Uh, sorry? De boosheid rondom de miljardenwinsten van energiemaatschappijen en supermarkten en de Unilevers van deze wereld niet meegekregen?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik begrijp die aversie ook niet helemaal, op alle andere markten voor primaire behoeftes hebben we er geen enkel probleem mee dat de bakker zijn centjes verdient of Ahold of Vattenfall
Ik zou niet weten waarom dat geen rol mag spelen. Zorgen voor enige mate van spreiding van welvaart is een van de kerntaken van de overheid.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik begrijp die aversie ook niet helemaal, op alle andere markten voor primaire behoeftes hebben we er geen enkel probleem mee dat de bakker zijn centjes verdient of Ahold of Vattenfall, maar bij vastgoed zijn het ineens allemaal uitzuigende ratten. Waarschijnlijk omdat dat vermogen nogal geconcentreerd zit bij mensen die toch al geld hebben, maar dat soort morele overwegingen zouden geen onderdeel moeten zijn van je oplossingsrichting.
Dat was van korte duur in extreme omstandigheden en ook nog eens voornamelijk gericht tegen de overheid. Ik heb niemand over Unilever gehoord en nu de winsten van Jumbo en Albert Heijn weer instorten is het verder in die hoek ook stil.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uh, sorry? De boosheid rondom de miljardenwinsten van energiemaatschappijen en supermarkten en de Unilevers van deze wereld niet meegekregen?
Ik kan me een topic in NWS van vorig jaar herinneren waarin Unilever liet weten wel tevreden zijn te met de hogere prijzen en van plan was dit voort te zetten, ook als de inflatie afneemt. Aardig wat boze reacties gezien aldaar. En de hogere prijzen in supermarkten zijn toch ook al een tijd een bron van ergernis.quote:
Tja goed, dat is een basale politieke richtingskeuze natuurlijk. Wat mij betreft moet een markt juist a-moreel functioneren óm te kunnen functioneren. Wil je dat niet, dan moet je van die vraag en dat aanbod geen markt maken en het als overheid lekker zelf regelen. Alle combinaties die we daarin hebben geprobeerd - de NS, zorg, energiemarkt in de VS - hebben tot precies het tegenovergestelde geleid dan werd beoogd. Dan wel omdat men bezig is om andermans geld uit te geven, dan wel omdat er altijd gewin is te behalen en om het juiste evenwicht te komen moet je dat laatste als gegeven omarmen, niet beteugelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:49 schreef trein2000 het volgende:
Ik zou niet weten waarom dat geen rol mag spelen.
Dat laatste moet juist en vooral een rol spelen, dat is essentieel.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik begrijp die aversie ook niet helemaal, op alle andere markten voor primaire behoeftes hebben we er geen enkel probleem mee dat de bakker zijn centjes verdient of Ahold of Vattenfall, maar bij vastgoed zijn het ineens allemaal uitzuigende ratten. Waarschijnlijk omdat dat vermogen nogal geconcentreerd zit bij mensen die toch al geld hebben, maar dat soort morele overwegingen zouden geen onderdeel moeten zijn van je oplossingsrichting.
De winsten zal de meeste mensen worst wezen, waar het om gaat is dat basale zaken als huisvesting, energie en voedsel zo duur zijn geworden dat er weinig overblijft voor wat anders in het leven. Dat is toch moeilijk te verkroppen als je in een rijk, westers land leeft waar wat luxe voor iedereen weggelegd zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daarbij ken ik ook weinig mensen (op wat extremen na) die er problemen mee hebben dat er geld verdiend wordt. Het gaat om de verhouding.
Vanaf de jaren 70 al zie je een constante stijgende lijn met af en toe een dip, maar over de decennia gezien harder dan de inflatie. Investeren in vastgoed is dus al rendabel alleen op verschil tussen aankoop en verkoopprijs.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Vanaf 2015 ja. Om begrijpelijke redenen is dat natuurlijk niet structureel houdbaar. De Nederlandse markt is bovendien nog zwaarder afhankelijk van de rentestand dan andere markten, dus invers met de cpi.
[ afbeelding ]
De huizenprijzen zijn nu mede zo hoog dankzij al die verhuurders die kopen om er mee te gaan verdienen. Haal die groep uit de koopmarkt, dat is al een eerste stap om de absurde huizenprijzen wat te laten remmen of zelfs te laten dalen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht wat een hypotheek van 400.000 euro kost per maand en dan krijg ik dit:
[..]
Als een verhuurder daar maximaal 871,97 euro voor mag vragen dan gaat er iets niet goed, denk ik. Dan ben je compleet van het padje af als je gaat kopen, lijkt het.
Ja, think again. Mijn buurman dan, als voorbeeld:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:46 schreef Hanca het volgende:
Ik kom trouwens op 920 euro uit bij een huis van 400.000 euro van 60m2 met 2 slaapkamers zonder enige extra's (behalve een koelkast, kookplaat, afzuigkap en magentron) en zonder buitenruimte, met 1 wc in de badkamer en een losse douche.
Maar je krijgt een toeslag voor de omgeving Utrecht en Amsterdam, volgens mij zijn dat ook de enige plekken waar je zo veel betaalt voor zo'n kleine woning.
Noem je ook wel gelijk een van de duurste regio's van Nederland.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, think again. Mijn buurman dan, als voorbeeld:
https://www.huurwoningen.nl/huren/haarlem/1421413/spaarne/
Da's nog een stukje verder door naar het Westen. Maar goed, het limitatieve lijstje van Hanca is wel heel erg kort, tel daar sowieso alle studentensteden maar bij op, alle steden met een beetje karakter, Den Haag, Rotterdam (nee, die twee hebben geen karakterquote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Noem je ook wel gelijk een van de duurste regio's van Nederland.
Je woont wel op een mooie plek Nostra. Ik woon zo’n 2 km noordelijker aan hetzelfde water.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, think again. Mijn buurman dan, als voorbeeld:
https://www.huurwoningen.nl/huren/haarlem/1421413/spaarne/
Ik heb het ook daarmee berekent en heb even naar huurhuizen gekeken. De goedkoopste in Amersfoort ¤800,-, Groningen ¤825,-, Den Bosch ¤950,-, Nijmegen ¤1150,-, Haarlem ¤1250,-. Maar ik heb wel het idee dat het vrij extreem is dat de minimum prijs nu ineens de max prijs wordt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:46 schreef Hanca het volgende:
Ik kom trouwens op 920 euro uit bij een huis van 400.000 euro van 60m2 met 2 slaapkamers zonder enige extra's (behalve een koelkast, kookplaat, afzuigkap en magentron) en zonder buitenruimte, met 1 wc in de badkamer en een losse douche.
Maar je krijgt een toeslag voor de omgeving Utrecht en Amsterdam, volgens mij zijn dat ook de enige plekken waar je zo veel betaalt voor zo'n kleine woning. De woz-waarde is nu afgetopt. Maak er 300000 van en je krijgt nog steeds 890 euro.
Dat was hier: https://www.huurcommissie(...)-huurprijs-berekenen
Voor vrije huur kan ik de berekening niet vinden maar kan me niet voorstellen dat je dan lager uit komt.
Woonde, ik heb m'n appartement nu verkocht en ga 1 juli in Leiden wonen. Zal het wel gaan missen en als die stomme De Jonge er niet was geweest het wel verhuurd. Gelukkig hebben we @Scjvb nog om ons op de hoogte te houden van het Haarlemsche.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:51 schreef KaheemSaid het volgende:
Je woont wel op een mooie plek Nostra. Ik woon zo’n 2 km noordelijker aan hetzelfde water
Lees tot nog toe liever jouw antwoorden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Woonde, ik heb m'n appartement nu verkocht en ga 1 juli in Leiden wonen. Zal het wel gaan missen en als die stomme De Jonge er niet was geweest het wel verhuurd. Gelukkig hebben we @:Scjvb nog om ons op de hoogte te houden van het Haarlemsche.
Leiden > Haarlem.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Woonde, ik heb m'n appartement nu verkocht en ga 1 juli in Leiden wonen. Zal het wel gaan missen en als die stomme De Jonge er niet was geweest het wel verhuurd. Gelukkig hebben we @:Scjvb nog om ons op de hoogte te houden van het Haarlemsche.
Heeft Pieter Omtzigt hier ook bedenking bij of valt dit nog wel te rijmen met goed bestuur?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:48 schreef Bluesdude het volgende:
Geweldig dat PVV zo woke is... een onderdrukte Joodse minderheid beschermen tegen Halsema
Nu nog oproepen tot bescherming van Palestijnen en Oekrainers
[ x ]
Haarlem en Leiden zijn allebei hartstikke fijne steden. Veel plezier daar man!quote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Meneer Deen begrijpt volgens mij niet zo goed hoe het werkt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:48 schreef Bluesdude het volgende:
Geweldig dat PVV zo woke is... een onderdrukte Joodse minderheid beschermen tegen Halsema
Nu nog oproepen tot bescherming van Palestijnen en Oekrainers
[ x ]
In het hoofd van Hugo was dit vast een heel goed idee.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht wat een hypotheek van 400.000 euro kost per maand en dan krijg ik dit:
[..]
Als een verhuurder daar maximaal 871,97 euro voor mag vragen dan gaat er iets niet goed, denk ik. Dan ben je compleet van het padje af als je gaat kopen, lijkt het.
Een Deen, een Pool... best veel buitenlanders bij de PVV eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:03 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Meneer Deen begrijpt volgens mij niet zo goed hoe het werkt.
Hopelijk zonder dubbel paspoort, want anders is het land te klein.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een Deen, een Pool... best veel buitenlanders bij de PVV eigenlijk.
Nee, joh, dat staat in de koelkast.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:18 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hopelijk zonder dubbel paspoort, want anders is het land te klein.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |