abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212443080
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER2 links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER2 links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER2 links
Webinars zekerheden
SPOILER2 links
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER2 links
Exitstrategieën platformen
SPOILER2 links
Informatie Kifid
SPOILER2 links
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER2 links
Statistieken
SPOILER2 links
Nominale en effectieve rente
SPOILER2 links
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER2 links
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER2 links
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_212443501
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:49 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Inderdaad vreemd dat dat percentage meer dan 1,2% kan zijn.
Het weergegeven percentage van de beheerkosten is tussentijds een benadering. Het percentage wordt net als het default percentage (conform de AFM formule) berekend uit:

kosten% = beheerkosten / ontvangen rente * gem. rente op portefeuille

Dit kun je zelf nagaan met de cijfers van CCF. Alleen is de gemiddelde rente op de portefeuille iets wat waarschijnlijk pas exact overeen komt met de ontvangen rente als alle leningen zijn afgerond.

Voorbeeld:

Je begint met 1 direct lening aflossingsvrij van 10%, looptijd 12mnd, 1000 euro inleg. Na een jaar heb je 100 euro rente ontvangen en 12 euro beheerkosten gehad. Kosten% = 12 / 100 * 10 = 1,2%

Na een jaar pak je een 2e lening aflossingsvrij van 20%, looptijd 12 mnd, 1000 euro inleg. Zolang je nog geen rente hebt ontvangen zal het sommetje nu zijn: Kosten% = 12 / 100 * 15 = 1,8%
Pas nadat de 2e lening is afgelost zit je weer op Kosten% = 24 / 300 * 15 = 1,2%

Ik weet natuurlijk niet zeker dat CCF het zo berekent, maar ik vermoed van wel. De oorzaak is dus dat de gemiddelde rente vermoedelijk relatief versimpeld wordt berekend, maar die berekening heb ik nog niet zo snel kunnen reproduceren.
pi_212444040
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ter vergelijking, bij Collin (lopende porto) met 521 projecten nog niet één kansloze default. Een beetje gerommel dat wel, maar dat komt wel goed denk ik door de zekerheden.

Ik heb bij CCF tot nu toe één default (circa 50% terug) en één problematische aflosser. Ik ben in 2016 begonnen en heb in totaal 83 leningen bij CCF van in totaal 231 leningen. Ik ben momenteel mijn crowdfunding portefeuille aan het afbouwen want ik zie meer heil in andere manieren van beleggingen.

De default betrof Het Amsterdamse Proeflokaal. Daar waren we, ergens in 2016, hier nog vrij enthousiast over, niet wetende dat CCF de huidige vermogenspositie van leners bepaalde op basis van belastingaangiften van járen daarvoor.

Wat betreft het problematische geval weet ik niet goed of ik dat probleem bij de aflosser moet zoeken of bij CCF. Het betreft Pr*c*d*e H*ld*ng en komt ook uit 2016. Inmiddels is er al twee keer een veilingtraject van onroerend goed (een kapitale villa) opgestart maar weet de leningnemer CCF al járen aan het lijntje te houden door steeds vlak voor de veiling plaatsvindt, één termijn af te lossen en een paar honderd euro incassokosten te betalen en dan heeft hij (tot nu toe) weer een jaartje uitstel gekocht. Ik neig hierbij dat CCF wel wat steken laat vallen bij het effectief debiteurenbeheer.

Dat laatste is overigens voor mij een reden om mijn portefeuille af te bouwen. Ik merk dat platforms (met name KOM en GVE, en van wat ik hier lees, maar niet zelf kan beoordelen, MAX) een bijzonder inactief debiteurenbeheer voeren. Als er überhaupt al iets wordt beheerd. En op zich is dat logisch want debiteurenbeheer dat kost tijd en vooral geld en daar staan geen (gegarandeerde) inkomsten tegenover. Geen wonder dat platforms tijd willen rekken en hopen dat iets zich vanzelf oplost of het zolang laten duren dat investeerders het opgeven.

[ Bericht 15% gewijzigd door mike79_n op 15-02-2024 23:18:53 ]
pi_212445244
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met slechts 25 projecten hakken 3 defaults er redelijk zwaar in. Waar Breda (klein verliesje), Maatschap van Laar (iets groter verlies) en de Bijenkoning (bijna 1/3 afgeschreven). Met name die laatste was een leerschooltje.

Ter vergelijking, bij Collin (lopende porto) met 521 projecten nog niet één kansloze default. Een beetje gerommel dat wel, maar dat komt wel goed denk ik door de zekerheden.

Hier totaal slechts 14 projecten bij Capital en tot nu bij 2 flink wat afgeschreven. Broodje Bewust 60% afgeschreven Used Products Veenendaal zelfs 87%.
Bij degene die nu sinds september niet meer betaalt staat nog maar 13% open en dat bedrag is net iets lager dan wat er bij elkaar aan rente is ontvangen. Die valt dus reuze mee. Los van de defaults ben ik gewoon zeer ontevreden over het gebrek aan updates over deze projecten.

Bij Collin totaal 54 projecten waarvan nu 37 lopend heb ik 3 defaults met nu totaal 2,43% afgeboekt. Dat percentage is een stuk hoger geweest, dus hier ben ik al weer best tevreden over.

Het beste resultaat heb ik bij HCN, 72 projecten waarvan 53 nog lopend. Daar heb ik 1 default, 0,07% en gemiddeld netto rendement van net iets boven de 7%.

Los van het slechtere resultaat bij Capital ben ik gewoon zeer ontevreden over het gebrek aan updates over de probleem projecten.
pi_212446426
Ik heb bij Collin trouwens ook eens een project gehad waarbij ik wel maandelijks de rente kreeg maar geen beheerskosten moest betalen. Totdat er een keer een deelaflossing kwam en toen werd het alsnog berekend over de vorige periode. Toen steeg mijn percentage beheervergoeding ineens flink in die maand.
pi_212447324
Ik heb recent kennisgemaakt met de beheersvergoedingen bij NLI. Een project waar ik aan deelneem is deels 57% afgelost. Maar de beheervergoeding is slechts met 23% gedaald. Bij navraag blijkt dat de fee over de GEMIDDELDE uitstaande saldo van de investering gaat. Je kan je voorstellen wat dit met het rendement doet.

Ik ben zelf bezig met het volgende gedachtenexperiment.
Stel dat de leningnemer 87% had afgelost. Dan zal de fee over het gemiddelde uitstaande bedrag gelijk zijn aan de te betalen rente.
Stel nu dat de leningnemer 90% of meer had afgelost. Dan zal de fee hoger zijn dan de te betalen rente. Moet de investeerder er dan op bij leggen?

Bij navraag heeft NLI gezegd: "Wij hebben voor deze werkwijze gekozen om investeerders grosso modo geen fee in rekening te brengen over dat deel van een financiering dat al is afgelost."
pi_212447593
Deze aflossingsvrije lening moet over twee weken afgelost worden. Ik ben benieuwd hoe dit gedaan gaat worden. In de pitch was het plan dat na herontwikkeling gedurende de looptijd units verkocht zouden worden tegen deelroyement. Tot nu toe heeft er geen deelaflossing plaatsgevonden:
https://www.collincrowdfund.nl/sluisjesdijk-104-110-rotterdam/

Dit is ook een van de redenen dat ik gestopt ben met ontwikkelprojecten
pi_212447791
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Deze aflossingsvrije lening moet over twee weken afgelost worden. Ik ben benieuwd hoe dit gedaan gaat worden. In de pitch was het plan dat na herontwikkeling gedurende de looptijd units verkocht zouden worden tegen deelroyement. Tot nu toe heeft er geen deelaflossing plaatsgevonden:
https://www.collincrowdfund.nl/sluisjesdijk-104-110-rotterdam/

Dit is ook een van de redenen dat ik gestopt ben met ontwikkelprojecten
Ik had voor deze wel al een herfinanciering verwacht op CCF. Dat er niet tussentijds is afgelost vind ik met de 8% rente niet heel erg.
pi_212449119
Stukje achtergrond van het failliete kliniek Elsendael (CCF) (met borgstelling van L*nferink)

https://www.quotenet.nl/z(...)man-hans-van-dansik/
pi_212450357
NIeuwe Collin Home Bake B.V. 2

€ 1.000.000 | 11,0% rente | 24 maanden

Met derde hypotheek

Er wordt een derde hypothecaire inschrijving ter hoogte van € 1.000.000,- op het onroerend goed aan de Keurmeesterstraat 19, 19a en 19b, 2984 BA te Ridderkerk, kadastraal bekend als sectie B nummers 2321 en 2322 te Ridderkerk. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van € 3.750.000,- met een gelijke openstaande schuld en een tweede inschrijving ten behoeve van de eerdere Collin Crowdfund lening van € 1.500.000,- met een uitstaande schuld van € 1.362.500,-. Op de lening van de tweede hypothecaire inschrijving wordt maandelijks € 12.500,- afgelost. De marktwaarde van het onroerend goed bedraagt € 7.325.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 31 augustus 2022.

Lekker recente taxatie...
pi_212450414
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:05 schreef Tjalala het volgende:

Gewoon nog dezelfde taxatie als voor de 1e Collin lening.
pi_212450498
Bijzonder beheer CCF. Zou goed moeten komen
quote:
Het oorspronkelijke leenbedrag bedroeg € 50.000,- per mei 2020. Het openstaande leenbedrag bedraagt op dit moment € 14.912,28. De onderstaande zekerheden zijn vermeld in de pitch:

Een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van € 50.000,- op het woonhuis aan de W*nds*rh*f 29 te D*rdr*cht verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het woonhuis is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van € 600.000,- en openstaande schuld van € 585.000,- . De laatste bekende WOZ waarde bedraagt inmiddels per 01-01-2022 € 1.210.000,-.
pi_212451152
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Bijzonder beheer CCF. Zou goed moeten komen
[..]

Eens.
Verwacht hier, behalve vertraging, ook geen problemen mee.
pi_212451752
Nieuwe Collin (verlies) financiering met een 2e hypotheek:

Verena Beheer
€ 150.000 | 9,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/verena-beheer/
pi_212452105
quote:

Met derde hypotheek

Er wordt een derde hypothecaire inschrijving ter hoogte van € 1.000.000,- op het onroerend goed aan de Keurmeesterstraat 19, 19a en 19b, 2984 BA te Ridderkerk, kadastraal bekend als sectie B nummers 2321 en 2322 te Ridderkerk. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van € 3.750.000,- met een gelijke openstaande schuld en een tweede inschrijving ten behoeve van de eerdere Collin Crowdfund lening van € 1.500.000,- met een uitstaande schuld van € 1.362.500,-. Op de lening van de tweede hypothecaire inschrijving wordt maandelijks € 12.500,- afgelost. De marktwaarde van het onroerend goed bedraagt € 7.325.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 31 augustus 2022.

Linkje
SPOILER2 links
pi_212452146
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:10 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin (verlies) financiering met een 2e hypotheek:

Verena Beheer
€ 150.000 | 9,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/verena-beheer/
Een werkkapitaal financiering met een slottermijn, flink verlieslatend, veel artikelen uitverkocht (zoals ook staat in de pitch), licht winstgevend o.b.v. prognose. Laatste redmiddel om de woning in te zetten voor een financiering.
Red flags stapelen zich op.
pi_212452986
quote:

Met derde hypotheek

Ik zou graag horen wat de meningen hierover zijn. Het is een flink bedrijf met dito omzet en in de basis winstgevend. Tegelijkertijd is het ook zwaar gefinancierd, lijken de marges beperkt en sta je achteraan in de rij als er iets uitgewonnen moet worden met een pand wat wellicht lastig te verkopen is tegen een prijs waarbij ook de derde hypotheek geheel materieel blijft.
pi_212455520
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 16:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zou graag horen wat de meningen hierover zijn. Het is een flink bedrijf met dito omzet en in de basis winstgevend. Tegelijkertijd is het ook zwaar gefinancierd, lijken de marges beperkt en sta je achteraan in de rij als er iets uitgewonnen moet worden met een pand wat wellicht lastig te verkopen is tegen een prijs waarbij ook de derde hypotheek geheel materieel blijft.
Te veel plusjes en minnetjes voor mij, ik wacht wel op iets zekerder tegen een lager percentage.
pi_212461978
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 16:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is een project van slechts 24 maanden waarbij wij als investeerders, het bedrijf door een blijkbaar zware periode moeten slepen; en na 12 maanden wellicht alweer bedankt zijn met een boetevrije aflossing. Als het allemaal goed gaat.
En gaat het niet goed, dan kans op een flinke afschrijving. Ik zie dat pand ook niet voor de taxatiewaarde verkocht worden. Al met al een bijzonder scheve verhouding tussen baten en risico's.

No way dus. Ondanks de zeer charmante lach van Astrid....

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 17-02-2024 01:43:12 ]
Pecunia non olet
pi_212462989
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 01:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is een project van slechts 24 maanden waarbij wij als investeerders, het bedrijf door een blijkbaar zware periode moeten slepen; en na 12 maanden wellicht alweer bedankt zijn met een boetevrije aflossing. Als het allemaal goed gaat.
En gaat het niet goed, dan kans op een flinke afschrijving. Ik zie dat pand ook niet voor de taxatiewaarde verkocht worden. Al met al een bijzonder scheve verhouding tussen baten en risico's.

No way dus. Ondanks de zeer charmante lach van Astrid....
Uit de pitch:
"Na moeilijke jaren in 2021 en 2022 is in de loop van 2023 het herstel opgetreden doordat aantal grote nieuwe klanten in productie gingen"

Ze produceren dus kennelijk hun eigen klanten, dat is dan wel weer uniek....
pi_212463849
Google meneer Tewari maar eens. Ik blijf weg.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
  zaterdag 17 februari 2024 @ 12:40:48 #22
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_212465304
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:38 schreef VDF het volgende:
Google meneer Tewari maar eens. Ik blijf weg.
Tewarie.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_212465466
Bij GVE ook nog een nieuw project met incentive

Restaurant Éclusier

Vanaf 19-02-2024 11:00 uur live!

Bedrag
€ 159.000
Rente
10%
Looptijd
60 mnd.

Met negatieve hypotheekverklaring

- Investeert u € 300 of meer? Dan ontvangt u van ons eenmalig een glas champagne voor het hele gezelschap waarmee u bij Éclusier komt eten.
- Investeert u € 1.000 of meer? Dan ontvangt u van ons eenmalig 10% korting op een diner bij Éclusier.
- Investeert u € 2.500 of meer? Dan ontvangt u van ons eenmalig 30% korting op een diner bij Éclusier.
pi_212467735
Ik heb zojuist mijn jaaropgave Funding Circle 2023 gedownload en zag tot mijn verbazing dat er op 31-12-23 nog een serieus bedrag bij het saldo staat (waar dus belasting over betaald moet worden). Ik dacht dat de hele portefeuille in oktober was afgewikkeld, bij alle individuele projecten staat dan ook "verkocht". Heeft iemand een verklaring?
pi_212467793
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaaropgave Funding Circle 2023 gedownload en zag tot mijn verbazing dat er op 31-12-23 nog een serieus bedrag bij het saldo staat (waar dus belasting over betaald moet worden). Ik dacht dat de hele portefeuille in oktober was afgewikkeld, bij alle individuele projecten staat dan ook "verkocht". Heeft iemand een verklaring?
Werd laatst ook al opgemerkt, weet niet of er nog mensen zijn die dit hadden en toen contact met ze hebben opgenomen. Bij mij staat alles netjes op 0.
pi_212467794
Bij mij is het FC saldo vooral dat van de afgeboekte en voorziene projecten. En daar hoef je echt geen belasting over te betalen. Tenzij er wonderen gebeuren en het geld opeens terugkomt.
pi_212468000
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb dit vorige weekend hier ook aangegeven en ik heb FundingCircle vervolgens gevraagd om een jaaropgaaf met de juiste info (of gewoon dat saldo over te maken wat blijkbaar was blijven staan, dat kan ook... :) )
Dus stel de vraag gewoon bij FundingCircle, ik neem aan dat ze wel zullen reageren, al heb ik zelf nog geen reactie ontvangen.
pi_212468060
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:20 schreef VDF het volgende:
Bij mij is het FC saldo vooral dat van de afgeboekte en voorziene projecten. En daar hoef je echt geen belasting over te betalen. Tenzij er wonderen gebeuren en het geld opeens terugkomt.
Er zou dus geen saldo meer kunnen zijn, ook geen afgeboekte of voorziene leningen want afgelopen oktober hebben ze alle investeerders afgekocht tegen finale kwijting.
pi_212468547
Klopt, probeerde enkel de FC logica te duiden.
Jaaropgaaf gewoon negeren. FC saldo is 0.
pi_212479090
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er zou dus geen saldo meer kunnen zijn, ook geen afgeboekte of voorziene leningen want afgelopen oktober hebben ze alle investeerders afgekocht tegen finale kwijting.
Is het niet zo dat dit de saldi zijn die je zou hebben gehad zonder die afkoop? Oftewel de saldi die zij bezig zijn te incasseren voor eigen rekening. Dan weet je meteen of ze een faire afkoopprijs betaald hebben :7
Pecunia non olet
pi_212483474
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 10:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Is het niet zo dat dit de saldi zijn die je zou hebben gehad zonder die afkoop? Oftewel de saldi die zij bezig zijn te incasseren voor eigen rekening. Dan weet je meteen of ze een faire afkoopprijs betaald hebben :7
Dat zou een inderdaad een logica kunnen zijn, dat ze de administratie gewoon doorgezet hebben. Dan hadden ze wat mij betreft beter pas per 1/1 kunnen afkopen ;) . Maar dat lijkt me niet helemaal het geval, bij de een is het gelijk aan het afkoopbedrag, bij een andere is het gelijk aan het afkoopbedrag+complete afboeking en bij een ander is het op geen enkele manier terug te rekenen, behalve dan dat het op een (paar) cent na toevallig overeen komt met het rentesaldo wat betaald is. Een paar afgekochte projecten staan er helemaal niet meer op. Voor mij geen logica in te vinden, vandaar dat ik de vraag bij fundingcircle neer heb gelegd en om een juist jaaroverzicht met per 31/12/2023 alle saldo's 0,00 (saldo's 31/12/2022 zijn goed) heb gevraagd.
pi_212483596
Samenwerking OPP
Geplaatst op 16-02-2024 door F. Geurtsen

Crowdrealestate is vanwege de nieuwe Europese vergunning eind vorig jaar een samenwerking aangegaan met Online Payment Platform,

Zie blog

Crowdrealestate heeft eind vorig jaar de Europese vergunning aangevraagd. Deze is volledig ingediend en momenteel in behandeling door de AFM en DNB. Vooruitlopend op de verlening van de vergunning worden bestaande gebruikers binnen enkele weken gefaseerd uitgenodigd om zichzelf te verifiëren via OPP.
pi_212484323
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:21 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat zou een inderdaad een logica kunnen zijn, dat ze de administratie gewoon doorgezet hebben. Dan hadden ze wat mij betreft beter pas per 1/1 kunnen afkopen ;) . Maar dat lijkt me niet helemaal het geval, bij de een is het gelijk aan het afkoopbedrag, bij een andere is het gelijk aan het afkoopbedrag+complete afboeking en bij een ander is het op geen enkele manier terug te rekenen, behalve dan dat het op een (paar) cent na toevallig overeen komt met het rentesaldo wat betaald is. Een paar afgekochte projecten staan er helemaal niet meer op. Voor mij geen logica in te vinden, vandaar dat ik de vraag bij fundingcircle neer heb gelegd en om een juist jaaroverzicht met per 31/12/2023 alle saldo's 0,00 (saldo's 31/12/2022 zijn goed) heb gevraagd.
Blijkbaar heeft het onderwerp geen prioriteit meer voor ze. Het minste wat je zou verwachten is dat de methode overal consistent zou zijn.

Op de Duitse FNC hobbelt alles nog gewoon door. Er staat ook een jaaropgaaf maar die geeft slechts de uitbetaalde rente (vóór kosten) weer, zu versteuernde Zinseinkünfte , blijkbaar in overeenstemming met de Duitse belastingwetgeving.
Maar goed ik ga toch uit van mijn eigen registraties, net als bij alle andere platformen trouwens.
Pecunia non olet
pi_212493378
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:32 schreef Tjalala het volgende:
Samenwerking OPP
Geplaatst op 16-02-2024 door F. Geurtsen

Crowdrealestate is vanwege de nieuwe Europese vergunning eind vorig jaar een samenwerking aangegaan met Online Payment Platform,

Zie blog

Crowdrealestate heeft eind vorig jaar de Europese vergunning aangevraagd. Deze is volledig ingediend en momenteel in behandeling door de AFM en DNB. Vooruitlopend op de verlening van de vergunning worden bestaande gebruikers binnen enkele weken gefaseerd uitgenodigd om zichzelf te verifiëren via OPP.
ik vind zaken maar lang duren bij hen... voel me zelf niet meer zo prettig bij dit platform.

wacht nog steeds op de aflossing van de opslagboxen emmerich en dan ben ik er voorgoed weg...
pi_212494129
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 09:39 schreef cubje het volgende:

[..]
ik vind zaken maar lang duren bij hen... voel me zelf niet meer zo prettig bij dit platform.

wacht nog steeds op de aflossing van de opslagboxen emmerich en dan ben ik er voorgoed weg...
Slechte communicatie en niet-naleven van deadlines is natuurlijk altijd hun pijnpunt geweest. Wel voor mij de laatste keer geweest dat ik bij hun in garageboxen investeer, dat wel. Box-it Erfurt is beloofd dat in Februari zou worden afgelost (normaal begin oktober afgelopen), ik wacht af met een lichtbruin vermoeden dat Februari moeilijk wordt.
pi_212496873
quote:
Woz van beide panden liggen ver onder de taxatiewaardes
pi_212498140
Vervroegde aflossing Collin.

Beste investeerder,
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van VlaanderenCare met leningnummer 38002.
Wij hebben zojuist de toekomstige termijnen pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Onderstaand treft u een bericht van de ondernemer:
Beste investeerder,
VlaanderenCare heeft een herstructurering van de financiering doorgevoerd. De herstructurering bevat ook een alternatieve financiering met gunstigere voorwaarden. Derhalve is ervoor gekozen om de financiering vanuit Collin Crowdfund vroegtijdig af te lossen.
Ik wil u hartelijk danken voor het door u gestelde vertrouwen in mij!
Met vriendelijke groeten,
Esther Vlaanderen
Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
pi_212499117
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 17:34 schreef VDF het volgende:
Klopt, probeerde enkel de FC logica te duiden.
Jaaropgaaf gewoon negeren. FC saldo is 0.
Heeft er hier eigenlijk iemand bezwaar gemaakt tegen die afhandeling? Het blijft wel bijzonder dat ze zomaar eenzijdig besluiten de boel te stoppen en projecten afboeken. Qua recovery heb ik sowieso nooit iets gezien van dit platform en het uitstaande bedrag was ook niet meer zo groot, maar een vordering die voor 0 euro wordt getaxeerd had ik zelf ook wel willen houden. Als in, waarom zou ik die vordering overdragen als er niets tegenover staat?
pi_212499199
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 16:55 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Heeft er hier eigenlijk iemand bezwaar gemaakt tegen die afhandeling? Het blijft wel bijzonder dat ze zomaar eenzijdig besluiten de boel te stoppen en projecten afboeken. Qua recovery heb ik sowieso nooit iets gezien van dit platform en het uitstaande bedrag was ook niet meer zo groot, maar een vordering die voor 0 euro wordt getaxeerd had ik zelf ook wel willen houden. Als in, waarom zou ik die vordering overdragen als er niets tegenover staat?
Ik had eigenlijk alleen nog maar defaults en zo goed als niets ontvangen. Was toch niet de moeite om bezwaar te maken.

Als FC niet was gestopt had ik zeker een hoger bedrag ontvangen dan ik nu heb ontvangen.
pi_212499232
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 16:55 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik begrijp even niet hoe je tot de conclusie komt van een 0 euro taxatie? Door de afkoop zijn ze nu voor de investereders 0 euro waard, maar voor de afkopende partij natuurlijk wel meer, toch?

Ik heb eind vorig jaar de nodige correspondentie met ze gevoerd, samengevat hebben we als geldgevers bij het aangaan van de lening (indirect) een volmacht getekend en daar zijn ze vervolgens mee aan de slag gegaan (en ik denk dat ze ook gokten op een beperkt belang dus beperkte actie). Overigens hebben ze voor zover ik weet geen enkele lening tegen op 0 euro afgekocht maar was het 12% voor de afgeboekte leningen (ook als dat al 2 a 3 jaar het geval was) en lopende leningen hebben ze "gewoon" vervroegd afgelost.
pi_212499639
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 13:48 schreef quepos het volgende:

[..]
Woz van beide panden liggen ver onder de taxatiewaardes
En taxatie vrij van huur, terwijl die verhuurd is ;)
pi_212506659
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:39 schreef Thomas88 het volgende:

[..]
En taxatie vrij van huur, terwijl die verhuurd is ;)
Al met al, durf ik toch wel een bijdrage te doen. Dat oude restaurant bestaat al 20 jaar en met beide hypothecaire inschrijvingen zit er genoeg druk op om het verhaal tot een succes te moeten maken.

De B&B ziet er aantrekkelijk uit en de combinatie met een eigen restaurant lijkt me ook slim gekozen.
Pecunia non olet
pi_212506852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Al met al, durf ik toch wel een bijdrage te doen. Dat oude restaurant bestaat al 20 jaar en met beide hypothecaire inschrijvingen zit er genoeg druk op om het verhaal tot een succes te moeten maken.

De B&B ziet er aantrekkelijk uit en de combinatie met een eigen restaurant lijkt me ook slim gekozen.

T is niet dat er synergie is natuurlijk tussen het restaurant en de B&B gezien hun respectievelijke ligging.
pi_212507141
Boete KNAB (crowdfund) De Telegraaf
SPOILER2 links
Pecunia non olet
pi_212507259
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:15 schreef Bieselke het volgende:

[..]
T is niet dat er synergie is natuurlijk tussen het restaurant en de B&B gezien hun respectievelijke ligging.
Dat niet maar het heeft ook wel andere voordelen, gezamenlijke inkoop, eten vooraf bereiden in het restaurant, sowieso is horeca ervaring wel handig bij een B&B. Er zijn er ook die amper een ei kunnen bakken :)
Pecunia non olet
pi_212508179
CCF/Home Bake staat open. Meteen al de helft gevuld. Zonder mij. Ze zoeken maar iemand anders om hun liquiditeitsproblemen op te lossen voor één jaartje hoge rente.
Pecunia non olet
pi_212508194
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:39 schreef obligataire het volgende:
Boete KNAB (crowdfund) De Telegraaf
SPOILER2 links
Zou dit ook afstralen op Collin? In hoeverre waren de CF organisaties toen al gelieerd?
pi_212508236
Nieuwe Collin lening met een 2e hypotheek:

van der Bruggen Hydrauliek
€ 200.000 | 9,5% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/van-der-bruggen-hydrauliek/
pi_212508284
Nieuw SiG 18 maanden transformatieproject:

Varsseveldseweg 118-120 in Doetinchem LIVE 22 februari 2024 om 11.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Varsseveldseweg 118-120 in Doetinchem. Je kunt vanaf 22 februari 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 1,5 jaar. De LTV van het pand is 90% van de waarde in onverhuurde staat van € 830.000.

https://investeren.sameni(...)sseveldseweg-118-120
pi_212508285
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Zou dit ook afstralen op Collin? In hoeverre waren de CF organisaties toen al gelieerd?
In eerste instantie waren het 2 gescheiden verkoopkanalen v.w.b. de gezamenlijke projecten. Een tijdje later gooiden ze bij KNAB de handdoek in de ring en wordt het volledige beheer door Collin gedaan.

Persoonlijk denk ik dat dit de professionaliteit aantoont van Collin boven andere, meer opportunistische aanbieders....
Pecunia non olet
pi_212508321
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:12 schreef obligataire het volgende:

[..]
In eerste instantie waren het 2 gescheiden verkoopkanalen v.w.b. de gezamenlijke projecten. Een tijdje later gooiden ze bij KNAB de handdoek in de ring en wordt het volledige beheer door Collin gedaan.

Persoonlijk denk ik dat dit de professionaliteit aantoont van Collin boven andere, meer opportunistische aanbieders....
Er sneuvelde in ieder geval veel combinatie projecten.
Als er weer eens een combinatieproject was dan liep ik er met een grote boog omheen.
pi_212508361
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:03 schreef obligataire het volgende:
CCF/Home Bake staat open. Meteen al de helft gevuld. Zonder mij. Ze zoeken maar iemand anders om hun liquiditeitsproblemen op te lossen voor één jaartje hoge rente.
Idem hier, bagger.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_212508364
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Er sneuvelde in ieder geval veel combinatie projecten.
Als er weer eens een combinatieproject was dan liep ik er met een grote boog omheen.
Je mag het misschien niet zeggen of denken, maar misschien waren het projecten die voor hen als bank mogelijk te riskant waren en daarom werden doorgesluisd naar particuliere beleggers, o.a. door middel van stapelfinanciering.
Pecunia non olet
pi_212509097
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dat was het eerste wat ik ook dacht, maar ik lees nu dat het gaat om investeringen die de bank zelf via een platform in het VK heeft gedaan. Dus als investeerder onvoldoende aan risico beheersing gedaan, hadden ze ook hier maar mee moeten lezen ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 20-02-2024 13:02:36 ]
pi_212509123
@ Obligataire

Heb je al een reactie gekregen van Collin over Pr*c*d* Holding?
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:09:12 #57
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_212509247
Nieuw op SIG. Voor 1,5 jaar.
Maar 1x VRH
pi_212509608
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:09 schreef Zeghomaar het volgende:
Maar 1x VRH
https://www.funda.nl/koop(...)seveldseweg-118-120/

Deze David van de parfum is eerder voorbij gekomen met projecten, nog ff zoeken welke, dan opmerkelijk dat onderstaand niet is ingevuld in de EBI,

Presentatie van de belangrijkste jaarlijkse financiële cijfers en percentages zoals:
Omzet of huuropbrengst ;
jaarlijkse nettowinst of huuropbrengst netto ;
totale activa of totale huuropbrengsten;
bruto, operationele en netto winstmarges;
nettoschuld; schuldquote;
acid-testratio; schuldendienst-quote; NVT
winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA); NV

updateje ; krijg de proj nog niet gevonden

[ Bericht 17% gewijzigd door peterc op 20-02-2024 12:44:29 ]
pi_212509623
Nieuwe 5* HCN

Family IJburg
8%
48mnd
pi_212509814
Non-publieke funding CCF

SPOILER2 links
pi_212509822
Dubbel
pi_212510267
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:09 schreef Zeghomaar het volgende:
Maar 1x VRH
Maar heeft deze niet een beetje lage rente? aangezien het een transformatie project is.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_212510771
Transformatie Maarssen

SPOILER2 links
pi_212510791
Garageboxen Emmerik

SPOILER2 links
pi_212510807
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:06 schreef Collin63 het volgende:
Garageboxen Emmerik

SPOILER2 links
Idem Erfurt.

En Saksen III:

SPOILER2 links
pi_212510961
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef Collin63 het volgende:
@ Obligataire

Heb je al een reactie gekregen van Collin over Pr*c*d* Holding?
Nee, 14 feb jl gemaild maar nog geen antwoord gehad. Denk niet dat die flapoor betaald heeft ;(
Pecunia non olet
pi_212511112
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee, 14 feb jl gemaild maar nog geen antwoord gehad. Denk niet dat die flapoor betaald heeft ;(
We worden wel erg lang aan het lijntje gehouden. Inmiddels al bijna 3 jaar over tijd. En inmiddels 21 updates gehad waarvan er verschillende zijn met beloftes. Collin moet nu maar eens doorpakken.
pi_212511337
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik had ze de 15de gemaild en ook nog geen antwoord. Als een antwoord een tijdje uitblijft, is mijn ervaring, dat er wat wordt bekokstoofd. Al ben ik wel van mening dat een zichzelf serieus nemend commercieel bedrijf binnen één of hooguit twee dagen een mail moet beantwoorden (geen nieuws is óók nieuws). Sowieso zou Collin moeten doorpakken en kenbaar maken hoe de investeerders gecompenseerd gaan worden voor het járenlange getraineer.
pi_212511353
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:08 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Idem Erfurt.

En Saksen III:

SPOILER2 links
En Saksen I & II.
pi_212511553
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:32 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe 5* HCN

Family IJburg
8%
48mnd
Ik had net gisteravond laat mijn automatisch toezeggen weer ingesteld nadat die eind vorige maand verlopen was. Er was intussen weer genoeg terug ontvangen om weer een projectje mee te kunnen nemen. Ik denk dat ik deze daarom wel meepak. Ik zie dat er ook een geborgde komt voor komt. Niet dat ik die mee wil nemen, maar geeft denk ik ook aan dat de leverancier die borg staat er wel vertrouwen in heeft.

Nu nog wachten op de herfinanciering en aflossing van de slottermijn van een Collin project dat oorpspronkelijk eind janauari afgelost had moeten worden, maar waar voor de herfinancierring nog geen cijfers waren ontvangen. Daarmee neem ik dan ofwel die herfinaciering mee of een ander Collin project.
pi_212511861
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:14 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik denk dat ik deze daarom wel meepak. Ik zie dat er ook een geborgde komt voor komt.
Kak. Ik klik nu net op de link om mijn toezegging te bevestigen, staat er nog maar €250 open. Te laat dus.
pi_212511952
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:41 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Kak. Ik klik nu net op de link om mijn toezegging te bevestigen, staat er nog maar €250 open. Te laat dus.
Gemist omdat ik mijn eigen laptop aan een nieuwe collega heb uitgeleend, en de laptop waar ik nu op werk laat het doorklikken naar de bevestiginslink niet toe :(

Volgende ronde dan maar :)
pi_212511985
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:41 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat zag ik ook. Snap niet helemaal waarom ze dan alle automatische toezeggingen volledig honoreren ipv bijv.50%. Zoals ze ook vaak doen.
pi_212512053
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:49 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Dat zag ik ook. Snap niet helemaal waarom ze dan alle automatische toezeggingen volledig honoreren ipv bijv.50%. Zoals ze ook vaak doen.
Misschien dat op het moment dat automatisch toezeggen werd toegekend er nog genoeg open was voor alle toezeggen maar dat er daarna nog investeringen uit het eigen netwerk zijn gedaan.
pi_212512065
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:53 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Misschien dat op het moment dat automatisch toezeggen werd toegekend er nog genoeg open was voor alle toezeggen maar dat er daarna nog investeringen uit het eigen netwerk zijn gedaan.
Dat zou inderdaad kunnen. Dan maar op de volgende wachten.
pi_212512074
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:47 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Gemist omdat ik mijn eigen laptop aan een nieuwe collega heb uitgeleend, en de laptop waar ik nu op werk laat het doorklikken naar de bevestiginslink niet toe :(

Volgende ronde dan maar :)
Oh, dat is wel heel erg balen. Ik kan het alleen mezelf aanrekenen dat ik niet eerder doorklikte.

Maar inderdaad, dan de volgende ronde maar.
pi_212512529
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:53 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
En die hebben dan blijkbaar voorrang op automatische investeerders. Klinkt ergens ook wel logisch vanuit de ondernemer gezien. Zijn kennissenkring heeft natuurlijk een grotere gunfactor al snap ik niet helemaal dat die zo lang hebben gewacht met inschrijven want die familielink ging al een tijdje rond mag je aannemen.
Pecunia non olet
pi_212512552
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:47 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Gemist omdat ik mijn eigen laptop aan een nieuwe collega heb uitgeleend.....
Stel m aansprakelijk voor de financiële en emotionele schade ~O>
Pecunia non olet
pi_212512661
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:57 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Ik had ze de 15de gemaild en ook nog geen antwoord. Als een antwoord een tijdje uitblijft, is mijn ervaring, dat er wat wordt bekokstoofd. Al ben ik wel van mening dat een zichzelf serieus nemend commercieel bedrijf binnen één of hooguit twee dagen een mail moet beantwoorden (geen nieuws is óók nieuws). Sowieso zou Collin moeten doorpakken en kenbaar maken hoe de investeerders gecompenseerd gaan worden voor het járenlange getraineer.
Bekokstoven is prima als dat tot betaling leidt. Mindere communicatie is ook best als er uiteindelijk cash op tafel komt. Dan is alles gauw vergeten en vergeven wat mij betreft O-)
Pecunia non olet
pi_212513835
quote:
12s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:32 schreef peterc het volgende:
dan opmerkelijk dat onderstaand niet is ingevuld in de EBI,

[..]

Maar wat mij betreft nog opmerkelijker is, er staat in de EBI "Bestedingsdoel: Financieren van de woning aan de Parkstraat 4 te Zaandam" (wat dus een ander project is van diezelfde geldnemer) terwijl het gaat over "Varsseveldseweg 118-120 7003 AA Doetinchem". Volgens mij zien ze bij sig de ebi als een verplicht nummertje maar wordt er op geen enkele manier echt aandacht aan gegeven, bij Rechtsvorm staat: "Zaankamers" (kan iemand me uitleggen welke rechtsvorm dat is?).
pi_212513940
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 18:08 schreef tnhb het volgende:

[..]
Maar wat mij betreft nog opmerkelijker is, er staat in de EBI "Bestedingsdoel: Financieren van de woning aan de Parkstraat 4 te Zaandam" (wat dus een ander project is van diezelfde geldnemer) terwijl het gaat over "Varsseveldseweg 118-120 7003 AA Doetinchem". Volgens mij zien ze bij sig de ebi als een verplicht nummertje maar wordt er op geen enkele manier echt aandacht aan gegeven, bij Rechtsvorm staat: "Zaankamers" (kan iemand me uitleggen welke rechtsvorm dat is?).
Zullen ze bij SIG niet weten wat een rechtsvorm is of laten ze dit de aanvrager invullen?

Zaankamers is een makelaar uit Zaandam in de provincie Noord-Holland.

Het kantoor is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder KvK nummer 58470972 en de vestiging telt 1 werkzaam persoon. De ondernemingsvorm is een Eenmanszaak.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 19:18:28 #82
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_212514708
CRE projecten Erfurt, Emmerik, Saksen, Mesekenhagen..... betreffende leningnemers zijn allemaal volledig of gedeeltelijk verbonden met Harthoorn. Ik ben heel benieuwd welke kant het nu zal opgaan met CRE. In december schreven de heren dat met AFM was afgesproken dat ze géén nieuwe Harthoorn projecten meer zouden aanbieden. Dit is ongetwijfeld een eis geweest van AFM. CRE verwachtte toen nog om midden of eind januari de vergunning te krijgen.
We weten allemaal van deze club dat ze niet erg goed zijn in het doen van voorspellingen; terugbetalingen komen ook steevast later dan wat zij aanvankelijk nog als 'zeer waarschijnlijke aflossingsdatum' opgeven.

Als CRE niets meer kan/mag betekenen voor Harthoorn, dan zal laatstgenoemde wellicht ook geen belang meer hebben om deze club nog langer te faciliteren. En als de twee heren het helemaal op eigen kracht moeten doen, dan weet ik nog niet hoe solide dit platform zal zijn. Inmiddels is cruciale vergunningsdatum van 14 november al meer dan 4 maanden geleden. Sindsdien dus geen projecten voor de crowd, alleen nog enkele voor private investeerders.
Als het platform nog terugkeert verwacht ik in ieder geval dat de tarievenstructuur op de schop gaat. Projecten 'vrij van eenmalige bemiddelingskosten' zullen we niet meer gaan meemaken, denk ik.
pi_212514857
Linkje Italiaans huis

SPOILER2 links
pi_212515525
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:18 schreef InVestEerder het volgende:
CRE projecten Erfurt, Emmerik, Saksen, Mesekenhagen..... betreffende leningnemers zijn allemaal volledig of gedeeltelijk verbonden met Harthoorn.
Voor zover ik kan zien in de GmbH structuren lijkt Garageboxen Emmerik wel, maar Garageboxen Erfurt geen directe link met Harthoorn te hebben. Dit lijkt ook bevestigd te worden door het feit dat in de pitch van Emmerik wel en in de pitch van Erfurt geen melding wordt gemaakt van het van toepassing zijn van de beleidsverklaring van belangenconflicten.
Of het iets uitmaakt voor de afhandeling van beide projecten: geen idee :)
pi_212518390
Nieuwe invest NLI
opent morgenochtend (21FEB)

36mnd
9,2%

voorgaande tranches liepen op schema.

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Soly_International_BV

De S*ly groep ontwikkelt zich sterk. Met het toetreden van nieuwe (minderheids)aandeelhouders in 2022 en 2023 is volop ingezet op groei. Op de Nederlandse markt behoort S*ly tot de grootste spelers en binnen afzienbare tijd is S*ly actief in 10 Europese landen. Investeerders hebben eerder via NLInvesteert in 6 tranches financiering verstrekt voor het opbouwen van een leaseportefeuille in Zuid Afrika. Met de nu gevraagde financiering worden de 6 tranches geherfinancierd en samengevoegd tot één lening.

Aan investeerders van NLInvesteert wordt de mogelijkheid geboden een lening van EUR 2.500.000,= te verstrekken. Beide Bedrijfsleningenfondsen van NLInvesteert vullen hiervan in totaal EUR 1.000.000,= in. Deze lening kent een looptijd van 36 maanden en de rentevergoeding bedraagt 9,2% per jaar. De aflossingen bedragen EUR 35.000,= per maand, het restant wordt op einddatum afgelost uit herfinanciering.
pi_212519600
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 16:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Bekokstoven is prima als dat tot betaling leidt. Mindere communicatie is ook best als er uiteindelijk cash op tafel komt. Dan is alles gauw vergeten en vergeven wat mij betreft O-)
Ik zit er niet in maar ik neem aan dat dit dezelfde is. Was dit bekend bij jullie?
https://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/1790835/procede-holding-b-v.aspx
pi_212519750
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:18 schreef InVestEerder het volgende:
Als het platform nog terugkeert verwacht ik in ieder geval dat de tarievenstructuur op de schop gaat. Projecten 'vrij van eenmalige bemiddelingskosten' zullen we niet meer gaan meemaken, denk ik.
Ik vind het op zich niet erg om iets te betalen aan een platform, als ze wat aan mij verdienen dan zullen ze meer gemotiveerd zijn om iets beter hun best te doen voor ons als investeerders. Het liefst zelfs maandelijks een beetje zodat de continuïteit van het platform beter is op de lange termijn. Aangezien HCN toen ook hun structuur zo moest aanpassen met de vergunning lijkt me dat zij dat ook wel zullen doen.

Maar als wij dus veel zaken doen en een beetje korting krijgen bij een platform op de tarieven vind ik het ook niet meer dan logisch. Als we namelijk kijken bij platformen die niet per project een overschrijving doet zie je al gauw dat er ook een schaalvoordeel behaald wordt voor hun.
pi_212520081
Garageboxen Emmerik
20-02-2024
De Duitse leningnemer SSI Special Select Invest AG werkt tot op heden niet mee aan een spoedige aflossing en bijbehorende rentebetaling, dit ondanks de volledige oplevering van het garagepark. De Stichting is derhalve aan het overwegen om gebruik te maken van de aandelenverpanding en/of de aandelen te veilen aankomende maand. De mogelijke koper van de aandelen is reeds bekend en heeft de gelden hiervoor beschikbaar. Vervolgens kan per ommegaande de herfinanciering plaatsvinden voor aflossing van de Crowdrealestate lening. Aankomende maand staat nog een overleg ingepland tussen de leningnemer en de Stichting om alsnog tot een spoedige aflossing te komen. Bij nieuwe ontwikkelingen houden wij u op de hoogte.
pi_212520358
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 06:24 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik zit er niet in maar ik neem aan dat dit dezelfde is. Was dit bekend bij jullie?
https://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/1790835/procede-holding-b-v.aspx
Ik vrees van wel. Hij heeft het lang weten te rekken..... Dan zal de verkoop van de woning de eerstvolgende logische stap zijn, nu er geen inkomsten uit die B.V. meer komen. Of er moet intussen een nieuwe B.V. actief zijn, dat zou ook zomaar kunnen, prof. dr. ir. Geert Versteeg is nog gladder dan een paling in een emmer frituurvet.
Pecunia non olet
pi_212520380
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 18:16 schreef KrekelJapie het volgende:
Zullen ze bij SIG niet weten wat een rechtsvorm is of laten ze dit de aanvrager invullen?
Ik neem aan het laatste (en dat ze er verder ook geen aandacht meer aan geven). Dan nog hebben ze op een bepaalde manier wel een zorgplicht om bijvoorbeeld minimaal globaal te beoordelen of dat wat is ingevuld op basis van hun kennis en/of beschikbare informatie correct zou kunnen zijn. Best jammer, die ebi werd gepresenteerd als iets wat de investerders zou moeten helpen, tot op heden lijkt het vooral een papieren tijger en krijg ik bijna het gevoel dat we het beter niet kunnen hebben omdat ik steeds meer de indruk krijg dat er niet al te serieus mee wordt omgegaan.
pi_212520397
De afgelopen jaren investeerde je bij Lendahand in twee soorten projecten: leningen direct aan bedrijven en leningen aan lokale partners/financiële instellingen (FI’s).

De prestaties van de financiële instellingen zijn goed: een netto rendement van 4% (rente minus afschrijvingen). Echter, te veel bedrijven waar je direct aan kon lenen zijn in de problemen gekomen. De kans is aanwezig dat ook jij hebt geïnvesteerd in één of meer van deze projecten.

De komende periode zullen we er alles aan blijven doen om zo veel mogelijk van de achterstallige betalingen terug te vorderen. Dat is helaas een tijdrovend proces en zal in sommige gevallen leiden tot afschrijvingen. We zullen je blijven informeren per e-mail en vanaf nu kun je de updates ook terugvinden op je dashboard onder het kopje ‘Investeringen’.

We begrijpen dat financiële verliezen leiden tot teleurstelling en daar weegt de positieve impact niet altijd tegenop. Lendahand neemt twee concrete maatregelen die moeten zorgen voor een betere balans tussen rendement en impact:

Maatregel 1: Een partner voor directe leningen
Lendahand gaat een samenwerking aan met een gerenommeerde Nederlandse impact vermogensbeheerder voor het aanbieden van directe leningen. Zij hebben decennialang ervaring met het aanbieden van directe leningen aan bedrijven in opkomende markten als onderdeel van een groot impact fonds. Het historisch netto rendement is daarbij positief. Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Daarnaast zal het aandeel directe leningen als percentage van het totale aanbod afnemen. Lendahand zal zelf nog maar mondjesmaat directe leningen aanbieden afkomstig uit ons eigen netwerk. Dat zullen we alleen doen als die leningen voldoen aan maatregel 2.

Maatregel 2: Verhoogde risico standaarden en betere communicatie
Per direct introduceren we een verbeterde kredietbeoordeling: een score van A tot en met E. Deze score staat op onze projectpagina bij ieder project prominent aanwezig. Simpel gesteld boden we in het verleden projecten aan met een score van A tot en met D. Vanaf nu zullen we enkel nog projecten aanbieden met een kredietscore van A of B. Dit zijn projecten met een historisch positief netto rendement. Maar opnieuw: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Lees hier meer over hoe onze krediet beoordelingsscore tot stand komt.

Bovenstaande maatregelen hebben tot gevolg dat financiële instellingen een groter onderdeel zullen vormen van ons project aanbod. Een financiële instelling biedt kredietmogelijkheden voor ondernemers die doorgaans geen toegang hebben tot traditionele banken. Wanneer je in een financiële instelling investeert, bereik je meerdere kleine ondernemers in opkomende landen doordat de financiële instelling het bedrag verdeeld.

Dankzij de lokale aanwezigheid en persoonlijk contact kunnen deze instellingen de behoeften van ondernemers gemakkelijker begrijpen. Deze instellingen richten zich vaak op vrouwenemancipatie en bieden groepsleningen aan, waarbij leningnemers gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de terugbetaling van de lening, wat een zeer effectieve methode is.

Meer weten over de positieve impact and het belang van financiele instellingen? Lees meer in deze blogpost.

Heb je specifieke vragen over deze e-mail of over jouw investeringen? We komen graag met je in contact via info@lendahand.com

Met vriendelijke groet,

Koen The
CEO Lendahand

----------

Een paar honderd euro ophalen voor de plaatselijke missionaris was al die tijd al een beter idee ;)
Arme landen steunen is altijd goed maar zie het niet als een investering die terug moet komen.
Pecunia non olet
pi_212520504
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 08:19 schreef cubje het volgende:
Garageboxen Emmerik
20-02-2024
De Duitse leningnemer SSI Special Select Invest AG werkt tot op heden niet mee aan een spoedige aflossing en bijbehorende rentebetaling, dit ondanks de volledige oplevering van het garagepark. De Stichting is derhalve aan het overwegen om gebruik te maken van de aandelenverpanding en/of de aandelen te veilen aankomende maand. De mogelijke koper van de aandelen is reeds bekend en heeft de gelden hiervoor beschikbaar. Vervolgens kan per ommegaande de herfinanciering plaatsvinden voor aflossing van de Crowdrealestate lening. Aankomende maand staat nog een overleg ingepland tussen de leningnemer en de Stichting om alsnog tot een spoedige aflossing te komen. Bij nieuwe ontwikkelingen houden wij u op de hoogte.
De Stichting is derhalve aan het overwegen om gebruik te maken van de aandelenverpanding.

De besluitvaardigheid spat er van af ! Man, man, man.....
pi_212520662
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:10 schreef obligataire het volgende:

----------

Een paar honderd euro ophalen voor de plaatselijke missionaris was al die tijd al een beter idee ;)
Arme landen steunen is altijd goed maar zie het niet als een investering die terug moet komen.
Nu ben ik geen voorstander van missionarissen, maar zeker wel van het steunen van kleine ondernemers in arme landen. Dus meestal stop ik in elk project van Lendahand wel wat geld. En ja, dan weet je inderdaad dat het niet altijd terugkomt en ook ik heb daar een negatief rendement. Dat zie ik dan maar als een gift 😉
pi_212520666
quote:
De afgelopen jaren investeerde je bij Lendahand in twee soorten projecten: leningen direct aan bedrijven en leningen aan lokale partners/financiële instellingen (FI’s).

De prestaties van de financiële instellingen zijn goed: een netto rendement van 4% (rente minus afschrijvingen). Echter, te veel bedrijven waar je direct aan kon lenen zijn in de problemen gekomen. De kans is aanwezig dat ook jij hebt geïnvesteerd in één of meer van deze projecten.

De komende periode zullen we er alles aan blijven doen om zo veel mogelijk van de achterstallige betalingen terug te vorderen. Dat is helaas een tijdrovend proces en zal in sommige gevallen leiden tot afschrijvingen. We zullen je blijven informeren per e-mail en vanaf nu kun je de updates ook terugvinden op je dashboard onder het kopje ‘Investeringen’.

We begrijpen dat financiële verliezen leiden tot teleurstelling en daar weegt de positieve impact niet altijd tegenop. Lendahand neemt twee concrete maatregelen die moeten zorgen voor een betere balans tussen rendement en impact:

Maatregel 1: Een partner voor directe leningen
Lendahand gaat een samenwerking aan met een gerenommeerde Nederlandse impact vermogensbeheerder voor het aanbieden van directe leningen. Zij hebben decennialang ervaring met het aanbieden van directe leningen aan bedrijven in opkomende markten als onderdeel van een groot impact fonds. Het historisch netto rendement is daarbij positief. Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Daarnaast zal het aandeel directe leningen als percentage van het totale aanbod afnemen. Lendahand zal zelf nog maar mondjesmaat directe leningen aanbieden afkomstig uit ons eigen netwerk. Dat zullen we alleen doen als die leningen voldoen aan maatregel 2.

Maatregel 2: Verhoogde risico standaarden en betere communicatie
Per direct introduceren we een verbeterde kredietbeoordeling: een score van A tot en met E. Deze score staat op onze projectpagina bij ieder project prominent aanwezig. Simpel gesteld boden we in het verleden projecten aan met een score van A tot en met D. Vanaf nu zullen we enkel nog projecten aanbieden met een kredietscore van A of B. Dit zijn projecten met een historisch positief netto rendement. Maar opnieuw: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Lees hier meer over hoe onze krediet beoordelingsscore tot stand komt.

Bovenstaande maatregelen hebben tot gevolg dat financiële instellingen een groter onderdeel zullen vormen van ons project aanbod. Een financiële instelling biedt kredietmogelijkheden voor ondernemers die doorgaans geen toegang hebben tot traditionele banken. Wanneer je in een financiële instelling investeert, bereik je meerdere kleine ondernemers in opkomende landen doordat de financiële instelling het bedrag verdeeld.

Dankzij de lokale aanwezigheid en persoonlijk contact kunnen deze instellingen de behoeften van ondernemers gemakkelijker begrijpen. Deze instellingen richten zich vaak op vrouwenemancipatie en bieden groepsleningen aan, waarbij leningnemers gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de terugbetaling van de lening, wat een zeer effectieve methode is.

Meer weten over de positieve impact and het belang van financiele instellingen? Lees meer in deze blogpost.

Heb je specifieke vragen over deze e-mail of over jouw investeringen? We komen graag met je in contact via info@lendahand.com

Met vriendelijke groet,

Koen The
CEO Lendahand

----------

Men komt er wel erg laat achter dat investeerders slechte bedrijfsvoering niet accepteren. Ben benieuwd of men het tij kan keren. Ik heb LDH in iedergeval 4 jaar geleden al de rug toegekeerd en ben niet van plan terug te keren.
pi_212520985
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:02 schreef obligataire het volgende:
Ik vrees van wel. Hij heeft het lang weten te rekken..... Dan zal de verkoop van de woning de eerstvolgende logische stap zijn, nu er geen inkomsten uit die B.V. meer komen.
Helaas zullen er dan nu wel allerlei andere schuldeisers zijn, waaronder waarschijnlijk de belastingdienst.
Collin heeft geen hypotheek op het huis, de enige zekerheid is een persoonlijke borgstelling door Versteeg.

Als dit uitloopt op een volledige afschrijving dan is dit Collin wel aan te rekenen, vind ik.
pi_212521061
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:27 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Helaas zullen er dan nu wel allerlei andere schuldeisers zijn, waaronder waarschijnlijk de belastingdienst.
Collin heeft geen hypotheek op het huis, de enige zekerheid is een persoonlijke borgstelling door Versteeg.

Als dit uitloopt op een volledige afschrijving dan is dit Collin wel aan te rekenen, vind ik.
In deze situatie hebben ze het véél te lang laten door etteren.
Afspraak op afspraak is niet nagekomen. Dan moet je gewoon door pakken.
pi_212521154
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:07 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik neem aan het laatste (en dat ze er verder ook geen aandacht meer aan geven). Dan nog hebben ze op een bepaalde manier wel een zorgplicht om bijvoorbeeld minimaal globaal te beoordelen of dat wat is ingevuld op basis van hun kennis en/of beschikbare informatie correct zou kunnen zijn. Best jammer, die ebi werd gepresenteerd als iets wat de investerders zou moeten helpen, tot op heden lijkt het vooral een papieren tijger en krijg ik bijna het gevoel dat we het beter niet kunnen hebben omdat ik steeds meer de indruk krijg dat er niet al te serieus mee wordt omgegaan.
Mee eens, het EBI is bij veel partijen ook niet overzichtelijk en had beter in een goede vorm op de investeringskans pagina gegoten kunnen worden. Althans dat zou het fijnste zijn voor de investeerders.

Iedereen moet dezelfde informatie weergeven, maar ik vind dat er wel veel verschil zit tussen de opmaak van de documenten van verschillende partijen. Zo vind ikzelf het EBI van GVE wel duidelijker door de opmaak en tabellen, als ik die vergelijk met andere CF partijen.
pi_212521344
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:46 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Nu ben ik geen voorstander van missionarissen, maar zeker wel van het steunen van kleine ondernemers in arme landen. Dus meestal stop ik in elk project van Lendahand wel wat geld. En ja, dan weet je inderdaad dat het niet altijd terugkomt en ook ik heb daar een negatief rendement. Dat zie ik dan maar als een gift 😉
Vroeger, in ons dörpke a/d Maas , had je een paar mensen wie werkzaam waren in de Missie. Die kregen regelmatig geld vanuit het dörpke en dan wist je of hoopte je dat het goed besteed was. In ieder geval bleef er onderweg niets aan de strijkstok hangen.
Pecunia non olet
pi_212521410
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:00 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Voor zover ik kan zien in de GmbH structuren lijkt Garageboxen Emmerik wel, maar Garageboxen Erfurt geen directe link met Harthoorn te hebben. Dit lijkt ook bevestigd te worden door het feit dat in de pitch van Emmerik wel en in de pitch van Erfurt geen melding wordt gemaakt van het van toepassing zijn van de beleidsverklaring van belangenconflicten.
Of het iets uitmaakt voor de afhandeling van beide projecten: geen idee :)
Beide initiatiefnemers zijn toch SS*I Sel+ect?
Pecunia non olet
pi_212521553
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:05 schreef obligataire het volgende:

[..]
Beide initiatiefnemers zijn toch SS*I Sel+ect?
Emmerich is van SS*I Select en BO*X Garageboxen van vriend Hartho*orn. bij Erfurt geen melding van BO*X.
pi_212521600
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:36 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
In deze situatie hebben ze het véél te lang laten door etteren.
Afspraak op afspraak is niet nagekomen. Dan moet je gewoon door pakken.
Mee eens. Ik heb zelf ook al diverse malen bij ze op actie aangedrongen. Vaak laat ik Beheer met rust maar dit is er eentje waar ik altijd al scherp op was omdat ik het gevoel had dat wij en Collin telkens met mooie praatjes en uitsteltactieken belazerd werden door de Professor. Ik ben benieuwd met welk verhaal Collin straks komt. Een tekst waarbij iedere letter en leesteken zorgvuldig wordt gewogen vermoed ik.
Pecunia non olet
pi_212521905
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:12 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Emmerich is van SS*I Select en BO*X Garageboxen van vriend Hartho*orn. bij Erfurt geen melding van BO*X.
Inderdaad, en Harthoorn lijkt geen direct belang in SS*I te hebben.

Het is een beetje ingewikkeld: er is een hele rits van "Box-I*t" GmbH's, waarbij bijv. Emmerik onder "Box-I*t 1" valt en Erfurt onder "Box-I*t 3". Harthoorn is mede-eigenaar van "Box-I*t Verwaltungs GmbH" waaronder "Box-I*t" GmbH's 1 (Emmerik), 4 en 6 vallen, maar niet de andere "Box-I*t GmbH's (waaronder "Box-I*t 3" van project Erfurt).
Zie:
https://www.northdata.com(...)cht+Siegen+HRB+11002
https://www.northdata.com/Box-it+3+GmbH%2C+Wilnsdorf%2C+Germany
pi_212521943
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:27 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Vandaag telefonisch contact gehad met Collin inzake P**roc**ede.
Samenvatting:
SPOILER2 links
Pecunia non olet
pi_212522204
Het valt me op dat CCF steeds meer gebruik maakt van non-publieke projecten (van twijfelachtige kwaliteit). Deze week ploften er al 3 in mijn mailbox.
pi_212522262
Samenvatting:

SPOILER2 links
Goed werk Obli !
pi_212523568
Het scheepje GVE/MS Brisant is inmiddels na 6 jaar van keurige aflossing in veilige haven beland.
Gelukkig zinken die dingen niet allemaal ^O^
Pecunia non olet
pi_212525024
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:41 schreef obligataire het volgende:
Het scheepje GVE/MS Brisant is inmiddels na 6 jaar van keurige aflossing in veilige haven beland.
Gelukkig zinken die dingen niet allemaal ^O^
Voor het geval het wel mis gaat schijnt er ook nog iets te zijn als een verzekering op het schip, maar goed ik weet niet of de platformen dat ook eisen bij het aanbieden van de lening. (natuurlijk ook verpanden aan het platform)
pi_212525573
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:49 schreef raser1981 het volgende:
Non-publieke funding CCF

SPOILER2 links
Ze krijgen hem zeker niet vol (momenteel op 62%) want hij staat nu gewoon openbaar op de site:

Modare B.V.
€ 1.000.000 | 9,0% rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/modare-b-v/
pi_212525664
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ze krijgen hem zeker niet vol (momenteel op 62%) want hij staat nu gewoon openbaar op de site:

Modare B.V.

Ik ben er ook niet echt kapot van, dus ik sla over.
pi_212525835
quote:

[..]

Modare B.V.

Met al die deelaflossingen (als het lukt tenminste) hou je er geen drol aan rente aan over maar wel een bak administratief werk.
Pecunia non olet
pi_212526310
In januari 2024 heeft u geïnvesteerd in Lee***uwman Automotive met leningnummer 00046657. Na de activering van deze lening zou er hypotheek gevestigd worden ten behoeve van het onroerend goed gelegen aan de H***ofjes 44 te Middelharnis.

Door onvoorziene gebreken aan het onroerend goed heeft de overdracht niet plaatsgevonden en zijn de gelden bij Collin niet uitgeboekt, waardoor er geen hypotheek gevestigd is. Hierdoor is de lening niet formeel tot stand gekomen.

Met de ondernemer zijn wij overeengekomen dat de rente tot 23 februari 2024 wordt voldaan. De rente tot 23 februari 2024 + het door uw geïnvesteerde bedrag zullen worden gestort op uw rekening courant.

---------------
Dit project kwam heel langzaam vol en er werden ook wat losse flodders afgevuurd dat er 'wat' zou spelen maar daar kwam geen verduidelijking op. Goed dat Collin de procedures volgt.
Pecunia non olet
pi_212526465
Om 16.00 u begon een AMA van MAX CF. Ik heb helaas het eerste deel gemist en juist daarin is denk ik de stravaza rond de C*rb*lo-projecten behandeld. Is er iemand die daar iets over kan posten?
pi_212526977
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:31 schreef Slingervinger het volgende:
Om 16.00 u begon een AMA van MAX CF. Ik heb helaas het eerste deel gemist en juist daarin is denk ik de stravaza rond de C*rb*lo-projecten behandeld. Is er iemand die daar iets over kan posten?
Helaas wist ik niet dat deze sessie er was, ik heb recent nog wel contact gehad over de opnames van de vorige sessie en een link hiervoor gekregen, maar voor deze heb ik zelf geen aankondiging gezien. Dus ik zou ze even om de link vragen (en dan heb ik ook wel interesse), de vorige keer kreeg ik die vrijwel per omgaande samen de de links voor twee eerdere sessies.

Afgelopen weken een discussie met ze gehad over de fouten in het jaaroverzicht en de conclusie was: dit is het, iets anders kan ons platform niet leveren en het is geen administratie systeem. Dus als er fouten zijn gemaakt bij een aflossing dan wordt die in het geheel verwijderd en met een nieuwere datum weer toegevoegd (ook al is dat dan in een ander jaar en was het saldo al opgenomen!). Echt onvoorstelbaar, op die manier is formeel de status per 31/12 dus niet normaal vast te stellen.
pi_212527125
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:25 schreef tnhb het volgende:

[..]

Afgelopen weken een discussie met ze gehad over de fouten in het jaaroverzicht en de conclusie was: dit is het, iets anders kan ons platform niet leveren en het is geen administratie systeem. Dus als er fouten zijn gemaakt bij een aflossing dan wordt die in het geheel verwijderd en met een nieuwere datum weer toegevoegd (ook al is dat dan in een ander jaar en was het saldo al opgenomen!). Echt onvoorstelbaar, op die manier is formeel de status per 31/12 dus niet normaal vast te stellen.
staat het jaaroverzicht op de website? Ik heb het niet kunnen vinden
pi_212527131
quote:

[..]

Modare B.V.

Een camping kopen om deze vol te plempen met stacaravans voor arbeidsmigranten. Geen permanente bewoning dus schijnbaar is het toegestaan maar ik denk niet dat andere kampeerders, omwonenden en de lokale overheid enthousiast zijn. Ikzelf ook niet.
pi_212527493
quote:
Lendahand zal zelf nog maar mondjesmaat directe leningen aanbieden afkomstig uit ons eigen netwerk.
Ik begrijp dat wel, het achter de broek aanzitten van die directe leningnemers kost hun veel tijd en moeite terwijl ze relatief gezien maar een klein deel van de portefeuille uitmaken.

Hier een recent voorbeeld:
quote:
Cafe Peru heeft aangegeven dat hun afnemer slechts een deel van de afgenomen koffiebonen heeft betaald, te weten 2 van de 5 containers. Tegelijkertijd heeft het bedrijf ons laten weten dat de koffiemarkt momenteel onder druk staat. Dientengevolge hebben ze aan hun leningverstrekkers gevraagd om hun terugbetalingen voor bepaalde tijd uit te mogen stellen (6 maanden).

Lendahand wil hier niet zomaar mee akkoord gaan en we zoeken nu uit hoe de vork financieel gezien precies in de steel zit. Pas als blijkt dat uitstel echt noodzakelijk is en ook de andere leningverstrekkers hier achter staan, kunnen we een dergelijk verzoek serieus in behandeling nemen.
In het algemeen doe ik aan crowdfunding voor het rendement maar Lendahand is een daarbij een uitzondering. Ik hoop dat door het investeren in kleine ondernemers er door een hefboomwerking ter plaatse meer welvaart ontstaat waardoor de levenstandaard er ook omhoog gaat. Het idee is door het geld wat terug komt opnieuw te investeren meer effect te creëren dan eenmalig een bedrag te doneren aan een goed doel.
Door de kleine bedragen is het rendement sowieso al nihil. Tot nu toe zijn alle investeringen weer terug gekomen, zij het soms met jaren vertraging, maar mocht ik er wat bij inschieten dan is dat niet erg.
Lendahand valt bij mij wat tussen de goede-doelen-donatiecrowdfunding en het rendementscrowdfunding waar we het hier meestal over hebben in.

N.B. Ik snap overigens niet waarom investeerders bij LdH graag met volledige naam en foto onder een project geplaatst willen worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 21-02-2024 19:18:50 (N.B. toevoeging) ]
pi_212527497
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:31 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb de AMA wel meegeluisterd en hoorde diverse opvallende uitspraken:
- De financiële situatie van de Max Property Group is ‘prudent’ volgens de financiële man.
- Ze hebben zelf ook meegedaan in leningen van Max Crowdfund. Hiervan staat nog € 650.000 open waarvan ze 30% afgeschreven hebben.
- Ze zitten voor € 238.000 in Blue Touch en daarvan komen regelmatig betalingen van binnen (toeval dat ze hier veel aandacht aan besteden?)
- De financiële situatie van Max Crowdfund is matig (mede door de rekening van de AFM ter hoogte van € 75.000) en 5 minuten na het begin van de AMA werd al gezegd dat als Max failliet gaat de stichting zekerheden doorgaat met de afwikkeling van de projecten.
- Max Crowdfund wordt, in hun eigen woorden, afgewikkeld, afgerond, lamgelegd etc.
- De diverse leningnemers kwamen langs. Met sommigen is contact en vooruitgang, met anderen niet. De juristen hebben het in elk geval druk.
- Bij Corb*elo zijn ondertussen 14 panden verkocht, het geld ligt bij de ‘receivers’ en ze verwachten dit voor eind februari over te kunnen maken.
- De curator van Corb*elo laat ook Ch.lon Smith failliet gaan en heeft MAX gevraagd of ze nog vorderingen op hem hebben.
- De funding van de eerste lening via KOM duurde langer als gedacht maar het tempo gaat omhoog. Vandaag gaat project 2 live en men wil naar 1 project per week toe.
- Eén van de redenen dat MAX geen vergunning gekregen heeft van de AFM is omdat Felix B.. in het bestuur zat. De AFM heeft hem afgekeurd als bestuurder.

Bovenstaande is wat mij persoonlijk opviel als crowdfunder van MAX. Daarnaast ook het nodige over Kazpar waar ze nu dus mee verder gaan en andere zaken maar die zijn bij mij wat minder blijven hangen.
pi_212527600
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:40 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik heb 11 leningen lopen bij MCF die allen eind 2022 afgelost hadden moeten zijn.
Hier is niets van terechtgekomen tot op heden. Heb nog steeds geen enkele aflossing ontvangen.
Ik heb in ieder geval besloten om bij mijn belastingaangifte niks op te geven van Max Crowdfund.
Wat een incompetente bende is het daar! Ik ga hier géén VRH betalen over geld wat ik toch niet meer terug zie komen!
pi_212528902
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:40 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ja, ik kan alleen niet inloggen op de site komen. Er is, ik meen ergens bij de mutaties, de mogelijkheid om voor jaaroverzicht te kiezen. Zodra ik weer kan inloggen zal ik even kijken waar ze het "verstopt" hadden, maar de login geeft err_connection_refused nog voor ik naam/pwd kan invoeren.
pi_212534445
SIG Doetinchem open / lage schijven gaan rap & bij CCF de chalet boys open en die schiet ook aardig op. Maar een van de twee meegepakt.
pi_212534512
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met al die deelaflossingen (als het lukt tenminste) hou je er geen drol aan rente aan over maar wel een bak administratief werk.
Wel een leuke om verder te komen bij de loyaliteitskorting.
pi_212534596
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:07 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ik ga zelf niet meedoen , maar ik denk dat hij weinig moeite zal hebben om die chalets gevuld te krijgen. Ik denk dat ie nu al een wachtlijst heeft.
Pecunia non olet
pi_212536556
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:37 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ja, ik kan alleen niet inloggen op de site komen. Er is, ik meen ergens bij de mutaties, de mogelijkheid om voor jaaroverzicht te kiezen. Zodra ik weer kan inloggen zal ik even kijken waar ze het "verstopt" hadden, maar de login geeft err_connection_refused nog voor ik naam/pwd kan invoeren.
Gevonden; gaat via My Wallets, op dat scherm staat rechtsonder een blauwe knop met Generate yearly report, links daarvan kan je het jaartal kiezen. Download start vanzelf als je de blauwe knop aanklikt
pi_212536840
Kleine nieuwe Collin:

Klussenbedrijf boba en Gini s schoonmaak 777

€ 25.000 | 8,0% rente | 60 maanden

Met tweede hypotheek.
SPOILER2 links
pi_212537071
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:16 schreef Slijker het volgende:

[..]
Ik heb 11 leningen lopen bij MCF die allen eind 2022 afgelost hadden moeten zijn.
Hier is niets van terechtgekomen tot op heden. Heb nog steeds geen enkele aflossing ontvangen.
Ik heb in ieder geval besloten om bij mijn belastingaangifte niks op te geven van Max Crowdfund.
Wat een incompetente bende is het daar! Ik ga hier géén VRH betalen over geld wat ik toch niet meer terug zie komen!
Wat dat laatste betreft ben ik het helemaal eens. Probleem is echter dat het gaat om de situatie op 1-1-2023 en niet vanuit het perspectief van vandaag. Zelf heb ik projecten uit 2022 die op 1-1-23 nog niet in default waren
pi_212537113
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:07 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ik heb nog 1 project nodig voor Diamant status bij Collin. Toch doe ik niet mee omdat ik geen zin heb in een project dat zo overduidelijk in een grijs gebied opereert.
pi_212537170
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 14:05 schreef Tjalala het volgende:
Kleine nieuwe Collin:

Met tweede hypotheek.
SPOILER2 links
Leuke kleine lening met m.i. ruime zekerheden in d.m.v. de 2e hypotheek op zo te zien een mooie nieuwbouwwoning.
Als er iemand een linkje van deze kleine lening kan bemachtigen dan hou ik mij zeker aanbevolen want deze zit natuurlijk heel snel vol.
pi_212537412
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2024 14:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Leuke kleine lening met m.i. ruime zekerheden in d.m.v. de 2e hypotheek op zo te zien een mooie nieuwbouwwoning.
Als er iemand een linkje van deze kleine lening kan bemachtigen dan hou ik mij zeker aanbevolen want deze zit natuurlijk heel snel vol.
Waarschijnlijk een onderaannemer. Niet veel te vinden over dit bedrijf.
pi_212537548
quote:
Kleine nieuwe Collin:

Met tweede hypotheek.
SPOILER2 links
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 14:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Waarschijnlijk een onderaannemer. Niet veel te vinden over dit bedrijf.
Ik kan er inderdaad ook, buiten werkspot, weinig over vinden.
Misschien kan @Jaco078 ons verder helpen?
pi_212537904
quote:
Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van € 525.000,- op het woonhuis aan de Wolfspootstraat 16, 8245 JS te Lelystad,
:wtf:
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_212537938
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 15:28 schreef nostra het volgende:

[..]
:wtf:
Iets verder staat:

Er zal naar verwachting op een later moment nog een aanvullende lening aangevraagd worden. De hypothecaire inschrijving zal ook voor die lening gelden, waarbij de investeerders in deze lening als eerste in rang zullen zijn ten opzichte van de toekomstige lening
pi_212537941
quote:
Kansloos om op in te schrijven inderdaad, dat zit zo vol. Verder zijn die kleine projecten altijd wel prima, aloude adagium: met 25k schuld heb jij als schuldnemer een probleem, met 2500k heeft de schuldgever een probleem.
~Ronald Reagan
pi_212537949
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 15:30 schreef Tjalala het volgende:
Er zal naar verwachting op een later moment nog een aanvullende lening aangevraagd worden.
Van een half miljoen? :+
~Ronald Reagan
pi_212537990
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 15:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Van een half miljoen? :+
tot een half miljoen
pi_212538180
quote:

[..]
Wil ook wel meedoen met deze kleine lening.
pi_212538260
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 15:46 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wil ook wel meedoen met deze kleine lening.
Inderdaad interessant.
pi_212538293
Vermoedelijk morgenvroeg om 11 uur open aangezien er niks anders is aangekondigd.

Wvjg heeft volgende week weer een tranche(nummer 5) in het Italiaanse vastgoed.
(6 mnd, 8.5%)
pi_212545013
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 15:56 schreef Tjalala het volgende:
Vermoedelijk morgenvroeg om 11 uur open aangezien er niks anders is aangekondigd.

Wvjg heeft volgende week weer een tranche(nummer 5) in het Italiaanse vastgoed.
(6 mnd, 8.5%)
zit morgen toch pas op 24 uur en nog geen 48 uur?
Linkje nog niet gelukt, bezig!
pi_212545047
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:01 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
zit morgen toch pas op 24 uur en nog geen 48 uur?
Linkje nog niet gelukt, bezig!
48 uur regel bestaat niet meer. Met ECSP heb je het recht om binnen 4 dagen te annuleren.
pi_212545630
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2024 15:01 schreef Horsemen het volgende:

Ik kan er inderdaad ook, buiten werkspot, weinig over vinden.

Ik heb er zelf geen profiel, maar vind wel een Linkedin pagina voor de klusser, Boban, waarin aangegeven is "allelij klusjes en isoleren".
pi_212546110
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:07 schreef Aster1X het volgende:

[..]
Ik heb de AMA wel meegeluisterd en hoorde diverse opvallende uitspraken:
- De financiële situatie van de Max Property Group is ‘prudent’ volgens de financiële man.
- Ze hebben zelf ook meegedaan in leningen van Max Crowdfund. Hiervan staat nog € 650.000 open waarvan ze 30% afgeschreven hebben.
- Ze zitten voor € 238.000 in Blue Touch en daarvan komen regelmatig betalingen van binnen (toeval dat ze hier veel aandacht aan besteden?)
- De financiële situatie van Max Crowdfund is matig (mede door de rekening van de AFM ter hoogte van € 75.000) en 5 minuten na het begin van de AMA werd al gezegd dat als Max failliet gaat de stichting zekerheden doorgaat met de afwikkeling van de projecten.
- Max Crowdfund wordt, in hun eigen woorden, afgewikkeld, afgerond, lamgelegd etc.
- De diverse leningnemers kwamen langs. Met sommigen is contact en vooruitgang, met anderen niet. De juristen hebben het in elk geval druk.
- Bij Corb*elo zijn ondertussen 14 panden verkocht, het geld ligt bij de ‘receivers’ en ze verwachten dit voor eind februari over te kunnen maken.
- De curator van Corb*elo laat ook Ch.lon Smith failliet gaan en heeft MAX gevraagd of ze nog vorderingen op hem hebben.
- De funding van de eerste lening via KOM duurde langer als gedacht maar het tempo gaat omhoog. Vandaag gaat project 2 live en men wil naar 1 project per week toe.
- Eén van de redenen dat MAX geen vergunning gekregen heeft van de AFM is omdat Felix B.. in het bestuur zat. De AFM heeft hem afgekeurd als bestuurder.

Bovenstaande is wat mij persoonlijk opviel als crowdfunder van MAX. Daarnaast ook het nodige over Kazpar waar ze nu dus mee verder gaan en andere zaken maar die zijn bij mij wat minder blijven hangen.
Voor de liefhebbers hierbij de link naar de AMA (AskMeAnything)van MAX gisteren.
https://maxpropertyfund-m(...)ressBarCopied%2Eview
pi_212549170
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:36 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb er zelf geen profiel, maar vind wel een Linkedin pagina voor de klusser, Boban, waarin aangegeven is "allelij klusjes en isoleren".
Wat mij opvalt is het hoge BS gehalte in hun bedrijfsprofiel, een zelden vertoond gezwam m.i. van deze twee zzp'ertjes. En wat sowieso niet uit hun omzet blijkt.

Van de een sluit de bedrijfsnaam al niet aan met de activiteit die genoemd wordt en de ander kan haar bedrijfsnaam niet eens spellen...
Pecunia non olet
pi_212549505
Linkje campers, waarbij de rentelast bij aanvang al 17k is..

Linkje

SPOILER2 links
pi_212550117
quote:

[..]
open
pi_212550127
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 11:02 schreef peterc het volgende:

[..]
open
Meegenomen 👍🏻
pi_212550377
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 11:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Meegenomen 👍🏻
te laat. Wacht dus op beter. :)
pi_212550446
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:14 schreef Jaco078 het volgende:

Linkje

SPOILER2 links
Herfinanciering, werkkapitaal, gefailleerd, renteverlaging, "doelbewust" minder campers verkopen in fucking 2022 _O-, laat maar.
~Ronald Reagan
pi_212550461
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:14 schreef Jaco078 het volgende:

Linkje

SPOILER2 links
Ik laat deze van het duo Peppi en Kokki aan mij voorbij gaan. Er zijn twee redenen het duo en als tweede ben ik bang dat de campermarkt de laatste tijd overspoelt wordt met bedrijven en particulieren die hier geld denken te kunnen verdienen. Als de economie een beetje tegen gaat zitten zal hier behoorlijk de klad in komen. Of te wel voor mijn gevoel is deze markt over zijn top heen.
pi_212550812
Sig pakt goed door.
Beste investeerder in dit project,

Graag melden wij de voortgang in de uitwinning van de lening die officieel 19 januari 2024 had moeten worden afgelost.

Er is door een notaris van dhr. Drost gevraagd om een overzicht van de te betalen aflossing en alle bijkomende kosten die zijn gemaakt om deze aflossing af te dwingen. Er is aangegeven dat er 14 maart 2024 zal worden afgelost.

Wij zullen tot die datum alle acties blijven doen die we hebben ingezet om de aflossing van dit project af te dwingen en te bespoedigen.
Vandaag is online te zien dat de executieveiling is gepland op 27 maart aanstaande.
Zie https://www.openbareverko(...)einde-62-u-nieuwkoop en https://www.veilingbiljet.nl/kavel/3809/zuideinde-62-u-nieuwkoop

Wanneer op 14 maart 2024 de aflossing werkelijk zal plaatsvinden zal de veiling geannuleerd worden.

Met vriendelijke groeten,
Team SamenInGeld

Ben ik zeer blij mee, ook met het signaal voor de toekomst.
pi_212551754
vanochtend behoorlijk bedrag gestort in mijn MAX account, geen mailbericht ontvangen en kan ook niet zien om welke projecten het gaat. In elk geval wel (deels) waargemaakt wat in de AMA van eergisteren werd beloofd
pi_212551830
HCN 153 Hot & Hot Rotterdam vandaag laatste termijn ontvangen / chapeau voor Zheng Li, Xeufang Zhong en Manli Mo, rijmt ook nog, en dat alles zonder gedoe
pi_212551914
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:18 schreef Slingervinger het volgende:
vanochtend behoorlijk bedrag gestort in mijn MAX account, geen mailbericht ontvangen en kan ook niet zien om welke projecten het gaat. In elk geval wel (deels) waargemaakt wat in de AMA van eergisteren werd beloofd
Bij mij de aflossing+rente van project "MCF #1036659 Troisdorf, 53844, Germany - 1/6", conform update van 6-feb.
pi_212551968
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 09:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat mij opvalt is het hoge BS gehalte in hun bedrijfsprofiel, een zelden vertoond gezwam m.i. van deze twee zzp'ertjes. En wat sowieso niet uit hun omzet blijkt.

Van de een sluit de bedrijfsnaam al niet aan met de activiteit die genoemd wordt en de ander kan haar bedrijfsnaam niet eens spellen...
Ik heb meer het idee dat ze niet goed Nederlands spreken/schrijven en verder misschien wat gezwam bij elkaar gecopy/paste hebben. Ze moeten ergens toch wel wat verdiend hebben om het nieuwbouwhuis te kunnen hebben gekocht met een lage LTV, al kan daar ook best wel wat overwaarde van een vorige woning bij zitten. En blijkbaar hebben ze hiernaast nog grotere plannen, gezien de melding van een mogelijk later aanvullende lening en hogere hypotheek dan voor dit project nodig is. Ik zou dan eerst willen weten wat ze nog meer van plan zijn.
pi_212552113
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:37 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb meer het idee dat ze niet goed Nederlands spreken/schrijven en verder misschien wat gezwam bij elkaar gecopy/paste hebben. Ze moeten ergens toch wel wat verdiend hebben om het nieuwbouwhuis te kunnen hebben gekocht met een lage LTV, al kan daar ook best wel wat overwaarde van een vorige woning bij zitten. En blijkbaar hebben ze hiernaast nog grotere plannen, gezien de melding van een mogelijk later aanvullende lening en hogere hypotheek dan voor dit project nodig is. Ik zou dan eerst willen weten wat ze nog meer van plan zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat het verstandig zou zijn voor Collin of de ondernemers om hier nu al uitleg over te geven. Ook daar gaan mensen dan weer verwachtingen van hebben terwijl er misschien nog van alles aan gaat veranderen of dit misschien ook helemaal niet door gaat. Zo wie zo verstandig om de hypotheek meteen hoger in te schrijven omdat dit voor nu qua kosten niets uitmaakt.
Voor deze lening maakt het voor de investeerders ook niks uit aangezien deze lening m.b.t. de zekerheidsrechten voor gaat op de eventuele vervolglening.
pi_212552183
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:32 schreef Inductor het volgende:

[..]
Bij mij de aflossing+rente van project "MCF #1036659 Troisdorf, 53844, Germany - 1/6", conform update van 6-feb.
klopt maar ik heb een veel hoger bedrag ontvangen dan waarvoor ik in de Troisdorfen (zijn 6 deelprojecten met verschillende projectnummers) zat. Er moeten er dus meer afgelost zijn
pi_212552201
quote:
Is er eentje van Bluetouch volgensmij. 746753
pi_212552340
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:54 schreef quepos het volgende:

[..]
Is er eentje van Bluetouch volgensmij. 746753
klopt. Kreeg 521,34 als "capital repayment" op een investering van 500,- 600,- en 61,81 aan interest payment waar 7,20 aan fee af gaat. Geen idee of het enigszins klopt. Ben er in ieder geval tevreden mee. Dit was volgens mij ook een van de minst risicovolle projecten van Bluetouch qua business case.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bobby100 op 23-02-2024 14:12:49 ]
pi_212552399
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:06 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
klopt. Kreeg 521,34 als "capital repayment" op een investering van 500,- en 61,81 aan interest payment waar 7,20 aan fee af gaat. Geen idee of het enigszins klopt. Ben er in ieder geval tevreden mee. Dit was volgens mij ook een van de minst risicovolle projecten van Bluetouch qua business case.
Vreemd dat jij 521,34 gekregen hebt, bij mij is er 479,96 overgemaakt op een investering van 500.
pi_212552416
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:12 schreef quepos het volgende:

[..]
Vreemd dat jij 521,34 gekregen hebt, bij mij is er 479,96 overgemaakt op een investering van 500.
Excuus zie dat ik 600 had ingelegd en dan is het dezelfde verhouding als bij jou. Raar verhaal. Moeten de update maar even afwachten
pi_212552604
Nieuwe Collin lening met 1e hypotheek:

Exploitatie onroerend goed Den Uyl
€ 275.000 | 7,5% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)oerend-goed-den-uyl/

Dit lijkt in eerste instantie geen onaardig project maar wel met een lage rente.

https://www.pandenpaard.n(...)4b08ae6e23ac519c228b

Adres
Buitendijk 21c
3292LA
Strijensas
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 447.000 euro
01-01-2021 449.000 euro
01-01-2020 450.000 euro
01-01-2019 451.000 euro
01-01-2018 449.000 euro
01-01-2017 232.000 euro
01-01-2016 233.000 euro
01-01-2015 259.000 euro
01-01-2014 279.000 euro

< Minder weergeven
WOZ-gegevens
Identificatie:
061700152748
Grondoppervlakte:
1100m2
Kenmerken
Bouwjaar:
1969
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
172m2
Adresseerbaar object:
0617010000816440
Nummeraanduiding:
0617200000916440
pi_212552615
quote:
Er staat in de transactieregels neem ik aan ergens toch wel iets van "interest payment product xxxx"of "capital repayment of product xxxx" (met xxxx het projectnummer) ?
pi_212552632
Nieuwe Collin lening zonder harde zekerheden omdat de 1e hypotheekhouder hiervoor blijkbaar geen toestemming wil geven.

Tuinafzettingsbedrijf Uilenberg
€ 75.000 | 9,5% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/tuinafzettingsbedrijf-uilenberg/
pi_212552677
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:27 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er staat in de transactieregels neem ik aan ergens toch wel iets van "interest payment product xxxx"of "capital repayment of product xxxx" (met xxxx het projectnummer) ?
nee, in de wallet staat alleen een totaalbedrag met 1 referentie t w 1 van de (6) Troisdorfen en daar zit ik voor een veel lager bedrag in. Maar beter zo dan omgekeerd, prima dat ze uitbetalen voordat alle gegevens zijn bijgewerkt
  vrijdag 23 februari 2024 @ 14:57:02 #164
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_212552897
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:27 schreef tnhb het volgende:

[..]
Net gekeken. Nrs staan vermeld (bij mij)
pi_212553095
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:32 schreef Inductor het volgende:

[..]
Bij mij 1036659 (volledig) en 1036648 (grotendeels) van DOM en 746753 (grotendeels) van Blue Touch. In de wallet staat voor alle drie de specificatie van rentebetaling en kapitaal terug storting genoemd.
pi_212553125
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 15:15 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Bij mij 1036659 (volledig) en 1036648 (grotendeels) van DOM en 746753 (grotendeels) van Blue Touch. In de wallet staat voor alle drie de specificatie van rentebetaling en kapitaal terug storting genoemd.
Bij mij inderdaad ook 1036648 voor 88,64% teruggekregen van de inleg.
De laatste update is echter van 07-12-2023 dat het pand te koop stond. Ze verwachtten toen dat de lening en openstaande rente betaald kon worden uit de verkoop.
Er zal nog wel een update volgen verwacht ik (hopelijk)?
pi_212553606
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 15:19 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Bij mij inderdaad ook 1036648 voor 88,64% teruggekregen van de inleg.
De laatste update is echter van 07-12-2023 dat het pand te koop stond. Ze verwachtten toen dat de lening en openstaande rente betaald kon worden uit de verkoop.
Er zal nog wel een update volgen verwacht ik (hopelijk)?
Er staat bij mij onder "upcoming payments" ingepland voor 4 Maart nog een bedrag, die dat gat zou moeten dichten
pi_212553654
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 15:15 schreef crowder07 het volgende:

[..]
net nog weer gekeken: niets veranderd. Ik hoopte dat er eindelijk iets van C*rb*lo terug zou komen, er zouden er 14 verkocht zijn waarvan minstens 1 al ruim 3 maanden geleden, zou graag een indicatie hebben hoelang zo'n proces duurt
pi_212553990
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:26 schreef Horsemen het volgende:

Dit lijkt in eerste instantie geen onaardig project maar wel met een lage rente.

Adres
Buitendijk 21c
3292LA
Strijensas
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 447.000 euro
01-01-2021 449.000 euro
01-01-2020 450.000 euro
01-01-2019 451.000 euro
01-01-2018 449.000 euro
01-01-2017 232.000 euro
01-01-2016 233.000 euro
01-01-2015 259.000 euro
01-01-2014 279.000 euro

< Minder weergeven
WOZ-gegevens
Identificatie:
061700152748
Grondoppervlakte:
1100m2
Kenmerken
Bouwjaar:
1969
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
172m2
Adresseerbaar object:
0617010000816440
Nummeraanduiding:
0617200000916440
Daar wil ik ook wel aan meedoen. Heb de kleine lening van vanmorgen gemist. Dus heb nog wel een duit beschikbaar voor dit interessante object. Dus als iemand een linkje heeft dan graag.
pi_212554098
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:29 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin lening zonder harde zekerheden omdat de 1e hypotheekhouder hiervoor blijkbaar geen toestemming wil geven.

Tuinafzettingsbedrijf Uilenberg
€ 75.000 | 9,5% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/tuinafzettingsbedrijf-uilenberg/
Snap niet waar de groei van de kortlopende schulden in 2023 vandaan komen naar 423k.
Maar ach, is toch een project dat ik graag aan anderen laat.
pi_212554203
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 16:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Snap niet waar de groei van de kortlopende schulden in 2023 vandaan komen naar 423k.
Maar ach, is toch een project dat ik graag aan anderen laat.
Dit is een bug die er bij Collin al lang in zit: Het komt regelmatig voor dat op schermen met een lagere resolutie opeens andere waarden verschijnen. Probeer voor de aardigheid bij dit project op een PC/laptopscherm maar eens het browservenster te verkleinen: opeens veranderen dan de waarden.... Heb Collin hier lang geleden al eens op gewezen, maar is blijkbaar niet opgelost.
pi_212555610
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 16:53 schreef delcielo het volgende:

[..]
Dit is een bug die er bij Collin al lang in zit: Het komt regelmatig voor dat op schermen met een lagere resolutie opeens andere waarden verschijnen. Probeer voor de aardigheid bij dit project op een PC/laptopscherm maar eens het browservenster te verkleinen: opeens veranderen dan de waarden.... Heb Collin hier lang geleden al eens op gewezen, maar is blijkbaar niet opgelost.
Grappige bug. Dat de lay-out van een website naar de kloten gaat bij een heel klein venster zie je wel eens vaker maar dat de waardes in tabellen veranderen heb ik nog nooit eerder gezien. Het is wel een beetje jammer dat ze het bij Collin nog niet opgelost hebben, lijkt mij toch niet zo moeilijk om de oorzaak te traceren. Geen prioriteit waarschijnlijk.
pi_212559539
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:37 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat gebrekkig Nederlands spreken is denk ik logisch gezien hun achtergrond (Russisch, Oekraïens of Bulgaars denk ik). Op zich knap dat ze met die paar jaar in Nederland al in het bezit hebben kunnen komen van een mooie woning met dikke overwaarde. Daar doen de meesten hun halve leven over. Ook die moeilijke vindbaarheid, voor zzp'ers, zit me wat dwars. Ik hoop maar dat de notaris de hoedanigheid van die woning goed checkt want dat is eigenlijk het enige wat me nog echt bindt aan dit project. Wij kunnen het een klein project vinden maar voor een oplichter is het een leuk zakcentje.
Pecunia non olet
pi_212560041
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 23:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat gebrekkig Nederlands spreken is denk ik logisch gezien hun achtergrond (Russisch, Oekraïens of Bulgaars denk ik). Op zich knap dat ze met die paar jaar in Nederland al in het bezit hebben kunnen komen van een mooie woning met dikke overwaarde. Daar doen de meesten hun halve leven over. Ook die moeilijke vindbaarheid, voor zzp'ers, zit me wat dwars. Ik hoop maar dat de notaris de hoedanigheid van die woning goed checkt want dat is eigenlijk het enige wat me nog echt bindt aan dit project. Wij kunnen het een klein project vinden maar voor een oplichter is het een leuk zakcentje.
Ja, dat gebrekkig Nederlands is te verklaren, maar dan zou je om meer serieus genomen te worden iemand kunnen vragen om ieder geval dingen die je in je profiel zet te checken of ze juist gespeld zijn.
Bij Oozo, wat blijkbaar niet zo accuraat is met adresgegevens, staat nog het oude vestigingsadres van het klusbedrijf. De WOZ waarde van dat andere huis is de laatste paar jaar, net als veel andere huizen, behoorlijk gestegen, dus kan meneer de klusser best een tonnetje of meer aan overwaarde in het nieuwe huis hebben gestoken. Verder kan het zijn dat hij de kavel nog redelijk goedkoop heeft kunnen aanschaffen (WOZ waarde 2020 €101.000) en de kosten van de bouw flink heeft kunnen drukken door veel zelf te doen of samen met bevriende klussers/bouwvakkers. Hij heeft er ook wat langer over gedaan, bouwjaar wordt aangegeven als 2023 terwijl dat bv van de buren van 14 en 12 bouwjaar 2020 is.

Wat ik meer mee zit, ze willen nu voor een laag bedrag een lening, voor een busje en wat gereedschap, ze leggen zelf maar 5k in, de lening is het eerste jaar aflossingsvrij, eigen vermogen is maar weinig. Maar dan wel plannen om op een later moment een veel grotere lening aan te gaan. Ik vind dat niet met elkaar rijmen. 2 kleine ZZP-ers die zelf niet eens het geld hebben om wat gereedschap te kopen, willen straks een lening van misschien wel 5 ton. Die nemen de gedachte "dream big" misschien iets te letterlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Soulfreak op 24-02-2024 00:24:12 ]
pi_212560108
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 00:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
..... 2 kleine ZZP-ers die zelf niet eens het geld hebben om wat gereedschap te kopen, willen straks een lening van misschien wel 5 ton.
Dat is idd ook nog een punt. Dat doel kunnen we alleen maar raden. Misschien willen ze een bedrijfspand kopen en besparen ze zich daarmee huur. Maar goed dat is ook maar een aanname. Misschien hebben ze wel gedacht, wat een geweldig land, je bouwt of verbouwt een pandje en je wordt slapend rijk, dat smaakt naar meer _O-
Pecunia non olet
pi_212560246
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 00:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is idd ook nog een punt. Dat doel kunnen we alleen maar raden. Misschien willen ze een bedrijfspand kopen en besparen ze zich daarmee huur. Maar goed dat is ook maar een aanname. Misschien hebben ze wel gedacht, wat een geweldig land, je bouwt of verbouwt een pandje en je wordt slapend rijk, dat smaakt naar meer _O-
En misschien zijn we wel te argwanend en zijn het 2 hardwerkend ZZP-ers, heeft de klusser misschien gouden handjes en wil hij na de bouw van zijn eigen huis dat nog eens doen maar dan voor de verkoop. We shall see.

Vanmorgen heb ik niet eens de moeite genomen om klaar te zitten voor deze kleine lening die toch zo vol zou zitten.
Ik wacht eerlijk gezecht nog steeds op de herfinanciering en aflossing van de varkenshouderij die oorspronkelijk eind vorige maand zou aflossen. Door steeds meer projecten met slottermijn of aflossingsvrij loopt mijn uitstaand saldo bij Collin niet zo hard terug, dus hoef dan ook niet zo veel projecten mee te nemen om het uitstaand bedrag op peil te houden. Dan wil ik wel een project meenemen wat echt goed voelt.
pi_212560269
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 00:47 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
En misschien zijn we wel te argwanend en zijn het 2 hardwerkend ZZP-ers, heeft de klusser misschien gouden handjes en wil hij na de bouw van zijn eigen huis dat nog eens doen maar dan voor de verkoop. We shall see.
Ik vind het knap dat ze daar de tijd en energie voor hebben , naast hun specialistische, innovatieve en duurzame activiteiten in de schoonmaaksector, die ze blijkbaar geheel zonder personeel uitvoeren.

Ik denk er nog eens over na. Ik kan m ook nog doorrollen naar Joop den Uyl, dat ziet er wel strak uit dat project. Dáár zul je niet gauw voor verrassingen komen te staan.
Pecunia non olet
pi_212560401
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 00:53 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vind het knap dat ze daar de tijd en energie voor hebben , naast hun specialistische, innovatieve en duurzame activiteiten in de schoonmaaksector, die ze blijkbaar geheel zonder personeel uitvoeren.
Misschien dat daarom de bouw van het nieuwe huis ook 3 jaar heeft geduurd.

quote:
Ik denk er nog eens over na. Ik kan m ook nog doorrollen naar Joop den Uyl, dat ziet er wel strak uit dat project. Dáár zul je niet gauw voor verrassingen komen te staan.
Die Uil komt op mij ook beter over. En is dan ook een maatwerk lening, ipv een Direct. Alleen lost die zo weinig af, ik wil eigenlijk wat meer projecten met gewoon aflossen tot 0 of in ieder geval een lagere slottermijn. De projecten zonder slottermijn uit mijn beginperiode lopen nu zo'n beetje af en de laatste paar jaar zijn er steeds vaker projecten met slottermijn bij gekomen, waardoor ik nu in verhouding niet zo veel meer met volledige aflossing heb.
Met een 1e hypotheek op dat woonhuis met bedrijfsmatig onroerend goed plus zo te zien ook een stuk grond zit het denk ik wel safe. En mocht het nodig zijn kan hij altijd de nog aan te kopen verhuurde woning verkopen.

Er staat misschien alleen een klein foutje in de pitch. De Exploitatie onroerend goed Den Uyl is opgericht in 1974, Marco is geboren in 1966. Dan was hij er vroeg bij, of het is door zijn vader opgericht.
pi_212561105
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 01:22 schreef Soulfreak het volgende:
De Exploitatie onroerend goed Den Uyl is opgericht in 1974, Marco is geboren in 1966. Dan was hij er vroeg bij, of het is door zijn vader opgericht.
Dat heeft Joop toch mooi geregeld voor zijn nageslacht.😀
pi_212565080
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 08:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dat heeft Joop toch mooi geregeld voor zijn nageslacht.😀
destijds bijbaantje naast premierschap, misschien wel samen met Hans Wiegel
pi_212565411
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 14:21 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
destijds bijbaantje naast premierschap, misschien wel samen met Hans Wiegel
Behalve in den olie was hij dus ook in het vastgoed. Ja zeg Koekoek.
pi_212565806
Wvjg zoekt nog een paar investeerders:
SPOILER2 links
pi_212573812
Linkje

Deels materieel 2e hypotheek, werkkapitaal, 10% op Collin.

OUT-TR*DE 2

SPOILER2 links
  zondag 25 februari 2024 @ 09:51:57 #184
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_212578439
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 22:43 schreef Jaco078 het volgende:
OUT-TR*DE 2
Dankjewel Jaco, goed geregeld weer ^O^
Ik zie hem nog niet eens bij de vooraankondigen staan dus je bent weer sneller dan het geluid :)

Deze lening heeft volgnummer -2 dus ik ga er vanuit dat er ook een -1 is geweest. Helaas wordt daar weer helemaal niets over geschreven door Collin. Kan zijn dat de tekst nu nog niet volledig is natuurlijk, want nog niet gepubliceerd immers.
Ik ben nog wel benieuwd wanneer die eerste lening is geweest en wat destijds de reden daar van was.
pi_212578531
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 09:51 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik ben nog wel benieuwd wanneer die eerste lening is geweest en wat destijds de reden daar van was.
https://www.collincrowdfund.nl/outtrade-b-v/
  zondag 25 februari 2024 @ 10:14:11 #186
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_212578792
quote:
Dankjewel fok321! Al weer 4 jaar geleden dus en destijds maar een looptijd van 7 maanden dus dit is inmiddels al helemaal afgewikkeld. Dit kan de reden zijn dat Collin hem niet meer noemt, al had ik dat toch wel beter gevonden.

Het lijken mij zeer betrouwbare ondernemers. Hoe solide alles momenteel is, dat vind ik nog wat lastig te duiden. Huis in Spanje verkopen is waarschijnlijk niet uit weelde, maar dat is een aanname mijnerzijds en dus zeker geen vaststaand feit.
Bij project -1 gingen de ondernemers nog uitgebreid op de foto voor de pitch. Dat vind ik altijd prettig en een teken van vertrouwen. Nu is dat helaas niet meer het geval. Ik ga zeker meedoen, maar twijfel nog over de hoogte van mijn inleg.
pi_212580152
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:14 schreef InVestEerder het volgende:
Huis in Spanje verkopen is waarschijnlijk niet uit weelde, maar dat is een aanname mijnerzijds en dus zeker geen vaststaand feit.
https://www.tripadvisor.n(...)ncian_Community.html
pi_212580329
Niet bij Collin vermeld maar zeker verband houdend is de crowdfunding bij NPEX.
https://www.npex.nl/effectenbeurs/outtrade/.
Het lijkt er op dat bij NPEX niet genoeg geld opgehaald is en er daarom bij Collin een aanvullende ronde wordt voorbereid. Onder andere deze passage bij de zekerheden wijst daarop:
quote:
Als er voor € 1 miljoen aan financiering wordt opgehaald zal er een 1e pandrecht worden gevestigd op de voorraden ten behoeve van de obligatielening. Als er voor minder dan € 1 miljoen wordt opgehaald wordt er een 2e pandrecht gevestigd.
En bij Collin:
quote:
De (huidige en toekomstige) voorraden van Dijkman Holding B.V. en outTrade B.V. worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
Dus de investeerders bij NPEX krijgen een tweede pandrecht op voorraden en die bij Collin het eerste (en een tweede hypotheek). Ik begrijp de ondernemers wel dat ze liever hun huis niet op het spel zetten als het niet nodig is maar al met al heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.
pi_212581512
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 11:59 schreef Zomaarevenkijken het volgende:Ik begrijp de ondernemers wel dat ze liever hun huis niet op het spel zetten als het niet nodig is maar al met al heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.
Ik heb ook geen goed gevoel, om meerdere aanvullende redenen. Dit bedrijf, door Collin voorzien van 'laag risico' en 'goed' scores heeft een fluctuatie in omzet van 13 mio naar 3 mio achter de rug wat op zich al laat zien dat het in wezen traders zijn waarbij het kan vriezen en dooien. Die daling naar 3 mio omzet heeft er ongetwijfeld op alle vlakken in de organisatie enorm ingehakt en het water zal ze qua liquiditeit tot aan de lippen hebben gestaan.
Die verkoop van 3 miljoen is denk ik helemaal vanuit oude voorraad gedaan want de balans is daardoor verkort en een hogere solvabiliteit in % tot gevolg. Een mooie solvabiliteit maar het zegt me niet zoveel want vooral bestaande uit activa die bij gedwongen verkoop weinig tot niets op zullen brengen.
Collin als laatste redmiddel....
Pecunia non olet
pi_212581792
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb ook geen goed gevoel, om meerdere aanvullende redenen. Dit bedrijf, door Collin voorzien van 'laag risico' en 'goed' scores heeft een fluctuatie in omzet van 13 mio naar 3 mio achter de rug wat op zich al laat zien dat het in wezen traders zijn waarbij het kan vriezen en dooien. Die daling naar 3 mio omzet heeft er ongetwijfeld op alle vlakken in de organisatie enorm ingehakt en het water zal ze qua liquiditeit tot aan de lippen hebben gestaan.
Die verkoop van 3 miljoen is denk ik helemaal vanuit oude voorraad gedaan want de balans is daardoor verkort en een hogere solvabiliteit in % tot gevolg. Een mooie solvabiliteit maar het zegt me niet zoveel want vooral bestaande uit activa die bij gedwongen verkoop weinig tot niets op zullen brengen.
Collin als laatste redmiddel....
Daarnaast zijn de klanten retail bedrijven. Denk aan de Blokkers en de Big Bazars. De laatste is al op de fles. En Blokker staat op het punt op de fles te gaan. De andere collega retailers in deze sector zullen er ook wel niet zo best voorstaan. Dus naar mijn idee groot risico zeker voor de slottermijn van 500k.
  zondag 25 februari 2024 @ 13:49:44 #191
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_212581881
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Daarnaast zijn de klanten retail bedrijven. Denk aan de Blokkers en de Big Bazars. De laatste is al op de fles. En Blokker staat op het punt op de fles te gaan. De andere collega retailers in deze sector zullen er ook wel niet zo best voorstaan. Dus naar mijn idee groot risico zeker voor de slottermijn van 500k.
Zat in twijfel. Dit forum heeft mij weerhouden. Dank jullie.

Er komen best wel investeringen aan waarvan de kans op slechte nachtrust een stuk kleiner is.
Slaap lekker :)
pi_212582123
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:49 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Zat in twijfel. Dit forum heeft mij weerhouden. Dank jullie.

Er komen best wel investeringen aan waarvan de kans op slechte nachtrust een stuk kleiner is.
Slaap lekker :)
Als je een slechte nachtrust van 1 investering kan krijgen, dan moet je er sowieso nooit aan beginnen; aan elke investering kleeft een risico dat je je geld niet terugkrijgt.
~Ronald Reagan
pi_212582379
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ze leveren niet aan Blokker en Big Bazar maar bijvoorbeeld wel aan Aldi en Action. Er zit wel een verschil tussen de ene en de andere retailer. Bij de Blokker kom ik bijvoorbeeld alleen als iets bij de Action niet te koop is en ben dan meestal de enige klant in de winkel, het voelt zelfs een beetje unheimlich om er rond te lopen. Bij de Action in hetzelfde dorp is het vaak irritant druk en kom ik desondanks vaak met meer thuis dan waar ik om uit was. Ik verwacht niet dat hun afnemers als bijvoorbeeld de Action omvallen, wel dat ze mogelijk snel met een andere leverancier in zee gaan als die iets goedkoper of sneller kan leveren.
Wat ook niet genoemd is is dat ze vooral buitenkeuken en terrasspul leveren, dus een slechte zomer heeft ook nogal invloed lijkt mij.
Dat de eerdere crowdfund(poging) bij NPEX niet bij de Collin pitch genoemd is is voor mij de voornaamste reden om niet te investeren.
pi_212582459
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 14:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

Dat de eerdere crowdfund(poging) bij NPEX niet bij de Collin pitch genoemd is is voor mij de voornaamste reden om niet te investeren.
Dit.
M.i. cruciale beleggers informatie.
  zondag 25 februari 2024 @ 15:16:45 #195
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_212582972
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 14:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je een slechte nachtrust van 1 investering kan krijgen, dan moet je er sowieso nooit aan beginnen; aan elke investering kleeft een risico dat je je geld niet terugkrijgt.
Met meer dan 1000 investeringen heb ik een goede nachtrust.
Dat wil ik graag zo min mogelijk verprutsen en "weeg" de projecten behoorlijk af.
pi_212592824
Ccf
Exvero 2
Link
https://www.collincrowdfu(...)21b4b6ec503c2ac6ba13

vorige lening 350.000 tegen 5,5% (36 mnd)
huidige lening 325.000 tegen 7% (48 mnd)

[ Bericht 15% gewijzigd door zeeland6 op 26-02-2024 10:54:29 ]
pi_212593379
quote:

Adres
Buitendijk 21c
3292LA
Strijensas
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 447.000 euro
01-01-2021 449.000 euro
01-01-2020 450.000 euro
01-01-2019 451.000 euro
01-01-2018 449.000 euro
01-01-2017 232.000 euro
01-01-2016 233.000 euro
01-01-2015 259.000 euro
01-01-2014 279.000 euro

< Minder weergeven
WOZ-gegevens
Identificatie:
061700152748
Grondoppervlakte:
1100m2
Kenmerken
Bouwjaar:
1969
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
172m2
Adresseerbaar object:
0617010000816440
Nummeraanduiding:
0617200000916440
Dit lijkt me het pandje wat ie op het oog heeft, city centre Strijen 240k

https://www.funda.nl/koop/strijen/huis-88709204-kerkstraat-43/
pi_212593568
quote:
12s.gif Op maandag 26 februari 2024 10:48 schreef peterc het volgende:

[..]
Dit lijkt me het pandje wat ie op het oog heeft, city centre Strijen 240k

https://www.funda.nl/koop/strijen/huis-88709204-kerkstraat-43/
quote:

Staat open
pi_212593624
quote:
De site was traag en hij gaat als een speer.
Al bijna vol.
pi_212593654
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 10:04 schreef zeeland6 het volgende:
Ccf
Exvero 2
Link

Dank. Mail ook net ontvangen.
Ik zat ook in de oude lening.
Doorgerold naar deze nieuwe lening.
pi_212593691
Ik was te laat voor Den Uyl, maar zat wel in de vorige van Exvero. Rol deze ook rustig door.
pi_212593840
quote:
Ccf
Exvero 2
Link

Jullie zijn geweldig! Ik had weer een inleg bij elkaar geschraapt en val direct met m'n neus in de boter. Ik ga weer door met schrapen voor de volgende.
pi_212594241
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 11:17 schreef Jaco078 het volgende:
Ik was te laat voor Den Uyl, maar zat wel in de vorige van Exvero. Rol deze ook rustig door.
Ik was ook te laat voor den Uyl. Ga ook Exvero nu maar doorrollen. Vind 7% Wel wat laag voor dit moment.Had mijn geld dus liever naar de nazaat van Joop met ook zeer goede zekerheden gebracht.
pi_212594549
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 11:17 schreef Jaco078 het volgende:
Idem, hier ook doorgerold.
pi_212594578
Nieuwe Collin lening met een 2e hypotheek:

Praktijk Relou B.V.
€ 150.000 | 9,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/praktijk-relou-b-v/
pi_212595403
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 12:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik was ook te laat voor den Uyl. Ga ook Exvero nu maar doorrollen. Vind 7% Wel wat laag voor dit moment.Had mijn geld dus liever naar de nazaat van Joop met ook zeer goede zekerheden gebracht.
Idem, te laat voor den Uyl, geeft wat gedoe als je voor het stoplicht staat.
Ivo uit Vessem ook nu weer meegenomen. Ivo is begaan met het dorp en gaat niet voor de fast & easy € . Woont vlgs mij zelf ook in de straat (zie KvK OG bvtje). Pand 21-21a en het voormalig café op 40 hadden ook fast omgeturnd kunnen worden tot huisvesting voor arbeidsmigranten, maar het ene zijn hotelkamers (21-21a) en het andere keurige woningen (40a-d) geworden. Compliment. Rente in verhouding tot zekerheden, had zelf liever misschien ook wat meer % gehad, stukje regio-gunning vanwege kwaliteit & doel dus. *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 26-02-2024 13:58:04 ]
pi_212596423
Er investeren peoples 20k & 46k & 61k in Exvero2, dan gaat het rapido, nu 125k to go.
Jammer geen incentive, B:)B B:)B Beerze biertje lust ik wel
pi_212596611

[ Bericht 100% gewijzigd door Slingervinger op 26-02-2024 14:56:47 (verkeerde topic) ]
pi_212596823
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 14:35 schreef Slingervinger het volgende:
Het is hier meen ik al eens vaker langsgekomen: bij Raisin is een deposito uitbetaald, geld staat op de rekening maar als je wil herinvesteren krijg je toch een melding "onvoldoende saldo" Er was een mogelijkheid dit te omzeilen maar dat ben ik even kwijt. Weet iemand dat nog?
Ik denk dat je je vraag in het verkeerde topic hebt geplaatst ;)
pi_212596868
quote:
14s.gif Op maandag 26 februari 2024 14:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik denk dat je je vraag in het verkeerde topic hebt geplaatst ;)
klopt, excuus
pi_212597824
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 14:56 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
klopt, excuus
Gebeurd ons allemaal wel eens 👍🏻
pi_212598755
quote:
12s.gif Op maandag 26 februari 2024 14:18 schreef peterc het volgende:
Er investeren peoples 20k & 46k & 61k in Exvero2, dan gaat het rapido, nu 125k to go.
Jammer geen incentive, B:)B B:)B Beerze biertje lust ik wel
Nu een met €101.500 dus zo komt hij inderdaad wel vol voor hij woensdag officieel open gaat.
Blijkbaar ook terugtrekkers of investeerders die hun bedrag verhogen want nu nog 70k te gaan.
pi_212599740
Toch nog op tijd voor Exvero. Ik had graag wat meer projecten gehad die open gaan in het weekend of 's avonds, overdag heb ik meestal geen tijd.

Tevens voor het eerst in 7 jaar heb ik weer eens geïnvesteerd bij duurzaaminvesteren.
9,5%, 3 jr, aflossingsvrij, 1e hyp. op kassencomplex. En geen kosten wegens 10-jarig bestaan van duurzaaminvesteren. (Dit platform komt hier zo weinig langs dat we er volgens mij niet eens een afkorting voor hebben.)
Er staat nog wat open maar gaat erg snel. Ziet iemand nog grote bezwaren? Wat mij vooral opvalt is dat er weinig over de huurder gesproken wordt. Leegstand van de kassen zal de inkomsten en uitwinwaarde behoorlijk drukken.
pi_212599846
quote:
12s.gif Op maandag 26 februari 2024 13:11 schreef peterc het volgende:

[..]
Woont vlgs mij zelf ook in de straat (zie KvK OG bvtje).
Pitch geeft dat ook aan "Hij bezit diverse panden in Vessem, nagenoeg allemaal in de Jan Smuldersstraat waar Ivo en Annemarie tevens zelf wonen."
Rente is wel wat lager dan wat ik zou willen en wat ik de laatste tijd bij Collin heb meegenomen, maar ik heb hier ook mijn bijdrage aan gedaan.

Was al weer zo'n 4 maanden geleden dat ik voor het laatst een Collin project heb meegenomen, wel in die tijd een aantal bij HCN. Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op de herfinanciering van een varkenhouderij die oorspronkelijk voor eind januari gepland stond, maar die is er nog steeds niet. Intussen is er wel weer genoeg terug voor een nieuw project en het gaat me nu een beetje te lang duren om te blijven wachten.
pi_212600582
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 18:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

Tevens voor het eerst in 7 jaar heb ik weer eens geïnvesteerd bij duurzaaminvesteren.
9,5%, 3 jr, aflossingsvrij, 1e hyp. op kassencomplex. En geen kosten wegens 10-jarig bestaan van duurzaaminvesteren. (Dit platform komt hier zo weinig langs dat we er volgens mij niet eens een afkorting voor hebben.)
Volgens de OP is de afkorting DI :)
pi_212601562
quote:
Ccf
Exvero 2
Link

Dank! Meegenomen en daarmee de diamanten status bereikt *O*
pi_212602193
AV*M Sea***foo*d gaat kopje onder......... :'( Maar onze inleg is niet naar de haaien, er is méér dan voldoende waarde in de 2e hypotheek inmiddels.
SPOILER2 links
Pecunia non olet
pi_212603659
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 20:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dank! Meegenomen en daarmee de diamanten status bereikt *O*
Dan hoef je vanaf nu niet langer op die ski's naar het werk :) ;)
Pecunia non olet
pi_212605111
CCF
https://www.collincrowdfund.nl/artem-herenstraat-en-weimarstraat/

1.500.000E - 9,0% - 18 maanden

Volgens mij een oude bekende voor sommigen?
pi_212605269
quote:
De eerstgenoemde wordt volgens schema a.s. donderdag afgelost. Dus mooi op tijd... :N
pi_212605495
Ccf
Sluisjesdijk afgelost.

Deze maar gebruikt om Exvero te verhogen.
pi_212605634
En daar is de link.

SPOILER2 links
pi_212605764
Zijn ze bij Duurzaam investeren wel goed wijs?

https://www.duurzaaminves(...)ium=email&utm_id=595

1% rente opjaarbasis!
pi_212605869
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 10:48 schreef quepos het volgende:

1% rente opjaarbasis!
Maar deze maand nog wel zonder transactiekosten! :)
pi_212605876
quote:

1% rente opjaarbasis!
Maar als je snel inschrijft dan betaal je geen transactiekosten van 1% 😉
pi_212605938
quote:

1% rente opjaarbasis!
Vroegâh kon je obligaties kopen met een coupon van 0% of bijna 0%. Die kocht je dan ver beneden pari en naarmate de aflossingsdatum dichterbij kwam liep de waarde op richting nominale waarde. Onder de belastingwetgeving van toen was dat rendement belastingvrij. Ver vóór box 3 :)

Misschien hebben ze hier ook een dergelijke constructie?

Ik doe zelf nooit iets met Duurzaam Investeren.
Modewoord om allerlei shit aan brave menskes te verkopen.
Pecunia non olet
pi_212606128
Regeneratieve landbouwgrond, transitie, toekomstboeren, de basis van als ons leven. _O_ Wilt u even gratis geld geven, dan verdienen wij daar risicoloos een meer dan dik belegde boterham mee en kunt u weer een sticker in uw boek plakken.
~Ronald Reagan
pi_212606909
quote:

1% rente opjaarbasis!
Er zijn ook een paar investeerders niet wijs...

Tot nu toe geïnvesteerd

€113.000
pi_212607818
Vraagje: hoe gaan jullie om met probleeminvesteringen bij de belastingaangifte? Ik heb enkele investeringen staan bij MAX Crowdfund, EstateGuru en ReInvest24 die al meer dan een jaar stilliggen zonder enig rendement. Soms is er al aangegeven dat er een rechtzaak loopt en dat we rekening moeten houden met een kapitaalverlies. Gevolg is dat ik elk jaar belasting moet betalen over het hele bedrag zolang de zaak loopt, terwijl er dus een (nog niet bekend) deel uiteindelijk zal worden afgeschreven.

Ik kan zelf niets vinden over het (deels) afschrijven van investeringen voor particulieren in box 3 op de website van de Belastingdienst. Heeft iemand tips/richtlijnen?
pi_212607859
Waarde economisch verkeer, dus als je (je hebt altijd een jaar voorsprong omdat je de aangifte 15 maanden na 1 januari doet) denkt dat een post niet helemaal terugkomt, mooi afwaarderen.
pi_212607898
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 14:19 schreef Laurens880 het volgende:
Vraagje: hoe gaan jullie om met probleeminvesteringen bij de belastingaangifte? Ik heb enkele investeringen staan bij MAX Crowdfund, EstateGuru en ReInvest24 die al meer dan een jaar stilliggen zonder enig rendement. Soms is er al aangegeven dat er een rechtzaak loopt en dat we rekening moeten houden met een kapitaalverlies. Gevolg is dat ik elk jaar belasting moet betalen over het hele bedrag zolang de zaak loopt, terwijl er dus een (nog niet bekend) deel uiteindelijk zal worden afgeschreven.

Ik kan zelf niets vinden over het (deels) afschrijven van investeringen voor particulieren in box 3 op de website van de Belastingdienst. Heeft iemand tips/richtlijnen?
https://www.afm.nl/nl-nl/(...)owdfunding-onderzoek

AFM: afboeken na 90 dgn achterstand
pi_212607971
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 14:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
https://www.afm.nl/nl-nl/(...)owdfunding-onderzoek

AFM: afboeken na 90 dgn achterstand
Ik loop hier ook tegenaan en denk dat dit juist het probleem is: op de peildatum1-1-23 was er nog geen 90 dagen achterstand
pi_212608715
Linkje Collin; onderneming welke wat pech had door brand
SPOILER2 links
pi_212608724
Linkje oude bekende op collin
Artem T*lmat*v
SPOILER2 links
pi_212609033
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 10:38 schreef raser1981 het volgende:
En daar is de link.

SPOILER2 links
Mooi voor 68% al vol, deze pandjes met problemen.
Ga het niet 'doorrollen'
pi_212609153
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 15:43 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Collin; onderneming welke wat pech had door brand
SPOILER2 links
Jammer, geen 2e hypotheek maar wel een aardig project. Mensen die duidelijk met geld kunnen omgaan. Twee beleggingsobjecten met overwaarde, 86K al afgelost op de hypotheek EW, flinke eigen inbreng in de Collin lening.
En dan de bedrijfsresultaten :P

Dat vind ik dan nog weer leuker om te doen dan die patserige Rus.
Pecunia non olet
pi_212609472
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 16:11 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Mooi voor 68% al vol, deze pandjes met problemen.
Ga het niet 'doorrollen'
Heb er al een van Artem , eens ff alle projecten v hem doornemen voordat ik deze evt meepak. Gedoe met gemeente over dakpannen en dakkapel (lang leve het micromgmt vd overheid) en een vervelende huurder (waar je ook nog niet vanaf bent en helaas nog alle kanten kan uitgaan).
pi_212609574
quote:
12s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 16:45 schreef peterc het volgende:

[..]
Heb er al een van Artem , eens ff alle projecten v hem doornemen voordat ik deze evt meepak. Gedoe met gemeente over dakpannen en dakkapel (lang leve het micromgmt vd overheid) en een vervelende huurder (waar je ook nog niet vanaf bent en helaas nog alle kanten kan uitgaan).
De laatste student met mentale problemen liep al schietend het ziekenhuis in. Hopelijk is deze een graadje kalmer....
Pecunia non olet
pi_212609582
Weer lening blue Touche 807883 afgelost met de rente bij Max vandaag.
pi_212609688
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 16:53 schreef crowder07 het volgende:
Weer lening blue Touche 807883 afgelost met de rente bij Max vandaag.
Dat is al de volgende in korte tijd, gaat beter dus. Alleen jammer dat er nog steeds niks van C*rb*lo is ontvangen, er zouden inmiddels 14 panden verkocht/geveild zijn, de eerste al ruim 3 maanden terug. Duurt wel erg lang voordat we wat terugkrijgen
pi_212610987
quote:
12s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 16:45 schreef peterc het volgende:

[..]
Kom ook nog 2 leningen van Teddy Kids nog tegen van Artem de Rus met pers. borg
mei 21 Teddy Kids 700k / 6,5% / 60 mnd / met oa pers.borg v 500k&
mei 23 Teddy Kids 2 1.600k/ 8%/ 48 mnd / met oa pers.borg 250k.
+ de nog lopende eigen leningen op de Bloemistenlaan en de 2 leningen vd pandjes in de nw pitch
Een linkje naar de nog lopende leningen had gekund door CCF

en een nw SIG van Anand in Den Bosch
Rompertcentrum 97 LIVE 29 feb 16.30 uur

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 27-02-2024 19:15:11 ]
pi_212611748
Tandarts met kiespijn over vastgoedtransactie
SPOILER2 links
pi_212613391
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 16:24 schreef obligataire het volgende:

[..]
Jammer, geen 2e hypotheek maar wel een aardig project. Mensen die duidelijk met geld kunnen omgaan. Twee beleggingsobjecten met overwaarde, 86K al afgelost op de hypotheek EW, flinke eigen inbreng in de Collin lening.

Deze loopt niet zo hard als ik gedacht had. Geen 2de hypotheek maar wel hoofdelijk aansprakelijk.
Cijfers zien er goed uit en volgens mij zijn het Chinezen die over het algemeen erg harde werkers zijn, en er echt op uit zijn om een succes van hun onderneming te maken.
Het is een kleine lening tegen een mooie rente.
Ik neem hem in ieder geval mee voor mijn basisbedrag
pi_212614173
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 14:35 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik loop hier ook tegenaan en denk dat dit juist het probleem is: op de peildatum1-1-23 was er nog geen 90 dagen achterstand
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Het gaat om de waarde in het economisch verkeer op de peildatum, en een waardedaling of kennis die ontstaat na die datum is daarvoor niet relevant. Die is pas relevant voor de belastingaangifte in het jaar daarna.
pi_212614627
Hmm na 90 dgn afschrijven he.

Hopelijk volgt er voor NLI Q W*t*rsp*orts een oplossing voor de liqiditeitsproblemen. Toch een markt die overvraagd is ondanks het warmere weer in de benelux. nota bene een vd warmste zomers ooit afgelopen weer dan zittern er toch genoeg mensen in het water zou je zeggen ;)

Vandaag een nieuw bericht:
"Q31 heeft ondanks haar toezegging de rente van de maanden november 2023, december 2023 en januari 2024 niet betaald. Er is een nieuw voorstel gepresenteerd, maar nog geen overeenstemming. "

Hebben mensen eerdere ervaring met de aanpak vanuit NLI omtrent dit soort zaken?
pi_212614977
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 22:39 schreef Greenongo het volgende:
Toch een markt die overvraagd is ondanks het warmere weer in de benelux.
Daar hebben ze zich bij de eerste lening al flink op vergaloppeerd. Ze hadden gedacht dat de corona hype voor recreatie in eigen land wel aan zou houden. Maar ze hadden zoveel ingekocht dat ze na het seizoen het seizoenskrediet niet konden aflossen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 22:39 schreef Greenongo het volgende:

Hebben mensen eerdere ervaring met de aanpak vanuit NLI omtrent dit soort zaken?
ja, proberen door te rollen en hopen dat de problemen vanzelf oplossen. Zat in de eerste lening van deze leningnemer welke aan het einde van de looptijd niet kon aflossen. Uiteindelijk is er een nieuwe lening gepubliceerd als herfinanciering. Heb hier toen geadviseerd er niet in te stappen, want je kon zien aankomen dat de problemen niet zouden verdwijnen.

Zelf wel blij dat de lening vol kwam natuurlijk.
pi_212615056
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 21:22 schreef Slijker het volgende:
Deze loopt niet zo hard als ik gedacht had.
Is ook alleen maar hier op het forum gedeeld he...
pi_212615090
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 23:32 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Is ook alleen maar hier op het forum gedeeld he...
Het nadeel van deze is het ontbreken van hypotheek. Dus minder animo. Maar dat vind ik toch iets kortzichtig. Deze mensen hebben m.i. bewezen zeer winstgevend een bedrijf te kunnen runnen en ze hebben ruim vermogen. Ze zitten alleen wat krap omdat de cafetaria stil ligt door die brand en doordat ze denk ik al veel geld in de opstart van dat restaurant gestopt hebben. Ik denk dat dit echt wel goed komt. Maar eerlijk is eerlijk ik had het dubbele gedaan mét hypotheek erbij.
Pecunia non olet
pi_212615261
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 23:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het nadeel van deze is het ontbreken van hypotheek. Dus minder animo. Maar dat vind ik toch iets kortzichtig. Deze mensen hebben m.i. bewezen zeer winstgevend een bedrijf te kunnen runnen en ze hebben ruim vermogen. Ze zitten alleen wat krap omdat de cafetaria stil ligt door die brand en doordat ze denk ik al veel geld in de opstart van dat restaurant gestopt hebben. Ik denk dat dit echt wel goed komt. Maar eerlijk is eerlijk ik had het dubbele gedaan mét hypotheek erbij.
Opstart restaurant is altijd een risico. Er kan veel geld in gaan zitten. Ze nemen het pand van een pizzeria/winebar over die in oktober 2023 failliet is gegaan. Met hypotheek had ik deze zeker meegenomen, nu niet. Er zijn genoeg betere projecten.

Wanneer ik de naam van het restaurant zoek, krijg ik de als zoeksuggestie Subway.
pi_212615323
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2024 00:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Opstart restaurant is altijd een risico. Er kan veel geld in gaan zitten. Ze nemen het pand van een pizzeria/winebar over die in oktober 2023 failliet is gegaan. Met hypotheek had ik deze zeker meegenomen, nu niet. Er zijn genoeg betere projecten.

Wanneer ik de naam van het restaurant zoek, krijg ik de als zoeksuggestie Subway.
Iedereen maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes. Er zit idd een risico in die opstart , anderzijds denk ik dat ze dit wel kunnen opvangen, zeker de eerste jaren.

Ik ga er vanuit dat de snackbar ook gewoon winst blijft maken en ze hebben ook nog die huurinkomsten van die twee verhuurde panden.

Er wordt lineair afgelost en na 17 maanden heb je ruim de helft van de inleg al terug ontvangen.

Hun vermogen is groot 461 K (331-198+38+68+565-343), dan maakt een lening van 50K me niet heel zenuwachtig ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 28-02-2024 00:45:08 ]
Pecunia non olet
pi_212616192
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 april 2023 11:16 schreef boriq het volgende:
Vanwege de nieuwe financiering van P*ter en P*ter V*s is de oude lening (42709) bij CCF nu afgelost.
Niet het einde waar dhr P*ter op hoopte toen hij zijn eigen wooncomplex ging bouwen. Door uitblijven van interesse voor de laatste twee appartementen (nr 6 en 7), staat sinds een week zijn eigen woning in de etalage.

SPOILER2 links
pi_212616434
https://horecacrowdfundin(...)dam-geborgd-8lkj0e9o

Geborgde lening op HCN. Link.

Groot bedrag voor een geborgde lening, 250K. Rente is met 6% ook de hoogste tot dusver meen ik.

Borgsteller had in 2022 een geconsolideerde winst van 31 mio :P

EDIT: inmiddels vol.

[ Bericht 16% gewijzigd door obligataire op 28-02-2024 10:32:56 ]
Pecunia non olet
pi_212616476
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 23:18 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Daar hebben ze zich bij de eerste lening al flink op vergaloppeerd. Ze hadden gedacht dat de corona hype voor recreatie in eigen land wel aan zou houden. Maar ze hadden zoveel ingekocht dat ze na het seizoen het seizoenskrediet niet konden aflossen.
[..]
ja, proberen door te rollen en hopen dat de problemen vanzelf oplossen. Zat in de eerste lening van deze leningnemer welke aan het einde van de looptijd niet kon aflossen. Uiteindelijk is er een nieuwe lening gepubliceerd als herfinanciering. Heb hier toen geadviseerd er niet in te stappen, want je kon zien aankomen dat de problemen niet zouden verdwijnen.

Zelf wel blij dat de lening vol kwam natuurlijk.
Dat zal deze keer niet gebeuren vrees ik
pi_212618105
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 16:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Patserige Rus is vol.
pi_212618404
Er schijnt iets bij KOM uitbetaald te gaan worden inz. Lodge Trading.
Ik kan het bedrag niet terugvinden op de site.
pi_212619147
WVJG

Vakantie appartementen in Collonella Italië (deel 5)

€ 21.500
Geïnvesteerd
€ 500.000
Totaal bedrag
6 maanden
Duur
8.5%
Bruto rente
Aflossingsvrij
Aflossingsvorm

U kunt investeren vanaf 4 maart 2024 om 19:00

Anderen mogen eerder :)
pi_212619358
Monumentale transformatie 2 => 9% 12maanden

Linkje:

SPOILER2 links
pi_212619471
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 14:00 schreef Bieselke het volgende:

Linkje:

SPOILER2 links
Lekker, projectje van 1 jaar als mijn laatste in zilver. Vanaf nu zit ik in goud.
pi_212619514
quote:

Linkje:

SPOILER2 links
Borgstelling in privé 1e en 2e rang. Hebben we dat eerder gezien?
pi_212620049
wat een onzin kraamt SIG weer uit.

"Omdat de kosten veel lager bleken te zijn, is schijf 3 vervroegd afgelost zodat de restant lening ook een betere LTV heeft."

Na aflossing schijf 2:
"De aflosvrije schijven 1A en 1B blijven gewoon doorlopen conform de looptijd van de hypotheek. Doordat er nu weer een deel is afgelost, heeft de restant lening een nog betere LTV."
pi_212620072
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 15:19 schreef jsuijker het volgende:
ing schijf 2:
"De aflosvrije schijven 1A en 1B blijven gewoon doorlopen confor
Vervroegd - deels - aflossen tussentijds kan/kon toch helemaal niet bij SIG?
pi_212620109
quote:

"Omdat de kosten veel lager bleken te zijn, is schijf 3 vervroegd afgelost zodat de restant lening ook een betere LTV heeft."

Na aflossing schijf 2:
"De aflosvrije schijven 1A en 1B blijven gewoon doorlopen conform de looptijd van de hypotheek. Doordat er nu weer een deel is afgelost, heeft de restant lening een nog betere LTV."
Hier zit ik inderdaad ook in (1A). Inderdaad zal de LTV voor de overgebleven 1A investeerders hierdoor niet verbeteren of verslechteren.
pi_212620114
quote:

Linkje:

SPOILER2 links
Wat een wirwar.
~Ronald Reagan
pi_212620181
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 15:21 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Op 28 december 2022 hebben ze hierover een update geplaatst (en een mail gestuurd). Naar ik begreep zelfs naar mensen die niet in het project zaten.
Helemaal nieuw is het in dit geval dus niet maar dit was voor mij in 2022 ook de eerste keer dat dit gebeurde.
pi_212620433
quote:
9s.gif Op woensdag 28 februari 2024 15:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat een wirwar.
Inderdaad moeilijk te begrijpen hè, zou tekstueel of grafisch makkelijker moeten kunnen lijkt me.
pi_212620735
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 15:21 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Je mag een gehele schijf vervroegd aflossen
quote:
3. Een gedeeltelijke aflossing tijdens de looptijd van de Geldlening is slechts mogelijk bij een volledige aflossing van een van de Leningschijven. De boete is dan 6 maanden rente (rentetarief zoals vastgelegd in de Hypotheekakte), over de af te lossen Leningschijf. De boete is exclusief administratiekosten, die SamenInGeld in rekening brengt bij vervroegd aflossen. Deze aflossing mag alleen na schriftelijke goedkeuring van SamenInGeld.
pi_212621876
quote:

Na aflossing schijf 2:
Ze hebben helemaal gelijk, je hebt er alleen geen reet aan in de lagere schijven ;)
pi_212621980
quote:
9s.gif Op woensdag 28 februari 2024 15:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat een wirwar.
Deze lening is om een andere lening bij een ander platform af te lossen, zodat de 2e hypotheek op het woonhuis gebruikt kan worden als zekerheid bij een later project bij Collin.
Zekerheid van dit project is de 1e hypotheek op de al deels verkochte maar nog onverbouwde villa, gedeeld met investeerders uit een eerder project.
Mochten nog twee appartementen verkocht worden dan worden de investeerders uit het eerdere project afgelost, de hypotheek voor dat deel doorgehaald en blijven de investeerders in dit project met een veel kleinere zekerheid achter.
Wordt ook het laatste appartement verkocht dan wordt de lening zonder vergoeding vervroegd afgelost.
Denk ik.
pi_212622957
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:54 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Zekerheid van dit project is de 1e hypotheek op de al deels verkochte maar nog onverbouwde villa, gedeeld met investeerders uit een eerder project.
Mochten nog twee appartementen verkocht worden dan worden de investeerders uit het eerdere project afgelost, de hypotheek voor dat deel doorgehaald en blijven de investeerders in dit project met een veel kleinere zekerheid achter.
Wordt ook het laatste appartement verkocht dan wordt de lening zonder vergoeding vervroegd afgelost.
Denk ik.
Klopt, zo staat het ook in de pitch.
pi_212623394
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:54 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Deze lening is om een andere lening bij een ander platform af te lossen, zodat de 2e hypotheek op het woonhuis gebruikt kan worden als zekerheid bij een later project bij Collin.
Denk ik.
Het is net een schaakspel. De volgende vraag is: 'waarom zou ik als pion in dit schaakspel meedoen'. Voor dat beetje rente. Ze zoeken zich maar een andere gek.
Pecunia non olet
pi_212624291
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Samenvatting:
SPOILER2 links
Vandaag mijn deel van de 30K ontvangen. Nu de rest nog ~O>

SPOILER2 links

[ Bericht 17% gewijzigd door obligataire op 28-02-2024 20:23:42 ]
Pecunia non olet
pi_212624488
Ligt het aan mij of is het vreemd dat er bij een bluetouch lening op MCF (zonder stemming) een hypotheek wordt geroyeerd, het onderpand verkocht waarna er een restschuld open blijft staan?

Geen enkele info over hoe het restant betaald gaat worden.

SPOILER2 links
pi_212624889
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 20:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Vandaag mijn deel van de 30K ontvangen. Nu de rest nog ~O>

Ik ben bang dat daar niet meer heel veel van te verwachten valt. Inmiddels zijn er andere schuldeisers die beslag hebben gelegd op het huis en ik moet nog maar zien of er iets voor ons overblijft. De 10K per maand kun je sowieso vergeten en dat meldt CCF zelf al min of meer. CCF had gewoon een paar jaar geleden moeten doorpakken in het belang van de investeerders. Dat hebben ze, voor mij, verwijtbaar nagelaten.
pi_212625054
Klopt bij jullie de totaal uitbetaalde rente bij Crowdrealestate op de site deze maand?
Ik heb de rente wel ontvangen maar er is bij de totale rente maar een heel klein gedeelte bij opgeteld.
pi_212625800
quote:
7s.gif Op woensdag 28 februari 2024 20:52 schreef Collin63 het volgende:
Klopt bij jullie de totaal uitbetaalde rente bij Crowdrealestate op de site deze maand?
Ik heb de rente wel ontvangen maar er is bij de totale rente maar een heel klein gedeelte bij opgeteld.
Bij mij idem. En het bedrag "nog te ontvangen rente" klopt ook niet.
pi_212626707
quote:
Klopt bij mij precies, optelling van bedragen in de export van de uitbetalingen van feb komt overeen met de ontvangen betalingen per bank (en de verwachte betalingen uit m'n spreadsheet), de laatste betaling was 2 dagen geleden (G*umb*el II).

Of bedoel je de totaal bedragen in de header? Die heb ik niet gecontroleerd, maar die lijken me niet op de cent overeen te komen met de werkelijkheid aangezien die zijn afgerond/afgekapt op hele euro's.
pi_212626807
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 19:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is net een schaakspel. De volgende vraag is: 'waarom zou ik als pion in dit schaakspel meedoen'. Voor dat beetje rente. Ze zoeken zich maar een andere gek.
Zeer verstandig!!
De pitch bevat, evenals bij de voorloper, fouten over de verdere schulden/aflossingsverplichtingen aan derden.
Ik heb dit toen bij CC gemeld en ga dit ook nu weer doen. De reactie was destijds echter teleurstellend, namelijk: 'we betreuren dit en zijn er niet blij mee, maar gaan er niets meer aan doen.'
Tsjah, het geld was immers al opgehaald.
Daarnaast vind ik deze manier van geld ophalen via de 1e hyp. inschrijving bij CC terwijl er investeerders via KOM zijn met een 2e hyp. inschrijving ronduit thuishoren op de afdeling 'list en bedrog' en zeer respectloos naar de investeerders bij KOM.

Deze mevrouw bouwt luchtkastelen en ik adviseer iedereen om er met een grote omhoog omheen te lopen, want dit gaat een keer fout. Ze is KOM en CC telkens te slim af of weet ze hun ogen te sluiten voor eigen financieel gewin.
pi_212627258
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 22:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Klopt bij mij precies, optelling van bedragen in de export van de uitbetalingen van feb komt overeen met de ontvangen betalingen per bank (en de verwachte betalingen uit m'n spreadsheet), de laatste betaling was 2 dagen geleden (G*umb*el II).

Of bedoel je de totaal bedragen in de header? Die heb ik niet gecontroleerd, maar die lijken me niet op de cent overeen te komen met de werkelijkheid aangezien die zijn afgerond/afgekapt op hele euro's.
Het gaat niet om centen maar om een paar honderd euro.
pi_212627658
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 22:24 schreef Willies0199 het volgende:

[..]
Zeer verstandig!!
De pitch bevat, evenals bij de voorloper, fouten over de verdere schulden/aflossingsverplichtingen aan derden.
Ik heb dit toen bij CC gemeld en ga dit ook nu weer doen. De reactie was destijds echter teleurstellend, namelijk: 'we betreuren dit en zijn er niet blij mee, maar gaan er niets meer aan doen.'
Tsjah, het geld was immers al opgehaald.
Daarnaast vind ik deze manier van geld ophalen via de 1e hyp. inschrijving bij CC terwijl er investeerders via KOM zijn met een 2e hyp. inschrijving ronduit thuishoren op de afdeling 'list en bedrog' en zeer respectloos naar de investeerders bij KOM.

Deze mevrouw bouwt luchtkastelen en ik adviseer iedereen om er met een grote omhoog omheen te lopen, want dit gaat een keer fout. Ze is KOM en CC telkens te slim af of weet ze hun ogen te sluiten voor eigen financieel gewin.
Even voor de helderheid, CC = Capital Circle en CCF = Collin crowdfund
pi_212628118
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:14 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Dankjewel fok321! Al weer 4 jaar geleden dus en destijds maar een looptijd van 7 maanden dus dit is inmiddels al helemaal afgewikkeld. Dit kan de reden zijn dat Collin hem niet meer noemt, al had ik dat toch wel beter gevonden.

Het lijken mij zeer betrouwbare ondernemers. Hoe solide alles momenteel is, dat vind ik nog wat lastig te duiden. Huis in Spanje verkopen is waarschijnlijk niet uit weelde, maar dat is een aanname mijnerzijds en dus zeker geen vaststaand feit.
Bij project -1 gingen de ondernemers nog uitgebreid op de foto voor de pitch. Dat vind ik altijd prettig en een teken van vertrouwen. Nu is dat helaas niet meer het geval. Ik ga zeker meedoen, maar twijfel nog over de hoogte van mijn inleg.
De foto staat nu ook bij dit project O-)
pi_212628217
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 06:52 schreef Tjalala het volgende:

[..]
De foto staat nu ook bij dit project O-)
Het blijft positief dat Collin hier al jarenlang meeleest en indien mogelijk wat doet met onze opmerkingen en hier vaak naar handelt. Verder is het m.i. een professionele club. Uiteraard maken ook zij wel eens een foutje. Geen probleem als het maar opgelost wordt.
Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Collin is bij mij overigens uitgegroeid tot mijn grootste platform binnen crowdfinance.
pi_212629561
update meerzorg

SPOILER2 links
pi_212631511
Meningen over de SIG die vanmiddag online komt?

https://investeren.sameni(...)ch-rompertcentrum-97
pi_212631603
https://www.collincrowdfund.nl/gb-beheer-b-v/

Nog een nieuwe, linkje welkom
pi_212632269
quote:
Ze hebben in 5 jaar tijd precies 25K afgelost (vooral dankzij meevallers) en nu hebben ze 10K aanvullend werkkapitaal nodig? Indrukwekkend maar niet heus. In dit tempo is de lening over 103 jaar afgelost.
Pecunia non olet
pi_212632293
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 12:04 schreef Belegger9 het volgende:
Meningen over de SIG die vanmiddag online komt?

https://investeren.sameni(...)ch-rompertcentrum-97
Anand heeft i die buurt meer objecten en woont er ook, kan dus goed zicht houden op zijn OG in Den Bosch. Daarnaast nog her en der wat panden. Geen superpand maar zeker wel courant en altijd verhuurbaar als je het af & toe opfrist. Heb zelf meerdere Anandjes welke keurig lopen. De te lenen 160k = WOZ 160k (marktwaarde verhuurd 200k en onverh 245k). Laat de marktwaardes evt wat a d hoge kant zijn, 160k brengt het altijd op. Dit soort instap/starters blijft courant. Mij lijkt dat Anand op tijd met zijn OG begonnen en zijn toko op orde heeft.
Ik doe mee
pi_212632358
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 12:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze hebben in 5 jaar tijd precies 25K afgelost (vooral dankzij meevallers) en nu hebben ze 10K aanvullend werkkapitaal nodig? Indrukwekkend maar niet heus. In dit tempo is de lening over 103 jaar afgelost.
Slechte solv. Negatief EV, Netto cashflow weg als het even tegen zit. Speelbal van de politiek.
Enige pluspuntje is de ltv.
pi_212632453
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 12:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Totale lening was 425k in samenwerking met Knab, dus in mijn ogen is er 115k afgelost.
pi_212632606
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 13:07 schreef quepos het volgende:

[..]
Totale lening was 425k in samenwerking met Knab, dus in mijn ogen is er 115k afgelost.
Dat lijkt inderdaad te kloppen. Dat verandert de zaak al ben ik nog steeds niet enthousiast door dat negatieve EV (cira 9 ton schuldenlast) en een onderpand dat niet courant is.
Pecunia non olet
pi_212633430
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 20:45 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Ik ben bang dat daar niet meer heel veel van te verwachten valt. Inmiddels zijn er andere schuldeisers die beslag hebben gelegd op het huis en ik moet nog maar zien of er iets voor ons overblijft. De 10K per maand kun je sowieso vergeten en dat meldt CCF zelf al min of meer. CCF had gewoon een paar jaar geleden moeten doorpakken in het belang van de investeerders. Dat hebben ze, voor mij, verwijtbaar nagelaten.
Inderdaad. Een van de schuldeisers is hoogstwaarschijnlijk de belastingdienst, waarmee hij het al minstens vanaf 2018 vele jaren aan de stok heeft. Zie ook dit artikel van een paar jaar geleden toen een van zijn andere BV's falliet ging:
SPOILER2 links
Ik meen dat de belastingdienst ook al eens eerder beslag heeft laten leggen op zijn huis.

edit: in een vonnis uit begin 2018 wordt al vermeld dat:
"de heer [X] al jaren lang met de fiscus in overleg is over belastingschulden van Pr*cede en dat door de FIOD inmiddels een onderzoek is afgerond naar het schuiven van omzetbelasting binnen de verschillende vennootschappen".

[ Bericht 5% gewijzigd door OpDieFiets op 29-02-2024 14:27:04 ]
pi_212633598
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 12:09 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/gb-beheer-b-v/

Nog een nieuwe, linkje welkom
Ik wil ook wel meedoen met dit kleinschalige bedrijfsobject. Dus inderdaad linkje welkom. Zou een fok project kunnen worden.
pi_212633642
quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 13:16 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat lijkt inderdaad te kloppen. Dat verandert de zaak al ben ik nog steeds niet enthousiast door dat negatieve EV (cira 9 ton schuldenlast) en een onderpand dat niet courant is.
Inderdaad geen topper maar op zich een hardwerkende familie die de afgelopen jaren de betaal afspraken netjes nagekomen zijn. Daarnaast mag je toch verwachten dat de woning met opstallen en totaal 2 ha grond toch altijd wel 325k moeten kunnen opbrengen.
Project loopt trouwens al aardig door.

Neem hem mee voor mijn basis bedrag.
pi_212633656
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 13:16 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het klopt inderdaad. Ik zat in die Knab lening. Ze hebben altijd netjes afgelost. Voor deze nieuwe lening wordt het maandelijkse aflosbedrag een stuk minder, dat was €2118 en wordt nu €1276. Ik heb nog even de oude pitch erbij gepakt, daar zie ik geen bedrag voor het negatieve eigen vemogen, wel staat er dat dat ultimo 2017 ongeveer gelijk was aan de stille reserve in het onroerend goed. Dat negatieve EV zal toen dan een stuk meer geweest zijn dan wat het nu is.
Ik heb hem weer meegenomen.
pi_212634167
quote:
12s.gif Op donderdag 29 februari 2024 12:57 schreef peterc het volgende:

[..]
Anand heeft i die buurt meer objecten en woont er ook, kan dus goed zicht houden op zijn OG in Den Bosch. Daarnaast nog her en der wat panden. Geen superpand maar zeker wel courant en altijd verhuurbaar als je het af & toe opfrist. Heb zelf meerdere Anandjes welke keurig lopen. De te lenen 160k = WOZ 160k (marktwaarde verhuurd 200k en onverh 245k). Laat de marktwaardes evt wat a d hoge kant zijn, 160k brengt het altijd op. Dit soort instap/starters blijft courant. Mij lijkt dat Anand op tijd met zijn OG begonnen en zijn toko op orde heeft.
Ik doe mee
Ik doe 1A ook basis mee
pi_212634193
Kapitaal op Maat richt blik op het buitenland:

https://www.investeerders(...)k-op-het-buitenland/
https://www.kazpar.com/

Tja, weer geld ophalen…

Ik wens ze veel succes en de investeerders sterkte.
pi_212634208
quote:
Ik heb een berichtje gestuurd nu klopt het wel.
pi_212634685
Vrij opmerkelijke constructie die 'nieuwe' investeringskans van M0numentale Transf0rmatie op CCF, moest even 2x lezen om te begrijpen wat ze gaan doen met de huidige hyp inschrijving van het nog lopende project.

Vraag me wel ergens af of de investeerders van de 1ste lening hier niet extra risico door lopen, waarschijnlijk alleen in theorie maar toch.
pi_212634735
quote:
14s.gif Op donderdag 29 februari 2024 15:29 schreef Horsemen het volgende:
Kapitaal op Maat richt blik op het buitenland:

https://www.investeerders(...)k-op-het-buitenland/
https://www.kazpar.com/

Tja, weer geld ophalen…

Ik wens ze veel succes en de investeerders sterkte.
Voor de liefhebber het organogram van Kazpar. Als je deze aandelen uitgifte leest zijn ze nog steeds op zoek naar luchtkastelen. Niets geleerd van het MAX debacle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop