SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
nee hoor als je maar de marktprijs betaald dan kun je zat weiland kopen , en de stikstof ruimte kun je dan benutten voor Lelystadquote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Weilandjes afpakken? Dan staan de boeren weer op het Malieveld!
Het duurt alleen wel even voordat je ze hebt staan. Omwonenden gaan zeiken. Je hebt personeel nodig. Een plek om te testen. Noem maar op.
Koop die turkse KAAN maar.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 12:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die moet Nederland (eventueel samen met Be, No en DK) ook maar gaan bouwen. Hoe die geintegreerd moeten worden in de F35 zonder de VS te informeren hoe of wat is wel een dingetje. Je wil geen atoomgeheimen aan een onbetrouwbaar land geven.
De KAAN vliegt naar wat ik begrijp op dit moment nog met dezelfde motoren als de F-16, echter twee stuks ipv n. Over een paar jaar zou 'ie met door de Turken zelf ontwikkelde motoren gaan vliegen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Koop die turkse KAAN maar.
Misschien dat oekraine ze in z'n geheel onder licentie gaat bouwen, ze doen de motor al. Hebben we keuze.
Kun je dat gezeik met je weilanden gewoon in de daarvoor bestemde topics houden?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee hoor als je maar de marktprijs betaald dan kun je zat weiland kopen , en de stikstof ruimte kun je dan benutten voor Lelystad
nou als men daar distributiecentra kan bouwen dan ook wel minutiefabrieken bouwen in weilanden lijkt mequote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kun je dat gezeik met je weilanden gewoon in de daarvoor bestemde topics houden?
Wordt dus een motor van Motor Sich. (Al dan niet in joint-venture vorm) De laatste chinese vliegtuigen hebben ook een motor van hun.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:57 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De KAAN vliegt naar wat ik begrijp op dit moment nog met dezelfde motoren als de F-16, echter twee stuks ipv n. Over een paar jaar zou 'ie met door de Turken zelf ontwikkelde motoren gaan vliegen.
quote:Ambassador Bodnar discussed the partnership, noting that Ukrainian engineers are also involved in the development of a jet engine for the Kaan aircraft.
Dat zijn de betere doelen om te raken.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:03 schreef Aether het volgende:
Brand in Russische staalfabriek
https://nos.nl/collectie/(...)E-container-75662253
In de Russische stad Lipetsk heeft brand gewoed in een staalfabriek. Er zijn aanwijzingen dat die is veroorzaakt door een droneaanval, zegt de regionale gouverneur. Er zouden geen slachtoffers zijn.
Volgens persbureau Reuters komt 18 procent van het Russische staal uit deze fabriek. Een bron van dit persbureau zegt dat Oekraense veiligheidsdiensten verantwoordelijk zijn voor de aanval. Volgens de bron wordt het staal uit deze fabriek gebruikt om raketten, artilleriegeschut en drones te maken.
Het is een introductie training. Dan ben je er nog niet.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:16 schreef ExTec het volgende:
Volgens mij alwel langs gekomen, maar snel doen als zweden zijnde.
[ x ]
Ik voorspel dat als dat gebeurt, de CEO van LM instant op de stoep van het witte huis staat, huilend over de potentiele sales die hij dan gaat missen, als mensen al die mooie beelden van de Gripen gaan zien. En dan gaan de deuren naar de enorme voorraden van de VS ineens wel open.
Ik las een verhandeling over het indiase parlement. Hadden commentaar a'la: ja, leuke tanks, van rus, maar kunnen ze niet wat doen aan die turret pops?quote:
Wat wil LM doen dan? De F35 aanbieden gaat gewoon niet gebeuren. De F16 kent iedereen wel.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik las een verhandeling over het indiase parlement. Hadden commentaar a'la: ja, leuke tanks, van rus, maar kunnen ze niet wat doen aan die turret pops?
Onderschat de oppervlakkigheid van politici niet
Valt prima te beredeneren dat een T-90 mits door goed getrainde soldaten gebruikt een goeie tank is. Maar seeing is believing, blah. Dan gaan flitsende beelden van een Gripen, of nog mooier: een Gripen die een setje russen naar walhalla bombarderen een heel end.
En LM/Boeing gaan dan voor exposure, niet perse voor toekomstige contracten met oekraine.
LM wil juist zo weinig mogelijk exposure vwb de F35. Dat geeft alleen maar capaciteiten weg en dat wil je niet.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:35 schreef ExTec het volgende:
En LM/Boeing gaan dan voor exposure, niet perse voor toekomstige contracten met oekraine.
Niemand heeft het over F-35s.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat wil LM doen dan? De F35 aanbieden gaat gewoon niet gebeuren. De F16 kent iedereen wel.
De levertijd van de F35 is nu wel een paar jaar. Er zijn geen tweedehandsjes beschikbaar.
Exposure heeft er weinig mee te maken. Een aanval van Rusland des te meer.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niemand heeft het over F-35s.
HIMARS/MLRS was ook niet nieuw.
Toch verdienen ze nu klauwen met geld vanwege de exposure.
Idd, het nut en belang van raketartillerie in het algemeen heeft zich opnieuw bewezen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 15:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Exposure heeft er weinig mee te maken. Een aanval van Rusland des te meer.
Nu nog dat clustermunitieverdrag opzeggen (of aanpassen dat het wel kan met een selfdestruct of zo.)quote:Op zaterdag 24 februari 2024 15:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, het nut en belang van raketartillerie in het algemeen heeft zich opnieuw bewezen.
https://www.theguardian.c(...)f0c48f08345124d7dbf5quote:Protesters said they dumped two tons of dung outside the home of the Russian ambassador to Poland on Saturday, as they marked the second anniversary of the full-scale invasion of Ukraine.
BNRquote:‘20.000 extra manschappen nodig om krijgsmacht op niveau te krijgen’
De Nederlandse krijgsmacht moet binnen vijf jaar zeker 20.000 extra eenheden klaarstomen om bestand te zijn tegen de Russische dreiging. Dat is de termijn waarop Rusland zich voldoende herbewapend heeft om een dreiging te kunnen vormen tegen NAVO-grondgebied. Dat zegt Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim in BNR Boekestijn en De Wijk. ‘Het steentje dat Nederland daaraan bijdraagt is onder meer afhankelijk van de verdediging van de oostflank, bij Litouwen.’
Momenteel heeft Defensie zo'n 10.000 vacatures, maar om op termijn alle taken te kunnen vervullen is een extra capaciteit van 20.000 mensen nodig, zegt Eichelsheim. 'Ik heb niet de illusie dat je een krijgsmacht kunt bouwen van 100.000 man, dus we zullen het moeten hebben van de flexibele schil.' Om dat in vijf jaar voor elkaar te krijgen is een interdepartementale taskforce ingeschakeld, die kijkt naar de regelgeving en de benodigde capaciteit, onder meer op het gebied van radar- en scheepstechnologie, drones en space.
Vervolgens is het zaak om alle Europese capaciteit te bundelen, waardoor industrien aan de slag kunnen met de realisatie van de benodigde productiecapaciteit, binnen vijf jaar. Daarnaast heb je, heeft de ervaring geleerd, productielijnen nodig die latent aanwezig zijn voor 'onvoorziene' omstandigheden, zegt Eichelsheim. 'We hebben nu eigenlijk heel snel productie nodig voor Oekrane, maar ook voor de opbouw van eigen voorraden. En als je op een gegeven moment voldoende hebt, moet je die productielijnen jist in stand houden.'
Productielijnen
In contracten met de industrie moet je kortsluiten dat je als overheid bereid bent om die productielijn vervolgens in stand te houden, zoals Noorwegen dat ook heeft gedaan. 'Die hebben een productielijn gekocht. Op sommige momenten kan het beter zijn om dat met overheidsbedrijven te doen, maar volgens mij kun je dat ook met de private industrie doen', zegt Eichelsheim. 'Dat is volgens mij hoe we met elkaar moeten kijken hoe je dat systeem in stand houdt en kunt opschalen op het moment dat dat nodig is.'
Om de benodigde investeringen te kunnen doen moeten de uitgaven aan defensie hoe dan ook omhoog, zelfs aanzienlijk verder dan de in NAVO-verband vereiste 2 procent van het bbp. Ongeacht de mate waarin de VS blijft bijdragen aan de NAVO moet dat fors omhoog om geen keuzes te hoeven maken in het zwaartepunt van de eigen krijgsmacht. Dat betekent dat ook een nieuw kabinet keuzes moet maken ten opzichte van andere elementen die de maatschappij draaiende houden. 'Veiligheid is wel de basis waarop je de rest kunt doen.'
Voldoende afschrikken
Het is in de termen van Eichelsheim een onderdeel van de weerbaarheid van onze samenleving', en de keuze is aan de politiek. 'Die switch moet je maken en dat betekent opoffering op een aantal gebieden. Of dat onderwijs moet zijn of zorg dat weet ik niet, maar dat is aan de politiek. Het is de enige manier om de Russische president Vladimir Poetin voldoende af te schrikken in zijn oorlogsstrategie. 'Ten aanzien van de NAVO denk ik dat hij die afschrikking dan heel scherp krijgt.'
Anders is het volgens Eichelsheim met Poetins perceptie ten opzichte van Oekrane. 'Ik denk dat hij het idde heeft dat hij dit gemakkelijk kan winnen. Het is juist daar aan ons om dat tijdig af te wenden en daar zit denk ik onze grootste uitdaging.' Intussen mogen extra wapenleveranties aan Oekrane er niet toe leiden dat Europa zichzelf steeds verder verzwakt. 'En daarom moet je zelf ook voorzichtig zijn met wat je allemaal weggeeft; je zult wel een bepaalde basis moeten behouden.'
Werving van mensen
Je moet eigenlijk op verschillende manieren zorgen dat de krijgsmacht weer op volle sterkte is. Dat begint bij de werving van meer mensen voor de krijgsmacht. Daarnaast moet je de reservistenpool versterken n jonge mensen uit de maatschappij halen die je een jaar traint en defensie laat werken, waarna ze f blijven, f terugkeren in de maatschappij. 'Daarmee heb je in ieder geval een pool van mensen die, of in Nederland of in de achterste linies, een rol kunnen spelen.'
Goede contacten, betrouwbare contracten
Daarnaast moet je de samenleving, organisaties en bedrijven te betrekken bij het op niveau brengen van de hele organisatie. 'We hebben nu afspraken met transportbedrijven en we werken aan medische ketens, om de burgerbescherming te versterken, zoals Oekrane dat doet en eigenlijk zoals wij dat vroeger in Nederland ook deden. Dat soort instituties moet je opnieuw opbouwen. Maar het zijn de transportbedrijven waar we nu al goede contacten mee hebben en contracten mee hebben afgesloten.'
De vraag is wanneer Poetin zijn doelen heeft bereikt en bereid is de strijd te staken. 'Als daarin faalt heeft hij binnenlands een heel groot probleem: te veel slachtoffers gemaakt en te weinig bereikt. Dus hij zal nog een paar stappen verder willen.' Tnzij hij een bufferzone tussen NAVO en Rusland n een beperkte reikwijdte van Oekraense langeafstandsraketten kan verkopen als aanvaardbaar resultaat. 'Hij verandert wat dat betreft zijn doelstellingen door de tijd, maar ik heb nog geen beeld bij wat zijn einddoelstelling zal zijn.'
Wie biedt zich aan?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
BNR
Generaal Eichelsheim te gast bij Boekestijn en de Wijk (audio)
Dan ben je vast een boomer.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik ben al geweest, wat is jouw excuus?
quote:
Ik zit er nog, we hebben volk nodig. Hoe oud ben je?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:41 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb geen excuus want is me nooit gevraagd of opgelegd.
Telexist was het toch?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:39 schreef ExTec het volgende:
Ik ben al geweest, wat is jouw excuus?
Vercijferaar?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:57 schreef ExTec het volgende:
Lol, zo werd het nooit genoemd, maar idd
27.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Ik zit er nog, we hebben volk nodig. Hoe oud ben je?
Zonder drastische maatregelen lijkt me 20.000 man in 5 jaar helaas niet realistisch. Dat is 4000 per jaar ofwel 333 per maand.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
BNR
Generaal Eichelsheim te gast bij Boekestijn en de Wijk (audio)
quote:De Nederlandse krijgsmacht moet binnen vijf jaar zeker 20.000 extra eenheden klaarstomen om bestand te zijn tegen de Russische dreiging. Dat is de termijn waarop Rusland zich voldoende herbewapend heeft om een dreiging te kunnen vormen tegen NAVO-grondgebied
Ik ga abraham zien dit jaar,zouden ze nog zin in me hebben?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Ik zit er nog, we hebben volk nodig. Hoe oud ben je?
Met mosterdquote:Op zaterdag 24 februari 2024 20:33 schreef Charged het volgende:
[..]
Ik ga abraham zien dit jaar,zouden ze nog zin in me hebben?
Koken kan ik wel iig.
Verbindelaar, maar ik zat meer achter de radio klassiek "A, dit is B, ik heb een spoedje, over" dan dat ik iets met de telex deed. Maar in opleiding lag de nadruk daar wel op. Blind leren typen, bv.quote:
Niet populair, maar begin maar weer met dienstplicht.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 20:16 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Zonder drastische maatregelen lijkt me 20.000 man in 5 jaar helaas niet realistisch. Dat is 4000 per jaar ofwel 333 per maand.
Dat zijn flink wat eenheden. Hebben we het over bataljons?quote:
Dan moet er eerst nog wel wat gebeuren voordat we dat weer een beetje op kunnen tuigen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 20:52 schreef ExTec het volgende:
Niet populair, maar begin maar weer met dienstplicht.
Verbindelaar/pluggenneuker zijn natuurlijk algemeen gebruikte termen, ik meende ooit eens gelezen te hebben dat jij nog telex was opgeleid, vandaar dat ik met telexist kwam.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 20:50 schreef ExTec het volgende:
Verbindelaar, maar ik zat meer achter de radio klassiek "A, dit is B, ik heb een spoedje, over" dan dat ik iets met de telex deed. Maar in opleiding lag de nadruk daar wel op. Blind leren typen, bv.
Zou je dat zien zitten met de huidige generatie? (serieuze vraag)quote:Op zaterdag 24 februari 2024 20:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan moet er eerst nog wel wat gebeuren voordat we dat weer een beetje op kunnen tuigen.
Bakken geld? Zeker.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 20:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan moet er eerst nog wel wat gebeuren voordat we dat weer een beetje op kunnen tuigen.
Dat zeker, plus infra, oefengebieden, materieel en vooral personeel...quote:
Klopt.quote:Maar gelukkig begint bij iedereen in te dalen dat we wat dat betreft eigenlijk geen keuze hebben.
Ja hoor, geen enkel probleem. We hebben een kleine 200 jaar dienstplicht gehad, er zijn dus zo'n tien generaties dienstplichtig geweest die elk zijn eigen nukken had. Ik zie niet in waarom dat nu niet meer zou lukken. Flikker ze maar met 10 man op de kamer, geef ze een gezamelijke vijand (het kader) en strakke regelgeving. Binnen een maand lopen ze in de pas.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:00 schreef Charged het volgende:
Zou je dat zien zitten met de huidige generatie? (serieuze vraag)
Altijd geweldig hoe mensen hun eigen individualisme overschatten.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja hoor, geen enkel probleem. We hebben een kleine 200 jaar dienstplicht gehad, er zijn dus zo'n tien generaties dienstplichtig geweest die elk zijn eigen nukken had. Ik zie niet in waarom dat nu niet meer zou lukken. Flikker ze maar met 10 man op de kamer, geef ze een gezamelijke vijand (het kader) en strakke regelgeving. Binnen een maand lopen ze in de pas.
Zit niet echt wat bij. Wat moet iemand met een master filosofie bij defensie?quote:
Verstrekken ze de masters filosofie ook al bij een pakje boter?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zit niet echt wat bij. Wat moet iemand met een master filosofie bij defensie?
Hm,mooi. Ik zou ervoor tekenen. Baal er nog steeds van met het gemak ik afgekeurd werd.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja hoor, geen enkel probleem. We hebben een kleine 200 jaar dienstplicht gehad, er zijn dus zo'n tien generaties dienstplichtig geweest die elk zijn eigen nukken had. Ik zie niet in waarom dat nu niet meer zou lukken. Flikker ze maar met 10 man op de kamer, geef ze een gezamelijke vijand (het kader) en strakke regelgeving. Binnen een maand lopen ze in de pas.
Officier Inlichtingen en Veiligheid wat voor je?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Sun Tzu opvolgen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Yup. En mijn ervaring is ook dat de grootste dwarsliggers en raddraaiers juist het snelst in de pas gaan lopen. Dat waren ook vaak de lui die bij het afzwaaien met de tranen in de ogen stonden.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Altijd geweldig hoe mensen hun eigen individualisme overschatten.
Puur uit verveling gister Full Metal Jacket maar weer eens gekeken.
En ja, het is een film, maar vergis je niet, dat is echt hoe men verwende jongetjes en meisjes in het gareel krijgt.
Ow ja,de verhalen van m'n schoonvader...(KLu crewchief in het F-104 tijdperk)quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yup. En mijn ervaring is ook dat de grootste dwarsliggers en raddraaiers juist het snelst in de pas gaan lopen. Dat waren ook vaak de lui die bij het afzwaaien met de tranen in de ogen stonden.
quote:Taiwan’s leadership ‘extremely worried’ US could abandon Ukraine
A congressional delegation assured senior officials that the U.S. “will stand firmly” with the island regardless of the results of the U.S. presidential election.
Taiwanese senior officials repeatedly questioned members of a visiting U.S. congressional delegation on what stalled aid to Ukraine means for U.S. commitments to defend the island from potential Chinese aggression.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zichzelf een keer nuttig maken voor de maatschappij misschien?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Video van deze Russen in het artikel. Maar die is van zo'n slechte kwaliteit dat ik hem de moeite niet waard vond. Laat niet meer zien dan een drone drop op een aantal soldaten.quote:Russians on buggies made an unsuccessful assault near Klishchiyivka
The Russian command sent soldiers on buggies to storm Ukrainian positions near Klishchiyivka.
A Ukrainian soldier of the 93rd Separate Mechanized Brigade “Kholodnyi Yar” said that the battle had taken place on February 24 at 5 a.m.
“This morning, the 93rd Separate Mechanized Brigade gave the Russians a bad morning,” the serviceman said.
The buggies were used to deliver 10 soldiers to storm the Ukrainian position.
After landing, the buggies immediately left the battlefield.
Then, Ukrainian artillery and drones began to work on Russian invaders, eliminating Russian soldiers.
The coordinated work of the artillery and drone units of the 93rd Separate Mechanized Brigade “Kholodnyi Yar” completely defeated Russians in less than an hour.
“The result is as follows: 9 invaders were killed and one wounded escaped,” said a soldier of the 93rd Mechanized Brigade.
The Ukrainian General Staff only mentions that Klishchiyivka was hit by Russian air strikes.
A soldier of the 93rd Brigade said that in this area, Russian invaders drop aerial bombs on Ukrainian positions before the assault.
Then invaders use artillery and send infantry to assault. Infantry is often sent in small groups without armored vehicles.
As previously reported, Defense Forces of Ukraine liberated the village of Klishchiyivka, Bakhmut district in September 2023.
Hebben we alleen nog een klein issue met mensen die een dubbele nationaliteit hebben. Denk je echt dat die Nederland gaan verdedigen?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, waarom niet? Het was voor de Turkse gemeenschap ook volstrekt normaal om hun dienstplicht in Turkije af te kopen door een bepaald bedrag te betalen en hier in Nederland de dienstplicht te vervullen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Hebben we alleen nog een klein issue met mensen die een dubbele nationaliteit hebben. Denk je echt dat die Nederland gaan verdedigen?
Niemand zegt dat landbouw/veeteelt onbelangrijk zijn?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is al te belachelijk voor woorden dat er mensen zijn die zaken als landbouw/veeteelt en defensie als onbelangrijk af doen. Het zijn bij uitstek nou net 2 gebieden die ons bestaansrecht vormen.
Dat mag je vinden.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die mening mag je hebben.
Zo vind ik jouw pacifistische inslag belachelijk.
Dan ben ik direct weg.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, want jij bent "speciaal"quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:22 schreef bianconeri het volgende:
Kom op zeg, ik laat mij niet trainen tot een moordmachine.
Nee, dat zeker niet.quote:
Nee, want als er een fascistische mogenheid aan de deur staat te bonken, dan is oprotten "slim"quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:25 schreef bianconeri het volgende:
Maar niet dom genoeg om mijzelf tot een moordmachine in de dienstplicht te laten maken
Dat Oekrane hem heeft neergeschoten met een S-200 valt natuurlijk nog over te discussiren. Daar Rusland aan het opscheppen is dat zij dit zelf gedaan hebben.quote:10 Russians, including 5 majors, killed in downed A-50 aircraft – Ukrainska Pravda sources
A crew of 10 Russians was killed in a Russian A-50U Airborne Warning and Control System (AWACS) aircraft shot down on 23 February.
Source: Ukrainska Pravda sources in Defence Intelligence of Ukraine (DIU)
Details: The source said all 10 Russians on board the aircraft had been killed. These included five majors, three captains, a sergeant major and a lieutenant.
At present, it is estimated that Russia's Military Transport Aviation has seven AWACS aircraft.
No casualties occurred on the ground as the aircraft crashed.
Among the killed are:
• Aircraft commander – Major Borovikov;
• Assistant commander – Major Chantsev;
• Navigator – Captain Provalov;
• Onboard engineer – Captain Vasilyev;
• Senior airborne radio operator – Warrant Officer Khrulev;
• Chief of the crew, shift supervisor – Major Fedosov;
• Guidance navigator – Major Rulyuk;
• Guidance navigator – Lieutenant Telmanov;
• Senior onboard engineer – Captain Byelov;
• Onboard engineer – Major Soldatkin.
Background:
• On 23 February, Ukraine's Defence Forces shot down a Russian A-50 AWACS aircraft.
• Ukrainian forces shot down a Russian A-50 using a Soviet-era S-200 surface-to-air missile system.
• DIU reported that five more Russian aircraft were recalled from combat operations after the A-50 had been shot down.
Een afstand van 300 kilometer is haalbaar zie ik.quote:Variants
• S-200A "Angara" (Russian: С-200А, NATO reporting name SA-5a), with the V-860/5V21 or V-860P/5V21A missile, introduced in 1967, range 160 km (99 mi), ceiling 20.1 km (12.5 mi).[8]
• S-200V "Vega"[a] (Russian: С-200В, NATO reporting name SA-5b), with the V-860PV/5V21P or 5V28V missiles,[citation needed] introduced in 1970, range 250 km (160 mi), ceiling 29.2 km (18.1 mi).[8] With the V-870 missile, range increased to 280 km (170 mi) and ceiling to 40 km (25 mi).[8]
• S-200M "Vega-M"[a] (Russian: С-200М, NATO reporting name SA-5b), with the V-880/5V28 or V-880N/5V28N missiles, introduced 1970,[8] range 300 km (190 mi), ceiling 29 km (18 mi).[citation needed] The V-880N/5V28N was the first missile for the S-200 which could be equipped with a nuclear warhead, with the "N" in the designation standing for "nuclear".[8]
• S-200VE "Vega-E"[a] (Russian: С-200ВЭ, NATO reporting name SA-5b), with the V-880E/5V28E missile, export version with high-explosive warhead only, introduced 1973, range 240 km (150 mi), ceiling 40.8 km (25.4 mi).[10]
• S-200D "Dubna" (Russian: С-200Д, NATO reporting name SA-5c), with the 5V25V, V-880M/5V28M, and V-880MN/5V28MN missiles, introduced in 1976, range 300 km[/b] (190 mi),[10] ceiling 40 km (25 mi).[11] The V-880MN/5V28MN were equipped with a 5 kiloton nuclear warhead.[10]
• S-200C "Vega",[a] a Polish evolution of the S-200VE, resulting from a refit undertaken between 1999 and 2002.[12]
Als ik dit 5 jaar geleden had gezien had ik wel willen solliciteren.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Officier Inlichtingen en Veiligheid wat voor je?
Dat "niet kunnen solliciteren" moet je met een korrel zou nemen.
Gewoon een vraag, geen aanval: maar waar zou je dan heengaan? Er zijn weinig landen ter wereld waar geen defensie nodig is.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dan ben ik direct weg.
Dienstplicht?
Dat ben ik niet en wil en ga ik nooit worden.
Salaris is een beetjequote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:42 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als ik dit 5 jaar geleden had gezien had ik wel willen solliciteren.
Dit nieuws was al eerder langsgekomen. Maar in dit artikel is een filmpje te vinden hiervan.quote:2 tons of manure for the ambassador from Russia
Polish activists dumped two tons of manure under the gates of the villa where the Russian ambassador lives.
Polsat News reports this.
Thus, the protesters wanted to send a signal to the Polish authorities that it was time to expel Russian diplomats from Poland.
They are behind provocations and organizing riots, including on the Polish-Ukrainian border.
“Russian agents of influence have led to mass unrest throughout Europe, including on the Polish-Ukrainian border.”
“As long as we tolerate the activities of Russian pseudo-diplomats and troll factories, the threat of conflict on a global scale will only grow,” said Dominic, one of the protesters.
Er zitten wel meer leuke functies tussen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:42 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er gaan geruchten dat Oekraine een S-200 (?) raket in de baan van de A-50 heeft geschoten, en dat de A-50 per ongeluk geraakt is door AA die de S-200 neer probeerde te halen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:36 schreef Delenlill het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/02/24/7443493/
[..]
Dat Oekrane hem heeft neergeschoten met een S-200 valt natuurlijk nog over te discussiren. Daar Rusland aan het opscheppen is dat zij dit zelf gedaan hebben.
Maar ik zie dat het niet totaal onmogelijk is. De langste afstand die hij kan halen is zo'n 300km, afhankelijk van welke raketten gebruikt worden en de variant van de S-200.
https://en.wikipedia.org/wiki/S-200_missile_system
[..]
Een afstand van 300 kilometer is haalbaar zie ik.
https://www.mapdevelopers(...)00000%22%2C0.4%5D%5D
Het enige wat in dienst werd vermoord waren tijd en halve liters.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waar dan ook, en is het daar nodig dan daar maar.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Gewoon een vraag, geen aanval: maar waar zou je dan heengaan? Er zijn weinig landen ter wereld waar geen defensie nodig is.
Daarnaast: defensie is natuurlijk veel meer dan slechts het creren van 'moordmachines'. Je kunt bijvoorbeeld ook hospik, kok of technicus/monteur of iets dergelijks zijn.
Nee, want hard en laf gaan rennen als fascisme op de deur klopt is "gezond verstand".quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:04 schreef bianconeri het volgende:
Met een beetje gezond verstand ga je dat toch niet ondersteunen?
quote:Italy’s Meloni: If Russia hadn’t invaded Ukraine, Hamas wouldn’t have attacked Israel
“It was inevitable that such a serious violation of international law … would have cascading consequences on other areas of the world,” Italian prime minister tells Il Giornale.
Russia’s all-out invasion of Ukraine two years ago was the precursor to the Hamas militant group’s attack on Israel last October, Italian Prime Minister Giorgia Meloni said in an interview published on Saturday.
“If Russia had not invaded Ukraine, in all likelihood Hamas would not have launched such an attack against Israel,” Meloni told Italy’s Il Giornale newspaper, referring to the October 7 attack in which Hamas militants killed 1,200 people in Israel and kidnapped 250 others.
“It was inevitable that such a serious violation of international law, moreover at the hands of a permanent member of the U.N. Security Council, would have cascading consequences on other areas of the world, from the Middle East to the Balkans, up to Africa,” Meloni said in the interview, which was published as she arrived in Kyiv to mark the second anniversary of Russian President Vladimir Putin’s full-scale invasion of Ukraine.
“This is the game we are playing, and we must be aware. If international legality is not re-established in Ukraine, the outbreaks of conflict will continue to multiply,” she said.
Meloni also expressed support for a two-state solution, which she said is “in everyone’s interest, both Israel and Palestine.”
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Al moet Rusland dan wel heel veel pech hebben. Maar dat zou wel beide verhalen kunnen verklaren.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:02 schreef oheng het volgende:
[..]
Er gaan geruchten dat Oekraine een S-200 (?) raket in de baan van de A-50 heeft geschoten, en dat de A-50 per ongeluk geraakt is door AA die de S-200 neer probeerde te halen.
Door jezelf te laten opofferen voor wat oude mannen in pakken en met een stropdas?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zichzelf een keer nuttig maken voor de maatschappij misschien?
Precies, want dat is alles wat oorlog isquote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Door jezelf te laten opofferen voor wat oude mannen in pakken en met een stropdas?
Leek me ook wel wat. Of bij de MIVD ofzo, maar dan wordt je finaal doorgelicht en dat moet je ook niet willen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:42 schreef BEFEM het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:25 schreef Discombobulate het volgende:
maar dan wordt je finaal doorgelicht en dat moet je ook niet willen.
Wat denk je wat er gebeurt als geen land in Europa iets van defensie heeft en Rusland wel?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waar dan ook, en is het daar nodig dan daar maar.
En anders wat alternatief werk of de gevangenis.
Snap ik, maar ook die taken zijn ondersteunend aan het hele proces en in stand houden van moordmachines.
Met een beetje gezond verstand ga je dat toch niet ondersteunen? Ook niet als hospik of kok.
Maar waarom zou je je eigen land verlaten vanwege de dienstplicht, maar als het op je nieuwe plek ook nodig is, hem daar dan wel vervullen?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Snap ik, maar ook die taken zijn ondersteunend aan het hele proces en in stand houden van moordmachines.
Met een beetje gezond verstand ga je dat toch niet ondersteunen? Ook niet als hospik of kok.
Hele volksstammen die dat geprobeerd hebben, altijd zonder succes.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:22 schreef bianconeri het volgende:
Dan ben ik direct weg.
Dienstplicht?
Dat ben ik niet en wil en ga ik nooit worden.
Dan zit je de rest van je leven op VLB Leeuwarden...quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Er zitten wel meer leuke functies tussen.
Officier Vlieger MQ-9 zou tekenen
Ja, das wel een minpuntje ja. Maar ben toch al te oud, dus boeienquote:Op zondag 25 februari 2024 00:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan zit je de rest van je leven op VLB Leeuwarden...
En je moet eerst 6 jaar opleidenquote:Op zondag 25 februari 2024 00:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan zit je de rest van je leven op VLB Leeuwarden...
quote:Russian Defence Ministry report on the progress of the special military operation (22 February 2024)
The Armed Forces of the Russian Federation continue the special military operation.
In het filmpje was een foutje ingeslopen. Er zijn geen 8 Himars MRLS launchers vernietigd volgens het Kremlin, maar 8 Himars MRSL projectielen neergehaald. Het filmpje had hoogstwaarschijnlijk dit als bron gebruikt (https://www.aa.com.tr/en/(...)m-in-ukraine/3144935). Waar het dus fout aangegeven stond. Vast een vertaalfoutje ofzo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "officile" cijfers van het kremlin over de verliezen van Oekraine in deze oorlog tot nu toe. Geen idee waarom ze de mankrachten er niet bij hebben staan. Maar misschien dat hun officile aantallen zelfs voor hun eigen volk te ongeloofwaardig zouden zijn bij elkaar opgeteld.quote:Operational-Tactical aviation, unmanned aerial vehicles, and Missile Troops and Artillery of the Russian Groups of Forces wiped out a self-propelled launcher and a transport and loader vehicle of the U.S-made Patriot SAM system, as well as engaged manpower and hardware in 114 areas during the day.
Air defence units shot down one S-200 anti-aircraft missile converted to hit ground targets, eight HIMARS MLRS projectiles, and one JDAM aerial guided bomb.
quote:In total, 572 airplanes and 266 helicopters, 13,137 unmanned aerial vehicles, 473 air defence missile systems, 15,171 tanks and other armoured combat vehicles, 1,223 combat vehicles equipped with MRLS, 8,138 field artillery cannons and mortars, as well as 18,950 units of special military equipment have been destroyed during the special military operation.
Vwo en salaris van 3.850 ~ 4.250. Wat gek dat die vacatures zo lang open blijven staan..quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
En als je dan het salaris ziet, dan begin je vanzelf in een hoekje te huilen.quote:Op zondag 25 februari 2024 00:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
En je moet eerst 6 jaar opleiden! Dan kan je ook basisarts zijn
Voor wo!quote:Op zondag 25 februari 2024 01:15 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Vwo en salaris van 3.850 ~ 4.250. Wat gek dat die vacatures zo lang open blijven staan..
Ze zullen wel meer dan 1 iemand zoeken denk ik. Maar voor de rest zie ik dat je een voldoende moet hebben voor wiskunde A of B en je moet 2 testen doen waar je waarschijnlijk veel met wiskunde moet doen. Als ik lees hoe slecht tegenwoordig de gemiddelde leerling is in wiskunde. Kan ik me best voorstellen dat je niet snel mensen dan vind die ook nog in de buurt van Leeuwarden willen werken en wonen. In het bedrijfsleven kan inderdaad ook veel meer verdienen als je goed bent in wiskunde.quote:Op zondag 25 februari 2024 01:15 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Vwo en salaris van 3.850 ~ 4.250. Wat gek dat die vacatures zo lang open blijven staan..
In der tijd dat er nog opkomstplicht was in Nederland kon je ook beroepen op gewetensbezwaren om niet het leger in te hoeven. Dan moest je een andere maatschappelijke taak verrichten. Maar dan moet je wel met wat meer komen dan moordmachines.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
https://kyivindependent.c(...)ated-320-000-troops/quote:19 november 2023: “We estimate that approximately 302,000 Russian military personnel have been killed or wounded
350.000 zal dus mogelijk een range betekenen van 320.000 - 380.000 dan.quote:4 december 2023: Between Feb. 24, 2022, and November 2023, Russian forces "likely suffered around 220,000-280,000 wounded and approximately 70,000 killed," the intelligence update said.
The range of losses has been calculated as between 290,000 and 350,000 personnel, with the 320,000 figure being the median figure.
Dat is dan ook je kale startsalaris als tweede luitenant zonder verdere (vlieg)toelages. Na twee jaar ben je eerste luitenant en je moet het bij de luchtmacht wel heel erg bont maken om niet na 4-6 jaar al kapitein te zijn.quote:Op zondag 25 februari 2024 01:15 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Er zijn WO opleidingen waar je startsalaris een heel stuk lager ligt en bij defensie klim je relatief snel in de eerste jaren.quote:Op zondag 25 februari 2024 01:15 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Stel je eens voor dat het "Westen" je de druk oplegt om te leven volgens westerse normen. Want dat is wel wat er gebeurd in de wereld.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, want als er een fascistische mogenheid aan de deur staat te bonken, dan is oprotten "slim"
Het is een norm die niet leidt tot vluchtelingstromen richting het westen.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:19 schreef halfway het volgende:
[..]
Stel je eens voor dat het "Westen" je de druk oplegt om te leven volgens westerse normen. Want dat is wel wat er gebeurd in de wereld.
Je moet even goed lezen. Dit is het startsalaris als je van het VWO afkomt als 18-jarige. En dan word je nog (betaald) WO opgeleid.quote:
Ik vind het allemaal weer niet zo concreet. Als de Russen al iets van een doorbraak forceren zullen ze hooguit een Charkov of Cherson kunnen heroveren, iedereen snapt ook wel dat die echt niet zomaar weer bij Kiev staan, laat staan verder richting het westen.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:27 schreef TweedeKlum het volgende:
Goed artikel NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-oekrainers-a4191068
quote:Op zondag 25 februari 2024 09:27 schreef TweedeKlum het volgende:
Goed artikel NRC.
Het is wel een beetje een dagvers product deze oorlog he. In een keer struikelen de "experts" weer over dat Rusland, Oekraine wel weer even gaat veroveren.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:27 schreef TweedeKlum het volgende:
Goed artikel NRC.
Aaaaah ok.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:26 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Je moet even goed lezen. Dit is het startsalaris als je van het VWO afkomt als 18-jarige. En dan word je nog (betaald) WO opgeleid.
Waarom moet je kunnen zwemmen?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)licht-leger-afkeurenquote:Op zondag 25 februari 2024 03:57 schreef Delenlill het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)wagner_fighters_who/
Long video showing drunken Wagner fighters who were celebrating February 23 and broke into a cafe in Crimea, started shooting and put all the visitors on the floor. Even beat up some of the people.
What the fuck?
https://www.reddit.com/r/(...)wo_divisions_of_the/
How four Ukrainians defeated two divisions of the Russian occupiers. This is one of the recent attempts by the Russian Army to enter Robotyn. 24 Russian soldiers from the 65th Brigade tried to advance to the Ukrainian position using two BMPs and the MT-LB.
https://www.reddit.com/r/(...)d_btr_got_destroyed/
A Russian recovery vehicle and BTR got destroyed by Ukrainian FPV drones also a logistic vehicle, a BMP with soldiers on top got hit and a MTLB burned down
https://www.reddit.com/r/(...)the_54th_mechanized/
The K-2 combat group from the 54th Mechanized Brigade (54 OMBr) uploaded a video showing the current state of mind of the Russian soldier after two days of active assault by the Ukrainian Defense Forces.
Die heeft er zo te zien helemaal genoeg van. Hij ziet er verslagen uit.
https://www.reddit.com/r/(...)st_in_ukraine_watch/
Somewhere in Zaporizhzhia Oblast in Ukraine, watch how a Ukrainian heavy drone drops TM-62 antitank mines as aerial bombs. A Russian Army MT-LB is destroyed into pieces by a well-placed landmine.
https://www.reddit.com/r/(...)e_russian_ifv_along/
"An unpleasant situation for the russian IFV along with the troops near Bilohorivka."
https://www.reddit.com/r/(...)ucav_company_of_the/
An FPV-drone of the "Bulava" UCAV company of the 72nd Mechanized Brigade of the Armed Forces of Ukraine has damaged a Russian armoured recovery vehicle BREM-1. One can also notice an abandoned Russian tank with a KMT-7 mine roller.
https://www.reddit.com/r/(...)n_affairs_gives_the/
Polish Minister of Foreign Affairs gives the Russian Ambassador to the UN a history lesson.
Die wordt inderdaad even op zijn plaats gezet. Elk Russisch argument weerlegt hij perfect.
https://www.reddit.com/r/(...)ent_ukrainian_glsdb/
Compilation of three recent Ukrainian GLSDB strikes on Russian targets.
https://www.reddit.com/r/(...)urgical_plant_after/
Big fire at the Lipetsk metallurgical plant after multiple explosions were reported.
https://www.reddit.com/r/(...)metallurgical_plant/
Drone hitting Lipetsk metallurgical plant
https://www.reddit.com/r/(...)thing_is_blowing_up/
Lypetsk, RU. Something is blowing up...
Zijn filmpjes die ik nog niet gezien had van de aanval op de staalfabriek.
https://www.reddit.com/r/(...)igade_provides_safe/
Supply drone of the 47th Brigade provides safe re-supplies to Ukrainians troops in the Avdiivka direction
https://www.reddit.com/r/(...)ow_an_rpg_rocket_at/
A russian soldier decided throw an RPG rocket at a Ukrainian kamikaze drone, but sets off a massive explosion and still gets himself killed
Lol, niet het slimste wat je kan doen wanneer een drone op je af komt. Al is de ondertiteling bij een andere versie dat het om een AK magazijn gaat. In elk geval heeft het hem niet gered.
https://www.reddit.com/r/(...)ncet_kamikaze_drone/
A russian truck with a "Lancet" kamikaze drone launcher, along with its crew, was destroyed by a GLSDB
https://www.reddit.com/r/(...)ompletely_destroyed/
A russian assault unit got completely destroyed near Robotyno, Zaporizhzhia region
Dit is de eerdere aanval op Robotyne die ik gepost heb, waarvan gezegd werd dat ze de helft van Roboyne hadden ingenomen. Er is niks meer van hun over zo te zien.
https://www.reddit.com/r/(...)_m113_a_ford_ranger/
The Russians show a captured M113, a Ford Ranger and a few of Western-style assault rifles and other weapons.
https://www.reddit.com/r/(...)ive_explosion_after/
Ukrainian drone causes a massive explosion after hitting a russian MT-LB/IFV
https://www.reddit.com/r/(...)trela10_and_tor_sam/
HIMARS destroyed a russian Strela-10 and Tor SAM, which are considered to be "fat target" due to their expensive costs and strategic values
https://www.reddit.com/r/(...)_coming_under_enemy/
3rd Assault Brigade coming under enemy counter-battery fire, but luckily sustaining no injuries and no damage to their artillery unit
Die was echt dichtbij zeg. Dat scheelde een haartje.
https://www.reddit.com/r/(...)ni_portable_5_shell/
Video of the new Ukrainian mini portable 5 shell revolving shotgun that is designed to counter against enemy FPV drones
https://www.reddit.com/r/(...)era_and_a_cope_cage/
Russian tank with loads of ERA and a cope cage was still got disabled by a few Ukrainian FPV drones
https://www.reddit.com/r/(...)t_systems_to_strike/
Ukrainians using UR-77 "Meteorit" systems to strike at the concentration of russian manpower in the eastern direction. One charge of the UR-77 has more than 700 kilograms (1543 pounds) of explosives in it.
https://www.reddit.com/r/(...)taking_down_russian/
Footage of air defenses taking down russian missiles and Shahed drones last night
Ik vind het salaris ook nog wel meevallen, wel snap ik de vacature niet met wat jij allemaal zegt. Hoezo staat dat er niet gewoon in en hebben ze het over 6 jaar opleiding. Ze verkopen het zo heel slecht.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is dan ook je kale startsalaris als tweede luitenant zonder verdere (vlieg)toelages. Na twee jaar ben je eerste luitenant en je moet het bij de luchtmacht wel heel erg bont maken om niet na 4-6 jaar al kapitein te zijn.
Maar idd, als je snel rijk wil worden moet je niet bij defensie zijn maar heel slecht word je ook niet betaald.
Als je bij defensie werkt betaal je minder belasting. Dit salaris kun je niet vergelijken met een civiel salaris.quote:Op zondag 25 februari 2024 01:15 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dan is het bizar veel.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:26 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Je moet even goed lezen. Dit is het startsalaris als je van het VWO afkomt als 18-jarige. En dan word je nog (betaald) WO opgeleid.
Je zal neem ik aan ook een basis militaire opleiding krijgen denk ik.quote:Op zondag 25 februari 2024 10:05 schreef polderturk het volgende:
[..]
Waarom moet je kunnen zwemmen?
Voor als Leeuwarden overstroomt raakt?
Dit lijkt me niet te kloppen?quote:Op zondag 25 februari 2024 10:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je bij defensie werkt betaal je minder belasting. Dit salaris kun je niet vergelijken met een civiel salaris.
Ze betalen net zo veel belasting als jij en ik. Ze krijgen bijvoorbeeld een collectieve zorgverzekering vergoed (en familie). Maar dat is iets anders.quote:Op zondag 25 februari 2024 10:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je bij defensie werkt betaal je minder belasting. Dit salaris kun je niet vergelijken met een civiel salaris.
Op zich wel lekker dat je tijdens je studie betaald wordt. Na een aantal jaren bij defensie kan je in de civiele luchtvaart aan de slag gaan.quote:Op zondag 25 februari 2024 10:35 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Je zal neem ik aan ook een basis militaire opleiding krijgen denk ik.
Ik zie ook dat je ook opgeleid wordt tot piloot in echte vliegtuigen, dus in het geval van een crash in zee is het wel handig als je kan zwemmen.
quote:,,Niemand, geen enkele verantwoordelijke president, zou zijn mensen in de steek laten die hem in de strijd gevolgd hebben", zei de president.
Hij hield wel nog een slag om de arm rond zijn kandidatuur omdat het nog een jaar duurt voor er weer verkiezingen zijn. ,,Er kan veel veranderen.
Loekasjenko is al aan de macht sinds 1994 en regeert met ijzeren vuist.
Oppositiepolitica Svetlana Tichanovskaja heeft een regering in ballingschap uitgeroepen en onderhoudt vanuit die hoedanigheid ook contact met buitenlandse regeringen.
Zo werd ze in mei 2021 namens de Nederlandse regering ontvangen door Mark Rutte en Sigrid Kaag op het Binnenhof.
Kunnen ze kiezen danquote:Op zondag 25 februari 2024 11:29 schreef michaelmoore het volgende:
Luka wil graag herkozen worden
https://www.telegraaf.nl/(...)ermijn-als-president
[ afbeelding ]
[..]
nee dat niet, er zijn geen tegenkandidaten ook geen oppositiequote:
Met maar liefst 140 procent van de stemmen, zoals het in dat soort dictaturen nu eenmaal gaat.quote:Op zondag 25 februari 2024 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat niet, er zijn geen tegenkandidaten ook geen oppositie
maar daarom kan ie nog wel herkozen worden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 25 februari 2024 11:45 schreef ExTec het volgende:
Tja, nadeel van je oorlogseconomie.
[ x ]
Tekst:Ruzzia gaat een economisch slaafje van China worden,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
die gaat Ruzzia zeeer fors laten betalen voor ammunitie , in olie svp , niet in roebelsEr gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Ze rekenen de KMA (algemene officiersopleiding) em alles mee. Na de KMA ben je tweede luitenant.quote:Op zondag 25 februari 2024 10:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik vind het salaris ook nog wel meevallen, wel snap ik de vacature niet met wat jij allemaal zegt. Hoezo staat dat er niet gewoon in en hebben ze het over 6 jaar opleiding. Ze verkopen het zo heel slecht.
Ik betaal gewoon het reguliere tarief wat voor iedere Nederlander geldt hoor.quote:Op zondag 25 februari 2024 10:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nee, al lang niet meer. Alleen de militair zelf betaalt de helft (wordt ingehouden van het bruto salaris) omdat hij/zij verplicht is om naar een militaire arts te gaan. De rest van de familie is gewoon regulier verzekerd.quote:Op zondag 25 februari 2024 10:43 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ze betalen net zo veel belasting als jij en ik. Ze krijgen bijvoorbeeld een collectieve zorgverzekering vergoed (en familie). Maar dat is iets anders.
Maar als je de C8 meeneemt naar de Appie hoef je je boodschappen niet te betalen.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik betaal gewoon het reguliere tarief wat voor iedere Nederlander geldt hoor.
Je hebt natuurlijk wel een dienverplichting.quote:Op zondag 25 februari 2024 11:08 schreef polderturk het volgende:
Op zich wel lekker dat je tijdens je studie betaald wordt. Na een aantal jaren bij defensie kan je in de civiele luchtvaart aan de slag gaan.
Nee niet helemaal, op de KMA begin je gewoon als soldaat en loop je door je opleidingsrangen heen door de tijd, je krijgt naar rang/stand betaald. Bij einde KMA ben je tweede luit en dan geldt dat genoemde salaris.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:26 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Die 4250 euro is dus hoe dan ook je eindsalaris? Meer dan dat gaat het - ongeacht leeftijd en/of rang - nooit worden?quote:Op zondag 25 februari 2024 12:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee niet helemaal, op de KMA begin je gewoon als soldaat en loop je door je opleidingsrangen heen door de tijd, je krijgt naar rang/stand betaald. Bij einde KMA ben je tweede luit en dan geldt dat genoemde salaris.
Nee, salaris verbonden aan rang 2de luit. Maak je promotie, eerste luit, meer knaken.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:17 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Die 4250 euro is dus hoe dan ook je eindsalaris? Meer dan dat gaat het - ongeacht leeftijd en/of rang - nooit worden?
Geef maar door dat niemand iets van hun vacatures snaptquote:Op zondag 25 februari 2024 12:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee niet helemaal, op de KMA begin je gewoon als soldaat en loop je door je opleidingsrangen heen door de tijd, je krijgt naar rang/stand betaald. Bij einde KMA ben je tweede luit en dan geldt dat genoemde salaris.
Lekker jezelf of je kinderen opofferen in een loopgraaf voor Geert/Frans/Thierry/Dylan/je buurman.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja joh, bij een invasie nemen ze alleen de woning van Geert en Frans over. Kijk maar naar al die Oekraense steden.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lekker jezelf of je kinderen opofferen in een loopgraaf voor Geert/Frans/Thierry/Dylan/je buurman.
Belachelijk.
Ja, oorlog is vervelend. Mss kun je het je mattie in het kremlin laten weten.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lekker jezelf of je kinderen opofferen in een loopgraaf voor Geert/Frans/Thierry/Dylan/je buurman.
Belachelijk.
Dat mattie in het Kremlin kun je wel weghalen want dat slaat nergens op.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, oorlog is vervelend. Mss kun je het je mattie in het kremlin laten weten.
En er zal je vast wel eens vertelt zijn dat als in WO2 al die yanks, canadezen, engelsen er ook zo inzaten, we nu duits spraken.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat mattie in het Kremlin kun je wel weghalen want dat slaat nergens op.
Maar als ik moet kiezen tussen mijn leven of die van mijn kinderen opofferen voor een willekeurige Nederlander dan pass ik daarvoor.
En eerlijk gezegd vind ik het ook absoluut niet kunnen om iemand anders te verplichten om dat wel te doen.
Als iemand het uit eer/plicht/geld of whatever wilt doen prima, maar ga niet verplichten dat iemand zijn leven moet geven.
Ja net zoals al die yanks die in Vietnam hun leven hebben gelaten voor jan met de korte achternaam.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
En er zal je vast wel eens vertelt zijn dat als in WO2 al die yanks, canadezen, engelsen er ook zo inzaten, we nu duits spraken.
Misschien een idee dat je alvast russisch gaat leren?
Krijgen je kinderen wel een stront leven, met levensverwachting van 60 jaar ofzo, maar h, je hebt tenminste principes.
Dat heeft daar niet echt gek veel mee te maken h?quote:Op zondag 25 februari 2024 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Ja net zoals al die yanks die in Vietnam hun leven hebben gelaten voor jan met de korte achternaam.
Ow, dus een ander mag er voor zorgen dat jouw kinderen straks niet in de stront zitten en rond hun 60ste het loodje leggen?quote:Dat Defensie noodzakelijk is ja, maar maak het dan maar zo aantrekkelijk dat iemand daar wilt werken.
Het verplichten van iemand om zijn leven te geven gaat in mijn ogen gewoon veels te ver.
Tja, when the shit really hits the fan dan zullen jij en/of jouw kinderen opeens weer kunnen ontdekken dat er nog steeds zoiets als dienstplicht bestaat en dat binnen dat systeem weinig vrijheden bestaan om zelf keuzes te maken. De gevangenis, gewetensbezwaar of het leger, dat is het zo ongeveer. Waarbij je gewetensbezwaar ook nog mag onderbouwen. Vluchten naar het buitenland kan ook nog, eindig je statenloos, ook geen fijn bestaan. De kans op herinvoering opkomstplicht is vrij klein, maar nooit uitgesloten, daarom is het systeem van dienstplicht ook nooit afgeschaft, alleen meer uitgesteld. Oh ja en niet vluchten naar een NATO land, dan ben je heel snel weer terug.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja net zoals al die yanks die in Vietnam hun leven hebben gelaten voor jan met de korte achternaam.
Of zoals alle Nederlanders die zijn gesneuveld in Afghanistan zodat de taliban niet aan de macht kwam.
Dat Defensie noodzakelijk is ja, maar maak het dan maar zo aantrekkelijk dat iemand daar wilt werken.
Het verplichten van iemand om zijn leven te geven gaat in mijn ogen gewoon veels te ver.
Ermee leren leven? Wat denk je dat een vijand als Rusland met jou zal doen als we overlopen worden? Je wordt tegen de muur gezet of mag naar een concentratiekamp om dwangarbeid te verrichten. Nadat ze je vrouw hebben verkracht en vermoord voor je ogen natuurlijk. Dat is het alternatief. Niet het leven van een lafaard die rustig met zijn leven verder kan.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat van de yanks in amerika heeft er precies evenveel mee te maken.
Zodra je de dienstplicht instelt kun je uitgezonden worden naar welk shithole op aarde om daar te vechten voor insert X.
Ik verwacht ook niet dat iemand voor mij/Nederland zijn leven niet geeft.
En ja als we daardoor worden overlopen door Rusland/Duitsland in wo2 is het maar zo.
Dan is het zorgen dat je optijd weg bent of ermee leert te leven.
97% of meer.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:23 schreef TLC het volgende:
Vandaag zijn de verkiezingen in Wit-Rusland
![]()
![]()
https://nos.nl/artikel/25(...)hte-keuze-is-er-niet
Benieuwd naar de uitslag
Suzanne Vega heeft alvast een liedje over de overwinnaar geschreven.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:23 schreef TLC het volgende:
Vandaag zijn de verkiezingen in Wit-Rusland
![]()
![]()
https://nos.nl/artikel/25(...)hte-keuze-is-er-niet
Benieuwd naar de uitslag
Dat soort volk vertelt zichzelf altijd dat hun daar geen last van gaan hebben. Hilarisch.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:27 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ermee leren leven? Wat denk je dat een vijand als Rusland met jou zal doen als we overlopen worden? Je wordt tegen de muur gezet of mag naar een concentratiekamp om dwangarbeid te verrichten. Nadat ze je vrouw hebben verkracht en vermoord voor je ogen natuurlijk. Dat is het alternatief. Niet het leven van een lafaard die rustig met zijn leven verder kan.
Dan ben je niet bekend met de IT. Ons startsalaris hier is 85k (incl vakantiegeld en 13e maand). Instap HBO niveau.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Geef maar door dat niemand iets van hun vacatures snapt
4200 als je 25 bent is zo'n beetje het beste salaris in Nederland
Als 25 jarige die net uit de schoolbanken komt? Lijkt me sterk.quote:Op zondag 25 februari 2024 14:24 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dan ben je niet bekend met de IT. Ons startsalaris hier is 85k (incl vakantiegeld en 13e maand). Instap HBO niveau.
Startsalaris? Klinkt eerder als een managementsalarisquote:Op zondag 25 februari 2024 14:24 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dan ben je niet bekend met de IT. Ons startsalaris hier is 85k (incl vakantiegeld en 13e maand). Instap HBO niveau.
Ow, dus een ander mag er voor zorgen dat jouw kinderen straks niet in de stront zitten en rond hun 60ste het loodje leggen?quote:Op zondag 25 februari 2024 13:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat heeft daar niet echt gek veel mee te maken h?
[..]
Ow, dus een ander mag er voor zorgen dat jouw kinderen straks niet in de stront zitten en rond hun 60ste het loodje leggen?
Maar wat nou als er niet genoeg mensen zijn die dat vrijwillig willen doen? Zoals in WO2?
Toch alvast maar cursus russisch doen, en eens eerlijk tegen je kids gaan vertellen dat hun het slechter krijgen dan dat jij het hebt?
Het is wel bruto he.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
Geef maar door dat niemand iets van hun vacatures snapt
4200 als je 25 bent is zo'n beetje het beste salaris in Nederland
25 jarige, zeker. Wij hebben een CAO en daardoor zijn de salarissen voor iedereen bekend. Beginsalaris voor een DEVOPS engineer trede 1 van de schaal is ongeveer 5850 bruto pm. Daar komt dus vakantiegeld en 13e maand bij. Bij 7+ dienstjaren je naar de 7600 bruto per maand. Geen leaseautos bij ons mogelijk btw.quote:Op zondag 25 februari 2024 14:25 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als 25 jarige die net uit de schoolbanken komt? Lijkt me sterk.
En ja, ik ben bekend met IT bij corporates en consultancies.
Overigens heb je bij defensie dan 6 jaar een gratis opleiding + salaris gehad.
Snap ik. Maar als 25 jarige heb je dat echt bijna nergens hoor. En overheid heeft natuurlijk 13 maanden, heb je ook niet overal, en goede pensioenregeling. Enige nadeel is echt Leeuwaarden maar je zal daar toch wel genoeg personeel voor moeten kunnen vinden? Zit het probleem ook niet meer in de 'echte' soldaten en mecaniciens enzo?quote:
De vacatures die ik zie hebben eerder 5850 als top, voor een starter zijn dit geen normale salarissen, zeker niet vers van het HBO. Schaarste maakt duur maar je lijkt mij hier toch schromelijk te overdrijven.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:45 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
25 jarige, zeker. Wij hebben een CAO en daardoor zijn de salarissen voor iedereen bekend. Beginsalaris voor een DEVOPS engineer trede 1 van de schaal is ongeveer 5850 bruto pm. Daar komt dus vakantiegeld en 13e maand bij. Bij 7+ dienstjaren je naar de 7600 bruto per maand. Geen leaseautos bij ons mogelijk btw.
Een externe kost minimaal 90 euro per uur, maar uitschieters naar 140 euro per uur zijn er ook.
Schaarste maakt duur.
Dit.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Belachelijk.
Nee, niet dit, want helemaal niemand heeft het over gaan matten omdat een debiele NL politicus dat graag wil.quote:
Als de Russen morgen op de grens staan dan hoeven we ons land dus niet te verdedigen? Gewoon lekker laten gebeuren en ons volledig onderwerpen aan een aggressor?quote:Op zondag 25 februari 2024 16:05 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dit.
Men denkt veel te makkelijk over mensen levens. In dat opzicht zijn we nog steeds een primitieve soort
Dat zou ik willen. De schaarste is enorm. Helaas verziekt door detacheerders. Die zetten mensen weg tegen minimaal 90 euro per uur. Dat is bijna 15.000 per maand, 180k per jaar.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De vacatures die ik zie hebben eerder 5850 als top, voor een starter zijn dit geen normale salarissen, zeker niet vers van het HBO. Schaarste maakt duur maar je lijkt mij hier toch schromelijk te overdrijven.
Edit: nog even het satrsalaris van een gemiddelde WO-er opgezocht. Zelfs een tandarts verdient na een studie van 10 jaar als starter geen 6K.
Ik kan maar 1 conclusie trekken.
Noem de CAO dan maar eens dat we het ook even kunnen toetsen.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:12 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat zou ik willen. De schaarste is enorm. Helaas verziekt door detacheerders. Die zetten mensen weg tegen minimaal 90 euro per uur. Dat is bijna 15.000 per maand, 180k per jaar.
De grootste nadelen naast dat ze duur zijn, is dat we niet op ze kunnen bouwen. Er zijn interne krachten nodig. Het enige dat bij ons niet wordt aangeboden is een leaseauto, maar dat wordt gecompenseerd met het salaris.
Wij hebben een vaste CAO (op een kleine 1800 man personeel) en in de semi publieke sector, maar deze bedragen zijn ook het zelfde bij mijn voorgaande baan en die was volledig commercieel.
Onze CAO wordt jaarlijks getoetst en voor iedereen inzichtelijk (salaristabellen).
We hebben genoeg technische kennis om robots/drones te maken die de Russen kunnen afslachten. Moet men nu wel beginnen met het ontwikkelen/produceren.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als de Russen morgen op de grens staan dan hoeven we ons land dus niet te verdedigen? Gewoon lekker laten gebeuren en ons volledig onderwerpen aan een aggressor?
Ik ga liever ook nog niet dood en als ik iets zou willen doen voor het landsbelang had ik het leger wel ingegaan. Maar deze ruggengraatloze houding gaat onze vrijheid en welvaart in ieder geval niet verder helpen.
Als jij bij de MQ-9 wil werken dan ben je idd gebonden aan Leeuwarden. Wil je iets doen met de F-35 dan kun je meer kanten uit (Leeuwarden of Volkel). De heli's staan voor het gros op Gilze en de transportvloot staat op Eindhoven... Men spreekt ook altijd gekscherend over de "Brabantse luchtmacht", de enige luchmachtclub die niet in Brabant zit is VLB Leeuwarden.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:58 schreef BEFEM het volgende:
Snap ik. Maar als 25 jarige heb je dat echt bijna nergens hoor. En overheid heeft natuurlijk 13 maanden, heb je ook niet overal, en goede pensioenregeling. Enige nadeel is echt Leeuwaarden maar je zal daar toch wel genoeg personeel voor moeten kunnen vinden? Zit het probleem ook niet meer in de 'echte' soldaten en mecaniciens enzo?
Welke kwalificaties moet men beschikken om in aanmerking te komen voor LKOL?quote:Op zondag 25 februari 2024 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij bij de MQ-9 wil werken dan ben je idd gebonden aan Leeuwarden. Wil je iets doen met de F-35 dan kun je meer kanten uit (Leeuwarden of Volkel). De heli's staan voor het gros op Gilze en de transportvloot staat op Eindhoven... Men spreekt ook altijd gekscherend over de "Brabantse luchtmacht", de enige luchmachtclub die niet in Brabant zit is VLB Leeuwarden.
De 13e maand kennen wij bij defensie overigens niet, dat is een eindejaarsuitkering van 8.33%... Overigens is dat ook pas sinds een jaar of 5.
Hier overigens de salaristabellen van defensie: Salaristabellen. Laatste loonsverhoging van 7% is hier nog niet in verwerkt.
Dat is dan een extreme uitzondering, normaal startsalaris voor een junior is 3000 p/m.quote:Op zondag 25 februari 2024 14:24 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Naar de KMA gaan, goed je best doen, de rangen en functies doorlopen, als je kapitein bent ergens een keer je MDV doen om majoor te worden, daarna de HDV en dan kun je Lkol/Ltkol worden... Maar dan ben je over het algemeen wel ergens halverwege/eind 40.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:40 schreef Vliegbaard het volgende:
Welke kwalificaties moet men beschikken om in aanmerking te komen voor LKOL?
Ja eindejaarsuitkering is hetzelfde als dertiende maand. Hopelijk gaan de reguliere lonen nog flink stijgen de komende jaren en vooral ook voor de 'gewone' soldaat. Heb overigens een oud collega die overgestapt is naar defensie en is er niet op achteruitgegaan zei die, als ITerquote:Op zondag 25 februari 2024 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij bij de MQ-9 wil werken dan ben je idd gebonden aan Leeuwarden. Wil je iets doen met de F-35 dan kun je meer kanten uit (Leeuwarden of Volkel). De heli's staan voor het gros op Gilze en de transportvloot staat op Eindhoven... Men spreekt ook altijd gekscherend over de "Brabantse luchtmacht", de enige luchmachtclub die niet in Brabant zit is VLB Leeuwarden.
De 13e maand kennen wij bij defensie overigens niet, dat is een eindejaarsuitkering van 8.33%... Overigens is dat ook pas sinds een jaar of 5.
Hier overigens de salaristabellen van defensie: Salaristabellen. Laatste loonsverhoging van 7% is hier nog niet in verwerkt.
Dan ben je te oudquote:Op zondag 25 februari 2024 16:46 schreef StateOfMind het volgende:
En als je al halverwege/eind 40 zit
Dan moet je wel heel veel voor het landsbelang over hebben als je aan de andere kant als startende HBO-er al meteen op dat salaris kunt zitten.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Naar de KMA gaan, goed je best doen, de rangen en functies doorlopen, als je kapitein bent ergens een keer je MDV doen om majoor te worden, daarna de HDV en dan kun je Lkol/Ltkol worden... Maar dan ben je over het algemeen wel ergens halverwege/eind 40.
Vraag @Bouke-p maar eens...quote:Op zondag 25 februari 2024 16:45 schreef BEFEM het volgende:
Ja eindejaarsuitkering is hetzelfde als dertiende maand. Hopelijk gaan de reguliere lonen nog flink stijgen de komende jaren en vooral ook voor de 'gewone' soldaat. Heb overigens een oud collega die overgestapt is naar defensie en is er niet op achteruitgegaan zei die, als ITer
Gilze Rijen, daar zit het DHC.quote:Vroeger zag ik nog weleens helikopters vliegen in Brabant, nu kom ik daar helaas minderis dat trouwens bij het zweefvliegtuigveld?
Dan ga je maar bij de NATRES...quote:Op zondag 25 februari 2024 16:46 schreef StateOfMind het volgende:
En als je al halverwege/eind 40 zit
Zoals ik al zei, je doet het niet voor het geld.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:51 schreef Vliegbaard het volgende:
Dan moet je wel heel veel voor het landsbelang over hebben als je aan de andere kant als startende HBO-er al meteen op dat salaris kunt zitten.
Dan hou ik het wel bij Prestige level 50quote:
En waar mag dat zijn (ongeveer)?quote:Op zondag 25 februari 2024 16:12 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat zou ik willen. De schaarste is enorm. Helaas verziekt door detacheerders. Die zetten mensen weg tegen minimaal 90 euro per uur. Dat is bijna 15.000 per maand, 180k per jaar.
De grootste nadelen naast dat ze duur zijn, is dat we niet op ze kunnen bouwen. Er zijn interne krachten nodig. Het enige dat bij ons niet wordt aangeboden is een leaseauto, maar dat wordt gecompenseerd met het salaris.
Wij hebben een vaste CAO (op een kleine 1800 man personeel) en in de semi publieke sector, maar deze bedragen zijn ook het zelfde bij mijn voorgaande baan en die was volledig commercieel.
Onze CAO wordt jaarlijks getoetst en voor iedereen inzichtelijk (salaristabellen).
Het is al nat genoeg geweest de laatste tijd maandenquote:
Die publiceren toch geen cijfersquote:
Er vallen prima schattingen te maken.quote:
Ah ik had al een paar dagen niet meer gekeken, maar inderdaad: de roebel zakt weer langzaam onderuit.quote:
Enige tijd geleden waren er toch Ruzzische documenten gelekt met daarop een overzicht van uitgekeerde bedragen voor zowel gesneuvelden als blijvend gewonden?quote:
Er zijn bijna 8 miljard mensen op deze aarde, dus we zijn nou niet bepaald een schaars goed. Jouw en mijn leven is echt niet zo veel waard hoor.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:05 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dit.
Men denkt veel te makkelijk over mensen levens. In dat opzicht zijn we nog steeds een primitieve soort
Het grote verschil is het moeten vechten voor je eigen land/bestaan in een verdedigingsoorlog zoals Oekrane. Of te moeten vechten in een oorlog in een ander land, een aanvalsoorlog dus.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat van de yanks in Vietnam heeft er precies evenveel mee te maken.
Zodra je de dienstplicht instelt kun je uitgezonden worden naar welk shithole op aarde om daar te vechten voor insert X.
Ik verwacht ook niet dat iemand voor mij/Nederland zijn leven niet geeft.
En ja als we daardoor worden overlopen door Rusland/Duitsland in wo2 is het maar zo.
Dan is het zorgen dat je optijd weg bent of ermee leert te leven.
Misschien het officile cijfer exclusief vermisten.quote:Op zondag 25 februari 2024 18:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Enige tijd geleden waren er toch Ruzzische documenten gelekt met daarop een overzicht van uitgekeerde bedragen voor zowel gesneuvelden als blijvend gewonden?
Dat is hier destijds voorbij gekomen.
Dat ging om heel veel aantallen.
Ik denk echter dat het werkelijke aantal doden aan Oekranse zijde veel hoger ligt dan dit.
quote:In August 2023, The New York Times reported that Ukrainian forces had suffered 70,000 deaths and between 100,000 and 120,000 injuries since the start of the full-scale war, citing unidentified U.S. officials speaking directly to Times reporters. Russia has provided few official casualty figures.
Kanttekening, Zelensky heeft het over doden, bij de Russische cijfers gaat het steeds om doden EN gewonden.quote:
Mwa, dat is echt ontzettend lastig. Kijk eens naar de schattingen in Bosni rond de oorlog zelf en de data na een jaar of vijftien.quote:
Vervelend voor zequote:Op zondag 25 februari 2024 18:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Ah ik had al een paar dagen niet meer gekeken, maar inderdaad: de roebel zakt weer langzaam onderuit.
En dat terwijl de basisrente nog steeds op 16% staat, en de ontelbare valuta maatregelen nog steeds allemaal van kracht zijn.
Dit is extreem slecht nieuws voor rusland.
Zou best kunnen. Ook Zelensky is niet achterlijk, die gaat de precieze aantallen natuurlijk niet weggeven aan meekijkende Russen.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:54 schreef Discombobulate het volgende:
Denk dat het werkelijke aantal doden wel iets hoger ligt dan 30k.
Als je die cijfers hier even post dan kunnen we daar naar kijken.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:56 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mwa, dat is echt ontzettend lastig. Kijk eens naar de schattingen in Bosni rond de oorlog zelf en de data na een jaar of vijftien.
Ook de Amerikanen hebben natuurlijk geen zicht op de werkelijke aantallen.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien het officile cijfer exclusief vermisten.
Het wijkt in ieder geval nogal af van het cijfer van de New York Times vorig jaar publiceerde:
[..]
Het geldt voor elk conflict, maar zoek maar wat: https://www.icty.org/x/fi(...)onf_paper_100201.pdf of https://www.radstats.org.uk/no069/article3.htmquote:Op zondag 25 februari 2024 20:21 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Als je die cijfers hier even post dan kunnen we daar naar kijken.
quote:Op zondag 25 februari 2024 20:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het geldt voor elk conflict, maar zoek maar wat: https://www.icty.org/x/fi(...)onf_paper_100201.pdf of https://www.radstats.org.uk/no069/article3.htm
Als je een onderscheid wil/kan maken tussen een dienstplicht en een opkomst plicht klopt dit wel.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:11 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Het grote verschil is het moeten vechten voor je eigen land/bestaan in een verdedigingsoorlog zoals Oekrane. Of te moeten vechten in een oorlog in een ander land, een aanvalsoorlog dus.
Nederland zal de opkomst plicht niet weer in werking stellen wanneer dat niet nodig is. En daar de kans bijna nihil is dat Nederland een oorlog in een ander land gaat starten hoeven wij daar ook niet bang voor te zijn.
Bij een verdedigingsoorlog voor de EU/NAVO (tenzij WW3) hoeven wij de opkomst plicht ook niet weer actief te maken. Daar wij behalve soldaten op andere manieren kunnen bijdragen.
De enige echte reden waarom Nederland de opkomstplicht weer zou afstoffen is wanneer Nederland zelf aangevallen wordt (en niet een artikel 5 van de NAVO van een ander land, al is dat ook technisch gezien een aanval op ons eigen grondgebied). Dan vechten wij dus voor ons eigen bestaan. En ook die van onze kinderen.
Jouw vergelijking met Amerika in Vietnam is dus niet de juiste. En voor zo iets of je echt niet bang te zijn.
Daar verschillen wij in mening over dan. Ik zou nooit willen vechten in een aanvalsoorlog van Nederland. Ook niet als ik opeens opgeroepen wordt. Maar wanneer Nederland aangevallen zou worden dan zou ik hier geen probleem mee hebben.quote:Op zondag 25 februari 2024 20:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je een onderscheid wil/kan maken tussen een dienstplicht en een opkomst plicht klopt dit wel.
Alleen ben ik van mening dat je nooit van iemand kan vragen om zijn/haar/kinderen te geven voor "het land/grote doel/samenleving".
Rusland gaat kapot!quote:Op zondag 25 februari 2024 11:45 schreef ExTec het volgende:
Tja, nadeel van je oorlogseconomie.
[ x ]
Altijd leuk die romantiek en zo, maar zonder vader zijn je kinderen ook de dupe. Vechten is voor de armen zonder opties, romantici, religioten of overmoedigen. Of voor degenen die overrompeld worden (en daardoor ook geen opties hebben).quote:Op zondag 25 februari 2024 21:02 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Daar verschillen wij in mening over dan. Ik zou nooit willen vechten in een aanvalsoorlog van Nederland. Ook niet als ik opeens opgeroepen wordt. Maar wanneer Nederland aangevallen zou worden dan zou ik hier geen probleem mee hebben.
Nederland is mijn land en daar ben ik bereid voor om voor te vechten. Niet alleen voor het land natuurlijk, maar ook voor de mensen, onze vrijheid(vrijheden) en onze normen en waarden. Stel dat Rusland van de een op de andere dag beslist om Nederland aan te vallen, en ze trekken ons land binnen en bezetten een groot gebied (even als voorbeeld, ik weet dat het niet realistisch is) dan ben ik bereid op de wapens op te pakken om Rusland te verdrijven.
Je geeft dan niet je kinderen op, of alle kinderen van iedereen hier in Nederland. (al heb ik het dan over minderjarigen, jonger dan 18 dus). Je verdedigd hun dan, je vecht voor hun. Je vecht voor onze normen en waarden. Voor onze vrijheden en onze welvaart.
Wat veel mensen niet realiseren is dat wij het erg goed in ons land hebben. Wij zijn niets voor niets een van de rijkste, vrijste, blijste en meest welvarende landen in de wereld. Dat is iets waar gevochten voor mag worden.
Dat is nogal logisch als je een oorlogseconomie hebt ingesteld waardoor het bruto nationaal product bijna verviervoudigd is sinds de oorlog. Stop je, dan schiet de inflatie door het dak. Rusland schijnt zijn begroting nu redelijk in balans te hebben, maar stoppen met oorlog gaat wel flinke gevolgen hebben op korte en middellange termijn.quote:Op zondag 25 februari 2024 21:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Rusland gaat kapot!
Nieuwsuur vanavond: Putin is niet gebaat bij een snel einde aan de oorlog.
Lol nu al?quote:Op zondag 25 februari 2024 22:37 schreef ExTec het volgende:
Girkin is kaput. Heeft 'zichzelf' opgehangen in z'n cel.
Zegt men.
Nog ergens bevestigd?quote:Op zondag 25 februari 2024 22:51 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Was te verwachten. No way dat ze het risico zouden nemen hem naar het front te sturen.
Heeft niks met romantiek te maken. Dat zijn juist de dromers die het zo zien. Oorlog is hard, en er is een grote kans dat je hier niet levend of in n stuk uit komt. Dat is de realiteit. Maar ik heb mijn persoonlijke redenen gegeven waarom ik wel voor Nederland zou vechten wanneer puntje bij paaltje komt.quote:Op zondag 25 februari 2024 22:21 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Altijd leuk die romantiek en zo, maar zonder vader zijn je kinderen ook de dupe. Vechten is voor de armen zonder opties, romantici, religioten of overmoedigen. Of voor degenen die overrompeld worden (en daardoor ook geen opties hebben).
Op dit moment moeten vaders in de Oekane en Rusland la 1984 of Warhammer 40k naar een front waar niks te halen valt maar wel in stand moet worden gehouden omdat je meerdere dat zegt. Dan wordt je hoogstwaarschijnlijk gewoon onderdeel van een statistiek casualties om de status quo te behouden. Mooi man. Gelukkig heb je er zelf dan geen last meer van.
Ik snap die bergen vaders die gevlucht zijn uit Oekrane en nu o.a. hier rond lopen maar al te goed. Ik heb ook nog geen nieuwsbericht gehoord waarin stond dat ze afkeurend uitgefoeterd zijn als verraders of lafaards.
Als IT'er bij defensie(groene IT) word je gewoon betaald naar je rang. Die bindings premie is leuk, maar ook maar hooguit 3 a 400 bruto per maand.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vraag @:Bouke-P maar eens...![]()
IT'ers krijgen ook bijna zonder uitzondering een bindingspremie anders lopen ze nog harder de poort uit...![]()
Wij noemen het nog steeds een "eindejaarsuitkering" omdat het zoveel jaar geleden begonnen was met een paar honderd euro...
[..]
Gilze Rijen, daar zit het DHC.
quote:
quote:Is Nederland oorlogsmoe? Veel mensen hebben het gevoel dat de situatie rond Oekrane het afgelopen jaar verder verslechterd is. Dat blijkt uit onderzoek onder het RTL Nieuwspanel. Maar ook na twee jaar oorlog is er steun voor de financile hulp die Nederland dit jaar geeft en breed draagvlak om vluchtelingen te blijven opvangen.
quote:Nederland heeft voor het komende jaar ruim 2 miljard euro gereserveerd voor steun aan Oekrane. Het geld wordt vooral gebruikt voor militaire steun, maar ook voor herstel en wederopbouw van het land. "Dat is natuurlijk geen gering bedrag, maar toch is er nog ruim draagvlak voor", zegt Rademaker. "Zo'n twee derde vindt dit een goed bedrag, en van een deel van deze mensen mag het zelfs nog wat omhoog."
Slechts 13 procent wil de financile steun volledig stopzetten.
FvD downiesquote:Op maandag 26 februari 2024 00:53 schreef Delenlill het volgende:
[ x ]
Lol, die uitslag ook.
Ja - 32.9%
Nee - 67.1%
quote:Belarus goes to the polls. Don’t hold your breath.
If you want excitement, go to “the circus, the theater, concert venues,” says head of the country’s electoral commission.
quote:Ukraine's Intel Chief: downing of Russian A-50 early warning aircraft was result of a 2 weeks operation
The head of Ukraine's military intelligence, Kyrylo Budanov, has revealed details of an operation that targeted a Russian A-50U early warning and control aircraft. Although General Budanov did not specify the weapon used, experts from Defence Express have proposed some hypotheses on the matter.
Budanov told journalists on the sidelines of“Ukraine, Year 2024” conference that a two-week meticulous preparation preceded the special operation to destroy the Russian early warning plane. The Defense Express analysts stress this underlines not only the uniqueness of the event but also the high level of organization and expertise of those involved in executing such an operation.
Regarding the means of destruction, the analysts noted that the aircraft was downed over Krasnodar Krai, some 170 km away from the frontline. Even assuming Ukrainian Patriot missile systems were used, firing a GEM-T missile with a claimed range of up to 160 km would not be sufficient to strike the Russian A-50U. Moreover, the deployment of even a "roving" missile system at the Line of Actual Control is implausible, as air defense systems are positioned at least beyond the range of enemy artillery.
Meanwhile, there is unconfirmed information suggesting that an S-200 missile system was responsible for bringing down the A-50U. The experts remind, however, that this system would require significant adjustments and modernization due to its inherent obsolescence.
In Russia, officials claim that the early warning aircraft was hit by friendly fire. The supposed scenario would be that Russian forces tried intercepting a launched S-200 missile with an S-400 system interceptor, but the missile erroneously struck their own aircraft.
Budanov further mentioned the remaining inventory of such aircraft in the Russian Air and Space Forces. He stated that, on paper, there were nine reconnaissance planes—three A-50 and six A-50U models. One of these was shot down over the Azov Sea on January 14, another was destroyed on February 23, and a third was damaged in Belarus towards the end of February 2023.
Subsequently, Budanov added that losing another A-50 would prevent Russia from maintaining 24/7 air operations.
On February 25, Ukrainian Air Force spokesperson Yuriy Ihnat claimed that the destruction of another Russian A-50 would not affect Russian strikes on Ukraine. However, the capabilities of Russian aviation are reduced with the loss of an A-50.
quote:Iran did not transfer long-range missiles to Russia – Budanov
Iran did not transfer long-range missiles to the Russian Federation.
Kyrylo Budanov, Chief of the Defence Intelligence of Ukraine, reported on this at the Ukraine. 2024 forum.
“There are none. None of this is true,” Budanov answered journalists’ questions.
Dit is toch hilarisch. De ex-president van de russische NASA, en huidig minister van luchtvaart (oid, ik ben het vergeten) die ongegeneerd de lompe racist uithangt.quote:Op zondag 25 februari 2024 22:29 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Denken jullie dat President Sambo Kannibaal hierom slingerend aan lianen de rimboe uitkomt om zich met zijn Hottentottenland ligt aan te sluiten bij BRICS?
quote:Baltic states consider withdrawal from the Anti-Personnel Landmines Convention
The Baltic states are considering withdrawing from the Ottawa Convention on the Prohibition of Anti-Personnel Mines amid a full-scale Russian-Ukrainian war.
The Washington Post reported on this.
Het is misschien ook mogelijk om de reikwijdte van een raket te verhogen door de raket langzamer (=zuiniger) te laten vliegen.quote:Op maandag 26 februari 2024 01:23 schreef Delenlill het volgende:
https://uawire.org/ukrain(...)-a-2-weeks-operation
[..]
quote:Ukraine aims for peace. Over 160 countries invited to global summit
Ukraine will invite over 160 countries to the first summit devoted to President Volodymyr Zelensky's peace plan, which will be held soon in Switzerland, said the head of the president's office.
Faced with the ongoing war with Russia, Ukraine takes a bold step towards peace by organizing a peace summit inviting over 160 countries. The summit will be held in neutral Switzerland, with the exact date yet to be determined.
The main goal of this event is to present the 10-point peace plan proposed by Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy. The plan encompasses key issues such as:
• Restoration of Ukraine's territorial integrity – regaining all territories occupied by Russia, including Donbas and Crimea.
• Withdrawal of Russian troops – complete withdrawal of armed forces of the Russian Federation from Ukraine.
• Protection of food and energy supplies – ensuring security and stability in global food and energy supply chains.
• Nuclear safety – guaranteeing the safety of nuclear power plants in Ukraine and preventing a nuclear catastrophe.
• Release of all prisoners – exchange of prisoners of war and return of all civilians and military personnel held by Russia.
Invitations to the summit were sent to all UN member states, as well as to several key international organizations, such as the European Union, NATO, and the Organization for Security and Cooperation in Europe. The event is expected to be attended by heads of state, foreign ministers, and other high-ranking officials.
The choice of Switzerland as the venue for the summit is not accidental. The country's neutrality, strengthened by a long tradition of diplomacy, makes it an ideal location for impartial peace negotiations.
Organizing the summit is a significant step taken by Ukraine towards ending the ongoing war. On the one hand, the summit can increase pressure on Russia to start negotiations and seek a peaceful resolution to the conflict. On the other hand, it can also strengthen Ukraine's position on the international stage and increase support for its cause.
We will invite Russia, but...
Yermak said that during the second summit "there may be a situation where we will invite representatives of the Russian Federation together and this plan will be presented to them" if by then Russia will be represented by someone who "really wants to end this war".
The peace summit in Switzerland is not only an attempt to end the war but also a symbol of hope for the future. It demonstrates Ukraine's determination to fight for peace and sovereignty, as well as the willingness of the international community to support it in this endeavor.
Meer informatie over het filmpje wat ik gisteren geplaatst had:quote:Russian soldiers burst into a cafe in Crimea, opened fire and beat up visitors – media
Russian soldiers from the 81st Volunteer Brigade “Bears” burst into the “Fortress” cafe in the village of Chernomorskoye, started shooting in the air and brutally beat the visitors. This was reported yesterday by “Important Stories” and a number of telegram channels.
Video from surveillance cameras appeared in the village community on the Vkontakte social network. The recording shows how the military insults civilians, beats them with batons, shoots in the air and near people's heads. The attack allegedly occurred on the night of February 23-24.
“My loved one is in serious condition in the hospital. (Who was beaten, sits on a chair). Friends, help spread the video and give it publicity. So that this does not happen again tomorrow with your children and loved ones. My heart bleeds from the atrocity,” she wrote.
The girl later told Important Stories the details of the attack:
“Two balding, boorish men who beat up visitors turned out to be military officers on duty. They drank and celebrated February 23 in a cafe. They had a conflict with people in the cafe, they didn’t like something, and they called for reinforcements from the “Bears” unit. Armed, masked men burst onto the balcony of the establishment where people were socializing and smoking, and began beating them. Moreover, their conflict initially did not arise with the people on the balcony. They put my young man on a chair and began to brutally beat him with batons. His brother, who tried to stand up for him, and his friends also suffered. When we tried to find out the names of these people, we were informed that they would try to hush up the case. This was reported by people related to the military, let’s put it this way.”
One of the young people was hospitalized with a fracture of the bridge of the nose, facial bone, soft tissue injuries on the back of the head, a closed head injury and bruises, the victim’s mother told Important Stories.
“The 81st volunteer brigade “Bears” was created in 2023 in Crimea. As Krym.Realii wrote, it is part of the Redut PMC, which is controlled by the Russian Ministry of Defense.
The “Bear” is likely stationed in a military town in the village of Perevalnoye - at the former base of the 36th separate coastal defense brigade of Ukraine (currently the 126th separate guards coastal defense brigade of the Russian Ministry of Defense is located here).
At the same training ground, “Bears” instructors trained the “people’s militia” of Crimea, allegedly at the request of the Russian head of the annexed peninsula, Sergei Aksenov.
Aksenov's adviser Oleg Kryuchkov later stated that the Bears are not associated with the Russian authorities in Crimea.
quote:Op maandag 26 februari 2024 02:12 schreef Delenlill het volgende:
https://mil.in.ua/en/news(...)andmines-convention/
[..]Dat lijkt me wel zo slim, gezien het gevaar dat ze lopen zou ik zeker de grenzen fortificeren en daarbij zijn mijnen een noodzaak.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ceterum censeo Turciam delendam esse.
ahquote:Op maandag 26 februari 2024 05:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel zo slim, gezien het gevaar dat ze lopen zou ik zeker de grenzen fortificeren en daarbij zijn mijnen een noodzaak.
Ik snap het ook wel. Zelf zie ik ook graag dat NL uit dat clustermunitie verdrag stapt.quote:Op maandag 26 februari 2024 05:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel zo slim, gezien het gevaar dat ze lopen zou ik zeker de grenzen fortificeren en daarbij zijn mijnen een noodzaak.
Eigenlijk geeft onze kritische vriend hier Oekrane de schuld van de oorlog, uiteraard vermengd met wat complotshit over de VSquote:Op maandag 26 februari 2024 09:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoezo heeft optie 1 de huidige tijdlijn tot gevolg? Janoekovitsch vluchtte enkele dagen NA de Russische inval van 2014.
neequote:Op maandag 26 februari 2024 09:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Eigenlijk geeft onze kritische vriend hier Oekrane de schuld van de oorlog, uiteraard vermengd met wat complotshit over de VS
Tis een beetje vroeg voor de vrijmibo, niet?quote:Op maandag 26 februari 2024 09:16 schreef aTypisch het volgende:
optie 1 dus
vechten tot de laatste oekraner
beste optie volgens dit topic, zelfs met de kennis van nu
best ziek
groetjes
On bended knee is no way to be free.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:16 schreef aTypisch het volgende:
optie 1 dus
vechten tot de laatste oekraner
beste optie volgens dit topic, zelfs met de kennis van nu
best ziek
groetjes
Blijft een goede ui, heeft wel geholpenquote:Op maandag 26 februari 2024 09:25 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
On bended knee is no way to be free.
Er zijn Svetlana's die vluchten met hun zonen, er zijn Svetlana's die graag vechten met hun zonen. Ik denk niet dat user @:Atypisch van het fok! forum daar een goed oordeel over kan vellen.
Die bij jou is ook spot-on.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:34 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Blijft een goede ui, heeft wel geholpen
Polen gedraagd zich wel best teleurstellend.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:31 schreef BlaZ het volgende:
De situatie bij de Poolse grens lijkt nog wat problematischer te zijn geworden:
https://kyivindependent.c(...)in-dumped-at-border/
Ach Atypisch, dit keer geen boek aanbeveling maar het zoeken naar een persoonlijke aanval als de argumenten op zijn. Zo kennen we je weerquote:Op maandag 26 februari 2024 09:34 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Blijft een goede ui, heeft wel geholpen
Zouden die zich zo langzamerhand niet al aan het voorbereiden zijn op de invasie van hun eigen land?quote:Op maandag 26 februari 2024 09:39 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Polen gedraagd zich wel best teleurstellend.
Bungelen nu ook al ergens onderaan als het gaat om hulp.
https://www.ifw-kiel.de/t(...)ine-support-tracker/
Ze vangen wel vluchtelingen op.
Maar miljoenen Oekrainers werken ook hard in Polen en betalen daar belasting.
Daar hoor ik ze niet over.
quote:VN-chef: oorlogen Oekrane en Gaza hebben V-raad ondermijnd
VN-chef Guterres zegt dat de oorlogen in Oekrane en de Gazastrook de autoriteit van de Veiligheidsraad "mogelijk fataal" hebben ondermijnd. Guterres wijst erop dat de Veiligheidsraad er niet in is geslaagd adequaat te reageren op de Russische inval in Oekrane en het conflict tussen Isral en Hamas. De VN-topman deed zijn uitspraken bij de VN-mensenrechtenraad in Genve.
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-75711780
Als het al fataal is verkloot, dan al tien jaar geleden met Syri of weet ik het wat voor conflictquote:
Bijna nog een grotere puinhoop dan toen in 1990 morsige Polen met oude vrachtwagens bij de NL grens werden gemolesteerd met hun goedkope shit en dronken bouwvakkers.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:31 schreef BlaZ het volgende:
De situatie bij de Poolse grens lijkt nog wat problematischer te zijn geworden:
https://kyivindependent.c(...)in-dumped-at-border/
Het is nu eenmaal een club welke onder unanimiteit opereert en buiten dat 0,0 mandaat heeft. En dan kan je op je theewater aanvoelen dat zolang rus een zetel heeft in de UNSC er niks gebeurt.quote:
Kijk nog even hoe je zelf quote en wat je daar schrijftquote:Op maandag 26 februari 2024 09:41 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ach Atypisch, dit keer geen boek aanbeveling maar het zoeken naar een persoonlijke aanval als de argumenten op zijn. Zo kennen we je weer
Hoogstwaarschijnlijk fake news.quote:Op maandag 26 februari 2024 14:46 schreef Starhopper het volgende:
Wat?! Geruchten dat Girkin dood is![]()
Als het waar is, dan is dat geweldig nieuws!
Meh, zou toch liever zien dat dat figuur lekker lang naast de poepemmer mag slapen en zijn kontje mag weggeven aan gestoorde types.quote:Op maandag 26 februari 2024 14:46 schreef Starhopper het volgende:
Wat?! Geruchten dat Girkin dood is![]()
Als het waar is, dan is dat geweldig nieuws!
Om in dit thema te blijven, de eerste M1 Abrams tank is ook vernietigd, mogelijk in de Avdiivka omgeving.quote:
298 doden op zijn naam. Komt er wel makkelijk vanaf als hij dood zou zijn.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Meh, zou toch liever zien dat dat figuur lekker lang naast de poepemmer mag slapen en zijn kontje mag weggeven aan gestoorde types.
Indeed.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
298 doden op zijn naam. Komt er wel makkelijk vanaf als hij dood zou zijn.
Op wat trainers en SOF na gok ik dat het spin is van onze fico.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:10 schreef TLC het volgende:
BRATISLAVA (ANP/RTR) - Sommige landen van de EU en de NAVO overwegen troepen naar Oekrane te sturen, stelt de Slowaakse premier Robert Fico. Hij wil niet zeggen om welke landen het gaat. Het zou niet gaan om een inzet in Europees of NAVO-verband.
Fico baseert zijn inschatting op memo's voor een top in Parijs deze maandag over verdere steun aan Oekrane. De premier zelf wijst het sturen van troepen af omdat dat tot escalatie zou leiden.
Volgens Slowaakse media benadrukt Fico dat het conflict tussen "onze oostelijke buren" Oekrane en Rusland geen militaire oplossing kent. Volgens hem zal Slowakije zich blijven concentreren op humanitaire hulp.
(https://www.msn.com/nl-nl(...)aa2a041bca534c1&ei=7)
1. Ik vind die brandende tank niet lijken op een M1. Mijn ongetrainde oog kan het verkeerd hebben.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:25 schreef oheng het volgende:
[..]
Om in dit thema te blijven, de eerste M1 Abrams tank is ook vernietigd, mogelijk in de Avdiivka omgeving.
Eens.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Meh, zou toch liever zien dat dat figuur lekker lang naast de poepemmer mag slapen en zijn kontje mag weggeven aan gestoorde types.
Ik zie wel overeenkomstenquote:Op maandag 26 februari 2024 15:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1. Ik vind die brandende tank niet lijken op een M1. Mijn ongetrainde oog kan het verkeerd hebben.
2. M1's zijn misschien samen met de Leopard2's de beste tanks van het slagveld, maar het is niet de IDDQD-godmode natuurlijk.
Dit is wel een goeie ja.quote:Op maandag 26 februari 2024 16:35 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie wel overeenkomsten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat zou ergens om en nabij de 100k gewonden gaan?quote:Over het aantal gewonden wilde de president niets zeggen omdat dat volgens hem Rusland zou kunnen helpen. "Dan weet Rusland hoeveel mensen het slagveld hebben verlaten."
ik zie niets in het brandende vuurtjequote:[ afbeelding ] Op maandag 26 februari 2024 15:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1. Ik vind die brandende tank niet lijken op een M1. Mijn ongetrainde oog kan het verkeerd hebben.
2. M1's zijn misschien samen met de Leopard2's de beste tanks van het slagveld, maar het is niet de IDDQD-godmode natuurlijk.
Die cijfers liggen sowieso nog hoger natuurlijk. Amerikaanse bronnen zijn het meest betrouwbaar.quote:Op maandag 26 februari 2024 16:37 schreef Barbusse het volgende:
Weet niet of dit al gepost was?
Zelensky noemt voor het eerst aantal: 31.000 Oekraense militairen gedood
[..]
Dat zou ergens om en nabij de 100k gewonden gaan?
is 100% Abrams op de stillquote:Op maandag 26 februari 2024 16:35 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie wel overeenkomsten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat zou heel goed kunnen natuurlijk.quote:Op maandag 26 februari 2024 16:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Die cijfers liggen sowieso nog hoger natuurlijk. Amerikaanse bronnen zijn het meest betrouwbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |