SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe moet ik “een ramp als Tsjernobyl” lezen dan?quote:Op maandag 25 december 2023 12:18 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Nee, maar dat beweer ik dan ook niet.
Calamiteiten zijn op het water vast lastiger op te lossen. Nu mag je best enigszins erop vertrouwen dat de Russen ook iets aan beveiligingen doen. Maar als dan toch echt alles mis gaat, heb je nog niet veel meer dan wat lokale verontreiniging. Zeker geen ramp van dusdanige grootte dat de Russen hier veel last van hebben.quote:Op maandag 25 december 2023 12:16 schreef oheng het volgende:
[..]
We weten niet wat er gebeurt is, anders dan de informatie van het russische ministerie voor noodsituaties. Weet je nog hoe de berichtgeving van de Kursk en Tsjernobyl gingen? En van deze 37 oude watergekoelde PWR reactor is er precies 1 uniek exemplaar. De verbeterde opvolger zit op 3 schepen.
En een ramp met een reactor kun je beter op land hebben dan op zee. Alles is moeilijker op zee. En dan heb je nog het (beperken van) besmettingsgevaar.
Maar goed, misschien is er niks aan de hand. Toch vertrouw ik die russen qua veiligheid evenveel als dat ik Chinese wisselspanning meuk vertrouw.
Na de verschrikkingen uit de eerste wereldoorlog heeft men besloten dat men af wil van gas als wapen.quote:Op maandag 25 december 2023 13:07 schreef AchJa het volgende:
Precies. Maar we gaan mekkeren over CS want dat is een oorlogsmisdaad...
Wat deze discussie betreft ben ik het maar half met je eens. Je hebt gelijk dat info niet betrouwbaar is zonder echte verificatie, liefst dmv de juiste nummers of een betrouwbare bron, of weet ik veel wat.quote:Op zondag 24 december 2023 19:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is wel hoe jij het bracht.
Het enige wat op die map te vinden is zijn de airstrikes maar als je een beetje door de verschillende dagen scrolt zit daar niet echt een duidelijke lijn in. Er zijn wel meer dagen geweest (19, 18, 15, 12 dec bv.) waarop er geen airstrikes hebben plaatsgevonden.
Dus om op basis hiervan conclusies te verbinden aan de gedane neergeschoten SU-34 claim vind ik wel heel enthousiast.
De nucleare brandstof is slechts 2 keer vervangen in 37 jaar. Maar aan de andere kant, de schattingen over de zuiverheid van het uranium varieert van 20% tot 90%. De reactor produceert 135MW, dat is 1/8e van (1 van de 4) reactors bij Chernobyl (1000MW).quote:Op maandag 25 december 2023 14:11 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Calamiteiten zijn op het water vast lastiger op te lossen. Nu mag je best enigszins erop vertrouwen dat de Russen ook iets aan beveiligingen doen. Maar als dan toch echt alles mis gaat, heb je nog niet veel meer dan wat lokale verontreiniging. Zeker geen ramp van dusdanige grote dat de Russen hier veel last van hebben.
Vreemde lijst wel als traangas niet mag en fosformunitie wel.quote:Op maandag 25 december 2023 14:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Na de verschrikkingen uit de eerste wereldoorlog heeft men besloten dat men af wil van gas als wapen.
Nu kun je eraan morrelen, en zeggen dat het maar gas is wat ook tegen demonstranten gebruikt wordt. Maar als de Russen eenmaal gaan morrelen, gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
Dat was mijn punt dan ook niet. @oheng maakte de opmerking dat de FAB's verdwenen waren van die kaart en dat werd rechtstreeks gekoppeld aan de claim van de neergeschoten Fullbacks.quote:Op maandag 25 december 2023 14:37 schreef Nebelwerfer het volgende:
Wat deze discussie betreft ben ik het maar half met je eens. Je hebt gelijk dat info niet betrouwbaar is zonder echte verificatie, liefst dmv de juiste nummers of een betrouwbare bron, of weet ik veel wat.
Maar ik denk dat het probleem wat jou betreft niet zo zeer bij al die info ligt, maar eerder bij de context waar die info in geplaatst wordt.
1 exploderend voortuig zegt vaak niet zoveel en is ook niet zo van belang in een oorlog.
Maar andrew steekt veel werk in de geolocatie van zijn beelden. Beelden waar er veel van zijn. Een leek kan zijn kaarten dan ook prima gebruiken om te bepalen waar gevechten intenser worden. Ook is hij vaak de eerste die juiste verschuivingen in het front aangeeft.
Nee, je moet niet blind van zijn mappen uitgaan, zeker niet als je er als professional mee aan de gang moet. Maar je moet het ook niet als complete onzin wegzetten denk ik.
Als je een bewoond gebied met fosfor bestookt, lijkt me dat een oorogsmisdaad.quote:Op maandag 25 december 2023 14:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Vreemde lijst wel als traangas niet mag en fosformunitie wel.
Niks nieuws, FOK! heeft de nodige randdebielen en op de frontpage des te meer lijkt het soms.quote:Op maandag 25 december 2023 15:03 schreef over_hedge het volgende:
Zelenskyy in kersttoespraak: 'Het kwaad zal verliezen'
De eerste reacties zijn alweer top
Ja vind het af en toe wel bijzonder wat ze allemaal zeggen.quote:Op maandag 25 december 2023 15:20 schreef 3rr0r het volgende:
Zelenskyy in kersttoespraak: 'Het kwaad zal verliezen'
NOSquote:De Russische oppositieleider Aleksej Navalny, van wie al wekenlang elk teken van leven ontbrak, is terecht. Zijn advocaten hebben hem vandaag kunnen bezoeken in een strafkolonie in het hoge noorden van Rusland, op de rand van de poolcirkel.
Vind het ook niet zo vervelend de hersenen uit een Russische kop geblazen te zien worden gezien ze de aanvaller zijn.quote:Op maandag 25 december 2023 13:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
vooral als de ontvangende kant Russen betreft...
Ik heb ook je eerdere teksten over Andrea in het hoofd.quote:Op maandag 25 december 2023 14:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was mijn punt dan ook niet. @:Oheng maakte de opmerking dat de FAB's verdwenen waren van die kaart en dat werd rechtstreeks gekoppeld aan de claim van de neergeschoten Fullbacks.
Sowieso kun op die kaart niet zien of het een FAB betreft, nog even los van het feit of je dat uberhaupt kunt bepalen na een inslag. Wat je op die kaart wel terug kunt vinden zijn de airstrikes en daar zit niet heel veel lijn in. Als je door de verschillende datums bladert zie je dat er wel vaker dagen zijn waarbij er geen air-/dronestrikes hebben plaatsgevonden, daarom vind ik de conclusie (claim SU-34's neergeschoten dus geen FAB's meer op de kaart en andersom) wel heel enthousiast. Ik stel de kaart ansich nergens ter discussie.
quote:
Volgens Russische bloggers vliegen ze al in Ukraine.quote:Op maandag 25 december 2023 13:08 schreef Ulx het volgende:
Russische vliegtuigen vallen ineens wel met bosjes tegelijk uit de lucht. Opvallend.
Klopt, de Russen hebben er al zes neergeschoten en drie vernietigd op de grond.quote:Op maandag 25 december 2023 14:44 schreef oheng het volgende:
[..]
Het gonst van de geruchten dat F-16's al in Oekraine zijn. We zullen zien.
Dan hoef jij je nergens zorgen over te maken.quote:Op maandag 25 december 2023 17:06 schreef Discombobulate het volgende:
Die F16's worden net zo makkelijk uit de lucht geschoten als dat Russische spul. Ontzettend hoog risico met die dingen. Het verschil gaan ze echt niet maken.
Ik hoef me sowieso nergens zorgen over te maken.quote:Op maandag 25 december 2023 17:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan hoef jij je nergens zorgen over te maken.
Zweet je peentjes, pik?quote:Op maandag 25 december 2023 17:06 schreef Discombobulate het volgende:
Die F16's worden net zo makkelijk uit de lucht geschoten als dat Russische spul. Ontzettend hoog risico met die dingen. Het verschil gaan ze echt niet maken.
Dat hoeft niet, hij heeft wel gelijk dat F16's zonder problemen uit de lucht gehaald kunnen worden, vandaar dat ze vooral ingezet zullen worden om de Oekranse luchtverdediging op orde te houden.quote:
Ja ho, maar dan juichen we om de overlevingskansen van de piloten.quote:Op maandag 25 december 2023 17:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, hij heeft wel gelijk dat F16's zonder problemen uit de lucht gehaald kunnen worden, vandaar dat ze vooral ingezet zullen worden om de Oekranse luchtverdediging op orde te houden.
Probleem is wel dat zodra een Russische SAM de radar aanzet ze een HARM om de oren krijgen. Er zijn een paar nieuwe opties bijgekomen nu ze gebruik kunnen maken van de systemen van de F16 zelf.quote:Op maandag 25 december 2023 17:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, hij heeft wel gelijk dat F16's zonder problemen uit de lucht gehaald kunnen worden, vandaar dat ze vooral ingezet zullen worden om de Oekranse luchtverdediging op orde te houden.
SP-mode is zo te zien erg gevaarlijk voor een S300/S400. Detecteer de F16 en de raket weet direct waar je bent opgesteld. Ik doe even een beredeneerde gok dat die locatie data niet alleen naar de raket gaat maar via link16 ook naar andere vliegtuigen en grondstations....quote:The HARM can be used in three different operational modes, known as Pre-Briefed (PB), Target Of Opportunity (TOO), and Self-Protect (SP). In PB mode, the long range (up to 150 km (80 nm)) of the AGM-88 is used to launch the missile on a lofted trajectory toward a known threat. When the HARM reaches lock-on range, and detects the radar emission, it can home on the target. If the target radar has been switched off before any lock could be acquired, the missile destroys itself to avoid possible friendly casualties by the impact of the now unguided missile.
In SP mode, the aircraft's radar warning receiver is used to detect enemy emissions. The CP-1001B/AWG HARM Command Launch Computer (CLC) then decides which target to attack, transmits the data to the missile, and launches the AGM-88.
TOO mode means that the seeker of the AGM-88 itself has detected a target, and the missile can be fired manually if the radar emission is identified as a threat. In SP and TOO modes, the AGM-88 can even be fired at targets behind the launching aicraft, although this of course significantly reduces the missile's range. The AGM-88 missile has an inbuilt inertial system, so that whenever it has acquired a lock once, it will continue towards the target even if the emitter is shut down (although the CEP is larger in this case).
Waarom zouden de Chinezen hun bondgenoot aanvallen?quote:Op maandag 25 december 2023 16:20 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Vind het ook niet zo vervelend de hersenen uit een Russische kop geblazen te zien worden gezien ze de aanvaller zijn.
Als ik het nog mag meemaken dat China besluit Rusland aan te vallen en ze daar flink uit te moorden dan zal ik wel een Russische vlagje ophouden en graag zien hoe de Chinezen verliezen.
quote:Op maandag 25 december 2023 18:05 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Waarom zouden de Chinezen hun bondgenoot vazal aanvallen?
De truc is dan ook om de lanceersystemen dichter bij de frontlinie te plaatsen en de radarsystemen verder weg om zo buiten het bereik te blijven. Het probleem is verder dat S300 en S400 systemen respectievelijk 12 en 8 aangesloten lanceerplatformen hebben, die elk meerdere vliegtuigen neer kunnen halen.quote:Op maandag 25 december 2023 18:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Probleem is wel dat zodra een Russische SAM de radar aanzet ze een HARM om de oren krijgen. Er zijn een paar nieuwe opties bijgekomen nu ze gebruik kunnen maken van de systemen van de F16 zelf.
[..]
SP-mode is zo te zien erg gevaarlijk voor een S300/S400. Detecteer de F16 en de raket weet direct waar je bent opgesteld. Ik doe even een beredeneerde gok dat die locatie data niet alleen naar de raket gaat maar via link16 ook naar andere vliegtuigen en grondstations....
Het is wel zo dat itt bv de Patriot de Russische systemen meerdere radars gebruiken. Het meest interessante doel is natuurlijk de fire control/engagement radar (Flap Lid in dit geval) maar die laten ze logischerwijs zoveel mogelijk uit staan en die zal pas aan gaan op het moment dat ze het doel willen aangrijpen. En je wil je HARMs niet direct verspillen aan surveilance radars.quote:Op maandag 25 december 2023 18:01 schreef Ulx het volgende:
Probleem is wel dat zodra een Russische SAM de radar aanzet ze een HARM om de oren krijgen. Er zijn een paar nieuwe opties bijgekomen nu ze gebruik kunnen maken van de systemen van de F16 zelf.
[..]
SP-mode is zo te zien erg gevaarlijk voor een S300/S400. Detecteer de F16 en de raket weet direct waar je bent opgesteld. Ik doe even een beredeneerde gok dat die locatie data niet alleen naar de raket gaat maar via link16 ook naar andere vliegtuigen en grondstations....
Maar die radarlock zal wel moeten blijven bestaan tot de zoeker in de raket het kan overnemen, tenminste, da's bij een BUK zo. Volgens mij gaat de HARM ook sneller beneden dan een raket van een BUK naar boven. Al is het alleen maar omdat bij uitwijkmanoeuvres van het vliegtuig de raket ook bochten zal moeten maken. Terwijl de HARM daar geen last van heeft. Die weet direct waar die naartoe moet kan daar met volle snelheid recht naartoe vliegen. De radar zal niet snel genoeg kunnen wegwezen lijkt me.quote:Op maandag 25 december 2023 19:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is wel zo dat itt bv de Patriot de Russische systemen meerdere radars gebruiken. Het meest interessante doel is natuurlijk de fire control/engagement radar (Flap Lid in dit geval) maar die laten ze logischerwijs zoveel mogelijk uit staan en die zal pas aan gaan op het moment dat ze het doel willen aangrijpen. En je wil je HARMs niet direct verspillen aan surveilance radars.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij een BUK wel maar dat is dan ook een SARH systeem. Het hangt een beetje van de versie af maar de S300 kan ook ARH of TVM zijn. Bij SARH moet een tracking radar het doel idd blijven volgen.quote:Op maandag 25 december 2023 20:17 schreef Ulx het volgende:
Maar die radarlock zal wel moeten blijven bestaan tot de zoeker in de raket het kan overnemen, tenminste, da's bij een BUK zo. Volgens mij gaat de HARM ook sneller beneden dan een raket van een BUK naar boven. Al is het alleen maar omdat bij uitwijkmanoeuvres van het vliegtuig de raket ook bochten zal moeten maken. Terwijl de HARM daar geen last van heeft. Die weet direct waar die naartoe moet kan daar met volle snelheid recht naartoe vliegen. De radar zal niet snel genoeg kunnen wegwezen lijkt me.
We zullen het binnenkort wel gaan zien.
Ik ben benieuwd of die weten te presteren tegen de F16. In Syri schoot een Russische S300 batterij vorig jaar iets van 13 raketten op een IDF F16 zonder die te raken.quote:Op maandag 25 december 2023 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij een BUK wel maar dat is dan ook een SARH systeem. Het hangt een beetje van de versie af maar de S300 kan ook ARH of TVM zijn. Bij SARH moet een tracking radar het doel idd blijven volgen.
(Semi Active Radar Homing/Active Radar Homing/Track via Missile)
Nou is de F-16-I feitelijk een totaal ander toestel natuurlijk...quote:Op maandag 25 december 2023 20:42 schreef Ulx het volgende:
Ik ben benieuwd of die weten te presteren tegen de F16. In Syri schoot een Russische S300 batterij vorig jaar iets van 13 raketten op een IDF F16 zonder die te raken.
Report: In first, Russian S-300 battery fires at Israeli jets over Syria
En dit:quote:F-16I Sufa
The F-16I looks radically different from other F-16s, with Conformal Fuel Tanks, dorsal spine, and numerous fairings and bulges for undisclosed equipment. Rumor has it that a lot of the equipment is only installed after delivery to Israel.
The Drivequote:In addition, though Channel 13 reported that S-300s batteries let loose at the Israeli aircraft, the outlet said the missiles did not pose a threat to the Israeli jets, and there was no radar lock on the planes. It isn't clear if the missiles were just fired ballistically, which is not all that uncommon for Syrian air defenders, or if Israel's renowned electronic warfare systems made locking onto the jets with the S-300 system impossible.
Het is december en volgens de Russen staan in Oekrane de struiken nog volop in het blad...quote:Op maandag 25 december 2023 19:10 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Russen hadden er al een paar neergehaald hoor
[ twitter ]
Hun binnenlandse doelgroep bij dat soort claims slikt alles als zoete koek dus maakt niet uit.quote:Op maandag 25 december 2023 20:53 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het is december en volgens de Russen staan in Oekrane de struiken nog volop in het blad...
Stukje Europees kwaliteitsproduct; in 2017 in dienst genomen en amper zes jaar later zouden de Aussies die dingen het liefst willen verschrotten. De Noren willen er blijkbaar ook van af.quote:
De Noren zaten te kloten met twintig helikopters die voor ASW moesten worden ingezet. Toen werd het "Nee, toch maar voor ASW en SAR". Toen "Nee, alleen SAR". Toen weer "Nee, toch maar ASW." enzovoort.quote:Op maandag 25 december 2023 23:29 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Stukje Europees kwaliteitsproduct; in 2017 in dienst genomen en amper zes jaar later zouden de Aussies die dingen het liefst willen verschrotten. De Noren willen er blijkbaar ook van af.
Van de eerste jaren kinderziektes bij de aan NL geleverde toestellen stond me wel het een en ander nog wel bij ja. Uiteindelijk toch wel gerespecteerd zo begrijp ik. Dan zou zo’n levering van Australi van een aantal toestellen die nog even meekunnen wel een goeie zijn.quote:Op maandag 25 december 2023 23:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Noren zaten te kloten met twintig helikopters die voor ASW moesten worden ingezet. Toen werd het "Nee, toch maar voor ASW en SAR". Toen "Nee, alleen SAR". Toen weer "Nee, toch maar ASW." enzovoort.
Bij de Australirs zitten nogal wat "only-american" lui op hoge posities.
Ook mag je fosfor munitie niet gebruiken met het doel om te vergiftigen (het schijnt zeer giftig te zijn). Tevens mag je fosfor munitie ook niet gebruiken op bosgebied waarvan je weet dat er geen vijanden aanwezig zijn.quote:Op maandag 25 december 2023 14:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je een bewoond gebied met fosfor bestookt, lijkt me dat een oorogsmisdaad.
https://nos.nl/collectie/(...)-in-het-oorlogsrecht
Tja, moeilijk te zeggen of hij daadwerkelijk vergiftigd is. Maar ik zal hem in elk geval niet missen als hij de pijp uit gaat.quote:EXCLUSIVE: Ex-Director of Kremlin’s RT Channel Poisoned, Ukrainian Intel Says
Sources in military intelligence confirmed the poisoning of Anton Krasovsky, a former presenter and director of RT who called for the genocide of Ukrainians.
A former director of the Kremlin state TV channel RT who called for the genocide of Ukrainians has been poisoned, sources have told Kyiv Post.
In a post on Telegram on Christmas Eve, Anton Krasovsky described becoming ill at the beginning of the week.
He added: “People have been asking if I’m alive, if everything is ok. Well, what can I say?
“My stomach twisted sharply, I started to feel sick, then fainted. I was taken to the clinic.
“I am gradually coming to my senses.”
Krasovsky did not say how he fell ill but a source in the Defense Intelligence of Ukraine (HUR) told Kyiv Post he had been poisoned.
The source claimed his condition “continues to deteriorate,” adding: “It is likely that the last messages on the network were not written by the propagandist himself.”
They did not provide any further details.
On Monday morning in response to Kyiv Post’s report, Kremlin state media said reported that Krasovsky’s fellow propagandist, Margarita Simonyan, had called him and he was “coming to his senses.”
Who is Anton Krasovsky?
Anton Krasovsky is a well-known Russian journalist and propagandist who was director of the Russian state media channel RT from 2020-2022.
In October 2022, speaking on air, Krasovsky called for genocide against Ukrainian children for their supposed anti-Russian views.
"They should have been drowned in the Tisza River, where the ducks float, drown these children, drown them,” he said.
He also called for burning Ukrainian children in "spruce huts" in the Carpathians.
Despite Russian state media now regularly calling for genocide against Ukrainians, at the time Krasovsky’s comments caused such outrage he was fired from his job.
In an apology, Krasovsky said that he got "carried away" and that he "did not see the line" at which he had to stop.
Since the start of Russia’s full-scale invasion, Krasovsky has continued to celebrate the deaths of Ukrainian civilians.
After a missile strike in Vinnytsia in July 2022, which killed 23 people, he said: "Vinnytsia is not enough.” He added that he hoped for a “final solution. A real, military one.”
He also defended the beheading of Ukrainian POWs.
In February of this year, a Ukrainian court later sentenced Krasovsky in absentia to 5 years in prison for crimes against Ukraine.
Iedere keer weer hetzelfde liedje he. Oekraine slaat een slag, de dag erop slaat rusland dezelfde slag maar dan keer 10.quote:Op maandag 25 december 2023 17:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt, de Russen hebben er al zes neergeschoten en drie vernietigd op de grond.
Of dat waar is weet ik niet zeker.
quote:Russian soldiers surrendering “in groups” - Ukraine’s military spox
In Ukraine’s Tavria operational zone, entire groups of Russian servicemen are seen surrendering, one of the reasons for their move being the inhumane treatment by their commanders.
That’s according to Oleksandr Shtupun, the spokesman for the Tavria Grouping of Troops, who spoke on the air of the national telethon, an Ukrinform correspondent reports.
"It should be noted that whole groups of Russian soldiers are seen surrendering. One of the reasons that the enemy does this is what I’d say is inhuman attitude on the part of their command. For refusing to deploy on pointless assaults or for other offenses, some officers would strip them naked in winter cold and hold them in cold pits, beating them and threatening them with execution," he said.
The spokesman noted intelligence reports of the increasing number of cases where Russian soldiers snub orders to go on assault missions. "This is being recorded in the units of their 1st Army Corps," Shtupun said.
Answering a question about the scale of such episodes, the spokesperson said it was about small groups that openly defy orders. "But there are many invaders, much more of them now, who sabotage or simulate assault efforts," he said.
As Ukrinform reported earlier, referring to Oleksandr Shtupun, Russia is trying to preserve valuable military hardware while pushing the infantry into the battlefield grinder.
De frontlinie in Gaza is dan ook 50km ipv de 1500km frontlinie in Oekraine, dus Israel had dat ook echt heel erg nodig. En dan het verschil in opponenten. -_-quote:Op dinsdag 26 december 2023 00:56 schreef slashdotter3 het volgende:
Die artilleriegranaten hadden ze in Ukraine goed kunnen gebruiken... 🤔
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/24/gazablog-25december-a4185216
‘Isral kreeg sinds oktober 230 vliegtuigen en 20 schepen aan Amerikaans wapenmaterieel’
De Verenigde Staten hebben sinds begin oktober 230 vrachtvliegtuigen en 20 schepen met wapens en ander militair materieel naar Isral gestuurd. Dat schrijft de Isralische krant Yedioth Ahronoth maandag. Het zou met name gaan om artilleriegranaten, gepantserde voertuigen en basisgevechtsuitrusting.
Het oversteken is voornamelijk problematisch vanwege drones, 500kg bommen van de luchtmacht worden eerder gebruikt om de defensieve posities te bombarderen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 00:13 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Nice. Als de Russen daar niet meer durven te vliegen en Oekrane krijgt de F16's, dan kan er veel makkelijker worden overgestoken.
Geweldig nieuws!!!!!!!quote:
Het oversteken is vooral problematisch omdat concentraties van troepen en materiaal kwetsbaar zijn voor die FABs.quote:Op dinsdag 26 december 2023 03:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het oversteken is voornamelijk problematisch vanwege drones, 500kg bommen van de luchtmacht worden eerder gebruikt om de defensieve posities te bombarderen.
En we zullen waarschijnlijk nog wel jaren aan goede biems krijgen voordat dit conflict is opgelost.quote:
Zoveel schepen hebben de Russen er niet meer.quote:Op dinsdag 26 december 2023 10:17 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
En we zullen waarschijnlijk nog wel jaren aan goede biems krijgen voordat dit conflict is opgelost.
Nee, maar wel munitieopslagplaatsen, troepen concentraties, brandstofdepots en commando centra's.quote:Op dinsdag 26 december 2023 10:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zoveel schepen hebben de Russen er niet meer.
Stap voor stap rukken de machtige Russische legers op. Voor elke 100 meter terreinwinst zijn er slechts 1000 doden en gewonden te betreuren, en verliezen ze slechts 10 tot 20 voertuigen.quote:
Ik denk dat je met die 100m nog aardig aan de optimistische kant zit.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Stap voor stap rukken de machtige Russische legers op. Voor elke 100 meter terreinwinst zijn er slechts 1000 doden en gewonden te betreuren, en verliezen ze slechts 10 tot 20 voertuigen.
En meter naar voren over een breedte van 100 meter.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk dat je met die 100m nog aardig aan de optimistische kant zit.
Maar wat zei Shogiu nou na het stoppen van het filmpje?quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:10 schreef la_perle_rouge het volgende:
[ twitter ] Vrolijk kerstfeest
"Natuurlijk gaan we winnen, er is geen andere mogelijkheid."quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar wat zei Shogiu nou na het stoppen van het filmpje?
Tjah, klinkt allemaal realistisch, maar ook duurzaam te onderhouden voor Rusland.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Stap voor stap rukken de machtige Russische legers op. Voor elke 100 meter terreinwinst zijn er slechts 1000 doden en gewonden te betreuren, en verliezen ze slechts 10 tot 20 voertuigen.
1 op 3 lopen ze.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah, klinkt allemaal realistisch, maar ook duurzaam te onderhouden voor Rusland.
Hoe zit dit voor Oekraine?
Die zijn met een andere strategie bezig.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah, klinkt allemaal realistisch, maar ook duurzaam te onderhouden voor Rusland.
Hoe zit dit voor Oekraine?
3 meer oekraine of 3 meer Rus?quote:
De Russen verliezen zijn eerder 5 tegen 1. Maar zelfs 3 tegen 1 is niet vol te houden. Niet zonder enorme overwinningen te behalen om de moraal omhoog te schroeven. Na enorme verliezen de vlag hijsen boven een veld met puin dat ooit een slaperig dorpje ergens achteraf was gaat niet helpen.quote:
Hoeveel mensen zijn er ondertussen overleden dan? 150k Oekraine half miljoen Rus?quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Russen verliezen zijn eerder 5 tegen 1. Maar zelfs 3 tegen 1 is niet vol te houden. Niet zonder enorme overwinningen te behalen om de moraal omhoog te schroeven. Na enorme verliezen de vlag hijsen boven een veld met puin dat ooit een slaperig dorpje ergens achteraf was gaat niet helpen.
Zoiets geloof ik.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er ondertussen overleden dan? 150k Oekraine half miljoen Rus?
quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
bijna niks meer van over zo te zien?
[ twitter ]
Waar precies zou de boot moeten liggen?quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ twitter ]
Beetje het Hamburger Hill idee, je helemaal de tandjes vechten voor een heuvel waar je eigenlijk niks aan hebt.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Russen verliezen zijn eerder 5 tegen 1. Maar zelfs 3 tegen 1 is niet vol te houden. Niet zonder enorme overwinningen te behalen om de moraal omhoog te schroeven. Na enorme verliezen de vlag hijsen boven een veld met puin dat ooit een slaperig dorpje ergens achteraf was gaat niet helpen.
Militairen zijn ook burgers.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zoiets geloof ik.
Met de kanttekening dat een flink aantal slachtoffers bij Oekrane burger was. Bij de Russen is het eigenlijk 100% militair.
Dat inderdaad. En dan horen dat de luchtmacht zich terugtrekt en dat bevoorradingsschepen met haven en al worden opgeblazen. Gevolgd door een bevel weer richting de Oekraense posities te rennen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:46 schreef zalkc het volgende:
[..]
Beetje het Hamburger Hill idee, je helemaal de tandjes vechten voor een heuvel waar je eigenlijk niks aan hebt.
Dat hoopje zwarte troep voor de kranen, als je iets inzoomt zie je de voor/achterkant van het schip aan de linkerkant in het water liggenquote:Op dinsdag 26 december 2023 11:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waar precies zou de boot moeten liggen?
Ah, nou ja, "beschadigd" klopt wel. Misschien is het een beetje een understatement, maar niet geheel incorrect.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:49 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dat hoopje zwarte troep voor de kranen, als je iets inzoomt zie je de voor/achterkant van het schip aan de linkerkant in het water liggen
Grijze blobs daar in het water.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waar precies zou de boot moeten liggen?
Ik vrees dat die niet meer te repareren is, en volgens mij liggen de droogdokken ook al redelijk vol met schepen die beschadigd zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ah, nou ja, "beschadigd" klopt wel. Misschien is het een beetje een understatement, maar niet geheel incorrect.
Dat weet je niet. Als dat ding een stormshadow door het dek heeft gekregen is de kiel waarschijnlijk door de explosie van de tweede lading geknakt. Dan was het schip net zo goed schroot geweest. In ieder geval is de kade nog een tijdje onbruikbaar. Zeker tot ze alles hebben opgeruimd. Simpel het wrak wegslepen is er niet bij.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:12 schreef zalkc het volgende:
[ twitter ]
Eigenlijk hebben de Oekraeners het schip niet vernietigd met de initile aanval, maar is het vooral de lading geweest. In het begin zie je dat het schip wel branden, maar die 2e ontploffing is de doodsteek.
Van de Moskva heb ik ook nog geen foto's gezienquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wacht nog wel even op hopelijk duidelijker plaatjes.
Zie nog geen Arizona.
Jawel joh! Alleen wassen en watergolven.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:07 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik vrees dat die niet meer te repareren is, en volgens mij liggen de droogdokken ook al redelijk vol met schepen die beschadigd zijn.
Oren vrijquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jawel joh! Alleen wassen en watergolven.
Die verging met man en muis "during stormy seas" (op dat overmaatse binnenmeer)quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:20 schreef zalkc het volgende:
[..]
Van de Moskva heb ik ook nog geen foto's gezien
Met zware hartklachten een leger in gaan dat in een zware oorlog zitquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:49 schreef slashdotter3 het volgende:
Die had niet goed nagedacht voorat hij het contract tekende 🤔
===========
Erza, a Northeasterner, is about to die.
He 🉐 had a serious heart disease 🫀 ,
He wants to terminate the contract and return to China.
The Chinese 🇨🇳 Embassy in Russia 🇷🇺 refuses to help him, who is willing to help him?
[ twitter ]
Dat is een flinke boemquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:12 schreef zalkc het volgende:
[ twitter ]
Eigenlijk hebben de Oekraeners het schip niet vernietigd met de initile aanval, maar is het vooral de lading geweest. In het begin zie je dat het schip wel branden, maar die 2e ontploffing is de doodsteek.
[ twitter ]
Het was de voorkant
Welnee, niks aan de hand.quote:
Blijft mooi om het verschil van snelheid tussen licht en geluid te zienquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:12 schreef zalkc het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Het was de voorkant
Over die Taurus gesproken: Het zou mooi zijn als de vierde copetweet hier waar is. Dan is de lange afstandsvariant er. Dat denk ik trouwens al een tijdje, maar Fr en VK zullen dat niet bevestigen.quote:
Imagine, ja. Maar de VS wil het niet omdat Burns en Naryskin achter gesloten deuren aangegeven hebben wat de rode lijnen zijn. Denk dat Biden weet dat de Russen kernwapens zouden gebruiken als de Krim wordt overgelopen.quote:
Als het met de versie die een kortere max afstand heeft niet mogelijk was geweest is dat de conclusie ja. Daarom waande Rusland zich ook veilig daar wellicht.quote:Op dinsdag 26 december 2023 13:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Over die Taurus gesproken: Het zou mooi zijn als de vierde copetweet hier waar is. Dan is de lange afstandsvariant er. Dat denk ik trouwens al een tijdje, maar Fr en VK zullen dat niet bevestigen.
[ twitter ]
Dat betwijfel ik. Stel dat het Russische leger instort in het zuiden en Oekraiense troepen breken door de verdediging en rijden richting Sebastopol, wat gaat de inzet van een kernwapen dat nog voor nut hebben? De Krim verover je er niet mee en overlevende Russen die dan vluchten van het schiereiland zullen ook niet blij zijn. En daarnaast heeft de hele wereld een behoorlijk probleem met atoombommen gooien omdat je superieure leger niet met conventionele wapens van een militaire dwerg als Oekrane kan winnen. Die consequenties gaan enorm zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Imagine, ja. Maar de VS wil het niet omdat Burns en Naryskin achter gesloten deuren aangegeven hebben wat de rode lijnen zijn. Denk dat Biden weet dat de Russen kernwapens zouden gebruiken als de Krim wordt overgelopen.
Als Ukr straaljagers ze hebben afgeschoten dan is de luchtverdediging echt ingestort in dat gebied.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:06 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Als het met de versie die een kortere max afstand heeft niet mogelijk was geweest is dat de conclusie ja. Daarom waande Rusland zich ook veilig daar wellicht.
Ik denk dat de korte-afstands versie nooit is geleverd maar dat de Britten en Fransen gezegd hebben ze niet verder dan 250-300km te laten vliegen. En dat die beperking nu is opgeheven.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:06 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Als het met de versie die een kortere max afstand heeft niet mogelijk was geweest is dat de conclusie ja. Daarom waande Rusland zich ook veilig daar wellicht.
Valt wel mee toch, maar ik kan niet helemaal inschatten wat de afstanden zijn waar de Russen hun eerste luchtverdediging hebben staan.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
Als Ukr straaljagers ze hebben afgeschoten dan is de luchtverdediging echt ingestort in dat gebied.
Zo benieuwd wat die meiden op de achtergrond zeggen tegen elkaar.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:12 schreef zalkc het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Het was de voorkant
quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:12 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Zo benieuwd wat die meiden op de achtergrond zeggen tegen elkaar.
Komende nacht nog een grote rakkettenboem op Oekrane?quote:Op dinsdag 26 december 2023 13:50 schreef 3rr0r het volgende:
Overigens had ik een vooruitziende blik met mijn mooie TT![]()
Jep en dat is precies de reden waarom de VS en NATO geen honderden raketten geven. Zodra Rusland definitief verliest gaan ze nukes gebruiken omdat het slechte verliezers zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 13:41 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Imagine if Ukraine had another hundred ATACMS, TAURUS, Storm Shadow or SCALP? Crimea would be untenable base for Russia...no navy, no air force, no drone launches against innocent civilians, no logistics hub to sustain Russian defenses in southern Ukraine...no Kerch Bridge.
Russen willen altijd wel direct wraak (door op burgers te schieten), maar het meeste wordt gelukkig uit de lucht gehaald de laatste tijd. Ook al vallen er ook nog slachtoffers.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:15 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Komende nacht nog een grote rakkettenboem op Oekrane?
Het enige doel van de Russen op dit moment is proberen een staakt het vuren gevolgd door een vredesverdrag te krijgen. Eentje die zegt dat Oekrane geen wapens mag hebben. En dan zelf opnieuw het leger opbouwen en dan weer aanvallen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:21 schreef oheng het volgende:
Ik durf het bijna niet meer te zeggen :p , maar we zullen zien of de aanvallen van Shaheed drones de komende dagen opdrogen.
Andrew Perpetua, Google Docs bron.
https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1739496873159729153
Shoigu kondigt aan dat het belangrijkste strategische doel van het jaar is gehaald. Vooral grappig na de strategische aanval op Feodosia. En ik kan mij herinneren dat de russen hele andere strategische doelen hadden.
'Rusland verliest'. Ze raken slechts kwijt wat al niet van hen was. Rusland zelf blijft prima intact en wordt niet bestookt of veroverd. Maar we weten het niet, in welke mate men in het Westen er bang voor is. Mensen zoeken een verklaring voor beweegredenen die voor ons toch geheim blijven. Het wordt pas echt de Russen hun ondergang als ze ze wel gebruiken. Als ze gewoon hun verlies nemen van de bezette gebieden dan kunnen ze rustig doorleven in Rusland.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:16 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Jep en dat is precies de reden waarom de VS en NATO geen honderden raketten geven. Zodra Rusland definitief verliest gaan ze nukes gebruiken omdat het slechte verliezers zijn.
Dus moet het een stalemate blijven totdat Rusland economisch instort of Putin sterft of wordt afgezet en door de binnenlandse chaos ze besluiten het leger uit Ukraine terug te trekken.
Yup.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het enige doel van de Russen op dit moment is proberen een staakt het vuren gevolgd door een vredesverdrag te krijgen. Eentje die zegt dat Oekrane geen wapens mag hebben. En dan zelf opnieuw het leger opbouwen en dan weer aanvallen.
Meatgrinder om te tonen dat je een onuitputbare hoeveelheid manschappen hebt, en proberen de Westerse steun te laten stoppen zijn de enige opties daarvoor..
Die granaten zijn geen kattepisquote:Op dinsdag 26 december 2023 14:54 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ies_to_bargain_with/
UA POV: Russian Soldier tries to bargain with Ukrainian Drone to kill his comrade instead of him
Als die f-ing dombo's zich nou gewoon overgaven he. Kan prima, gewoon wapen weggooien, handjes in de lucht en lopen/kruipen maar in de richting van de Oekrainsche linies.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:54 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ies_to_bargain_with/
UA POV: Russian Soldier tries to bargain with Ukrainian Drone to kill his comrade instead of him
Slechts 1 mannetje dood wat de Russen beweerden was al erg onwaarschijnlijk bij zo'n schip, ook al lag hij in de haven.quote:Op dinsdag 26 december 2023 15:05 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Voor degenen die altijd willen weten hoe het met het tegenoffensief loopt de volgende vraag:
Hoe loopt het met de Russische zeeblokkade van Oekraense havens?
En dan met droge ogen zeggen dat het schip "beschadigd" is.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ twitter ]
De droogdokken hebben de afgelopen maanden ook raketten gekopt. Valt dus weinig te repareren.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:07 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik vrees dat die niet meer te repareren is, en volgens mij liggen de droogdokken ook al redelijk vol met schepen die beschadigd zijn.
quote:Op dinsdag 26 december 2023 13:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Over die Taurus gesproken: Het zou mooi zijn als de vierde copetweet hier waar is. Dan is de lange afstandsvariant er. Dat denk ik trouwens al een tijdje, maar Fr en VK zullen dat niet bevestigen.
[ twitter ]
Andere prioriteiten. Nu willen ze denk ik eerst De Krim blokkeren. Dan moeten ze dus eerst de transportcapaciteit van de marine slopen, en daarna zal de Kerchbrug wel aangepakt gaan worden. Die S400's pakken ze later wel. Toen ze dat korvet bij Kerch stukschoten stonden daar ook S400's omheen. Ik denk dat ze die gewoon met HARMs pakken. Stukken goedkoper.quote:Op dinsdag 26 december 2023 16:05 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Waarom raken ze die s400 eigenlijk niet dan?
Die is er wel, maar dat is een exportversie. En die is built-to-order. De fabrikant gaat niet voor 150 miljoen een zooi kruisraketten bouwen en dan maar hopen dat die ze ergens kan slijten. Ik betwijfel ook of dat dat berhaupt is toegestaan.quote:Op dinsdag 26 december 2023 16:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
[ twitter ]
[ twitter ]
There ain't no such thing, as a short range version.
Roep dat al eeuwen h, het is volslagen onzinnig voor het VK om voor zichzelf een korte afstand variant te ontwikkelen en actief in het arsenaal aan te houden. Het is niet alsof we wisten dat 02-'22 deze oorlog ging losbarsten.
Maar dat is zelf al een hele onduidelijke 'rode lijn'.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:16 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Jep en dat is precies de reden waarom de VS en NATO geen honderden raketten geven. Zodra Rusland definitief verliest gaan ze nukes gebruiken omdat het slechte verliezers zijn.
Dus moet het een stalemate blijven totdat Rusland economisch instort of Putin sterft of wordt afgezet en door de binnenlandse chaos ze besluiten het leger uit Ukraine terug te trekken.
Dat lijkt mij ook voor de hand liggend, idd. Nu munitie opblazen vertaalt zich direct naar een rustiger front, minder shaheds. Die bedroevend performende S-400s kunnen nog wel even wachten.quote:
Maar als jij voor x geld een auto kan kopen met een bereik van 150KM, of voor hetzelfde geld eentje met 300, in welk universum koop je dan die van 150?quote:Op dinsdag 26 december 2023 16:19 schreef Ulx het volgende:
Die is er wel, maar dat is een exportversie. En die is built-to-order.
Er is een internationaal -niet bindend- akkoord dat wapens met een bereik van meer dan 300km niet worden gexporteerd. Dus een exportversie met 299km bereik is wel zinvol om te ontwikkelen. Maar ja, daar ga je dus geen voorraadje van aanleggen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 16:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar als jij voor x geld een auto kan kopen met een bereik van 150KM, of voor hetzelfde geld eentje met 300, in welk universum koop je dan die van 150?
En dat gaat er vanuit dat dure elementen (electronica) hetzelfde zijn. Je kan voor de denkbeeldige korte afstand variant met minder explosieven gaan werken. Maar laten explosieven nu geen drol kosten.
Voor de rest wel met je eens dat de toegevoegde waarde van taurus maar zo zo is.
Maar desalniettemin moet DE ze wel rap geven.
Ze moeten beide doen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 16:47 schreef Ulx het volgende:
En ik denk dat Duitsland beter door kan gaan met wat ze nu doen: Luchtverdediging leveren.
Paddenstoelwolken zijn de betere explosiesquote:Op dinsdag 26 december 2023 15:05 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Voor degenen die altijd willen weten hoe het met het tegenoffensief loopt de volgende vraag:
Hoe loopt het met de Russische zeeblokkade van Oekraense havens?
Lastig.quote:
quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lastig.
Zeg niet dat die ongelijk heeft, maar als complete boegdelengewoon KMs verderop eindigen zegt dit niet zo veel.
Dat plaatje klopt per definitie niet als het om de Zwarte Zee gaat...quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:06 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Zeg @:AchJa, klopt deze tweet van gisteravond een beetje?
Dacht ik al, de Russische schepen hebben ze bijvoorbeeld al niet meer.quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat plaatje klopt per definitie niet als het om de Zwarte Zee gaat...
Is al bijna zes jaar oud...
Wel nee, dat is pure propaganda en zelfs Oekranse bronnen gaan hooguit uit van 2 tegen 1.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klinkt fors. Het moderne oorlogvoeren werkt toch minder als gedacht.quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wel nee, dat is pure propaganda en zelfs Oekranse bronnen gaan hooguit uit van 2 tegen 1.
https://euromaidanpress.c(...)ia-civic-group-says/
Hier gaat men uit van 143,400 verliezen aan Oekranse kant.
De Amerikaanse schattingen zijn als volgt:
Oekrane: 190.000 doden en gewonden tot 18 August 2023
Rusland: 315.000 doden en gewonden tot 11 December 2023
Voor het gemak ga je weer gewonden en doden bij elkaar doen terwijl juist daar misschien wel een flink verschil in zit qua verhouding bij de twee landen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wel nee, dat is pure propaganda en zelfs Oekranse bronnen gaan hooguit uit van 2 tegen 1.
https://euromaidanpress.c(...)ia-civic-group-says/
Hier gaat men uit van 143,400 verliezen aan Oekranse kant.
De Amerikaanse schattingen zijn als volgt:
Oekrane: 190.000 doden en gewonden tot 18 August 2023
Rusland: 315.000 doden en gewonden tot 11 December 2023
Die worden niet altijd gegeven, dit is een overzicht van recente schattingen:quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:59 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Voor het gemak ga je weer gewonden en doden bij elkaar doen terwijl juist daar misschien wel een flink verschil in zit qua verhouding bij de twee landen.
Blijft nattevingerwerk lijkt me aangezien beide kanten geen gegevens delen daarover en of je nou de VS of het VK heb je geen ogen om dat allemaal waar te nemen. Of de VS moet een spion of hack hebben bij de diensten in de betreffende landen waar de cijfers bekend zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die worden niet altijd gegeven, dit is een overzicht van recente schattingen:
~70,000 killed,
100,000–120,000 wounded 24 February 2022 – 18 August 2023 US estimate[102][103]
~120,000 killed,
170,000–180,000 wounded 24 February 2022 – 18 August 2023 US estimate[102][103]
315,000 casualties 24 February 2022 - 11 December 2023 US estimate[110]
70,000 killed,
220,000-280,000 wounded 24 February 2022 - 30 November 2023 UK estimate[109]
350,270 losses[f] (150,000+ killed) 24 February 2022 - 21 December 2023 Ukrainian government[111][114]
103,000+ killed,
206,000 wounded 24 February 2022 - 21 December 2023 BBC News Russian estimate[115]
Al voorbijgekomen in post 158quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:05 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Goed nieuws als het waar is.
Alles telt mee. Maar het gaat er meer om dat verliezen echt niet 1 op 5 lopen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:08 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Blijft nattevingerwerk lijkt me aangezien beide kanten geen gegevens delen daarover en of je nou de VS of het VK heb je geen ogen om dat allemaal waar te nemen. Of de VS moet een spion of hack hebben bij de diensten in de betreffende landen waar de cijfers bekend zijn.
Die gewonden, tellen mee bij elke redelijke verwonding of pas als je dusdanig gehandicapt bent dat je het komende jaar niet weer vechthandelingen kan doen in het leger?
Van Oekrane hoor je echt helemaal niks meer. Denk dat dat veel meer gissen is dan bij Rusland.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:08 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Blijft nattevingerwerk lijkt me aangezien beide kanten geen gegevens delen daarover en of je nou de VS of het VK heb je geen ogen om dat allemaal waar te nemen. Of de VS moet een spion of hack hebben bij de diensten in de betreffende landen waar de cijfers bekend zijn.
Die gewonden, tellen mee bij elke redelijke verwonding of pas als je dusdanig gehandicapt bent dat je het komende jaar niet weer vechthandelingen kan doen in het leger?
Het werkt helemaal niet denk ik. Vroeger stond men op een veld tegenover elkaar en was het daarna afgelopen. Nu worden hele steden vernietigd om de linies een paar kilometer op te schuiven.quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Klinkt fors. Het moderne oorlogvoeren werkt toch minder als gedacht.
Zeker. Dat laatste. Je had verwacht dat oorlogsvoering wat netter zou worden. Zie ook gebruik clusterbommen. Het werkt blijkbaar niet zo.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het werkt helemaal niet denk ik. Vroeger stond men op een veld tegenover elkaar en was het daarna afgelopen. Nu worden hele steden vernietigd om de linies een paar kilometer op te schuiven.
Ik denk dat de effecten van die vernietiging over een jaar of 30 nog te zien zijn doordat er een vrijwel onbevolkte zone zichtbaar blijft.
Het is toch te idioot alles en dieren kapot te maken. Dan denk je niet goed meer na.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het werkt helemaal niet denk ik. Vroeger stond men op een veld tegenover elkaar en was het daarna afgelopen. Nu worden hele steden vernietigd om de linies een paar kilometer op te schuiven.
Ik denk dat de effecten van die vernietiging over een jaar of 30 nog te zien zijn doordat er een vrijwel onbevolkte zone zichtbaar blijft.
Stuur maar een mailtje naar Putin@kremlin.ruquote:Op dinsdag 26 december 2023 19:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is toch te idioot alles en dieren kapot te maken. Dan denk je niet goed meer na.
Inderdaad "disgracefull" Dat die man onder zijn dienstplicht probeert uit te komen in het midden van een oorlog. Oekrane vecht voor zijn bestaan. Die mensen moeten hun woede naar Rusland richten. Niet Oekrane.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:36 schreef Nyamuk het volgende:
Weer een vrijwilliger voor het front.
[ twitter ]
quote:Instead of $32,000, crippled Russian soldier given two buckets of carrots, onions — photo
A Russian soldier from Volgograd Oblast, who was seriously injured fighting against Ukraine, has been compensated by local authorities with kilograms of vegetables, the Telegram news channel iStories reported on Dec. 26.
Oleg Rybkin, 45-years-old, was mobilized on Sept. 25, 2022 and found himself near the village of Robotyne, Zaporizhzhya Oblast, just as the Ukrainian Armed Forces liberated the settlement.
He sustained injuries to his abdomen, liver, kidneys, and legs during the following battle.
"He has severe pain, his knee does not bend, and he cannot walk without crutches. He is on painkillers and sleeping pills," his wife said.
Rybkin reportedly needs to have his knee joint replaced but the authorities are not interested in helping him.
Indeed, Rybkin was supposed to be entitled to compensation worth 3 million rubles (approximately $32,000) and receive a life pension.
However the only "help" that he and his family received was two buckets of carrots and a bag of onions.
"I was at work, they brought it to my mother-in-law," Rybak’s wide said.
“Local farmers — those who grow it here — are obliged by the administration to ‘help’ (in quotation marks).”
However, she was actually lucky, as the residents of Rostov Oblast only received a brick with an ante-mortem message instead of their son, who died in Ukraine.
Tja, dat is Russische oorlogsvoering. Dood, verderf en verwoesting.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zeker. Dat laatste. Je had verwacht dat oorlogsvoering wat netter zou worden. Zie ook gebruik clusterbommen. Het werkt blijkbaar niet zo.
FTFY.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:13 schreef Starhopper het volgende:
Tja, dat is Russische oorlogsvoering. Dood, verderf en verwoesting.
Dat zie ik Oekrane niet doen hoor. Die voeren een stuk netter oorlog dan de Russen.quote:
Yeah right...quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:16 schreef Starhopper het volgende:
Dat zie ik Oekrane niet doen hoor. Die voeren een stuk netter oorlog dan de Russen.
Natuurlijk wel. Oekraine focused niet op burgerdoelen, Oekraine is niet zo van de oorlogsmisdaden. Ik ben het er mee eens dat oorlog voeren altijd rommelig is. Maar er is altijd een overtreffende trap. Het is niet voor niets dat de EU Rusland als staatssponsor van terrorisme heeft benoemd.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yeah right...
En "netter" oorlog voeren...![]()
Er bestaat niet zoiets als een "nette oorlog"...
Oekraine maakt er ook gebruik van. Clustermenutie.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tja, dat is Russische oorlogsvoering. Dood, verderf en verwoesting.
Weer Yeysk he. Ik zat vanmiddag naar satellietbeelden van het militaire vliegveld van vandaag te kijken, en na de ontploffing een paar dagen geleden zijn alle grotere vliegtuigen vertrokken, en is er een hle grote blauwe overdekking verschenen die er afgelopen maanden niet was.quote:
Die gooien ze op loopgraven. Niet om steden vol met burgers plat te gooien. Wat Rusland doet is gewoon puur terreur zaaien. Dat zie je overal waar Rusland oorlog voert.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Oekraine maakt er ook gebruik van. Clustermenutie.
Waar. Maar het klopt beiden niet.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Die gooien ze op loopgraven. Niet om steden vol met burgers plat te gooien. Wat Rusland doet is gewoon puur terreur zaaien. Dat zie je overal waar Rusland oorlog voert.
De russen zijn een klasse apart. Hun taktiek is om maximale schade toe te brengen aan de burgerbevolking. Zie bijv Grozny "De meest vernietigde stad op aarde". Of hun tactiek in de vorige winter om de Oekrainsche bevolking dood te laten vriezen.quote:
Het is het idee weer groot te zijn als natie. Bij Russen maken dat alles kosten. Dat gaat ook gebeuren denk ik.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:33 schreef oheng het volgende:
[..]
De russen zijn een klasse apart. Hun taktiek is om maximale schade toe te brengen aan de burgerbevolking. Zie bijv Grozny "De meest vernietigde stad op aarde". Of hun tactiek in de vorige winter om de Oekrainsche bevolking dood te laten vriezen.
Klopt wel. Voorbeelden genoeg van clusterbommen op steden. De beelden van de eerste dagen van de oorlog in Oekrane vergeten?quote:
Dat er een overtreffende trap bestaat (die er overigens altijd is) maakt oorlogvoeren nog steeds niet netjes ofzo.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:22 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Oekraine focused niet op burgerdoelen, Oekraine is niet zo van de oorlogsmisdaden. Ik ben het er mee eens dat oorlog voeren altijd rommelig is. Maar er is altijd een overtreffende trap. Het is niet voor niets dat de EU Rusland als staatssponsor van terrorisme heeft benoemd.
Ik had het over Ukraine.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:42 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Klopt wel. Voorbeelden genoeg van clusterbommen op steden. De beelden van de eerste dagen van de oorlog in Oekrane vergeten?
[ twitter ]
Of wat dacht je van Mariupol wat ze totaal aan puin hebben geschoten en tienduizenden burgers het leven heeft gekost?
En kijk eens naar al die verwoestingen die ze hebben aangericht in Syri en Georgi.
Oekrane gebruikt clusterbommen niet tegen burgers.quote:
quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:45 schreef Anton91 het volgende:
Een speculatie, maar zou mooi zijn.
[ twitter ]
Dat tweede schip ziet er uit als de voorganger van de Calypso.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:45 schreef Anton91 het volgende:
Een speculatie, maar zou mooi zijn.
[ twitter ]
Tuurlijk wel.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:18 schreef AchJa het volgende:
Er bestaat niet zoiets als een "nette oorlog"...
Hoe groter het krachtsverschil, hoe netter de oorlog. Ik jaag ook netjes. Ieder schot is raak en er wordt nauwelijks terug geschoten.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Tuurlijk wel.
Een oorlog waar de beeldvorming erg gelikt en geregiseert is -> Golf Oorlog 1.
En terecht ook, als de Europese NAVO lidstaten slim zijn schaffen ze het verbod op het gebruik van clustermunitie per direct af.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Oekraine maakt er ook gebruik van. Clustermenutie.
Bizar om dat anno 2024 te zien. Dit is shit die je van het boek 1984 kent en waarvan je dacht dat het met het vallen van de Berlijnse muur en het instorten van de Sovjet Unie wel verleden tijd zou zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:19 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Open up, it's "Special Forces Father Frost" - Russian media report that Russian Guards officers visit kindergartens, schools and orphanages in Russia.
The Kremlin regime continues militarizing children. They are taught from a young age that war is a natural state of things.
Dat zou wel moeten. Daarom is er een ondergrens van internationale regels waar je niet aan moet komen. Beiden zouden zich daaraan moeten houden.quote:Op dinsdag 26 december 2023 23:26 schreef Brandhout14 het volgende:
[..]
Al gooit Oekrane napalm en mosterdgas op Russische loopgraven, I really don’t care.
Stuur een brief naar Poetinquote:Op woensdag 27 december 2023 10:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat zou wel moeten. Daarom is er een ondergrens van internationale regels waar je niet aan moet komen. Beiden zouden zich daaraan moeten houden.
Deze hele oorlog is gewoon krankzinnig. Dat ze nog niet aan de onderhandelingen zitten is gewoon ronduit schandalig.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Deathquote:Op dinsdag 26 december 2023 22:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Tuurlijk wel.
Een oorlog waar de beeldvorming erg gelikt en geregiseert is -> Golf Oorlog 1.
Waarover wil je onderhandelen, Poetin gaf recentelijk nog aan pas te stoppen als Kyiv is gevallen.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat zou wel moeten. Daarom is er een ondergrens van internationale regels waar je niet aan moet komen. Beiden zouden zich daaraan moeten houden.
Deze hele oorlog is gewoon krankzinnig. Dat ze nog niet aan de onderhandelingen zitten is gewoon ronduit schandalig.
Nieuwe leden voor de putler jugend.quote:
Wacht maar totdat de fazanten er genoeg van hebben en zich gaan organiseren en een guerrilla oorlog gaan voeren, men hinderlagen en raids en zulks 😱quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:32 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoe groter het krachtsverschil, hoe netter de oorlog. Ik jaag ook netjes. Ieder schot is raak en er wordt nauwelijks terug geschoten.
zou eerder zeggen dat het met de tijd steeds minder schoon wordtquote:Op dinsdag 26 december 2023 22:32 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoe groter het krachtsverschil, hoe netter de oorlog. Ik jaag ook netjes. Ieder schot is raak en er wordt nauwelijks terug geschoten.
Het is dan ook een landingsvaartuig met de mogelijkheid om 500 ton cargo te vervoeren, dat is echt niks... Met pak hem beet 10.000 artilleriegranaten zit je al aan dat gewicht.quote:Op woensdag 27 december 2023 01:04 schreef oheng het volgende:
Iets om over na te denken: waarom zou je munitie per schip vervoeren, als je dat ook kunt doen via trein over de Kerch brug.
En omgekeerd: nu er weer een logistiek schip minder is, is de Kerch brug nu weer aan de beurt?
We hebben ze niet eens in actie gezien. Dat artikel wat je post heeft wel een hoog chairforce gehalte trouwens.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:01 schreef slashdotter3 het volgende:
Ach ja... de Abrams hebben hun rol vervuld, namelijk Duitsland zover krijgen toestemming te geven dat andere landen hun Leo's sturen. Dat de Abrams waardeloos zijn in Ukraine maakt verder niet zoveel uit.
Ik had dat verhaal eergisteren al gelezen/gezien, ik vermoed persoonlijk dat het Russische propaganda is.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:01 schreef slashdotter3 het volgende:
Ach ja... de Abrams hebben hun rol vervuld, namelijk Duitsland zover krijgen toestemming te geven dat andere landen hun Leo's sturen. Dat de Abrams waardeloos zijn in Ukraine maakt verder niet zoveel uit.
Dan is het slechte propaganda, want nu zijn de Russen niet bang voor de Abrams.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik had dat verhaal eergisteren al gelezen/gezien, ik vermoed persoonlijk dat het Russische propaganda is.
Gezien het Rusland is zal het wel meevallen met de verontwaardiging. Zijn we wel gewend van die Russen enzo.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:00 schreef 3rr0r het volgende:
Russen lijken weer Oekrainers die zich overgeven te executeren
[ twitter ]
Ze zijn niet bang voor de absams an sich. Ze zijn bang voor de beeldvorming. Dat ding is puur Amerikaans en het steekt ze dat ze straks in hun achtertuin rondrijden terwijl ze bestuurd worden door het volk dat ze zo verafschuwen. Een veel grotere middelvinger is er niet, zeker niet icm f16s.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan is het slechte propaganda, want nu zijn de Russen niet bang voor de Abrams.
Je kan beter bij jezelf beginnen om een goed voorbeeld te geven. Voorbeeld doet volgen en geeft je een moreel ethische basis om een ander aan te spreken.quote:
Oekrane stopt pas als de laatste Rus weg is. Ze roepen allemaal het meest onhaalbare. De soep wordt nooit zo heet gedronkenquote:Op woensdag 27 december 2023 10:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarover wil je onderhandelen, Poetin gaf recentelijk nog aan pas te stoppen als Kyiv is gevallen.
Ik begrijp dat Oekrane daar niet mee akkoord is.
En zolang Poetin denkt dat hij door massa Russische soldaten de meatgrinder in te jagen de oorlog op langere termijn kan winnen, zal hij niet voor minder gaan.
Zo kun je het ook bekijken ja.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan is het slechte propaganda, want nu zijn de Russen niet bang voor de Abrams.
Rusland wil Donbas en het zuiden van Oekraine hebben. "Novorossiya". En daar mogen best paar miljoen Russen voor dood. Sterven voor het moederland hoezee.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:09 schreef Chadi het volgende:
[..]
Oekrane stopt pas als de laatste Rus weg is. Ze roepen allemaal het meest onhaalbare. De soep wordt nooit zo heet gedronken
Daarnaast zijn het allemaal derde rangs Russen of buitenlandse huurlingen. Het wordt pas een probleem zodra de "normale Rus" uit Moskou bij bosjes sterven.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:39 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Rusland wil Donbas en het zuiden van Oekraine hebben. "Novorossiya". En daar mogen best paar miljoen Russen voor dood. Sterven voor het moederland hoezee.
Soms moeten we zaken niet ingewikkelder maken dan ze zijn.
Jep, ze hebben bij de Winteroorlog tegen Finland een hele mooie ruil gedaan, 700k dode Russen voor Karelia.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:39 schreef Joppiez het volgende:
Rusland wil Donbas en het zuiden van Oekraine hebben. "Novorossiya". En daar mogen best paar miljoen Russen voor dood.
HET ZIJN GEEN TRILJOENENquote:Op woensdag 27 december 2023 14:58 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Jep, ze hebben bij de Winteroorlog tegen Finland een hele mooie ruil gedaan, 700k dode Russen voor Karelia.
Vorig jaar was er een uitspraak/schatting van een hoge pief dat ze 5 miljoen dode Russen wilden ruilen voor het behouden van Donbas en Crimea. Ook dat is een 'mooie' ruil, er zit voor triljoenen aan olie, gas, landbouwgrond en bijbehorende geopolitieke invloed daar.
De Krim en zuid-Oekrane hebben geen landbouwgrond meer sinds ze de dam hebben opgeblazen. Dat wordt gewoon weer steppe. Geopolitiek is Rusland uitgespeeld: Vazal van China. Dominantie in de Zwarte Zee kunnen ze ook wel vergeten. Niemand wil hun wapens nog kopen. En olie en gas? De EU gaat het niet kopen. Gaat ook niet toestaan dat het met winst gexploiteerd kan worden.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:58 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Jep, ze hebben bij de Winteroorlog tegen Finland een hele mooie ruil gedaan, 700k dode Russen voor Karelia.
Vorig jaar was er een uitspraak/schatting van een hoge pief dat ze 5 miljoen dode Russen wilden ruilen voor het behouden van Donbas en Crimea. Ook dat is een 'mooie' ruil, er zit voor triljoenen aan olie, gas, landbouwgrond en bijbehorende geopolitieke invloed daar.
Doh! Zo makkelijk om die fout te maken als je even niet oplet😂quote:Op woensdag 27 december 2023 15:23 schreef BEFEM het volgende:
[..]
HET ZIJN GEEN TRILJOENEN
Hoe vaak moet dat nog gezegd worden
quote:Op woensdag 27 december 2023 13:58 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je kan beter bij jezelf beginnen om een goed voorbeeld te geven. Voorbeeld doet volgen en geeft je een moreel ethische basis om een ander aan te spreken.
Nikita, izz that you?quote:
Het is een hele vreemde beslissing. Ik vraag me af wat er aan de hand is op het spoor. Want ook in de monding van de Kerch straat liggen veel schepen te wachten, meer als voorgaande jaren.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is dan ook een landingsvaartuig met de mogelijkheid om 500 ton cargo te vervoeren, dat is echt niks... Met pak hem beet 10.000 artilleriegranaten zit je al aan dat gewicht.
Ter vergelijking, dat is ongeveer net zoveel als een binnenvaartschip van het type Kempenaar kan vervoeren.
[ afbeelding ]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kempenaar
Inslag op de kade of stond er iets anders dat ook flink knalde daar? Gebouw (langwerpig wit dak) daarnaast is wel weg @ohengquote:
https://www.newsweek.com/(...)-crimea-su34-1855709quote:Western-provided F-16 fighter jets could already be in Ukraine, Newsweek has been told, after Kyiv claimed a host of high-profile victories against Russian assets in the air and in the sea.
A U.S. source told Newsweek on Wednesday that it was likely Ukraine had indeed received the first of the promised F-16s
Gister las ik al iets over een warenhuis, gewoon een analyse van een willekeurige twitteraar en dat lijkt inderdaad op deze foto's ook.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:06 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Inslag op de kade of stond er iets anders dat ook flink knalde daar? Gebouw (langwerpig wit dak) daarnaast is wel weg @:oheng
Putin is eigenlijk ook gewoon een kankergezwel dat Rusland van binnenuit helemaal kapot aan het maken is.quote:Op woensdag 27 december 2023 15:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Krim en zuid-Oekrane hebben geen landbouwgrond meer sinds ze de dam hebben opgeblazen. Dat wordt gewoon weer steppe. Geopolitiek is Rusland uitgespeeld: Vazal van China. Dominantie in de Zwarte Zee kunnen ze ook wel vergeten. Niemand wil hun wapens nog kopen. En olie en gas? De EU gaat het niet kopen. Gaat ook niet toestaan dat het met winst gexploiteerd kan worden.
Heeft zo'n F-16 niet een andere radar profile dan de meuk die ze momenteel gebruiken? Dus dat de Russische radar kan zien van 'dat onbekende vliegtuig vliegt met een gemiddelde snelheid van xxx km per uur en dat is kenmerkend voor een F-16' 🤔quote:Op woensdag 27 december 2023 17:30 schreef 3rr0r het volgende:
Western-provided F-16 fighter jets could already be in Ukraine, Newsweek has been told, after Kyiv claimed a host of high-profile victories against Russian assets in the air and in the sea.
A U.S. source told Newsweek on Wednesday that it was likely Ukraine had indeed received the first of the promised F-16s
Dat klopt, maar als we het kremlin moeten geloven, hebben ze ze allemaal al neergehaald.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:08 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Heeft zo'n F-16 niet een andere radar profile dan de meuk die ze momenteel gebruiken? Dus dat de Russische radar kan zien van 'dat onbekende vliegtuig vliegt met een gemiddelde snelheid van xxx km per uur en dat is kenmerkend voor een F-16' 🤔
Per biljoen levert dat toch een mooie 200k dollar per Rus op. Dat is inderdaad een zeer mooie deal.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:58 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Edit:
===============
Correctie, 126,875 dode Russen en 264,908 gewonden volgens Bard
Zoals de tsarenfamilie en de hele communistische bejaardenkliek na hen dat ook waren, maar sommige ezels blijven zich maar aan dezelfde steen stoten.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:57 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Putin is eigenlijk ook gewoon een kankergezwel dat Rusland van binnenuit helemaal kapot aan het maken is.
quote:In Russia everything changes over ten years and nothing changes over two hundred years.
Niet veel nevenschade, je zou meer verwachten met een warhead van 450kg...quote:
MDAAquote:A CM with an average of 561kg HE payload would create an explosive damage radius of up to 1.07km. In an urban center there could be up to 80,000 casualties in the affected area.
Is het dan zeker wat voor soort missle er is gebruikt? Want de initiele schade viel volgens mij ook wel mee, een klein brandje maar het was de knal daarna die was wel gigantisch.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet veel nevenschade, je zou meer verwachten met een warhead van 450kg...
[ afbeelding ]
[..]
[url=https://missiledefenseadvocacy.org/missile-threat-and-proliferation/future-missile-threats/missile-payload-destruction-cost-comparisons/MDAA[/url]
Ik betwijfel het idd of er een Storm Shadow/SCALP is ingezet... Kan ook een waterdrone of simpelweg sabotage geweest zijn.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:23 schreef Anton91 het volgende:
Is het dan zeker wat voor soort missle er is gebruikt? Want de initiele schade viel volgens mij ook wel mee, een klein brandje maar het was de knal daarna die was wel gigantisch.
Wat zeg oekraine zelf?quote:Op woensdag 27 december 2023 18:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik betwijfel het idd of er een Storm Shadow/SCALP is ingezet...
Als ik Oekraiene was zou ik zeggen dat het een combinatie van ATACAMS, Kalibr, Iskander, SCALP/SS, Taurus, Tomahawk, Zijderups, Exocet, Harpoon en weet ik het was geweest...quote:
Al die raketten of een Frankenstein-raket?quote:Op woensdag 27 december 2023 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik Oekraiene was zou ik zeggen dat het een combinatie van ATACAMS, Kalibr, Iskander, SCALP/SS, Taurus, Tomahawk, Zijderups, Exocet, Harpoon en weet ik het was geweest...
Occam's razor enzo.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik Oekraiene was zou ik zeggen dat het een combinatie van ATACAMS, Kalibr, Iskander, SCALP/SS, Taurus, Tomahawk, Zijderups, Exocet, Harpoon en weet ik het was geweest...
Als het werkt dan werkt het.quote:Ukrainian servicemen hold position on a frontline in Donetsk area
Ukrainian servicemen of 228 Separate Battalion of the 127th Separate Territorial Defence Brigade shoot from a self-made multiple rocket launcher on a frontline in the Donetsk area, Ukraine, 20 December 2023.
if it looks stupid but works it ain't stupidquote:Op woensdag 27 december 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:
Kennen we dat gehihaho nog als het over vreemde Russische wapencreaties ging?
[ afbeelding ]
[..]
Als het werkt dan werkt het.
Oekrains knutselspul: "HOoooo wat innovatief!"quote:Op woensdag 27 december 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Is dat niets voor Nederland? Goedkope effectieve wapens, makkelijk in gebruik, munitie niet al te ingewikkeld om bij te tikken.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Las gisteren nog wel een tweet dat er een deel van een storm shadow was gevonden maar zou ik moeten zoeken welke tweet dat was en dan mag je oordelen of er waarde aan de uitspraak gedaan kan worden, meen geen fotobewijs erbijquote:Op woensdag 27 december 2023 18:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik betwijfel het idd of er een Storm Shadow/SCALP is ingezet... Kan ook een waterdrone of simpelweg sabotage geweest zijn.
Maar goed, dat zullen we wel nooit zeker weten.
https://www.themoscowtime(...)rship-reports-a83580quote:Astra further claimed that debris from a British-made Storm Shadow long-range cruise missile was found at the site of the attack.
Dat gehihaho komt door het verschil in budget de afgelopen 20 jaar. Als bijv. de VS allemaal Frankenstein wapens gaat bouwen gemaakt van elastiekjes en kauwgom, dan lachen we ook.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Het lijkt er wel op dat het aan het doodbloeden is.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:29 schreef AFA2022 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp gaat Poetin ervan uit dat militaire hulp vanuit het Westen langzamerhand doodbloed en heeft Rusland simpelweg drie keer zoveel mensen als Oekraine. Dus het wordt een oorlog van lange adem, die hij op die manier denkt te winnen. Stel je voor dat hij gelijk krijgt ( wat ik absoluut niet hoop) dan is dat wel een blamage voor het Westen. Is dit dan het begin van een shift in de werelddominantie van het Westen /VS met het oog op China.
Nee. Je volgt het nieuws niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op dat het aan het doodbloeden is.
Roger, uit jouw eerdere link:quote:Op woensdag 27 december 2023 19:21 schreef 3rr0r het volgende:
Hier stond het, van Astra nieuws op Telegram
[..]
https://www.themoscowtime(...)rship-reports-a83580
Dus, 2X 1000 pond warhead explodeert in een achenebbisj schuit, er breekt alleen brand uit en een minuut of 40 later volgt de daadwerkelijke grote biem vanwege de munitie die erin ligt... Ik blijf vooralsnog redelijk sceptisch, maar goed ik kan het ook gewoon mis hebben he.quote:The attack on the Novocherkassk landing ship was carried out at 02:53 using two British-French Storm Shadow/SCALP cruise missiles. As a result of the impact, a massive fire began on board the ship, which led to the detonation of the cargo.
Nou, er was uiteindelijk wel wat meer aan de hand dan brand alleen natuurlijk... En het is natuurlijk ook wel bijzonder dat er herkenbare brokstukken gevonden worden van een CM.quote:Astra further claimed that debris from a British-made Storm Shadow long-range cruise missile was found at the site of the attack.
“The ship completely burned out and sank,” the outlet wrote.
Logisch toch?quote:Op woensdag 27 december 2023 19:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oekrains knutselspul: "HOoooo wat innovatief!"
Russisch knutselspul: "Hahahaha ouwe troep, debiel ding"
Boehoehoooeeee, niemand vind mijn favoriete clubje leuheeeuuk!!!!quote:Op woensdag 27 december 2023 19:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oekrains knutselspul: "HOoooo wat innovatief!"
Russisch knutselspul: "Hahahaha ouwe troep, debiel ding"
Hoezo is dat een blamage?quote:Op woensdag 27 december 2023 19:29 schreef AFA2022 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp gaat Poetin ervan uit dat militaire hulp vanuit het Westen langzamerhand doodbloed en heeft Rusland simpelweg drie keer zoveel mensen als Oekraine. Dus het wordt een oorlog van lange adem, die hij op die manier denkt te winnen. Stel je voor dat hij gelijk krijgt ( wat ik absoluut niet hoop) dan is dat wel een blamage voor het Westen. Is dit dan het begin van een shift in de werelddominantie van het Westen /VS met het oog op China?
Het gesteggel over de steun is inderdaad een slecht teken voor Oekrane. Maar de Russische economie staat er ook niet bepaald goed voor.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op dat het aan het doodbloeden is.
https://www.businessinsid(...)tie-staatsbedrijven/quote:De economie van Rusland is verlamd: de oorlogmachine van Poetin overleeft alleen door kannibalisatie op staatsbedrijven, volgens Amerikaanse onderzoekers
De Russische economie is verlamd geraakt en de focus op de oorlog in Oekrane zorgt voor ‘kannibalisatie’ op de activiteiten van Russische staatsbedrijven.
Dat stellen wetenschappers van de Amerikaanse Yale-universiteit, in een commentaar op de positieve geluiden over de economie van Rusland.
De onderzoekers waarschuwen dat het Westen zich niet moet laten misleiden door het positieve beeld van de Russische economie dat president Poetin schetst.
Volgens twee onderzoekers van de Amerikaanse Yale-universiteit is de Russische economie verlamd en overleeft de oorlogsmachine van president Vladimir Poetin alleen door te kannibaliseren op te activiteiten van staatsbedrijven.
In een opiniestuk in het blad Foreign Policy van afgelopen weekend reageren Jeffrey Sonnenfeld en Steven Tian op recente commentaren waarin president Vladimir Poetin wordt omschreven als een van de grote winnaars van 2023, omdat de Russische economie tekenen van veerkracht zou vertonen.
Westerse sancties en de massale uittocht van multinationals uit Rusland die daarop volgde, hebben de economie van Rusland zeer hard geraakt, stellen ze. “Het is een misvatting om te denken dat alles op rolletjes loopt voor Poetin. Het is ook van belang om de effectieve maatregelen om hem onder druk te zetten niet overboord te gooien”, schrijven Sonnenfeld en Tian,
De onderzoekers merken onder meer op dat het confisqueren van bezittingen van westerse bedrijven door Rusland het land niet rijker maakt. Ze wijzen verder op diverse andere tekenen dat de Russische economie wankel is.
Structurele verzwakking economie Rusland
Sinds de Russische invasie van Oekrane begin 2022 zijn minstens 1 miljoen Russen naar andere landen gevlucht, waaronder technisch toptalent. Die brain drain heeft bijgedragen aan een tekort aan arbeidskrachten van bijna 5 miljoen mensen en heeft de inflatie in Rusland hoog doen oplopen.
Ondertussen is er naar schatting voor ruim 250 miljard dollar aan privkapitaal uit Rusland verdwenen tussen februari 2022 en juni 2023, aldus Sonnenfeld en Tian. Ze baseren zich hierbij op gegevens van de Russische centrale bank.
Bovendien heeft Rusland de toegang verloren tot westerse technologie en expertise waar Russische bedrijven op vertrouwden, terwijl directe buitenlandse investeringen in Rusland bijna volledig zijn opgedroogd.
De situatie wordt verergerd door de strenge kapitaalcontroles. Russische activa die in roebels worden gewaardeerd, zijn omgerekend in andere valuta zoals de dollar en de euro veel minder waard op de wereldmarkt.
De financile sancties die Rusland afsnijden van een groot deel van de internationale kapitaalmarkten, hebben ervoor gezorgd dat Russische bedrijven geen nieuwe aandelen of nieuwe obligaties kunnen uitgeven op westerse financile markten.
"Rusland, dat nooit eindproducten - industrile of consumptiegoederen - heeft geleverd aan de wereldeconomie, is verlamd", aldus Sonnenfeld en Tian. "Het is in de verste verte geen economische supermacht. De grondstoffen die het land produceert, zijn overwegend ook elders verkrijgbaar. De oorlogsmachine wordt alleen in stand gehouden door de kannibalisatie op de activiteiten van door de staat gecontroleerde bedrijven."
Met dat laatste doelen de onderzoekers onder meer op de verhoging van belastingen voor Russische olie- en gasbedrijven om de staatskas te spekken en de oorlog in Oekrane te financieren. Dit gaat echter ten koste van investeringen in productiecapaciteit voor de langere termijn bij staatsbedrijven.
Dat de economie van Rusland nog zware tijden te wachten staan, wordt door sommige Russische overheidsfunctionarissen ook erkend. Maandag zei gouverneur Elvira Nabiullina van de Russische centrale bank dat ze meer westerse sancties verwacht waar Rusland zich op moet voorbereiden.
Hoewel Rusland de economische stormen van de afgelopen twee jaar heeft doorstaan, waarschuwde Nabiullina ervoor dat de economie geen al te solide fundering heeft, aldus staatspersbureau TASS.
Duitse Patriot @Sliac Airbase in Slowakije...quote:Op woensdag 27 december 2023 20:04 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Beter, hulp uit het Oosten neemt toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |