Aah, op die manierquote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Keuken, vloeren iedere 20-25 jaar , cv iedere 15-20 jaar, buiten schilderwerk iedere 5-7 jaar, etc.
Grote verbouwingen vinden vaak plaats bij een verhuizing maar dat betekent niet dat er geen kosten aan zijn, ook dat moet uiteindelijk betaald worden (evt met een hogere hypotheek).
Een willekeurige jaren 70 woning is door de jaren heen makkelijke 2-3x gerenoveerd, meer dan de oorspronkelijke bouw kosten
Denk dat een gros van de huizen niks aan gebeurd is sinds de bouw, kijk maar eens op funda: soms zelfs noodzakelijk onderhoud als goten en schilderwerk is al jaren niks gebeurd en binnen nog gewoon houten plafonds en schrootjes.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Keuken, vloeren iedere 20-25 jaar , cv iedere 15-20 jaar, buiten schilderwerk iedere 5-7 jaar, etc.
Grote verbouwingen vinden vaak plaats bij een verhuizing maar dat betekent niet dat er geen kosten aan zijn, ook dat moet uiteindelijk betaald worden (evt met een hogere hypotheek).
Een willekeurige jaren 70 woning is door de jaren heen makkelijke 2-3x gerenoveerd, meer dan de oorspronkelijke bouw kosten
Klopt, ik woon in een jaren zestig wijk, en kijk wel eens op Funda wat huizen in de buurt doen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Denk dat een gros van de huizen niks aan gebeurd is sinds de bouw, kijk maar eens op funda: soms zelfs noodzakelijk onderhoud als goten en schilderwerk is al jaren niks gebeurd en binnen nog gewoon houten plafonds en schrootjes.
Dat is een bak geld...quote:Op woensdag 29 mei 2024 13:52 schreef Piles het volgende:
Vandaag nog een offerte voor monoblock, boiler, buffer en vloerverwarming voor onze tussenwoning. Niks bijzonders zou je zeggen.
¤21.000![]()
quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een bak geld...
Wat is het aandeel "vloerverwarming" op die kosten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk![]()
quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:24 schreef Piles het volgende:
[..]Warmteverliesberekening is op zich nuttig maar in de praktijk kan je met historisch gasverbruik ook een heel eind komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk
Koevlaas formule:
(jaarlijks gasverbruik in m3 x 8) / 1.650 =
Dus wat daar uit rolt als waarde (doorgaans afgerond naar boven) is dan het vermogen voor je warmtepomp in kW en dat zal je ook minimaal nodig hebben aan afgiftevermogen voor je (vloer)verwarming.
Ja dat is allemaal al gedaan (900m³ = 4.36 = 5kW WP). Het plan ligt er al, daarom vinden de meeste installateurs met hun standaard-hybride-geneuzel mijn project niet interessant. Dus we gaan het grotendeels zelf doenquote:Op woensdag 29 mei 2024 14:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warmteverliesberekening is op zich nuttig maar in de praktijk kan je met historisch gasverbruik ook een heel eind komen.
Koevlaas formule:
(jaarlijks gasverbruik in m3 x 8) / 1.650 =
Dus wat daar uit rolt als waarde (doorgaans afgerond naar boven) is dan het vermogen voor je warmtepomp in kW en dat zal je ook minimaal nodig hebben aan afgiftevermogen voor je (vloer)verwarming.
Als je handig bent, secuur werkt en goed op de details let zou een monoblock installeren wel zelf te doen moeten zijn.quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:31 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja dat is allemaal al gedaan (900m³ = 4.36 = 5kW WP). Het plan ligt er al, daarom vinden de meeste installateurs met hun standaard-hybride-geneuzel mijn project niet interessant. Dus we gaan het grotendeels zelf doen
Ja WP en WPB doen we zelf (misschien alleen dagje loodgieter voor wat leidingwerk).quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je handig bent, secuur werkt en goed op de details let zou een monoblock installeren wel zelf te doen moeten zijn.
Dat laten we inderdaad door de vloerleverancier doen, maar dat valt qua kosten allemaal wel mee.quote:Vloerverwarming is wat pittiger maar dat hoeft dan ook geen 20k te kosten idd.
[..]Whut? Materiaaltoeslag? Hoezo? Er is toch gewoon een materiaalprijs benoemd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk
En ¤1500 voor een warmteverliesberekening? Ruim 2 dagen werk rekenen voor iets wat veel minder dan een halve dag kost, als het überhaupt al nodig is?
[..]Zo gek is het niet behalve de post Wvb.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen de beste meneer langskwam om het plan door te nemen wist ik al dat ze deze opdracht überhaupt niet wilden hebben. En dan is dit ook een manier natuurlijk
Met complete vloerverwarming infresen, egaliseren en nieuwe vloer.Vakman pur sang
Nou ja de toeslag op toeslag is nogal fors.quote:Op woensdag 29 mei 2024 16:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo gek is het niet behalve de post Wvb.
Met complete vloerverwarming infresen, egaliseren en nieuwe vloer.
Het is vrij fors maar wel gangbaar voor een (middel)grote installateurquote:Op dinsdag 4 juni 2024 21:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nou ja de toeslag op toeslag is nogal fors.
En toeslag materiaal en toeslag winst en risico.
Bij aanbestedingen of meerwerk van grote projecten. Niet bij offertes richting particulieren.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 22:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is vrij fors maar wel gangbaar voor een (middel)grote installateur
Tweede offerte komt ook rond die 13k voor aftrek subsidie uit. 10k na aftrek.quote:Op maandag 20 mei 2024 10:36 schreef archito het volgende:
Ik ben me ook aan het oriënteren op de warmtepomp. Los van specs klinkt de Blackbird van Weheat interessant omdat deze liggend geplaatst kam worden op de aanbouw. We hebben niet zoveel andere mogelijkheden. Daarnaast scheelt een monoblock buiten veel ruimte op zolder.
Een eerste offerte is 13k (subsidie gaat er nog af) maar bij het nog te plannen huisbezoek wordt een offerte op maat gemaakt. Over 2 weken komt nog een ander lokaal bedrijf langs om een offerte te maken.
Ik heb wel het idee dat all electric slimmer is aangezien we maar 900 kuub gebruiken, redelijk tot goed geïsoleerd hebben en vloerverwarming beneden. We twijfelen nog wel aan het formaat van het buffervat, we douchen allebei niet veel en lang maar hebben de komende 20 jaar wel een opgroeiend gezin. 200 liter lijkt me dan wel voldoende, kleiner heeft WeHeat niet.
Er zou nog wel sprake zijn van een 6kw blackbird warmtepomp die binnenkort zou verschijnen, 8kw lijkt voor ons wat veel.
Is wel duur hoor.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:14 schreef archito het volgende:
[..]
Tweede offerte komt ook rond die 13k voor aftrek subsidie uit. 10k na aftrek.
Dus we gaan voor degene die op ons het beste overkwam en hebben ook meteen besloten om het door te zetten. Een interessante investering die zich wel terugverdient denk ik.
Twijfel alleen nog of de 8kw overkill is voor onze 800 kuub gasverbruik en wat daar de nadelen van kunnen zijn.
Ik begrijp van Weheat dat ze die overkill opvangen met een buffervat.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:14 schreef archito het volgende:
[..]
Dus we gaan voor degene die op ons het beste overkwam en hebben ook meteen besloten om het door te zetten. Een interessante investering die zich wel terugverdient denk ik.
Twijfel alleen nog of de 8kw overkill is voor onze 800 kuub gasverbruik en wat daar de nadelen van kunnen zijn.
Ik zal er nog eens specifiek naar vragen bij de installateur. Ben wel benieuwd hoe de blackbird dat doet.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik begrijp van Weheat dat ze die overkill opvangen met een buffervat.
Nadeel van teveel vermogen is dat de warmtepomp gaat pendelen.
Moderne warmtepompen kunnen dan wel in vermogen terugschakelen on pendelen te voorkomen.
DeWarmte gebruikt dat argument om hun pomp zonder buffervat te leveren.
Als ik de offerte bekijk gaat de helft naar de overige onderdelen zoals aansluitmateriaal, boiler etc en natuurlijk arbeid.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is wel duur hoor.
Voor 7-8K (voor subsidie) heb je een Daikin EBLA06E3V3 monobloc.
Geïnstalleerd en al.
Deze heeft 6KW bij -7C en een veel lager minimum vermogen (270 W electrisch)
Past beter bij je woning (800m3 verbruik)
Is goedkoper en sneller terugverdient
Gaat langer mee.
De blackbird is eigenlijk een 10 Kw, let daarmee op.
Of krijg je een opstelling met warmwater?quote:Op zondag 16 juni 2024 22:45 schreef archito het volgende:
[..]
Als ik de offerte bekijk gaat de helft naar de overige onderdelen zoals aansluitmateriaal, boiler etc en natuurlijk arbeid.
Ik zie geen 6k aan ruimte in de offerte als ik voor een goedkopere warmtepomp ga.
Yes, all electric met 200 liter SSW boiler.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of krijg je een opstelling met warmwater?
Ah zo, die doet normaal zo’n 10,5K op Daikin.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:55 schreef archito het volgende:
[..]
Yes, all electric met 200 liter SSW boiler.
8kW is overbemeten voor 800m3 gas. Een maatje kleiner is beter wat dat betreft. Weheat komt binnenkort met een 6kW variant van de Blackbird op de markt. Dit jaar als het goed is nog. Die past beter bij je woning.quote:Op zondag 16 juni 2024 22:14 schreef archito het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |