Die houden heel wijs en terecht hun mond.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:07 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Maar dat kunnen andere partijen toch ontkennen/bevestigen.
Tussen de 23-31 januari zijn brieven binnengekomen. Journalisten zeiden net bij Humberto dat het ook niet gek is dat die brieven niet meteen naar hun zijn doorgestuurd. Dit ivm vertrouwelijkheid.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind het een vreemd verhaal. Want vervolgens deelt Plasterk de inhoud van die financiële brief van 23 januari pas gisteren met Omtzigt.
Ik zou ook even uitgepraat zijn, als Omtzigt zijnde.
Formerende partijen en Plasterk spelen elkaar op twitter en bij Umberto de zwarte piet toe. Maar de formatie is niet of wel geklapt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Jongens, ik heb niks gezien. Iemand een kleine samenvatting voor me?
Ik neem aan dat dit ook bekend is bij Omtzigt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar volgens Plasterk kreeg hij pas dit weekend toestemming van de griffie om deze vertrouwelijke informatie te delen. Er zijn regels dat regeringspartijen niet meer mogen weten dan andere partijen, dat gaat hier natuurlijk ook op.
Ik verwacht helemaal geen modder gooien. Ik verwacht gewoon duidelijkheid als je stopt met praten. Zeker als je anderen in het verleden zo de maat hebt genomen met vaag zijn over achterkamertjes gesprekken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Misschien had je cafe-praat over poppetjes willen horen maar Omtzigt is nog zeldzaam professioneel en dit is zijn terrein. Er kan wel meer gebeurd zijn, maar hij gaat niet te ver mee in het moddergooien.
Zou wel een goede reden zijn om meer tijd te eisen als Omtzigt en wellicht wilde Plasterk daar niet in mee.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar volgens Plasterk kreeg hij pas dit weekend toestemming van de griffie om deze vertrouwelijke informatie te delen. Er zijn regels dat regeringspartijen niet meer mogen weten dan andere partijen, dat gaat hier natuurlijk ook op.
Echt hequote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef potjecreme het volgende:
Lol krijgt Kaag uiteindelijk de zwarte piet dat het is geklapt?
Klopt, Omtzigt is dan ook een politicus en framen is ook de grote Omtzigt niet vreemd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit ook bekend is bij Omtzigt.
Vind het heel opmerkelijk allemaal.
Misschien pas dan gaan onderhandelen nadat die brieven ingezien zijn?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:08 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Tussen de 23-31 januari zijn brieven binnengekomen. Journalisten zeiden net bij Humberto dat het ook niet gek is dat die brieven niet meteen naar hun zijn doorgestuurd. Dit ivm vertrouwelijkheid.
uiteindelijk toch beter voor iedereen dat zij weg is, anders zouden er plannen komen als duurzaamheidsbelasting betalen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef potjecreme het volgende:
Lol krijgt Kaag uiteindelijk de zwarte piet dat het is geklapt?
Niemand is verbaasd als dit klapt. Behalve Dilan, Geert en Caroline.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:10 schreef Hanca het volgende:
Maar duidelijk is dat het onderlinge vertrouwen en de chemie er gewoon totaal niet is en waarschijnlijk ook nooit geweest is. Dan kun je gewoon geen kabinet vormen. Had Omtzigt wel eerder kunnen concluderen, maar een snelle beslisseris hij in al die jaren dat hij in de Kamer zit nog nooit geweest.
Sterker nog, hij zei net bij Humberto dat-ie na deze ronde best open staat voor verdere onderhandelingen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:10 schreef Hanca het volgende:
Maar duidelijk is dat het onderlinge vertrouwen en de chemie er gewoon totaal niet is en waarschijnlijk ook nooit geweest is. Dan kun je gewoon geen kabinet vormen. Had Omtzigt wel eerder kunnen concluderen, maar een snelle beslisseris hij in al die jaren dat hij in de Kamer zit nog nooit geweest.
Hij wilt gewoon een nieuwe informateur + twee maanden lang gesprekken over de procesorde van informatievoorziening, dan pas kijkt hij weer verder.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:06 schreef Tijn het volgende:
Dus ja... wie weet wat dit betekent mag het zeggen
Dus blijf je in gesprek.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien pas dan gaan onderhandelen nadat die brieven ingezien zijn?
Want dit komt nogal zinloos over.
Omtzigt is altijd van het "NU ONMIDDELLIJK INFORMEREN", die geeft wat dat betreft niks om regels en vertrouwelijkheid. Hij buigt regels altijd enorm als het hem uit komt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit ook bekend is bij Omtzigt.
Vind het heel opmerkelijk allemaal.
En Jetten en De Jonge bij Op1 ook.quote:
Behalve dus dat-ie zegt dat-ie wel openstaat voor onderhandelingen na deze ronde. Dat is het deel dat ik echt niet begrijp. Als-ie nou zou zeggen "jongens, bekijk het maar, ik vind het niks" dan snap ik dat. Maar dat-ie de deur op een kier houdt... blijf dan die ene dag ook nog even aan de formatietafel zitten?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:12 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hij wilde niet en gebruikt dit als escape.
Hij wil gedogen. Dat wil hij al vanaf het begin.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dus dat-ie zegt dat-ie wel openstaat voor onderhandelingen na deze ronde. Dat is het deel dat ik echt niet begrijp. Als-ie nou zou zeggen "jongens, bekijk het maar, ik vind het niks" dan snap ik dat. Maar dat-ie de deur op een kier houdt... blijf dan die ene dag ook nog even aan de formatietafel zitten?
Dus dan trek je een dag voor het eind de stekker uit de onderhandelingen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:15 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hij wil gedogen. Dat wil hij al vanaf het begin.
Hij zit in het achterkamertje van Humbertoquote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:09 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik verwacht helemaal geen modder gooien. Ik verwacht gewoon duidelijkheid als je stopt met praten. Zeker als je anderen in het verleden zo de maat hebt genomen met vaag zijn over achterkamertjes gesprekken.
Tja, wellicht stuurden de andere 3 heel erg aan op een gewoon meerderheidskabinet en wilde hij op deze drastische wijze laten merken dat hij en zijn fractie (vergeet dat niet, die fractie is vandaag uren bij elkaar geweest, ook zonder Omtzigt) dat niet gaan doen. Dat lijkt me dan de enige verklaarbare reden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dus dat-ie zegt dat-ie wel openstaat voor onderhandelingen na deze ronde. Dat is het deel dat ik echt niet begrijp. Als-ie nou zou zeggen "jongens, bekijk het maar, ik vind het niks" dan snap ik dat. Maar dat-ie de deur op een kier houdt... blijf dan die ene dag ook nog even aan de formatietafel zitten?
Dat antwoord lijkt mij ondertussen wel helderquote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:15 schreef phpmystyle het volgende:
Vraag is of er wel samen te werken is met Omtzigt
Maar dat deed ie dus niet. Hij gaat gewoon de volgende rond of zo in..quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus dan trek je een dag voor het eind de stekker uit de onderhandelingen?
Procesautist Omtzigt gaat liever eerst Humberto voorlichten in plaats van de tweede kamer.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:12 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hij wilt gewoon een nieuwe informateur + twee maanden lang gesprekken over de procesorde van informatievoorziening, dan pas kijkt hij weer verder.
Het is net een politicus die man.
Hij kon ook niet stil blijven.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:17 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Procesautist Omtzigt gaat liever eerst Humberto voorlichten in plaats van de tweede kamer.
Achterkamertjespolitiek hè.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:17 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Procesautist Omtzigt gaat liever eerst Humberto voorlichten in plaats van de tweede kamer.
Omtzigt: "nou, fijn weekend he!"quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dat deed ie dus niet. Hij gaat gewoon de volgende rond of zo in..
Nee dat is wel logisch. Kamer informeren is aan Plasterk en je laat je niet afslachten totdat Plasterk dat heeft gedaan.quote:
Hij kon het bij een brief aan zijn leden houden, eventueel zelf delen op twitter (anders komt die brief er wel via de journalisten). En dan morgen de oproep tot een snel debat van Timmermans en co steunen. Hij hoefde niet naar de tv te rennen.quote:
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/quote:Op dinsdag 6 februari 2024 22:58 schreef capricia het volgende:
Wat er ook komt. Er moet kennelijk flink bezuinigd worden. Klinkt als zwaar weer op komst.
HOE DAN!?quote:Het gaat goed met de Nederlandse overheidsfinanciën. De staatsschuld was in vijftien jaar niet zo laag. Aan het eind van het jaar zou er wel eens geld over kunnen blijven in de schatkist, in plaats van een eerder voorspeld tekort van bijna 20 miljard euro. Minister Sigrid Kaag trekt met een gerust hart de deur van Financiën achter zich dicht.
Dit is zijn antwoord op de druk die de andere drie op hem leggen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij kon het bij een brief aan zijn leden houden, eventueel zelf delen op twitter (anders komt die brief er wel via de journalisten). En dan morgen de oproep tot een snel debat van Timmermans en co steunen. Hij hoefde niet naar de tv te rennen.
Maar zeg dat dan gewoon? Waarom dit vage verhaal over financiën erbij slepen en de formatieronde een dag te vroeg afsluiten? Ik begrijp niks van deze communicatie- en onderhandelingsstijl.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, wellicht stuurden de andere 3 heel erg aan op een gewoon meerderheidskabinet en wilde hij op deze drastische wijze laten merken dat hij en zijn fractie (vergeet dat niet, die fractie is vandaag uren bij elkaar geweest, ook zonder Omtzigt) dat niet gaan doen. Dat lijkt me dan de enige verklaarbare reden.
Nee, hij moest vandaag wel ergens zijn verhaal doen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij kon het bij een brief aan zijn leden houden, eventueel zelf delen op twitter (anders komt die brief er wel via de journalisten). En dan morgen de oproep tot een snel debat van Timmermans en co steunen. Hij hoefde niet naar de tv te rennen.
Omdat dat grotendeels eenmalige meevallers waren en geen structurele zaken waar we de komende jaren op kunnen bouwen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
[..]
HOE DAN!?
Ik heb geen idee wat er op ons af komt. Zware economische tijden internationaal?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar na dit bericht? https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
[..]
HOE DAN!?
Dat er zwaar bezuinigd moet worden stond al in de prinsjesdagstukken. Er zitten veel tijdelijke bezuinigingen en eenmalige meevallers e.d. in, die dus volgend jaar aflopen. Komt ook omdat het demissionaire kabinet niet over zijn graf heen wilde regeren en besluiten wilde nemen voor 2025 en verder.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
HOE DAN!?
Het zijn meer de ontwikkelingen van de komende jaren die voor te hoge tekorten gaan zorgen door allerlei kostenstijgingen die komen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
HOE DAN!?
Waarom kon dat niet morgen? Is hij zo bang dat hij niet de eerste is bij een praatprogramma om niemand duidelijkheid te verschaffen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Nee, hij moest vandaag wel ergens zijn verhaal doen.
Maar zijn antwoord had ook een uitgebreide brief kunnen zijn. Sterker: daar komt hij beter uit, want Omtzigt weet heel goed dat hij beter is als hij lang over zijn woorden na kan denken. En dan de journalisten steeds verwijzen naar zijn brief.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is zijn antwoord op de druk die de andere drie op hem leggen.
Allemaal onderdeel van de onderhandelingen.
Volgens valt dat wel mee. Het zijn meer hoge rente en oplopende loon en zorgkosten.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat er op ons af komt. Zware economische tijden internationaal?
We zijn natuurlijk wel een land die van de handel leeft. Als DL in een recessie gaat, heeft dat invloed op ons.
Omdat de andere 3 naar Twitter gingen en NSC er niet bijzat in die berichten zal hij dit wel gedaan hebben ter compensatie. Maar tegelijk laat hij weer veel ruimte aan Plasterk om de conclusies te trekken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar zeg dat dan gewoon? Waarom dit vage verhaal over financiën erbij slepen en de formatieronde een dag te vroeg afsluiten? Ik begrijp niks van deze communicatie- en onderhandelingsstijl.
Of het letterlijk een handtekening is weet ik niet, maar er moet in het eindverslag staan dat ze instemmen met wat Plasterk de Tweede Kamer adviseertquote:
Dat dit zijn specialiteit niet is mag ik hopen inderdaad wat een armoe.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar zijn antwoord had ook een uitgebreide brief kunnen zijn. Sterker: daar komt hij beter uit, want Omtzigt weet heel goed dat hij beter is als hij lang over zijn woorden na kan denken. En dan de journalisten steeds verwijzen naar zijn brief.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |