abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 2 december 2023 @ 10:31:02 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211493976
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211494057
Ik hoor van iedereen om me heen, minimaal eens per uur een defrost.
Dit wordt geen maand met hoge COPs ~O>
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 2 december 2023 @ 11:27:56 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211494341
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik hoor van iedereen om me heen, minimaal eens per uur een defrost.
Dit wordt geen maand met hoge COPs ~O>
Ik denk 't wel :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211494440
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik hoor van iedereen om me heen, minimaal eens per uur een defrost.
Dit wordt geen maand met hoge COPs ~O>
Het is wel leuk om met COP / sCOP te rekenen om het rendement van je warmtepomp te achterhalen.
Maar uiteindelijk reken je geen COP's af maar kWh's, dus zolang dat binnen de perken blijft valt het wel wat mee.

24kWh klinkt voor velen misschien als veel maar omgerekend naar aardgas (met 9,77kWh per m3) is het maar 2,46m3 aardgas.

Reken je met het rendement van de STEG centrale die de stroom voor m'n warmtepomp produceert (met gemiddeld 55% rendement), dan zat ik gisteren energetisch op een equivalent van 4,47m3 aardgas. En dat is voor een vrijstaande woning uit 2003 keurig, zeker met de vorst en sneeuw hier in het noorden.

Maar er zat ook nog eigen zonnestroom in (23kWh gisteren) dus netto hoefde er minder stroom van buitenaf in.

pi_211499642
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik hoor van iedereen om me heen, minimaal eens per uur een defrost.
Dit wordt geen maand met hoge COPs ~O>
Och, de voorspellingen van volgende week gaan alweer richting 10 graden middagtemperatuur met nachten die ook ruim boven het vriespunt blijven. Dan komt het wel weer goed.

Uiteindelijk gaat het om jaarverbruik. Een gemiddelde woning op gas met een gemiddeld jaarverbruik zit rond de 0,5m³ per graaddag. Dan zit je met huidige buitentemperatuur op pakweg 10 kuub per dag wanneer je het binnen op ongeveer 20 graden wil houden.

Dan stook ik liever 25-30kWh weg met een warmtepomp die er lekker tegenaan moet. Maar waarbij overdag ook nog een deel van de energie van onze eigen zonnepanelen komt.
pi_211503804
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dus die 1000 euro is met allerlei voorwaarden wat niet vermeld is. Dan is mij dat duidelijk dat die 4000 tot 6000 euro wel realistisch is.
Is dit nou een aanval op mij? Ik hoef helemaal geen voorwaardes te vermelden, ik praat van uit mijn eigen situatie. Ik plaats dat ding zelf en hoef dus niemand te betalen om hem te plaatsen, dus voor mij komt ie rond dat bedrag uit.

In jouw situatie kan dat natuurlijk anders zijn.


Je moet het een installateur makkelijk maken, je koopt zelf die warmtepomp boiler, tilt hem naar boven met wat vienden, stuurt wat installateurs een duidelijke mail met alle info die ze nodig hebben, veel fotos en duidelijk maken dat je zorgt dat de boiler al op zn plek staat. Dan moet je iemand kunnen vinden die m voor 1000-1500 installeert.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 13:31:01 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211505144
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 12:03 schreef Makrolon het volgende:
Je moet het een installateur makkelijk maken, je koopt zelf die warmtepomp boiler, tilt hem naar boven met wat vienden, stuurt wat installateurs een duidelijke mail met alle info die ze nodig hebben, veel fotos en duidelijk maken dat je zorgt dat de boiler al op zn plek staat. Dan moet je iemand kunnen vinden die m voor 1000-1500 installeert.
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs doorgaans niets te maken willen hebben met materialen die zij zelf niet ingekocht en/of geleverd hebben. Ook als het dezelfde materialen/middelen zijn die men zelf gebruikt.
pi_211522226
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs doorgaans niets te maken willen hebben met materialen die zij zelf niet ingekocht en/of geleverd hebben. Ook als het dezelfde materialen/middelen zijn die men zelf gebruikt.
Aah dat valt wel mee als je een kleine zelfstandige kunt vinden.
Vakman pur sang
pi_211719715
https://www.weheat.nl/

Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!


Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.


Kent iemand deze waterpomp?
  zondag 24 december 2023 @ 14:14:26 #10
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_211729454
Hier gisteren nog weer een kleine verrassing dat de CV er mee stopte, kon gelukkig nog gemaakt worden, maar de CV is wel aan vervanging toe. Remeha Calenta uit 2010 die wat zweet.

Ik ben al aan het oriënteren en heb een offerte liggen, maar mijn CV onderhoudsbedrijf wil graag naar een Yutaki 2.5 hybrid. Maar aangezien mijn CV ook vervangen moet worden wil ik liever naar een all electric. Overigens ben ik qua onderhoud en service echt tevreden over ze, maar ik ben nog in overleg over het type warmtepomp.

Persoonlijk wil ik deze (Nefit Bosch monoblock Compress 5800i AW) op mijn dak. Mijn huidige CV ketel staat ook vlak onder het dak en ik heb ruimte zat voor een binnenunit en kan dan met de compacte versie van de AWR op het dak. Ook deze met R290 als koudemiddel.

Heeft er iemand hier al ervaring met de 5800i of enig idee van de prijzen?

update- De Compress 5800i AWR dakwarmtepomp komt in 2024 op de markt. -> Dit schuift al sinds Q3 2023 zover ik weet. Dus ik denk dat er nog geen ervaringen zijn...
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_211729570
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.weheat.nl/

Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!


Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.


Kent iemand deze waterpomp?
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.
Opzich lijkt het een leuk product.
Wel pure marketing gasten met veel blabla maar geen goed databoek van de unit, dat is jammer.
Maar het kan best wat zijn.
Vakman pur sang
pi_211730049
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 14:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.
Opzich lijkt het een leuk product.
Wel pure marketing gasten met veel blabla maar geen goed databoek van de unit, dat is jammer.
Maar het kan best wat zijn.
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211730230
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......
Geluidstests zijn 49dba op 1 meter
Vakman pur sang
pi_211730664
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Geluidstests zijn 49dba op 1 meter
het gaat om de lage toon, die is heel storend, tenminste dat vond ik.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211730677
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 16:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het gaat om de lage toon, die is heel storend, tenminste dat vond ik.
Je hebt deze unit ?
Vakman pur sang
pi_211730694
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 16:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je hebt deze unit ?
wat denk je zelf? :')
ze maken allemaal herrie vanwege de ventilator en compressor.

Die dingen zie ik altijd zo ver mogelijk van een bewoonde ruimte af staan en dat heb ik zelf ook gedaan in mijn vorige huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211730798
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat denk je zelf? :')
ze maken allemaal herrie vanwege de ventilator en compressor.

Die dingen zie ik altijd zo ver mogelijk van een bewoonde ruimte af staan en dat heb ik zelf ook gedaan in mijn vorige huis.
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?
Ik denk wel dat op een dak het geluid wel meer door dreunt dan aan de gevel.
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 14:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.
Opzich lijkt het een leuk product.
Wel pure marketing gasten met veel blabla maar geen goed databoek van de unit, dat is jammer.
Maar het kan best wat zijn.
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.
Eerst wordt het de grond in gestampt, maar uiteindelijk wel wat milder, en gaaf dat het bedrijf ook reageert.

Op zich heb ik wel een zwak voor dit soort initiatieven, en ze zijn vaak voordeliger dan de gevestigde merken.

Maar hoe zit het over 15 jaar met zo'n bedrijf?
Krijgen we dan VanMoof toestanden?
pi_211730915
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat denk je zelf? :')
ze maken allemaal herrie vanwege de ventilator en compressor.

Die dingen zie ik altijd zo ver mogelijk van een bewoonde ruimte af staan en dat heb ik zelf ook gedaan in mijn vorige huis.
Als niet gebruiker is het beter dat je dan niet reageert
Vakman pur sang
pi_211730921
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.weheat.nl/

Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!


Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.


Kent iemand deze waterpomp?
Ik heb hem laatst bekeken op de Energiebeurs in Den Bosch. Mooi apparaat, zag er degelijk uit.

quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......
Onder de pootjes heeft men trillingsdempers ingebouwd. Hij kon er best flexibel op bewegen dus met resonantie zit het goed verwacht ik. Met m'n eigen monoblockje op het houten dak hebben we al amper overlast, met deze unit verwacht ik dat het beter is. Deels ook vanwege de oppervlakte van de unit, het gewicht is breder verdeeld dan over 2 big foots.
pi_211730930
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?
Ik denk wel dat op een dak het geluid wel meer door dreunt dan aan de gevel.
[..]
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.
Eerst wordt het de grond in gestampt, maar uiteindelijk wel wat milder, en gaaf dat het bedrijf ook reageert.

Op zich heb ik wel een zwak voor dit soort initiatieven, en ze zijn vaak voordeliger dan de gevestigde merken.

Maar hoe zit het over 15 jaar met zo'n bedrijf?
Krijgen we dan VanMoof toestanden?
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.
Maar ook voor Factory Zero.

(Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voor een WP moet denken aan 6-10jaar Max)
Vakman pur sang
pi_211731126
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 16:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.
Maar ook voor Factory Zero.

(Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voor een WP moet denken aan 6-10jaar Max)
Na 6 jaar nieuwe pomp?
Dan kan ik beter een pellet kachel kopen :7
pi_211731191
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:

Maar hoe zit het over 15 jaar met zo'n bedrijf?
Krijgen we dan VanMoof toestanden?
Dat is ook het eerste wat ik dacht.
Horizontaal design, wie bedenkt dit voor Nederland?

Als ik er dan aan moet dan ga ik liever na een gerenommeerde fabrikant.
Met je Gazelle ben je ook beter uit dan met je vanmoof
pi_211731715
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 17:18 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Dat is ook het eerste wat ik dacht.
Horizontaal design, wie bedenkt dit voor Nederland?

Als ik er dan aan moet dan ga ik liever na een gerenommeerde fabrikant.
Met je Gazelle ben je ook beter uit dan met je vanmoof
Ben ik ook wel geneigd te denken maar zo kan geen enkel bedrijf ooit een nieuw product op de markt brengen.
Ja dat is een risico en dat kan altijd misgaan.

Maar een verticale unit en in zwart is juist ideaal in nederland, wand veel woningen met wel een platdak maar geen ruimte om het huis.
En het ontwerp kan idd veel schelen in geluid.

De grotere chillers en warmtepompen zijn al 40+ jaar verticaal. Wat is daar mis mee dan?
Vakman pur sang
pi_211731807
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ben ik ook wel geneigd te denken maar zo kan geen enkel bedrijf ooit een nieuw product op de markt brengen.
Ja dat is een risico en dat kan altijd misgaan.

Maar een verticale unit en in zwart is juist ideaal in nederland, wand veel woningen met wel een platdak maar geen ruimte om het huis.
En het ontwerp kan idd veel schelen in geluid.

De grotere chillers en warmtepompen zijn al 40+ jaar verticaal. Wat is daar mis mee dan?
Met het eerste argument ben ik het wel eens.
Tja, waarom gebruikt men hier in het algemeen een verticaal design?
Sneeuw misschien?
Ik weet dat je er een sneeuwdeflector op kan monteren, goed voor de efficiëntie van de ventilator. Beetje het paard achter de wagen spannen. ;)
Zwart is nu ook meteen niet zo heel innovatief, dat kun je met een spuitbusje van een tientje ook oplossen.

Maar goed, het is mijn persoonlijke overweging mocht ik er 1 aanschaffen.
Misschien ben ik wel een beetje conservatief. :7
pi_211732025
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?
Ik denk wel dat op een dak het geluid wel meer door dreunt dan aan de gevel.
[..]
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.
Eerst wordt het de grond in gestampt, maar uiteindelijk wel wat milder, en gaaf dat het bedrijf ook reageert.

Op zich heb ik wel een zwak voor dit soort initiatieven, en ze zijn vaak voordeliger dan de gevestigde merken.

Maar hoe zit het over 15 jaar met zo'n bedrijf?
Krijgen we dan VanMoof toestanden?
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 19:17:36 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211732140
Is zo'n buitenunit van een warmtepomp wezenlijk anders dan de buitenunit van een airco? Qua geluidsontwikkeling?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211732302
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
Is zo'n buitenunit van een warmtepomp wezenlijk anders dan de buitenunit van een airco? Qua geluidsontwikkeling?
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.
De monoblocs zijn uitgebreid met een pomp en warmtewisselaar.
Vakman pur sang
pi_211732320
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Bemoei je er niet mee kakelkip
Vakman pur sang
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 19:44:00 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211732409
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.
De monoblocs zijn uitgebreid met een pomp en warmtewisselaar.
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211732458
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.
Tegen een muur van een slaapkamer? Geen probleem.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 20:05:44 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211732709
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.
Tegen een muur van een slaapkamer? Geen probleem.
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.

Huidige huis zitten ze ook tegen een slaapkamermuur aan, maar op die slaapkamer slaapt niemand.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 24 december 2023 @ 20:28:29 #32
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211732943
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 20:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.

Huidige huis zitten ze ook tegen een slaapkamermuur aan, maar op die slaapkamer slaapt niemand.
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon? :P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 20:29:48 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211732967
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 20:28 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon? :P
:D _!
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211734362
Hoe zit dat eigenlijk met buffervaten.
Als ik websites er op nalees, dan is dat een must, omdat de warmtepomp dan lange sessies kan draaien en niet meteen op de warmtevraag hoeft te reageren, en dat er voldoende capaciteit is om de buitenunit te ontdooien zonder dat het binnen afkoelt. Verder zou het pendelen beter bestrijden, wat dan weer beter is voor de levensduur.


Maar op bijvoorbeeld tweakers begreep ik dat als je vloerverwarming voldoende volume heeft een buffervat niet nodig is, en ook bij hybride warmtepompen met weinig watervolume in de vloerverwarming of convectoren is een buffervat niet nodig, omdat de cv dan kan bijspringen.
Een buffervat zou dan het rendement juist verlagen.

Maar wat is het nu?
pi_211734519
Zonder vloerverwarming absoluut aan te raden.
Met een volledige etage aan vloerverwarming (in beton gestort) niet nodig. Toen er in ons programma nog geen nachtverlaging zat, draaide met temperaturen onder de 12 a 13 graden de warmtepomp vol-continue.

Tijdens een defrost is in huis niet merkbaar dat er energie uit de vloer (vloerverwarming) onttrokken wordt. 20cm beton koelt niet zomaar even af.
pi_211734830
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 22:13 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met buffervaten.
Als ik websites er op nalees, dan is dat een must, omdat de warmtepomp dan lange sessies kan draaien en niet meteen op de warmtevraag hoeft te reageren, en dat er voldoende capaciteit is om de buitenunit te ontdooien zonder dat het binnen afkoelt. Verder zou het pendelen beter bestrijden, wat dan weer beter is voor de levensduur.


Maar op bijvoorbeeld tweakers begreep ik dat als je vloerverwarming voldoende volume heeft een buffervat niet nodig is, en ook bij hybride warmtepompen met weinig watervolume in de vloerverwarming of convectoren is een buffervat niet nodig, omdat de cv dan kan bijspringen.
Een buffervat zou dan het rendement juist verlagen.

Maar wat is het nu?
Is al een heel verschil of het buffervat in serie of parallel staat.
In serie is geen probleem maar met voldoende water inhoud heeft het ook geen nut.

Parallel aangesloten betekent een 2e pomp (systeempomp) toepassen. Die verbruikt dan al extra. De retourwater kan door bijmenging hoger dan gewenst worden waardoor de WP rendement verliest.
Bij een aan/uit WP is het wel zo dat deze pendelen kan tegengaan:


Maar bij moderne inverters (toerental compressor tussen de 10 - 120 rpm) kun je op hele lage vermogens de ruimte op temp houden zonder pendelen.

Waarom het vaak wordt aangeraden? Onkunde, ouderwets.
Vakman pur sang
pi_211739906
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
pi_211739931
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.
Daarom: plaats die zo ver mogelijk van bewoonbare ruimtes en op de grond. Mensen die dit doen hebben er minder of geen last van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211740222
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.weheat.nl/

Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!


Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.


Kent iemand deze waterpomp?
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:
Hybride met buffervat: ¤11750

Best bedrag....
pi_211740444
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:
Hybride met buffervat: ¤11750

Best bedrag....
Met plaatsing?
Dat ding mag max ¤5500 inkoop zijn anders doe ie niet mee.
Vakman pur sang
pi_211740686
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met plaatsing?
Dat ding mag max ¤5500 inkoop zijn anders doe ie niet mee.
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.
Apparaat kost ex btw ¤5695,00

Maar blijft een hoop geld, vergeleken met Pomp AO, die 3400 kost inclusief plaatsing en subsidie, en de Quatt, die 2750 kost.
pi_211740754
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.
Apparaat kost ex btw ¤5695,00

Maar blijft een hoop geld, vergeleken met Pomp AO, die 3400 kost inclusief plaatsing en subsidie, en de Quatt, die 2750 kost.

Quat is verhoogd las ik.

Maar idd te duur voor een monobloc ¤6890 incl
Vakman pur sang
pi_211917061
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.
Daarom: plaats die zo ver mogelijk van bewoonbare ruimtes en op de grond. Mensen die dit doen hebben er minder of geen last van.
Ze op een betonnen vloer zetten zal idd veel schelen tov een houten balklaag.
Maar echt brommen zou niet mogen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211917095
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan.

De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar bij:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8

Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.

Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211917607
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan.

De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar bij:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8

Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.

Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.
pi_211919763
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
Dat is heel vervelend. Wij horen ze soms als we buiten staan in de winter. Maar we ergeren ons er niet aan. Binnen horen wij niets. Wij hebben een Mitsubishi ecodan.
pi_211922751
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?
Die dingen hebben net als ketels toch wel iets van onderhoud nodig?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211922832
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?
Die dingen hebben net als ketels toch wel iets van onderhoud nodig?
Nee dat is het mooie.
Zolang de buitenunit schoon blijft gewoon niet.
(En de waterfilters cv zijdig)

Alleen bij een tank of cilinderunit goed kijken of er een magnesium elektrode in zit. Deze moet vervangen worden!
Vakman pur sang
pi_211922906
Het enige wat hier in 5 jaar 1x aan onderhoud is gedaan is inderdaad vuilafscheider doorspoelen en het filtertje in de binnenunit uitspoelen.
En dat is dermate simpel dat ik het zelf gedaan heb.

Buitenunit gaat ook een doekje over, even de "vogelpoep" er weer af.

M'n buitenunit heeft binnenin wat roest (onderkant) in de bodemplaat dus dat behandel ik 1x per jaar met Fertan, al zal dat evengoed niet nodig zijn waarschijnlijk. Meer voor het gevoel.
pi_211961448
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.

Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.

Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.

Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.

CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.

Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.

Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?

Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?

Mijn situatie is niet helemaal standaard natuurlijk.

Vorige keer kwam ik thuis begin december. Het was ongeveer 6 graden in huis. hele dag pellet en cv bijgehad. Snachts enkel CV. Heeft hele nacht gedraaid, 2.6 kuub verstookt en de temperatuur in huis is van 16.3 naar 16.7 gegaan. 30 graden water.

Prima test voor of een warmtepomp gaat werken wat er dus wel op lijkt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')