Nog even geduld. Spelletje is bijna klaar.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Kan de volgende formatie niet PVDA, VVD, NSC, D66 worden?
Waarom wilt de VVD de PVV niet loslaten sinds het kabinet gevallen is?
Omdat Wilders dat niet wil en hij vooralsnog nog steeds aan zet is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Omdat de andere 3 naar Twitter gingen en NSC er niet bijzat in die berichten zal hij dit wel gedaan hebben ter compensatie. Maar tegelijk laat hij weer veel ruimte aan Plasterk om de conclusies te trekken.
Zoiets?
Wilders is niet aan zet. De Tweede Kamer is aan zet.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat Wilders dat niet wil en hij vooralsnog nog steeds aan zet is.
Omdat het nogal verschillende tijdshorizons zijn. En redelijk appels met peren vergelijken is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
[..]
HOE DAN!?
Nee, daar gaan PvdA en D66, en ook de VVD voorlopig niet aan beginnen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Prima samenvatting.quote:
Volgens de TK is Wilders nog steeds aan zet. Dat geef ik je op een briefje.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:32 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wilders is niet aan zet. De Tweede Kamer is aan zet.
Dit is oude politiek om de "grootste" partij de lakens te laten uitdelen en de rest moet maar ja knikken.
Ja Tim dat heet goed beleid afwegen als politicus. Maar Tim ziet liever oneliners zoals in Boos.quote:
De TK mag best een statement maken, Wilders is ook niet zo netjes geweest over zijn "collega's" op X.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Volgens de TK is Wilders nog steeds aan zet. Dat geef ik je op een briefje.
Sorry hoor, maar als de coalitiepartners en de informateur het zelf ook niet begrijpen en ze de boodschap via een talkshow moeten vernemen, dan kun je moeilijk volhouden dat dit een weloverwogen verhaal van een politicus betreft.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:37 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja Tim dat heet goed beleid afwegen als politicus. Maar Tim ziet liever oneliners zoals in Boos.
Eerst nog even de populisten verder in elkaar laten stikken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Wat mij betreft lossen ze het nu met elkaar op.
1. De fracties van links tot rechts (samen ongeveer 100 zetels) sluiten op hoofdlijnen een akkoord voor de komende vier jaar. Ze mogen het kabinet niet vervroegd naar huis sturen op grond van deze hoofdlijnen.
2. Ze leveren allemaal enkele ministers, naar verhouding van hun zetelaantal.
3. Het parlement komt met wetsvoorstellen.
4. De wetten worden aangenomen met wisselende meerderheden.
Als het in Zwitserland zo al ruim 60 jaar goed gaat, dan moet het wel degelijk zijn.
Drie scenario’s.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:38 schreef Magister_Artium het volgende:
1. De fracties van links tot rechts (samen ongeveer 100 zetels) sluiten op hoofdlijnen een akkoord voor de komende vier jaar. Ze mogen het kabinet niet vervroegd naar huis sturen op grond van deze hoofdlijnen.
Als het in Zwitserland zo al ruim 60 jaar goed gaat, dan moet het wel degelijk zijn.
Ze hebben vanmiddag nog met elkaar gezeten. Ze hebben de dag ervoor nog steun aan elkaar uitgesproken via Twitter zonder Pieter. Plasterk heeft een appje gekregen. Volgens mij weten ze alle vijf prima wat het probleem is maar zijn ze al weken bezig of zelfs vanaf het begin met elkaar aanvallen notabene op Twitter en via andere media.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als de coalitiepartners en de informateur het zelf ook niet begrijpen en ze de boodschap via een talkshow moeten vernemen, dan kun je moeilijk volhouden dat dit een weloverwogen verhaal van een politicus betreft.
Omdat het een garantie is voor een nog grotere radicaal rechtse flank de volgende keer?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Doordat de economische vooruitzichten recentelijk substantieel zijn verslechterd en de rente hoog blijft. Vergelijk bijvoorbeeld dit recente artikel van de DNB:quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
[..]
HOE DAN!?
met eenzelfde soort artikel geschreven in juni 2023:quote:De economie is in 2023 met 0,1% gegroeid. Dat is fors lager dan in 2022, toen er nog veel groei werd ingehaald na de coronapandemie. In de komende jaren zal de groei iets hoger zijn, met 0,3% in 2024 en 1% in 2025.
Kortom, de overheidsfinanciën liggen er prima bij maar doordat de verwachte economische groei aanzienlijk lager ligt dan een half jaar geleden ingeschat moet de broekriem aangehaald worden.quote:De Nederlandse economie gaat terug naar een lager groeitempo. Het bruto binnenlands product (bbp) groeit in 2023 naar verwachting 0,8%,
[...]
De economie, die al enkele jaren boven haar capaciteit draait, ontwikkelt zich hierdoor evenwichtiger, met in de raming een groei van 1,3% in 2024 en 1,1% in 2025.
PVV is VVD ++quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:29 schreef Origami94 het volgende:
Pieter is een eeuwige twijfelaar en de manier waarop ie dit weer aanpakt met lijntjes naar de pers om de boodschap te brengen doet me denken dat Pieter vooral ook de aandacht wil en niet echt zaken wil aanpakken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:56 schreef jigggy het volgende:
Ben ik de enige die dit wel een bazenactie vind van Pieter
PVVfanboys gaan lijp hier
Ik zie Timmermans echt niet rondkomen met en de VVD en de BBB.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:33 schreef matthijst het volgende:
Van Haga, maandje terug:
Wat denk je?
‘Niemand wil echt met de PVV samenwerken. Ze zeggen dat ze constructief zijn, dat ze graag willen, dat de kiezer gerespecteerd moet worden. Maar het gaat niet lukken, want als NSC meedoet, zijn zij voor altijd afgeschreven. Dan kan Geert Wilders hoog of laag springen, maar dan krijgt ie het niet rond.’
Waarom zou NSC niet meedoen?
‘Iedereen die met de PVV in zee gaat en een linkse achterban heeft, verliest. Bij Pieter Omtzigt is integriteit zijn kernwaarde. Dat is waar hij op tamboereert. Dan kun je niet in zee gaan met iemand die het over kopvoddentaks heeft.’
Waarom niet?
‘Ik denk dat het ‘m gewoon niet gaat worden. Ik denk dat het politiek strategisch zo gaat dat Pieter wel gaat praten en ‘alles doet om eruit te komen’, maar het is politieke zelfmoord om met de PVV in zee te gaan.’
En wat wordt het dan?
‘Dan wordt het GroenLinks-PvdA, VVD, NSC, en BBB erbij voor de Eerste Kamerzetels.’
Wat is jouw tijdpad? Wanneer laten ze definitief het kabinet-Wilders niet doorgaan en zit Timmermans in het Torentje?
‘Ze hebben natuurlijk allemaal spindoctors, die zullen adviseren dat er echt ‘een serieuze poging’ moet worden gedaan. Ik denk dat ze er een week of acht over doen. En dan is er urgentie, want het land moet bestuurd worden en dan wordt Mark Rutte zenuwachtig, want hij moet secretaris-generaal van de NAVO worden. Daar heeft ie al onze wapens voor weggegeven aan Oekraïne en is hij plotseling hele militaristische taal gaan uitslaan. Dan zit Timmermans over een maand of vier, vijf, in het Torentje.’
Niet echt anders dan Dilan Y. die vlak voor de eerste vergadering zegt dat ze alleen wil gedogen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:59 schreef TheVulture het volgende:
Pieter is een eeuwige twijfelaar en de manier waarop ie dit weer aanpakt met lijntjes naar de pers om de boodschap te brengen doet me denken dat Pieter vooral ook de aandacht wil en niet echt zaken wil aanpakken.
Ik denk dat je er heel dichtbij zit, zo heb ik hem ook beluisterd bij Humberto. Maar zoals je zelf ook als zegt, er ontbreken twee puzzelstukjes. Een is dat fractieberaad van de vooravond, wat is daar besproken, met wie en op initiatief van wie. Twee is de haast. Waarom nu en waarom zo chaotisch. Als dit het is had je dit ook prima morgen kunnen doen met gedegen voorbereiding.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik ben een beetje hardop aan het denken…
De informateur Plasterk ging, na de overeenstemming over de grondwet, op zoek naar reeële perspectieven over:
1. Migratie
2. Bestaanszekerheid (zorg, koopkracht, vaste banen, voldoende woningen)
3. Goed bestuur, veiligheid en stabiele overheidsfinanciën
4. Internationaal beleid en gezond ondernemersklimaat
5. Klimaat, stikstof, land en tuinbouw, visserij
Je voert hier allemaal best lastige onderhandelingen over omdat jij en de VVD nogal anders in de wedstrijd staan dan BBB en NSC, maar het lukt redelijk en je vind zelf nog een, voor PVV broodnodig punt als geen eigen bijdrage op de zorg. Vlak voor Plasterks eindrapport komt er allemaal (negatieve)financiële informatie naar boven waarvan zelfs het nieuwste al meer dan een week onder in Plasterk’s la zit.
Als Omtzigt zijnde wil je graag correct zijn en je (terecht) baseren op zo goed mogelijk kloppende informatie. Je geeft hierna aan dat in jou belevenis een hoop reeële perspectieven nu anders komen te liggen. Vooral Yesilguz deelt dit, maar weet ook dat ze niet teveel tamtam moet maken omdat haar partij dat niet accepteert en steunt je dus minder dan verwacht in je ergernis over het proces en je twijfels over de afspraken. Sterker nog in plaats van steun krijgen lees je de volgende dag in de Telegraaf dat je terugtrekkende bewegingen maakt.
Welke kant kun je als Omtzigt dan nog precies op, het lijkt mij ook niet dat je nog vertrouwen hebt en staat achter Plasterk’s conclussies, laatstaan dat je zin hebt in meer telegraaf artikelen of tweets.
Zelf vind ik dit nog best een plasiebel verhaal en ik denk dat ze binnen de VVD zullen juigen dat Omtzigt zichzelf zo vol in de wind zet. Tegelijk denk ik ook dat dit niet het gehele verhaal is, want als dat zo was dan mag je toch hopen dat Omtzigt de woordvoering beter op orde zou hebben. Zou er intern teveel weerstand gekomen zijn waardoor Omtzigt zich ineens genijgt voelde om dit te doen?
Hoe denken jullie er over?
Dilan Y is een slapjanus,quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:04 schreef svann het volgende:
[..]
Niet echt anders dan Dilan Y. die vlak voor de eerste vergadering zegt dat ze alleen wil gedogen.
Ik denk wel dat het vanaf minuut 1 de VVD’s tactiek geweest is om NSC deze coalitievorming te doen laten mislukken (mocht die mislukken). dus Dylan Y. heeft gewoon geleverdquote:
Nederlanders zijn geen Zwitsers en de Zwitserse democratie is veel meer op referenda gebaseerd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Mjah, maar als je naar de peilingen kijkt heeft de VVD gewoon enorm verloren door de PVV niet uit te sluiten zoals Rutte deed, op deze manier blijft er van de VVD bitter weinig over en gaan ze het pad van het CDA op.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het vanaf minuut 1 de VVD’s tactiek geweest is om NSC deze coalitievorming te doen laten mislukken (mocht die mislukken). dus Dylan Y. heeft gewoon geleverd
Ja en wat is dan de end game? Hoe gaat Dilan Y die 20 zetels terugwinnen? Of zit de rancune daar zo diep dat Omtzigt slopen een doel op zich is? Desnoods ten koste van de partij?quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het vanaf minuut 1 de VVD’s tactiek geweest is om NSC deze coalitievorming te doen laten mislukken (mocht die mislukken). dus Dylan Y. heeft gewoon geleverd
BBB wordt moeilijk maar hij kan dan wel MP worden. En dat was toch vanaf het begin aan zijn ambitie.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie Timmermans echt niet rondkomen met en de VVD en de BBB.
Goede vraag. Een beetje van beide.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:34 schreef Tijger_m het volgende:
Maar...waar staan we nu eigenlijk? Is de formatie nu wel of niet geklapt?
BBB is onnodig bij een PvdA/GL-VVD-NSC-D66 coalitie.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
BBB wordt moeilijk maar hij kan dan wel MP worden. En dat was toch vanaf het begin aan zijn ambitie.
Hou maar op, de VVD en Groenlinks gaan gewoonweg niet samen in een coalitie zitten. Hoe krijg je het voor elkaar om dit aan je achterban uit te leggen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
BBB is onnodig bij een PvdA/GL-VVD-NSC-D66 coalitie.
Dat is hun probleem maar als ik de VVD was zou ik het zien als een manier om het vege lijf te redden, momenteel gaan ze het CDA achterna. Als ik PvdA/GL was zou ik het zien als een manier om te regeren en te laten zien dat je dat kan.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:43 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hou maar op, de VVD en Groenlinks gaan gewoonweg niet samen in een coalitie zitten. Hoe krijg je het voor elkaar om dit aan je achterban uit te leggen?
Als de VVD echt ballen heeft, dan zouden ze nu juist de gedoogsteun intrekken en verantwoordelijkheid nemen door wel in dit kabinet te stappen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is hun probleem maar als ik de VVD was zou ik het zien als een manier om het vege lijf te redden, momenteel gaan ze het CDA achterna. Als ik PvdA/GL was zou ik het zien als een manier om te regeren en te laten zien dat je dat kan.
De peilingen geven aan dat de slachting nu plaats vind. Of dat ook het geval is na regeren met PvdA/GL is koffiedik kijken, toch even een andere situatiequote:Op woensdag 7 februari 2024 00:51 schreef Rnie het volgende:
[..]
Als de VVD echt ballen heeft, dan zouden ze nu juist de gedoogsteun intrekken en verantwoordelijkheid nemen door wel in dit kabinet te stappen.
Halfbakken met de PvdA/GL in een coalitie zitten wordt een afslachting van jewelste.
Het grootste kritiekpunt bij de VVD achterban is dat ze jarenlang hun oren teveel hebben laten hangen naar "links". Daarbij staat 74 procent niet achter haar besluit wat betreft de snelle beslissing inzake de gedoogsteun.quote:
altijd lachen jouw politieke takesquote:Op woensdag 7 februari 2024 00:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De peilingen geven aan dat de slachting nu plaats vind. Of dat ook het geval is na regeren met PvdA/GL is koffiedik kijken, toch even een andere situatie
En hoezo halfbakken? Halfbakkener dan met de PVV die niet kan en wil en met de BBB die er geen donder van snappen?
Veel VVD-ers zijn eigenlijk PVV-ers en die vinden al snel iets links. Laat die mensen lekker naar PVV gaan, dan kan het overblijvende deel van VVD gewoon met NSC, D'66 en GL/PvdA regeren, maar laat eerst PVV eens wat laten zien.quote:Op woensdag 7 februari 2024 01:19 schreef Rnie het volgende:
[..]
Het grootste kritiekpunt bij de VVD achterban is dat ze jarenlang hun oren teveel hebben laten hangen naar "links". Daarbij staat 74 procent niet achter haar besluit wat betreft de snelle beslissing inzake de gedoogsteun.
De afslachting is juist te danken aan de besluiteloosheid. De VVD achterban hunkert naar een rechts kabinet. De kans dat je dit sentiment bij de VVD kiezer omdraait door in een coalitie te gaan zitten met Groenlinks en de PvdA is op de lange termijn imo nihil.
Heel groot deel van Nederland is links (inlcusief onze huidige set aan wetten en regeltjes, met vooral veel ruimte en regelzucht van een grote en machtige overheid), vooral de PVV ook. Dat is het grappige.quote:Op woensdag 7 februari 2024 05:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Veel VVD-ers zijn eigenlijk PVV-ers en die vinden al snel iets links. Laat die mensen lekker naar PVV gaan, dan kan het overblijvende deel van VVD gewoon met NSC, D'66 en GL/PvdA regeren, maar laat eerst PVV maar eens wat laten zien.
Extreemrechts is links? Goed verhaalquote:Op woensdag 7 februari 2024 05:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Heel groot deel van Nederland is links (inlcusief onze huidige set aan wetten en regeltjes, met vooral veel ruimte en regelzucht van een grote en machtige overheid), vooral de PVV ook. Dat is het grappige.
Weinig links aan de PVV behalve misschien op zorgthemasquote:Op woensdag 7 februari 2024 05:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Heel groot deel van Nederland is links (inlcusief onze huidige set aan wetten en regeltjes, met vooral veel ruimte en regelzucht van een grote en machtige overheid), vooral de PVV ook. Dat is het grappige.
De VVD heeft vaker door het midden geregeerd. Dat lijkt me, gezien de opgaven waar ons land voor staat, een stuk beter uit te leggen dan een op voorhand mislukte poging wagen met de clowns van PVV en BBB. Tenzij de VVD zichzelf en haar aanhang ook niet meer serieus neemt natuurlijk…quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:43 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hou maar op, de VVD en Groenlinks gaan gewoonweg niet samen in een coalitie zitten. Hoe krijg je het voor elkaar om dit aan je achterban uit te leggen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |