Ik denk 't welquote:Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik hoor van iedereen om me heen, minimaal eens per uur een defrost.
Dit wordt geen maand met hoge COPs
Het is wel leuk om met COP / sCOP te rekenen om het rendement van je warmtepomp te achterhalen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Och, de voorspellingen van volgende week gaan alweer richting 10 graden middagtemperatuur met nachten die ook ruim boven het vriespunt blijven. Dan komt het wel weer goed.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Is dit nou een aanval op mij? Ik hoef helemaal geen voorwaardes te vermelden, ik praat van uit mijn eigen situatie. Ik plaats dat ding zelf en hoef dus niemand te betalen om hem te plaatsen, dus voor mij komt ie rond dat bedrag uit.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dus die 1000 euro is met allerlei voorwaarden wat niet vermeld is. Dan is mij dat duidelijk dat die 4000 tot 6000 euro wel realistisch is.
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs doorgaans niets te maken willen hebben met materialen die zij zelf niet ingekocht en/of geleverd hebben. Ook als het dezelfde materialen/middelen zijn die men zelf gebruikt.quote:Op zondag 3 december 2023 12:03 schreef Makrolon het volgende:
Je moet het een installateur makkelijk maken, je koopt zelf die warmtepomp boiler, tilt hem naar boven met wat vienden, stuurt wat installateurs een duidelijke mail met alle info die ze nodig hebben, veel fotos en duidelijk maken dat je zorgt dat de boiler al op zn plek staat. Dan moet je iemand kunnen vinden die m voor 1000-1500 installeert.
Aah dat valt wel mee als je een kleine zelfstandige kunt vinden.quote:Op zondag 3 december 2023 13:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs doorgaans niets te maken willen hebben met materialen die zij zelf niet ingekocht en/of geleverd hebben. Ook als het dezelfde materialen/middelen zijn die men zelf gebruikt.
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.weheat.nl/
Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!
Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.
Kent iemand deze waterpomp?
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......quote:Op zondag 24 december 2023 14:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.
Opzich lijkt het een leuk product.
Wel pure marketing gasten met veel blabla maar geen goed databoek van de unit, dat is jammer.
Maar het kan best wat zijn.
Geluidstests zijn 49dba op 1 meterquote:Op zondag 24 december 2023 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......
het gaat om de lage toon, die is heel storend, tenminste dat vond ik.quote:Op zondag 24 december 2023 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geluidstests zijn 49dba op 1 meter
Je hebt deze unit ?quote:Op zondag 24 december 2023 16:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het gaat om de lage toon, die is heel storend, tenminste dat vond ik.
wat denk je zelf?quote:
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?quote:Op zondag 24 december 2023 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat denk je zelf?![]()
ze maken allemaal herrie vanwege de ventilator en compressor.
Die dingen zie ik altijd zo ver mogelijk van een bewoonde ruimte af staan en dat heb ik zelf ook gedaan in mijn vorige huis.
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.quote:Op zondag 24 december 2023 14:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.
Opzich lijkt het een leuk product.
Wel pure marketing gasten met veel blabla maar geen goed databoek van de unit, dat is jammer.
Maar het kan best wat zijn.
Als niet gebruiker is het beter dat je dan niet reageertquote:Op zondag 24 december 2023 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat denk je zelf?![]()
ze maken allemaal herrie vanwege de ventilator en compressor.
Die dingen zie ik altijd zo ver mogelijk van een bewoonde ruimte af staan en dat heb ik zelf ook gedaan in mijn vorige huis.
Ik heb hem laatst bekeken op de Energiebeurs in Den Bosch. Mooi apparaat, zag er degelijk uit.quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!
Onder de pootjes heeft men trillingsdempers ingebouwd. Hij kon er best flexibel op bewegen dus met resonantie zit het goed verwacht ik. Met m'n eigen monoblockje op het houten dak hebben we al amper overlast, met deze unit verwacht ik dat het beter is. Deels ook vanwege de oppervlakte van de unit, het gewicht is breder verdeeld dan over 2 big foots.quote:Op zondag 24 december 2023 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.quote:Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?
Ik denk wel dat op een dak het geluid wel meer door dreunt dan aan de gevel.
[..]
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.
Eerst wordt het de grond in gestampt, maar uiteindelijk wel wat milder, en gaaf dat het bedrijf ook reageert.
Op zich heb ik wel een zwak voor dit soort initiatieven, en ze zijn vaak voordeliger dan de gevestigde merken.
Maar hoe zit het over 15 jaar met zo'n bedrijf?
Krijgen we dan VanMoof toestanden?
Na 6 jaar nieuwe pomp?quote:Op zondag 24 december 2023 16:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.
Maar ook voor Factory Zero.
(Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voor een WP moet denken aan 6-10jaar Max)
Dat is ook het eerste wat ik dacht.quote:Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:
Ben ik ook wel geneigd te denken maar zo kan geen enkel bedrijf ooit een nieuw product op de markt brengen.quote:Op zondag 24 december 2023 17:18 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat is ook het eerste wat ik dacht.
Horizontaal design, wie bedenkt dit voor Nederland?
Als ik er dan aan moet dan ga ik liever na een gerenommeerde fabrikant.
Met je Gazelle ben je ook beter uit dan met je vanmoof
Met het eerste argument ben ik het wel eens.quote:Op zondag 24 december 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben ik ook wel geneigd te denken maar zo kan geen enkel bedrijf ooit een nieuw product op de markt brengen.
Ja dat is een risico en dat kan altijd misgaan.
Maar een verticale unit en in zwart is juist ideaal in nederland, wand veel woningen met wel een platdak maar geen ruimte om het huis.
En het ontwerp kan idd veel schelen in geluid.
De grotere chillers en warmtepompen zijn al 40+ jaar verticaal. Wat is daar mis mee dan?
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.quote:Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?
Ik denk wel dat op een dak het geluid wel meer door dreunt dan aan de gevel.
[..]
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.
Eerst wordt het de grond in gestampt, maar uiteindelijk wel wat milder, en gaaf dat het bedrijf ook reageert.
Op zich heb ik wel een zwak voor dit soort initiatieven, en ze zijn vaak voordeliger dan de gevestigde merken.
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.quote:Op zondag 24 december 2023 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
Is zo'n buitenunit van een warmtepomp wezenlijk anders dan de buitenunit van een airco? Qua geluidsontwikkeling?
Bemoei je er niet mee kakelkipquote:Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.quote:Op zondag 24 december 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.
De monoblocs zijn uitgebreid met een pomp en warmtewisselaar.
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.quote:Op zondag 24 december 2023 19:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.quote:Op zondag 24 december 2023 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.
Tegen een muur van een slaapkamer? Geen probleem.
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon?quote:Op zondag 24 december 2023 20:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.
Huidige huis zitten ze ook tegen een slaapkamermuur aan, maar op die slaapkamer slaapt niemand.
quote:Op zondag 24 december 2023 20:28 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon?
Is al een heel verschil of het buffervat in serie of parallel staat.quote:Op zondag 24 december 2023 22:13 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met buffervaten.
Als ik websites er op nalees, dan is dat een must, omdat de warmtepomp dan lange sessies kan draaien en niet meteen op de warmtevraag hoeft te reageren, en dat er voldoende capaciteit is om de buitenunit te ontdooien zonder dat het binnen afkoelt. Verder zou het pendelen beter bestrijden, wat dan weer beter is voor de levensduur.
Maar op bijvoorbeeld tweakers begreep ik dat als je vloerverwarming voldoende volume heeft een buffervat niet nodig is, en ook bij hybride warmtepompen met weinig watervolume in de vloerverwarming of convectoren is een buffervat niet nodig, omdat de cv dan kan bijspringen.
Een buffervat zou dan het rendement juist verlagen.
Maar wat is het nu?
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.quote:Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.quote:Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
Met plaatsing?quote:Op maandag 25 december 2023 10:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:
Hybride met buffervat: ¤11750
Best bedrag....
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.quote:Op maandag 25 december 2023 10:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Met plaatsing?
Dat ding mag max ¤5500 inkoop zijn anders doe ie niet mee.
Quat is verhoogd las ik.quote:Op maandag 25 december 2023 10:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.
Apparaat kost ex btw ¤5695,00
Maar blijft een hoop geld, vergeleken met Pomp AO, die 3400 kost inclusief plaatsing en subsidie, en de Quatt, die 2750 kost.
Ze op een betonnen vloer zetten zal idd veel schelen tov een houten balklaag.quote:Op maandag 25 december 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.
Daarom: plaats die zo ver mogelijk van bewoonbare ruimtes en op de grond. Mensen die dit doen hebben er minder of geen last van.
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan.
De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar bij:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8
Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.
Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?
Dat is heel vervelend. Wij horen ze soms als we buiten staan in de winter. Maar we ergeren ons er niet aan. Binnen horen wij niets. Wij hebben een Mitsubishi ecodan.quote:Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.
Nee dat is het mooie.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?
Die dingen hebben net als ketels toch wel iets van onderhoud nodig?
Een warmtepomp zal inderdaad moeite hebben met het opwarmen bij zo'n temperatuurverschil.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:47 schreef Glider76 het volgende:
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.
Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.
Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.
Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.
CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.
Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.
Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?
Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?
Mijn situatie is niet helemaal standaard natuurlijk.
Vorige keer kwam ik thuis begin december. Het was ongeveer 6 graden in huis. hele dag pellet en cv bijgehad. Snachts enkel CV. Heeft hele nacht gedraaid, 2.6 kuub verstookt en de temperatuur in huis is van 16.3 naar 16.7 gegaan. 30 graden water.
Prima test voor of een warmtepomp gaat werken wat er dus wel op lijkt.
Dat zal ie wel moeten. Er zijn weinig warmtepompen die met een medium van 8C nog opstarten. Is software matig geblokkeerd.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp zal inderdaad moeite hebben met het opwarmen bij zo'n temperatuurverschil.
Maar de meeste warmtepompen hebben wel een App voor je telefoon, mijn Mitsubishi had dat in 2018 iig al.
Ik zou op afstand bijvoorbeeld 3 dagen van tevoren al kunnen instellen dat hij moet gaan opwarmen naar 18 graden.
En als je dan thuis komt zet je hem op 20 of 21.
Verder kan je natuurlijk de minimumtemperatuur wat hoger houden als je weg bent, bijvoorbeeld 12 graden Celsius.
Andere maar ergens wel vergelijkbare situatie hier: Oud huis, enkelsteen muren, monumentaal. Dus de isolatiewaarde is op zijn best matig. Daarom houd ik de boel ook niet op termperatuur als ik de hele dag weg ben, dat zou stoken voor de mussen zijn.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:47 schreef Glider76 het volgende:
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.
Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.
Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.
Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.
CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.
Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.
Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?
Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?
Dat denkt mijn zus ook altijd. Maar wat is er mis mee om je huis af te laten koelen? Schimmel zeggen ze dan, maar waarom zou je schimmel krijgen bij 6 of 8 of 10 graden en niet bij 14 of 15 graden?quote:Op maandag 8 januari 2024 15:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zal ie wel moeten. Er zijn weinig warmtepompen die met een medium van 8C nog opstarten. Is software matig geblokkeerd.
Lijkt me sowieso voor je huis ook Heel verstandiger als je gewoon instelt op minimaal 14C of zelfs 15C
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 15:25 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Dat denkt mijn zus ook altijd. Maar wat is er mis mee om je huis af te laten koelen? Schimmel zeggen ze dan, maar waarom zou je schimmel krijgen bij 6 of 8 of 10 graden en niet bij 14 of 15 graden?
Zolang er maar geventileerd wordt in huis is er naar mijn idee niks mis mee om het binnen af te laten koelen.
De CV ketel staat volledig uit. Stekker zit via slim stopkontakt dus kan op afstand het wel aan zetten.
Mijn ketel stook al 0.3 kuub gas weg per dag om het warm water op temperatuur te houden en dat is al in eco stand.
Onnodige verspilling van gas vindt ik dat. Via hue sensors weet ik wat de temperatuur in huis is. Mocht het in de buurt van 0 komen dan zal ik wel wat bij gaan stoken. Maar het is nog nooit kouder dan 6 graden geweest.
Dag voordat ik naar huis ga cv aan en langzaam opwarmen. Het enige wat ik op afstand niet kan veranderen is de instelling van 30 graden cv water.
Maar ik zie dat ook maar weer gelijk als een goede test om te kijken hoe het gaat met 30 graden water. Omdat ik zo veel van huis ben heb ik geen goede verbruikscijfers wat ik in een heel seizoen aan gas verbruik om daarop het vermogen van mijn warmtepomp af te stemmen.
Dit jaar ongeveer 70 kuub gas verstookt. Meeste verwarming was airco en pellet. En de zon van Dubai doet ook wonderen voor je energie rekening.
Dat dus, in vochtige perioden proberen de temperatuur binnen een paar graden boven de buiten temperatuur te houden en het verschil tussen dag en nacht niet meer dan vijf graden om de zaak droog te houden.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.
Ben j iets doorstoken niets ad hand, komt denk ik doordat je de relatieve vochtigheid lager houdt.
dat is mooi, schimmelgroei is complex en ontstaat alleen onder bepaalde condities. Niet elk huis is hetzelfde dus bij jou is het blijkbaar niet nodig.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:43 schreef Glider76 het volgende:
Ik doe dit al jaren zo. Ik zie niks in huis.
Zou elk tuinhuisje, schuur en garagebox in Nederland dan niet vol met schimmel moeten staan? Die worden doorgaans ook niet continue warm gehouden.
Als er nu ineens een golf warme, vochtige lucht aankomt zetten terwijl het huis nog koud is krijg je wel condens ja.
Ik ben van huis, er wordt dus geen extra vochtigheid geproduceerd door koken of douchen wat neer kan slaan op koude muren. Momenteel vrieskou dus droge lucht.
Ik ken de verhalen en adviezen van google.
Het is een combinatie van ventileren en licht stoken.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.
Ben j iets doorstoken niets ad hand, komt denk ik doordat je de relatieve vochtigheid lager houdt.
en slechte ventilatie... bij genoeg ventilatie heb je er ook geen last van.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Condensvorming ontstaat in een huis waar geleefd wordt (vochtbronnen van de mens, koken, douchen, was drogen etc) in combinatie met wisselende temperatuur in huis.
Ik weet niet wat jij onder rooster verstaat, hoeveel open ruimte dus.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en slechte ventilatie... bij genoeg ventilatie heb je er ook geen last van.
Voor voldoende luchttoevoer is in een normale woonkamer minstens één luchtrooster nodig met een oppervlak van 1 meter bij 10 centimeter. Beter nog is 2 roosters tegenover elkaar.
die moeten dan wel 24/7 open staan het hele jaar door.
10x50cm aan beiden kanten haal ik makkelijk gelukkig en nog is geregeld de co2 te hoog en niet zo'n beetje ook. Geregeld 2000 ppm. De ondegrens is 800 ppm.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij onder rooster verstaat, hoeveel open ruimte dus.
Maar als ik dergelijke gaten aan beide kanten van mijn kamer zou hebben waait de kerstboom omver vrees ik.
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
10x50cm aan beiden kanten haal ik makkelijk gelukkig en nog is geregeld de co2 te hoog en niet zo'n beetje ook. Geregeld 2000 ppm. De ondegrens is 800 ppm.
Toen ze dichtgepurred zaten was het structureel altijd 2000+.
Of minder scheten latenquote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.
Na 5 stuks?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.
Bedenk dat betaalbare meters eigenlijk altijd onbetrouwbaar zijn.quote:
Lastig toch als iemand iets schrijft war je vervelend vind?quote:Op woensdag 10 januari 2024 01:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bedenk dat betaalbare meters eigenlijk altijd onbetrouwbaar zijn.
@:geluid warmtepomp:
Hangt onder mijn slaapkamer. Ik hoor hem, maar bij mechanische ventilatie om. Whats the problem?
@:huis warm stoken, gewoon een app openen en je kan drie dagen eerder beginnen te stoken, problem solved
Nee hoor, vind er weinig vervelend aan. Gaf gewoon mijn kijk er op.quote:Op woensdag 10 januari 2024 07:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Lastig toch als iemand iets schrijft war je vervelend vind?
Probeer de rest van de week eens of 40 dan wel 45 graden ook genoeg is. In dat geval dan is een warmtepomp een no brainer. Heb je nog kans in de loop der jaren je huis nog wat te isoleren of desnoods wat steviger radiatoren op te hangen? Dan ook sowieso voor een warmtepomp gaan. Die vloerverwarming werkt al op een lagere temperatuur dan vijftig graden dus gaat het alleen over de ruimtes waar die vloerverwarming niet zit. Hoe erg is het als die kamers bij extreem weer net niet de wenstemperatuur halen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:11 schreef Stansfield het volgende:
Op dit moment heb ik een cv ketel maar afgelopen zomer vloerverwarming aan laten leggen. Dus nu ben ik aan het kijken naar een volgende stap in het verduurzamen van mijn huis. Mijn cv ketel is uit 2009 en dus niet meer de nieuwste. Ik heb de temperatuur in de cv ketel nu op 50 graden staan en daarin kan ik mijn huis prima verwarmen met de vloerverwarming tijdens deze koude dagen.
Wat zou dan wijsheid zijn? En volledige warmtepomp, of een hybride warmtepomp waarbij ik dus ook een nieuwe cv ketel erbij zou kopen aangezien die wel een beetje aan vervanging toe begint te raken.
En dan gaat het om het kostenplaatje en of mijn huis geschikt is voor een warmtepomp.
Als je vloerverwarming hebt, stook je al met een lage aanvoertemperatuur dus kan je prima over op een warmtepomp.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:11 schreef Stansfield het volgende:
Op dit moment heb ik een cv ketel maar afgelopen zomer vloerverwarming aan laten leggen. Dus nu ben ik aan het kijken naar een volgende stap in het verduurzamen van mijn huis. Mijn cv ketel is uit 2009 en dus niet meer de nieuwste. Ik heb de temperatuur in de cv ketel nu op 50 graden staan en daarin kan ik mijn huis prima verwarmen met de vloerverwarming tijdens deze koude dagen.
Wat zou dan wijsheid zijn? En volledige warmtepomp, of een hybride warmtepomp waarbij ik dus ook een nieuwe cv ketel erbij zou kopen aangezien die wel een beetje aan vervanging toe begint te raken.
En dan gaat het om het kostenplaatje en of mijn huis geschikt is voor een warmtepomp.
De eerste stap nu is om de cv aanvoertemperatuur nu het koud is zo snel mogelijk nog lager te zetten. Liefst 40 graden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:11 schreef Stansfield het volgende:
Hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 24 december 2023 16:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.
Maar ook voor Factory Zero.
(Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voor een WP moet denken aan 6-10jaar Max)
Wat is weinig geld en met factuur voor subsidie ?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb trouwens nog een Mitsubishi Electric PUHZ 8KW split systeem warmtepomp met EHVD hydrodeel over nieuw in doos.
Als iemand belang heeft voor heel weinig geld deze ver te nemen hoor ik graag in DM.
Alleen voor belangstellenden en in DM graag.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Wat is weinig geld en met factuur voor subsidie ?
Hier nu trouwens 26 c achter de computer, verwarmen met airco's 1,5 kwh voor 1 kuub gas. Zoek nog iets voor warmwater.
Ben belangstellendquote:Op woensdag 10 januari 2024 23:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen voor belangstellenden en in DM graag.
Gelijk even de cv op 40 graden gezet. Gaan we het even testen op de laatste echt koude dag.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Probeer de rest van de week eens of 40 dan wel 45 graden ook genoeg is. In dat geval dan is een warmtepomp een no brainer. Heb je nog kans in de loop der jaren je huis nog wat te isoleren of desnoods wat steviger radiatoren op te hangen? Dan ook sowieso voor een warmtepomp gaan. Die vloerverwarming werkt al op een lagere temperatuur dan vijftig graden dus gaat het alleen over de ruimtes waar die vloerverwarming niet zit. Hoe erg is het als die kamers bij extreem weer net niet de wenstemperatuur halen?
Hybride zou ik alleen doen als het echt niet lukt met een WP, dan kan je nog steeds niet van het gas af en dat kost dus ook weer.
Tnx voor de kw adviezen. Ik heb dit jaar 734m3 gas verbruikt. Vloerverwarming vanaf september. Vorig jaar heel weinig gas verbruikt dus denk dat ik met een heel jaar ongeveer op 800-900 uit ga komen. Ik heb ook nog een bad die wel gebruikt wordt. Dus dan zou ik inderdaad voor 7 of 8 KW gaan.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je vloerverwarming hebt, stook je al met een lage aanvoertemperatuur dus kan je prima over op een warmtepomp.
Stel dat je nu 1.200m3 aardgas per jaar verbruikt, dan kan je met een (1.200 x 8) / 1.650 = afgerond 6kW warmtepomp je woning warm houden. Heb je een bad en lig je daar graag in, dan zou je nog naar een 7 of 8kW model kunnen kijken zodat het water in je boilervat iets sneller warm is.
Zo spannend is dat niet.
Ik vervang hier 1.450m3 aardgas met 7kW aan WP-vermogen.
Je kunt ook een aparte voorziening treffen voor warm water. Bijv. warmtepomp boiler.quote:Op donderdag 11 januari 2024 09:46 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Gelijk even de cv op 40 graden gezet. Gaan we het even testen op de laatste echt koude dag.
Ik heb nu nog een niet geisoleerde garage aan mijn huis vast en door die deur komt nog wel een beetje kou maar dat valt me reuze mee. Maar de garage isoleren is nog wel een stap die ik wil maken inderdaad.
Ik heb de verwarming op de slaapkamers nu sowieso niet aan. Mogelijk dat dit in de toekomst wel wat aan gaat als mijn dochters wat groter zijn maar dat hoeft dan inderdaad geen 21 graden te halen bijvoorbeeld.
[..]
Tnx voor de kw adviezen. Ik heb dit jaar 734m3 gas verbruikt. Vloerverwarming vanaf september. Vorig jaar heel weinig gas verbruikt dus denk dat ik met een heel jaar ongeveer op 800-900 uit ga komen. Ik heb ook nog een bad die wel gebruikt wordt. Dus dan zou ik inderdaad voor 7 of 8 KW gaan.
Nog een vraagje. Wat is het totale aanschafbedrag ongeveer van zo'n installatie? Ik heb net een verbouwing achter de rug dus het zal nog wel even duren voordat ik het echt ga aanschaffen.
En de buiten unit kan prima op het dak van mijn garage toch? Dat zit aan mijn huis vast.
En boven op zolder is nog prima plek voor een koelkast achtig formaat wat ik las dus dat is ook geen punt.
Ik heb alleen zelf geen zonnepanelen alleen via een postcode roos regeling heb ik wel 10 zonnepanelen op het dak van een school liggen. Het is niet zo dat het stroom verbruik dan ineens uit de hand loopt? Ik 2023 heb ik 2384 kwh stroom verbruikt.
Bedankt voor de info. En het rekensommetje qua stroom verbruik. Ik ga eens verder rondkijken op tweakers en andere sites met informatie over de verschillende mogelijkheden.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:21 schreef Glider76 het volgende:
En ik zou geen zwaarder model WP nemen enkel omdat je een bad hebt. Je moet een iets groter boilervat hebben.
En ja daar is de WP dan iets langer mee bezig omdat er nu eenmaal iets meer water opgewarmd moet worden.
Maar het opwarmen van je boilervat doe je toch overdag.
Wat vooral belangrijk is, kan die onnodig grotere WP dan wel net zover terug moduleren als de WP die voldoende is voor jouw woning. Indien ja, kun je het gerust doen, enkel een soort van geldverspilling maar als je je daar prettig bij voelt maar doen. De subsidie is ook iets hoger.
Verder dan nog de keuze of je monoblock wilt waarbij je CV leiding naar buiten gaat en je geen binnendeel hebt, of een WP met binnendeel en boiler waarbij de koelleidingen je woning in gaan.
Maar begin eens op Tweakers te lezen, daar zit echt een wereld aan ervaring op dit gebied.
Sinds ik een warmtepomp heb verwarm ik elke kamer in mijn woning. Heerlijk.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:26 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. En het rekensommetje qua stroom verbruik. Ik ga eens verder rondkijken op tweakers en andere sites met informatie over de verschillende mogelijkheden.
Tot nu toe is de cv ketel op 45 graden prima te doen en merk ik beneden geen verschil. Boven waar ik werk heb ik de verwarming even aangezet en die is inderdaad niet super warm maar zoals gezegd is dat ook niet echt nodig.
Je zou eigenlijk standaard een vrije wcd op eigen groep moeten krijgen in elke nieuwbouwwoning met een warmtepomp.quote:Op maandag 8 januari 2024 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso een paar elektrische kacheltjes in huis halen, heb ik hier ook altijd klaar staan voor nood.
Ze zijn uiteraard veel te duur in gebruik om 24/7 mee te gaan verwarmen.
Maar je zou er wel in 24 uur je huis warm genoeg mee kunnen krijgen om de warmtepomp even te ondersteunen.
Toen er bij m'n moeder verbouwd werd en de verwarming daardoor (in februari) even buiten gebruik was, waren die kacheltjes ook erg handig.
Heb je wel gelijk in hoor, ook van dat terugmoduleren.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:21 schreef Glider76 het volgende:
En ik zou geen zwaarder model WP nemen enkel omdat je een bad hebt. Je moet een iets groter boilervat hebben.
En ja daar is de WP dan iets langer mee bezig omdat er nu eenmaal iets meer water opgewarmd moet worden.
Maar het opwarmen van je boilervat doe je toch overdag.
Wat vooral belangrijk is, kan die onnodig grotere WP dan wel net zover terug moduleren als de WP die voldoende is voor jouw woning. Indien ja, kun je het gerust doen, enkel een soort van geldverspilling maar als je je daar prettig bij voelt maar doen. De subsidie is ook iets hoger.
Verder dan nog de keuze of je monoblock wilt waarbij je CV leiding naar buiten gaat en je geen binnendeel hebt, of een WP met binnendeel en boiler waarbij de koelleidingen je woning in gaan.
Maar begin eens op Tweakers te lezen, daar zit echt een wereld aan ervaring op dit gebied.
Ik heb hier uitgezocht welke stopcontacten op welke fase zitten (P1 meter live uitlezen en verbruiker aansluiten) dus ik kan in geval van nood, verspreid over de woning, makkelijk 3 kacheltjes op 2kW laten draaien zonder de meterkast te stressen. Dan moet ik oven en waterkoker misschien even niet gebruiken maar dat is in zo'n scenario ook geen ramp.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk standaard een vrije wcd op eigen groep moeten krijgen in elke nieuwbouwwoning met een warmtepomp.
Ze gaan niet vaak kapot maar als ze kapot gaan is de hersteltijd vaak wel een stuk langer dan een simpele CV.
Naja juist de waterkoker is dan wel handig want je wil ook warmwater kunnen maken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb hier uitgezocht welke stopcontacten op welke fase zitten (P1 meter live uitlezen en verbruiker aansluiten) dus ik kan in geval van nood, verspreid over de woning, makkelijk 3 kacheltjes op 2kW laten draaien zonder de meterkast te stressen. Dan moet ik oven en waterkoker misschien even niet gebruiken maar dat is in zo'n scenario ook geen ramp.
Hoge vijf Broeder.quote:Op donderdag 11 januari 2024 15:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja juist de waterkoker is dan wel handig want je wil ook warmwater kunnen maken.
Zie trouwens mijn edit. Voor mijn nieuwbouw ga ik trouwens sowieso een aparte groep voor de hoofdslaapkamer, zolder en een weinig gebruikte wcd in de woonkamer aanleggen. Dan zijn 3 kacheltjes van 3,5kw voldoende.
Overigens krijg ik een bodempomp dus sowieso minder afhankelijk van de luchttemperatuur en de vochtigheid voor de COP van mijn installatie.
Nicequote:Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is dit stookseizoen amper boven de 35 graden Celsius geweest.
Dit is gemeten op de aanvoerbuis van m'n CV-systeem, tussen buffervat en secundaire pomp.
De laagste temperatuur valt soms wat laag uit omdat de installatie in een onverwarmde garage staat, dus als de WP lang niet draait, kan het wat onder de 20 graden zakken. In de woning merk je daar niets van.
[ afbeelding ]
Dat is aardig vergelijkbaar dus.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nice![]()
Het hoogste wat ik zie bij mij is 34 graden, dit stookseizoen, tot nu toe. Momenteel is het 32 zo te zien.
Het gaat erom wat de Ta Tr primair doen (voor de cop van je WP). Voor get buffervat dusquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is dit stookseizoen amper boven de 35 graden Celsius geweest.
Dit is gemeten op de aanvoerbuis van m'n CV-systeem, tussen buffervat en secundaire pomp.
De laagste temperatuur valt soms wat laag uit omdat de installatie in een onverwarmde garage staat, dus als de WP lang niet draait, kan het wat onder de 20 graden zakken. In de woning merk je daar niets van.
[ afbeelding ]
Die sensor pakt ook de temperatuur van SWW mee, dus dan krijg je extremen naar de 56 graden Celsius.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat erom wat de Ta Tr primair doen (voor de cop van je WP). Voor get buffervat dus
Nee, zeker niet in mijn situatie.quote:Zou je dat buffervat er niet eens uitslopen?
Hoe draai je dan qua COP?quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die sensor pakt ook de temperatuur van SWW mee, dus dan krijg je extremen naar de 56 graden Celsius.
Het is gewoon een simpele Raspberry met 4x DS18B20 temperatuursensoren.
Het gaat me ook niet om de COP-berekening, meer wat er aan temperaturen door m'n CV-systeem stroomt.
[..]
Nee, zeker niet in mijn situatie.
Ik heb een 14kW warmtepomp op 50% begrensd draaien voor een woning die meer dan genoeg heeft aan een 7kW warmtepomp.
Daarnaast heb ik alleen Jaga's met een kleine waterinhoud.
Minimale afgifte van die Zubadan (PUHZ-SHW140YHA) is iets van 5,1kW.
Als ik het buffervat er tussenuit haal, gaat dat ding wss pendelen als een malle.
Bij m'n volgende warmtepomp, over een jaar of 9, ga ik dat nog wel eens heroverwegen.
Dit is hoe het er vandaag uitziet, niet teveel runs, prima tevreden mee.
[ afbeelding ]
sCOP van 3,72 volgens meting van de WP (SWW + verwarmen). Kijk ik naar alleen verwarmen dan zit hij op een sCOP van 4,2.quote:
Nope.quote:Heb je er een kamstrup tussen?
Johquote:Je hebt deze wel heel erg overbemeten geselecteerd.
Klopt, echter draait de warmtepomp in de praktijk 40 tot 90 minuten, gaat dan uit en de secundaire pomp draait dan nog 20 tot 45 minuten na over het buffervat. Het werkt erg goed, temperatuur in huis is stabiel, het is warm en ik heb weinig runs op een dag. Zonder buffervat zou dat niet lukken.quote:Het is een misverstand dat een buffervat (daadwerkelijk) iets bijdraagt aan pendelgedrag.
Immers met jouw WP vermogen is het vat na 3 min op temp en kan dan geen energie meer accumuleren (bij stabiele Ta).
Ik ken het idee van een seriebuffer. Maar het draait goed zo, ik kijk er over 9 jaar wel eens naar.quote:Je kan eens proberen om het vat met een slang 1” flex-rvs, 2 tstukken en 2 of 4 afsluiters er tussen te zetten (t stuk na de pomp zetten) en dan eens zien hoe de installatie draait op je WP systeem pomp.
Snap je wat ik bedoel? Aan een van de 2 leidingen bv aanvoer om het vat heen.
Zodoende wordt het buffervat een seriebuffer en dat kan geen kwaad.
Laat het ze op tweakers niet horen dat je een parallel buffervat hebt!quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
sCOP van 3,72 volgens meting van de WP (SWW + verwarmen). Kijk ik naar alleen verwarmen dan zit hij op een sCOP van 4,2.
Dat is bij de Mitsubishi redelijk nauwkeurig, praktijkmetingen met Kamstrup zitten soms net wat hoger op Tweakers in de spreadsheet (voor de Zubadan).
Ik vervang nu 1.450m3 aardgas met 3.150kWh stroom gemiddeld per jaar. Dat lijkt me redelijk netjes voor de oversized configuratie.
[..]
Nope.
[..]
JohMaar dat is 6 jaar geleden, het is wat het is.
[..]
Klopt, echter draait de warmtepomp in de praktijk 40 tot 90 minuten, gaat dan uit en de secundaire pomp draait dan nog 20 tot 45 minuten na over het buffervat. Het werkt erg goed, temperatuur in huis is stabiel, het is warm en ik heb weinig runs op een dag. Zonder buffervat zou dat niet lukken.
[..]
Ik ken het idee van een seriebuffer. Maar het draait goed zo, ik kijk er over 9 jaar wel eens naar.
Je bent een probleem aan het oplossen dat er niet is.
M'n runs zijn prima, het is warm, m'n verbruik is laag.
Oh, dat valt wel wat mee hoor, ik post en lurk daar zowel in het lucht/water warmtepomp topic als het Mitsubishi warmtepomp topic.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Laat het ze op tweakers niet horen dat je een parallel buffervat hebt!
De schandpaal ga je aan!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, dat valt wel wat mee hoor, ik post en lurk daar zowel in het lucht/water warmtepomp topic als het Mitsubishi warmtepomp topic.
En ik heb er ook de "handleiding" om de Zubadan te beperken op 50% of 75% gepost, die inmiddels ook in de OP staat van het Mitisubishi topic.
Geen schandpaal gezienHaha goed bezig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar moet je nu voor de gein eens posten, je huis. Met fretten en zo.
En dan dat je 14KW en een buffervat neemt.
Vakman pur sang
Ja, dan word je mss wel gefileerd en aan de fretten gevoerd.quote:Op donderdag 18 januari 2024 23:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Haha goed bezig.
Maar moet je nu voor de gein eens posten, je huis. Met fretten en zo.
En dan dat je 14KW en een buffervat neemt.
Ik weet niet of dat technisch een goede oplossing is en of dat goed samenwerkt. Geen ervaring mee.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:44 schreef JoGold het volgende:
Ik zou graag gebruik maken van ieders ervaring met warmtepompen hier. Wij hebben een huis uit 1994 waarin wij vloerverwarming hebben gelegd. Op dit moment hebben we nog een CV en met een temperatuur van 45 graden krijgen wij het huis prima warm de laatste weken (CV zit direct naast de vloerverwarmingspomp, dus een hogere temperatuur heeft toch geen toegevoegde waarde). Isolatie wordt nog verder op pijl gebracht (HR++ glas en extra vloerisolatie), maar we zijn ons toch al aan het verdiepen in een warmtepomp.
Wij hebben daarnaast nog mechanische ventilatie op gelijkstroom hangen (wc's, badkamers en open keuken). Deze moet ook vervangen worden. Nu heb ik me proberen in te lezen in ventilatiewarmtepompen, als vervangen voor de mechanische ventilatie, maar gezien de grote van de woning is dit wellicht niet voldoende om het hele huis te verwarmen. Is het mogelijk en wellicht interessant om een ventilatiewarmtepomp te combineren met een meer standaard (kleinere) lucht/water warmtepomp?
We wonen hier nog geen volledig jaar, dus nog geen goede inschattingen. Maar op basis van de paar maanden data en ons historisch verbruik in het vorige huis verwacht ik tussen de 1.200 en 1.600.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat is het huidige, gemiddelde jaarlijkse gasverbruik van de woning?
Oké, naja, met de voorgenomen isolatiemaatregelen zal je dan met een 7kW warmtepomp prima uitkomen, denk ik.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:58 schreef JoGold het volgende:
[..]
We wonen hier nog geen volledig jaar, dus nog geen goede inschattingen. Maar op basis van de paar maanden data en ons historisch verbruik in het vorige huis verwacht ik tussen de 1.200 en 1.600.
Ventilatie warmtepompen zijn efficiënt omdat je ze met warme lucht voedt. Echter op een normale ventilatie stand, wat nu 1 of 2 is op je normale MV, is de luchtstroom een te laag om voldoende warmte eruit te halen. Eigenlijk wil je op stand 3 of nog hoger ventileren voor voldoende opbrengst van de WP, echter heb je dan lawaai, toch en ventileer je onnodig veel lucht uit je woning.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:44 schreef JoGold het volgende:
Ik zou graag gebruik maken van ieders ervaring met warmtepompen hier. Wij hebben een huis uit 1994 waarin wij vloerverwarming hebben gelegd. Op dit moment hebben we nog een CV en met een temperatuur van 45 graden krijgen wij het huis prima warm de laatste weken (CV zit direct naast de vloerverwarmingspomp, dus een hogere temperatuur heeft toch geen toegevoegde waarde). Isolatie wordt nog verder op pijl gebracht (HR++ glas en extra vloerisolatie), maar we zijn ons toch al aan het verdiepen in een warmtepomp.
Wij hebben daarnaast nog mechanische ventilatie op gelijkstroom hangen (wc's, badkamers en open keuken). Deze moet ook vervangen worden. Nu heb ik me proberen in te lezen in ventilatiewarmtepompen, als vervangen voor de mechanische ventilatie, maar gezien de grote van de woning is dit wellicht niet voldoende om het hele huis te verwarmen. Is het mogelijk en wellicht interessant om een ventilatiewarmtepomp te combineren met een meer standaard (kleinere) lucht/water warmtepomp?
Dit is inderdaad precies het idee dat ik voor ogen had. Als dit mogelijk zou zijn, zou dat natuurlijk een mooie oplossing zijn.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:13 schreef Fer het volgende:
Wellicht kun je eens kijken warmtepomp boilers op ventilatie lucht voor heet water en dan een normale warmtepomp voor verwarming. Geen idee of je deze dan weer kan koppelen voor extra snelle boiler opwarming, je zou denken van wel.
Maar waar heb je het nu over?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Een ventilatiewarmtepomp is echt een aanvulling op een andere warmtebron.
Je wint er alleen maar warmte mee die je anders via ventilatie naar buiten zou blazen, maar het compenseert niet het warmteverlies door je gevels, dak en ramen.
Om het warmteverlies door ventilatie te verminderen kun je ook een WTW unit plaatsen ter vervanging van de huidige mechanische ventilatie. Een andere mogelijkheid om een deel van de ventilatiewarmte nog nuttig te gebruiken, is een warmtepompboiler die gebruik maakt van de ventilatielucht.
Voor de hoofdverwarming zal in combinatie met vloerverwarming een warmtepomp van zo'n 7kW moeten volstaan bij het genoemde gasverbruik. Bouwjaar 1994 in combinatie met vloerverwarming is vrijwel zeker voldoende geïsoleerde en warmte afgifte om met een warmtepomp geen problemen te ervaren.
Ik heb het over drie opties om de warmte uit de ventilatielucht nuttig te gebruiken, naast een lucht-water warmtepomp om de vloerverwarming als hoofdverwarming te gebruiken.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar waar heb je het nu over?
Een warmtepomp boiler, zoals degene voor je?
Die dingen hebben dramatisch slechte rendementen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Een ventilatiewarmtepomp is echt een aanvulling op een andere warmtebron.
Je wint er alleen maar warmte mee die je anders via ventilatie naar buiten zou blazen, maar het compenseert niet het warmteverlies door je gevels, dak en ramen.
Ik heb een Altherma 3, weliswaar een grondgebonden model, maar toch. Die 5 jaar garantie kun je oprekken naar 10 jaar (dat heb ik dan ook gedaan). Dat onderhoudscontract heb ik er niet bij, maar ik weet niet of dat vergelijk eerlijk is aangezien een goede bekende van me dat ding geleverd én geïnstalleerd heeft, en die heeft met geen woord gerept over een onderhoudscontract.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 18:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben 2 offertes voor een split unit warmtepomp gekregen waaruit we willen kiezen. Beide offertes voldoen aan onze eisen, beide bedrijven hebben een goede reputatie, goede levertijd en komen goed over.
Daikin Altherma 3F
Vloermodel, 6KW
180 liter
A+++
3 groepen nodig
5 jaar garantie
180 euro per jaar onderhoudscontract
¤ 11.471,95
Vaillant aroTHERM split VWL 75/5 AS 230V
Back-up verwarmer en boiler uniTOWER split VWL 78/5 IS MB3
Vloermodel, 5,78 KW
A+++
190L
1 groep nodig
2 jaar garantie
Geen onderhoudscontract
¤ 12.477,50
Ik heb persoonlijk een beter gevoel bij de Vaillant maar dat is niet echt ergens op gebaseerd. Hebben jullie hier over een mening?
We willen geen andere merken, andere set-ups, etc. Een van deze twee wordt het hoe dan ook
Beide goede fabrikaten en machines.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 18:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben 2 offertes voor een split unit warmtepomp gekregen waaruit we willen kiezen. Beide offertes voldoen aan onze eisen, beide bedrijven hebben een goede reputatie, goede levertijd en komen goed over.
Daikin Altherma 3F
Vloermodel, 6KW
180 liter
A+++
3 groepen nodig
5 jaar garantie
180 euro per jaar onderhoudscontract
¤ 11.471,95
Vaillant aroTHERM split VWL 75/5 AS 230V
Back-up verwarmer en boiler uniTOWER split VWL 78/5 IS MB3
Vloermodel, 5,78 KW
A+++
190L
1 groep nodig
2 jaar garantie
Geen onderhoudscontract
¤ 12.477,50
Ik heb persoonlijk een beter gevoel bij de Vaillant maar dat is niet echt ergens op gebaseerd. Hebben jullie hier over een mening?
We willen geen andere merken, andere set-ups, etc. Een van deze twee wordt het hoe dan ook
In Daikin Stand By Me moet het onderhoud om de 2 jaar in geregistreerd staan anders vervalt de garantie, staat in de voorwaarden.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 18:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb een Altherma 3, weliswaar een grondgebonden model, maar toch. Die 5 jaar garantie kun je oprekken naar 10 jaar (dat heb ik dan ook gedaan). Dat onderhoudscontract heb ik er niet bij, maar ik weet niet of dat vergelijk eerlijk is aangezien een goede bekende van me dat ding geleverd én geïnstalleerd heeft, en die heeft met geen woord gerept over een onderhoudscontract.
Tegenwoordig zit je niet meer aan stadsverwarming vast als je een contract hebt van na 2019 (en dat heb jij wanneer je in 2024 voor het eerst gebruik gaat maken van stadsverwarming). Je kunt net als elk leveringscontract je contract voor stadsverwarming opzeggen als je er geen gebruik (meer) van maakt.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:10 schreef Anton91 het volgende:
Niet helemaal de standaard warmtepomp die hier vaak word besproken, maar ik heb dus plannen om te verhuizen en daar zit helaas stadswarming aan vast. Niks is nog zeker maar ik zit aan het scenario te denken om dan minder afhankelijk te worden van stadsverwarming. In eerste instantie dacht ik aan het installeren van een airco, maar ik wil ook graag vloerverarming en daardoor kwam ik op het idee om dat te combineren met zo'n warmtepomp:
https://www.saunasenzwemb(...)ter-warmtepomp-55kw/
Handleiding hier:
https://www.saunasenzwemb(...)erter-warmtepomp.pdf
Kan verwarmen tussen 15-40 graden en koelen tussen 12-30 graden. Prima voor vloerverwarming en het idee is dan ook op de vloerverwarming een gesloten systeem te maken, dat alleen hier op aangesloten zit.
Dat deze geen 15 jaar meegaat lijkt mij wel te verwachten, maar persoonlijk zie ik dit als een beter alternatief als een airco waarvan de lucht droog word. Iemand met meer ervaring die hierover iets kan zeggen?
Het is zeer de vraag of het ding geschikt is voor continu gebruik. Aansluiting is 50 mm, je vv waarschijnlijk minder dan 10 mm. Met andere woorden ben je het ding vreselijk aan het knijpen en dat kan nooit goed zijn voor de pomp en je rendement. De geluidswaarden meten ze op tien meter afstand., het is dus zeer de vraag of je de maximale waarde op de erfgrens kunt waarmaken. Kan het ding werken bij vorst? En wat blijft er dan over van de COP?quote:Op zondag 24 maart 2024 13:10 schreef Anton91 het volgende:
Niet helemaal de standaard warmtepomp
Handleiding hier:
Om zo'n zwembad warm te houden moet die juist continue gebruikt worden en de flow over de warmtepomp (5.5kw versie) moet zo'n 2.4m3/h zijn. Dat is ongeveer de hoeveelheid die een cv/vloerverwarmingspompje ook verplaatst. De aansluiting is wel anders, maar daar zijn wel verlopen voor.quote:Op zondag 24 maart 2024 14:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het is zeer de vraag of het ding geschikt is voor continu gebruik. Aansluiting is 50 mm, je vv waarschijnlijk minder dan 10 mm. Met andere woorden ben je het ding vreselijk aan het knijpen en dat kan nooit goed zijn voor de pomp en je rendement. De geluidswaarden meten ze op tien meter afstand., het is dus zeer de vraag of je de maximale waarde op de erfgrens kunt waarmaken. Kan het ding werken bij vorst? En wat blijft er dan over van de COP?
Mij lijkt het een kansloos experiment maar ik hoor graag of ik het mis heb.
Een beetje vloerverwarmingsverdeler sluit je aan met 1" of grotere leiding diameter. En verdeelt dat dan voor een doorsnee woning over een stuk of 5-8 groepen van 16mm kunststof vloerverwarmingslang (=12mm interne diameter).quote:Op zondag 24 maart 2024 14:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Aansluiting is 50 mm, je vv waarschijnlijk minder dan 10 mm. n
Dat is wel interessant, ik kan hier op de website van Vattenfall niks op vinden. Enig idee waar ik dat kan vinden?quote:Op zondag 24 maart 2024 13:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tegenwoordig zit je niet meer aan stadsverwarming vast als je een contract hebt van na 2019 (en dat heb jij wanneer je in 2024 voor het eerst gebruik gaat maken van stadsverwarming). Je kunt net als elk leveringscontract je contract voor stadsverwarming opzeggen als je er geen gebruik (meer) van maakt.
Dat scheelt je honderden euro's per jaar aan vaste kosten zodra je de aansluiting ook echt niet meer nodig hebt.
Als je dan toch gaat investeren kan het dus zinvol zijn om juist wél naar een volledige all-electric oplossing te kijken.
https://www.google.com/ur(...)c-yVJzcVCxopYW85JwRCquote:6.6 Zowel de verbruiker als het bedrijf kunnen de overeenkomst tot levering opzeggen. Opzegging door de verbruiker dient met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal negen werkdagen te geschieden. Opzegging door het bedrijf dient gemotiveerd en schriftelijk te geschieden en is slechts mogelijk in geval van zwaarwichtige belangen en met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal negentig dagen.
Het beste kun je in dit geval een multisplit airco voor de bovenverdieping aanschaffen zodat je per kamer kunt verwarmen en koelen. Voor de benedenverdieping en tapwater neem je dan een warmtepomp. Die warmtepomp kan zonder buffervat op de vloerverwarming. Of als je het gescheiden wil houden dan kan een warmtepompboiler ook het tapwater voor z'n rekening nemen. Het nadeel aan zo'n apparaat vind ik dat je een geluidsbron naar binnen haalt.quote:Op zondag 24 maart 2024 09:52 schreef Piles het volgende:
Ok, ik ga het toch redelijk onvoorbereid vragen. Want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Huidige situatie: tussenwoning uit 1980, niet super geïsoleerd. Nu met normale cv-ketel voor verwarming en warm water. Badkamer met bad. Mechanische ventilatie met verouderde box (badkamer+keuken). 7 zonnepanelen. Ruimte voor buitenunit aanwezig.
Nieuwe situatie: beneden vloerverwarming en vloerisolatie.
Koken van gas naar elektrisch.
Boven verwarming per kamer gewenst ivm veel thuiswerken (en dan dus ook beetje snel op temp).
Mechanische ventilatie vervangen.
Uiteindelijk willen we van het gas af. Of nu al als het kan en budget het toelaat.
En boven willen we graag airco ivm koeling.
Vragen:
- waar begin ik met de zoektocht?of wie kan betrouwbaar en goed adviseren?
- wat heb ik nodig![]()
Warmtepomp met buffetvat, of warmtepompboiler. Ventilatiewarmtepomp een optie (box moet sowieso vervangen), of weggegooid geld?
Boven airco zou fijn zijn, niet alleen om te koelen maar ook per ruimte verwarmen. En dan kan het gas er af.
Hier in de buurt doet installateur veel combi: vloerverwarming op WP en warmwater+boven op (huidige) cv-ketel. Maar klinkt voor mij beetje halfbakken...
En als laatste: wat kost zo'n installatie omgeveer. Want het bouwdepot is niet onbeperkt
Deze is niet geschikt voor het doel wat je er mee hebt. In de vrieskou levert ie geen vermogen meer. Bij +15 haalt deze wp z'n opgegeven vermogen nog niet eens. Echt een typische zwembad wp die heel erg goed presteert bij hogere buitentemperaturen. Voor verwarming in de winter kun je het beste een gewone wp pakken.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:10 schreef Anton91 het volgende:
Niet helemaal de standaard warmtepomp die hier vaak word besproken, maar ik heb dus plannen om te verhuizen en daar zit helaas stadswarming aan vast. Niks is nog zeker maar ik zit aan het scenario te denken om dan minder afhankelijk te worden van stadsverwarming. In eerste instantie dacht ik aan het installeren van een airco, maar ik wil ook graag vloerverarming en daardoor kwam ik op het idee om dat te combineren met zo'n warmtepomp:
Handleiding hier:
Kan verwarmen tussen 15-40 graden en koelen tussen 12-30 graden. Prima voor vloerverwarming en het idee is dan ook op de vloerverwarming een gesloten systeem te maken, dat alleen hier op aangesloten zit.
Dat deze geen 15 jaar meegaat lijkt mij wel te verwachten, maar persoonlijk zie ik dit als een beter alternatief als een airco waarvan de lucht droog word. Iemand met meer ervaring die hierover iets kan zeggen?
Haha nee dat kan niet.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:10 schreef Anton91 het volgende:
Handleiding hier:
Heb je een merk/type van die warmtepomp? Want er zijn inderdaad veel zwembad warmtepompen die als minimale buitenlucht temperatuur van zo'n 10 graden hebben. De warmtepomp die ik liet zien heeft zelf een defrost cycle, wat je ook handmatig via het menu aan kunt zetten.quote:Op zondag 24 maart 2024 17:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Haha nee dat kan niet.
Heb ik toevallig al eens geprobeerd bij mensen voor nood. Heb ik mijn zwembad warmtepomp op de vloerverwarming gezet.
Nou dat werkt voor geen meter onder de 12C werkte deze al niet meer en er zit geen defrost op. Dus deze bevriest totaal, heb toen een kartonnen
Doos omheen gezet met een heater en een tijdslot
Om te ontdooien
https://www.consuwijzer.n(...)ng-en-blokverwarmingquote:Op zondag 24 maart 2024 15:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij Vattenfall staat dat in artikel 6.6 van de algemene voorwaarden voor stadsverwarming:
[..]
https://www.google.com/ur(...)c-yVJzcVCxopYW85JwRC
Er staan in heel artikel 6 geen beperkingen voor wat betreft die mogelijkheid tot opzeggen voor de consument. Dus opzeggen kan gewoon (in tegenstelling tot wat ze mogelijk zelf zullen beweren...)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.+
https://www.acm.nl/nl/ene(...)even-warmte-en-koude
[ Bericht 1% gewijzigd door Anton91 op 24-03-2024 18:14:46 ]
quote:Op zondag 24 maart 2024 18:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://www.consuwijzer.n(...)ng-en-blokverwarming
Daar lees ik wel wat anders...De grap is alleen dat wanneer je je overeenkomst mag opzeggen (wag dus mag), je afsluiting niet zelf hoeft aan te vragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.+
https://www.acm.nl/nl/ene(...)even-warmte-en-koude
En als Vattenfall dan toch komt afsluiten omdat je geen contract meer hebt is dat prima, maar jij bent dan daarin geen contractspartij. En als jij geen contractspartij bent, zijn de kosten die Vattenfall maakt niet voor jou.
Daar heb je wel deels een punt zoals ik het uit de handleidingen/internet lees. Die aquaforte levert wel nog gewoon vermogen rond het vriespunt, maar de berekeningen zijn gebasseerd op warmere temperaturen. Bij een gewone warmtepomp waar het vermogen ook van fluctueert (temperatuur heeft invloed op COP) maar daar is de berekening bij 7 graden.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:57 schreef ArnosL het volgende:
Deze is niet geschikt voor het doel wat je er mee hebt. In de vrieskou levert ie geen vermogen meer. Bij +15 haalt deze wp z'n opgegeven vermogen nog niet eens. Echt een typische zwembad wp die heel erg goed presteert bij hogere buitentemperaturen. Voor verwarming in de winter kun je het beste een gewone wp pakken.
Interessant, ga hier achteraan want dat is natuurlijk de beste oplossing.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De grap is alleen dat wanneer je je overeenkomst mag opzeggen (wag dus mag), je afsluiting niet zelf hoeft aan te vragen.
En als Vattenfall dan toch komt afsluiten omdat je geen contract meer hebt is dat prima, maar jij bent dan daarin geen contractspartij. En als jij geen contractspartij bent, zijn de kosten die Vattenfall maakt niet voor jou.
Het meeste vermogen heb je nodig als het koud.quote:Op zondag 24 maart 2024 19:03 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Daar heb je wel deels een punt zoals ik het uit de handleidingen/internet lees. Die aquaforte levert wel nog gewoon vermogen rond het vriespunt, maar de berekeningen zijn gebasseerd op warmere temperaturen. Bij een gewone warmtepomp waar het vermogen ook van fluctueert (temperatuur heeft invloed op COP) maar daar is de berekening bij 7 graden.
[..]
Interessant, ga hier achteraan want dat is natuurlijk de beste oplossing.
Die van mij levert z'n opgegeven vermogen nog bij -10. Het verschilt enorm per fabrikant bij welke temperatuur het opgegeven vermogen gehaald wordt. Daarom is het belangrijk om de datasheets te bekijken.quote:Op zondag 24 maart 2024 19:03 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Daar heb je wel deels een punt zoals ik het uit de handleidingen/internet lees. Die aquaforte levert wel nog gewoon vermogen rond het vriespunt, maar de berekeningen zijn gebasseerd op warmere temperaturen. Bij een gewone warmtepomp waar het vermogen ook van fluctueert (temperatuur heeft invloed op COP) maar daar is de berekening bij 7 graden.
[..]
Interessant, ga hier achteraan want dat is natuurlijk de beste oplossing.
Dat maakt niet uit welke.quote:Op zondag 24 maart 2024 17:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Heb je een merk/type van die warmtepomp? Want er zijn inderdaad veel zwembad warmtepompen die als minimale buitenlucht temperatuur van zo'n 10 graden hebben. De warmtepomp die ik liet zien heeft zelf een defrost cycle, wat je ook handmatig via het menu aan kunt zetten.
Nibe is relatief duur.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:12 schreef JoGold het volgende:
Wij hebben een offerte ontvangen voor een NIBE F2050-10 warmtepomp met VVM S320 binnenunit voor EUR 16.450 (excl subsidie). Dit is exclusief slimme kamerthermostaat van EUR 331. Mijn eerste reactie is dat die aan de hoge kant is, maar langs de andere kant is NIBE een prima merk en komt de installateur kundig en betrouwbaar op mij over. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
quote:Om te beginnen krijgen inwoners van Utrecht die hun huis willen verduurzamen het advies om een hybride warmtepomp te nemen in plaats van een warmtepomp die volledig op stroom draait.
Stedin roept op om vooral hybride te gaan. Dat is natuurlijk logisch want bij volledig electrisch betaal je geen vastrecht meer voor gas..quote:Op donderdag 25 april 2024 19:54 schreef Piles het volgende:
Provincie Utrecht grijpt terug naar gas vanwege overvol stroomnet - https://nos.nl/l/2518115
[..]
Stedin kan dan nog wat langer inkomsten vangen voor het gasnet.quote:Op donderdag 25 april 2024 20:34 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Stedin roept op om vooral hybride te gaan. Dat is natuurlijk logisch want bij volledig electrisch betaal je geen vastrecht meer voor gas..
Volgende maand komt Stedin bij ons de gasleiding verwijderen dus ik kan niet meer terugquote:Op donderdag 25 april 2024 20:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stedin kan dan nog wat langer inkomsten vangen voor het gasnet.
Ik zou me er weinig van aan trekken en gewoon een all-electric warmtepomp plaatsen, gas eruit.
Gek genoeg zit mijn gasaansluiting en meter nog gewoon in de meterkast, ondanks dat ik al 6 jaar geen gas meer verbruik. Maar ik betaal er ook niet voor.quote:Op donderdag 25 april 2024 22:23 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Volgende maand komt Stedin bij ons de gasleiding afkoppelen vanaf de hoofdleiding dus ik kan niet meer terug
Cogas hier en binnen 2 weken was de meter weg.quote:Op donderdag 25 april 2024 22:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gek genoeg zit mijn gasaansluiting en meter nog gewoon in de meterkast, ondanks dat ik al 6 jaar geen gas meer verbruik. Maar ik betaal er ook niet voor.
Stedin dreigde dat ze de gasaansluiting zouden verwijderen als ik geen gascontract afsluit en ben benieuwd wanneer ze die dreiging gaan omzetten in actie6 years and counting...
Bij ons gaat de leiding ook onder de oprit door, ik ben benieuwd.. totaal is het zo'n 10-15m naar de hoofdleiding.quote:Op donderdag 25 april 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Cogas hier en binnen 2 weken was de meter weg.
Grappige was wel dat ik eerst aanvraag heb gedaan. Iemand van Cogas kwam opnemen en de hele leiding moest eruit. Hele inrit open. En moest zelf herstraten. En ¤3000 betalen.
Toen kwam er jurispudentie, wij bellen en idd netjes gaven ze toe dat ze het nu gratis gingen doen.
Maar wat volgens die man toen absoluut niet kon. Kon ineens wel! Ik vroeg toen of ze niet gewoon een dop in de stoep konden plaatsen en 1 in de meterkast. Precies dat deden ze toen.
Zij hebben veel sterkere voorwaardenquote:Op donderdag 25 april 2024 22:51 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Bij ons gaat de leiding ook onder de oprit door, ik ben benieuwd.. totaal is het zo'n 10-15m naar de hoofdleiding.
Heb nog wel even aangegeven dat alle directe, indirecte en gevolgschade aan mijn of de eigendom van mijn buren voor hun rekening komt. Voor wat t waard is
Ik weiger uitdrukkelijk hun voorwaarden en geef aan dat de mijne gelden. Beter iets dan niets.quote:Op donderdag 25 april 2024 23:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zij hebben veel sterkere voorwaarden
Jezus wat wantrouwend allemaal.quote:Op donderdag 25 april 2024 23:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik weiger uitdrukkelijk hun voorwaarden en geef aan dat de mijne gelden. Beter iets dan niets.
Ga ervan uit dat er geen schade ontstaat en zo wel dan mag rechtsbijstand aan de bak.
Dit heeft niks met wantrouwen te maken, maar als zij zeggen dat alle door hun veroorzaakte schade (ook aan derden) voor mijn rekening komt dan kop ik m even terugquote:Op donderdag 25 april 2024 23:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jezus wat wantrouwend allemaal.
Dat heb ik nou nooit. Mij gaat dan ook alles altijd goed.
Als je niks aanvraagt is er geen overeenkomst en zijn er dus ook geen voorwaarden van toepassing.quote:Op donderdag 25 april 2024 23:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zij hebben veel sterkere voorwaarden
Als je zo'n grote hamer in je gereedschapskist hebt, kan alles er wel uit gaan zien als een spijker.quote:Op vrijdag 26 april 2024 17:37 schreef Sport_Life het volgende:
Ja mijn vrouw is jurist dus ik sta wat sterker dan gemiddeld hehe;)
Ik zou er niet eens aan denken dat er wat mis zou gaan waardoor er schade optreedt.quote:Op vrijdag 26 april 2024 17:37 schreef Sport_Life het volgende:
Ja mijn vrouw is jurist dus ik sta wat sterker dan gemiddeld hehe;)
Hoe zie je dat voor je dan , een kop koffie met de juridische afdeling van Stedin?quote:Op zondag 28 april 2024 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zou er niet eens aan denken dat er wat mis zou gaan waardoor er schade optreedt.
Zoiets overkomt mij ook nooit.
En heb al heel veel laten doen thuis.
Ik praat met mensen, biedt ze koffie aan en ben goed met mensen. Hier en zakelijk gaat bijna altijd alles goed. Nog nooit iets via rechtsbijstand moeten regelen. Al kan ik als het moet heel streng uit mijn woorden komen.
Als ik van sommigen hoor hoevaak ze gedoe of onenigheid hebben met leveranciers/bedrijven. Ongelofelijk. Hoe krijg je het toch telkens voor elkaar.
Exact! Maar wat zij vervolgens doen is alle (!) aansprakelijkheid bij 'de klant' (dat ben ik) neerleggen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je niks aanvraagt is er geen overeenkomst en zijn er dus ook geen voorwaarden van toepassing.
Dan telt de wetgeving. Daarin staat dat de netbeheerder aan haar eigendommen mag werken, maar dat ze daarbij wel alle opneembare bestrating, beplanting en dergelijke weer moeten herstellen voor eigen rekening.
Ik zie geen probleem voor me, echt ik denk daar niet aan. En vind het wat wantrouwend als dat het eerste is wat je denkt.quote:Op zondag 28 april 2024 23:35 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan , een kop koffie met de juridische afdeling van Stedin?
Ligt volgens mij allemaal vooral aan het jaarlijkse gasverbruik en het vermogen van de warmtepomp of het voldoende is. Toevallig heb ik eergister een offerte binnen gekregen van een Blackbird warmtepomp, die was vrij prijzig (8kW).... Net iets over de 7k. Morgen heb ik een gesprek en dat gaat over een heel ander merk, waar ik op Tweakers prima dingen over lees.quote:Op woensdag 15 mei 2024 18:45 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,
Ik vraag me af of een warmtepomp zin heeft in de volgende situatie:
Jaren zestig woning, isolatie in kruipruimtes, spouw en dak, tripple glas.
Woning wordt nu verwarmd door een pelletkachel, en combi cv ketel van 2 jaar oud, beneden jaren zestig radiatoren.
Afgelopen winter, met alleen spouw en kruipruimtes geïsoleerd wist de CV het huis warm te krijgen met 50°C.
Met dakisolatie en triple glas zal dat helemaal een eitje zijn komende winter.
En natuurlijk de pelletkachel, waardoor de CV zelf amper gebruikt wordt om de woning te verwarmen.
Nu houden we budget over dat alleen kan worden ingezet voor verduurzaming.
En dan komt een warmtepomp in beeld.
Maar is dat wel zinvol?
Of kunnen we beter kijken naar een warmtepomp boiler?
Als je kijkt naar een hybride warmtepomp van Quatt of Dewarmte, dan heb je voor 3000-3400 al een hybride warmtepomp.
Een warmtepompboiler rond de 3500.
All electric is vaak 15.000 euro.
Dat klopt niet. Voor nieuwbouw gaat men over het algemeen van -10 uit of soms -7 zelfs.quote:Op woensdag 15 mei 2024 22:09 schreef qajariaq het volgende:
Als die cv-ketel nog zo nieuw is kan je hybride gaan waarbij je de oude ketel laat zitten. Die kan je later er alsnog tussenuit slopen of alleen van het gas af halen mocht je dat willen. Voordeel is dat je dan een kleinere WP aangeboden krijgt. Zo te horen ga je het daar sowieso wel mee redden als je bij vergaderen van rayonhoofden de pelletkachel op stookt.
Het punt is een beetje dat verwarming berekend wordt op een buitentemperatuur van -20 C en dan een binnentemperatuur van 21 C kunnen halen. Liggen je eisen iets lager of kan je op andere wijze iets bijstoken of tijdelijk minder ventileren e.d. dan kan je opeens met 50% van het vermogen toe. Dat scheelt financieel een behoorlijke slok op een borrel natuurlijk.
Voor 8k krijg je geen all electric wp meer lijkt het. 14 tot 15k is eerder realistisch. Hybride is niks mis mee wat mij betreft. 70 tot 80% besparen op gas met een fors lagere investering dan voor een all electric zorgt alsnog voor een hele mooie besparing op jaarbasis.quote:Op woensdag 15 mei 2024 20:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Hybride is in mijn ogen een slechte tussenoplossing. Je blijft dan vast zitten aan de kosten voor gas:
- onderhoud cv-ketel
- afschrijving cv-ketel
- netbeheerkosten gas
- vaste kosten energieleverancier voor gas.
Al die kosten bij elkaar gaan als je realistisch rekent momenteel al richting ¤500 per jaar en vooral de laatste twee posten kennen bovendien een stijgende trend die ver boven de inflatie ligt.
Op de levensduur van een verwarmingsinstallatie (15 jaar) kost bij een hybride opstelling dus alleen al het hebben van een ketel en gasaansluiting ¤7500. Dan is er nog niks verstookt en staat alles alleen nog maar stand-by.
Onze all-electric installatie kostte na aftrek van de subsidie ¤8000,-.
FE van een A merk kost 10-11kquote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:38 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Voor nieuwbouw gaat men over het algemeen van -10 uit of soms -7 zelfs.
[..]
Voor 8k krijg je geen all electric wp meer lijkt het. 14 tot 15k is eerder realistisch. Hybride is niks mis mee wat mij betreft. 70 tot 80% besparen op gas met een fors lagere investering dan voor een all electric zorgt alsnog voor een hele mooie besparing op jaarbasis.
Als jij het daarvoor installeert is het mooi natuurlijk, maar offertes die ik langs zie komen gaan soms zelfs over de 15k heen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
FE van een A merk kost 10-11k
Gaat minimaal 3k subsidie af.
Dan zijn ze te duur.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:58 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Als jij het daarvoor installeert is het mooi natuurlijk, maar offertes die ik langs zie komen gaan soms zelfs over de 15k heen.
Daar zeg ik ook niks over. Maar komen wel weer andere tijden aan in WP landquote:Op zaterdag 18 mei 2024 08:05 schreef Piles het volgende:
[..]
Sowieso, maar ze kunnen het vragen. Dus waarom zou je dat niet doen...
Dat sowieso.quote:
Dat kan met elke warmtepomp, afhankelijk van het vermogen en je leidingwerk. Dat geldt net zo voor de AO-pomp van DeWarmte. Als je overal 16mm leidingwerk hebt dan gaat het ook met hun wp niet werken.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:44 schreef Wantie het volgende:
Ik vind de AO-pomp van De Warmte wat dat betreft wel bijzonder.
Deze kun je (volgens de leverancier) op een willekeurige in je leidingwerk hangen en door het moduleren is het systeem breed toepasbaar.
En dat voor 3400 euro.
Nou dat dus.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
FE van een A merk kost 10-11k
Gaat minimaal 3k subsidie af.
Ontwerp temperatuur is idd -10. Maar apart dat hybride goedkoper is. Daar zitten exact dezelfde componenten in plus een CV ketel en extra regeltechniek. Ik zou zelf altijd full electric gaan en het ding in Spanje kopen. Voor veel huizen is 8kw een redelijk sweetspot tussen terugmoduleren en vermogen. Voor het geval dat het echt koud wordt leg wat aparte groepen aan en koop electrische mobiele radiatoren.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:38 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Voor nieuwbouw gaat men over het algemeen van -10 uit of soms -7 zelfs.
[..]
Voor 8k krijg je geen all electric wp meer lijkt het. 14 tot 15k is eerder realistisch. Hybride is niks mis mee wat mij betreft. 70 tot 80% besparen op gas met een fors lagere investering dan voor een all electric zorgt alsnog voor een hele mooie besparing op jaarbasis.
Je bespaart misschien 70-80% op de leverkosten, maar je betaalt nog steeds ongeveer 4.500 euro aan vastrecht gedurende 15 jaar terwijl de meerprijs er nauwelijks is (boiler kost ongeveer net zoveel als een cv ketel).quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:38 schreef ArnosL het volgende:
[..]
[..]
Klopt. Toch zal hybride vaak een oplossing zijn door een suboptimaal afgiftesysteem of ruimtegebrek in een woning.quote:Op maandag 20 mei 2024 09:30 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je bespaart misschien 70-80% op de leverkosten, maar je betaalt nog steeds ongeveer 4.500 euro aan vastrecht gedurende 15 jaar terwijl de meerprijs er nauwelijks is (boiler kost ongeveer net zoveel als een cv ketel).
Dus hybride kost 20-30% van je leverkosten + 4500 euro vaste kosten + onderhoud cv ketel + aanschaf cv ketel.
Er zit wel wat verschil in, vaak andere buitenunits die afgeleid zijn van airco's bijvoorbeeld. En geen tapwaterboiler met bijbehorend installatiewerk of een binnendeel met hydraulische componenten die aangesloten moeten worden. Vandaar de lagere prijs.quote:Op maandag 20 mei 2024 08:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ontwerp temperatuur is idd -10. Maar apart dat hybride goedkoper is. Daar zitten exact dezelfde componenten in plus een CV ketel en extra regeltechniek. Ik zou zelf altijd full electric gaan en het ding in Spanje kopen. Voor veel huizen is 8kw een redelijk sweetspot tussen terugmoduleren en vermogen. Voor het geval dat het echt koud wordt leg wat aparte groepen aan en koop electrische mobiele radiatoren.
Zonder goed afgiftesysteem inderdaad, maar dat is ook een kwestie van jezelf goed inlezen, veel mensen plaatsen een nieuwe keuken van 30-40k en een leuke vloer, dan is 5k voor vloerverwarming peunuts.quote:Op maandag 20 mei 2024 09:44 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Klopt. Toch zal hybride vaak een oplossing zijn door een suboptimaal afgiftesysteem of ruimtegebrek in een woning.
Onderhoudscontracten voor een wp komen er ook steeds meer trouwens.
[..]
Alsof iedereen die bedragen zomaar heeft liggen. 5k is voor veel mensen al heel erg veel geld waar serieus voor gespaard moet worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 09:49 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Zonder goed afgiftesysteem inderdaad, maar dat is ook een kwestie van jezelf goed inlezen, veel mensen plaatsen een nieuwe keuken van 30-40k en een leuke vloer, dan is 5k voor vloerverwarming peunuts.
Als vind ik ze van al die startups de beste. Ik vind de warmtepomp wel te duur en snap niet waarom je deze zou kiezen tov een normale monobloc in bv antraciet?quote:Op maandag 20 mei 2024 10:36 schreef archito het volgende:
Ik ben me ook aan het oriënteren op de warmtepomp. Los van specs klinkt de Blackbird van Weheat interessant omdat deze liggend geplaatst kam worden op de aanbouw. We hebben niet zoveel andere mogelijkheden. Daarnaast scheelt een monoblock buiten veel ruimte op zolder.
Een eerste offerte is 13k (subsidie gaat er nog af) maar bij het nog te plannen huisbezoek wordt een offerte op maat gemaakt. Over 2 weken komt nog een ander lokaal bedrijf langs om een offerte te maken.
Ik heb wel het idee dat all electric slimmer is aangezien we maar 900 kuub gebruiken, redelijk tot goed geïsoleerd hebben en vloerverwarming beneden. We twijfelen nog wel aan het formaat van het buffervat, we douchen allebei niet veel en lang maar hebben de komende 20 jaar wel een opgroeiend gezin. 200 liter lijkt me dan wel voldoende, kleiner heeft WeHeat niet.
Er zou nog wel sprake zijn van een 6kw blackbird warmtepomp die binnenkort zou verschijnen, 8kw lijkt voor ons wat veel.
Uiteraard. Maar als je dat niet als buffer hebt voor een eigen huis dan heb je wel een uitdaging.quote:Op maandag 20 mei 2024 10:04 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Alsof iedereen die bedragen zomaar heeft liggen. 5k is voor veel mensen al heel erg veel geld waar serieus voor gespaard moet worden.
En dan zou je een energiebespaarlening kunnen nemen en dan gelijk een WP nemen met PV en gelijk lagere maandlasten hebben.quote:Op maandag 20 mei 2024 10:04 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Alsof iedereen die bedragen zomaar heeft liggen. 5k is voor veel mensen al heel erg veel geld waar serieus voor gespaard moet worden.
Het is een boilervat, buffervat is wat anders.quote:Op maandag 20 mei 2024 10:36 schreef archito het volgende:
Ik ben me ook aan het oriënteren op de warmtepomp. Los van specs klinkt de Blackbird van Weheat interessant omdat deze liggend geplaatst kam worden op de aanbouw. We hebben niet zoveel andere mogelijkheden. Daarnaast scheelt een monoblock buiten veel ruimte op zolder.
Een eerste offerte is 13k (subsidie gaat er nog af) maar bij het nog te plannen huisbezoek wordt een offerte op maat gemaakt. Over 2 weken komt nog een ander lokaal bedrijf langs om een offerte te maken.
Ik heb wel het idee dat all electric slimmer is aangezien we maar 900 kuub gebruiken, redelijk tot goed geïsoleerd hebben en vloerverwarming beneden. We twijfelen nog wel aan het formaat van het buffervat, we douchen allebei niet veel en lang maar hebben de komende 20 jaar wel een opgroeiend gezin. 200 liter lijkt me dan wel voldoende, kleiner heeft WeHeat niet.
Er zou nog wel sprake zijn van een 6kw blackbird warmtepomp die binnenkort zou verschijnen, 8kw lijkt voor ons wat veel.
Je bent je er wel bewust van dat je een aantal uren per dag herrie in je huis gaat krijgen?quote:Op maandag 20 mei 2024 13:30 schreef Piles het volgende:
Hier komt een Panasonic 5kW monoblock voor de (vloer)verwarming en een Atlantic Explorer v4 270l voor SWW. Bewust apart ivm leidingwerk en monoblock die s zomers uit blijft en niet gaat pieken bij SWW-vraag.
Wel zelf aanleggen, want anders onbetaalbaar of enorme wachtlijst.
Zeker, vriend van me heeft dezelfde opstelling, daar ben ik al een keer gaan luisterenquote:Op maandag 20 mei 2024 14:40 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Je bent je er wel bewust van dat je een aantal uren per dag herrie in je huis gaat krijgen?
Als je aan en afvoer aansluit met akoestisch geïsoleerde buis en hij staat in een onbewoonde ruimte hoor je precies helemaal niks.quote:Op maandag 20 mei 2024 14:40 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Je bent je er wel bewust van dat je een aantal uren per dag herrie in je huis gaat krijgen?
Ja dat bedoel ik, ken het verschil maar te snel getypt. 😉quote:Op maandag 20 mei 2024 13:26 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Het is een boilervat, buffervat is wat anders.
En neem 300 liter. Die kan je dan op een lagere temperatuur zetten wat je warmtepomp veel efficiënter kan maken.
Die wordt dan behoorlijk in your face vanuit ons stadstuintje. Vond het wel een mooi alternatief, niet iedereen vind uiterlijk belangrijk maar ik wel.quote:Op maandag 20 mei 2024 12:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als vind ik ze van al die startups de beste. Ik vind de warmtepomp wel te duur en snap niet waarom je deze zou kiezen tov een normale monobloc in bv antraciet?
De constructie met deze stortbuien is gewoon niet de beste.
Laat staan als we eens weer en dik pak sneeuw krijgen.
Dat klopt, maar ik neem aan dat hij bij een muur komt te staan? Als dat ook nog net de muur is waar de balken ingelegd zijn dan zit het gewicht zo dicht bij de muur dat ik me er niet zo druk over zou maken. Eventueel 2 platen 18mm underlayment er onder om t gewicht over een paar balken te verdelen.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:01 schreef archito het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik, ken het verschil maar te snel getypt. 😉
Ik twijfel wel een beetje aan het gewicht op onze zolder met houten vloeren die minimaal gedimensioneerd zijn. 350kg (inclusief eigen gewicht) is aardig wat.
Ja klopt, heb hem nu bedacht tegen de steens-/anderhalfsteens muur met de buren. Recht boven de oplegging is het meest gunstig inderdaad. Op termijn bouw ik er dan een kast omheen dus die underlayment verdwijnt dan in de plint van de kast.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:54 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik neem aan dat hij bij een muur komt te staan? Als dat ook nog net de muur is waar de balken ingelegd zijn dan zit het gewicht zo dicht bij de muur dat ik me er niet zo druk over zou maken. Eventueel 2 platen 18mm underlayment er onder om t gewicht over een paar balken te verdelen.
En een thermische batterij voor SWW? Geen idee wat de kenners er van vinden maar klinkt interessant voor kleine ruimtes.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:01 schreef archito het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik, ken het verschil maar te snel getypt. 😉
Ik twijfel wel een beetje aan het gewicht op onze zolder met houten vloeren die minimaal gedimensioneerd zijn. 350kg (inclusief eigen gewicht) is aardig wat.
Vergeet woningwaarde verhoging niet.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En dan zou je een energiebespaarlening kunnen nemen en dan gelijk een WP nemen met PV en gelijk lagere maandlasten hebben.
Al was dit 5 jaar terug beter, gelijk 0% rente en volledige saldering zonder terugleverboetes dan had je 0 energiekosten tegen een keer ¤150 pm terugbetaling 10 jr lang.
Als al die arme Telegraaf lezers dat hadden gedaan ipv klagen waren ze nu veel rijker
Als 5k al teveel geld is dan kun je beter geen huis kopen maar blijven huren.quote:Op maandag 20 mei 2024 10:04 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Elk jaar 5.000 aan onderhoud?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:08 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als 5k al teveel geld is dan kun je beter geen huis kopen maar blijven huren.
Onderhoud is 1% per jaar dus voor een gemiddelde woning zit je zo aan de 5k per jaar voor onderhoud.
Keuken, vloeren iedere 20-25 jaar , cv iedere 15-20 jaar, buiten schilderwerk iedere 5-7 jaar, etc.quote:
Aah, op die manierquote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Keuken, vloeren iedere 20-25 jaar , cv iedere 15-20 jaar, buiten schilderwerk iedere 5-7 jaar, etc.
Grote verbouwingen vinden vaak plaats bij een verhuizing maar dat betekent niet dat er geen kosten aan zijn, ook dat moet uiteindelijk betaald worden (evt met een hogere hypotheek).
Een willekeurige jaren 70 woning is door de jaren heen makkelijke 2-3x gerenoveerd, meer dan de oorspronkelijke bouw kosten
Denk dat een gros van de huizen niks aan gebeurd is sinds de bouw, kijk maar eens op funda: soms zelfs noodzakelijk onderhoud als goten en schilderwerk is al jaren niks gebeurd en binnen nog gewoon houten plafonds en schrootjes.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Keuken, vloeren iedere 20-25 jaar , cv iedere 15-20 jaar, buiten schilderwerk iedere 5-7 jaar, etc.
Grote verbouwingen vinden vaak plaats bij een verhuizing maar dat betekent niet dat er geen kosten aan zijn, ook dat moet uiteindelijk betaald worden (evt met een hogere hypotheek).
Een willekeurige jaren 70 woning is door de jaren heen makkelijke 2-3x gerenoveerd, meer dan de oorspronkelijke bouw kosten
Klopt, ik woon in een jaren zestig wijk, en kijk wel eens op Funda wat huizen in de buurt doen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Denk dat een gros van de huizen niks aan gebeurd is sinds de bouw, kijk maar eens op funda: soms zelfs noodzakelijk onderhoud als goten en schilderwerk is al jaren niks gebeurd en binnen nog gewoon houten plafonds en schrootjes.
Dat is een bak geld...quote:Op woensdag 29 mei 2024 13:52 schreef Piles het volgende:
Vandaag nog een offerte voor monoblock, boiler, buffer en vloerverwarming voor onze tussenwoning. Niks bijzonders zou je zeggen.
¤21.000![]()
quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een bak geld...
Wat is het aandeel "vloerverwarming" op die kosten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk![]()
quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:24 schreef Piles het volgende:
[..]Warmteverliesberekening is op zich nuttig maar in de praktijk kan je met historisch gasverbruik ook een heel eind komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk
Koevlaas formule:
(jaarlijks gasverbruik in m3 x 8) / 1.650 =
Dus wat daar uit rolt als waarde (doorgaans afgerond naar boven) is dan het vermogen voor je warmtepomp in kW en dat zal je ook minimaal nodig hebben aan afgiftevermogen voor je (vloer)verwarming.
Ja dat is allemaal al gedaan (900m³ = 4.36 = 5kW WP). Het plan ligt er al, daarom vinden de meeste installateurs met hun standaard-hybride-geneuzel mijn project niet interessant. Dus we gaan het grotendeels zelf doenquote:Op woensdag 29 mei 2024 14:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warmteverliesberekening is op zich nuttig maar in de praktijk kan je met historisch gasverbruik ook een heel eind komen.
Koevlaas formule:
(jaarlijks gasverbruik in m3 x 8) / 1.650 =
Dus wat daar uit rolt als waarde (doorgaans afgerond naar boven) is dan het vermogen voor je warmtepomp in kW en dat zal je ook minimaal nodig hebben aan afgiftevermogen voor je (vloer)verwarming.
Als je handig bent, secuur werkt en goed op de details let zou een monoblock installeren wel zelf te doen moeten zijn.quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:31 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja dat is allemaal al gedaan (900m³ = 4.36 = 5kW WP). Het plan ligt er al, daarom vinden de meeste installateurs met hun standaard-hybride-geneuzel mijn project niet interessant. Dus we gaan het grotendeels zelf doen
Ja WP en WPB doen we zelf (misschien alleen dagje loodgieter voor wat leidingwerk).quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je handig bent, secuur werkt en goed op de details let zou een monoblock installeren wel zelf te doen moeten zijn.
Dat laten we inderdaad door de vloerleverancier doen, maar dat valt qua kosten allemaal wel mee.quote:Vloerverwarming is wat pittiger maar dat hoeft dan ook geen 20k te kosten idd.
[..]Whut? Materiaaltoeslag? Hoezo? Er is toch gewoon een materiaalprijs benoemd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk
En ¤1500 voor een warmteverliesberekening? Ruim 2 dagen werk rekenen voor iets wat veel minder dan een halve dag kost, als het überhaupt al nodig is?
[..]Zo gek is het niet behalve de post Wvb.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk
Met complete vloerverwarming infresen, egaliseren en nieuwe vloer.Vakman pur sang
Nou ja de toeslag op toeslag is nogal fors.quote:Op woensdag 29 mei 2024 16:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo gek is het niet behalve de post Wvb.
Met complete vloerverwarming infresen, egaliseren en nieuwe vloer.
Het is vrij fors maar wel gangbaar voor een (middel)grote installateurquote:Op dinsdag 4 juni 2024 21:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nou ja de toeslag op toeslag is nogal fors.
En toeslag materiaal en toeslag winst en risico.
Bij aanbestedingen of meerwerk van grote projecten. Niet bij offertes richting particulieren.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 22:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is vrij fors maar wel gangbaar voor een (middel)grote installateur
Tweede offerte komt ook rond die 13k voor aftrek subsidie uit. 10k na aftrek.quote:Op maandag 20 mei 2024 10:36 schreef archito het volgende:
Is wel duur hoor.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:14 schreef archito het volgende:
[..]
Tweede offerte komt ook rond die 13k voor aftrek subsidie uit. 10k na aftrek.
Dus we gaan voor degene die op ons het beste overkwam en hebben ook meteen besloten om het door te zetten. Een interessante investering die zich wel terugverdient denk ik.
Twijfel alleen nog of de 8kw overkill is voor onze 800 kuub gasverbruik en wat daar de nadelen van kunnen zijn.
Ik begrijp van Weheat dat ze die overkill opvangen met een buffervat.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:14 schreef archito het volgende:
[..]
Dus we gaan voor degene die op ons het beste overkwam en hebben ook meteen besloten om het door te zetten. Een interessante investering die zich wel terugverdient denk ik.
Twijfel alleen nog of de 8kw overkill is voor onze 800 kuub gasverbruik en wat daar de nadelen van kunnen zijn.
Ik zal er nog eens specifiek naar vragen bij de installateur. Ben wel benieuwd hoe de blackbird dat doet.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik begrijp van Weheat dat ze die overkill opvangen met een buffervat.
Nadeel van teveel vermogen is dat de warmtepomp gaat pendelen.
Moderne warmtepompen kunnen dan wel in vermogen terugschakelen on pendelen te voorkomen.
DeWarmte gebruikt dat argument om hun pomp zonder buffervat te leveren.
Als ik de offerte bekijk gaat de helft naar de overige onderdelen zoals aansluitmateriaal, boiler etc en natuurlijk arbeid.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is wel duur hoor.
Voor 7-8K (voor subsidie) heb je een Daikin EBLA06E3V3 monobloc.
Geïnstalleerd en al.
Deze heeft 6KW bij -7C en een veel lager minimum vermogen (270 W electrisch)
Past beter bij je woning (800m3 verbruik)
Is goedkoper en sneller terugverdient
Gaat langer mee.
De blackbird is eigenlijk een 10 Kw, let daarmee op.
Of krijg je een opstelling met warmwater?quote:Op zondag 16 juni 2024 22:45 schreef archito het volgende:
[..]
Als ik de offerte bekijk gaat de helft naar de overige onderdelen zoals aansluitmateriaal, boiler etc en natuurlijk arbeid.
Ik zie geen 6k aan ruimte in de offerte als ik voor een goedkopere warmtepomp ga.
Yes, all electric met 200 liter SSW boiler.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of krijg je een opstelling met warmwater?
Ah zo, die doet normaal zo’n 10,5K op Daikin.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:55 schreef archito het volgende:
[..]
Yes, all electric met 200 liter SSW boiler.
8kW is overbemeten voor 800m3 gas. Een maatje kleiner is beter wat dat betreft. Weheat komt binnenkort met een 6kW variant van de Blackbird op de markt. Dit jaar als het goed is nog. Die past beter bij je woning.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:14 schreef archito het volgende:
[..]
Ja klopt, die zat eerst in de offerte, maar toen ik de installateur vroeg of ik dan voor de zekerheid de binnenunit met 3kw backup element moest nemen kreeg ik het aanbod om zonder meerprijs op de 8kw over te stappen. Daar zit ook nog eens 400 euro meer subsidie op.quote:Op maandag 17 juni 2024 06:56 schreef ArnosL het volgende:
[..]
8kW is overbemeten voor 800m3 gas. Een maatje kleiner is beter wat dat betreft. Weheat komt binnenkort met een 6kW variant van de Blackbird op de markt. Dit jaar als het goed is nog. Die past beter bij je woning.
Onverstandig plan. Om die 2 kuub water in een paar uur op te warmen is een serieus groot vermogen wp nodig, veel groter dan wat nodig is wanneer je je wp alleen op de vloerverwarming laat draaien. Bovendien hoeft tussen mei en oktober je verwarming niet te draaien vanwege de goede isolatie van je woning. Dan heb je alsnog niks aan die grote buffer en dus nog steeds een pv overschot. Oftewel, mijn advies is om het niet te doen. Wp direct op de verdeler van de vloerverwarming aansluiten en laten draaien is goedkoper in aanschaf en je verbruikskosten zijn alsnog laag. Je aanvoertemperatuur komt toch amper boven de 30 graden met vloerverwarming, zo'n enorme buffer is dan alleen maar energie en geldverspilling.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:29 schreef ludovico het volgende:
Lieve warmtepompbezitters.
Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning met relatief grote energievraag.
Gezien de jojo-elektriciteitstarieven nu, en extremer in de toekomst, zou ik op deze volatiele prijzen willen anticiperen door de warmtepomp "slim" in te zetten.
Per dag zou die 5 uurtjes moeten draaien, de warmte kwijt moeten kunnen in een buffervat, en daar zou ik dan de overige tijd van de dag van moeten kunnen teren.
Is dit verstandig? Iemand met zo een systeem? Maakt het uit hoe groot de buffer daarvoor is? Of geldt hoe groter hoe beter? (het blijft immers lage temperatuur verwarming).
Ik zit wat te denken richting 2000 liter buffervat + kleintje voor warm tapwater, misschien dat er voor de combi nog handige systemen zijn...
Er is ook een partij die dit professioneel zou uitvoeren maar die komt net te duur over... Dat verdien je nooit terug t.o.v. de 2000 liter variant.
Die is natuurlijk al warm van de vorige dag ook, die energie verdwijnt niet zomaar, wat je daadwerkelijk opwarmt is dus niet 2000 liter van 30-70 graden, maar eerder 55-70?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:28 schreef ArnosL het volgende:
Onverstandig plan. Om die 2 kuub water in een paar uur op te warmen is een serieus groot vermogen wp nodig
Die heeft ook een vermogen ingerekend om koudere periodes te overbruggen, als het niet super koud is heb je "pendelrisico" allicht en staat die ook niet non-stop aan. Maar wat is precies het nadeel van een groter vermogen warmtepomp? Dat kost iets extra? Maar scheelt allicht 50% van de stroomkosten.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:28 schreef ArnosL het volgende:
veel groter dan wat nodig is wanneer je je wp alleen op de vloerverwarming laat draaien
Uiteindelijk is 75% van de energievraag van de woning warmte, dan lijkt het mij voordelig die goedkoop op te wekken?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:28 schreef ArnosL het volgende:
Bovendien hoeft tussen mei en oktober je verwarming niet te draaien vanwege de goede isolatie van je woning. Dan heb je alsnog niks aan die grote buffer en dus nog steeds een pv overschot.
Ik had nog gauw een update gedaan, loopt langs elkaar heenquote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:37 schreef ludovico het volgende:
Allereerst, thx voor je reactie
[..]
Die is natuurlijk al warm van de vorige dag ook, die energie verdwijnt niet zomaar, wat je daadwerkelijk opwarmt is dus niet 2000 liter van 30-70 graden, maar eerder 55-70?
[..]
Die heeft ook een vermogen ingerekend om koudere periodes te overbruggen, als het niet super koud is heb je "pendelrisico" allicht en staat die ook niet non-stop aan. Maar wat is precies het nadeel van een groter vermogen warmtepomp? Dat kost iets extra? Maar scheelt allicht 50% van de stroomkosten.
[..]
Uiteindelijk is 75% van de energievraag van de woning warmte, dan lijkt het mij voordelig die goedkoop op te wekken?
En daar zit het probleem. Rechtstreeks de vloerverwarming in kun je bij nieuwbouw waarschijnlijk het hele jaar volstaan met een aanvoertemperatuur van maximaal zo'n 30 graden.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:37 schreef ludovico het volgende:
Allereerst, thx voor je reactie
[..]
Die is natuurlijk al warm van de vorige dag ook, die energie verdwijnt niet zomaar, wat je daadwerkelijk opwarmt is dus niet 2000 liter van 30-70 graden, maar eerder 55-70?
[..]
Met vloerverwarming en de juiste warmtepomp heb je normaal geen buffer nodig om pendelen tegen te gaan. Zeker niet wanneer je zoals je zelf stelt een "grote warmtevraag" hebt.quote:Die heeft ook een vermogen ingerekend om koudere periodes te overbruggen, als het niet super koud is heb je "pendelrisico" allicht en staat die ook niet non-stop aan. Maar wat is precies het nadeel van een groter vermogen warmtepomp? Dat kost iets extra? Maar scheelt allicht 50% van de stroomkosten.
[..]
Bij een nieuwbouwwoning is waarschijnlijk veel minder dan 75% energievraag voor warmte.quote:Uiteindelijk is 75% van de energievraag van de woning warmte, dan lijkt het mij voordelig die goedkoop op te wekken?
Wat ik lees via chatgpt is dat de gemiddelde warmtepomp 10 uur per dag aan staat, daar maak je dan 5 uur van en dan zit je op een 2x hoger vermogen dan gemiddeld, de cop zal beter zijn. Dezelfde warmtepomp kan ook 2x harder draaien allicht (op hoger vermogen gewoon), maar ik ben an sich ook niet zo bang voor een groter vermogen warmtepomp. Als die maar lekker zijn werk kan doen voor 5 uurtjes achter elkaar. De buffer moet daar dan wel voldoende voor zijn. Als je niet de buffer hebt dat die niet aaneengesloten kan werken gaat het qua COP ook tegenzitten.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:40 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ik had nog gauw een update gedaan, loopt langs elkaar heen
Je aanvoertemperatuur gaat niet boven de 30 graden komen. Om pendelen te voorkomen moet je een zo groot mogelijk deel van je groepen in de vloer open laten staan zodat de wp z'n minimumvermogen kwijt kan. Kan ie dat niet, dan begint het pendelen. Bij nieuwbouw is de verhouding verwarming/tapwater al gauw 50/50. Het maakt daarbij fors verschil of er ventilatie type D of C wordt toegepast, naast het tapwaterverbruik natuurlijk.
Een deel gaat er allicht ook direct in hè, alleen 50% van de opwek indirect, als 10 uur --> 5 uurtjes wordt.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:55 schreef Ivo1985 het volgende:
En daar zit het probleem. Rechtstreeks de vloerverwarming in kun je bij nieuwbouw waarschijnlijk het hele jaar volstaan met een aanvoertemperatuur van maximaal zo'n 30 graden.
Maar wil je voldoende energie uit een buffervat kunnen halen, dan moet dat buffervat in die paar uur tijd warm gestookt worden tot een temperatuur die ruim boven de 30 graden ligt, om vervolgens 18-20 uur lang met een mengverdeler water van 30 graden je vloer in te kunnen sturen.
Flink lager?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Om die buffer tot bijvoorbeeld 45 graden te verwarmen, is je warmtepomp 5 uur lang op een flink lagere efficiënte aan het werk dan wanneer je de hele dag door water van 30 graden aanmaakt.
Dus 30 graden normaal, maak je 45 graden van, dat kost je 1-0,98^15 procent? = 26% efficientie?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Hoe hoger de temperatuur is die de warmtepomp 'uit' gaat, hoe lager de efficiëntie. Met elke graad extra verschil tussen aanvoertemperatuur en brontemperatuur (lucht, bodem) gaat de efficiëntie ongeveer 2% achteruit.
Met jouw idee gaat dat echt wel aardig doorwegen.
Chatgpt.quote:Het exacte verschil in COP tussen een uitvoertemperatuur van 45 graden Celsius en 30 graden Celsius kan variëren afhankelijk van het type warmtepomp en de specifieke omstandigheden. Over het algemeen kan worden verwacht dat de COP met ongeveer 10-20% afneemt bij een hogere uitvoertemperatuur van 45 graden Celsius in vergelijking met 30 graden Celsius.
Het is belangrijk op te merken dat dit slechts een algemene schatting is en dat de exacte afname van de COP afhankelijk is van verschillende factoren, zoals het ontwerp van de warmtepomp, de buitentemperatuur en de warmtevraag van het gebouw. Het is altijd raadzaam om de specificaties en documentatie van de specifieke warmtepomp te raadplegen voor nauwkeurigere informatie over de COP bij verschillende uitvoertemperaturen.
De COP zal lager zijn, je zult immers hogere temperaturen moeten maken dan wanneer je rechtstreeks de vloer in gaat. Je moet warmte immers bufferen. Dat gaat al serieus ten koste van de COP.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat ik lees via chatgpt is dat de gemiddelde warmtepomp 10 uur per dag aan staat, daar maak je dan 5 uur van en dan zit je op een 2x hoger vermogen dan gemiddeld, de cop zal beter zijn. Dezelfde warmtepomp kan ook 2x harder draaien allicht (op hoger vermogen gewoon), maar ik ben an sich ook niet zo bang voor een groter vermogen warmtepomp. Als die maar lekker zijn werk kan doen voor 5 uurtjes achter elkaar. De buffer moet daar dan wel voldoende voor zijn. Als je niet de buffer hebt dat die niet aaneengesloten kan werken gaat het qua COP ook tegenzitten.
Ja ik lees +- 15%, echter pendelt de warmtepomp weer minder / kan een steady streak maken van 5 uurtjes.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:07 schreef ArnosL het volgende:
[..]
De COP zal lager zijn, je zult immers hogere temperaturen moeten maken dan wanneer je rechtstreeks de vloer in gaat. Je moet warmte immers bufferen. Dat gaat al serieus ten koste van de COP.
Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Een te grote warmtepomp zorgt voor pendelgedrag vanwege het hoge minimumvermogen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja ik lees +- 15%, echter pendelt de warmtepomp weer minder / kan een steady streak maken van 5 uurtjes.
10 uur werkzaam per dag, als je geen buffer hebt voor de overige 14 uur, dan is die toch defacto wel aan het pendelen, allicht een uur werkzaam daarna uur niet, maar toch.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:11 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Een te grote warmtepomp zorgt voor pendelgedrag vanwege het hoge minimumvermogen.
Dit is voor zo ver ik weet correct.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:11 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Een te grote warmtepomp zorgt voor pendelgedrag vanwege het hoge minimumvermogen.
Verklaar je nader. Ik begrijp je eerste alinea niet. Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Dat bereik je door voldoende afgifte oppervlak.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
10 uur werkzaam per dag, als je geen buffer hebt voor de overige 14 uur, dan is die toch defacto wel aan het pendelen, allicht een uur werkzaam daarna uur niet, maar toch.
Ik haal mijn info uit chatgpt voor de goede orde dus misschien zit ik compleet fout hoor.
Als het buiten kouder is dan 10 graden, kan ik de warmtepomp al vol continue laten draaien. Gewoon zonder buffer, rechtstreeks de vloer in.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja ik lees +- 15%, echter pendelt de warmtepomp weer minder / kan een steady streak maken van 5 uurtjes.
Maar als je die buffer gebruikt om in 5 uur te verwarmen, ipv 10, dan neemt de temperatuur in je ruimte toe, en daarna af, dus dat is niet lekker.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:16 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Verklaar je nader. Ik begrijp je eerste alinea niet. Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Dat bereik je door voldoende afgifte oppervlak.
Chatgpt houdt geen rekening met accumulerend vermogen van een woning met betonvloer en stenen wanden denk ik. Dat is al een groot deel van de buffer die je zoekt.
Kan wel als je een 15m3 buffer neerzet. Buiten ofzo in een zeecontainer.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar als je die buffer gebruikt om in 5 uur te verwarmen, ipv 10, dan neemt de temperatuur in je ruimte toe, en daarna af, dus dat is niet lekker.
Daar heb je dan een apart buffertje voor nodig die je dan later los kan laten in de woning.
Ik verwacht dat het wat stroomkosten gaat schelen, het is puur economisch, dat de warmtepomp het op lagere vermogens ook warm kan houden begrijp ik.
Het draait om meer vermogen met dynamisch tarief, om met goedkope stroom te verwarmen.
De goedkope uurtjes schelen 50% met de dure uurtjes, 5/19 uur per dag. Op het blote oog.
En sommige dagen zijn de prijzen simpelweg spot-goedkoop, dan zou je die buffer dus hoger op kunnen stoken. Dan laat je hem 10 uur draaien en heb je 2 dagen warmte. Bij wijze van.
Maar maakt niet uit allemaal, ik verwacht 40% minder energiekosten, dan is de rekensom als je het in 10 jaar wilt terugverdienen simpel... Vermindering kosten per jaar x 10 > investering, dan doen.
Die buffervaten zijn niet heel duur hè. Ik vermoed dat ze wel erg duurzaam zijn.
Tevens kan de warmtepomp ook gestuurd worden op verwarmen als het buiten warm is, als de week erop super koud is dan haal je de warmte weer uit je buffer...
De prijzen zullen extreem worden op die momenten - is mijn vermoeden - want iedereen aan de warmtepomp en belasting op kolenstroom...
De business case wordt alleen maar wenselijker naar de toekomst.
Als het negatief is voor de COP om hoger te verwarmen, heb je dus meer buffervat nodig, zodat je op lager temperatuur dezelfde hoeveelheid energie kan bufferen. Ik denk niet dat het veel uitmaakt qua kosten.
Zoek voor het beoogde model warmtepomp eens op wat de COP is bij A7/W35 en bij A7/W55.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:16 schreef ludovico het volgende:
Ik verwacht, misschien niet gelijk, maar op termijn toch wel 50% besparing op de stroomkosten.
Als ik die 15% vermindering van de COP meeneem misschien 40%.
quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kan wel als je een 15m3 buffer neerzet. Buiten ofzo in een zeecontainer.
Een beetje warmtepomp drukt in 15 min een buffervat van 300L vol.
Het internet staat vol met foute info over toepassen van buffers daarom haalt ChatGP dat eruit.
Je kunt de warmteinhoud zo berekenen in KWH van een 300L buffer van 20 naar 50C aangezien water 4,2kj/kg warmte bevat.
Dat is toch best veel?quote:Dus er zit ongeveer 34.83 kilowattuur aan warmte-energie in 2000 liter water met een temperatuurverschil van 15 graden Celsius.
Als die warmtepomp een netto vermogen van ruim 40 kW levert wel ja.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kan wel als je een 15m3 buffer neerzet. Buiten ofzo in een zeecontainer.
Een beetje warmtepomp drukt in 15 min een buffervat van 300L vol.
Het internet staat vol met foute info over toepassen van buffers daarom haalt ChatGP dat eruit.
Je kunt de warmteinhoud zo berekenen in KWH van een 300L buffer van 20 naar 50C aangezien water 4,2kj/kg warmte bevat.
Als je 34 KWh veel vindt, wat versta jij dan onder een woning met "grote warmtevraag"?quote:
Ik ben er niet zo goed in, misschien kan jij het lezen voor dit model:quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zoek voor het beoogde model warmtepomp eens op wat de COP is bij A7/W35 en bij A7/W55.
Normaal gezien heeft de fabrikant die cijfers wel beschikbaar.
Het blijft nieuwbouw wel hè, maar relatief groot. 900m3.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:44 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je 34 KWh veel vindt, wat versta jij dan onder een woning met "grote warmtevraag"?
Hmm. An sich gaat het om gewogen gemiddeld, de warmtepomp kunnen inzetten op de 5 goedkope uurtjes. Met 2000 liter 15 celcius zit je op 35 kwh. Daar zou de woning 19 uur op moeten kunnen overleven zegmaar. Gemiddeld gezien.Mij part wordt het 4000 liter, 15 celcius, ruimte technisch makat het allemaal ook niet meer uit las het al in de garage staat.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je 34 KWh veel vindt, wat versta jij dan onder een woning met "grote warmtevraag"?
Wanneer zonder buffers en dergelijke een 8kW warmtepomp nodig heeft dan jaag je op een koude winterdag (-10 's nachts, lichte vorst overdag) in iets meer dan 4 uurtjes die 34kWh buffer er doorheen. En 8kWh is niet echt een heel grote warmtepomp.
Per etmaal gaat er in een woning met "behoorlijke warmtevraag" op een koude winterdag fors meer dan 100kWh warmte doorheen.
Tjonge, dat is pakweg een 3000kWh elektrische energie als je overal vloerverwarming hebt liggen, je aanvoer daarmee de hele winter (ruim) onder 30 graden ligt en je sCOP voor verwarming daarmee de 5,0 zal naderen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het blijft nieuwbouw wel hè, maar relatief groot. 900m3.
Beng berekening 13.000 kwh warmtevraag, inclusief tap geloof ik.
Uiteraard, voor nieuwbouw.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tjonge, dat is pakweg een 3000kWh elektrische energie als je overal vloerverwarming hebt liggen, je aanvoer daarmee de hele winter (ruim) onder 30 graden ligt en je sCOP voor verwarming daarmee de 5,0 zal naderen.
Dat is voor nieuwbouw niet weinig vanwege de omvang van het pand. Maar het is ook geen grote warmtevraag ofzo. Een doorsnee jaren 80 rijtjeshuis waar na de bouw geen extra isolatie is toegepast heeft een grotere warmtevraag.
Ja ik overdreef 14,76 kWh buffer je dan. Op koude dagen is dat met 2 uur weer weg. Normaliter is 300-500 l wel de grootste buffer die regulier is.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als die warmtepomp een netto vermogen van ruim 40 kW levert wel ja.
Misschien is het toch een slimmer idee om de WP installatie "simpel" te houden en goed afgestemd op je woning.quote:
Volgens mij is wat water goedkoper dan een accu. Dus daar zit het punt het meest.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien is het toch een slimmer idee om de WP installatie "simpel" te houden en goed afgestemd op je woning.
De goedkope stroom zou je dan kunnen bufferen in een accu, zoals je mss toch al van plan was.
Voordeel is dat het universeel is, je kan je EV er uit opladen, je kan je warmtepomp er op laten draaien, je kan er je kookplaat op laten draaien, je jacuzzi mee verwarmen, wat je maar wil.
Warmte bufferen heeft alleen nut in het stookseizoen, stroom kan je het hele jaar wat mee.
Ik ben het snel met je eens dat het niet opschiet om méér vermogen neer te zetten dan initieel het idee.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tjonge, dat is pakweg een 3000kWh elektrische energie als je overal vloerverwarming hebt liggen, je aanvoer daarmee de hele winter (ruim) onder 30 graden ligt en je sCOP voor verwarming daarmee de 5,0 zal naderen.
Dat is voor nieuwbouw niet weinig vanwege de omvang van het pand. Maar het is ook geen grote warmtevraag ofzo. Een doorsnee jaren 80 rijtjeshuis waar na de bouw geen extra isolatie is toegepast heeft een grotere warmtevraag.
Met 1650 vollast uren per jaar kom je dan uit op een warmtepomp van 8kW als je uitgaat van een normale opstelling.
Als die op een koude dag een etmaal op gemiddeld 80% draait, betekent dat dat je op een koude dag dik 150kWh warmte nodig hebt.
Een 34kWh buffer is dan op héél veel dagen te klein. Pakweg vanaf het moment dat de temperatuur onder 10 graden komt.
Daarnaast moet je realiseren dat je die buffer moet kunnen laden in die paar uur. Je warmtepomp moet dus 3 tot 4 keer zo groot worden. Dan kom je bij 'industriële' modellen of een cascade opstelling van twee warmtepompen. Dat loopt aardig in de kosten. En dan kom je misschien door de grootte van de installatie ook uit op een verplichte jaarlijkse f-gassen controle die voor kleinere installaties niet verplicht is, dus voor jaarlijks extra kosten, naast de fors hogere aanschafkosten.
Opzicht is de rekensom dus niet eens zo moeilijk:quote:Dus er zit ongeveer 34.83 kilowattuur aan warmte-energie in 2000 liter water met een temperatuurverschil van 15 graden Celsius.
Krijgt die zijn kou niet weg? Of wat wordt het probleem? Minder efficiënt? Meer herrie?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat je warmtepomp dan wel veel vollast draait omdat de retour heel laag terug komt en hij dat met z'n vermogen probeert te compenseren.
Een warmtepomp zal meestal op een relatief hoog vermogen starten en zodra er water retour komt uit het systeem dat ~5 graden koeler is weet hij dat hij op het juiste spoor zit qua aangeleverd vermogen t.o.v. warmtevraag en dan moduleert hij terug naar een lager vermogen.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Krijgt die zijn kou niet weg? Of wat wordt het probleem? Minder efficiënt? Meer herrie?
Lijkt mij dat je aan alle kanten de stuurbaarheid van het systeem vergroot.
Uiteindelijk, als ik met de warmtepomp-boer aan tafel zit, laat ik me ook wel adviseren natuurlijk, als het echt een debiel idee is zal ik niet doordrukken, maar ik zie even niet de nadelen van wat buffervermogen.
Met dat bovenste had ik rekening gehouden in de som.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:31 schreef Ivo1985 het volgende:
Je kunt met een 8Kw warmtepomp tijdens het stookseizoen niet 40 kWh je buffer in pompen. Want tijdens de uren dat je de buffer probeert op te warmen, moet je ook nog je huis van warmte voorzien. Op een zachte winterdag gaat maar de helft van die 40kWh die je in 5 uur kunt produceren je buffer in.
Op koudere winterdagen gaat er in die 5 uur bijna niks je buffer in.
Vollast draaien zorgt voor een lager rendement en kortere levensduur. Bij temperaturen onder 5-7 graden zorgt vollast draaien bovendien voor meer defrosts. Simpelweg omdat meer energie uit de lucht gehaald moet worden, waardoor die lucht harder afkoelt en het vocht uit die lucht op de buitenunit vast vriest. Dus nog meer nadeel voor het rendement.
Wat die levensduur betreft: iedereen begrijpt dat je beter 100.000 kilometer met een auto kan rijden bij 100km/u dan diezelfde afstand afleggen met plankgas rijden.
Ja ok, dus er moet rekening gehouden worden met de instellingen, dat lijkt mij geen issue, de warmtepompen zijn tegenwoordig slim genoeg om extern te worden aangestuurd ook. Dat is natuurlijk het hele idee van dit systeem.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp zal meestal op een relatief hoog vermogen starten en zodra er water retour komt uit het systeem dat ~5 graden koeler is weet hij dat hij op het juiste spoor zit qua aangeleverd vermogen t.o.v. warmtevraag en dan moduleert hij terug naar een lager vermogen.
Je hebt dan een Delta T van 5 graden Celsius tussen aanvoer en retour en dat is vrij normaal.
Maar als je zo'n groot buffervat heb, zal het heel lang duren voor je die Delta T haalt en de warmtepomp zal langer op hoog vermogen draaien. Dat is voor het rendement wat minder goed, voor de compressor lijkt het me ook niet optimaal maar dat zou iemand met kennis van zaken moeten bevestigen.
Als je het vermogen van de warmtepomp zelf kan regelen (of eenvoudigweg begrenzen op 50 of 75% zoals bij mijn Zubadan) dan geeft dat weer wat opties natuurlijk.
Dat doe je door een warmtepomp te nemen die goed is afgestemd op de warmtevraag van je woning. Daar heb je geen gigantische buffervaten met alle extra regelingen van dien voor nodig.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:58 schreef ludovico het volgende:
Een warmtepomp efficiënt laten produceren voor 5 uurtjes achter elkaar
Dan draait die niet 5 uurtjes efficiënt maar bijvoorbeeld 1 of 2 uurtjes, en later weer, en later nog een keer.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat doe je door een warmtepomp te nemen die goed is afgestemd op de warmtevraag van je woning. Daar heb je geen gigantische buffervaten met alle extra regelingen van dien voor nodig.
Vooral als het hard waait zijn de dynamische tarieven ook in de winter behoorlijk dynamisch.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:02 schreef GrumpyFish het volgende:
Lopen die dynamische tarieven in de winter al zover uit elkaar gedurende de dag dan?
Zou pcm in de vloerverwarming leggen dan nog de moeite zijn?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vooral als het hard waait zijn de dynamische tarieven ook in de winter behoorlijk dynamisch.
Maar ik denk niet dat een ingewikkelde installatie zoals hier wordt bedacht echt zinvol is.
Zinvoller lijkt mij om op goedkope uren wat extra warmte in de vloer te bufferen door middel van een tariefgestuurde regeling.
Je krijgt dan alleen wel wat fluctuaties in de kamertemperatuur, omdat je tijdens de goedkoopste uurtjes "teveel" warmte in het beton pompt waardoor de kamertemperatuur hoger op zal lopen dan bij een continue regeling.
Je komt me over als iemand die er veel verstand van heeft, doch, denk ik dat je hierin wat te complex denkt, laat de normale warmtepomp, die je toch al hebt, nou gewoon op "ideaal vermogen" genoeg buffercapaciteit hebben om 5 uur op te draaien, dan ben je echt al een heel stuk. De grote prijsverschillen zitten in die 5 uurtjes, maar het is allicht niet veel additionele investering waard. We kwamen net al op een berekening van om en nabij 30 kwh aan warmte, 15 graden 2000 liter, bij wijze van.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar zoals we hier al meermaals gemeld hebben moet je, om echt wat aan een buffer te hebben en toch een lage temperatuur aan te kunnen houden dus wel een hele grote buffer hebben.
Stel dat is 15% dan is dat minder dan de kostenreductie van die 5 uurtjes, ik verwacht dat die stroom 50% goedkoper is.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Met 45 graden aanvoer naar je buffer in plaats van 25-30 graden rechtstreeks je vloer in lever je fors in op het rendement wat de warmtepomp kan halen.
Maar dat is dan nog niet zo erg, als de stroom die je gebruikt om en nabij 10ct kost.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Over een heel jaar bezien ga je makkelijk 20-30% efficiëntie inleveren om telkens je buffervat te verwarmen tot een temperatuur waar je iets aan hebt.
Jawel, maar ik zoek volgens mij ook weer niet zo een extreme variant, bij veel accu systemen gaat het voornamelijk om de dure randjes die je eraf kan trimmen.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
En met 900m3 woning heb je ook echt geen buffer nodig om pendelen tegen te gaan, uitgaande van vloerverwarming in betonnen dekvloeren. Het beton is al een enorme buffer.
Maar dan wordt je huis dus gelijk warmer? Of pomp je daar zomaar zoveel kwh aan warmte energie bij dat het nauwelijks temperatuurstijging veroorzaakt?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Zinvoller lijkt mij om op goedkope uren wat extra warmte in de vloer te bufferen door middel van een tariefgestuurde regeling.
Met een investering van 3k heb je dat probleem voor 20 jaar gecovered.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Je krijgt dan alleen wel wat fluctuaties in de kamertemperatuur, omdat je tijdens de goedkoopste uurtjes "teveel" warmte in het beton pompt waardoor de kamertemperatuur hoger op zal lopen dan bij een continue regeling.
Het punt dat iedereen als het écht koud wordt tegelijkertijd de warmtepomp aan heeft...... Dat gaat met giga stroomprijzen tegemoet. Dat gaan die systemen gewoon incalculeren.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Vooral als het hard waait zijn de dynamische tarieven ook in de winter behoorlijk dynamisch.
Als je niet een minstens anderhalf tot twee keer zo grote warmtepomp neerzet als wat nodig is om je woning normaal te verwarmen, heb jij als het écht koud is geen capaciteit om je warmtebuffer voldoende op te laden om vervolgens een paar uur te overbruggen zonder dat de warmtepomp draait.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het punt dat iedereen als het écht koud wordt tegelijkertijd de warmtepomp aan heeft...... Dat gaat met giga stroomprijzen tegemoet. Dat gaan die systemen gewoon incalculeren.
Oneens, 40kwh is dan ook gewoon 10kwh stroom van 50 cent, = 5 euro. Die hou je in je zak bij die erge kou in ieder geval. En ook op die dagen zul je wel weer 5 uurtjes hebben die gewoon weer een stuk goedkoper zijn dan overig. (ok daarmee haal je het dan niet, maar toch).quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je niet een minstens anderhalf tot twee keer zo grote warmtepomp neerzet als wat nodig is om je woning normaal te verwarmen, heb jij als het écht koud is geen capaciteit om je warmtebuffer voldoende op te laden om vervolgens een paar uur te overbruggen zonder dat de warmtepomp draait.
En kun je dus ook niet of nauwelijks de prijs pieken ontwijken.
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan draait die niet 5 uurtjes efficiënt maar bijvoorbeeld 1 of 2 uurtjes, en later weer, en later nog een keer.
Dat is je vergelijk.
Dat is intensiever voor je warmtepomp, maar tevens is de stroom net wat duurder.
Gigantische buffervaten heb je sowieso niet snel nodig, maar lage temperatuur werkt blijkbaar beter, qua ruimte gaat het weinig uitmaken, als je er een hoekje voor reserveert van je woning is dat hoekje nou eenmaal gevuld.
Ok en van die paar uur wil ik 5 uur maken. Met dus wat buffercapaciteit.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.
Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
Het is hier gewoon jaar rond tussen de 21,5 en 22 in huis. Ik hoef verder nergens aan te denken. Dat vind ik prima comfortabel.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 22:28 schreef ludovico het volgende:
Ik zit nu op het warmtenet dus in theorie heb ik nu een installatie met infinite buffer.
Geen gezeur met stroompieken, of met trage verwarming vanwege te laag vermogen of wat dan ook, gewoon infinite verwarm vermogen en geen stroompiek, hatseflats.
Helaas is het veel te duur maarja, qua comfort lijkt het beter.
Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.
Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
Maar kun je dan niet gewoon een pelletkachel aanzetten als het heel koud is en daardoor stroom vrij prijzig is.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 22:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.
Dat de COP dan (veel)slechter is doet er minder toe.
Laat m lekker gaan, vind dat wel mooi, mensen die iets buiten de gebaande paden bedenken.
Mooiste was als je ook gas, pellets en hout verbranding aan de buffer toevoegt.
Dan ben je helemaal vrij qua inkoop en prijs, je kunt een enorme zak water in je kruipruimte kwijt.![]()
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.quote:Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).
Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.quote:Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).
Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Dit dus. Doordat je betonvloer constant op 20 graden blijft koelt je huis ook niet zo snel af ook niet wanneer de warmtepomp uitvalt.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:16 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Verklaar je nader. Ik begrijp je eerste alinea niet. Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Dat bereik je door voldoende afgifte oppervlak.
Chatgpt houdt geen rekening met accumulerend vermogen van een woning met betonvloer en stenen wanden denk ik. Dat is al een groot deel van de buffer die je zoekt.
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
Hangt echt van het merk en de serie af.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
En een 8kw model heeft echt een grotere compressor.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
De meeste, zeg ik ook.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hangt echt van het merk en de serie af.
De 8kW (SUZ-SWM80VA) die ik voor m'n 2e woning heb laten plaatsen heeft hetzelfde minimale vermogen als de 6kW.
Daarom toch de 8kW gekozen, destijds.
Van WeHeat zijn de specificaties van de blackbird 6kw nog niet bekend omdat hij nog niet in de verkoop is. De Blackbird 8kw kan een vermogen van minimaal 1.8kw leveren.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
Mee eens maar daarom moet je dan ook eigenlijk geen zone regeling nemen maar je hele huis naar 21 stoken.quote:Op maandag 24 juni 2024 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.
Minimaal vermogen is minstens zo belangrijk als het maximaal vermogen. Want het minimaal vermogen icm buffercapaciteit in de vloer bepaalt doorgaans de mate van pendelen.
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?quote:Op maandag 24 juni 2024 20:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De meeste, zeg ik ook.
Mitsubishi electric zit sowieso altijd wat (te) hoog in minimum vermogen. Maar die hebben dan (meestal) ook geen geregelde DC pomp.
Monoblocs waarvoor dit geldt:
Remeha, Daikin, Panasonic
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.quote:Op maandag 24 juni 2024 22:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?
Bij daikin zag ik idd andere waarden. Echter geen werelden van verschil.
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.quote:Op maandag 24 juni 2024 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.
Voor die olieretour heb je gewoon een oil return cyclus die iedere paar uur gedaan wordt wanneer de compressorfrequentie onder een bepaald niveau blijft. Dus wanneer de warmtepomp in voor- en najaar lange tijd op een laag vermogen staat te draaien.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Normaal stem je dat af op de gebruikte buitenunit.quote:Op maandag 24 juni 2024 23:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.
Hoe weet je trouwens wat een goede waarde is om hem op te zetten?
Zeker, ram in die bendequote:Op woensdag 3 juli 2024 17:28 schreef ludovico het volgende:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
Wat maakt mij het uit dat ik een super inefficiente warmtepomp ga inzetten en 75 graden warmte opstook?
Lekker man, buffervat x liter.
Als ik het goed begrepen heb, is de energiebelasting nog wel ¤0,1316 per kWh (incl. BTW).quote:Op woensdag 3 juli 2024 17:28 schreef ludovico het volgende:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
Wat maakt mij het uit dat ik een super inefficiente warmtepomp ga inzetten en 75 graden warmte opstook?
Lekker man, buffervat x liter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |