En wellicht onze nieuwe premier? Hij weet de boel vooralsnog goed bij elkaar te houden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:42 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat Putters in de toekomst vaker als informateur uitgenodigd wordt. Onze nieuwe Remkes.
De energietransitie betekent afbouw van fossiel en opbouw van groene energie. Maar de Nederlandse financiële sector inclusief ING is daarbij helemaal geen behulpzame partij in hoor.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Hmja, John de Wolf belde - hij mist vier doelpalen. Verder staat dat gewoon beschreven in de methodologie, zoals het hoort - ook als het afkomstig is van boze consultants die onze hele wereld vernaggelen.
[..]
Ja, ING bungelt ergens onderaan het lijstje van 's werelds grootste financiers in fossiel, dat klopt:
[ afbeelding ]
En is in 2040 fossielneutraal:
https://www.ing.com/Newsr(...)cing-after-COP28.htm
Ex-ante dus al verwaarloosbaar en we hebben het over een transitie. Er zijn mensen, zoals Ascha die in haar plastic regenpak met extra vochtafwerende coating op de A10 ambulances staat te blokkeren, die denken dat de financiering van dit soort megaprojecten van vandaag op morgen stopgezet kan worden, maar in de grotemensenwereld werkt dat nog net wat anders.
Het is ook wel amusant hoe áltijd de focus op de negatieve component gelegd wordt. Zo moesten en zouden we van Russisch gas af en wisten we niet waar we het LNG vandaan moesten halen, dus steekt ING geld in LNG. Geopolitiek allemaal fantastisch voor links (en voor iedereen me dunkt), maar dan is weer het probleem dat er geld in fossiel gestopt wordt. Cake, have, eat.
Kijken we breder naar bijvoorbeeld de compositie van de Dow Jones Sustainability World Index, dan staan we daar op een zeer fraaie zesde plek:
[ afbeelding ]
(Toegegeven, daar zitten ook NV's tussen die hier gevestigd zijn, maar van origine nauwelijks Nederlands te noemen zijn, maar dat werkt ook andersom (bijvoorbeeld Unilever). ASML voert hier de lijst met vlag en wimpel aan, KLM is jarenlang de meest duurzame airliner geweest, Signify is enorm belangrijk voor de wereldwijde energietransitie en ga zo maar door.
Is dan alles meteen geschoond van elke kritiek en maken we met zes miljard mensen niet nog steeds een puinhoop van de wereld, absoluut. Maar Nederland speelt gewoon duidelijk een voortrekkersrol in. Kan het beter? Altijd. Moet het beter? Dat ook. Maar dat eeuwige gekanker over hoe verschrikkelijk kut we toch niet zijn is echt nergens op gebaseerd.
Dan kan radio 1 nog niet weten. Hooguit 'vermoedelijk', aangezien allevier de partijen hebben aangegeven daar open voor te staan. Ging het gisteren bij Op1 ook over.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:56 schreef Tijn het volgende:
Het wordt een extraparlementair kabinet trouwens, zeiden ze net op radio 1.
Dat lijkt me niet, Putters heeft geen telegraafcolumn.quote:Op woensdag 13 maart 2024 02:33 schreef Cilantro het volgende:
[..]
En wellicht onze nieuwe premier? Hij weet de boel vooralsnog goed bij elkaar te houden.
Bon, dat is je goed recht om allemaal te willen: niet minder vliegen, maar niet vliegen, geen geld meer naar consultants, hef Tata maar op, heel Pernis ook.quote:Op woensdag 13 maart 2024 06:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De energietransitie betekent afbouw van fossiel en opbouw van groene energie. Maar de Nederlandse financiële sector inclusief ING is daarbij helemaal geen behulpzame partij in hoor.
“Fossiele bedrijven blijven uitbreiden dankzij Nederlandse bankiers en advocaten” en “ING EN ABN AMRO SINDS ‘PARIJS’ BETROKKEN BIJ 100 MILJARD AAN FOSSIELE OBLIGATIES”
Gelukkig laat milieudefensie zich niet foppen door wat groene teksten op de site van ING (Greenwashing) en sleept ze deze bank voor de rechter.
En natuurlijk moet het beter, veel beter en ook Nederland haalt de duurzaamsheidsdoelen niet:
Plannen voor natuur, stikstof en klimaat onvoldoende om doelen te halen
Punt is alleen dat er nog steeds onvoldoende gebeurt om de transitie te kunnen doen slagen. Zo was in 2023 de uitstoot van CO2 op recordhoogte en over 2022 en is het tropisch regenwoud met 41 duizend vierkante kilometer afgenomen en dat is 10% meer dan het jaar ervoor (over 2023 heb ik geen cijfers). En het gaat dan ook steeds slechter met de planeet. Zo zijn de Europese gletsjers niet meer te redden, is 5% van het bos in Canada in 2023 in vlammen opgegaan, is de Amazone aan het verdrogen en bereikte onlangs het zeewater een nieuw temperatuurrecord.
Sinds begin van de metingen was de oceaan nooit zo heet: temperatuurrecord van augustus alweer verbroken
Maar ondertussen vliegen we weer net zoveel als voor corona terwijl de snelste manier om CO2 te reduceren minder consumeren is en daar zou beleid voor moeten komen. Ook minder KLM consumeren dus wat de duurzaamste vliegtuigmaatschappij zou zijn volgens jou maar duurzaam vliegen bestaat helemaal niet. De meest duurzame (beter de minst onduurzame) vliegtuigmaatschappij is die die het minst vliegt maar KLM verzet zich fel tegen de afbouw van de hub-functie van Schiphol want wil helemaal niet minder vluchten.
Er bestaan mensen die wel goed doorvoelen hoe slecht de Aarde er voor staat:
Maar die werken niet op de Zuidas.
Ik vind het altijd een wat wonderlijke redenering dat dit zou gaan helpen in de afbouw van co2. Het komt op mij over als:quote:Op woensdag 13 maart 2024 06:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De energietransitie betekent afbouw van fossiel en opbouw van groene energie. Maar de Nederlandse financiële sector inclusief ING is daarbij helemaal geen behulpzame partij in hoor.
“Fossiele bedrijven blijven uitbreiden dankzij Nederlandse bankiers en advocaten” en “ING EN ABN AMRO SINDS ‘PARIJS’ BETROKKEN BIJ 100 MILJARD AAN FOSSIELE OBLIGATIES”
Gelukkig laat milieudefensie zich niet foppen door wat groene teksten op de site van ING (Greenwashing) en sleept ze deze bank voor de rechter.
En natuurlijk moet het beter, veel beter en ook Nederland haalt de duurzaamsheidsdoelen niet:
Plannen voor natuur, stikstof en klimaat onvoldoende om doelen te halen
Ik zou er onmiddelijk voor tekenen, maar ik denk dat zowel Putters als de PvdA waar hij prominent lid van is dat niet echt zien zitten.quote:Op woensdag 13 maart 2024 02:33 schreef Cilantro het volgende:
[..]
En wellicht onze nieuwe premier? Hij weet de boel vooralsnog goed bij elkaar te houden.
Klaas Knot op financiën zou prima zijn, het is alleen zo jammer dat hij en Omtzigt niet zo'n positief verleden hebben.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
Het grootste probleem met een extraparlementair kabinet, is de rijksbegroting.
Het kan een financieringstekort doen oplopen.
Iedere minister moet namelijk voor zich een meerderheid in de tweede kamer zoeken voor zijn plannen en er is geen regeringsakkoord waarin de dekking afgesproken is.
Ik hoop dus echt op een stevige minister van financiën.
Daarom zal er bij welke kabinetsvorm dan ook, sowieso een financieel pact gesloten moeten worden. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat de Europese begrotingsnormen als kader worden aangehouden. Ministers komen gezamenlijk tot een begrotingsvoorstel op Prinsjesdag en bij wijzigingen mag de Kamer ook zelf voor de dekking zorgen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
Iedere minister moet namelijk voor zich een meerderheid in de tweede kamer zoeken voor zijn plannen en er is geen regeringsakkoord waarin de dekking afgesproken is.
Als PvdA'er denk ik dat dat een lastig verhaal gaat worden. Ik hoop nog steeds op Elbers, maar dat is wel een longshot natuurlijk.quote:Op woensdag 13 maart 2024 02:33 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar wat ons begrotingstekort gaat doen, de komende regeringsperiode.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klaas Knot op financiën zou prima zijn, het is alleen zo jammer dat hij en Omtzigt niet zo'n positief verleden hebben.
Ik denk trouwens dat financiën wel een hoofdlijn is waar de partijen een afspraak over maken. En er is in veel gevallen bij een extraparlementair kabinet wel een regeerakkoord: geschreven door de ministers.
Vooral als een van de grote speerpunten van de grootste deelnemende partij bestaat uit gratis bier.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
En dan lekker een meerderheid zoeken in de TK en de dekking of de plannen worden niet doorgerekend.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vooral als een van de grote speerpunten van de grootste deelnemende partij bestaat uit gratis bier.
Ja, of voor de vorm een of ander onuitvoerbaar voorstel aannemen waarmee tig miljard wordt bespaard, maar wat nooit kan lukken.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:33 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan lekker een meerderheid zoeken in de TK en de dekking of de plannen worden niet doorgerekend.
Ze kunnen nog altijd Martin van Rijn bellenquote:Op woensdag 13 maart 2024 08:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar wat ons begrotingstekort gaat doen, de komende regeringsperiode.
Yesilgoz heb ik in nog geen enkele rol goed uit de verf zien komen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit 'offer' van de partijleiders pakt wel erg sjofel uit voor Yesilgoz. In principe heb je drie partijleiders die bui uitstek ongeschikt zijn om een ministerie te leiden en Yesilgoz, die als bestuurder veel beter uit de verf komt dan als fractieleider.
Dat is geen kwestie van kunnen hoor, dat gaat gewoon gebeuren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
Ze is goed bezig, de VVD stort lekker in onder haar beleidquote:Op woensdag 13 maart 2024 08:55 schreef archito het volgende:
[..]
Yesilgoz heb ik in nog geen enkele rol goed uit de verf zien komen.
V&J kan ze prima hebben. Verbazingwekkend overigens. Beetje de randen opzoeken, niets mis mee.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:55 schreef archito het volgende:
[..]
Dat maakt ook niet zoveel uit als je toch niet van plan bent je partijprogramma uit te voeren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben hun plannen niet eens laten doorrekenen.
Ze word in Rutte 4 toch wel goed beoordeeld?quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:55 schreef archito het volgende:
[..]
Een vernietigend OVV rapport (vooruit, deels voor fouten van voor haar tijd) en klacht van de politiebonden bij de arbeidsinspectie over haar, klachten door advocaten nadat ze een kabinetsvoorstel over doodslag koppelde aan afrekeningen in het criminele circuit (die natuurlijk geen doodslag zijn, maar moord met voorbedachte rade, dat is basiskennis) en ze noemde wokisme als één van de grootste bedreigingen van de rechtsstaat. Nee, ze was en is geen goede minister van justitie.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ze word in Rutte 4 toch wel goed beoordeeld?
JenVquote:Op woensdag 13 maart 2024 09:21 schreef nostra het volgende:
[..]
V&J kan ze prima hebben. Verbazingwekkend overigens. Beetje de randen opzoeken, niets mis mee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |