HART VAN NEDERLAND, HART VAN NEDERLAND, SAM HAGENSquote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:09 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Kranten. Laat de reconstructies maar komen.
hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 21:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het was niet zo ingewikkeld toch of wat stond er daags na de stemming toch in de T?
Dit idd!quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:17 schreef Rnie het volgende:
Wat is dit voor shit?Waarom geef je het woord aan een AD verslaggever terwijl Pietertje er zit?
Dit kan toch niet?![]()
Alsof er nog een scoop achter dit verhaal zit.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:17 schreef Rnie het volgende:
Wat is dit voor shit?Waarom geef je het woord aan een AD verslaggever terwijl Pietertje er zit?
Waarom zou dat moeten?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:17 schreef zakjapannertje het volgende:
Iedere partij moet toch ook hun handtekening zetten onder het eindverslag van Plasterk. Benieuwd of dat wel lukt.
Ja, al heb je dan met de PVV wel een gigantische oppositie in de slachtofferrol. Dat is verre van ideaal.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:05 schreef trein2000 het volgende: [..] Dat moet je je wel realiseren. Elke denkbare meerderheidsvariant bevat VVD én NSC. Wat dat betreft wordt het nog interrestant en hebben PVV en BBB meer te verliezen dan VVD en Omtzigt.
Kan ook weer funest voor PVV zijn. Ze peilen nu misschien lekkerder, maar als men straks denkt “okay, maar komen toch niet in de regering”, dan kan die ballon ook weer leeglopen. Ken zo al een paar zweefstemmers die zo denken.quote:Maar nieuwe verkiezingen zijn voor die 2 dan weer een rampscenario. (alhoewel we daar nog lang niet zijn)
Dit kan je niet maken gewoon.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Alsof er nog een scoop achter dit verhaal zit.
AD sluikreclame.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:17 schreef Rnie het volgende:
Dit kan toch niet?![]()
Ik wil dit zien.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 21:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik stel voor dat we NSC vervangen door D66. Kan zeteltechnisch prima. Of ziet hij dan ineens wel bezwaren?
Hoeveel partijen zijn er de afgelopen paar jaar al de grootste geweest? Het gaat allemaal vrij snel.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:18 schreef Beathoven het volgende:
Kan ook weer funest voor PVV zijn. Ze peilen nu misschien lekkerder, maar als men straks denkt “okay, maar komen toch niet in de regering”, dan kan die ballon ook weer leeglopen. Ken zo al een paar zweefstemmers die zo denken.
Een Amstel kabinet?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:23 schreef R-woud93 het volgende:
Met een andere informateur opnieuw beginnen dus.
In Taylor Swift lyrics is dit:quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
Verhaal blijft hetzelfde. Kreeg de brieven over de financiën niet meteen doorgestuurd. Dat is kennelijk het probleem.
quote:I wanted to leave him, I needed a reason
Zaken als de staatsschuld en financiën zijn best wel tijd gebonden. Dat je in de komende jaren 17 miljard moet bezuinigen hoeft niet te betekenen dat de staatsschuld nu niet op zijn laagst is etc.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:20 schreef Tekaschi het volgende:
Dus eerst die AD verslaggever het woord geven over wat zij allemaal denkt, dezelfde club die beweerde dat Kaag de overheidsfinanciën blakend gezond achterliet, tussendoor Wilders bashen terwijl Omtzigt daar aan tafel zit.
Het klinkt veel te vaag allemaal.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:26 schreef Houtenbeen het volgende:
Ik denk niet dat dit de echte reden is
In de TK valt dat nogal mee. Sinds 2002 alleen CDA, VVD en nu PVV.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:23 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hoeveel partijen zijn er de afgelopen paar jaar al de grootste geweest? Het gaat allemaal vrij snel.
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:25 schreef Blastbeat het volgende:
Maar goed, als de winnaar van de verkiezingen het niet voor elkaar krijgt, dan is de nummer twee aan bod toch?
Daar zal het wel op uitdraaien. Ik denk niet dat Timmermans en Jetten vanwege dit ineens aan tafel gaan zitten bij Roon.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:23 schreef R-woud93 het volgende:
Dat is gebruikelijk maar niet noodzakelijk. En het is ook nog niet vastgesteld dat de winnaar geen mogelijkheden meer heeft.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:25 schreef Blastbeat het volgende:
Maar goed, als de winnaar van de verkiezingen het niet voor elkaar krijgt, dan is de nummer twee aan bod toch?
Moet je eens voorstellen als die man in het torentje zat en de pleuris écht uit zou breken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Wat een ongelofelijk slap verhaal. Proces issues waardoor je niet wilt regeren, mi gado.
Ja, maar wel pas als de mogelijkheden van 1 echt uitgeput zijn.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:25 schreef Blastbeat het volgende:
Er was al eerder gelekt, onder andere over de financiële kennis van de PVV en BBB, dat was dan weer geen probleem.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Omtzigt ook boos over lekken over vertrouelijke gesprekken naar de Telegraaf gisteren.
Nouja, het kan een geintje van Plasterk zijn geweest om hem klem te zetten. Dat hij niet pikt vervolgens.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
Brieven te laat gestuurd.
Snap dat je dan de formatie beëindigd.
Je kan gewoon eerlijk melden dat de pvv en bbb geen heldere partijen zijn, of twijfels hebben bij de bestuurders die ze moeten leveren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja, het kan een geintje van Plasterk zijn geweest om hem klem te zetten. Dat hij niet pikt vervolgens.
Maar uiteindelijk is het geen reden om niet weer met Dilan, Caro en Geert aan tafel te gaan met een andere informateur.
Weer met deze partijen om de tafel gaan heeft ook geen zin.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:23 schreef R-woud93 het volgende:
Nou, het lijkt me geen hogere wiskunde.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is gebruikelijk maar niet noodzakelijk. En het is ook nog niet vastgesteld dat de winnaar geen mogelijkheden meer heeft.
Nooit van m'n leven ga ik PvdA stemmen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:28 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Denk dat je daar gelijk in hebt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Weer met deze partijen om de tafel gaan heeft ook geen zin.
Behalve dan dat de PVV toch opeens de Europese stikstofnormen wil respecteren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:30 schreef Janneke141 het volgende:
Los van alle mist die er nu gecreëerd wordt was het natuurlijk al droef gesteld met het onderlinge vertrouwen. Alleen Geert en Caroline lijken het echt goed met elkaar te kunnen vinden.
Maar als je de peilingen en andere verkiezingen meeneemt... VVD, FvD, BBB, NSC en nu dan PVV. En over vier maanden? En over twee jaar?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In de TK valt dat nogal mee. Sinds 2002 alleen CDA, VVD en nu PVV.
Sophie Hermans wel.quote:
Dat dit zo moeilijk te begrijpen is voor sommigen praktisch iedereen...quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Omtzigt heeft alléén deze ronde van de gesprekken beëindigd.
De formatie is niet geklapt.
Wát?!quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:35 schreef Rnie het volgende:
Eindelijk, het grote woord is eruit. Onderhandelingen gaan gewoon door.
Godsamme, Pieter, dramaqueen.
Snap ik ook niet. Hij heeft dat ook gewoon gezegd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat dit zo moeilijk te begrijpen is voor sommigen praktisch iedereen...
Ja, hij is nu waar de VVD twee dagen na de verkiezingen zei te zijn.quote:
Heeft meer zinnige dingen gezegd dan die twee journalisten naast hemquote:
Ja, begrijpend luisteren is kennelijk lastig.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:37 schreef Bill_Hillie het volgende:
DIe beste man moet hetzelfde verhaaltje in een half uur tijd tien keer uitleggen
quote:
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Benieuwd wat die nu roepen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:39 schreef potjecreme het volgende:
Tja, wat kunnen we hierop zeggen.
[ twitter ]
En zelfs al wordt het nog wat. Als het tijdens de formatie al zo'n kansloos geëmmer is, wat hou je dan voor kabinet over?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Omtzigt doet net alsof ze de fase van de formatie nu afronden en na Kamerdebat gewoon weer verder kunnen. Ik zou er niet mee kunnen werken
Maar waar slaat dat op? Als je een overleg vroegtijdig beëindigd, zeg je feitelijk dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Hoe kun je dan op een later moment verder praten?quote:
Dus hij stopt met praten maar wil niet stoppen met praten. Daar komen we ergens mee.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ja, dat dus. Beetje als George Costanza die op vrijdag ontslag neemt en maandag gewoon weer op kantoor verschijnt alsof er niks aan de hand is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Omtzigt doet net alsof ze de fase van de formatie nu afronden en na Kamerdebat gewoon weer verder kunnen. Ik zou er niet mee kunnen werken
Het lijkt mij dat hij het vertrouwen in Plasterk opzegt, niet in het formeren an sich.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar waar slaat dat op? Als je een overleg vroegtijdig beëindigd, zeg je feitelijk dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Hoe kun je dan op een later moment verder praten?
Hij stopt met de huidige formatiefase, hij staat open voor toekomstige fases.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dus hij stopt met praten maar wil niet stoppen met praten. Daar komen we ergens mee.
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat dus. Beetje als George Costanza die op vrijdag ontslag neemt en maandag gewoon weer op kantoor verschijnt alsof er niks aan de hand is.
Het is ook wel een beetje bestuurlijke armoede, nu al. Dan kan je inderdaad maar beter niet gaan regeren. Als Omtzigt denkt dat hij als bewindspersoon de informatie altijd standaard op zijn bureau heeft dan lijkt hij mij vrij naïef.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En zelfs al wordt het nog wat. Als het tijdens de formatie al zo'n kansloos geëmmer is, wat hou je dan voor kabinet over?
Was toch al de laatste dag vóór Plasterk het verslag ging schrijven. Maar krijgt nu dus pas de stukken. Is daar pissig over, dus stopt deze ronde voortijdig. Wil die nu alsnog bestuderen. Na het verslag van Plasterk verder kijken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar waar slaat dat op? Als je een overleg vroegtijdig beëindigd, zeg je feitelijk dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Hoe kun je dan op een later moment verder praten?
Financiën zijn het godverdomme allerbelangrijkste aan de formatietafel, doe niet zo zuur manquote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje bestuurlijke armoede, nu al. Dan kan je inderdaad maar beter niet gaan regeren. Als Omtzigt denkt dat hij als bewindspersoon de informatie altijd standaard op zijn bureau heeft dan lijkt hij mij vrij naïef.
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:42 schreef ZaZoe het volgende:
Pieter is weer een burn-out aan het kweken
Is toch best een mooi spelletje geweest. Nu af van Ronnie en de rest heeft al aangekondigt door te willen met praten.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het heel bijzonder gedrag.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Was toch al de laatste dag vóór Plasterk het verslag ging schrijven. Maar krijgt nu dus pas de stukken. Is daar pissig over, dus stopt deze ronde voortijdig. Wil die nu alsnog bestuderen. Na het verslag van Plasterk verder kijken.
Raar verhaal inderdaad.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:46 schreef Scorpie het volgende:
Oké ik dacht dat Kaag de schatkist zo goed achter had gelaten maar dat is dus waarschijnlijk niet het geval?
Dat is het ook. Maar Omtzigt is ook een bijzondere man.quote:
En dan elke keer dat ze iets zeggen wat hij niet leuk vindt weer met bombarie vertrekken tot hij zijn time-out weer gehad heeft? Ik zou er geen zin in hebben.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hij stopt met de huidige formatiefase, hij staat open voor toekomstige fases.
Hij heeft in de huidige fase nooit open gestaan voor een meerderheidskabinet met de PVV en zal dat ik alle toekomstige fases ook niet doen. Maar als er nu een PVV-VVD-BBB kabinet met gedoogesteun van NSC uit rolt, waarbij Omtzigt vanaf volgende week gewoon weer aan tafel zit, is dat wel vrij bizar.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hij stopt met de huidige formatiefase, hij staat open voor toekomstige fases.
Han ten Broeke agreesquote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:47 schreef Rnie het volgende:
Offtopic: godsamme, wat een lekker wijf van het AD.
Dan flikker je Plasterk eruit of zeg je expliciet dat daar je probleem zit. Hij laat de andere drie nu ook zitten, die met dezelfde informatie over financiën zit. Hij geeft hen niet eens de kans te zeggen hoe zij er mee om willen gaan. Dat vind ik iets zeggen over je bestuurlijke skills ja.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Financiën zijn het godverdomme allerbelangrijkste aan de formatietafel, doe niet zo zuur man
Hoe PVV en BBB met de overheidsfinancien om willen gaan heeft Yeşilgöz op het VVD congres wel laten merken, toen ze 'sommige partners linkser dan Timmermans' noemde op dit punt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan flikker je Plasterk eruit of zeg je expliciet dat daar je probleem zit. Hij laat de andere drie nu ook zitten, die met dezelfde informatie over financiën zit. Hij geeft hen niet eens de kans te zeggen hoe zij er mee om willen gaan. Dat vind ik iets zeggen over je bestuurlijke skills ja.
Plasterk eruit flikkeren zou dit exacte resultaat hebben. NSC die wegloopt bij de huidige formatie. En dan zat je nog steeds te janken dat Omtzigt jouw grote held niet aan een meerderheid wil helpen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan flikker je Plasterk eruit of zeg je expliciet dat daar je probleem zit. Hij laat de andere drie nu ook zitten, die met dezelfde informatie over financiën zit. Hij geeft hen niet eens de kans te zeggen hoe zij er mee om willen gaan. Dat vind ik iets zeggen over je bestuurlijke skills ja.
Ik vind dat er een groot verschil is tussen zelf weglopen van de formatietafel, of het vertrouwen in de informateur opzeggen. In dat eerste geval distantieer je je van de andere coalitiepartners, in het tweede geval niet.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Plasterk eruit flikkeren zou dit exacte resultaat hebben. NSC die wegloopt bij de huidige formatie. En dan zat je nog steeds te janken dat Omtzigt jouw grote held niet aan een meerderheid wil helpen.
In algemene zin is dat van iedereen duidelijk, het gaat erom hoe ze handelen in dit soort situaties. Als het was geweest, geld verrassen dan had hij kunnen zeggen dat ze onverantwoord omgaan met de uitkomsten van de ministeries en hij daarom weg is. Maar dat doet hij ook niet. Dat pvv en bbb vooral geld wilden uitgeven was van dag 1 bekend.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe PVV en BBB met de overheidsfinancien om willen gaan heeft Yeşilgöz op het VVD congres wel laten merken, toen ze 'sommige partners linkser dan Timmermans' noemde op dit punt.
Wie is dan mijn grote held?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Plasterk eruit flikkeren zou dit exacte resultaat hebben. NSC die wegloopt bij de huidige formatie. En dan zat je nog steeds te janken dat Omtzigt jouw grote held niet aan een meerderheid wil helpen.
Je haalt feiten en mediageneuzel door elkaar.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind dat er een groot verschil is tussen zelf weglopen van de formatietafel, of het vertrouwen in de informateur opzeggen. In dat eerste geval distantieer je je van de andere coalitiepartners, in het tweede geval niet.
De PVV geeft weinig om financien, dat was geloof ik 1 pagina in zijn partij-programma, nauwelijks plannen uitgaven te kunnen financieren, en had ze ook niet door laten rekenen. Als de financien er nu na 13 jaar VVD belabbert voor staan, dan gaat het niet beter worden met een paar jaar PVV.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
😂quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:41 schreef Hexagon het volgende:
Dit is duidelijk gewoon weer een of ander geintje in deze wonderlijke formatie naar PVV/VVD/NSC/BBB.
Andere informateur en verder
Eens. En ook na Humberto is het nog steeds niet duidelijk wat het nu precies is. Wat voor een vervolg nogal uitmaakt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind dat er een groot verschil is tussen zelf weglopen van de formatietafel, of het vertrouwen in de informateur opzeggen. In dat eerste geval distantieer je je van de andere coalitiepartners, in het tweede geval niet.
Jij denkt echt dat er een vervolg komt? Pietertje wilt niet meer. Wat is daar niet aan te snappen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Eens. En ook na Humberto is het nog steeds niet duidelijk wat het nu precies is. Wat voor een vervolg nogal uitmaakt.
En daar komt Omtzigt na 76 dagen pas achter?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De PVV geeft weinig om financien, dat was geloof ik 1 pagina in zijn partij-programma, nauwelijks plannen uitgaven te kunnen financieren, en had ze ook niet door laten rekenen. Als de financien er nu na 13 jaar VVD belabbert voor staan, dan gaat het niet beter worden met een paar jaar PVV.
Ik snap best dat Omtzigt niet wil. Ik ga alleen even af op zijn woorden bij Humberto, en de post die ingaat op het verschil tussen vertrouwen tussen informateur en vertrouwen tussen de formerende partijen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:57 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat er een vervolg komt? Pietertje wilt niet meer. Wat is daar niet aan te snappen?
En nog lijken in de kast? Anyway, duidelijk geen tijd voor een ronde gratis bier van de populistjes. Werk aan de winkel.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:58 schreef capricia het volgende:
Wat er ook komt. Er moet kennelijk flink bezuinigd worden. Klinkt als zwaar weer op komst.
Dit dus.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
En nog lijken in de kast? Anyway, duidelijk geen tijd voor een ronde gratis bier van de populistjes. Werk aan de winkel.
Voor mij voelt het meer als een excuus om eruit te stappen. Hij wist dat de plannen van de PVV financieel gezien onhaalbaar waren. Bizar trouwens dat ze er nu pas achterkomen dat de financien van de ministeries er zo slecht voor staan. Was dat nog niet bekend op prinsjesdag? Of tijdens de verkiezingen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:57 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En daar komt Omtzigt na 76 dagen pas achter?
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omtzigt zegt: gister hebben we een debat en lees ik meteen daarna in de Telegraaf dat ik terugtrekkende bewegingen maak. Als je dat hebt en daarnaast de vileine tweets van Wilders dan kun je wel zeggen Plasterk rot op maar dan heb je zelf nul controle op hoe de andere drie dit tegen je gaan framen. Of zie ik dat verkeerd?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de feiten dat Omtzigt de gesprekken vroegtijdig heeft beëindigd en dat de andere gesprekspartners daar bijzonder verbaasd en teleurgesteld over zijn. Niet alleen Plasterk, maar ook Dilan, Geert en Caroline. Dus als dit alleen om het opzeggen van het vertrouwen in de informateur gaat, heeft Pieter het niet handig gespeeld.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je haalt feiten en mediageneuzel door elkaar.
Plasterk:quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit dus.
Wel zo fijn om eerst de financiële situatie te weten.
Waar hebben ze eigenlijk al dit tijd over zitten praten? Zonder financiële gegevens.![]()
Inhoudsloos gelul dus.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit dus.
Waar hebben ze eigenlijk al dit tijd over zitten praten? Zonder financiële gegevens.![]()
Jongens, ik heb niks gezien. Iemand een kleine samenvatting voor me?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik snap best dat Omtzigt niet wil. Ik ga alleen even af op zijn woorden bij Humberto, en de post die ingaat op het verschil tussen vertrouwen tussen informateur en vertrouwen tussen de formerende partijen.
Ik vraag me echt af waar ze alle dagen over onderhandeld hebben, zonder de financiële situatie te kennen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:00 schreef Hanca het volgende:
Interview met Plasterk, die dit ook niet zag aankomen: https://www.volkskrant.nl(...)t-verwacht~b7aaca35/
Nou is praten en onderhandelen met Omtzigt erg moeilijk, het is iemand die je dagen het gevoel kan geven dat het vooruit gaat om dan toch te concluderen dat je niks bent opgeschoten. Maar dit geeft toch ook weleen brevet van onvermogen aan Plasterk. Iedereen weet dat Omtzigt zo is, dus moet je zorgen dat je hem heel vaak, desnoods 1 op 1, vraagt of hij de richting van de gesprekken goed vindt of niet.
De gesprekken waren sowieso al dood als dat verhaal klopt. Dan kan je wel leuk de schijn ophouden, maar het heeft geen zin om verder te gaan, het plaatje is heel anders dan Kaag het deed lijken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de feiten dat Omtzigt de gesprekken vroegtijdig heeft beëindigd en dat de andere gesprekspartners daar bijzonder verbaasd en teleurgesteld over zijn. Niet alleen Plasterk, maar ook Dilan, Geert en Caroline. Dus als dit alleen om het opzeggen van het vertrouwen in de informateur gaat, heeft Pieter het niet handig gespeeld.
Omtzigt goes Omtzigt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Jongens, ik heb niks gezien. Iemand een kleine samenvatting voor me?
Denk dat ze eerst wilden kijken of er op de minder moeilijke gebieden wat overeenstemming viel te bespeuren voor allerlei moeilijke zaken als financiële onderbouwing aan bod komen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit dus.
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dat ontkent Plasterk dan weer...quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De gesprekken waren sowieso al dood als dat verhaal klopt. Dan kan je wel leuk de schijn ophouden, maar het heeft geen zin om verder te gaan, het plaatje is heel anders dan Kaag het deed lijken.
Een hoop vaag gelulquote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vind het een vreemd verhaal. Want vervolgens deelt Plasterk de inhoud van die financiële brief van 23 januari pas gisteren met Omtzigt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Plasterk:
Staan de overheidsfinanciën er veel slechter voor dan eerst gedacht?
‘Dat is niet zo, maar ik wil daar niet verder op ingaan.’
Tja, hij weet ook dat ie hangt als de waarheid boven komt. Tuurlijk ontkent ie dat.quote:
Misschien had je cafe-praat over poppetjes willen horen maar Omtzigt is nog zeldzaam professioneel en dit is zijn terrein. Er kan wel meer gebeurd zijn, maar hij gaat niet te ver mee in het moddergooien.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Wat een ongelofelijk slap verhaal. Proces issues waardoor je niet wilt regeren, mi gado.
Nou kijk, Pieter Omtzigt is vroegtijdig weggelopen van de formatietafel, tot verbazing van de overige deelnemers inclusief de informateur, en daarmee is er een eind gekomen aan "deze ronde" van de formatie. Maar hij zegt wel open te staan voor verdere gesprekken hierna.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
De studiegroep Begrotingsruimte ligt er al heel lang. Het AD artikel over Kaag was eerder beetje onnodig positief. En ging overigens ook over een andere tijdshorizon, wat nogal een belangrijk ding is bi financiën.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De gesprekken waren sowieso al dood als dat verhaal klopt. Dan kan je wel leuk de schijn ophouden, maar het heeft geen zin om verder te gaan, het plaatje is heel anders dan Kaag het deed lijken.
Maar dat kunnen andere partijen toch ontkennen/bevestigen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tja, hij weet ook dat ie hangt als de waarheid boven komt. Tuurlijk ontkent ie dat.
Maar volgens Plasterk kreeg hij pas dit weekend toestemming van de griffie om deze vertrouwelijke informatie te delen. Er zijn regels dat regeringspartijen niet meer mogen weten dan andere partijen, dat gaat hier natuurlijk ook op.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind het een vreemd verhaal. Want vervolgens deelt Plasterk de inhoud van die financiële brief van 23 januari pas gisteren met Omtzigt.
Ik zou ook even uitgepraat zijn, als Omtzigt zijnde.
Die houden heel wijs en terecht hun mond.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:07 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Maar dat kunnen andere partijen toch ontkennen/bevestigen.
Tussen de 23-31 januari zijn brieven binnengekomen. Journalisten zeiden net bij Humberto dat het ook niet gek is dat die brieven niet meteen naar hun zijn doorgestuurd. Dit ivm vertrouwelijkheid.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind het een vreemd verhaal. Want vervolgens deelt Plasterk de inhoud van die financiële brief van 23 januari pas gisteren met Omtzigt.
Ik zou ook even uitgepraat zijn, als Omtzigt zijnde.
Formerende partijen en Plasterk spelen elkaar op twitter en bij Umberto de zwarte piet toe. Maar de formatie is niet of wel geklapt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit ook bekend is bij Omtzigt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar volgens Plasterk kreeg hij pas dit weekend toestemming van de griffie om deze vertrouwelijke informatie te delen. Er zijn regels dat regeringspartijen niet meer mogen weten dan andere partijen, dat gaat hier natuurlijk ook op.
Ik verwacht helemaal geen modder gooien. Ik verwacht gewoon duidelijkheid als je stopt met praten. Zeker als je anderen in het verleden zo de maat hebt genomen met vaag zijn over achterkamertjes gesprekken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Misschien had je cafe-praat over poppetjes willen horen maar Omtzigt is nog zeldzaam professioneel en dit is zijn terrein. Er kan wel meer gebeurd zijn, maar hij gaat niet te ver mee in het moddergooien.
Zou wel een goede reden zijn om meer tijd te eisen als Omtzigt en wellicht wilde Plasterk daar niet in mee.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar volgens Plasterk kreeg hij pas dit weekend toestemming van de griffie om deze vertrouwelijke informatie te delen. Er zijn regels dat regeringspartijen niet meer mogen weten dan andere partijen, dat gaat hier natuurlijk ook op.
Echt hequote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef potjecreme het volgende:
Lol krijgt Kaag uiteindelijk de zwarte piet dat het is geklapt?
Klopt, Omtzigt is dan ook een politicus en framen is ook de grote Omtzigt niet vreemd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit ook bekend is bij Omtzigt.
Vind het heel opmerkelijk allemaal.
Misschien pas dan gaan onderhandelen nadat die brieven ingezien zijn?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:08 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Tussen de 23-31 januari zijn brieven binnengekomen. Journalisten zeiden net bij Humberto dat het ook niet gek is dat die brieven niet meteen naar hun zijn doorgestuurd. Dit ivm vertrouwelijkheid.
uiteindelijk toch beter voor iedereen dat zij weg is, anders zouden er plannen komen als duurzaamheidsbelasting betalen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef potjecreme het volgende:
Lol krijgt Kaag uiteindelijk de zwarte piet dat het is geklapt?
Niemand is verbaasd als dit klapt. Behalve Dilan, Geert en Caroline.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:10 schreef Hanca het volgende:
Maar duidelijk is dat het onderlinge vertrouwen en de chemie er gewoon totaal niet is en waarschijnlijk ook nooit geweest is. Dan kun je gewoon geen kabinet vormen. Had Omtzigt wel eerder kunnen concluderen, maar een snelle beslisseris hij in al die jaren dat hij in de Kamer zit nog nooit geweest.
Sterker nog, hij zei net bij Humberto dat-ie na deze ronde best open staat voor verdere onderhandelingen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:10 schreef Hanca het volgende:
Maar duidelijk is dat het onderlinge vertrouwen en de chemie er gewoon totaal niet is en waarschijnlijk ook nooit geweest is. Dan kun je gewoon geen kabinet vormen. Had Omtzigt wel eerder kunnen concluderen, maar een snelle beslisseris hij in al die jaren dat hij in de Kamer zit nog nooit geweest.
Hij wilt gewoon een nieuwe informateur + twee maanden lang gesprekken over de procesorde van informatievoorziening, dan pas kijkt hij weer verder.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:06 schreef Tijn het volgende:
Dus ja... wie weet wat dit betekent mag het zeggen
Dus blijf je in gesprek.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien pas dan gaan onderhandelen nadat die brieven ingezien zijn?
Want dit komt nogal zinloos over.
Omtzigt is altijd van het "NU ONMIDDELLIJK INFORMEREN", die geeft wat dat betreft niks om regels en vertrouwelijkheid. Hij buigt regels altijd enorm als het hem uit komt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit ook bekend is bij Omtzigt.
Vind het heel opmerkelijk allemaal.
En Jetten en De Jonge bij Op1 ook.quote:
Behalve dus dat-ie zegt dat-ie wel openstaat voor onderhandelingen na deze ronde. Dat is het deel dat ik echt niet begrijp. Als-ie nou zou zeggen "jongens, bekijk het maar, ik vind het niks" dan snap ik dat. Maar dat-ie de deur op een kier houdt... blijf dan die ene dag ook nog even aan de formatietafel zitten?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:12 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hij wilde niet en gebruikt dit als escape.
Hij wil gedogen. Dat wil hij al vanaf het begin.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dus dat-ie zegt dat-ie wel openstaat voor onderhandelingen na deze ronde. Dat is het deel dat ik echt niet begrijp. Als-ie nou zou zeggen "jongens, bekijk het maar, ik vind het niks" dan snap ik dat. Maar dat-ie de deur op een kier houdt... blijf dan die ene dag ook nog even aan de formatietafel zitten?
Dus dan trek je een dag voor het eind de stekker uit de onderhandelingen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:15 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hij wil gedogen. Dat wil hij al vanaf het begin.
Hij zit in het achterkamertje van Humbertoquote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik verwacht helemaal geen modder gooien. Ik verwacht gewoon duidelijkheid als je stopt met praten. Zeker als je anderen in het verleden zo de maat hebt genomen met vaag zijn over achterkamertjes gesprekken.
Tja, wellicht stuurden de andere 3 heel erg aan op een gewoon meerderheidskabinet en wilde hij op deze drastische wijze laten merken dat hij en zijn fractie (vergeet dat niet, die fractie is vandaag uren bij elkaar geweest, ook zonder Omtzigt) dat niet gaan doen. Dat lijkt me dan de enige verklaarbare reden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dus dat-ie zegt dat-ie wel openstaat voor onderhandelingen na deze ronde. Dat is het deel dat ik echt niet begrijp. Als-ie nou zou zeggen "jongens, bekijk het maar, ik vind het niks" dan snap ik dat. Maar dat-ie de deur op een kier houdt... blijf dan die ene dag ook nog even aan de formatietafel zitten?
Dat antwoord lijkt mij ondertussen wel helderquote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:15 schreef phpmystyle het volgende:
Vraag is of er wel samen te werken is met Omtzigt
Maar dat deed ie dus niet. Hij gaat gewoon de volgende rond of zo in..quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus dan trek je een dag voor het eind de stekker uit de onderhandelingen?
Procesautist Omtzigt gaat liever eerst Humberto voorlichten in plaats van de tweede kamer.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:12 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hij wilt gewoon een nieuwe informateur + twee maanden lang gesprekken over de procesorde van informatievoorziening, dan pas kijkt hij weer verder.
Het is net een politicus die man.
Hij kon ook niet stil blijven.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:17 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Procesautist Omtzigt gaat liever eerst Humberto voorlichten in plaats van de tweede kamer.
Achterkamertjespolitiek hè.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:17 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Procesautist Omtzigt gaat liever eerst Humberto voorlichten in plaats van de tweede kamer.
Omtzigt: "nou, fijn weekend he!"quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dat deed ie dus niet. Hij gaat gewoon de volgende rond of zo in..
Nee dat is wel logisch. Kamer informeren is aan Plasterk en je laat je niet afslachten totdat Plasterk dat heeft gedaan.quote:
Hij kon het bij een brief aan zijn leden houden, eventueel zelf delen op twitter (anders komt die brief er wel via de journalisten). En dan morgen de oproep tot een snel debat van Timmermans en co steunen. Hij hoefde niet naar de tv te rennen.quote:
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:58 schreef capricia het volgende:
Wat er ook komt. Er moet kennelijk flink bezuinigd worden. Klinkt als zwaar weer op komst.
HOE DAN!?quote:Het gaat goed met de Nederlandse overheidsfinanciën. De staatsschuld was in vijftien jaar niet zo laag. Aan het eind van het jaar zou er wel eens geld over kunnen blijven in de schatkist, in plaats van een eerder voorspeld tekort van bijna 20 miljard euro. Minister Sigrid Kaag trekt met een gerust hart de deur van Financiën achter zich dicht.
Dit is zijn antwoord op de druk die de andere drie op hem leggen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij kon het bij een brief aan zijn leden houden, eventueel zelf delen op twitter (anders komt die brief er wel via de journalisten). En dan morgen de oproep tot een snel debat van Timmermans en co steunen. Hij hoefde niet naar de tv te rennen.
Maar zeg dat dan gewoon? Waarom dit vage verhaal over financiën erbij slepen en de formatieronde een dag te vroeg afsluiten? Ik begrijp niks van deze communicatie- en onderhandelingsstijl.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, wellicht stuurden de andere 3 heel erg aan op een gewoon meerderheidskabinet en wilde hij op deze drastische wijze laten merken dat hij en zijn fractie (vergeet dat niet, die fractie is vandaag uren bij elkaar geweest, ook zonder Omtzigt) dat niet gaan doen. Dat lijkt me dan de enige verklaarbare reden.
Nee, hij moest vandaag wel ergens zijn verhaal doen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij kon het bij een brief aan zijn leden houden, eventueel zelf delen op twitter (anders komt die brief er wel via de journalisten). En dan morgen de oproep tot een snel debat van Timmermans en co steunen. Hij hoefde niet naar de tv te rennen.
Omdat dat grotendeels eenmalige meevallers waren en geen structurele zaken waar we de komende jaren op kunnen bouwen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
[..]
HOE DAN!?
Ik heb geen idee wat er op ons af komt. Zware economische tijden internationaal?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
[..]
HOE DAN!?
Dat er zwaar bezuinigd moet worden stond al in de prinsjesdagstukken. Er zitten veel tijdelijke bezuinigingen en eenmalige meevallers e.d. in, die dus volgend jaar aflopen. Komt ook omdat het demissionaire kabinet niet over zijn graf heen wilde regeren en besluiten wilde nemen voor 2025 en verder.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
HOE DAN!?
Het zijn meer de ontwikkelingen van de komende jaren die voor te hoge tekorten gaan zorgen door allerlei kostenstijgingen die komen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
HOE DAN!?
Waarom kon dat niet morgen? Is hij zo bang dat hij niet de eerste is bij een praatprogramma om niemand duidelijkheid te verschaffen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Nee, hij moest vandaag wel ergens zijn verhaal doen.
Maar zijn antwoord had ook een uitgebreide brief kunnen zijn. Sterker: daar komt hij beter uit, want Omtzigt weet heel goed dat hij beter is als hij lang over zijn woorden na kan denken. En dan de journalisten steeds verwijzen naar zijn brief.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is zijn antwoord op de druk die de andere drie op hem leggen.
Allemaal onderdeel van de onderhandelingen.
Volgens valt dat wel mee. Het zijn meer hoge rente en oplopende loon en zorgkosten.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat er op ons af komt. Zware economische tijden internationaal?
We zijn natuurlijk wel een land die van de handel leeft. Als DL in een recessie gaat, heeft dat invloed op ons.
Omdat de andere 3 naar Twitter gingen en NSC er niet bijzat in die berichten zal hij dit wel gedaan hebben ter compensatie. Maar tegelijk laat hij weer veel ruimte aan Plasterk om de conclusies te trekken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar zeg dat dan gewoon? Waarom dit vage verhaal over financiën erbij slepen en de formatieronde een dag te vroeg afsluiten? Ik begrijp niks van deze communicatie- en onderhandelingsstijl.
Of het letterlijk een handtekening is weet ik niet, maar er moet in het eindverslag staan dat ze instemmen met wat Plasterk de Tweede Kamer adviseertquote:
Dat dit zijn specialiteit niet is mag ik hopen inderdaad wat een armoe.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar zijn antwoord had ook een uitgebreide brief kunnen zijn. Sterker: daar komt hij beter uit, want Omtzigt weet heel goed dat hij beter is als hij lang over zijn woorden na kan denken. En dan de journalisten steeds verwijzen naar zijn brief.
Nog even geduld. Spelletje is bijna klaar.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Kan de volgende formatie niet PVDA, VVD, NSC, D66 worden?
Waarom wilt de VVD de PVV niet loslaten sinds het kabinet gevallen is?
Omdat Wilders dat niet wil en hij vooralsnog nog steeds aan zet is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Omdat de andere 3 naar Twitter gingen en NSC er niet bijzat in die berichten zal hij dit wel gedaan hebben ter compensatie. Maar tegelijk laat hij weer veel ruimte aan Plasterk om de conclusies te trekken.
Zoiets?
Wilders is niet aan zet. De Tweede Kamer is aan zet.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat Wilders dat niet wil en hij vooralsnog nog steeds aan zet is.
Omdat het nogal verschillende tijdshorizons zijn. En redelijk appels met peren vergelijken is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
HOE DAN!?
Nee, daar gaan PvdA en D66, en ook de VVD voorlopig niet aan beginnen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Prima samenvatting.quote:
Volgens de TK is Wilders nog steeds aan zet. Dat geef ik je op een briefje.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:32 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wilders is niet aan zet. De Tweede Kamer is aan zet.
Dit is oude politiek om de "grootste" partij de lakens te laten uitdelen en de rest moet maar ja knikken.
Ja Tim dat heet goed beleid afwegen als politicus. Maar Tim ziet liever oneliners zoals in Boos.quote:
De TK mag best een statement maken, Wilders is ook niet zo netjes geweest over zijn "collega's" op X.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Volgens de TK is Wilders nog steeds aan zet. Dat geef ik je op een briefje.
Sorry hoor, maar als de coalitiepartners en de informateur het zelf ook niet begrijpen en ze de boodschap via een talkshow moeten vernemen, dan kun je moeilijk volhouden dat dit een weloverwogen verhaal van een politicus betreft.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:37 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja Tim dat heet goed beleid afwegen als politicus. Maar Tim ziet liever oneliners zoals in Boos.
Eerst nog even de populisten verder in elkaar laten stikken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Wat mij betreft lossen ze het nu met elkaar op.
1. De fracties van links tot rechts (samen ongeveer 100 zetels) sluiten op hoofdlijnen een akkoord voor de komende vier jaar. Ze mogen het kabinet niet vervroegd naar huis sturen op grond van deze hoofdlijnen.
2. Ze leveren allemaal enkele ministers, naar verhouding van hun zetelaantal.
3. Het parlement komt met wetsvoorstellen.
4. De wetten worden aangenomen met wisselende meerderheden.
Als het in Zwitserland zo al ruim 60 jaar goed gaat, dan moet het wel degelijk zijn.
Drie scenario’s.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:38 schreef Magister_Artium het volgende:
1. De fracties van links tot rechts (samen ongeveer 100 zetels) sluiten op hoofdlijnen een akkoord voor de komende vier jaar. Ze mogen het kabinet niet vervroegd naar huis sturen op grond van deze hoofdlijnen.
Als het in Zwitserland zo al ruim 60 jaar goed gaat, dan moet het wel degelijk zijn.
Ze hebben vanmiddag nog met elkaar gezeten. Ze hebben de dag ervoor nog steun aan elkaar uitgesproken via Twitter zonder Pieter. Plasterk heeft een appje gekregen. Volgens mij weten ze alle vijf prima wat het probleem is maar zijn ze al weken bezig of zelfs vanaf het begin met elkaar aanvallen notabene op Twitter en via andere media.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als de coalitiepartners en de informateur het zelf ook niet begrijpen en ze de boodschap via een talkshow moeten vernemen, dan kun je moeilijk volhouden dat dit een weloverwogen verhaal van een politicus betreft.
Omdat het een garantie is voor een nog grotere radicaal rechtse flank de volgende keer?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Doordat de economische vooruitzichten recentelijk substantieel zijn verslechterd en de rente hoog blijft. Vergelijk bijvoorbeeld dit recente artikel van de DNB:quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
HOE DAN!?
met eenzelfde soort artikel geschreven in juni 2023:quote:De economie is in 2023 met 0,1% gegroeid. Dat is fors lager dan in 2022, toen er nog veel groei werd ingehaald na de coronapandemie. In de komende jaren zal de groei iets hoger zijn, met 0,3% in 2024 en 1% in 2025.
Kortom, de overheidsfinanciën liggen er prima bij maar doordat de verwachte economische groei aanzienlijk lager ligt dan een half jaar geleden ingeschat moet de broekriem aangehaald worden.quote:De Nederlandse economie gaat terug naar een lager groeitempo. Het bruto binnenlands product (bbp) groeit in 2023 naar verwachting 0,8%,
[...]
De economie, die al enkele jaren boven haar capaciteit draait, ontwikkelt zich hierdoor evenwichtiger, met in de raming een groei van 1,3% in 2024 en 1,1% in 2025.
PVV is VVD ++quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Pieter is een eeuwige twijfelaar en de manier waarop ie dit weer aanpakt met lijntjes naar de pers om de boodschap te brengen doet me denken dat Pieter vooral ook de aandacht wil en niet echt zaken wil aanpakken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:56 schreef jigggy het volgende:
Ben ik de enige die dit wel een bazenactie vind van Pieter
PVVfanboys gaan lijp hier
Ik zie Timmermans echt niet rondkomen met en de VVD en de BBB.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:33 schreef matthijst het volgende:
Van Haga, maandje terug:
Wat denk je?
‘Niemand wil echt met de PVV samenwerken. Ze zeggen dat ze constructief zijn, dat ze graag willen, dat de kiezer gerespecteerd moet worden. Maar het gaat niet lukken, want als NSC meedoet, zijn zij voor altijd afgeschreven. Dan kan Geert Wilders hoog of laag springen, maar dan krijgt ie het niet rond.’
Waarom zou NSC niet meedoen?
‘Iedereen die met de PVV in zee gaat en een linkse achterban heeft, verliest. Bij Pieter Omtzigt is integriteit zijn kernwaarde. Dat is waar hij op tamboereert. Dan kun je niet in zee gaan met iemand die het over kopvoddentaks heeft.’
Waarom niet?
‘Ik denk dat het ‘m gewoon niet gaat worden. Ik denk dat het politiek strategisch zo gaat dat Pieter wel gaat praten en ‘alles doet om eruit te komen’, maar het is politieke zelfmoord om met de PVV in zee te gaan.’
En wat wordt het dan?
‘Dan wordt het GroenLinks-PvdA, VVD, NSC, en BBB erbij voor de Eerste Kamerzetels.’
Wat is jouw tijdpad? Wanneer laten ze definitief het kabinet-Wilders niet doorgaan en zit Timmermans in het Torentje?
‘Ze hebben natuurlijk allemaal spindoctors, die zullen adviseren dat er echt ‘een serieuze poging’ moet worden gedaan. Ik denk dat ze er een week of acht over doen. En dan is er urgentie, want het land moet bestuurd worden en dan wordt Mark Rutte zenuwachtig, want hij moet secretaris-generaal van de NAVO worden. Daar heeft ie al onze wapens voor weggegeven aan Oekraïne en is hij plotseling hele militaristische taal gaan uitslaan. Dan zit Timmermans over een maand of vier, vijf, in het Torentje.’
Niet echt anders dan Dilan Y. die vlak voor de eerste vergadering zegt dat ze alleen wil gedogen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:59 schreef TheVulture het volgende:
Pieter is een eeuwige twijfelaar en de manier waarop ie dit weer aanpakt met lijntjes naar de pers om de boodschap te brengen doet me denken dat Pieter vooral ook de aandacht wil en niet echt zaken wil aanpakken.
Ik denk dat je er heel dichtbij zit, zo heb ik hem ook beluisterd bij Humberto. Maar zoals je zelf ook als zegt, er ontbreken twee puzzelstukjes. Een is dat fractieberaad van de vooravond, wat is daar besproken, met wie en op initiatief van wie. Twee is de haast. Waarom nu en waarom zo chaotisch. Als dit het is had je dit ook prima morgen kunnen doen met gedegen voorbereiding.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik ben een beetje hardop aan het denken…
De informateur Plasterk ging, na de overeenstemming over de grondwet, op zoek naar reeële perspectieven over:
1. Migratie
2. Bestaanszekerheid (zorg, koopkracht, vaste banen, voldoende woningen)
3. Goed bestuur, veiligheid en stabiele overheidsfinanciën
4. Internationaal beleid en gezond ondernemersklimaat
5. Klimaat, stikstof, land en tuinbouw, visserij
Je voert hier allemaal best lastige onderhandelingen over omdat jij en de VVD nogal anders in de wedstrijd staan dan BBB en NSC, maar het lukt redelijk en je vind zelf nog een, voor PVV broodnodig punt als geen eigen bijdrage op de zorg. Vlak voor Plasterks eindrapport komt er allemaal (negatieve)financiële informatie naar boven waarvan zelfs het nieuwste al meer dan een week onder in Plasterk’s la zit.
Als Omtzigt zijnde wil je graag correct zijn en je (terecht) baseren op zo goed mogelijk kloppende informatie. Je geeft hierna aan dat in jou belevenis een hoop reeële perspectieven nu anders komen te liggen. Vooral Yesilguz deelt dit, maar weet ook dat ze niet teveel tamtam moet maken omdat haar partij dat niet accepteert en steunt je dus minder dan verwacht in je ergernis over het proces en je twijfels over de afspraken. Sterker nog in plaats van steun krijgen lees je de volgende dag in de Telegraaf dat je terugtrekkende bewegingen maakt.
Welke kant kun je als Omtzigt dan nog precies op, het lijkt mij ook niet dat je nog vertrouwen hebt en staat achter Plasterk’s conclussies, laatstaan dat je zin hebt in meer telegraaf artikelen of tweets.
Zelf vind ik dit nog best een plasiebel verhaal en ik denk dat ze binnen de VVD zullen juigen dat Omtzigt zichzelf zo vol in de wind zet. Tegelijk denk ik ook dat dit niet het gehele verhaal is, want als dat zo was dan mag je toch hopen dat Omtzigt de woordvoering beter op orde zou hebben. Zou er intern teveel weerstand gekomen zijn waardoor Omtzigt zich ineens genijgt voelde om dit te doen?
Hoe denken jullie er over?
Dilan Y is een slapjanus,quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:04 schreef svann het volgende:
[..]
Niet echt anders dan Dilan Y. die vlak voor de eerste vergadering zegt dat ze alleen wil gedogen.
Ik denk wel dat het vanaf minuut 1 de VVD’s tactiek geweest is om NSC deze coalitievorming te doen laten mislukken (mocht die mislukken). dus Dylan Y. heeft gewoon geleverdquote:
Nederlanders zijn geen Zwitsers en de Zwitserse democratie is veel meer op referenda gebaseerd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Mjah, maar als je naar de peilingen kijkt heeft de VVD gewoon enorm verloren door de PVV niet uit te sluiten zoals Rutte deed, op deze manier blijft er van de VVD bitter weinig over en gaan ze het pad van het CDA op.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het vanaf minuut 1 de VVD’s tactiek geweest is om NSC deze coalitievorming te doen laten mislukken (mocht die mislukken). dus Dylan Y. heeft gewoon geleverd
Ja en wat is dan de end game? Hoe gaat Dilan Y die 20 zetels terugwinnen? Of zit de rancune daar zo diep dat Omtzigt slopen een doel op zich is? Desnoods ten koste van de partij?quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het vanaf minuut 1 de VVD’s tactiek geweest is om NSC deze coalitievorming te doen laten mislukken (mocht die mislukken). dus Dylan Y. heeft gewoon geleverd
BBB wordt moeilijk maar hij kan dan wel MP worden. En dat was toch vanaf het begin aan zijn ambitie.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie Timmermans echt niet rondkomen met en de VVD en de BBB.
Goede vraag. Een beetje van beide.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:34 schreef Tijger_m het volgende:
Maar...waar staan we nu eigenlijk? Is de formatie nu wel of niet geklapt?
BBB is onnodig bij een PvdA/GL-VVD-NSC-D66 coalitie.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
BBB wordt moeilijk maar hij kan dan wel MP worden. En dat was toch vanaf het begin aan zijn ambitie.
Hou maar op, de VVD en Groenlinks gaan gewoonweg niet samen in een coalitie zitten. Hoe krijg je het voor elkaar om dit aan je achterban uit te leggen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
BBB is onnodig bij een PvdA/GL-VVD-NSC-D66 coalitie.
Dat is hun probleem maar als ik de VVD was zou ik het zien als een manier om het vege lijf te redden, momenteel gaan ze het CDA achterna. Als ik PvdA/GL was zou ik het zien als een manier om te regeren en te laten zien dat je dat kan.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:43 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hou maar op, de VVD en Groenlinks gaan gewoonweg niet samen in een coalitie zitten. Hoe krijg je het voor elkaar om dit aan je achterban uit te leggen?
Als de VVD echt ballen heeft, dan zouden ze nu juist de gedoogsteun intrekken en verantwoordelijkheid nemen door wel in dit kabinet te stappen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is hun probleem maar als ik de VVD was zou ik het zien als een manier om het vege lijf te redden, momenteel gaan ze het CDA achterna. Als ik PvdA/GL was zou ik het zien als een manier om te regeren en te laten zien dat je dat kan.
De peilingen geven aan dat de slachting nu plaats vind. Of dat ook het geval is na regeren met PvdA/GL is koffiedik kijken, toch even een andere situatiequote:Op woensdag 7 februari 2024 00:51 schreef Rnie het volgende:
[..]
Als de VVD echt ballen heeft, dan zouden ze nu juist de gedoogsteun intrekken en verantwoordelijkheid nemen door wel in dit kabinet te stappen.
Halfbakken met de PvdA/GL in een coalitie zitten wordt een afslachting van jewelste.
Het grootste kritiekpunt bij de VVD achterban is dat ze jarenlang hun oren teveel hebben laten hangen naar "links". Daarbij staat 74 procent niet achter haar besluit wat betreft de snelle beslissing inzake de gedoogsteun.quote:
altijd lachen jouw politieke takesquote:Op woensdag 7 februari 2024 00:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De peilingen geven aan dat de slachting nu plaats vind. Of dat ook het geval is na regeren met PvdA/GL is koffiedik kijken, toch even een andere situatie
En hoezo halfbakken? Halfbakkener dan met de PVV die niet kan en wil en met de BBB die er geen donder van snappen?
Veel VVD-ers zijn eigenlijk PVV-ers en die vinden al snel iets links. Laat die mensen lekker naar PVV gaan, dan kan het overblijvende deel van VVD gewoon met NSC, D'66 en GL/PvdA regeren, maar laat eerst PVV eens wat laten zien.quote:Op woensdag 7 februari 2024 01:19 schreef Rnie het volgende:
[..]
Het grootste kritiekpunt bij de VVD achterban is dat ze jarenlang hun oren teveel hebben laten hangen naar "links". Daarbij staat 74 procent niet achter haar besluit wat betreft de snelle beslissing inzake de gedoogsteun.
De afslachting is juist te danken aan de besluiteloosheid. De VVD achterban hunkert naar een rechts kabinet. De kans dat je dit sentiment bij de VVD kiezer omdraait door in een coalitie te gaan zitten met Groenlinks en de PvdA is op de lange termijn imo nihil.
Heel groot deel van Nederland is links (inlcusief onze huidige set aan wetten en regeltjes, met vooral veel ruimte en regelzucht van een grote en machtige overheid), vooral de PVV ook. Dat is het grappige.quote:Op woensdag 7 februari 2024 05:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Veel VVD-ers zijn eigenlijk PVV-ers en die vinden al snel iets links. Laat die mensen lekker naar PVV gaan, dan kan het overblijvende deel van VVD gewoon met NSC, D'66 en GL/PvdA regeren, maar laat eerst PVV maar eens wat laten zien.
Extreemrechts is links? Goed verhaalquote:Op woensdag 7 februari 2024 05:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Heel groot deel van Nederland is links (inlcusief onze huidige set aan wetten en regeltjes, met vooral veel ruimte en regelzucht van een grote en machtige overheid), vooral de PVV ook. Dat is het grappige.
Weinig links aan de PVV behalve misschien op zorgthemasquote:Op woensdag 7 februari 2024 05:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Heel groot deel van Nederland is links (inlcusief onze huidige set aan wetten en regeltjes, met vooral veel ruimte en regelzucht van een grote en machtige overheid), vooral de PVV ook. Dat is het grappige.
De VVD heeft vaker door het midden geregeerd. Dat lijkt me, gezien de opgaven waar ons land voor staat, een stuk beter uit te leggen dan een op voorhand mislukte poging wagen met de clowns van PVV en BBB. Tenzij de VVD zichzelf en haar aanhang ook niet meer serieus neemt natuurlijk…quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:43 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hou maar op, de VVD en Groenlinks gaan gewoonweg niet samen in een coalitie zitten. Hoe krijg je het voor elkaar om dit aan je achterban uit te leggen?
Nee, de PVV is aardig links. Wat bedoel je met extreemrechts?quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Extreemrechts is links? Goed verhaal
Dat valt wel mee. De PVV heeft wat stemgedrag over zorg betreft de grootste overeenkomst met ... JA21.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Weinig links aan de PVV behalve misschien op zorgthemas
Ga je nou ze met feiten in de weg zitten? Het gaat om beeldvorming hoor.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:34 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. De PVV heeft wat stemgedrag over zorg betreft de grootste overeenkomst met ... JA21.
Nadeel wel is dat ze enorm hebben ingezet om een streng migratie beleid, verweten wordt dat ze de afgelopen jaren veels te veel naar links zijn afgeweken.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD heeft vaker door het midden geregeerd. Dat lijkt me, gezien de opgaven waar ons land voor staat, een stuk beter uit te leggen dan een op voorhand mislukte poging wagen met de clowns van PVV en BBB. Tenzij de VVD zichzelf en haar aanhang ook niet meer serieus neemt natuurlijk…
Een formatie kan zo dik wen jaar duren. En als het de PVV niet lukt mag PvdA/GL het proberen als nunmer twee van de verkiezingenquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:39 schreef Poppejans1.4 het volgende:
Als onderhandelingen nu komende maanden wederom op niets uitlopen, krijgen we dan weer verkiezingen?....
Zou toch te triest zijn
De PVV, het wisselt iets maar die club wordt heel algemeen als extreem of radicaal rechts beschouwd.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:29 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Nee, de PVV is aardig links. Wat bedoel je met extreemrechts?
wie bedoel je met zequote:Op woensdag 7 februari 2024 07:36 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ga je nou ze met feiten in de weg zitten? Het gaat om beeldvorming hoor.
Ik vraag wat jij ziet als extreemrechtsquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De PVV, het wisselt iets maar die club wordt heel algemeen als extreem of radicaal rechts beschouwd.
Hele kleine kans. Er zal uiteindelijk wel gewoon een nieuw kabinet komen, ook al duurt dat meer dan 500 dagen…quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:39 schreef Poppejans1.4 het volgende:
Als onderhandelingen nu komende maanden wederom op niets uitlopen, krijgen we dan weer verkiezingen?....
Zou toch te triest zijn
Partijen als PVV en FvD.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:42 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ik vraag wat jij ziet als extreemrechts
Tja, ze hebben zichzelf met dat soort onnozele beeldvorming flink in de shit gewerkt. Dan gaat ook regeren met de PVV ze zeker niet helpen (die blijven toch beter in vreemdelingenhaat dan de VVD die nog wat beschaving moeten veinzen).quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nadeel wel is dat ze enorm hebben ingezet om een streng migratie beleid, verweten wordt dat ze de afgelopen jaren veels te veel naar links zijn afgeweken.
Gezien de groei aan de rechterzijde van de andere partijen is dat ook wel terug te zien, om dan vervolgens weer met 2 linkse partijen te gaan regeren is dan ook wel een beetje vreemd.
Begin dan gewoon een fusie partij met D66.
nee, niet partijenquote:
Neuh, eigenlijk niet. Die clubs gaan het hele lijstje af. Alleen wordt dat door partijen als de VVD met de mantel der liefde bedekt…quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:44 schreef Poppejans1.4 het volgende:
[..]
Om extreemrechts genoemd te mogen worden is wel wat meer voor nodig hoor
mensen die doen alsof je in polderlandnederland ooit heel ver van het midden af kunt wijken zonder buitenlandse overnamenquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, ze hebben zichzelf met dat soort onnozele beeldvorming flink in de shit gewerkt. Dan gaat ook regeren met de PVV ze zeker niet helpen (die blijven toch beter in vreemdelingenhaat dan de VVD die nog wat beschaving moeten veinzen).
Dan is het midden opzoeken uiteindelijk veel verstandiger, de PVV zakt dan vanzelf wel weer in.
Noem eens voorbeelden van dat lijstje volgens jou danquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Neuh, eigenlijk niet. Die clubs gaan het hele lijstje af. Alleen wordt dat door partijen als de VVD met de mantel der liefde bedekt…
Het is interessanter om te horen wat deze, algemeen als extreem of radicaal rechts beschouwde, partijen plotseling links zou maken. Immers die afwijkende definitie verdient toch een goede onderbouwing?quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:46 schreef aTypisch het volgende:
[..]
nee, niet partijen
maar wat is specifiek extreemrechts dan aan de pvv?
op de visie op immigratie na, die geef ik je alvast
maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet kunt beantwoorden
Se uitspraken van Wilders en Baudet door de jaren heen spreken voor zich hoor. Vroeger moest je naar stormfront voor hun uitspraken.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:44 schreef Poppejans1.4 het volgende:
[..]
Om extreemrechts genoemd te mogen worden is wel wat meer voor nodig hoor
Vreemdelingenhaat, racisme, antisemitisme, antidemocratisch, tegen onafhankelijke media, rechtspraak en onderwijs, militante en gewelddadige achterban, etc. Etc.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:48 schreef Poppejans1.4 het volgende:
[..]
Noem eens voorbeelden van dat lijstje volgens jou dan
ah zelf dus geen input, dacht ik alquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is interessanter om te horen wat deze, algemeen als extreem of radicaal rechts beschouwde, partijen plotseling links zou maken. Immers die afwijkende definitie verdient toch een goede onderbouwing?
tja dan ben je stekeblind als je die niet zietquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:50 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Eenieder die linkse elementen in de PVV ziet
PVV pleased de stemmer met onmogelijke toezeggingen en stemt met alles met de VVD mee (en roepen later dat de VVD het heeft verprutst) Dat meestemmen doen linkse partijen niet.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:29 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Nee, de PVV is aardig links. Wat bedoel je met extreemrechts?
Dan maak je de vergelijking met internationale toneel dan is Nederland nog vrij links ja maar binnen Nederland zijn we echt wel rechtser geworden.quote:Op woensdag 7 februari 2024 05:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
alwetende yesilgoz genotquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
PVV pleased de stemmer met onmogelijke toezeggingen en stemt met de VVD mee. Als de PVV werkelijk aardig links was, dan had Yesilgöz niet zo krampachtig meegaand geweest en had de VVD geen stemmen aan de PVV verloren.
rechtser dan wat?quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan maak je de vergelijking met internationale toneel dan is Nederland nog vrij links ja maar binnen Nederland zijn we echt wel rechtser geworden.
pvv en bbb in een kabinet als enige partijen zou wel echt grappig zijnquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:53 schreef Nielsch het volgende:
Mijn voorspelling is nu dat er een minderheidskabinet PVV en BBB wordt gevormd.
Voor hun anti-migratie moties kunnen ze steun zoeken bij VVD, NSC, FvD en SGP en voor hun gratis bier moties zoals afschaffen van het eigen risico kunnen ze steun zoeken bij de Sinterklaaspartijen zoals de SP, GroenLinks-PvdA en PvdD.
Ik ben buitengewoon benieuwd naar de bewindsvoerders die zij gaan leverenquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:53 schreef Nielsch het volgende:
Voor hun anti-migratie moties kunnen ze steun zoeken bij VVD, NSC, FvD en SGP en voor hun gratis bier moties zoals afschaffen van het eigen risico kunnen ze steun zoeken bij de andere Sinterklaaspartijen zoals de SP, GroenLinks-PvdA en PvdD.
Daarnaast krijgen de overige partijen in de TK ook meer macht voor aparte coalities.
Alleen de bewindslieden wordt een dingetje.
40-45 schapen en 2 herdersquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:57 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik ben buitengewoon benieuwd naar de bewindsvoerders die zij gaan leveren
Dat lijkt me een heel leuk experiment waarmee beide partijen kiezers zouden kunnen verliezen. Niet alle boeren die vroeger CDA steunden gaan tot grote lengte met BBB mee en PVV is sterker in de oppositie dan op de stoel van de beleidsmakers.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:53 schreef Nielsch het volgende:
Voor hun anti-migratie moties kunnen ze steun zoeken bij VVD, NSC, FvD en SGP en voor hun gratis bier moties zoals afschaffen van het eigen risico kunnen ze steun zoeken bij de andere Sinterklaaspartijen zoals de SP, GroenLinks-PvdA en PvdD.
Daarnaast krijgen de overige partijen in de TK ook meer macht voor aparte coalities.
Hier zou ik groot voorstander van zijn. De een heeft geen mensen, de ander heeft mensen die van toeten noch blazen weten.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:53 schreef Nielsch het volgende:
aboutaleb die niet eens het grootste jaarlijkse sportevenement in rotterdam goed kan organiseren een betere kandidaat dan eurobobo en groene god timmermansquote:Op woensdag 7 februari 2024 07:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat lijkt me een heel leuk experiment waarmee beide partijen kiezers zouden kunnen verliezen. Niet alle boeren die vroeger CDA steunden gaan tot grote lengte met BBB mee en PVV is sterker in de oppositie dan op de stoel van de beleidsmakers.
Denk ook wel dat links dat experiment erg ziet zitten om de dreigende verkiezingsbubbel lek te krijgen. Dan kun je na zo’n prutsperiode Aboutaleb als man voor het volk inzetten voor de verkiezingen en je een grotere kans op een nummer 1 positie dan met Timmermans als front runner.
mooie case voor een kleinere en minder machtige overheid inderdaad, als die twee partijen een regerinkje mogen vormen voor een paar wekenquote:Op woensdag 7 februari 2024 08:04 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Hier zou ik groot voorstander van zijn. De een heeft geen mensen, de ander heeft mensen die van toeten noch blazen weten.
Vooral een mooie case om aan dom Nederland duidelijk te maken dat je op clowns stemt die niets voor je gaan betekenen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 08:05 schreef aTypisch het volgende:
[..]
mooie case voor een kleinere en minder machtige overheid inderdaad, als die twee partijen een regerinkje mogen vormen voor een paar weken
ja, dat is elke verkiezing zoquote:Op woensdag 7 februari 2024 08:07 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Vooral een mooie case om aan dom Nederland duidelijk te maken dat je op clowns stemt die niets voor je gaan betekenen.
Als je hiervoor 12 jaar Rutte faciliteert is dat inderdaad zo.quote:
grappig dat je gelooft dat rutte 12 jaar het beleid heeft uitgestippeldquote:Op woensdag 7 februari 2024 08:09 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Als je hiervoor 12 jaar Rutte faciliteert is dat inderdaad zo.
WEF, WHO? Laat me niet langer in spanning.quote:Op woensdag 7 februari 2024 08:11 schreef aTypisch het volgende:
[..]
grappig dat je gelooft dat rutte 12 jaar het beleid heeft uitgestippeld
is/was vooral een ideale frontman en manager
uhhquote:Op woensdag 7 februari 2024 08:12 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
WEF, WHO? Laat me niet langer in spanning.
Krijgt meer gedaan dan Wildersquote:Op woensdag 7 februari 2024 08:04 schreef aTypisch het volgende:
[..]
aboutaleb die niet eens het grootste jaarlijkse sportevenement in rotterdam goed kan organiseren een betere kandidaat dan eurobobo en groene god timmermans
genot
ohh okequote:
Niet zo moeilijk want Wilders vreet alleen uit zijn neus.quote:Op woensdag 7 februari 2024 08:16 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ohh oke
wel knap van hem, in de lokale politiek
ja, dat is een vereiste als je al die jaren in de kamer zitquote:Op woensdag 7 februari 2024 08:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk want Wilders vreet alleen uit zijn neus.
Mogen we gaan wedden of dat kabinet een aantal minuten, een aantal uren of een aantal dagen aan blijft. Weken zou ik niet aan beginnen, want de twee weken haalt zo'n coalitie niet.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:53 schreef Nielsch het volgende:
Ik had dan toch liever Omtzigt aan het roer gezien eerlijk gezegd. Die wilde deze opzet min of meer vanaf het begin al.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:53 schreef Nielsch het volgende:
Ja, ik houd ook daar een flinke slag om de arm.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:34 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. De PVV heeft wat stemgedrag over zorg betreft de grootste overeenkomst met ... JA21.
Rotterdam is best wel een goede testcasus in competentie voor een bestuurder. Dan maak je je handen wel wat vuiler.quote:Op woensdag 7 februari 2024 08:16 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ohh oke
wel knap van hem, in de lokale politiek
een tweede USAquote:Op woensdag 7 februari 2024 08:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, ik houd ook daar een flinke slag om de arm.
Maar er zijn lieden die heel Nederland te links vinden. Ofzo. Die hebben het liefst dat het hier een tweede USA wordt, gok ik?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |