abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211780672
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 16:58 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Niet veel nevenschade, je zou meer verwachten met een warhead van 450kg...

quote:
A CM with an average of 561kg HE payload would create an explosive damage radius of up to 1.07km. In an urban center there could be up to 80,000 casualties in the affected area.
MDAA
pi_211780713
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
Niet veel nevenschade, je zou meer verwachten met een warhead van 450kg...

[ afbeelding ]
[..]
[url=https://missiledefenseadvocacy.org/missile-threat-and-proliferation/future-missile-threats/missile-payload-destruction-cost-comparisons/MDAA[/url]
Is het dan zeker wat voor soort missle er is gebruikt? Want de initiele schade viel volgens mij ook wel mee, een klein brandje maar het was de knal daarna die was wel gigantisch.
pi_211780735
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:23 schreef Anton91 het volgende:

Is het dan zeker wat voor soort missle er is gebruikt? Want de initiele schade viel volgens mij ook wel mee, een klein brandje maar het was de knal daarna die was wel gigantisch.
Ik betwijfel het idd of er een Storm Shadow/SCALP is ingezet... Kan ook een waterdrone of simpelweg sabotage geweest zijn.

Maar goed, dat zullen we wel nooit zeker weten.
pi_211780785
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik betwijfel het idd of er een Storm Shadow/SCALP is ingezet...
Wat zeg oekraine zelf?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  woensdag 27 december 2023 @ 18:29:22 #280
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211780791
Kom net terug uit Nijmegen, waar een totaalverbod op vuurwerk is.

Maar als je niet beter zou weten dan zou je bijna denken dat Nijmegen een voorstad van Andijvie was, nondeju :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211780892
quote:
7s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:28 schreef ExTec het volgende:
Wat zeg oekraine zelf?
Als ik Oekraiene was zou ik zeggen dat het een combinatie van ATACAMS, Kalibr, Iskander, SCALP/SS, Taurus, Tomahawk, Zijderups, Exocet, Harpoon en weet ik het was geweest... :P
  woensdag 27 december 2023 @ 18:41:22 #282
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_211780978
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als ik Oekraiene was zou ik zeggen dat het een combinatie van ATACAMS, Kalibr, Iskander, SCALP/SS, Taurus, Tomahawk, Zijderups, Exocet, Harpoon en weet ik het was geweest... :P
Al die raketten of een Frankenstein-raket?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_211780980
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Occam's razor enzo.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_211781441
Kennen we dat gehihaho nog als het over vreemde Russische wapencreaties ging?

quote:
Ukrainian servicemen hold position on a frontline in Donetsk area

Ukrainian servicemen of 228 Separate Battalion of the 127th Separate Territorial Defence Brigade shoot from a self-made multiple rocket launcher on a frontline in the Donetsk area, Ukraine, 20 December 2023.
Als het werkt dan werkt het.
pi_211781463
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:

[ afbeelding ]
[..]
if it looks stupid but works it ain't stupid
pi_211781485
quote:

[ afbeelding ]
[..]
Oekrains knutselspul: "HOoooo wat innovatief!"

Russisch knutselspul: "Hahahaha ouwe troep, debiel ding"
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 27 december 2023 @ 19:12:50 #288
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211781486
quote:

[ afbeelding ]
[..]
Is dat niets voor Nederland? Goedkope effectieve wapens, makkelijk in gebruik, munitie niet al te ingewikkeld om bij te tikken.

Het ziet er niet sexy uit, misschien wel wat primitief. Maar waarom altijd die hele dure wapens waardoor ons budget zo op is?

UIteindelijk gaat het om volume, en niet zozeer om de kwaliteit m.i
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_211781512
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik betwijfel het idd of er een Storm Shadow/SCALP is ingezet... Kan ook een waterdrone of simpelweg sabotage geweest zijn.

Maar goed, dat zullen we wel nooit zeker weten.
Las gisteren nog wel een tweet dat er een deel van een storm shadow was gevonden maar zou ik moeten zoeken welke tweet dat was en dan mag je oordelen of er waarde aan de uitspraak gedaan kan worden, meen geen fotobewijs erbij :P

Het staat in het verhaal dat ook berichtte over de lading in post 158. Dacht ook elders gelezen over vinden brokstukken

Adrie072 in NWS / Oorlog in Oekraïne #910 Mooie kerstboem
pi_211781648
Hier stond het, van Astra nieuws op Telegram

quote:
Astra further claimed that debris from a British-made Storm Shadow long-range cruise missile was found at the site of the attack.
https://www.themoscowtime(...)rship-reports-a83580
pi_211781770
Dus als ik het goed begrijp gaat Poetin ervan uit dat militaire hulp vanuit het Westen langzamerhand doodbloed en heeft Rusland simpelweg drie keer zoveel mensen als Oekraine. Dus het wordt een oorlog van lange adem, die hij op die manier denkt te winnen. Stel je voor dat hij gelijk krijgt ( wat ik absoluut niet hoop) dan is dat wel een blamage voor het Westen. Is dit dan het begin van een shift in de werelddominantie van het Westen /VS met het oog op China?
pi_211781828
quote:

[ afbeelding ]
[..]
Dat gehihaho komt door het verschil in budget de afgelopen 20 jaar. Als bijv. de VS allemaal Frankenstein wapens gaat bouwen gemaakt van elastiekjes en kauwgom, dan lachen we ook.

Denk niet dat dit soort wapens enorm effectief zijn, nu een drone nog maar een paar honderd euro kost. Rekening houdend met EW uiteraard.
pi_211781833
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:29 schreef AFA2022 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp gaat Poetin ervan uit dat militaire hulp vanuit het Westen langzamerhand doodbloed en heeft Rusland simpelweg drie keer zoveel mensen als Oekraine. Dus het wordt een oorlog van lange adem, die hij op die manier denkt te winnen. Stel je voor dat hij gelijk krijgt ( wat ik absoluut niet hoop) dan is dat wel een blamage voor het Westen. Is dit dan het begin van een shift in de werelddominantie van het Westen /VS met het oog op China.
Het lijkt er wel op dat het aan het doodbloeden is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211781930
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:32 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Nee. Je volgt het nieuws niet.
pi_211782128
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:21 schreef 3rr0r het volgende:
Hier stond het, van Astra nieuws op Telegram
[..]
https://www.themoscowtime(...)rship-reports-a83580
Roger, uit jouw eerdere link:

quote:
The attack on the Novocherkassk landing ship was carried out at 02:53 using two British-French Storm Shadow/SCALP cruise missiles. As a result of the impact, a massive fire began on board the ship, which led to the detonation of the cargo.
Dus, 2X 1000 pond warhead explodeert in een achenebbisj schuit, er breekt alleen brand uit en een minuut of 40 later volgt de daadwerkelijke grote biem vanwege de munitie die erin ligt... Ik blijf vooralsnog redelijk sceptisch, maar goed ik kan het ook gewoon mis hebben he.

Volgens Astra:

quote:
Astra further claimed that debris from a British-made Storm Shadow long-range cruise missile was found at the site of the attack.

“The ship completely burned out and sank,” the outlet wrote.
Nou, er was uiteindelijk wel wat meer aan de hand dan brand alleen natuurlijk... En het is natuurlijk ook wel bijzonder dat er herkenbare brokstukken gevonden worden van een CM.

Anyway, de tijd zal het wel leren of niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 27-12-2023 19:57:00 ]
pi_211782187
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Logisch toch?

Russische leger: Hypermodern, Een na beste van de wereld.
Oekraiens leger: Stelt geen ruk voor. Hebben niks naast verroeste meuk.
pi_211782472
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Boehoehoooeeee, niemand vind mijn favoriete clubje leuheeeuuk!!!! :'(
  woensdag 27 december 2023 @ 20:03:48 #298
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211782554
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:29 schreef AFA2022 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp gaat Poetin ervan uit dat militaire hulp vanuit het Westen langzamerhand doodbloed en heeft Rusland simpelweg drie keer zoveel mensen als Oekraine. Dus het wordt een oorlog van lange adem, die hij op die manier denkt te winnen. Stel je voor dat hij gelijk krijgt ( wat ik absoluut niet hoop) dan is dat wel een blamage voor het Westen. Is dit dan het begin van een shift in de werelddominantie van het Westen /VS met het oog op China?
Hoezo is dat een blamage?
pi_211782574
twitter

Beter, hulp uit het Oosten neemt toe.
pi_211782610
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:32 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Het gesteggel over de steun is inderdaad een slecht teken voor Oekraïne. Maar de Russische economie staat er ook niet bepaald goed voor.

quote:
De economie van Rusland is verlamd: de oorlogmachine van Poetin overleeft alleen door kannibalisatie op staatsbedrijven, volgens Amerikaanse onderzoekers

De Russische economie is verlamd geraakt en de focus op de oorlog in Oekraïne zorgt voor ‘kannibalisatie’ op de activiteiten van Russische staatsbedrijven.
Dat stellen wetenschappers van de Amerikaanse Yale-universiteit, in een commentaar op de positieve geluiden over de economie van Rusland.
De onderzoekers waarschuwen dat het Westen zich niet moet laten misleiden door het positieve beeld van de Russische economie dat president Poetin schetst.

Volgens twee onderzoekers van de Amerikaanse Yale-universiteit is de Russische economie verlamd en overleeft de oorlogsmachine van president Vladimir Poetin alleen door te kannibaliseren op te activiteiten van staatsbedrijven.

In een opiniestuk in het blad Foreign Policy van afgelopen weekend reageren Jeffrey Sonnenfeld en Steven Tian op recente commentaren waarin president Vladimir Poetin wordt omschreven als een van de grote winnaars van 2023, omdat de Russische economie tekenen van veerkracht zou vertonen.

Westerse sancties en de massale uittocht van multinationals uit Rusland die daarop volgde, hebben de economie van Rusland zeer hard geraakt, stellen ze. “Het is een misvatting om te denken dat alles op rolletjes loopt voor Poetin. Het is ook van belang om de effectieve maatregelen om hem onder druk te zetten niet overboord te gooien”, schrijven Sonnenfeld en Tian,

De onderzoekers merken onder meer op dat het confisqueren van bezittingen van westerse bedrijven door Rusland het land niet rijker maakt. Ze wijzen verder op diverse andere tekenen dat de Russische economie wankel is.

Structurele verzwakking economie Rusland
Sinds de Russische invasie van Oekraïne begin 2022 zijn minstens 1 miljoen Russen naar andere landen gevlucht, waaronder technisch toptalent. Die brain drain heeft bijgedragen aan een tekort aan arbeidskrachten van bijna 5 miljoen mensen en heeft de inflatie in Rusland hoog doen oplopen.

Ondertussen is er naar schatting voor ruim 250 miljard dollar aan privékapitaal uit Rusland verdwenen tussen februari 2022 en juni 2023, aldus Sonnenfeld en Tian. Ze baseren zich hierbij op gegevens van de Russische centrale bank.

Bovendien heeft Rusland de toegang verloren tot westerse technologie en expertise waar Russische bedrijven op vertrouwden, terwijl directe buitenlandse investeringen in Rusland bijna volledig zijn opgedroogd.

De situatie wordt verergerd door de strenge kapitaalcontroles. Russische activa die in roebels worden gewaardeerd, zijn omgerekend in andere valuta zoals de dollar en de euro veel minder waard op de wereldmarkt.

De financiële sancties die Rusland afsnijden van een groot deel van de internationale kapitaalmarkten, hebben ervoor gezorgd dat Russische bedrijven geen nieuwe aandelen of nieuwe obligaties kunnen uitgeven op westerse financiële markten.

"Rusland, dat nooit eindproducten - industriële of consumptiegoederen - heeft geleverd aan de wereldeconomie, is verlamd", aldus Sonnenfeld en Tian. "Het is in de verste verte geen economische supermacht. De grondstoffen die het land produceert, zijn overwegend ook elders verkrijgbaar. De oorlogsmachine wordt alleen in stand gehouden door de kannibalisatie op de activiteiten van door de staat gecontroleerde bedrijven."

Met dat laatste doelen de onderzoekers onder meer op de verhoging van belastingen voor Russische olie- en gasbedrijven om de staatskas te spekken en de oorlog in Oekraïne te financieren. Dit gaat echter ten koste van investeringen in productiecapaciteit voor de langere termijn bij staatsbedrijven.

Dat de economie van Rusland nog zware tijden te wachten staan, wordt door sommige Russische overheidsfunctionarissen ook erkend. Maandag zei gouverneur Elvira Nabiullina van de Russische centrale bank dat ze meer westerse sancties verwacht waar Rusland zich op moet voorbereiden.

Hoewel Rusland de economische stormen van de afgelopen twee jaar heeft doorstaan, waarschuwde Nabiullina ervoor dat de economie geen al te solide fundering heeft, aldus staatspersbureau TASS.
https://www.businessinsid(...)tie-staatsbedrijven/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')