafs stemt wat de partijbobos willen?
Jeej, heb ik de staat toch mooi een ruime 16 miljoen per jaar bespaard.
Daar wijst de afgelopen verkiezing helemaal niet op. Er zijn er helemaal niet zo veel met meer dan 7500 stemmen.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:24 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Precies. Als mensen op een volksvertegenwoordiger zouden stemmen zouden VVD en de PVV niet bestaan.
Dat klopt ja. Laten we de poppenkast dan maar stoppen.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stemmen is een zeer klein onderdeel van het kamerlidmaatschap en hoofdelijk stemmen komt bijna niet voor. Wat jij voor stelt gebeurd dus al.
Nee. Als er naar de onderwerp-specialist geluisterd zou worden, had de VVD gestemd adv de mening van minister Van der Wal. De specialist. En niet adv whatever de partijtop van de VVD beter uit denkt te komen met oog op de formatie.quote:(begalve dat niet de partijleider wordt gevolgd, maar de onderwerpspecialist)
Het stemmen door die Kamerleden is dan iig volledig overbodig. De coalitie tekent slaafs onder de wil van diens partijtop, en de oppositie heeft nooit een meerderheid.quote:maar dat maakt al die andere kamerleden niet overbodig.
Van der Wal is niet de onderwerpspecialist op LNV, dat zijn Van Campen, Veltman en Meulenkamp, op dit onderwerp Van Campen: https://www.ad.nl/opinie/(...)erder-plat~ad687853/quote:Op maandag 11 maart 2024 22:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat klopt ja. Laten we de poppenkast dan maar stoppen.
[..]
Nee. Als er naar de onderwerp-specialist geluisterd zou worden, had de VVD gestemd adv de mening van minister Van der Wal. De specialist. En niet adv whatever de partijtop van de VVD beter uit denkt te komen met oog op de formatie.
[..]
Het stemmen door die Kamerleden is dan iig volledig overbodig. De coalitie tekent slaafs onder de wil van diens partijtop, en de oppositie heeft nooit een meerderheid.
Ik weet dat jij het hebt over 'wie hebben vanuit de partij x portefeuille gekregen'. Ik heb het over 'wie is er gezien diens functie bij machte om vanuit expertise iets toe te voegen'. En dan mag ik toch hopen dat een minister een expert is.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van der Wal is niet de onderwerpspecialist op LNV, dat zijn Van Campen, Veltman en Meulenkamp, op dit onderwerp Van Campen.
Van Campen is ook gewoon een expert, die is ook met deze wet bezig sinds de eerste discussies in het europees parlement. En nogmaals: ik deel zijn opinie niet, maar ik ben wel zeer blij met fractiediscipline, anders is een land onregeerbaar. Ik had alleen als ik Van der Wal was weggebleven bij de stemming, zoals Van den Burg weg bleef bij de stemming over de spreidingswet.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik weet dat jij het hebt over 'wie hebben vanuit de partij x portefeuille gekregen'. Ik heb het over 'wie is er gezien diens functie bij machte om vanuit expertise iets toe te voegen'. En dan mag ik toch hopen dat een minister een expert is.
https://www.oliverwyman.c(...)xplore-the-data.htmlquote:Op maandag 11 maart 2024 22:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Ook hier is de projectie weer net zo fout als wereldvreemd.
Schei toch eens uit, Nederland braafste jongetje van de klas? Dat zijn we op vrijwel geen enkel vlak en op een aantal vlakken bungelen we gewoon helemaal onderaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Begrotingsdiscipline horen we gelukkig nog wel bij de braafste jongetjes van de klas, maar dat is ook wel het enige.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 00:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Schei toch eens uit, Nederland braafste jongetje van de klas? Dat zijn we op vrijwel geen enkel vlak en op een aantal vlakken bungelen we gewoon helemaal onderaan.
Met een PVV-kabinet staat Nederland binnen no-time helemaal onderaan in het rijtje van betrouwbare onderhandelingslanden, ergens naast Hongarije. Met steun van Yesilgöz en d'r leeghoofdige achterban.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:00 schreef KaheemSaid het volgende:
Als ik zulke quotes lees "Het kabinet hecht groot belang aan onze strategische positie in Europa en wil een betrouwbare onderhandelingspartner blijven, ook in het licht van andere dossiers waarover op dit moment onderhandeld wordt." Ben ik wel benieuwd waar deze meerderheden ons gaan brengen en wat de gevolgen zullen zijn.
We scoren vooral hoog omdat we geld weten te verdienen met afval. Als er een verdienmodel achter zit loopt Nederland inderdaad nog wel. Verder is het vooral veel middelmaat en op een aantal onderwerpen beschamend slecht.quote:Op maandag 11 maart 2024 23:15 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.oliverwyman.c(...)xplore-the-data.html
Ah oké, zelfs overall nummer 1 kan nog zo getwist worden dat het op sommige punten beschamend slecht is. De vriend van Joy Beune zal na afgelopen weekend haar ook wel benadrukt hebben dat die 500 ronduit kut was.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 07:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We scoren vooral hoog omdat we geld weten te verdienen met afval. Als er een verdienmodel achter zit loopt Nederland inderdaad nog wel. Verder is het vooral veel middelmaat en op een aantal onderwerpen beschamend slecht.
Hier doe je dit toch wel tekort. We zijn koploper zonnepanelen (alleen Spanje, Polen en Duitsland hebben er in aantal meer, maar die hebben ook veel meer oppervlak en inwoners, wij zijn koploper per hoofd van de bevolking). We scoren ook goed op klimaatadaptatie.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 07:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We scoren vooral hoog omdat we geld weten te verdienen met afval. Als er een verdienmodel achter zit loopt Nederland inderdaad nog wel. Verder is het vooral veel middelmaat en op een aantal onderwerpen beschamend slecht.
De reconstructie in het AD ontkent dat dan weer: https://www.ad.nl/politie(...)ljard-euro~ab59cf32/quote:Op dinsdag 12 maart 2024 07:35 schreef trein2000 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)kt-hieraan~b15886d4/
Vandaag in de serie ‘de puinhopen van Mark Rutte’, hoe de onderzeebootvernieuwing in kannen en kruiken was tot dat Rutte thee ging drinken met Macron.
Hebben die cijfers van OliverWyman ook betrekking op activiteiten van Nederland buiten de landsgrenzen? Zo investeert de Nederlandse financiële sector bijvoorbeeld nog volop in fossiel, rubber en palmolie. En de regering van Nederland kiest er nog steeds voor om tegen de afspraken in financieel garant te staan voor risicovolle fossiele activiteiten over de landsgrenzen van bedrijven. Sowieso is het verstandig eerst dit boek te lezen voordat je cijfers van consultants voor zoete koek slikt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 07:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah oké, zelfs overall nummer 1 kan nog zo getwist worden dat het op sommige punten beschamend slecht is. De vriend van Joy Beune zal na afgelopen weekend haar ook wel benadrukt hebben dat die 500 ronduit kut was.
De energietransitie is echt best wel bijzonder inderdaad, echt iets om blij van te worden. Jammer dat het geld van de salderingsregels ook uitgegeven wordt aan mensen die de zonnepanelen al terug verdiend hebben.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 07:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier doe je dit toch wel tekort. We zijn koploper zonnepanelen (alleen Spanje, Polen en Duitsland hebben er in aantal meer, maar die hebben ook veel meer oppervlak en inwoners, wij zijn koploper per hoofd van de bevolking). We scoren ook goed op klimaatadaptatie.
Als je hier kijkt scoort Nederland ook helemaal niet slecht: https://ccpi.org/countries/
Op renewable energie is Nederland het enige 'very high' land wat niet massaal energie uit waterkracht kan halen. We zijn gewoon goed bezig met de energietransitie. Ere wie ere toe komt, dat is tijdens Rutte II-IV gewoon goed opgepakt.
Qua luchtkwaliteit zijn we wel gewoon de smerigste van de EU: https://airindex.eea.europa.eu/AQI/index.html
Er was al een oproep van VEH om daar wat aan te doen: https://www.rtlnieuws.nl/(...)entencomplex-vve-vehquote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:02 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het best jammer dat wij met ons beneden appartement niet echt opties hebben om zonnepanelen te plaatsen.
Hmja, John de Wolf belde - hij mist vier doelpalen. Verder staat dat gewoon beschreven in de methodologie, zoals het hoort - ook als het afkomstig is van boze consultants die onze hele wereld vernaggelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 07:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Hebben die cijfers van OliverWyman ook betrekking op activiteiten van Nederland buiten de landsgrenzen?
Ja, ING bungelt ergens onderaan het lijstje van 's werelds grootste financiers in fossiel, dat klopt:quote:Zo investeert de Nederlandse financiële sector bijvoorbeeld nog volop in fossiel, rubber en palmolie.
Gaan we nu beleid goed praten op excessen, oude populist dat je er bent;).quote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:33 schreef Hanca het volgende:
Verhaal van iemand die 10.000 euro per jaar teveel betaalt aan huur: https://www.ad.nl/binnenl(...)r-waard-is~afd50593/
En dan zijn er nog mensen die die wetten van De Jonge een slecht idee vinden, daar snap ik dan echt helemaal niks van.
Nog mooier, De Jonge ligt overhoop met Zuid-Holland omdat die vinden dat er in hun provincie een grotere behoefte is aan sociale woningbouw dan het plan van De Jonge voorziet en dat ze daarom gaan afwijken van zijn "one size fits all" aanpak waarin iedere provincie niet naar behoefte maar naar percentages moet bouwen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Gaan we nu beleid goed praten op excessen, oude populist dat je er bent;).
Ik zei samengevat:
Door strengere regelgeving:
gaan mensen groter wonen (je woont zo groot als je kan betalen);
gaan er minder mensen samen een huis huren (alleen huren wordt betaalbaarder);
gaan er meer private huurhuizen verkocht worden.
Dus per saldo gaat er minder private huur aanbod zijn.
Natuurlijk komen in plaats hiervan wel meer koophuizen op de markt, maar de category die nu sociaal huurt heeft daar niks aan, want anders hadden ze al gekocht.
Ceteris paribus is de afweging derhalve
1. je maakt het voor een kleinere groep aantrekkelijker, jammer voor de teleurgestelden;
2. je houdt het voor een evengrote groep zoals het nu is.
De afweging is een politieke keuze, maar dat betekent niet dat er geen nadelige gevolgen van Hugo's beleid zijn.
De inspiratie voor deze post is de Rudi en Freddie show
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. 30% sociaal zou een minimum moeten zijn om te voorkomen dat provincies alleen bouwen voor de rijkeren, maar is geen maximum wat mij betreft.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nog mooier, De Jonge ligt overhoop met Zuid-Holland omdat die vinden dat er in hun provincie een grotere behoefte is aan sociale woningbouw dan het plan van De Jonge voorziet en dat ze daarom gaan afwijken van zijn "one size fits all" aanpak waarin iedere provincie niet naar behoefte maar naar percentages moet bouwen.
Echt hoor, daar snap ik dan totaal de ballen niet van.
Ik heb er even een artikel in de NRC over gelezen. Volgens mij discussiëren ze over 4 zaken:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. 30% sociaal zou een minimum moeten zijn om te voorkomen dat provincies alleen bouwen voor de rijkeren, maar is geen maximum wat mij betreft.
Dat De Jonge aandacht vraagt voor het feit of de provinciale plannen financieel wel uitvoerbaar zijn is wel terecht, trouwens. Er is niet voor niets ook vanuit de provincie veel commentaar op het provinciebestuur.
En het commentaar op het feit dat de provincie op 2 al vastgestelde plekken na nergens meer dan 3 hectare wil vrijgeven voor woningbouw vind ik ook wel terecht, aangezien 18 gemeentes daar over klagen omdat ze er geen straat, maar een buurt bij willen bouwen. Daar mag het rijk wat mij betreft gewoon de regie pakken en ingrijpen.
Ah, Sander van der Kraan, turned-rascommunist na uitwisselingsprojectje naar Moskou, die het stelen van Albert Heijn moreel, rechtvaardig en goed vindt, al jarenlang organisator van het Woonprotest, lekker demonstreren op de A10 met een peukje in de hand (dat kan er nog wel vanaf), alle VVD'ers 'daadwerkelijke bloedhonden' en 'kwaadaardige onmensen' vindt (en nee, er zitten ook géén goeden tussen!).quote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:33 schreef Hanca het volgende:
Verhaal van iemand die 10.000 euro per jaar teveel betaalt aan huur: https://www.ad.nl/binnenl(...)r-waard-is~afd50593/
En dan zijn er nog mensen die die wetten van De Jonge een slecht idee vinden, daar snap ik dan echt helemaal niks van.
Dat je als 20'er geen betaalbaar huis kan vinden en daardoor je leven tot een halt wordt geroepen, lijkt me een vrij logische reden om je tegen de zittende macht te keren.quote:
Je mag vinden en demonstreren wat je wil natuurlijk, maar de kans dat je al jaren activistisch bezig bent met het woningprobleem en dan op een later moment ineens veel te duur gaat huren zonder dat je dat weet (laat me raden: in Rotterdam Centrum?) én daar pas te laat achterkomt én dan het AD gaat bellen omdat je zo zielig bent en anderen wil waarschuwen komt niet echt lekker met elkaar overeen hè. Bovendien tekent meneer zelf bij het kruisje, dat achteraf-janken wordt ook wat vervelend.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat je als 20'er geen betaalbaar huis kan vinden en daardoor je leven tot een halt wordt geroepen, lijkt me een vrij logische reden om je tegen de zittende macht te keren.
Je kunt het slachtoffer aanvallen, maar het feit blijft dat hij 10.000 euro per jaar teveel moet betalen. En deze stapt naar de krant, maar er zijn er duizenden zoals hij. Zelfs die het niet weten. Dus zelfs al heeft dit slachtoffer het misschien zelf opgezocht, dat maakt de verhuurder niet minder verwerpelijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Je mag vinden en demonstreren wat je wil natuurlijk, maar de kans dat je al jaren activistisch bezig bent met het woningprobleem en dan op een later moment ineens veel te duur gaat huren zonder dat je dat weet (laat me raden: in Rotterdam Centrum?) én daar pas te laat achterkomt én dan het AD gaat bellen omdat je zo zielig bent en anderen wil waarschuwen komt niet echt lekker met elkaar overeen hè. Bovendien tekent meneer zelf bij het kruisje, dat achteraf-janken wordt ook wat vervelend.
Ik sluit ook niet uit dat deze jongen juist naar de krant is gestapt in het kader van z'n bredere inzet voor een toegankelijkere woningmarkt. Lijkt me vrij aannemelijk zelfs.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt het slachtoffer aanvallen, maar het feit blijft dat hij 10.000 euro per jaar teveel moet betalen. En deze stapt naar de krant, maar er zijn er duizenden zoals hij. Zelfs die het niet weten. Dus zelfs al heeft dit slachtoffer het misschien zelf opgezocht, dat maakt de verhuurder niet minder verwerpelijk.
Voor hele volksstammen, inclusief mensen die 'al jaren activistisch bezig zijn' met de problemen op de woningmarkt, is er geen alternatief voor veel te duur huren. Sander is niet het probleem.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Je mag vinden en demonstreren wat je wil natuurlijk, maar de kans dat je al jaren activistisch bezig bent met het woningprobleem en dan op een later moment ineens veel te duur gaat huren zonder dat je dat weet (laat me raden: in Rotterdam Centrum?) én daar pas te laat achterkomt én dan het AD gaat bellen omdat je zo zielig bent en anderen wil waarschuwen komt niet echt lekker met elkaar overeen hè. Bovendien tekent meneer zelf bij het kruisje, dat achteraf-janken wordt ook wat vervelend.
Omdat de Staatscommissie vindt dat het boven hun normeringsbedrag uitkomt? Het normeringsbedrag dat eerst helemaal geen, en nu nauwelijks, rekening houdt met dé waardebepalende factor voor vastgoed (locatie, locatie, locatie)?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:21 schreef Hanca het volgende:
Je kunt het slachtoffer aanvallen, maar het feit blijft dat hij 10.000 euro per jaar teveel moet betalen.
Ja. Ik geloof meer in die commissie dan in de huisjesmelkers, die mensen uitzuigen op hun eerste levensbehoefte: een dak boven hun hoofd.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Omdat de Staatscommissie vindt dat het boven hun normeringsbedrag uitkomt? Het normeringsbedrag dat eerst helemaal geen, en nu nauwelijks, rekening houdt met dé waardebepalende factor voor vastgoed (locatie, locatie, locatie)?
Voor een huis van 7,5 ton betaal je 4.375 euro aan rente tegen een procent of 7 (nu gangbaar) en dan hebben we het nog niet over onderhoud, belastingen, organisatiekosten en ja, ook een winstmarge voor de verhuurder.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. Ik geloof meer in die commissie dan in de huisjesmelkers, die mensen uitzuigen op hun eerste levensbehoefte: een dak boven hun hoofd. 1800 euro per maand zou een huis met de waarde van 750.000 euro moeten zijn, oid.
Een verhuurder die eerst geld moet lenen tegen 7% doet gewoon iets niet goed. Dan moet je gewoon niet gaan verhuren.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor een huis van 7,5 ton betaal je 4.375 euro aan rente tegen een procent of 7 (nu gangbaar) en dan hebben we het nog niet over onderhoud, belastingen, organisatiekosten en ja, ook een winstmarge voor de verhuurder.
Een projectontwikkelaar krijgt zijn geld voor de stichtingskosten gratis?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een verhuurder die eerst geld moet lenen tegen 7% doet gewoon iets niet goed. Dan moet je gewoon niet gaan verhuren.
Verhuren is vergelijkbaar met beleggen, dat moet je nooit met geleend geld doen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Een projectontwikkelaar krijgt zijn geld voor de stichtingskosten gratis?
Dat was niet mijn vraag. Er wordt een huis gebouwd voor de verhuur: dat geld moet gewoon ergens vandaan komen. Ofwel met vreemd vermogen, ofwel met eigen vermogen en in dat laatste geval heeft die eigenvermogenverstrekker gewoon een rendementseis.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verhuren is vergelijkbaar met beleggen, dat moet je nooit met geleend geld doen.
Meestal wordt er niks gebouwd, maar wordt er een bestaand huis gekocht. En die rendementseis van de eigenvermogenverstrekker is dan gewoon gelijk aan de winstmarge. Sowieso: als je verhuurt moet je zorgen dat de huur net iets meer dan de kosten dekt, de grootste winst komt uit de waardestijging van je woning. Zo werkten de fatsoenlijke verhuurders waar ik accountant voor ben geweest. Verhuurders die hun winst uit verhuur wilden maximaliseren kwamen ons kantoor trouwens ook niet binnen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat was niet mijn vraag. Er wordt een huis gebouwd voor de verhuur: dat geld moet gewoon ergens vandaan komen. Ofwel met vreemd vermogen, ofwel met eigen vermogen en in dat laatste geval heeft die eigenvermogenverstrekker gewoon een rendementseis.
En als de woningmarkt een keer structureel daalt (en ja, die markt is een cyclus als iedere andere en net als in elke top van de cyclus wordt geroepen dat "this time is different"), mogen die verhuurders dan een nota bij de Staat indienen of is het dan ineens risicodragend vermogen waar men maar dekking voor had moeten opbouwen (maar geen marge voor mocht maken om die op te bouwen)?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:58 schreef Hanca het volgende:
Sowieso: als je verhuurt moet je zorgen dat de huur net iets meer dan de kosten dekt, de grootste winst komt uit de waardestijging van je woning.
Dus een woning in Musselkanaal heeft hetzelfde puntenstelsel als een woning in de grachtengordel van Amsterdam?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Omdat de Staatscommissie vindt dat het boven hun normeringsbedrag uitkomt? Het normeringsbedrag dat eerst helemaal geen, en nu nauwelijks, rekening houdt met dé waardebepalende factor voor vastgoed (locatie, locatie, locatie)?
Dat was zo, nu telt de WOZ-waarde voor maximaal 33% mee als ik het wel heb.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dus een woning in Musselkanaal heeft hetzelfde puntenstelsel als een woning in de grachtengordel van Amsterdam?
Lees ik nou goed dat voor een woning van 60m2 met een gemiddeld isolatie en afwerkniveau straks max ¤1024,- huur gevraagd mag worden? Dan zijn, bij een prijs van 5000 per m2 en bij 60m2, de hypotheekkosten voor een koper al hoger dan de huur.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat was zo, nu telt de WOZ-waarde voor maximaal 33% mee als ik het wel heb.
Kijk naar de huizenmarkt de afgelopen decennia, steeds structureel stijgende harder dan de inflatie. Af en toe een dip, maar als je lange termijn kijkt altijd stijgend.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:42 schreef nostra het volgende:
[..]
En als de woningmarkt een keer structureel daalt (en ja, die markt is een cyclus als iedere andere en net als in elke top van de cyclus wordt geroepen dat "this time is different"), mogen die verhuurders dan een nota bij de Staat indienen of is het dan ineens risicodragend vermogen waar men maar dekking voor had moeten opbouwen (maar geen marge voor mocht maken om die op te bouwen)?
Dat is net wat aan de lage kant, maar niet heel onredelijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Lees ik nou goed dat voor een woning van 60m2 met een gemiddeld isolatie en afwerkniveau straks max ¤1024,- huur gevraagd mag worden? Dan zijn, bij een prijs van 5000 per m2 en bij 60m2, de hypotheekkosten voor een koper al hoger dan de huur.
Heb een berekening gemaakt, 60m2 met een WOZ waarde van ¤400.000,-, energielabel C, twee slaapkamers, 1 badkamer met toilet, keuken met vaatwasser, keramische kookplaat en dubbele koelkast mag je netto max ¤ 871,97 huur voor vragen. Ik vind dit niet heel realistisch.
Het probleem is niet 870 euro huur voor een huis van 60 m2, maar dat dat op de koopmarkt 400k moet kosten.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Lees ik nou goed dat voor een woning van 60m2 met een gemiddeld isolatie en afwerkniveau straks max ¤1024,- huur gevraagd mag worden? Dan zijn, bij een prijs van 5000 per m2 en bij 60m2, de hypotheekkosten voor een koper al hoger dan de huur.
Heb een berekening gemaakt, 60m2 met een WOZ waarde van ¤400.000,-, energielabel C, twee slaapkamers, 1 badkamer met toilet, keuken met vaatwasser, keramische kookplaat en dubbele koelkast mag je netto max ¤ 871,97 huur voor vragen. Ik vind dit niet heel realistisch.
Vanaf 2015 ja. Om begrijpelijke redenen is dat natuurlijk niet structureel houdbaar. De Nederlandse markt is bovendien nog zwaarder afhankelijk van de rentestand dan andere markten, dus invers met de cpi.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kijk naar de huizenmarkt de afgelopen decennia, steeds structureel stijgende harder dan de inflatie. Af en toe een dip, maar als je lange termijn kijkt altijd stijgend.
Ik heb even gezocht wat een hypotheek van 400.000 euro kost per maand en dan krijg ik dit:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is net wat aan de lage kant, maar niet heel onredelijk.
Als een verhuurder daar maximaal 871,97 euro voor mag vragen dan gaat er iets niet goed, denk ik. Dan ben je compleet van het padje af als je gaat kopen, lijkt het.quote:Voor een lineaire hypotheek van 400.000 euro met een looptijd van 30 jaar en een hypotheekrente van 4,5% zijn de bruto maandlasten in de eerste maand 2611,11 euro. Deze maandlasten dalen gedurende 30 jaar iedere maand een beetje. In de laatste maand zijn deze maandlasten gedaald naar 1.115,28 euro.
Dat is het ook niet, daarom dat er geen enkele belegger meer is die zich hieraan waagt. Dat zou dan iets positiefs moeten zijn, maar dat is het juist niet. Het is niet alsof er nu een markt ontstaat voor zulke woningen voor een rug per maand, er ontstaat gewoon geen markt meer voor zulke woningen. Met 7k per m2 voor energielabel C woon je dan bovendien nog A+ qua locatie.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:52 schreef KaheemSaid het volgende:
Waarom zou je nog kopen met een huur (incl onderhoud) van 870 euro Hanca, daar kun je nooit voor kopen toch?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is net wat aan de lage kant, maar niet heel onredelijk.
Natuurlijk is de koopmarkt ontploft, maar dit is natuurlijk wel gewoon de waarheid waar je mee te maken hebt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is niet 870 euro huur voor een huis van 60 m2, maar dat dat op de koopmarkt 400k moet kosten.
Hebben we in ieder geval niet meer die verhuurders die er grof geld aan verdienen, dat de huurders ook geen huis hebben daar hebben we het niet over.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is het ook niet, daarom dat er geen enkele belegger meer is die zich hieraan waagt. Dat zou dan iets positiefs moeten zijn, maar dat is het juist niet. Het is niet alsof er nu een markt ontstaat voor zulke woningen voor een rug per maand, er ontstaat gewoon geen markt meer voor zulke woningen. Met 7k per m2 voor energielabel C woon je dan bovendien nog A+ qua locatie.
Je zult ergens een keer een ingreep moeten doen om uit die vicieuze cirkel te komen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:38 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom zou je nog kopen met een huur (incl onderhoud) van 870 euro Hanca, daar kun je nooit voor kopen toch?
[..]
Natuurlijk is de koopmarkt ontploft, maar dit is natuurlijk wel gewoon de waarheid waar je mee te maken hebt.
Daarom is het ook belangrijk dat er gebouwd wordt, en veel ook. Dat is de enige manier om deze hysterie wat af te koelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:38 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Natuurlijk is de koopmarkt ontploft, maar dit is natuurlijk wel gewoon de waarheid waar je mee te maken hebt.
Ik begrijp die aversie ook niet helemaal, op alle andere markten voor primaire behoeftes hebben we er geen enkel probleem mee dat de bakker zijn centjes verdient of Ahold of Vattenfall, maar bij vastgoed zijn het ineens allemaal uitzuigende ratten. Waarschijnlijk omdat dat vermogen nogal geconcentreerd zit bij mensen die toch al geld hebben, maar dat soort morele overwegingen zouden geen onderdeel moeten zijn van je oplossingsrichting.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:38 schreef KaheemSaid het volgende:
Hebben we in ieder geval niet meer die verhuurders die er grof geld aan verdienen, dat de huurders ook geen huis hebben daar hebben we het niet over.
Uh, sorry? De boosheid rondom de miljardenwinsten van energiemaatschappijen en supermarkten en de Unilevers van deze wereld niet meegekregen?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik begrijp die aversie ook niet helemaal, op alle andere markten voor primaire behoeftes hebben we er geen enkel probleem mee dat de bakker zijn centjes verdient of Ahold of Vattenfall
Ik zou niet weten waarom dat geen rol mag spelen. Zorgen voor enige mate van spreiding van welvaart is een van de kerntaken van de overheid.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik begrijp die aversie ook niet helemaal, op alle andere markten voor primaire behoeftes hebben we er geen enkel probleem mee dat de bakker zijn centjes verdient of Ahold of Vattenfall, maar bij vastgoed zijn het ineens allemaal uitzuigende ratten. Waarschijnlijk omdat dat vermogen nogal geconcentreerd zit bij mensen die toch al geld hebben, maar dat soort morele overwegingen zouden geen onderdeel moeten zijn van je oplossingsrichting.
Dat was van korte duur in extreme omstandigheden en ook nog eens voornamelijk gericht tegen de overheid. Ik heb niemand over Unilever gehoord en nu de winsten van Jumbo en Albert Heijn weer instorten is het verder in die hoek ook stil.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uh, sorry? De boosheid rondom de miljardenwinsten van energiemaatschappijen en supermarkten en de Unilevers van deze wereld niet meegekregen?
Ik kan me een topic in NWS van vorig jaar herinneren waarin Unilever liet weten wel tevreden zijn te met de hogere prijzen en van plan was dit voort te zetten, ook als de inflatie afneemt. Aardig wat boze reacties gezien aldaar. En de hogere prijzen in supermarkten zijn toch ook al een tijd een bron van ergernis.quote:
Tja goed, dat is een basale politieke richtingskeuze natuurlijk. Wat mij betreft moet een markt juist a-moreel functioneren óm te kunnen functioneren. Wil je dat niet, dan moet je van die vraag en dat aanbod geen markt maken en het als overheid lekker zelf regelen. Alle combinaties die we daarin hebben geprobeerd - de NS, zorg, energiemarkt in de VS - hebben tot precies het tegenovergestelde geleid dan werd beoogd. Dan wel omdat men bezig is om andermans geld uit te geven, dan wel omdat er altijd gewin is te behalen en om het juiste evenwicht te komen moet je dat laatste als gegeven omarmen, niet beteugelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:49 schreef trein2000 het volgende:
Ik zou niet weten waarom dat geen rol mag spelen.
Dat laatste moet juist en vooral een rol spelen, dat is essentieel.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik begrijp die aversie ook niet helemaal, op alle andere markten voor primaire behoeftes hebben we er geen enkel probleem mee dat de bakker zijn centjes verdient of Ahold of Vattenfall, maar bij vastgoed zijn het ineens allemaal uitzuigende ratten. Waarschijnlijk omdat dat vermogen nogal geconcentreerd zit bij mensen die toch al geld hebben, maar dat soort morele overwegingen zouden geen onderdeel moeten zijn van je oplossingsrichting.
De winsten zal de meeste mensen worst wezen, waar het om gaat is dat basale zaken als huisvesting, energie en voedsel zo duur zijn geworden dat er weinig overblijft voor wat anders in het leven. Dat is toch moeilijk te verkroppen als je in een rijk, westers land leeft waar wat luxe voor iedereen weggelegd zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daarbij ken ik ook weinig mensen (op wat extremen na) die er problemen mee hebben dat er geld verdiend wordt. Het gaat om de verhouding.
Vanaf de jaren 70 al zie je een constante stijgende lijn met af en toe een dip, maar over de decennia gezien harder dan de inflatie. Investeren in vastgoed is dus al rendabel alleen op verschil tussen aankoop en verkoopprijs.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Vanaf 2015 ja. Om begrijpelijke redenen is dat natuurlijk niet structureel houdbaar. De Nederlandse markt is bovendien nog zwaarder afhankelijk van de rentestand dan andere markten, dus invers met de cpi.
[ afbeelding ]
De huizenprijzen zijn nu mede zo hoog dankzij al die verhuurders die kopen om er mee te gaan verdienen. Haal die groep uit de koopmarkt, dat is al een eerste stap om de absurde huizenprijzen wat te laten remmen of zelfs te laten dalen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht wat een hypotheek van 400.000 euro kost per maand en dan krijg ik dit:
[..]
Als een verhuurder daar maximaal 871,97 euro voor mag vragen dan gaat er iets niet goed, denk ik. Dan ben je compleet van het padje af als je gaat kopen, lijkt het.
Ja, think again. Mijn buurman dan, als voorbeeld:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:46 schreef Hanca het volgende:
Ik kom trouwens op 920 euro uit bij een huis van 400.000 euro van 60m2 met 2 slaapkamers zonder enige extra's (behalve een koelkast, kookplaat, afzuigkap en magentron) en zonder buitenruimte, met 1 wc in de badkamer en een losse douche.
Maar je krijgt een toeslag voor de omgeving Utrecht en Amsterdam, volgens mij zijn dat ook de enige plekken waar je zo veel betaalt voor zo'n kleine woning.
Noem je ook wel gelijk een van de duurste regio's van Nederland.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, think again. Mijn buurman dan, als voorbeeld:
https://www.huurwoningen.nl/huren/haarlem/1421413/spaarne/
Da's nog een stukje verder door naar het Westen. Maar goed, het limitatieve lijstje van Hanca is wel heel erg kort, tel daar sowieso alle studentensteden maar bij op, alle steden met een beetje karakter, Den Haag, Rotterdam (nee, die twee hebben geen karakterquote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Noem je ook wel gelijk een van de duurste regio's van Nederland.
Je woont wel op een mooie plek Nostra. Ik woon zo’n 2 km noordelijker aan hetzelfde water.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb het ook daarmee berekent en heb even naar huurhuizen gekeken. De goedkoopste in Amersfoort ¤800,-, Groningen ¤825,-, Den Bosch ¤950,-, Nijmegen ¤1150,-, Haarlem ¤1250,-. Maar ik heb wel het idee dat het vrij extreem is dat de minimum prijs nu ineens de max prijs wordt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:46 schreef Hanca het volgende:
Ik kom trouwens op 920 euro uit bij een huis van 400.000 euro van 60m2 met 2 slaapkamers zonder enige extra's (behalve een koelkast, kookplaat, afzuigkap en magentron) en zonder buitenruimte, met 1 wc in de badkamer en een losse douche.
Maar je krijgt een toeslag voor de omgeving Utrecht en Amsterdam, volgens mij zijn dat ook de enige plekken waar je zo veel betaalt voor zo'n kleine woning. De woz-waarde is nu afgetopt. Maak er 300000 van en je krijgt nog steeds 890 euro.
Dat was hier: https://www.huurcommissie(...)-huurprijs-berekenen
Voor vrije huur kan ik de berekening niet vinden maar kan me niet voorstellen dat je dan lager uit komt.
Woonde, ik heb m'n appartement nu verkocht en ga 1 juli in Leiden wonen. Zal het wel gaan missen en als die stomme De Jonge er niet was geweest het wel verhuurd. Gelukkig hebben we @Scjvb nog om ons op de hoogte te houden van het Haarlemsche.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:51 schreef KaheemSaid het volgende:
Je woont wel op een mooie plek Nostra. Ik woon zo’n 2 km noordelijker aan hetzelfde water
Lees tot nog toe liever jouw antwoorden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Woonde, ik heb m'n appartement nu verkocht en ga 1 juli in Leiden wonen. Zal het wel gaan missen en als die stomme De Jonge er niet was geweest het wel verhuurd. Gelukkig hebben we @:Scjvb nog om ons op de hoogte te houden van het Haarlemsche.
Leiden > Haarlem.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Woonde, ik heb m'n appartement nu verkocht en ga 1 juli in Leiden wonen. Zal het wel gaan missen en als die stomme De Jonge er niet was geweest het wel verhuurd. Gelukkig hebben we @:Scjvb nog om ons op de hoogte te houden van het Haarlemsche.
Heeft Pieter Omtzigt hier ook bedenking bij of valt dit nog wel te rijmen met goed bestuur?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:48 schreef Bluesdude het volgende:
Geweldig dat PVV zo woke is... een onderdrukte Joodse minderheid beschermen tegen Halsema
Nu nog oproepen tot bescherming van Palestijnen en Oekrainers
[ x ]
Haarlem en Leiden zijn allebei hartstikke fijne steden. Veel plezier daar man!quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Meneer Deen begrijpt volgens mij niet zo goed hoe het werkt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:48 schreef Bluesdude het volgende:
Geweldig dat PVV zo woke is... een onderdrukte Joodse minderheid beschermen tegen Halsema
Nu nog oproepen tot bescherming van Palestijnen en Oekrainers
[ x ]
In het hoofd van Hugo was dit vast een heel goed idee.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht wat een hypotheek van 400.000 euro kost per maand en dan krijg ik dit:
[..]
Als een verhuurder daar maximaal 871,97 euro voor mag vragen dan gaat er iets niet goed, denk ik. Dan ben je compleet van het padje af als je gaat kopen, lijkt het.
Een Deen, een Pool... best veel buitenlanders bij de PVV eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:03 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Meneer Deen begrijpt volgens mij niet zo goed hoe het werkt.
Hopelijk zonder dubbel paspoort, want anders is het land te klein.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een Deen, een Pool... best veel buitenlanders bij de PVV eigenlijk.
Nee, joh, dat staat in de koelkast.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:18 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hopelijk zonder dubbel paspoort, want anders is het land te klein.
'Mijn eigen omgeving' is gezien mijn familie van Zeeland tot Utrecht, van Gelderland tot Flevoland en dus ook nog Groningen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Da's nog een stukje verder door naar het Westen. Maar goed, het limitatieve lijstje van Hanca is wel heel erg kort, tel daar sowieso alle studentensteden maar bij op, alle steden met een beetje karakter, Den Haag, Rotterdam (nee, die twee hebben geen karakter), alles rondom Eindhoven. Ik heb af en toe het idee dat hij zijn eigen omgeving wel erg makkelijk extrapoleert naar de rest van Nederland.
Voor vrije huur zal het echt wel hoger worden, dit is zonder winstmarge.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je woont wel op een mooie plek Nostra. Ik woon zo’n 2 km noordelijker aan hetzelfde water.
[..]
Ik heb het ook daarmee berekent en heb even naar huurhuizen gekeken. De goedkoopste in Amersfoort ¤800,-, Groningen ¤825,-, Den Bosch ¤950,-, Nijmegen ¤1150,-, Haarlem ¤1250,-. Maar ik heb wel het idee dat het vrij extreem is dat de minimum prijs nu ineens de max prijs wordt.
Hugo heeft er gewoon bewust voor gekozen dat er meer woningen weer de verkoop in zouden gaan en minder woningen in de middenhuur. Vooral in de G4-steden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In het hoofd van Hugo was dit vast een heel goed idee.
Die is 80m2 en veel luxer uitgevoerd, dat levert enorm veel meer punten op. En is ook geen sociale huur, voor de vrije huur werkt een ander puntensysteem.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:12 schreef nostra het volgende:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)tap-kan-worden-gezetquote:Putters: denk dat volgende stap in kabinetsformatie gezet kan worden
Een volgende stap in de kabinetsformatie kan gezet worden, zei Informateur Putters na twee dagen praten met de leiders van de vier formerende partijen op landgoed De Zwaluwenberg.
Putters zei dat het twee dagen van "goede en intensieve gesprekken" waren. Er zijn volgens hem ook resultaten geboekt. "Ik kan nu conclusies trekken en mijn verslag schrijven", zei Putters, die er aan toevoegde dat morgen te gaan doen.
Op de vraag of de volgende stap ook met de vier partijen BBB, NSC, VVD en PVV gezet kan worden, reageerde Putters niet met 'ja' of 'nee', maar zei hij: "ik heb met deze vier partijen deze dagen om tafel gezeten".
In elk geval is Omtzigt niet weggereden met de dienstauto van de betreffende informateur.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:42 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat Putters in de toekomst vaker als informateur uitgenodigd wordt. Onze nieuwe Remkes.
Die zaken zijn vooral duur geworden door bewust, en onbewust overheidsbeleid.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
De winsten zal de meeste mensen worst wezen, waar het om gaat is dat basale zaken als huisvesting, energie en voedsel zo duur zijn geworden dat er weinig overblijft voor wat anders in het leven. Dat is toch moeilijk te verkroppen als je in een rijk, westers land leeft waar wat luxe voor iedereen weggelegd zou moeten zijn.
Dat verklaart het huilen ook wel weer.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
In elk geval is Omtzigt niet weggereden met de dienstauto van de betreffende informateur.
Ja, Remkes en Tjeenk hadden wel vervanging nodig. En Putters lijkt zo een prima optie, al hangt het er vanaf of hij nog meer gaat doen deze formatie.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:42 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat Putters in de toekomst vaker als informateur uitgenodigd wordt. Onze nieuwe Remkes.
Ben benieuwd welke emoties we de volgende ronde gaan zien.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat verklaart het huilen ook wel weer.
Dat lijkt me niet zo ingewikkeld: depressie natuurlijk. We hebben ontkenning (ik stap niet in een gewoon kabinet met de PVV) en woedehuilbuien al gehad, en we zijn nu aan het onderhandelen...quote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben benieuwd welke emoties we de volgende ronde gaan zien.
Het wordt dan ook geen gewoon kabinet. Ik denk dat voor de linkervleugel van de NSC fractie een bepaalde afstand echt essentieel is. Best kans dat het een PM van buiten de 4 partijen gaat worden, bijvoorbeeld. En ik denk dat de zoektocht naar ministers ook wat meer samen en wat langerdurend gaat worden dan normaal. Maar eerst kijken of ze het inhoudelijk over wat hoofdlijnen eens kunnen worden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo ingewikkeld: depressie natuurlijk. We hebben ontkenning (ik stap niet in een gewoon kabinet met de PVV) en woedehuilbuien al gehad, en we zijn nu aan het onderhandelen...
Ik krijg tot op heden het idee dat dat 'buitenparlementaire kabinet' vooral newspeak is om Omtzigt schone handen te laten houden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt dan ook geen gewoon kabinet. Ik denk dat voor de linkervleugel van de NSC fractie een bepaalde afstand echt essentieel is. Best kans dat het een PM van buiten de 4 partijen gaat worden, bijvoorbeeld. En ik denk dat de zoektocht naar ministers ook wat meer samen en wat langerdurend gaat worden dan normaal. Maar eerst kijken of ze het inhoudelijk over wat hoofdlijnen eens kunnen worden.
Het zou voor Wilders ook helemaal niet slecht zijn als hij 'gewoon' fractievoorzitter kan blijven. Ik geloof alleen nevernooit dat Geert het gaat toestaan dat een van de andere partijen met een kandidaat komt. En of je nu van de marionet van Wilders als voorman blij moet worden, is punt twee.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt dan ook geen gewoon kabinet. Ik denk dat voor de linkervleugel van de NSC fractie een bepaalde afstand echt essentieel is. Best kans dat het een PM van buiten de 4 partijen gaat worden, bijvoorbeeld. En ik denk dat de zoektocht naar ministers ook wat meer samen en wat langerdurend gaat worden dan normaal. Maar eerst kijken of ze het inhoudelijk over wat hoofdlijnen eens kunnen worden.
Dit 'offer' van de partijleiders pakt wel erg sjofel uit voor Yesilgoz. In principe heb je drie partijleiders die bui uitstek ongeschikt zijn om een ministerie te leiden en Yesilgoz, die als bestuurder veel beter uit de verf komt dan als fractieleider.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:45 schreef Jojoke het volgende:
De invulling van een extraparlementair kabinet wordt interessant. Ik denk dat alle partijleiders in de kamer blijven. De vice-premiers komen wel uit de partijen denk ik. Een beetje zoals in een gemeente met wethouders uit de coalitiepartijen en een burgemeester die door de gemeenteraad wordt gekozen. Verder worden wat doelen op papier gezet en dan is het aan het kabinet om er wat moois van te maken.
Maar natuurlijk. Om, als het over een half jaar nog niet gevallen is, dan tot de conclusie komen dat een kabinet zonder regeerakkoord en met mensen van buiten nauwelijks iets voor elkaar krijgt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik krijg tot op heden het idee dat dat 'buitenparlementaire kabinet' vooral newspeak is om Omtzigt schone handen te laten houden.
Ah, dat is wat de NSC het garanderen van de rechtsstaat en de Grondwet noemt? Interessant.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:01 schreef Blastbeat het volgende:
Geen idee hoe VVD/BBB/PVV het demonstratierecht precies denken te gaan inperken, maar ik begrijp dat het in ieder geval iets te maken zal hebben met 'wij moeten het ermee eens zijn', 'de Grondwet is irrelevant als wij het zeggen' en 'als we het niet eens zijn met een burgemeester, dan moet die weg'.
Waarbij 1 partij alvast het meerendeel van haar punten in de koelkast heeft gezetquote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Sowieso een gotspe dat je verkiezingscampagne voert met je programma en hoe je het land wilt besturen en als je het mandaat krijgt dan zegt: iemand anders gaat het doen aan de hand van wat losse kaders.
En wellicht onze nieuwe premier? Hij weet de boel vooralsnog goed bij elkaar te houden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:42 schreef Jojoke het volgende:
De energietransitie betekent afbouw van fossiel en opbouw van groene energie. Maar de Nederlandse financiële sector inclusief ING is daarbij helemaal geen behulpzame partij in hoor.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Hmja, John de Wolf belde - hij mist vier doelpalen. Verder staat dat gewoon beschreven in de methodologie, zoals het hoort - ook als het afkomstig is van boze consultants die onze hele wereld vernaggelen.
[..]
Ja, ING bungelt ergens onderaan het lijstje van 's werelds grootste financiers in fossiel, dat klopt:
[ afbeelding ]
En is in 2040 fossielneutraal:
https://www.ing.com/Newsr(...)cing-after-COP28.htm
Ex-ante dus al verwaarloosbaar en we hebben het over een transitie. Er zijn mensen, zoals Ascha die in haar plastic regenpak met extra vochtafwerende coating op de A10 ambulances staat te blokkeren, die denken dat de financiering van dit soort megaprojecten van vandaag op morgen stopgezet kan worden, maar in de grotemensenwereld werkt dat nog net wat anders.
Het is ook wel amusant hoe áltijd de focus op de negatieve component gelegd wordt. Zo moesten en zouden we van Russisch gas af en wisten we niet waar we het LNG vandaan moesten halen, dus steekt ING geld in LNG. Geopolitiek allemaal fantastisch voor links (en voor iedereen me dunkt), maar dan is weer het probleem dat er geld in fossiel gestopt wordt. Cake, have, eat.
Kijken we breder naar bijvoorbeeld de compositie van de Dow Jones Sustainability World Index, dan staan we daar op een zeer fraaie zesde plek:
[ afbeelding ]
(Toegegeven, daar zitten ook NV's tussen die hier gevestigd zijn, maar van origine nauwelijks Nederlands te noemen zijn, maar dat werkt ook andersom (bijvoorbeeld Unilever). ASML voert hier de lijst met vlag en wimpel aan, KLM is jarenlang de meest duurzame airliner geweest, Signify is enorm belangrijk voor de wereldwijde energietransitie en ga zo maar door.
Is dan alles meteen geschoond van elke kritiek en maken we met zes miljard mensen niet nog steeds een puinhoop van de wereld, absoluut. Maar Nederland speelt gewoon duidelijk een voortrekkersrol in. Kan het beter? Altijd. Moet het beter? Dat ook. Maar dat eeuwige gekanker over hoe verschrikkelijk kut we toch niet zijn is echt nergens op gebaseerd.
Dan kan radio 1 nog niet weten. Hooguit 'vermoedelijk', aangezien allevier de partijen hebben aangegeven daar open voor te staan. Ging het gisteren bij Op1 ook over.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:56 schreef Tijn het volgende:
Het wordt een extraparlementair kabinet trouwens, zeiden ze net op radio 1.
Dat lijkt me niet, Putters heeft geen telegraafcolumn.quote:Op woensdag 13 maart 2024 02:33 schreef Cilantro het volgende:
[..]
En wellicht onze nieuwe premier? Hij weet de boel vooralsnog goed bij elkaar te houden.
Bon, dat is je goed recht om allemaal te willen: niet minder vliegen, maar niet vliegen, geen geld meer naar consultants, hef Tata maar op, heel Pernis ook.quote:Op woensdag 13 maart 2024 06:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De energietransitie betekent afbouw van fossiel en opbouw van groene energie. Maar de Nederlandse financiële sector inclusief ING is daarbij helemaal geen behulpzame partij in hoor.
“Fossiele bedrijven blijven uitbreiden dankzij Nederlandse bankiers en advocaten” en “ING EN ABN AMRO SINDS ‘PARIJS’ BETROKKEN BIJ 100 MILJARD AAN FOSSIELE OBLIGATIES”
Gelukkig laat milieudefensie zich niet foppen door wat groene teksten op de site van ING (Greenwashing) en sleept ze deze bank voor de rechter.
En natuurlijk moet het beter, veel beter en ook Nederland haalt de duurzaamsheidsdoelen niet:
Plannen voor natuur, stikstof en klimaat onvoldoende om doelen te halen
Punt is alleen dat er nog steeds onvoldoende gebeurt om de transitie te kunnen doen slagen. Zo was in 2023 de uitstoot van CO2 op recordhoogte en over 2022 en is het tropisch regenwoud met 41 duizend vierkante kilometer afgenomen en dat is 10% meer dan het jaar ervoor (over 2023 heb ik geen cijfers). En het gaat dan ook steeds slechter met de planeet. Zo zijn de Europese gletsjers niet meer te redden, is 5% van het bos in Canada in 2023 in vlammen opgegaan, is de Amazone aan het verdrogen en bereikte onlangs het zeewater een nieuw temperatuurrecord.
Sinds begin van de metingen was de oceaan nooit zo heet: temperatuurrecord van augustus alweer verbroken
Maar ondertussen vliegen we weer net zoveel als voor corona terwijl de snelste manier om CO2 te reduceren minder consumeren is en daar zou beleid voor moeten komen. Ook minder KLM consumeren dus wat de duurzaamste vliegtuigmaatschappij zou zijn volgens jou maar duurzaam vliegen bestaat helemaal niet. De meest duurzame (beter de minst onduurzame) vliegtuigmaatschappij is die die het minst vliegt maar KLM verzet zich fel tegen de afbouw van de hub-functie van Schiphol want wil helemaal niet minder vluchten.
Er bestaan mensen die wel goed doorvoelen hoe slecht de Aarde er voor staat:
Maar die werken niet op de Zuidas.
Ik vind het altijd een wat wonderlijke redenering dat dit zou gaan helpen in de afbouw van co2. Het komt op mij over als:quote:Op woensdag 13 maart 2024 06:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De energietransitie betekent afbouw van fossiel en opbouw van groene energie. Maar de Nederlandse financiële sector inclusief ING is daarbij helemaal geen behulpzame partij in hoor.
“Fossiele bedrijven blijven uitbreiden dankzij Nederlandse bankiers en advocaten” en “ING EN ABN AMRO SINDS ‘PARIJS’ BETROKKEN BIJ 100 MILJARD AAN FOSSIELE OBLIGATIES”
Gelukkig laat milieudefensie zich niet foppen door wat groene teksten op de site van ING (Greenwashing) en sleept ze deze bank voor de rechter.
En natuurlijk moet het beter, veel beter en ook Nederland haalt de duurzaamsheidsdoelen niet:
Plannen voor natuur, stikstof en klimaat onvoldoende om doelen te halen
Ik zou er onmiddelijk voor tekenen, maar ik denk dat zowel Putters als de PvdA waar hij prominent lid van is dat niet echt zien zitten.quote:Op woensdag 13 maart 2024 02:33 schreef Cilantro het volgende:
[..]
En wellicht onze nieuwe premier? Hij weet de boel vooralsnog goed bij elkaar te houden.
Klaas Knot op financiën zou prima zijn, het is alleen zo jammer dat hij en Omtzigt niet zo'n positief verleden hebben.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
Het grootste probleem met een extraparlementair kabinet, is de rijksbegroting.
Het kan een financieringstekort doen oplopen.
Iedere minister moet namelijk voor zich een meerderheid in de tweede kamer zoeken voor zijn plannen en er is geen regeringsakkoord waarin de dekking afgesproken is.
Ik hoop dus echt op een stevige minister van financiën.
Daarom zal er bij welke kabinetsvorm dan ook, sowieso een financieel pact gesloten moeten worden. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat de Europese begrotingsnormen als kader worden aangehouden. Ministers komen gezamenlijk tot een begrotingsvoorstel op Prinsjesdag en bij wijzigingen mag de Kamer ook zelf voor de dekking zorgen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
Iedere minister moet namelijk voor zich een meerderheid in de tweede kamer zoeken voor zijn plannen en er is geen regeringsakkoord waarin de dekking afgesproken is.
Als PvdA'er denk ik dat dat een lastig verhaal gaat worden. Ik hoop nog steeds op Elbers, maar dat is wel een longshot natuurlijk.quote:Op woensdag 13 maart 2024 02:33 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar wat ons begrotingstekort gaat doen, de komende regeringsperiode.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klaas Knot op financiën zou prima zijn, het is alleen zo jammer dat hij en Omtzigt niet zo'n positief verleden hebben.
Ik denk trouwens dat financiën wel een hoofdlijn is waar de partijen een afspraak over maken. En er is in veel gevallen bij een extraparlementair kabinet wel een regeerakkoord: geschreven door de ministers.
Vooral als een van de grote speerpunten van de grootste deelnemende partij bestaat uit gratis bier.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
En dan lekker een meerderheid zoeken in de TK en de dekking of de plannen worden niet doorgerekend.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vooral als een van de grote speerpunten van de grootste deelnemende partij bestaat uit gratis bier.
Ja, of voor de vorm een of ander onuitvoerbaar voorstel aannemen waarmee tig miljard wordt bespaard, maar wat nooit kan lukken.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:33 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan lekker een meerderheid zoeken in de TK en de dekking of de plannen worden niet doorgerekend.
Ze kunnen nog altijd Martin van Rijn bellenquote:Op woensdag 13 maart 2024 08:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar wat ons begrotingstekort gaat doen, de komende regeringsperiode.
Yesilgoz heb ik in nog geen enkele rol goed uit de verf zien komen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit 'offer' van de partijleiders pakt wel erg sjofel uit voor Yesilgoz. In principe heb je drie partijleiders die bui uitstek ongeschikt zijn om een ministerie te leiden en Yesilgoz, die als bestuurder veel beter uit de verf komt dan als fractieleider.
Dat is geen kwestie van kunnen hoor, dat gaat gewoon gebeuren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
Ze is goed bezig, de VVD stort lekker in onder haar beleidquote:Op woensdag 13 maart 2024 08:55 schreef archito het volgende:
[..]
Yesilgoz heb ik in nog geen enkele rol goed uit de verf zien komen.
V&J kan ze prima hebben. Verbazingwekkend overigens. Beetje de randen opzoeken, niets mis mee.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:55 schreef archito het volgende:
[..]
Dat maakt ook niet zoveel uit als je toch niet van plan bent je partijprogramma uit te voeren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben hun plannen niet eens laten doorrekenen.
Ze word in Rutte 4 toch wel goed beoordeeld?quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:55 schreef archito het volgende:
[..]
Een vernietigend OVV rapport (vooruit, deels voor fouten van voor haar tijd) en klacht van de politiebonden bij de arbeidsinspectie over haar, klachten door advocaten nadat ze een kabinetsvoorstel over doodslag koppelde aan afrekeningen in het criminele circuit (die natuurlijk geen doodslag zijn, maar moord met voorbedachte rade, dat is basiskennis) en ze noemde wokisme als één van de grootste bedreigingen van de rechtsstaat. Nee, ze was en is geen goede minister van justitie.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ze word in Rutte 4 toch wel goed beoordeeld?
JenVquote:Op woensdag 13 maart 2024 09:21 schreef nostra het volgende:
[..]
V&J kan ze prima hebben. Verbazingwekkend overigens. Beetje de randen opzoeken, niets mis mee.
Ja, en de kruisjes van Amsterdam staan ook van links naar rechts, dat soort geneuzel waar een reclamejongen een ton mee heeft gepakt veroorzaakt allemaal kortsluiting in mijn hoofd.quote:
Het verhogen van de verkeersboetes ondanks alle eerdere afspraken en door experts gegeven adviezen is slechts de kers op de taart.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een vernietigend OVV rapport (vooruit, deels voor fouten van voor haar tijd) en klacht van de politiebonden bij de arbeidsinspectie over haar, klachten door advocaten nadat ze een kabinetsvoorstel over doodslag koppelde aan afrekeningen in het criminele circuit (die natuurlijk geen doodslag zijn, maar moord met voorbedachte rade, dat is basiskennis) en ze noemde wokisme als één van de grootste bedreigingen van de rechtsstaat. Nee, ze was en is geen goede minister van justitie.
J&V is natuurlijk sowieso een hakblok over het algemeen. Gezeik van je voorganger, gezeik van politiebonden (die het onderling ook nog eens oneens zijn), gezeik met je ambtenaren, over het algemeen gaat ergens je kop er wel vanaf. Ze ligt in ieder geval uitermate goed bij de politietop en is inderdaad door "demense" goed beoordeeld (het beste van alle ministers), juist ook door haar HJ Schoolezing, maar ja da's Elsevier dus dat is niet iedereen zijn smaak hier.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ze word in Rutte 4 toch wel goed beoordeeld?
Nee, niet echt: https://www.ad.nl/binnenl(...)sinspectie~ad561fe9/quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Ze ligt in ieder geval uitermate goed bij de politietop ...
-Top =/= -bonden.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, niet echt: https://www.ad.nl/binnenl(...)sinspectie~ad561fe9/
De top zou zich wel wat aan moeten trekken van de bonden.quote:
Af bij mensen die er inhoudelijk naar kijken. Eén held voor de mensen die roepen om daadkracht en strenger straffen. En daar zit de aanhang die de VVD zoekt. Wetten, regels en verdragen zijn voor die groep maar lastig.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
De top zou zich wel wat aan moeten trekken van de bonden.
Maar sowieso ben je gewoon volledig af als minister van justitie als je het verschil tussen doodslag en moord met voorbedachte rade niet weet en dus argumenten over moord gebruikt om er een slecht voorstel over doodslag doorheen te drukken. Dan ben je gewoon ongeschikt.
Semantisch geneuzel vooral en voer voor de "er moet een jurist op J&V"-aanhangers. Vaak vallen 'meedogenloze afrekeningen binnen het criminele circuit', althans wat een normale leek daaronder verstaat, onder doodslag, omdat voorbedachte rade niet is te bewijzen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:52 schreef Hanca het volgende:
Maar sowieso ben je gewoon volledig af als minister van justitie als je het verschil tussen doodslag en moord met voorbedachte rade niet weet en dus argumenten over moord gebruikt om er een slecht voorstel over doodslag doorheen te drukken. Dan ben je gewoon ongeschikt.
Hoe een minister door 'demense' wordt beoordeeld is helaas geen graadmeter of iemand goed functioneert.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:37 schreef nostra het volgende:
[..]
J&V is natuurlijk sowieso een hakblok over het algemeen. Gezeik van je voorganger, gezeik van politiebonden (die het onderling ook nog eens oneens zijn), gezeik met je ambtenaren, over het algemeen gaat ergens je kop er wel vanaf. Ze ligt in ieder geval uitermate goed bij de politietop en is inderdaad door "demense" goed beoordeeld (het beste van alle ministers), juist ook door haar HJ Schoolezing, maar ja da's Elsevier dus dat is niet iedereen zijn smaak hier.
[ afbeelding ]
Bron
https://nos.nl/artikel/25(...)er-bij-nieuw-kabinetquote:De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB zijn bereid om in de Tweede Kamer te blijven zitten als er een nieuw kabinet komt. Bronnen rond de partijen zeggen dat de vier dat hebben afgesproken onder leiding van informateur Putters. Op basis daarvan gaan ze nu verder praten.
Het zou betekenen dat de leider van de grootste partij, Geert Wilders, geen premier wordt van een nieuw kabinet. Wilders zelf wil daar nog niets over zeggen, maar de andere partijen hebben het als harde eis gesteld om verder te praten, zo bevestigen de bronnen. Ook VVD-leider Yesilgöz, die nu nog demissionair minister van Justitie is, is bereid de Kamer in te gaan.
De vier partijen volgen daarmee de definitie die veel deskundigen hanteren voor een extraparlementair kabinet. Zo'n kabinet heeft een lossere band met de Tweede Kamer dan een gewoon kabinet en geen gedetailleerd regeerakkoord. De ministers en staatssecretarissen komen in veel gevallen van buiten de politiek, maar kunnen wel lid zijn van een politieke partij.
Wens van Omtzigt
Een extraparlementair kabinet was vanaf het begin een wens van NSC-leider Pieter Omtzigt. De andere partijen waren er aanvankelijk veel minder enthousiast over. Maar in het debat na de vorige fase zei Yesilgöz al dat ze toch bereid was over zo'n vorm te onderhandelen, mits de NSC ook bewindslieden zou gaan leveren.
Morgen komt informateur Putters met zijn eindverslag. Daarin zal hij ook staan wat de vier partijen precies verstaan onder een extraparlementair kabinet. Gisteren zei Putters dat er "een volgende stap" gezet kan worden in de kabinetsformatie.
Typisch inderdaad. Premier Yesilgöz heb ik zo geen zin in.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:59 schreef Koffieplanter het volgende:
Wilders moet van de andere drie dus een stapje opzij doen, waarmee ze hem eigenlijk precies geven wat hij wil: geen verantwoordelijkheid. Dat wordt weer vanuit de kamer een kabinetsrondje tegen schenen schoppen zonder een constructieve bijdrage te leveren.
Worden alle vier geen premier, wie wel is de vraag.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:05 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Typisch inderdaad. Premier Yesilgöz heb ik zo geen zin in.
Is ook totaal niet capabel voor die functiequote:Op woensdag 13 maart 2024 18:05 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Typisch inderdaad. Premier Yesilgöz heb ik zo geen zin in.
Ja dat dus, alsof hij die rol ooit wilde. Maar ongetwijfeld heeft-ie nu wel weer z'n onderhandelingspositie verbeterd, want hij "heeft weer een stap gezet".quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:59 schreef Koffieplanter het volgende:
Wilders moet van de andere drie dus een stapje opzij doen, waarmee ze hem eigenlijk precies geven wat hij wil: geen verantwoordelijkheid.
Vooralsnog heeft hij niets hoor.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:26 schreef nostra het volgende:
Je kan vinden van die man wat je wil, maar hij speelt het spelletje toch wel fenomenaal.
Dat wil hij ook niet.quote:
Mwah als je zo dichtbij het premierschap bent denk ik niet dat hij het vrijwillig laat schieten.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou het eerder “Wilders doet zet in schaakspel” noemen.
Tja, als we eerlijk zijn dan is behalve Yesilgoz iedere partijleider uit die groep totaal ongeschikt als minister of MP. Zie jij Omtzigt al als minister acteren? Wilders? Van der Plas?quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:59 schreef Koffieplanter het volgende:
Wilders moet van de andere drie dus een stapje opzij doen, waarmee ze hem eigenlijk precies geven wat hij wil: geen verantwoordelijkheid. Dat wordt weer vanuit de kamer een kabinetsrondje tegen schenen schoppen zonder een constructieve bijdrage te leveren.
Die kans acht ik vrij klein maar we zien wel wat het word, veel tripjes naar de koelkast voor een snack mischien?quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mwah als je zo dichtbij het premierschap bent denk ik niet dat hij het vrijwillig laat schieten.
Overigens wel benieuwd hoe die constructie gaat werken, een minister die telkens even ruggespraak moet gaan hebben met zijn partijleider in de kamer.
Diezelfde kamer die verliefd is op soundbites.
Maar wie weet misschien werkt het helemaal prima.
Is hij daar ooit dichtbij geweest dan? Ik waag dat toch wel te betwijfelen. Yezilgoz heeft het hardop gezegd, maar ook NSC was volgens mij nooit akkoord gegaan met premier Wilders.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mwah als je zo dichtbij het premierschap bent denk ik niet dat hij het vrijwillig laat schieten.
Overigens wel benieuwd hoe die constructie gaat werken, een minister die telkens even ruggespraak moet gaan hebben met zijn partijleider in de kamer.
Diezelfde kamer die verliefd is op soundbites.
Maar wie weet misschien werkt het helemaal prima.
Ik maak mij het meeste zorgen over PVV hoor. Bij NSC en BBB zitten nog wel een groep mensen die wat kunnen. Types als Caspar Veldkamp of Mona Keijzer. Met ervaring op enig niveau. Maar bij de PVV heb je oud-AG De Roon die nog een beetje een functie op niveau gehad heeft. En dan houdt het wel opquote:Op woensdag 13 maart 2024 18:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, als we eerlijk zijn dan is behalve Yesilgoz iedere partijleider uit die groep totaal ongeschikt als minister of MP. Zie jij Omtzigt al als minister acteren? Wilders? Van der Plas?
Yesilgoz kan dat nog wel maar dat gaat dus niet als de andere drie niet meekunnen.
Wilders? Ja als zijn doel is zo lang mogelijk zonder enige verantwoordelijkheid te nemen belastinggeld te innen door af en toe wat onderbuikigs te roepen dan issie prima bezig.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:26 schreef nostra het volgende:
Je kan vinden van die man wat je wil, maar hij speelt het spelletje toch wel fenomenaal.
Populisme draait niet om zichtbare resultaten maar om de juiste retoriek. Dat maakt dus weinig uit en maakt het ook zo gevaarlijk om de PVV in het zadel te helpen…quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sowieso, wat wil hij nu coûte que coute wel binnenhalen dan? Ik ben er erg benieuwd naar. Eigen risico? Want hij zal toch iets zichtbaars moeten hebben om uit te venten.
Als Wilders die positie echt serieus ambieerde, had-ie z'n partij wel op zo'n manier ingericht dat dat ook mogelijk was.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als ze dat echt hadden gewild, hadden ze het op 24 januari jongstleden wel gedaan. Maar toen stemde de PVV-fractie tegen.quote:
Dit bedoelde ik dus.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:10 schreef Koffieplanter het volgende:
De migratiestroom is nog steeds torenhoog? Kijk niet naar mij, ik ben geen premier.
Ik zou niet uit willen sluiten dat een bosje symboolpolitiek over asielzoekers voor de vaste achterban al zichtbaar genoeg is. En de rest wat ze willen wordt geblokkeerd door GroenLinks.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:36 schreef trein2000 het volgende:
Sowieso, wat wil hij nu coûte que coute wel binnenhalen dan? Ik ben er erg benieuwd naar. Eigen risico? Want hij zal toch iets zichtbaars moeten hebben om uit te venten.
Je zult maar op zo'n wegduiker hebben gestemd die nooit van plan was om het land daadwerkelijk te besturen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:56 schreef KingRoland het volgende:
toch wel een klap voor de oppositie. ze kunnen nu niet zeggen over een paar jaar dat 'onder leiding van' Wilders er helemaal niks is gebeurd de afgelopen X jaar. Bij Rutte zag je dat ook voorbij komen. Vooral bij wilders zou het interessant zijn, omdat hij vaak dingen roept vanaf de zijlijn.
Wilders is een gehaaide politicus, maar het probleem is dat hij geen endgame heeft. Alles wat hij doet is erop gericht om de opinie te bespelen en (virtuele) zetels te winnen. Hij kan er alleen niks mee op het moment dat hij ze heeft. Daar is zijn partij ook helemaal niet op ingericht.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:26 schreef nostra het volgende:
Lijkt me niet meer dan normaal als je nog aan het (in)formeren bentquote:Op woensdag 13 maart 2024 18:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als ze dat echt hadden gewild, hadden ze het op 24 januari jongstleden wel gedaan. Maar toen stemde de PVV-fractie tegen.
Je bent zijn frontale aanval op Timmermans tijdens de campagne alweer vergeten? Schreeuwen dat de mensen dat geld zo hard nodig hadden?quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:05 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Lijkt me niet meer dan normaal als je nog aan het (in)formeren bent
Wilders voert stevig campagne ja. Maar het lijkt me niet meer dan normaal dat je de onderhandelingen niet saboteert door alvast voor zulke moties te stemmen. Dat is ook gewoon vast gebruik. Net zoals het een vast gebruik is om dan juist zulke moties in te dienen zodat je de onderhandelende partijen van hypocrisie kan beschuldigen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je bent zijn frontale aanval op Timmermans tijdens de campagne alweer vergeten? Schreeuwen dat de mensen dat geld zo hard nodig hadden?
Maar bij de PVV loopt reëel gezien niemand rond daarvoor, bij NSC zie ik het ook niet en bij de VVD kom ik dan ook op namen als van der Burg, Harbers, Schippers en van Gennip waar ik nou niet warm van wordt.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De MP positie aan de kleinste partij geven? Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Je was mij voor, heb dit ook al naar vrienden geappt!quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Premier Graus weer een stuk dichterbij.
Dat begrijpen we allemaal dus wat er nu uit gaat komen...het zal mij benieuwen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar bij de PVV loopt reëel gezien niemand rond daarvoor, bij NSC zie ik het ook niet en bij de VVD kom ik dan ook op namen als van der Burg, Harbers, Schippers en van Gennip waar ik nou niet warm van wordt.
Gewoon dan maar weer Ruttequote:Op woensdag 13 maart 2024 19:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat begrijpen we allemaal dus wat er nu uit gaat komen...het zal mij benieuwen.
Leuk idee maar lijkt mij onhaalbaarquote:Op woensdag 13 maart 2024 19:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Gewoon dan maar weer Rutte
De ironie daarvan is dat je uitgerekend nu een Rutte keihard nodig hebt met die partijen en ik zie niet zo snel een kandidaat daarvoor die zich ook nog eens wil associereen met deze partijen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Gewoon dan maar weer Rutte
Die heeft zijn droombaan en ook wel zijn maximum behaald.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:21 schreef zuchtje het volgende:
Kunnen we de huidige voorzitter niet tot premier bestempelen? Die ene PVV'er die wel genuanceerd kan zijn.
Deze constructie is dan ook ideaal voor Wilders. Hij kanquote:Op woensdag 13 maart 2024 18:56 schreef KingRoland het volgende:
toch wel een klap voor de oppositie. ze kunnen nu niet zeggen over een paar jaar dat 'onder leiding van' Wilders er helemaal niks is gebeurd de afgelopen X jaar. Bij Rutte zag je dat ook voorbij komen. Vooral bij wilders zou het interessant zijn, omdat hij vaak dingen roept vanaf de zijlijn.
Exact en nu heeft hij precies wat hij wil: hij hoeft niet te leveren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
Wilders is een gehaaide politicus, maar het probleem is dat hij geen endgame heeft. Alles wat hij doet is erop gericht om de opinie te bespelen en (virtuele) zetels te winnen. Hij kan er alleen niks mee op het moment dat hij ze heeft. Daar is zijn partij ook helemaal niet op ingericht.
Preciesquote:Op woensdag 13 maart 2024 19:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Exact en nu heeft hij precies wat hij wil: hij hoeft niet te leveren.
Wat doen Bijleveld en Plasterk in dit rijtje? en Leijten is ook wel een vraagteken qua bestuurlijke gravitas.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:29 schreef trein2000 het volgende:
De T. heeft wat namen voor een eventuele ministersploeg: Vijlbrief, Leijten, Van Rij, Bijleveld, Putters en Plasterk. https://www.telegraaf.nl/(...)binet-willen-stappen
En waarom zouden Putters, Vijlbrief en Leijten PVV-beleid mogelijk willen maken?quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Wat doen Bijleveld en Plasterk in dit rijtje? en Leijten is ook wel een vraagteken qua bestuurlijke gravitas.
Wat een idiote reactie. Hoezo iemand royeren vanwege deelname aan een extraparlementaire kabinet.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:29 schreef trein2000 het volgende:
De T. heeft wat namen voor een eventuele ministersploeg: Vijlbrief, Leijten, Van Rij, Bijleveld, Putters en Plasterk. https://www.telegraaf.nl/(...)binet-willen-stappen
Hij is alleen genuanceerd als voorzitter, zijn denkbeelden zelf zijn dat allesbehalve.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:21 schreef zuchtje het volgende:
Kunnen we de huidige voorzitter niet tot premier bestempelen? Die ene PVV'er die wel genuanceerd kan zijn.
Royeren nog welquote:Op woensdag 13 maart 2024 19:29 schreef trein2000 het volgende:
En met die personele bezetting gaat het ook vallen of staan. Als men een stuk of tien mensen van kaliber Putters, Vijlbrief weet te vinden die daadwerkelijk hun sporen verdiend hebben en ook gezag hebben dan kan het relatief nog best wat worden. Als we eindigen met Fleur Agema en Gijs Tuinman hebben we een ander probleem.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:50 schreef Hanca het volgende:
Ik ben wel benieuwd. In theorie kan het best een mooie ministersploeg worden: Premier Putters, Knot op financiën, Vijlbrief op Groningen houden... maar ik vrees dat het flink tegen gaat vallen.
Moet wel zeggen: het is wel een spannende periode voor politiek volgers.
Het GL lid dat in het extraparlementaire bestuur van Limburg is gestapt is ook geroyeerd. Dat vond ik wat overdreven omdat het een vrij brede coalitie was, maar hier zou ik het volkomen begrijpen. Je gaat als linkse politicus natuurlijk niet dit verrechtse kabinet van hun personele problemen af helpen. Laat rechts maar laten zien dat ze alleen idioten kunnen vinden.quote:
Is ook een beetje inherent aan zo'n constructie zonder regeerakkoord.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En met die personele bezetting gaat het ook vallen of staan.
Waar is Eduard Bomhoff als je hem nodig hebt?quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:58 schreef Janneke141 het volgende:
Is Herman Heinsbroek nog beschikbaar?
Schijnt nog ergens hoogleraar te zijn in Zuid-Oost Azie. Misschien kan er even een belletje gepleegd worden.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waar is Eduard Bomhoff als je hem nodig hebt?
Ja, ik ben zeer benieuwd. Ook of de 4 partijen wel een vice-premier willen leveren (dan kun je Agema, Hermans en Keijzer al invullen).quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En met die personele bezetting gaat het ook vallen of staan. Als men een stuk of tien mensen van kaliber Putters, Vijlbrief weet te vinden die daadwerkelijk hun sporen verdiend hebben en ook gezag hebben dan kan het relatief nog best wat worden. Als we eindigen met Fleur Agema en Gijs Tuinman hebben we een ander probleem.
Hij gaat natuurlijk wel gewoon constructief moeten worden, ook als het plan hem niet volledig bevalt. Ben benieuwd hoe lang dat lukt, bij Rutte I was het vrij kort.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:06 schreef Vis1980 het volgende:
Een hele goede leider zou hij zijn, maar hij krijgt niet eens rechts bij elkaar. Misschien dat ie toch wat onuitvoerbare punten heeft en nu merkt dat het misschien niet zo slim was om decennia makkelijk 'alles i kut' te roepen en op die manier op weinig medewerking kan rekenen. En nu weer terug naar overal op tegen zijn en net doen alsof niemand er wat van kan.
Nee, niemand zegt dat er linkse ministers komen. En of er wel of geen regeerakkoord komt lezen we morgen, ik neem aan dat er een akkoord op hoofdlijnen komt.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:10 schreef -XOR- het volgende:
Maar we gaan dus kneiterrechts beleid laten uitvoeren door linkse ministers zonder regeerakkoord?
We krijgen waar het volk (de meerderheid daarvan) om gevraagd heeft. En dat is ook democratie.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:10 schreef -XOR- het volgende:
Maar we gaan dus kneiterrechts beleid laten uitvoeren door linkse ministers zonder regeerakkoord?
Hij is nu al van plan het nog niet bestaande kabinet snel te laten vallen? Dat is het enige wat ik er in kan lezen...quote:
Aldus meneer die een gedoogkabinet meteen liet vallen op het eerst moeilijke punt.quote:
PFFF komt hij weer met zijn zielige tweetsquote:
Genoeg mensen die in al dat geleuter blijven trappen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:19 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
PFFF komt hij weer met zijn zielige tweets
huillie huillie doen dat hij geen premier mag worden
hoe kan de grootste partij geen premier leveren
dat is gewoon een afgang voor wilders
Ja logisch, je hebt immers geen meerderheid. Ze moeten duidelijk wel een premier kiezen die zich niet zoveel aantrekt van Wilders's sociale media diarree want anders wordt het een korte zit.quote:
Schuld van Timmermans.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
Toch wel grappig, Mark Rutte had nooit moeite om een kabinet te vormen met 2-3-4 partijen en premier te worden maar de redder des vaderlands is daar toe niet in staat?
Daar heb je toch iets meer vaardigheden voor nodig dan alleen roepen dat alles kut is en niemand wat kan. En dat is waarom Rutte aan zijn carrière timmert en Wilders voor eeuwig gedoemd is aan de zijlijn wat soundbites te roepen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
Toch wel grappig, Mark Rutte had nooit moeite om een kabinet te vormen met 2-3-4 partijen en premier te worden maar de redder des vaderlands is daar toe niet in staat?
Waarschijnlijk zat de ‘katholieke gluiperd’ hem in de weg.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
En Palestijnen en Joden moeten samen op een regenboog dansen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:08 schreef Hanca het volgende:
Hij gaat natuurlijk wel gewoon constructief moeten worden
Satirisch bedoeld toch?quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:43 schreef Hanca het volgende:
Volkskrant heeft het over Remkes als premier: https://www.volkskrant.nl(...)n-de-kamer~b3ba3c25/
Zo'n tactvol diplomaat is precies wat we nodig hebben nu.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:48 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Lijkt me wel ja, iedereen weet dat het Stef Blok wordt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |