Ja joh, bij een invasie nemen ze alleen de woning van Geert en Frans over. Kijk maar naar al die Oekraïense steden.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lekker jezelf of je kinderen opofferen in een loopgraaf voor Geert/Frans/Thierry/Dylan/je buurman.
Belachelijk.
Ja, oorlog is vervelend. Mss kun je het je mattie in het kremlin laten weten.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lekker jezelf of je kinderen opofferen in een loopgraaf voor Geert/Frans/Thierry/Dylan/je buurman.
Belachelijk.
Dat mattie in het Kremlin kun je wel weghalen want dat slaat nergens op.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, oorlog is vervelend. Mss kun je het je mattie in het kremlin laten weten.
En er zal je vast wel eens vertelt zijn dat als in WO2 al die yanks, canadezen, engelsen er ook zo inzaten, we nu duits spraken.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat mattie in het Kremlin kun je wel weghalen want dat slaat nergens op.
Maar als ik moet kiezen tussen mijn leven of die van mijn kinderen opofferen voor een willekeurige Nederlander dan pass ik daarvoor.
En eerlijk gezegd vind ik het ook absoluut niet kunnen om iemand anders te verplichten om dat wel te doen.
Als iemand het uit eer/plicht/geld of whatever wilt doen prima, maar ga niet verplichten dat iemand zijn leven moet geven.
Ja net zoals al die yanks die in Vietnam hun leven hebben gelaten voor jan met de korte achternaam.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
En er zal je vast wel eens vertelt zijn dat als in WO2 al die yanks, canadezen, engelsen er ook zo inzaten, we nu duits spraken.
Misschien een idee dat je alvast russisch gaat leren?
Krijgen je kinderen wel een stront leven, met levensverwachting van 60 jaar ofzo, maar hé, je hebt tenminste principes.
Dat heeft daar niet echt gek veel mee te maken hé?quote:Op zondag 25 februari 2024 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Ja net zoals al die yanks die in Vietnam hun leven hebben gelaten voor jan met de korte achternaam.
Ow, dus een ander mag er voor zorgen dat jouw kinderen straks niet in de stront zitten en rond hun 60ste het loodje leggen?quote:Dat Defensie noodzakelijk is ja, maar maak het dan maar zo aantrekkelijk dat iemand daar wilt werken.
Het verplichten van iemand om zijn leven te geven gaat in mijn ogen gewoon veels te ver.
Tja, when the shit really hits the fan dan zullen jij en/of jouw kinderen opeens weer kunnen ontdekken dat er nog steeds zoiets als dienstplicht bestaat en dat binnen dat systeem weinig vrijheden bestaan om zelf keuzes te maken. De gevangenis, gewetensbezwaar of het leger, dat is het zo ongeveer. Waarbij je gewetensbezwaar ook nog mag onderbouwen. Vluchten naar het buitenland kan ook nog, eindig je statenloos, ook geen fijn bestaan. De kans op herinvoering opkomstplicht is vrij klein, maar nooit uitgesloten, daarom is het systeem van dienstplicht ook nooit afgeschaft, alleen meer uitgesteld. Oh ja en niet vluchten naar een NATO land, dan ben je heel snel weer terug.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja net zoals al die yanks die in Vietnam hun leven hebben gelaten voor jan met de korte achternaam.
Of zoals alle Nederlanders die zijn gesneuveld in Afghanistan zodat de taliban niet aan de macht kwam.
Dat Defensie noodzakelijk is ja, maar maak het dan maar zo aantrekkelijk dat iemand daar wilt werken.
Het verplichten van iemand om zijn leven te geven gaat in mijn ogen gewoon veels te ver.
Ermee leren leven? Wat denk je dat een vijand als Rusland met jou zal doen als we overlopen worden? Je wordt tegen de muur gezet of mag naar een concentratiekamp om dwangarbeid te verrichten. Nadat ze je vrouw hebben verkracht en vermoord voor je ogen natuurlijk. Dat is het alternatief. Niet het leven van een lafaard die rustig met zijn leven verder kan.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat van de yanks in amerika heeft er precies evenveel mee te maken.
Zodra je de dienstplicht instelt kun je uitgezonden worden naar welk shithole op aarde om daar te vechten voor insert X.
Ik verwacht ook niet dat iemand voor mij/Nederland zijn leven niet geeft.
En ja als we daardoor worden overlopen door Rusland/Duitsland in wo2 is het maar zo.
Dan is het zorgen dat je optijd weg bent of ermee leert te leven.
97% of meer.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:23 schreef TLC het volgende:
Vandaag zijn de verkiezingen in Wit-Rusland
![]()
![]()
https://nos.nl/artikel/25(...)hte-keuze-is-er-niet
Benieuwd naar de uitslag
Suzanne Vega heeft alvast een liedje over de overwinnaar geschreven.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:23 schreef TLC het volgende:
Vandaag zijn de verkiezingen in Wit-Rusland
![]()
![]()
https://nos.nl/artikel/25(...)hte-keuze-is-er-niet
Benieuwd naar de uitslag
Dat soort volk vertelt zichzelf altijd dat hun daar geen last van gaan hebben. Hilarisch.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:27 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ermee leren leven? Wat denk je dat een vijand als Rusland met jou zal doen als we overlopen worden? Je wordt tegen de muur gezet of mag naar een concentratiekamp om dwangarbeid te verrichten. Nadat ze je vrouw hebben verkracht en vermoord voor je ogen natuurlijk. Dat is het alternatief. Niet het leven van een lafaard die rustig met zijn leven verder kan.
Dan ben je niet bekend met de IT. Ons startsalaris hier is 85k (incl vakantiegeld en 13e maand). Instap HBO niveau.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Geef maar door dat niemand iets van hun vacatures snapt
4200 als je 25 bent is zo'n beetje het beste salaris in Nederland
Als 25 jarige die net uit de schoolbanken komt? Lijkt me sterk.quote:Op zondag 25 februari 2024 14:24 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dan ben je niet bekend met de IT. Ons startsalaris hier is 85k (incl vakantiegeld en 13e maand). Instap HBO niveau.
Startsalaris? Klinkt eerder als een managementsalarisquote:Op zondag 25 februari 2024 14:24 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dan ben je niet bekend met de IT. Ons startsalaris hier is 85k (incl vakantiegeld en 13e maand). Instap HBO niveau.
Ow, dus een ander mag er voor zorgen dat jouw kinderen straks niet in de stront zitten en rond hun 60ste het loodje leggen?quote:Op zondag 25 februari 2024 13:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat heeft daar niet echt gek veel mee te maken hé?
[..]
Ow, dus een ander mag er voor zorgen dat jouw kinderen straks niet in de stront zitten en rond hun 60ste het loodje leggen?
Maar wat nou als er niet genoeg mensen zijn die dat vrijwillig willen doen? Zoals in WO2?
Toch alvast maar cursus russisch doen, en eens eerlijk tegen je kids gaan vertellen dat hun het slechter krijgen dan dat jij het hebt?
Het is wel bruto he.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
Geef maar door dat niemand iets van hun vacatures snapt
4200 als je 25 bent is zo'n beetje het beste salaris in Nederland
25 jarige, zeker. Wij hebben een CAO en daardoor zijn de salarissen voor iedereen bekend. Beginsalaris voor een DEVOPS engineer trede 1 van de schaal is ongeveer 5850 bruto pm. Daar komt dus vakantiegeld en 13e maand bij. Bij 7+ dienstjaren je naar de 7600 bruto per maand. Geen leaseautos bij ons mogelijk btw.quote:Op zondag 25 februari 2024 14:25 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als 25 jarige die net uit de schoolbanken komt? Lijkt me sterk.
En ja, ik ben bekend met IT bij corporates en consultancies.
Overigens heb je bij defensie dan 6 jaar een gratis opleiding + salaris gehad.
Snap ik. Maar als 25 jarige heb je dat echt bijna nergens hoor. En overheid heeft natuurlijk 13 maanden, heb je ook niet overal, en goede pensioenregeling. Enige nadeel is echt Leeuwaarden maar je zal daar toch wel genoeg personeel voor moeten kunnen vinden? Zit het probleem ook niet meer in de 'echte' soldaten en mecaniciens enzo?quote:
De vacatures die ik zie hebben eerder ¤5850 als top, voor een starter zijn dit geen normale salarissen, zeker niet vers van het HBO. Schaarste maakt duur maar je lijkt mij hier toch schromelijk te overdrijven.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:45 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
25 jarige, zeker. Wij hebben een CAO en daardoor zijn de salarissen voor iedereen bekend. Beginsalaris voor een DEVOPS engineer trede 1 van de schaal is ongeveer 5850 bruto pm. Daar komt dus vakantiegeld en 13e maand bij. Bij 7+ dienstjaren je naar de 7600 bruto per maand. Geen leaseautos bij ons mogelijk btw.
Een externe kost minimaal 90 euro per uur, maar uitschieters naar 140 euro per uur zijn er ook.
Schaarste maakt duur.
Dit.quote:Op zondag 25 februari 2024 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Belachelijk.
Nee, niet dit, want helemaal niemand heeft het over gaan matten omdat een debiele NL politicus dat graag wil.quote:
Als de Russen morgen op de grens staan dan hoeven we ons land dus niet te verdedigen? Gewoon lekker laten gebeuren en ons volledig onderwerpen aan een aggressor?quote:Op zondag 25 februari 2024 16:05 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dit.
Men denkt veel te makkelijk over mensen levens. In dat opzicht zijn we nog steeds een primitieve soort
Dat zou ik willen. De schaarste is enorm. Helaas verziekt door detacheerders. Die zetten mensen weg tegen minimaal 90 euro per uur. Dat is bijna 15.000 per maand, 180k per jaar.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De vacatures die ik zie hebben eerder ¤5850 als top, voor een starter zijn dit geen normale salarissen, zeker niet vers van het HBO. Schaarste maakt duur maar je lijkt mij hier toch schromelijk te overdrijven.
Edit: nog even het satrsalaris van een gemiddelde WO-er opgezocht. Zelfs een tandarts verdient na een studie van 10 jaar als starter geen 6K.
Ik kan maar 1 conclusie trekken.
Noem de CAO dan maar eens dat we het ook even kunnen toetsen.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:12 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat zou ik willen. De schaarste is enorm. Helaas verziekt door detacheerders. Die zetten mensen weg tegen minimaal 90 euro per uur. Dat is bijna 15.000 per maand, 180k per jaar.
De grootste nadelen naast dat ze duur zijn, is dat we niet op ze kunnen bouwen. Er zijn interne krachten nodig. Het enige dat bij ons niet wordt aangeboden is een leaseauto, maar dat wordt gecompenseerd met het salaris.
Wij hebben een vaste CAO (op een kleine 1800 man personeel) en in de semi publieke sector, maar deze bedragen zijn ook het zelfde bij mijn voorgaande baan en die was volledig commercieel.
Onze CAO wordt jaarlijks getoetst en voor iedereen inzichtelijk (salaristabellen).
We hebben genoeg technische kennis om robots/drones te maken die de Russen kunnen afslachten. Moet men nu wel beginnen met het ontwikkelen/produceren.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als de Russen morgen op de grens staan dan hoeven we ons land dus niet te verdedigen? Gewoon lekker laten gebeuren en ons volledig onderwerpen aan een aggressor?
Ik ga liever ook nog niet dood en als ik iets zou willen doen voor het landsbelang had ik het leger wel ingegaan. Maar deze ruggengraatloze houding gaat onze vrijheid en welvaart in ieder geval niet verder helpen.
Als jij bij de MQ-9 wil werken dan ben je idd gebonden aan Leeuwarden. Wil je iets doen met de F-35 dan kun je meer kanten uit (Leeuwarden of Volkel). De heli's staan voor het gros op Gilze en de transportvloot staat op Eindhoven... Men spreekt ook altijd gekscherend over de "Brabantse luchtmacht", de enige luchmachtclub die niet in Brabant zit is VLB Leeuwarden.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:58 schreef BEFEM het volgende:
Snap ik. Maar als 25 jarige heb je dat echt bijna nergens hoor. En overheid heeft natuurlijk 13 maanden, heb je ook niet overal, en goede pensioenregeling. Enige nadeel is echt Leeuwaarden maar je zal daar toch wel genoeg personeel voor moeten kunnen vinden? Zit het probleem ook niet meer in de 'echte' soldaten en mecaniciens enzo?
Welke kwalificaties moet men beschikken om in aanmerking te komen voor LKOL?quote:Op zondag 25 februari 2024 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij bij de MQ-9 wil werken dan ben je idd gebonden aan Leeuwarden. Wil je iets doen met de F-35 dan kun je meer kanten uit (Leeuwarden of Volkel). De heli's staan voor het gros op Gilze en de transportvloot staat op Eindhoven... Men spreekt ook altijd gekscherend over de "Brabantse luchtmacht", de enige luchmachtclub die niet in Brabant zit is VLB Leeuwarden.
De 13e maand kennen wij bij defensie overigens niet, dat is een eindejaarsuitkering van 8.33%... Overigens is dat ook pas sinds een jaar of 5.
Hier overigens de salaristabellen van defensie: Salaristabellen. Laatste loonsverhoging van 7% is hier nog niet in verwerkt.
Dat is dan een extreme uitzondering, normaal startsalaris voor een junior is 3000 p/m.quote:Op zondag 25 februari 2024 14:24 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Naar de KMA gaan, goed je best doen, de rangen en functies doorlopen, als je kapitein bent ergens een keer je MDV doen om majoor te worden, daarna de HDV en dan kun je Lkol/Ltkol worden... Maar dan ben je over het algemeen wel ergens halverwege/eind 40.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:40 schreef Vliegbaard het volgende:
Welke kwalificaties moet men beschikken om in aanmerking te komen voor LKOL?
Ja eindejaarsuitkering is hetzelfde als dertiende maand. Hopelijk gaan de reguliere lonen nog flink stijgen de komende jaren en vooral ook voor de 'gewone' soldaat. Heb overigens een oud collega die overgestapt is naar defensie en is er niet op achteruitgegaan zei die, als ITerquote:Op zondag 25 februari 2024 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij bij de MQ-9 wil werken dan ben je idd gebonden aan Leeuwarden. Wil je iets doen met de F-35 dan kun je meer kanten uit (Leeuwarden of Volkel). De heli's staan voor het gros op Gilze en de transportvloot staat op Eindhoven... Men spreekt ook altijd gekscherend over de "Brabantse luchtmacht", de enige luchmachtclub die niet in Brabant zit is VLB Leeuwarden.
De 13e maand kennen wij bij defensie overigens niet, dat is een eindejaarsuitkering van 8.33%... Overigens is dat ook pas sinds een jaar of 5.
Hier overigens de salaristabellen van defensie: Salaristabellen. Laatste loonsverhoging van 7% is hier nog niet in verwerkt.
Dan ben je te oudquote:Op zondag 25 februari 2024 16:46 schreef StateOfMind het volgende:
En als je al halverwege/eind 40 zit
Dan moet je wel heel veel voor het landsbelang over hebben als je aan de andere kant als startende HBO-er al meteen op dat salaris kunt zitten.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Naar de KMA gaan, goed je best doen, de rangen en functies doorlopen, als je kapitein bent ergens een keer je MDV doen om majoor te worden, daarna de HDV en dan kun je Lkol/Ltkol worden... Maar dan ben je over het algemeen wel ergens halverwege/eind 40.
Vraag @Bouke-p maar eens...quote:Op zondag 25 februari 2024 16:45 schreef BEFEM het volgende:
Ja eindejaarsuitkering is hetzelfde als dertiende maand. Hopelijk gaan de reguliere lonen nog flink stijgen de komende jaren en vooral ook voor de 'gewone' soldaat. Heb overigens een oud collega die overgestapt is naar defensie en is er niet op achteruitgegaan zei die, als ITer
Gilze Rijen, daar zit het DHC.quote:Vroeger zag ik nog weleens helikopters vliegen in Brabant, nu kom ik daar helaas minderis dat trouwens bij het zweefvliegtuigveld?
Dan ga je maar bij de NATRES...quote:Op zondag 25 februari 2024 16:46 schreef StateOfMind het volgende:
En als je al halverwege/eind 40 zit
Zoals ik al zei, je doet het niet voor het geld.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:51 schreef Vliegbaard het volgende:
Dan moet je wel heel veel voor het landsbelang over hebben als je aan de andere kant als startende HBO-er al meteen op dat salaris kunt zitten.
Dan hou ik het wel bij Prestige level 50quote:
En waar mag dat zijn (ongeveer)?quote:Op zondag 25 februari 2024 16:12 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat zou ik willen. De schaarste is enorm. Helaas verziekt door detacheerders. Die zetten mensen weg tegen minimaal 90 euro per uur. Dat is bijna 15.000 per maand, 180k per jaar.
De grootste nadelen naast dat ze duur zijn, is dat we niet op ze kunnen bouwen. Er zijn interne krachten nodig. Het enige dat bij ons niet wordt aangeboden is een leaseauto, maar dat wordt gecompenseerd met het salaris.
Wij hebben een vaste CAO (op een kleine 1800 man personeel) en in de semi publieke sector, maar deze bedragen zijn ook het zelfde bij mijn voorgaande baan en die was volledig commercieel.
Onze CAO wordt jaarlijks getoetst en voor iedereen inzichtelijk (salaristabellen).
Het is al nat genoeg geweest de laatste tijd maandenquote:
Die publiceren toch geen cijfersquote:
Ah ik had al een paar dagen niet meer gekeken, maar inderdaad: de roebel zakt weer langzaam onderuit.quote:
Enige tijd geleden waren er toch Ruzzische documenten gelekt met daarop een overzicht van uitgekeerde bedragen voor zowel gesneuvelden als blijvend gewonden?quote:
Er zijn bijna 8 miljard mensen op deze aarde, dus we zijn nou niet bepaald een schaars goed. Jouw en mijn leven is echt niet zo veel waard hoor.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:05 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dit.
Men denkt veel te makkelijk over mensen levens. In dat opzicht zijn we nog steeds een primitieve soort
Het grote verschil is het moeten vechten voor je eigen land/bestaan in een verdedigingsoorlog zoals Oekraïne. Of te moeten vechten in een oorlog in een ander land, een aanvalsoorlog dus.quote:Op zondag 25 februari 2024 13:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat van de yanks in Vietnam heeft er precies evenveel mee te maken.
Zodra je de dienstplicht instelt kun je uitgezonden worden naar welk shithole op aarde om daar te vechten voor insert X.
Ik verwacht ook niet dat iemand voor mij/Nederland zijn leven niet geeft.
En ja als we daardoor worden overlopen door Rusland/Duitsland in wo2 is het maar zo.
Dan is het zorgen dat je optijd weg bent of ermee leert te leven.
Misschien het officiële cijfer exclusief vermisten.quote:Op zondag 25 februari 2024 18:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Enige tijd geleden waren er toch Ruzzische documenten gelekt met daarop een overzicht van uitgekeerde bedragen voor zowel gesneuvelden als blijvend gewonden?
Dat is hier destijds voorbij gekomen.
Dat ging om heel veel aantallen.
Ik denk echter dat het werkelijke aantal doden aan Oekraïnse zijde veel hoger ligt dan dit.
quote:In August 2023, The New York Times reported that Ukrainian forces had suffered 70,000 deaths and between 100,000 and 120,000 injuries since the start of the full-scale war, citing unidentified U.S. officials speaking directly to Times reporters. Russia has provided few official casualty figures.
Kanttekening, Zelensky heeft het over doden, bij de Russische cijfers gaat het steeds om doden EN gewonden.quote:
Mwa, dat is echt ontzettend lastig. Kijk eens naar de schattingen in Bosnië rond de oorlog zelf en de data na een jaar of vijftien.quote:
Vervelend voor zequote:Op zondag 25 februari 2024 18:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Ah ik had al een paar dagen niet meer gekeken, maar inderdaad: de roebel zakt weer langzaam onderuit.
En dat terwijl de basisrente nog steeds op 16% staat, en de ontelbare valuta maatregelen nog steeds allemaal van kracht zijn.
Dit is extreem slecht nieuws voor rusland.
Zou best kunnen. Ook Zelensky is niet achterlijk, die gaat de precieze aantallen natuurlijk niet weggeven aan meekijkende Russen.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:54 schreef Discombobulate het volgende:
Denk dat het werkelijke aantal doden wel iets hoger ligt dan 30k.
Als je die cijfers hier even post dan kunnen we daar naar kijken.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:56 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mwa, dat is echt ontzettend lastig. Kijk eens naar de schattingen in Bosnië rond de oorlog zelf en de data na een jaar of vijftien.
Ook de Amerikanen hebben natuurlijk geen zicht op de werkelijke aantallen.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien het officiële cijfer exclusief vermisten.
Het wijkt in ieder geval nogal af van het cijfer van de New York Times vorig jaar publiceerde:
[..]
Het geldt voor elk conflict, maar zoek maar wat: https://www.icty.org/x/fi(...)onf_paper_100201.pdf of https://www.radstats.org.uk/no069/article3.htmquote:Op zondag 25 februari 2024 20:21 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Als je die cijfers hier even post dan kunnen we daar naar kijken.
quote:Op zondag 25 februari 2024 20:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het geldt voor elk conflict, maar zoek maar wat: https://www.icty.org/x/fi(...)onf_paper_100201.pdf of https://www.radstats.org.uk/no069/article3.htm
Als je een onderscheid wil/kan maken tussen een dienstplicht en een opkomst plicht klopt dit wel.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:11 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Het grote verschil is het moeten vechten voor je eigen land/bestaan in een verdedigingsoorlog zoals Oekraïne. Of te moeten vechten in een oorlog in een ander land, een aanvalsoorlog dus.
Nederland zal de opkomst plicht niet weer in werking stellen wanneer dat niet nodig is. En daar de kans bijna nihil is dat Nederland een oorlog in een ander land gaat starten hoeven wij daar ook niet bang voor te zijn.
Bij een verdedigingsoorlog voor de EU/NAVO (tenzij WW3) hoeven wij de opkomst plicht ook niet weer actief te maken. Daar wij behalve soldaten op andere manieren kunnen bijdragen.
De enige echte reden waarom Nederland de opkomstplicht weer zou afstoffen is wanneer Nederland zelf aangevallen wordt (en niet een artikel 5 van de NAVO van een ander land, al is dat ook technisch gezien een aanval op ons eigen grondgebied). Dan vechten wij dus voor ons eigen bestaan. En ook die van onze kinderen.
Jouw vergelijking met Amerika in Vietnam is dus niet de juiste. En voor zo iets of je echt niet bang te zijn.
Daar verschillen wij in mening over dan. Ik zou nooit willen vechten in een aanvalsoorlog van Nederland. Ook niet als ik opeens opgeroepen wordt. Maar wanneer Nederland aangevallen zou worden dan zou ik hier geen probleem mee hebben.quote:Op zondag 25 februari 2024 20:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je een onderscheid wil/kan maken tussen een dienstplicht en een opkomst plicht klopt dit wel.
Alleen ben ik van mening dat je nooit van iemand kan vragen om zijn/haar/kinderen te geven voor "het land/grote doel/samenleving".
Rusland gaat kapot!quote:Op zondag 25 februari 2024 11:45 schreef ExTec het volgende:
Tja, nadeel van je oorlogseconomie.
[ x ]
Altijd leuk die romantiek en zo, maar zonder vader zijn je kinderen ook de dupe. Vechten is voor de armen zonder opties, romantici, religioten of overmoedigen. Of voor degenen die overrompeld worden (en daardoor ook geen opties hebben).quote:Op zondag 25 februari 2024 21:02 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Daar verschillen wij in mening over dan. Ik zou nooit willen vechten in een aanvalsoorlog van Nederland. Ook niet als ik opeens opgeroepen wordt. Maar wanneer Nederland aangevallen zou worden dan zou ik hier geen probleem mee hebben.
Nederland is mijn land en daar ben ik bereid voor om voor te vechten. Niet alleen voor het land natuurlijk, maar ook voor de mensen, onze vrijheid(vrijheden) en onze normen en waarden. Stel dat Rusland van de een op de andere dag beslist om Nederland aan te vallen, en ze trekken ons land binnen en bezetten een groot gebied (even als voorbeeld, ik weet dat het niet realistisch is) dan ben ik bereid op de wapens op te pakken om Rusland te verdrijven.
Je geeft dan niet je kinderen op, of alle kinderen van iedereen hier in Nederland. (al heb ik het dan over minderjarigen, jonger dan 18 dus). Je verdedigd hun dan, je vecht voor hun. Je vecht voor onze normen en waarden. Voor onze vrijheden en onze welvaart.
Wat veel mensen niet realiseren is dat wij het erg goed in ons land hebben. Wij zijn niets voor niets een van de rijkste, vrijste, blijste en meest welvarende landen in de wereld. Dat is iets waar gevochten voor mag worden.
Dat is nogal logisch als je een oorlogseconomie hebt ingesteld waardoor het bruto nationaal product bijna verviervoudigd is sinds de oorlog. Stop je, dan schiet de inflatie door het dak. Rusland schijnt zijn begroting nu redelijk in balans te hebben, maar stoppen met oorlog gaat wel flinke gevolgen hebben op korte en middellange termijn.quote:Op zondag 25 februari 2024 21:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Rusland gaat kapot!
Nieuwsuur vanavond: Putin is niet gebaat bij een snel einde aan de oorlog.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |