abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213625286
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 22:38 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dat klopt niet. Voor nieuwbouw gaat men over het algemeen van -10 uit of soms -7 zelfs.
[..]
Voor 8k krijg je geen all electric wp meer lijkt het. 14 tot 15k is eerder realistisch. Hybride is niks mis mee wat mij betreft. 70 tot 80% besparen op gas met een fors lagere investering dan voor een all electric zorgt alsnog voor een hele mooie besparing op jaarbasis.
Je bespaart misschien 70-80% op de leverkosten, maar je betaalt nog steeds ongeveer 4.500 euro aan vastrecht gedurende 15 jaar terwijl de meerprijs er nauwelijks is (boiler kost ongeveer net zoveel als een cv ketel).

Dus hybride kost 20-30% van je leverkosten + 4500 euro vaste kosten + onderhoud cv ketel + aanschaf cv ketel.
pi_213625413
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2024 09:30 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Je bespaart misschien 70-80% op de leverkosten, maar je betaalt nog steeds ongeveer 4.500 euro aan vastrecht gedurende 15 jaar terwijl de meerprijs er nauwelijks is (boiler kost ongeveer net zoveel als een cv ketel).

Dus hybride kost 20-30% van je leverkosten + 4500 euro vaste kosten + onderhoud cv ketel + aanschaf cv ketel.
Klopt. Toch zal hybride vaak een oplossing zijn door een suboptimaal afgiftesysteem of ruimtegebrek in een woning.

Onderhoudscontracten voor een wp komen er ook steeds meer trouwens.
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 08:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ontwerp temperatuur is idd -10. Maar apart dat hybride goedkoper is. Daar zitten exact dezelfde componenten in plus een CV ketel en extra regeltechniek. Ik zou zelf altijd full electric gaan en het ding in Spanje kopen. Voor veel huizen is 8kw een redelijk sweetspot tussen terugmoduleren en vermogen. Voor het geval dat het echt koud wordt leg wat aparte groepen aan en koop electrische mobiele radiatoren.
Er zit wel wat verschil in, vaak andere buitenunits die afgeleid zijn van airco's bijvoorbeeld. En geen tapwaterboiler met bijbehorend installatiewerk of een binnendeel met hydraulische componenten die aangesloten moeten worden. Vandaar de lagere prijs.
pi_213625446
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 09:44 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Klopt. Toch zal hybride vaak een oplossing zijn door een suboptimaal afgiftesysteem of ruimtegebrek in een woning.

Onderhoudscontracten voor een wp komen er ook steeds meer trouwens.
[..]
Zonder goed afgiftesysteem inderdaad, maar dat is ook een kwestie van jezelf goed inlezen, veel mensen plaatsen een nieuwe keuken van 30-40k en een leuke vloer, dan is 5k voor vloerverwarming peunuts.
pi_213625561
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 09:49 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Zonder goed afgiftesysteem inderdaad, maar dat is ook een kwestie van jezelf goed inlezen, veel mensen plaatsen een nieuwe keuken van 30-40k en een leuke vloer, dan is 5k voor vloerverwarming peunuts.
Alsof iedereen die bedragen zomaar heeft liggen. 5k is voor veel mensen al heel erg veel geld waar serieus voor gespaard moet worden.
pi_213625818
Ik ben me ook aan het oriënteren op de warmtepomp. Los van specs klinkt de Blackbird van Weheat interessant omdat deze liggend geplaatst kam worden op de aanbouw. We hebben niet zoveel andere mogelijkheden. Daarnaast scheelt een monoblock buiten veel ruimte op zolder.

Een eerste offerte is 13k (subsidie gaat er nog af) maar bij het nog te plannen huisbezoek wordt een offerte op maat gemaakt. Over 2 weken komt nog een ander lokaal bedrijf langs om een offerte te maken.

Ik heb wel het idee dat all electric slimmer is aangezien we maar 900 kuub gebruiken, redelijk tot goed geïsoleerd hebben en vloerverwarming beneden. We twijfelen nog wel aan het formaat van het buffervat, we douchen allebei niet veel en lang maar hebben de komende 20 jaar wel een opgroeiend gezin. 200 liter lijkt me dan wel voldoende, kleiner heeft WeHeat niet.

Er zou nog wel sprake zijn van een 6kw blackbird warmtepomp die binnenkort zou verschijnen, 8kw lijkt voor ons wat veel.
pi_213626823
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 10:36 schreef archito het volgende:
Ik ben me ook aan het oriënteren op de warmtepomp. Los van specs klinkt de Blackbird van Weheat interessant omdat deze liggend geplaatst kam worden op de aanbouw. We hebben niet zoveel andere mogelijkheden. Daarnaast scheelt een monoblock buiten veel ruimte op zolder.

Een eerste offerte is 13k (subsidie gaat er nog af) maar bij het nog te plannen huisbezoek wordt een offerte op maat gemaakt. Over 2 weken komt nog een ander lokaal bedrijf langs om een offerte te maken.

Ik heb wel het idee dat all electric slimmer is aangezien we maar 900 kuub gebruiken, redelijk tot goed geïsoleerd hebben en vloerverwarming beneden. We twijfelen nog wel aan het formaat van het buffervat, we douchen allebei niet veel en lang maar hebben de komende 20 jaar wel een opgroeiend gezin. 200 liter lijkt me dan wel voldoende, kleiner heeft WeHeat niet.

Er zou nog wel sprake zijn van een 6kw blackbird warmtepomp die binnenkort zou verschijnen, 8kw lijkt voor ons wat veel.
Als vind ik ze van al die startups de beste. Ik vind de warmtepomp wel te duur en snap niet waarom je deze zou kiezen tov een normale monobloc in bv antraciet?
De constructie met deze stortbuien is gewoon niet de beste.
Laat staan als we eens weer en dik pak sneeuw krijgen.
Vakman pur sang
pi_213626835
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 10:04 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Alsof iedereen die bedragen zomaar heeft liggen. 5k is voor veel mensen al heel erg veel geld waar serieus voor gespaard moet worden.
Uiteraard. Maar als je dat niet als buffer hebt voor een eigen huis dan heb je wel een uitdaging.
pi_213627111
quote:

[..]
En dan zou je een energiebespaarlening kunnen nemen en dan gelijk een WP nemen met PV en gelijk lagere maandlasten hebben.

Al was dit 5 jaar terug beter, gelijk 0% rente en volledige saldering zonder terugleverboetes dan had je 0 energiekosten tegen een keer ¤150 pm terugbetaling 10 jr lang.

Als al die arme Telegraaf lezers dat hadden gedaan ipv klagen waren ze nu veel rijker
Vakman pur sang
pi_213627163
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 10:36 schreef archito het volgende:

Het is een boilervat, buffervat is wat anders.

En neem 300 liter. Die kan je dan op een lagere temperatuur zetten wat je warmtepomp veel efficiënter kan maken.
pi_213627210
Hier komt een Panasonic 5kW monoblock voor de (vloer)verwarming en een Atlantic Explorer v4 270l voor SWW. Bewust apart ivm leidingwerk en monoblock die s zomers uit blijft en niet gaat pieken bij SWW-vraag.
Wel zelf aanleggen, want anders onbetaalbaar of enorme wachtlijst.
pi_213627884
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:30 schreef Piles het volgende:
Hier komt een Panasonic 5kW monoblock voor de (vloer)verwarming en een Atlantic Explorer v4 270l voor SWW. Bewust apart ivm leidingwerk en monoblock die s zomers uit blijft en niet gaat pieken bij SWW-vraag.
Wel zelf aanleggen, want anders onbetaalbaar of enorme wachtlijst.
Je bent je er wel bewust van dat je een aantal uren per dag herrie in je huis gaat krijgen?
pi_213628409
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 14:40 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Je bent je er wel bewust van dat je een aantal uren per dag herrie in je huis gaat krijgen?
Zeker, vriend van me heeft dezelfde opstelling, daar ben ik al een keer gaan luisteren :)
pi_213628788
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 14:40 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Als je aan en afvoer aansluit met akoestisch geïsoleerde buis en hij staat in een onbewoonde ruimte hoor je precies helemaal niks.
Waar komt dit toch vandaan?
Vakman pur sang
pi_213628808
:-knip- verkeerde topic

[ Bericht 94% gewijzigd door Lospedrosa op 20-05-2024 16:45:44 ]
Vakman pur sang
pi_213628817
-knip- verkeerde topic

[ Bericht 80% gewijzigd door Lospedrosa op 20-05-2024 16:46:01 ]
Vakman pur sang
pi_213628842
Grootste / enige geluid komt overigens van het ventiel in de aanzuigbuis. Hoe verder je die open draait, hoe stiller. Zonder ventiel hoor je amper iets.
De mv maakt net zoveel geluid, en de cv ketel overigens ook...
pi_213629648
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:26 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het is een boilervat, buffervat is wat anders.

En neem 300 liter. Die kan je dan op een lagere temperatuur zetten wat je warmtepomp veel efficiënter kan maken.
Ja dat bedoel ik, ken het verschil maar te snel getypt. 😉

Ik twijfel wel een beetje aan het gewicht op onze zolder met houten vloeren die minimaal gedimensioneerd zijn. 350kg (inclusief eigen gewicht) is aardig wat.
pi_213629662
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2024 12:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als vind ik ze van al die startups de beste. Ik vind de warmtepomp wel te duur en snap niet waarom je deze zou kiezen tov een normale monobloc in bv antraciet?
De constructie met deze stortbuien is gewoon niet de beste.
Laat staan als we eens weer en dik pak sneeuw krijgen.
Die wordt dan behoorlijk in your face vanuit ons stadstuintje. Vond het wel een mooi alternatief, niet iedereen vind uiterlijk belangrijk maar ik wel.

Mij lijkt de liggende variant toch ook uitvoerig getest, maar zal er specifiek naar vragen.
pi_213630159
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 18:01 schreef archito het volgende:

[..]

Ik twijfel wel een beetje aan het gewicht op onze zolder met houten vloeren die minimaal gedimensioneerd zijn. 350kg (inclusief eigen gewicht) is aardig wat.
Dat klopt, maar ik neem aan dat hij bij een muur komt te staan? Als dat ook nog net de muur is waar de balken ingelegd zijn dan zit het gewicht zo dicht bij de muur dat ik me er niet zo druk over zou maken. Eventueel 2 platen 18mm underlayment er onder om t gewicht over een paar balken te verdelen.
pi_213630511
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 18:54 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Dat klopt, maar ik neem aan dat hij bij een muur komt te staan? Als dat ook nog net de muur is waar de balken ingelegd zijn dan zit het gewicht zo dicht bij de muur dat ik me er niet zo druk over zou maken. Eventueel 2 platen 18mm underlayment er onder om t gewicht over een paar balken te verdelen.
Ja klopt, heb hem nu bedacht tegen de steens-/anderhalfsteens muur met de buren. Recht boven de oplegging is het meest gunstig inderdaad. Op termijn bouw ik er dan een kast omheen dus die underlayment verdwijnt dan in de plint van de kast.

Bij de andere 3 zijden van de zolder is het dak 45 graden schuin tot de vloer. En midden op zolder dragen de balken af op een wand die midden op de eerste verdieping staat. Die rust op stalen liggers die weer afdragen op een halfsteens muur op de begane grond. Die belast ik liever niet nog extra.
  maandag 20 mei 2024 @ 20:24:32 #196
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_213631154
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 18:01 schreef archito het volgende:

[..]

En een thermische batterij voor SWW? Geen idee wat de kenners er van vinden maar klinkt interessant voor kleine ruimtes.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_213642588
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En dan zou je een energiebespaarlening kunnen nemen en dan gelijk een WP nemen met PV en gelijk lagere maandlasten hebben.

Al was dit 5 jaar terug beter, gelijk 0% rente en volledige saldering zonder terugleverboetes dan had je 0 energiekosten tegen een keer ¤150 pm terugbetaling 10 jr lang.

Als al die arme Telegraaf lezers dat hadden gedaan ipv klagen waren ze nu veel rijker
Vergeet woningwaarde verhoging niet.
pi_213672358
quote:

[..]
Als 5k al teveel geld is dan kun je beter geen huis kopen maar blijven huren.

Onderhoud is 1% per jaar dus voor een gemiddelde woning zit je zo aan de 5k per jaar voor onderhoud.
pi_213674193
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 23:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Als 5k al teveel geld is dan kun je beter geen huis kopen maar blijven huren.

Onderhoud is 1% per jaar dus voor een gemiddelde woning zit je zo aan de 5k per jaar voor onderhoud.
Elk jaar 5.000 aan onderhoud?

Waaraan?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_213674712
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Elk jaar 5.000 aan onderhoud?

Waaraan?
Keuken, vloeren iedere 20-25 jaar , cv iedere 15-20 jaar, buiten schilderwerk iedere 5-7 jaar, etc.
Grote verbouwingen vinden vaak plaats bij een verhuizing maar dat betekent niet dat er geen kosten aan zijn, ook dat moet uiteindelijk betaald worden (evt met een hogere hypotheek).

Een willekeurige jaren 70 woning is door de jaren heen makkelijke 2-3x gerenoveerd, meer dan de oorspronkelijke bouw kosten :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')